R
i*
r
r
STADSV
SCHOUWBURG
F
'fyehers
JE
JE
Prima
twéé-zittertje!
i
Tilburgs kulturele
wereld gaat zich
groots presenteren
Ijes
Filmhuis
s
IS
Jazz at the farm in Berkel
metz Liberty shop
L.
filmachtdaagse
Enschot
Donderdag 31 mei 1979 pagina 21
DE TILBURGSE KOERIER
i 1^79 pagina 20
met
optr
i of
larjan
Dus-
Gongslag
Juwelier - Horloger
SCHOUWBURGRING 27
stofmeubel
kussens
>ssins
Ipatr
rip v
jnd
icies 1900,
Nadruk op
amateuristische
kunstbeoefening
Bakuba
Oe’ma
Voortreffelijke gerechten
uit onze verfijnde Franse keuken
ELK
IEL
«Specialiteiten»
«Restaurant»
nieuw adres
stadhuisplein 348
(katterug)
tilburg
inkt
advi
Massief
eiken
van Til-
:n met 16
EINDHOVEN
Piazza Centre 67,
Tafelreservering
013-434512 - 674394
in af
De
TILBURG
Heuvelhof
Heuvelstraat 103
Tel. 013-323240
ig vinuvu
Bijvoor-
’etzsche
a morele
samen-
Theo en
i de Wil-
73 in
if21.00
Porselein Keramiek Kristal
Bestek Glas Verlichting
opmerkingen
kunnen gericl
urg I.
ilein c
Heuvel 20 - TILBURG - Tel. 430262
Porcello
bestaat n half jaar
Leef met je tijd
Woön met je tijd
Voor een fijn kado naar Porcellö
FEESTAANBIEDING
Bij aankoop van
Oranjestr. 4-6 TILBURG
Eindhoven, Keizersgracht 16A/Den Haag, Plaats 13 A
Metz Co. Amsterdam, Keizersgracht 455
slagwerk
eheel weer
t zang van
Theu Boermans
«Schorum»
estaan: Sa-
ig en Peter
rtrganist in
u^ele wer-
°jsanne
aniphuysen
De laatst.
':t Zuidelijk
■a (in 1950 op
'e de Toneel-
t. Vervolgens
erbonden aan
tig werkt
ima’s en
te hij een
Japan, Ha-
Mexico en
Clavecimbelwerken van J.P. Sweelinck
door Anneke Uittenbosch
50,-
1 kop
en schotel
GRATIS
75,-
2 kop.
en schotel
GRATIS
De sfeervolle middeleeuwse,
geres
het I
100,-
en schotel
GRATIS
werk kom
centrale, Sj
Tilburg. L
dag tussen
t meer infor-
Achtdaagse.
i met de afde-
de Stads-
Filmliga
Dinsdag 5 juni
Beyond good and evil
Harmonie - Bioscoop
22.45 uur
De kulturele instellingen van Tilburg
zullen zich in de tweede week van
mde Tilburgse troubadours
w.nantische muziek (gitaar en
ine), afgewisseld met chansons
iliederen.
i chansons wille
zij. over bep„„._.
r-lijke toestanden denkei
“ït hun strijdliederei
publiek hierover tot i
ten en te aktiveren
Muziek en teksten
Theo en Arjan.
presenteren aan de bevolking
burg en omgeving. Van 9 tot er
zogenaamde
Geldig van 31 mei te.m. 7 juni ’79
Tot ziens bij Porcello
op den Heuvel
iwburg
i presenteren op éen g
- markt. De propaganda
amenlijk gevoerd. De na-
r Ja amateuris-
Erzalookeen
worden, waar-
:senteren.
enbare
tseum,
Tex-
a Vor- -
Tilburgse ling
louwburg. scho
Acht-
voor
op kul-(
>reta-
lat hij
tstre-
loos.
rtlijke
zeer
- later
:n, besloten
tt geplande
moest ma-
het
bied aktief zijn, uit om zich op te geven
voor deelname aan deze Kulturele
Achtdaagse. De gedachten gaan uit
naar toneelgroepen, koren, mu-
„_xgroepen, beeldende kunstenaars,
'hters, fotografen, filmers, kulturele
ividps. enz. enz. Iedereen kan opgeven
welke wijze aan de Achtdaagse
deelgenomen wordt en ook kan een
voorkeur voor de ruimte van optreden
aangegeven worden.
Indien U vooraf nog wat
matie wil hebben over de 7
kunt U kontakt opnemen r
j Publiciteit van
„.louwburg.
Vragen, o
daagse kt
Stadsschouwbur
Bouwmeester
Voor vrager
kontakt o]
verband n>
-ie kt J
zijn film
geschiedenis
in het zuiden
I. Die opstand
^zetting door
de le-
liep uit op
idbezitters
st machteloos
srdrukten mili-
:htten onder de Jarer
e slacht- al®.z
,ste episo-
ïdenis be-
Paté van rivierkreeftjes
Hollandse asperges
Verse jonge zeezalm
Jonge kwartels
Vers lamsvlees (pauillac)
Sorbets van exclusieve vruchten
iamè van
,elconcerten
:jl zij voor
alle sonates
>el van J.S.
ïring
cim-
eveneens uitge
dij maakt deel uit
Amsterdam. Zij
Iwan de Verschrikkelijke
Deze film uit 1945 is eerder gedraaid
in het programma van de klassieke
Russische film. In het eerste deel
wordt Iwan, groothertog van Moskou,
tegen de wens van veel vorsten ge
kroond als tsaar èn absoluut heerser
over heel Rusland. Hij besluit het hele
Russische grondgebied weer te ver
enigen en trekt daarom op tegen de
verschillende vijanden en bezetters.
De Boyaren, onder leiding van Iwan’s
tante Yefrosinya, vergiftigen Tsarina
Anastasia terwijl Iwan ernstig ziek is
en bijna sterft. De P- ti
tanic’s simpele zoon Vladimir op
troon om hun invloed te behoude-
Iwan herstelt echter en zweert wr
aan Anastasia’s moordenaars,
trekt zich demonstratief terug
j en de bevolking komt her
ssale processie sr
ten.
i het
is in zijn tijd een uit-
organist, tot ver over de
lekend. Zijn invloed op de
;eling van de instrumentale
is tot op heden nog merk-
Het intieme karakter van deze ba-
rokconcerten in de Hasseltse Kapel
vindt mede haar oorzaak in het feit,
dat slechts 90 luisteraars hiervan
kunnen profiteren, l^en kan een
plaats reserveren (ad f 12,50, stude
renden f 6,—) bij de SMET, Ko
ningshoeven 63, telefoon 013-
126996.
bespeelt een copie van een 18e-
eeuws Vlaams «Dulcken» clavecim-
bel, in 1972 door Ketil Haugsand in
Oslo gebouwd.
willen zij overbren-
:paalde maatschap-
:n en ervaren.
:n proberen zij het
nadenken te zet-
tot daden.
zijn origineel van
’n Perfekte zit, fijn van vorm. Met ’n losse
katoenen hoes, da’s gemakkelijk reinigen.
Standaard uitvoering in effen stof met extra
rugsteun in leuk ruitmotief.
Normaal fL995,-Deze week*
(31 mèi t/m 6juni ’79). De hoes is ook In andere stofte leveren,
bij kontante betaling. Bij duurdere stoffen dan standaard.
wordt de meerprijsgerekend.
A
De scène van het banket is, in kleut
opgenomen, Eisenstein had reeds een
derde deel in kleur gepland, maar de
ambivalente uitbeelding van Iwan,
waarin Eisenstein een soort diepte-
psychologiese benadering over Iwan
geeft, kwam over als kritiek op Stalin.
In september 1946 werd het tweede
deel van Iwan de Verschrikkelijke in
een resolutie van het centraal komitee
veroordeeld wegens «artistieke ge
breken». Eisensteins’ film zou vol
gens de resolutie een valse interpreta
tie van de geschiedenis zijn, omdat hij
Iwan niet afschilderde als vooruits
vend, maar zwak en besluitek
Eisenstein gaf toe de persoonl
trekken in Iwans’ karakter al te
benadrukt te hebben. Toen hij 1
door Stalin werd ontvangen 1
zij dat hij desondanks het
derde deel van zijn trilogie moesi
ken en met enkele scènes uit
tweede deel moest kombineren.
«SCHORUM» is de titel van een
nieuw muziektheaterprogramma dat
op zaterdag 2 juni in de Studio - zaal
gebracht zal worden door Theu
Boermans. Het programma is een ver
zameling van eigen teksen en vertalin
gen (van o.a. Bruce Springsteen en
Elton John), die gezongen worden
door Theu Boermans. Verder wordt
aan dit programma meegewerkt door
Piet Hein Baalde (piano), M;
Brave (zang), Marieke van
seldorp (viool), Halrin Djamaludin
(sax), Comee van der Kley (zang
fluit), Bert Kortz (basgitaar), Hans
Weyergang (drums), Ruud de Wit (gi
taar) en Yolanda Zwartjes (zang). De
muziek en arrangementen zijn van
Rob van den Berg en Bert Kortz en de
techniek wordt verzorgd door Martijn
Schroevers.
Theu Boermans is voor het Tilburgs
publiek geen onbekende. De laatste ja-
ren is hij verbonden aan het Zl
Toneel Globe. Boermans (ir
Caragau geboren) volgde ut i
akademie in Maastricht.
was hij drie seizoenen vet^»u
het Publiekstheater. Regelmatig
hij mee aan televisie - programr
aan films. Vervolgens maakte
studie - reis door Rusland,
waï, de Verenigde Staten,
Canada.
Hij bezocht talrijke theaters, theater
groepen. theaterscholen en film
studio’s en liep stages in Moskou, To
kio en New York. Na terugkeer ver
bond hij zich aan toneelgroep Globe,
waar hij de afgelopen jaren vele hoofd
rollen speelde.
Theo Arjan
in de Wildacker
wordt verder lichamelijk gekweld Op vrijdag, 1 juni a.s., treden TL
doorsyphilliseneenopiumverslaving. Arjan op in het wijkcentrum d<
De verhouding in het trio loopt niet dacker, van Hogendorpplein
Beyond good and evil is nauwelijks 5 goed af. Paul Rée is te verliefd op Lou Goirle. Het wijkcentrum is vanaf
minuten oud of de ontluistering^van Salomé, die weereen verhouding aan- uur open.
gaat met Karl Andreas, met wie ze
trouwt, hoewel ze tegelijk weigert Deze bekende Tilburgse troubr
voortaan met hem naar bed te gaan, spelen romantische muziek (gita
De verbroken verhouding tussen Lou mandoline), afgewisseld met char
en Friederich, leidt inmiddels tot een en strijdl.vn
volledige ineenstorting van Nietzsche. Met hun c1—
Volkomen apaties slijt hij zijn laatste gen wat zij. o
jaren achter de piano van zijn zus. Hij pelijke toesté
is dan de absolute waanzin nabij. Methunstr"
Nietzsche stierf in precies 1900, Lou publiek hit
Salomé leefde door tot 1937 en had nog ten en t<
verhoudingen met Rainer Maria Rilke Muziek
en Sigmund Freud. Theo en Arjt
Nietzsche komt al goed op gang. Door
een half geopende deur zien we hoe de
filosoof, die niet minder dan de totale
«Umwertung aller Werte» beoogde,
amechtig onderuit gezakt in een stoel
zit, gekleed in grauw jaegerondergoed
en in het kruis gekeken door een in
corset gehulde dame.
De film gaat eigenlijk over Friederich
Nietzsche, toegespitst op zijn ver
houding met Paul Rée en Lou Salomé,
samen een trio in een experimentele
samenlevingsvorm. Aanvankelijk is
het Rée die Lou Salomé in een huwe
lijk probeert te vangen, maar zij be
schouwt een vaste verbintenis tussen
twee mensen als een emotionele ge
vangenis. Als er een derde bij te vin
den is. wil Lou wel met Paul.
Nietzsche haakt daar graag op in. Bin
nen deze driehoeksverhouding vinden
allerlei experimenten plaats. LJ
beeld de door Salomé en Niet
gedeelde strijd tegen allerlei n
opvattingenongetrouwd
wonen, homo- en biseksualiteit als
normale mogelijkheden van men
selijke omgang worden door hen on
derzocht op een praktiese uitwerking.
Van woensdag 6 juni tot en met zaterdag 16 juni worden door het Tilburgs
Filmhuis, Kultureel Sentrum, acht films vertoond die binnen de filmprogram-
mering van de afgelopen twee jaar zijn vertoond en vanwege de belangstelling en de
cinematografische belangrijkheid een hervertoning verdienen.
Achtereenvolgens zullen de volgende films worden vertoond, steeds om 20.30
uur woensdag 6 juni Iwan de Verschrikkelijke, deel I en IIvan Serge Eisen
stein; donderdag 7 juni «La tierra prometida van Miguel Littin; vrijdag 8 juni «O
Thiassos», van Theodor Angelopoulos; zaterdag 9 juni «Celine et Julie vont en
bateau», van Jacques Rivette; woensdag 13 juni «L’age d’or» en «Un chien
Andalouvan Louis Bunuel; donderdag 14 juni Land van belofte van Andraej
Wajda; vrijdag 15 juni «Delitto d’amore», van Luigi Comencini en zaterdag 16
juni «Pastoraal verstoppertje», van Shuji Terayama.
Maandag, tweede Pinksterdag, ’s middags van 3 tot 6 uur
openlucht, de feestelijke sluiting van het jazzseizoen in Boert
Generaal Eisenhowerweg op dixielandwijze worden gei
welkom, ook op de traditionele jamsession rond vijf uil
de bekende clarinettist en saxofonist Hans Niezen uit
niemand minder dan Sjet
onder aanvoering van de
Hanneke Dirven. De toegang is gratis.
's middags van 3 tot 6 uur zal, bij goed weer in
j van het jazzseizoen in Boerderij Denissen aan de
ixielandwijze worden gevierd. Iedereen is van harte
e jamsession rond vijf uur. Als gastsolisten ditmaal
ofonist Hans Niezen uit Gorinchem en op
elke van Son van de South Jazz Band. Het gel
e Wooltown Jazz Band o.l.v. Piet Vriens, met
estaureerde Hasseltse Kapel aan
Hasseltplein in Tilburg is uiter
mate geschikt gebleken voor het ge
ven van barokconcerten. De Stich
ting Muziek Evenementen Tilburg
(SMET) heeft voor de afsluiting van
het seizoen ’78-’79 de claveciniste
Anneke Uittenbosch gevraagd een
concert te verzorgen op tweede
Pinksterdag, maandag 4 juni, aan
vang 20.30 uur.
Zij zal composities spelen van Jan
Pieterszoon Sweelinck (1562-1621) -
o.a. Mein junges Leben hat ein End
en Fantasia Chromatica - en van
componisten die in direct contact
met Sweelinck hebben ges
muel Scheidt, een leerling
Philips, een collega - orgai
Brussel. Ook speelt zij enkel
ken uit de manuscripten van Sus
van Soldt 1599) en van Campht
(1652).
Sweelinck was
muntend
grenzen bel
ontwikkel1-
muziek is
baar.
Anneke Uittenbosch studeerde, na
het voltooien van haar opleiding als
pianist, bij Gustav Leonhardt aan het
Amsterdams Conservatorium, aan
welk instituut zij sinds 1965 zelf als
hoofdvakdocente is verbonden. So
listisch en als begeleidster treedt zij
regelmatig op in vele landen van
Europa en maakte diverse con
certreizen naar de V.S. en Mexico.
Met Gustav Leonhardt werkte zij
mee aan de integrale opne
J.S. Bach’s clavecimbelcc
voor Telefunken, terwijl
EMI-His Masters Voice al'~
met obligaat clavecimbel
Bach opnam. Ook haar uitvoer
van J.P. Sweelinck’s clavecii
belwerken werden eveneens uitj
bracht door EMI. Zi
van het Baroktrio
Vrijwilligers
gevraagd...
Kultureel werk Groenewoud vraagt 2
a 3 vrijwilligers vanaf 18 jaar die willen
helpen bij het organiseren van aktivi-
teiten voor de jeugd op de woensdag
middag (dans, muziek, toneel).
Kultureel werk Groenewoud zoekt 1
vrijwilliger voor de huiswerkklas op
de woensdagmiddag. Het gaat om kin
deren uit de 4e, 5e en 6e klas.
Hebt u interesse fn het vrijwilligers-
-ni dan naar de Vrijwilligers-
v. Spoorlaan 320, tel. 43.45.72,
U kunt terecht iedere werk-
ssen 9.00 en 17.00 uur.
i» van de Chi-
komt uit het pro-
hedendaagse Zuid-
Eisenstein stierf evenwel in februari
1948 en het tweede deel van Iwan de
Verschrikkelijke bleef tot 1958 on
vertoond.
Het beloofde land
«La tierra prometida»
léen Miguel Littin
gramma van de 1
amerikaanse film.
Miguel Littin vertelt in
«Ret beloofde land» de
van een boerenopstand h.
van Chili in de jaren ’30.1’i r_.
begon met een landbezetting c
Boyaren willen arme boeren onder leiding van dt
Vladimir op de gendarische José Duran en 1’
.j '- '- (den. een strijd met de grootgronc
/raak die op dat moment haast
Hij waren. Tenslotte onder
uit tairen de opstand en rich
tig komt hem in opstandige boeren een enorme
smeken terug te partij aan, die tot de bloedigst
den uit de Chileense geschied
hoort.
Littin vertelt deze gebeurtenissen
pro- aan de hand van een jongenChiragua.
at de die zich met zijn vriend bij de groep
van Duran aansloot. Daardoor recon
strueert Littin niet alleen de histori
sche gebeurtenissen, maar hij weet
daar bovenuit de hoop, angsten en
fouten van de toenmalige generatie in
beeld te brengen.
Feiten en legenden, mythische figu
ren en authentieke personen, volks
kunst en de dagelijkse realiteit van de
Chileense boer vormen het materiaal
voor een grootse bonte schildering.
De toegang tot beide voorstellingen
MUNTENHANDEL
A. CORET Jr.
Gouden munten
KOERS HOOG
Bij ons nog de
OUDE PRIJS
<oop - verkoop - taxatie
/lezen voor beleggingen
«Kulturele Achtdaagse» gehouden
worden met voorstellingen, demon
straties, tentoonstellingen, konserten
en nog veel meer aktiviteiten.
Het initiatief om te komen tot zo’n
Achtdaagse komt van de Stads
schouwburg. Al jarenlang organiseert
de schouwburg aan het begin van het
theaterseizoen een schouwburgdag
om iedereen in de gelegenheid te stel
len op een aantrekkelijke manier ken
nis te maken met het komende pro
gramma. De laatste jaren was er wat
onvrede over deze Schouwburgerda-
gen. Krijgen de mensen in zo’n over-
volle schouwburg nog wel de kans om
iets «mee te nemen»? Wordt er niet
teveel energie en geld aan die ene dag
besteedt? En zo werd het idee geboren
om met de acht Tilburgse kuk-.~.~
stellingen acht dagen lang een pres
tatie op touw te zetten.
Die instellingen toonden zich enthou
siast. Gekozen werd voor de volgende
opzet. Acht dagen lang aktiviteiten in
Donderdag 31 mei en vrijdag 1 juni
om 20.30 uur brengt het anti-isola-
tietheater Bakuba haar nieuwe
theaterprojekt «Oe^ma» in het Kul
tureel Sentrum, een theaterprojekt
van, over, door en met vrouwen.
«Oema» is een sketchesmatig opge
bouwd totaal-theaterprojekt waarin
gestreefd wordt naar het integreren
van dans, zang, muziek, spel en mime.
De problemen rond de Surinaamse
vrouw in Nederland die zich (vaak nog
op heel bescheiden rolpatroon en
daarbij een totaal onbegrip van haar
partner stuit, groeperen zich rond de
persoon van Sonja Tevreden. Sonja
Tevreden woont al sinds enkele jaren
in Hollands randstad met haar twee
kinderen en haar huidige kostwinner,
die zo aangepast mogelijk het brood
verdient in de Nederlandse maat
schappij, maar thuis met man en
macht tracht om néar Surinaams ge
bruik een soort baas in de relatie met
de vrouw te blijven.
Sonja is best tevreden met haar le
ven in de keuken, tijdens de eerste
ïn van hun verblijf in Nederland,
s ze nog moet bekomen van de plot
selinge overweldiging door zoveel
huishoudelijke en andere materiële
luxe waarmee zij zich in de kortste
keren op afbetaling door haar
man laat omringen en dat haar het ge
voel geeft van «Jezus Christus.... nu
pas begin ik echt te leven», zeker als
ze vergelijkend terugblikt op haar
voormalige erfwoning-toe stand
waarin ze verkeerde in Paramaribo.
Maar dank zij mijn man zijn we nou
hier in Holland», waar de toekomst
lijkt op rozegeur en maneschijn, waar
voor zij niet dankbaar genoeg lijkt te
kunnen zijn en genegen is hem zijn
Man-Baas voordeel-geneugten te
gunnen en zich, als hij maar even
zucht, uit de naad rent.
Dat was tot voor kort dus.
Maar de tijd gaat snel in Nederland
en al gauw worden de eerste spora-
diese ontmoetingen met een recht-
voor-z’n-raap vriendelijke buurvrouw
veelvuldiger en intiemer, bij de bak
ker, de groenteboer en in de super
markt. En dan komen over de vloer
natuurlijk familie, oude en nieuwge-
maakte Surinaamse kennissen, die
hier al enige tijd langer zitten en dus
niet meer zo, Surinaams omspringen
met traditionele gewoonten en ge
bruiken, zoals de godsganselijke dag
in die keuken zitten met als troostprijs,
’s avonds televisie staren.
Langzaam maar zeker gaat de
emancipatoriese wind die boven de
randstad lijkt te woeden en dus ook
boven de Surinaamse gemeenschap,
ook in haar hoofd waaien, als ze steeds
vaker meer ademruimte eist in de re
latie met haar man van wie zij zich in
Suriname kompleet afhankelijk voelde
en ook was, terwijl zij tegelijkertijd
alles in het werk stelt om toch die ver
houding te behouden.
Moskou
een mass
komen
In het tweede deel rekent Iwar
metalle vijanden binnenshuis.
Boyaren willen hem tijdens een f
cessie vermoorden, maar Iwan laat
simpele Vladimir, gekleed als tsaar de
stoet openen zodat de vijanden hun
eigen troonpretendent ombrengen.
Leitmotiv van de hele film is Iwan’s
eenzaamheid, welke door Eisenstein
als een psychologisch en politiek pro
bleem wórdt gezien. Allen spannen
tegen hem samen. De sfeer van alzijdig
wantrouwen en argwaan bereikt zijn
hoogtepunt tijdens een makaber ban
ket. Een noodlottige kringloop van het
kwaad kondigt zich aan waarin de
tsaar tegen zijn wil wordt meege- is gratis,
sleept.
alle acht de instellingen. De nadruk zal
liggen op de beide weekends. In de
Stadsschouwburg zullen alle instel
lingen zich presenteren op een grote naar
informatie - markt. De propaganda ziekg
wordt gezamenlijk gevoerd. De na- dicht
druk komt te liggen op de amateuris- klup<
tischekunstbeoefening. Erzalookeen op
dia - serie vervaardigd worden, waar- deelp
mee de instituten zich presenteren. voon
De acht instellingen zijn: Opei
Bibliotheek, Volkenkundig Mus
Natuur - Historistisch Museum,
tielmuseum, Stichting Musische
rning, Kultureel- Sentrum,
Muziekschool'en Stadsschou..-
Iedere instelling zal tijdens de Acht- Vrag
daagse optreden als gastheer voor
:e geboren groepen of mensen, die iets op kul-(
ilturele in- tureel gebied willen tonen.
*n voor de Acht-
icht worden tot
Tilburg, Louis
terplein 15038 in Tilburg,
ruui viaSen kunt U ook telefonisch
Opgeven kontakt opnemen (013-322033). In
De instellingen nodigen óp dit moment verband met de komende vakanties
alle mensen en groepen uit de regio verzoekt de organisatie om de aan-
Midden - Brabant, die op kultureel ge- meldingen vóór 10 juni in te zenden.