t ©oesschotetr l*Boesschoten I I -flOi toekomsthet lawaai» «Ergste hinder in de 10 jaor Leuwegaopers Een stukje Leuwegaopers- geschiedenis Hoe zet men domper op Trefcentrum Moergestel geraas van wegverkeer Stopafstand langer dan velen denken 4,95 25,- KLEUREN-TV’s Si STEREO - APPARATEN WASAUTOMATEN CENTRIFUGES e- 3 iu 5 t karnaval 197% 19,- 15,- 35,- januari 1979 pagina 2( Donderdag 18 januari 1979 pagina 27 DE TILBURGSE KOERIER imm mm ING ‘ren, n in 1 ALLEEN NATUURSTEENBEDRIJF J| shop LIJST VAN OVERLEDENEN <1 10 febr. Kruissel- Verbunt-v. de van De begrafenisondernemingen SERVIESACTIE 59,- >7,- js «Pompadour» ge- En- Sola cassette «ELITE FIESTA», 78-dlg. fl 1.112,- nu fl. 795,- wij GRANDIOZE Suzukiverkoop in ons land Glasgolf na de kerstdagen Ook remmen moet bekeken worden fi. fi. dienst ichting zen e betaling in de week van woensdag 10 jan. t.e.m. dinsdag 16 jan. 1979 ater L. Rosewater Amerikaans trio Los Tres Cana- De Leuwenblaozers. I wordt geopend met muziek een brommer van 10 km per "*op kovel JONGE MODE KORVELSEWEG 109 - TILBURG -100% h. van hoof interieurverzorging oerlesestraat 156 telefoon 013-430544 n het plan ivalsverenigii 11-11-1969 was HOEFSTRAAT 145 BALANSOPRUIMING Te| 432163 - 421271 B R.K. Begrafenisregeling V 329 1979 :ranciscus z./h. Tuinstraat 65 werkweek na lasaanbod zijn nver het tijdig uitttemr Imca Marina Ronnie Tober Tonprat Zuid-An rias met een i ze Raad insenwagen it we buit en als orkesten: Lichtstad Band Vanguard Hofkapel P De avond ie is het mc xeersweg 1 huizen bereik* Jozef Korthout Slimstraat 16, Udenhout Tel. 04241 1257 ons land een rede- ets dat ze te danken een vorige toemee plus csesvol optreden tijdens «Win- ’77». j bespeelt de volgende instru- vloerbedekking gordijnen kleinmeubelen cadeauartikelen bedden perzen schilderijen meter; meter; meter; meter; ,70 meter; ,20 meter; 2 meter. dijk zijn dat t standen verse! ;n worden it en glad is. traditionele en unieke zittingavond op zaterdag 3 februari :n van La Bam- (15.00 uur) zijn tal kaartjes be- t het ge- i en ge- band /al die be- gelul de allerlaagste opruimingsprijzen de allerlaagste opruimingsprijzen nu fl. 559 nu fl. 507,- nu fl. 466,- nu fl. 535,- nu fl. 505,- bij boven- :heide me- t bijgeteld als het is. fl. 797,95 fl. 724,20 fl. 665,95 fl. 764,55 fl. 721,20 Maria Elisabeth Hermans-Ver- heijen Prof. Gimbrerelaan 30, Tilburg geboren Tilburg 24 april 1896 overleden Tilburg 13 jan. 1979 -'one mi zijn weinig ikt men Geluidschermen Deze techniek veronderstelt bruik van aarden wallen luidschermen. Een aarden wa plant wordt, kan op bepaalde plaatsen enorme (dienst bewijzen maar hij neemt nogal veel plaats in. Op vele GRAFMONUMENTEN OPEN HAARDEN VENSTERBANKEN F. SCHAAPSMEERDERS en Zn. Wij staan dag en nacht voor U klaar om bij overlijden onze diensten te kunnen verlenen Van Gestel Boomstraat 181 St.-Dionysius v./l Rooms Leven, T; Christiaan I Beneluxlaar geboren Ois overleden T de allerlaagste opruimingsprijzen de allerlaagste opruimingsprijzen de allerlaagste opruimingsprijzen de allerlaagste opruimingsprijzen taar en baspedalen. i Moergestel :ma, producer van >a «Folk deken de ïfcentrum 657,35 728,40 fl. 914,15 fl. 1.085,95 r». c oi o I Toen we tijdens een gesprek met een ingenieur van een groot industrieel kompleks de vraag stelden wat hij in de toekomst als de ergste bedreiging voor het leefmilieu zag, antwoordde hij zonder aarzelen: het lawaai. Het was niet zomaar een losse bewering; de man beschikte over heelwat ondervinding want hij maakte deel uit van de staf die in zijn onderneming belast was met het toezicht op de hinder. Volgens de visie van deze deskundige is het inderdaad gemakkelijker vervuiling van water en lucht te beperken of helemaal weg te werken (ook al lopen de kosten zeer hoog op) dan wel af te rekenen met het geluid dat de bewoners van de omgeving voortdurend kan hinderen. Maar niet alleen verwekken sommige nijverheidskompleksen te veel la waai. De moderne samenleving telt nog zovele bronnen van geluidshinder: we noemen er maar een paar met een permanent karakter: de luchtvaart en het gemotoriseerd verkeer. Op zaterdag 3 februari staan de poor ten van het Strandrestaurant van de Beekse Bergen voor alle carnavalvier- ders open, voor de grote start van het komende carnaval. Uit de voorlopige cijfers van de glasin zamelaar van het proefproject in de provincie Noord-Brabant blijkt dat er tussen Kerstmis en Nieuwjaar sprake is geweest van een enorm glasaanbod. In totaal werd 300 ton glas opgehaald. Dat Rokken restanten vanaf Vesten M 152/176 Spijkerbroeken Blouzen in dames-, tienermaten Halve prijs Suzuki-importeur B.V. Nimag gaat, naast de bestaande Suzukiprodukten (motorfietsen, bromfietsen en buiten- gelse boordmotoren), de verkoop ter hand Voor nemen van de Suzuki automobielen. Tijdens de a.s. personenwagen-rai die van 8 t.e.m. 18 februari gehouden wordt, zal als eerste een coupé-model van Suzuki aan het publiek gepresen teerd worden. Met kortingen van 20% t/m 60% Jurken Maten 36/42 vanaf uuf Pullovers uitzoeken SML1 o,- ARABELLA, 60-dlg. INGEBORG, 60-dlg. CANTERBURG, 60-dlg. SQUARE, 60-dlg MALTA, 60-dlg. SERVIES met 30-dlg. kristallen drinkservies t.w.v. fl. 160,75 GRATIS PARIS BLANC., 60-dlg. SAPHIR, 60-dlg. SWEDEN, 60-dlg. ESMERALDA, 60-dlg. HELPI.JPEN, ellebogen,F potten, schudroostem eiding, haardglas, mica, ■te kachelpoets, Aladdin •oleumkachels, pe- umlampen, branders,! :n katoenpitten, lucht-j ;eri, kogeltjes, ijzerwaren,! artikelen. Zie geprijsde? iges. Jan Ooms, Missions- raat 38, ’s maandags ge- bij 40 km 18,( bij 45 km 22,70 bij 50 km 26,90 bij 55 km 31.C bij 60 km 36,' bij 65 km 42,2 eter een personenauto af- by 70 km 4g t t hij stilstaat, wordt hier- bij 75 km 54,2( Bij de berekening is bij 80 km 60,8( 1 de gemiddelde bij 85 km 67>8( -ïnvande bij90km- j 95 km 8 jij 100 km Piusstraat 114 TILBURG Telefoon 013-424484 er kan gew< Dit schept trogvormen te voorzien waarin be planting wordt aangebracht. In Duits- -n mei an<^ wordt o m- gebruik gemaakt van 5t ver- geluidkerende smalle watten in gewa- 'n iujd pend beton slechts 3 meter breed aan ■nseliik de bas’s en 3 meter hoog. De hiervoor •eteen- benodigde plaatsruimte bedraagt lechts 25 van de even hoge aarden J. Daarop is ook beplanting voor zien waarmee Qien tot een zeer aan vaardbaar uiterlijk komt. Deze ge luidsschermen kombineren de eigen schappen het lawaai terug te kaatsen, het grotendeels af te voeren en het ook gedeeltelijk op te slorpen. t zou zeker ook de moeite waar zijn dergelijke konstrukties te voorzien op sommige plaatsen van het Nederlands wegennet, o.m. langs bepaalde sekties van de autowegen. in ons land geen voormalig lid van :avers heeft hij al heel in Nederland op zijn V/h St.-Dionysius - Roomsch Leven Kantoor en rouwkamer Tuinstraat 65 Telefoon 013-42.35.42 - 42.57.83 b.g.g. en 's nachts 43.32.86 (013) 1 Mesuger an 101, Tilburg )isterwijk 30 mei 1896 Tilburg 10 januari 1979 Bromfietsen De formule «Weg afgelegd in reaktietijd remweg stopafstand» geldt ook voor bromfietsen. De stopafstand van komt bij een snelheid uur op 2,08 meter; bij 15 km op 3,92 meter; bij 20 km op 6,22 meter; bij 25 km op 9,02 meter; bij 30 km op 12,33 meter; bij 35 km op 16,13 meter; bij 40 km op 20,42 meter. Een bromfiets die 45 km snel rijdt, heeft 25,24 meter nodig om tot stil stand te komen. Die afstand is bij 50 km 30,56 meter; bij 55 km 36,35 meter; bij 60 km 42,67 meter. De verschillende stopafstanden zijn gegevens waarmee ook bij het naderen van kruispunten terdege rekening mee moet worden gehouden. Deze schets toont aan hoe het lawaai wordt tegengehoudendoor een geluidscherm of door een aarden wal, die echter veel meer plaats inneemt. Hoe meet men plaatsen is men dan ook gaan denken Even ingaan op de meting van het ge- T geluidschermen. Gewone muren luid zoals ze in de praktijk wordt t^e- °f,mektale" wand*n bzljn weimg es’ gepast. Onder geluid wordt verstaan tet,sch fn daarom ^nkt men meer aan een zeer kleine variatie in de luchtdruk ontworPen schermen uit be- bij het passeren van een geluidsgolf. or? Het 1S eei? sto[ waarmee men al- Elk geluid bezit een bepaalde tril- ler ei vormen kan kreeren, waardoor lingsgetal (ook wel frekwentie ge- er kan gewerkt worden in trapvorm noemd) uitgedrukt in Herz, dat wil schePl pve*s d? mogelijkheid zeggen een aantal triP’ngen per mi- trogvormen te voorzien ntlut planting wordt aangebracht. I Een moeilijkheid is dat geluiden met laiJd wordt o.m. gebruik germ gelijk geluidsniveau maar met ver- geluidkerende smalle watten 1 schillende frekwentie niet ever worden ervaren door het mens oor. Daarom heeft men de meeteen- D^nk heid «decibel A» of bB (A) ontwikkeld slj voor de «luiheid van het geluid»Om- dat het over logaritmische eenheden gaat, moet men opletten voor vergelij kingen; een toename van het niveau met 10 dB (A) moet als een verdub beling van het geluid worden aange- zien. Om een idee te geven van ge- ^ae luidsniveaus in het dagelijks leven kan men citeren dat in een stille slaapka mer op het 30 dB(A)normaal praten op 1,50 m wordt ervaren als 65 dB (A) terwijl een voorbijrijdende auto of brommer op die afstand een ge- luidsindruk van 80-90 dB (A) ach terlaat. Een s.raai vliegtuig op 100 m afstand teistert het oor met 115 dB (A). Die cijfers kunnen even helpen wan neer er over de decibels wordt ge praat. Op zaterdag 20 januari vindt er in het trefcentrum een optreden plaats van het Schotse duo Dougie McLean en Alan Roberts. Dougie McLean is ii onbekend meer. Als v de Tannahill Wes wat optredens ir naam staan. In het voorjaar van ’77 besloot hij om uit de Tannahill Weavers te stappen en samen met zijn vriend Alan Roberts een duo te vormen. De keuze van het repertoire was voor hun niet zo ’n probleem daar ze beiden uit de Schotse hooglanden komen. Het bestaat dan ook voornamelijk uit tra ditionele Schotse folk, aangevuld met wat eigen werk van de hand van Dougie McLean. Het duo geniet in lijke bekendheid, iets hebben aan een suksi terfolk ’7 Het duo menten Dougie McLean - viool, gitaar, man doline en zang. Alan Roberts - git; Radio-opnamen in Via Reinoud Weider het AVRO-radioprogramma Life», is het mogelijk geble AVRO-radio naar het Trefv Moergestel te halen. Er zullen op 3 februari opnames maakt worden van de befaamde I -else formatie Hedgehog Pie. „or dit optreden kunnen kaartjes be steld worden bij het Trefcentrum (04243-2239). Ook voor het optreden bochè op 28 januari (1 nog een beperkt aants schikbaar. geen voor de kinderen een ware bele venis is. In 1972 was het ontwerp van onze commissie wagenbouw zo grandioos, dat met het motto OOII de eerste prijs werd behaald. In de jaren daarna kwam er ook een loopgroep bij welke net als de grote wagen regelmatig bij de eerste drie eindigde. Zelfs de jongste Gaoperkes gingen deelnemen aan de kinderoptocht met hun bouwwerken. De groei zette door, als eerste in Til-, burg organiseerden we een zittings- avond, ook dit werd een succes. Mo menteel vindt men het als vanzelf sprekend dat de Leuwegaopers dit jaar lijks weer organiseren. Vele vereni gingen uit Tilburg en omgeving heb ben onze zittingsavonden reeds be zocht, waardoor nieuwe er vriendschappelijke banden zijn ont staan. Ook vele bekende artiesten en or kesten zijn bij «De Leuwegaopers» te gast geweest: Egelander Echo’s, or kest Henk v. Montfoort, orkest Freddy Golden, The New Four, B.Z.N., De Ober Bayemkapel Woensel en het sextet Wim Vlem- minx, momenteel omgedoopt in de Lichtstad Band. Praktisch alle be kende artiesten zijn reeds een of meerdere keren bij ons opgetreden. We noemen o.a.: Corry Konings, Ciska Peters, Ronnie Tober, Rita Ho- vink, Ria Valk, Spookey and Sue, De Twee Pinten, Rob de Nijs, Conny Vink, Frank en Mirella, Rosy en An dres, Rita Corita en nog vele anderen. Sinds enkele jaren beschikken we over een eigen Hofkapel, «De Leuweblao- zers», welke naast de gecontracteerde orkesten, onze Raad van Elf begeleidt en uiteraard present is bij de intocht en optocht. Dit alles danken we aan de inzet van alle medewerkers vanaf de oprichting tot heden, welke zich soms al jaren, vele maanden per jaar inzetten en zor gen voor een gepast en gezellig car naval. Nu reeds vestigen wij uw aan dacht op ons eerste lustrum: 11 jaar Leuwegaopers», hetgeen wij in 1980 met u samen hopen te vieren. om 20u.l5 en de start van de zittingsa- vond zal ca. 21.00 uur aanvangen tot ca. 23u.3O, met daarna een uitbundig bal. Kaarten voor deze unieke avond ztfn verkrijgbaar voor f 12,00 op de vol- Zoals in de afgelopen jaren zUn wij er de adressen: weer in geslaagd op deze zittingsavond V.V.V„ Spoorlaan 442, Tilburg, tel. en nadien bal, een uitgebreid pro- 43>61.31. Beekse Bergen, kantoor gramma te brengen, met o.a. de vol- strandpark, Tilburg, tel. 32.00.32. gende artiesten: Einde 1969 hebben enkele enthou siaste leden van de tennisvereniging «Beekse Bergen» de koppen bij elkaar gestoken en het plan opgevat een goede carnavalsvereniging op te rich ten. Op 11-11-1969 was de oprichting een feit en werd de vereniging officieel /racht ingeschreven als Stichting Camavals- >or in- veren>ging de Leuwegaopers met het ineen doel: de bevordering van de car- g navalsvreugde en het propageren van s camavalsleut. igen van start in de grote amu sementshal op het recreatie-oord de Beekse Bergen. Op het eerste grandioze camavals- festijn kwamen mensen uit Tilburg en omliggende gemeenten, maar zelfs van ver daarbuiten. Op deze avond werd dan ook meteen pen bezoek naar buiten van de Raad van Elf vastgelegd, nl. naar Wateringen. Vanaf het begin was er een geweldige medewerking van de directie van de Beekse Bergen, waardoor er in al die jaren een hechte band is gegroeid. Wij zijn hier zeer gelukkig mee, evenals met de gewel dige accomodatie van het Strand restaurant. In het tweede j de grote optoci met daar'" leken wc besliste zen zouder In 1972 gir carnav: handicc enon ganis veel best1 mede vele feest wee Een uitbr kwam c maanda; kennen: In verband met de korte Kestmis en het grote gk I moeilijkheden ontstaan over legen van de containers; niett alle bakken geleegd. Het bleek echter noodzakelijk route en ophaalschema aan te passen. De eerste week van het nieuwe, weer een flinke daling van saanbod. Dit is vermoedelijk te wijtvi. aan het slechte weer. Men verwacht dat wanneer het weer omslaat, een grote voorraad afvalglas, ontstaan door de feestdagen en genoemde weersomstandigheden, naar de tainers zal worden g. leiden tot overvolle bakk„.. tijdig kunnen worden gek Men wordt dan ook vriv.iu. zocht zich niet van alle glas ontdoen. De in het vorig jaar gestarte Brabantse proef met het inzamelen van afvalglas heeft goede resultaten. Een uit breiding in het overige deel van de provincie Noord-Brabant behoort tot de mogelijkheden. jaar namen we deel aan cht met een mooie wagen arop onze Raad van Elf. We /el de Prinsen wagen en de jury dan ook dat we buiten de prij- ■%n vallen. ui .972 gingen we van start met het -am^valsfeest voor de lichamelijk ge- .aiiuicapte jeugd. Dit kostte een >norme inzet van iedereen. Bij de or- ,—iisatie hiervan ondervonden we /eel steun van m.n. Dr. de Grood, het .vStuur van Dio, het Rode Kruis, onze 'dewerkers en niet te vergeten de .„.e sponsors, welke ieder jaar het - -* "eer financieel mogelijk maken. i.breiding van het aantal feesten er met de Kindermiddag op lag, of zoals we hem allemaal n: Het Klèn Klutjesfist. Ieder jaar moeten we velen helaas teleur stellen, omdat we al vroeg uitverkocht zijn. Blijkbaar voorzagen we hiermee in een behoefte. Op dit kinderfeest treedt uiteraard onze eigen «Wel- penraad» op naast de grote Raad, het- Denissen Wilhelminapark 127 Dielemans Lochtstraaf 12 Aloysius Cornelius Hendriks Corellistr. 268, Tilburg geboren Tilburg 4 dec. 1888 overleden Tilburg 11 jan. 1979 Peter Cornells de Haan Korte Houtstr. 8, Tilburg geboren Loon op Zand 1909 overleden Tilburg 11 jan. 1979 Petrus Cornelius Maria Oerle- mans Oerlesestr. 221 N, Tilburg geboren Tilburg 12 april 1904 overleden Tilburg 11 jan. 1979 Bernardus Maria Antonius van Maria Antonia van Hoof-van de der Schoot Kerkhof Dirigentenlaan 93, Tilburg Prof. Blokstr. 17, Tilburg geboren Hilvarenbeek 26-2-1901 geboren Nuenen, 1 juli 1928 overleden Tilburg 10 januari 1979 overleden Tilburg 15 jan. 1979 Franciscus Johannes Maria de Rooy Margriethof 20, Tilburg geboren 27 juli 1916 overleden Tilburg 15 januari 1979 Johanna Aldegonda Cornelia van Oers-Janssen Statenlaan 249, Tilburg overleden Tilburg 14 aug. 1914 overleden Tilburg 15 januari 1979 Elisabeth Braber-Bijveld Biestsestraat 43, Biest-Houtakker overleden Biest-Houtakker 12 jan. 1979 Mathilda bergen Billitonstraat 12, Tilburg geboren Tilburg 18 januari 1910 overleden Tilburg 14 jan. 1979 Theresia Viveen van Gulick Schubertstraat 700, Tilburg geboren St.-Michielsgestel 6 jan. 1890 overleden Tilburg 12 jan. 1979 Henricus Antonius Maria van Be ekhoven Hart van Brabantlaan 727, Tilburg geboren10 febr. 1903 overleden Tilburg 13 jan. 1979 Teresia Francisca Johanna Maria van de Ven Westerpark 10, Tilburg geboren Tilburg 3 dec. 19J overleden Tilburg 14 jan. 1 Hubertus Adrianus Frar Leemans Bachlaan 284, Tilburg geboren Tilburg 15 febr. 1924 overleden Nijmegen 15 jan. 1979 Josepha Wilhelmina Wouw-Reijnders Averkampstr. 11, Tilburg geboren Son en Breugel 6 aug. 1929 overleden Tilburg 11 jan. 1979 Petrus Wilhelmus Josephus Ver- steijnen Rossinistr. 249, Tilburg geboren Tilburg overleden Tilburg 12 jan. 1979 Een auto waarmee geremd wordt, heeft JJge langer hoe meer heel wat meters nodig om tot stilstand te komen. Want aan de lengte van de een s"elhe'd van km uur ,s remweg moet ook de afstand worden de stopafstand van de personenauto toegevXgd die wordt afgelegd gedu- (we8 afge>e8d ln de reaktietijd plus rende de reaktietijd van de bestuurder, remweg) 6,30 meter. Bij een snelheid, dat is de tijd die hij nodig heeft om, na va" 25 km heefft de bestuurder 8,80 het zien van een plotseling gevaar, zijn n_od’g °m te b« 30 km ls voet te verplaatsen van het gaspedaal ?at,V’./0 naar het rempedaal. Veel automobilis- b!-l 3- km meter’ ten houden nog onvoldoende rekening J1!! km meter, met die reaktietijd. Dat is mede de re- blJ 22>™ meter; den dat in veel gevallen, ondanks een bij 50 km 26,90 me er; gmisiige remweg, ud> een bn.slng 55 3^.60 me er, bij 65 km 42,20 meter; Hoeveel meter een personenauto af- by 70 km 48 meter; legt voordat hij stilstaat, wordt hier- by 75 54 20 meter; onder vermeld. Bij de berekening is bij 80 km 60,80 meter; uitgegaan van de gemiddelde bij 85 km 67,80 meter; reaktietijd van 0,6 sekonde en van de bij 90 km 75,10 meter; minimumeis die in de wet aan de rem- by 95 km 82,80 meter vertraging wordt gesteld. bij 100 km 90,90 meter. Voorzorgen Zoals reeds werd gezegd, kan men in de industrie bepaalde maatregelen treffen om geluiden voor de omgeving te dempen. Wat de luchtvaart betreft, wordt er sinds jaren uitgekeken naar de ligging van luchthavens, wordt er gedokterd aan het drukken van het geluid van de motoren (denk aan de zogenaamde «whisper jet», enz.). Op dat gebied moet er echter nog heel wat gebeuren speciaal bij de militai ren. Maar daar wordt geschermd met het argument dat de prestaties van de toestellen en dus de doeltreffendheid daarmee wordt geschaad. Toch is het laatste woord in die sektor daarover totaal wera juv ton gtas opgenaaia. uat nog niet gezegd. zijn negen miljoen flessen en potten. Een van de ergste bronnen van ge- Vergeleken met de gemiddelde cijfers luidshinder is het wegverkeer. Men van de perioden hiervoor is dit een ver- schat over het algemeen dat in onze dubbelmg. streken 35% van de bevolking per manent aan een bepaalde hinder is blootgelegd. Men kan het op drie ma- aanpakken en liefst na- 1 uja.lg tuurlijk de drie tegelijk. Ten eerste bij unzijn de bron: door maatregelen te treffen aan de motoren van bussen en vracf* n» auto’s of in het algemeen door W “E ab e a door strenge kontroles uit te oefenen fvPas-e hjk te wijten op techms*he details Men kan het in ^e gmg tweede instantie aanpakken door c huizen nabij een verkeersweg zodanig te bouwen dat er zo weinig mogelijk A lawaai van buiten doordringt. Ten e bakken die met huizen bere^t. geleegd. /riendelijk ver- ineens te Boven 100 km Nog een paar getallen: Voor een personenauto die 105 km per uur rijdt, bedraagt de stopafstand bijna 100 meter, om precies te zijn 99,30 meter; de stopafstand is bij 110 km 108,10 meter; bij 115 km 117,30 meter; bij 120 km 126,80 bij 125 km 136,70 bij 130 km 147,10 bij 135 km 157,70 bij 140 km 168,7“ bij 145 km 180,; bij 150 km 192 i Het zal duidel genoemde afst ters moeter wegdek nat

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1979 | | pagina 27