t
©oesschotetr
l*Boesschoten
I
I
-flOi
toekomsthet lawaai»
«Ergste hinder in de
10 jaor
Leuwegaopers
Een stukje
Leuwegaopers-
geschiedenis
Hoe zet men
domper op
Trefcentrum
Moergestel
geraas van
wegverkeer
Stopafstand langer
dan velen denken
4,95
25,-
KLEUREN-TV’s
Si
STEREO - APPARATEN
WASAUTOMATEN
CENTRIFUGES
e-
3
iu
5
t karnaval 197%
19,-
15,-
35,-
januari 1979 pagina 2(
Donderdag 18 januari 1979 pagina 27
DE TILBURGSE KOERIER
imm
mm
ING
‘ren,
n in 1
ALLEEN
NATUURSTEENBEDRIJF
J| shop
LIJST VAN OVERLEDENEN
<1
10 febr.
Kruissel-
Verbunt-v.
de
van
De
begrafenisondernemingen
SERVIESACTIE
59,-
>7,-
js «Pompadour»
ge-
En-
Sola cassette «ELITE FIESTA», 78-dlg. fl 1.112,- nu fl. 795,-
wij
GRANDIOZE
Suzukiverkoop
in ons land
Glasgolf
na de
kerstdagen
Ook remmen moet
bekeken worden
fi.
fi.
dienst
ichting
zen
e betaling
in de week van woensdag 10 jan.
t.e.m. dinsdag 16 jan. 1979
ater L. Rosewater
Amerikaans trio Los Tres Cana-
De Leuwenblaozers.
I wordt geopend met muziek
een brommer
van 10 km per
"*op kovel
JONGE MODE
KORVELSEWEG 109 - TILBURG
-100%
h. van hoof
interieurverzorging
oerlesestraat 156
telefoon 013-430544
n het plan
ivalsverenigii
11-11-1969 was
HOEFSTRAAT 145
BALANSOPRUIMING Te| 432163 - 421271
B
R.K. Begrafenisregeling
V
329
1979
:ranciscus
z./h.
Tuinstraat 65
werkweek na
lasaanbod zijn
nver het tijdig
uitttemr
Imca Marina
Ronnie Tober
Tonprat
Zuid-An
rias
met een i
ze Raad
insenwagen
it we buit
en als orkesten:
Lichtstad Band
Vanguard
Hofkapel P
De avond
ie is het mc
xeersweg 1
huizen bereik*
Jozef Korthout
Slimstraat 16, Udenhout
Tel. 04241 1257
ons land een rede-
ets dat ze te danken
een vorige toemee plus
csesvol optreden tijdens «Win-
’77».
j bespeelt de volgende instru-
vloerbedekking
gordijnen
kleinmeubelen
cadeauartikelen
bedden
perzen
schilderijen
meter;
meter;
meter;
meter;
,70 meter;
,20 meter;
2 meter.
dijk zijn dat t
standen verse!
;n worden
it en glad is.
traditionele en unieke zittingavond
op zaterdag 3 februari
:n van La Bam-
(15.00 uur) zijn
tal kaartjes be-
t het ge-
i en ge- band
/al die be- gelul
de allerlaagste opruimingsprijzen
de allerlaagste opruimingsprijzen
nu fl. 559
nu fl. 507,-
nu fl. 466,-
nu fl. 535,-
nu fl. 505,-
bij boven-
:heide me-
t bijgeteld als het
is.
fl. 797,95
fl. 724,20
fl. 665,95
fl. 764,55
fl. 721,20
Maria Elisabeth Hermans-Ver-
heijen
Prof. Gimbrerelaan 30, Tilburg
geboren Tilburg 24 april 1896
overleden Tilburg 13 jan. 1979
-'one mi
zijn weinig
ikt men
Geluidschermen
Deze techniek veronderstelt
bruik van aarden wallen
luidschermen. Een aarden wa
plant wordt, kan op bepaalde plaatsen
enorme (dienst bewijzen maar hij
neemt nogal veel plaats in. Op vele
GRAFMONUMENTEN
OPEN HAARDEN
VENSTERBANKEN
F. SCHAAPSMEERDERS en Zn.
Wij staan dag en nacht
voor U klaar om bij
overlijden onze diensten
te kunnen verlenen
Van Gestel
Boomstraat 181
St.-Dionysius v./l
Rooms Leven, T;
Christiaan I
Beneluxlaar
geboren Ois
overleden T
de allerlaagste opruimingsprijzen
de allerlaagste opruimingsprijzen
de allerlaagste opruimingsprijzen
de allerlaagste opruimingsprijzen
taar en baspedalen.
i Moergestel
:ma, producer van
>a «Folk
deken de
ïfcentrum
657,35
728,40
fl. 914,15
fl. 1.085,95
r».
c
oi
o
I Toen we tijdens een gesprek met een ingenieur van een groot industrieel
kompleks de vraag stelden wat hij in de toekomst als de ergste bedreiging
voor het leefmilieu zag, antwoordde hij zonder aarzelen: het lawaai. Het
was niet zomaar een losse bewering; de man beschikte over heelwat
ondervinding want hij maakte deel uit van de staf die in zijn onderneming
belast was met het toezicht op de hinder.
Volgens de visie van deze deskundige is het inderdaad gemakkelijker
vervuiling van water en lucht te beperken of helemaal weg te werken (ook
al lopen de kosten zeer hoog op) dan wel af te rekenen met het geluid dat de
bewoners van de omgeving voortdurend kan hinderen.
Maar niet alleen verwekken sommige nijverheidskompleksen te veel la
waai. De moderne samenleving telt nog zovele bronnen van geluidshinder:
we noemen er maar een paar met een permanent karakter: de luchtvaart
en het gemotoriseerd verkeer.
Op zaterdag 3 februari staan de poor
ten van het Strandrestaurant van de
Beekse Bergen voor alle carnavalvier-
ders open, voor de grote start van het
komende carnaval.
Uit de voorlopige cijfers van de glasin
zamelaar van het proefproject in de
provincie Noord-Brabant blijkt dat er
tussen Kerstmis en Nieuwjaar sprake is
geweest van een enorm glasaanbod. In
totaal werd 300 ton glas opgehaald. Dat
Rokken
restanten vanaf
Vesten
M 152/176
Spijkerbroeken
Blouzen in dames-,
tienermaten
Halve
prijs
Suzuki-importeur B.V. Nimag gaat,
naast de bestaande Suzukiprodukten
(motorfietsen, bromfietsen en buiten- gelse
boordmotoren), de verkoop ter hand Voor
nemen van de Suzuki automobielen.
Tijdens de a.s. personenwagen-rai die
van 8 t.e.m. 18 februari gehouden
wordt, zal als eerste een coupé-model
van Suzuki aan het publiek gepresen
teerd worden.
Met kortingen van
20% t/m 60%
Jurken
Maten 36/42
vanaf
uuf
Pullovers uitzoeken
SML1 o,-
ARABELLA, 60-dlg.
INGEBORG, 60-dlg.
CANTERBURG, 60-dlg.
SQUARE, 60-dlg
MALTA, 60-dlg.
SERVIES met 30-dlg. kristallen drinkservies
t.w.v. fl. 160,75 GRATIS
PARIS BLANC., 60-dlg.
SAPHIR, 60-dlg.
SWEDEN, 60-dlg.
ESMERALDA, 60-dlg.
HELPI.JPEN, ellebogen,F
potten, schudroostem
eiding, haardglas, mica,
■te kachelpoets, Aladdin
•oleumkachels, pe-
umlampen, branders,!
:n katoenpitten, lucht-j
;eri, kogeltjes, ijzerwaren,!
artikelen. Zie geprijsde?
iges. Jan Ooms, Missions-
raat 38, ’s maandags ge-
bij 40 km 18,(
bij 45 km 22,70
bij 50 km 26,90
bij 55 km 31.C
bij 60 km 36,'
bij 65 km 42,2
eter een personenauto af- by 70 km 4g t
t hij stilstaat, wordt hier- bij 75 km 54,2(
Bij de berekening is bij 80 km 60,8(
1 de gemiddelde bij 85 km 67>8(
-ïnvande bij90km-
j 95 km 8
jij 100 km
Piusstraat 114
TILBURG
Telefoon 013-424484
er kan gew<
Dit schept
trogvormen te voorzien waarin be
planting wordt aangebracht. In Duits-
-n mei an<^ wordt o m- gebruik gemaakt van
5t ver- geluidkerende smalle watten in gewa-
'n iujd pend beton slechts 3 meter breed aan
■nseliik de bas’s en 3 meter hoog. De hiervoor
•eteen- benodigde plaatsruimte bedraagt
lechts 25 van de even hoge aarden
J. Daarop is ook beplanting voor
zien waarmee Qien tot een zeer aan
vaardbaar uiterlijk komt. Deze ge
luidsschermen kombineren de eigen
schappen het lawaai terug te kaatsen,
het grotendeels af te voeren en het ook
gedeeltelijk op te slorpen.
t zou zeker ook de moeite waar zijn
dergelijke konstrukties te voorzien op
sommige plaatsen van het Nederlands
wegennet, o.m. langs bepaalde sekties
van de autowegen.
in ons land geen
voormalig lid van
:avers heeft hij al heel
in Nederland op zijn
V/h St.-Dionysius - Roomsch Leven
Kantoor en rouwkamer
Tuinstraat 65
Telefoon 013-42.35.42 - 42.57.83
b.g.g. en 's nachts 43.32.86 (013)
1 Mesuger
an 101, Tilburg
)isterwijk 30 mei 1896
Tilburg 10 januari 1979
Bromfietsen
De formule «Weg afgelegd in
reaktietijd remweg stopafstand»
geldt ook voor bromfietsen.
De stopafstand van
komt bij een snelheid
uur op 2,08 meter;
bij 15 km op 3,92 meter;
bij 20 km op 6,22 meter;
bij 25 km op 9,02 meter;
bij 30 km op 12,33 meter;
bij 35 km op 16,13 meter;
bij 40 km op 20,42 meter.
Een bromfiets die 45 km snel rijdt,
heeft 25,24 meter nodig om tot stil
stand te komen. Die afstand is
bij 50 km 30,56 meter;
bij 55 km 36,35 meter;
bij 60 km 42,67 meter.
De verschillende stopafstanden zijn
gegevens waarmee ook bij het naderen
van kruispunten terdege rekening mee
moet worden gehouden.
Deze schets toont aan hoe het lawaai wordt tegengehoudendoor een geluidscherm
of door een aarden wal, die echter veel meer plaats inneemt.
Hoe meet men plaatsen is men dan ook gaan denken
Even ingaan op de meting van het ge- T geluidschermen. Gewone muren
luid zoals ze in de praktijk wordt t^e- °f,mektale" wand*n bzljn weimg es’
gepast. Onder geluid wordt verstaan tet,sch fn daarom ^nkt men meer aan
een zeer kleine variatie in de luchtdruk ontworPen schermen uit be-
bij het passeren van een geluidsgolf. or? Het 1S eei? sto[ waarmee men al-
Elk geluid bezit een bepaalde tril- ler ei vormen kan kreeren, waardoor
lingsgetal (ook wel frekwentie ge- er kan gewerkt worden in trapvorm
noemd) uitgedrukt in Herz, dat wil schePl pve*s d? mogelijkheid
zeggen een aantal triP’ngen per mi- trogvormen te voorzien
ntlut planting wordt aangebracht. I
Een moeilijkheid is dat geluiden met laiJd wordt o.m. gebruik germ
gelijk geluidsniveau maar met ver- geluidkerende smalle watten 1
schillende frekwentie niet ever
worden ervaren door het mens
oor. Daarom heeft men de meeteen- D^nk
heid «decibel A» of bB (A) ontwikkeld slj
voor de «luiheid van het geluid»Om-
dat het over logaritmische eenheden
gaat, moet men opletten voor vergelij
kingen; een toename van het niveau
met 10 dB (A) moet als een verdub
beling van het geluid worden aange-
zien. Om een idee te geven van ge- ^ae
luidsniveaus in het dagelijks leven kan
men citeren dat in een stille slaapka
mer op het 30 dB(A)normaal praten
op 1,50 m wordt ervaren als 65 dB (A)
terwijl een voorbijrijdende auto of
brommer op die afstand een ge-
luidsindruk van 80-90 dB (A) ach
terlaat. Een s.raai vliegtuig op 100 m
afstand teistert het oor met 115 dB (A).
Die cijfers kunnen even helpen wan
neer er over de decibels wordt ge
praat.
Op zaterdag 20 januari vindt er in het
trefcentrum een optreden plaats van
het Schotse duo Dougie McLean en
Alan Roberts.
Dougie McLean is ii
onbekend meer. Als v
de Tannahill Wes
wat optredens ir
naam staan.
In het voorjaar van ’77 besloot hij om
uit de Tannahill Weavers te stappen en
samen met zijn vriend Alan Roberts
een duo te vormen.
De keuze van het repertoire was voor
hun niet zo ’n probleem daar ze beiden
uit de Schotse hooglanden komen. Het
bestaat dan ook voornamelijk uit tra
ditionele Schotse folk, aangevuld met
wat eigen werk van de hand van
Dougie McLean.
Het duo geniet in
lijke bekendheid, iets
hebben aan
een suksi
terfolk ’7
Het duo
menten
Dougie McLean - viool, gitaar, man
doline en zang.
Alan Roberts - git;
Radio-opnamen in
Via Reinoud Weider
het AVRO-radioprogramma
Life», is het mogelijk geble
AVRO-radio naar het Trefv
Moergestel te halen.
Er zullen op 3 februari opnames
maakt worden van de befaamde I
-else formatie Hedgehog Pie.
„or dit optreden kunnen kaartjes be
steld worden bij het Trefcentrum
(04243-2239).
Ook voor het optreden
bochè op 28 januari (1
nog een beperkt aants
schikbaar.
geen voor de kinderen een ware bele
venis is.
In 1972 was het ontwerp van onze
commissie wagenbouw zo grandioos,
dat met het motto OOII de eerste prijs
werd behaald. In de jaren daarna
kwam er ook een loopgroep bij welke
net als de grote wagen regelmatig bij
de eerste drie eindigde.
Zelfs de jongste Gaoperkes gingen
deelnemen aan de kinderoptocht met
hun bouwwerken.
De groei zette door, als eerste in Til-,
burg organiseerden we een zittings-
avond, ook dit werd een succes. Mo
menteel vindt men het als vanzelf
sprekend dat de Leuwegaopers dit jaar
lijks weer organiseren. Vele vereni
gingen uit Tilburg en omgeving heb
ben onze zittingsavonden reeds be
zocht, waardoor nieuwe er
vriendschappelijke banden zijn ont
staan.
Ook vele bekende artiesten en or
kesten zijn bij «De Leuwegaopers» te
gast geweest: Egelander Echo’s, or
kest Henk v. Montfoort, orkest
Freddy Golden, The New Four,
B.Z.N., De Ober Bayemkapel
Woensel en het sextet Wim Vlem-
minx, momenteel omgedoopt in de
Lichtstad Band. Praktisch alle be
kende artiesten zijn reeds een of
meerdere keren bij ons opgetreden.
We noemen o.a.: Corry Konings,
Ciska Peters, Ronnie Tober, Rita Ho-
vink, Ria Valk, Spookey and Sue, De
Twee Pinten, Rob de Nijs, Conny
Vink, Frank en Mirella, Rosy en An
dres, Rita Corita en nog vele anderen.
Sinds enkele jaren beschikken we over
een eigen Hofkapel, «De Leuweblao-
zers», welke naast de gecontracteerde
orkesten, onze Raad van Elf begeleidt
en uiteraard present is bij de intocht en
optocht.
Dit alles danken we aan de inzet van
alle medewerkers vanaf de oprichting
tot heden, welke zich soms al jaren,
vele maanden per jaar inzetten en zor
gen voor een gepast en gezellig car
naval. Nu reeds vestigen wij uw aan
dacht op ons eerste lustrum: 11 jaar
Leuwegaopers», hetgeen wij in 1980
met u samen hopen te vieren.
om 20u.l5 en de start van de zittingsa-
vond zal ca. 21.00 uur aanvangen tot
ca. 23u.3O, met daarna een uitbundig
bal.
Kaarten voor deze unieke avond ztfn
verkrijgbaar voor f 12,00 op de vol-
Zoals in de afgelopen jaren zUn wij er de adressen:
weer in geslaagd op deze zittingsavond V.V.V„ Spoorlaan 442, Tilburg, tel.
en nadien bal, een uitgebreid pro- 43>61.31. Beekse Bergen, kantoor
gramma te brengen, met o.a. de vol- strandpark, Tilburg, tel. 32.00.32.
gende artiesten:
Einde 1969 hebben enkele enthou
siaste leden van de tennisvereniging
«Beekse Bergen» de koppen bij elkaar
gestoken en het plan opgevat een
goede carnavalsvereniging op te rich
ten. Op 11-11-1969 was de oprichting
een feit en werd de vereniging officieel
/racht ingeschreven als Stichting Camavals-
>or in- veren>ging de Leuwegaopers met het
ineen doel: de bevordering van de car-
g navalsvreugde en het propageren van
s camavalsleut.
igen van start in de grote amu
sementshal op het recreatie-oord de
Beekse Bergen.
Op het eerste grandioze camavals-
festijn kwamen mensen uit Tilburg en
omliggende gemeenten, maar zelfs
van ver daarbuiten. Op deze avond
werd dan ook meteen pen bezoek naar
buiten van de Raad van Elf vastgelegd,
nl. naar Wateringen. Vanaf het begin
was er een geweldige medewerking
van de directie van de Beekse Bergen,
waardoor er in al die jaren een hechte
band is gegroeid. Wij zijn hier zeer
gelukkig mee, evenals met de gewel
dige accomodatie van het Strand
restaurant.
In het tweede j
de grote optoci
met daar'"
leken wc
besliste
zen zouder
In 1972 gir
carnav:
handicc
enon
ganis
veel
best1
mede
vele
feest wee
Een uitbr
kwam c
maanda;
kennen:
In verband met de korte
Kestmis en het grote gk
I moeilijkheden ontstaan over
legen van de containers; niett
alle bakken geleegd.
Het bleek echter noodzakelijk route
en ophaalschema aan te passen. De
eerste week van het nieuwe,
weer een flinke daling van
saanbod. Dit is vermoedelijk te wijtvi.
aan het slechte weer. Men verwacht
dat wanneer het weer omslaat, een
grote voorraad afvalglas, ontstaan
door de feestdagen en genoemde
weersomstandigheden, naar de
tainers zal worden g.
leiden tot overvolle bakk„..
tijdig kunnen worden gek
Men wordt dan ook vriv.iu.
zocht zich niet van alle glas
ontdoen.
De in het vorig jaar gestarte Brabantse
proef met het inzamelen van afvalglas
heeft goede resultaten. Een uit
breiding in het overige deel van de
provincie Noord-Brabant behoort tot
de mogelijkheden.
jaar namen we deel aan
cht met een mooie wagen
arop onze Raad van Elf. We
/el de Prinsen wagen en de jury
dan ook dat we buiten de prij-
■%n vallen.
ui .972 gingen we van start met het
-am^valsfeest voor de lichamelijk ge-
.aiiuicapte jeugd. Dit kostte een
>norme inzet van iedereen. Bij de or-
,—iisatie hiervan ondervonden we
/eel steun van m.n. Dr. de Grood, het
.vStuur van Dio, het Rode Kruis, onze
'dewerkers en niet te vergeten de
.„.e sponsors, welke ieder jaar het
- -* "eer financieel mogelijk maken.
i.breiding van het aantal feesten
er met de Kindermiddag op
lag, of zoals we hem allemaal
n: Het Klèn Klutjesfist. Ieder
jaar moeten we velen helaas teleur
stellen, omdat we al vroeg uitverkocht
zijn. Blijkbaar voorzagen we hiermee
in een behoefte. Op dit kinderfeest
treedt uiteraard onze eigen «Wel-
penraad» op naast de grote Raad, het-
Denissen
Wilhelminapark 127
Dielemans
Lochtstraaf 12
Aloysius Cornelius Hendriks
Corellistr. 268, Tilburg
geboren Tilburg 4 dec. 1888
overleden Tilburg 11 jan. 1979
Peter Cornells de Haan
Korte Houtstr. 8, Tilburg
geboren Loon op Zand
1909
overleden Tilburg 11 jan. 1979
Petrus Cornelius Maria Oerle-
mans
Oerlesestr. 221 N, Tilburg
geboren Tilburg 12 april 1904
overleden Tilburg 11 jan. 1979
Bernardus Maria Antonius van Maria Antonia van Hoof-van de
der Schoot Kerkhof
Dirigentenlaan 93, Tilburg Prof. Blokstr. 17, Tilburg
geboren Hilvarenbeek 26-2-1901 geboren Nuenen, 1 juli 1928
overleden Tilburg 10 januari 1979 overleden Tilburg 15 jan. 1979
Franciscus Johannes Maria de
Rooy
Margriethof 20, Tilburg
geboren 27 juli 1916
overleden Tilburg 15 januari 1979
Johanna Aldegonda Cornelia van
Oers-Janssen
Statenlaan 249, Tilburg
overleden Tilburg 14 aug. 1914
overleden Tilburg 15 januari 1979
Elisabeth Braber-Bijveld
Biestsestraat 43, Biest-Houtakker
overleden Biest-Houtakker 12 jan.
1979
Mathilda
bergen
Billitonstraat 12, Tilburg
geboren Tilburg 18 januari 1910
overleden Tilburg 14 jan. 1979
Theresia Viveen van Gulick
Schubertstraat 700, Tilburg
geboren St.-Michielsgestel 6 jan.
1890
overleden Tilburg 12 jan. 1979
Henricus Antonius Maria van Be
ekhoven
Hart van Brabantlaan 727, Tilburg
geboren10 febr. 1903
overleden Tilburg 13 jan. 1979
Teresia Francisca Johanna Maria
van de Ven
Westerpark 10, Tilburg
geboren Tilburg 3 dec. 19J
overleden Tilburg 14 jan. 1
Hubertus Adrianus Frar
Leemans
Bachlaan 284, Tilburg
geboren Tilburg 15 febr. 1924
overleden Nijmegen 15 jan. 1979
Josepha Wilhelmina
Wouw-Reijnders
Averkampstr. 11, Tilburg
geboren Son en Breugel 6 aug.
1929
overleden Tilburg 11 jan. 1979
Petrus Wilhelmus Josephus Ver-
steijnen
Rossinistr. 249, Tilburg
geboren Tilburg
overleden Tilburg 12 jan. 1979
Een auto waarmee geremd wordt, heeft JJge langer hoe meer
heel wat meters nodig om tot stilstand te
komen. Want aan de lengte van de een s"elhe'd van km uur ,s
remweg moet ook de afstand worden de stopafstand van de personenauto
toegevXgd die wordt afgelegd gedu- (we8 afge>e8d ln de reaktietijd plus
rende de reaktietijd van de bestuurder, remweg) 6,30 meter. Bij een snelheid,
dat is de tijd die hij nodig heeft om, na va" 25 km heefft de bestuurder 8,80
het zien van een plotseling gevaar, zijn n_od’g °m te b« 30 km ls
voet te verplaatsen van het gaspedaal ?at,V’./0
naar het rempedaal. Veel automobilis- b!-l 3- km meter’
ten houden nog onvoldoende rekening J1!! km meter,
met die reaktietijd. Dat is mede de re- blJ 22>™ meter;
den dat in veel gevallen, ondanks een bij 50 km 26,90 me er;
gmisiige remweg, ud> een bn.slng 55 3^.60 me er,
bij 65 km 42,20 meter;
Hoeveel meter een personenauto af- by 70 km 48 meter;
legt voordat hij stilstaat, wordt hier- by 75 54 20 meter;
onder vermeld. Bij de berekening is bij 80 km 60,80 meter;
uitgegaan van de gemiddelde bij 85 km 67,80 meter;
reaktietijd van 0,6 sekonde en van de bij 90 km 75,10 meter;
minimumeis die in de wet aan de rem- by 95 km 82,80 meter
vertraging wordt gesteld. bij 100 km 90,90 meter.
Voorzorgen
Zoals reeds werd gezegd, kan men in
de industrie bepaalde maatregelen
treffen om geluiden voor de omgeving
te dempen. Wat de luchtvaart betreft,
wordt er sinds jaren uitgekeken naar
de ligging van luchthavens, wordt er
gedokterd aan het drukken van het
geluid van de motoren (denk aan de
zogenaamde «whisper jet», enz.).
Op dat gebied moet er echter nog heel
wat gebeuren speciaal bij de militai
ren. Maar daar wordt geschermd met
het argument dat de prestaties van de
toestellen en dus de doeltreffendheid
daarmee wordt geschaad. Toch is het
laatste woord in die sektor daarover
totaal wera juv ton gtas opgenaaia. uat nog niet gezegd.
zijn negen miljoen flessen en potten. Een van de ergste bronnen
van ge-
Vergeleken met de gemiddelde cijfers luidshinder is het wegverkeer. Men
van de perioden hiervoor is dit een ver- schat over het algemeen dat in onze
dubbelmg. streken 35% van de bevolking per
manent aan een bepaalde hinder is
blootgelegd. Men kan het op drie ma-
aanpakken en liefst na-
1 uja.lg tuurlijk de drie tegelijk. Ten eerste bij
unzijn de bron: door maatregelen te treffen
aan de motoren van bussen en vracf*
n» auto’s of in het algemeen door
W “E
ab e a door strenge kontroles uit te oefenen fvPas-e
hjk te wijten op techms*he details Men kan het in ^e gmg
tweede instantie aanpakken door c
huizen nabij een verkeersweg zodanig
te bouwen dat er zo weinig mogelijk
A lawaai van buiten doordringt. Ten
e bakken die met huizen bere^t.
geleegd.
/riendelijk ver-
ineens te
Boven 100 km
Nog een paar getallen:
Voor een personenauto die 105 km per
uur rijdt, bedraagt de stopafstand bijna
100 meter, om precies te zijn 99,30
meter; de stopafstand is
bij 110 km 108,10 meter;
bij 115 km 117,30 meter;
bij 120 km 126,80
bij 125 km 136,70
bij 130 km 147,10
bij 135 km 157,70
bij 140 km 168,7“
bij 145 km 180,;
bij 150 km 192 i
Het zal duidel
genoemde afst
ters moeter
wegdek nat