B
STADS©
SCHOUWBURG
■O j
Bi
Piano’s
in de Stadsschouwburg
Anne-Wil Blankers en Jeroen Krabbé
spelen «Verdomde Loewietje
55
Belangrijk jazzkoncert
door vier saxofonisten
goud
als
cadeau
'fyebers
«Tonpraoter» verkondiger van
simpele maar rake volkswijsheid
Precisietijd
Natascha Emanuels en
haar vrouwenkabaret
j.vanKERKOERLE
,e,ziJ^X^“rsEe- The Mathews Brothers
>n Trefcentrum Moergestel
Realisme ontleend aan het dagelijkse leven
i
lovember 1978 paginal
DE TILBURGSE KOERIER
Donderdag 30 november 1978 pagina 9
Zaterdag 16 december in Stadsschouwburg
van QUARTZ-CENTRUM
Traditie vervaagd door telecommunicatie
3.750,-
LINDBERGH
3.775,-
3.795,-
BRUCKNER
4.690,-
KAPS
5.975,-
YAMAHA
5.980,-
de
JORGENSEN
6.150,-
STEINGRAEBER
9.138,-
UEBEL
Goede gebruikte plano
klein model
V
Dan een quartzhorloge
(afwijking hoogstens 1 min. per jaar)
camee hanger
f385,-
IEKEI
LRST
ZIMMERMAN van 4995.-
NU
HERRMANN van 5010,-
NU
i werd het
>ne Quar-
Natasc
groep a
steeds
Kom kijken bij:
Schouwburgring 27, Tilburg
(eigen service-afdeling)
Bredasweg 47
(naast kerkhof)
Tilburg Tel. 431595
.1 zeker één
kties van dit
snsies na de
regie
zijn gr
ses.
de
Globe met «Dimanche»
speelt. Sa-
lerfecte ba-
i en leven-
L ei ken
n en uzic
hfiL vdiL
t ge-
:r quasi-
ctaal,
omde Loewietje» zal
‘beste toneelprodukti
n worden. De recensies ns
ire waren unaniem lovend.
proviwi
ïlers en t
iming aar
«r
t op zaterdag 16
-g weer uitgemaakt wie
Tonpraoter lijkt een
«Buutteredner». Het
it van daar of in ieder
tvergewaaid,
it is maar ten
°ezel-
isidSte
regis- spee
i Rijn- decc
indsant. stelling
ging een Liesbetl
Wick I
Guus I
Kretz,
Babette
tweede toneelpro- borgh.
Hamiet Bluiette speelt baritonsax,
komt uit Illinois, speelde piano vanaf
zijn vierde, klarinet vanaf zijn achtste,
begon na zeventien jaar fluit te spelen
en een jaar later baritonsax.
YOUNG CHANG van 4995,- gg^
LECHLEITER 9.295,-
Leverbaar in noten; eiken of chip
pendale uitvoering.
Volledige garantie Inkt, stemmen.
Hoofdpersoon in
meisje Ginette we
thuis bij haar ouder
met haar vriendje I
gymnastiekzaal w
bezeten van hc
jroduceert. Het
oorspronkelijke
min of meer als
xennen tongval
irmee is hij
i zijn kunst
i beho-
ckende
aan hun be-
t een wel-
overhouden,
enlijk in de kar-
Daarom zouden
iwestelijke, Brabantse of nog
-r opgezette toumooien niet
bijna als een blijspel voordoet, maar
naarmate het probleem duidelijker
wordt aan spelers en toeschouwers,
wordt de stemming aangrijpender en
zelfs schokkend.
ed mei
Lschuik. i
fledraaiaê
polen
f95.-
moge..„-
leen maar best?’
dende «zotten»
verstaan waaruit
men. H<
worden en geer
Daarom wordt
de Tilburgse
sinds twee jaar
genaamd, ook
dat men tot de
behoort. Daarom word
vermijdelijke jurering
gehecht aan het punt van de aktuali-
teit.
Dat betekent niet,
politiek en in het bij
burgse politiek n
sauweld», maar v.~'
de figuur vooral op i
kader van de Tilbur
of andere wijze leuk en tegelijk
nend moeten zijn. Immers, de i
voor i -
dankzij zijl.
Laten we hopen, dat I
onderdanen op 16 dt
op vobrtreffelyke wijze de
renspiegel zal worden voorgehouden.
Oliver Lake speelt fluit, sopraansax en
altsax. Woont sinds zijn jeugd in St.
Louis, studeerde schoolmusic, elek
tronische muziek, kompositie en or-
kestratie.
scha Emanuels bracht met haar
al vier kabaretprogramma’s, die
steeds ontstonden in nauwe samen
werking tussen Natascha en Els Kor-
vers en een team van schrijvers en
2.900,-
muziekhuis
Juliana van Stolbergstraat 7 en 25
Telefoon 013-420986
013-323049
ogramma werken Nat?c
Cllly Dartell, Carla Del
i Kessel en Aletta
liano wordt bespet
eet.
De voorstelling was In
ie schouwburg te zien Nich
zaterdag 2 en zondag 3
:rug. Toneelgroep Cen-
het stuk tien jaar geleden
een enorm sukses. Deze
ordt gebracht in een regie
Benton.
Anne-Wil Blankers, Jeroen Krabbé,
Carola Gijsbers van Wijk, Bram van
der Vlugt, Lies de Wind en Niki
Spengler zorgden met hun opvoering
van het aangrijpende toneelstuk «Een
dag uit de dood van Verdomde
Loewietje» voor één van de onbe
twiste hoogtepunten uit het toneel-
seizoen ’78-’79.
eind oktober in dt
en komt op i
december tei
trum speelde 1
en het werd e
uitvoering wor
van Nicholas i
Keuze uit vele
wildspecialiteiten
Restaurant
ALBERTVILLE
Alphensebaan 14 - CHAAM
Tel. 01619-1586
Keuken open van 12.00 tot 21.00 uur
Tafel reservering gewenst
en kwinkslagen pr
enige, dat van de
vorm over is, is de n
Limburgs te her kt
waarmee het gebeurt. Daar
voor de omgeving, waarin
ontstaan is, verloren en gaat hij I
ren tot het circus van rondtrekl
variété-artiesten, die i
kwaamheden terecht
verdiende boterham
maar niet meer wezer
navalstraditie passen. I
stadsgewestelijke,
grootser
Het World Saxophone Quartet werd in
december 1976 opgericht. De groep
koos de naam New York Saxophone
Quartet en toen bleek dat er al een
gelijknamig klassiek kwartet was,
werd de naam gewijzigd in The Real
York Saxophone Quartet. Om
ijkheden te voorkomen
Igens World Saxophor
Michel Deutsch in een regie van Paul
Vermeulen Windsant. De vertaling is cour
van Remco Campert en er wordt ge- te kt
jeld in de kostuums en tussen de
:ors van Pauk Gallis. Aan de voor-
g wordt meegewerkt door
eth Coops, Jan-Anne Drenth,
Ederveen, Marjan Geveling,
Hoes, Teuntje de Klerk, Nora
Johan Leysen, Matthias Maat,
te Mulder en Guusje van Til-
schrijfsters, waarvan Ingrid van Delft
de belangrijkste is.
«Een traan voor elke roos» probeert
verschillende vormen van verzet bij
vrouwen aan te tonen. Die vormen va
riëren van het gevoel van onbehagen
over het gekonditioneerde patroon in
het privé-leven tot en met uitingen van
bewust maatschappelijk en politiek
verZet.
«Een traan voor elke roos» is een ka-
bareteske kollage van muziek, proza,
poëzie en andere uitdrukkingen van
verzet. Regie Heleen van Meurs.
Choreografie Frank Sanders.
(Dimanche» is het
volgen haar leven,
;rs, met vriendinnen, niet.
René en vooral in de lever
u»i waar ze traint. Ze is
iet idee om de beste ma-
den en België, terwijl ze ook doorgin-
met hun toemees in de Britse
v.uuS en een zestien weken durende
zomerseizoen in de Schotse Hooglan
den. In 1977 kwam de eerste LP «A
Kiss In The Moming uit.
Op vrijdag 1 december speelt om 23
uur in de studiozaal in de serie «mo
derne jazz» het World Saxophone
Quartet uit de USA. Dit kwartet be
staat uit Julius Hemphill, Oliver Lake,
David Murray en Hamiet Bluiett.
Hemphill speelt fluit, sopraansax en
altsax. Hij is de belangrijkste kom-
ponist van het ensemble. Hij werd ge
boren in Texas, studeerde klarinet,
speelde in talloze bands en vestigde
zich in ’68 in St. Louis.
Het vrouwenkabaret van Natascha
Emanuels brengt op dinsdag 12 de
cember in de studiozaal het pro
gramma «Een traan voor elke roos».
Aan dit programma werken Natascha
Emanuels, Cilly Dartell, Carla Delfos,
Corrie van Kessel en Aletta de Vries
mee. De piano wordt bespeeld door
Fred Hekket.
David Murray speelt tenorsax, is de
jongste van het stel en komt oorspron
kelijk uit Califomië. Woont momen
teel in New York.
Naast de keuze van het Tilburgse karnavalslied 1979 wordt i
december om 8 uur in de Tilburgse Stadsschouwburg
de beste «Tonpraoter» van onze stad is. Het woord «T
Brabantse «vertaling» te zijn van het Limburgse
verschijnsel wordt dan ook vaak gezien als iets dat
geval uit het gebied tussen Maas en Rijn naar onze streken is overgewaaid,
maar dat niet wezenlijk tot onze karnavalstraditie behoort. Dat is maar ten
dele waar. Inderdaad is door de invloed van de nieuwsmedia, die het ons
mogelijk maken, om in de karnavalsdagen met één druk op de knop over te
schakelen van de «Narrensitzungen» in Mainz of Keulen naar de feesten in
de Marottenclub van Sittard of het Kwèkfestjjn van Oeteldonk, een zekere
vermenging van vormen opgetr^den.
De kennis van tradities blijft niet meer
beperkt tot de eigen plaats of streek,
maar van vele kanten worden invloeden
ondergaan, ten goede of ten kwade. Zo
is het ook gegaan met dit verschijnsel,
dat in principe overal onverbrekelijk
verbonden is met het karnavalsgebeu-
ren.
De ton is het universele attribuut
worden van de simpele of liever qii!
f simpele figuren, die in streektaal, of
I wat daarop lijkt een verhaal afsteken
I met een komisch karakter, maar ook
een dubbele bodem.
eger en nu soms ook nog wel had
stad en elk dorp zijn eigen stads-
iorpsgek, die in zijn of haar on
schuld op lach verwekkende wijze
formidabele waarheden kon vertellen
zonder het gevaar te lopen daarvoor
serieus aansprakelijk gesteld te wor
den. Zo kwam uit de samenleving als
vanzelf een corrigerende figuur naar
voren, gehandicapt en uitzonderlijk
I begaafd tegelijkertijd.
De nar en de prins
De nar aan de vorstenhoven was in
wezen eenzelfde figuur, nu echter niet
door het levenslot als vanzelf daartoe
I aangewezen, maar door de wil van de
t vorst uitdrukkelijk aangesteld als
J voortdurende bron van amusement
I maar óók als vermaning. De nar mocht
zeggen wat de kanselier niet mocht
zeggen. Als de laatste over de schreef
ging, werd hij opgehangen, als de
.i «zot» dat deed, voldeed hij aan zijn
I opdracht. Hij balanceerde voortdu
rend tussen humor en boosaardigheid
I hij zat schijnbaar nederig aan de
voeten van zijn vorst, maar beheerste
hem door zijn spitsvondige spotternij.
Hij was eigenlijk een voortdurende en
^levende karikatuur van degenen die hij
diende.
Zo is in de vastenavond- en kamavals-
i traditie iets soortgelijks ontstaan.
Waar een prins is, moet ook een nar
zijn. De figuren van de dorpsgek en de
hofnar smolten samen en werden tot
I een nieuw verschijnselweliswaar van
tijdelijke aard, maar met dezelfde in
houd en opdracht. Als men de vierin
gen in de grote en kleine kamavals-
I; centra in onze streken nagaat, dan
kom je ze overal tegen. Soms nog in
afzonderlijke typen zoals bijvoorbeeld
de Nijmeegse «Trui de Swert van de
Laoge Mert»soms uitgegroeid tot een
complete revue, zoals in Oeteldonk;
elders weer vervult de prins zelf de
narrenrol, eigenlijk het hoogste ideaal
der zotheid: vorst en nar tegelijkHet
meest bekend zijn geworden de Maas-
en Rijnlandse Buutteredners. Hoe dan
ook, elke plaats kende en kent nog een
wijze van «sotternije» waarbij plaat
selijke toestanden op eigen toon en in
eigen taal aan de kaak worden gesteld.
Geen conferencier
Het is nu ook wel duidelijk, dat het
eigenlijk niet zo zou moeten zijn, dat
bijvoorbeeld een Pierre Knoops net zo
goed in Maastricht of Venlo als in Den
Haag of Tilburg zou kunnen optreden.
Hij kan dat pas sinds hij verworden is
tot een «komisch nummer», d.w.z.
sinds hij overal verstaanbare mqppen
«Verdomde Loewietje» van Peter
i-ochols zien wij een echtpaar van
midden dertig met een geestelijk ge-
handikapte dochter. Hun leven is to
taal veranderd en beiden proberen
«ermee te leven». Zij doen dat door
het maken van cynische grappen en
het spelen van kabareteske scènes
over hun eigen situatie. Nichols heeft
het stuk zo geschreven dat het zich
Funhouse brengt revue
met Boy Bensdorp, Dr. Karl Heinz
Lindt en mevr. Daisy Dynamite
De groep Funhouse» heeft in de af- sics». Op vrijdag 1 december brengt
gelopen tienjaar diverse programma’s het ensemble het programma «After
uitgebracht met als absolute hoogte- Allin de Stadsschouwburg. Deze re-
punten «Revue», «Horror» en «Clas- vue bevat alle belangrijke hoogtepun
ten uit de Funhouse-historie.
«After All» wordt gespeeld door o.a.
Rob van Houten, Carry Schomper,
Cor Beurskens, Zillah Emanuela en
Hans van den Hoek. De ideeën en de
regie zijn van Rob van Houten. Met
groep heeft hij steeds erg veel suk-
i gehad, zowel bij het publiek als bij
pers. Er werden zelfs twee pro
gramma’s speciaal voor het buitenland
gemaakt. Funhouse bewandelt een
heel eigen weg in het theater en geeft
aan de klassieke revue een volkomen
nieuwe vorm en inhoud.
Speciale gasten op 1 december zijn
Herr Dr. Karl Heinz Lindt, Boy Bens
dorp en Daisy Dynamite.
jorette te zijn, om het majorettec
irs te winnen en op die manier weg
<omen uit het dorp waar ze woont
en het grote leven in te stappen.
Michel Deutsch beschrijft in zijn stuk
met liefdevolle nauwkeurigheid het
leven van alledag, van mensen die
werkloos worden, elkaar in het café
iets aanbieden, in de regen op de bus
staan te wachten, thuis naar de televi
sie kijken.
Realisme dat we in de bioscoop al
tegen zijn gekomen, b. v. in de film v
Claude Goretta L’Invitation en
Dentellière, maar op het toneel r
Maar ook hier kan het dagelijl
.vven, getoond in korte, op zichzelf
onbelangrijke episodes een betekenis
krijgen die ver boven de anekdote uit
stijgt en ons in vogelvlucht een blik
gunnen op alle luister en ontluistering
van het bestaan.
logelijk moeten zijn. Zij kunnen al-
L‘staan omdat de optre-
i» de tradities niet meer
zij zijn voortgeko-
t voor de deelname aan
>k uitdrukkelijk vereist,
e Tilburgse gemeenschap Op zondag 3 december vindt om 3 uur -
wordt ook in de on- ,n het Trefcentrum van Moergestel gen n
ring zoveel waarde een optreden plaats van de Ierse for- clubs
»unt van de aktuali- rriatie The Mathews Brothers
Een combinatie van Keltische liedjes
dat er per se over en Ierse j‘8s en reels, dat is watje kunt
bijzonder over de Til- verwachten van een optreden met mu-
i moet worden «ge- ?iek v,an Larry en Terry Mathews.
wél, dat het praatje en Larry s bijdrage is op de fiddle en gi-
op dit moment en in het ?aar’ terwijl Terry 5-snarige- en tenor-
irgse karnaval op een banJ°’ mandoline en gitaar sr
uk en tegelijk verma- men brengen de twee een per
1 moeten zijn. Immers, de nar is er ,ans t.ussen lyrische balladen i
1 zijn eigen vorst, de dorpsgek is er d*ge instrumentale stukken.
tzij zijn eigen omgeving! broers komen uit het Zuid-Westen
-L-J t Prins Noud en zijn van Orland uit een familie waar het
december a.s. weer geluid van de accordeon en de
vobrtreffelijke wijze de nar- «spoons» nooit lang afwezig was.
-■ Maar in 1958 verhuisden ze naar En
geland.
In 1977 maakten ze toemees in Zwe-
Zuidelijk Toneel Globe is dit seizoen
een nieuwe weg ingeslagen. Hetgezi
schap kreeg een nieuwe, enthousias
artistieke leiding van de jonge r*~
seurs Ulrich Greiff, Gerardjan Rijn-
ders en Paul Vermeulen-Windsant.
Ook het akteursbestand onderging een
flinke verjonging. De eerste to-
neelproduktie (Mooie Helena) toonde
al aan, dat Globe een eigentijdse,
enigszins gedurfde aanpak niet
schuwt. Ook deze -J -
duktie van Globe zal een verfrissend
karakter krijgen. U kunt dat gaan be
kijken op woensdag 13 en donderdag
14 december, als het toneelstuk «Di
manche» in Tilburg gespeeld wordt.
duidelijk Toneel Globe speelt het to-
:lstuk «Dimanche» van de auteur
New
«Ve
van
seiz<
pren
tm