en!
20
30
98
98
95
181
raS
1695
199:
1198,J
ïm VWB11 ffV
superstore het warenhuis metde laagste prijzen-
59,
14"
89,
1359
izen-
10"
29®
1695
10"
109,
Spoorwegmuseum weer
uitgebreid
Bagagewagen
595
395
2
498,-
Nu is er echt feestelijk kristal
dat goed
tegen een stootje kan
Schuif-broodtrommel
3 Kop en schotels
2 Bels-wekker
Pedalette
WALKER,
technische gegevens:
chassisstalen construktie;
ombouwhout in stalen frame, gegalvaniseerd
plaatstaal.
Afm.:lxbxd
120x90x36 cm.
Jumbo afvalbak
4 Plastic bloempotten
V Top 20 LP.’S
altijd met 25% korting en altijd
aanwezig!
Terrasstoel
f\(lokradio
P.V.C. Unica
Houten terrasstoel
Lichtgewicht strijker
Drooglijnautomaat
Luxe standenstoel
Kleuren T.V.
DIESELOLIE
Q (t« Per 8ter
IO GOEDKOPER
Koffiezetapparaat
Donderdag 25 januari 1979 pagina
DE TILBURGSE KOERIER
januari 1979 pagina 8
Belofte werd ingelost
en
m la;
e
Brieven van lezers
de
Mevr. Zus de Koninck
4^95"
PRIJSWIJZIGINGEN VOORBEHOUDEN
X1RISTOMR
RuTon
Den Haag nu met compleet tramstel in UTRECHT
:RT
VERWIJK
het
dat
een
igeven
behoef
:r zeker in»
s, het is
e wer
;n, als
fraai gedécoreerd. 46^5"
fraaigedécoreerd. Perset
en
aansluiting
Ier.
1698—
type RUHLA, diverse kleuren.
49,
inhoud 5 liter, met binnen-
emmer. Kleur: bruin beige 1685-
RuTon
Sinds er
glazen.
d’Ar
krist
Het
norms
haft it
geschikt voor de
gewonë vuilniszak.
irs. I
ze, zij het in I
aculaire I
topen. JJ
r die het
12 kops, aan/uitschakelaar,
verzonken warmhoudplaatje
hittebestendige kan.
voorkeuze-
tie, 4 schuifregelaars
11, 13, 15 en 17 cm 0. Kleur:
bruin. Perset 895-
op de
?veel
HERLAG, 3 lats, wit gelakt,
origineel fabrikaat.
staat daarop in
rkje geschiede-
te aanzet
r dat on-
isis-
ARISTONA type SX 7460,
elektronische
LED uitvoering, weksysteem
naar keuze: zoemer
of radio, FM/MG.
sluimermogelijkheid.
het artikel betrof
‘■‘vrouwen.
,.il zeggen
voor veel
-:ng is
Het geheel is ontworpen en getekend
door museummedewerker J. van Gent.
Hoewel daar enig beleid voor nodig is,
de plaatjes kunnen worden uitgeknipt
en dienen om de scriptie of het projekt
in wording te verluchten. Diepere gra
vers kunnen dan altijd nog hun toe
vlucht zoeken tot uitvoeriger opsom
mingen.
wit epoxy, geheel opvouwbaar,
dus gemakkelijk mee te nemen.
West-Duitse kwaliteit, bruin
gelakt, met kussen 149/=
Dit komt nooit
meer terug!
Z1RISTOMR
RUTON, type RO 3800,
indikatielampje, instelbaar voor
alle textielsoorten. -3685-
LEIFHEIT, type Rolfix _248€f
,orstaan van i
4.. der van 1
en mej. M..
van het mu
le van twee
van de jaren
ap genodigden
vinst naar
ir Utrecht klaar
Samen met de
et daar nu een
WALKER, 5 standen verstelbaar,
lichtgewicht aluminium, 5 cm
kussen, luxe kunststof
armleggers. -59?
ARISTONA type 46 K636,
46 cm in-line beeldbuis, 12
kanalen met lichtindikatic
>r geluidsterkte,
derheid, kontrast
jrverzadiging,
>r videorecordt
uitgekomen k
zonden. In kort I
woord en beeld
nis van de rail,
vormt voor e*-
derwerp door
scholen.
Bevinden zich in grote bibliotheken of
bij antiquariaten nog wel standaard
werken en gedenkboeken en verschij
nen er nu nog regelmatig werkjes met
deelonderwerpen voor geïnteresseer
den, die alle met elkaar een min of
meer uitputtend overzicht geven van
wat er zich tussen 1830 en nu op
openbaar vervoersgebied in ons land
afspeelde, juist voor de jongste cate
gorie geschiedschrijvers is er zeker in
onze dagen op het terrein van de
railhistorie weinig meer aan de markt.
mgwagens (nrs. 751-780) ploitatie’’overging
assige draaistellen, die in 756 defekt en buitc
de lijnen van de Haagsche wachtte echter een
iweg-Mij verscheen. De eerste ming. Ruim acht jaai
dg rijtuigen van de door de Belgi- rol van inlichtinger
Wagonfabriek «La Brugeoise» Haagse V.V.V. He
de serie waren zowel geschikt achtereenvolgens op I
stadslijnen als voor de inter- station Hollandse Sp
lijnen naar Leiden, Delft, Rijs- camping Ockenburg.
en later Voorburg. Voor die Eind 1974 kwam het
waren zij dan ook uitge- daar nog van over w=
luchtreminstallatie H.T.M.-remise aan
:hels. De verlich- straat. Het werd daar
el op de 600 V. siaste en vakbekwame
zowel in- als uitwendig in zijn oor
spronkelijke staat teruggebracht. Na
deze algehele gedaante-verwisseling
waaruit het rijtuig als een pronkstuk te
voorschijn kwam werd het officieel
aan het Spoorwegmuseum overgedra
gen. Dat gebeurde het afgelopen na
jaar door de directeur van de H.T.M.
ir. J.K. Diekhuis, ten overstaan van ir.
P.H. Bosboom, voorzitter van de
Raad van Toezicht op
Asselberghs, directrice
seum. Onder de hoede
HTM-ers in uniform v
dertig reed ’t gezelschaj
daarna met de nieuwe aanwi
de voor het vervoer naar
staande vrachtauto.
HTM 830 illustreert het
--i.j- XI^derlandse tram-
Jgemeen en van
jzonder.
SCRIPTIESCHRIJ VER(TJE)S
Sinds kort klopt de scriptieschrij vende
schooljeugd met meer succes bij het
Spoorwegmuseum aan dan voorheen.
Aanvrager(tje)s om gegevens over de
spoorweghistorie krijgen een onlangs
kijk- en knipplaat toege- De kijk- en knipplaat is een vel papier
tort bestek staat daarop in in A3 - formaat, waarvan op 1/4 van de
1 een stukje geschiede- ruimte even wordt geschetst hoe in de
dat een eerste aanzet negentiende en twintigste eeuw de
een verslag over dat on- verhoudingen lagen. Op het overblij-
>or leerlingen van basis- vende gedeelte brengt een twintigtal
aquarelletjes van in het Spoorweg
museum aanwezige voorwerpen of af
beeldingen diverse historische situatie
in beeld.
M JAN HEIJNSSTRAAT TILBURG
Mi ^M ^M ^M ^M WINKELCENTRUM „DE MUNT’ WEERT
WINKELCENTRUM „DE BEVER” BEVERWIJK
Toen de directie van de N.V. Gemengd
bedrijf H.T.M. in april 1975 haar elec-
trische motorrijtuig 830 aan
Spoorwegmuseum afstond, ging
vergezeld van de toezegging dat
aanhangrijtuig zou volgen.
Kortgeleden is die belofte ingelost.
Daardoor staat er nu op spoor 3 langs
het 2e museumperron, het spoor van de
electrische stads- en streektrams, een
compleet Haags tramstel geëxposeerd,
die HTM 830 het aanhan-
Gastvrouwen voor koffie-ochtend
Ongetwijfeld lazen veel vrouwen het schrijven.
artikel in deze krant, over het eenjarig Het is een feit dat wij graag een gezel-
bestaan van de koffie-ochtend in het ligere en intiemere «huisvesting» wil-
vrouwenkafee. De bedoeling van de len hebben. Als er nu steeds meer
koffie-ochtend werd hierin uitvoerig vrouwen blijk gaan geven van hun be- Sinds enige tijd zijn er weer restaurants die gebruik maken van echt kristallen
omschreven. langstelling en hun behoefte hiervoor, glazen. Wat is namelijk het geval? Een grote Franse kristalproducent - Cristal
Een onderdeel van het artikel betrof zullen we dit zeer zeker in de toekomst d’Arques - heeft een uniek hardingsprocédé ontwikkeld, waarbij het echte
de werving van nieuwe gastvrouwen, bereiken. Heus, het is de moeite kristal sterk wordt verhit en daarna snel wordt afgekoeld.
Ik, als oudste gastvrouw, wil zeggen waard hieraan mee te werken. U zult Het resultaat is een nieuwe kristalsoort die al gauw drie maal zo hard is als
dat ik ervaar dat het voor veef het beslist zelf ervaren, als u de eerste normaal. Dat betekent minder kans op breuk: het enige kristal dat met een gerust
vrouwen een heel prettige ervaring is «stap» zult hebben gezet. En... gaan haft in de vaatwasser kan worden gereinigd.
om onder elkaar eens over allerlei al- ook wat oudere vrouwen zjch als Toch voldoet dit nieuwe kristal volledig aan de officiële norm: er zit minstens 24
gemene of persoonlijke aangelegen- gastvrouw melden? Zij hebben im- lood in. Het is net zo feestelijk als het traditionele kristal, en niet duurder. Op
heden te praten. Ook de ervaring dat mers in de regel meer tijd dan de jonge- langere termijn is het goedkoper dan gewoon glas.
er nog zo’n grote drempelvrees bij de ren, die nog met kinderen of een werk- Ook thuis kunt u nu genieten van de sfeerrijke luxe van echt kristal, want Cristal
oudere vrouwen aanwezig is, heeft mij situatie zitten. d’Arques maakt het in drie sprankelende modellen: Ambassade, Matignon en
er toe aangezet om deze «aanvulling» Washington. Sinds kort verkrijgbaar bij speciaalzaken in huishoudelijke artike-
op het vorige geplaatste artikel te Mevr. Zus de Koninck len.
RUTON. typeRO3818.kapacitelt Ef995
>nken warmhoudplaatje,
jdigekan.
«stads»-spanning als op de 1200
van de «buiten»-lijnen. Behalve oj
stadslijnen 1 en 21 werd het rijtuig
buiten gezien, achter de motorwagens
naar Delft en Voorburg.
NIEUWE BESTEMMING
Dat alles heeft geduurd tot het in 1951
van de Limburgse Tramweg-Mij over
genomen materieel de 750-ers voor-
goed van de intercommunale lijnen
impleet Haags tramstel geëxposeerd, verdreef. In Den Haag zelf werden
met achter die HTM 830 het aanhan- toen op diverse stadslijnen nog bijna
grijtuig 756. 14 jaren volgemaakt. Net voordat de
Rijtuig 756 behoorde tot een serie van laatste lijn (11) eind 1965 op PCC-ex-
I dertig aanhangwagens (nrs. 751-780) ploitatie overging raakte aanhanger
met twee 2-assige draaistellen, die in 756 defekt en buiten dienst. Het rijtuig
I 1929 bp de lijnen van de Haagsche wachtte echter een nieuwe bestem-
Tramweg-Mij verscheen. De eerste ming. Ruim acht jaar vervulde het de staande vract
twintig rijtuigen van de door de Belgi- rol van inlichtingenkantoor van de HTM 830 illu
sche Wagonfabriek «La Brugeoise» Haagse V.V.V. Het stond daartoe gedeelte van de Ned
gebouwde serie waren zowel geschikt achtereenvolgens op Kijkduin, bij het geschiedenis in het alj
I voor de stadslijnen als voor de inter- station Hollandse Spoor en op de de Haagse in het bijzo
lokale lijnen naar Leiden, Delft, Rijs- camping Ockenburg. SCRIPTIESCHRIJ
I wijk en later Voorburg. Voor die Eind 1974 kwam het rijtuig, of wat
I laatste funktie waren zij dan ook uitge- daar nog van over was, terug in de
rust met een drukluchtreminstallatie H.T.M.-remise aan de Lijsterbes-
I en verwarmingskachels. De verlich- straat. Het werd daar door enthou-
J ting brandde zowel op de 600 V. siaste en vakbekwame medewerkers