ITIaas I J STADS SCHOUWBURG SG3UlWa[l@(LSf I 4 Brabants Orkest in Schouwburg 3E 3E Nog 5 pauze-concerten in de Maranatha SLiKWfflMSf KLEUR LINNEN 9,95 FRANS VAN AARLE UW FOTOGRAAF Donderdags van 19.00 tot 19.45 ARABISCHE FILMS TEN slijk Klassieke langspeelplaten 159,- Projekttheater met «Fakirs Bril» Globe speelt «Mensenhater» »JES» Popstudio Hinderik speelt «De Vogelman» Mime, klowning en beweging Sïï” Voor de rest schijnt alles nog geheim te moeten blijven zo vlak voor de we reld première (I maart in Utrecht). Georgo en Sharon Landau Georgo Peugeot heeft jarenlang in de «Great Salt Lake mime troupe» ge- speeld en is daardoor ook in Tilburg geen onbekende meer. Ongeveer een jaar geleden ging hij op solo-toer. Zijn X voorstellingen zijn nooit een kant en u klare produktie. Zij worden altijd L improvisatorisch begeleid door één *K of meer musici. Dit keer Sharon Lan- dau met haar orgeltje en bekend van het Festival of Fools van vorig jaar. Zaterdag 3 maart om 20.30 uur. Henk Elsink drie avonden in Tilburg I* 21. P naart 1979 pagina 12 DE TILBURGSE KOERIER Donderdag 1 maart 1979 pagina 13 U komt toch zeker ook wel even kijken, KPIJT want in en zelfs op sta ik in de etalage. Ie zit barpi Kan Natuurlijk bij In onze etalages exclusieve kleurenfoto’s op linnen ,a. in nodellen 1979. worden films vertoond uit Algerije, Tunesië, Marokko, De ambassadeurs 5».m‘«uu’r Rogier van Hoek. 12039. uitgei rust, amer- >rdeel an 1 tot 9 uur 10 tot 5 uur. lart Ie dag een t woot c in staat was et voor geschi Textielplein '9 compositie dit mede ver- L~ - ide zon- •ie Iman. I geldt i 10 sse- rk vakkundig Korvelseweg 56, Tilburg, Telefoon 013-424283 MENS SPECIAL MODE groeit tot een hoge ambitie er voor de «toe val». Picnic» en vergis van verli (trom- etsen), .1 Dij st breidii. delen o aanwen parasie 166^ 1 mcourt. het es in gen is, inde :heidt "enstan- en mo- verliefd s en vol- de on- Korvelseweg 255, Tilburg tel. 423356 Broekhovenseweg 58, Tilburg - tel. 433714 Dorpsstraat 5, Goirle - tel. 342171 Woensdag 7 maart wordt de ?dtheater-voorstelling in de Stads- ovüouwburg verzorgd door Popstudio Hinderik. De voorstelling begint om 14.30 uur in de Studio-zaal. De toe gangsprijs is drie gulden en de kaartverkoop start op woensdag 28 gaf een stuk vc memori aan dit pro- Bartók loor Freek de dat nr J i Jan de wil deze die een hele biezondere waarin STENMAKERIJ J. COUWENBERG Kloosteratr 56. Goirle Tel. 013-34.25.12 Achtereenvolgens zullen deze week te zien zijn: Footsbarn Theatre met Jungle Fever»; Peter Wyssbrod met Hommage au Theatre»; Georgo Peugeot en Sharon Landau en dinsdag *'iving Picture Mime Show met te, hopes and terrors». - zullen deze maand in dit kader tredenFranz Josef Bogner, Pa- Circenses, Theo Joling en Mez- Woensdag 7 maart te 20.30 uur begint het Tilburgs Filmhuis, Kultureel Sentrum, met een nieuw maandprogramma. Deze maand worden films gedraaid uit Arabi sche en Afrikaanse landen waar een Arabische kuituur van invloed is geweest op de filmontwikkeling. In dit programma Koeweit, Turkije, Senegal en Libië. Bartók Na de pauze het paradepaardje van ieder orkest: het Concert voor orkest van Bela Bartók. Bartók leefde in fi nancieel moeilijk omstandigheden in Amerika, en ook zijn gezondheid liet veel te wensen over, toen de grote di rigent Koussevitsky hem de opdracht ''—n stuk voor orkest te schrijven in "oriam Natalie Koussevitsky. uwk maakte er een uniek werk van, na de première in 1943 een wereld succes werd. Er zijn vijf deten. Heel origineel is het tweede deel, de verschillende blaasin- uur treedt □mmageau tend maar over -»*elling L.iz.wijgen. ssbrod uvi .liet an- kan zijn. genomen, >t Shakes- worden ge- zal dit keer - een andere Wyssbrod zien dan vorig zoeken. Hij komt in Parijs aan en wordt opgevangen door vrienden. Naast alle problemen zoals het vinden van werk en het zoeken naar onder dak, dringt zich al snel het probleem op waar de film verder over zal gaan de tegenstellingen tussen de Afrikanen en de Fransen, het niet altijd even la tente racisme dat in de wijk leeft, de vooroordelen jegens elkaar en het isolement waarin de buitenlandse ar beiders leven. De toegang is gratis. TAM KONIJN bereidt op grootmoederswilze en vele andere specialiteiten. Restaurant ALBERTVILLE Alphensebaan14 -CHAAM - Tel. 01619-586 Keuken open van 12 tot 21 uur Tijdig reserveren gewenst Donderdag 8 maart om 20.30 uur wordt van 20 januari jl. uitgestelde pro gramma (gladheid) van het Projekt theater uit Amsterdam opnieuw ge bracht in het Kultureel Sentrum. In «Fakirs bril» komen een aantal thema’s voor die ook in het vorige stuk van het Projekttheater. dat vorig seizoen in het Kultureel Sentrum te zien was (Tranen van de burgerij) voorkomen. Bij dit stuk is de aandacht vooral ge richt op een situatie waarin mensen direkt en door eigen keuze op elkaar zijn aangewezen. Woorden als «soli dariteit» en «verraad» gaan een rol spelen en de personages worden ertoe gebracht ten opzichte van elkaar een morele keus te maken. Een keus die verder reikt dan het al of niet in stand houden van een vriendschap. De schrijver Cees Cromwijck richtte zich in bijzonder op het verband tus sen psychologische aspekten van machtsmechanismen en zogenaamde «objektieve machtsstrukturen». Een milieutekening van een aantal mensen die een kraakpand bewonen. Studenten die een levenshouding pro beren te vinden van waaruit zij een politieke stellingname kunnen kom- bineren met gewoon praktisch sa menleven in de wetenschap dat een mislukking meer dan alleen een teleur stelling betekent. Dat er allerlei konflikten ontstaan is duidelijk. Het leven dat je achter je laat is nooit helemaal blanco. Relaties uit heden en verleden zullen steeds weer opnieuw hun sfeer bepalen en in een nieuwe richting dwingen, waar anderen weer hun kommentaar op hebben. De toegang is gratis. ?lling van het op donderdag 1 in de Koerier aan- Mast Laurence dan het Dubt cello van Jot diens droeg Het is me daar een treurige, vrolijke, knettergekke boel, daar in die gevan genis. Hij viert daar ook zijn verjaar dag. Ook zien wij hoe het allemaal zo gekomen is. Het is dus een verhaal v zijn jeugd, van zijn ouders, van vrouw en ook van zijn oom, die beetje op een kip lijkt. En natuurlijk het verhaal van de vo gelman, die X helpt aan een vogelt Gezien de inhoud van het verhaal j een absolute minimumleeftijd van jaar. Ook interessant voor volwass nen. strumenten in paren solistisch naar voren komen. De volgende Elegie is werkelijk wonderschoon, en volslagen in contrast met het Intermezzo, dat vol grappige invallen zit, onderbroken door een haast angstaanjagende inter ruptie. Het eerste en laatste deel omlijsten deze drie delen met alle mogelijkheden, waartoe Bartók in staat was en ook het orkest, waar het voor geschreven is, in staat is. Dit alles is te horen op donderdag 8 maart om 20.15 uur in de Stads schouwburg in Tilburg. Zuidelijk Toneel Globe heeft met de voorstelling «De Mensenhr*— Molière een lijkt erop dat Globe eindelijk goede ritme komt na de vele wijzigin gen en moeilijkheden, die vooral het laatste jaar binnen en rond het gezel schap gespeeld hebben. «De Men senhater» is op vrijdag 2 en zaterdag 3 maart in de Stadsschouwburg te zien. Globe speelt dit blijspel in een verta ling van Gerrit Komrij. Regisseur is Gerardjan Rijnders en Paul Gallis ontwierp de kostuums en het schit terend dekor. Een salon in Parijs, bevolkt door jonge aristokraten die weinig of niets te doen hebben. De dag wordt gevuld met het vervaardigen van sonetten, de uit breiding van de garderobe, het rod- i overafwezigen en het vleien van ezigen. Een groep welgestelde .ieten. De jet-set van Parijs anno 1666. Eén van hen onderscheidt zich: Alceste. Hij is een fanatiek teger der van alles wat onoprecht er dieus is. Hij is hartstochtelijk v op Célimène, een behaagzieke strekt onberekenbare vrouw, gekroonde koningin van het society- leven. De Mensenhater is gekon- strueerd rond de telkens onderbroken pogingen van Alceste om een definitief gesprek te hebben met Célimène, waarin zij hem eindelijk uitslag moet geven over de oprechtheid van haar gevoelens jegens hem. Pauze-concert op 15 maart wordt ver zorgd door het Viadana Trio, be staande uit Ton Demmers (piano), Trix Kesseler (klarinet) en Hans Va der (cello). Zij zullen werken uitvoe ren van Max Bruch en Vincent d’Indy. Op 22 maart treden op de harpiste Erika Waardenburg, prijswinnai van het Gaudeamus Concours IS,,, en de Franse bariton Jacques Herbil- Ion, met wie zij een vast duo vormt. Zij Théatre» spelen werken van André Caplet, de inhou Heinz Holliger, Maurice Ravel en u Claude Debussy. Op 29 maart treden Baldrick Deerenberg (alt-, tenor- en contrabasblokfluit) en Alexandre Hri- sanide op, met op het programma werken van Rob du Bois, Jacques Bank en Alexandre Hrisanide. Op het laatste Pauze-concert van het seizoen 1978/1979, done1 - spelen Lucius Voorhorst Sanderink (gitaar), beiden hoofdvak docent aan het Brabants Conservato rium, werken van Castelnuovo-Tedes- co, de Heer, Manuel Ponce en Heitor Villa-Lobos. De eerste film van deze Arabische cy clus is «De ambassadeurs» van Na- ceur Ktari, gemaakt in 1976 als ko- produktie van Tunesië. Libië en Frankrijk. In Parijs is een wijk waar niet veel Fransen graag doorheen lopen. In deze wijk, de zogenaamde Goutte d’Or, vlakbij het metrostation Barbes speelt «De ambassadeurs» zich af. De film vertelt meerdere verhalen. Het zijn de verhalen van de duizenden mannen, vrouwen en kinderen die hier in deze wijk wonen, elkaar op de hoeken van de straten tegenkomen, in de cafés praten, samengepakt zitten in de vele pensions. Zij bepalen vooreen groot gedeelte het leven in deze wijk. Zij zijn de duizenden Afrikaanse ar beiders die hier wonen. De titel van de film slaat op een rede voering ooit gehouden door Bourghiba, de president van Tunesië, die de mensen die in het buitenland gingen werken, voorspiegelde de ware ambassadeurs te zijn van hun land. De film begint met Salah die uit zijn dorp wegtrekt om in Parijs werk te The moving picture mime show «Intimate, hopes and terrors» heet het stuk dat de Engelse groep The Moving Picture Mime Show dinsdag 6 maart om 20.30 uur in het Kultureel Sentrum zal brengen. Het eerste deel, «The lottery» is geïnspireerd op een verhaal van Jorges Luis Borges. Het vertelt hoe het simpele lotterij-spel, slechts gebaseerd op de hoop op rijkdom, uit- situatie van extreem - en extreem hoge angst onberekenbaarheid van het In het tweede deel «The gaat het om de beproevingen issingen van een man, verlamd i angst dat hij de bezittingen zal liezen die zijn leven uitmaken. Naast componeren, lesgeven en uit voeringen leiden, gaf Telemann zelf zijn eigen werk uit, waardoor het in deze tijd via bewaard gebleven druk- n ken, mogelijk werd deze werken naar nist Bob vanAsp» de oorspronkelijke stijl uit te voeren. "em aan b'J Middels zijn kamermuziekwerken be- men,en- Pf v,o‘ vorderde Telemann de huiskamer- ,nff" vrlJ.e muziek in die tijd voor muziekbeoefe- het claveciml naars, liefhebbers en beroepsmusici ,en. f-wÜ8t (,P('at die verstoken bleven van nieuwe mu- ,rokken wordt aa. ziek, totdat Telemann in de loop der trio-sonates jaren zo’n 41 Trio-sonates pu- bliceerde. Zjjn stijl was vernieuwend blokfluit te noemen, en hoewel in een dergelijk ?breid oeuvre veel op routine be- beschouwden vele van zijn tijd genoten Telemann als de voortref felijkste Duitse componist; zelfs de meerdere van Johann Sebastian °P"a Bach. Als vernieuwer verliet Tele- Telet mann de zware Duitse polyfone schrijfwijze en bracht de «style ga lant» tot grote bloei in de eerste helft van de 18e eeuw. Zijn «Tafelmuziek» was hiervan een duidelijk bewijs. De trio-sonates, oftewel composities voor twee instrumenten en basso continuo, bezitten naast hun muzikale waarde ook nog een interpretatief belang; de twee melodieinstrumenten mogen variëren. We kunnen uitvoeringen be luisteren van het Parnasusensemble die de trio-sonates voor dwarsfluit en hobo met continuo bewerkt hebben; van het Nederlandse ensemble het Donderdag 1 maart, vrijdag 2 maart, zaterdag 3 maart en dinsdag 6 maart wordt in het Kultureel Sentrum het theaterprogramma van de maand maart gestart met het aksent op mime, klowning en beweging. De hele maand door zullen deze expressie-vormen terugkomen in verschillende voorstellingen. In samenwerking met de theaters in Utrecht zijn verschillende belangrijke artiesten en groepen naar Nederland gehaald en Nederlandse groepen geprogrammeerd die allemaal iets te maken hebben met eerder genoemde theatertechnieken. suko Ushioda viool en ;e Lesser cello spelen ibelconcert voor viool en □hannes Brahms. Het is laatste orkestrale werk en hij het op aan zijn grote vriend, de beroemde violist Joachim. Brahms en Joachim hadden elkaar 30 jaar niet eer gezien, omdat Brahms partij »os voor Joachims vrouw, die ten on- chte door Joachim van ontrouw ;rd beticht en door hem verlaten erd. Dit schitterende werk werd eenges- laagde verzoeningspoging, waarin de twee solisten, als een gelijkwaardig vriendenpaar optreden. Vooral in het schitterende tweede deel, waarin de solisten in octaven de melodie spelen, komt dit tot uiting. Het dansachtige derde deel is een waardig slot. pianist Jan Gruithuyzen, 34jaar en cent aan het Brabants Conservato- num, neemt de omvangrijke piano partij van «Kontakte» voor zijn reke ning en daarnaast moet hij ook de slagwerker assisteren. Jan Gruithuyzen gaf reed veel concerten in binnen- en buitenland, o.a. als lid van het Phemios Trio. wks Avant-Garde Het werk «Kontakte fürelektronische Klange, Klavier und Schlagzeug» is een hoogtepunt van de avant-garde muziek uit de jaren ’60. Stockhausen tracht hierin de elektronische muziek, waarvan de ontwikkeling in de jaren ’50 startte, uit een dreigend isolement te halen, waarin deze muziek zou be landen indien de instrumentale uit voering genegeerd zou worden. Hij probeert in «Kontakte» elektronische en instrumentale componeermiddelen op een nieuwe manier te combineren. In het slagwerk onderscheidt hij klankcategorieën: hout - vel - metaal - en zoekt synoniemen daarvoor in de elektronika: beide zijn nu aan elkaar gewaagd. De elektronika kan de over- gangen tussen de verschillende klan ken maken, terwijl ook de «ruimte» wordt gecomponeerd. De muziek ?zon- wordt duidelijk over 4 luidsprekers in de verdeeld. Het geluid beweegt zich van de ene hoek naar de andere met als vaste kern het slagwerk en de piano. Voor de geluidsbandbediening zorgt Tony van Campen. Op het Brabants Conservatorium heeft hij de leiding van de elektronische studio. Het maandag 5, u D laartmeteen geheel nieuwe show in de Stads schouwburg. De titel is te ontrafelen door de raadselachtige code «b a» toe te passen. Medewerking i gramma wordt verleend dt Jonge, Bram Vermeulen en Hont. Over het programma kabaretgroep, die eer. hêk bk ing «De Mensenhater» van plaats in de Nederlandse kabaretwereld een prima pers gehaald. Het inneemt, niet veel kwijt. Na de show dat Globe eindelijk in het «Neerlands Hoop Interieur» heeft het drietal de blik wat meer naar buiten gericht (o.a. naar de wereldkampioen schappen in Argentinië). Deze nieuw aangeboorde krachtbron stuwt Neer lands Hoop in de richting van baldadige truuks en stunts, naar een kort maar krachtig programma, flitsend en over- Jeug< ziehtelijk als de cijfers op Uw zak- sc*10' rekenmachine. De plaatsverkoop voor alle drie de voorstellingen start op maandag'!^ fe bruari om 11.00 uur. André Vandernoot, nu nog als gastdirigent, leidt het concert van Het Brabants Orkest en begint met Beethoven, en nu eens niet met een van zijn ouvertures of symfonieën, maar met enkele korte stukken3 Contradansen en 4 Dansen. Beetho ven putte uit deze opgewekte werkjes dikwijls zijn motieven voor latere grote werken, zoals het beroemde Prometheus-motief, dat zowel voor de toneelmuziek als voor zijn Eroïca en de Eroïca-variaties voor piano werd gebruikt. Quadro Hottetère» voor twee blok- meer fluiten, enz. Een uiterst recente Tele- nnponistook, funken plaat-uitgave laat ons kennis or onmo maken met een zeer wel geslaagde uit- wordï. "Telemann nering van 10 trio-sonates door het te Maagdenburg onvoltallige Quadro Hottetere. On- id te Hamburg In v°ltall,g’ daar blokfluitist Walter van omponist directeur Ho,uwe afstond voor deze 'vorens tot 1721 in gelegenheid aan violiste Alice Har noncourt, eerste violiste van het Con- [)e y centus Musicus Wien. Deze bezetting joc< getuigt van verbeelding, die muzikaal rjunl vertaald is geworden door een schit terend samenspel tussen blokfluitist Kees Boeke en Alice Harnor Daar de thematische imitatie sentiële element der vervlechtir, ontkomen de uitvoerenden niet aar ijskoude exactheid der herhaling»” van de melodische lijnen. Desondan^ wordt er vrolijk en gracieus gemusi ceerd en blijft de gehele absoluut doorzichtig, oorzaakt door het gebruik van oui instrumenten en een enkele uitzoi dering: het clavecimbel is een copie van een Düloken instrument uit 1745. Ook cellist Wouter Möller en claveci- isperen sluiten zich sub- v de melodische instru menten. De violoncello wordt dikwijls in een vrije zetting aangetroffen, ter- ibel soms enkele ma lt vertroebeling ont- vezzu. aan het oor. Naast de •”S bezit de dubbel-album i Duet uitgevoerd door een en piccolo-viool. Hierin is met name het vierde en laatste deel mooi voorbeeld van vraag en ant- >rd-stijl in staccato-vorm. Deze dubbele Telefunken uitgave is biez der fraai gedocumenteerd en zijn „c ^nriamens geweldig en de muziek van 'emann een feest voor het oor. Tien Trio-Sonaten plus een Duet, CNR Telefunken, Das Alte Werk, EK 6.35451. Georg Philipp Telemann. Vermoedelijk schreef Telemann composities dan welke cot zelfs zo veel, dat het bijna voor gelijk gehouden wordt. werd geboren in 1681 en stierf 86 jaar ouc deze stad was de componist directeur der kerkmuziek, alvorens tot 1721 in Sorau als Hofkapelmeester werkzaam te zijn geweest. In die eerste periode was Telemann verplicht louter instru mentale muziek te componeren, iets wat hem blijkens zijn groot oeuvre, zeer goed af ging. Later in Hamburg verkreeg Telemann alle vrijheid buiten de opdrachten, en schreef maar liefst zo’n zeshonderd suites voor orkest, 40 opera's. 44 passies, 12 complete jaar gangen cantates en zeer vele motetten voor de protestantse erediensten; nog afgezien van zijn oratoria en het zeer grote aantal kamermuziekwerken. februari. De uit Purmerend afkomstige pop penspelers brengen het verhaal van «De Vogelman». Meneer X zit in de gevangenis. Dat is eigenlijk het hele verhaal. Maar daarover is zo veel te vertellen en ook veel van te laten zien. De resterende Pauze-concerten, die gegeven worden in de Maranatha Prof. Cob- benhagenlaan 19, steeds op de donderdagavond, zijn op 8, 15, 22, 29 maart en 5 Op 8 maart zal de talentvolle slagwerker TOON OOMEN, leerling van Willy Goudswaard aan het Brabants Conservatorium, de slagwerkpartij spelen van Kontakte für elektronische Klange, Klavier und Schlagzeug- van Karkheinz Stockhausen (geb. 1928). Toon Oomen is 23 jaar, en docent slagwerk aan de muziekscholen van Boxtel en Oosterhout. Hij volgde slagwerkcursussen op Queekhoven, waar docenten als o.a. David Friedman, Kenny Clarke en Michael Rosen les gaven. Van de concerten, die Toon Oomen gaf, o.a. in Tilburg, is een zeer goede indruk achtergebleven. de prima show, het toneel en pauze «het «thuis». Wij vergeten dat >k «theater» is. 1-jarige leeftijd in zijn ge- konferen- lij in Am- 1 hij aanvan- ripteasedan- Over de theatervoorstel Footsbarn Theatre maart is vorige week i dacht besteed. Henk Elsink brengt op vrijdag 9, za terdag 10 en zondag 11 maart zijn one- man-show «Theater Thuis» in Stadsschouwburg. Een prima shot die gaat over de artiest op h» de artiest thuis. Voor de theater» en na de pauze «1 mogen echter niet «thuis» in dit geval ook Henk Elsink won op 18- een amateurkonkoers boorteplaats Enschede. Via k cier Frans Vrolijk kwam hij sterdam terecht. Daar trad hij kelijk op «tussen de strip seressen» en later in het bekende St. Germain de Prés van Tom Manders. Tussendoor werkte hij ook nog als barpianist. In 1960 werd hij door Wim Kan gekontrakteerd voor het pro gramma «Herexamen». Twee jaar la ter begon hij in het restaurant «De Koopermolen» te spelen, waarvan hij zelf eigenaar werd. Daar waren tal van belangrijke artiesten als zijn speciale gast te beluisteren. De laatste jaren toert Elsink nog uitsluitend met zijn Neerlands Hoop one-man-shows door het land. «Theater Thuis» wordt muzikaal mpf ondersteund door Jan Elsink (trom- IIlvl bone), Helmis van der Vegt (toetsen), niPllU P chnu Erik Raayman (bas) en Martin Dijst IUCUWC 311VW (drums). De kaartverkoop voor alle drie de voorstellingen start op vrijdag 2 maart Neerlands Hoop komt op i om 11.00 uurdinsdag 6 en woensdag 7 ms The Movii Intimate, Verder z»< nog optreo nem et P.»lc Zing’ □ares Peter Wyssbrod 1977, Vrijdag 2 maart om 20.30 u Peter Wyssbrod op met «Hor De titel is bekt □ud van deze mime voorstel hangt nog een passend stilzwijj Wie het werk van Peter Wyssu kent zal begrijpen dat de titel nie‘ ders dan ironisch bedoeld Het theater wordt op de hak alle vormen, van opera tot peare, inklusief de mime persifleerd. Het publiek een andere Wyssbrod

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1979 | | pagina 13