KOERIER DE *1 SPARIDANS~LOOS Gemeente is rampenplan aan het voorbereiden ïfcen :en Kanaalovergang Van Vollenhovenstraat nog nadrukkelijker voor fietsers bestemd z l It Zittingsavond carnavalsver «De Leuwegaopers» Omzetten in regie Tilburg liepen in 1978 enigszins omhoog IX= )95.— Etz I45.— I65.— uari 1979 pagina 38 WEEKBLAD VOOR HET HART VAN BRABANT Oplage 70.800 ex. Verschijnt in geheel Tilburg - Goirle - Riel - Loon op Zand - Udenhout - Berkel Enschot - Oisterwijk - Moergestel en Hilvarenbeek. Motorverkeer naar Quirijnstoklaan Eenvoudige ingreep biedt veel meer veiligheid DENISSEN Tel. 42.55.25 b.g.g. 433370 Voorlichting lijkt gebrekkig Plan sprijs Cijfers geven iets gunstiger beeld Maar investeringen bleven achter van ninge jaar teerd. ft President Rein I '4 KREMERS ALUMINIUM RAMEN EN DEUREN Renoveer en isoleer voor eens en altijd Jules vemeweg 5. Tei. 42.60.41 - 42.60.42 1g Koest r. 138 Tilburg Tel.425197 INTERIEURVERZORGING CENTRUM VOOR BETER WONEN Lift aanwezig gedeeltelijk geheim Meelstraat 31-33-35, Paterstraat 39. Tel. 013-42.15.13-43.38.60, Tilburg Eigen parkeergelegenheid Donderdag 25 jan. 1979 23e jaargang nr. 1098 Noord en Tilbui ..«.J daarvan gescL ;mse Baan en de Quirijnstoklaan. fietsers overigens zeker ingenomen zullen zijn. teringen gepl 62 van de Iburg en d< in de In de irijfs- rbete- j be- Tilbi cent, gio 5950.— 4250.— Xz 2800.— 2400.— 4500.— 4850.— 1250.— 10.— 39.— 1?:= 55.— Sz 75.— enkele of dubbele beglaz eigen vakkundige montar ook in kleur leverbaar raadpleeg ons vrijblijvend bij u thuis PROTESTANTSE BEGRAFENISONDERNEMING mplan zou Je punten 'itvande kunnen inties jrden deze installatie wordt er een uit ing amusemer‘ hetwelk zal rd door Jan van, hoe :pen er toch een voor fietsers Er moeten gewijzigd en cmvop af fabriek gemaakt I tegen tocht ierhoud Tel. 42.55.25 b.g.g. 43.33.70 LET OP HET JUISTE ADRES WILHELMINAPARK 127 UITGAVE: DE TILBURGSE KOERIER B.V. OPRICHTER: J.H. G. DE BEER DIR. T. DE BEER-DOUWES REDAKTIE EN ADMINISTRATIE: N.S. PLEIN 14 - TILBURG TELEFOON 013-430783 - POSTGIRO 1126745 een lichte verslechtering in de geld- omzetten. De belangrijkste oorzaken van deze minder gunstige ontwikkelingen liggen in de scherpere konkurrentie, de af name van de binnenlandse vraag en de ontwikkeling van de verkoopprijzen. Bij 'n overlijden in uw familie, zowel 's nachts als overdag belt u eerst ons, wij nemen al de zorgen, betreffende de begrafenis of eventueel cre matie van u over. BEGRAFENISONDERNEMING 98.— S:z 225.— 295.— 119.— 225.— is, mag aan /ergeten van het die ge- instanties tot paniek r de Tam il belem- effectief ook zo worden, dat de voorzieningen treft om het van de Van Vollenhoven- sen de Centaurusweg en de uitmonding van de wes- A.S. MOEDERS Uw en ons belang Prijs -Service-Kwaliteit BABY - HOME H Alleen: Willem ll-straat 88, Tilburg Na voerig amusementsprogramma afge werkt, hetwelk zal worden gepresen teerd door Jan van Rijthoven. Aan dit programma verlenen diverse bekende artiesten en tonpraoters hun mede werking. De optredende artiesten zijn: Imca Marina, Ronnie Tober en het trio I Los Tres de Canarias, terwijl als ton- I praoter zullen optreden Ad Vinken (winnaar van het Blèr en Leuterconc. 1979) en Tinus Plotseling. De muzi- fl kale omlijsting van de gehele avond 9 wordt verzorgd door de Lichtstad- H| band en het orkest Vanguard. Dat ook bekendgemaakt zal v wie de «Oppergaoper den, behoeft uiteraard Na afwerking van dit voerige programma, feestvreugde eerst door een, naar ik ho navalsbal dat tot ca. ren. Dit I «r izing (10 j. gar.) ageteams wo rden 1979» zal wor- geen betoog. al met al uit kan de t goed losbarsten loop, daverend car- i. 2 uur zal voortdu- Beekse Bergen» op zaterdag 3 februari 1979 om 20u.30. Mede namens f Raad en het bestuur van onze verei ging wens ik u allen een prettige en carnavaleske avond toe. Bezorgers Gevraagd een bezorger voor de wijk Verhulstlaan Koebergstraat en een bezor ger voorde wijkSweelincklaan- Sullivandreef, wonende in of om deze omgeving. Aanmelden aan ons kantoor NS-plein 14, of telefonisch on der nummer 430783 of 430898. Als debet hieraan worden door de res pondenten de loonkostenontwikkeling genoemd, de omzetontwikkeling en de ontwikkeling in de verkoopprijzen ten opzichte van de inkoopprijzen. De verwachtingen van de Midden - brabantse ondernemingen ten aanzien van het netto - bedrijfsresultaat in 1979 lopen in de pas met de landelijke gege vens hierover: ca. 20 van de bedrij ven verwacht een teruggang van het netto - bedrijfsresultaat, ca. 60 ver wacht ongeveer hetzelfde niveau als in 1978 en ca. 19 verwacht dit jaar een reële verbetering van het netto - be drijfsresultaat te bereiken. korte resumé besluit ik met een <Tot ziens in het Strandrestaurant de In afwachting van de aanvaarding van het wetsontwerp rampenplannen door de Tweede Kamer is de gemeente Tilburg alvast begonnen met de voorbereiding van een gemeentelijk rampenplan, dat er volgens het wets ontwerp voor iedere gemeente zou moeten komen. Dit wetsontwerp is een antwoord op de steeds verder voortschrijdende technologische ontwikkeling van de maatschappij en de gevolgen die daar aan verbonden zijn. Op de eerste plaats is daar het grote aantal voor zieningen dat voorhanden is en de ingewikkeldheid daarvan. Daarmee kan altijd iets fout gaan, waardoor het raderwerk van de maatschappij in de war kan raken. Rampen die met deze voorzieningen kunnen gebeuren, kunnen van velerlei aard zijn, zoals bijvoorbeeld natuurrampen, indus triële- of verkeersrampen. Een snelle aanpak van zo’n ramp kan erger voorkomen en eventuele schade beperken. Een eerste vereiste voor zo’n snelle en ook goede aanpak is een goede planning en nu is het de bedoeling dat het gemeentelijk rampenplan in die planning gaat voorzien. leeft er recht op te we- j toe is. Dat hoeft niet te ïkenen dat iedereen precies zou moeten weten, hoe elke bestrijdings- De laatste jaren wordt in het verkeer geleidelijkaan meer aandacht geschonken aan de fietsers, die tevoren bij de voorzieningen, getroffen voor het enorm in frequentie gestegen autoverkeer, waren achterop ge- raakt. De gemeente Tilburg heeft terzake, dank zij het door de regering gesubsieerde fietsrouteplan in zekere zin bijzondere verplichtingen, en hv» gemeentebestuur is dan ook wel gezind daaraan tegemoet te komen. In dc komende gemeenteraadsvergadering van 5 februari a.s. zal het voorstel behandeld worden inzake het treffen van verkeersvoorzieningen in de Van Vollenhovestraat en op de Ringbaan Oost ten behoeve van het fiets- en bromfiets ver keer Er zijn al enkele voorzieningen getroffen voor wielrijders bij de kanaal- overgangen zoals de lage bruggen bij de Oude Lind en de Waalstraat, die voor alle verkeer behalve fietsers, bromfietsers en voetgangers verboden zijn (zulks tot ongenoegen van taxichauffeurs, die met name bij vervoer van zieken daardoor nogal bemoeilijkt schijnen te worden). De aansluitin gen op die bruggen, aan weerskanten van het kanaal kunnen met deze bestemming overeen gebracht worden, waardoor uiteraard een veilig weg ontstaat tussen Tilburg Noord en Tilburg Centrum. Het gem< seerde verkeer wordt geheel daarvan gescheiden geleid over de bruggen van de Gorinchei Om op deze veiligere of zoals het gemeentebestuur dit met een nieuw woord noemt «verkeersluwe» route aan te sluiten ten behoeve van de bewo ners van Quirijnstok en van de woon wijken ten noorden van de Brit- tendreef, wil de gemeente dat «ver keersluwe» traject verlengen door ook de Jac. Van Vollenhovenstraat voor fietsers en bromfietsers te reserveren. Van deze straat maken zeer veel fietsende scholieren gebruik, die de aldaar gelegen scholengemeenschap bezoeken, en dit is dus nog ’n reden te meer voor deze beveiliging. Zoals de toestand nu is wordt de Van Vol lenhovenstraat vrij intensief bereden door gemotoriseerd verkeer en het is dus de bedoeling dat daaraan een eind wordt gemaakt, althans voor het door gaand verkeer. Dit verkeer kan name lijk evengoed gebruik maken van de Quirijnstoklaan, die vlak in de buurt ligt. Afsluiting Het gaat dan gemeente gedeelte i straat tusse zuidelijke Het gemeentelijk rampenplan van de gemeente Tilburg is dus in voorbe reiding, maar nog lang niet af. En dan rijst automatisch de vraag wie zich dan bezig houden met het opstellen ervan. Is dat de gemeente, is daar een speciale commissie voor en wie zit daarin Volgens het «Handboek voor Ge meenteraadsleden» nr. 15, van no vember 1978, dat gaat over «De ge meente en rampen», zou dat de meente verantwoordelijk dient te voor de vaststelling van het ram penplan. In de praktijk komt dat er natuurlijk op neer dat gemeen teambtenaren met behulp van richt lijnen van de provincie en met behulp van organizaties op het gebied van de hulpverlening - rampenbestrijding en zonodig met externe adviseurs, een rampenplan op moeten stellen. Het rampenplan moet de benodigde be leidslijnen aangeven om zo snel moge lijk aan «een plotseling opkomende ongewenste gebeurtenis» het hoofd te kunnen bieden. Voorlichting De inhoud van het rampenp!„. dus o.m. uit de volgende p moeten bestaan een overzicht x soort rampen die de gemeente kt bedreigen en de personen en instanties letrokken zouden kunnen worden Je rampbestrijding, bij wie de ng van de operatie berust, een voor waarschuwing van de be ting, een schema in hoofdzaken r de opvang en verzorging van slachtoffers en richtlijnen voor de vastlegging van gegevens ten behoeve van de rapportering en de voorlichting HR van de bevolking. Nog slechts ruim één week, nl. 3 febr. a.s., en het begin der carnavalsfestivi- teiten van onze vereniging zullen een aan vang nemen. Per traditie vindt dit feestelijk gebeuren plaats met een «Zit tingsavond». Op deze avond worden, mede in aanwezigheid van een aantal prominenten uit de carnavalswereld van het heden en verleden, diverse op- pergaopers, genodigden en bezoekers, de president en de Raad van Elf voor het jaar 1979 geïnstalleerd. uiteraard moet de groenvoorziening aan de veranderingen worden aange- "“St, in totaal gaat dit ongeveer f .000,kosten. Voorts moeten vier lichtmasten in de doorsteken tussen de bennen van de Ringbaan Noord aan de nieuwe wegbelijning worden aange past, terwijl veertien lichtmasten moeten worden omgewisseld en 4 ver- keerszuilen moeten worden neerge zet, wat 'n kleine f 10.000,kost. In de loop van deze week zullen de leden van de raadscommissie voor ruimte lijke ordening en publieke werken zich nog over het voorstel uitspreken, maar het ziet er niet naar uit, dat hieruit veel wijzigingen van het plan zullen voort komen. Intussen is het boven- iligere genoemde gedeelte van de Van Vol- lotori- lenhovenstraat al voor gemotoriseerd hoge verkeer afgesloten terwijl de tweede rechtsafstrook al is aangebracht. Een en ander is tot stand gekomen na overleg met omwonenden en verte genwoordigers van het fietsend pu bliek, dus veel moeite zal de Raad met het voorstel niet hebben. Deze voorziening kan gezien worden als een van de regelingen, die op langere termen getroffen worden om de noord- zuidroutes voor wielrijders in waarde gelijk te maken aan de oost-westroute, maar het ziet er niet naar uit, dat de gemeente op een definitieve regeling terzake wenst vooruit te lopen, dus daarom vraagt de hier besproken rege- «Zeer globaal kunnen de ontwik kelingen van het Middenbrabantse be drijfsleven als volgt geschetst worden: de geldomzetten vertoonden in 1978 bij bedrijven in de regio Tilburg een lichte verbetering ten opzichte van 1977 en in de regio Waalwijk een lichte teruggang. ten aanzien van de netto - bedrijfs- Investeringen resultaten kan een lichte verb' ring gekonstateerd worden bij drijven in het Middenbrabantse ge bied. het bedr blijfl beek int Op de vraag of de bedrijven in 1978 investeringen gepleegd hebben werd door 62 van de respondenten in de regio Tilburg en door 59 van de be drijven in de regio Waalwijk geantwoord dat in dat jaar in het ge- lyke hggi njet wer(j geïnvesteerd. Met deze percentages loopt het Middenbra bantse bedrijfsleven achter bij de lan delijke ontwikkeling in deze (landelijk gezien investeerde 55 van de bedrij ven niet). De onzekere toekomst verwachtingen blijken een belangrijke rol te spelen bij deze geringe inves- teringslust, even-als de liquiditeitspo- sitie van de bedrijven. De cijfers over de netto - bedrijfs resultaten laten een zeer lichte verbe tering zien voor het Middenbrabar gebied. De bedrijfssektoren in Mjd - Brabant waar blijkens de enquête de netto - resultaten van het afgelopen jaar door de bedrijven als ongt beoordeeld worden zijn: de «text konfectie», de «detailhatiJvl - i en de «makelaars». In de regio Tilburg valt verder op de tegenvallende resultaten in de sekto- ren «schoeisel» en «leder», de «che mische industrie», de «elektro - tech niek», de «groothandel» en de «ho reca» In de regio Waalwijk werden de resultaten in de sektoren «metaalpro- dukten» en «publiek verzorgende am bachten» als ongunstig beoordeeld. telijke bedieningsweg van de Van Vollenhovenstraat af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer, door het aan brengen van een wegversmalling en daarin een tweetal verkeersgeleiders aan te brengen, alsmede een tweede rijstrook aan te leggen voor het rechts- afslaande 'autoverkeer op de Ring baan Oost richting Quirijnstoklaan. Het is te verwachten, dat na deze maatregelen het fietsverkeer op de betreffende route zal toenemen, en dit dient dan door de genoemde voor ziening op de Ringbaan Oost te wor den opgevangen. De benodigde ruimte kan dan worden verkregen door de bromfietsers nabij het kruispunt ver plicht van het aanwezige fietspad ge bruik te laten maken. Er hoeven dan geen grote kosten te worden gemaakt voor een reconstructie van de hoofd rijbaan, maar volstaan kan worden met een aanpassing van de wegbelij ning. Bescheiden ingreep Dit plan is er een voorbeeld met bescheiden ingrepi «verkeersluwe» route geschapen kan worden. F wat verhardingen worden gei Aanwijzigingen in hoofdlijnen zijn dan natuurlijk niet genoeg en men zou dan ook het meest gediend zijn met een lijstje van wat er gedaan moet worden in de mogelijke noodgevallen. Elk noodgeval eist andere maatregelen en het is daarom nodig dat zoveel moge lijk mensen op de hoogte zijn van de gewenste maatregelen. Niet openbaar Het is de bedoeling dat zulke speci- r^n fieke tegenmaatregelen die nodig zijn bij de bestrijding van een specifieke ramp, bijvoorbeeld een ontspoorde chloortrein, bij elkaar worden gezet in een rampenbestrijdingsplan. In zo’n rampenbestrijdingsplan zouden di recte en indirecte gevolgen van de ramp redelijk nauwkeurig omschreven moeten worden, zodat de te onderne men acties precies in een te onderne men rampenbestrijdingsplan vast gelegd kunnen worden. Duidelijk om schreven concrete maatregelen dus. Vreemd genoeg echter zijn deze ram penbestrijdingsplannen niet openbaar, dit in tegenstelling tot de rampenplan nen. Dat betekent dus dat het publiek wel kennis mag nemen van de rampen die zich voor kunnen doen in de ge meente (want die zouden in het ram penplan opgesomd moeten staan), maar niet van de maatregelen die daartegen genomen moeten worden, want die staan in het rampenbe strijdingsplan. Als reden voert het «Handboek voor gemeenteraadsleden» aan «Het be kendmaken zou de effectiviteit in het geval van een opzettelijk veroorzaakte ramp (terrorisme) aanzienlijk kunnen verminderen». Hoewel dit natuurlijk zeker een geldig argument is, de andere kant toch niet ver worden dat het onbekend zijn publiek met de maatregelen meente en de betrokken i willen nemen, gemakkelijk t kan leiden, hetgeen voor penbestrijders makkelijk een meting kan vormen voor een e verloop van de bestrijding. Wel en niet De bevolking het ten waar ze aan t betel Personeelsomvang Aan de bedrijven is gevraagd of zij de huidige personeelsomvang als vol doende beoordelen: 14 van de Til- burgse en 12 van de Waalwijkse be drijven moest hierop negatief ant woorden (het landelijk percentage is 15 Het zijn met name de grote bedrijven, die te kennen geven moeilijkheden te ondervinden bij het vervullen van de vakatures. In de regio Tilburg kampen met name de machine - industrie, de chemische industrie, de voedings- en - genotmiddelenindustrie en de bouwnijverheid met een tekort aan ar- beidskrachtên. In de regio Waalwijk met name de bedrijven in de sektor elektrotechniek. Het tekort aan personeel doet zich vooral voor op de uitvoerende afdelin gen (produktie, verkoop, inkoop en technisch personeel), waar blijkens de enquête de behoefte aan mensen met een lagere en middelbare beroepsop leiding groot is. Rechtstreekse verkoo; worden op maat c dubbele dichting' vragen geen ond< De cirkelfoto van deze week werd gemaakt afgelopen dinsdagmiddag tijdens de ijspret aan de berglandweg. De omcirkelde figuur kan aan ons buro volgende prijzen komen afhalen f 10,van de Tilburgse Koerier; een verrassing van Gijzen Optiek, Koestraat; een waardebon voor een slinger echte Tilburgse boerenworst van P. v. Amelsfoort snackx, Insulindeplein 19; waardebon voor een saunabad van Studio Sylphide, Goirkestraat; vier broodjes Jantje van Broodje Jantje, N.S.-plein; waardebon voor een boeket of plant t.w.v. f 7,50 van bloemensalon Flamingo, Hasseltstraat; waardebon voor een jaarabon nement van de Openbare Bibliotheek, Koningsplein; waardebon voor een ijstaart voor 12 personen van diepvriescentrum Ad Bertens, Ringbaan Oost; een kado van f5,van boetiek Den Uil, Antoniusstraat; een waardebon voor een zonnebad van 30 minuten van Effi, Uzerstraat 5; f 10,van Vermaris Hypotheken b.v., Auteurslaan 108; een transistorradio van Uni Sales, Stadhuisplein; een waardebon voor een koude schotel t.w.v. f 10,van Catering Service Veldkamp, Esdoornstraat 13. De winnares van de cirkelfoto van vorige week, mevr, de Rooy, Kalmoeshof 18, heeft haar prijzen reeds opgehaald. Foto van Aarle Vooral dat laatste, de voorlichting van de bevolking, is natuurlijk een zaak van het grootste belang, want een ram penplan dat niet voorziet in een duide lijke en gerichte voorlichting van de be volking, is onvolledig. Voordat hulpverlenende instanties ar riveren op de plaats van de ramp gaat er altijd tijd verloren en dan is het de noodzakelij k dat de ter plaatse aanwe- ;ni- zige bevolking weet wat zij moet doen om persoonlijke ongelukken zoveel mogelijk te vermijden en om eventueel een mogelijke uitbreiding van de ramp zo veel als mogelijk tegen te gaan. procedure in elkaar zit, maar wel dat men weet dat men in bepaalde geval len kan verwachten en wat men in die gevallen wèl en niet moet doen. Dit is een aspect dat bij het opzetten van rampen- en rampenbestrijdings- gevallen meer aandacht verdient, dan het blijkens het «Handboek voor ge meenteraadsleden» krijgt. Afsluitend kan dan ook geconcludeerd worden, dat het geen kwaad zou kun nen als de gemeente wat meer infor matie zou gaan verstrekken over de huidige gang van zaken rond het ge meentelijk rampenplan en over de ge volgen en betekenis van een voltooid rampenplan, voor de Tilburgse bevol king. antse tidden lête de elopen gunstig de «textiel en andel - food» irijve lied. percentage Middenbrabantse drijven dat in 1978 investeerde ijft achter bij het landelr «ld», aldus drs. P. W.C. Pessers het tweede gedeelte van de jaar- rede, dat hij als voorzitter van de Tilburgse Kamer voor zijn rekening nam. Dit tweede gedeelte was geheel gewijd aan een verslag van de en quête Regionale Bedrijfsontwik keling, aldus lezen wij in het tijd schrift van de Kamer van Koop handel. In 1978 zijn bii éénderde van de bedrij ven in Nederland de geldomzetten ten opzichte van 1977 gestegen met meer dan het inflatiecijfer 5 een lichte verbetering ten opzichte van de ontwikkeling het jaar daarvoor. Maar dit betekent nog altijd dat in 1978 bij tweederde van de bedrijven inrland de inflatoire ontwikkeling niet werd gecompenseerd door een voldoende stijging van de omzetten. In de regio ’burg was dit bij eenzelfde per- itage bedrijven het geval; in de re- Waalwijk ligt het cijfer nog iets hoger, nl. 71 Voor de regio’s Til burg en Waalwijk betekent deze ont wikkeling in vergelijking met 1977 res- pektievelijk een lichte verbetering en Ji -

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1979 | | pagina 1