R i* r r STADSV SCHOUWBURG F 'fyehers JE JE Prima twéé-zittertje! i Tilburgs kulturele wereld gaat zich groots presenteren Ijes Filmhuis s IS Jazz at the farm in Berkel metz Liberty shop L. filmachtdaagse Enschot Donderdag 31 mei 1979 pagina 21 DE TILBURGSE KOERIER i 1^79 pagina 20 met optr i of larjan Dus- Gongslag Juwelier - Horloger SCHOUWBURGRING 27 stofmeubel kussens >ssins Ipatr rip v jnd icies 1900, Nadruk op amateuristische kunstbeoefening Bakuba Oe’ma Voortreffelijke gerechten uit onze verfijnde Franse keuken ELK IEL «Specialiteiten» «Restaurant» nieuw adres stadhuisplein 348 (katterug) tilburg inkt advi Massief eiken van Til- :n met 16 EINDHOVEN Piazza Centre 67, Tafelreservering 013-434512 - 674394 in af De TILBURG Heuvelhof Heuvelstraat 103 Tel. 013-323240 ig vinuvu Bijvoor- ’etzsche a morele samen- Theo en i de Wil- 73 in if21.00 Porselein Keramiek Kristal Bestek Glas Verlichting opmerkingen kunnen gericl urg I. ilein c Heuvel 20 - TILBURG - Tel. 430262 Porcello bestaat n half jaar Leef met je tijd Woön met je tijd Voor een fijn kado naar Porcellö FEESTAANBIEDING Bij aankoop van Oranjestr. 4-6 TILBURG Eindhoven, Keizersgracht 16A/Den Haag, Plaats 13 A Metz Co. Amsterdam, Keizersgracht 455 slagwerk eheel weer t zang van Theu Boermans «Schorum» estaan: Sa- ig en Peter rtrganist in u^ele wer- °jsanne aniphuysen De laatst. ':t Zuidelijk ■a (in 1950 op 'e de Toneel- t. Vervolgens erbonden aan tig werkt ima’s en te hij een Japan, Ha- Mexico en Clavecimbelwerken van J.P. Sweelinck door Anneke Uittenbosch 50,- 1 kop en schotel GRATIS 75,- 2 kop. en schotel GRATIS De sfeervolle middeleeuwse, geres het I 100,- en schotel GRATIS werk kom centrale, Sj Tilburg. L dag tussen t meer infor- Achtdaagse. i met de afde- de Stads- Filmliga Dinsdag 5 juni Beyond good and evil Harmonie - Bioscoop 22.45 uur De kulturele instellingen van Tilburg zullen zich in de tweede week van mde Tilburgse troubadours w.nantische muziek (gitaar en ine), afgewisseld met chansons iliederen. i chansons wille zij. over bep„„._. r-lijke toestanden denkei “ït hun strijdliederei publiek hierover tot i ten en te aktiveren Muziek en teksten Theo en Arjan. presenteren aan de bevolking burg en omgeving. Van 9 tot er zogenaamde Geldig van 31 mei te.m. 7 juni ’79 Tot ziens bij Porcello op den Heuvel iwburg i presenteren op éen g - markt. De propaganda amenlijk gevoerd. De na- r Ja amateuris- Erzalookeen worden, waar- :senteren. enbare tseum, Tex- a Vor- - Tilburgse ling louwburg. scho Acht- voor op kul-( >reta- lat hij tstre- loos. rtlijke zeer - later :n, besloten tt geplande moest ma- het bied aktief zijn, uit om zich op te geven voor deelname aan deze Kulturele Achtdaagse. De gedachten gaan uit naar toneelgroepen, koren, mu- „_xgroepen, beeldende kunstenaars, 'hters, fotografen, filmers, kulturele ividps. enz. enz. Iedereen kan opgeven welke wijze aan de Achtdaagse deelgenomen wordt en ook kan een voorkeur voor de ruimte van optreden aangegeven worden. Indien U vooraf nog wat matie wil hebben over de 7 kunt U kontakt opnemen r j Publiciteit van „.louwburg. Vragen, o daagse kt Stadsschouwbur Bouwmeester Voor vrager kontakt o] verband n> -ie kt J zijn film geschiedenis in het zuiden I. Die opstand ^zetting door de le- liep uit op idbezitters st machteloos srdrukten mili- :htten onder de Jarer e slacht- al®.z ,ste episo- ïdenis be- Paté van rivierkreeftjes Hollandse asperges Verse jonge zeezalm Jonge kwartels Vers lamsvlees (pauillac) Sorbets van exclusieve vruchten iamè van ,elconcerten :jl zij voor alle sonates >el van J.S. ïring cim- eveneens uitge dij maakt deel uit Amsterdam. Zij Iwan de Verschrikkelijke Deze film uit 1945 is eerder gedraaid in het programma van de klassieke Russische film. In het eerste deel wordt Iwan, groothertog van Moskou, tegen de wens van veel vorsten ge kroond als tsaar èn absoluut heerser over heel Rusland. Hij besluit het hele Russische grondgebied weer te ver enigen en trekt daarom op tegen de verschillende vijanden en bezetters. De Boyaren, onder leiding van Iwan’s tante Yefrosinya, vergiftigen Tsarina Anastasia terwijl Iwan ernstig ziek is en bijna sterft. De P- ti tanic’s simpele zoon Vladimir op troon om hun invloed te behoude- Iwan herstelt echter en zweert wr aan Anastasia’s moordenaars, trekt zich demonstratief terug j en de bevolking komt her ssale processie sr ten. i het is in zijn tijd een uit- organist, tot ver over de lekend. Zijn invloed op de ;eling van de instrumentale is tot op heden nog merk- Het intieme karakter van deze ba- rokconcerten in de Hasseltse Kapel vindt mede haar oorzaak in het feit, dat slechts 90 luisteraars hiervan kunnen profiteren, l^en kan een plaats reserveren (ad f 12,50, stude renden f 6,—) bij de SMET, Ko ningshoeven 63, telefoon 013- 126996. bespeelt een copie van een 18e- eeuws Vlaams «Dulcken» clavecim- bel, in 1972 door Ketil Haugsand in Oslo gebouwd. willen zij overbren- :paalde maatschap- :n en ervaren. :n proberen zij het nadenken te zet- tot daden. zijn origineel van ’n Perfekte zit, fijn van vorm. Met ’n losse katoenen hoes, da’s gemakkelijk reinigen. Standaard uitvoering in effen stof met extra rugsteun in leuk ruitmotief. Normaal fL995,-Deze week* (31 mèi t/m 6juni ’79). De hoes is ook In andere stofte leveren, bij kontante betaling. Bij duurdere stoffen dan standaard. wordt de meerprijsgerekend. A De scène van het banket is, in kleut opgenomen, Eisenstein had reeds een derde deel in kleur gepland, maar de ambivalente uitbeelding van Iwan, waarin Eisenstein een soort diepte- psychologiese benadering over Iwan geeft, kwam over als kritiek op Stalin. In september 1946 werd het tweede deel van Iwan de Verschrikkelijke in een resolutie van het centraal komitee veroordeeld wegens «artistieke ge breken». Eisensteins’ film zou vol gens de resolutie een valse interpreta tie van de geschiedenis zijn, omdat hij Iwan niet afschilderde als vooruits vend, maar zwak en besluitek Eisenstein gaf toe de persoonl trekken in Iwans’ karakter al te benadrukt te hebben. Toen hij 1 door Stalin werd ontvangen 1 zij dat hij desondanks het derde deel van zijn trilogie moesi ken en met enkele scènes uit tweede deel moest kombineren. «SCHORUM» is de titel van een nieuw muziektheaterprogramma dat op zaterdag 2 juni in de Studio - zaal gebracht zal worden door Theu Boermans. Het programma is een ver zameling van eigen teksen en vertalin gen (van o.a. Bruce Springsteen en Elton John), die gezongen worden door Theu Boermans. Verder wordt aan dit programma meegewerkt door Piet Hein Baalde (piano), M; Brave (zang), Marieke van seldorp (viool), Halrin Djamaludin (sax), Comee van der Kley (zang fluit), Bert Kortz (basgitaar), Hans Weyergang (drums), Ruud de Wit (gi taar) en Yolanda Zwartjes (zang). De muziek en arrangementen zijn van Rob van den Berg en Bert Kortz en de techniek wordt verzorgd door Martijn Schroevers. Theu Boermans is voor het Tilburgs publiek geen onbekende. De laatste ja- ren is hij verbonden aan het Zl Toneel Globe. Boermans (ir Caragau geboren) volgde ut i akademie in Maastricht. was hij drie seizoenen vet^»u het Publiekstheater. Regelmatig hij mee aan televisie - programr aan films. Vervolgens maakte studie - reis door Rusland, waï, de Verenigde Staten, Canada. Hij bezocht talrijke theaters, theater groepen. theaterscholen en film studio’s en liep stages in Moskou, To kio en New York. Na terugkeer ver bond hij zich aan toneelgroep Globe, waar hij de afgelopen jaren vele hoofd rollen speelde. Theo Arjan in de Wildacker wordt verder lichamelijk gekweld Op vrijdag, 1 juni a.s., treden TL doorsyphilliseneenopiumverslaving. Arjan op in het wijkcentrum d< De verhouding in het trio loopt niet dacker, van Hogendorpplein Beyond good and evil is nauwelijks 5 goed af. Paul Rée is te verliefd op Lou Goirle. Het wijkcentrum is vanaf minuten oud of de ontluistering^van Salomé, die weereen verhouding aan- uur open. gaat met Karl Andreas, met wie ze trouwt, hoewel ze tegelijk weigert Deze bekende Tilburgse troubr voortaan met hem naar bed te gaan, spelen romantische muziek (gita De verbroken verhouding tussen Lou mandoline), afgewisseld met char en Friederich, leidt inmiddels tot een en strijdl.vn volledige ineenstorting van Nietzsche. Met hun c1— Volkomen apaties slijt hij zijn laatste gen wat zij. o jaren achter de piano van zijn zus. Hij pelijke toesté is dan de absolute waanzin nabij. Methunstr" Nietzsche stierf in precies 1900, Lou publiek hit Salomé leefde door tot 1937 en had nog ten en t< verhoudingen met Rainer Maria Rilke Muziek en Sigmund Freud. Theo en Arjt Nietzsche komt al goed op gang. Door een half geopende deur zien we hoe de filosoof, die niet minder dan de totale «Umwertung aller Werte» beoogde, amechtig onderuit gezakt in een stoel zit, gekleed in grauw jaegerondergoed en in het kruis gekeken door een in corset gehulde dame. De film gaat eigenlijk over Friederich Nietzsche, toegespitst op zijn ver houding met Paul Rée en Lou Salomé, samen een trio in een experimentele samenlevingsvorm. Aanvankelijk is het Rée die Lou Salomé in een huwe lijk probeert te vangen, maar zij be schouwt een vaste verbintenis tussen twee mensen als een emotionele ge vangenis. Als er een derde bij te vin den is. wil Lou wel met Paul. Nietzsche haakt daar graag op in. Bin nen deze driehoeksverhouding vinden allerlei experimenten plaats. LJ beeld de door Salomé en Niet gedeelde strijd tegen allerlei n opvattingenongetrouwd wonen, homo- en biseksualiteit als normale mogelijkheden van men selijke omgang worden door hen on derzocht op een praktiese uitwerking. Van woensdag 6 juni tot en met zaterdag 16 juni worden door het Tilburgs Filmhuis, Kultureel Sentrum, acht films vertoond die binnen de filmprogram- mering van de afgelopen twee jaar zijn vertoond en vanwege de belangstelling en de cinematografische belangrijkheid een hervertoning verdienen. Achtereenvolgens zullen de volgende films worden vertoond, steeds om 20.30 uur woensdag 6 juni Iwan de Verschrikkelijke, deel I en IIvan Serge Eisen stein; donderdag 7 juni «La tierra prometida van Miguel Littin; vrijdag 8 juni «O Thiassos», van Theodor Angelopoulos; zaterdag 9 juni «Celine et Julie vont en bateau», van Jacques Rivette; woensdag 13 juni «L’age d’or» en «Un chien Andalouvan Louis Bunuel; donderdag 14 juni Land van belofte van Andraej Wajda; vrijdag 15 juni «Delitto d’amore», van Luigi Comencini en zaterdag 16 juni «Pastoraal verstoppertje», van Shuji Terayama. Maandag, tweede Pinksterdag, ’s middags van 3 tot 6 uur openlucht, de feestelijke sluiting van het jazzseizoen in Boert Generaal Eisenhowerweg op dixielandwijze worden gei welkom, ook op de traditionele jamsession rond vijf uil de bekende clarinettist en saxofonist Hans Niezen uit niemand minder dan Sjet onder aanvoering van de Hanneke Dirven. De toegang is gratis. 's middags van 3 tot 6 uur zal, bij goed weer in j van het jazzseizoen in Boerderij Denissen aan de ixielandwijze worden gevierd. Iedereen is van harte e jamsession rond vijf uur. Als gastsolisten ditmaal ofonist Hans Niezen uit Gorinchem en op elke van Son van de South Jazz Band. Het gel e Wooltown Jazz Band o.l.v. Piet Vriens, met estaureerde Hasseltse Kapel aan Hasseltplein in Tilburg is uiter mate geschikt gebleken voor het ge ven van barokconcerten. De Stich ting Muziek Evenementen Tilburg (SMET) heeft voor de afsluiting van het seizoen ’78-’79 de claveciniste Anneke Uittenbosch gevraagd een concert te verzorgen op tweede Pinksterdag, maandag 4 juni, aan vang 20.30 uur. Zij zal composities spelen van Jan Pieterszoon Sweelinck (1562-1621) - o.a. Mein junges Leben hat ein End en Fantasia Chromatica - en van componisten die in direct contact met Sweelinck hebben ges muel Scheidt, een leerling Philips, een collega - orgai Brussel. Ook speelt zij enkel ken uit de manuscripten van Sus van Soldt 1599) en van Campht (1652). Sweelinck was muntend grenzen bel ontwikkel1- muziek is baar. Anneke Uittenbosch studeerde, na het voltooien van haar opleiding als pianist, bij Gustav Leonhardt aan het Amsterdams Conservatorium, aan welk instituut zij sinds 1965 zelf als hoofdvakdocente is verbonden. So listisch en als begeleidster treedt zij regelmatig op in vele landen van Europa en maakte diverse con certreizen naar de V.S. en Mexico. Met Gustav Leonhardt werkte zij mee aan de integrale opne J.S. Bach’s clavecimbelcc voor Telefunken, terwijl EMI-His Masters Voice al'~ met obligaat clavecimbel Bach opnam. Ook haar uitvoer van J.P. Sweelinck’s clavecii belwerken werden eveneens uitj bracht door EMI. Zi van het Baroktrio Vrijwilligers gevraagd... Kultureel werk Groenewoud vraagt 2 a 3 vrijwilligers vanaf 18 jaar die willen helpen bij het organiseren van aktivi- teiten voor de jeugd op de woensdag middag (dans, muziek, toneel). Kultureel werk Groenewoud zoekt 1 vrijwilliger voor de huiswerkklas op de woensdagmiddag. Het gaat om kin deren uit de 4e, 5e en 6e klas. Hebt u interesse fn het vrijwilligers- -ni dan naar de Vrijwilligers- v. Spoorlaan 320, tel. 43.45.72, U kunt terecht iedere werk- ssen 9.00 en 17.00 uur. i» van de Chi- komt uit het pro- hedendaagse Zuid- Eisenstein stierf evenwel in februari 1948 en het tweede deel van Iwan de Verschrikkelijke bleef tot 1958 on vertoond. Het beloofde land «La tierra prometida» léen Miguel Littin gramma van de 1 amerikaanse film. Miguel Littin vertelt in «Ret beloofde land» de van een boerenopstand h. van Chili in de jaren ’30.1’i r_. begon met een landbezetting c Boyaren willen arme boeren onder leiding van dt Vladimir op de gendarische José Duran en 1’ .j '- '- (den. een strijd met de grootgronc /raak die op dat moment haast Hij waren. Tenslotte onder uit tairen de opstand en rich tig komt hem in opstandige boeren een enorme smeken terug te partij aan, die tot de bloedigst den uit de Chileense geschied hoort. Littin vertelt deze gebeurtenissen pro- aan de hand van een jongenChiragua. at de die zich met zijn vriend bij de groep van Duran aansloot. Daardoor recon strueert Littin niet alleen de histori sche gebeurtenissen, maar hij weet daar bovenuit de hoop, angsten en fouten van de toenmalige generatie in beeld te brengen. Feiten en legenden, mythische figu ren en authentieke personen, volks kunst en de dagelijkse realiteit van de Chileense boer vormen het materiaal voor een grootse bonte schildering. De toegang tot beide voorstellingen MUNTENHANDEL A. CORET Jr. Gouden munten KOERS HOOG Bij ons nog de OUDE PRIJS <oop - verkoop - taxatie /lezen voor beleggingen «Kulturele Achtdaagse» gehouden worden met voorstellingen, demon straties, tentoonstellingen, konserten en nog veel meer aktiviteiten. Het initiatief om te komen tot zo’n Achtdaagse komt van de Stads schouwburg. Al jarenlang organiseert de schouwburg aan het begin van het theaterseizoen een schouwburgdag om iedereen in de gelegenheid te stel len op een aantrekkelijke manier ken nis te maken met het komende pro gramma. De laatste jaren was er wat onvrede over deze Schouwburgerda- gen. Krijgen de mensen in zo’n over- volle schouwburg nog wel de kans om iets «mee te nemen»? Wordt er niet teveel energie en geld aan die ene dag besteedt? En zo werd het idee geboren om met de acht Tilburgse kuk-.~.~ stellingen acht dagen lang een pres tatie op touw te zetten. Die instellingen toonden zich enthou siast. Gekozen werd voor de volgende opzet. Acht dagen lang aktiviteiten in Donderdag 31 mei en vrijdag 1 juni om 20.30 uur brengt het anti-isola- tietheater Bakuba haar nieuwe theaterprojekt «Oe^ma» in het Kul tureel Sentrum, een theaterprojekt van, over, door en met vrouwen. «Oema» is een sketchesmatig opge bouwd totaal-theaterprojekt waarin gestreefd wordt naar het integreren van dans, zang, muziek, spel en mime. De problemen rond de Surinaamse vrouw in Nederland die zich (vaak nog op heel bescheiden rolpatroon en daarbij een totaal onbegrip van haar partner stuit, groeperen zich rond de persoon van Sonja Tevreden. Sonja Tevreden woont al sinds enkele jaren in Hollands randstad met haar twee kinderen en haar huidige kostwinner, die zo aangepast mogelijk het brood verdient in de Nederlandse maat schappij, maar thuis met man en macht tracht om néar Surinaams ge bruik een soort baas in de relatie met de vrouw te blijven. Sonja is best tevreden met haar le ven in de keuken, tijdens de eerste ïn van hun verblijf in Nederland, s ze nog moet bekomen van de plot selinge overweldiging door zoveel huishoudelijke en andere materiële luxe waarmee zij zich in de kortste keren op afbetaling door haar man laat omringen en dat haar het ge voel geeft van «Jezus Christus.... nu pas begin ik echt te leven», zeker als ze vergelijkend terugblikt op haar voormalige erfwoning-toe stand waarin ze verkeerde in Paramaribo. Maar dank zij mijn man zijn we nou hier in Holland», waar de toekomst lijkt op rozegeur en maneschijn, waar voor zij niet dankbaar genoeg lijkt te kunnen zijn en genegen is hem zijn Man-Baas voordeel-geneugten te gunnen en zich, als hij maar even zucht, uit de naad rent. Dat was tot voor kort dus. Maar de tijd gaat snel in Nederland en al gauw worden de eerste spora- diese ontmoetingen met een recht- voor-z’n-raap vriendelijke buurvrouw veelvuldiger en intiemer, bij de bak ker, de groenteboer en in de super markt. En dan komen over de vloer natuurlijk familie, oude en nieuwge- maakte Surinaamse kennissen, die hier al enige tijd langer zitten en dus niet meer zo, Surinaams omspringen met traditionele gewoonten en ge bruiken, zoals de godsganselijke dag in die keuken zitten met als troostprijs, ’s avonds televisie staren. Langzaam maar zeker gaat de emancipatoriese wind die boven de randstad lijkt te woeden en dus ook boven de Surinaamse gemeenschap, ook in haar hoofd waaien, als ze steeds vaker meer ademruimte eist in de re latie met haar man van wie zij zich in Suriname kompleet afhankelijk voelde en ook was, terwijl zij tegelijkertijd alles in het werk stelt om toch die ver houding te behouden. Moskou een mass komen In het tweede deel rekent Iwar metalle vijanden binnenshuis. Boyaren willen hem tijdens een f cessie vermoorden, maar Iwan laat simpele Vladimir, gekleed als tsaar de stoet openen zodat de vijanden hun eigen troonpretendent ombrengen. Leitmotiv van de hele film is Iwan’s eenzaamheid, welke door Eisenstein als een psychologisch en politiek pro bleem wórdt gezien. Allen spannen tegen hem samen. De sfeer van alzijdig wantrouwen en argwaan bereikt zijn hoogtepunt tijdens een makaber ban ket. Een noodlottige kringloop van het kwaad kondigt zich aan waarin de tsaar tegen zijn wil wordt meege- is gratis, sleept. alle acht de instellingen. De nadruk zal liggen op de beide weekends. In de Stadsschouwburg zullen alle instel lingen zich presenteren op een grote naar informatie - markt. De propaganda ziekg wordt gezamenlijk gevoerd. De na- dicht druk komt te liggen op de amateuris- klup< tischekunstbeoefening. Erzalookeen op dia - serie vervaardigd worden, waar- deelp mee de instituten zich presenteren. voon De acht instellingen zijn: Opei Bibliotheek, Volkenkundig Mus Natuur - Historistisch Museum, tielmuseum, Stichting Musische rning, Kultureel- Sentrum, Muziekschool'en Stadsschou..- Iedere instelling zal tijdens de Acht- Vrag daagse optreden als gastheer voor :e geboren groepen of mensen, die iets op kul-( ilturele in- tureel gebied willen tonen. *n voor de Acht- icht worden tot Tilburg, Louis terplein 15038 in Tilburg, ruui viaSen kunt U ook telefonisch Opgeven kontakt opnemen (013-322033). In De instellingen nodigen óp dit moment verband met de komende vakanties alle mensen en groepen uit de regio verzoekt de organisatie om de aan- Midden - Brabant, die op kultureel ge- meldingen vóór 10 juni in te zenden.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1979 | | pagina 21