TILBURG Nederlanders zijn een fietsgraag volk Grandioze aktie Olof-wegraces int.Olof-wegraces t ml Paaspuzzel met spreuk VVN voelt niets 3EL J JEL 9 PRISMA «WH voor verplicht licht overdag HR ECHT EDER naart 1978 pagina 8 DE TILBURGSE KOERIER Donderdag 23 maart 1978 pagina VERTIKAAL 18 W HORIZONTAAL [77 5 5 55 /5i A Begrafenisonderneming /da Parkeergelegenheid aanwezig) ■j 2/2 FIETSERS HEBBEN NOG WENSEN mer, steen Doe meer met KESER Hebt U een poster van de Olof-wegraces voor het raam hangen? Naam: Adres 135505 Woonplaats: Leeftijd: ■i HORLOGES Marokkanen op vakantie ■■■■Folder met instructies Aanmelden: Boomstraat 181 - Tel. 672512 en aan- eerder Als u de letters uit de volgende vakjes achter elkaar zet dan krijgt u de sp k die de oplossing van deze puzzel is. Zet hem op een briefkaart en stuur hem aan de redactie van o>.ze krant. 22 43; 1 130 113 33 57 118 91 165; 105 -159 -126 -187 -98 -201; 125 -126; 212 -180 -47-131-66; 179 - 158 - 149. Een geheel verzorgd weekend voor 2 Assen op 24 juni, aangeboden door de FIETSBEVORDEREND BELEID GEVRAAGD schakeld omdat itrale I dat de VAN GESTEL vraagt ge) ge< Prisma-juwelier VINC. DUITSMAN leden moet inzien en over- srs. Het itsen jrgse ivuvi t de Tilbui iteressant ;p me toeten rijde meer onb itlenen; ui nu ook «ge^u daardoor agressiever gaan gedragen. en dergel ir in het verkeer te n en de buiten werkg sonee .rik Smidspad 12 \VjO/ Piusstraat 365 ït ont- iiteneén nd 'ver- aebben, van de wordt 6. Als U de antt /tMfoJou, Er zijn kruisint er te weinig fietspade fietspaden kunnen het verwerken. medewerkers voor het uitvoeren van begrafenissen EXTRA Verder stuurders bulances i het voeren van meertonige hoorn c ontsteken om nog u waarneembaar te zij’ vallendheid zou drasti iedereen overdag de inschakelen. PRISMA horloges Circuit Beekse Bergen K23 Aanvang 12.00 uur Een meerde land ter we MEN WIL VAKER FIETSEN Het degelijke onderzoek, dat zich 'richtte op het gebruik van de fiets in itNederland, heeft hoogst interessante ïgevens opgeleverd en bewijzei ïdragen voor een aantal reeds e geuite veronderstellingen. 19% van de Nederlanders fietst nooit en dat om dit vooral op deze vorm van vrijetijds besteding is gericht. De voorkeur die zovelen voor de fiets aan de dag leggen, wordt voor een be langrijk deel ingegeven door een paar veel voorkomende motieven 35% fietst omdat dit gezond is (de dokter zegt het ook), 45 doet het voor de ontspanning en om van de natuur te kunnen genieten en 24% vindt de fiets nu eenmaal een praktisch vervoer middel. Wie de positie van de fiets in het Ne derlandse verkeer beziet en rekening houdt met de in dit en andere onder zoeken naar voren gekomen wensen van de bevolking, moet concluderen dat een fietsbevordering van de overheid J In het door Drs. met gedimd groot “den, zou die groep ibewust een zekei n; zij zou er dan van ’ezien» te worden en kunner Opmerkelijk is dat er nog heel wat mensen zijn die vaker van de fiets ge bruik zouden willen maken als be paalde belemmeringen zouden wor den weggenomen. Van de mensen die races Wat is de eerste pr(js in de 750 cc.-klasse bij de Olof-wegraces? twoorden op deze vragen weet te vinden, maakt U kans op een van de prachtige prijzen. Maar om in aanmerking te komen voor de hoofdprijs moet U ook duidelijk zichtbaar vanaf de straat een affiche van de Olof-wegraces voor het raam hebben hangen. I Al onze landgenoten samen I hebben de beschikking over I ruim 9,5 miljoen fietsen. Dat dit cijfer niet uit de lucht ge- I grepen is, wordt bewezen I door een in 1976 gehouden I onderzoek waarvan de uit- I komsten zojuist door het In- I stituut voor Toegepaste So- I ciologie in Nijmegen in rap- I portvorm zijn gepubliceerd. I, Hieruit blijkt dat 89% van de I Nederlandse bevolking in I de leeftijd van 15 tot en met 74 I jaar over een fiets kan be- I schikken, terwijl 78% eige- I naar is van tenminste één I fiets. Het fietsbezit is niet r overal even groot. Zo werd j voor de provincies Gronin- I gen, Friesland, Drente en I Overijssel 89% genoteerd en I voor Noord-Brabant en Lim- I burg 77%. I In een dorp of op het platte- I land is het fietsbezit dichter L dan in een stad 84% tegen in over 70%. Ook bij bepaalde I bevolkingsgroepen komen I* aanzienlijk minder fietsen I voor, zoals bijvoorbeeld bij E alleenstaanden, oudere echt- I paren en flatbewoners, maar I het percentage schommelt I toch altijd nog tussen 63 en 67 |i procent. I’ Hieruit blijkt wel dat wij een r fietsgraag volk zijn en dat de r in het buitenland levende ge- dachte dat wij een volk van L fietsers zijn echt geen fabeltje li is. Houthandel en verhuurbedrijf DE MEEUW Piusstraat 325-319 - Tilburg Tel. 013-430707 b.g.g. 424157 chure begint met te wijzen op de nood zaak van de gang naar het ziekenfond- als hij in eigen land ziek wordt. Om het hem zo gemakkelijk mogelijl te maken zijn enkele op te sturer kaarten toegevoegd, die deels al ii Nederland kunnen worden ingevuld. De bedoeling is dat de brochure strak te verkrijgen is bij de Marokkaans, luchtvaartmaatschappij in Nederland bij de bedrijfsverenigingen, het GAI Ie Stichtingen ter begeleiding va enlandse werknemers en bij d kgevers die hun Marokkaanse pc ;el behulpzaam willen zijn. o teveel voor fietsers gevaarlijke ingen. In bepaalde gebieden zijn weinig fietspaden, sommige t aanbod niet NIET «EXCLUSIEF» In dezelfde sfeer ligt ook het volgende argument: er komen op de Neder landse wegen bijzonder veel situaties voor die door middel van lichten wor den gemarkeerd, zoals ongevalsplaat- sen, filebeveiliging, begeleidingen, militaire colonnes en dergelijke. Hoe meer lichten men andere voer tuigen laat voeren, hoe minder die bij zondere lichten zullen opvallen, ook al is de kleur soms anders; het «ex clusieve» gaat verloren. AGRESSIEF Ook het verplicht stellen van «dag- GRATIS AFFICHE Dat affiche (een prachtige 4 kleurenpooster) kunt U, zolang de voorraad strekt, gratis verkrijgen bij de dealers, die aan de aktie deelnemen. Bij die dealers kunt U tot 9 april a.s. ook onderstaand prijsvraagformulier inleve- ren. De posters zijn vanaf 30 maart verkrijgbaar bij de volgende dealers Het is lang niet zeker of de Paasdagen wel zulk goed weer zullen brengen als de talrijke toeristische tips in ons blad vandaag suggereren. Daarom denken wij, dat het invullen van deze omvan grijke Paaspuzzel bij veel lezers wel in de smaak zal vallen. De deelnemers kunnen inzenden tot en met zondaga vond 6 april. In ons blad van don derdag 13 april zal de uitslag bekend worden gemaakt. Er zijn drie prijzen resp. van f 25,f 20,en f 15, H.H. ZELFBOUWERS Heeft U nodig, b.v. een kango - ha mer, steigermateriaal, betonmolen, steenzaag etc., wij verhuren alle gereedschappen .uov verkeer b met de in dit n naar voren gekon 'bevolking, moet r fietsbevorderir. noodzakelijk is. s. H.A. Katteler, Dr. W.F. de Heer en Dr. J.A. Kropman samengestelde rapport «Het gebruik van de fiets in Nederland» worden de volgende suggesties gedaan het in spelen op de diskrepantie tussen feite lijk en gewenst fietsgebruik, dat wil zeggen het voldoen aan de behoefte die er bestaat om vaker te fietsen. Het verbeteren van de omstandighe waaronder het fietsgebruik n plaatsvinden, met name ten aam van veiligheid, doorstroming ei last, van andere weggebruiker stimuleren van het gebruik van de fiets. De fietsers hebben recht op meer aandacht. wordt aangevoerd, dat be-, i van bijv, politie-auto’s, am en brandweerwagens naast blauw zwaailicht en ook de verlichting g beter en sneller zijn. Die extra op- istisch afnemen als verlichting zou Veilig Verkeer Nederland voelt niets voor een eventuele verplichting om motor rijtuigen overdag altijd, dus ongeacht de weersomstandigheden, met dimlicht aar te laten rijden. Met de politie is VVN van mening, dat aan een dergelijke maatre gel, die bedoeld is om de voertuigen beter zichtbaar in het verkeer te maken, noga wat nadelen vastzitten. Weer net als in voorgaande jaren zal er in het kader van de internationale Olof-wegraces, die dit jaar op 23 april a.s op circuit Beekse Bergen zullen worden verreden, een spektakulaire aktie worden gehouden voor de le zers van de Tilburgse Koerier. Negen motor- en bromfietsdealers organi seren samen met de Tilburgse Koerier en de stichting Olof-wegraces een prijsvraag met interessante prijzen. HOOFDPRIJS daagse vakantiereis voor 2 personen naar Edinburgh in Schot- /aarde van 850 gulden, aangeboden door B.T.-tours. EXTRA PRIJS personen naar de T.T.-races in Tilburgse Koerier. TROOSTPRIJZEN Voorts zijn er 16 kaarten voor de eretribune van de internationale Olof- wegraces beschikbaar. WAT MOET U DOEN? In de Tilburgse Koerier wórden vanaf heden achtergrondverhalen afge drukt over de internationale motorsport. Als U die verhalen goed leest, dan kunt U onderstaande 6 vragen beantwoorden IWelke coureur werd in 1970 in de 50 cc-klasse tweede bij de wereld- I- I Hierlangs afknippen en vóór 10 april a.s. inleveren bij één van de vorengenoemde dealers. De antwoorden op de 6 vragen luiden Vraag 1 I Vraag 2: I Vraag 3: I Vraag 4 Vraag 5 I Vraag 6: Marokkaanse buitenlandse werkne mers worden net als iedereen in hun vakantie wel eens ziek. En even eens moeten zij zich net als een an dere werknemer dan ziek melden, willen zij hun recht op ziekengeld niet verspelen. Daar komt voor hen nog bij dat ze bij langer wegblijven dan was afgesproken, bij terugkomst in Ne derland tot de ontdekking komen dat hun baan inmiddels aan een ander is vergeven. Essentieel is dan ook dat de Marok kanen alles «volgens het .boekje» doen. Dat betekent heel concreet dat ze voor hun vertrek naar hun thuisland eerst bij het ziekenfonds langs gaan om de vereiste papieren te halen. Hebben ze die in Marokko niet bij zich dan is er geen recht op geneeskundige verzorging. Worden ze eenmaal ziek dan moet ook de ziekmeldingsproce- dure gaan draaien. Omdat de praktijk heeft geleerd dat er me dit alles nogal wat fout kan gaan, hoeft het Voorlichtingscentrum So ciale Verzekering (in samenwerking met het Nederlands Centrum Buiten landers) aan zijn verschillende uitga ven voor buitenlandse werknemers een nieuwe toegevoegd. Deze bro- verschillende redenen. (Bijvoorbeeld fysiek niet of niet meer in staat om te fietsen), maar het aantal fiets-haters hieronder moet heel klein zijn. 81% maakt dus gebruik van de fiets en 42% doet dit dagelijks. Als men deze cijfers nader bekijkt dan zien wij dat bijna de helft van de beroepsbevolking wel eens op de fiets naar het werk gaat; 36% doet dit vrijwel dagelijks. Ruim drie kwart van de scholieren en studenten verplaatst zich per fiets; 69% doet dit vrijwel dagelijks. BELEMMERINGEN 1. Chr. feest; 6. roofdier; 11. overge bleven; 15. drukte; 20. wilde woude zel; 22. insekt; 23. grondsoort; 25. toer; 26. opstand; 27. deel v.d. Bijbel; 28. Ierland; 30. bergplaats v. teken materiaal; 33. weekdier; 34. in- I houdsmaat; 35. verwezenlijking; 38. pers, voorn.w.; 39. schrijftafel;42. ten name van; 43. water in Friesland; 44. bar; 46. bijwoord; 47. landtong; 48. op geen enkele plaats; 52. boom; 53. uit stalkast; 57. gemalin van Zeus; 5.mu- iekinstrument; 60. vernis; 62. be- 3ep; soldatenkost; 65. praalzieu; 67. oot; 68. Vr. titel; 69. ongeluksgodin; 0. paradijs;, 72. rondhout; 74. zeer koud;76. enige;78. sukkel;80. voorz. 81. maand (afk.); 82. Rijks Grens; 83. door water omgeven land; 84. noot; 85. bijwoord; 87. briefaanhef; 89. oude lengetemaat; 90'. aankomend; 91. grote bijl; 92. wildebeest; 94. beroep; 96. kameraad; 97. hetzelfde; 98. godin der Aarde; 101. terrein; 102. voedsel; 103. Bijbels figuur; 105. dierengeluid; 106. vloeibaar worden; 109.op een an dere wijze; 112. betaalplaats; 113. ge reed; 114. broeibak; 115. opper vlaktemaat; 117. en dergelijke; 118. voertuig; 119. hoge berg; 120. steen- soort; 122. pap; 123. lengtemaat; 125. lidwoord; 126. voegwoord; 128. uit gave; 129. open plek i.h. bos; 131. ge sloten; 133. nawoord; 136. niemand uitgezonderd; 138. I naaml. vennootschap (Fr.); 139. bij- I woord; 140. deel v.h. gelaat; 142. emi- nentie; 143. plaats; 144. maanstand; 146. kleurstof; 148. hondenriem; 149. trek; 151. Neder Duits; 152. kerk gebruik; 154. oppervlaktemaat; 155. hoekpilaster; 156. boom; 158. vor dering; 159. Rijks Grens; 160. voor- voegsel; 161. kledingstuk;. 163. I, maanstand; 164. dat is; 165. vuurwa- i pen; 166. spoedig; 168. hoot; 169. vloerbekleding; 170. familielid; 172. I mestvocht; 174. tooi; 176. ledige; 179. I familielid; 180. dus; 182. krachtiger; I 184. bloedgever; 186. oppervlakte- I maat; 187. wolvlokje; 189. inwoner I van Bali; 193. straatsteen; 195. water in Friesland; 196. titel; 197. to neelspeler; 202. water in Friesland; 203. voorz.; 204. onbep. voorn.w.; 206. spinneweb; 207. ontkenning; 208. grondsoort; 210. niet deelbaar door twee; 212. insekt; 213. borg; 214. grote I^JJplf; 215. wijze. nu niet fietsen zou 32% best van de fiets gebruik willen maken en van de mensen die wel fietsen zou 9% dit va ker willen doen. Dat men niet of niet in sterker mate gaat fietsen heeft ver schillende redenen. Dat is vooral de kwetsbaarheid of onveiligheid in het verkeer; ook wel de overlast door stank op de wegen en de geringe snel heid van de fiets. Deze laatste motieven leggen echter aanzienlijk minder ge- vaak zeer on wicht in de schaal. Van betekenis is situaties. Al ook dat de afstand die men moet over- vooral te i 1 bruggen niet te groot mag zijn. Zo voor 33% van de bevolkii wordt voor het dagelijkse woon- reden om minder vaak t werkverkeer een afstandsgrens vai/ men zou willen. Zo vindt zes kilometer als goed aanvaardbaar kele voorbeelden te noemen, genoemd. Bij het recreatieve fietsen fietspaden vaak te smal zijn om d< ligt dit natuurlijk anders, zoals -i~r mensen die meer willen gaan fiet; 1. doorgang; 2. voelspriet; 3. Naaml. vennootschap (Fr.); 4. in- sekteneter; 5. handel; 7. ten bijdrage van; 8. land; 9. deel v.e. trap; 10. strafwerktuig; 11. opdracht; 12. liefdesgod; 13. iemand waarom men lacht; 14. hetzelfde; 15. strijkmes; 16. zwaardwalvis; 17. ambtshalve; 18. loeder; 19. PI. in Frankrijk; 21. reeks; 24. larve v.d. meikever; 26. Spaanse uitroep; 29. achter; 33. de oudere; 36. scheepsschade; 37. myth, figuur; 40. zalf; 41..entree; 45. dwaas; 49. knol gewas; 50. ovaal; 51. heden; 54. noot; 55.-56 roofvogel; 57 vis; 59 aanwijzing 61. woonboot; 62. heimelijk; 64. alleen zanger; 66. lastdier; 68. heester; 69. reeds; 71. waardering; 73. naamloos; 75. Greenwichtime; 77. en volgende; 78. inhoudsmaat; 79. smaldeel; 86. bouwstijl; 88. familielid; 89. boom; 91. vrucht; 93. water in Friesland; 95. deel v.e. etmaal; 96. pers, voorn.w.; 98. hoofddeksel; 100. voegwoord; 101. vogel; 104. bergplaats; 106. denk sport; 107. smalle plank; 108. later; 110. roofdier; 111. kampen, vechten; 116. bergweide; 117. gelofte; 118. op pervlaktemaat; 121. met puntige uit steeksels; 124. oppervlaktemaat; 127. zandheuvel; 129. spijltje; 130. de ede len; 132. klaagzang; 134. groente; 135. dankbaar; 137. gevoelens; 140. jong mens; 141. werkelijk; 145. hemel lichaam; 147. titel; 148. boom; 150. voedsel; 153. bewoner van Groenland; 155. tegen; 157. werk van Ibsen; 160. rivier in Frankrijk; 162. haar ver liezen; 169. zitplaats; 170. voor 171. reeds; 173. afgeknotte boomstam; 175. inwoner van Israël; 177. zuurdeeg; 178. oude lengtemaat; 181. gedag zeg gen; 183. rugzak; 185. Het Oosten; 186. boom; 188. plaat; 190. denkbeeld; 191. lekkernij; 192. oud paard; 193. boksterm; 194. beneden; 197. voer tuig; 198. stek; 199. lidwoord; 200. Europeaan; 201. ogenblik; 205. Ko ninklijk Besluit; 206. rondhout; 209. noot; 211. familielid. verlichting» voor slechts één groep motorvoertuigen wordt door de politie en Veilig Verkeer Nederland afgewe zen. Inclien één groef licht zou mo< daar min of r recht aan ont uit gaan zich dt Cyclorama, Mgr. van Roosmalenplein 19, ’s-Hertogenbosch Pols en van Heijst, Stationsstraat 60, Waalwijk Bouckaert, Bredase weg 85, Tilburg Flipsen, Paleisring 7, Tilburg Hoes, Spoorlaan 54, Tilburg Van lersel, Enschotsestraat 164, Tilburg Van Loon, Oppenheimstraat 19 of Offenbachstraat 80, Tilburg Spijkers, Leo XHI-straat 60, Tilburg kampioenschappen 2. Op welk motormerk werd Bill Ivy in 1967 wereldkampioen in de 125 cc.-klasse? 3. Wie werd in 1977 bij de Olof-wegraces tweede in de internationale 250 cc.-klasse? 4. Wie is de houder van het ronderecord op circuit Beekse Bergen in de 350 cc.-klasse? 5. Wie won in 1975 de halveliterklasse bij de internationale Olof-wed- In een aantal landen, o.a. Zweden, is het voeren van «dagverlichting» wel voorgeschreven. In Nederland was dat enige jaren geleden ook het geval voor militaire voertuigen die niet in colonne verband reden. De legerlei ding trok het voorschrift dat overdag dimlicht ingeschakeld moest zijn, echter weer in, omdat niet aantoon baar was dat deze maatregel tot ver hoging van de verkeersveiligheid had geleid. ONRUSTIG Veilig Verkeer Nederland is het eens met de Centrale Politie Ver- keerscommissie, dat de eventuele be tere zichtbaarheid en de snellere waarneming van met lichten rijdende voertuigen bij een grote verkeersin tensiteit weer teniet zouden worden gedaan wanneer iedereen lichten aan heeft. Een ander argument is,, dat het staan van een veelheid van lichte zeer onrustig en verwarrend keersbeeld tot gevolg zou he waardoor de waarneming automobilist negatief beïnvloed. Het grote aantal fietsers wettigt niet de conclusie dat het gebruiksmateriaal voor de fietsers in ons land ideaal kan worden genoemd. Ér zijn wel degelijk wensen, zo niet eisen. Dat is iedereen bekend die kennis neemt van de con stante klachtenstroom. Ook actie groepen wijzen op de voor fietsers ',Qak zeer onbevredigende verkeers- audaties. Al die klachten hebbem vooral te maken met de veiligheid en voor 33% van de bevolking is dit een reden om minder vaak te fietsen dan men zou willen. Zo vindt men, om en kele voorbeelden te noemen, dat fietspaden vaak te smal zijn om door fietsers en bromfietsers en/of in twee richtingen tegelijk te worden bereden. 1/6/ I /66 hr

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1978 | | pagina 9