B SBB de beste van de klas AP s ten. I 7^ Nederlandse PTT, l ra AEG QÉjfgl 350.- 165Q 575. VORSELAARS V ROUWMARKT 2475.’ WRNDMEU&EL asse. BANKSTEL |u J. naai don lijke, eide. 340,’- 398,- BRNK5TEL 3-2- zib$ kombmotie een modern t>ankskel in A-2 X«ts uitvoering KLOPBOORMACHINES 288,- 196,- 263,- 330,- 3d, BERGMEUBEL m-i BOVAG -1295/ E BANKSTEL irdelig vbaar. sr. Tr! J Grote (vakantie) beurt k*! Li jn^vaderdaggeschenk! lor BOUHANS n laeaai Tei. 013-551933 Schlamann F.J. Aarts VWNDMEUBEL Xi: reeds DE TILBURGSE KOERIER Donderdag 8 juni 1978 pagina 1' juni 1978 pagina 16 van den. Koestraat 94, tel. 423355 Conclusie BARBECUES Post Telefonie heel Motorcontrole ANTIEK- en Schokbrekers VLOOIEN- testen MARKT onze prijs SB 1-350 SB 2-350 Remcontrole SB 2-400 Balanceren SB 2-420 .4457- trilling in het stuur SB 4-500 Spreek NU die beurt af. Wacht niet tot de laatste weken!! SB 2E-400 SB 2E-450 -49T7 Ife- maisiei- eiken D |HL ?7S)| JF MJWl TUINSÊT^ Md ui fih A 4 sum voor inenmooe i ra londers Tilburg goedkoopste meubelfneeneem-zaak van nederland II dit mowuet eiken L wandmeulaal I met pvofieldeuren is 250cm treed uito^voerJ «net s texM-jVikrinakcibtj be$.teklc>den ön fl gedoken kosten V >4J<tzen 1ektas nruil. En ge service. En lost trucks, •Ike dag ;;iif 8 30u tot 18* Ju maandag gesloten vrijdag koopavond ;enmerk van ieve pantalon! Verlichting afstelling en werking Als! nog worden gei 20 lager jrekken ingen pei Bezichtiging vanaf 10 u. verkoop vanaf 13.30 u. Vanaf 1250 Zondag 11 juni 1978 4 fauteuils GOIRLE industrieterrein 013-342785 lil 1 Iddig Kruyssen-I ÏJ 650.- dikke kut>ser* op de. rug en op de zitting NU 1 Jagen I ROSMOLENPLEIN 4 -6 I Telefoon 42.02.75 en k... als ge “ografi- t.de.d bi/A. uit bar, vitrinekast tv kast (ook voor uw kleuren kelende), besteklede en vee) bergruimte achter de gesloten kasltn het wundmeubel is.- 3 SO Cm breed. inklusief verlichtmq 2150? I J - /OiJont EXTRA LAGE PRUZEN Laat uw Banden goed nakijken vóór de grote vakantierit en 4950.’ n u A4P 4450.— slagen e.d. laat een onderscheid tussen beide soorten werkzaamheden echter niet toe. Bestaak uit: W' ruime tafel met glasplaat en r met cjeslreept kusSen. agen 350? igeopend) nans Tilburg, (Alleen urg. ;eds hoge kwaliteit H scherpe prijzen. ui L voa r i ng Xxjofk- essen kleur 695.® massief /c«- eiken. Jf Elke werkdag geopend van 8-18 uur zaterdag van 8.30-17 uur '^eeSee^ winkelprijs 4 neem mee bij haast U nu verlaagd Keuze uit meer dan 15 modellen. Houtskool en alle an dere bijbehorende on derdelen uit voorraad leverbaar. 1 compressie meten) bougies contactpunten ontstekingstijdstip carburatie afstellen Elgarstraat 50. Hoek Vlashoflaan Tilburg Tel. 552897 ipermans geeft even- de betekenis 1 voor het uiteinde- iltaat van de PTT- irinst per post- jrek. winkelprijs neem mee bij haast U nu verlaagd primo zikkowAort, doorlopende echt lederen kussens, ook op de ormle^ers. zwaar eikan rovnp, meesterlik gevormd J Wat houdt dat in? Bij deze beurt verrichten wij m onderstaande werkzaamheden. (Alle merken auto’s). op het voetbalterrein te Vosselaar (Turnhout) België voor het linnengoed van hotel en restaurant staan wij garant x Voorbeelden hiervan zijn Zwitserland en België. B 2-4000 WASSERIJ KOESTRAAT 105 TILBURG TEL 013-430923 de grootste en i van gesprek en r. i het (totale lasten tele- resp. aantal a. landen worden verkil in deze Allereerst verst anders onder «1 dagen haast U nu verlaagd schoonmaken en af stellen. ook handrem Het totale beeld is echter dermate overtuigend voor de Nederlandse PTT, dat het een aanwijzing vormt dat 1I deze met haar beleid in de goede rich- ting zit. SB 2E-600 Ook bij ons laat AEG je niet in de steek v. Suppéstraat 35 Ingang: «De Schans» Tilburg-Noord [EINDHOVEN^ w^VEGHEl Nederland wel doet. Hierdoor wordt een verschil verklaard van 11 cent per gesprek en van 116 gulden per aan sluiting. De meeste andere landen houden wel geheel of in belangrijke mate rekening met de rentelasten. :nheid(per JÜke. >prek) met be<Jri met een •voner. itserland ;r inwoner, t eerstvol- post- .ikken Garagebedrijven Beneluxlaan 46, tel. 676877 Baden Powelllaan 75, tel. 676778 q Baronielaan 2, tel. 670089 (ten opzichte van Nederland met 265 gesprekken per inwoner per jaar en I 252 aansluitingen per 1.000 inwoners). Deze landen profiteren kennelijk van een grote vulling van de produktieca- I paciteit, in de vorm van betrekkelijk lage gemiddelde kosten per prestatie- j eenheid. bij de telefo- telefo- t maken ■Tuningen en bestaande t jkken 1 mg van deze variëren, afhanke- bereikte telefoon- winkejprijs 850/ neem mee bij A «- haast U nu verlaagd best uit: bar, glaWitrine. anjjesloten Doordat in Nederland het aar b sluitingen per 1.000 inwoners i p neemt mag worden verwacht dat Ne- II derland in de toekomst dichter zal ko- I men bij het gunstigere cijfer van de ji lasten per aansluiting van Zweden. i intal aan- 3 snel toe- it dat Ne- heklaed J mat n AjgjjSjy Bpfegr7 13®- WPPljHI streep velours gewerkt met ee„ ^.1^.2250* Flos aan de armleuning <n.« bU a 4675? nu verlaagd Autobedrijven Moergestelseweg 5 Oisterwijk. Tel. 04242-3331 ^Ook B K. gasinbouwstation lebbe De vereiste arbeidscapaciteit bij het niet de - -- postale vervoersbedrijf wordt bepaald speelt. Van groot gewicht voor het ar- door de omvang van het postverkeer beidsintensievepostbedrijfzijnookde en door het aantal afgiftepunten. Het personeelslasten per employé. Deze ligt dan ook voor de hand om als ken- gemiddelde personeelslasten zijn in getallen voor de doelmatigheid te Nederland het hoogste. De grote kiezen voor het aantal poststukken per doelmatigheid zorgt in NederlanJ werknemer van het postale vervoers- echter voor een zeker tegengewk bedrijf en voor het aantal afgiftepun- zodat de lasten Per poststuk in derland op een na het laagst zijn. Het laatste kengetal is het bedrijfs resultaat per poststuk. Men zou kun nen stellen dat het verséhil tussen de rangorde bij het bedrijfsresultaat per poststuk en bij de lasten per poststuk een globale aanwijzing geeft van de mate van politieke invloed. Een goede positie poststuk en een sl< drijfsresultaat per poststuk geel dat er betrekkelijk veel druk vj ;en in landengroepen, consumentenor „izelf- saties e.d. is geweest tegen tarie igheidop hogingen. --hand om als ki tallen voor de doelmatigheid voor het aantal postsl_:2 rknemer van het postale vervoers- irijf en voor het aantal afgiftepun ten per werknemer. Deze kengetallen zijn in tabel 1 vermeld (zie bijlage). De Nederlandse Post slaat een uitste kend figuur: het hoogste aantal afgif tepunten per werknemer en het op één na hoogste aantal poststukken per werknemer. Bij het aantal post stukken per werknemer nemen Zwit serland en Nederland overigens een duidelijke koploperspositie in, op ruime afstand gevolgd door de andere landen. Vervolgens is nagegaan hoe deze ver schillen in doelmatigheid uitwerker de lasten per poststuk. Vanz sprekend zal een hoge doelmatig De in de jaarverslagen aangetroffen informatie is gebruikt voor het berekenen van bepaalde kengetallen, zoals b.v. de winst per telefoongesprek. Eventuele belang rijke definitieverschillen komen bij de toelichting op de berekende kengetallen aan de orde. sn ander land niet. Ook De vergelyking is gemaakt voor de postale vervoersbedrijven en voor de deel uit van de PTT; telefoondiensten. De vergelijking is daarbij niet beperkt tot één kengetal. Ieder goed mogelijk rekening worden ge- kengetal heeft zo z’n eigen voor- en nadelen. Door meerdere kengetallen te ge bruiken wordt een meer betrouwbaar beeld verkregen. Zoals eerder opgemerkt hebben ken- ji' getallen een beperkte waarde aio volg van b.v. verschillen in geog sche structuur, telefoondichtheid van nieuwe telefoonaansluitingen, als gevolg van de reeds bereikte grote dichtheid. DRUKKERIJ STEMPELFABRIEK MERTENS Zn B.V. laatste verklarende factor kunnen de gemiddelde personeelskosten ;enoemd, die in Zweden zo’n ;r zijn dan in Nederland. ■SbSO- nee bij AAP 1 u A ksverkoop schoenen luxe. Dames-, school-, sport- en weekendtas- srieksprijzen Steeds de enfabrlek FEUO b.v. De prestaties van de telefoondiensten zijn daarom in verband gebracht met totale personeelsaantallen, waar door de uitkomsten niet volledig ver gelijkbaar zijn. Wat betreft de gele verde prestaties per employé heeft de Nederlandse Telefoondienst plaatsgenomen in de voorste rangen, ongeveer gelijk met Zweden. Alleen voor het aantal aansluitingen per em ployé wordt dit tweetal voorafgegaan door Zwitserland. Zeer opvallend zijn de lage lasten per ""sprek en per aansluiting in Zweden 'n gedeeld door aantal gsn I asin). Dit verschijnsel kan laard uit diverse factoren, staan de Zweden.wat dasten» dan wij doen. Bij hen worden de rentelasten over het geïnvesteerde vermogen niet opge- Het cijfermateriaal uit de jaarver- voerd op de exploitatierekening, zoals Het vergelijkend onderzoek van de Centrale Afdeling Marketing en Kos ten geeft ten dele een bevestiging van eerdere publikaties over hetzelfde on derwerp in The Guardian (okt. 1975) en in de Financial Times (nov. 1977) en legt ten dele enige nieuwe accenten. Ook in de publikaties van The Guardian en van de Financial Times kon de Nederlandse Post resp. de Ne derlandse Telefoondienst de vergelij king met andere landen gemakkelijk doorstaan. Het CAMK.onderzoek Een belangrijke conclusie van de in- eens een illustratie van temationale vergelijking is dat relatief Yan bet tariefbeleid lage lasten per prestatie-eenheid (per lÜ^e explotatieresul poststuk, per telefoongesprek) met bedrijven, dus voor de wins name voorkomen in landen met een stuk P61" telefoongesprvr hoog berichtenverkeer per inwe Bij de Post geldt dit voor Zwitsi dat met 484 poststukken per ruimschoots voorligt op het gende land Zweden met 312 r stukken (Nederland: 274 poststul per inwoner). Bij de Telefonie voor Zweden met 803 telefoongesprekken per inwoner en 529 aansluitingen per 1.000 inwoners Vervolgens is het aandeel van de duurdere interlokale gesprekken in het totale aantal telefoongesprekken Tenslotte de winst per telefoonge- aanmerkelijk lager dan in Nederland. sprek.West-Duitslandishiereenduide- In Zweden is de verhouding lokaal/ lijke uitschieter, ondanks de betrek- interlokaal ongeveer 5,5 op 1 en in Ne- kelijk hoge lasten per gesprek. Een en derland 1,3 op 1. Als aanvulling hierop ander hangt ongetwijfeld samen met kan nog worden opgemerkt dat de de hoogte van de telefonietarieven en Zo van tyd tot tijd bestaat de behoefte om de eigen prestaties te vergeiyken met-die De Centrale Afdeling Marketing en Kosten heeft de vergelyking opgesteld op basis verhouding lokaal/interlokaal in Zwit- het verlies van de Post in West-Duits- van anderen. Dit geldt zowel voor personen (schoolrapporten, beoordelingsfor- van de jaarverslagen over 1976 van PTT-administraties uit 7 Westeurooese lan- serland nagenoeg gelijk is aan die van land. Nederland neemt wat betreft de mulieren) als voor bedrijven. den. Nederland, terwijl in West-Duitsland winst per telefoongesprek een mid- Voor de PTT krijgt zo’n bedrijfsvergelyking dan een internationaal tintje omdat er resp. België en iets groter resp. een denpositie in wat, gelet op de lage las- Een bedrijfsvergelyking tussen de PTT-administraties van verschillende landen is toStallS?^alFb"’"de EwïtÏÏte bdan™ foonverkeer8lokaal is. Een derde fac- het lage tariefniveau in Nederland in echter een moeilijke zaak. Allereerst bestaan er tussen de diverse PTT-bedryven rijke definitieverschillen komen by de toelichting op de berekende kengetallen aan !or Y°rdt gev°rmd door de geringere vergelijking met de andere landen, nogal verschillen wat betreft het dienstenpakket. de orde. betekenis in Zweden van de aanleg De PTT in het ene land doet wel aan reizigersvervoer en in een i maakt niet in alle landen een Postcheque- en Girodienst a< enzovoorts. Met deze verschillen moet zo houden. zich lage lasten per poststuk tot gevolg hebben. De doelmatigheid is echter de enige factor die hierbij een rol Van groot gewicht voor In Engeland en Zweden daarentegen -r-drijf zijn ook de gaan hoge lasten per poststuk gepaard E; personeelslasten per employé. Deze met een betrekkelijk gunstig bedrijfs- ZÜ* gemiddelde personeelslasten zijn in resultaat. Dit betekent dat er in het de Nederland het hoogste. De grote verleden weinig effektieve weerstand rland is geweest tegen redelijke verhogingen richt, van de posttarieven. Nederland neemt Ne- ook hier een vrij gunstige positie in. tste kenj t per postst 'en dat het v ngorde bij het be< iststuk en bij dc Een belangrijke moeilijkheid internationale vergelijking op niegebied is het feit, dat het aanwijzing geeft van de niebedrijf bestaat uit het ilitieke invloed. nieuwe telefoonaansluitin

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1978 | | pagina 17