TILBURG
Nederlanders
zijn
een fietsgraag volk
Grandioze aktie Olof-wegraces
int.Olof-wegraces t
ml
Paaspuzzel met spreuk
VVN voelt niets
3EL
J
JEL
9
PRISMA
«WH
voor verplicht
licht overdag
HR
ECHT
EDER
naart 1978 pagina 8
DE TILBURGSE KOERIER
Donderdag 23 maart 1978 pagina
VERTIKAAL
18
W
HORIZONTAAL
[77
5 5
55
/5i
A
Begrafenisonderneming
/da
Parkeergelegenheid aanwezig)
■j
2/2
FIETSERS HEBBEN NOG WENSEN
mer,
steen
Doe meer met
KESER
Hebt U een poster van de Olof-wegraces voor het raam hangen?
Naam:
Adres
135505
Woonplaats:
Leeftijd:
■i
HORLOGES
Marokkanen op vakantie
■■■■Folder met instructies
Aanmelden:
Boomstraat 181 - Tel. 672512
en aan-
eerder
Als u de letters uit de volgende vakjes achter elkaar zet dan krijgt u de sp k die de oplossing van deze
puzzel is. Zet hem op een briefkaart en stuur hem aan de redactie van o>.ze krant.
22 43; 1 130 113 33 57 118 91 165; 105 -159 -126 -187 -98 -201; 125 -126; 212 -180 -47-131-66;
179 - 158 - 149.
Een geheel verzorgd weekend voor 2
Assen op 24 juni, aangeboden door de
FIETSBEVORDEREND BELEID
GEVRAAGD
schakeld
omdat
itrale I
dat de
VAN GESTEL
vraagt
ge)
ge<
Prisma-juwelier
VINC.
DUITSMAN
leden
moet
inzien
en over-
srs. Het
itsen
jrgse ivuvi
t de Tilbui
iteressant
;p me
toeten rijde
meer onb
itlenen;
ui nu ook «ge^u
daardoor agressiever
gaan gedragen.
en dergel
ir in het verkeer te n
en de
buiten
werkg
sonee
.rik Smidspad 12
\VjO/ Piusstraat 365
ït ont-
iiteneén
nd 'ver-
aebben,
van de
wordt
6.
Als U de antt
/tMfoJou,
Er zijn
kruisint
er te weinig fietspade
fietspaden kunnen het
verwerken.
medewerkers
voor het uitvoeren
van begrafenissen
EXTRA
Verder
stuurders
bulances i
het voeren van
meertonige hoorn c
ontsteken om nog u
waarneembaar te zij’
vallendheid zou drasti
iedereen overdag de
inschakelen.
PRISMA
horloges
Circuit Beekse Bergen K23 Aanvang 12.00 uur
Een meerde
land ter we
MEN WIL VAKER
FIETSEN
Het degelijke onderzoek, dat zich
'richtte op het gebruik van de fiets in
itNederland, heeft hoogst interessante
ïgevens opgeleverd en bewijzei
ïdragen voor een aantal reeds e
geuite veronderstellingen. 19% van de
Nederlanders fietst nooit en dat om
dit vooral op deze vorm van vrijetijds
besteding is gericht.
De voorkeur die zovelen voor de fiets
aan de dag leggen, wordt voor een be
langrijk deel ingegeven door een paar
veel voorkomende motieven 35%
fietst omdat dit gezond is (de dokter
zegt het ook), 45 doet het voor de
ontspanning en om van de natuur te
kunnen genieten en 24% vindt de fiets
nu eenmaal een praktisch vervoer
middel.
Wie de positie van de fiets in het Ne
derlandse verkeer beziet en rekening
houdt met de in dit en andere onder
zoeken naar voren gekomen wensen
van de bevolking, moet concluderen
dat een fietsbevordering van de
overheid J
In het door Drs.
met gedimd groot
“den, zou die groep
ibewust een zekei
n; zij zou er dan van
’ezien» te worden en
kunner
Opmerkelijk is dat er nog heel wat
mensen zijn die vaker van de fiets ge
bruik zouden willen maken als be
paalde belemmeringen zouden wor
den weggenomen. Van de mensen die
races
Wat is de eerste pr(js in de 750 cc.-klasse bij de Olof-wegraces?
twoorden op deze vragen weet te vinden, maakt U kans op een
van de prachtige prijzen. Maar om in aanmerking te komen voor de
hoofdprijs moet U ook duidelijk zichtbaar vanaf de straat een affiche van
de Olof-wegraces voor het raam hebben hangen.
I Al onze landgenoten samen
I hebben de beschikking over
I ruim 9,5 miljoen fietsen. Dat
dit cijfer niet uit de lucht ge-
I grepen is, wordt bewezen
I door een in 1976 gehouden
I onderzoek waarvan de uit-
I komsten zojuist door het In-
I stituut voor Toegepaste So-
I ciologie in Nijmegen in rap-
I portvorm zijn gepubliceerd.
I, Hieruit blijkt dat 89% van de
I Nederlandse bevolking in
I de leeftijd van 15 tot en met 74
I jaar over een fiets kan be-
I schikken, terwijl 78% eige-
I naar is van tenminste één
I fiets. Het fietsbezit is niet
r overal even groot. Zo werd
j voor de provincies Gronin-
I gen, Friesland, Drente en
I Overijssel 89% genoteerd en
I voor Noord-Brabant en Lim-
I burg 77%.
I In een dorp of op het platte-
I land is het fietsbezit dichter
L dan in een stad 84% tegen
in over 70%. Ook bij bepaalde
I bevolkingsgroepen komen
I* aanzienlijk minder fietsen
I voor, zoals bijvoorbeeld bij
E alleenstaanden, oudere echt-
I paren en flatbewoners, maar
I het percentage schommelt
I toch altijd nog tussen 63 en 67
|i procent.
I’ Hieruit blijkt wel dat wij een
r fietsgraag volk zijn en dat de
r in het buitenland levende ge-
dachte dat wij een volk van
L fietsers zijn echt geen fabeltje
li is.
Houthandel en verhuurbedrijf
DE MEEUW
Piusstraat 325-319 - Tilburg
Tel. 013-430707 b.g.g. 424157
chure begint met te wijzen op de nood
zaak van de gang naar het ziekenfond-
als hij in eigen land ziek wordt.
Om het hem zo gemakkelijk mogelijl
te maken zijn enkele op te sturer
kaarten toegevoegd, die deels al ii
Nederland kunnen worden ingevuld.
De bedoeling is dat de brochure strak
te verkrijgen is bij de Marokkaans,
luchtvaartmaatschappij in Nederland
bij de bedrijfsverenigingen, het GAI
Ie Stichtingen ter begeleiding va
enlandse werknemers en bij d
kgevers die hun Marokkaanse pc
;el behulpzaam willen zijn.
o teveel voor fietsers gevaarlijke
ingen. In bepaalde gebieden zijn
weinig fietspaden, sommige
t aanbod niet
NIET «EXCLUSIEF»
In dezelfde sfeer ligt ook het volgende
argument: er komen op de Neder
landse wegen bijzonder veel situaties
voor die door middel van lichten wor
den gemarkeerd, zoals ongevalsplaat-
sen, filebeveiliging, begeleidingen,
militaire colonnes en dergelijke.
Hoe meer lichten men andere voer
tuigen laat voeren, hoe minder die bij
zondere lichten zullen opvallen, ook al
is de kleur soms anders; het «ex
clusieve» gaat verloren.
AGRESSIEF
Ook het verplicht stellen van «dag-
GRATIS AFFICHE
Dat affiche (een prachtige 4 kleurenpooster) kunt U, zolang de voorraad
strekt, gratis verkrijgen bij de dealers, die aan de aktie deelnemen. Bij die
dealers kunt U tot 9 april a.s. ook onderstaand prijsvraagformulier inleve-
ren. De posters zijn vanaf 30 maart verkrijgbaar bij de volgende dealers
Het is lang niet zeker of de Paasdagen
wel zulk goed weer zullen brengen als
de talrijke toeristische tips in ons blad
vandaag suggereren. Daarom denken
wij, dat het invullen van deze omvan
grijke Paaspuzzel bij veel lezers wel in
de smaak zal vallen. De deelnemers
kunnen inzenden tot en met zondaga
vond 6 april. In ons blad van don
derdag 13 april zal de uitslag bekend
worden gemaakt. Er zijn drie prijzen
resp. van f 25,f 20,en f 15,
H.H.
ZELFBOUWERS
Heeft U nodig, b.v. een kango - ha
mer, steigermateriaal, betonmolen,
steenzaag etc., wij verhuren alle
gereedschappen
.uov verkeer b
met de in dit
n naar voren gekon
'bevolking, moet r
fietsbevorderir.
noodzakelijk is.
s. H.A. Katteler, Dr.
W.F. de Heer en Dr. J.A. Kropman
samengestelde rapport «Het gebruik
van de fiets in Nederland» worden de
volgende suggesties gedaan het in
spelen op de diskrepantie tussen feite
lijk en gewenst fietsgebruik, dat wil
zeggen het voldoen aan de behoefte
die er bestaat om vaker te fietsen. Het
verbeteren van de omstandighe
waaronder het fietsgebruik n
plaatsvinden, met name ten aam
van veiligheid, doorstroming ei
last, van andere weggebruiker
stimuleren van het gebruik van de
fiets. De fietsers hebben recht op meer
aandacht.
wordt aangevoerd, dat be-,
i van bijv, politie-auto’s, am
en brandweerwagens naast
blauw zwaailicht en
ook de verlichting
g beter en sneller
zijn. Die extra op-
istisch afnemen als
verlichting zou
Veilig Verkeer Nederland voelt niets voor een eventuele verplichting om motor
rijtuigen overdag altijd, dus ongeacht de weersomstandigheden, met dimlicht aar
te laten rijden. Met de politie is VVN van mening, dat aan een dergelijke maatre
gel, die bedoeld is om de voertuigen beter zichtbaar in het verkeer te maken, noga
wat nadelen vastzitten.
Weer net als in voorgaande jaren zal er in het kader van de internationale
Olof-wegraces, die dit jaar op 23 april a.s op circuit Beekse Bergen zullen
worden verreden, een spektakulaire aktie worden gehouden voor de le
zers van de Tilburgse Koerier. Negen motor- en bromfietsdealers organi
seren samen met de Tilburgse Koerier en de stichting Olof-wegraces een
prijsvraag met interessante prijzen.
HOOFDPRIJS
daagse vakantiereis voor 2 personen naar Edinburgh in Schot-
/aarde van 850 gulden, aangeboden door B.T.-tours.
EXTRA PRIJS
personen naar de T.T.-races in
Tilburgse Koerier.
TROOSTPRIJZEN
Voorts zijn er 16 kaarten voor de eretribune van de internationale Olof-
wegraces beschikbaar.
WAT MOET U DOEN?
In de Tilburgse Koerier wórden vanaf heden achtergrondverhalen afge
drukt over de internationale motorsport. Als U die verhalen goed leest,
dan kunt U onderstaande 6 vragen beantwoorden
IWelke coureur werd in 1970 in de 50 cc-klasse tweede bij de wereld-
I-
I Hierlangs afknippen en vóór 10 april a.s. inleveren
bij één van de vorengenoemde dealers.
De antwoorden op de 6 vragen luiden
Vraag 1
I Vraag 2:
I Vraag 3:
I Vraag 4
Vraag 5
I Vraag 6:
Marokkaanse buitenlandse werkne
mers worden net als iedereen in
hun vakantie wel eens ziek. En even
eens moeten zij zich net als een an
dere werknemer dan ziek melden,
willen zij hun recht op ziekengeld niet
verspelen. Daar komt voor hen nog bij
dat ze bij langer wegblijven dan was
afgesproken, bij terugkomst in Ne
derland tot de ontdekking komen dat
hun baan inmiddels aan een ander is
vergeven.
Essentieel is dan ook dat de Marok
kanen alles «volgens het .boekje»
doen. Dat betekent heel concreet dat
ze voor hun vertrek naar hun thuisland
eerst bij het ziekenfonds langs gaan
om de vereiste papieren te halen.
Hebben ze die in Marokko niet bij zich
dan is er geen recht op geneeskundige
verzorging. Worden ze eenmaal ziek
dan moet ook de ziekmeldingsproce-
dure gaan draaien.
Omdat de praktijk heeft geleerd dat er
me dit alles nogal wat fout kan gaan,
hoeft het Voorlichtingscentrum So
ciale Verzekering (in samenwerking
met het Nederlands Centrum Buiten
landers) aan zijn verschillende uitga
ven voor buitenlandse werknemers
een nieuwe toegevoegd. Deze bro-
verschillende redenen. (Bijvoorbeeld
fysiek niet of niet meer in staat om te
fietsen), maar het aantal fiets-haters
hieronder moet heel klein zijn. 81%
maakt dus gebruik van de fiets en 42%
doet dit dagelijks. Als men deze cijfers
nader bekijkt dan zien wij dat bijna de
helft van de beroepsbevolking wel
eens op de fiets naar het werk gaat;
36% doet dit vrijwel dagelijks.
Ruim drie kwart van de scholieren en
studenten verplaatst zich per fiets;
69% doet dit vrijwel dagelijks.
BELEMMERINGEN
1. Chr. feest; 6. roofdier; 11. overge
bleven; 15. drukte; 20. wilde woude
zel; 22. insekt; 23. grondsoort; 25.
toer; 26. opstand; 27. deel v.d. Bijbel;
28. Ierland; 30. bergplaats v. teken
materiaal; 33. weekdier; 34. in-
I houdsmaat; 35. verwezenlijking; 38.
pers, voorn.w.; 39. schrijftafel;42. ten
name van; 43. water in Friesland; 44.
bar; 46. bijwoord; 47. landtong; 48. op
geen enkele plaats; 52. boom; 53. uit
stalkast; 57. gemalin van Zeus; 5.mu-
iekinstrument; 60. vernis; 62. be-
3ep; soldatenkost; 65. praalzieu; 67.
oot; 68. Vr. titel; 69. ongeluksgodin;
0. paradijs;, 72. rondhout; 74. zeer
koud;76. enige;78. sukkel;80. voorz.
81. maand (afk.); 82. Rijks Grens; 83.
door water omgeven land; 84. noot;
85. bijwoord; 87. briefaanhef; 89. oude
lengetemaat; 90'. aankomend; 91.
grote bijl; 92. wildebeest; 94. beroep;
96. kameraad; 97. hetzelfde; 98. godin
der Aarde; 101. terrein; 102. voedsel;
103. Bijbels figuur; 105. dierengeluid;
106. vloeibaar worden; 109.op een an
dere wijze; 112. betaalplaats; 113. ge
reed; 114. broeibak; 115. opper
vlaktemaat; 117. en dergelijke; 118.
voertuig; 119. hoge berg; 120. steen-
soort; 122. pap; 123. lengtemaat; 125.
lidwoord; 126. voegwoord; 128. uit
gave; 129. open plek i.h. bos; 131. ge
sloten; 133. nawoord; 136.
niemand uitgezonderd; 138.
I naaml. vennootschap (Fr.); 139. bij-
I woord; 140. deel v.h. gelaat; 142. emi-
nentie; 143. plaats; 144. maanstand;
146. kleurstof; 148. hondenriem; 149.
trek; 151. Neder Duits; 152. kerk
gebruik; 154. oppervlaktemaat; 155.
hoekpilaster; 156. boom; 158. vor
dering; 159. Rijks Grens; 160. voor-
voegsel; 161. kledingstuk;. 163.
I, maanstand; 164. dat is; 165. vuurwa-
i pen; 166. spoedig; 168. hoot; 169.
vloerbekleding; 170. familielid; 172.
I mestvocht; 174. tooi; 176. ledige; 179.
I familielid; 180. dus; 182. krachtiger;
I 184. bloedgever; 186. oppervlakte-
I maat; 187. wolvlokje; 189. inwoner
I van Bali; 193. straatsteen; 195. water
in Friesland; 196. titel; 197. to
neelspeler; 202. water in Friesland;
203. voorz.; 204. onbep. voorn.w.;
206. spinneweb; 207. ontkenning; 208.
grondsoort; 210. niet deelbaar door
twee; 212. insekt; 213. borg; 214. grote
I^JJplf; 215. wijze.
nu niet fietsen zou 32% best van de
fiets gebruik willen maken en van de
mensen die wel fietsen zou 9% dit va
ker willen doen. Dat men niet of niet in
sterker mate gaat fietsen heeft ver
schillende redenen. Dat is vooral de
kwetsbaarheid of onveiligheid in het
verkeer; ook wel de overlast door
stank op de wegen en de geringe snel
heid van de fiets. Deze laatste motieven
leggen echter aanzienlijk minder ge- vaak zeer on
wicht in de schaal. Van betekenis is situaties. Al
ook dat de afstand die men moet over- vooral te i 1
bruggen niet te groot mag zijn. Zo voor 33% van de bevolkii
wordt voor het dagelijkse woon- reden om minder vaak t
werkverkeer een afstandsgrens vai/ men zou willen. Zo vindt
zes kilometer als goed aanvaardbaar kele voorbeelden te noemen,
genoemd. Bij het recreatieve fietsen fietspaden vaak te smal zijn om d<
ligt dit natuurlijk anders, zoals -i~r
mensen die meer willen gaan fiet;
1. doorgang; 2. voelspriet;
3. Naaml. vennootschap (Fr.); 4. in-
sekteneter; 5. handel; 7. ten bijdrage
van; 8. land; 9. deel v.e. trap; 10.
strafwerktuig; 11. opdracht; 12.
liefdesgod; 13. iemand waarom men
lacht; 14. hetzelfde; 15. strijkmes; 16.
zwaardwalvis; 17. ambtshalve; 18.
loeder; 19. PI. in Frankrijk; 21. reeks;
24. larve v.d. meikever; 26. Spaanse
uitroep; 29. achter; 33. de oudere; 36.
scheepsschade; 37. myth, figuur; 40.
zalf; 41..entree; 45. dwaas; 49. knol
gewas; 50. ovaal; 51. heden; 54. noot;
55.-56 roofvogel; 57 vis; 59 aanwijzing
61. woonboot; 62. heimelijk; 64. alleen
zanger; 66. lastdier; 68. heester; 69.
reeds; 71. waardering; 73. naamloos;
75. Greenwichtime; 77. en volgende;
78. inhoudsmaat; 79. smaldeel; 86.
bouwstijl; 88. familielid; 89. boom; 91.
vrucht; 93. water in Friesland; 95. deel
v.e. etmaal; 96. pers, voorn.w.; 98.
hoofddeksel; 100. voegwoord; 101.
vogel; 104. bergplaats; 106. denk
sport; 107. smalle plank; 108. later;
110. roofdier; 111. kampen, vechten;
116. bergweide; 117. gelofte; 118. op
pervlaktemaat; 121. met puntige uit
steeksels; 124. oppervlaktemaat; 127.
zandheuvel; 129. spijltje; 130. de ede
len; 132. klaagzang; 134. groente; 135.
dankbaar; 137. gevoelens; 140. jong
mens; 141. werkelijk; 145. hemel
lichaam; 147. titel; 148. boom; 150.
voedsel; 153. bewoner van Groenland;
155. tegen; 157. werk van Ibsen; 160.
rivier in Frankrijk; 162. haar ver
liezen; 169. zitplaats; 170. voor 171.
reeds; 173. afgeknotte boomstam; 175.
inwoner van Israël; 177. zuurdeeg;
178. oude lengtemaat; 181. gedag zeg
gen; 183. rugzak; 185. Het Oosten;
186. boom; 188. plaat; 190. denkbeeld;
191. lekkernij; 192. oud paard; 193.
boksterm; 194. beneden; 197. voer
tuig; 198. stek; 199. lidwoord; 200.
Europeaan; 201. ogenblik; 205. Ko
ninklijk Besluit; 206. rondhout; 209.
noot; 211. familielid.
verlichting» voor slechts één groep
motorvoertuigen wordt door de politie
en Veilig Verkeer Nederland afgewe
zen.
Inclien één groef
licht zou mo<
daar min of r
recht aan ont
uit gaan
zich dt
Cyclorama, Mgr. van Roosmalenplein 19, ’s-Hertogenbosch
Pols en van Heijst, Stationsstraat 60, Waalwijk
Bouckaert, Bredase weg 85, Tilburg
Flipsen, Paleisring 7, Tilburg
Hoes, Spoorlaan 54, Tilburg
Van lersel, Enschotsestraat 164, Tilburg
Van Loon, Oppenheimstraat 19 of Offenbachstraat 80, Tilburg
Spijkers, Leo XHI-straat 60, Tilburg
kampioenschappen
2. Op welk motormerk werd Bill Ivy in 1967 wereldkampioen in de 125
cc.-klasse?
3. Wie werd in 1977 bij de Olof-wegraces tweede in de internationale 250
cc.-klasse?
4. Wie is de houder van het ronderecord op circuit Beekse Bergen in de
350 cc.-klasse?
5. Wie won in 1975 de halveliterklasse bij de internationale Olof-wed-
In een aantal landen, o.a. Zweden, is
het voeren van «dagverlichting» wel
voorgeschreven. In Nederland was
dat enige jaren geleden ook het geval
voor militaire voertuigen die niet in
colonne verband reden. De legerlei
ding trok het voorschrift dat overdag
dimlicht ingeschakeld moest zijn,
echter weer in, omdat niet aantoon
baar was dat deze maatregel tot ver
hoging van de verkeersveiligheid had
geleid.
ONRUSTIG
Veilig Verkeer Nederland is het eens
met de Centrale Politie Ver-
keerscommissie, dat de eventuele be
tere zichtbaarheid en de snellere
waarneming van met lichten rijdende
voertuigen bij een grote verkeersin
tensiteit weer teniet zouden worden
gedaan wanneer iedereen lichten aan
heeft.
Een ander argument is,, dat het
staan van een veelheid van lichte
zeer onrustig en verwarrend
keersbeeld tot gevolg zou he
waardoor de waarneming
automobilist negatief
beïnvloed.
Het grote aantal fietsers wettigt niet de
conclusie dat het gebruiksmateriaal
voor de fietsers in ons land ideaal kan
worden genoemd. Ér zijn wel degelijk
wensen, zo niet eisen. Dat is iedereen
bekend die kennis neemt van de con
stante klachtenstroom. Ook actie
groepen wijzen op de voor fietsers
',Qak zeer onbevredigende verkeers-
audaties. Al die klachten hebbem
vooral te maken met de veiligheid en
voor 33% van de bevolking is dit een
reden om minder vaak te fietsen dan
men zou willen. Zo vindt men, om en
kele voorbeelden te noemen, dat
fietspaden vaak te smal zijn om door
fietsers en bromfietsers en/of in twee
richtingen tegelijk te worden bereden.
1/6/
I /66
hr