JïrestoneEl OPENING Euro Uitlaatcenter sn. Zet ’mopFirestone banden! Austin Allegro Estate 1300 nu ook op LPG EuroTUitlaatcenter I Tilburg Auto Ad Bont Co Showroom geopend LEYLAND lLjH Toyota’s eerste voorwielaangedreven auto: Kamerplanten de Tercel snoeien en stekken ,(u .0 HF i ce .S ZATERDAG 14 OKTOBER Stratentocht voor stoomautomobielen Hier is de Euro aanbieding 1978 pagina 34 DE TILBURGSE KOERIER Donderdag 12 oktober 1978 pagina 35 Nieuwe en gebruikte wagens Nieuwe showroom ïiger de i Firma Zeebregts Van Mini tot Mercedes el g- Weer initiatief van Autotron 1973 43.68.37 en 37.50 ij lossen ze op! Onze 75ste zaak in Europa nu open! RATIE i van 7 tot 10 u. een. •N IS! 1 Bedrijfswagens DE-AUTOS (gele poort) Banden die betrouwbare kilometers maken. Getest zijn en zwaar beproefd. Onder alle weersomstandigheden veilig remmen, uitwijken en optrekken garanderen. Bijna een autoleven lang. Doen. Zet ’m op Firestone. Vraag inlichtingen bij uw bandenman. lil. En service. areer je bij en en weer eelt werke- u wacht. goedkoop. Wij nodigen U uit op een drink heel de dag door, terwijl de dames in de bloemetjes worden nlost cks, i vooraf wat En inclusief raf. U krijgt erdelen. Rij zo maar binnen W.A. HOLLAND B.V. Tilburg 422600 In v aanL gen. ook ma- Euro kan bogen op meer dan 10 jaar ervarii op het gebied z van montage van uitlaat K systemen sektor die Ir met de Ct M Ringbaan Oost 146 Tel.013/42.43.84 kleding van D’S d. met garantie. RVICE ermans delig jaar. MD. L fl. 99.00 ..fl 39.25 ..tl. 32.25 PENDOOS fl 67.50 ..fl. 14.95 ..fl. 14.75 sse en reactievermogen van de Krachtige vleugelslagen door de it bewegende valk. Geen afspraak nodig MONTAGETIJD V.A. 15 MIN. verband met de opening zijn er een ntal zeer aantrekkelijke aanbiedin- worden :l kamer- eopend) ns Iburg. Uleen :zegd zijn stadsauto door zijn nfort aan- elijke >rden i gas en ijzonder De heren Ad Bont en Ed van Breugel garagebedrijf in Waalwijk. Daar liepen de gedacht moest worden. Na enig zc~' St.-Josephstraat 136, waar sinds Showroom officieel geopend is. n dagelijks van igs van 9.00 tot nog weleens f trkrijgen van ito’s op teft men hebben. lernet dat slcn is voor- wvendien snel vanuit raad kan worden. laats kon Iburg aan- De auto- 'o kunnen voor al- i repara- strum of laten doe grond, t_ mer, zolder de planten 2 jaar lang een florerend oed dat er aan uitbreiding gevonden aan de luto Ad Bont Co ingebouwde ’t ongeveer De aanschaf wij kozen de st, omdat :hikt voor op ing 6 DAGEN PER WEEK GEOPEND maandag/vrijdag 8.30 -17.30u zaterdag 8.30 - 13-OOu Aan de Jac. Oppenheimstraat 7 (ach ter de Westermarkt) wordt aanstaande vrijdag de neiuwe showroom geopend van Tegelzettersbedrijf J.H.J. Zee bregts bv. soepless met kra lucht Mocht het in het verleden r zo geweest zijn dat het ver onderdelen voor Britse aut moeilijkheden stuitte, nu hot daar geen vrees meer voor te 1 Leyland heeft een dicht deale1 ruimschoots van onderdelen zien, en dat bove-j:— 1 Gouda bevoorra benzine, voor die„ waarde op n. sen zijn er iciniuuc wn. jokge- Als we dan tot slot nog een afsluitende it laat slag Tijdens T de openingsdag blijven wij open tot 17uur.,<S) dreven 6 j zaken zo goeo enig zoeken werd ruimte j ds donderdag 5 oktober jl. Ai service die het bedrijf ver- --1 ook nog de financiering ring van de wagen: een lutobedrijf» dus. zoals de :l het-omschrijft. versnelling zich wat moeilijk inscha kelen, maar dat is dan ook de enige wat minder positieve opmerking die over deze bak te plaatsen valt. De synchro nisatie is prima, de koppelingsslag is kort, terwijl de pedaaldruk normaal genoemd mag worden. l’wOOR» “’kompleet Konkurerende prijzen Enorme voorraad - montage van alle Geen uurloon voor montage van merken volledige systemen Garantie op onderdelen en montage Geen verrassingen: onze vooraf Klaar terwijl u wacht! bepaalde prijzen zijn 'Alles Inbegrepen De uitbreiding die het bedrijf onder- showroom. Ook de werkpk gaan heeft geldt echter niet alleen de door de verhuizing naar Tilb zienlijk uitgebreid worden, i kopers bij Auto Ad Bont Cc in de werkplaats terecht lerhande onderhouds- en tiewerkzaamheden. Anderen worden natuurlijk ook met hetzelfde plezier en dekelfde service geholpen. Kamerplanten die nog v_, en bloeien kunnen regel ma.. gemest. Ook verpotten I r r. steeds, vooral bij planten die groei en veel wortels onder uit het potj hebben hangen. Zodra de nachten kouder (10°C en minder) moeten veel De naam TERCEL, die valk betekent, planten vanuit de tuin naar binnen, is aan de wagen gegeven om tot uiting Laat ze langzaam acclimatiseren, te brengen dat de image van de Tercel Niettemin zullen ze door de overgang parallel loopt met de snelheid, veel blad verliezen, daaraan is weinig te doen. Aan het eind van de zomer worden de planten sommige kamerplanten minder mooi, groei begint, In zulke gevallen kan het zijn dat zo’n g-i even om tot nage van de 1 iet de snelht Men moet daar niet te bescheiden over denken. Dit bedrijf bestaat al 25 jaar en heeft ongeveer 70 tegelzetters in dienst, die projekten uitvoeren in Ne derland en in België, waarvan een aantal tot de zogenaamde «zware di- rektie projekten» behoren. Dat bete kent dat dit Tilburgse bedrijf inder daad wordt uitgenodigd werken uit te voeren, die aan zeer hoge kwali teitsnormen moeten voldoen. Dat bij Auto 'Ad Bont Co de klant koning is moge blijken uit het feit dat men de vele trouwe klanten die men in de afgelopen zes jaar in Waalwijk kreeg, niet in de kou wil laten staan door de verhuizing naar Tilburg. Voor hen wordt voorlopig de oude werk plaats nog even open gehouden, zodat zij als het nodig mocht zijn ook zo snel mogelijk geholpen kunnen worden. Insnoeien en stekken van kamerplanten kan heel goed in de nazomer gebeuren. Stekken wortelen voorspoedig als de temperatuur voldoende hoog is, evenals de luchtvochtigheid. Dat wordt het beste bereikt in een vensterbankkastje, waarvan het doorzichtige plastic kapje af en toe even wordt verwijderd om frisse lucht toe te laten. Anders is de kans op schimmel weer te groot. In stekken mogen geen bloemknoppen aanwezig zijn, die kunnen de wortelvorming belemmeren. Even tueel kan groeistofpoeder worden gebruikt, daarmee wordt wortelvorming be spoedigd. volop groeien Plant tijdelijk afsterft, maar dat de on- Imatig worden dergrondse knollen of wortelstokjes iv.t kan nog kunnen worden bewaard en in het lie groeien voorjaar opnieuw kunnen uitlopen. tgat Dat is bijvoorbeeld het geval met Achimenes (roze of blauwe bloemen), Caladium, een fraaie bladplant, pijpje lak, Sinningia of gloxinia voor zover ze een knol maken en ook Hippea-,, of amaryllis als u het blad hebt oorgroeien. Bewaren in de pot- bij ongeveer 15°C (koele ka- ,J r o.i.d.). Doorgaans gever zelf aan wanneer de tier- groei oegint, ze moeten dan verse pot grond hebben. In eerste instantie uitsluitend voor de eigen markt heeft Toyota in Japan in de afgelopen maand een totaal nieuw mo del geïntroduceerd nl. de Toyota Ter cel. De Tercel die in de populaire klasse valt is het eerste personenwagenmodel van Toyota dat over voorwielaandrijving beschikt en rondom onafhankelijke wielophanging heeft. In de uitvoering die nu in Japan op de markt is gebracht, is de Tercel uitgevoerd met een even eens nieuw ontworpen 1452 cm3 mo tor die voorzien is van een boven liggende nokkenas. De Tercel-lijn be staat uit een 3-tal basismodellen waar onder een 3-deursmodel. Na een testperiode op de Japanse markt van een half jaar zal de TER CEL hoogst waarschijnlijk op de aan staande personenwagen RAI te Am sterdam in februari zijn debuut voor buiten Japan maken. Met de introductie van de bijna 4 me ter lange Toyota TERCEL wil men bij populaire auto, een concept Toyota het aanbod verruimen in de de V.S. snel terrein wint. nu.idige gebruiksauto kan worden ge transformeerd. Belangrijk voor stads- gebruik is ook dat de karrosserie door zijn ronde vormen zo goed overzich telijk is. Vooral bij wat par keerplaatsen zal men hoog waarderen. En omdat de a^v compact gebouwd is, is de hanteer baarheid in drukke stadsstraten hele maal bijzonder plezierig. Hiermee wil helemaal niet gezegd zijn dat de Allegro een typische stadsauto zou zijn. Integendeel, want door zijn hydragas-vering is het rij komfort aan zienlijk hoger dan van soortgelijke auto’s uit deze prijsklasse mag worden verwacht. De kombinatie van f vloeistof geeft de wagen een bij: rijkomfort. Wat bijzonder opvallend bij de Allegro ™et °ns tot de 1 is. is de vrijwel ongevoeligheid voor het brandstofvei zijwind, een prettige eigenschap voor vaarbaar is. ons toch wel wat winderige land. De mat(: aan de gebruikelijke wagen heeft een heel rustige bestu- rege boudt- laat ons zegger ring, hetgeen als een grote bijdrage tot dan n,et boven de 2° km P het algehele rijkomfort mag worden komt, mag op een LPG-ve gezien. De besturing is vrij direkt en ruim ee" °P tlen r' 7' tot ongeveer 120 km per uur ook pre- mteraard iets gunstiger, cies. Daarboven wordt het wat vaag. tassen de P 4 112 U1 maar dat mag. gezien de topsnelheid versnellingsbak is 1 van ruim 140 km per uur op gas. niet schakelde vierba als erg bezwaarlijk gelden. Immers. bed‘f n^n maar juist de gasrijder zal er rekening mee neen, hen enkel In de showroom zijn allerhande auto’s te zien: nieuwe en tweedehands. Om de klant alle gewenste zekerheid te ge ven hoopt men zich zeer binnenkort aan te kunnen sluiten bij de Bovag. wat dus een optimale garantie voor een tweedehandsauto betekent. En als men nu de voorkeur geeft aan een nieuwe wagen, moet U niet direct doorlopen als de auto die U in ge dachten had op dat moment niet in de showroom aanwezig is. Het is zo dat het bedrijf elke gewenste wagen van Mini tot Mercedes leveren kan. De stratentocht I bielen is uniek. N I wordt een tocht I stoomautomobiel rijden op stoom is 01 motoriseerd rijden óp vond de Fransman C rijdende stoommachine tot 1886 duurde voorga zijn eerste op benzine rijt uitvond. De stoomautomobielen zijn uitermate milieuvriendelijk. Het probleem is echter datje de automobielen niet zo maar, door op een knop te drukken kunt starten. Daar moet eerst een sto- br wordt ker aan te pas komen. bokaal, de 1 Na ’n half uurtje stoken kan de stoker de stad ’s-I de pet van de automobilist opzetten en de stoomhandel overhalen. Sommige automobielen sprinten dan, razendsnel weg. In 1906 doorbrak een stoomauto van de gebroeders Stanley als eerste de tweehonderdkilometer- grens. Motor De motor is een dwars geplaatste viercilinder in lijft met een zuiger- verplaatsing van 1.275 cm3. De motor heeft een vermogen van 40 kW (54 pk) eren per 1 van 87 mkg) wordt bereikt bij 3.000 lingen. specifieke alt af te le- Daarbij behoren werken aan ambas sades en aan exclusieve projekten. Met de opening van de nieuwe show room heeft men de bedoeling een breder.publiek kennis te laten ken met het leveringsprogramma van het bedrijf, dat ook gaarne particulie ren behulpzaam wil zijn. Men beschikt over een zeer breed assortiment bin nen- en buitenlandse tegels en het be drijf kan er ook voor zorgen dat deze door uitgesproken vakmensen worden geplaatst. LPG De laadruimte van de Allegro Estate bedraagt 1V2 m3 als de achterbank is weggeklapt. Die nuttige ruimte zou natuurlijk ergerlijk worden aangetast als daar ergens een LPG-tank zou moeten opgeborgen worden. Zoals meerdere importeurs heeft ook Ley- land Nederland gezocht naar een op lossing. waarbij de ruimte gehand haafd blijft terwijl toch op het goedkope gas kan worden geredën. Die oplossing is gevonden door de gastank onder de laadvloer aan te brengen op de plaats waar ook het re servewiel wordt vervoerd. Zonder ingrijpende karrosseriewijzi- gingen heeft men dat kunnen realise ren. Een stalen luik scheidt de tank- ruimte van het wageninterieur. De tanknippel is aan de buitenkant van de wagen aangebracht, zodat bij het tan ken geen gas in de wagen komt. De met LPG-installatie geleverde Al legro. deze installatie is trouwens le- vvi oaar op alle Leyland-modellen met -motor, rijdt de eerste 1500 km op ine en wordt daarna op gas over geschakeld. Bij gebruik van deze in stallaties en wanneer de inbouw in een door Leyland goedgekeurde in- d- bouwstation heeft plaatsgevonden, :n blijft de normale fabrieksgarantie op de auto gehandhaafd. Omdat de hele inbouw vrijwel geen ingrijpen in de bestaande konstruktie vergt, de tank wordt bijvoorbeeld door middel van een bijgeleverd frame v^stgezet, kan de auto bij een even tuele verkoop weer heel gemakkelijk in de standaard-konditie worden te ruggebracht. De meerprijs voor een i LPG-installatie bedraagt ekskl. BTW. I en «must», wij kc -ing voor de test, ten er zo goed geschir Allegro Estate «loopt» ook c e, wellicht een geruststellii iegenen die onder geen voor gas willen rijden, die men er tenslotte ook. opmerking willen maken, dan kan dat niet anders zijn dan het weerzien met de Allegro dezerzijds heel plezierig was. Als zo’n auto al een jaar of wat in produktie is. dan ga je een beetje het precieze kontakt verliezen. Boven dien is het zo dat in de loop der jaren kleine wijzigingen worden aange bracht, die stuk voor stuk tot doel hebben het produkt te verbeteren. De Allegro anno 1978 is een heel andere auto dan in 1973 door ons in Engeland werd bereden als eerste kennismaking met deze nieuweling. De Allegro Es tate 1300, zoals wij die in gebruik had den. heeft een katalogusprijs van f 13.750,Dat is een zeer acceptabel bedrag voor een auto die zowel voor partikulier als zakelijk gebruik veel te bieden heeft. De prijzen van de andere Allegro’s lig gen tussen de f 10.995,voor de 1100 tweedeurs L-type tot f 14.5090, voor de vierdeurs 15-0 Special. Gezien het huidige prijsniveau van auto’s, allemaal zeer beschaafde prij zen die voor een deel wel te danken zullen zijn aan de nog steeds lage stand van het Britse pond. Onder de leent, valt dan en verzekerinj «compleet at.,, heer van Breugel gestreden om de Max Lips- e Casinobeker en de beker van -Hertogenbosch. Bij een tocht horen nu eenmaal bekers en de jury bestaande uit de h. M. Lips, de h. H. Aan de Stegge, de h. I. Mahy uit België, de h. B. Martini hebben het er maar moeilijk mee. In een later stadium zullen de details over de route worden bekendgemaakt. De ADO 67, zoals de fabriekskode voor de Allegro luidt, draait inmiddels alweer heel wat jaartjes mee. In 1973 werd de wagen geïntroduceerd en in 1977 kwam er een gemodificeerde versie die naar goed Engels gebruik Mark II gedoopt werd. Binnenkort zullen de karrosserieën, met uitzondering van de Estate, opnieuw een facelift ondergaan. Technisch komen er geen opzienbarende wijzigingen. Reden voor ons om de Estate nader aan de tand te voelen. De Allegro is in verschillende uitvoeringen leverbaar. Zo is er een twee- deurs-versie, een vierdeurs en een stationcar en er zijn motoren van 1100, 1300, 1500 en 1750 cm3 inhoud. Reden genoeg dus om eens binnen te lopen bij Auto Ad Bont Co aan de St.-Josephstraat 136. Elke dag. maan dag t.m. zaterdag van 10.00 - 19.00 uur. Handicap Aan de tocht tussen Den Bosch en Drunen gaat eerst een handicapkrite- rium vooraf op de Parade. De stoom automobielen zullen hun kwaliteiten over een parkoers dat door de Hertog- rijders uit Den Bosch is samen- tonen. t orig jaar genoten meer dan vijfdui zend kijkers van de demonstraties. Nadat een automobilist al of niet met goed gevolg de proef heeft gereden, gaat hij direkt op weg naar Drunen. Dit in tegenstelling tot het vorigjaar. Toen gingen de auto’s in optocht en dat gaf grote problemen. Sommigen verloren te veel druk en konden weer helemaal van voren af aan beginnen. Water in nemen. brandstof en' wachten op stoom. Op 15 oktober vindt wederom de Stra tentocht voor stoomautomobielen plaats. Lips Autotron is er weer in ge slaagd, om een groot aantal Engelse j deelnemers aan de start te laten ver schijnen. Daardoor is het deelnemende aantal auto’s tot 17 gekomen. ut voor stoomautomo- IIJUjrL Nergens op de wereld ^steld, >cht voor alleen maar Vor|gJa slen gehouden. Het auder dan het ge- op benzine. In 1795 1 Cugnot de eerste hine uit, terwijl het >rdat Gottlieb Benz rijdende auto Hoewel over smaken natuurlijk kan worden getwist, vinden wij de wat ronde vormgeving van de Allegro zeer geslaagd. Bij de Estate zouden wij vóór het woord «geslaagd» zelfs «zeer» willen noteren. Die eigenaar dige en zelfs eigenzinnige hop-up van het dak geeft de wagen een wel zeer eigen gezicht, maar is daarnaast ook erg nuttig, want die draagt er zeer toe bij dat de achterruit redelijk schoonblijft. De luchtstroom, die sterk afgebogen wordt, is daarvoor verantwoordelijk. Niets op deze wereld is ideaal, zo ook een vermogen van 40 kW deze Allegro’s niet. Met name de wel dat bereikt wordt bij 5.250 toet wat fors uitgevallen wielkasten kun- n’aximjUIP koPPe' nen een aanleiding tot kritiek vormen. Nm ^,85 mkg) wordt bereikt bi Daar staat dan weer tegenover dat de omwentelingen. Estate door zijn makkelijk neerklap- Aan de geg5,v!"sJan het spe bare achterbank tot een buitengewoon vermogen. 31,4 kW/dm3. valt t handige gebruiksauto kan worden ge- zen dat deze motor erg laag belast is, legro, waaruit dan weer de konklusie kan verba; worden getrokken dat het in de lijn der 1300-r verwachtingen ligt, dat hem een lang benzir vat nauwe par 'even beschoren zal zijn. En uit het die eigenschap g^gey€" da! sPecif,eke «e^icht omdat de auto 22,6 kg/kW bedraagt mag dan de kon- - kluste worden getrokken, dat de Al legro Estate geen sprinter is, maar een auto die bescheiden gemotoriseerd is. Daaruit mag dan niet de konklusie worden getrokken dat de prestaties onvoldoende zijn. Het is een ge bruiksauto die als gemotoriseerd ver voermiddel in alle opzichten met pre dikaat «voldoende» verdient. Wie de auto gebruikt zoals hij bedoeld is, een gebruiksauto die niet de eigen schappen van een sprinter heeft, zal j_ konk]usie komen dat srbruik alleszins aan- f 1.500,eksl vaardbaar is. Wie zich in redelijke is uiteraard geei mate aan de gebruikelijke snelheids- LPG-uitvoering regel houdt, laat ons zeggen dat men deze wagen er n per uur uit is. De Allegro I /erbruik van n rekenen. Op benzine unstiger, dan zal men iiitkomen. ngsbak is een poo..^.. :rbak, die zich licht laat een wat grote slag :1e keer laat de eerste houden dat de temperatuur in de mo tor hoger is dan wanneer hij benzine gebruikt. Om die reden zal men er al tijd verstandig aan doen om met gas niet het onderste uit de kan te halen, trouwens op benzine is dat ook niet zo erg verstandig. Hard rijden kost nu eenmaal erg veel geld. loopt vanaf de Corolla tot en Carina; de twee modellen waartussen men de TERCEL moet plaatsen. De TERCEL is een automo biel die wat basisprincipe betreft aan sluit bij de Europese gedachte over de -Hilaire auto, een concept dat ook in De beide heren hopen hier hun werk voort te zetten op een wat grotere schaal. In de showroom en op de nog ruimere plaats daarnaast, is ruimte om alle wagens ten toon te stellen, waar U ze op uw gemak kunt bekijken. Bij Auto Ad Bont Co kan men terecht voor goede tweedehandswagens, maar ook nieuwe wagens zijn er in alle soorten en maten te krijgen. «Vrije dealer-is de omschrijving die de heer Bont er aan geeft. MgltÜROjJïiin O

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1978 | | pagina 35