KOERIER
DE
*1
SPARIDANS~LOOS
Gemeente
is rampenplan aan het voorbereiden
ïfcen
:en
Kanaalovergang
Van Vollenhovenstraat
nog nadrukkelijker
voor fietsers bestemd
z
l
It
Zittingsavond carnavalsver
«De Leuwegaopers»
Omzetten in regie Tilburg
liepen in 1978 enigszins omhoog
IX=
)95.—
Etz
I45.—
I65.—
uari 1979 pagina 38
WEEKBLAD VOOR HET HART VAN BRABANT
Oplage 70.800 ex.
Verschijnt in geheel Tilburg - Goirle - Riel - Loon op Zand - Udenhout - Berkel Enschot - Oisterwijk - Moergestel en Hilvarenbeek.
Motorverkeer naar Quirijnstoklaan
Eenvoudige ingreep biedt veel meer veiligheid
DENISSEN
Tel. 42.55.25 b.g.g. 433370
Voorlichting lijkt gebrekkig
Plan
sprijs
Cijfers geven iets gunstiger beeld
Maar investeringen bleven achter
van
ninge
jaar
teerd.
ft
President Rein I
'4
KREMERS ALUMINIUM RAMEN EN DEUREN
Renoveer en isoleer voor eens en altijd Jules vemeweg 5. Tei. 42.60.41 - 42.60.42
1g
Koest r. 138 Tilburg Tel.425197
INTERIEURVERZORGING
CENTRUM VOOR BETER WONEN
Lift aanwezig
gedeeltelijk
geheim
Meelstraat 31-33-35, Paterstraat 39. Tel. 013-42.15.13-43.38.60, Tilburg
Eigen parkeergelegenheid
Donderdag 25 jan. 1979
23e jaargang nr. 1098
Noord en Tilbui
..«.J daarvan gescL
;mse Baan en de Quirijnstoklaan.
fietsers overigens zeker ingenomen
zullen zijn.
teringen gepl
62 van de
Iburg en d<
in de
In de
irijfs-
rbete-
j be-
Tilbi
cent,
gio
5950.—
4250.—
Xz
2800.—
2400.—
4500.—
4850.—
1250.—
10.—
39.—
1?:=
55.—
Sz
75.—
enkele of dubbele beglaz
eigen vakkundige montar
ook in kleur leverbaar
raadpleeg ons vrijblijvend bij u thuis
PROTESTANTSE
BEGRAFENISONDERNEMING
mplan zou
Je punten
'itvande
kunnen
inties
jrden
deze installatie wordt er een uit
ing amusemer‘
hetwelk zal
rd door Jan
van, hoe
:pen er toch een
voor fietsers
Er moeten
gewijzigd en
cmvop af fabriek
gemaakt
I tegen tocht
ierhoud
Tel. 42.55.25 b.g.g. 43.33.70
LET OP HET JUISTE ADRES
WILHELMINAPARK 127
UITGAVE: DE TILBURGSE KOERIER B.V.
OPRICHTER: J.H. G. DE BEER
DIR. T. DE BEER-DOUWES
REDAKTIE EN ADMINISTRATIE: N.S. PLEIN 14 - TILBURG
TELEFOON 013-430783 - POSTGIRO 1126745
een lichte verslechtering in de geld-
omzetten.
De belangrijkste oorzaken van deze
minder gunstige ontwikkelingen liggen
in de scherpere konkurrentie, de af
name van de binnenlandse vraag en de
ontwikkeling van de verkoopprijzen.
Bij 'n overlijden in uw familie,
zowel 's nachts als overdag
belt u eerst ons, wij nemen al
de zorgen, betreffende de
begrafenis of eventueel cre
matie van u over.
BEGRAFENISONDERNEMING
98.—
S:z
225.—
295.—
119.—
225.—
is, mag aan
/ergeten
van het
die ge-
instanties
tot paniek
r de Tam
il belem-
effectief
ook zo worden, dat de
voorzieningen treft om het
van de Van Vollenhoven-
sen de Centaurusweg en de
uitmonding van de wes-
A.S. MOEDERS
Uw en ons belang
Prijs -Service-Kwaliteit
BABY - HOME H
Alleen:
Willem ll-straat 88,
Tilburg
Na
voerig amusementsprogramma afge
werkt, hetwelk zal worden gepresen
teerd door Jan van Rijthoven. Aan dit
programma verlenen diverse bekende
artiesten en tonpraoters hun mede
werking. De optredende artiesten zijn:
Imca Marina, Ronnie Tober en het trio I
Los Tres de Canarias, terwijl als ton- I
praoter zullen optreden Ad Vinken
(winnaar van het Blèr en Leuterconc.
1979) en Tinus Plotseling. De muzi- fl
kale omlijsting van de gehele avond 9
wordt verzorgd door de Lichtstad- H|
band en het orkest Vanguard.
Dat ook bekendgemaakt zal v
wie de «Oppergaoper
den, behoeft uiteraard
Na afwerking van dit
voerige programma,
feestvreugde eerst
door een, naar ik ho
navalsbal dat tot ca.
ren.
Dit I
«r
izing (10 j. gar.)
ageteams
wo rden
1979» zal wor-
geen betoog.
al met al uit
kan de
t goed losbarsten
loop, daverend car-
i. 2 uur zal voortdu-
Beekse Bergen» op zaterdag 3 februari
1979 om 20u.30. Mede namens f
Raad en het bestuur van onze verei
ging wens ik u allen een prettige en
carnavaleske avond toe.
Bezorgers
Gevraagd een bezorger voor
de wijk Verhulstlaan
Koebergstraat en een bezor
ger voorde wijkSweelincklaan-
Sullivandreef, wonende in of
om deze omgeving.
Aanmelden aan ons kantoor
NS-plein 14, of telefonisch on
der nummer 430783 of 430898.
Als debet hieraan worden door de res
pondenten de loonkostenontwikkeling
genoemd, de omzetontwikkeling en de
ontwikkeling in de verkoopprijzen ten
opzichte van de inkoopprijzen.
De verwachtingen van de Midden -
brabantse ondernemingen ten aanzien
van het netto - bedrijfsresultaat in 1979
lopen in de pas met de landelijke gege
vens hierover: ca. 20 van de bedrij
ven verwacht een teruggang van het
netto - bedrijfsresultaat, ca. 60 ver
wacht ongeveer hetzelfde niveau als in
1978 en ca. 19 verwacht dit jaar een
reële verbetering van het netto - be
drijfsresultaat te bereiken.
korte resumé besluit ik met een
<Tot ziens in het Strandrestaurant de
In afwachting van de aanvaarding van het wetsontwerp rampenplannen
door de Tweede Kamer is de gemeente Tilburg alvast begonnen met de
voorbereiding van een gemeentelijk rampenplan, dat er volgens het wets
ontwerp voor iedere gemeente zou moeten komen.
Dit wetsontwerp is een antwoord op de steeds verder voortschrijdende
technologische ontwikkeling van de maatschappij en de gevolgen die daar
aan verbonden zijn. Op de eerste plaats is daar het grote aantal voor
zieningen dat voorhanden is en de ingewikkeldheid daarvan. Daarmee kan
altijd iets fout gaan, waardoor het raderwerk van de maatschappij in de
war kan raken. Rampen die met deze voorzieningen kunnen gebeuren,
kunnen van velerlei aard zijn, zoals bijvoorbeeld natuurrampen, indus
triële- of verkeersrampen. Een snelle aanpak van zo’n ramp kan erger
voorkomen en eventuele schade beperken. Een eerste vereiste voor zo’n
snelle en ook goede aanpak is een goede planning en nu is het de bedoeling
dat het gemeentelijk rampenplan in die planning gaat voorzien.
leeft er recht op te we-
j toe is. Dat hoeft niet te
ïkenen dat iedereen precies zou
moeten weten, hoe elke bestrijdings-
De laatste jaren wordt in het verkeer geleidelijkaan meer aandacht
geschonken aan de fietsers, die tevoren bij de voorzieningen, getroffen
voor het enorm in frequentie gestegen autoverkeer, waren achterop ge-
raakt. De gemeente Tilburg heeft terzake, dank zij het door de regering
gesubsieerde fietsrouteplan in zekere zin bijzondere verplichtingen, en hv»
gemeentebestuur is dan ook wel gezind daaraan tegemoet te komen. In dc
komende gemeenteraadsvergadering van 5 februari a.s. zal het voorstel
behandeld worden inzake het treffen van verkeersvoorzieningen in de Van
Vollenhovestraat en op de Ringbaan Oost ten behoeve van het fiets- en
bromfiets ver keer
Er zijn al enkele voorzieningen getroffen voor wielrijders bij de kanaal-
overgangen zoals de lage bruggen bij de Oude Lind en de Waalstraat, die
voor alle verkeer behalve fietsers, bromfietsers en voetgangers verboden
zijn (zulks tot ongenoegen van taxichauffeurs, die met name bij vervoer
van zieken daardoor nogal bemoeilijkt schijnen te worden). De aansluitin
gen op die bruggen, aan weerskanten van het kanaal kunnen met deze
bestemming overeen gebracht worden, waardoor uiteraard een veilig
weg ontstaat tussen Tilburg Noord en Tilburg Centrum. Het gem<
seerde verkeer wordt geheel daarvan gescheiden geleid over de
bruggen van de Gorinchei
Om op deze veiligere of zoals het
gemeentebestuur dit met een nieuw
woord noemt «verkeersluwe» route
aan te sluiten ten behoeve van de bewo
ners van Quirijnstok en van de woon
wijken ten noorden van de Brit-
tendreef, wil de gemeente dat «ver
keersluwe» traject verlengen door ook
de Jac. Van Vollenhovenstraat voor
fietsers en bromfietsers te reserveren.
Van deze straat maken zeer veel
fietsende scholieren gebruik, die de
aldaar gelegen scholengemeenschap
bezoeken, en dit is dus nog ’n reden te
meer voor deze beveiliging. Zoals de
toestand nu is wordt de Van Vol
lenhovenstraat vrij intensief bereden
door gemotoriseerd verkeer en het is
dus de bedoeling dat daaraan een eind
wordt gemaakt, althans voor het door
gaand verkeer. Dit verkeer kan name
lijk evengoed gebruik maken van de
Quirijnstoklaan, die vlak in de buurt
ligt.
Afsluiting
Het gaat dan
gemeente
gedeelte i
straat tusse
zuidelijke
Het gemeentelijk rampenplan van de
gemeente Tilburg is dus in voorbe
reiding, maar nog lang niet af. En dan
rijst automatisch de vraag wie zich dan
bezig houden met het opstellen ervan. Is
dat de gemeente, is daar een speciale
commissie voor en wie zit daarin
Volgens het «Handboek voor Ge
meenteraadsleden» nr. 15, van no
vember 1978, dat gaat over «De ge
meente en rampen», zou dat de
meente verantwoordelijk dient te
voor de vaststelling van het ram
penplan. In de praktijk komt dat er
natuurlijk op neer dat gemeen
teambtenaren met behulp van richt
lijnen van de provincie en met behulp
van organizaties op het gebied van de
hulpverlening - rampenbestrijding en
zonodig met externe adviseurs, een
rampenplan op moeten stellen. Het
rampenplan moet de benodigde be
leidslijnen aangeven om zo snel moge
lijk aan «een plotseling opkomende
ongewenste gebeurtenis» het hoofd te
kunnen bieden.
Voorlichting
De inhoud van het rampenp!„.
dus o.m. uit de volgende p
moeten bestaan een overzicht x
soort rampen die de gemeente kt
bedreigen en de personen en instanties
letrokken zouden kunnen worden
Je rampbestrijding, bij wie de
ng van de operatie berust, een
voor waarschuwing van de be
ting, een schema in hoofdzaken
r de opvang en verzorging van
slachtoffers en richtlijnen voor de
vastlegging van gegevens ten behoeve
van de rapportering en de voorlichting
HR van de bevolking.
Nog slechts ruim één week, nl. 3 febr.
a.s., en het begin der carnavalsfestivi-
teiten van onze vereniging zullen een
aan vang nemen. Per traditie vindt dit
feestelijk gebeuren plaats met een «Zit
tingsavond». Op deze avond worden,
mede in aanwezigheid van een aantal
prominenten uit de carnavalswereld
van het heden en verleden, diverse op-
pergaopers, genodigden en bezoekers,
de president en de Raad van Elf voor
het jaar 1979 geïnstalleerd.
uiteraard moet de groenvoorziening
aan de veranderingen worden aange-
"“St, in totaal gaat dit ongeveer f
.000,kosten. Voorts moeten vier
lichtmasten in de doorsteken tussen de
bennen van de Ringbaan Noord aan de
nieuwe wegbelijning worden aange
past, terwijl veertien lichtmasten
moeten worden omgewisseld en 4 ver-
keerszuilen moeten worden neerge
zet, wat 'n kleine f 10.000,kost. In
de loop van deze week zullen de leden
van de raadscommissie voor ruimte
lijke ordening en publieke werken zich
nog over het voorstel uitspreken, maar
het ziet er niet naar uit, dat hieruit veel
wijzigingen van het plan zullen voort
komen. Intussen is het boven-
iligere genoemde gedeelte van de Van Vol-
lotori- lenhovenstraat al voor gemotoriseerd
hoge verkeer afgesloten terwijl de tweede
rechtsafstrook al is aangebracht.
Een en ander is tot stand gekomen na
overleg met omwonenden en verte
genwoordigers van het fietsend pu
bliek, dus veel moeite zal de Raad met
het voorstel niet hebben.
Deze voorziening kan gezien worden als
een van de regelingen, die op langere
termen getroffen worden om de noord-
zuidroutes voor wielrijders in waarde
gelijk te maken aan de oost-westroute,
maar het ziet er niet naar uit, dat de
gemeente op een definitieve regeling
terzake wenst vooruit te lopen, dus
daarom vraagt de hier besproken rege-
«Zeer globaal kunnen de ontwik
kelingen van het Middenbrabantse be
drijfsleven als volgt geschetst worden:
de geldomzetten vertoonden in 1978
bij bedrijven in de regio Tilburg een
lichte verbetering ten opzichte van
1977 en in de regio Waalwijk een
lichte teruggang.
ten aanzien van de netto - bedrijfs- Investeringen
resultaten kan een lichte verb'
ring gekonstateerd worden bij
drijven in het Middenbrabantse ge
bied.
het
bedr
blijfl
beek
int
Op de vraag of de bedrijven in 1978
investeringen gepleegd hebben werd
door 62 van de respondenten in de
regio Tilburg en door 59 van de be
drijven in de regio Waalwijk
geantwoord dat in dat jaar in het ge-
lyke hggi njet wer(j geïnvesteerd. Met deze
percentages loopt het Middenbra
bantse bedrijfsleven achter bij de lan
delijke ontwikkeling in deze (landelijk
gezien investeerde 55 van de bedrij
ven niet). De onzekere toekomst
verwachtingen blijken een belangrijke
rol te spelen bij deze geringe inves-
teringslust, even-als de liquiditeitspo-
sitie van de bedrijven.
De cijfers over de netto - bedrijfs
resultaten laten een zeer lichte verbe
tering zien voor het Middenbrabar
gebied. De bedrijfssektoren in Mjd
- Brabant waar blijkens de enquête de
netto - resultaten van het afgelopen
jaar door de bedrijven als ongt
beoordeeld worden zijn: de «text
konfectie», de «detailhatiJvl - i
en de «makelaars».
In de regio Tilburg valt verder op de
tegenvallende resultaten in de sekto-
ren «schoeisel» en «leder», de «che
mische industrie», de «elektro - tech
niek», de «groothandel» en de «ho
reca» In de regio Waalwijk werden de
resultaten in de sektoren «metaalpro-
dukten» en «publiek verzorgende am
bachten» als ongunstig beoordeeld.
telijke bedieningsweg van de Van
Vollenhovenstraat af te sluiten voor
gemotoriseerd verkeer, door het aan
brengen van een wegversmalling en
daarin een tweetal verkeersgeleiders
aan te brengen, alsmede een tweede
rijstrook aan te leggen voor het rechts-
afslaande 'autoverkeer op de Ring
baan Oost richting Quirijnstoklaan.
Het is te verwachten, dat na deze
maatregelen het fietsverkeer op de
betreffende route zal toenemen, en dit
dient dan door de genoemde voor
ziening op de Ringbaan Oost te wor
den opgevangen. De benodigde ruimte
kan dan worden verkregen door de
bromfietsers nabij het kruispunt ver
plicht van het aanwezige fietspad ge
bruik te laten maken. Er hoeven dan
geen grote kosten te worden gemaakt
voor een reconstructie van de hoofd
rijbaan, maar volstaan kan worden
met een aanpassing van de wegbelij
ning.
Bescheiden ingreep
Dit plan is er een voorbeeld
met bescheiden ingrepi
«verkeersluwe» route
geschapen kan worden. F
wat verhardingen worden gei
Aanwijzigingen in hoofdlijnen zijn dan
natuurlijk niet genoeg en men zou dan
ook het meest gediend zijn met een
lijstje van wat er gedaan moet worden
in de mogelijke noodgevallen. Elk
noodgeval eist andere maatregelen en
het is daarom nodig dat zoveel moge
lijk mensen op de hoogte zijn van de
gewenste maatregelen.
Niet openbaar
Het is de bedoeling dat zulke speci-
r^n fieke tegenmaatregelen die nodig zijn
bij de bestrijding van een specifieke
ramp, bijvoorbeeld een ontspoorde
chloortrein, bij elkaar worden gezet in
een rampenbestrijdingsplan. In zo’n
rampenbestrijdingsplan zouden di
recte en indirecte gevolgen van de
ramp redelijk nauwkeurig omschreven
moeten worden, zodat de te onderne
men acties precies in een te onderne
men rampenbestrijdingsplan vast
gelegd kunnen worden. Duidelijk om
schreven concrete maatregelen dus.
Vreemd genoeg echter zijn deze ram
penbestrijdingsplannen niet openbaar,
dit in tegenstelling tot de rampenplan
nen. Dat betekent dus dat het publiek
wel kennis mag nemen van de rampen
die zich voor kunnen doen in de ge
meente (want die zouden in het ram
penplan opgesomd moeten staan),
maar niet van de maatregelen die
daartegen genomen moeten worden,
want die staan in het rampenbe
strijdingsplan.
Als reden voert het «Handboek voor
gemeenteraadsleden» aan «Het be
kendmaken zou de effectiviteit in het
geval van een opzettelijk veroorzaakte
ramp (terrorisme) aanzienlijk kunnen
verminderen». Hoewel dit natuurlijk
zeker een geldig argument is,
de andere kant toch niet ver
worden dat het onbekend zijn
publiek met de maatregelen
meente en de betrokken i
willen nemen, gemakkelijk t
kan leiden, hetgeen voor
penbestrijders makkelijk een
meting kan vormen voor een e
verloop van de bestrijding.
Wel en niet
De bevolking het
ten waar ze aan t
betel
Personeelsomvang
Aan de bedrijven is gevraagd of zij de
huidige personeelsomvang als vol
doende beoordelen: 14 van de Til-
burgse en 12 van de Waalwijkse be
drijven moest hierop negatief ant
woorden (het landelijk percentage is
15
Het zijn met name de grote bedrijven,
die te kennen geven moeilijkheden te
ondervinden bij het vervullen van de
vakatures. In de regio Tilburg kampen
met name de machine - industrie, de
chemische industrie, de voedings- en -
genotmiddelenindustrie en de
bouwnijverheid met een tekort aan ar-
beidskrachtên. In de regio Waalwijk
met name de bedrijven in de sektor
elektrotechniek.
Het tekort aan personeel doet zich
vooral voor op de uitvoerende afdelin
gen (produktie, verkoop, inkoop en
technisch personeel), waar blijkens de
enquête de behoefte aan mensen met
een lagere en middelbare beroepsop
leiding groot is.
Rechtstreekse verkoo;
worden op maat c
dubbele dichting'
vragen geen ond<
De cirkelfoto van deze week werd gemaakt afgelopen dinsdagmiddag tijdens de ijspret aan de berglandweg. De omcirkelde
figuur kan aan ons buro volgende prijzen komen afhalen f 10,van de Tilburgse Koerier; een verrassing van Gijzen
Optiek, Koestraat; een waardebon voor een slinger echte Tilburgse boerenworst van P. v. Amelsfoort snackx, Insulindeplein
19; waardebon voor een saunabad van Studio Sylphide, Goirkestraat; vier broodjes Jantje van Broodje Jantje, N.S.-plein;
waardebon voor een boeket of plant t.w.v. f 7,50 van bloemensalon Flamingo, Hasseltstraat; waardebon voor een jaarabon
nement van de Openbare Bibliotheek, Koningsplein; waardebon voor een ijstaart voor 12 personen van diepvriescentrum Ad
Bertens, Ringbaan Oost; een kado van f5,van boetiek Den Uil, Antoniusstraat; een waardebon voor een zonnebad van 30
minuten van Effi, Uzerstraat 5; f 10,van Vermaris Hypotheken b.v., Auteurslaan 108; een transistorradio van Uni Sales,
Stadhuisplein; een waardebon voor een koude schotel t.w.v. f 10,van Catering Service Veldkamp, Esdoornstraat 13. De
winnares van de cirkelfoto van vorige week, mevr, de Rooy, Kalmoeshof 18, heeft haar prijzen reeds opgehaald.
Foto van Aarle
Vooral dat laatste, de voorlichting van
de bevolking, is natuurlijk een zaak van
het grootste belang, want een ram
penplan dat niet voorziet in een duide
lijke en gerichte voorlichting van de be
volking, is onvolledig.
Voordat hulpverlenende instanties ar
riveren op de plaats van de ramp gaat
er altijd tijd verloren en dan is het
de noodzakelij k dat de ter plaatse aanwe-
;ni- zige bevolking weet wat zij moet doen
om persoonlijke ongelukken zoveel
mogelijk te vermijden en om eventueel
een mogelijke uitbreiding van de ramp
zo veel als mogelijk tegen te gaan.
procedure in elkaar zit, maar wel dat
men weet dat men in bepaalde geval
len kan verwachten en wat men in die
gevallen wèl en niet moet doen.
Dit is een aspect dat bij het opzetten
van rampen- en rampenbestrijdings-
gevallen meer aandacht verdient, dan
het blijkens het «Handboek voor ge
meenteraadsleden» krijgt.
Afsluitend kan dan ook geconcludeerd
worden, dat het geen kwaad zou kun
nen als de gemeente wat meer infor
matie zou gaan verstrekken over de
huidige gang van zaken rond het ge
meentelijk rampenplan en over de ge
volgen en betekenis van een voltooid
rampenplan, voor de Tilburgse bevol
king.
antse
tidden
lête de
elopen
gunstig
de «textiel en
andel - food»
irijve
lied.
percentage Middenbrabantse
drijven dat in 1978 investeerde
ijft achter bij het landelr
«ld», aldus drs. P. W.C. Pessers
het tweede gedeelte van de jaar-
rede, dat hij als voorzitter van de
Tilburgse Kamer voor zijn rekening
nam. Dit tweede gedeelte was geheel
gewijd aan een verslag van de en
quête Regionale Bedrijfsontwik
keling, aldus lezen wij in het tijd
schrift van de Kamer van Koop
handel.
In 1978 zijn bii éénderde van de bedrij
ven in Nederland de geldomzetten ten
opzichte van 1977 gestegen met meer
dan het inflatiecijfer 5 een
lichte verbetering ten opzichte van de
ontwikkeling het jaar daarvoor.
Maar dit betekent nog altijd dat in 1978
bij tweederde van de bedrijven inrland
de inflatoire ontwikkeling niet werd
gecompenseerd door een voldoende
stijging van de omzetten. In de regio
’burg was dit bij eenzelfde per-
itage bedrijven het geval; in de re-
Waalwijk ligt het cijfer nog iets
hoger, nl. 71 Voor de regio’s Til
burg en Waalwijk betekent deze ont
wikkeling in vergelijking met 1977 res-
pektievelijk een lichte verbetering en
Ji -