1 De ware achtergrond van de legende over De Geit van Jan Pigge» Oud-Tilburg gezien vanuit een circus jg iveld 80 Boordcomputer voor Cadillacs Van Hirtum-orgel in concert 19 1 2950 5900 59.- Uwbalkon't hele jaar groen >1.- 59.- 59.- ,95 met: BalkonGras (Lekker grassig Nooit drassig) s "39 A juli 1978 pagina V Donderdag 6 juli 1978 pagina 15 DE TILBURGSE KOERIER ORGELS v.a. f 900, (2 klavieren en voetbassen) »or ing omdat het onderwerp hem ter harte gaat, maar ook omdat het Duke City gebruiken Met Jan Jongepier npro> bezo breedte is chaduwef- zware rub- atis gelegd W.v.M. 4A’ 100 cm breed 200 cm breed e RESETJ ClOCKJ 3 Boeiende anekdoten verteld door Willem van Mook - Sr. en dr. Ant. van den Bogaard Rubberband zaterdag 8 juli itis gelegc I00 breed Ge iers, ENTZ7 MILES. Tivolistraat 67-69 TILBURG Tel. 013 - 434762 PIANO’S - VLEUGELS 5 jaar garantie RUIME SORTERING (keuze uit meer dan 50 stuks w.o. diverse aanbiedingen „THE TALK OE THE TOWN' «Presenteert» atis gelegd p/m I00 breed nrug. Door 3en erg fris >9.- p/m >e enige tijd anse groep beide cir- i1"' ■k knapen, ’n baard la-gewaad aatste was i die er ;m breed in d onderta- n, gangen, 59.- tis gelegd zijn mame af- strjjd om uw eerste «w werdén de wt bouwd. Ook leiding. Hij werd Jacques en ’n s buurt, waarvan Wi grootste grappenmaker was. aerrug. >onkamt In ons filiaal (Heuvel 44) Muziekinstr. - bladmuziek Tel. 013 - 324115 (gedurende de vakantieperiode zijn wij normaal geoepnd) '““t het al ivvredenheid. langste reputa ’werk al dert nx^k rotten.en droogt zeer snel op sSSSSF Duke City is all-round. Dat wil zeggen: van zestien tot tachtig kan‘men bij deze groep terecht voor de muziek van elk soort. Verre reizen Toen de circuswagens voor de maal uittrokken was het «Haaik nieuwsgierige mensen. Telkens gens, waar' eerste acrot Circus Pigge eeuw peniu t voordeel van een bre ■■tg en regelmatig rept laren ze. «De mo"-1 ian veel en veel gro,» t iedereen r gaat het t< te in het ve Van zijn circusreis tijd», zoals hij de p tere tent noemde, I verhaald in innige .„r ik hier gedeeltelijl ;rekt Sommige namen i Jan plaatsen zijn verzonnen, :n niet g- nochtar UW SPECIAALZAAK MUZIEKSTUDIO toch hebben zij ee t genoegen, dat ik ing in stellen met dit >eK, aai mede het boek is van >te Brabantse kermissen, hoop In de Verenigde Staten kan nu op de Cadillac Seville een elektronisch toet senbord worden geleverd. Een com- outer informeert de bestuurder over t gemiddeld brandstofverbruik en het verbruik op elk moment, de ge middelde snelheid, de tijd, het toe rental van de motor, de temperatuur van de koelvloeistof, de elektrische spanning, maar ook over de sinds het vertrek verlopen tijd, de afstand die •4T De Noordhollandse funk-formatie Rubberband zal een exclusief optre den verzorgen in The Talk Of The Town. Deze in Friesland en Gelderland veel gevraagde formatie bestaat uit Gerard Sijm, vocaal; Jaap Bruyn, drummer; Ed Prummel, bas, allen afkomstig uit de vroegere groep Musky, met ver sterking van de van het conservato rium afkomstige soloplayer Jan Boelens en de specialist key-board- man Henno Donselaar van de John Russel-groep. Zij maken buiten eigen funk, muziek van o.a. Stevie Wonder, Johnny Guitar Watson. Binnenkort zal deze formatie ook met een plaat op de markt komen, waarvan verwacht wordt dat hij zeker hoog op de hitlijsten zal komen. Dit is dan allemaal te beluisteren op 8 juli in The Talk of The Town. 1972 was hij winnaar van het Inter nationaal Improvisatieconcours in Haarlem. Dit bezorgde Jongepier veel faam. Bovendien is hij bijzonder goed thuis in de orgelbouwgeschiedenis van de noordelijke provincies van ons land. ïizen «in zijn grote periode met de gro- heeft Jan Pigge mij vertellingen, welke ijk heb vastgelegd, tmige namen van personen en plaatsen zijn verzonnen, terwijl an dere personen niet genoemd werden, personen die nochtans in Circus Pigge een rol vervuld hebben, als Harry van den Hout, een prima voltigerijder, Robert de Lepper, die met zware hal ters jongleerde als waren het papieren ballen, Harrieke Hartog, nog een krachtmens Van formaat en het onver gefelijke clown-duo Mandos-Janssens oftewel «Maja». nog moet worden afgelegd, de afstand die met de resterende brandstof nog kan worden afgelegd en tenslotte het vermoedelijke uur van aankomst ter bestemming. Volgens de hoofdingenieur van Ca dillac is de «trip computer», die met een M 6800 micro-processor werkt, slechts het begin van een serie nieuwe toepassingen van de automobiel boordcomput Erkentelijk herdenk ik hier wijlen Jan Pigge, de grote vriend uit mijn jeugd, die in zijn stille uren, als het circus «thuis» was, afleiding zocht in het schilderen van pittoreske doeken, paarden en mensen uit het circusle ven, doch ook bybelse voorstellingen. Want Jan Pigge was meer dan cir cusdirecteur. Hij hanteerde ook het penseel met grote begaafdheid en was bovendien dichterlijk aangelegd. dig kennen. De «wilde dieren» bijvoorbeeld waren mensen in horen. Het boek kost f 20,80 en is in alle boekhandels te dierenvellen, wat het voordeel had, dat ze veel gevaarlijker krijgen, alsook, natuurlijk bij de uitgever zelf, Hub. Lepe- voor de dag konden komen dan een gewone dompteur pleegt laars, Reeshofdijk 15, Tilburg. aan te durven. De schrijver Willem van Mook sr. en de Om onze lezers vast wat in de stemming te brengen, nemen dierenarts in ruste, dr. Antoon van den Boogaard stelden het we, met verlof van de uitgever de introductie over van Willem folkloreboek van de Brabantse kermissen samen in de ge- van Mook Sr. irvan Toontje Klaassen, de robaat en paardrijder van igge, meer dan een kwart- nningmeester was. In die oefenmanege «op ’t Haaike» was het altijd kermis. Hetzij de artiesten er oefenden of het orkest er repeteerde, dan wel de meisjes uit de buurt er dan sten of de reuzen er bal hielden: In de manege van Jan Pigge was altijd vro lijkheid. Vooral het reuzebal was «reusachtig». Dat waren me die reuzen. Vier meter hoog, van een meter lang en een gala dat tot de grond reikte. Dat laats nodig om de man niet te zien onder liep en het reuzenkarkas droeg, alsmede het touw bediende dat de ar men van de reus bewoog en hem buigen liet. Want buigen konden die reuzen en met de armen werken ook, als er maar jonge meisjes in de buurt kleir waren. Later gingen de reuzen mee in midc de reclamestoet en traden op in het circus als «reuzenclowns». De «wilde vroegere ontspanningsoord «De dieren» dienden voor hetzelfde dub- Theetuin» op de Koningshoeven, later bele doel. Het waren monsters van eigendom van de familie Piet Smits, leeuwen, tijgers en beren, althans de... Men kon er toen nog mèt een tram huiden daarvan, met mensen er in. heen. Als er geen circus stond, was er Voorts apocalyptische draken, tenminste een «stoommallemeulen». sprinkhanen, zo groot als kamelen, Zo was het altijd’n beetje kermis in die wi. vleermuizen als arenden en andere verlaten uithoek van Tilburg, waar het eigenlijk: Pig- vreselijke gedrochten, geschapen als thans stil is als op een kerkhof. Het Jacobs, 1845 tot 1925. uit het niet, van wat latten en lompen, meest echter stond Circus Pigge bij de Eindhov Haaike, bij die Jan P>gge met grillige kleuren uitspanning «De Vogelenzang» op boerderij, schilderde, want dat kon hij uitste- Broekhoven, een boerenherberg met - met de kend- Terwijl men in de oefenmanege een ruim erf, die toen eigendom was elfjarige de eePte voorstelling gereed maakte, van de familie Eras en bewoond werd •renpaar- werdén de wagens en de circustent ge- door de landbouwer «Jaon» van der fgekeken bouwd. Ook daarbij had Jan Pigge de Meijs. Ook op Korvel gaf Circus Pigge igmans, leiding. Hij werd geholpen door broer in die periode een reeks voorstellen in «Kun- Jac<iues en ’n stel olijkerds uit de de tuin van Café Smits, waar later de Is hij het noemde, buurt, waarvan Willeke Dusee de villa van de familie Van Arendonk - bij de paarden weg te 8rootste grappenmaker was. Kerstiens gebouwd werd. :j hem, «in de textiel i later tot «fabriquei J geld. Hij liet te Ti indsestraat en op hc Ik besluit deze inleiding met eveneens dank te brengen aan al degenen die mij zo welwillend met hun gegevens be treffend Circus Pigge van dienst zijn o»weest. Het waren voornamelijk de en Louis van Rijswijk, een 1Pigge; Frans van ..u, Tüburgse ruiter; 1 de oude acrobaat zijn baas tot aan het :ht diende. Duke City pakt de zaken fors aan. Het orkest telt maar liefst zeven leden, waarbij de blazerssectie een belangrijk aandeel vormt. Daar is een duidelijke reden voor. «Als je de Top-40 goed wilt brengen dan heb je blazers nodig», aldus Duke City. «Je kunt een breder repertoire brengen. Neem bijv, de soul-muziek. Daarbij zijn blazers een vereiste en je weet hoeveel soul er tegenwoordig op de hitparad^staat». Duke City kent de amateur-status en blijft daar ook aan hechten. Ze beste den nu al het grootste gedeelte van hun vrije tijd aan muziek en vinden dat ge noeg. In het weekend treden ze op, maar gedurende de week verplichten ze zich tot twee avonden repeteren. Een avond individueel en de volgende met z’n allen. Zo gaat het al twintig jaar tot ieders tevredenheid. De merend een programma, dat aangepast is aan de bijzondere kwaliteiten van dit Jaar’ orgel. Het concert wordt georganiseerd door de Midden-Brabantse Orgelkring. Oudere Tilburgers herinneren zich zeker de uitdrukking: schiedenis van Circus Pigge. Willem van Mook schreef het het «Hét is mee heur net as met de gêt van Pigge; toen straks dee grootste deel van het boek, maar ook dr. van den Boogaard, ze’t nog, mar na doe ze ’t nie!» Wat op allerlei levensomstan- een groot liefhebber van paarden, weet de pen heel ver- digheden van toepassing kan zijn. Heel wat minder mensen dienstelijk te hanteren en vertelt aardige bijzonderheden over weten nog, waar die uitdrukking vandaan komt. Er is wel een het Tilburgse leven van zijn jonge jaren. legende, waarin wordt verteld, dat een Tilburgse boer op het Het is een leuk boek geworden, dat dezer dagen is uitgegeven idee kwam om met een spel op de kermis te gaan staan, waarin door Hub. Lepelaars, Reeshofdijk, Tilburg, die ons de vol- alleen de ondernemer met de geit optrad, en waar het publiek gende bijzonderheden schrijft. alleen «in» liep van wege de krasse en sappige manier, waarop Ik ben bijna 82 jaar. Mijn vader was een vriend van de Pigge de geit helemaal niets kon placht uit te schelden; circusman, Jan Pigge. Reeds met mijn 7 jaar speelde ik mee in eerder een cabaretnummer dus dan een circusnummer. Zoals Circus Pigge, in een dolle pantomine. De dwergen tegen de veel legenden is ook deze helemaal verkeerd, en gelukkig zijn reuzen. Natuurlijk wonnen de dwergen, waarvan ik aanvoer- er nog oude Tilburgers in staat de historie recht te trekken, der was. We versloegen de reuzen met «frutblazen». Jan Pigge was wel een Tilburger, maar geen boer; en hij had Hij heeft met veel plezier aan dit boek meegewerkt, niet alleen wel degelijk een circus, dat in wijde kring opzien wekte en omdat het onderwerp hem ter harte gaat, maar ook omdat het vermaard was. Wel een heel ander circus dan wij tegenwoor- prettig is als ook oudere mensen nog eens iets van zichzelf laten kennen. De «wilde dieren» bijvoorbeeld waren mensen in horen. Het boek kost f 20,80 en is in alle boekhandels te Hooggeërd publiek Een Tilburgs circus en Brabantse kermis sen vormen het decor van dit verhaal, dat geen fantasie maar werkelijkheid is. De mensen die er in genoemd worden, heb ben bestaan en gedaan volgens hun hier volgende beschrijving. Zo werd het een waar verhaal van liefde, leut en leed, leed. Het was maar een nederig circus, doch ieder jaar als de meidoorn bloeide, ver vulde het onze streek van blijde ver wachting. Wanneer de zon al hoger aan de hemel kwam en het tegen de zomer ging, zeiden de mensen: «Circus Pigge komt», waarmee men bedoelde, dat de kermis in aantocht was. Van Den Bosch tot Brussel heeft Circus Pigge de Brabantse kermissen bezocht. Overal in Brabant kende men de brave circusman, die geheel opging in taak: de nederigen wat aanger leiding te zorgen in hun harde het bestaan. In België heeft Circus Pigge samengewerkt met de Fran «Marquini frères». De b< cusondememingen beschikten toen over een zeer ruime tent met twee hoge Mannesmann-masten. Dat was wat, als die omhoog moesten: «Hé hup... Hé hup...» Toch stonden ze overeind binnen het half uur. Enkele uren later stond het hele circus. Het ging als in een wedloop: Het «anke ren» van de masten met het in de grond hameren van de lange ijzeren pinnen. Het bevestigen van het grote koepel- zeil «chapiteau» genoemd, het opzet ten van de tegenmasten of «quad- repolsteunen», het ingraven van de talrijke stormstangen. Het ging alles in vliegende vaart, uit lange routine. Kunstenmakerij Na de samenwerking met Marquini reisde Craicus Pigge met een kleinere tent. Jan Pigge heette eij mans. Hij leefde van 1845 Zijn ouders hadden «op ’t I ae bcnutsboom» een grote Reeds als kleuter leerde Jan rr> paarden omgaan. Op twaalf, leeftijd liet hij de zware boer»" den allerlei in een circus afgei toeren verrichten. Harry Pigt zijn vader, hield niet van die stenmakerij», zoals Om zijn zoon bij d halen, deed hij h^., Jan bracht het later tot «fabriqueur» en e verdiende yeel geld. Hij liet te Tilburg, in de Stevehzandsestraat en op het naar hem genoemde (thans verdwenen) Sint- Janshof, tientallen arbeidswoningen bouwen. Waarna hij nog geld genoeg over had om zijn jeugddroom te verwe zenlijken en een circusbedrijf te begin nen. Hij had in die tijd verkering met een Brusselse schone, doch het kwam niet tot een huwelijk. Wellicht omdat hij meer van paarden dan van vrouwen hield, bleef hij zijn hele leven vrijgezel. tRKbB Van alle paardensportliefhebbers te Tilburg was Jan Pigge de eerste die een eigen oefenmanege inrichtte. De suc cessen welke hij oogstte met de paar- dendressuur brachten hem tot het zich specialiseren op dit gebied. Zo vormde hij in zijn manege de paarden voor het circus. Hij trainde ook jonge atleten tot circusartiesten. Zijn eerste ras paarden, die hij kocht in overleg met drie Tilburgse kenners, de heren Van den Bogaard, Kapiteintje Van Roessel en Dirk Hofland, noemde hij Mouche, Zampa, Eleonora, Blanche, Lenka, Tura, Margot, Samson en Norma. Met negen raspaarden, onder welke drie Arabische hengsten (Zampa, Samson en Norma) begon hij zijn circus. In zijn oefenmanege kwam de eerste Til burgse Atletiekvereniging tot stand, welke later uitgroeide tot de nog be staande gymnastiekvereniging «De Spartanen». Een club van lenige jon- ie eerste like» vol ;ns als er een wagen voorgereden werd riep Willeke Dusee een langger «roulez». Dat woord had hij van Jt.n Pigge geleerd. Het was in de vrolijke wagenmakerij een groet geworden: Roulez, riep men over en weer, als men ’s morgens kwam of ’s avonds huis waarts ging. En toen de nieuwe wagens voor het forum van het publiek kwa men, riep Willeke ook «roulez» met een scherp rollender, een roep die geestdrif tig door het publiek herhaald werd, als wenste heel de buurt het circus goede reis. Achter de grote pakwagens kwa men enige luxe woonwagens, waarvan er drie reeds de slijtagesporen van verre reizen vertoonden. Deze drie wagens behoorden aan de artiestenfamilies Busnach, Czemwitsj en Alexander - Hart, die door Jan Pigge voor zijn eerste tournee geëngageerd waren. De openingsvoorstelling had plaats op de Tilburgse kermis, waarna het circus koers zette naar België. Bijna veertig jaar, seizoen na seizoen, trok Jan Pigge met zijn circus van dorp tot stad. De man en het circus bleven niet door de tand van de tijd gespaard. Nog in de avond van zijn leven, toen hij al naar de zeventig ging, deed Jan zijn versleten tent vernieuwen en ver- gewe bouwen tot een kleinere. Met dat heren Louis van ine circus bleef hij meer in de on- boezemvriend van Jan Pigge; Jdellijke omgeving van Tilburg. Hij Rijswijk, de bekende Tilbur; gaf dikwijls voorstellingen in het Toontje Klaassen, vroegere ontspanningsoord «De van bet circus die z( Theetuin» op de Koningshoeven, later einde als huisknech,- eigendom van de familie Piet Smits. Verder dank aan de heren Drs. H. Men kon er toen nog mèt een tram Schurink, Stadsarchivaris van Tilburg; heen. Als er geen circus stond, was er Lambert de Wijs, de bekende Tilburgse tenminste een «stoommallemeulen». folklorist;H.J.M.Ebeling,Stadsarchi- Zo was het altijd’n beetje kermis in die varls van Den Bosch; J. Vermeulen, verlaten uithoek van Tilburg, waar het Stadsarchivaris van Eindhoven; P.J.J. thans stil is als op een kerkhof. Het Jacobs, Directeur van de V.V.V. te meest echter stond Circus Pigge bij de Eindhoven; voorts de stadsarchivaris uitspanning «De Vogelenzang» op sen van de gemeenten Brussel, Ant- hoven, een boerenherberg met werpen en Turnhout. Al heb ik soms lim erf, die toen eigendom was slechts een klein deel van hun gegevens ie Eras en bewoond werd kunnen verwerken, toch hebben zfj een groot aandeel in het genoegen, dat ik al degenen die er belang circusboek, dat meci onze grot te schenken. «Country TrashBluegrass Band Ongeveer 6 jaar geleden kwamen twee jongens uit Gilze met elkaar in aanraking door het feit dat ze beiden graag schilderden, rondzwierven en gitaar speelden. Na een paar jaar ontdekten ze de bluegrass-muziek en raakten meteen in de ban. Henry kocht een 5-string banjo en Moos bleef gitaarspelen en ze deden de naam «Country Trashzonder enige moeite eer aan. In 1975 ontdekten meer mensen deze muziek en wilden wel een gezellig nummertje meerammelen. Sinds die tijd heeft de groep de meest vreemde, maar erg gezellige muzikale afwykingen gehad. Nu is er sedert een half jaar een hechte groep ontstaan Henry 5-string banjo- Moos gitaar; Francois fiddle; Jan mandoline; Jack bas. Iedereen zingt nog een stukje op de koop toe ook. Sinds die tijd heeft «Country Trash regionaal steeds meer bekendheid gekregen. «Country Trashtreedt aan staande zaterdag op tussen één en vier uur op de Kruikenmarkt in Tilburg. vakkundige voorlichting stemmen, repareren, enz. lessen lil verhuur v. piano’s (evt. orgels) eigen technische dienst Het programma vermeldt uitsluitend werken uit de achttiende en de vroege negentiende eeuw, omdat die werken o het best op dit orgel uit de verf komen, faam. «Datis weer het Jongepier opent met de Preludium en Bovendien is hij bijzonder goed dere bezetting en regelmatig repete- Fuga in d klein van J.SL Bach (1685- thuis in de orgelbouwgeschiedenis van ren», verklaren ze. «De mogelijk- 1750). Van diens zoon C.Ph.E. Bach de noordelijke provincies van ons heden zijn dan veel en veel groter. Zc (1714-1780) volgt een Arioso con va- |and kun je het bijna iedereen naar de zin riazioni. Dan belanden we in de ne- maken. En daar gaat het toch om?» gentiende eeuw met Cherubini ’s Or- Hij gaf boeken uit over Friese en Duke City maakte in het verleden veel gelsonate uit 1805. Van zijn land- Hollandse orgels en was jarenlang platen, maar wat dat betreft is het een genoot Bellini (1801-1835) wordt hoofdredacteur van het organis- beetje rustiger. «Je moet er de tijd daarna een Sonate gespeeld. Meer tentijdschrift Het Orgelvoor kunnen vinden he». romantisch van aard is de Marche en ut rnqjeur van L. Léfébure-Wely (1817-1870). Tenslotte speelt Jon- geprer het vlot klinkende variatiewerk van Chr. Rinck (1770-1846) over «Ik sag Cecilia komen»Als afsluiting ho ren we van de solist een improvisatie. Het improviseren is een gave, die Jan Jongepier in bijzondere mate bezit. Hij studeerde jarenlang orgel in Zaandam en Amsterdam, waar hij zij solistendi ploma en zijn Prix d’Excellence be haalde voor orgel. In 1970, 1971 en i en ïscha een van dooi Meijs. Ook op Korvel in die periode een ree! de tuin van Café Smit villa van de familie Kerstiens gebouwd

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1978 | | pagina 15