audio uiolff STADSE SCHOUWBURG F IGSLDlWIMiaS! IE Operette Polenblut saw met 100 medewerkers Jos Brink met Tekstpierement Jazz en modern ballet Juridische EHBO verhuist naar de Stasstraat GROENENDAAL Baal speeltKaspar 'fyebers Manifestatie Tilburgse improvisatiemuziek op 9 september De Tilburgse leerlingen en docenten (ook van de muziekafdeling) zullen aan dit pro- Muziekschool srSjn^ta": Marina Dees, 1 Agaath Verspeten, Carol Sakko, Mo- met jaarlijkse Dansproduktie 1979 pagina 12 Donderdag 17 mei 1979 pagina 13 DE TILBURGSE KOERIER Tijdig >akken Breedte 140 140 120 130 90 90 190 200 190 190 190 200 Lengte DE GOEDKOOPSTE Polyethermatrassen 215 189 150 89 100 69 49 289 325 345 Binnenveringmatrassen 159 179 189 269 F 's Morgens gebeld, 's avonds besteld. Ook buitenmaten Brabants Conservatorium toept Slotkonsert Tilburg Ferdinand Busby Povel Berkeleys Café Mod ley. Po- BEDDEN SPECIAALZAAK Big Band met Tilburgs danscentrum Aan de meegewer mu- ge- de iet la- >rdt ;en tan 1 VAH STAD EN LAND NIJVERSTRAAT 121-119 TEL. 430660 TILBURG TILBURG Heuvelhof Heuvelstraat 103 Tel. 013-323240 EINDHOVEN Piazza Centre 67, jaar- n de dansafdeling iziekschool o.l.v. wij ge- Ca- igeleid Frits 80 190 tieprincipe herhaling Tejaterkafee met «Country Trash M.G. Om var spreker 1 wor- ormatie 0 uur is die iets voorstelling wordt verder ;rkt door een groot aantal voeringen kultureel programma staan i Karin van Aarle, mk Polan en Louise 1waarbij we met Annie M.G.- liedjes tot een konklusie proberen te komen. Die liedjes blijken wonderwel 1 te zijn, ook al zullen ze, in de lierement-versie, anders klin- u ze kent van plaat of oud igramma. 'g van de rj"- 1 te schateren g ie herkenning t niet-erker same isen zijn Talk en vooraanstaande solisten, het corps c ballet en het grote orkest van he operetteteater Bratislava. De aan 1 ger wal geraakte graaf Branski wor achtervolgd door schuldeisers. Allee vrouw kt _u_. :nden beve- ippe, gefortuneerde Helena daar wil de graaf niets van -uitkomst. Ver- sr komt Helena lienst bij de graaf en op het mo ment, dat de graaf dat merkt, wil hij maar wat graag met haar trouwen. inkoop - verkoop - taxatie adviezen voor beleggingen Het programma Het eerste ballet laat een blik werpen in de jazzballetles van de jongste jazz- danseres op de toepasselijke muziek Do Your Dance van de groep Rose Royce. In dit ballet van Frank Polak laten de dansers enkele oefeningen, passen en combinaties zien die ze in hun wekelijkse balletles beoefenen. Hierna volgt een jazzdans van Frank Polak op Staying Alive van de Bee Gees. Gevolgd door Dans Voor Zeven van Karin van Aarle gedanst op On The Strip. erop or de «e muziek serieuze zoek tige subsi- richt Bij het kiezen van HiFi-apparatuur is hei noodzakelijk dat u zich vooraf enkele vragen stelt. Past de installatie in uw huiskamer? Voldoet zij aan uw eisen en is zij afgestemd op de soort muziek die u prefereert? Vragen die tijd nodig hebben om te kunnen worden beantwoord. Audio Wolff gunt u die tijd en geeft u advies. Audio Wolff uw vertrouwen meer dan waard II! De voorstellinggroepen van het Til burgs Danscentrum geven op zater dagmiddag 19 mei twee uitvoeringen in het auditorium van het kultureel j sentrum. Op het acht balletten van Helga Langen, Frar Rutten. TAM KONIJN bereidt op grootmoederswilze en vele andere specialiteiten. Restaurant ALBERTVILLE Alphensebaan14 -CHAAM Tel. 01619-1586 Keuken open van 12 tot 21 uur Tijdig reserveren gewenst snellen en variëren van de bewegings- frases en het licht voller te laten wor-' den, ontstaat een min of meer melan cholische lyriek. De dans eindig* verrassend als plotseling door naast elkaar opstellen van beide dan seressen. «Plek», ook van Bianca van Dillen, is contrastrijk in beweging en tempo en met de nodige felheid gedanst door Pauline Daniëls. «Come out» van Daniëls op muziek van Steve s wat zachter van toon, wat akrobatischer van opzet en uitvoering. «Luonnatar» van Truus Bronkhorst is misschien wel het meest klassieke van opzet en in die zin ook wat meer toe gankelijk. begint om een jrstelling om half gratis. jaar. 1 grote --van aktueel te zijn, ook al zullen ze, in de Big 1 Tekstpierement-versie, anders klin- meer ken dan u ze kent van plaat of oud ganis kabaretprogramma. met Wat weten we nog van de vijftiger ja- deze fe ren? Dat zal veel te schateren geven! Ferdine Deels vanwege de herkenning en an- lem derzijds vanwege de niet-erkenning: daar jongeren van nu zullen zich verbij sterd Als afvragen of het op de fuifjes van toen hage.., i maar een voorbeeld( te noemen) guson it zo toeging. Ook zal blijken dat de speelde lilie Doorsnee van 1952 best nog in kan leven. r natuurlijk waren er ook i ;kige momenten, die nc - Je eisen niet, zeker niet cijkt wat er aan kapitalen teatervormen verslonden als men beschouwd dat hier zoals vaak verondersteld ake is van een minimale „dsgroepering. Alleen aan Juwelier - Horloger Schouwburgring 27, Tilburg^ In de serie Moderne Jazz in de Studio zal het konsert, dat aanstaande zaterdag plaats vindt, het laatste van dit seizoen, een zeer biezonder karakter hebben. Op deze avond zullen een groot aantal Tilburgse musici namelijk demonstratief duide lijk maken dat zij ten onrechte al jarenlang nauwelijks of geen serieuze aandacht en ondersteuning krijgen van de gemeente. Ondanks alle goede zaken die de afgelopen zes jaar op jazz-gebied plaatsvonden in Tilburg en de resultaten, die met veel moeite tot stand kwamen (o.a. deze serie jazz in de schouwburg en opname van jazzworkshops in het lessenpakket van de muziekschool) moeten die musici de op (semi-jprofessionele basis willen werken het op hun eentje rooien. Goede repeti tiemogelijkheden zijn er geen en een goed platform al evenmin. Vooral de laatste jaren dreigde door een te grote onderlinge isolatie de bloei in de muzikantenscène af te nemen. Een biezonder ballet zal ook «Pieces for Ballet» zijn, dat in een choreogra fie van Monique Sanders gedanst gaat worden. Voor dit ballet schreef Hans van Oers een vijftien minuten durend muziekstuk, dat onder zijn leiding door leerlingen van de Muziekschool wordt gespeeld. Het programma wordt afgesloten met een optreden van de «Workshop Mu ziek en Beweging». Een kollektief werkstuk van en door docenten van de muziekafdeling en de dansafdeling van de Tilburgse Muziekschool. .00 en 14.30 uur igsgroepen van het Kul de rechtswinkel bij de juiste hulp verleners terecht gekomen. De musici hebben daar zelf een stokje musici heeft Tilburg en direkte omge- voor gestoken. Onlangs verenigde zij ving al een potentieel van 200 manAls zich in een Vereniging voor Tilburgse de «ondergrondse» werkwijze van Improviserende Musici terwijl tegelijk deze musici openlijk kan geschieden, een Stichting ter Bevordering van de zou blijken dat Tilburg een van de be- Improvisatiemuziek in Tilburg in het langrijkste, zoniet het belangrijkste leven geroepen werd. Deze twee in- jazz-centrum is van Nederland, stanties die een duidelijk van elkaar te Toch heeft de gemeente de leden van onderscheiden taak hebben, hebben de voormalige Groep Ohm van als eerste daad een nota naar B en W tientallen kastjes naar evenzoveel mu- van Tilburg gezonden waarin zij erop ren laten draven. De indruk die toen wijzen dat een eigen ruimte voor de gewekt zou zijn dat een klein klupje jazz onontbeerlijk is en dat de muziek belang bij de toenmalige subsidiever- tevens, zoals alle andere serieuze zoeken zou hebben, is door het op- kunstvormen, een regelmatige subsi- richten van Vereniging en Stichting nu die nodig heeft. vermeden. Erg groot zijn de als men bekijkt i door andere 1 wordt en als zeker niet, z wordt, spral minderheidsj Een vijftigtal meest aktieve mus aanstaande zaterdag vooral mi duidelijk maken waar zi wat ze willen. Voor des speciale vorm met s poneerde stukken gel Aanvang 20.30 u. Met zo’n 100 medewerkenden komt het Operetteteater Bratislava op za terdag 19 mei in de Stadsschouwburg, met de operette «Polenblut» van Os kar Nedbal. Deze fonkelende operette uit 1913 wordt door het gezelschap in een huwelijk met een rijke het Duits gebracht. Het verhaal is ge- hem nog tedden. Zijn vriet schreven door Eugen Spero. De regie len de knap is van Bedrich Kramosil en de aan, maar operette wordt gedirigeerd door Zde- weten. Een list brengt i bek Machacek of Bohus Slezak. momd als huishoudster in di“"“* Ao MUNTENHANDEL A. CORET Jr. Gespecialiseerd in gouden munten Modern ballet Dan komt een moderne dans op ziek van René Barten. Dit ballet, naamd Pierrots, is gemaakt door Helga Langen die de leiding heeft van de moderne dansafdeling van het Til burgs Danscentrum. Pierrots is vorige maand met veel succes opgevoerd op een van de voorstellingen van de Rot terdamse Dansacademie in theater de Lantaren in Rotterdam. Na Pierrots volgen drie dansen van Louise Rutten Golden Years, op de gelijknamige muziek van David Bo wie, Vlugge Schouders en Langzt Dans. Deze laatste twee dans -laakt op de nummers Hot rai.i «au lierman Brood. Tot slot het ballet Phases op muziek van Julian «Cannonball» Adderk Deze dans is gemaakt door Frank I lak die ook de algehele leiding van de voorstellingen heeft. De eerste voorstelling :st tot uur en de tweede voor daar- drie. De toegang is gr: iisici zal luzikaal ze voor staan en ueze avond is een speciaal gekom- skreëerd. Zaterdag 19 mei om 20.30 uur brengt de Australische «Fringe» theatergroep ligt even Busby Berkeleys hun nieuwste pro- hetzich gramma in het Kultureel Sentrum: Café Mod. De show speelt zich af in Café Mod. een vreemd 60-er jaren café. De maïtre d’hotel wordt op onhandige wijze ge holpen door Jimmy. Gebruikmakend van haar charmes, slaagt miss Peaches - la Crème achter de piano terecht te komen. Deze drie personen kombine- ren hun talenten om een vreemde en komische sfeer te scheppen, waarin muziek en parodie de belangrijkste in grediënten zijn. De toegang is gratis. De Tilburg Big Band, die iedere week een openbare repetitie houdt in de Studio-zaal van de Stadsschouwburg, gaat op zondag 12 mei weer het jaar- gemaakt op lijkse slotkonsert geven. Dat gebeurt Pain van He om 12.30 uur in de foyer van de schouwburgzaal. De toegang is gratis. Aan het konsert o.l.v. dirigent Jan Noovens wordt solistisch meegewerkt door Ferdinand Povel. De Tilburg Big Band bestaat dit jaar 21 De laatste jaren is dit orkes* j bloei gekomen. Getuigen daar- zijn de prima resultaten op de vijf Band Festivals waaraan de band jegedaan heeft. De laatste jaren or- niseert de Tilburg Big Band samen t de Tros en de Stadsschouwburg festivals in Tilburg.» .„..land Povel werd in ’47 in Haar- i geboren. Hij speelt tenorsax en imaast fluit, altsax en sopraansax. solist speelt hij o.a. bij Kurt Edel- lagen. Slide Hampton. Maynard Fer- i en Peter Herbolzheimer. Hij ie mee op elpees van o.a. Rita zs, Dusko Goykovich, Jiggs Wig- n, Jan Morks en Benny Bailey. In Ierland speelt hij onder andere als solist in het Metropole Orkest en de Tros Big Band. Ferdinand Povel is een veelgevraagd solist in heel Europa. Hij is tamelijk moeilijk te boeken en het is dan ook een vrij unieke kans voor de Tilburg Big Band om met zo’n solist het seizoen te besluiten. x Enkele biezonderheden willen U11VOCÏTÏ12 graag even toelichten. Zo wordt danst «De groene dingedans» van Op zondag 20 mei vindt weer de jaar- rol Sakko. Dit ballet wordt begel lijkse presentatie van de dansafdeling door een koperensemble o.l.v. van de Tilburgse Muziekschool o.l.v. van der Meulen. Stadsstraat ;nten van de Heuvel» zullen comst dus de studenten van orden. Het nieuwe irheen een meubel- .vordt betrokken .<u de huur van het huidige pand szegd is. De ligging aan de Bis schep Zwijsenstraat is gelukkig wel haast even centraal als de Heuvel. Ook de mogelijkheden van het gebouw zijn dusdanig dat er zelfs van een vooruitgang gesproken kan worden. Zo zullen in het nieuwe pand zowel de wachtkamer, balie als de spreekka mers gelijkvloers zijn. Trappenklim- men voor bejaarden en minder-validen is daarmee zo goed als afgelopen. Daarmee wordt de toegankelijkheid van de winkel nog ekstra vergroot. Op zondag 20 mei om 14.30 uur zullen de studenten Lian van den Goorbergh (fluit), Toon Oomen, Henk Mennens, Theo Piepenbroek en Egbert Gruythuyzen (slagwerk) in het Kul tureel Sentrum werken ten gehore brengen van Joop Voorn, Marek Ko- pelent, Koos Terpsta en André Joli- vet. Jac van Steen is dirigent bij het laatste onderdeel. Van Joop Voorn wordt de fluitsolo «Soft music for Angela» gespeeld. Voorn maakt in dit stuk gebruik van reeksen, die heel poëtisch verwerkt irden. Hij laat verschillende timbres n de fluit vertolken met grote dyna- sche verschillen. t het werk van Marek Kopelent is kozen voor «Canto intimo» voor ,it en vibrafoon, van Koos Terpstra «Snow in Kalamazzoo» voor ma- rimba, 2 conga’s, 4 temple-blocs en gong. Dit stuk is ontstaan in Canada, Kalamazzoo, waar het op een mooie dag in mei plotseling begon te sneeuwen. D.m.v. kleine motiefjes in steeds wisselende maatsoorten geeft hij het dwarrelen van de sneeuw weer. Van André Jolivet wordt «Suite en concert pour flüte et percussion» (2e concerto pour flüte) gespeeld. Jolivet behoorde met o.a. Messiaen tot de in 1938 opgerichte groep «La Jeune France», die zich, zonder een stillisti- sche eenheid te vertonen als uitgangs punt nam. sche eenheid te vertonen, op Berlioz beriep en weer sterker het expressieve van de muziek als uitgangspunt nam. De toegang is gratis. Toneelgroep Baal speelt op dinsdag 22 het toneel zoals dat in die jaren, zeker mei het muziekteater-projekt «Kas- in de teaters in het duitstalige gebied, par» van Peter Handke in de Stads- gebruikelijk was. schouwburg. Dat gebeurt in een regie Sindsdien is er veel veranderd, zowel van Lodewijk de Boer. Paul Gallis in de manier waarop we tegen een stuk ontwierp het dekor en Maurice Horst- als Kaspar, dat indertijd duidelijk ex- huis zorgde voor de muziek. «Kas- perimenteel was, aankijken als in de par» wordt gespeeld door Hans Da- wijze waarop we reageren op de in gelet, Kitty Courbois, Rudolf Lucieer, houd. Daarom heeft Baal een bewer- Jack Vecht, Trudy de Jong, Herman king gemaakt: er is wat tekst ge- Naber, Marieke van der Pol en Han schrapt, overigens zonder dat dit af- Römer. Kaspar Hauser is de naam die breuk doet aan de zeggingskracht van werd gegeven aan een ongeveer twin- het stuk, en daarnaast is veel meer tigjarige jongeman die in de eerste ruimte geschapen voor het gebruik helft van de negentiende eeuw op een van muziek, die de inhoud van het stuk marktplein van een Duits stadje werd ondersteunt en verruimt. Wat de in aangetroffen. Niemand wist waar hij houd betreft: door Kaspar niet te spe- vandaan kwam, en zelf kon hij geen len op exakt dezelfde manier die uitkomst bieden, want behalve de zin: Handke suggereerde in zijn oorspron- Ik zou net zo’n ruiter willen worden kelijke aanwijzingen, en door in plaats als mijn vader geweest is», kon hij van één Kaspar acht Kaspars op het geen woord uitbrengen. Maar dan dat toneel te zetten, toont Baal een interp- had hij nooit leren zeggen. retatie die meer in overeenstemming is Peter Handke gebruikt dit gegeven in met de realiteit. De laboratoriumsi- zijn stuk Kaspar als niet meer dan een tuatie die Handke beschrijft (een mens aanleiding. Zoals hij in zijn inleiding zonder taal krijgt de normen van de zelf zegt: «Het stuk laat niet zien hoe hem omringende wereld opgelegd: het werkelijk is of werkelijk was met door taal te leren hanteren leert hij te Kaspar Hauser. Het laat zien wat mo- denken en handelen volgens die nor- ge/ijk is met iemand.» Hij schreef het men) wordt door Baal veranderd in stuk in 1968; de stijl die hij hanteerde, meer algemene zin: iedereen is voort gebruikte hij, zoals hij dat ook in zijn durend bezig de trits taal-denken-han- voorafgaande kortere stukken deed, delen aan anderen bij te brengen en onder meer om zich af te zetten tegen doof anderen opgelegd te krijgen. Het laatste Tejaterkafee van dit seizoen zal in het teken staan van de Country-muziek. Dat gaat plaatsvin den op zondag 20 mei om 14.30 uur in de Studio-zaal. Om 15.00 uur zal het professionele gedeelte verzorgd den door de Tilburgse forr «Country Trashen om 16.00 het podium vrij voor amateurs op het country-gebied willen presente ren. «Country Trashis een viermansformatie die zich bezighoudt met de blue grass-muziek. Dit is een onderdeel van de country-muziek dat voorkomt uit de volksmuziek die in de eerste helft van deze eeuw in Amerika gemaakt werd. De muziek kenmerkt zich door het gebruik van akkoes- tische instrumenten die op een dyna mische wijze het zanggedeelte om lijsten. Onlangs verscheen de eerste elpee van deze groep die speelt in de volgende muzikale bezetting: bas, gi taar, banjo en fiddle. Toegang gratis. Kabaret Tekstpierement brengt op zaken, i vrijdag 18 mei het programma «Van liedjes wie zou dat nou zijn?» in de stads- komen, schouwburg. Aan dit nieuwe pro- aktueel gramma werken mee: Jos Brink (teks- Tekstpie ten), Frank Sanders (regie), Lucie de ken dan Lange en Henk Bokkinga (muziek), kabaretproj ,De nieuwe Tekstpierementshow is Wat weten opgebouwd rond het omvangrijke oeuvre van Annie M.G. Schmidt. Haar werk, het vroegere en recente, vormt a.h.w. de rode draad van dit theaterprogramma. Toch is «Van wie zou dat nou zijn?», uiteraard een (om zichtbaar en hoorbaar Tekstpiere- echt zo toeging. Ook zal blijken dat de spee, ment-gebeuren: Jos Brink schreef familie Doorsnee van 1952 best nog in Reys weer de vele scènes, persiflages, cross- 1978 kan leven. ham, talks en conférences, zoals ook in de Maar natuurlijk waren er ook mooie en Nede zes vorige shows. gelukkige momenten, die nog steeds solisl Middels de liedjes van mevrouw mooi en gelukkig zijn. De jaren zestig, Schmidt reizen we terug in de tijd, politiek en sociaal gezien waren merk- doordeturbulentejarendie weermet waardige jaren en dat was Annie z’n allen op hebben zitten. We geven M.G. ook al opgevallen, een overzicht van politieke en niet- Om van de jaren zeventig maar niet te politieke, dus ook andere belachelijke spreken. king gemaakt: schrapt, overij aan de zeggingsl k, en daarnaast is geschapen voor het gebn ziek, die de inhoud van het st verruimt. Wat de "‘spar niet te s' exakt dezelfde manier die suggereerde in zijn oorspron- aanwijzingen, en door in plaats in Kaspar acht Kaspars op hvi toneel te zetten, toont Baal een interp retatie die meer in x met de realiteit, zijn stuk Kaspar als niet meer dan een tuatie die Handke aanleiding. Zoals hij in zijn inleiding zonder taal krijgt de zien hoe hem omringende w was met door taal te leren har i wat mo- 'eefhet meer algen n durend bes Vrijdag 18 mei, 20.30 uur. brengt de stichtipg Dansprodukties in het Kul tureel Sentrum een viertal solo’s of bijna solo’s van en door Bianca van Dillen, Truus Bronkhorst, Pauline Daniëls en Margie Smit. De stichting Dansproducties, voort gekomen uit de dansgroep Kwadraat, is in 1977 opgericht om een permanent Pauline I organisatiekader te bieden aan dan- Reich is sers en choreografen die bij voorkeur in kleine groepen samenwerken. De huidige produkties van deze groep kenmerken zich doordat hetzelfde principe wordt gebruikt als bij de mi- het Tilburgs danscentrum in het Kul- van de choreografieën is de Aarle, Helga Langen en Frank Polak. |open ronddraaien of bijvoorbeeld de mogelijkheden van een arm, staan centraal. Er zijn ronde bewegingen mee te maken, maar ook heel pun tige, hoekige gebaren, je kunt ermee afweren of lokken. Passend bij dit elementaire, minimale uitgangspunt is het feit dat de meeste dansstukk~~ door slechts een danseres worden uit- studenten van gevoerd. Daardoor kan de volle aan- slechts historic, dacht worden gegeven aan de ogen- Negen jaar lang I schijnlijke onbetekende bewegings- Tilburgse vrijwi mogelijkheden. En om die weer optimaal tot hun recht te laten komen zijn de dans- en bewe gingspatronen zelf zo simpel mogelijk gehouden; eenvoudige bewegings elementen als lopen, springen, liggen. Bij de voorstelling van 18 mei zullen vier van dit soort dansen worden uit gevoerd: «San» van Bianca van Dil len. uitgevoerd door Margie Smit en Bianca van Dillen. «San» wordt een solo of duet genoemd; een kompositie waarin Margie in langzaam wisselende tempo’s in een grote cirkel rondloopt, waarbinnen Bianca van Dillen danst. Door het uitbouwen, herhalen, ver- r Heuvel 1 gebruikt als cen- iim voor haar gratis rechtskundige -'-«verlening. Tienduizenden men- -ii uit Tilburg en de regio hébben hun cg de Heuvel gevonden met hun z~ Jlerlei gebied. Wan- :er men her en der zijn oor te luiste- n legt, hoort men dat voor velen die tng niet tevergeefs is geweest. Met im» loensen met problemen op het van wonen, arbeid en sociale :rzekeringen hebben op de rechts- inkel een "gsinstituut g andere kundi mden lÓkken Passend bij dit burgfe rec”t?w?nKÏÏ^Sw?pInd minimale uitgangspunt is jn de Stadsstraat (hoek Bisschop Zwij- meeste dansstukken senstraat) betrekken. Het begrip «De ~i danseres worden uit- studenten van de Heuvel» zal dan nog ioor kan de volle aan- slechts historische waarde hebben. «De studer ing heeft deze bijzondere in de toek< -vrijwilligersorganisatie het de Stadsstraat wor pand op de Heuvel 1 gebruikt als een- pand (waarin voon trum voor haar gratis rechtskundige zaak gevestigd was) wor hulpverlening. Tienduizenden men- omdat de huur v sen uit Tilburg en de regio hébben hun opgezegd is. De weg naar de Heuvel gevonden met hun schop problemen op allei neer men ren legt, I, gang niet tevergeefs is geweest, f name mensen met problemen op h„t gebied van wonen, arbeid en socir1- verzekeringen hebben op de rechio- winkel een deskundig hulpverle- ningsinstituut gevonden. Mensen met allerlei andere problemen zijn even eens op de Heuvel geadviseerd en via

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1979 | | pagina 13