2
bartels
1
I
HET
MAASLAND
F
l
I
o
L'
KUNSTZIN
Belgisch-
Limburg
Nieuwe
boeken
NAAR
GOTHIEKEN
mulder
f
J hS
ren,
dwer
ten,
I
I
•I
I
i
I
I
-
Donderdag 31 mei 1979 pagina 23
DE TILBURGSE KOERIER
m 1979 pagina 22
~J
HOEK»
0^-3^^
fun
'cerkel
Hing
e ja-
liegen
p.
een
ider-
ren;
die
Canon 310 XL
De JVC kleuren*video*set.
n-mi-
En dan de prijs
i op
SLECHTS
videorecorders va. 1998,
Nu, tot 10 juni
of zolang de voorraad strekt
Filmen kunt U overal,
binnen en buiten, met deze
Lieve Hemel
Pinkster-
Kerkelijke kunst en kuituur
in Noord-Brabant
in de negentiende eeuw
verkrijgbaar bij:
VIDEO SPECIAALZAAK
Besterdring 87 Tel. 431489
T
klein
"•schil
r ken is
gena
rrende
)r een
hena-
Natuurlijk wéér het voordeligst bij
Tcamera^thuis
iwse stadsmuur, gele-
r de rijksmiddelbare
gerestaureerd. En op de
srd een wandelweg aan-
eens geen
verworver
zoals gr
Uitg. Tel.
Het proj
keur van i
senter
chimp
weg
over de
e links af
bij het
en Ro-
Dit jaar wordt in het schitterend, te
midden van bossen en vennen gelegen
natuurtheater een vertolking gegeven
het roti
stroom,
akker
parking bij d
neem je, uit
even op het
laar, links van
alwaar is aar
'n honderd i
met zijn superlichtsterke zoomobjektief met
lichtsterkte 1:1,0 en daarbij
haarscherp. (Echt Canon!)
Verder is ie klein en dus
altijd gemakkelijk
mee te
nemen.
Normaal f 640,-
Normaal bij Mulder f 499,-
mili-
rote blij-
gespeeld
ijkse Spe-
spers.
Lyre,
'teen, I
^et I I
ge-
van
er kennc
het zo n
geven?
Uitg. Elsevier, f 16,90.
augustus: Het Vlaamse kunst-
uitwisselingstentoonstelling in
r van de Zuidnederlandse
jen in de bossen.
v. zwembad, kin-
sltuin, speel- en
de
jrogramma (4
zotteklowns
Wild West Re-
3LEEN.
DEN,
4ES-
Lanklaar
KempenVoor velen is Lanklaar nog steeds het
«schoonste hoekje van Limburg».
Geen wonder dan ook dat Arnold
Sauwen, de dichter van het Maasland,
geboortestreek bezong, terwijl hij
Lanklaars hoogsten heuvel-
tond.
zanaf de parking bij
rekken twee wandeh
en de Hollewej
is slechts 4 kr
van «L’Amante Militara» (De
taire minnaar) van de grot
spelschrijver Carlo Goldoni, g<
door de Verenigde Oisterwijl
Iers in een regie van Jan Jasp
De première wordt gehouden op zon
dag 3 juni (le Pinksterdag), aanvang
15.00 uur. Verdere speeldata 4, 10 en
17 juni om 15.00 uur en op 16 juni is er
een avondvoorstelling om 20.00 uur.
Er is gekozen voor een amusant stuk
dat geschikt is voor jong en oud.
Inlichtingen VVV Oisterwijk, tel.
04242-2345.
Carlo Goldoni
in Natuurtheater
Oisterwijk
Al bijna vijfenzestig jaar worden er in
Oisterwijk openluchtspelen gebracht
voor jaarlijks duizenden bezoekers.
Tlvolistraat 81, tel. 424543, Tilburg
Westermarkt 10, tel. 673185, Tilburg
Helftheuvelpassage 238, tel. 073-218086, Den Bosch
T entoonstellingen
re periode ligt in Noord-Brabants
de katoheken de
hun godsdienst MuSCUm
te oefenen er
:rken konden ver
buiten treden
komplikaties, zowel op
als artistiek gebied.
i bleken te klein,
te niet over speci-
utekten
nieuwe
l juni - 19 augustus: Het Beleg van
’s-Hertogenbosch in 1629, een histori
sche tentoonstelling ter gelegenheid
van de 350-jarige herdenking.
15 juni - 15 juli: Vlaamse fotografen,
uitwisselingstentoonstelling in het ka
der van de Zuidnederlandse ont
moetingen.
10 - 27 g"" -
boek, uitw
het kader
ontmoetingen.
31 augustus - 4 november: Naar go-
tieke kunstzin, kerkelijke kunst en
cultuur in Noord-Brabant in de ne
gentiende eeuw.
Stokkem
Van Lanklaar naar Stokkem is het
maar een boogscheut. Voor eenmaal
willen wij de wandelaar er toe aanzet
ten eens een voet te zetten binnen de
bebouwde kom van een dorp of ge
meente, of liever van een stad, of wat
eens een stad is geweest. Wij bedoelen
Stokkem. Want dit was eens en dat
was in de Middeleeuwen een stad
“i een gelifkoosde verblijfplaats voor
graven van Loon.
Van Stokkems stedelijk verleden ge
tuigen heden nog zijn smalle straten,
enkele oude huizen, waarvan
sommige uit de 17e eeuw. Een stad
ook met een burcht, waarvan nu nog
alleen een ruïne is overgebleven en
gebouwd door de graven van Loon ter
verdediging van het graafschap tegen
aanvallen uit het oosten. Want daar nu
nog van overblijft, dagtekent uit de
eerste helft der 13e eeuw. Op de plaats
waar eens deze vesting stond, werd in
1878 een simpel kasteel met ronde to-
i gebouwd. Links bezijden de dreef,
naar het kasteel leidt, bevinden
zich nog de resten van een oude ring
muur. «De Beer» genoemd. Het is een
muur van 3 meter dik, 4 meter hoog en
50 meter lang en is opgetrokken uit
arduin en zandsteen en dagtekent uit
het begin van de 13e eeuw; dus uit
Daar zijn nog an- dezelfde tijd als de Loonse ves-
zoals het Rubens- tingsruïne. De verlenging van «De
Beer» heet «Blauwmuur»hij is uit ar
duin en van rond 1515.
Zoals elke stad, was ook Stokkem om
ringd door wallen. Daarvan zijn hier
en daa. nog resten.
Een middeleeu\
gen tegenover
school, werd g
muur zelf wer
gelegd.
Buiten het centrum tref je heel wat
mooie landschappen aan. waaronder
dit van de «Oude Maas» wel het meest
aantrekkelijke is voor de wandelaar,
ting zoekt. In de loop
J Maas meerdere bed-
•en uitgegraven.» Rond Stokkem
en al kan men er zo een vijftal be-
-Daarvan is de z.g. «Oude
is» er een.
Het Nederlands Circus Renz slaat op
2, 3 en 4 juni zijn bontgekleurde cir
custent in Tilburg, om het publiek te
laten genieten van een geheel nieuwe
wervelende circus-show.
Op 2 en 3 juni zijn de aanvangstijden
15 en 20 uur, 4 juni 14 en 17 uur. Kassa
open vanaf 11 uur.
OVER TAFELHOERTJES
Het beroep van tafelhoertje is een
vrouwenberoep dat nog ouder is dan
het oudste. In het kostelijke boek
«Maar niet vandaag, schat» spelen
deze lichte dames, dié de heren slechts
figuurlijk in het kruis tasten, de hoofd-
rol. De plezierige meisjes die nl. het poëzie bijeengeb
beroep van tafelhoertje uitoefenen zijn „Het schip De Ws
op doorgaans charmante wijze reeds
met het geld vertrokken voordat de
zeer tijdelijke wederhelft tot daden
had kunnen overgaan.
Schrijfster Sarah Kernochan die dra
maturgie en journalistiek studeerde,
verzamelde materiaal voor dit soms
verrassend diepgaande boek toen ze
werkte aan een dokumentaire film
over het leven van animeermeisjes in WIE VAN DE TWEE
de grote dancings van New York. Voor degene die het boek «De liquida-
Uitg. Bruna, f 24,90. tie van Rudolf Hess» heeft gelezen is
het antwoord op deze vraag duidelijk:
de echte Hess zal nooit meer opstaan
en de Hess in de Spandau-gevangenis
JV in Berlijn is een dubbelganger. Tot die
ons konklusie kwam de Britse a-*" *-
jn je Thomas na vijfjaar speurwer
hij bij toeval ontdekte dat de echte
Hess uit de Eerste Wereldoorlog een
zware verwonding had overgehouden
dolf Hess als «Gevange Nr.
■lijn niet heeft,
tas' boek «De liquk
Hess» leest blijft er ir
vijfel meer over, al is
ivertrokken door
jeken naar bewijz
na het
taangedrager
gebeurt. Zoi
WEG MET DE DOKER
In tijden dat de huisarts vaak het re
cept al heeft geschreven voordat je
klaar bent met je eerste zin, we c
volpropen met geneesmiddelen er.
al blij mag zijn dat je als zieken
fondspatiënt een aardige dokter kunt
vinden, ja, dan staat er veel zinvols in
een boek als «Alternatieve geneeswij- die de Rudc
zen» dat door ene Professor Hans Hol- 7» in Berliji
zer werd geschreven. Het boek leert Bij Thomas’ boek «De liquidatie van
dat er in de gezondheidsleer nog an- Rudolf Hess» leest blijft er inderdaad
dere wetten gelden dan de door weten- geen twijfel meer over, al is het boek
schap en technolqgie aangeleerde en zelf soms wat overtrokken door het te
dat een veel eenvoudiger en natuurlij- krampachtig zoeken naar bewijzen,
ker oplossing vaak voor de hand ligt. Opmerkelijk is dat er na het vele
Anderzijds is het natuurlijk onzin om feitenmateriaal dat wordt aangedragen
n gebruik te maken van onze er kennelijk toch niets gebeurt. Zou
:n kennis en ligt de waarheid het zo^moeilijk zijn om fouten toe te
gewoonlijk in het midden.
?leboek,f 18,90.
programma
In het kader van de aktie H
Lieve Hemel op aarde organi
trefcentrum Lieve Hemel de volgende
aktiviteiten met Pinksteren
zaterdag 2 juni deelname aan de anti-
atoommanifestatie te Doel, ’s Avonds
disko in Li^ve Hemel.
Zondag 3 juni op verzoek van velen
de Australische theatergroep Busby
Berkleys met een nieuw programma
(21.00 uur).
Maandag 4 juni busreis naar Pinkpop
Geleen. ’s Avonds disko in Lieve He
mel.
Dinsdag 5 juni Vuile Mong en
Vieze Gasten kinderpr
uur) «Het jaar van de
’s Avonds (21.00 uur)
vue 1979
Het programma van Vuile Mong vindt
plaats in een circustent aan de Til-
burgse Weg bij de molen.
Die brede Maas
Door het slib, dat de «brede stroom f*elw
der Maas» in oeroude tijden heeft af- ra
gezet, werd de streek langsheen haar ®.n
boorden vruchtbaar. En daardoor Ige
vertoont het Maasland dan ook een
heel ander type van landschap dan de
nabijgelegen schrale
Weilanden, boomgaarden en zware
graankulturen.
Maar de laatste jaren werd ook dit
landschapsbeeld stilaan gewijzigd,
doordat op vele plaatsen langs de
Maas zand en grind werden gedolven.
Zo ontstonden er plassen die steeds
meer en meer voor watersportbeoefe-
ning worden gebruikt.
«Groen en blauw», zo schreef Hila-
riom Thans in 1967, «en het goud van
de zon, zijn de vlaggekleuren van dit
aloude soete Maeslant». Dat blauw is
de lucht, en met dat groen dacht de
dichter zeker aan het van noord tot
zuid ononderbroken bovenscherm
van eiken, olmen en beuken, de
teelparken, de popi
van de Maasbeemdc
En Arnold Sauv
dichter uit Stokke
«op Lanklaars hoogst
en zijn blikken in
weiden: «Limburgs
een zilveren lint, lar
vruchtbare velden ki
In 1971 trad, wat men desti_
«grote fusie» noemde, in werking. Dat
was de nieuwe gemeente Dilsen, ge
vormd uit het vroegere Elen, Rotem,
Dilsen, Lanklaar en Stokkem;
men een administratieve er>ui
ongeveer 15.000 inwoners.
Elen
Alhoewel er in Elen zelf geen uitge
stippelde wandelwegen voorkomen,
vindt men buiten het dorpscentrum
toch gelegenheid te over om te
wandelen. Want dit Maasdorpje biedt
een grote verscheidenheid van land
schappen; zo de beemden langs de
Los- en Zanderbeek, twee water
lopen. die in de Maas uitmonden; de en
vijvers van de «Broeken» nabij het de
station van Elen; de omgeving van het v'‘
kasteel van Sipernau en de bossen tuigen
rond de hoeve «De Wijers» (richting met e
Rotem).
Rotem
Rotem is nog een echt Maaslands
dorpje. Eens schreef men «Rothem»
en «Rotheim en daarin zou men de
woorden «rode» en «heim» kunnen
weervinden. Zodat wij aan Rotem de
betekenis zouden kunnen geven van:
woonplaats op een ontgonnen stuk
woeste grond, midden bos of heide.
Van dat oeroud karakter heeft Rotem
nog iets overgehouden. Want bossen,
waarin men kan wandelen, zijn er
thans nog; zo o.a. het Driebeukenbos
en de bossen aan de voet van het
Kempens Plateau. Maar niet alleen de
bossen vormen de aantrekkingskracht
voor de wandelaar.
dere landschappen, zoals het Rubens-
goed. de vijvers van Braeken. de
beemden langs de Kogbeek, het land
schap van de Bichterweerd en rond de
oude stokerij Custersgoed.
jgramma 1979 heeft weereen
artiesten en dieren te pre-
ïren, o.a. leeuwen, olifanten,
ipansees, kamelen, zebra’s, edele
taarden o.a. Friesche hengsten,
i.ngers, Arabische volbloeds, No-
Apaloosas, Shetland pony’s,
dwergpony’s, Welshpony’s, akroba-
vIlcUS ten, trapezewerkers, clowns, iong-
leurs, Spaanse falemcodansers, cas-
Dpny cadeurs. Europa’s sterkste man El
Hector tilt een volwassen levend
rp «|i paard van de grond, ilusionistenshow,
jyj J 11 t)Urg tleI circusorkest staat onder leiding
Buiten de twee uitgestippelde wan
delwegen, bestaat er in Dilsen nog ex-
-wandelgelegenheid langs de Maas
langs de Oude Maas: schilderach-
hoekjes en mooie vergezichten.
Klassieke
langspeelplaten
Antonio Vivaldi
Houdt £)e Engelse platenserie L’oiseau Lyre,
niseert is zich door de laatste jaren heen,
steeds meer gaan toeleggen op h
uitbrengen van een respektabele serie
barokuitgaven, waarvan de muzikale
waarde méér vertegenwoordigt, dan
zoals gebruikelijk is, gewogen, goed
bevonden en gewaardeerd. Het is juist
de geest die schuil gaat bij het uitvoe
ren van oude muziek, en die is niet
alleen gevonden in het gebruik van
oude toonvoeringen of oude en kopie
getrouwe instrumenten. Eén van de
laatste recente uitgaven bewijst eens
te meer dat bovengenoemde feiten
onontbeerlijk zijn bij de prak-
tijkuitvoering van oude muziek, maar
geen emoties kennen. Wat dat betreft
zijn het de musici die de muzikale tex
tuur omzetten moeten in muziek. Op
vallend echter bij de laatste uitgave is
dat het Engelse Barokorkest «The
Academy of Ancient Music» zich in
tensief bezig houdt met Italiaanse
komponisten. Reeds eerder kwam de
Italiaan Antonio Vivaldi aan bod met
een schitterende uitvoering van het
«Stabat Mater» met de falsetzanger
James Bowman; nu reeds prezenteert,
dit na de dood van David Murirow,
Zich rond organist Christopher Hog-
wood geformeerd orkest, een tweede
uitgave met komposities van Vivaldi;
'het Gloria in D en één kerkelijke solo
cantate op Latijnse tekst «Nulla in
mundo pax since ra». Solisten in het
Gloria zijn de voortreffelijk zingende
sopranen Judith Nelson en Emma
Kirby en mezzo Caroline Watkinson,
terwijl Emma Kirkby haar solistisch
vermogen glansrijk in de solo-cantate
tentoon stelt.
Het leeuweaandeel van deze Engelse
uitgave wordt gespendeerd aan het
Gloria. Vivaldi, alreeds verbonden als
viool-pedagoog aan de Piëta; een ge
renommeerd meisjesweeshuis in Ve
netië kreeg in 1713 de taak toebedeeld
van «Maestro di Coro». Een funktie
die Vivaldi verplichtte om kerkelijke
muziek te komponeren en wel op jaar
basis twee missen en vespers, maan
delijks twee motetten en bij gelegen
heid begrafenismuziek en een muzi
kale omlijsting van de «Goede Week».
Tot dan was Vivaldi’s populariteit ge
legen in de zeer vele instrumentale
komposities die de priester op de viool
uitvoerde in de kapel van de Piëtain
het bijzijn van de society uit Venetië en
van de in de stad verblijvende kom
ponisten. Tijdens het ambt als kapel
meester ontstaan de twee Gloria’s,
wier onderlinge verschillen zeer klein
en weinig zijn. Het grootste versclu,
tussen de twee gelijknamige werken is
dat bij de voor plaatuitvoering
men Gloria de paargewijs soler
hobo’s vervangen worden door
natuurtrompet. Dit instrument l.
drukt ’t suggestieve karakter van ex-
travertie. Het Gloria in d majeur vergt
een enorme inzet bij zowel de zang-
solisten als bij de instrumentalisten
daar de kompositie vaak verrassend te
voelen is in verschillende toonsoorten
stijlen, tempi, instrumentaties. De
eersh' konfrontatie openbaart zich (i
snel bij het inleidende «Gloria in Ex-
celsis», een mooi gefigutreerde bas-
lijn ontvouwd zich in een uiterst ge
balanceerd tempo, waartegen in de
viool en trompet in zeer snelle figura
ties, tegenspel bieden. Mooi is ook de
continuo-aria «Dominus Deus»,
waarbij een ostinaatachtige baslijn,
de verbinding legt tussen de zangeres
en telkens weer ertussen geschoven
koor. Zo telt het Gloria twaalf delen,
allen met hun karakters en muzikale
Italiaanse capriolen. Hef slot van het
Gloria krijgt nog een extra dimensie
met het gebruik van een dubbelkoor en
orkest.
Het feit dat er drie vrouwelijke solisten
zijn, is te verklaren uit het gegeven dat
Vivaldi geen tenor- of baspartij erbij
voegde hoewel het wel aannemelijk
klinkt dat de meisjes van de Piëta naar
boven geoktaveerde tenor en mis
schien zelfs evenzo verhoogde bas
partijen zongen.
Met grote bedrevenheid dirigeert
Christopher Hogwood vanuit het or
gel zijn instrumentalisten met het be
kende (Engelse) effekt, dat het volop
professionele muziekgebeuren me-
y nigmaal ruimschoots overtreft. Diri
gent van hetChoir of Christ Church
Cathedral» is Simon Preston; hij is
geen onbekende in dit puike Engelse
gezelschap. Antonio Vivaldi: Het Glo
ria en het Nulla in Mundo. door The
Academy of Ancient Music. Referen-
tienummer van deze L’oiseau Lyre -
uitgave is DSLO 554. Technische
realisatie is keurig. Een zeer welkome
uitbreng, daar naar mijn weten deze
uitgave de enige autentiek gerekon-
strueerde interpretatie in een juiste
stijl en sfeer biedt. Rogier van H.
zijns
«op
stone
Vanaf de parking bij de Boslaan ver
trekken twee wandelwegen: de Berg
weg en de Holleweg. De Bergweg
(rood) is slechts 4 km lang, maar biedt
u vier heerlijke uitzichtpunten en via
een in de heuvel aangelegde trap van
55 treden een uniek panorama op de
Maasstreek. Een ideale weg voor wie
van klimmen en dalen houdt.
De Holleweg (geel) is 6 km lang en
:ri beuken, de kas- volgt de rand van het Kempens Pla-
mlieren en abelen teau. Verder leidt dit pad u doorheen
icn' schilderachtige dalen en twee holle
iwen (1857-1938), de wegen langs het Kruisven en een
kern, groet, terwijl hij grinthoeve. Vooral de omgeving van
sten heuvel» staat het Kruisven (en van het Heuvelsven)
het ronde laat behoort tot het meest schilderachtige
die als ujt de streek.
langs akkerland en De Boslaan is de huidige naam voor
kronkelt». hoofdweg nr. 22 As-Dilsen. Om op de
■en destijds de parking bij de Boslaan te geraken,
“king. Dat neem je, uit richting As komende,
rnte Dilsen, ge- even op het grondgebied van Lank-
■e Elen, Rotem, laar, links van u, een weg: de plaats
:em; nu sa- alwaar is aangeduid door een bord. Na
mtiteit van n honderd meter ben je er.
TC6 VOCt Het Maasland laat ons zeggen dat dit
telde vóór 1970 nog eenendertig ge-
ClOOr meenten. Nu, na de fusie van 1977, nog
vier. Van boven naar onder, of van
noord naar zuid, zijn dat: Maaseik (ook
al niet meer autonoom sedert zijn sa
menvoeging met Neeroeteren en
Opoeteren), Dilsen, Maasmechelen en
Lanaken.
OPZIJ, OPZIJ, OPZIJ
Wie maar niet genoeg kan krijgen van
Herman van Veen en dat zijn er
nogal wat, vooral van het zwakke ge
slacht kan het hart ophalen aan het
boek «Herman van Veen, een voorstel
ling». Met teksten van zijn liedjes,
vaak erg goed en heel, heel veel foto’s
van Herman van Veen, Herman van
Veen en Herman van Veen. Een voor
de liefhebbers echt mooi kadoboek in
een uitgekiende vormgeving met meer
dan 125 kontrastrijke foto’s van Rob
Chrispyn en Jan Swinkels. En dat alles
ingenaaid voor de prijs van een
vootstelling (met C.J.P. voor twee
personen).
De Gooise Uitgeverij, f 25,-.
STEKELIGE POËZIE
De dichter Gerrit Komrij, recentelijk
vooral bekend van stekelige televi
siekritieken in woord en beeld, heeft
een selektie van zijn meest grimmige
_:bracht in de bundel cniot
Het schip De Wanhoop». Met wrok-
kige woorden en in bizarre beelden
dramt hij dwars door alle burgelijke'
kleinigheden heen, waarbij hij het be- een
zigen van platvloersheden zeer be
wust gebruikt. Wat men van zijn sati-
riese en vaak homo-erotiese gedichten
ook kan zeggen, saai zijn ze zeker niet.
Uit. De Arbeiderspers.
Deze tentoonstelling wordt gehouden in
het Noordbrabantse museum in den
Bosch van 31 augustus tot 4 november.
Noord-Brabant geldt algemeen als de
katolieke provincie bij uitstek. Dit
«katolieke» beeld is niet alleen abstract,
het was zeker tot aan de immense ver
stedelijking die na de tweede wereld
oorlog aanving, ook visueel aanwijs
baar in het grote aantal kerken en an
dere religieuze gebouwen die men tot in
de kleinste Brabantse dorpen kon aan
treffen. Het merendeel van deze ar-
chitektuur is gebouwd in de 19e eeuw en
vooral in de laatste decennia daarvan,
de periode die nu bekend staat als die
van de «neogotiekeen in wezen veel te
enge omschrijving van een veel wijdsere
kulturele beweging.
De aanvang van deze
het jaar 1794, toen de katolieken
vrijheid herkegen om hun godsdienst
in het openbaar uit te oefenen en zij de
sobere schuilkerken konden verlaten.
Dit weer naar buiten treden gaf on
middellijke komplikaties, zowel op
politiek, “sociaal als artistiek gebied.
Herkregen kerken bleken te klein,
maar men beschikte niet over speci
fiek katolieke architekten die aan de
grote vraag naar nieuwe gebouwen
konden voldoen. Evenmin had men
voldoende religieuze beeldhouwers en
schilders van niveau.
Men moet dan ook stellen dat de kato
lieken in het begin van de vorige eeuw
opnieuw moesten beginnen met het
opbouwen van een eigen kuituur.
Alleen al in artistiek opzicht is dit
zoeken naar eigen vormen, waarin
Brabant overigens niet alleen stond,
een moeizame weg geweest, waarbij
vormen uit het verleden voor gebruik
in de eigen tijd werden aangepast, dik
wijls met sukses, vaak ook zeer ori
gineel, maar steeds met een knipoog
naar al voorbije eeuwen. Pas om
streeks het begin van de twintigste
éeuw zette een beweging door die zich
losmaakte van het historiscisme en
daarmee het einde inluidde van ruim
een eeuw zoekend bezigzijn.
De periode waarin deze ontwikkel
zich afspeelde, grofweg tussen de ja
ren 1794 en 1914. is tot onderwerp ge
maakt van eén tentoonstelling die van
31 augustus tot 4 november in het
Noordbrabants Museum wordt ge
houden.
Een groot aantal historische facetten
die een rol speelden in de vorming van
wat later als het «katolieke image» be-
schouwd zou gaan worden, vindt men
op deze tentoonstelling terug. Op de
eerste plaats de artistieke ontwik-
kelingen op het terrein van de S
bouwkunst, schilder- en
beeldhouwkunst en de edelsmeed-
kunst. Verder wordt niet alleen inger S
gaan op de invloed van politieke en ker-
kelijke gezagdragers maar ook op de
rol die de gewone man speelde in de
totstandkoming van de kostbare
bouwwerken en in de opluistering
daarvan.
De tentoonstelling is een eerste pre-
sentatie van dit onderwerp in zijn g
heel, en gaat daarom vergezeld vt
een uitvoerige pulikatie, geschreven
door bij uitstek deskundige auteurs,
die een schat aan informatie bevat
over het tijdvak en door zijn vele ver
wijzingen en bronvermeldingen
gids hoopt te zijn voor latere one
zoekers en geïnteresseerden.
Dilsen
Op het grondgebied van de fusiege
meenten Dilsen (6.560 ha) liggen on
geveer 2.000 ha bossen. Daarvan zijn
er 650 eigendom van de gemeente. In
deze bossen het Dilserbos beho
rend tot het Park van de Hoge Kempen dit van de «Ougv
werd een wandelzone aangebracht, aantrekkelijke is i
Van op de hiervoor aangelegde par- die rust en verpozi
king bij de Driepaalhoeve vertrekken der tijden heeft del
twee wandelwegen. dinger
De Panoramweg (oranje) is 6 km lang alleen
enlooptgedeeltelijksamenmetdeBerg- speuren.
die beschreven is onder Lank- Maas» er
Evenals deze biedt hij meer dan
één buitengewoon vergezicht; de
naam van de weg wijst hier trouwens
op. Een route vol afwisseling: weiden,
bos en heide. Men zegt van deze weg
erg in trek te zijn bij mensen met een
zittend beroep.
De Hereslei-Kalverslei (blauw) is 8.5
km lang en leidt u langs een prachtig
parkoers: ten zeerste aanbevolen aan
al wie eens rustig en vreedzaam van de
natuur wil genieten. Want deze wan
delweg biedt u zowat van alles: een
ven en een beek, dennen, eiken en
beuken en... veel gezonde lucht.
Deze beide wandelwegen kunnen ook
al5s Hugh ge(jaan worden vanaf de parking bij de
/erk, nadat Bosiaan (onder Lanklaar).
De Driepaalhoeve bevindt zich t
punt, waar Eilsen, Opoeteren er
tem mekaar raken. Vandaar haar
naam. Die hoeve ligt er als een oase
tussen de zanderige dennenbossen. Zij
is ingericht als familiepension en
wordt heel het jaar door druk bezocht
door wandelaars en natuurvrienden.
Om de parking bij de Driepaalhoeve te
bereiken neem je in Dilsen aan het
Kultureel Centrum de Europalaan
(voorheen de Bosstraat), die door het
oude centrum loopt. Volg deze
maar steeds; eens de brug o
Zuid-Willemsvaart over, sla je
en dan ben je er.