99 uL F id 49,95 Brass Construction 'fyebers in de stadsschouwburg... J Het zit nog steeds goed. Komedie het Jazz at The Farm Ëpêda Is het bed de sleutel Uniek barokconcert in Hasseltse kapel jkeEend, Ils Royce, lis uw man Nieuwe Raderwerk» speelt «Gansch 3-324QT tot goede slaap? düXUoovst dag 1 juni 1978 pagina M DE TILBURGSE KOERIER kt burg in ste foto EINDHOVEN Zaterdag 3 juni Juwelier - Horloger Slotkonsert onder leiding van Butch Morris met Rokotto in het voorprogramma ist met uitsluitend ippen. et kan, maar Lompleet voor de dat niet alle lerken in iet is wel zaak, ste artikel snel Slaapwinkel Schouwburgring 25 - Tilburg Tel. 42.21.22 Schoonis Hydroplant VOOR ECHTE EIKEN 'MEUBELEN MET GARANTIE NAAR door An- h indOX jo Donderdag-44wU978 pagina 15 J «O' spec Wa) maïc de SCHOUWBURGRING 27 Voor alle kamerplanten op hydrobasis en aarde. Molenstraat 101B, Tilburg Tel. 420983 Als stake worden, ”"ur uit op de zolder Van (positie waarop jong en oud te itz (1697 n G. Ph. beide voor tra- viola da gamba „THE TALK OF THE TOWN” «Presenteert» Extra Koffiekonsert i.v.m. verjaardag komponist Van Dijk overdreven ge- Hij is gek op g Curtis. 5, geboren in Ja in Engeland en in ;komen, speelt 1640 - da gam in (1(~. lusik voor en clavecimbel; - 1773) Triosona norsax-speler met een c voel voor improvisatie. John Goltrane en Fing Micky Grudge, 25, gr maïca, opgegroeid ik. Amerika bij de groep gel sax en clarinet. de weg en zal vinden, in een e tijd. nbre, dat ;n is, al- mkomst /iola da i een even- De bespe- i Japanse auto’s, 65 ringen, ijs van Zondag 4 juni, 20.30 uur De grootste sortering klokken vindt U bij Roebers w De zichtbare strukturen en elementen van dit ballet, zoals vormentaal, lij nenspel en ruimte en tijd en innerlijke harmonie zijn identiek aan de hoor bare strukturen en elementen van het muziekstuk, zoals melodische span ning, frasering, artikulatie en dyna miek. Dan breekt in de havens de zoveelste staking uithet havenbedrijf Müller en Co. gaat plat - andere bedrijf mee uit solidariteit. Noodf probeert direkteur Kröller pen te laten 1c-- beiders, maar die weigeren en gaar ook in staking: het resultaat van de eensgezinde houding van spoor- en havenvakbonden. maandagenda van de urg is foutief vermeld, dat de toegang gratis zou zijn. De toegangs prijzen zijn f 4,en f 6,Kaarten zijn verkrijgbaar vanaf 7 juni aan de kassa van de schouwburg dagelijks van 11.00 tot lö.OOuurenopde avond van de voorstelling ook van 19.00 tot 20.15 uur. ^eroenbv RINGBAAN NOORD 27 TILBURG TEL. 013-430996 U ziet ons vanaf de Ringbaan, mhar denk aan het afslagje 50 mtr. voorbij de stoplichten. Volop vrije parkeergelegenheid. Inderdaad, maar dan moet u verder kijken dan de prijs en het uiterlijk van de matras; de aard en de kwaliteit van het bed worden bepaald door de technische opbouw van het geheel. Epeda maakt bij haar matrassen gebruik van de Multispiredit is een vering, opge bouwd uit een zeer groot aantal in elkaar gevlochten cylindrische veren uit één draad. Deze soepele vering past zich aan het lichaamsgewicht aan. de veerkracht ondersteunt elk gedeelte op de beste wijze. Hierdoor kunnen alle spieren tot rust komen en alleen zo wordt een ontspannen slaap gegarandeerd De Epeda matras wordt gebruikt in com binatie met een onderbed. Bovendien kunt u kiezen uit een rijk gevarieerd aanbod van dekoratie: spreien, gestoffeerde hoofd borden, sluimerrollen, etc. Een kompleet voorbeeld van een Epeda- Décoratlon komblnatle treft u deze week aan in onze etalage. aul, vo- bass ister B., vocaal; dcLeod, drums; vocaal; Derek ;n Stuwart Gar- Butch Morris op vrijdag 2 juni om 23.00 uur een slot konsert verzorgen in de pauze-foyer van de Stads schouwburg (ingang hoofdhal). De toegangsprijs is f2,50. Kaarten zijn verkrijgbaar aan de kassa, dagelijks van 11.00 tot 16.00 uur en vanaf één uur voor het konsert. Dit konsert is de afsluiting van de reeks moderne jazz- konserten, die de Stadsschouwburg in het seizoen 1977-1978 organiseerde. Inmiddels is besloten om volgend seizoen de serie voort te zetten, waar bij gekozen is voor de eerste vrijdag van iedere maand om 23.00 uur. In de Stadsschouwburg heeft de Ame rikaanse trompettist Butch Morris deze week negen workshops ver zorgd. Iedere middag en iedere avond hebben amateurmuzikanten uit Til burg en omgeving gemusiceerd onder leiding van Butch Morris. Woensdag middag was er een speciale wokshop voor kinderen, die uitermate druk be zocht werd. Ter afsluiting van deze workshops, die plaatsvinden in het kader van de serie «Moderne jazz in de Stads schouwburg», zullen de deelnemers aan dit evenement onder leiding van Zondagmiddag van vier tot zeven zal bij Boerderij Denissen aan de neraal Eisenhowerweg in Berkel - En- schot voor de laatste keer dit séizoen een gezellige dixielandhappening worden georganiseerd. Wanneer de temperatuur het toelae' zal in de openlucht worden gemuo. ceerd hetgeen vorig jaar een daverend sukses bleek te zijn. Het jazzgebeuren zal ditmaal verzorgd worden door de Wooltown Jazz Band o.l.v. Piet in de Stadsschouwburg in première ging. Op bijgeplaatste foto van God frey van de Heuvel (gemaakt tijdens de pianoladag) ziet U komponist Jan van Dijk met Willem Frederik Bom. Op het programma van het extra kof- fie-konsert staan alleen werken van de jarige komponist: «Sonata II per flauto solo (I960) door Lucius Voor- horst (fluit), «Gezelle-liederen» (1938) door Josje Rademakers (sopraan) en Miene van Erven (piano), Concertino a tre (1976) door het Reger-trio: Lu cius Voorhorst (fluit), Dusan Karpisek (viool) en John Sekreve (altviool), «Muzyck ter bruiloft» (1960) Josje Rademakers (sopraan), nemieke Costen (viool), Jan Hermans (althobo) en Victor Stiker (piano), «Alba Communis» (1975) door Alexander Hrisanide (piano) en «Quatre mélodies» (1954) door Guus Smeets (tenor) en Jan van Dijk (piano). Het spelen van barokmuziek op de in strumenten, die de 18e-eeuwse com ponist bekend waren, geeft ons een ont- Drummer roering, die met het huidige instru- hoop erv; mentarium niet berikbaar is. Juist de charme van deze muziek komt volledig Zijn recht bjj het gebrek van bis. het r torische instrumenten, waarbij het juiste klankevenwicht de schoonheid van de compositie doet herleven. Plaatsen voor dit concert kan men re serveren bjj de S.M.E.T., Konings hoeven 63, Tilburg, tel. 426996. De en tree is f 10,voor de jeugd f 5, Van Attilio Ariosti (1666 - 1749) zione II voor viola d’amore en t van Carolus Hacquart 1730). Suite V voor viola solo; van G. Ph. Telemani 1767) Solo in b uit Tafel-Mt traverso en b.c.van J. Chr. Fr. Bach (1732 - 1795) Sonate in d voor traverso Het 3e en laatste barokconcert van het seizoen 1977-1978 van de Stichting Mu ziek Evenementen Tilburg heeft een uniek programma, waarin een viola d’amore, bespeeld door Wiel Peeters, een viola da gamba, bespeeld door Jaap ter Linden, een flauto traverso, be speeld door Lucius Voorhorst en een clavecimbel, bespeeld door Anneke Uittenbosch te beluisteren zjjn. certgebouw orkest te hebben ge- verso, viola d.amore speeld, maakte hij vanaf de oprichting en clavecimbel deel uit van het Leonhardt Consort, waar hij de barokviool bespeelde. In Musica Antiqua en het Quartetto Es- terhazy bespeelde hij de barokalt- viool. Hij is een der zeer weinigen, die de kunst van het viola d’amore - spel beheerst. Het Baroktrio Amsterdam (Lucius tot zjjn Voorhorst, Jaap ter Linden en Anneke torische Uittenbosch) dat in de barokwereld een gerenommeerde naam heeft, in Nederland en tot ver daar buiten, is zeer gelukkig met Wiel Peeters dit ex clusieve programma te hebben kunnen samenstellèn. Dinsdag 6 juni geeft de Nieuwe Komedie in de grote zaal van de Stads schouwburg een voorstelling van de toneelproduktie «Gansch het Rader werk». De voorstelling begint om 20.15 uur en zal waarschijnlijk plaatsvinden ais toneel-op-toneel-produktie. Publiek en spelers op het toneel van de grote zaal. Deze instrumenten zijn alle afkomstig uit de 18e eeuw (of getrouwe copieën van voorbeelden uit die tijd). De viola d’amore heeft een timl met geen ander te vergelijker, hoewel het model veel overeer vertoond met dat van de vi gamba. De 7 snaren hebben i veel meeklinkende snaren. I «GANSCH HET RADERWERK...» is geen stuk dat historische figuren ten tonele wil voeren. Het wil uitsluitend een historische beweging laten zien die van belang is voor de arbeiders- beweging totnutoe. Historische on- jven staken juistheden in het karakteriseren van dgedwongen partikuliere persoonlijkheden in deze ;r zijn sche- beweging zijn daarom makkelijk aan te lossen door spoorwegar- wijzen. Het ging ons minder om het maar die weigeren en gaan tonen van individuen, en meer Om het i staking: het resultaat van de tonen van maatschappelijke funkties. :zinde houd:- In verband met de veijaardag van de Tilburgse komponist Jan van Dijk (zondag wordt hij 60) is er zondag 4 juni om 12.30 uur een extra koffiekon sert in de pauze-foyer van de Stads schouwburg. De toegang is gratis. Komponist Van Dijk werd in Oostzaan geboren. Hij studeerde pianokompositie en was leerling van Willem Pijper. Van Dijk vervult een groot aantal funkties in het Tilburgse kulturele levenvoorzitter pro gramma-kommissie Stadsschouw burg, voorzitter Beiaardkommis- die, lid Kulturele Raad, lid bege- leidingskommissie amateuristische kunstbeoefening, voorzitter Stichting Muziek Evenementen Tilburg. Daar naast is hij als docent verbonden aan het Brabants Conservatorium en het Koninklijk Conservatorium in Pen Haag. Onlangs haalde Van Dijk de landelijke pers met zijn Concerto voor pianola en orgel, dat op 8 april jl. Rokotto at Gullivers Gullivers Club in Down Street was tot de nok toe gevuld, zelfs leden van Rose Royce hadden tijd vrijgemaakt om te komen luisteren naar het con cert van Rokotto. Zeven funky souls van Dundee uit Schotland die met een onbegrijpelijke energie de zaak letter lijk en figuurlijk op zijn kop zette. De groep bestaat uit Hugh Paul, vo caal; Owen Lloyd Wisdom, guitaar en vocaal; Sister B., vocaal; Howard «Bongo» Mc' Cleveland Walker, Henderson, guitaar, ei den, keyboards. Na hun eerste l.p. is er nu de eerste single van Rokotto verschenen «Boogie on Up». Hoe dan ook, de show begon met een briljante medley van de Commodores, geheel gespeeld op hun eigen manier met hier en daar verrassende improvisaties. Volgend door lead singer Sister B. met «Dont leave me this Way», daarna gevolgd door een drietal nummers, gezongen door de twee meisjes uit de groep. Hierna speelde men'enkele nummers van hun zelf om de eerste set te eindi gen met enkele toppers yan Brass Construction. Ook de tweede set ver liep vlot met enkele geweldige hoogte punten zoals het slotnummer «Boogie on Up». i uur Vriens met zangeres Hanneke Dirven. Ge- Rond half zes is er een korte maar hopelijk stevige jamsession te ver wachten van bezoekers die zich ge roepen voelen hun muzikaal kunnen publiekelijk te demonstreren. laat, De toegang bij Jazz at the Farm is gra- tusi- tis. jaar een daverend Voor de liefhebbers is of de boerderij een exp vrijetijdscreaties van j< bewonderen zijn. ikers ontslagen en geschorst i, breidt de staking zich als een vuur uit naar alle belangrijke stations in het hele land. Andere beroepen leg gen ook het werk neer - op 31 januari 1903 komt het openbare leven geheel tot stilstand. «Heel het raderwerk staat stil, als uw machtige arm het wil», juicht Troelstra van de SDAP. De arbeiders verkeren in een juichstemming, vooral als de spoor- wegdirekties bijna al hun eisen inwil ligen. Maar in het havenbedrijf geeft Kröller zich pas gewonnen als ook- de ge meentelijke arbeiders een solidari- teitsaktie opzetten. Dan komen de reakties losburgerij en de pers staan op hun achterste benen, verwijten de regering een slappe houding. Daarop schakelt minister president Kuyper militairen in en ont werpt wetten die staken onmogelijk maken. Ook de kerken menen dat sta ken uit den boze is eri richten hun eigen bonden op. De arbeidersbeweging besluit met een tweede algemene werkstaking Kuypers worgwetten tegen te houden en benoemt een Comité va Hierin zitten leiders van de en socialistische partijen, n blijkt in het Comité verdeeldhe doel en middelen. Men twijfel! ervaren, verliest tijd, maakt fouten. Arbeic’ geïntimideerd, bonden, zijn bang voor nog meer ont slagen en honger. Als op 5 april het stakingsparool klinkt, is de solidariteit onder de ar beiders vermorzeld. Hun tegenstan ders hebben krachtige tegenmaatre gelen getroffen. Op 9 april kan het Comité van Verweer niet anders meer doen dan de staking af te gelasten. De gevolgen zijn rampzalig. De terugkeer naar oude waarden zet door, net zoals cn ncDZU de restauratie vandaag op gang komt, door nu het kapitalistische systeem in krisis wy zjcb tl verkeert. toch de b, Brass Construction is one of the most exciting bands yet to emerge from New Yorks thriving disco scene; dit was de kop in het toonaangevende blad Bill Board in Amerika enkele jaren geleden. In die jaren werd het steeds populairder om grote funk- en soulgroepen op te laten treden in vooraanstaande nightclubs en disco theken. De combinatie van een perfecte dansgroep en hoog geklasseerde funk- muziek maakte Brass Construction tot een van de meest gevraagde groepen in die tijd en nu. Ze zijn begonnen als een jonge high school-groep om van de straat af te X zijn en zodoende niet in de bekende Amerikaanse straat-onderwereld te geraken. Ze hebben zichzelf geschoold, aanvankelijk begonnen met bekende top-40-werk- jes, daarna door zelf nummers te gaan schrijven zijn zij in de studio terechtgeko men. Hun eerste opname bij United Artists Records Brass Construction werd een million seller. Een wereldhit maakte ze met hun Movin en met hun tweede album Brass Construction II zijn ze nu bezig hun eerste album te evenaren. première van «De Kikvorst» De kostuums zijn van Wim van de volgt het ballet «Concerto» van Tonny Leyé en er wordt gedanst door leerlin- Asselbergs op muziek van Jan van gen van de Tilburgse Muziekschool en Dijk. Dit ballet is orchestraal opgevat in de solorollen studenten van het als een geheel. De choreografe heeft Brabants Conservatorium. geprobeerd het louter hoorbare recht- De balletvoorstelling wordt geopend streeks te vertalen in iets wat met puur door het Tilburgs Begeleidings Orkest choreografische, zichtbare middelen onder leiding van Louis Dispa met de dezelfde werking heeft. Dit ballet muzikale ouverture «De Kalief van wordt gedanst door studenten van het Bagdad» van A. Boïeldieu. Daarna Brabants Conservatorium. 1 volgt de «Continuo voor vier» in een «Funeral for a friend» is een ballet van A Vllllvl V choreografie van Tonny Asselbergs Monique Sanders op muziek van El- TY °P muz*ek van J Bach. ton John. Geprobeerd is om de sfeer «IVV IvllxVOISl» en inhoud van de muziek over te bren gen in het ballet, dat gedanst wordt >r leerlingen van de Tilburgse Mu-; kschool en studenten van het Bra- Conservatorium. dletvoorstelling wordt heel toeT oten met «Spektakel» „rafie van Philip Nasta, Tonny Asselbergs, Jos Brekelmans en Monique Sanders. De muziek werd geschreven door Nico Langenhuysen. Het is een samenspel van komponist en balletdocenten. Muziek en dans vloeien over in een groot, vrolijk ge beuren. De muziek wordt op het to neel gespeeld door de Volt Big Band uit Tilburg onder leiding van de kom ponist. In de schouwbur Negen man sterk Brass Construction is een negen- mans-formatie, te beginnen met schrijver - zanger Randy Muller, 25, geboren in Guyana, Z.-Amerika. De keukentafel was mijn eerste muziekin- Le- strument, vertelde hij ons. Nu speelt b.c.hij keyboards, fluit, steel drums, bass en guitaar. Tijd ens zijn stu die aan het gamba Hunter College waar hij arrangeren (1681 - studeerde, werd hij sterk beïnvloed door Debussey en Sinatra. Wade Williamston, 24, speelde sax en guitaar alvorens hij overging op de bass, het instrument wat hij nu bij de groep speelt. Hij is weg van de stijl van Larry Graham en Kool of Kool and the Gang. Net als de rest van de band is hij een uitstekende sight reader. Joseph Arthur Wong, 27, speelt guitaar vanaf zijn tiende jaar toen hij voor het eerst de muziek hoorde van de Beatles en de Stones. Morris Price, 22, is een van de bands nieuwe leden, op trompet en percus sion. Voordat hij overging op trompet sneelde hij trombone. r/ayne Parris, 23, geboren op Ja maica, speelt eveneens trompet. Op muziekschool werd hij sterk geïnspireerd door het werk van Do nald Byrd, Hugh Masekela en Freddie Hubbard. ;r Larry Payton, 23, heeft een varing opgedaan toen hij nog lid was van de Drum and Bugle Corp. i sterke Latijnse invloeden maken ritme van Brass Construction. Eveneens op percussion, Sandy Bil lups, 23, van oorsprong alleen een fan van de groep, ging drummer leren toen de band een tweede drummer nodig had, zijn werk en ritme in de groep is nu niet meer weg te denken. Jessie Ward, 23, is een self made te- Amsterdam, januari 1903wie zijn lot wil verbeteren, moet zelf voor zijn belangen opkomen. In de havens pro beren de arbeiders daarom al jaren hun vakbond erkend te krijgen en eisen ze hoger loon en kortere werktijden. Maar de ondernemers zijn machtig en kunnen vakakties breken met losse arbeiders. Bij de spoorwegen hebben de arbeiders een grievencahier uitge geven, maar de direkties staan geen verbetering toe in de arbeidsvoor waarden. Tijdens een balletvoorstelling van de Yan première plaatsvinden van het ballet 'de vakbonden <<De Kikvorst>>j naar een geiijknamig Jen' 8auw sprookje van Annie M.G. Schmidt. heid over g|s Mulders, hoofd van de afdeling nelt, is on- ballet, die eerder bekendheid verwierf -------- ruz,e en met haar balletten in o.a. «De Mid- iders raken verward, zomemachtsdroom» en «Aïda», ver- taalde het sprookje in dans. De Til- burgse komponist Jan van Dijk, die onlangs landelijke bekendheid kreeg, toen in Tilburg de wereldpremière van een Concerto voor pianola en orkest plaatsvond, komponeerde de muziek op het door de choreografe dansbaar gemaakte verhaal. «De Kikvorst» is een sprookje waarin niet alleen een happy-end, maar ook een wijze les zit opgesloten. Ijdelheid en hebzucht worden gestraft, maar ivaarding van de straf en de 1 zich te beteren, volgt uiteindelijk toch de beloning. Na de volgt he sselbe Concerto» tuziek ve Dijk. Dit ballet is orchestr als een geheel. De choree geprobeerd het louter streeks te vertalen in ie choreografische, dezelfde werking wordt gedanst door Brabants Conscrv «Funeral for a frier Monique Sanders ton John. Geprob. en r-*- gen .ii door 1 zieksv bants Conservatc De balletvoorstel passelijk afgeslot in een choreogra. bnny Asselberg< lonique Sanot.;

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1978 | | pagina 15