JïrestoneEl
OPENING
Euro Uitlaatcenter
sn.
Zet ’mopFirestone banden!
Austin Allegro Estate 1300 nu
ook op LPG
EuroTUitlaatcenter
I Tilburg
Auto Ad Bont Co
Showroom geopend
LEYLAND
lLjH
Toyota’s eerste voorwielaangedreven auto:
Kamerplanten
de Tercel
snoeien en stekken
,(u
.0
HF
i
ce
.S
ZATERDAG
14
OKTOBER
Stratentocht voor
stoomautomobielen
Hier is de Euro aanbieding
1978 pagina 34
DE TILBURGSE KOERIER
Donderdag 12 oktober 1978 pagina 35
Nieuwe en gebruikte wagens
Nieuwe showroom
ïiger
de i
Firma Zeebregts
Van Mini tot Mercedes
el
g-
Weer initiatief van Autotron
1973
43.68.37
en 37.50
ij lossen ze op!
Onze 75ste zaak in Europa nu open!
RATIE
i van 7 tot 10 u.
een.
•N IS!
1
Bedrijfswagens
DE-AUTOS
(gele poort)
Banden die betrouwbare kilometers maken. Getest zijn
en zwaar beproefd. Onder alle weersomstandigheden veilig
remmen, uitwijken en optrekken garanderen.
Bijna een autoleven lang. Doen. Zet ’m op Firestone.
Vraag inlichtingen bij uw bandenman.
lil. En
service.
areer je bij
en en weer
eelt werke-
u wacht.
goedkoop.
Wij nodigen U uit op
een drink heel de dag
door, terwijl de dames
in de bloemetjes
worden
nlost
cks,
i vooraf wat
En inclusief
raf. U krijgt
erdelen.
Rij zo
maar binnen
W.A. HOLLAND B.V.
Tilburg 422600
In v
aanL
gen.
ook
ma-
Euro kan
bogen op meer
dan 10 jaar ervarii
op het gebied z
van montage
van uitlaat K
systemen
sektor die Ir
met de Ct
M Ringbaan Oost 146 Tel.013/42.43.84
kleding van
D’S
d. met garantie.
RVICE
ermans
delig
jaar.
MD.
L fl. 99.00
..fl 39.25
..tl. 32.25
PENDOOS
fl 67.50
..fl. 14.95
..fl. 14.75
sse en reactievermogen van de
Krachtige vleugelslagen door de
it bewegende valk.
Geen
afspraak nodig
MONTAGETIJD
V.A. 15 MIN.
verband met de opening zijn er een
ntal zeer aantrekkelijke aanbiedin-
worden
:l kamer-
eopend)
ns
Iburg.
Uleen
:zegd zijn
stadsauto
door zijn
nfort aan-
elijke
>rden
i gas en
ijzonder
De heren Ad Bont en Ed van Breugel
garagebedrijf in Waalwijk. Daar liepen de
gedacht moest worden. Na enig zc~'
St.-Josephstraat 136, waar sinds
Showroom officieel geopend is.
n dagelijks van
igs van 9.00 tot
nog weleens f
trkrijgen van
ito’s op
teft men
hebben.
lernet dat
slcn is voor-
wvendien snel vanuit
raad kan worden.
laats kon
Iburg aan-
De auto-
'o kunnen
voor al-
i repara-
strum of
laten doe
grond, t_
mer, zolder
de planten 2
jaar lang een florerend
oed dat er aan uitbreiding
gevonden aan de
luto Ad Bont Co
ingebouwde
’t ongeveer
De aanschaf
wij kozen de
st, omdat
:hikt voor
op
ing
6 DAGEN PER
WEEK GEOPEND
maandag/vrijdag
8.30 -17.30u
zaterdag
8.30 - 13-OOu
Aan de Jac. Oppenheimstraat 7 (ach
ter de Westermarkt) wordt aanstaande
vrijdag de neiuwe showroom geopend
van Tegelzettersbedrijf J.H.J. Zee
bregts bv.
soepless
met kra
lucht
Mocht het in het verleden r
zo geweest zijn dat het ver
onderdelen voor Britse aut
moeilijkheden stuitte, nu hot
daar geen vrees meer voor te 1
Leyland heeft een dicht deale1
ruimschoots van onderdelen
zien, en dat bove-j:— 1
Gouda bevoorra
benzine,
voor die„
waarde op
n. sen zijn er iciniuuc wn.
jokge- Als we dan tot slot nog een afsluitende
it laat
slag
Tijdens T
de openingsdag
blijven wij open
tot 17uur.,<S)
dreven 6 j
zaken zo goeo
enig zoeken werd ruimte j
ds donderdag 5 oktober jl. Ai
service die het bedrijf ver-
--1 ook nog de financiering
ring van de wagen: een
lutobedrijf» dus. zoals de
:l het-omschrijft.
versnelling zich wat moeilijk inscha
kelen, maar dat is dan ook de enige wat
minder positieve opmerking die over
deze bak te plaatsen valt. De synchro
nisatie is prima, de koppelingsslag is
kort, terwijl de pedaaldruk normaal
genoemd mag worden.
l’wOOR» “’kompleet
Konkurerende prijzen Enorme voorraad - montage van alle
Geen uurloon voor montage van merken
volledige systemen Garantie op onderdelen en montage
Geen verrassingen: onze vooraf Klaar terwijl u wacht!
bepaalde prijzen zijn 'Alles
Inbegrepen
De uitbreiding die het bedrijf onder- showroom. Ook de werkpk
gaan heeft geldt echter niet alleen de door de verhuizing naar Tilb
zienlijk uitgebreid worden, i
kopers bij Auto Ad Bont Cc
in de werkplaats terecht
lerhande onderhouds- en
tiewerkzaamheden. Anderen worden
natuurlijk ook met hetzelfde plezier en
dekelfde service geholpen.
Kamerplanten die nog v_,
en bloeien kunnen regel ma..
gemest. Ook verpotten I r r.
steeds, vooral bij planten die groei
en veel wortels onder uit het potj
hebben hangen.
Zodra de nachten kouder
(10°C en minder) moeten veel
De naam TERCEL, die valk betekent, planten vanuit de tuin naar binnen,
is aan de wagen gegeven om tot uiting Laat ze langzaam acclimatiseren,
te brengen dat de image van de Tercel Niettemin zullen ze door de overgang
parallel loopt met de snelheid, veel blad verliezen, daaraan is weinig
te doen.
Aan het eind van de zomer worden de planten
sommige kamerplanten minder mooi, groei begint,
In zulke gevallen kan het zijn dat zo’n g-i
even om tot
nage van de 1
iet de snelht
Men moet daar niet te bescheiden over
denken. Dit bedrijf bestaat al 25 jaar en
heeft ongeveer 70 tegelzetters in
dienst, die projekten uitvoeren in Ne
derland en in België, waarvan een
aantal tot de zogenaamde «zware di-
rektie projekten» behoren. Dat bete
kent dat dit Tilburgse bedrijf inder
daad wordt uitgenodigd werken uit te
voeren, die aan zeer hoge kwali
teitsnormen moeten voldoen.
Dat bij Auto 'Ad Bont Co de klant
koning is moge blijken uit het feit dat
men de vele trouwe klanten die men in
de afgelopen zes jaar in Waalwijk
kreeg, niet in de kou wil laten staan
door de verhuizing naar Tilburg. Voor
hen wordt voorlopig de oude werk
plaats nog even open gehouden, zodat
zij als het nodig mocht zijn ook zo snel
mogelijk geholpen kunnen worden.
Insnoeien en stekken van kamerplanten kan heel goed in de nazomer gebeuren.
Stekken wortelen voorspoedig als de temperatuur voldoende hoog is, evenals de
luchtvochtigheid. Dat wordt het beste bereikt in een vensterbankkastje, waarvan
het doorzichtige plastic kapje af en toe even wordt verwijderd om frisse lucht toe te
laten. Anders is de kans op schimmel weer te groot. In stekken mogen geen
bloemknoppen aanwezig zijn, die kunnen de wortelvorming belemmeren. Even
tueel kan groeistofpoeder worden gebruikt, daarmee wordt wortelvorming be
spoedigd.
volop groeien Plant tijdelijk afsterft, maar dat de on-
Imatig worden dergrondse knollen of wortelstokjes
iv.t kan nog kunnen worden bewaard en in het
lie groeien voorjaar opnieuw kunnen uitlopen.
tgat Dat is bijvoorbeeld het geval met
Achimenes (roze of blauwe bloemen),
Caladium, een fraaie bladplant, pijpje
lak, Sinningia of gloxinia voor zover
ze een knol maken en ook Hippea-,,
of amaryllis als u het blad hebt
oorgroeien. Bewaren in de pot-
bij ongeveer 15°C (koele ka-
,J r o.i.d.). Doorgaans gever
zelf aan wanneer de tier-
groei oegint, ze moeten dan verse pot
grond hebben.
In eerste instantie uitsluitend voor de
eigen markt heeft Toyota in Japan in de
afgelopen maand een totaal nieuw mo
del geïntroduceerd nl. de Toyota Ter
cel.
De Tercel die in de populaire klasse valt
is het eerste personenwagenmodel van
Toyota dat over voorwielaandrijving
beschikt en rondom onafhankelijke
wielophanging heeft. In de uitvoering
die nu in Japan op de markt is gebracht,
is de Tercel uitgevoerd met een even
eens nieuw ontworpen 1452 cm3 mo
tor die voorzien is van een boven
liggende nokkenas. De Tercel-lijn be
staat uit een 3-tal basismodellen waar
onder een 3-deursmodel.
Na een testperiode op de Japanse
markt van een half jaar zal de TER
CEL hoogst waarschijnlijk op de aan
staande personenwagen RAI te Am
sterdam in februari zijn debuut voor
buiten Japan maken.
Met de introductie van de bijna 4 me
ter lange Toyota TERCEL wil men bij populaire auto, een concept
Toyota het aanbod verruimen in de de V.S. snel terrein wint.
nu.idige gebruiksauto kan worden ge
transformeerd. Belangrijk voor stads-
gebruik is ook dat de karrosserie door
zijn ronde vormen zo goed overzich
telijk is. Vooral bij wat par
keerplaatsen zal men
hoog waarderen. En omdat de a^v
compact gebouwd is, is de hanteer
baarheid in drukke stadsstraten hele
maal bijzonder plezierig.
Hiermee wil helemaal niet gezegd zijn
dat de Allegro een typische stadsauto
zou zijn. Integendeel, want door zijn
hydragas-vering is het rij komfort aan
zienlijk hoger dan van soortgelijke
auto’s uit deze prijsklasse mag worden
verwacht. De kombinatie van f
vloeistof geeft de wagen een bij:
rijkomfort.
Wat bijzonder opvallend bij de Allegro ™et °ns tot de 1
is. is de vrijwel ongevoeligheid voor het brandstofvei
zijwind, een prettige eigenschap voor vaarbaar is.
ons toch wel wat winderige land. De mat(: aan de gebruikelijke
wagen heeft een heel rustige bestu- rege boudt- laat ons zegger
ring, hetgeen als een grote bijdrage tot dan n,et boven de 2° km P
het algehele rijkomfort mag worden komt, mag op een LPG-ve
gezien. De besturing is vrij direkt en ruim ee" °P tlen r' 7'
tot ongeveer 120 km per uur ook pre- mteraard iets gunstiger,
cies. Daarboven wordt het wat vaag. tassen de P 4 112 U1
maar dat mag. gezien de topsnelheid versnellingsbak is 1
van ruim 140 km per uur op gas. niet schakelde vierba
als erg bezwaarlijk gelden. Immers. bed‘f n^n maar
juist de gasrijder zal er rekening mee neen, hen enkel
In de showroom zijn allerhande auto’s
te zien: nieuwe en tweedehands. Om
de klant alle gewenste zekerheid te ge
ven hoopt men zich zeer binnenkort
aan te kunnen sluiten bij de Bovag.
wat dus een optimale garantie voor
een tweedehandsauto betekent. En als
men nu de voorkeur geeft aan een
nieuwe wagen, moet U niet direct
doorlopen als de auto die U in ge
dachten had op dat moment niet in de
showroom aanwezig is. Het is zo dat
het bedrijf elke gewenste wagen van
Mini tot Mercedes leveren kan.
De stratentocht
I bielen is uniek. N
I wordt een tocht
I stoomautomobiel
rijden op stoom is 01
motoriseerd rijden óp
vond de Fransman C
rijdende stoommachine
tot 1886 duurde voorga
zijn eerste op benzine rijt
uitvond.
De stoomautomobielen zijn uitermate
milieuvriendelijk. Het probleem is
echter datje de automobielen niet zo
maar, door op een knop te drukken
kunt starten. Daar moet eerst een sto- br wordt
ker aan te pas komen. bokaal, de 1
Na ’n half uurtje stoken kan de stoker de stad ’s-I
de pet van de automobilist opzetten
en de stoomhandel overhalen.
Sommige automobielen sprinten dan,
razendsnel weg. In 1906 doorbrak een
stoomauto van de gebroeders Stanley
als eerste de tweehonderdkilometer-
grens.
Motor
De motor is een dwars geplaatste
viercilinder in lijft met een zuiger-
verplaatsing van 1.275 cm3. De motor
heeft een vermogen van 40 kW (54 pk)
eren per
1 van 87
mkg) wordt bereikt bij 3.000
lingen.
specifieke
alt af te le-
Daarbij behoren werken aan ambas
sades en aan exclusieve projekten.
Met de opening van de nieuwe show
room heeft men de bedoeling
een breder.publiek kennis te laten
ken met het leveringsprogramma van
het bedrijf, dat ook gaarne particulie
ren behulpzaam wil zijn. Men beschikt
over een zeer breed assortiment bin
nen- en buitenlandse tegels en het be
drijf kan er ook voor zorgen dat deze
door uitgesproken vakmensen worden
geplaatst.
LPG
De laadruimte van de Allegro Estate
bedraagt 1V2 m3 als de achterbank is
weggeklapt. Die nuttige ruimte zou
natuurlijk ergerlijk worden aangetast
als daar ergens een LPG-tank zou
moeten opgeborgen worden. Zoals
meerdere importeurs heeft ook Ley-
land Nederland gezocht naar een op
lossing. waarbij de ruimte gehand
haafd blijft terwijl toch op het
goedkope gas kan worden geredën.
Die oplossing is gevonden door de
gastank onder de laadvloer aan te
brengen op de plaats waar ook het re
servewiel wordt vervoerd.
Zonder ingrijpende karrosseriewijzi-
gingen heeft men dat kunnen realise
ren. Een stalen luik scheidt de tank-
ruimte van het wageninterieur. De
tanknippel is aan de buitenkant van de
wagen aangebracht, zodat bij het tan
ken geen gas in de wagen komt.
De met LPG-installatie geleverde Al
legro. deze installatie is trouwens le-
vvi oaar op alle Leyland-modellen met
-motor, rijdt de eerste 1500 km op
ine en wordt daarna op gas over
geschakeld. Bij gebruik van deze in
stallaties en wanneer de inbouw in een
door Leyland goedgekeurde in-
d- bouwstation heeft plaatsgevonden,
:n blijft de normale fabrieksgarantie op
de auto gehandhaafd.
Omdat de hele inbouw vrijwel geen
ingrijpen in de bestaande konstruktie
vergt, de tank wordt bijvoorbeeld door
middel van een bijgeleverd frame
v^stgezet, kan de auto bij een even
tuele verkoop weer heel gemakkelijk
in de standaard-konditie worden te
ruggebracht.
De meerprijs voor een i
LPG-installatie bedraagt
ekskl. BTW. I
en «must», wij kc
-ing voor de test,
ten er zo goed geschir
Allegro Estate «loopt» ook c
e, wellicht een geruststellii
iegenen die onder geen voor
gas willen rijden, die men
er tenslotte ook.
opmerking willen maken, dan kan dat
niet anders zijn dan het weerzien met
de Allegro dezerzijds heel plezierig
was. Als zo’n auto al een jaar of wat in
produktie is. dan ga je een beetje het
precieze kontakt verliezen. Boven
dien is het zo dat in de loop der jaren
kleine wijzigingen worden aange
bracht, die stuk voor stuk tot doel
hebben het produkt te verbeteren. De
Allegro anno 1978 is een heel andere
auto dan in 1973 door ons in Engeland
werd bereden als eerste kennismaking
met deze nieuweling. De Allegro Es
tate 1300, zoals wij die in gebruik had
den. heeft een katalogusprijs van
f 13.750,Dat is een zeer acceptabel
bedrag voor een auto die zowel voor
partikulier als zakelijk gebruik veel te
bieden heeft.
De prijzen van de andere Allegro’s lig
gen tussen de f 10.995,voor de 1100
tweedeurs L-type tot f 14.5090,
voor de vierdeurs 15-0 Special.
Gezien het huidige prijsniveau van
auto’s, allemaal zeer beschaafde prij
zen die voor een deel wel te danken
zullen zijn aan de nog steeds lage stand
van het Britse pond.
Onder de
leent, valt dan
en verzekerinj
«compleet at.,,
heer van Breugel
gestreden om de Max Lips-
e Casinobeker en de beker van
-Hertogenbosch. Bij een tocht
horen nu eenmaal bekers en de jury
bestaande uit de h. M. Lips, de h. H.
Aan de Stegge, de h. I. Mahy uit België,
de h. B. Martini hebben het er maar
moeilijk mee.
In een later stadium zullen de details
over de route worden bekendgemaakt.
De ADO 67, zoals de fabriekskode voor de Allegro luidt, draait inmiddels
alweer heel wat jaartjes mee. In 1973 werd de wagen geïntroduceerd en in
1977 kwam er een gemodificeerde versie die naar goed Engels gebruik
Mark II gedoopt werd.
Binnenkort zullen de karrosserieën, met uitzondering van de Estate,
opnieuw een facelift ondergaan. Technisch komen er geen opzienbarende
wijzigingen. Reden voor ons om de Estate nader aan de tand te voelen.
De Allegro is in verschillende uitvoeringen leverbaar. Zo is er een twee-
deurs-versie, een vierdeurs en een stationcar en er zijn motoren van 1100,
1300, 1500 en 1750 cm3 inhoud.
Reden genoeg dus om eens binnen te
lopen bij Auto Ad Bont Co aan de
St.-Josephstraat 136. Elke dag. maan
dag t.m. zaterdag van 10.00 - 19.00
uur.
Handicap
Aan de tocht tussen Den Bosch en
Drunen gaat eerst een handicapkrite-
rium vooraf op de Parade. De stoom
automobielen zullen hun kwaliteiten
over een parkoers dat door de Hertog-
rijders uit Den Bosch is samen-
tonen.
t orig jaar genoten meer dan vijfdui
zend kijkers van de demonstraties.
Nadat een automobilist al of niet met
goed gevolg de proef heeft gereden,
gaat hij direkt op weg naar Drunen. Dit
in tegenstelling tot het vorigjaar. Toen
gingen de auto’s in optocht en dat gaf
grote problemen. Sommigen verloren
te veel druk en konden weer helemaal
van voren af aan beginnen. Water in
nemen. brandstof en' wachten op
stoom.
Op 15 oktober vindt wederom de Stra
tentocht voor stoomautomobielen
plaats. Lips Autotron is er weer in ge
slaagd, om een groot aantal Engelse
j deelnemers aan de start te laten ver
schijnen. Daardoor is het deelnemende
aantal auto’s tot 17 gekomen.
ut voor stoomautomo- IIJUjrL
Nergens op de wereld ^steld,
>cht voor alleen maar Vor|gJa
slen gehouden. Het
auder dan het ge-
op benzine. In 1795
1 Cugnot de eerste
hine uit, terwijl het
>rdat Gottlieb Benz
rijdende auto
Hoewel over smaken natuurlijk kan
worden getwist, vinden wij de wat
ronde vormgeving van de Allegro zeer
geslaagd. Bij de Estate zouden wij
vóór het woord «geslaagd» zelfs
«zeer» willen noteren. Die eigenaar
dige en zelfs eigenzinnige hop-up van
het dak geeft de wagen een wel zeer
eigen gezicht, maar is daarnaast ook
erg nuttig, want die draagt er zeer toe
bij dat de achterruit redelijk
schoonblijft. De luchtstroom, die
sterk afgebogen wordt, is daarvoor
verantwoordelijk.
Niets op deze wereld is ideaal, zo ook een vermogen van 40 kW
deze Allegro’s niet. Met name de wel dat bereikt wordt bij 5.250 toet
wat fors uitgevallen wielkasten kun- n’aximjUIP koPPe'
nen een aanleiding tot kritiek vormen. Nm ^,85 mkg) wordt bereikt bi
Daar staat dan weer tegenover dat de omwentelingen.
Estate door zijn makkelijk neerklap- Aan de geg5,v!"sJan het spe
bare achterbank tot een buitengewoon vermogen. 31,4 kW/dm3. valt t
handige gebruiksauto kan worden ge- zen dat deze motor erg laag belast is, legro,
waaruit dan weer de konklusie kan verba;
worden getrokken dat het in de lijn der 1300-r
verwachtingen ligt, dat hem een lang benzir
vat nauwe par 'even beschoren zal zijn. En uit het
die eigenschap g^gey€" da! sPecif,eke «e^icht
omdat de auto 22,6 kg/kW bedraagt mag dan de kon-
- kluste worden getrokken, dat de Al
legro Estate geen sprinter is, maar een
auto die bescheiden gemotoriseerd is.
Daaruit mag dan niet de konklusie
worden getrokken dat de prestaties
onvoldoende zijn. Het is een ge
bruiksauto die als gemotoriseerd ver
voermiddel in alle opzichten met pre
dikaat «voldoende» verdient.
Wie de auto gebruikt zoals hij bedoeld
is, een gebruiksauto die niet de eigen
schappen van een sprinter heeft, zal
j_ konk]usie komen dat
srbruik alleszins aan- f 1.500,eksl
vaardbaar is. Wie zich in redelijke is uiteraard geei
mate aan de gebruikelijke snelheids- LPG-uitvoering
regel houdt, laat ons zeggen dat men deze wagen er
n per uur uit is. De Allegro I
/erbruik van
n rekenen. Op benzine
unstiger, dan zal men
iiitkomen.
ngsbak is een poo..^..
:rbak, die zich licht laat
een wat grote slag
:1e keer laat de eerste
houden dat de temperatuur in de mo
tor hoger is dan wanneer hij benzine
gebruikt. Om die reden zal men er al
tijd verstandig aan doen om met gas
niet het onderste uit de kan te halen,
trouwens op benzine is dat ook niet zo
erg verstandig. Hard rijden kost nu
eenmaal erg veel geld.
loopt vanaf de Corolla tot en
Carina; de twee modellen
waartussen men de TERCEL moet
plaatsen. De TERCEL is een automo
biel die wat basisprincipe betreft aan
sluit bij de Europese gedachte over de
-Hilaire auto, een concept dat ook in
De beide heren hopen hier hun werk voort te zetten op een wat grotere schaal. In de
showroom en op de nog ruimere plaats daarnaast, is ruimte om alle wagens ten
toon te stellen, waar U ze op uw gemak kunt bekijken. Bij Auto Ad Bont Co kan
men terecht voor goede tweedehandswagens, maar ook nieuwe wagens zijn er in
alle soorten en maten te krijgen. «Vrije dealer-is de omschrijving die de heer Bont
er aan geeft.
MgltÜROjJïiin O