I
E
STADSC/-
SCHOUWBURG
rting
'ilburg
0%
Engelse mijnwerkerskunst
in Kultureel Sentrum
mode in
leer en suède
SÊL/JWI'JM
februari 1979 pagina f
Donderdag 1 februari 1979 pagina 15
DE TILBURGSE KOERIER
gens -
meubeltjes
Prijsdier» door Centrum
Parcival speelt «Farenka»
t juten rug,
p/m gratis gelegd
cm. Geschikt
Globe speelt «Mensenhater»
tog gratis gelegd
Krisistheater in Studio-zaal
/m gratis gelegd
Mary Dresselhuys en Jo de Meyere
in komedie
p/m gratis gelegd
met zware
p/m gratis gelegd
p/m gratis gelegd
Filmhuis
p/m gratis gelegd
TAPIJT
p/m gratis gelegd
p/m gratis gelegd
s ontli
boek
V
f
ïrdag
dt d
cuwse en
St.-Louis Creative Ensemble (U.S.A.)
in de Schouwburg
JOHAN
VAN DE KEUKEN
EN BERT
SCHIERBEEK
iring gratis tot
ing klaar is
en geschiedt
/aklieden
amen is ook
steloos.
februari brer
ie Studio-zaal t
zang en
het en-
Poëzie Hardop:
Brt SCHIERBEEK
In «Het I
guur Julia i
een
PIANOSTEMMER
M. van der Bijl
leater»
truari in de
het
uit
tilburg
t«l.013-43M44
Juraweide 330
Tel. 013-323172
a. f 298,-
)9,-
top
iere
het
HUELGAS
ENSEMBLE
Europes
via ande
verhalen
Hij heeft
een zeer l
alle Ame-
trof in St.
gevir~
Donderdag i
Amsterdams
Frisch: «De Chinese muur».
ubberrug.
woonkamers,
speelt in
)or Chris-
van Siddik aan
moeite waard om
tudiozaal op te trek-
ander zich vrijdag 2
van zaken
iing, maar
ontbraken
harde
de
van
gespeeld door
riëtte Tol in een
re-
het
Theu
/Mine urenin, Diane
Prinsen, Michel van
/mans. De dekors
i ontworpen door Paul
lertapijtrug,
slaapkamers,
RTAPIJT
leerwol. Het is
3d, jute rug.
Op donderdag 8 februari brengt het
Krisistheater in de Studio-zaal het pro
gramma «Rose T. in lokaliteit Varié».
progr
Arend E
Rutger
André I
vrijd;
bekij
Globe van het «.«xaai
«Le Misanthrope»
tiices, ais in ue neujes Globe gaf het stuk de
‘gevlochten. De titel is senhater» en liet Ger
iet programma. Vorig passende vertaling ma
th Gaaikema helemaal gie van Gerardjan Rijr
--'ie stuk gespeeld
alle en maar
rolpatroon u
en waarin
sluiten.
«Het Prijsdier» wordt j
Luk van Mello en Henri
regie van Peter Oosthoek.
it, DE WITTE F
s van een
imma in Iran.
voor een beter it
3 dramatische
i Perzië
lifters, I
,j, een reaktie op
■naniseerde samen-
ndus-
19,50
zes an-
bitters
(kin-
tapijt is
DO cm op
-gen-
i slechts ge
ien de ware
orde onder
isterrijke keizer
pentheater
spel «Fa-
ging eind
burg krijgt
rstellingen
geba-
h«uT.I»tra«I139\
bevolkt door jonge
inig of niets te doen
t ontwaken van ko
rnet hun aanwe-
duisterd, dan zit
cwerk dat
ut wordt,
jretatie
.ele no-
;n en aan-
■cronieken
ussance. Zo zijn
keeltechnieken
enerzijds en
i ligatuurak-
tale partijen
interpreta-
STADHUISPL
(t.o. Hamers v<
Tel. 013-43
hun dagtaak er weer op. De rest van de
tijd wordt gevuld met het vervaardigen
van gekunstelde sonetten, de uit
breiding van de modieuze garderobe,
en met visites en geroddel. Een groep
welgestelde parasieten in de schaduw
van de macht. De jet-set van Parijs
anno 1666.
Handke/Weiss Gezelschap
“^DE CHINESE MUUR«Hi
1 februari om 20.30 uur, treedt in het Kultureel Sentrum weer het
ise Handke/Weiss gezelschap op met een toneelstuk van de Zwitser Max
moeten doorstaan.
reakties kwijt aan de vriend waarmee
zij samenwoont. Die kan haar ervaring
interpreteren vanuit het
)on, waarin hij is grootgebracht
rin hij ook haar dreigt op te
BAM SISTERS
k, de vrijdag 2 februari om 20.30 uur treden in het Kultureel Sentrum de Bamsisters op.
iruk. [)us njet februari zoals per vergissing de vorige week vermeld stond.
•geweven worder
...J in steeds
ien en betekeniss
Op woensdag 7 februari is Rob van Houten’s Funhouse te zien in de
stadsschouwburg te Tilburg, met het splinternieuwe programma Funhouse
Funhouse waarin weer een enorme verscheidenheid aan verschillende
theatervormen zoals mime, humor, ballet, zang, muziek, marionettenspel, toneel,
nachtclub-acts, «special effects» met elkaar worden gekombineerd, zodat iets
totaal nieuws ontstaat. Funhouse Funhouse is een show waarin Funhouse moderne
tijdverschijnselen doorprikt en relativeert, naar de iedeeën van Rob van Houten
himself, dé man met de geniale theater-tic. Verder doen mee Feike Boschma
(«special effects» en marionettenspel); Cor Beurskens, de beste droogkomiek van
Nederland; Wilbert Gieske, akteur en Carry Schomper, prima ballerina. Er valt
weer heel wat af te lachen, onder andere in de top-50 van de sterf-scènes, de
autorijles, de Funhousiaanse versie van Sneeuwwitje, enzovoort. Maar ook de
romantici komen aan hun trekken, zoals bijvoorbeeld in het nummer met een 5
meter hoge sigaret waarin een vogel haar nestje bouwt. Funhouse Funhouse is een
theatershow die U beslist moet gaan zien.
Woensdag 7 februari om 20.30 uur be
gint in het Tilburgs Filmhuis, Kultureel
Sentrum het eerste programma van een
nieuw thema voor de maand februari.
De korte Nederlandse film zal deze
maand centraal staan. Het eerste pro
gramma is van de cineast Johan van de
Keuken met twee films die zijn gemaakt
in samenwerking met Bert Schierbeek.
«Het witte kasteel» is een onderdeel
van een drieluik waarin de verhouding
tussen de rijke geïndus
inoordelijke landen en de
(lijke landen van de we
STAPIJT
is geschikt voor
snz.
zitten
maar nooit lang
dan tikt ie
met zijn vleugels
tegen de lucht
en vliegt weg
hij valt niet
hij tikt
en weg is ie.
Dit programma wordt gebracht door
Bulder, Ineke Holzhans en
Weemhoff. De muziek is van
Douw, terwijl de regie in han
den is van Anthony Akerman.
De toegang is gratis.
Tilburg, 26 januari 1979.
In de serie «moderne jazz» speelt op vrijdag 2 februari om 23.00 uur in de
studiozaal van de Stadsschouwburg de St.-Louis Creative Ensemble uit de U.S.A.
Bezetting Joseph Bowie (trombone), Rasul Siddik (trompet), Luther Thomas
(saxen), Darryl Nixon (bas) en Charles «Bobo» Shaw (slagwerk). De bar blijft
tijdens dit nachtkonsert open.
De band toont op drie plaatsen over
eenkomsten met de groep zoals die vo- kesten z<
rig jaar als Human Arts Ensemble pips, The
door Nederland toerde Shaw, trom- enz.
bonist Joe Bowie en altist Luther Late
Thomas. In Tilburg traden zij toen op
in De Grootste Luxe met twee trio’s.
Joe Bowie is ook bekend uit de band
van Lester Bowie, die eveneens vorig
jaar in de schouwburg speelde. In c„
groep speelde ook Bobo Shaw, die ook
al eens in het kwartet van Marion
Brown in de Studio-zaal.
Van het orkest is vooral de blazerslinie
erg interessant. Bowie en Thomas
hebben al een goede reputatie in Til
burg, maar de grote attraktie is Rasul
Siddik, die nooit eerder in Europa
was. Voor hem betekent Tilburg de
- ese première. Over hem zijn,
iere musici, al vele fantastische
i naar Nederland gekomen,
t zijn karrière opgebouwd op
brede ervaring. Begon, zoals
nerikanen, op de highschool en
St.-Louis een uitstel
geving. Sloot zich aan bij c
(Black Artists Group), waarui
belangrijke musici uit
voortkomen. Vervolgens
Een show barstensvol muziek,
dans: theatergeweld waarin
gagement zo smakelijk mogelijk wordt
verpakt. Aan de show wordt meege
werkt door Rose Thesing, Lars Boom,
Marja Koppejan, Inge Ipenburg, El
bert Kok (piano en gitaar), Jelle van
Buuren (bas) en Rolf Reuvers (drums).
Lokaliteit Varié is een in vergane glo
rie verkerend etablissement, waar een
gastarbeider de boel schoonhoudt.
Het eigene van het Krisistheater
schuilt in de verpakking van de teksten
in een zeer theatrale vorm door kos
tumering, choreografie, cirkusachtige
taferelen, op variété geïnspireerd spek
takel met een uitstekend trio. Het ge
zicht van het Krisistheater wordt
vooral bepaald door Rose Thesing, de
gangmaakster, leidster en inspiratrice
van het gezelschap.
Toneelgroep Centrum speelt don
derdag 1 februari in de Studio-zaal twee
eenakters «Roosje» van Harald
Mueller en «Het Prijsdier» van Gilly
Fraser. Met dit programma kreeg
Centrum een unaniem lovende pers.
Roosje
«Roosje» wordt gespeeld door Inge
borg Elzevier in een regie van Peter
Oosthoek. Het is de monoloog van een
vrouw, die terugblikt op haar leven. In
verschillende dranklokalen maakt zij
eenjeugd vriendin deelgenoot van haar
ervaringen, die zich het beste laten
omschrijven als één lange dienstbaar
heid aan een reeks mannen
Het Prijsdier
Prijsdier» komt de hoofdfi-
i thuis van een feestje waar zij
afschuwelijke ervaring heeft
vend in ieders bewustzijn.
Tussen maskers en ware orde, de Chi-
nalaag, probeert de hedenaar de «we
tenschappelijk verantwoorde» waar
schuwing te laten klinken en gaat de
«stomme», als Min Ko, de stem van
het volk, een wisse dood tegemoet.
Het Handke/Weiss Gezelschap is op
gezet binnen het kader van Crea, de
kulturele organisatie van de Univer-
siteit van Amsterdam. Het initiatief tot
het vormen van deze studentento
neelgroep is in 1974 genomen. In de
keuze van de stukken ging de belang
stelling uit naar het na-oorlogs
duitstalig toneel. Vorig seizoen zijn ze
in het Kultureel Sentrum geweest met
«Büchners dood».
De toegang is gratis.
Grafiese technieken
een edukatieve tentoonstelling
Tot en met 13 februari a.s. is in
Kultureel Sentrum een tentoonstell
te zien over grafiese technieken in
beeldende kunst.
Met name de laatste tientallen jaren
wordt veel grafies werk gemaakt door
veel kunstenaarsin de eerste plaats,
om wat zij maken gemakkelijker en op
een goedkope manier aan mensen te
kunnen laten zien en in de tweede
plaats en dat is voor veel
kunstenaars minstens even belangrijk
omdat elke grafiese techniek zijn
eigen mogelijkheden heeft.
In de ekspositie wordt op een
duidelijke en aantrekkelijke wijze
ingegaan op de vier hoofdgroepen van
heken: de hoogdruk, J-
/lakdruk en de zeefdr
In de serie «Jeugdtht
woensdag 7 februari
van de Stadsschouwburg 1
Poppentheater «Parcival»
Middelburg.
Gebracht wordt het spel Farenka»De
voorstelling begint om 14.30 uur, en
vanaf woensdag 31 januari zyn er aan
de kassa toegangskaarten verkrijg
baar.
Saartje Joppe van het Popi
«Parcival» brent dus het
renka». Deze voorstelling g
januari in première en Tilbt
dus een van de eerste voors...
van «Farenka» te zien. Het is
seerd op een Russisch sprookje en het
speelt op gaat over mensen, die vluchten voor
Studio-zaal de soldaten, die plunderend door het
land trekken. De enige mogelijkheid
om aan deze wrede troepen te ont
snappen blijkt het onderdak zoeken in
het huisje van Farenka te zijn. Het spel
wordt gebracht met marionetten en is
geschikt voor de jeugd van 6 tot en met
12 jaar.
Mary Dresselhuys, Jo de Meyere,
Mart Gevers, Hein Boele en Liesbeth
Struppert spelen op zondag 11 februari
nog een keer het blijspel «Céline» van
Maria Pacóme in een regie van John
van de Rest.
Verhaal een jonge inbreker wordt'
heterdaad betrapt door twee oude
dames oud-dievegges, die op I
platteland zijn gaan rentenieren. Als
afleiding gaan zij de onervaren dief (Jo
Het Zuidelijk Toneel Globe maakt moeilijke tijden door. De reakties op de tot nu
toe uitgebrachte produkties zijn zeer wisselend. Terwijl de ene recensent over een
dieptepunt in de toneelhistorie spreekt, hemelt de andere recensent de nieuwe,
verjongde en verfrissende aanpak van het gezelschap op.
Op het moment dat de ene subsidiënt
de subsidie - kraan dichtdraait delen
3 x Seth Gaaikema
«Toen de zwijgers gingen spreken...» lijke lichtpunten te ontdekken zijn in
is de titel van de nieuwe one-man- het Globe nieuwe stijl. Het oordeel is
show, waarmee .Seth Gaaikema don- aan het publiek, dat op donderdag 8 en
derdag 1, vrijdag 2 en zaterdag 3 fe- vrijdag 9 februari de kans krijgt om te
bruari in de Stadsschouwburg komt, bekijken wat het zuidelijk toneel
Het is een programma van poëzie en Globe van het klassieke toneelstuk
politiek, waarin beide elementen zo- «Le Misanthrope» gemaakt heeft,
wel in de konferences, als in de liedjes Globe gaf het stuk de titel «De Men
worden dooreengevlochten. De titel is senhater» en liet Gerrit Komrij een
het thema van het programma. Vorig passende vertaling maken. In een
seizoen brak Seth Gaaikema helemaal gie van Gerardjan Rijnders wordt I
door met zijn programma «Familie stuk gespeeld door o.a.
Willekeur». Het grote publiek leerde Boermans, Jan-Anne Drenth,
hem (ook door zijn uitstekende televi- Lensink, Joost I.....
sie-show) kennen en waarderen. Rooy en Huib Rooyr
Gaaikema kiest veel onderwerpen uit en kostuums zijn ontv
de aktualiteit. De vaak originele in- Gallis,
valshoek is kenmerkend voor zijn Een salon in Parijs, t
unieke talent. Zijn begeleiders Henk aristokraten die weir
van Dijk (piano), Jan Blok (gitaar), hebben. Als zij het
3erg (slagwerk) en Dub ning Lodewijk XIV r
zigheid hebben opgei
EEN "jAAR AMSTERDAMSE
DOOFPOT, 250 klachten van bur
gers bij het klachtenburo poli
tieoptreden 10,00
Mare Geileit, DE WITTE REVOLU
TIE, balans van een hervor
mingsprogramma in Iran. Hoogst
aktueel boek voor een beter inzicht
in de huidige dramatische ge
beurtenissen in Perzië 11,00
Ivan Wolffers, ZELF
HULPGROEPEN, een reaktie o-'
onze overgeorganiseerde same.,
leving en met name tegen indus
triële gezondheidszorg
Reeds eerder verschenen ze
dere boeken van Ivan Wol
DOKTERTJE SPELEN
derboek), EEN EINDJE MEE LO
PEN, KANKER, MEDICIJNEN, ME
DICIJNENSTRIP en PATIËNTEN-
BOEK.
Het kritische filmblad SKRIEN be
staat tien jaar, vandaar een extra dik
nummer, met rooie oogjes! 12,50
Harrison E. Salisbury, RUSLAND IN
REVOLUTIE 1900-1930, een schit
terend geïllustreerd boek over de
Russische revolutie, lage prijs van
29,50
HOOFDFIGUREN UIT DE SO
CIOLOGIE 3, vervolg op 2 eerder
verschenen Aula’s 11,50
HET ENGELBEWAARDER WIN
TERBOEK, een extra dikke uitgave
van het kwartaalschrift de en
gelbewaarder 15,00
KORTE VERHALEN UIT AFRIKA,
AZIË EN LATIJNS-AMERIKA, weer
een nieuw boek uit de derde we-
reld-roman serie 17,50
Renate Rubinstein,NIETS TE VER
LIEZEN EN TOCH BANG, 15,00 en
Frank Onnen, EN TOEN ZATEN WE
MET DE BROKKEN, 19,50. Twee re
cente boeken over de gevolgen van
echtscheiding.
de Meyere kapelaan Odekerke in
«Dagboek van een herdershond») de
fijne kneepjes van het vak leren. De
onhandige klungel toont echter hele
maal geen aanleg. Dan ontdekken de
dames dat de klungel in zijn vrije tijd
schildert als een tweede Picasso. Op
dat moment arriveert de kleinzoon van
Céline met een snobistische dame, die van DÜk (pianc
over de hele wereld galeries bezit. Het Cor van den Be
vervolg laat zich raden. du Bois (bas).
Eén van hen onderscheidt zich Al-
ceste. Hij is een fanatiek tegenstander
van alles wat onoprecht en modieus is.
Hij is echter hartstochtelijk verliefd op
Célimène, een behaagzieke en vol
strekt onberekenbare vrouw, de on
gekroonde koningin van het societyle-
ven. Molières komedie De Men
senhater is gekonstrueerd rond de tel
kens onderbroken pogingen van Al-
ceste om een definitief gesprek te heb
ben met Célimène, waarin zij hem
eindelijk uitsluitsel moet geven over
de oprechtheid van haar gevoelens je
gens hem. Als dit gesprek tenslotte
plaatsvindt, staat de onbevredigende
afloop ervan bij voorbaat vast.
^ater kw am hij in Chicago terecht
waar hij met alle belangrijke AACM
(Association for the Advancement of
Creative Music) musici speelde, en
°rig startte daar de Black Artists Group of
die ChicagoDan gebeurt er iets vreemds
In tegenstelling tot zowat alle suk-
sesvolle musici uit Chicago, St.-
Louis, San Francisco, Los Angeles en
noem maar op, trok Siddik niet naar
New York in de zeventigerjaren (loft
jazz) maar verhuist hij naar Los An
geles. Dat is tevens de reden, waarom
hij tot nu toe niet in Europa te horen
was. Oud-vrienden hebben hem nu
overgehaald met hen op toemee te
gaan. Behalve trompet speelt Siddik
ook nog flugelhom en percussie-in-
strumenten en is hij bovendien een
zeer aktief komponist.
'kende om- Alleen de deelname v
de B. A.G. deze formatie is al de mc
/aaruit alle massaal naar de sti
St.-Louis ken, waar een en ander zich vrijdag 2
deed hij februarivanaf23.00uurgaatafspelen.
Zaterdag 10 februari treedt in de schouwburg nog een keer de balletgroep
«Djoliba uit de Afrikaanse republiek Guinee op. Deze groep brengt een
onvervalste folklore-show .net zo’n 45 medewerkenden. De groep «Djoliba»
bestaat uit dansers, danseressen, zangers en muzikanten. Zij brengen de
authentieke Afrikaanse volkskunst uit hun eigen land in de echte kostuums, die
soms bijna niets om het lijf hebben». De thema’s zijn o.a. rituele gebruiken,
vreugde, strijd, gebed, heidenvereniging, vruchtbaarheid, enz. De groep probeert
in de Westerse wereld de eeuwenoude gebruiken en gewoonten van de Afrikaanse
volkskunst te tonen. Dat gebeurt op een geweldig enthousiaste manier. U voelt als
hel ware een warme tropische wind door de zaal ruisen en U hoort de
geheimzinnige klanken van de tam-tams, alsof die klank door de muren van het
theater heengaat.
:rdag 8 februari om 20.30 uur
Poëzie Hardop weer naar het
ireel Sentrum met een geheel
benadering van de poëzie van
Nederlandse schrijver.
;n tik tegen de lucht», zoals het
gramma heet, is een dramatische
>llage op teksten van Bert
Schierbeek. Het programma is tot
stand gekomen door nauwe samen
werking van schrijver, spelers, com
ponist en regisseur. Het spreekt van- icuiu
uuc ze'f’ dat het stuk het stempel draagt ontst
ge. van de wijze waarop Schierbeek reeds mjjn
a|s jaren werkt. Vandaar dat het berust op Boed
ale het _Pr'nc'Pe van een collage. De dra
ling matische werking is te danken aan het
naast en tegenover elkaar zetten
de verschillende tekstdelen. De ct
reteske elementen zorgen voor de no
dige humor. De titel is ontleend aan
Schierbeeks laatste boek «Weer-
W..V.V, w.. werk»waarin de Franse boer Marcel
ormen van het filmen gebroken. «Het ze8l-
ritte kasteel» is een gedurfd experi- S°™ bW een vo«el
omdr
Zaterdag 3 februari om 20.30 uur
wordt de presentatie van mid
deleeuwse en renaissance muziek in
het Hultureel Sentrum voortgezet met
het Huelgas Ensemble uit Leuven met
Franse muziek uit de 13e en 14e eeuw
en muziek van Johannes Ciconia.
Het ensemble, dat in 1971 is opgericht,
volgt konsekwent de stelling dat de
estetische normen van de vokale en
instrumentale technieken uit de tijd
van de middeleeuwen en renaissance
verschillend zijn van de latere muziek.
Hierdoor ontstond in het Europese
muziekleven van de zeventiger jaren
voor het eerst een klankbeeld dat af
week van wat de luisteraar tot dan toe
gewoon was te horen.
Mede door het onderzoekwi
door het ensemble verricht
bouwt het verder aan een interpre
die gebaseerd is op het origine!
tenbeeld en op mededelingen
wijzingen in middeleeuwse kr
en traktaten uit de renaissance
tekstsymboliek en
voor de vokale muziek e
vibrato versieringen en
senten voor de instrument
anderzijds bepalend bij de
ties van het Huelgas Ensemble.
Medewerkenden aan het muziekpro
gramma zijn: Paul van Nevel (pom-
mer, eschaquier en blokfuit en leider
van. het ensemble), Jan Coals (tenor),
John Dudley (tenor), Jo Gulinck (bas
sist en slagwerk), Nancy Long (dis-
cantur), Marcel Onsia (saqueboute),
René van Laken (vedel, rebec en
pommer) en Leo Verheyen (saque
boute en cornet).
De toegang is gratis.
De breedte is
iale
t voor
In het Kultureel Sentrum Tilburg wordt tot en met 11 februari a.s. een
tentoonstelling gehouden van de «Ashington-groep Deze groep is in 1934
staan in het Engelse dorpje Ashington bij New Castle waar een aantal
jnwerkers en andere arbeiders onder leiding van een beroepskracht met
goedkope materialen begon te schilderen.
Het gebeurt niet vaak dat arbeiders deze tentoonstelling mede daardoor
i van gebruik maken van de middelen die de een boeiend sociaal dokum
;aba- kunsten bieden, als het gaat om het
vastleggen van hun eigen leven en hun
eigen kuituur. De schilderende of
schrijvende arbeider is altijd een
uitzondering geweest en als hij al
schilderde of schreef, was het meestal
konventioneel en bestond het vaak uit
het kopiëren van ander, traditioneel
werk.
De reden voor deze gang ve
ligt voor de hand: opleidir
vooral tijd en geld o.
doorgaans en de
arbeidsomstandigheden waren
oorzaak van het uitblijven
werkmanskunst.
Het is daarom dan ook zo belangrijk,
dat een van de zeldzame en zo goed
geslaagde eksperimenten op dit gebied In de v»
nu in Tilburg te zien is. Omdat de duidelijke
schilderijen bovendien de woon- en ingegaan op
werkomstandigheden van de grafiese technk
mijnwerkers tot onderwerp hebben, is diepdruk, de vk
Donder
komt
Kultur
nieuwe
een 1
«Eer
de verhouding Pr°8r
lustrialiseerde c°
ïe arme zuide-
ie wereld belicht
worden. Deze onderling heel ver
schillende werelden worden op een
onthullende poëtische en schokkende
manier voortdurend aan elkaar i
koppeld. Het drieluik is bedoeld a.
een groot pleidooi voor een social
culturele en politieke omwentelin
van de koers die de westerse samen
levingen nu varen. Zoals Schierbeek
in zijn boeken met de traditionele ro
manvorm heeft gebroken, zo heeft
Van der Keuken hier met de geaccep
teerde verhalende en beschrijvende
vor
witte kasteel» is een gedurfd experi
ment omdat de beelden uit werkelijk
heden vrijwel zonder een regel verkla
rende tekst in elkaar geweven worden,
steeds terugkerend in steeds wis
selende verbanden en betekenissen.
«De deur»
In de tijd dat de opnamen werden ge
maakt van «Het witte kasteel» ver
scheen de bundel gedichten «De deur»
van Bert Schierbeek. Deze gedichten
over leven en dood werden het onder
werp van een korte film waarin de tek
sten worden verbonden met beelden
van een uiterste verstilling.
De voorstelling duUrt ongeveer an
derhalf uur en is gratis toegankelijk.
In vergelijking tot «gewone» theater
stukken brengt de «Chinese muur»
vrij uitzonderlijke gebeurtenissen ten
tonele.
De fabel (het basisverhaal) s
China ongeveer 2000 jaar voc.
tus. Het theaterstuk zelf speelt zoals
de Hedenaar (de vertegenwoordiger
van de hedendaagse mens) aan het
eind van de proloog meedeelt, in het
nu.
In het China-verhaal heeft keizer
Tschin Sche Wang Ti in een bloedige
oorlog zijn vijanden verslagennet als
alle veroveraars heeft hij
streden om vrede te bereikt
orde, de eeuwige
heerschappij van de luis
^t^T**^* Tschin Sche Wang Ti.
Vooreen groot banket ter gelegenheid
van deze zegepraal verschijnen als
gasten de «maskers» en onze «hede
naar». De maskers, een bonte rij his
torische en kulturele mythen:
Cleopatra, Napoleon, Einstein, Tar
zan, Romeo en Julia, Goebbels en vele
anderen, representanten van onze
Westerse beschaving zijn als zodanig
dankzij opvoeding en onderwijs le-
«Roosje» en
bühne-ervaring op in kommersjele or-
zoals Gladys Night and the
ie Temptations, Marvin Gay,