65 TIVOLISTRAAT 8 I ^TW ^*98 V98 WHH1 m' cashand carrv^ 'BOM o 995 1295 1395 795 598 698 598 mA t ■ri fl SO&>- BOM^Ss. 'fao w 09 •J49 IA4S W/3VW DROP^ I f worcfe CAPtPfMG! ^^98 975 675 525 g 4 200 gtcfe&rf- 3Wj7me^(V/77E6OV&V r I 245 I 6W77E7Z//A/&&/&/ qos/v/të de eersteen de goedkoopste CASH and CARRY van Nederland! 25sfy/TiS Kaasa<de1^ u/fn varRTzrrvw ürüotb/i^ 1800grp” QOT&WP^f Op zoek naar nieuw werkgelegenheidsbeleid voor woonwagenbewoners PfMM. Donderdag 7 juni 1979 pagina 21 1979 pagina 20 DE TILBURGSE KOERIER aaard aan ijzen en des- Borstlappen hele kilo Sucadelappen hele kilo Rundergehakt hele kilo MAANDAGAANBIEDING Kippepoten hele kilo .plein Weekendreklame slagerij I Vleeswaren vers van het mes u*Ue Naast Brabants-Conservatorium ’Ingang Lancierstraat' Gekookte lever of 150 g Gekookte ham Braadstuk met klein beentje hele kilo [rü^ Dikke riblappen hele kilo i en de van de worden 5-18 u. uur Noord el. 430632 jeveer 80% van ering) kan niet i andere fakto- waarin de doelstellingen van nonnen voor de verbetering i werkgelegenheidspositie vastgelegd. Gerookte kaas 500 gva™ "^udbeïe^en kaas 1 kHo C ot zoute noten 250 gram is van huishoudens) beroepsaktiviteit. g/tfofca 30sfatë) eocwM- MesTjes. Halscoteletten hele kilo 8//k 464-QMW karnavalsvereniging de «Koor(d)man- nen» en de prinsengarde de Hup- marjannekes». De muziek wordt ’s middags verzo rgd door een zeer grote groep, nl. Funcky Frash, terwijl ’s avonds het quartet de Gibama’s zal optreden. De totale or- ganisatie is in handen van de Pro- Ook zullen enkele wijkverenigingen grammacommissie Stokhasselt. deelnemen met samen 5 stands, nl. de Aanvang: 14u.00, sluiting OOu.Ol. heid aanwezig (enkele tientallen man- door hen uitgeoefende beroepen. ging van het onderwijspeil en een be- jaren), terwijl er bovendien de laatste De hoofdconclusie van het rapport is, leid terzake van de bijstandverlening, decennia sprake is geweest van een dat het noodzakelijk is een werkgele- Het NEI pleit daartoe voor de opstel- ,e vrij sterke daling, die zich waarschijn- genheidsbeleid voor woonwagen- ling van een werkgelegenheidsplan, •i lijk zal voortzetten. bewoners te gaan voeren, dat rekening houdt met hun arbeidswensen die veelal in de richting van zelfstandige p» A I j arbeid gaan, met de positie van woon- EaSaF MalaiTI lil (16 wagenbewoners op de arbeidsmarkt da. i ia en met hun mogelijkheden uit een zelf- tSlOKliaSSClt eindig beroep een redelijk inkomen te i. Daartoe is het noodzakelijk °P zaterdag 9 juni organiseert de Pro- i groot deel van de woonwagen- grammakommissie Stokhasselt in het andere beroepen gaat uit- wykgebouw de «Heelaer» een sfeervolle Voorts zal bij «Pasar Malam» Indische markt), wijze van uit- Het eten’ de muziek, de versiering, de vorden verbe- verkoop, etc., zullen verzorgd worden het te behalen door mensen die uit het Verre Oosten :rkgelegenheids- afkomstig zijn. eten worden ge- eid ter verfio- Het Nederlandse Ekonomisch Instituut te Rotterdam heeft aan de ministers van Kuituur. Rekreatie en Maatschappelijk Werk, van Sociale Zaken en van Ekono- mische Zaken het eindrapport van een onderzoek uitgebracht, getiteld De werk- gelegenheidsproblematiek van woonwagenbewoners». De hoge mate van bijstandsverlening aan woonwagenbewoners (onge de hoofden van huishoudens heeft gedurende enige tijd een uitkerii uitsluitend worden toegeschreven aan werkloosheid, maar ook aan a. ren die rond de bijstandsverlening een rol spelen. Het rapport konkludeert dat er sprake is van een aanzienlijke, ten dele verbot werkloosheid onder de woonwagenbevolking. Daarbij wordt het begrip wet genheid omschreven als het aantal werkzame personen dat (jaarlijks) eei vaardbaar inkomen uit arbeid kan behalen. Ook de werkgelegenheidsperspektie- ven voor de toekomst zijn in alle beroepen vry somber. Vooral het lage opleidings peil van de woonwagenbevolking bepaalt hun problematische werkgelegenheids positie. j.n9e*aas 1 W<o In de schrootsektor wordt de werkge- marktaandeel van de woonwagen legenheid voor woonwagenbewoners bevolking. In de schrootsektor von- volgens bovengenoemde definitie den in 1977 circa 1.200 voor 1978 berkend op enkele hon- bewoners (hoofden derden manjaren, bij een gegeven hun belangrijkste izig (enkele tientallen man- vijl er bovendien de laatste cennia sprake is geweest van een ij sterke daling, die zich waarschijn- t zal voortzetten. traditionele beroepen (ge- schapsslijper en stoelenmatter) leveren eveneens tezamen nog slechts >rgen, Bepaalde overheidsmaatregelen, enkele tientallen manjaren werkgele- srkgele- zoals de invoering van de afval- genheid op, terwijl een redelijk inko- jks) een aan- stoffenwet en de beëindiging van de men in deze beroepen voor de meeste standig t bsidiëring van sloopterreinen door woonwagenbewoners nauwelijks behalen, het Rijk, kunnen echter een ongun- haalbaar is en zal zijn. dat een j stige invloed hebben op de werkgele- Voorts wordt geconcludeerd dat de bevolkir genheid voor woonwagenbewoners in deconcentratie van woonwagencentra de schrootsektor. Een soortgelijke en de vergroting van de trekmogelijk- konklusie geldt voor de werkgelegen- heden, die om sociale redenen wetfse- heid in de sektor «handel in gebruikte lijk mogen zijn, slechts een marginale woonwagen- auto’s»invloed zullen hebben op de verbete- huishoudens) Indeventhandelintekstielwarene.d.is ring van de werkgelegenheid voor nog slechts zeer weinig werkgelegen- woonwagenbewoners in de huidige sroepen. ,t rapport is, 51e- woonwagen- 5ren, dat rekening met hun arbeidswensen in de richting van zelfstan 1 gaan, met de positie va ibewoners op de - 7 mogelijkheden uit een geroep een redelijk inkom< i. Daartoe is het noodz dat een groot deel van de woonwa bevolking andere beroep oefenen dan de huidige. 5 een aantal beroepen de v oefening nog kunnen wc terd ter verhoging van inkomen. Een wer' beleid zal vooral moet coördineerd met een belei Er is dus sprake van een aanzienlijke diskrepantie tussen de berekende werkgelegenheid en het aantal werk zame woonwagenbewoners. Voor de toekomst zou men een zekere groei lijk van de werkgelegenheid in de schroot- De sektor mogen verwachten op grond» reedsc van een toenemend schrootaanbod. “taalde overheidsmaatregelen, „oals de invoering van de afval stoffenwet en de beëindiging van de subsidiëring van sloopterreinen door -77 echter een ongun- r.wM nebben op de werkgele- voor woonwagenbewoners in -'■'‘"ektor. Een soortgelijke it voor de werkgelegen- hed< tor «handel in gebruikte lijk

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1979 | | pagina 21