REGGAE
tes
m
m
ll
VADERDAG GEREEDSCHAPDAG
LU
VADERDAG GEREEDSCHAPDAG
MAAS HEEFT HET
r 175,-
muziek
met
huid
en haar
1
i.
Ki'
BOSCH
BOSCH 1
jvanFzes?
tijdelijk
l 158;
-
1.”,
Topkwaliteit tijdelijk
laag geprijsd!
Topkwaliteit tijdelijk
laag geprijsd!
mvanf222-
Donderdag 7 juni 1979 pagina 9
DE TILBURGSE KOERIER
ni 1979 pagina b
enkele
al
ies vanaf 21
i niet
Bob Marley
Jimmy Cliff
Lederen gereedschapskoffer
NU VOOR VADER
59,75
Vanaf
NU VOORVADER
Ringsleutels
Nijptang
voor
29,75
NU VOOR VADER
voor de kleine gever
Van 4,60
4,95
99,75
18,75
NU VOOR VADER
NU VOOR VADER
Stanley rolbandmaat
Waterpas
aluminium, 50 cm
3 meter
Van 9,75
Van 9,95
iding
Van 27,75
17,75
ma
NU VOOR VADER
NU VOOR VADER
6,75
NU VOOR VADER
5,95
VBW waterpomptang VBW
kader-
Van 56,00
39,95
Van 22,95
15,75
9,95
NU VOOR VADER
NU VOOR VADER
rs.
van f 17,75
Van 149,-
41
NU VOOR VADER
s
9,75
8,95
99,-
NU VOOR VADER
NU VOOR VADER
Werkmes
tuinhaspel
NU VOOR VADER
Van 15,95
zer
358,75
NU VOOR VADER
NU VOOR VADER
12,95
NU VOOR VADER
7,60
NU VOOR VADER
19,75
zware kwaliteit
Tafelslijpmachine
extra
NU VOOR VADER
grootste maat, zaagt 83
mm
)8.
NU VOOR VADER
198,75
410,-
Van 610,-
I
O
16 cm
19 cm
ken en
ioen.
Black en Decker
heggeschaar
Cirkelzaag-
machine
Black en Decker
cirkelzaag-
machine
Bankschroef
bekbreedte 75 mm
Van 33,75
Stanley stalen
schaaf
20 meter zebra
tuinslang
Pechkoffer,
splitleder, 45 x 18 x 13 cm
24,95
8-delig set
pijpsleutels
n met
el hier-
1190 of
Combinatietang
zwaar geïsoleerd
gepolijst bekken
Van 14,75
•O&CK
CSB 400-2
Goirkestraat 16-18, Tilburg
Tel. 013-32.14.81
Molenstraat 41A, Goirle
Tel. 34.47.89
Gazonhark
met aluminium steel
Van 42,50
NU VOOR VADER
Autokruis-
sleutel
compleet in
Van 27,75
NU VOOR VADER
15,75
die 2
muzi
beïnx
chromé - vanadium
8-delig «Padre»
Van 44,30
«Catcl
Lijmtang
spant 300 mm
Van 13,60
chroom-vanadium
Van 14,75
NU VOOR VADER
«SKA»
Maar hoe hard sommige
reggaezangers zich nu ook op
hun Afrikaanse autenticiteit
Heggeschaar 199,-
tuinhaspel 44,85
- pow«r|tool«
243,85
compleet met
motor, zaagt 40
Van 425.-
Klopboor-
machine Crack
P 120 SB
Twee e'—
toerentallen.
Capaciteit 10
Van 127,-
NU VOOR VADER
Schaafje
alles
»rder bedrijf
•nderneming
dat in deze
:se Quelle
jst inneemt.
ind
Electrische schaaf
1923 B Van 448,40
Steeksleutels
chromé - vanadium,
8-delig «Padre»
Van 29,20
electronische
en. 280 Watt.
J mm.
De Westindische dansmuziek
;ae», vooral af-
unaica, is hij ons
il doorgebroken.
f
«WAILERS»
In 1966 vertraagt Duke Reid
het ritme op zijn opnamen,
van 6,40 nu voor vader 4,75
van 7,70 nu voor vader 5,75
21 cm van 8,90 nu voor vader 6,50
CSB 400-2
Klopboormachine met
twee electronische
toerentallen. 400 Watt.
IJJ aRrjJ Boorcapaciteit in beton
jin staal 8 mm. Met
automatische ther-
Van 9n7 mische beveiliging.
159,75
viakschuur-
machine
Hoogtoerige 250
vlakschuurmachine (20.000
schuurbewegingen per
minuut.) Schuurt bij
zonder fijn en vrijwel
onder vibratie,
at 92 x 182 mm.
w opgenomen
vermogen.
ste kollega’s
iris en
iskosten-
□dukten e.d.
ich kontakt
2. Ook kunt
n Oost 8,
iricht terug.
NU VOOR VADER 199,-
HIJ
zonder werk,
kaanse koppelt
kelijk hadden c
prijzen West’
ders over te sc
Amerikaanse
Decoupeer-
1 zaagmachine
EMk P™
Voor het zagen
■■E van bochten, cirkels
en uitsparingen in
verschillende mate-
rialen. capaciteit in
hout 40 mm, In staal
3 mm. 310 w opgenomen
hfr. vermogen.
NU VOOR VADER 370,-
150 mm, met
brede steen
Van 285,75
NU VOOR VADER 2,75
Hobbymes
verstelbaar met 5 losse
mesjes
beroepen, toch heeft die tradi
tie nauwelijks wat te maken
met de muziek die we nu ken
nen. Na de Tweede Wereld
oorlog liet Engeland zijn ko
lonies grotendeels voor wat ze
waren. In het geval van Ja-
taica was dat een heel eiland
onder werk, zodat Ameri-
Ibazen het mak-
om tegen futiele
stindische arbei-
schepen voor.de
J ekonomische
boom, net zoals die tijd
duizenden Jamaicanen naar
zoals dat ontwikkeld was door
de drummer van de Skatalites,
Drumbago. Zijn Treasure Isle
Records zijn de oorsprong van
de rocksteady, zoals het ver
nieuwde ritme genoemd
wordt. Na enkele jaren is de
rocksteady tot in de Engelse
hitparade doorgedrongen met
«Israelites» van Desmond
Dekker en bijzonder populair
bij de Londense arbeiders
jeugd uit de voorsteden, de
«skinheads», die toen al, rond
1970 in regelrechte punkuit-
rusting rondliepen.
Dodd reageert onmiddellijk.
In 1966 laat hij een van zijn
vele groepen, de Waiters
«Rude Boy» opnemen en dat is
het eerste nummer over een
door de omstandigheden tot
outlaw verworden jongeman
uit de shantytown, de sloppen
rond Kingston. De Waiters is
een zanggroep die in 1964 door
de toen al van enkelp kleine
suksesjes bekende Robert
Morley gevormd wordt en la
ter bleek dat de leden ervan, de
ondertussen van naam veran
derde Bob Marley, Peter
Tosh, Bunny Waiter Living
stone, de belangrijkste reggae-
mensen werden. Maar voor de
reggae uitgevo'nden wordt,
zorgen de harde wetten van de
toenmalige regering ervoor dat
Marley en Livingstone, die
hun imago van Rude boy niet
gestoten hadden, voor een jaar
de gevangenis ingingen voor
o.a. buitensporig marihuana
gebruik.
NU VOOR VADER 18,95
oftewel «reggae
komstig uit Jan.
nooit helemaal
Om een aantal redenen kan dat
ook niet zo makkelek, onder
meer omdat de jongelui hier
bitter weinig verstaan van de
songs, hun achtergrond, hun
politieke betekenis dat
laatste is wel een merkwaardig
heid maar de tendens wordt
steeds sterker de jonge West-
indiërs in de Britse steden on
dervinden de uitbuiting en het
racisme dagelijks aan den lijve
en geven daarvan uiting in hun
muziek.
Dat is niet altijd zo geweest,
is reggae nooit ver weg
geweest van armoede en uit
buiting. Uiteraard gaan de
verre oorsprongen terug tot de
Afrikaanseslavengezangendieer
allicht voor gezorgd hebben dat
onder de grotendeels zwarte
bevolking een nogal lichamelijk
gevoel voor ritme is blijven be
staan en zoals bij alle arme,
analfabete bevolkingsgroepen
was muziek, goedkope dans
muziek in de eerste plaats, erg
belangrijk. Op het einde van de
negentiende eeuw ontstond zo
in de Caraïben de «habaniera»
die door pianisten in de gore
buurten van New Orleans in de
rest van Amerika populair
werd gemaakt.
Engeland emigreerden om er
werk te vinden.
Het was de tijd dat in het
zuiden van de States de «jump
bands», voorlopers van de
rock ’n roll en in ruime mate
beïnvloed door de weliswaar
lang vergeten «habaniera’s»
en «meringues» furore maak
ten. In hun vakantie brachten
de Westindische gastarbeiders
platen van bands en van New
Orleans-artiesten zoals Fats
Domino en «Professor Long
hair» mee naar huis, waar druk
geluisterd werd naar de mak
kelijke ontvangbare zwarte
radiostations uit het zuiden
van de States. Die vroege New
Orleans rock ’n roll bezat een
zeer dansbaar «ofïbeatritme»,
dat in Jamaica vermengd werd
met het eigen maatgevoel
zoals dat in de mento, de
volksmuziek van Jamaica en
Trinidad, aanwezig was.
Daar kwam een binnenste
buiten gekeerd treinritme uit
voort, waarbij het aksent net
op de voor Westerse oren ver
keerde plaats valt. In Enge
land werd het daarom bluebeat
gen» hebben. Ze missen de
hardheid die Bob Marley op
zijn songs kan bereiken.
Hoewel Lee Perry een heel
specifieke klank aan de groep
kan meegeven, zijn de vaak
slordige opnamen niet goed
genoeg van kwaliteit om mee
door te breken. Een groot
budget wordt uitgetrokken om
Marley een plaat te laten op
nemen, «Catch A Fire», die
voldoet aan Westerse ge-
luidsnormen. Marley her
neemt voor deze én volgende
platen een deel van zijn voor
eigen label Tuff Gong» opge
nomen songs, zoals Trench
town Rock», «Lively Up
Yourself», «Fussin’ and Figh-
tin», maar ondanks de ver
zorgde produktie wordt Mar
ley vooral bekend door Eric
Claptons versie van «I shot
the Sheriff», want die eerste
suksesgolf heeft wat blanke
artiesten geïnspireerd om door
reggae beïnvloedde muziek te
gaan speten of minstens naar
Jamaica te gaan opnemen.
«DUB-OPNAMEN»
Marly’s internationale bij
val, ook kommercieel, heeft
ertoe geleid dat ook andere
platenmaatschappijen reggae
gingen opnemen.
Uiteraard is dat reggae aan
gepast aan Westerse oren en
het verwijt van kommerciali-
satie is niet uit de lucht. Er is
daardoor een kennersmarkt
ontstaan, die door ijverige im-
portzaken van nieuw materiaal
rechtstreeks uit Jamaica wordt
«I SHOT
THE SHERIFF»
Marley wordt opgemerkt
door de Amerikaanse zanger
Johnny Nash, die zijn «Stir it
Up» internationaal bekend
maakt in 1971, wat de interesse
wakker maakt van Chris Black-
well. Blackwell voert al van
in de jaren zestig Jamaicaanse
platen in Engeland in, net
zoals «Melodise» en
«Bluebeat»; grotendeels voor
de in twintig jaar flink uitge
groeide Westindische ge
meenschap en de winst ervan
stopt hij in een nieuwe platen
maatschappij «Island», die in
de late jaren zestig inpikt op de
nieuwe groepen die in Enge
land ontstaan zoals Traffic en
Jethro Tuil. Al in 1965 vraagt
Blackwell Jimmy Cliff zijn car
rière in Engeland te komen
uitbouwen; maar heel goed wil
dat niet meezitten, tot «Israe
lites» de markt openlegt. Sa
men met Lee Gopthal, die zelf
«B C Records» en nog wat
andere labels bezit, sticht
Blackwell Trojan», dat tus
sen 1967 en 1972 het Engelse
publiek vertrouwd maakt met
reggae langs een reeks hits
zoals «Black White» van
Greyhound, «Let Your Yeah
Be Yeah» van de naar Enge
land uitgeweken Pioneers,
«You Can Get It If You Really
Want» van Desmond Dekker,
overigens stuk voor stuk
hoogst vrijblijvende nummers
die als voornaamste ver
dienste het «goed in ’t oor lig-
Kabelbox looplamp
Inhoud: minimax kabel-
box met 10 meter kabel,
voorzien. Die opnamen heb
ben een aantrekkingskracht
die kan verklaard worden door
de intrinsieke energie die van
de op kniebogen en dijspieren
werkende muziek uitstraalt.
Het verst daarin gaan de
«dub-opnamen»Oorspron
kelijk grijpen ze terug naar de
gewoonte van de reizende
d.j.’s om over de gedraaide
platen heen door te wauwelen,
wat vanaf 1970 af en toe op
plaat wordt vastgelegd. Soms
worden daarvoor gedeelten,
meestal de stemmen van de
oorspronkelijke opname,
weggefïlterd en vervangen
door de nieuwe vertellers, die
overigens soms niet nalaten
een stukje te zingen.
Vaak is dat ritme zeer ste
reotiep, bijna mechanisch.
Met de gepaste stem en het ge
schikte verhaal kunnen hier
echte hallucinante hoogten be
reikt worden zoals door Dil
linger en «Tapper Zukie».
De beste dub-artiest is ech
ter Linton Kwesi Johnson
«Poet», een dichter uit het
Londense Brixton, die met
ongehoorde hardheid de uit
buiting van de Westindiërs in
Engeland aan de kaak stelt. Hij
vormt de top van een reeks
Engelse reggae-artiesten,
zoals Matumbi en Steel Pulse,
zelf ook andere, blanke,
akanten hebben
i vloed, zoals Elvis Cos
tello, Graham Parker, Ian
Dury en Joe Jackson.
nu 29,95
genoemd, maar op Jamaica
werd ze onder de naam ska
(afkorting van «Shake it and
Katch it Again) bekend door
reizende d.j.’s zoals Duke
Reid en Coxsone Dodd, die
ook hun eigen platen opna
men.
zware
mm