B STADS© SCHOUWBURG ■O j Bi Piano’s in de Stadsschouwburg Anne-Wil Blankers en Jeroen Krabbé spelen «Verdomde Loewietje 55 Belangrijk jazzkoncert door vier saxofonisten goud als cadeau 'fyebers «Tonpraoter» verkondiger van simpele maar rake volkswijsheid Precisietijd Natascha Emanuels en haar vrouwenkabaret j.vanKERKOERLE ,e,ziJ^X^“rsEe- The Mathews Brothers >n Trefcentrum Moergestel Realisme ontleend aan het dagelijkse leven i lovember 1978 paginal DE TILBURGSE KOERIER Donderdag 30 november 1978 pagina 9 Zaterdag 16 december in Stadsschouwburg van QUARTZ-CENTRUM Traditie vervaagd door telecommunicatie 3.750,- LINDBERGH 3.775,- 3.795,- BRUCKNER 4.690,- KAPS 5.975,- YAMAHA 5.980,- de JORGENSEN 6.150,- STEINGRAEBER 9.138,- UEBEL Goede gebruikte plano klein model V Dan een quartzhorloge (afwijking hoogstens 1 min. per jaar) camee hanger f385,- IEKEI LRST ZIMMERMAN van 4995.- NU HERRMANN van 5010,- NU i werd het >ne Quar- Natasc groep a steeds Kom kijken bij: Schouwburgring 27, Tilburg (eigen service-afdeling) Bredasweg 47 (naast kerkhof) Tilburg Tel. 431595 .1 zeker één kties van dit snsies na de regie zijn gr ses. de Globe met «Dimanche» speelt. Sa- lerfecte ba- i en leven- L ei ken n en uzic hfiL vdiL t ge- :r quasi- ctaal, omde Loewietje» zal ‘beste toneelprodukti n worden. De recensies ns ire waren unaniem lovend. proviwi ïlers en t iming aar «r t op zaterdag 16 -g weer uitgemaakt wie Tonpraoter lijkt een «Buutteredner». Het it van daar of in ieder tvergewaaid, it is maar ten °ezel- isidSte regis- spee i Rijn- decc indsant. stelling ging een Liesbetl Wick I Guus I Kretz, Babette tweede toneelpro- borgh. Hamiet Bluiette speelt baritonsax, komt uit Illinois, speelde piano vanaf zijn vierde, klarinet vanaf zijn achtste, begon na zeventien jaar fluit te spelen en een jaar later baritonsax. YOUNG CHANG van 4995,- gg^ LECHLEITER 9.295,- Leverbaar in noten; eiken of chip pendale uitvoering. Volledige garantie Inkt, stemmen. Hoofdpersoon in meisje Ginette we thuis bij haar ouder met haar vriendje I gymnastiekzaal w bezeten van hc jroduceert. Het oorspronkelijke min of meer als xennen tongval irmee is hij i zijn kunst i beho- ckende aan hun be- t een wel- overhouden, enlijk in de kar- Daarom zouden iwestelijke, Brabantse of nog -r opgezette toumooien niet bijna als een blijspel voordoet, maar naarmate het probleem duidelijker wordt aan spelers en toeschouwers, wordt de stemming aangrijpender en zelfs schokkend. ed mei Lschuik. i fledraaiaê polen f95.- moge..„- leen maar best?’ dende «zotten» verstaan waaruit men. H< worden en geer Daarom wordt de Tilburgse sinds twee jaar genaamd, ook dat men tot de behoort. Daarom word vermijdelijke jurering gehecht aan het punt van de aktuali- teit. Dat betekent niet, politiek en in het bij burgse politiek n sauweld», maar v.~' de figuur vooral op i kader van de Tilbur of andere wijze leuk en tegelijk nend moeten zijn. Immers, de i voor i - dankzij zijl. Laten we hopen, dat I onderdanen op 16 dt op vobrtreffelyke wijze de renspiegel zal worden voorgehouden. Oliver Lake speelt fluit, sopraansax en altsax. Woont sinds zijn jeugd in St. Louis, studeerde schoolmusic, elek tronische muziek, kompositie en or- kestratie. scha Emanuels bracht met haar al vier kabaretprogramma’s, die steeds ontstonden in nauwe samen werking tussen Natascha en Els Kor- vers en een team van schrijvers en 2.900,- muziekhuis Juliana van Stolbergstraat 7 en 25 Telefoon 013-420986 013-323049 ogramma werken Nat?c Cllly Dartell, Carla Del i Kessel en Aletta liano wordt bespet eet. De voorstelling was In ie schouwburg te zien Nich zaterdag 2 en zondag 3 :rug. Toneelgroep Cen- het stuk tien jaar geleden een enorm sukses. Deze ordt gebracht in een regie Benton. Anne-Wil Blankers, Jeroen Krabbé, Carola Gijsbers van Wijk, Bram van der Vlugt, Lies de Wind en Niki Spengler zorgden met hun opvoering van het aangrijpende toneelstuk «Een dag uit de dood van Verdomde Loewietje» voor één van de onbe twiste hoogtepunten uit het toneel- seizoen ’78-’79. eind oktober in dt en komt op i december tei trum speelde 1 en het werd e uitvoering wor van Nicholas i Keuze uit vele wildspecialiteiten Restaurant ALBERTVILLE Alphensebaan 14 - CHAAM Tel. 01619-1586 Keuken open van 12.00 tot 21.00 uur Tafel reservering gewenst en kwinkslagen pr enige, dat van de vorm over is, is de n Limburgs te her kt waarmee het gebeurt. Daar voor de omgeving, waarin ontstaan is, verloren en gaat hij I ren tot het circus van rondtrekl variété-artiesten, die i kwaamheden terecht verdiende boterham maar niet meer wezer navalstraditie passen. I stadsgewestelijke, grootser Het World Saxophone Quartet werd in december 1976 opgericht. De groep koos de naam New York Saxophone Quartet en toen bleek dat er al een gelijknamig klassiek kwartet was, werd de naam gewijzigd in The Real York Saxophone Quartet. Om ijkheden te voorkomen Igens World Saxophor Michel Deutsch in een regie van Paul Vermeulen Windsant. De vertaling is cour van Remco Campert en er wordt ge- te kt jeld in de kostuums en tussen de :ors van Pauk Gallis. Aan de voor- g wordt meegewerkt door eth Coops, Jan-Anne Drenth, Ederveen, Marjan Geveling, Hoes, Teuntje de Klerk, Nora Johan Leysen, Matthias Maat, te Mulder en Guusje van Til- schrijfsters, waarvan Ingrid van Delft de belangrijkste is. «Een traan voor elke roos» probeert verschillende vormen van verzet bij vrouwen aan te tonen. Die vormen va riëren van het gevoel van onbehagen over het gekonditioneerde patroon in het privé-leven tot en met uitingen van bewust maatschappelijk en politiek verZet. «Een traan voor elke roos» is een ka- bareteske kollage van muziek, proza, poëzie en andere uitdrukkingen van verzet. Regie Heleen van Meurs. Choreografie Frank Sanders. (Dimanche» is het volgen haar leven, ;rs, met vriendinnen, niet. René en vooral in de lever u»i waar ze traint. Ze is iet idee om de beste ma- den en België, terwijl ze ook doorgin- met hun toemees in de Britse v.uuS en een zestien weken durende zomerseizoen in de Schotse Hooglan den. In 1977 kwam de eerste LP «A Kiss In The Moming uit. Op vrijdag 1 december speelt om 23 uur in de studiozaal in de serie «mo derne jazz» het World Saxophone Quartet uit de USA. Dit kwartet be staat uit Julius Hemphill, Oliver Lake, David Murray en Hamiet Bluiett. Hemphill speelt fluit, sopraansax en altsax. Hij is de belangrijkste kom- ponist van het ensemble. Hij werd ge boren in Texas, studeerde klarinet, speelde in talloze bands en vestigde zich in ’68 in St. Louis. Het vrouwenkabaret van Natascha Emanuels brengt op dinsdag 12 de cember in de studiozaal het pro gramma «Een traan voor elke roos». Aan dit programma werken Natascha Emanuels, Cilly Dartell, Carla Delfos, Corrie van Kessel en Aletta de Vries mee. De piano wordt bespeeld door Fred Hekket. David Murray speelt tenorsax, is de jongste van het stel en komt oorspron kelijk uit Califomië. Woont momen teel in New York. Naast de keuze van het Tilburgse karnavalslied 1979 wordt i december om 8 uur in de Tilburgse Stadsschouwburg de beste «Tonpraoter» van onze stad is. Het woord «T Brabantse «vertaling» te zijn van het Limburgse verschijnsel wordt dan ook vaak gezien als iets dat geval uit het gebied tussen Maas en Rijn naar onze streken is overgewaaid, maar dat niet wezenlijk tot onze karnavalstraditie behoort. Dat is maar ten dele waar. Inderdaad is door de invloed van de nieuwsmedia, die het ons mogelijk maken, om in de karnavalsdagen met één druk op de knop over te schakelen van de «Narrensitzungen» in Mainz of Keulen naar de feesten in de Marottenclub van Sittard of het Kwèkfestjjn van Oeteldonk, een zekere vermenging van vormen opgetr^den. De kennis van tradities blijft niet meer beperkt tot de eigen plaats of streek, maar van vele kanten worden invloeden ondergaan, ten goede of ten kwade. Zo is het ook gegaan met dit verschijnsel, dat in principe overal onverbrekelijk verbonden is met het karnavalsgebeu- ren. De ton is het universele attribuut worden van de simpele of liever qii! f simpele figuren, die in streektaal, of I wat daarop lijkt een verhaal afsteken I met een komisch karakter, maar ook een dubbele bodem. eger en nu soms ook nog wel had stad en elk dorp zijn eigen stads- iorpsgek, die in zijn of haar on schuld op lach verwekkende wijze formidabele waarheden kon vertellen zonder het gevaar te lopen daarvoor serieus aansprakelijk gesteld te wor den. Zo kwam uit de samenleving als vanzelf een corrigerende figuur naar voren, gehandicapt en uitzonderlijk I begaafd tegelijkertijd. De nar en de prins De nar aan de vorstenhoven was in wezen eenzelfde figuur, nu echter niet door het levenslot als vanzelf daartoe I aangewezen, maar door de wil van de t vorst uitdrukkelijk aangesteld als J voortdurende bron van amusement I maar óók als vermaning. De nar mocht zeggen wat de kanselier niet mocht zeggen. Als de laatste over de schreef ging, werd hij opgehangen, als de .i «zot» dat deed, voldeed hij aan zijn I opdracht. Hij balanceerde voortdu rend tussen humor en boosaardigheid I hij zat schijnbaar nederig aan de voeten van zijn vorst, maar beheerste hem door zijn spitsvondige spotternij. Hij was eigenlijk een voortdurende en ^levende karikatuur van degenen die hij diende. Zo is in de vastenavond- en kamavals- i traditie iets soortgelijks ontstaan. Waar een prins is, moet ook een nar zijn. De figuren van de dorpsgek en de hofnar smolten samen en werden tot I een nieuw verschijnselweliswaar van tijdelijke aard, maar met dezelfde in houd en opdracht. Als men de vierin gen in de grote en kleine kamavals- I; centra in onze streken nagaat, dan kom je ze overal tegen. Soms nog in afzonderlijke typen zoals bijvoorbeeld de Nijmeegse «Trui de Swert van de Laoge Mert»soms uitgegroeid tot een complete revue, zoals in Oeteldonk; elders weer vervult de prins zelf de narrenrol, eigenlijk het hoogste ideaal der zotheid: vorst en nar tegelijkHet meest bekend zijn geworden de Maas- en Rijnlandse Buutteredners. Hoe dan ook, elke plaats kende en kent nog een wijze van «sotternije» waarbij plaat selijke toestanden op eigen toon en in eigen taal aan de kaak worden gesteld. Geen conferencier Het is nu ook wel duidelijk, dat het eigenlijk niet zo zou moeten zijn, dat bijvoorbeeld een Pierre Knoops net zo goed in Maastricht of Venlo als in Den Haag of Tilburg zou kunnen optreden. Hij kan dat pas sinds hij verworden is tot een «komisch nummer», d.w.z. sinds hij overal verstaanbare mqppen «Verdomde Loewietje» van Peter i-ochols zien wij een echtpaar van midden dertig met een geestelijk ge- handikapte dochter. Hun leven is to taal veranderd en beiden proberen «ermee te leven». Zij doen dat door het maken van cynische grappen en het spelen van kabareteske scènes over hun eigen situatie. Nichols heeft het stuk zo geschreven dat het zich Funhouse brengt revue met Boy Bensdorp, Dr. Karl Heinz Lindt en mevr. Daisy Dynamite De groep Funhouse» heeft in de af- sics». Op vrijdag 1 december brengt gelopen tienjaar diverse programma’s het ensemble het programma «After uitgebracht met als absolute hoogte- Allin de Stadsschouwburg. Deze re- punten «Revue», «Horror» en «Clas- vue bevat alle belangrijke hoogtepun ten uit de Funhouse-historie. «After All» wordt gespeeld door o.a. Rob van Houten, Carry Schomper, Cor Beurskens, Zillah Emanuela en Hans van den Hoek. De ideeën en de regie zijn van Rob van Houten. Met groep heeft hij steeds erg veel suk- i gehad, zowel bij het publiek als bij pers. Er werden zelfs twee pro gramma’s speciaal voor het buitenland gemaakt. Funhouse bewandelt een heel eigen weg in het theater en geeft aan de klassieke revue een volkomen nieuwe vorm en inhoud. Speciale gasten op 1 december zijn Herr Dr. Karl Heinz Lindt, Boy Bens dorp en Daisy Dynamite. jorette te zijn, om het majorettec irs te winnen en op die manier weg <omen uit het dorp waar ze woont en het grote leven in te stappen. Michel Deutsch beschrijft in zijn stuk met liefdevolle nauwkeurigheid het leven van alledag, van mensen die werkloos worden, elkaar in het café iets aanbieden, in de regen op de bus staan te wachten, thuis naar de televi sie kijken. Realisme dat we in de bioscoop al tegen zijn gekomen, b. v. in de film v Claude Goretta L’Invitation en Dentellière, maar op het toneel r Maar ook hier kan het dagelijl .vven, getoond in korte, op zichzelf onbelangrijke episodes een betekenis krijgen die ver boven de anekdote uit stijgt en ons in vogelvlucht een blik gunnen op alle luister en ontluistering van het bestaan. logelijk moeten zijn. Zij kunnen al- L‘staan omdat de optre- i» de tradities niet meer zij zijn voortgeko- t voor de deelname aan >k uitdrukkelijk vereist, e Tilburgse gemeenschap Op zondag 3 december vindt om 3 uur - wordt ook in de on- ,n het Trefcentrum van Moergestel gen n ring zoveel waarde een optreden plaats van de Ierse for- clubs »unt van de aktuali- rriatie The Mathews Brothers Een combinatie van Keltische liedjes dat er per se over en Ierse j‘8s en reels, dat is watje kunt bijzonder over de Til- verwachten van een optreden met mu- i moet worden «ge- ?iek v,an Larry en Terry Mathews. wél, dat het praatje en Larry s bijdrage is op de fiddle en gi- op dit moment en in het ?aar’ terwijl Terry 5-snarige- en tenor- irgse karnaval op een banJ°’ mandoline en gitaar sr uk en tegelijk verma- men brengen de twee een per 1 moeten zijn. Immers, de nar is er ,ans t.ussen lyrische balladen i 1 zijn eigen vorst, de dorpsgek is er d*ge instrumentale stukken. tzij zijn eigen omgeving! broers komen uit het Zuid-Westen -L-J t Prins Noud en zijn van Orland uit een familie waar het december a.s. weer geluid van de accordeon en de vobrtreffelijke wijze de nar- «spoons» nooit lang afwezig was. -■ Maar in 1958 verhuisden ze naar En geland. In 1977 maakten ze toemees in Zwe- Zuidelijk Toneel Globe is dit seizoen een nieuwe weg ingeslagen. Hetgezi schap kreeg een nieuwe, enthousias artistieke leiding van de jonge r*~ seurs Ulrich Greiff, Gerardjan Rijn- ders en Paul Vermeulen-Windsant. Ook het akteursbestand onderging een flinke verjonging. De eerste to- neelproduktie (Mooie Helena) toonde al aan, dat Globe een eigentijdse, enigszins gedurfde aanpak niet schuwt. Ook deze -J - duktie van Globe zal een verfrissend karakter krijgen. U kunt dat gaan be kijken op woensdag 13 en donderdag 14 december, als het toneelstuk «Di manche» in Tilburg gespeeld wordt. duidelijk Toneel Globe speelt het to- :lstuk «Dimanche» van de auteur New «Ve van seiz< pren tm

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1978 | | pagina 9