5»
ITIaas
a
JAN WINKELS
„THE TALK OF THE TOtVN”
vèi
BOOZY
rü
I5
25,
5
«Presenteert»
vaa/ieswwxH,
WAU7&T woe-De-
«Ghesellen van den Spele» vierden
70-jarig bestaan met Molières «Vrek
>95
[75
THE FORTUNES
BAROKCONCERT IN DE
HASSELTSE KAPEL
OP TWEEDE PAASDAG
35R
IKorye/pk/n 2/iTilburg^.él3o^A
Betaalbare
mannenmode!
Afric
Simone
Geopend
DAM ES-K APSALON
vein..— -
interieurs
igels.
«Geef Max
de zak»
ML/CHTDATOOZ
9
DE TILBURGSE KOERIER
Donderdag 23 maart 1978 pagina 35
rt 1978 pagina 34
Vrijdag in Tilburg
bijwoonde,
tagde sessie
Jkilo
Antiek en kuriosa
B.V.
Rijpe opvoering van Franse comedie
Amateurs bleken traditie nog te kennen
DAG
Tijdeloos
tijdens paasmarkt
in de schouwburg
Eternity weer
aan de slag
In Goirle en
Hilvarenbeek
Eerste paasdag in
The Talk of the Town
Foto Ketil Haugsand uit Noorwegen,
die zijn zelf gebouwd clavecimbel zal bespelen.
bij alle
ie aloude
Korvelseweg 131
TILBURG
voor eksklusieve behandelingen
tel. 013-434585
tats doet u er g
e reserveren bij
heef
een
IJGAARDE 23
AUTOSCHADEBEDRIJF BV
voor totaal schade-herstel
ver-
i op-
met
:ces-
tpara-
eeling
kilo
kilo I
(ilo
I
Q
Korvelseweg 56, Tilburg, Telefoon 013-424283
isseur hebben zij in
die hen op deze weg
en toegewijde manier
ten.
die weliswaar aan-
epstoneel, maar
er niet moesten
MEN'S SPECIAL
MODE
.E.T., Koningshoeven 63,
Het concert begint om
/eel op het
Mensen
lilaren».
«v
k
PRIJSSTELLING
BEZORGEN
iken een heuse
ilon.
n dus snel langs
dek zelf de vele
iiten en mogelijk-
van de nieuwste
vandtegels.
Deze ondernemer
een programma
van Jean-Henri
1691) Suite in di
(1560-
rosa en Gt
Tomkins
Dreame.
hann Set
Fantasia»
amateurtoneel aan
Nog altijd bestaat
teurtonef’
aan
altijd lanceren
levingsvormen.
getaxeerd, wat het be
gezind was te acce
gezegd, wat het j—v
bleek aan z<“Ar
onderhevig te
'in als de uitvoerer
gen erg goed ker
van de S.M.
tel. 426996.
20.30 uur.
Het middeleeuwse kapelletje aan het
Hasseltplein leent zich uitermate goed
voor concerten, waarbij gebruik wordt
gemaakt van authentieke instrumen
ten. Op maandag 27 maart zal de
Noorse clavecinist Ketil Haugsand een
instrument bespelen, dat hij zelf in 1972
1 ïft gemaakt naar een voorbeeld van
i 18e eeuws «Dulckenclavecimbel
uit Vlaanderen.
een verantwoord peil werd gegaran-
1
opvoering van «De Vrek» van
ière door een vereniging, die de I
traditie heeft weten vast te
n, bewijst, ook in haar inslag bij
publiek, dat de aloude regels toch
eigenlijk tijdeloos zijn. Als er ooit een
toneelschrijver die regels gekend
heeft, was dit wel Molière. In «De
Vrek» gaf hij een zeer eigentijdse kri-
depuriteinse tendenzen, die de
Franse samenleving van toen belaad
den door hun hypokrisie, maar
pokrisie bestaat nog altijd en dk wuu
bij een opvoering duidelijk genoeg
voor de dag.
:nde musicus zal
spelen met werken
d’Anglebert (1628 -
Suite in d mineur; Peter Philips
1628) Fantasia, Pavana Dolo-
Talliarda Dolorosa; Thomas
is (1572 - 1656) Barafostus
Na de pauze staan van Jo-
ïbastian Bach (1685 - 1750)
i en Fuga in a mineur en tevens
I
De laatste wijziging in de bezetting
kwam toen Geert besloot ermee
houden. Zijn plaats werd v.^..„
ruisloos overgenomen door Chris
Kleine. Vooral dank zij de vak
bekwame bemoeienissen van Eddy
Ouwens is Boozy nu helemaal klaar
voor het grote werk.
1 op te ne-
■10 en was
essen van
;ela».
Zeyst,
It, Adé
Maar
lessei
gen
brerc
StUCw
men te i
sden seur, di
wil- maken waar
■--* motiveerde acteurs
om het in zich op tc
spel te verwerken.
Op tweede paasdag wordt weer een
grote Antiek- en kuriosamarkt ge
houden in de foyers en studio-zaal van
de Stadsschouwburg. Aan deze paas
markt (één van de allergrootste indoor
markten van Nederland) wordt door
meer dan honderd standhouders mee
gewérkt. De markt is geopend van
10.00 tot 17.00 uur. Kinderen tot 12
jaar mogen alleen onder geleide bin
nen.
Onze Stichting zal op 21 april a.s. in
Goirle en Hilvarenbeek een inzamel-
aktie van gedragen kleding houden,
de aktie «Geef Max de
Enkele dagen voor de i
zameling zal er huis Pai1
zak worden verspreid.
Hierop staat vermeld,
deze zak zal worden opge
het personeel van de Stiel
Men geli
kleding
aangegeven
rijbaan te zet
sorteerd op vr „_oo
bare kleding.
Van de opbrengst worden van iedere
10.000 kg kleding 2 personen, uit de
gemeente waar de inzamelaktie heeft
plaatsgevonden, een vakantie aange
boden.
Het telefoonnummer van de Stichting
is 020-46.00.11
Verwaarbaarheid
Het eigentijds toneel van vandaag kent
die regels nauwelijks meer, en als ze
gekend worden, worden ze vaak met
opzet met voeten getreden: men wenst
het publiek te schokken. Daarentegen-
over wenst het publiek niet geschokt
te worden; het verlangt op een tac
tische manier geconfronteerd te wor
den aan nieuwe samenlevingsvormen
en -gedachten. Zonder de invloeden
van televisie en ander vermaak te v
len onderschatten menen wij, dat het
verwaarlozen van de aloude regels tot
gevolg heeft gehad, dat het publiek het
Partita VI in e mineur op het pro
gramma.
Ketil Haugsand is in Nederland
geen onbekende; nadat hem in 1975 de
Prix d’Excellence in Amsterdam was
uitgereikt (hij was toen leerling van
Gustav Leonhardt) heeft hij op het in
ternationale podium veel van zich
doen horen, zowel als solist als con-
tinuospeler. Zijn podiumervaring was
echter niet in beginstadium. Hij so-
liëerde als organist al in diverse lan
den, nadat hij te Oslo in 1968 een uit
muntend einddiploma orgelspel had
behaald aan het conservatorium al
daar, waar hij thans zelf als docent is
aangesteld.
Het concert op maandag 27 maart
staat onder auspiciën van de jubile
rende Stichting Muziek Evenementen
Tilburg. De entree is f 10,voor stu-
Een
Moliè
van nieuwe samen- oude t
Daarbij moest worden houden, t
betreffende publiek het public
:epteren, of anders
i nvt publiek «aankon». Dit
zeer ingewikkelde regels
te zijn, die zowel de bestu-
mden van de vereni- tiek op de pi
;enden.
Verleden week vierden de Oisterwijkse «Ghesellen van den Spele» hun
70-jarig bestaansjubileum, onder meer met een opvoering van «De Vrek»
van Molière, een produktie, die ook nu weer goed bleek voor een paar
overvolle zalen, in «De Kunstkring». De regie lag in de bekwame handen
van Jan Jaspers, van wie wij ons een opvoering herinneren van hetzelfde
stuk, twintig jaar geleden, wat erop wijst, dat deze regisseur,
vernieuwingen, die het toneel heeft moeten doorstaan toch ook dt
draad heeft weten vast te houden, waarlangs de amateuracteurs bezield
worden, en waarlangs toeschouwers geanimeerd worden om naar hen te
komen kijken. Dat het publiek in grote getale naar amateurtoneel komt, is
al jarenlang geen regel meer, en dit probleem is dan ook een vast punt op
het agenda van de talrijke besprekingen ter vernieuwing. Blijkbaar zou de
traditie toch meer aandacht verdienen dan zij doorgaans krijgt. Dit jubi
leum en het resultaat van deze jubileumopvoering geven in elk geval te
denken.
Het suksesverhaal van Boozy begint
genoeg bij Teach-In.
3g op zoek was naar
men getipt over een
I een Gronings bandje
lagen later luisterden de
'each-In ademloos naar
Boozy. Om tot de
i dat de zangeres
t het type was voor hun
dat ze toch wel degelijk
dosis klasse in huis had.
Innefs waren zó onder de
Je moet telkens met wat anders ko
men. Ik beweeg me ook erg ve
podium en op de televisie,
willen artiesten zien en geen pi
i zijn lot overlaat,
bij modem ama-
;el de behoefte aan samenspel,
het uitproberen van samen
levingsvormen, aan het zoeken naar
de grond van persoonrelaties, maar
het praktisch beoefenen van deze ge
richtheid is zozeer schematisch ge
worden, en de discussie over wat men
wil brengen overweegt zozeer boven
datgene, wat men in feite brengt, dat
amateurtoneel voor buitenstaanders
werkelijk moeilijk meer kan worden
begrepen of naar waarde geschat. Het
zegt de mensen niets.
Zak».
datum van in-
aan huis een gele
5id.
op welke dag
pgehaald door
rsoneel van de Stichting.
-lieve de zakken te vullen met
l of huishoudtextiel en op de
dag om 9.00 uur aan de
ïtten. De inhoud wordt ge-
vodden en op nog draag-
Het traditionele amateurtoneel had
twee doelstellingen,
leunden tegen het beroepstoneel, maar
die daarmee toch zeker niet moesten Ingewikkelde regels
worden verward. Het was eerst en Het is onzin om te ster
vooral een zinvolle vrijetijdsbesteding oude tijd» te benadrukkei
van gewone mensen, die er plezier in toestanden van «gecontrok
hadden samen toneel te spelen, maar «gecensureerd» amateurtor
die bovendien ook anderszins een sterke vroeger herinnert, zal waarlijk
onderlinge band ontwikkelden, die een naar die tijd tenig verlangen, maar
sterk gezelligheidselement omvatte kenmerkte het hele versc1-"-
Lang niet alle leden van een ama- door een sterke wisselwerk
teurtoneelvereniging waren spelers; tussen aangeboden literatuur, dir
de anderen werkten mee om de voor- tie, acteurs, publiek en de verenig
stellingen tot een succes te maken. Se- als geheel, waardoor opvoering"
cundair was de gerichtheid op het pu- vast evenement v
bliek, dat in de hoogdagen van het fende samenlevir
amateurtoneel inderdaad veel minder uit-ging. «De C
uitgaansmogelijkheden en andere Sr--
vormen van ontspanning had dan het meej
tegenwoordige publiek. Die gericht- die v
heid hield in, dat de uitgebrachte to-
neelwerken aan eisen moesten vol
doen, waardoor enerzijds voldoende
belangstelling, maar anderzijds ook
De resultaten van een maanden
lange voorbereiding op de komende
reeks voorjaarskoncerten zullen voor
het eerst te aanschouwen zijn op 24
maart a.s. in jeugdcentrum Foey,
Reinevaartstraat 55, te Tilburg.
Eternity zijn: Frank Halters, drums en
percussion; Kay Kroese, basgitaar;
Arno v. Kempen, sologitaar; Hans
Rulo, slaggitaar; Douwe Dijkstra,
keyboards en special effects; Lieke
Melis, leadvocals.
Techniek: Maarten Goossens, Peter
de Kruif.
Aanvang 21.00 uur, zaal open 20.00
uur.
1
derenden f 5,Om zeker te zijn van
een plaats doet u er goed aan telefo
nisch te reserveren bij het secretariaat
Nadat het enkele maanden betrekke
lijk rustig is geweest rond Eternity,
timmert deze rockgroep thans weer
stevig aan de weg. De voorbije win
termaanden zijn voor deze groep ech
ter niet nutteloos geweest.
Behalve aan verbetering van de in
stallatie, is er ook veel tijd besteed aan
de perfektionering van het repertoire.
Met name de positieve inbreng van de
keyboardsman heeft de sound van de
groep gunstig beïnvloed.
zang David Carr, orgel en Rag Cal
vert, leider.
In 1965 sloten zij contracten af met
Decca en BBC radio. Meteen ver
scheen hun eerste succes «You’ve got
your troubles» geschreven door de
later beroemd geworden Greenway en
Cook. Dit nummer werd nummer 1 in
maar liefst 22 landen.
Hierna kwamen de successen «Here it
comes again» en «This Golden Ring».
Na deze toppers volgden grote optre
dens in o.a. het Palladium en The New
Musical Express Pol.
1966 was een zwart jaar
Fortunes
spannen de
door Shel M<
aanvankelijk
1 eh wetu
mg.
1970 kwam het succes opnieuw met
topper «That same old Feeling».
ivid Carr moest The Fortunes i
en op medisch advies en werd
W gevolgd door George McAllistor i
als gevolg een aantal nieuwe succ
sen en nummer 1 op bijna alle hitpi
des «Here comes that rainy day feeling
S again», «Freedom comes, Freedom
goes» en «Storm in a theacup».
Ze deden meer dan 200 TV-optredens
en vrijdag 24 maart zijn ze dan te be-
luisteren in THE TALK OF THE
TOWN.
Het is onzin om te sterk «de goede
oude tijd» te benadrukken; wie zich de
toestanden van «gecontroleerd» en
«gecensureerd» amateurtoneel van ren a
vroeger herinnert, zal waarlijk niet ginge
naar die tijd terug verlangen, maar wel
kenmerkte het hele verschijnsel
door een sterke wisselwerking
♦■■‘-sen aangeboden literatuur, direc-
voor- be, acteurs, publiek en de vereniging
;n. Se- als geheel, waardoor opvoeringen een
pu- vast evenement werden in de betref-
het fende samenleving, waar veel over
uit-ging. «De Ghesellen van den
Spele» hebben de hele ontwikkeling
m“egemaakt en oudere leden weten
vroegere ervaringen nog best. De
uitwerking op de samenleving was be
paald niet gering: vaak genoeg
trachtte men modem toneel te intro
duceren, en modem toneel betekent
eert te plannen en wel op Goede Vrij-
24 maart.
FORTUNES bestaan sinds
e oude bezetting was Rod Al
en zang Glen Dale, gitaar en
Jan Jaspers is zich ervan bewust met
Brabantse amateurs te werken, die eer
der zin hebben voor een Bourgondisch
aandoende constatering van absur-
1 belaag diteiten dan voor scherp uitgespeelde
irdiehv- Puriteinse onjuistheden in de gedach-
dit komt tel,gan8 en door deze visie werd de op
voering dan ook wel gekenmerkt: ge
lach voerde de boventoon boven de
grimmigheid. Het publiek had hiervoor
dan ook de grootste waardering, zoals
uit de reacties van de zaal duidelijk
bleek.
Het is te hopen, dat «De Ghesellen van
den Spele» zich door dit eclatant succes
aangemoedigd zien in hun streven naar
een eigentijds amateurtoneel dat intus
sen de banden met de traditie intact
houdt. In hun regisi
elk geval iemand, di
op deskundige
weet te begeleidt
voor The
Glen Dale verliet over
groep en werjl opgevolgd
McCrae, Reg Calvert, de
lijke leider kwam te overlij-
/erd opgevolgd door Terry
Als de baby niet wilde slapen, begon
ik allerlei geluiden te maken met mijn
tong, en daarbij ritmies met mijn vin-
e bezetting gers op de tafel te roffelen. Dat hielp
:rmee op te meestal. Dat was trouwens een grote
vrywel ge- hobby van me. Toen ik zestien was,
kwam er een Engelsman op me af. Hij
had mij zo bezig gezien en zag een
waar talent in mij verscholen. Met
hem trok ik naar Engeland, waar ik
zo’n anderhalf jaar van theater naar
theater en langs allerlei diskoteken
trok. Toen mijn kontrakt was afgelo
pen, ben ik naar Duitsland gegaan.
Daar trad ik veel met een groep op in
allerlei klubs. Iets dat behoorlijk veel
geld in het laadje bracht. Op een gege
ven moment ben ik alleen verder ge
gaan omdat ik als solo-artiest meer
sukses had dan met de groep. Al gauw
moest ik ook platen maken».
Omdat zijn werkterrein zich nu ver
plaatst had naar Duitsland, besloot
Afric zich daar te vestigen. In West-
Berlijn, waar hij nu ruim twaalf jaar
woont, schrijft hij zijn liedjes, en be
reidt hij zijn shows voor. «Iedereen
kan zingen maar dat zingen moet je
aantrekkelijk maken voor de mensen,
zodat er ook iets te zien valt, ze willen
nl. vermaakt worden. Met «RA-
MAYA» was dat de stoel en met
«PLAYA BIANCA» is dat het vuur.
AFRIC SIMONE weet altijd wel iets speciaals te verzinnen om zijn nieuwste plaat
aan het publiek te presenteren. Jongleerde hij eerst met een stoel (RAMAYA
«HAFANANA»), bij zijn laatste zwarte plak «PLAYA BIANCAgeeft hij de
voorkeur aan het vreten van vuur, ’t Is maar wat je liever doet.
Zo’n 27 jaar geleden werd Afric in Mozambique geboren. Daar leerde hij Bitonga
en Maronga spreken, twee talen waarin hij zijn liedjes zingt.
Zijn artistieke neigingen kwamen eigenlijk pas naar boven toen hij zich als baby
sitter verdienstelijk maakte.
Naar aanleiding van twee succesv
optredens van de Engelse form
THE FORTUNES heeft
ziekorganisatie van THE TA
THE TOWN besloten een de
Souisa, Chris Kleine en Marijke Ver
merkwaardig genoeg bij Teach-In. boon.
Toen die groep nog op zoek was naar Bert en Henk, respektievelijk gitarist
zangeressen werd men getipt over een en drummer, speelden samen in de
meisje dat bij een Gronings bandje formatie Zingara, maar wilden meer,
zong. Enkele dagen later luisterden de Ze gingen op zoek naar een nieuwe
mensen van Teach-In ademloos naar groep en sloten zijn uiteindelijk aan bij
Marijke Verboon en Boozy. Om tot de Troijka, die later ook uiteenviel,
konklusie te komen dat de zangeres waarna met Bert en Henk ook Pieter
dan wel niet het type was voor hun overbteef. Met zijn drieën gingen ze
groep, maar dat ze toch wel degelijk verder, maar sukses bleef uit. Juist
een enorme dosis klasse in huis had. toen ze er daarom mee wilden stoppen
De Teach-Innefs waren zó onder de ontmoetten ze basgitarist Adé en
indruk van de kapaciteiten van Boozy, pianist Geert op den Dijk.
dat ze onmiddellijk hun producer Marijke die een optreden van haar
Eddy Ouwens inseinden. Die reisde oude Zingara-vrienden t:j-J_
op zijn beurt naar het noorden om in besloot na een zeer geslaagde „v.v
Sneek een optreden bij te wonen en ja om te blijven.
hoor, ook hij ging «plat» voor Boozy,
met als gevolg dat de groep luttele da
gen later al in de Blaricumse studio
«Danse tot the Music» stond
men. De plaat haalde de top-1
een van de grote sukses'
Boozy, waarvan ook «Ange.
Boozy bestaat uit Henk van i
Bert Tamarla, Pieter Vorenholt,
ir een stuk als Molière bevat méér
ssen, die niet zoveel aandacht krij-
;n in onze vragen. Ze voor de dag te
engen vereist veel studie, en om die
idie met vrucht te beoefenen, moet
maken hebben met een regis-
lie zijn mensen duidelijk kan
«'=>ar het om gaat, en met ge-
die de tijd nemen
te nemen en in hun
aag
THE
1963,
len, b
c”o”f
con-