5» ITIaas a JAN WINKELS „THE TALK OF THE TOtVN” vèi BOOZY rü I5 25, 5 «Presenteert» vaa/ieswwxH, WAU7&T woe-De- «Ghesellen van den Spele» vierden 70-jarig bestaan met Molières «Vrek >95 [75 THE FORTUNES BAROKCONCERT IN DE HASSELTSE KAPEL OP TWEEDE PAASDAG 35R IKorye/pk/n 2/iTilburg^.él3o^A Betaalbare mannenmode! Afric Simone Geopend DAM ES-K APSALON vein..— - interieurs igels. «Geef Max de zak» ML/CHTDATOOZ 9 DE TILBURGSE KOERIER Donderdag 23 maart 1978 pagina 35 rt 1978 pagina 34 Vrijdag in Tilburg bijwoonde, tagde sessie Jkilo Antiek en kuriosa B.V. Rijpe opvoering van Franse comedie Amateurs bleken traditie nog te kennen DAG Tijdeloos tijdens paasmarkt in de schouwburg Eternity weer aan de slag In Goirle en Hilvarenbeek Eerste paasdag in The Talk of the Town Foto Ketil Haugsand uit Noorwegen, die zijn zelf gebouwd clavecimbel zal bespelen. bij alle ie aloude Korvelseweg 131 TILBURG voor eksklusieve behandelingen tel. 013-434585 tats doet u er g e reserveren bij heef een IJGAARDE 23 AUTOSCHADEBEDRIJF BV voor totaal schade-herstel ver- i op- met :ces- tpara- eeling kilo kilo I (ilo I Q Korvelseweg 56, Tilburg, Telefoon 013-424283 isseur hebben zij in die hen op deze weg en toegewijde manier ten. die weliswaar aan- epstoneel, maar er niet moesten MEN'S SPECIAL MODE .E.T., Koningshoeven 63, Het concert begint om /eel op het Mensen lilaren». «v k PRIJSSTELLING BEZORGEN iken een heuse ilon. n dus snel langs dek zelf de vele iiten en mogelijk- van de nieuwste vandtegels. Deze ondernemer een programma van Jean-Henri 1691) Suite in di (1560- rosa en Gt Tomkins Dreame. hann Set Fantasia» amateurtoneel aan Nog altijd bestaat teurtonef’ aan altijd lanceren levingsvormen. getaxeerd, wat het be gezind was te acce gezegd, wat het j—v bleek aan z<“Ar onderhevig te 'in als de uitvoerer gen erg goed ker van de S.M. tel. 426996. 20.30 uur. Het middeleeuwse kapelletje aan het Hasseltplein leent zich uitermate goed voor concerten, waarbij gebruik wordt gemaakt van authentieke instrumen ten. Op maandag 27 maart zal de Noorse clavecinist Ketil Haugsand een instrument bespelen, dat hij zelf in 1972 1 ïft gemaakt naar een voorbeeld van i 18e eeuws «Dulckenclavecimbel uit Vlaanderen. een verantwoord peil werd gegaran- 1 opvoering van «De Vrek» van ière door een vereniging, die de I traditie heeft weten vast te n, bewijst, ook in haar inslag bij publiek, dat de aloude regels toch eigenlijk tijdeloos zijn. Als er ooit een toneelschrijver die regels gekend heeft, was dit wel Molière. In «De Vrek» gaf hij een zeer eigentijdse kri- depuriteinse tendenzen, die de Franse samenleving van toen belaad den door hun hypokrisie, maar pokrisie bestaat nog altijd en dk wuu bij een opvoering duidelijk genoeg voor de dag. :nde musicus zal spelen met werken d’Anglebert (1628 - Suite in d mineur; Peter Philips 1628) Fantasia, Pavana Dolo- Talliarda Dolorosa; Thomas is (1572 - 1656) Barafostus Na de pauze staan van Jo- ïbastian Bach (1685 - 1750) i en Fuga in a mineur en tevens I De laatste wijziging in de bezetting kwam toen Geert besloot ermee houden. Zijn plaats werd v.^..„ ruisloos overgenomen door Chris Kleine. Vooral dank zij de vak bekwame bemoeienissen van Eddy Ouwens is Boozy nu helemaal klaar voor het grote werk. 1 op te ne- ■10 en was essen van ;ela». Zeyst, It, Adé Maar lessei gen brerc StUCw men te i sden seur, di wil- maken waar ■--* motiveerde acteurs om het in zich op tc spel te verwerken. Op tweede paasdag wordt weer een grote Antiek- en kuriosamarkt ge houden in de foyers en studio-zaal van de Stadsschouwburg. Aan deze paas markt (één van de allergrootste indoor markten van Nederland) wordt door meer dan honderd standhouders mee gewérkt. De markt is geopend van 10.00 tot 17.00 uur. Kinderen tot 12 jaar mogen alleen onder geleide bin nen. Onze Stichting zal op 21 april a.s. in Goirle en Hilvarenbeek een inzamel- aktie van gedragen kleding houden, de aktie «Geef Max de Enkele dagen voor de i zameling zal er huis Pai1 zak worden verspreid. Hierop staat vermeld, deze zak zal worden opge het personeel van de Stiel Men geli kleding aangegeven rijbaan te zet sorteerd op vr „_oo bare kleding. Van de opbrengst worden van iedere 10.000 kg kleding 2 personen, uit de gemeente waar de inzamelaktie heeft plaatsgevonden, een vakantie aange boden. Het telefoonnummer van de Stichting is 020-46.00.11 Verwaarbaarheid Het eigentijds toneel van vandaag kent die regels nauwelijks meer, en als ze gekend worden, worden ze vaak met opzet met voeten getreden: men wenst het publiek te schokken. Daarentegen- over wenst het publiek niet geschokt te worden; het verlangt op een tac tische manier geconfronteerd te wor den aan nieuwe samenlevingsvormen en -gedachten. Zonder de invloeden van televisie en ander vermaak te v len onderschatten menen wij, dat het verwaarlozen van de aloude regels tot gevolg heeft gehad, dat het publiek het Partita VI in e mineur op het pro gramma. Ketil Haugsand is in Nederland geen onbekende; nadat hem in 1975 de Prix d’Excellence in Amsterdam was uitgereikt (hij was toen leerling van Gustav Leonhardt) heeft hij op het in ternationale podium veel van zich doen horen, zowel als solist als con- tinuospeler. Zijn podiumervaring was echter niet in beginstadium. Hij so- liëerde als organist al in diverse lan den, nadat hij te Oslo in 1968 een uit muntend einddiploma orgelspel had behaald aan het conservatorium al daar, waar hij thans zelf als docent is aangesteld. Het concert op maandag 27 maart staat onder auspiciën van de jubile rende Stichting Muziek Evenementen Tilburg. De entree is f 10,voor stu- Een Moliè van nieuwe samen- oude t Daarbij moest worden houden, t betreffende publiek het public :epteren, of anders i nvt publiek «aankon». Dit zeer ingewikkelde regels te zijn, die zowel de bestu- mden van de vereni- tiek op de pi ;enden. Verleden week vierden de Oisterwijkse «Ghesellen van den Spele» hun 70-jarig bestaansjubileum, onder meer met een opvoering van «De Vrek» van Molière, een produktie, die ook nu weer goed bleek voor een paar overvolle zalen, in «De Kunstkring». De regie lag in de bekwame handen van Jan Jaspers, van wie wij ons een opvoering herinneren van hetzelfde stuk, twintig jaar geleden, wat erop wijst, dat deze regisseur, vernieuwingen, die het toneel heeft moeten doorstaan toch ook dt draad heeft weten vast te houden, waarlangs de amateuracteurs bezield worden, en waarlangs toeschouwers geanimeerd worden om naar hen te komen kijken. Dat het publiek in grote getale naar amateurtoneel komt, is al jarenlang geen regel meer, en dit probleem is dan ook een vast punt op het agenda van de talrijke besprekingen ter vernieuwing. Blijkbaar zou de traditie toch meer aandacht verdienen dan zij doorgaans krijgt. Dit jubi leum en het resultaat van deze jubileumopvoering geven in elk geval te denken. Het suksesverhaal van Boozy begint genoeg bij Teach-In. 3g op zoek was naar men getipt over een I een Gronings bandje lagen later luisterden de 'each-In ademloos naar Boozy. Om tot de i dat de zangeres t het type was voor hun dat ze toch wel degelijk dosis klasse in huis had. Innefs waren zó onder de Je moet telkens met wat anders ko men. Ik beweeg me ook erg ve podium en op de televisie, willen artiesten zien en geen pi i zijn lot overlaat, bij modem ama- ;el de behoefte aan samenspel, het uitproberen van samen levingsvormen, aan het zoeken naar de grond van persoonrelaties, maar het praktisch beoefenen van deze ge richtheid is zozeer schematisch ge worden, en de discussie over wat men wil brengen overweegt zozeer boven datgene, wat men in feite brengt, dat amateurtoneel voor buitenstaanders werkelijk moeilijk meer kan worden begrepen of naar waarde geschat. Het zegt de mensen niets. Zak». datum van in- aan huis een gele 5id. op welke dag pgehaald door rsoneel van de Stichting. -lieve de zakken te vullen met l of huishoudtextiel en op de dag om 9.00 uur aan de ïtten. De inhoud wordt ge- vodden en op nog draag- Het traditionele amateurtoneel had twee doelstellingen, leunden tegen het beroepstoneel, maar die daarmee toch zeker niet moesten Ingewikkelde regels worden verward. Het was eerst en Het is onzin om te ster vooral een zinvolle vrijetijdsbesteding oude tijd» te benadrukkei van gewone mensen, die er plezier in toestanden van «gecontrok hadden samen toneel te spelen, maar «gecensureerd» amateurtor die bovendien ook anderszins een sterke vroeger herinnert, zal waarlijk onderlinge band ontwikkelden, die een naar die tijd tenig verlangen, maar sterk gezelligheidselement omvatte kenmerkte het hele versc1-"- Lang niet alle leden van een ama- door een sterke wisselwerk teurtoneelvereniging waren spelers; tussen aangeboden literatuur, dir de anderen werkten mee om de voor- tie, acteurs, publiek en de verenig stellingen tot een succes te maken. Se- als geheel, waardoor opvoering" cundair was de gerichtheid op het pu- vast evenement v bliek, dat in de hoogdagen van het fende samenlevir amateurtoneel inderdaad veel minder uit-ging. «De C uitgaansmogelijkheden en andere Sr-- vormen van ontspanning had dan het meej tegenwoordige publiek. Die gericht- die v heid hield in, dat de uitgebrachte to- neelwerken aan eisen moesten vol doen, waardoor enerzijds voldoende belangstelling, maar anderzijds ook De resultaten van een maanden lange voorbereiding op de komende reeks voorjaarskoncerten zullen voor het eerst te aanschouwen zijn op 24 maart a.s. in jeugdcentrum Foey, Reinevaartstraat 55, te Tilburg. Eternity zijn: Frank Halters, drums en percussion; Kay Kroese, basgitaar; Arno v. Kempen, sologitaar; Hans Rulo, slaggitaar; Douwe Dijkstra, keyboards en special effects; Lieke Melis, leadvocals. Techniek: Maarten Goossens, Peter de Kruif. Aanvang 21.00 uur, zaal open 20.00 uur. 1 derenden f 5,Om zeker te zijn van een plaats doet u er goed aan telefo nisch te reserveren bij het secretariaat Nadat het enkele maanden betrekke lijk rustig is geweest rond Eternity, timmert deze rockgroep thans weer stevig aan de weg. De voorbije win termaanden zijn voor deze groep ech ter niet nutteloos geweest. Behalve aan verbetering van de in stallatie, is er ook veel tijd besteed aan de perfektionering van het repertoire. Met name de positieve inbreng van de keyboardsman heeft de sound van de groep gunstig beïnvloed. zang David Carr, orgel en Rag Cal vert, leider. In 1965 sloten zij contracten af met Decca en BBC radio. Meteen ver scheen hun eerste succes «You’ve got your troubles» geschreven door de later beroemd geworden Greenway en Cook. Dit nummer werd nummer 1 in maar liefst 22 landen. Hierna kwamen de successen «Here it comes again» en «This Golden Ring». Na deze toppers volgden grote optre dens in o.a. het Palladium en The New Musical Express Pol. 1966 was een zwart jaar Fortunes spannen de door Shel M< aanvankelijk 1 eh wetu mg. 1970 kwam het succes opnieuw met topper «That same old Feeling». ivid Carr moest The Fortunes i en op medisch advies en werd W gevolgd door George McAllistor i als gevolg een aantal nieuwe succ sen en nummer 1 op bijna alle hitpi des «Here comes that rainy day feeling S again», «Freedom comes, Freedom goes» en «Storm in a theacup». Ze deden meer dan 200 TV-optredens en vrijdag 24 maart zijn ze dan te be- luisteren in THE TALK OF THE TOWN. Het is onzin om te sterk «de goede oude tijd» te benadrukken; wie zich de toestanden van «gecontroleerd» en «gecensureerd» amateurtoneel van ren a vroeger herinnert, zal waarlijk niet ginge naar die tijd terug verlangen, maar wel kenmerkte het hele verschijnsel door een sterke wisselwerking ♦■■‘-sen aangeboden literatuur, direc- voor- be, acteurs, publiek en de vereniging ;n. Se- als geheel, waardoor opvoeringen een pu- vast evenement werden in de betref- het fende samenleving, waar veel over uit-ging. «De Ghesellen van den Spele» hebben de hele ontwikkeling m“egemaakt en oudere leden weten vroegere ervaringen nog best. De uitwerking op de samenleving was be paald niet gering: vaak genoeg trachtte men modem toneel te intro duceren, en modem toneel betekent eert te plannen en wel op Goede Vrij- 24 maart. FORTUNES bestaan sinds e oude bezetting was Rod Al en zang Glen Dale, gitaar en Jan Jaspers is zich ervan bewust met Brabantse amateurs te werken, die eer der zin hebben voor een Bourgondisch aandoende constatering van absur- 1 belaag diteiten dan voor scherp uitgespeelde irdiehv- Puriteinse onjuistheden in de gedach- dit komt tel,gan8 en door deze visie werd de op voering dan ook wel gekenmerkt: ge lach voerde de boventoon boven de grimmigheid. Het publiek had hiervoor dan ook de grootste waardering, zoals uit de reacties van de zaal duidelijk bleek. Het is te hopen, dat «De Ghesellen van den Spele» zich door dit eclatant succes aangemoedigd zien in hun streven naar een eigentijds amateurtoneel dat intus sen de banden met de traditie intact houdt. In hun regisi elk geval iemand, di op deskundige weet te begeleidt voor The Glen Dale verliet over groep en werjl opgevolgd McCrae, Reg Calvert, de lijke leider kwam te overlij- /erd opgevolgd door Terry Als de baby niet wilde slapen, begon ik allerlei geluiden te maken met mijn tong, en daarbij ritmies met mijn vin- e bezetting gers op de tafel te roffelen. Dat hielp :rmee op te meestal. Dat was trouwens een grote vrywel ge- hobby van me. Toen ik zestien was, kwam er een Engelsman op me af. Hij had mij zo bezig gezien en zag een waar talent in mij verscholen. Met hem trok ik naar Engeland, waar ik zo’n anderhalf jaar van theater naar theater en langs allerlei diskoteken trok. Toen mijn kontrakt was afgelo pen, ben ik naar Duitsland gegaan. Daar trad ik veel met een groep op in allerlei klubs. Iets dat behoorlijk veel geld in het laadje bracht. Op een gege ven moment ben ik alleen verder ge gaan omdat ik als solo-artiest meer sukses had dan met de groep. Al gauw moest ik ook platen maken». Omdat zijn werkterrein zich nu ver plaatst had naar Duitsland, besloot Afric zich daar te vestigen. In West- Berlijn, waar hij nu ruim twaalf jaar woont, schrijft hij zijn liedjes, en be reidt hij zijn shows voor. «Iedereen kan zingen maar dat zingen moet je aantrekkelijk maken voor de mensen, zodat er ook iets te zien valt, ze willen nl. vermaakt worden. Met «RA- MAYA» was dat de stoel en met «PLAYA BIANCA» is dat het vuur. AFRIC SIMONE weet altijd wel iets speciaals te verzinnen om zijn nieuwste plaat aan het publiek te presenteren. Jongleerde hij eerst met een stoel (RAMAYA «HAFANANA»), bij zijn laatste zwarte plak «PLAYA BIANCAgeeft hij de voorkeur aan het vreten van vuur, ’t Is maar wat je liever doet. Zo’n 27 jaar geleden werd Afric in Mozambique geboren. Daar leerde hij Bitonga en Maronga spreken, twee talen waarin hij zijn liedjes zingt. Zijn artistieke neigingen kwamen eigenlijk pas naar boven toen hij zich als baby sitter verdienstelijk maakte. Naar aanleiding van twee succesv optredens van de Engelse form THE FORTUNES heeft ziekorganisatie van THE TA THE TOWN besloten een de Souisa, Chris Kleine en Marijke Ver merkwaardig genoeg bij Teach-In. boon. Toen die groep nog op zoek was naar Bert en Henk, respektievelijk gitarist zangeressen werd men getipt over een en drummer, speelden samen in de meisje dat bij een Gronings bandje formatie Zingara, maar wilden meer, zong. Enkele dagen later luisterden de Ze gingen op zoek naar een nieuwe mensen van Teach-In ademloos naar groep en sloten zijn uiteindelijk aan bij Marijke Verboon en Boozy. Om tot de Troijka, die later ook uiteenviel, konklusie te komen dat de zangeres waarna met Bert en Henk ook Pieter dan wel niet het type was voor hun overbteef. Met zijn drieën gingen ze groep, maar dat ze toch wel degelijk verder, maar sukses bleef uit. Juist een enorme dosis klasse in huis had. toen ze er daarom mee wilden stoppen De Teach-Innefs waren zó onder de ontmoetten ze basgitarist Adé en indruk van de kapaciteiten van Boozy, pianist Geert op den Dijk. dat ze onmiddellijk hun producer Marijke die een optreden van haar Eddy Ouwens inseinden. Die reisde oude Zingara-vrienden t:j-J_ op zijn beurt naar het noorden om in besloot na een zeer geslaagde „v.v Sneek een optreden bij te wonen en ja om te blijven. hoor, ook hij ging «plat» voor Boozy, met als gevolg dat de groep luttele da gen later al in de Blaricumse studio «Danse tot the Music» stond men. De plaat haalde de top-1 een van de grote sukses' Boozy, waarvan ook «Ange. Boozy bestaat uit Henk van i Bert Tamarla, Pieter Vorenholt, ir een stuk als Molière bevat méér ssen, die niet zoveel aandacht krij- ;n in onze vragen. Ze voor de dag te engen vereist veel studie, en om die idie met vrucht te beoefenen, moet maken hebben met een regis- lie zijn mensen duidelijk kan «'=>ar het om gaat, en met ge- die de tijd nemen te nemen en in hun aag THE 1963, len, b c”o”f con-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1978 | | pagina 35