65
TIVOLISTRAAT 8
I
^TW
^*98
V98
WHH1
m'
cashand carrv^
'BOM
o
995
1295
1395
795
598
698
598
mA
t
■ri
fl
SO&>-
BOM^Ss. 'fao
w
09
•J49
IA4S
W/3VW
DROP^
I
f
worcfe
CAPtPfMG!
^^98
975
675
525
g
4
200
gtcfe&rf-
3Wj7me^(V/77E6OV&V
r
I
245
I
6W77E7Z//A/&&/&/
qos/v/të
de eersteen de goedkoopste CASH and CARRY van Nederland!
25sfy/TiS
Kaasa<de1^
u/fn varRTzrrvw
ürüotb/i^ 1800grp”
QOT&WP^f
Op zoek naar nieuw werkgelegenheidsbeleid voor woonwagenbewoners
PfMM.
Donderdag 7 juni 1979 pagina 21
1979 pagina 20
DE TILBURGSE KOERIER
aaard aan
ijzen en des-
Borstlappen
hele kilo
Sucadelappen
hele kilo
Rundergehakt
hele kilo
MAANDAGAANBIEDING
Kippepoten
hele kilo
.plein
Weekendreklame slagerij
I
Vleeswaren vers van het mes
u*Ue
Naast Brabants-Conservatorium
’Ingang Lancierstraat'
Gekookte lever
of 150 g
Gekookte ham
Braadstuk met klein beentje
hele kilo
[rü^
Dikke riblappen
hele kilo
i en de
van de
worden
5-18 u.
uur
Noord
el. 430632
jeveer 80% van
ering) kan niet
i andere fakto-
waarin de doelstellingen van
nonnen voor de verbetering i
werkgelegenheidspositie
vastgelegd.
Gerookte kaas
500 gva™
"^udbeïe^en kaas
1 kHo C
ot zoute noten
250 gram
is
van huishoudens)
beroepsaktiviteit.
g/tfofca 30sfatë)
eocwM-
MesTjes.
Halscoteletten
hele kilo
8//k 464-QMW
karnavalsvereniging de «Koor(d)man-
nen» en de prinsengarde de Hup-
marjannekes».
De muziek wordt ’s middags verzo rgd
door een zeer grote groep, nl. Funcky
Frash, terwijl ’s avonds het quartet de
Gibama’s zal optreden. De totale or-
ganisatie is in handen van de Pro-
Ook zullen enkele wijkverenigingen grammacommissie Stokhasselt.
deelnemen met samen 5 stands, nl. de Aanvang: 14u.00, sluiting OOu.Ol.
heid aanwezig (enkele tientallen man- door hen uitgeoefende beroepen. ging van het onderwijspeil en een be-
jaren), terwijl er bovendien de laatste De hoofdconclusie van het rapport is, leid terzake van de bijstandverlening,
decennia sprake is geweest van een dat het noodzakelijk is een werkgele- Het NEI pleit daartoe voor de opstel-
,e vrij sterke daling, die zich waarschijn- genheidsbeleid voor woonwagen- ling van een werkgelegenheidsplan,
•i lijk zal voortzetten. bewoners te gaan voeren, dat rekening
houdt met hun arbeidswensen die
veelal in de richting van zelfstandige p» A I j
arbeid gaan, met de positie van woon- EaSaF MalaiTI lil (16
wagenbewoners op de arbeidsmarkt da. i ia
en met hun mogelijkheden uit een zelf- tSlOKliaSSClt
eindig beroep een redelijk inkomen te
i. Daartoe is het noodzakelijk °P zaterdag 9 juni organiseert de Pro-
i groot deel van de woonwagen- grammakommissie Stokhasselt in het
andere beroepen gaat uit- wykgebouw de «Heelaer» een sfeervolle
Voorts zal bij «Pasar Malam» Indische markt),
wijze van uit- Het eten’ de muziek, de versiering, de
vorden verbe- verkoop, etc., zullen verzorgd worden
het te behalen door mensen die uit het Verre Oosten
:rkgelegenheids- afkomstig zijn.
eten worden ge-
eid ter verfio-
Het Nederlandse Ekonomisch Instituut te Rotterdam heeft aan de ministers van
Kuituur. Rekreatie en Maatschappelijk Werk, van Sociale Zaken en van Ekono-
mische Zaken het eindrapport van een onderzoek uitgebracht, getiteld De werk-
gelegenheidsproblematiek van woonwagenbewoners».
De hoge mate van bijstandsverlening aan woonwagenbewoners (onge
de hoofden van huishoudens heeft gedurende enige tijd een uitkerii
uitsluitend worden toegeschreven aan werkloosheid, maar ook aan a.
ren die rond de bijstandsverlening een rol spelen.
Het rapport konkludeert dat er sprake is van een aanzienlijke, ten dele verbot
werkloosheid onder de woonwagenbevolking. Daarbij wordt het begrip wet
genheid omschreven als het aantal werkzame personen dat (jaarlijks) eei
vaardbaar inkomen uit arbeid kan behalen. Ook de werkgelegenheidsperspektie-
ven voor de toekomst zijn in alle beroepen vry somber. Vooral het lage opleidings
peil van de woonwagenbevolking bepaalt hun problematische werkgelegenheids
positie.
j.n9e*aas
1 W<o
In de schrootsektor wordt de werkge- marktaandeel van de woonwagen
legenheid voor woonwagenbewoners bevolking. In de schrootsektor von-
volgens bovengenoemde definitie den in 1977 circa 1.200
voor 1978 berkend op enkele hon- bewoners (hoofden
derden manjaren, bij een gegeven hun belangrijkste
izig (enkele tientallen man-
vijl er bovendien de laatste
cennia sprake is geweest van een
ij sterke daling, die zich waarschijn-
t zal voortzetten.
traditionele beroepen (ge-
schapsslijper en stoelenmatter)
leveren eveneens tezamen nog slechts
>rgen, Bepaalde overheidsmaatregelen, enkele tientallen manjaren werkgele-
srkgele- zoals de invoering van de afval- genheid op, terwijl een redelijk inko-
jks) een aan- stoffenwet en de beëindiging van de men in deze beroepen voor de meeste standig t
bsidiëring van sloopterreinen door woonwagenbewoners nauwelijks behalen,
het Rijk, kunnen echter een ongun- haalbaar is en zal zijn. dat een j
stige invloed hebben op de werkgele- Voorts wordt geconcludeerd dat de bevolkir
genheid voor woonwagenbewoners in deconcentratie van woonwagencentra
de schrootsektor. Een soortgelijke en de vergroting van de trekmogelijk-
konklusie geldt voor de werkgelegen- heden, die om sociale redenen wetfse-
heid in de sektor «handel in gebruikte lijk mogen zijn, slechts een marginale
woonwagen- auto’s»invloed zullen hebben op de verbete-
huishoudens) Indeventhandelintekstielwarene.d.is ring van de werkgelegenheid voor
nog slechts zeer weinig werkgelegen- woonwagenbewoners in de huidige
sroepen.
,t rapport is,
51e-
woonwagen-
5ren, dat rekening
met hun arbeidswensen
in de richting van zelfstan
1 gaan, met de positie va
ibewoners op de
- 7 mogelijkheden uit een
geroep een redelijk inkom<
i. Daartoe is het noodz
dat een groot deel van de woonwa
bevolking andere beroep
oefenen dan de huidige. 5
een aantal beroepen de v
oefening nog kunnen wc
terd ter verhoging van
inkomen. Een wer'
beleid zal vooral moet
coördineerd met een belei
Er is dus sprake van een aanzienlijke
diskrepantie tussen de berekende
werkgelegenheid en het aantal werk
zame woonwagenbewoners. Voor de
toekomst zou men een zekere groei lijk
van de werkgelegenheid in de schroot- De
sektor mogen verwachten op grond» reedsc
van een toenemend schrootaanbod.
“taalde overheidsmaatregelen,
„oals de invoering van de afval
stoffenwet en de beëindiging van de
subsidiëring van sloopterreinen door
-77 echter een ongun-
r.wM nebben op de werkgele-
voor woonwagenbewoners in
-'■'‘"ektor. Een soortgelijke
it voor de werkgelegen- hed<
tor «handel in gebruikte lijk