fa
X
Pianola’s zetten Tilburg op de kop
ÏMMA
in de stadsschouwburg,
kultureel
sentrum
Het zit nog steeds goed...
7
VAN KRZYSTOF ZANUSSI
IN FILM
Moderne Jazz door Kwartet
van Don Pullen in Studio
«Tosca» van Puccini in
Stadsschouwburg
Hedendaags toneel uit Londen
in het Mickery-circuit:
■hamersh
![Mnh@@ff|]
«FAMILIESITUATIES
Letty, Louis, Liesbeth,
Rogier, Toots en Thijs
Poppentheater
Hans Schoen in
de Studio-zaal
In de serie Jeugdteater
woensdag 5 april in de Studi
de Stadsschouwburg
pentheater Hans Schot
met het poppenspel
Ringel ei!».
nu175,—
«A Cool Million»
50 maart 1978 pagina
DE TILBURGSE KOERIER
Donderdag 30 maart 1978 pagina 15
en
inola
mee
icius
premie
premie
78
in
stte samenstellen.
tweewiele
Zaterdag 1 april
WERKCENTRUM DANS
MET 2 PROGRAMMA’S
'aststelling van
Tilburg Big Band
en kavels
nu
I HEUVELSTRAAT 50
Toneelgroep
Pegasus brengt
twee voorstellingen
ie data, waarop
rwacht:
i in deze krant,
ie resultaten van
de Reeshof-
Kodakfilms
geven
de mooiste
kleurenfoto’s
/oerwaarden om
te komen,
welnemen:
ren,
en huren dan
willen, die een
literaard in
oe.
n op het f
montraties van mech;
houden worden.
Om 19u.3O en om 22u.00.
De toegang blijft gratis.
Een
ident
4
1
2
5
3
4
4
8
12
6
2
op
ver
in combinatie met
ORIGINELE Kodak
afwerking
de Koning swei
dramatische
xls hoofddoel
:s te bir
an als s
irgse muzikus Lucius
als fluitist internatio-
heeft.
een we...
inola en e“
nognooi
/aarbij dit
aantal
insprekers
12~
4
8
4
programma de-
lanische instru-
ten in de
e Stads-
ig: de we-
to voor
mds tij-
>Or-
rhet
Til-
mge-
don-
m Moon
de Stu-
Million»
elijk-
st.
In maart zijn er twee konserte
serie -Moderne jazz in de
schouwburg».
1
n in de Gesworen
tweewiele r- <J^>1
speciaalzaak
kees van asten
stationsstraat 49 J
erg aktief in de New Yorkse
Freddie Hopkins is één van
l gevraagde jong bassisten van
rk.
r komt op
i.udio-zaal van
het Pop-
)en uit Hoorn
«Twinckle ei,
solist Booren,
.ucius ninl- De F
sert start O]
L-.jwbur
Zoals vaak bij de Engelse groepen, die
Mickery naar Nederland haalt, gaat
het hier ook weer om eert soort hede-
daagse musical. Het is een uiterst ko
misch spel (met natuurlijk een ernstige
ondertoon) over de stumper Lemuel
B. Pitkin, die het in de maatschappij
helemaal wil gaan maken. Zoals zo
vaak, zal hem dat niet lukken. Robert
Walker heeft er een vermakelijk spel
van gemaakt, waarin de meest won-
vu inassie
tetX Tilburg Big Band
e?n*uk repeteert zondag
Aanstaande zondag (2 april) is er weer
een openbare repetitie van de Tilburg
Big Band in de Studio-zaal van Gv
Stadsschouwburg. De toegang is gra
tis. De repetitie begint om 10.30 uur.
Iedereen is welkom.
Ipees
erg aktief in de
mtwikkeling
hij in Nede
ep met o.a. David
?reeman is een zoon
tenorsaxofonist
irig jaar voor
peeldi
Ontwikkelen
en afdrukken
gegarandeerd door
Kodak zelf.
Deze voorstelling is geschikt voor de
jeugd van 4 tot en met 12 jaar. De
toegangsprijs is f2,50 en de kaartver
koop start op woensdag 29 maart.
Yamaha YFG 30
Fiberglassframe
Bespanning Hy-o-cheepsuper+
(Zolang de voorraad strekt)
dag dan toch een
ïrschijnt beginnen er
iingen met een heel
«Familiesituaties» gaat over de jonge,
talentvolle ontwerper Wit, die door
een telegram naar zijn ouderlijk huis
wordt geroepen; zijn vader zou op
sterven liggen. Zijn vriend Marek rijdt
hem er naartoe. Zowel de familie als
het huis hebben hun eigenaardig
heden. De vader, die leeft van een
Houghtor
Lawson,
Walker
neelspt
zestal
Het stuk
waarschuwing tegen de
tendesen in de huidige m2
en wordt op een vlotte en
wijze gespeeld. (Toegang gr
Zaterdag 8 april 1978 in Tilburg
menten, zoals pianola’s, allerlei orgels
en ook het stadsbeiaard. Een tiental
instrumenten zal in en rond de
Heuvelstraat voor de nodige muziek
zorgen. Van 16.00 tot 17.00 uur zal
stadsbeiaardier Arie Abbenes het
stadsbeiaard zowel mechanisch laten
werken als met de hand bespelen. Op
de kruikenmarkt wordt een ruilbeurs
voor pianola-rollen gehouden.
De Nederlandse Operastichting
brengt op zaterdag 1 april de opera
«Tosca» van Giacomo Puccini in de
Stadsschouwburg. Dat gebeurt onder
muzikale leiding van Kenneth Mont
gomery en in een regie van Lotfi Man-
souri. De dékors en kostumes zijn van
Max Röthlisberger. Als solisten wer
ken aan deze opera mee Johanna,
Meier (Tosca), Michael Svetlev (Ma
rio Cavaradossi), Donald Mc Intyre
(baron Scarpia), Nico BoerfSpoletta).
Hubert Waber (Cesare Angelot
Tom Haenen (koster). Joep Broche
(Sciarrone), Wim Huysman (cipier) en
In het Mickery-circuit komt op
derdag 6 april de groep «Half N
Theatre» uit Londen naar
diozaal met het stuk «A cool
van Robert Walker naar het gel
namige boek van Nathanael West
irkcentnu
- orstellingen
zowel een eerste kennismaking met de
er als dans als nieuwe ontwikkelingen op het
gebied van de dans. Men werkt met
een hedendaags repertoire, d.w.z. met
voor zoveel mogelijk tot
ckelde technieken.
voor de training gaat de
uit naar de akademische
Daarnaast worden moder
nere trainingen (Graham, Cun
ningham) gegeven door gastdocenten.
Om half drie is er voor kinderen van 6
tot en met 12 jaar de kindervoorstel
ling «Van de koning die clown wilde
zijn». Het verhaal gaat over een ko
ning die het regeren moe is en veel
liever in een circus zou willen werken.
Zijn strenge tante houdt hem echter
stevig onder de duim, zo stevig zelfs
dat de koning in zijn land geen cir
cusvoorstellingen meer mag laten ge
ven.
Als
circi
Vrijdag 31 maart is er een nachtkonsert
vanaf 23.00 uur door het Don Pullen
Kwartet. Dit kwartet bestaat uit Don
Pullen (piano), Chico Freeman (sax),
Freddie Hopkins (bas) en Bobby Battle
erg (drums). Don Pullen iseen jonge zwarte
tot pianist uit de USA, die vooral erg po
pulair is in Italië en Frankrijk. Hij
speelde in een groep met Charles Min-
gua en in een groep met Sam Rivers.
derlijke figuren een rol spelen,
kleine greep: een gewezen.presic
van de Verenigde Staten (Nixon),'
Judy Garland, een groep fasciten,
een scalperende indiaan, Charlie
Chan, enz. In twee uur worden meer
dan dertig mensen uitgebeeld door de
zeven akteurs (Peter Attard, Barrie
m, Stuart Barren, Dennis
Howard Lew Lewis, ~Rob
er en Patricia Quin..). Het to-
spel wordt afgewisseld met een
11 songs van en door Andy Smith,
ik is vooral bedoeld als een
ng tegen de gevaarlijke
de huidige maatschappij
ingenieuze
gratis).
kleine werkplaats en het illegaal
ken van wodka, blijkt een alcoholic
wikkelingen van de Verder zijn er in het oude, halfvergane
i de tweede wereld- landhuis nog aanwezig een zure en
vermoeide tante en de fraaie zuster
van Wit, Bella, een cynisch en provo
cerend meisje met een rijk gevoelsle
ven.
De aanwezigheid van de vreemdeling
Marek brengt de anderen ertoe ieder
voor zich een krachtige d
scène weg te geven met als
Wit aan het ouderlijk huis te binden.
Zelfs Marek laat op dit punt zijn vriend
in de steek.
Hij heeft trouwens een ekskuus: een
snel ontloken liefdesleven met Bella.
Wit laat zich echter niet meer binden
en verlaat in de ochtend het huis. Za-
nussi filmt dit gegeven in een tragie-
komische stijl met sterk aangezette
ironie.
Hij is vooral geïnteresseerd in de psy
chologische en sociale aspekten van
zijn «familiesituaties» en hij be
schouwt de gebeurtenissen als een
metafoor voor de jonge generatie die
radicale veranderingen wil maar vast
zit aan afkomst en sociale struktuur.
Op donderdag 30 en vrijdag 31 maart, sche
beide avonden om 20u.30, komt het verdc
werkcentrurii dans uit Rotterdam met
2 (verschillende) programma’s in het
kultureel sentrum (boven de openbare
bibliotheek), waarin chorographieën
zitten van Ton Simons,
Tuerlings, Nils Christe, Janet Smith
en Don Asker.
Op donderdag worden de volgende
stukken gebracht:
«throw wood at green», Ton Si
mons;
«3 liefdes», Hans Tuerlings;
«jumble», Ton Simons;
«tofuba», Nils Christe.
Op vrijdag zal het programma
volgt uit zien:
«cricket», Janet Smith;
«’n aardigheidje», Hans
«passes», Don Asker;
«om los te lopen», Hans Tue
Het werkcentrum dans werd i
op initiatief van de Rotterdar
stichting opgericht met als
ling: het stimuleren van dans
kelin *- -J
ficiële muziekopleiding en is wereld
beroemd door zijn ongelooflijk vir
tuoos harmonika-spel. Thijs van Leer
(1948) speelt sinds zijn jeugd fluit. Hij
begon in het gezelschap van Ramses
Shaffy als zanger, fluitist en ar
rangeur. Daarna werd hij bekend met
zijn groep Focus samen met gitarist
Jan Akkerman. Sinds 1972 heeft hij
algemene bekendheid gekregen door
zijn drie «Introspection»-elpees, die
hij samen met Rogier van Otterloo en
Letty de Jong opnam. Liesbeth List
(1941) kwam ook voor het eerst echt in
de publiciteit bij Ramses Shaffy. In de
afgelopen tien jaar nam zij tal van suk-
sesvolle elpees op en kreeg zij ook in
ternationaal grote bekendheid. Louis
van Dijk (1941) bewandelde met
veel sukses alle paden van pop
klassiek als pianist en organist.
Komponist Willem Pijper schreef in
1927 «De speel vaardigheid wordt bij
de pianola's tot een minimum geredu
ceerd; daartegenover stelt de pianola
nog altijd enige eisen aan de muzikali
teit van haar bestuurder. Een on-muzi-
kaal, onartistiek mens zal met een
pianolatol geen schoonheidsontroering
kunnen geven, terwijl een kunstenaar
dit mechanische speeltuig nog betove
rende klankeffekten zal weten af te
vangen». Lucius Voorhorst, die op 8
april 's avonds een speciaal voor deze
gelegenheid geschreven «Opus voor
pianola en orkestzal spelen, zegt hier
over: «Het apparaat heeft de mogelijk
heden het tempo, de sterkte en het pe
daal te regelen».
De pianola is in ieder geval een zo
belangrijk instrument geweest, dat
zelfs komponisten als Hindemith en
Strawinsky speciale stukken voor dit
instrument schreven. Heel bijzonder is
bijvoorbeeld de mogelijkheid om zes
tien of meer toetsen tegelijk te ge
bruiken, wat geen enkele pianist voor
elkaar kan krijgen.
Zaterdag 8 april zal Tilburg één dag helemaal pianola-gek zijn (of worden). In en
rond de Stadsschouwburg worden dan tal van aktiviteiten georganizeerd, die van
B alles te maken hebben met de pianola en andere mechanische instrumenten.
Voor het zover is dient heel Tilburg dan ook precies te weten wat een pianola is en
welke aktiviteiten er precies gaan plaatsvinden. Daarom dit verhaaltje.
Allereerst de pianola. Een definitie zou kunnen zijn: «De pianola is een piano
waarin een op luchtdruk werkend apparaat is gemonteerd. Door middel van een
geperforeerde papierrol kan mechanisch muziek weergegeven worden». Rond de
eeuwisseling had iedere zichzelf respekterende kastelein zo’n mechanisch instru
ment nabij de stamtafel of in het danszaaltje staan. Later zijn daar de jukeboxen
voor in de plaats gekomen en ook dat apparaat is inmiddels aan het verdwijnen.
Toch is de pianola niet zo automatisch als de definitie doet vermoeden.
Weliswaar heeft de pianolist niet veel eigen inbreng, maar toch kan hij wel degelijk
invloed uitoefenen op het voort te brengen muziekstuk.
één voor één in de rol prikken. Al deze
gaatjes zullen later door de pianola in
tonen vertaald worden. Het Brabants
Orkest neemt de zaak ook erg serieus.
Er zijn zelfs plannen om dit stuk vol
gend seizoen in de abonnementenserie
op te nemen en ook in andere steden te
spelen. De kompositie is bovendien zo
belangrijk, dat Jan Van Dijk zijn werk
in opdracht heeft gekomponeerd van
de minister van CRM.
Konkoers
In de Studio-zaal van de schouwburg is
’s middags een pianolakonkoers. Daar
kan iedereen aan meedoen (opgave:
013-425764). Verder zijn daar stands
ingericht door o.a. het Nationaal
Beiaardmuseum in Asten en het Rijks-
muzeum Van Speeldoos tot Pierement
in Utrecht. Ook is er een speciaal televi-
sie-programma van de Franse televisie
te zien, dat helemaal over meenamsene
instrumenten gaat. De pianoladag
wordt ’s avonds na het konsert besloten
met een groot pianola-feest in de Stu
dio-zaal voor genodigden en belang
stellenden. De toegang is gratis en er
wordt voor mechanische (dans)muziek
gezorgd.
Globe brengt toneel
en show tegelijk in
«Kleine man, wat nu?»
Zuidelijk Toneel Globe brengt don
derdag 6 april het revueachtige to
neelstuk «Kleine man, wat nu?» van
Hans Fallada en Tankred Dorst in een
regie van Jaak van der Velde. Aan
deze voorstelling doet nagenoeg het
hele gezelschap mee; onder andere
Edda Barends, Hans Hoes, Guus
Hoes, Henk Rigters. Allard van der
Scheer en Theu Boermans. Verder
werken een 'aantal gastspelers mee,
waaronder Jenny Arean. De cast
wordt daarnaast nog uitgebreid met
zes revuegirls en een orkest'
man «Kleine man, wat nu?» maakte
schrijver Hans Fallada aan het begin
van de jaren dertig in één klap wereld-
beroemd.
Toneel Globe maakte er een groots
opgezette show van, die een bezoek
aan de schouwburg alleszins waard zal
J zijn.
Wim Bosmans Promotions organi
seert op dinsdag 4 april een uniek kon
sert met Rogier van Otterloo, Thijs
van Leer, Letty de Jong, Louis van
Dijk, Toots Thielemans, Liesbeth Lis^
en een groot orkest. Het is een uitste
kende gelegenheid om al deze grote
artiesten op éénavond aan het werk te
kunnen zien en horen. Rogier van Ot
terloo zal het orkest dirigeren.
Hij werd geboren in 1941 en studeerde
theorie en dwarsfluit aan het Am
sterdams Muzieklyceum. Tijdens zijn
studie speelde hij als pianist bij het
Lurelei-kabaret. Daarna heeft het pu
bliek hem leren kennen als or
kestleider tijdens vele televisie-pro-
gramma’s. Verder schreef hij erg veel
filmmuziek.
Toots Thielemans werd in 1920 in
Brussel geboren. Hij heeft geen of-
In de maand april zal in het Filmhuis
(kultureel sentrum) aandacht worden
besteed aan de ontwi'
Poolse cinema van na i
oorlog.
Aan de hand van films van de bekende
regisseurs Wajda en Has en de jonge
regisseurs Zaluski en Zanussi worden
Met beide groepen nam hij ook elpees de verschillende tijden duidelijk gety-
op. Sinds kort is hij ook erg aktief in de Peerd door de onderwerpkeuze,
zogenaamde lof jazz ontwikkeling in De eerste film uit deze reeks is er eentje
Amerika. Vorig jaar was hij in Neder- van de j°nge regisseur Krzystof Za-
land met een groep met o.a. David nuss.i: Z?cie rodzinne» («familiesi-
Murray. Chico Freeman is een zoon tuaties»).
van de legendarische tenorsaxofonist In tegenstelling met eerdere filmvoor-
Earl Von Freeman, die vorig jaar voor stellingen zullen er TWEE VOOR-
het eerst buiten Chicago speelde (in Ne- STELLINGEN OP EEN AVOND ge-
derland).
Freeman is ei
jazz-scène. I
de meest
New Yorl
op een zekere
:usdirekteur ver
allerlei verwikkelir
aardige afloop.
Maar hoe dat precies in zijn werk gaat
-cr moeten de kinderen zaterdag zelf maar
an de Tilburg komen bekijken.
-zaal van de Deze voorstelling was al eens eerder te
toegang is gra- zien op zondag 12 maart.
i 10.30 uur. s Avonds om 20u.30 is er de voorstel
ling «Het onbewoonde Eiland», die
eerder wegens ziekte van een aantal
spelers verzet moest worden.
Het stuk handelt over een aantal men
sen die hun leven niet al te suksesvol
hebben doorgebracht.
In een sfeer van verwijt en sarcasme
leven zij volstrekt langs elkaar heen.
Pas als ze in een geïsoleerde ruimte bij
elkaar gebracht worden komen zij
achter eikaars mislukkingen.
Een uitweg lijkt uitgesloten, maar de
schrijver van dit stuk geeft een moge
lijkheid aan in de zin «door fantasie
over de morbide werkelijkheid heen
getrokken worden».
Pegasus weet deze boodschap heel
overtuigend bloot te leggen en laat
daarmee zien dat het arnateurtoneel
ozich in positieve zin aan het ontwik-
estje. De ro- kelen is.
iu?» maakte De volgende akteurs maken dat in een
regie van Henk Wouters duidelijk;
Jacques van Berkel, Dorien Folkers,
Paul Hoes, Annie Ketelaars -
Meulenbroek, Gérard Opstelten, Riki
Rombouts, Silvia van der Wiel.
De toegang is voor beide voorstel
lingen gratis.
Uniek Programma
Wat maakt de pianola-dag nu eigenlijk Zoals gezegd is het hoogtepunt van de
zo uniek. Op de allereerste plaats is Pianoladag de wereldpremière van het
dat het hoogtepunt van die dag: de we- wer*c van {an van Dijk tijdens het kon-
reldpremière van het «Concerto voor sert van Het Brabants Orkest. Dat
pianola en orkest», die ’s avonds tij- konsert staat onder leiding van de diri-
dens het konsert van het Brabants Or- «enten He'a Jordans en Jo van den
kest zal plaatsvinden. Dan zal voor het Booren. Als solisten werken r
eerst deze kompositie van de Til- „aro” Rosand (viool) en Luc
burgse komponist Jan van Dijk ten ge- Voorhorst (pianola). Er worden wer-
hore gebracht worden. “en gespeeld van Wagner, Van den
Achter de pianola neemt dan als solist Booren, Van Dijk, Franck en Paga-
plaats de Tilburgse muzikus Lucius nini- De plaatsverkoop voor dit kon-
Voorhorst, die als fluitist intematio- se« start °P1 aPnl aan de kassa van de
nale vermaardheid heeft. Het unieke schouwburg,
is, dat er nog nooit een werk geschre- Verder staan
ven is voor de pianola en een orkest.
Daarnaast is er ook nog nooit een ma
nifestatie geweest waarbij dit nostalgi
sche instrument zo centraal stond.
Er wordt door alle betrokkenen ook
erg serieus gewerkt om de Pianoladag
en vooral de wereldpremière tot een
groot sukses te maken. Komponist en
solist zijn al weken bezig met de ver
vaardiging van de papierrol. Daartoe
moeten zijn ongeveer 20.000 gaatjes
Deze «tors met gestreepte blouse» van
Roger Wittevrongel is benevens een
tachtigtal andere meesterwerken van
tekenkunst nog tot en met 16 april te
zien in de tentoonstelling «hedendaagse
vlaamse tekenkunst». Naast deze ten
toonstelling is de kunstuitleen van het
Kultureel Sentrum verrijkt met onge
veer 250 nieuwe kunstwerken waaron
der een fors aantal unica. Ook is er een
nieuw, speciaal en goedkoop tarief a
ƒ5,per maand. Hiervoor kan men een
werk tot een waarde van/ 1.500,— le
nen of twee werken tot 1.200,— gulden.
Loop vrijblijvend eens binnen.
Theo van der Putten (herdersjongen).
Verder werken mee Het Omroepor
kest. Het Nederlands Operakoor on
der leiding van Thijs Kramer en een
kinderkoor onder leiding van Paul
Hameleers.
De opera gaat over de beroemde zan
geres Tosca, die verliefd is op een
schilder. Zij verdenkt die schilder van
ontrouw. De schilder wordt gevangen
genomen en na allerlei intriges, waarin
het hoofd van de politie een belang-
atti), rijke rol speelt, wordt de man
teler geëksekuteerd. Dit kan Toscaniet ver
werken en zij kiest de dood als oplos
sing.
Volkstoneelstuk «Als je lacht, dan ben je rijk»
met veertig medewerkers
Beppie Nooys Amsterdams Volks- sfeer, die te vergelijken is met die van
toneel komt op zondag 2 en maandag «De Jantjes»; een liedje, een dansje,
3 april weer met een echt volks- een lach en een traan.
toneelstuk naar Tilburg. Het wordt Aan deze produktie werken weer zo’n
een'flink portie jeugdsentiment: het veertig mensen mee, waaronder Hetty
onvervalste en sappige volks- Blok, Monique Smal, Carry Tefsen,
toneelstuk «Als je lacht, dan ben je Martin Brozius, Dick Rienstra, Dick
rijk» van Herman Bouber. De liedjes Scheffer, Mimi Kok, Mady Alfreda en
en muziek zijn van Louis Davids en Channah van Dootingh.
Margie Morris.
Het is geen keurig afgerond verhaal,
maar een stukje uit het jaar 1927. Mo
mentopnamen van zo’n echt gezellig
pleintje waar zeker in die tijd hét leven
zich voor een groot deel afspeelde.
Hoofdpersonen zijn de ijscoman Sally
en zijn dochter Rosie, die zo’n leuke
jongen heeft leren kennen.maar wel
uit een heel ander milieu. Het gaat ook
over Thijs, die het zo moeilijk heeft
met de drank en zijn vrouw Ant. En
over hun dochter Lientje, over, de
40-jarige bruiloft van Kees en Massie
en over Dorus en zijn vrouw Griet.
Kortom het gaat over een hele
gewone mensen met hun c
pleziertjes en problemen. L„.
«uit het leven gegrepen».
In «Als je lacht, dan ben je rijk» zit een
vorming, permanente educatie en
Jere ontwikkeling van jonge, be
ginnende dansers(-essen), cho
reografen en dansdocenten.
Om de dansontwikkeling in het al-
gemeen te stimuleren is er een dans-
Hans gezelschap, bestaande uit 4 danseres
sen en 4 dansers, aan het werkcentrum
dans verbonden. Jonge dansers en be
ginnende choreografen krijgen
deze manier de mogelijkheid zich
der te ontwikkelen.
Door de keuze van zowel dansers als
choreografen brengt het werkcentrum
via de avondvullende voor
sen eerste kennismt
s nieuwe ontwikkel
van de dans.
h; eenhedendaags
is Tuerlings; een voorkeur v<
nu toe ontwikk
Als basis
voorkeur
imse kunst- techniek,
doelstel-
isontwik-
ing in het algemeen d.m.v. musi- De toegang is gratis.