fa X Pianola’s zetten Tilburg op de kop ÏMMA in de stadsschouwburg, kultureel sentrum Het zit nog steeds goed... 7 VAN KRZYSTOF ZANUSSI IN FILM Moderne Jazz door Kwartet van Don Pullen in Studio «Tosca» van Puccini in Stadsschouwburg Hedendaags toneel uit Londen in het Mickery-circuit: ■hamersh ![Mnh@@ff|] «FAMILIESITUATIES Letty, Louis, Liesbeth, Rogier, Toots en Thijs Poppentheater Hans Schoen in de Studio-zaal In de serie Jeugdteater woensdag 5 april in de Studi de Stadsschouwburg pentheater Hans Schot met het poppenspel Ringel ei!». nu175,— «A Cool Million» 50 maart 1978 pagina DE TILBURGSE KOERIER Donderdag 30 maart 1978 pagina 15 en inola mee icius premie premie 78 in stte samenstellen. tweewiele Zaterdag 1 april WERKCENTRUM DANS MET 2 PROGRAMMA’S 'aststelling van Tilburg Big Band en kavels nu I HEUVELSTRAAT 50 Toneelgroep Pegasus brengt twee voorstellingen ie data, waarop rwacht: i in deze krant, ie resultaten van de Reeshof- Kodakfilms geven de mooiste kleurenfoto’s /oerwaarden om te komen, welnemen: ren, en huren dan willen, die een literaard in oe. n op het f montraties van mech; houden worden. Om 19u.3O en om 22u.00. De toegang blijft gratis. Een ident 4 1 2 5 3 4 4 8 12 6 2 op ver in combinatie met ORIGINELE Kodak afwerking de Koning swei dramatische xls hoofddoel :s te bir an als s irgse muzikus Lucius als fluitist internatio- heeft. een we... inola en e“ nognooi /aarbij dit aantal insprekers 12~ 4 8 4 programma de- lanische instru- ten in de e Stads- ig: de we- to voor mds tij- >Or- rhet Til- mge- don- m Moon de Stu- Million» elijk- st. In maart zijn er twee konserte serie -Moderne jazz in de schouwburg». 1 n in de Gesworen tweewiele r- <J^>1 speciaalzaak kees van asten stationsstraat 49 J erg aktief in de New Yorkse Freddie Hopkins is één van l gevraagde jong bassisten van rk. r komt op i.udio-zaal van het Pop- )en uit Hoorn «Twinckle ei, solist Booren, .ucius ninl- De F sert start O] L-.jwbur Zoals vaak bij de Engelse groepen, die Mickery naar Nederland haalt, gaat het hier ook weer om eert soort hede- daagse musical. Het is een uiterst ko misch spel (met natuurlijk een ernstige ondertoon) over de stumper Lemuel B. Pitkin, die het in de maatschappij helemaal wil gaan maken. Zoals zo vaak, zal hem dat niet lukken. Robert Walker heeft er een vermakelijk spel van gemaakt, waarin de meest won- vu inassie tetX Tilburg Big Band e?n*uk repeteert zondag Aanstaande zondag (2 april) is er weer een openbare repetitie van de Tilburg Big Band in de Studio-zaal van Gv Stadsschouwburg. De toegang is gra tis. De repetitie begint om 10.30 uur. Iedereen is welkom. Ipees erg aktief in de mtwikkeling hij in Nede ep met o.a. David ?reeman is een zoon tenorsaxofonist irig jaar voor peeldi Ontwikkelen en afdrukken gegarandeerd door Kodak zelf. Deze voorstelling is geschikt voor de jeugd van 4 tot en met 12 jaar. De toegangsprijs is f2,50 en de kaartver koop start op woensdag 29 maart. Yamaha YFG 30 Fiberglassframe Bespanning Hy-o-cheepsuper+ (Zolang de voorraad strekt) dag dan toch een ïrschijnt beginnen er iingen met een heel «Familiesituaties» gaat over de jonge, talentvolle ontwerper Wit, die door een telegram naar zijn ouderlijk huis wordt geroepen; zijn vader zou op sterven liggen. Zijn vriend Marek rijdt hem er naartoe. Zowel de familie als het huis hebben hun eigenaardig heden. De vader, die leeft van een Houghtor Lawson, Walker neelspt zestal Het stuk waarschuwing tegen de tendesen in de huidige m2 en wordt op een vlotte en wijze gespeeld. (Toegang gr Zaterdag 8 april 1978 in Tilburg menten, zoals pianola’s, allerlei orgels en ook het stadsbeiaard. Een tiental instrumenten zal in en rond de Heuvelstraat voor de nodige muziek zorgen. Van 16.00 tot 17.00 uur zal stadsbeiaardier Arie Abbenes het stadsbeiaard zowel mechanisch laten werken als met de hand bespelen. Op de kruikenmarkt wordt een ruilbeurs voor pianola-rollen gehouden. De Nederlandse Operastichting brengt op zaterdag 1 april de opera «Tosca» van Giacomo Puccini in de Stadsschouwburg. Dat gebeurt onder muzikale leiding van Kenneth Mont gomery en in een regie van Lotfi Man- souri. De dékors en kostumes zijn van Max Röthlisberger. Als solisten wer ken aan deze opera mee Johanna, Meier (Tosca), Michael Svetlev (Ma rio Cavaradossi), Donald Mc Intyre (baron Scarpia), Nico BoerfSpoletta). Hubert Waber (Cesare Angelot Tom Haenen (koster). Joep Broche (Sciarrone), Wim Huysman (cipier) en In het Mickery-circuit komt op derdag 6 april de groep «Half N Theatre» uit Londen naar diozaal met het stuk «A cool van Robert Walker naar het gel namige boek van Nathanael West irkcentnu - orstellingen zowel een eerste kennismaking met de er als dans als nieuwe ontwikkelingen op het gebied van de dans. Men werkt met een hedendaags repertoire, d.w.z. met voor zoveel mogelijk tot ckelde technieken. voor de training gaat de uit naar de akademische Daarnaast worden moder nere trainingen (Graham, Cun ningham) gegeven door gastdocenten. Om half drie is er voor kinderen van 6 tot en met 12 jaar de kindervoorstel ling «Van de koning die clown wilde zijn». Het verhaal gaat over een ko ning die het regeren moe is en veel liever in een circus zou willen werken. Zijn strenge tante houdt hem echter stevig onder de duim, zo stevig zelfs dat de koning in zijn land geen cir cusvoorstellingen meer mag laten ge ven. Als circi Vrijdag 31 maart is er een nachtkonsert vanaf 23.00 uur door het Don Pullen Kwartet. Dit kwartet bestaat uit Don Pullen (piano), Chico Freeman (sax), Freddie Hopkins (bas) en Bobby Battle erg (drums). Don Pullen iseen jonge zwarte tot pianist uit de USA, die vooral erg po pulair is in Italië en Frankrijk. Hij speelde in een groep met Charles Min- gua en in een groep met Sam Rivers. derlijke figuren een rol spelen, kleine greep: een gewezen.presic van de Verenigde Staten (Nixon),' Judy Garland, een groep fasciten, een scalperende indiaan, Charlie Chan, enz. In twee uur worden meer dan dertig mensen uitgebeeld door de zeven akteurs (Peter Attard, Barrie m, Stuart Barren, Dennis Howard Lew Lewis, ~Rob er en Patricia Quin..). Het to- spel wordt afgewisseld met een 11 songs van en door Andy Smith, ik is vooral bedoeld als een ng tegen de gevaarlijke de huidige maatschappij ingenieuze gratis). kleine werkplaats en het illegaal ken van wodka, blijkt een alcoholic wikkelingen van de Verder zijn er in het oude, halfvergane i de tweede wereld- landhuis nog aanwezig een zure en vermoeide tante en de fraaie zuster van Wit, Bella, een cynisch en provo cerend meisje met een rijk gevoelsle ven. De aanwezigheid van de vreemdeling Marek brengt de anderen ertoe ieder voor zich een krachtige d scène weg te geven met als Wit aan het ouderlijk huis te binden. Zelfs Marek laat op dit punt zijn vriend in de steek. Hij heeft trouwens een ekskuus: een snel ontloken liefdesleven met Bella. Wit laat zich echter niet meer binden en verlaat in de ochtend het huis. Za- nussi filmt dit gegeven in een tragie- komische stijl met sterk aangezette ironie. Hij is vooral geïnteresseerd in de psy chologische en sociale aspekten van zijn «familiesituaties» en hij be schouwt de gebeurtenissen als een metafoor voor de jonge generatie die radicale veranderingen wil maar vast zit aan afkomst en sociale struktuur. Op donderdag 30 en vrijdag 31 maart, sche beide avonden om 20u.30, komt het verdc werkcentrurii dans uit Rotterdam met 2 (verschillende) programma’s in het kultureel sentrum (boven de openbare bibliotheek), waarin chorographieën zitten van Ton Simons, Tuerlings, Nils Christe, Janet Smith en Don Asker. Op donderdag worden de volgende stukken gebracht: «throw wood at green», Ton Si mons; «3 liefdes», Hans Tuerlings; «jumble», Ton Simons; «tofuba», Nils Christe. Op vrijdag zal het programma volgt uit zien: «cricket», Janet Smith; «’n aardigheidje», Hans «passes», Don Asker; «om los te lopen», Hans Tue Het werkcentrum dans werd i op initiatief van de Rotterdar stichting opgericht met als ling: het stimuleren van dans kelin *- -J ficiële muziekopleiding en is wereld beroemd door zijn ongelooflijk vir tuoos harmonika-spel. Thijs van Leer (1948) speelt sinds zijn jeugd fluit. Hij begon in het gezelschap van Ramses Shaffy als zanger, fluitist en ar rangeur. Daarna werd hij bekend met zijn groep Focus samen met gitarist Jan Akkerman. Sinds 1972 heeft hij algemene bekendheid gekregen door zijn drie «Introspection»-elpees, die hij samen met Rogier van Otterloo en Letty de Jong opnam. Liesbeth List (1941) kwam ook voor het eerst echt in de publiciteit bij Ramses Shaffy. In de afgelopen tien jaar nam zij tal van suk- sesvolle elpees op en kreeg zij ook in ternationaal grote bekendheid. Louis van Dijk (1941) bewandelde met veel sukses alle paden van pop klassiek als pianist en organist. Komponist Willem Pijper schreef in 1927 «De speel vaardigheid wordt bij de pianola's tot een minimum geredu ceerd; daartegenover stelt de pianola nog altijd enige eisen aan de muzikali teit van haar bestuurder. Een on-muzi- kaal, onartistiek mens zal met een pianolatol geen schoonheidsontroering kunnen geven, terwijl een kunstenaar dit mechanische speeltuig nog betove rende klankeffekten zal weten af te vangen». Lucius Voorhorst, die op 8 april 's avonds een speciaal voor deze gelegenheid geschreven «Opus voor pianola en orkestzal spelen, zegt hier over: «Het apparaat heeft de mogelijk heden het tempo, de sterkte en het pe daal te regelen». De pianola is in ieder geval een zo belangrijk instrument geweest, dat zelfs komponisten als Hindemith en Strawinsky speciale stukken voor dit instrument schreven. Heel bijzonder is bijvoorbeeld de mogelijkheid om zes tien of meer toetsen tegelijk te ge bruiken, wat geen enkele pianist voor elkaar kan krijgen. Zaterdag 8 april zal Tilburg één dag helemaal pianola-gek zijn (of worden). In en rond de Stadsschouwburg worden dan tal van aktiviteiten georganizeerd, die van B alles te maken hebben met de pianola en andere mechanische instrumenten. Voor het zover is dient heel Tilburg dan ook precies te weten wat een pianola is en welke aktiviteiten er precies gaan plaatsvinden. Daarom dit verhaaltje. Allereerst de pianola. Een definitie zou kunnen zijn: «De pianola is een piano waarin een op luchtdruk werkend apparaat is gemonteerd. Door middel van een geperforeerde papierrol kan mechanisch muziek weergegeven worden». Rond de eeuwisseling had iedere zichzelf respekterende kastelein zo’n mechanisch instru ment nabij de stamtafel of in het danszaaltje staan. Later zijn daar de jukeboxen voor in de plaats gekomen en ook dat apparaat is inmiddels aan het verdwijnen. Toch is de pianola niet zo automatisch als de definitie doet vermoeden. Weliswaar heeft de pianolist niet veel eigen inbreng, maar toch kan hij wel degelijk invloed uitoefenen op het voort te brengen muziekstuk. één voor één in de rol prikken. Al deze gaatjes zullen later door de pianola in tonen vertaald worden. Het Brabants Orkest neemt de zaak ook erg serieus. Er zijn zelfs plannen om dit stuk vol gend seizoen in de abonnementenserie op te nemen en ook in andere steden te spelen. De kompositie is bovendien zo belangrijk, dat Jan Van Dijk zijn werk in opdracht heeft gekomponeerd van de minister van CRM. Konkoers In de Studio-zaal van de schouwburg is ’s middags een pianolakonkoers. Daar kan iedereen aan meedoen (opgave: 013-425764). Verder zijn daar stands ingericht door o.a. het Nationaal Beiaardmuseum in Asten en het Rijks- muzeum Van Speeldoos tot Pierement in Utrecht. Ook is er een speciaal televi- sie-programma van de Franse televisie te zien, dat helemaal over meenamsene instrumenten gaat. De pianoladag wordt ’s avonds na het konsert besloten met een groot pianola-feest in de Stu dio-zaal voor genodigden en belang stellenden. De toegang is gratis en er wordt voor mechanische (dans)muziek gezorgd. Globe brengt toneel en show tegelijk in «Kleine man, wat nu?» Zuidelijk Toneel Globe brengt don derdag 6 april het revueachtige to neelstuk «Kleine man, wat nu?» van Hans Fallada en Tankred Dorst in een regie van Jaak van der Velde. Aan deze voorstelling doet nagenoeg het hele gezelschap mee; onder andere Edda Barends, Hans Hoes, Guus Hoes, Henk Rigters. Allard van der Scheer en Theu Boermans. Verder werken een 'aantal gastspelers mee, waaronder Jenny Arean. De cast wordt daarnaast nog uitgebreid met zes revuegirls en een orkest' man «Kleine man, wat nu?» maakte schrijver Hans Fallada aan het begin van de jaren dertig in één klap wereld- beroemd. Toneel Globe maakte er een groots opgezette show van, die een bezoek aan de schouwburg alleszins waard zal J zijn. Wim Bosmans Promotions organi seert op dinsdag 4 april een uniek kon sert met Rogier van Otterloo, Thijs van Leer, Letty de Jong, Louis van Dijk, Toots Thielemans, Liesbeth Lis^ en een groot orkest. Het is een uitste kende gelegenheid om al deze grote artiesten op éénavond aan het werk te kunnen zien en horen. Rogier van Ot terloo zal het orkest dirigeren. Hij werd geboren in 1941 en studeerde theorie en dwarsfluit aan het Am sterdams Muzieklyceum. Tijdens zijn studie speelde hij als pianist bij het Lurelei-kabaret. Daarna heeft het pu bliek hem leren kennen als or kestleider tijdens vele televisie-pro- gramma’s. Verder schreef hij erg veel filmmuziek. Toots Thielemans werd in 1920 in Brussel geboren. Hij heeft geen of- In de maand april zal in het Filmhuis (kultureel sentrum) aandacht worden besteed aan de ontwi' Poolse cinema van na i oorlog. Aan de hand van films van de bekende regisseurs Wajda en Has en de jonge regisseurs Zaluski en Zanussi worden Met beide groepen nam hij ook elpees de verschillende tijden duidelijk gety- op. Sinds kort is hij ook erg aktief in de Peerd door de onderwerpkeuze, zogenaamde lof jazz ontwikkeling in De eerste film uit deze reeks is er eentje Amerika. Vorig jaar was hij in Neder- van de j°nge regisseur Krzystof Za- land met een groep met o.a. David nuss.i: Z?cie rodzinne» («familiesi- Murray. Chico Freeman is een zoon tuaties»). van de legendarische tenorsaxofonist In tegenstelling met eerdere filmvoor- Earl Von Freeman, die vorig jaar voor stellingen zullen er TWEE VOOR- het eerst buiten Chicago speelde (in Ne- STELLINGEN OP EEN AVOND ge- derland). Freeman is ei jazz-scène. I de meest New Yorl op een zekere :usdirekteur ver allerlei verwikkelir aardige afloop. Maar hoe dat precies in zijn werk gaat -cr moeten de kinderen zaterdag zelf maar an de Tilburg komen bekijken. -zaal van de Deze voorstelling was al eens eerder te toegang is gra- zien op zondag 12 maart. i 10.30 uur. s Avonds om 20u.30 is er de voorstel ling «Het onbewoonde Eiland», die eerder wegens ziekte van een aantal spelers verzet moest worden. Het stuk handelt over een aantal men sen die hun leven niet al te suksesvol hebben doorgebracht. In een sfeer van verwijt en sarcasme leven zij volstrekt langs elkaar heen. Pas als ze in een geïsoleerde ruimte bij elkaar gebracht worden komen zij achter eikaars mislukkingen. Een uitweg lijkt uitgesloten, maar de schrijver van dit stuk geeft een moge lijkheid aan in de zin «door fantasie over de morbide werkelijkheid heen getrokken worden». Pegasus weet deze boodschap heel overtuigend bloot te leggen en laat daarmee zien dat het arnateurtoneel ozich in positieve zin aan het ontwik- estje. De ro- kelen is. iu?» maakte De volgende akteurs maken dat in een regie van Henk Wouters duidelijk; Jacques van Berkel, Dorien Folkers, Paul Hoes, Annie Ketelaars - Meulenbroek, Gérard Opstelten, Riki Rombouts, Silvia van der Wiel. De toegang is voor beide voorstel lingen gratis. Uniek Programma Wat maakt de pianola-dag nu eigenlijk Zoals gezegd is het hoogtepunt van de zo uniek. Op de allereerste plaats is Pianoladag de wereldpremière van het dat het hoogtepunt van die dag: de we- wer*c van {an van Dijk tijdens het kon- reldpremière van het «Concerto voor sert van Het Brabants Orkest. Dat pianola en orkest», die ’s avonds tij- konsert staat onder leiding van de diri- dens het konsert van het Brabants Or- «enten He'a Jordans en Jo van den kest zal plaatsvinden. Dan zal voor het Booren. Als solisten werken r eerst deze kompositie van de Til- „aro” Rosand (viool) en Luc burgse komponist Jan van Dijk ten ge- Voorhorst (pianola). Er worden wer- hore gebracht worden. “en gespeeld van Wagner, Van den Achter de pianola neemt dan als solist Booren, Van Dijk, Franck en Paga- plaats de Tilburgse muzikus Lucius nini- De plaatsverkoop voor dit kon- Voorhorst, die als fluitist intematio- se« start °P1 aPnl aan de kassa van de nale vermaardheid heeft. Het unieke schouwburg, is, dat er nog nooit een werk geschre- Verder staan ven is voor de pianola en een orkest. Daarnaast is er ook nog nooit een ma nifestatie geweest waarbij dit nostalgi sche instrument zo centraal stond. Er wordt door alle betrokkenen ook erg serieus gewerkt om de Pianoladag en vooral de wereldpremière tot een groot sukses te maken. Komponist en solist zijn al weken bezig met de ver vaardiging van de papierrol. Daartoe moeten zijn ongeveer 20.000 gaatjes Deze «tors met gestreepte blouse» van Roger Wittevrongel is benevens een tachtigtal andere meesterwerken van tekenkunst nog tot en met 16 april te zien in de tentoonstelling «hedendaagse vlaamse tekenkunst». Naast deze ten toonstelling is de kunstuitleen van het Kultureel Sentrum verrijkt met onge veer 250 nieuwe kunstwerken waaron der een fors aantal unica. Ook is er een nieuw, speciaal en goedkoop tarief a ƒ5,per maand. Hiervoor kan men een werk tot een waarde van/ 1.500,— le nen of twee werken tot 1.200,— gulden. Loop vrijblijvend eens binnen. Theo van der Putten (herdersjongen). Verder werken mee Het Omroepor kest. Het Nederlands Operakoor on der leiding van Thijs Kramer en een kinderkoor onder leiding van Paul Hameleers. De opera gaat over de beroemde zan geres Tosca, die verliefd is op een schilder. Zij verdenkt die schilder van ontrouw. De schilder wordt gevangen genomen en na allerlei intriges, waarin het hoofd van de politie een belang- atti), rijke rol speelt, wordt de man teler geëksekuteerd. Dit kan Toscaniet ver werken en zij kiest de dood als oplos sing. Volkstoneelstuk «Als je lacht, dan ben je rijk» met veertig medewerkers Beppie Nooys Amsterdams Volks- sfeer, die te vergelijken is met die van toneel komt op zondag 2 en maandag «De Jantjes»; een liedje, een dansje, 3 april weer met een echt volks- een lach en een traan. toneelstuk naar Tilburg. Het wordt Aan deze produktie werken weer zo’n een'flink portie jeugdsentiment: het veertig mensen mee, waaronder Hetty onvervalste en sappige volks- Blok, Monique Smal, Carry Tefsen, toneelstuk «Als je lacht, dan ben je Martin Brozius, Dick Rienstra, Dick rijk» van Herman Bouber. De liedjes Scheffer, Mimi Kok, Mady Alfreda en en muziek zijn van Louis Davids en Channah van Dootingh. Margie Morris. Het is geen keurig afgerond verhaal, maar een stukje uit het jaar 1927. Mo mentopnamen van zo’n echt gezellig pleintje waar zeker in die tijd hét leven zich voor een groot deel afspeelde. Hoofdpersonen zijn de ijscoman Sally en zijn dochter Rosie, die zo’n leuke jongen heeft leren kennen.maar wel uit een heel ander milieu. Het gaat ook over Thijs, die het zo moeilijk heeft met de drank en zijn vrouw Ant. En over hun dochter Lientje, over, de 40-jarige bruiloft van Kees en Massie en over Dorus en zijn vrouw Griet. Kortom het gaat over een hele gewone mensen met hun c pleziertjes en problemen. L„. «uit het leven gegrepen». In «Als je lacht, dan ben je rijk» zit een vorming, permanente educatie en Jere ontwikkeling van jonge, be ginnende dansers(-essen), cho reografen en dansdocenten. Om de dansontwikkeling in het al- gemeen te stimuleren is er een dans- Hans gezelschap, bestaande uit 4 danseres sen en 4 dansers, aan het werkcentrum dans verbonden. Jonge dansers en be ginnende choreografen krijgen deze manier de mogelijkheid zich der te ontwikkelen. Door de keuze van zowel dansers als choreografen brengt het werkcentrum via de avondvullende voor sen eerste kennismt s nieuwe ontwikkel van de dans. h; eenhedendaags is Tuerlings; een voorkeur v< nu toe ontwikk Als basis voorkeur imse kunst- techniek, doelstel- isontwik- ing in het algemeen d.m.v. musi- De toegang is gratis.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1978 | | pagina 15