O
kultureel
sentrum
deKoningswei
Een beeld
van een Droom
«Het huis van Labdakus»
8,
9,
9,
18,
18,
19,
8,
I8,
I8,
I8,
Het zit nog steeds goed.
in de stadsschouwburg.
PUBLIEKSTHEATER
KOMT MET DRAMA
)W
E
E
bezorger
Eksperimentele muziek
door Chamberpot
Florado heeft ’t
Bij u thuis leeft ’t
4.95
!9,
5,
15,
15,
5,
5,
Speelgroep Filiassi
met twee toneelstukken
15,
15,
American Gypsy
Floratlo
Modern
5,
5,
0,
'5,
«LIST EN LIEFDE
r5,-
Donderdag 5 januari 1978 pagina 9
DE TILBURGSE KOERIER
lari 1978 pagina
mimi
>SEN
ians.
i gevorderden.
ekt begonnen
Bijverdiensten
voor de wijk
HOEFSTRAAT - GOIRKESTRAAT
van
vragen wij een
X
Henk van Ulsen met solo-toneel
THE TALK OF THE TOWN
Stadhuisplein 323, Tilburg
Henk Elsink vier keer met
nieuwe one-man-show
uin en zwart
in voorraaa.
slen in rund-
Restaurant
lied.
heeft speciaal voor U
Henk Elsink brengt vier avonden zijn
allernieuwste one-man-show Theater
ringen
somt alsnog zijn tol opeisen,
rs*
Hedendaags projekt van Hugo Claus en
Franz Marijnen over de Griekse oudheid
Teatergroep
Spektakel in
Studio-zaal
Repetities van
Tilburg Big Band
3 verschillende
plantjes
voor uw recepties, partijen,
bruiloften, vergaderingen, enz.
liefst woonachtig in of bij die wijk
Aanmelden aan ons kantoor N.S.-plein 14 Tel. 43.07.83
Aanvang 21 u.00
«De Parel van
Brabantzaat»
ding van één man, -
van Sardinië uit zijl,
lement.
De toegang is gratis.
ivond
,t de
een
PRESENTEERT
a.s. vrijdag
Wtltagven Bfoemgocrf
Heuvel 39. Tilburg
verdee
een
zulk
n in Lon-
U..V2 gegeven,
indere media
3 kunst en
Tel. (013) 431132
A.B. Sevinga
Uw gastheer
itten. Hij
eenvoudige
geboren en
tapen van
ekharmo-
van övi
geiten
weilan,
dere jc
maar u
de k-
erop
«Padre, Padrone»
de gebr. Taviani
ook nog
werd hi
trakteer
Infanzia, Vocazione e prime esperience
di Giacomo Casanova Veneziano
Martin van Duijn
Breuker,
intenrollet
5 de grot
lopende
ïisjes
getreden,
lisheidsge-
ll>llll|||lllll|||llll||||||lll|||||l
mgrijke arties
te beluisteren,
nog uitsluitend
i door het land.
jnhoven, Willem van Manen, Leo Cuypers, Bob Driessen, Willem
Harry Miller en Arjen Gorter met de «Zeeland-suite».
i, niet de bevrijding
lijn eeuwenlang iso-
yjj RESTAURANT
I 013-426333 - TILBURG
I Telefoonstr. 33 (zijstr. Heuvel.tr.)
Ook voor uw partijtjes
j Culinaire home .ervlce
.uigi Co-
gebaseerd
een van de
tuari om
»e gropp
met
Nederland was
iam en Rot-
«Cham-
hoewel
ook al regelmatig
hadden. Het en-
it moment een van de
inde in Engeland, hoewel
steeds naar streven om
taal kontinu te ontwik-
5 bouwen.
burg op
rijdag 13
inuari. Een show die gaat mer
op het toneel en de artiest jje
pauze «het theater» eh
luis». Wij mogen echter
sten dat «thuis» in dit geval
issing speeltieen
■>rr>ces, evehals
sche proporties
jubliëk.
Thuis» in de Stadsschouwbur
woensdag 11, donderdag 12, vr(,_
en zondag 15 januari. Een show C
over de artiest op
thuis. Voor de
na de pauze «thi
niet verget
ook «theater» is.
werden uitgevoerd op tien
even dagen door de provin-
voor de kerncentrale van
WDR maakten televisie-
elevisie was al een stukje
ieelte uit. Et is besloten om nu
in Nederland te brengen. Het
Aan dit projekt werken onder andere
mee Martine Crefcoeur, Edo van Dij
ken, Canci Geraedts, Marja Habraken,
Marieke van Leeuwen, Gees Lin-
nebank en Jéróme Reehuis. Het RO-
Theater is uitgegaan van het bekende
mythologisch verhaal van Oedipus.
Alle klassieke vormkonventies zijn re
soluut opzij geschoven en het Oedipus-
geslacht wordt op de planken gebracht
als een aristokratische familie in het be-
Hierin wordt vertoond hoe dat de
mensen die niet goed op hun tellen
passen op een geraffineerde manier bij
de neus worden genomen.
Over «Pierlala»: Jan Klaassen is door
een misterstand aan De Dood ont
snapt.
Deze k<
Publiekstheater brer
nuari «List en Liefde» van Friedi
Schiller. Een beroemd stuk uit
Sturm-und-Drang-periode, geschre
vanuit een hartstochtelijk protest
de willekeur, waarmee pl
machthebbers hun onderdanen in het
Duitsland van de 18e eeuw aan de lijn
hielden
Op grond van machtspolitieke over
wegingen wil President Von Walter
zijn zoon Ferdinand uithuwelijken aan
de invloedrijke Lady Milford, de
maitresse van de keurvorst.
Ferdinand ziet dat niet zit
trouwt liever met de
Louise. Het konflikt is
Daar waren tal van belar
ten als zijn speciale gast
De laatste jaren toert hij i
met zijn one-man-shows
De plaatsverkoop voor alle vier de voor
stellingen start op woensdag 4 januari.
Woensdagmiddag 11 januari om 14.30
uur wordt de wekelijkse jeugdtheater-
voorstelling in de Studio-zaal van de
Stadsschouwburg verzorgd door de
teatergroep Spektakel uit Arnhem.
Deze bekende teatergroep brengt het
programma «Spelletjes en Liedjes»
dat allemaal draait rond het bekende
thema «Heb je wel gehoord van de
zeven?». Dit programma is speciaal
bedoeld voor de jeugd van 6 tot en met
12jaar. De toegangsprijs is weerf2,50
en vanaf één week vóór de voorstel
ling zijn kaartjes aan de kassa ver
krijgbaar. Telefonisch reserveren kan
geen kwaad!
Teatergroep Spektakel bestaat uit
Konni Smits, Anja Jansen Schuiling,
Hans Fienig, Gerard Luijkenaar en
Jacolien Donders. Het programma
«Spelletjes en Liedjes» bestaat uit
spelletjes, liedjes, dansjes, muziek,
sprookjes en nog veel meer vermake
lijke zaken.
hen daarom, voorspelt de gewelddadige
dood van beiden in hun machtstrijd om
zijn troon. Eteokles en Polyneikes do
den elkaar in een tweegevecht. Jokaste
pleegt zelfmoord. De macht is nu in
handen van Kreon, de broer van Jo
kaste. Wie Polyneikes begraaft, zal ge
dood worden. Antigone doet dat en
wordt levend begraven. Haar verloofde
Hemon, de zoon van Kreon, probeert
zijn vader te vermurwen. Maar het is al
te laat. Antigone heeft zich opgehan
gen, Hemon pleegt zelfmoord en ook
Kreon's vrouw Euridice berooft zich in l
stilte van het leven.
gin van deze eeuw. Het verhaal van het
Oedipus-geslacht is als volgt. Oedipus,
opgegrond bij de koning van Korinthe,
hoort van het orakel dat hij zijn vader
zal doden en zijn moeder zal trouwen.
Hij besluit niet naar zijn (vermeende)
ouders in Korinthe terug te keren. Op
weg naar Thebe vermoordt hij zonder
het te weten zijn vader Laios, koning
van Thebe en zoon van Labdakus; door
de oplossing van het sfinxraadsel wordt
hij echtgenoot van zijn moeder Jokaste.
Zij krijgen twee zonen (Eteokles en Po
lyneikes) en twee dochters (Antigone en
Ismene). Wanneer Oedipus te weten
komt dat de orakelspreuk is uitgeko
men dat hij zijn vader doodde en zijn
moeder tot vrouw heeft steekt hij
zich de ogen uit. Zijn zonen sluiten hem
op in het paleis om de schande binnen
de familie te houden. Oedipus vervloekt
Op zaterdagavond 7 janua,
20u.30, brengt de engelse
«Chamberpot» een konsert
avant-gardistische, eksperimentele en
veel elektronische muziek.
De groep bestaat uit: Richard Beswick
(gitaar, hobo, elektronische instru
menten), Philipp Wachsmann (viool,
elektronische instrumenten), en Tony
Wren (’double bas’ en piano).
Het improvisatie-ensemble
berpot» is geformeerd in 1971h
de leden daarvóór c~’ -
samen gespeeld hs
semble is op dit
langst bestaar
de musici er
hun muzikale t
kelen en uit te
De samenstelling van de groep is ver
scheidene keren gewisseld (nu weer
een kwartet, dan weer een trio; men
sen waren periodes afwezig) maar de
Velen geroepen
Van de vele meisjes die zich geroepen
voelden om filmster te worden, wer
den er slechts enkelen uitverkoren, en
dan nog maar tot het spelen van figu
rantenrolletjes in de driestuiverfilms
die de grote filmmaatschappijen aan
de lopende band maakten. Hoewel de
meisjes in deze achtergrondkoortjes
ambitieus en hoopvol waren en hun
uiterste best deden om aan de anoni
miteit te ontsnappen, lukte het maar
een paar om echt een ster te worden.
Zo begonnen Carole Landis, Viginia
Grey, Lucille Ball, Paulette Goddard
en Ann Sheridan hun karrière in een
figurantenrol of achtergrondkoortje.
De ekspositie gaat over de talloze figu-
rantjes aan wie het niet lukte om aan
de anonimiteit te ontsnappen. Ze
droomden hun gouden dromen van
roem en bekendheid en ze waren tot
veel bereid om dat te verwezenlijken.
Dat bleek o.a. uit de «kunststudies»
die ze van zich lieten maken en die
voor die tijd (vnl. de jaren twintig) be
slist schokkend waren te noemen.
Hoewel naaktfoto’s de laatste jaren
een gewoon verschijnsel zijn gewor
den en niemand meer verbaasd opkijkt
van een aktiïce die poseert met meer
make-up op haar gezicht dan kleren
aan haar lichaam, was dit beslist niet
het geval in de tijd waaruit deze foto’s
stammen. Het zal dan ook geen verba
zing wekken dat de foto’s van deze
tentoonstelling een charme en naïvi
teit ademen die ontbreken bij de
meeste moderne foto’s.
Het Kultureel Sentrum Tilburg is ge
vestigd op het adres Koningsplein 1 en
is dagelijks met uitzondering van de
maandag geopend. De toegang voor
de tentoonstëlling is gratis.
Henk van Ulsen brengt donderdag 12
I januari in de Studiozaal het solo-to-
neelstuk «Mijn held Tsjitsjikow» (ge-
I baseerd op het boek «Dode zielen»
van Nicolai Gogol. Dat gebeurt in een
regie van Elise Hoomans.
In dit verhaal stelt Gogol de ambtelijke
korruptie, de kruiperigheid en het
steekpenningen-systeem aan de kaak.
I Hoofdfiguur is Pawel Iwanowitsj
Tsjitsjikow, een aartszwendelaar, een
vreemde dwaas en fantast, die erop uit
is voor weinig of geen geld dode zielen
te kopen, om die dan met woekerwinst
weer als levend te verkopen of te bele
nen. In de monoloog, die uit Gogols
meesterwerk «Dode Zielen» werd sa
mengesteld, is het Gogol zelf, die bij
monde van Henk van Ulsen de lot
gevallen van zijn held weergeeft. Go
gol neemt niet alleen de kleur van zijn
held Tsjitsjikow aan, maar ook die van
de overige figuren, zoals de sen-
i timentele Manilow, de matrone Koro-
i botsja, de luidruchtige opschepper
Nozdrjov, de dikbuikige Sobakwitsj
en de vrek Ploesjkin. De monoloog is
Hij was al in het klooster
maar had nog niet zijn kui
loften afgelegd.
In het zakje bestemd voor de kollekte
vond hij zoveel liefdesbriefjes, dat hij
van zijn geloften afzag.
Als kind was hij nogal ziekelijk, en tot
een kort leven voorbestemd. Zijn va
der stierf erg vroeg, tengevolge van
een bijzonder «geslaagde» chirur
gische ingreep.
Zijn moeder had het te druk met al
lerlei avontuurtjes, en bekommerde
zich niet om hem.
Dank zij de mildheid van een edelman
kreeg hij een opvoeder; deze laatste
voorspelde hem een schitterende ker
kelijke loopbaan. Hij probeerde hem
een afschuw te geven van alles wat
met sex te maken had, iets waarin hij
natuurlijk niet slaagde.
In plaats van een erotische film te ma
ken, wilde Comencini de levens
omstandigheden, de zeden en de so
ciale lagen in Venetië van de acht
tiende eeuw laten zien.
Men bestudeert altijd de levens
geschiedenis van bepaalde persona
ges en nooit hun leefwijze.
Hoe leefden de mensen, hoe waren
hun relaties thuis, maatschappelijk in
hun werk?
In tegenstelling met Fellini interes
seert Comencini zich niet zozeer voor
de figuur van Casanova als voor wat
hij heeft overgebracht over zijn tijd.
De toegang is gratis.
Henk Elsink won op 18-jarige leeftijd
een amateurkonkoers in zijn geboorte
plaats Enschede. Via konferencier
Frans Vrolijk kwam hij in Amsterdam
terecht. Daar trad hij eerst op «tussen
de stripteasedanseressen» en later in
het bekende St. Germain de Prés van
Tom Manders. Tussendoor werkte hij
'g vaak als barpianist. In 1960
hij door Wim Kan gekon-
srd voor het programma «Her
examen». in 1962 bracht hij zijn eerste
one-man-show in het land en twee jaar
later begon hij te spelen in «De Koo-
permolen» waarvan hij eigenaar werd.
Het nieuwe gezelschap RO-Theater
komt met een heel biezondere produk-
tie naar Tilburg. Een projekt met de
titel Het huis van Labdakus» op tekst
van Hugo Claus in een regie van Franz
Marijnen inkasseerde vorig seizoen ui
terst negatieve en uiterst positieve
reakties met zijn spectaculaire produk-
tie «Het Liefdesconsilie».
Op woensdag 11 januari, om 20u.30,
wordt in het filmhuis van het kultureel
centrum de film «padre, padron?» van
de gebroeders Taviani vertoond.
Het is een film over de sociale om
standigheden op het eiland Sardinië en
over de geïsoleerde positie van deze
gemeenschap binnen Italië.
De bron van deze film is een auto
biografisch boek:, «padre, padrone»
van Gavino Ledda.
Een specifiek en waargebeurd verhaal
dat de filmmakers vanuit de literatuur
in film wilden vertalen. Het werd uit
eraard een «vrije vertaling» en de film
kreeg een andere ondertitel dan het
boek: inplaats van «de opvoeding van
een herder» werd dit: «de revolte van
een herder».
Gavino Ledda is linguïst.
Toen hij 20 was, was hij analfabeet,
bijna niet in staat om verbaal te kom-
municeren; een zwijgende, eenzame
jongen in een zwijgzame geïsoleerde
c samenleving op Sardinië,
deeld in vier taferelen, die samen zijn vader heeft hem als ^jangjongetje
i boeiende en vrolijke voorstelling van schoo| gèhaald om de schapen> en
«•ken te hoeden op een afgelegen
ind in de bergen. Er zijn nog an-
jongejtes die hetzelfde lot treft,
r het geringste verzet wordt altijd
kop ingedrukt door de vaders die
>p los slaan (padre, padrone va
der, meester).
Na 14 jaar op de berg revolteert Ga
vino.
Hij offert in het geniep 2 scha
zijn vader in ruil voor een trel
nika.
De film toont Gavino’s strijd om mon
digheid door kommunikatie. Hij ge
bruik het leger als school, leert wat
woorden zijn, leert eerst Italiaans (zijn
dialect is onverstaanbaar en boven
dien verboden). Hij wil taalkunde stu
deren, maar zijn vader wil hem blijven
dwingen tot werk op het land, tot on
derworpenheid.
In een laatste hardhandige konfronta-
tie wordt de vader verslagen. Gavino
vertrekt om zijn graad te halen.
Maar dit betekent slechts de bevrij- die
maar Jan slaagt erin hem een zware
roes te bezorgen.
De Dood kan dus tijdelijk zijn werk
niet verrichten, hetgeen rampzalige
gevolgen met zich meebrengt. De
maatschappelijke orde wordt volledig
verstoord omdat een van haar fun-
damenten de angst is weggeval
len.
Over «dromen zijn niet te koop»: De
grote verleider in dit stuk is in deze
hedendaagse versie de reklame,
vooral zoals die zich manifesteert bij
het aanprijzen van schoonheidsmid
delen via allerlei media, maar in het bij
zonder via de teevee.
Een satire op rijm waar ook veel in te
zien valt en die op vrolijke wijze de
mensen een lachspiegeltje voorhoudt.
Het geheel zal worden opgeluisterd
door «Grande Orchestra Roberto».
De toegang is gratis.
Het zesde konsert in de serie «moderne jazz» wordt op donderdag 5 januari
verzorgd door Leo Cuypers (piano), Willem Breuker (sax en klar.), Bob Dries-
■engt dinsdag 17 ja- Schiller toont de venijnige, dekadente sen (alt- en bas-sax), Willem van Manen (tromb.), Aijen Gorter (bas), Harry
efde» van Friedrich en zeer precieuze bewegingen, waar- Miller (bas) en Martin van Duijnhoven (slagw.). Zij brengen de integrale uit-
uit de mee de vingers van de macht om zich voering van «De Zeeland-suite» van Leo Cuypers.
s^hreven heen grijpen en de zaken laten verlo- Deze suite bestaat uit tien delen, die voor het eerst w
irotest tegen pen zoals hun meesters dat wensen, verschillende plaatsen in Zeeland. De groep trok in zei
plaatselijke Louise en haar familie worden stap cie en speelde op boten, bouwterreinen, markten, i
voor stap op een spoor gerangeerd dat Borsele, enz. Dat gebeurde in juli 1977. De NOS en de
hen ten gronde zal richten. Ferdinand opnamen en de VARA radio-opnamen. Op de Duitse tel
wordt klem gezet tussen de dekadente te zien van de suite en ook de VARA zond een gede
verlokkingen van het hofleven en de eenmalig de integrale uitvoering op zes plaatsen it
woelige stem van zijn hart. Tenslotte konsert in Tilburg is het enige onder de grote rivieren,
wordt een val opengezet, waardoor
ook het vertrouwen tussen de jonge
geliefden wordt aangetast en zij elkaar
wanhopig de dood in jagen.
Regisseur Eric Schneider zal waar no
dig de tekst bewerken om te voorko
men dat de in veel woorden verpakte
overvloeden van sentimenten, die in
de Sturm-und-Drang-stijl de vrije loop
kregen, de diepere lagen van het stuk
zullen,overspoelen. Aan de voorstel
ling werken onder andere mee Ann
Hasekamp, Celia Nufaar, Marijke
Veugelers, Albert Abspoel, Hans
Boswinkel, Hans Croiset, Jules
Croiset, Jan Apon en Wim van der
Grijn.
Er zijii wat misverstanden over de re
petities, die de Tilburg Big Band
iedere zondag in de Stadsschouwburg
houdt.
Ook in het drukwerk van de Stads
schouwburg staan enkele foutieve
aankondigingen. Daarom hier nog
maals het juiste repetitie-schema.
Zondag 8 januari is er geen openbare
repetitie. De big band repeteert dan in
een besloten ruimte van de
schouwburg. Zondag 15 januari om
10.30 is er een openbare repetitie in de
pauze-foyer van de schouwburg (in
gang hoofdhal!). Zondag 22 januari is
er geen repetitie in de Studio-zaal. Er
wordt nog aangekondigd waar die re
petitie zal plaatsvinden. Zondag 29 ja
nuari wordt de openbare repetitie ge
houden in De Baselaer en niet in de
schouwburg. Alle repetities beginnen
om 10.30 uur.
Ze hebben talrijke konserten
den en de rest van Engeland g
en hebben ook vaak met anc
gewerkt (zoals beeldende
dans).
Hun eerste bezoek aan Ne
in april 1977 (Amsterd;
terdam).
De )mprovisatie-muziek die door dit
ensemble gebracht wordt is een ont
wikkeling van de hedendaagse mu
ziek, waarbij de musici tegelijkertijd
de komponisten zijn, hoewel van een
echte kompositie geen sprake is.
De muziek wordt gecreëerd, spontaan,
tijdens het konsert. Dit proces van im-
provisatie doet een beroep op de ge
voeligheid en intelligentie van de(mu-
sicus.
Het element van veras
grote rol in datzelfde proct
de situatie, de akoestische
van de ruimte en het pi
Op donderdagavond 12 januari, om
20.30 uur, wordt in het filmhuis de film
met bovenstaande lange titel («jeugd, 1c
roeping en eerste ervaring van Casa- Ir
nova») uit 1969 vertoond.
De regie was in handen van Li
mencini, en het scenario is
op de eerste 5 hoofdstukke
smoires van Casanova.
inhoud: Toen Giacomo Casanova
zijn eerste preek gaf was hij nog maar
abt.
Op zondagmiddag 8 januari, om
14u.30, brengt de speelgroep Filiassi
uit Hilvarenbeek de stukken
«Pierlala» en «dromen zijn niet te
koop»
Het eerst genoemde stuk is een Jan
Klaassenspel in de vorm van een mo
derne dodendans. Het aloude motief
van de dodendans krijgt hier een
eigentijdse en lichtvoetige, gemakke
lijk aanspreekbare vorm. Het tweede
stuk is een moderne variant op de oude
klucht «Buskenblazer».
Van 7 januari tot en met 2 februari a.s.
wordt in het Kultureel Sentrum Tilburg
onder de titel «The Golden Dreameen
foto-tentoonstelling gehouden met als
onderwerp de vele honderden meisjes
na de opkomst van de filmindustrie
in de Verenigde Staten naar Hollywood
trokken in de hoop een karrière als
filmster te maken.
De foto’s van de tentoonstelling laten
niet zozeer de overigens vaak aan
trekkelijke uiterlijkheden van de
meisjes zien, maar veel meer de inner
lijke twijfel, hoop of desillusie.
Deze foto’s, die met behulp van de
autentieke glasnegatieven speciaal en
ongeretoucheerd zijn afgedrukt voor
deze tentoonstelling, zijn voor het
eerst publiekelijk te aanschouwen. Ze
dateren uit de periode 1910-1940 en ze
zijn voor een groot deel van beroemde
fotografen als Madison Lacy, Edwin
Bowin Hesser en Clarence Sinclair
Buil.
Schiller toont de venijnige, dekadente
en zeer precieuze bewegingen, waar
mee de vingers van de macht om zich
heen grijpen en de zaken laten verlo
pen zoals hun meesters dat wensen,
s worden s*"~
>r stap op een spoor gerangeerd
—onde zal richten. Ferdint—J
ringen van het hofleven en de
ilige stem van zijn hart. Tenslotte
•dt een val oper
het vertrouwer
i
sressante kon-