X I - I kultureel sentrum r de actei 20 «Mooi alleen hoeft niet» Het zit nog steeds goed... in de stadsschouwburg... >8,- Frans van Aarle 8 >5 50 95 50 Onze opruiming begint ■’’fex z wil 1 Henk Elsink in schouwburg Franse salon J an 197b pag.na 1« Donderdag 12 januari 1978 pagina 15 DE TILBURGSE KOERIER Mogen wij heel even Uw aandacht? Zaterdag 21 januari oek- Uw fotohandelaar f rans van aarle 0 mg di ;holp< god- zij cie- moeder getoc harde Tropische show uit Senegal EN: Publiekstheater met toptoneel in Lady ie kei IX te spelen. Je moet ze horen die twee. Bij voorkeur samen! J f V' 1 Pure klasse is dit bijzonder fraaie 2-ZITSBANKJE uitgevoerd in antiek leder Toneelgroep «Baal» brengt «Orpheus» in Stadsschouwburg Ekspositie van Bernard Lutz in galerie van Stadsschouwburg om 9 uur Komt U zeker eens kijken! isief afeis deKoningswei ten over dus laat sW.i Lodewijk de Boer schreef de tekst had de regie. L - de muziek en 1 -Orpheus- op de Stadsschool »se kunst gemaakt rich vaak of onder- «De meeuw» door Onafhankelijk Toneel. stekend rughot "robec n.v.1 en op z villa wil leve r maken de artiesten van het Ballet van Senegal hun lange ‘it op het ritme van de tam- 61 maakte het gezelschap de en het heeft sindsdien Korvelseweg 255 TILBURG Broekhovenseweg 58 TILBURG Dorpsstraat 5 GOIRLE theater, en na de pauze thuis» t en Louis Andriessen schreef 1 Toneelgroep Baal speelt maandag 23 januari de Stadsschouwburg. Aan deze voor stelling wordt meegewerkt door Rudolf Lucieer, Hans Dagelet, Elja Pelgrom, Els Ingeborg Smits, Herman Naber, Diane Lensink. Kitty Courbois en Jack Vecht. een serie van vier edukatieve wijs. De Hingen, die laten zien dat het geboden m st niet alleen in elk geval van de Sti '"'"burg irijvir omdat het je wakker houdt. Het programma mag geen vaste vioedige vaart Hoek van Holland - Harwich v.v. worden. In de im- tro^nnj provisatie kan alles ontstaan. Het kan klikken of kletteren». Louis van Dijk was voor kommentaar niet bereikbaar. Hij zat «Sater» speelt in Studio-zaal «De Juf uit de Czaar Peterstraat» De Italiaanse film: Taviani, Béne en Leto. Na «Padre padrone» (11 januari) en «Casanova» (12 januari) zet het film huis van het Kultureel Sentrum haar programma rond de Italiaanse cinema voort. EXPOSITIE «List en Liefde» Jules de Corte en Louis van Dijk brengen op donderdag 19 januari het programma «Samen» in de schouwburg. Het is het derde jaar. dat van Dijk en De Corte de Nederlandse en Belgische theaters bezoeken met dit duo-programma. Tegen over elkaar gezeten, spelen, zingen en praten zij aan twee broc vleugels. Veel van wat zij doen is van tevoren nauwkeurig <197 vastgelegd en gerepeteerd, maar het zijn er de mensen niet naar om zich in alles vast te leggen. Daarom is een voorstelling nooit helemaal gelijk aan een voorafgaande of een volgende. De improvisatie moet een kans blijven krijgen. En dan gebeu ren er, muzikaal gezien, de verrassendste dingen. Kom mentaar van Jules de Corte: «Improviseren is zo belangrijk, In de Orpheusmythe van Lodewijk de Boer en Louis Andriessen is de hoofd persoon een onverbeterlijke ijdeltuit, met een van dergelijke omvang, dat zijn liefde verkeert in eigenliefde. Orpheus ziet Euridice als zijn bezit, waarbij het opvallend is dat hij op zijn beurt door zijn moeder Calliope als haar bezit wordt beschouwd. Terwijl in de mythe gesl Aristaeus Euridice tracht aan te randen niei is ’t hier Euridice die Aristaeus, Or pheus boezemvriend, verleidt, met de bedoeling Orpheus in zijn manneliik :rpen. :ndag, mannelijke mee dat de vinning van ider wordt school en en gerijpt scistische Per kollektie is een lesbrief samen gesteld, bestaande uit informatie voor de docenten en materiaal voor gebruik in de klas. Het is voor de eerste maal dat dergelijke edukatieve tentoonstellingen in Tilburg te zien zijn en de grote be langstelling rechtvaardigt een vervolg voor de toekomst. de zaak met de meest exclusieve stijlmeubelen. Triniteitstraat 17, Den Bosch (dicht bij Casino), tel. 073-123041. GEOPEND: DAGELIJKS VAN 10-18 UUR. VRIJDAGS KOOPAVOND, S MAANDAGS GESLOTEN. Mieke van Ingen zorgt voor twee uur volop feest In de serie Jeugdtheater in de Stadsschouwburg» komt aanstaande woensdag (18 januari) Mieke van Ingen uit Weesp. Zij brengt daar om 14.30 uur het programma Feestje bouwen» voor de jeugd van 4 tot en met 12 jaar. Het is een uniek kinderprogramma. Geen goochelen, geen poppenkast, geen clowns, maar wel twee uur volop feest. De kinderen kunnen hun eigen show bouwen. Met pruiken, hoedjes, neuzen, snorren en petjes maken zij als het ware een «levende» pop penkast. Mieke van Ingen laat kinderen op het podium komen, maar laat ook de kinderen in de zaal aktief meedoen met haar programma. De beste «artiesten» ■~*jzen winnen. Na de pauze wordt er nog meer feest gebouwd. Er wordt >t gevormd met echte instrumenten en aan het eind van de show kunnen de ook nog beatdansen. De toegangsprijs is zoals altijd f2,50. De plaatsver- koop start woensdag 11 januari aan de kassa en bij de voorverkoopadressen. ^.v.onisch plaatsen reserveren kan zeker geen kwaad (013-432220) van 13.00 tot 16.00 uur. De Stadsschouwburg brengt iedere woensdagmiddag jeugdtheater mkast. Mieke van aderen in de zaal eergevoel te treffen. Het is ook niet de kunnen prija beet van de slang die Euridice’s dood een orkest ge -o- - r - veroorzaakt: geholpen door haar god- kinderen c idag 23 januari in delijke vriendin Aphrodite pleegt zij koop s Aan deze voor- zelfmoord, waardoor zij zich onttrekt Telefor aan Orpheus bezittersinstinkten. De onderwereld is voor de twee vriendin nen dan ook meer een paradijselijk oord dan een somber dodenrijk. Samen rtiet Hades en Persephone bereiden zij onze held een warm welkom: voortdu rend wordt hij voor de gek gehouden en zijn totale ineenstorting wordt een feit, wanneer zijn talent, zijn kunst, hem in de steek laat. Het is dan ook Orpheus de vrouwenhater en niet Orpheus de har monische held. Dat de woedende vrouwen uit de mythe niet zijn hoofd, maar zijn «‘.■slacht in de rivier gooien, zal niemand verbazen, evenmin a’s het aanspoelen hiervan op ’t eiland Les bos, geheel volgens de oorspronkelijke mythe. Toneelgroep Sater speelt in de Studio- zaal op donderdag 19 januari het nieuwste stuk «De Juf uit de Czaar Pe terstraat» Het stuk speelt in Nederland anno 1917, de dagen van Troelstra. «Salomé» van Carmelo Bene is het verhaal van Johannes de Doper en de zeven sluiers van Salomé en hoe Jo hannes uiteindelijk zelfmoord pro beert te plegen door zichzelf te kruisi gen. Een film waarvan het scenario een vrije bewerking is van het toneelstuk van Oscar Wilde met sterke Italiaanse opera-invloeden en kleurrijke opna mes een wervelende ontwikkeling naar het verlangen van Salomé. «La villeggiatura» van Marco Leto is een historische film die in 1929 speelt maar met politieke parallellen naar 1973. Het is het verhaal van een poli tieke gevangene (jonge lector verban nen omdat hij de eed van trouw aan Mussolini niet wilde afleggen) die de werkelijkheid van de klassestrijd ont dekt en voor de keuze wordt gesteld. La villeggiatura is niet zozeer een film over het fascisme als wel een film over de macht, over de politiek, over het uitoefenen van onderdrukking. Op vrijdag 13 januari om 20.30 uur wordt «Allonsanfan» van de ge broeders Paolo en Vittorio Taviani ,.977) vertoond, zaterdag 14 januari om 20.30 uur is dat «Salomé» van Carmelo Bene (1971) terwijl op woensdag 18 januari om 20.30 uur «La villeggiatura» van Marco Leto (1973) wordt gedraaid. De voorstellingen zijn gratis toegankelijk. «Allonsanfan» van de Taviani’s is een film met minder roerende maar over- kracht, waarin Marcello Mas- gelegenheid krijgt een uit- portret te geven van een te- judende revolutionair die in 1816 :ert zich aan de strijd te onttrek- •n op zijn gemak in zijn vaders /en. Onder het motto «Mooi alleen hoeft niet», brengt het Kultureel Sentrum in Tilburg 1 tentoonstelli in de kunst niet in de eerste plaats om het mooie gaat. Speciaal in de hedendaags worden dingen niet mooier dan ze rijn kunst bepaalt zi tot noteren, registreren zoeken. De tentoonstellingen zijn in de vol gende periodes te zien en hebben res- pektievelijk als titels «Een andere kijk op de natuur» (11 januari t.e.m. 2 februari); «Samenleving bekeken» (8 t.e.m. 28 februari); «Kunst zonder schijn» (2 t.e.m. 22 maart) en «Kunst over kunst» (20 april t.e.m. 10 mei). Onderbouw Hoewel de eksposities door hun opzet voor iedere bezoeker belangwekkend Revolutie in Nederland. Stakingen, opstootjes, rellen met de politie. Een schooljuf, ergens in Nederland. Een arbeidersbuurt in een grote stad. In de buurt wordt honger geleden. Roerige dagen. De juf vecht voor de kinderen uit haar klas, voor de gezinnen uit haar buurt. Als de oproep tot revolutie door Neder land klinkt, verwacht zij dat het Nederlandse volk hetjuk van zich af zal werj’ Maar het blijft stil. In het parlement wordt winst geboekt: de achturent vrouwenkiesrecht. Op school moet de juf het veld ruimen voor kollega’s. Zij komt te werken bij een katholieke bankier en maakt konfessionele machthebbers de arbeiders laten zien dat hun overwinu papier was, en zelf de touwtjes in handen nemen. De zaak van haar vade door de mechaniserende fabrieken opgeslokt. De juf keert terug naar Sv buurt. De juf weet waar zij staat. Haar emoties worden gevoed door eer politiek inzicht. De buurt zal haar nodig hebben. De eerste half-fasc bendes duiken op in Nederland. In Italië trekt Mussolini zegevierend Rome binnen. ’'^0 Regisseur Eric Schneider zal waar no dig is de teksten bewerken om te voor komen dat de in veel woorden ver pakte overvloeden van sentimenten, die in de Sturm-und-Drang stijl de vrije loop kregen, de diepere lagen van het -stuk zullen overspoelen. Aan de voor stelling werken onder andere mee Ann Hasekamp. Celia Nufaar, Marijke Veugelers, Albert Abspoel, Hans Boswinkel. Hans Croiset, Jules Croiset, Jan Apon en Wim van der Grijn mee. Op dit moment brengt Henk Elsink een serie van zijn nieuwe one-man-show «Theater Thuis» in de Stads schouwburg. Bij het ter perse gaan van dit weekblad waren er aan de kassa nog plaatsen verkrijgbaar voor de voorstel lingen op vrijdag 13 en op zondag 15 januari. Deze nieuwe show van Henk Elsink gaat over de artiest op het toneel en de artiest thuis. Voor de pauze «het xix-j-- •‘■lujs>>( waar- t «thuis» Op grond van machtspolitieke over wegingen wil president Von Walter zijn zoon Ferdinand uithuwelijken aan de invloedrijke Lady Milford, de maitresse van de keurvorst. Fer dinand ziet dat niet zitten. Hij trouwt liever met de eenvoudige Louise. Het konflikt is geboren en Schiller toont de venijnige, dekadente en zeer pre cieuze bewegingen, waarmee de vin gers van de macht om zich heen grij pen en de zaken laten verlopen zoals hun meesters dat wensen. Louise en 1 haar familie worden stap voor stap op een spoor gerangeerd dat hen ten gronde zal richten. Ferdinand wordt klem gezet tussen de dekadente ver lokkingen van het hofleven en de woelige stem van zijn hart. Tenslotte wordt een val opengezet, waardoor ook het vertrouwen tussen de jonge geliefden wordt aangetast en zij elkaar wanhopig de dood in jagen. Publiekstheater brengt dinsdag 17 ja nuari «List en Liefde» van Friedrich Schiller. Een beroemd stuk uit de Sturm-und-Drang periode, geschreven vanuit een hartstochtelijk protest tegen de willekeur, waarmee plaatselijke machthebbers hun onderdanen in het Duitsland van de 18e eeuw aan de lijn hielden. In de galerie van de Stadsschouwburg Tilburg wordt van 5 tot en met 29 ja nuari een tentoonstelling gehouden van schilderijen, akwarellen en teke ningen van Bernard Lutz (1913 -1975). Lutz was een voortreffelijk por tretschilder. In de galerie zijn dan ook vooral portretten te zien, daarnaast worden ook heel verdienstelijke land schappen en stillevens getoond. Bernard Lutz was een harde werker. Hij was van zijn werk letterlijk beze ten. Zijn grote wens om aan de Aka- demie voor Beeldende Kunsten te studeren, ging niet in vervulling. Toch vormde hij zichzelf tot één van de al lerbeste portretschilders van Neder land. Hij was geen meeloper, maar be schouwde zijn kunstenaarsschap als een vak, dat men zo goed mogelijk moet beheersen. Iemand schreef over Lutz het- volgende «Wanneer je voor Bernard Lutz poseert vooreen portret, dan heb je een geladen en bezeten man tegen over je, die het verstaat om met één ooguit twee penselen een levens- root portret in elkaar te toveren. Een alet houdt hij niet vast. Tegen zijn zei aan staat een tafeltje, waarop grote klodders verf liggen. In zijn lin kerhand heeft hij een doek, waaraan hij die enkele penseel steeds afveegt. Hij loopt steeds achteruit, kijkt in een spiegel vaak naar het spiegelbeeld van het portret. Dit dynamisch «gesmeer» en geloop wordt ongeveer een uur vol gehouden en dan is er een portret ge toverd dat meestal weergaloos is en waarvan Lutz alleen het gehiem wëet». De galerie is van maandag tot en met vrijdag geopend van 10.00 tot 18.00 uur en tijdens alle voorstellingen in de grote zaal. Op donderdag 19 en vrijdag 20 januari brengt het Onafhankelijk Toneel in het kader van «De favorieten» het stuk «De meeuw» van Tjechov. Eerder kwam in deze serie al «Cranku Box» in ht kultureel sentrum. Anton Tjechov noemde zijn stuk een komedie. Het Onafhankelijk Toneel heeft deze opmerking letterlijk genomen. Er is eigenlijk sprake van een anti-akteer-toneel. Door het stuk zo puur, tot op het poëtische bot, fWiy te brengen blijkt eerst hoe levendig het is. Men speelt op een breed, ondiep toneel, I «f tegen de achtergrond van driekantige decorstukken, die door Guus de Ruyter in fraaie pasteltinten zijn beschilderd. 1 De ondertitel luidt :«zonder samovar» geen grote kamers, geen bedienden, geen tuin, kortom: geen geleuter dat de aandacht af kan leiden. De uiterst konsekwent t volgehouden laconie in de regie gaat vergezeld van het typische spel van de groep acteurs volstaan met letterlijk tussen neus en lippen door te spelen gezichten staan meestal op onbewogen, gebaren zijn spaarzaam en of treffend stuntelig, of treffend theatraal. Tjechovs teksten spreken meer dan ooit voor zichzelf. Het stuk begint beide avonden om 20.30 uur, en de toegang is gratis. zijn, zijn ze vooral gericht op de on- I derbouw van het voortgezet onder- I wijs. De eksposities zijn dan ook aan- I geboden middels het jaarprogramma I van de Stichting Musische Vorming Tilburg en het maximale aantal in- schrijvingen dat mogelijk was (1500) I werd al snel bereikt. De eksposities die zijn samen- gesteld door een door het ministerie I van C.R.M. ingestelde werkgroep I bestaan elk uit ca. 17 kunstwerken, 1 terwijl daarnaast gebruik wordt ge maakt van een dia-klankbeeld, video en film. leder jaar Nationaal I wereldtocht tam. In 1961 m eerste toernee zo’n twee miljoen kilometer gereisd en bijna 2500 voorstellingen gegeven voor drie miljoen toeschouwers in de hele wereld. Het ensemble is in staat zichzelf zo in te leven in de essentie van de traditionele dansen, dat deze levend blijven on danks de vormverandering. Zij voelen levende aarde onder zich terwijl zij met de voeten op het toneel staan en horen de tropische wind ruisen door de muren van het theater. Al hun bewegingen worden gevoed door de warmte van hun eigen land en de stemmen door de zielen van hun voorouders. Met hun discipline, de sleutel tot elke techniek, en hun eensgezindheid vor men zij de sleutel van de Afrikaanse persoonlijkheid omdat zij de rol begrij pen, die zij te vervullen hebben de boodschap van Senegal over de gehele wereld uit te dragen. Hof aat 16; TV W.S,

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1978 | | pagina 15