REGGAE tes m m ll VADERDAG GEREEDSCHAPDAG LU VADERDAG GEREEDSCHAPDAG MAAS HEEFT HET r 175,- muziek met huid en haar 1 i. Ki' BOSCH BOSCH 1 jvanFzes? tijdelijk l 158; - 1.”, Topkwaliteit tijdelijk laag geprijsd! Topkwaliteit tijdelijk laag geprijsd! mvanf222- Donderdag 7 juni 1979 pagina 9 DE TILBURGSE KOERIER ni 1979 pagina b enkele al ies vanaf 21 i niet Bob Marley Jimmy Cliff Lederen gereedschapskoffer NU VOOR VADER 59,75 Vanaf NU VOORVADER Ringsleutels Nijptang voor 29,75 NU VOOR VADER voor de kleine gever Van 4,60 4,95 99,75 18,75 NU VOOR VADER NU VOOR VADER Stanley rolbandmaat Waterpas aluminium, 50 cm 3 meter Van 9,75 Van 9,95 iding Van 27,75 17,75 ma NU VOOR VADER NU VOOR VADER 6,75 NU VOOR VADER 5,95 VBW waterpomptang VBW kader- Van 56,00 39,95 Van 22,95 15,75 9,95 NU VOOR VADER NU VOOR VADER rs. van f 17,75 Van 149,- 41 NU VOOR VADER s 9,75 8,95 99,- NU VOOR VADER NU VOOR VADER Werkmes tuinhaspel NU VOOR VADER Van 15,95 zer 358,75 NU VOOR VADER NU VOOR VADER 12,95 NU VOOR VADER 7,60 NU VOOR VADER 19,75 zware kwaliteit Tafelslijpmachine extra NU VOOR VADER grootste maat, zaagt 83 mm )8. NU VOOR VADER 198,75 410,- Van 610,- I O 16 cm 19 cm ken en ioen. Black en Decker heggeschaar Cirkelzaag- machine Black en Decker cirkelzaag- machine Bankschroef bekbreedte 75 mm Van 33,75 Stanley stalen schaaf 20 meter zebra tuinslang Pechkoffer, splitleder, 45 x 18 x 13 cm 24,95 8-delig set pijpsleutels n met el hier- 1190 of Combinatietang zwaar geïsoleerd gepolijst bekken Van 14,75 •O&CK CSB 400-2 Goirkestraat 16-18, Tilburg Tel. 013-32.14.81 Molenstraat 41A, Goirle Tel. 34.47.89 Gazonhark met aluminium steel Van 42,50 NU VOOR VADER Autokruis- sleutel compleet in Van 27,75 NU VOOR VADER 15,75 die 2 muzi beïnx chromé - vanadium 8-delig «Padre» Van 44,30 «Catcl Lijmtang spant 300 mm Van 13,60 chroom-vanadium Van 14,75 NU VOOR VADER «SKA» Maar hoe hard sommige reggaezangers zich nu ook op hun Afrikaanse autenticiteit Heggeschaar 199,- tuinhaspel 44,85 - pow«r|tool« 243,85 compleet met motor, zaagt 40 Van 425.- Klopboor- machine Crack P 120 SB Twee e'— toerentallen. Capaciteit 10 Van 127,- NU VOOR VADER Schaafje alles »rder bedrijf •nderneming dat in deze :se Quelle jst inneemt. ind Electrische schaaf 1923 B Van 448,40 Steeksleutels chromé - vanadium, 8-delig «Padre» Van 29,20 electronische en. 280 Watt. J mm. De Westindische dansmuziek ;ae», vooral af- unaica, is hij ons il doorgebroken. f «WAILERS» In 1966 vertraagt Duke Reid het ritme op zijn opnamen, van 6,40 nu voor vader 4,75 van 7,70 nu voor vader 5,75 21 cm van 8,90 nu voor vader 6,50 CSB 400-2 Klopboormachine met twee electronische toerentallen. 400 Watt. IJJ aRrjJ Boorcapaciteit in beton jin staal 8 mm. Met automatische ther- Van 9n7 mische beveiliging. 159,75 viakschuur- machine Hoogtoerige 250 vlakschuurmachine (20.000 schuurbewegingen per minuut.) Schuurt bij zonder fijn en vrijwel onder vibratie, at 92 x 182 mm. w opgenomen vermogen. ste kollega’s iris en iskosten- □dukten e.d. ich kontakt 2. Ook kunt n Oost 8, iricht terug. NU VOOR VADER 199,- HIJ zonder werk, kaanse koppelt kelijk hadden c prijzen West’ ders over te sc Amerikaanse Decoupeer- 1 zaagmachine EMk P™ Voor het zagen ■■E van bochten, cirkels en uitsparingen in verschillende mate- rialen. capaciteit in hout 40 mm, In staal 3 mm. 310 w opgenomen hfr. vermogen. NU VOOR VADER 370,- 150 mm, met brede steen Van 285,75 NU VOOR VADER 2,75 Hobbymes verstelbaar met 5 losse mesjes beroepen, toch heeft die tradi tie nauwelijks wat te maken met de muziek die we nu ken nen. Na de Tweede Wereld oorlog liet Engeland zijn ko lonies grotendeels voor wat ze waren. In het geval van Ja- taica was dat een heel eiland onder werk, zodat Ameri- Ibazen het mak- om tegen futiele stindische arbei- schepen voor.de J ekonomische boom, net zoals die tijd duizenden Jamaicanen naar zoals dat ontwikkeld was door de drummer van de Skatalites, Drumbago. Zijn Treasure Isle Records zijn de oorsprong van de rocksteady, zoals het ver nieuwde ritme genoemd wordt. Na enkele jaren is de rocksteady tot in de Engelse hitparade doorgedrongen met «Israelites» van Desmond Dekker en bijzonder populair bij de Londense arbeiders jeugd uit de voorsteden, de «skinheads», die toen al, rond 1970 in regelrechte punkuit- rusting rondliepen. Dodd reageert onmiddellijk. In 1966 laat hij een van zijn vele groepen, de Waiters «Rude Boy» opnemen en dat is het eerste nummer over een door de omstandigheden tot outlaw verworden jongeman uit de shantytown, de sloppen rond Kingston. De Waiters is een zanggroep die in 1964 door de toen al van enkelp kleine suksesjes bekende Robert Morley gevormd wordt en la ter bleek dat de leden ervan, de ondertussen van naam veran derde Bob Marley, Peter Tosh, Bunny Waiter Living stone, de belangrijkste reggae- mensen werden. Maar voor de reggae uitgevo'nden wordt, zorgen de harde wetten van de toenmalige regering ervoor dat Marley en Livingstone, die hun imago van Rude boy niet gestoten hadden, voor een jaar de gevangenis ingingen voor o.a. buitensporig marihuana gebruik. NU VOOR VADER 18,95 oftewel «reggae komstig uit Jan. nooit helemaal Om een aantal redenen kan dat ook niet zo makkelek, onder meer omdat de jongelui hier bitter weinig verstaan van de songs, hun achtergrond, hun politieke betekenis dat laatste is wel een merkwaardig heid maar de tendens wordt steeds sterker de jonge West- indiërs in de Britse steden on dervinden de uitbuiting en het racisme dagelijks aan den lijve en geven daarvan uiting in hun muziek. Dat is niet altijd zo geweest, is reggae nooit ver weg geweest van armoede en uit buiting. Uiteraard gaan de verre oorsprongen terug tot de Afrikaanseslavengezangendieer allicht voor gezorgd hebben dat onder de grotendeels zwarte bevolking een nogal lichamelijk gevoel voor ritme is blijven be staan en zoals bij alle arme, analfabete bevolkingsgroepen was muziek, goedkope dans muziek in de eerste plaats, erg belangrijk. Op het einde van de negentiende eeuw ontstond zo in de Caraïben de «habaniera» die door pianisten in de gore buurten van New Orleans in de rest van Amerika populair werd gemaakt. Engeland emigreerden om er werk te vinden. Het was de tijd dat in het zuiden van de States de «jump bands», voorlopers van de rock ’n roll en in ruime mate beïnvloed door de weliswaar lang vergeten «habaniera’s» en «meringues» furore maak ten. In hun vakantie brachten de Westindische gastarbeiders platen van bands en van New Orleans-artiesten zoals Fats Domino en «Professor Long hair» mee naar huis, waar druk geluisterd werd naar de mak kelijke ontvangbare zwarte radiostations uit het zuiden van de States. Die vroege New Orleans rock ’n roll bezat een zeer dansbaar «ofïbeatritme», dat in Jamaica vermengd werd met het eigen maatgevoel zoals dat in de mento, de volksmuziek van Jamaica en Trinidad, aanwezig was. Daar kwam een binnenste buiten gekeerd treinritme uit voort, waarbij het aksent net op de voor Westerse oren ver keerde plaats valt. In Enge land werd het daarom bluebeat gen» hebben. Ze missen de hardheid die Bob Marley op zijn songs kan bereiken. Hoewel Lee Perry een heel specifieke klank aan de groep kan meegeven, zijn de vaak slordige opnamen niet goed genoeg van kwaliteit om mee door te breken. Een groot budget wordt uitgetrokken om Marley een plaat te laten op nemen, «Catch A Fire», die voldoet aan Westerse ge- luidsnormen. Marley her neemt voor deze én volgende platen een deel van zijn voor eigen label Tuff Gong» opge nomen songs, zoals Trench town Rock», «Lively Up Yourself», «Fussin’ and Figh- tin», maar ondanks de ver zorgde produktie wordt Mar ley vooral bekend door Eric Claptons versie van «I shot the Sheriff», want die eerste suksesgolf heeft wat blanke artiesten geïnspireerd om door reggae beïnvloedde muziek te gaan speten of minstens naar Jamaica te gaan opnemen. «DUB-OPNAMEN» Marly’s internationale bij val, ook kommercieel, heeft ertoe geleid dat ook andere platenmaatschappijen reggae gingen opnemen. Uiteraard is dat reggae aan gepast aan Westerse oren en het verwijt van kommerciali- satie is niet uit de lucht. Er is daardoor een kennersmarkt ontstaan, die door ijverige im- portzaken van nieuw materiaal rechtstreeks uit Jamaica wordt «I SHOT THE SHERIFF» Marley wordt opgemerkt door de Amerikaanse zanger Johnny Nash, die zijn «Stir it Up» internationaal bekend maakt in 1971, wat de interesse wakker maakt van Chris Black- well. Blackwell voert al van in de jaren zestig Jamaicaanse platen in Engeland in, net zoals «Melodise» en «Bluebeat»; grotendeels voor de in twintig jaar flink uitge groeide Westindische ge meenschap en de winst ervan stopt hij in een nieuwe platen maatschappij «Island», die in de late jaren zestig inpikt op de nieuwe groepen die in Enge land ontstaan zoals Traffic en Jethro Tuil. Al in 1965 vraagt Blackwell Jimmy Cliff zijn car rière in Engeland te komen uitbouwen; maar heel goed wil dat niet meezitten, tot «Israe lites» de markt openlegt. Sa men met Lee Gopthal, die zelf «B C Records» en nog wat andere labels bezit, sticht Blackwell Trojan», dat tus sen 1967 en 1972 het Engelse publiek vertrouwd maakt met reggae langs een reeks hits zoals «Black White» van Greyhound, «Let Your Yeah Be Yeah» van de naar Enge land uitgeweken Pioneers, «You Can Get It If You Really Want» van Desmond Dekker, overigens stuk voor stuk hoogst vrijblijvende nummers die als voornaamste ver dienste het «goed in ’t oor lig- Kabelbox looplamp Inhoud: minimax kabel- box met 10 meter kabel, voorzien. Die opnamen heb ben een aantrekkingskracht die kan verklaard worden door de intrinsieke energie die van de op kniebogen en dijspieren werkende muziek uitstraalt. Het verst daarin gaan de «dub-opnamen»Oorspron kelijk grijpen ze terug naar de gewoonte van de reizende d.j.’s om over de gedraaide platen heen door te wauwelen, wat vanaf 1970 af en toe op plaat wordt vastgelegd. Soms worden daarvoor gedeelten, meestal de stemmen van de oorspronkelijke opname, weggefïlterd en vervangen door de nieuwe vertellers, die overigens soms niet nalaten een stukje te zingen. Vaak is dat ritme zeer ste reotiep, bijna mechanisch. Met de gepaste stem en het ge schikte verhaal kunnen hier echte hallucinante hoogten be reikt worden zoals door Dil linger en «Tapper Zukie». De beste dub-artiest is ech ter Linton Kwesi Johnson «Poet», een dichter uit het Londense Brixton, die met ongehoorde hardheid de uit buiting van de Westindiërs in Engeland aan de kaak stelt. Hij vormt de top van een reeks Engelse reggae-artiesten, zoals Matumbi en Steel Pulse, zelf ook andere, blanke, akanten hebben i vloed, zoals Elvis Cos tello, Graham Parker, Ian Dury en Joe Jackson. nu 29,95 genoemd, maar op Jamaica werd ze onder de naam ska (afkorting van «Shake it and Katch it Again) bekend door reizende d.j.’s zoals Duke Reid en Coxsone Dodd, die ook hun eigen platen opna men. zware mm

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1979 | | pagina 9