en! 20 30 98 98 95 181 raS 1695 199: 1198,J ïm VWB11 ffV superstore het warenhuis metde laagste prijzen- 59, 14" 89, 1359 izen- 10" 29® 1695 10" 109, Spoorwegmuseum weer uitgebreid Bagagewagen 595 395 2 498,- Nu is er echt feestelijk kristal dat goed tegen een stootje kan Schuif-broodtrommel 3 Kop en schotels 2 Bels-wekker Pedalette WALKER, technische gegevens: chassisstalen construktie; ombouwhout in stalen frame, gegalvaniseerd plaatstaal. Afm.:lxbxd 120x90x36 cm. Jumbo afvalbak 4 Plastic bloempotten V Top 20 LP.’S altijd met 25% korting en altijd aanwezig! Terrasstoel f\(lokradio P.V.C. Unica Houten terrasstoel Lichtgewicht strijker Drooglijnautomaat Luxe standenstoel Kleuren T.V. DIESELOLIE Q (t« Per 8ter IO GOEDKOPER Koffiezetapparaat Donderdag 25 januari 1979 pagina DE TILBURGSE KOERIER januari 1979 pagina 8 Belofte werd ingelost en m la; e Brieven van lezers de Mevr. Zus de Koninck 4^95" PRIJSWIJZIGINGEN VOORBEHOUDEN X1RISTOMR RuTon Den Haag nu met compleet tramstel in UTRECHT :RT VERWIJK het dat een igeven behoef :r zeker in» s, het is e wer ;n, als fraai gedécoreerd. 46^5" fraaigedécoreerd. Perset en aansluiting Ier. 1698— type RUHLA, diverse kleuren. 49, inhoud 5 liter, met binnen- emmer. Kleur: bruin beige 1685- RuTon Sinds er glazen. d’Ar krist Het norms haft it geschikt voor de gewonë vuilniszak. irs. I ze, zij het in I aculaire I topen. JJ r die het 12 kops, aan/uitschakelaar, verzonken warmhoudplaatje hittebestendige kan. voorkeuze- tie, 4 schuifregelaars 11, 13, 15 en 17 cm 0. Kleur: bruin. Perset 895- op de ?veel HERLAG, 3 lats, wit gelakt, origineel fabrikaat. staat daarop in rkje geschiede- te aanzet r dat on- isis- ARISTONA type SX 7460, elektronische LED uitvoering, weksysteem naar keuze: zoemer of radio, FM/MG. sluimermogelijkheid. het artikel betrof ‘■‘vrouwen. ,.il zeggen voor veel -:ng is Het geheel is ontworpen en getekend door museummedewerker J. van Gent. Hoewel daar enig beleid voor nodig is, de plaatjes kunnen worden uitgeknipt en dienen om de scriptie of het projekt in wording te verluchten. Diepere gra vers kunnen dan altijd nog hun toe vlucht zoeken tot uitvoeriger opsom mingen. wit epoxy, geheel opvouwbaar, dus gemakkelijk mee te nemen. West-Duitse kwaliteit, bruin gelakt, met kussen 149/= Dit komt nooit meer terug! Z1RISTOMR RUTON, type RO 3800, indikatielampje, instelbaar voor alle textielsoorten. -3685- LEIFHEIT, type Rolfix _248€f ,orstaan van i 4.. der van 1 en mej. M.. van het mu le van twee van de jaren ap genodigden vinst naar ir Utrecht klaar Samen met de et daar nu een WALKER, 5 standen verstelbaar, lichtgewicht aluminium, 5 cm kussen, luxe kunststof armleggers. -59? ARISTONA type 46 K636, 46 cm in-line beeldbuis, 12 kanalen met lichtindikatic >r geluidsterkte, derheid, kontrast jrverzadiging, >r videorecordt uitgekomen k zonden. In kort I woord en beeld nis van de rail, vormt voor e*- derwerp door scholen. Bevinden zich in grote bibliotheken of bij antiquariaten nog wel standaard werken en gedenkboeken en verschij nen er nu nog regelmatig werkjes met deelonderwerpen voor geïnteresseer den, die alle met elkaar een min of meer uitputtend overzicht geven van wat er zich tussen 1830 en nu op openbaar vervoersgebied in ons land afspeelde, juist voor de jongste cate gorie geschiedschrijvers is er zeker in onze dagen op het terrein van de railhistorie weinig meer aan de markt. mgwagens (nrs. 751-780) ploitatie’’overging assige draaistellen, die in 756 defekt en buitc de lijnen van de Haagsche wachtte echter een iweg-Mij verscheen. De eerste ming. Ruim acht jaai dg rijtuigen van de door de Belgi- rol van inlichtinger Wagonfabriek «La Brugeoise» Haagse V.V.V. He de serie waren zowel geschikt achtereenvolgens op I stadslijnen als voor de inter- station Hollandse Sp lijnen naar Leiden, Delft, Rijs- camping Ockenburg. en later Voorburg. Voor die Eind 1974 kwam het waren zij dan ook uitge- daar nog van over w= luchtreminstallatie H.T.M.-remise aan :hels. De verlich- straat. Het werd daar el op de 600 V. siaste en vakbekwame zowel in- als uitwendig in zijn oor spronkelijke staat teruggebracht. Na deze algehele gedaante-verwisseling waaruit het rijtuig als een pronkstuk te voorschijn kwam werd het officieel aan het Spoorwegmuseum overgedra gen. Dat gebeurde het afgelopen na jaar door de directeur van de H.T.M. ir. J.K. Diekhuis, ten overstaan van ir. P.H. Bosboom, voorzitter van de Raad van Toezicht op Asselberghs, directrice seum. Onder de hoede HTM-ers in uniform v dertig reed ’t gezelschaj daarna met de nieuwe aanwi de voor het vervoer naar staande vrachtauto. HTM 830 illustreert het --i.j- XI^derlandse tram- Jgemeen en van jzonder. SCRIPTIESCHRIJ VER(TJE)S Sinds kort klopt de scriptieschrij vende schooljeugd met meer succes bij het Spoorwegmuseum aan dan voorheen. Aanvrager(tje)s om gegevens over de spoorweghistorie krijgen een onlangs kijk- en knipplaat toege- De kijk- en knipplaat is een vel papier tort bestek staat daarop in in A3 - formaat, waarvan op 1/4 van de 1 een stukje geschiede- ruimte even wordt geschetst hoe in de dat een eerste aanzet negentiende en twintigste eeuw de een verslag over dat on- verhoudingen lagen. Op het overblij- >or leerlingen van basis- vende gedeelte brengt een twintigtal aquarelletjes van in het Spoorweg museum aanwezige voorwerpen of af beeldingen diverse historische situatie in beeld. M JAN HEIJNSSTRAAT TILBURG Mi ^M ^M ^M ^M WINKELCENTRUM „DE MUNT’ WEERT WINKELCENTRUM „DE BEVER” BEVERWIJK Toen de directie van de N.V. Gemengd bedrijf H.T.M. in april 1975 haar elec- trische motorrijtuig 830 aan Spoorwegmuseum afstond, ging vergezeld van de toezegging dat aanhangrijtuig zou volgen. Kortgeleden is die belofte ingelost. Daardoor staat er nu op spoor 3 langs het 2e museumperron, het spoor van de electrische stads- en streektrams, een compleet Haags tramstel geëxposeerd, die HTM 830 het aanhan- Gastvrouwen voor koffie-ochtend Ongetwijfeld lazen veel vrouwen het schrijven. artikel in deze krant, over het eenjarig Het is een feit dat wij graag een gezel- bestaan van de koffie-ochtend in het ligere en intiemere «huisvesting» wil- vrouwenkafee. De bedoeling van de len hebben. Als er nu steeds meer koffie-ochtend werd hierin uitvoerig vrouwen blijk gaan geven van hun be- Sinds enige tijd zijn er weer restaurants die gebruik maken van echt kristallen omschreven. langstelling en hun behoefte hiervoor, glazen. Wat is namelijk het geval? Een grote Franse kristalproducent - Cristal Een onderdeel van het artikel betrof zullen we dit zeer zeker in de toekomst d’Arques - heeft een uniek hardingsprocédé ontwikkeld, waarbij het echte de werving van nieuwe gastvrouwen, bereiken. Heus, het is de moeite kristal sterk wordt verhit en daarna snel wordt afgekoeld. Ik, als oudste gastvrouw, wil zeggen waard hieraan mee te werken. U zult Het resultaat is een nieuwe kristalsoort die al gauw drie maal zo hard is als dat ik ervaar dat het voor veef het beslist zelf ervaren, als u de eerste normaal. Dat betekent minder kans op breuk: het enige kristal dat met een gerust vrouwen een heel prettige ervaring is «stap» zult hebben gezet. En... gaan haft in de vaatwasser kan worden gereinigd. om onder elkaar eens over allerlei al- ook wat oudere vrouwen zjch als Toch voldoet dit nieuwe kristal volledig aan de officiële norm: er zit minstens 24 gemene of persoonlijke aangelegen- gastvrouw melden? Zij hebben im- lood in. Het is net zo feestelijk als het traditionele kristal, en niet duurder. Op heden te praten. Ook de ervaring dat mers in de regel meer tijd dan de jonge- langere termijn is het goedkoper dan gewoon glas. er nog zo’n grote drempelvrees bij de ren, die nog met kinderen of een werk- Ook thuis kunt u nu genieten van de sfeerrijke luxe van echt kristal, want Cristal oudere vrouwen aanwezig is, heeft mij situatie zitten. d’Arques maakt het in drie sprankelende modellen: Ambassade, Matignon en er toe aangezet om deze «aanvulling» Washington. Sinds kort verkrijgbaar bij speciaalzaken in huishoudelijke artike- op het vorige geplaatste artikel te Mevr. Zus de Koninck len. RUTON. typeRO3818.kapacitelt Ef995 >nken warmhoudplaatje, jdigekan. «stads»-spanning als op de 1200 van de «buiten»-lijnen. Behalve oj stadslijnen 1 en 21 werd het rijtuig buiten gezien, achter de motorwagens naar Delft en Voorburg. NIEUWE BESTEMMING Dat alles heeft geduurd tot het in 1951 van de Limburgse Tramweg-Mij over genomen materieel de 750-ers voor- goed van de intercommunale lijnen impleet Haags tramstel geëxposeerd, verdreef. In Den Haag zelf werden met achter die HTM 830 het aanhan- toen op diverse stadslijnen nog bijna grijtuig 756. 14 jaren volgemaakt. Net voordat de Rijtuig 756 behoorde tot een serie van laatste lijn (11) eind 1965 op PCC-ex- I dertig aanhangwagens (nrs. 751-780) ploitatie overging raakte aanhanger met twee 2-assige draaistellen, die in 756 defekt en buiten dienst. Het rijtuig I 1929 bp de lijnen van de Haagsche wachtte echter een nieuwe bestem- Tramweg-Mij verscheen. De eerste ming. Ruim acht jaar vervulde het de staande vract twintig rijtuigen van de door de Belgi- rol van inlichtingenkantoor van de HTM 830 illu sche Wagonfabriek «La Brugeoise» Haagse V.V.V. Het stond daartoe gedeelte van de Ned gebouwde serie waren zowel geschikt achtereenvolgens op Kijkduin, bij het geschiedenis in het alj I voor de stadslijnen als voor de inter- station Hollandse Spoor en op de de Haagse in het bijzo lokale lijnen naar Leiden, Delft, Rijs- camping Ockenburg. SCRIPTIESCHRIJ I wijk en later Voorburg. Voor die Eind 1974 kwam het rijtuig, of wat I laatste funktie waren zij dan ook uitge- daar nog van over was, terug in de rust met een drukluchtreminstallatie H.T.M.-remise aan de Lijsterbes- I en verwarmingskachels. De verlich- straat. Het werd daar door enthou- J ting brandde zowel op de 600 V. siaste en vakbekwame medewerkers

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1979 | | pagina 9