.,1 'fyebe/% STADSE SCHOUWBURG 4^^ heuvelstraat 139^ L a 3E 3 SEWSTMEMIBBI in H. Pauluskerk Het Nederlands Kamerkoor Anne-Wil Blankers en «Don Quijotessssss»_ vioolvirtuoos Robert Brown J Panem et circenses Toneelstuk door en over werklozen 9e Koffie- Concert met Jeroen Krabbe spelen «verdomde Loewietje» Mickery presenteert Carlos Traffic met I «We mogen niet klagen» Reu,t.eT? a"Manen .urgène Ysaye (1858- en J1T1 KvliaO DE TILBURGSE KOERIER Donderdag 8 maart 1979 pagina 17 lartxu ertior verenigingen verenigingen Filmhuis: Ceddo amingen ouw en. ierlan chou\ 1 voor mens iden werklo dit jaar. adig doel Tussen Keulen en Parijs :WUST ONGEHUWD toes rüfel lardoor •urn als Henk Elsink drie avonden in Tilburg Bogners Clown Theater groep van 25 ir alle r als het ware tmer over met dakvorm, tak over woonvormen, nd hoe vanuit het eerste de Gesworen woning koop- en mtoonstelling pen van en wanneer itieboekje. het stadhuis. Solisten Heleen er en □urgemeester sz en Jelle ikaanse duo Luc de Smet mem et circenses» (brood EINDHOVEN Piazza Centre 67, Tel. 040 - 448203 TILBURG Heuvelstraat 103 Tel. 013-323240 v.Europa immofoonpla' en in verschc Juwelier - Horloger SCHOUWBURGRING 27 TILBURG uitdrukking brengen der tijden door in- ritenaf de Afrikaanse Voor de twee het Nede onze scL van het N den op v letten gec Zaterdag 10 maart om 20.30 uur is er in het Kultureel Sentrum weer een concert van middeleeuwse en renaissance mu- Iden de j op een wi lie der grootste we- eigen situatie. chouwburg Tilburg. De 1 RO-theater met Goldoni’s «Knecht van twee meesters» ■rdag 15 maart 20.30 uur treedt het Vlaams - Ameril Geary op in een hartverwarmend programma «Pan len). .e Miu- Leden mst en Alida Pot astrumen- loor Dercksen (strijinstrumen- Louis Grijp (tokkelinstrumen- meeste van deze musici heb- 'iekwetenschap gestudeerd in ii van Wolfgang Notturni voor 2 m- Divertimento n.eine Orgel, en F/ Keulen roemde tijd va- Donderdi en Jay en spek De grootste sortering klokken vindt u bij de performer of Gres aan deze «Don C Hector I Maja Stol In deze voor tochten van I Par' gendi ken, vecht r •■order Juliana, guldens, -rijksdaalders en ■-zilveren tientjes i» werken ook mee Salminen, Met is Balletor 14 maart drie bal- i drie verschillende et voning van huur- en inspraak voor t con- Daar- 1975 door de E jaren Cliff Reuter in zijn Catherine Patriass Resoort (beiden alt), .naart "an de uv uit de roos Ro- e enkele jlijft. Hij woren Hoek, spraak bij de i groot i tussen geopend met i een choreografie )it ballet werd in Company van ddpremière ge- choreograaf theater inge- Henk Elsink brengt op vrijdag 9, zater dag 10 en zondag 11 maart zyn one- man-show «Theater Thuis» in de Stadsschouwburg. Een prima show, die 1. gaat over de artiest op het toneel en de artiest thuis. Voor de pauze het theater en na de pauze thuis. Wij mogen echter niet vergeten, dat in dit geval «thuis» ook «theater» is. Na de pauze staat de microfoon gereed voor amateurs die een of meerdere liederen met een grap» willen zingen. Zoals gewoonlijk is de toegang op zondag 11 maart a.s. (aanvang 14.30 uur) gratis. it en hoe de om- 5rt. In een aantal ordt een beeld ge- iemand werkloos le zesentwintigste een kans op werk in mo™ Vuurwe i het 1 :n eni zeer bezat lensen werden ernij maakt"" zich schut-.,,, 1 i hard rr** idom en slavernij slechts zij- louter aangegeven voor de ligheid van het beeld, om alle lele- ;n in Sembenes leerstuk hun TAM KONIJN bereidt op grootmoederswllze en vele andere specialiteiten. Restaurant ALBERTVILLE Alphensebaan14 -CHAAM - Tel. 01619-586 Keuken open Van 12 tot 21 uur Tijdig reserveren gewenst spelen Anne-Wil Blankers, Jeroen Krabbé, Carola Bram van der Vlugt, Lies de Wind en Niki Spengler het aangrijpende «Een dag uit de dood van verdomde Loewietje». Het is uw laatste kans filing, die nu al door vele recensenten tot één van de onbetwiste toneelseizoen is verheven, te beleven. speelde het stuk tien jaar geleden en het werd een vordt gebracht in een regie van Nicholas Renton en t isset. -» van Peter Nichols zien gehandicapte docht te leven». Zij doen Als twee goedmoedige zwervers hun oog op het zelfde plekje hebben laten vallen en de een niet voor de ander wil wijken, zullen zij het op de een of an dere manier met elkaar moeten zien te rooien. Dat is het vredelievende kon- flik,t in het lichtvoetige drama van «Panem èt circenses». Het laat een toevallige situatie gebeuren in een komisch bewegingsspel van actie en reactie. Het toont het behoedzame wederzijdse uitlokken van twee een- Woensdag 14 maart 20.30 uur draait kuituren werden uitgehold, het den- het Tilburgs Filmhuis, Kultureel Sen- ken en de leefwijze van de mensen werel trum, de Senegalese film «Ceddo» van radicaal veranderen. Voor het volk be- kerk, Ousman Sembene (1976). tekende het tevens verlies van vrijheid De film wil tot uitdrukking brengen en van sociale eenheid, die de oor- hoe in de loop der tijden door in- spronkelijke geloofsnormen in stand vloeden van buitenaf de Afrikaanse hielden. Drie elementen trokken brede zame zielen, die al hun schamele be zittingen meedragen in een haveloos koffertje. Het laat zien hoe de onbe doelde ontmoeting tot een vriedenlijk spiegelgevecht kan uitgroeien, hoe achterdocht tijdelijk kan veranderen in een soort kameraadschap. De Smet en Geary zijn uitstekend op elkaar ingespeeld met vooral een goede timing. Het zijn spelers met een rijke fantasie en gevoel voor kleine effekten. In de serie Kamerkoorkoncerten in de Pauluskerk, georganizeerd door de Stich- ITVclrliiciof ting Muziek Evenementen Tilburg, zal dinsdag 13 maart a.s. het professionele iSKSKlUSiei Nederlands Kamerkoor o.l.v. Kerry Woodward weer een eksklusief programma verzorgen. (Nederland bezit slechts 5 beroepskoren tegen 22 beroepsorkesten, programma waarvan 4 kapellen). Het programma van dit tweede koorkor Amadeus Mozart - Missa brevis in C v vrouwenstemmen, 1 mannenstem, 2 nr. 4 in F voor 3 bassethoorns; Andt Adagio, Allegro und Andante v< Vrijdag 9 november 20.30 uur wordt in het Kultureel Sentrum de vyfde voor stelling gegeven in het kader van de mime, clownerie en beweging. Deze vrijdag komt Frans Josef Bogner met zijn Bogners Clown Theater H. Vorig jaar in het kader van het Festival of Fools heeft hij al met veel succes zijn eerste programma in Tilburg ge bracht. Bij de nieuwe voorstelling van de overal opzienbarende Westduitse clown, (panto-)mime speler, mime- wn en karbaretier zal hij weer op de manier de toeschouwer ver- ..derd en in twijfel weten te bren- In een van zyn meest karakteris- ce en geslaagde acts wringt hij zijn - in een aantal Afrikaanse mas- „at terwijl hij een rood -sker draagt. Ook de act met van waaronder hij de poten lijkt misschien oppervlakkig manier waarop hij dit tema ,ris karakteristiek. Hoe lucht hartiger en simpeler het onderwerp hoe serieuzer de inhoud. Bogner maakt welbewust antitheater. Hij wil dat het publiek hem daarover aanvalt. sethoom), Jan Janet Ransaram organist Kees de Wi kwartier vooi eert muziek du Het Nederlar rncis afhankelijk j >vo i« ierge Noire opgerii coor en groot orgel; So- geleid inetten met als s. lijmeer en Wim van der V pour un temps slot Quem vidis Isis Deo. Voor de vierde en laatste keer s~ van Wjjk, Bram van der Vlugt, toneelstuk «Een dag uit de dood om deze voorstelling, hoogtepunten van dit t Toneelgroep Centrum sukses. Deze uitvoering w< de dekors van Anton Mis In «Verdomde Loewietje» van Peter Nichols zien wij een echtpaar van midden dertig met een geestelijk gehandicapte dochter. Hun leven is totaal veranderd en beide proberen «ermee te leven». Zij doen dat door het maken van cynische grappen en het spelen van kabareteske scènes over hun e’ De voorstelling komt op vrydag 16 maart in de Stadsscl kaartverkoop start vrijdag 9 maart. oncert bestaat uit werken voor SATB en orgel; 4 N 1 klarinetten en 1 bassethoorn; E iante fiir eine Walze in eine kleii orgelsolo. Theater De Engelenbak dat ama- voor iemand betekent teurtoneel stimuleert en waar mogelijk geving daarop reageer, een samenwerking tussen amateurs eh scènes en liedjes wor J beroeps tot stand brengt heeft dit geven van o.a. hoe i siezoen een toneelprojekt georgani- wordt en of b.v. d< seerd voor mensen die langer dan zes sollicitatiebrief maanden werkloos zijn. Na een aantal geeft. werkmiddagen is een groep van vijf- Na de pauze is het feest, want Jasper is tien mensen samengesteld uit zoveel tien jaar werkloos. Hij heeft vrienden mogelijk verschillende achtergron- en bekenden uitgenodigd ter herde den. leeftijden en beroepen. Eén ding ning van dit feest. hebben zij gemeen naast het lang- In de landelijke pers is deze voorstel- durig werkloos zijn zij hadden allen ling uitbundig geprezen. Wat betreft geen of heel weinig toneelervaring. opzet, uitwerking en spel. Alle reden dus om «De Engelenbak» uit te n.odi- «We mogen niet klagen» is ontstaan gen, deze voorstelling op vrijdag 16 op basis van de ervaringen en improvi- maart a.s. in de Studio-zaal te komen o«jes van de spelers. Het gaat over spelen. wat werkloos worden, zijn en blijven Plaatsverkoop start vrijdag 9 maart. Nederlands Danstheater met 5"e balletten van opus 27 nr. 5. J geboren in Los Voor de tweede maal in dit seizoen is begon al heel jong viool te het Nederlands Danstheater te gast in Toen bleek dat hij meer dan onze schouwburg. Met begeleiding le aanleg voor het instrument van het Nederlands Balletorkest wor- )lgde hij zijn muziekoplei- den op woensdag 14 maart drie - letten gedanst van d.iv choreografen. Het programma wordt het ballet «Field» in van Cliff Reuter. Di Dance Ji wereldpremi bracht en daarna door de ook met het Ned. Danst! studeerd. Het tweede ballet staat op naam van Hans van Manen, getiteld «Lieder ohne Worte» op muziek van Felix Mendelssohn Bartholdy. Dit ballet ging in première tijdens het Holland Festival in 1977 en oogstte een enorm sukses (zie foto). Het programma wordt besloten met opb een werk van eigen choreograaf Jiri satie Kylian, getiteld Ariadne Drayer (bas), Emil Klijmeer (klarinet), Wim van der Vuurst (klarinet en bas- J— Koene (bassethoorn), De organist Kees de Wijs bespeelt tij- Janet Ransaram (bassethoorn) en de dens dit koncert een kistorgel en het organist Kees de Wijs, die vanaf een Batzorgel van de Pauluskerk. Na de kwartier voor de aanvang van het kon- pauze werken van Olivier Messiaen cert muziek van Mozart zal spelen. (Les Berges, uit «La Nativité du Het Nederlands Kamerkoor is een on- Seigneur» voor orgel) en van Francis afhankelijk professioneel ensemble. Pulenc: Litanies a la Vierge Noire opgericht, en gedurende vele jaren voor vrouwenkoor en groot orgel; So- geleid door Felix de Nobel, en legt nate voor 2 klarinetten met als solisten zich voornamelijk toe op de capella- Emil Klijmeeren Wim vander Vuurst; zang. Het koor heeft internationale Quatre motets pour un temps de Pé- bekendheid verworven door zijn me- nitence en tot slot Quem vidistis en dewerking aan grote festivals, zijn Gloria in excelsis Deo. tournees zowel in Europa als in Ame rika, zijn grammofoonplaten en ra- diouitzendingen in verscheidene lan den. en diepe sporen door de Afrikaanse ‘"ereld: de missie van de katolieke .xcrk, het oprukken van de islam en de handel. Ceddo speelt in de 17e eeuw (in 1637 vestigden de Fransen aan de kust de eerste handelscompagnie), maar het onderwerp bleef in latere eeuwen net zo aktueel. Ook de moderne tijd krijgt van Sembene een veeg uit de pan. De aanhangers van islan en erhistendom probeerden met alle mogelijke mid delen hun moskeeën en kerken vol te krijgen. Vuurwapens en alkohol ver schenen op het toneel, evenals de be kende kralen en spiegeltjes. Ieder die een geweer bezat kon op mensenjacht gaan. Mensen werden koopwaar. Aan de slavernij maakten niet alleen de blanken zich schuldig, ook vele zwar ten deden hard mee. Toch vormen christendom en slavernij slechts zij paden, louter aangegeven voor de volledigheid van het beeldom alle lele- menten in Sembenes leerstuk hun plaats te kunnen geven. van Poppentheater rengt woensdag 14 maart ir in de Studio-zaal de Varenka»De opvoe.ring 5 een oud Russisch ?aat over mensen, die soldaten, die plun- land trekken. De leid om aan deze wrede troepen te ontsnappen, blijkt het on derdak zoeken in het huis van «Va- renko» te zijn. Het spel wordt ge bracht met marionetten en is geschikt voorde;J Het 9e Koffie-concert van de S.M.E.T. wordt op zondag 11 m? om 12.30 uur in de pauzefoyer van schouwburg verzorgd door de uit U.S.A, afkomstige vioolvirtuc bert Brown, die gedurende maanden in Nederland verbE„ speelt een programma met enkel com posities voor viool-solo en wel van Jean Martinon (geb. 1910) de Sor nr. 6, opus 49 nr. 2 van Johann Set tian Bach (1685-1750) de le Son: van Igor Strawi Elegy en van Eurgèn, 1931) de Sonate nr. 5, Robert Brown werd g Angeles en begon al hee spelen. Toen bleek dat hij .«w. normale aanleg voor het in»»"-"--* had, vervolgde hij zijn muzr... ding aan de befaamde Julliard School in New York, waar hij cum laude af studeerde. Snel daarna maakte hij naam met zo wel klassieke recitals als met certen met avant-garde muziek. 1 naast was hij gedurende enige concertmeester van het Amerikaanse Ballettheater en het Harkness Ballet. Zijn specialisatie van kamer- en ba rokmuziek verwierf hij o.a. toen hij lid was van het wereldberoemde en semble de Solisten van Venetië en van het Italiaans Barok Ensemble. Tussen zijn tournees in doceert hij aan de Universiteit van Wisconsin. Het concert zondag 11 maart is gratis toegankelijk; om rustig te kunnen luisteren is er voor de kleine kinderen een crèche georganiseerd. tilburg tel. 013 - 435944 Het RO-theater speelt op maandag 19 maart de klassieke komedie «Knecht van twee meesters» van Carlo Goldoni in een regie van Franz Marijnen. Aan de voorstelling wordt meegewerkt door o.a. Fred Vaassen, Jéróme Reehuis, Dirk Celis, Peter Tuinman, Marieke van Leeuwen, Barbara Mas- beck, Canci Geraerdts, Gertion Maas sen en Edo van Dijken. Het RO- theater heeft met vorige stukken zoals Het Liefdesconcilie, 1001 Nacht en Het Balkon een vaak originele en zeer spektakulaire aanpak getoond. Goldoni streefde ernaar, in navolging van Molière, komedies van literair ge halte te scheppen. Hij maakte daar voor dankbaar gebruik van de be kende types uit de commedia dell’arte, het Italiaanse volkstheater. Ook in «De Knecht van twee meesters» her kennen wij met gemak figuren als Ar- lecchino, II Dottore, Pantalone, Bri- reat Britain» werken ghella en ook Colombine. Deze com- Quichotte» ook mee media dell’artefiguren worden door Malamud, Sara Salminen, Goldoni ingezet voor eén komedie die alle en Ton Maier. tegelijkertijd een uitstekende zeden- irstelling zullen de zwerf- schildering is van de 18e-eeuwse Ve- Don Quichotte en Sancho netiaanse burgerij. ancho naar een dichter bij ons lig- Dat is één onmiskenbare kwaliteit van :nde werkelijkheid worden getrok- Goldino. De andere is de ruimte die hij wat niet wil zeggen dat het ge- heeft gelaten in zijn toneelspel om met de windmolens vertaald zal in de beste traditie van het volksthea- _ady Juanita Many worden naar meer dagelijkse ge- ter te improviseren. Het is die kwa- met Katie Duch bruiksvoorwerpen; ook Don Qui- liteit die steeds opnieuw regisseurs en chotte’s schizofrenie zal een voor een spelers uitdaagt hun versie te geven huidig publiek duidelijker achtergrond van de Knecht van twee meesters» Plaatsverkoop start maandag 12 maart. MUNTENHANDEL A. CORET Jr. Gespecialiseerd in gouden munten Te koop gevraagd: Tejaterkafee in het teken van de muziek Het sukses dat geoogst werd met het nieuwe idee van het tejaterkafee noopt ons er uiteraard mee door te gaan. Het motto voor 'maart is «mu ziektheater» en daar valt veel onder. Louis Grimm en Charles van Tassel brengen voor de pauze van het pro gramma «De grap in het lied» met liederen die humoristisch, ironisch, satyrisch, kolderiek en soms zelfs «ondeugend» of zo u wilt dub belzinnig zijn. Werken van b.v. Haydn, Mous- sorgski, Mozart, Rossini maar ook «grappige» liederen uit opera’s, operettes en musicals. Het wordt echter iets geheel anders, veel ple zieriger, enz. Dit laatste wordt o.m, gerealiseerd door de kemachtige toe lichting door Louis Grimm en door de wijze waarop de bariton Charles van Tassel het geheel «brengt». reldvorsten. Avignon werd dat naast Parijs tot een kultureel centrum van de eerste orde, waar mensen a» ziek. Deze keer Camerata trajectina Petrarca vertoefden. met het programma «Tussen Keulen en Tekenend voor de decadente fin-de- Parijs». siècle sfeer die er heerste, vergeleek In de 14e eeuw hielden de pausen hof deje |r?te. Italiaan de stad met het in Avignon en wel op een wijze die niet “ude Baby|°n| onder deed voor die der grootste we- De {nuziek be,eefde er een van haar merkwaardigste periodes, de Ars sub- tilior. Een elitair groepje musici en componisten schiep een stijl, waar van de ritmische en notariële com plexiteit pas in onze tijd zou worden geëvenaard. De Camerata Trajectina voert werken uit van o.a. Johannes Cunelier en Anthonello de Caserta. Na de pauze voert de Camera Trajec tina dè luisteraar binnen in een vol komen ander domein van de oude mu ziek. Het is in het jaar 1519. Karel V bestijgt de keizerstroon. In Keulen clown, drukt Amt von Aich zijn beroemde clown en 1 liedboek. De muziek in deze tijd va- zelfde rieert van uitgelaten drink- en dans- wonde wijsjes tot ingetogen liefdesliedjes als gen. L. Elsleïn liebes Elselein. tieke e De Camera Trajectina heeft zich ge- gezicht in een specialiseerd in muziek uit de Mid- kers, en dat deleeuwen en de renaissance. Leden clownsmasl zijn Ingrid Smit Duyzentkunst en de tafel var Sjabbe van Silfhout (zang), Alida Pot weghaalt lijkt mis en Jan Nuchelmans (blaasinstrumen- maar de manier ten), Floor Dercksen (strijinstrumen- aanpakt is karakte ten) en Louis Grijp (tokkelinstrumen- hartiger en simpe ten). De meeste van deze musici ben muzit Utrecht. FhedrichEngels,ANTi-OÜMNG,het belangrijkste filosofiese werk van Engels in een nieuwe vertaling op nieuw verkrijgbaar in het Neder lands, 12,50. Thom Holterman en Hans Ramaer, BEVRIJDING, een keuze uit het werk van Clara Meijer - Wichmann, 18.50. Thomas Ayckllnge Stolten, KIN DERLOOS ALS KEUZE, 26,50 van de stichting vorming en scholing, STUDIEMAP EUROKOM- MUNISME, 2,50. Nieuw nummer van het tijdschrift EKOLOGIE over energie en grond stoffen, 5,00. Bom-groep, BEI MOEDER, 7,50. WORDT VERVOLGD, stripleksikon der lage landen, 35,00. ROMANS eenmalige gevonden uitgave van Hermans DONKERE KAMER VAN DAMOKLES, 37,50; Marie Cardinal, HET MOET ERUIT, 27,50; Julius Fucik, MET DE STROP OM DE NEK, 10,00; Per OlofSund- man, DE EXPEDITIE, 29,50; Johan nes vJensen, DE VAL VAN DE KO NING, 29,50; Harry Mulisch, PA NIEK DER ONSCHULD, 22,50; Fritz Rudolf Fries, HET LUCHTSCHIP, 2 ROBERT CRUMBSCARLOAD O’COMICS met een keuze uit zijn werk van 1968 tot 1976, 22,50 en THE COMPLETE FRITZ THE CAT, 19.50. Op donderdag 15 maart vindt in de Studio-zaal weer een opvoering plaats in het zogenaamde Mickery-circuit. Te gast is dan in Tilburg Carlos Traffic c.s. met «Quichotte’s». Sedert een aantal jaren is Amsterdam de thuisha ven van Carlos Traffic. Daarvoor was hij met experimenten bezig in Ar gentinië en Brazilië. In de afgelopen jaren maakte hij de programma's «O.K. Doi» en «Lady Juanit’ DoorsSamen met KatL x^uvn bracht hij vorig siezoen hun onge bruikelijke versie van «Love Story», huidig pi Behalve Katie Duch, door insiders al- krijgen, gemeen aangeduid als «The greatest Toegang gratis. enbak dat e srten waar mogel tussen anu jrengt 'ijekt g langer Na et groep van vijf- steld uit zoveel achtergron- ea b :n. Eén ding ning Poppentheater Parcival met het sprookje «Varenka Saartje Joppe «Parcival» bren om 14.30 uur voorstelling Ve is gebaseerd op sprookje en het ga_. vluchten voor de sol, derend door het lar enige mogelijkhe i te ontsr zoeken i te zijn. met m<*. ar, jeugd van 6 tot en met 12 jaar. L «Rr 2 <j

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1979 | | pagina 17