2 bartels 1 I HET MAASLAND F l I o L' KUNSTZIN Belgisch- Limburg Nieuwe boeken NAAR GOTHIEKEN mulder f J hS ren, dwer ten, I I •I I i I I - Donderdag 31 mei 1979 pagina 23 DE TILBURGSE KOERIER m 1979 pagina 22 ~J HOEK» 0^-3^^ fun 'cerkel Hing e ja- liegen p. een ider- ren; die Canon 310 XL De JVC kleuren*video*set. n-mi- En dan de prijs i op SLECHTS videorecorders va. 1998, Nu, tot 10 juni of zolang de voorraad strekt Filmen kunt U overal, binnen en buiten, met deze Lieve Hemel Pinkster- Kerkelijke kunst en kuituur in Noord-Brabant in de negentiende eeuw verkrijgbaar bij: VIDEO SPECIAALZAAK Besterdring 87 Tel. 431489 T klein "•schil r ken is gena rrende )r een hena- Natuurlijk wéér het voordeligst bij Tcamera^thuis iwse stadsmuur, gele- r de rijksmiddelbare gerestaureerd. En op de srd een wandelweg aan- eens geen verworver zoals gr Uitg. Tel. Het proj keur van i senter chimp weg over de e links af bij het en Ro- Dit jaar wordt in het schitterend, te midden van bossen en vennen gelegen natuurtheater een vertolking gegeven het roti stroom, akker parking bij d neem je, uit even op het laar, links van alwaar is aar 'n honderd i met zijn superlichtsterke zoomobjektief met lichtsterkte 1:1,0 en daarbij haarscherp. (Echt Canon!) Verder is ie klein en dus altijd gemakkelijk mee te nemen. Normaal f 640,- Normaal bij Mulder f 499,- mili- rote blij- gespeeld ijkse Spe- spers. Lyre, 'teen, I ^et I I ge- van er kennc het zo n geven? Uitg. Elsevier, f 16,90. augustus: Het Vlaamse kunst- uitwisselingstentoonstelling in r van de Zuidnederlandse jen in de bossen. v. zwembad, kin- sltuin, speel- en de jrogramma (4 zotteklowns Wild West Re- 3LEEN. DEN, 4ES- Lanklaar KempenVoor velen is Lanklaar nog steeds het «schoonste hoekje van Limburg». Geen wonder dan ook dat Arnold Sauwen, de dichter van het Maasland, geboortestreek bezong, terwijl hij Lanklaars hoogsten heuvel- tond. zanaf de parking bij rekken twee wandeh en de Hollewej is slechts 4 kr van «L’Amante Militara» (De taire minnaar) van de grot spelschrijver Carlo Goldoni, g< door de Verenigde Oisterwijl Iers in een regie van Jan Jasp De première wordt gehouden op zon dag 3 juni (le Pinksterdag), aanvang 15.00 uur. Verdere speeldata 4, 10 en 17 juni om 15.00 uur en op 16 juni is er een avondvoorstelling om 20.00 uur. Er is gekozen voor een amusant stuk dat geschikt is voor jong en oud. Inlichtingen VVV Oisterwijk, tel. 04242-2345. Carlo Goldoni in Natuurtheater Oisterwijk Al bijna vijfenzestig jaar worden er in Oisterwijk openluchtspelen gebracht voor jaarlijks duizenden bezoekers. Tlvolistraat 81, tel. 424543, Tilburg Westermarkt 10, tel. 673185, Tilburg Helftheuvelpassage 238, tel. 073-218086, Den Bosch T entoonstellingen re periode ligt in Noord-Brabants de katoheken de hun godsdienst MuSCUm te oefenen er :rken konden ver buiten treden komplikaties, zowel op als artistiek gebied. i bleken te klein, te niet over speci- utekten nieuwe l juni - 19 augustus: Het Beleg van ’s-Hertogenbosch in 1629, een histori sche tentoonstelling ter gelegenheid van de 350-jarige herdenking. 15 juni - 15 juli: Vlaamse fotografen, uitwisselingstentoonstelling in het ka der van de Zuidnederlandse ont moetingen. 10 - 27 g"" - boek, uitw het kader ontmoetingen. 31 augustus - 4 november: Naar go- tieke kunstzin, kerkelijke kunst en cultuur in Noord-Brabant in de ne gentiende eeuw. Stokkem Van Lanklaar naar Stokkem is het maar een boogscheut. Voor eenmaal willen wij de wandelaar er toe aanzet ten eens een voet te zetten binnen de bebouwde kom van een dorp of ge meente, of liever van een stad, of wat eens een stad is geweest. Wij bedoelen Stokkem. Want dit was eens en dat was in de Middeleeuwen een stad “i een gelifkoosde verblijfplaats voor graven van Loon. Van Stokkems stedelijk verleden ge tuigen heden nog zijn smalle straten, enkele oude huizen, waarvan sommige uit de 17e eeuw. Een stad ook met een burcht, waarvan nu nog alleen een ruïne is overgebleven en gebouwd door de graven van Loon ter verdediging van het graafschap tegen aanvallen uit het oosten. Want daar nu nog van overblijft, dagtekent uit de eerste helft der 13e eeuw. Op de plaats waar eens deze vesting stond, werd in 1878 een simpel kasteel met ronde to- i gebouwd. Links bezijden de dreef, naar het kasteel leidt, bevinden zich nog de resten van een oude ring muur. «De Beer» genoemd. Het is een muur van 3 meter dik, 4 meter hoog en 50 meter lang en is opgetrokken uit arduin en zandsteen en dagtekent uit het begin van de 13e eeuw; dus uit Daar zijn nog an- dezelfde tijd als de Loonse ves- zoals het Rubens- tingsruïne. De verlenging van «De Beer» heet «Blauwmuur»hij is uit ar duin en van rond 1515. Zoals elke stad, was ook Stokkem om ringd door wallen. Daarvan zijn hier en daa. nog resten. Een middeleeu\ gen tegenover school, werd g muur zelf wer gelegd. Buiten het centrum tref je heel wat mooie landschappen aan. waaronder dit van de «Oude Maas» wel het meest aantrekkelijke is voor de wandelaar, ting zoekt. In de loop J Maas meerdere bed- •en uitgegraven.» Rond Stokkem en al kan men er zo een vijftal be- -Daarvan is de z.g. «Oude is» er een. Het Nederlands Circus Renz slaat op 2, 3 en 4 juni zijn bontgekleurde cir custent in Tilburg, om het publiek te laten genieten van een geheel nieuwe wervelende circus-show. Op 2 en 3 juni zijn de aanvangstijden 15 en 20 uur, 4 juni 14 en 17 uur. Kassa open vanaf 11 uur. OVER TAFELHOERTJES Het beroep van tafelhoertje is een vrouwenberoep dat nog ouder is dan het oudste. In het kostelijke boek «Maar niet vandaag, schat» spelen deze lichte dames, dié de heren slechts figuurlijk in het kruis tasten, de hoofd- rol. De plezierige meisjes die nl. het poëzie bijeengeb beroep van tafelhoertje uitoefenen zijn „Het schip De Ws op doorgaans charmante wijze reeds met het geld vertrokken voordat de zeer tijdelijke wederhelft tot daden had kunnen overgaan. Schrijfster Sarah Kernochan die dra maturgie en journalistiek studeerde, verzamelde materiaal voor dit soms verrassend diepgaande boek toen ze werkte aan een dokumentaire film over het leven van animeermeisjes in WIE VAN DE TWEE de grote dancings van New York. Voor degene die het boek «De liquida- Uitg. Bruna, f 24,90. tie van Rudolf Hess» heeft gelezen is het antwoord op deze vraag duidelijk: de echte Hess zal nooit meer opstaan en de Hess in de Spandau-gevangenis JV in Berlijn is een dubbelganger. Tot die ons konklusie kwam de Britse a-*" *- jn je Thomas na vijfjaar speurwer hij bij toeval ontdekte dat de echte Hess uit de Eerste Wereldoorlog een zware verwonding had overgehouden dolf Hess als «Gevange Nr. ■lijn niet heeft, tas' boek «De liquk Hess» leest blijft er ir vijfel meer over, al is ivertrokken door jeken naar bewijz na het taangedrager gebeurt. Zoi WEG MET DE DOKER In tijden dat de huisarts vaak het re cept al heeft geschreven voordat je klaar bent met je eerste zin, we c volpropen met geneesmiddelen er. al blij mag zijn dat je als zieken fondspatiënt een aardige dokter kunt vinden, ja, dan staat er veel zinvols in een boek als «Alternatieve geneeswij- die de Rudc zen» dat door ene Professor Hans Hol- 7» in Berliji zer werd geschreven. Het boek leert Bij Thomas’ boek «De liquidatie van dat er in de gezondheidsleer nog an- Rudolf Hess» leest blijft er inderdaad dere wetten gelden dan de door weten- geen twijfel meer over, al is het boek schap en technolqgie aangeleerde en zelf soms wat overtrokken door het te dat een veel eenvoudiger en natuurlij- krampachtig zoeken naar bewijzen, ker oplossing vaak voor de hand ligt. Opmerkelijk is dat er na het vele Anderzijds is het natuurlijk onzin om feitenmateriaal dat wordt aangedragen n gebruik te maken van onze er kennelijk toch niets gebeurt. Zou :n kennis en ligt de waarheid het zo^moeilijk zijn om fouten toe te gewoonlijk in het midden. ?leboek,f 18,90. programma In het kader van de aktie H Lieve Hemel op aarde organi trefcentrum Lieve Hemel de volgende aktiviteiten met Pinksteren zaterdag 2 juni deelname aan de anti- atoommanifestatie te Doel, ’s Avonds disko in Li^ve Hemel. Zondag 3 juni op verzoek van velen de Australische theatergroep Busby Berkleys met een nieuw programma (21.00 uur). Maandag 4 juni busreis naar Pinkpop Geleen. ’s Avonds disko in Lieve He mel. Dinsdag 5 juni Vuile Mong en Vieze Gasten kinderpr uur) «Het jaar van de ’s Avonds (21.00 uur) vue 1979 Het programma van Vuile Mong vindt plaats in een circustent aan de Til- burgse Weg bij de molen. Die brede Maas Door het slib, dat de «brede stroom f*elw der Maas» in oeroude tijden heeft af- ra gezet, werd de streek langsheen haar ®.n boorden vruchtbaar. En daardoor Ige vertoont het Maasland dan ook een heel ander type van landschap dan de nabijgelegen schrale Weilanden, boomgaarden en zware graankulturen. Maar de laatste jaren werd ook dit landschapsbeeld stilaan gewijzigd, doordat op vele plaatsen langs de Maas zand en grind werden gedolven. Zo ontstonden er plassen die steeds meer en meer voor watersportbeoefe- ning worden gebruikt. «Groen en blauw», zo schreef Hila- riom Thans in 1967, «en het goud van de zon, zijn de vlaggekleuren van dit aloude soete Maeslant». Dat blauw is de lucht, en met dat groen dacht de dichter zeker aan het van noord tot zuid ononderbroken bovenscherm van eiken, olmen en beuken, de teelparken, de popi van de Maasbeemdc En Arnold Sauv dichter uit Stokke «op Lanklaars hoogst en zijn blikken in weiden: «Limburgs een zilveren lint, lar vruchtbare velden ki In 1971 trad, wat men desti_ «grote fusie» noemde, in werking. Dat was de nieuwe gemeente Dilsen, ge vormd uit het vroegere Elen, Rotem, Dilsen, Lanklaar en Stokkem; men een administratieve er>ui ongeveer 15.000 inwoners. Elen Alhoewel er in Elen zelf geen uitge stippelde wandelwegen voorkomen, vindt men buiten het dorpscentrum toch gelegenheid te over om te wandelen. Want dit Maasdorpje biedt een grote verscheidenheid van land schappen; zo de beemden langs de Los- en Zanderbeek, twee water lopen. die in de Maas uitmonden; de en vijvers van de «Broeken» nabij het de station van Elen; de omgeving van het v'‘ kasteel van Sipernau en de bossen tuigen rond de hoeve «De Wijers» (richting met e Rotem). Rotem Rotem is nog een echt Maaslands dorpje. Eens schreef men «Rothem» en «Rotheim en daarin zou men de woorden «rode» en «heim» kunnen weervinden. Zodat wij aan Rotem de betekenis zouden kunnen geven van: woonplaats op een ontgonnen stuk woeste grond, midden bos of heide. Van dat oeroud karakter heeft Rotem nog iets overgehouden. Want bossen, waarin men kan wandelen, zijn er thans nog; zo o.a. het Driebeukenbos en de bossen aan de voet van het Kempens Plateau. Maar niet alleen de bossen vormen de aantrekkingskracht voor de wandelaar. dere landschappen, zoals het Rubens- goed. de vijvers van Braeken. de beemden langs de Kogbeek, het land schap van de Bichterweerd en rond de oude stokerij Custersgoed. jgramma 1979 heeft weereen artiesten en dieren te pre- ïren, o.a. leeuwen, olifanten, ipansees, kamelen, zebra’s, edele taarden o.a. Friesche hengsten, i.ngers, Arabische volbloeds, No- Apaloosas, Shetland pony’s, dwergpony’s, Welshpony’s, akroba- vIlcUS ten, trapezewerkers, clowns, iong- leurs, Spaanse falemcodansers, cas- Dpny cadeurs. Europa’s sterkste man El Hector tilt een volwassen levend rp «|i paard van de grond, ilusionistenshow, jyj J 11 t)Urg tleI circusorkest staat onder leiding Buiten de twee uitgestippelde wan delwegen, bestaat er in Dilsen nog ex- -wandelgelegenheid langs de Maas langs de Oude Maas: schilderach- hoekjes en mooie vergezichten. Klassieke langspeelplaten Antonio Vivaldi Houdt £)e Engelse platenserie L’oiseau Lyre, niseert is zich door de laatste jaren heen, steeds meer gaan toeleggen op h uitbrengen van een respektabele serie barokuitgaven, waarvan de muzikale waarde méér vertegenwoordigt, dan zoals gebruikelijk is, gewogen, goed bevonden en gewaardeerd. Het is juist de geest die schuil gaat bij het uitvoe ren van oude muziek, en die is niet alleen gevonden in het gebruik van oude toonvoeringen of oude en kopie getrouwe instrumenten. Eén van de laatste recente uitgaven bewijst eens te meer dat bovengenoemde feiten onontbeerlijk zijn bij de prak- tijkuitvoering van oude muziek, maar geen emoties kennen. Wat dat betreft zijn het de musici die de muzikale tex tuur omzetten moeten in muziek. Op vallend echter bij de laatste uitgave is dat het Engelse Barokorkest «The Academy of Ancient Music» zich in tensief bezig houdt met Italiaanse komponisten. Reeds eerder kwam de Italiaan Antonio Vivaldi aan bod met een schitterende uitvoering van het «Stabat Mater» met de falsetzanger James Bowman; nu reeds prezenteert, dit na de dood van David Murirow, Zich rond organist Christopher Hog- wood geformeerd orkest, een tweede uitgave met komposities van Vivaldi; 'het Gloria in D en één kerkelijke solo cantate op Latijnse tekst «Nulla in mundo pax since ra». Solisten in het Gloria zijn de voortreffelijk zingende sopranen Judith Nelson en Emma Kirby en mezzo Caroline Watkinson, terwijl Emma Kirkby haar solistisch vermogen glansrijk in de solo-cantate tentoon stelt. Het leeuweaandeel van deze Engelse uitgave wordt gespendeerd aan het Gloria. Vivaldi, alreeds verbonden als viool-pedagoog aan de Piëta; een ge renommeerd meisjesweeshuis in Ve netië kreeg in 1713 de taak toebedeeld van «Maestro di Coro». Een funktie die Vivaldi verplichtte om kerkelijke muziek te komponeren en wel op jaar basis twee missen en vespers, maan delijks twee motetten en bij gelegen heid begrafenismuziek en een muzi kale omlijsting van de «Goede Week». Tot dan was Vivaldi’s populariteit ge legen in de zeer vele instrumentale komposities die de priester op de viool uitvoerde in de kapel van de Piëtain het bijzijn van de society uit Venetië en van de in de stad verblijvende kom ponisten. Tijdens het ambt als kapel meester ontstaan de twee Gloria’s, wier onderlinge verschillen zeer klein en weinig zijn. Het grootste versclu, tussen de twee gelijknamige werken is dat bij de voor plaatuitvoering men Gloria de paargewijs soler hobo’s vervangen worden door natuurtrompet. Dit instrument l. drukt ’t suggestieve karakter van ex- travertie. Het Gloria in d majeur vergt een enorme inzet bij zowel de zang- solisten als bij de instrumentalisten daar de kompositie vaak verrassend te voelen is in verschillende toonsoorten stijlen, tempi, instrumentaties. De eersh' konfrontatie openbaart zich (i snel bij het inleidende «Gloria in Ex- celsis», een mooi gefigutreerde bas- lijn ontvouwd zich in een uiterst ge balanceerd tempo, waartegen in de viool en trompet in zeer snelle figura ties, tegenspel bieden. Mooi is ook de continuo-aria «Dominus Deus», waarbij een ostinaatachtige baslijn, de verbinding legt tussen de zangeres en telkens weer ertussen geschoven koor. Zo telt het Gloria twaalf delen, allen met hun karakters en muzikale Italiaanse capriolen. Hef slot van het Gloria krijgt nog een extra dimensie met het gebruik van een dubbelkoor en orkest. Het feit dat er drie vrouwelijke solisten zijn, is te verklaren uit het gegeven dat Vivaldi geen tenor- of baspartij erbij voegde hoewel het wel aannemelijk klinkt dat de meisjes van de Piëta naar boven geoktaveerde tenor en mis schien zelfs evenzo verhoogde bas partijen zongen. Met grote bedrevenheid dirigeert Christopher Hogwood vanuit het or gel zijn instrumentalisten met het be kende (Engelse) effekt, dat het volop professionele muziekgebeuren me- y nigmaal ruimschoots overtreft. Diri gent van hetChoir of Christ Church Cathedral» is Simon Preston; hij is geen onbekende in dit puike Engelse gezelschap. Antonio Vivaldi: Het Glo ria en het Nulla in Mundo. door The Academy of Ancient Music. Referen- tienummer van deze L’oiseau Lyre - uitgave is DSLO 554. Technische realisatie is keurig. Een zeer welkome uitbreng, daar naar mijn weten deze uitgave de enige autentiek gerekon- strueerde interpretatie in een juiste stijl en sfeer biedt. Rogier van H. zijns «op stone Vanaf de parking bij de Boslaan ver trekken twee wandelwegen: de Berg weg en de Holleweg. De Bergweg (rood) is slechts 4 km lang, maar biedt u vier heerlijke uitzichtpunten en via een in de heuvel aangelegde trap van 55 treden een uniek panorama op de Maasstreek. Een ideale weg voor wie van klimmen en dalen houdt. De Holleweg (geel) is 6 km lang en :ri beuken, de kas- volgt de rand van het Kempens Pla- mlieren en abelen teau. Verder leidt dit pad u doorheen icn' schilderachtige dalen en twee holle iwen (1857-1938), de wegen langs het Kruisven en een kern, groet, terwijl hij grinthoeve. Vooral de omgeving van sten heuvel» staat het Kruisven (en van het Heuvelsven) het ronde laat behoort tot het meest schilderachtige die als ujt de streek. langs akkerland en De Boslaan is de huidige naam voor kronkelt». hoofdweg nr. 22 As-Dilsen. Om op de ■en destijds de parking bij de Boslaan te geraken, “king. Dat neem je, uit richting As komende, rnte Dilsen, ge- even op het grondgebied van Lank- ■e Elen, Rotem, laar, links van u, een weg: de plaats :em; nu sa- alwaar is aangeduid door een bord. Na mtiteit van n honderd meter ben je er. TC6 VOCt Het Maasland laat ons zeggen dat dit telde vóór 1970 nog eenendertig ge- ClOOr meenten. Nu, na de fusie van 1977, nog vier. Van boven naar onder, of van noord naar zuid, zijn dat: Maaseik (ook al niet meer autonoom sedert zijn sa menvoeging met Neeroeteren en Opoeteren), Dilsen, Maasmechelen en Lanaken. OPZIJ, OPZIJ, OPZIJ Wie maar niet genoeg kan krijgen van Herman van Veen en dat zijn er nogal wat, vooral van het zwakke ge slacht kan het hart ophalen aan het boek «Herman van Veen, een voorstel ling». Met teksten van zijn liedjes, vaak erg goed en heel, heel veel foto’s van Herman van Veen, Herman van Veen en Herman van Veen. Een voor de liefhebbers echt mooi kadoboek in een uitgekiende vormgeving met meer dan 125 kontrastrijke foto’s van Rob Chrispyn en Jan Swinkels. En dat alles ingenaaid voor de prijs van een vootstelling (met C.J.P. voor twee personen). De Gooise Uitgeverij, f 25,-. STEKELIGE POËZIE De dichter Gerrit Komrij, recentelijk vooral bekend van stekelige televi siekritieken in woord en beeld, heeft een selektie van zijn meest grimmige _:bracht in de bundel cniot Het schip De Wanhoop». Met wrok- kige woorden en in bizarre beelden dramt hij dwars door alle burgelijke' kleinigheden heen, waarbij hij het be- een zigen van platvloersheden zeer be wust gebruikt. Wat men van zijn sati- riese en vaak homo-erotiese gedichten ook kan zeggen, saai zijn ze zeker niet. Uit. De Arbeiderspers. Deze tentoonstelling wordt gehouden in het Noordbrabantse museum in den Bosch van 31 augustus tot 4 november. Noord-Brabant geldt algemeen als de katolieke provincie bij uitstek. Dit «katolieke» beeld is niet alleen abstract, het was zeker tot aan de immense ver stedelijking die na de tweede wereld oorlog aanving, ook visueel aanwijs baar in het grote aantal kerken en an dere religieuze gebouwen die men tot in de kleinste Brabantse dorpen kon aan treffen. Het merendeel van deze ar- chitektuur is gebouwd in de 19e eeuw en vooral in de laatste decennia daarvan, de periode die nu bekend staat als die van de «neogotiekeen in wezen veel te enge omschrijving van een veel wijdsere kulturele beweging. De aanvang van deze het jaar 1794, toen de katolieken vrijheid herkegen om hun godsdienst in het openbaar uit te oefenen en zij de sobere schuilkerken konden verlaten. Dit weer naar buiten treden gaf on middellijke komplikaties, zowel op politiek, “sociaal als artistiek gebied. Herkregen kerken bleken te klein, maar men beschikte niet over speci fiek katolieke architekten die aan de grote vraag naar nieuwe gebouwen konden voldoen. Evenmin had men voldoende religieuze beeldhouwers en schilders van niveau. Men moet dan ook stellen dat de kato lieken in het begin van de vorige eeuw opnieuw moesten beginnen met het opbouwen van een eigen kuituur. Alleen al in artistiek opzicht is dit zoeken naar eigen vormen, waarin Brabant overigens niet alleen stond, een moeizame weg geweest, waarbij vormen uit het verleden voor gebruik in de eigen tijd werden aangepast, dik wijls met sukses, vaak ook zeer ori gineel, maar steeds met een knipoog naar al voorbije eeuwen. Pas om streeks het begin van de twintigste éeuw zette een beweging door die zich losmaakte van het historiscisme en daarmee het einde inluidde van ruim een eeuw zoekend bezigzijn. De periode waarin deze ontwikkel zich afspeelde, grofweg tussen de ja ren 1794 en 1914. is tot onderwerp ge maakt van eén tentoonstelling die van 31 augustus tot 4 november in het Noordbrabants Museum wordt ge houden. Een groot aantal historische facetten die een rol speelden in de vorming van wat later als het «katolieke image» be- schouwd zou gaan worden, vindt men op deze tentoonstelling terug. Op de eerste plaats de artistieke ontwik- kelingen op het terrein van de S bouwkunst, schilder- en beeldhouwkunst en de edelsmeed- kunst. Verder wordt niet alleen inger S gaan op de invloed van politieke en ker- kelijke gezagdragers maar ook op de rol die de gewone man speelde in de totstandkoming van de kostbare bouwwerken en in de opluistering daarvan. De tentoonstelling is een eerste pre- sentatie van dit onderwerp in zijn g heel, en gaat daarom vergezeld vt een uitvoerige pulikatie, geschreven door bij uitstek deskundige auteurs, die een schat aan informatie bevat over het tijdvak en door zijn vele ver wijzingen en bronvermeldingen gids hoopt te zijn voor latere one zoekers en geïnteresseerden. Dilsen Op het grondgebied van de fusiege meenten Dilsen (6.560 ha) liggen on geveer 2.000 ha bossen. Daarvan zijn er 650 eigendom van de gemeente. In deze bossen het Dilserbos beho rend tot het Park van de Hoge Kempen dit van de «Ougv werd een wandelzone aangebracht, aantrekkelijke is i Van op de hiervoor aangelegde par- die rust en verpozi king bij de Driepaalhoeve vertrekken der tijden heeft del twee wandelwegen. dinger De Panoramweg (oranje) is 6 km lang alleen enlooptgedeeltelijksamenmetdeBerg- speuren. die beschreven is onder Lank- Maas» er Evenals deze biedt hij meer dan één buitengewoon vergezicht; de naam van de weg wijst hier trouwens op. Een route vol afwisseling: weiden, bos en heide. Men zegt van deze weg erg in trek te zijn bij mensen met een zittend beroep. De Hereslei-Kalverslei (blauw) is 8.5 km lang en leidt u langs een prachtig parkoers: ten zeerste aanbevolen aan al wie eens rustig en vreedzaam van de natuur wil genieten. Want deze wan delweg biedt u zowat van alles: een ven en een beek, dennen, eiken en beuken en... veel gezonde lucht. Deze beide wandelwegen kunnen ook al5s Hugh ge(jaan worden vanaf de parking bij de /erk, nadat Bosiaan (onder Lanklaar). De Driepaalhoeve bevindt zich t punt, waar Eilsen, Opoeteren er tem mekaar raken. Vandaar haar naam. Die hoeve ligt er als een oase tussen de zanderige dennenbossen. Zij is ingericht als familiepension en wordt heel het jaar door druk bezocht door wandelaars en natuurvrienden. Om de parking bij de Driepaalhoeve te bereiken neem je in Dilsen aan het Kultureel Centrum de Europalaan (voorheen de Bosstraat), die door het oude centrum loopt. Volg deze maar steeds; eens de brug o Zuid-Willemsvaart over, sla je en dan ben je er.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1979 | | pagina 23