X
I - I
kultureel
sentrum
r
de actei
20
«Mooi alleen
hoeft niet»
Het zit nog steeds goed...
in de stadsschouwburg...
>8,-
Frans van Aarle
8
>5
50
95
50
Onze opruiming
begint
■’’fex z wil
1
Henk Elsink
in schouwburg
Franse salon
J
an 197b pag.na 1«
Donderdag 12 januari 1978 pagina 15
DE TILBURGSE KOERIER
Mogen wij heel even Uw aandacht?
Zaterdag 21 januari
oek-
Uw fotohandelaar
f rans van aarle
0
mg di
;holp<
god-
zij
cie-
moeder
getoc
harde
Tropische show uit Senegal
EN:
Publiekstheater met toptoneel in
Lady
ie kei
IX
te spelen. Je moet ze horen die twee. Bij voorkeur samen!
J f
V'
1
Pure klasse is dit bijzonder fraaie
2-ZITSBANKJE
uitgevoerd in antiek leder
Toneelgroep «Baal» brengt «Orpheus»
in Stadsschouwburg
Ekspositie van
Bernard Lutz
in galerie van
Stadsschouwburg
om 9 uur
Komt U zeker eens kijken!
isief
afeis
deKoningswei
ten over
dus laat
sW.i
Lodewijk de Boer schreef de tekst
had de regie. L -
de muziek en 1
-Orpheus- op
de Stadsschool
»se kunst
gemaakt
rich vaak
of onder-
«De meeuw»
door Onafhankelijk Toneel.
stekend
rughot
"robec
n.v.1 en op z
villa wil leve
r maken de artiesten van het
Ballet van Senegal hun lange
‘it op het ritme van de tam-
61 maakte het gezelschap de
en het heeft sindsdien
Korvelseweg 255
TILBURG
Broekhovenseweg 58
TILBURG
Dorpsstraat 5
GOIRLE
theater, en na de pauze thuis»
t en
Louis Andriessen schreef
1 Toneelgroep Baal speelt
maandag 23 januari
de Stadsschouwburg. Aan deze voor
stelling wordt meegewerkt door Rudolf
Lucieer, Hans Dagelet, Elja Pelgrom,
Els Ingeborg Smits, Herman Naber,
Diane Lensink. Kitty Courbois en Jack
Vecht.
een serie van vier edukatieve wijs. De
Hingen, die laten zien dat het geboden m
st niet alleen in elk geval van de Sti
'"'"burg
irijvir
omdat het je wakker houdt. Het programma mag geen vaste vioedige
vaart Hoek van Holland - Harwich v.v. worden. In de im- tro^nnj
provisatie kan alles ontstaan. Het kan klikken of kletteren».
Louis van Dijk was voor kommentaar niet bereikbaar. Hij zat
«Sater» speelt
in Studio-zaal
«De Juf uit de
Czaar Peterstraat»
De Italiaanse film:
Taviani, Béne en Leto.
Na «Padre padrone» (11 januari) en
«Casanova» (12 januari) zet het film
huis van het Kultureel Sentrum haar
programma rond de Italiaanse cinema
voort.
EXPOSITIE
«List en Liefde»
Jules de Corte en Louis van Dijk brengen op donderdag 19
januari het programma «Samen» in de schouwburg. Het is het
derde jaar. dat van Dijk en De Corte de Nederlandse en
Belgische theaters bezoeken met dit duo-programma. Tegen
over elkaar gezeten, spelen, zingen en praten zij aan twee broc
vleugels. Veel van wat zij doen is van tevoren nauwkeurig <197
vastgelegd en gerepeteerd, maar het zijn er de mensen niet
naar om zich in alles vast te leggen. Daarom is een voorstelling
nooit helemaal gelijk aan een voorafgaande of een volgende.
De improvisatie moet een kans blijven krijgen. En dan gebeu
ren er, muzikaal gezien, de verrassendste dingen. Kom
mentaar van Jules de Corte: «Improviseren is zo belangrijk,
In de Orpheusmythe van Lodewijk de
Boer en Louis Andriessen is de hoofd
persoon een onverbeterlijke ijdeltuit,
met een van dergelijke omvang, dat zijn
liefde verkeert in eigenliefde. Orpheus
ziet Euridice als zijn bezit, waarbij het
opvallend is dat hij op zijn beurt door
zijn moeder Calliope als haar bezit
wordt beschouwd. Terwijl in de mythe gesl
Aristaeus Euridice tracht aan te randen niei
is ’t hier Euridice die Aristaeus, Or
pheus boezemvriend, verleidt, met de
bedoeling Orpheus in zijn manneliik
:rpen.
:ndag,
mannelijke
mee dat de
vinning van
ider wordt
school en
en gerijpt
scistische
Per kollektie is een lesbrief samen
gesteld, bestaande uit informatie voor
de docenten en materiaal voor gebruik
in de klas. Het is voor de eerste maal dat
dergelijke edukatieve tentoonstellingen
in Tilburg te zien zijn en de grote be
langstelling rechtvaardigt een vervolg
voor de toekomst.
de zaak met de meest exclusieve stijlmeubelen. Triniteitstraat 17,
Den Bosch (dicht bij Casino), tel. 073-123041.
GEOPEND: DAGELIJKS VAN 10-18 UUR.
VRIJDAGS KOOPAVOND, S MAANDAGS GESLOTEN.
Mieke van Ingen zorgt voor twee
uur volop feest
In de serie Jeugdtheater in de Stadsschouwburg» komt aanstaande woensdag (18
januari) Mieke van Ingen uit Weesp. Zij brengt daar om 14.30 uur het programma
Feestje bouwen» voor de jeugd van 4 tot en met 12 jaar. Het is een uniek
kinderprogramma. Geen goochelen, geen poppenkast, geen clowns, maar wel twee
uur volop feest. De kinderen kunnen hun eigen show bouwen. Met pruiken,
hoedjes, neuzen, snorren en petjes maken zij als het ware een «levende» pop
penkast. Mieke van Ingen laat kinderen op het podium komen, maar laat ook de
kinderen in de zaal aktief meedoen met haar programma. De beste «artiesten»
■~*jzen winnen. Na de pauze wordt er nog meer feest gebouwd. Er wordt
>t gevormd met echte instrumenten en aan het eind van de show kunnen de
ook nog beatdansen. De toegangsprijs is zoals altijd f2,50. De plaatsver-
koop start woensdag 11 januari aan de kassa en bij de voorverkoopadressen.
^.v.onisch plaatsen reserveren kan zeker geen kwaad (013-432220) van 13.00 tot
16.00 uur. De Stadsschouwburg brengt iedere woensdagmiddag jeugdtheater
mkast. Mieke van
aderen in de zaal
eergevoel te treffen. Het is ook niet de kunnen prija
beet van de slang die Euridice’s dood een orkest ge
-o- - r - veroorzaakt: geholpen door haar god- kinderen c
idag 23 januari in delijke vriendin Aphrodite pleegt zij koop s
Aan deze voor- zelfmoord, waardoor zij zich onttrekt Telefor
aan Orpheus bezittersinstinkten. De
onderwereld is voor de twee vriendin
nen dan ook meer een paradijselijk
oord dan een somber dodenrijk. Samen
rtiet Hades en Persephone bereiden zij
onze held een warm welkom: voortdu
rend wordt hij voor de gek gehouden en
zijn totale ineenstorting wordt een feit,
wanneer zijn talent, zijn kunst, hem in
de steek laat. Het is dan ook Orpheus de
vrouwenhater en niet Orpheus de har
monische held.
Dat de woedende vrouwen
uit de mythe niet zijn hoofd, maar zijn
«‘.■slacht in de rivier gooien, zal
niemand verbazen, evenmin a’s het
aanspoelen hiervan op ’t eiland Les
bos, geheel volgens de oorspronkelijke
mythe.
Toneelgroep Sater speelt in de Studio-
zaal op donderdag 19 januari het
nieuwste stuk «De Juf uit de Czaar Pe
terstraat» Het stuk speelt in Nederland
anno 1917, de dagen van Troelstra.
«Salomé» van Carmelo Bene is het
verhaal van Johannes de Doper en de
zeven sluiers van Salomé en hoe Jo
hannes uiteindelijk zelfmoord pro
beert te plegen door zichzelf te kruisi
gen.
Een film waarvan het scenario een
vrije bewerking is van het toneelstuk
van Oscar Wilde met sterke Italiaanse
opera-invloeden en kleurrijke opna
mes een wervelende ontwikkeling
naar het verlangen van Salomé.
«La villeggiatura» van Marco Leto is
een historische film die in 1929 speelt
maar met politieke parallellen naar
1973. Het is het verhaal van een poli
tieke gevangene (jonge lector verban
nen omdat hij de eed van trouw aan
Mussolini niet wilde afleggen) die de
werkelijkheid van de klassestrijd ont
dekt en voor de keuze wordt gesteld.
La villeggiatura is niet zozeer een film
over het fascisme als wel een film over
de macht, over de politiek, over het
uitoefenen van onderdrukking.
Op vrijdag 13 januari om 20.30 uur
wordt «Allonsanfan» van de ge
broeders Paolo en Vittorio Taviani
,.977) vertoond, zaterdag 14 januari
om 20.30 uur is dat «Salomé» van
Carmelo Bene (1971) terwijl op
woensdag 18 januari om 20.30 uur «La
villeggiatura» van Marco Leto (1973)
wordt gedraaid. De voorstellingen zijn
gratis toegankelijk.
«Allonsanfan» van de Taviani’s is een
film met minder roerende maar over-
kracht, waarin Marcello Mas-
gelegenheid krijgt een uit-
portret te geven van een te-
judende revolutionair die in 1816
:ert zich aan de strijd te onttrek-
•n op zijn gemak in zijn vaders
/en.
Onder het motto «Mooi alleen hoeft
niet», brengt het Kultureel Sentrum in
Tilburg 1
tentoonstelli
in de kunst
niet in de eerste plaats om het mooie
gaat.
Speciaal in de hedendaags
worden dingen niet mooier
dan ze rijn kunst bepaalt zi
tot noteren, registreren
zoeken.
De tentoonstellingen zijn in de vol
gende periodes te zien en hebben res-
pektievelijk als titels «Een andere
kijk op de natuur» (11 januari t.e.m. 2
februari); «Samenleving bekeken» (8
t.e.m. 28 februari); «Kunst zonder
schijn» (2 t.e.m. 22 maart) en «Kunst
over kunst» (20 april t.e.m. 10 mei).
Onderbouw
Hoewel de eksposities door hun opzet
voor iedere bezoeker belangwekkend
Revolutie in Nederland. Stakingen, opstootjes, rellen met de politie. Een
schooljuf, ergens in Nederland. Een arbeidersbuurt in een grote stad. In de buurt
wordt honger geleden. Roerige dagen. De juf vecht voor de kinderen uit haar
klas, voor de gezinnen uit haar buurt. Als de oproep tot revolutie door Neder
land klinkt, verwacht zij dat het Nederlandse volk hetjuk van zich af zal werj’
Maar het blijft stil. In het parlement wordt winst geboekt: de achturent
vrouwenkiesrecht. Op school moet de juf het veld ruimen voor
kollega’s. Zij komt te werken bij een katholieke bankier en maakt
konfessionele machthebbers de arbeiders laten zien dat hun overwinu
papier was, en zelf de touwtjes in handen nemen. De zaak van haar vade
door de mechaniserende fabrieken opgeslokt. De juf keert terug naar Sv
buurt. De juf weet waar zij staat. Haar emoties worden gevoed door eer
politiek inzicht. De buurt zal haar nodig hebben. De eerste half-fasc
bendes duiken op in Nederland. In Italië trekt Mussolini zegevierend Rome
binnen.
’'^0
Regisseur Eric Schneider zal waar no
dig is de teksten bewerken om te voor
komen dat de in veel woorden ver
pakte overvloeden van sentimenten,
die in de Sturm-und-Drang stijl de vrije
loop kregen, de diepere lagen van het
-stuk zullen overspoelen. Aan de voor
stelling werken onder andere mee Ann
Hasekamp. Celia Nufaar, Marijke
Veugelers, Albert Abspoel, Hans
Boswinkel. Hans Croiset, Jules
Croiset, Jan Apon en Wim van der
Grijn mee.
Op dit moment brengt Henk Elsink een
serie van zijn nieuwe one-man-show
«Theater Thuis» in de Stads
schouwburg. Bij het ter perse gaan van
dit weekblad waren er aan de kassa nog
plaatsen verkrijgbaar voor de voorstel
lingen op vrijdag 13 en op zondag 15
januari. Deze nieuwe show van Henk
Elsink gaat over de artiest op het toneel
en de artiest thuis. Voor de pauze «het
xix-j-- •‘■lujs>>( waar-
t «thuis»
Op grond van machtspolitieke over
wegingen wil president Von Walter
zijn zoon Ferdinand uithuwelijken aan
de invloedrijke Lady Milford, de
maitresse van de keurvorst. Fer
dinand ziet dat niet zitten. Hij trouwt
liever met de eenvoudige Louise. Het
konflikt is geboren en Schiller toont de
venijnige, dekadente en zeer pre
cieuze bewegingen, waarmee de vin
gers van de macht om zich heen grij
pen en de zaken laten verlopen zoals
hun meesters dat wensen. Louise en
1 haar familie worden stap voor stap op
een spoor gerangeerd dat hen ten
gronde zal richten. Ferdinand wordt
klem gezet tussen de dekadente ver
lokkingen van het hofleven en de
woelige stem van zijn hart. Tenslotte
wordt een val opengezet, waardoor
ook het vertrouwen tussen de jonge
geliefden wordt aangetast en zij elkaar
wanhopig de dood in jagen.
Publiekstheater brengt dinsdag 17 ja
nuari «List en Liefde» van Friedrich
Schiller. Een beroemd stuk uit de
Sturm-und-Drang periode, geschreven
vanuit een hartstochtelijk protest tegen
de willekeur, waarmee plaatselijke
machthebbers hun onderdanen in het
Duitsland van de 18e eeuw aan de lijn
hielden.
In de galerie van de Stadsschouwburg
Tilburg wordt van 5 tot en met 29 ja
nuari een tentoonstelling gehouden
van schilderijen, akwarellen en teke
ningen van Bernard Lutz (1913 -1975).
Lutz was een voortreffelijk por
tretschilder. In de galerie zijn dan ook
vooral portretten te zien, daarnaast
worden ook heel verdienstelijke land
schappen en stillevens getoond.
Bernard Lutz was een harde werker.
Hij was van zijn werk letterlijk beze
ten. Zijn grote wens om aan de Aka-
demie voor Beeldende Kunsten te
studeren, ging niet in vervulling. Toch
vormde hij zichzelf tot één van de al
lerbeste portretschilders van Neder
land. Hij was geen meeloper, maar be
schouwde zijn kunstenaarsschap als
een vak, dat men zo goed mogelijk
moet beheersen.
Iemand schreef over Lutz het-
volgende «Wanneer je voor Bernard
Lutz poseert vooreen portret, dan heb
je een geladen en bezeten man tegen
over je, die het verstaat om met één
ooguit twee penselen een levens-
root portret in elkaar te toveren. Een
alet houdt hij niet vast. Tegen zijn
zei aan staat een tafeltje, waarop
grote klodders verf liggen. In zijn lin
kerhand heeft hij een doek, waaraan
hij die enkele penseel steeds afveegt.
Hij loopt steeds achteruit, kijkt in een
spiegel vaak naar het spiegelbeeld van
het portret. Dit dynamisch «gesmeer»
en geloop wordt ongeveer een uur vol
gehouden en dan is er een portret ge
toverd dat meestal weergaloos is en
waarvan Lutz alleen het gehiem
wëet».
De galerie is van maandag tot en met
vrijdag geopend van 10.00 tot 18.00
uur en tijdens alle voorstellingen in de
grote zaal.
Op donderdag 19 en vrijdag 20 januari brengt het Onafhankelijk Toneel in het
kader van «De favorieten» het stuk «De meeuw» van Tjechov. Eerder kwam in
deze serie al «Cranku Box» in ht kultureel sentrum.
Anton Tjechov noemde zijn stuk een komedie.
Het Onafhankelijk Toneel heeft deze opmerking letterlijk genomen. Er is eigenlijk
sprake van een anti-akteer-toneel. Door het stuk zo puur, tot op het poëtische bot,
fWiy te brengen blijkt eerst hoe levendig het is. Men speelt op een breed, ondiep toneel,
I «f tegen de achtergrond van driekantige decorstukken, die door Guus de Ruyter in
fraaie pasteltinten zijn beschilderd.
1 De ondertitel luidt :«zonder samovar» geen grote kamers, geen bedienden, geen
tuin, kortom: geen geleuter dat de aandacht af kan leiden. De uiterst konsekwent
t volgehouden laconie in de regie gaat vergezeld van het typische spel van de groep
acteurs volstaan met letterlijk tussen neus en lippen door te spelen
gezichten staan meestal op onbewogen, gebaren zijn spaarzaam en of treffend
stuntelig, of treffend theatraal.
Tjechovs teksten spreken meer dan ooit voor zichzelf.
Het stuk begint beide avonden om 20.30 uur, en de toegang is gratis.
zijn, zijn ze vooral gericht op de on- I
derbouw van het voortgezet onder- I
wijs. De eksposities zijn dan ook aan- I
geboden middels het jaarprogramma I
van de Stichting Musische Vorming
Tilburg en het maximale aantal in-
schrijvingen dat mogelijk was (1500) I
werd al snel bereikt.
De eksposities die zijn samen-
gesteld door een door het ministerie I
van C.R.M. ingestelde werkgroep I
bestaan elk uit ca. 17 kunstwerken, 1
terwijl daarnaast gebruik wordt ge
maakt van een dia-klankbeeld, video
en film.
leder jaar
Nationaal I
wereldtocht
tam. In 1961 m
eerste toernee
zo’n twee miljoen kilometer gereisd en
bijna 2500 voorstellingen gegeven voor
drie miljoen toeschouwers in de hele
wereld.
Het ensemble is in staat zichzelf zo in te
leven in de essentie van de traditionele
dansen, dat deze levend blijven on
danks de vormverandering. Zij voelen
levende aarde onder zich terwijl zij met
de voeten op het toneel staan en horen
de tropische wind ruisen door de muren
van het theater. Al hun bewegingen
worden gevoed door de warmte van hun
eigen land en de stemmen door de zielen
van hun voorouders.
Met hun discipline, de sleutel tot elke
techniek, en hun eensgezindheid vor
men zij de sleutel van de Afrikaanse
persoonlijkheid omdat zij de rol begrij
pen, die zij te vervullen hebben de
boodschap van Senegal over de gehele
wereld uit te dragen.
Hof
aat
16;
TV W.S,