O kultureel sentrum deKoningswei Een beeld van een Droom «Het huis van Labdakus» 8, 9, 9, 18, 18, 19, 8, I8, I8, I8, Het zit nog steeds goed. in de stadsschouwburg. PUBLIEKSTHEATER KOMT MET DRAMA )W E E bezorger Eksperimentele muziek door Chamberpot Florado heeft ’t Bij u thuis leeft ’t 4.95 !9, 5, 15, 15, 5, 5, Speelgroep Filiassi met twee toneelstukken 15, 15, American Gypsy Floratlo Modern 5, 5, 0, '5, «LIST EN LIEFDE r5,- Donderdag 5 januari 1978 pagina 9 DE TILBURGSE KOERIER lari 1978 pagina mimi >SEN ians. i gevorderden. ekt begonnen Bijverdiensten voor de wijk HOEFSTRAAT - GOIRKESTRAAT van vragen wij een X Henk van Ulsen met solo-toneel THE TALK OF THE TOWN Stadhuisplein 323, Tilburg Henk Elsink vier keer met nieuwe one-man-show uin en zwart in voorraaa. slen in rund- Restaurant lied. heeft speciaal voor U Henk Elsink brengt vier avonden zijn allernieuwste one-man-show Theater ringen somt alsnog zijn tol opeisen, rs* Hedendaags projekt van Hugo Claus en Franz Marijnen over de Griekse oudheid Teatergroep Spektakel in Studio-zaal Repetities van Tilburg Big Band 3 verschillende plantjes voor uw recepties, partijen, bruiloften, vergaderingen, enz. liefst woonachtig in of bij die wijk Aanmelden aan ons kantoor N.S.-plein 14 Tel. 43.07.83 Aanvang 21 u.00 «De Parel van Brabantzaat» ding van één man, - van Sardinië uit zijl, lement. De toegang is gratis. ivond ,t de een PRESENTEERT a.s. vrijdag Wtltagven Bfoemgocrf Heuvel 39. Tilburg verdee een zulk n in Lon- U..V2 gegeven, indere media 3 kunst en Tel. (013) 431132 A.B. Sevinga Uw gastheer itten. Hij eenvoudige geboren en tapen van ekharmo- van övi geiten weilan, dere jc maar u de k- erop «Padre, Padrone» de gebr. Taviani ook nog werd hi trakteer Infanzia, Vocazione e prime esperience di Giacomo Casanova Veneziano Martin van Duijn Breuker, intenrollet 5 de grot lopende ïisjes getreden, lisheidsge- ll>llll|||lllll|||llll||||||lll|||||l mgrijke arties te beluisteren, nog uitsluitend i door het land. jnhoven, Willem van Manen, Leo Cuypers, Bob Driessen, Willem Harry Miller en Arjen Gorter met de «Zeeland-suite». i, niet de bevrijding lijn eeuwenlang iso- yjj RESTAURANT I 013-426333 - TILBURG I Telefoonstr. 33 (zijstr. Heuvel.tr.) Ook voor uw partijtjes j Culinaire home .ervlce .uigi Co- gebaseerd een van de tuari om »e gropp met Nederland was iam en Rot- «Cham- hoewel ook al regelmatig hadden. Het en- it moment een van de inde in Engeland, hoewel steeds naar streven om taal kontinu te ontwik- 5 bouwen. burg op rijdag 13 inuari. Een show die gaat mer op het toneel en de artiest jje pauze «het theater» eh luis». Wij mogen echter sten dat «thuis» in dit geval issing speeltieen ■>rr>ces, evehals sche proporties jubliëk. Thuis» in de Stadsschouwbur woensdag 11, donderdag 12, vr(,_ en zondag 15 januari. Een show C over de artiest op thuis. Voor de na de pauze «thi niet verget ook «theater» is. werden uitgevoerd op tien even dagen door de provin- voor de kerncentrale van WDR maakten televisie- elevisie was al een stukje ieelte uit. Et is besloten om nu in Nederland te brengen. Het Aan dit projekt werken onder andere mee Martine Crefcoeur, Edo van Dij ken, Canci Geraedts, Marja Habraken, Marieke van Leeuwen, Gees Lin- nebank en Jéróme Reehuis. Het RO- Theater is uitgegaan van het bekende mythologisch verhaal van Oedipus. Alle klassieke vormkonventies zijn re soluut opzij geschoven en het Oedipus- geslacht wordt op de planken gebracht als een aristokratische familie in het be- Hierin wordt vertoond hoe dat de mensen die niet goed op hun tellen passen op een geraffineerde manier bij de neus worden genomen. Over «Pierlala»: Jan Klaassen is door een misterstand aan De Dood ont snapt. Deze k< Publiekstheater brer nuari «List en Liefde» van Friedi Schiller. Een beroemd stuk uit Sturm-und-Drang-periode, geschre vanuit een hartstochtelijk protest de willekeur, waarmee pl machthebbers hun onderdanen in het Duitsland van de 18e eeuw aan de lijn hielden Op grond van machtspolitieke over wegingen wil President Von Walter zijn zoon Ferdinand uithuwelijken aan de invloedrijke Lady Milford, de maitresse van de keurvorst. Ferdinand ziet dat niet zit trouwt liever met de Louise. Het konflikt is Daar waren tal van belar ten als zijn speciale gast De laatste jaren toert hij i met zijn one-man-shows De plaatsverkoop voor alle vier de voor stellingen start op woensdag 4 januari. Woensdagmiddag 11 januari om 14.30 uur wordt de wekelijkse jeugdtheater- voorstelling in de Studio-zaal van de Stadsschouwburg verzorgd door de teatergroep Spektakel uit Arnhem. Deze bekende teatergroep brengt het programma «Spelletjes en Liedjes» dat allemaal draait rond het bekende thema «Heb je wel gehoord van de zeven?». Dit programma is speciaal bedoeld voor de jeugd van 6 tot en met 12jaar. De toegangsprijs is weerf2,50 en vanaf één week vóór de voorstel ling zijn kaartjes aan de kassa ver krijgbaar. Telefonisch reserveren kan geen kwaad! Teatergroep Spektakel bestaat uit Konni Smits, Anja Jansen Schuiling, Hans Fienig, Gerard Luijkenaar en Jacolien Donders. Het programma «Spelletjes en Liedjes» bestaat uit spelletjes, liedjes, dansjes, muziek, sprookjes en nog veel meer vermake lijke zaken. hen daarom, voorspelt de gewelddadige dood van beiden in hun machtstrijd om zijn troon. Eteokles en Polyneikes do den elkaar in een tweegevecht. Jokaste pleegt zelfmoord. De macht is nu in handen van Kreon, de broer van Jo kaste. Wie Polyneikes begraaft, zal ge dood worden. Antigone doet dat en wordt levend begraven. Haar verloofde Hemon, de zoon van Kreon, probeert zijn vader te vermurwen. Maar het is al te laat. Antigone heeft zich opgehan gen, Hemon pleegt zelfmoord en ook Kreon's vrouw Euridice berooft zich in l stilte van het leven. gin van deze eeuw. Het verhaal van het Oedipus-geslacht is als volgt. Oedipus, opgegrond bij de koning van Korinthe, hoort van het orakel dat hij zijn vader zal doden en zijn moeder zal trouwen. Hij besluit niet naar zijn (vermeende) ouders in Korinthe terug te keren. Op weg naar Thebe vermoordt hij zonder het te weten zijn vader Laios, koning van Thebe en zoon van Labdakus; door de oplossing van het sfinxraadsel wordt hij echtgenoot van zijn moeder Jokaste. Zij krijgen twee zonen (Eteokles en Po lyneikes) en twee dochters (Antigone en Ismene). Wanneer Oedipus te weten komt dat de orakelspreuk is uitgeko men dat hij zijn vader doodde en zijn moeder tot vrouw heeft steekt hij zich de ogen uit. Zijn zonen sluiten hem op in het paleis om de schande binnen de familie te houden. Oedipus vervloekt Op zaterdagavond 7 janua, 20u.30, brengt de engelse «Chamberpot» een konsert avant-gardistische, eksperimentele en veel elektronische muziek. De groep bestaat uit: Richard Beswick (gitaar, hobo, elektronische instru menten), Philipp Wachsmann (viool, elektronische instrumenten), en Tony Wren (’double bas’ en piano). Het improvisatie-ensemble berpot» is geformeerd in 1971h de leden daarvóór c~’ - samen gespeeld hs semble is op dit langst bestaar de musici er hun muzikale t kelen en uit te De samenstelling van de groep is ver scheidene keren gewisseld (nu weer een kwartet, dan weer een trio; men sen waren periodes afwezig) maar de Velen geroepen Van de vele meisjes die zich geroepen voelden om filmster te worden, wer den er slechts enkelen uitverkoren, en dan nog maar tot het spelen van figu rantenrolletjes in de driestuiverfilms die de grote filmmaatschappijen aan de lopende band maakten. Hoewel de meisjes in deze achtergrondkoortjes ambitieus en hoopvol waren en hun uiterste best deden om aan de anoni miteit te ontsnappen, lukte het maar een paar om echt een ster te worden. Zo begonnen Carole Landis, Viginia Grey, Lucille Ball, Paulette Goddard en Ann Sheridan hun karrière in een figurantenrol of achtergrondkoortje. De ekspositie gaat over de talloze figu- rantjes aan wie het niet lukte om aan de anonimiteit te ontsnappen. Ze droomden hun gouden dromen van roem en bekendheid en ze waren tot veel bereid om dat te verwezenlijken. Dat bleek o.a. uit de «kunststudies» die ze van zich lieten maken en die voor die tijd (vnl. de jaren twintig) be slist schokkend waren te noemen. Hoewel naaktfoto’s de laatste jaren een gewoon verschijnsel zijn gewor den en niemand meer verbaasd opkijkt van een aktiïce die poseert met meer make-up op haar gezicht dan kleren aan haar lichaam, was dit beslist niet het geval in de tijd waaruit deze foto’s stammen. Het zal dan ook geen verba zing wekken dat de foto’s van deze tentoonstelling een charme en naïvi teit ademen die ontbreken bij de meeste moderne foto’s. Het Kultureel Sentrum Tilburg is ge vestigd op het adres Koningsplein 1 en is dagelijks met uitzondering van de maandag geopend. De toegang voor de tentoonstëlling is gratis. Henk van Ulsen brengt donderdag 12 I januari in de Studiozaal het solo-to- neelstuk «Mijn held Tsjitsjikow» (ge- I baseerd op het boek «Dode zielen» van Nicolai Gogol. Dat gebeurt in een regie van Elise Hoomans. In dit verhaal stelt Gogol de ambtelijke korruptie, de kruiperigheid en het steekpenningen-systeem aan de kaak. I Hoofdfiguur is Pawel Iwanowitsj Tsjitsjikow, een aartszwendelaar, een vreemde dwaas en fantast, die erop uit is voor weinig of geen geld dode zielen te kopen, om die dan met woekerwinst weer als levend te verkopen of te bele nen. In de monoloog, die uit Gogols meesterwerk «Dode Zielen» werd sa mengesteld, is het Gogol zelf, die bij monde van Henk van Ulsen de lot gevallen van zijn held weergeeft. Go gol neemt niet alleen de kleur van zijn held Tsjitsjikow aan, maar ook die van de overige figuren, zoals de sen- i timentele Manilow, de matrone Koro- i botsja, de luidruchtige opschepper Nozdrjov, de dikbuikige Sobakwitsj en de vrek Ploesjkin. De monoloog is Hij was al in het klooster maar had nog niet zijn kui loften afgelegd. In het zakje bestemd voor de kollekte vond hij zoveel liefdesbriefjes, dat hij van zijn geloften afzag. Als kind was hij nogal ziekelijk, en tot een kort leven voorbestemd. Zijn va der stierf erg vroeg, tengevolge van een bijzonder «geslaagde» chirur gische ingreep. Zijn moeder had het te druk met al lerlei avontuurtjes, en bekommerde zich niet om hem. Dank zij de mildheid van een edelman kreeg hij een opvoeder; deze laatste voorspelde hem een schitterende ker kelijke loopbaan. Hij probeerde hem een afschuw te geven van alles wat met sex te maken had, iets waarin hij natuurlijk niet slaagde. In plaats van een erotische film te ma ken, wilde Comencini de levens omstandigheden, de zeden en de so ciale lagen in Venetië van de acht tiende eeuw laten zien. Men bestudeert altijd de levens geschiedenis van bepaalde persona ges en nooit hun leefwijze. Hoe leefden de mensen, hoe waren hun relaties thuis, maatschappelijk in hun werk? In tegenstelling met Fellini interes seert Comencini zich niet zozeer voor de figuur van Casanova als voor wat hij heeft overgebracht over zijn tijd. De toegang is gratis. Henk Elsink won op 18-jarige leeftijd een amateurkonkoers in zijn geboorte plaats Enschede. Via konferencier Frans Vrolijk kwam hij in Amsterdam terecht. Daar trad hij eerst op «tussen de stripteasedanseressen» en later in het bekende St. Germain de Prés van Tom Manders. Tussendoor werkte hij 'g vaak als barpianist. In 1960 hij door Wim Kan gekon- srd voor het programma «Her examen». in 1962 bracht hij zijn eerste one-man-show in het land en twee jaar later begon hij te spelen in «De Koo- permolen» waarvan hij eigenaar werd. Het nieuwe gezelschap RO-Theater komt met een heel biezondere produk- tie naar Tilburg. Een projekt met de titel Het huis van Labdakus» op tekst van Hugo Claus in een regie van Franz Marijnen inkasseerde vorig seizoen ui terst negatieve en uiterst positieve reakties met zijn spectaculaire produk- tie «Het Liefdesconsilie». Op woensdag 11 januari, om 20u.30, wordt in het filmhuis van het kultureel centrum de film «padre, padron?» van de gebroeders Taviani vertoond. Het is een film over de sociale om standigheden op het eiland Sardinië en over de geïsoleerde positie van deze gemeenschap binnen Italië. De bron van deze film is een auto biografisch boek:, «padre, padrone» van Gavino Ledda. Een specifiek en waargebeurd verhaal dat de filmmakers vanuit de literatuur in film wilden vertalen. Het werd uit eraard een «vrije vertaling» en de film kreeg een andere ondertitel dan het boek: inplaats van «de opvoeding van een herder» werd dit: «de revolte van een herder». Gavino Ledda is linguïst. Toen hij 20 was, was hij analfabeet, bijna niet in staat om verbaal te kom- municeren; een zwijgende, eenzame jongen in een zwijgzame geïsoleerde c samenleving op Sardinië, deeld in vier taferelen, die samen zijn vader heeft hem als ^jangjongetje i boeiende en vrolijke voorstelling van schoo| gèhaald om de schapen> en «•ken te hoeden op een afgelegen ind in de bergen. Er zijn nog an- jongejtes die hetzelfde lot treft, r het geringste verzet wordt altijd kop ingedrukt door de vaders die >p los slaan (padre, padrone va der, meester). Na 14 jaar op de berg revolteert Ga vino. Hij offert in het geniep 2 scha zijn vader in ruil voor een trel nika. De film toont Gavino’s strijd om mon digheid door kommunikatie. Hij ge bruik het leger als school, leert wat woorden zijn, leert eerst Italiaans (zijn dialect is onverstaanbaar en boven dien verboden). Hij wil taalkunde stu deren, maar zijn vader wil hem blijven dwingen tot werk op het land, tot on derworpenheid. In een laatste hardhandige konfronta- tie wordt de vader verslagen. Gavino vertrekt om zijn graad te halen. Maar dit betekent slechts de bevrij- die maar Jan slaagt erin hem een zware roes te bezorgen. De Dood kan dus tijdelijk zijn werk niet verrichten, hetgeen rampzalige gevolgen met zich meebrengt. De maatschappelijke orde wordt volledig verstoord omdat een van haar fun- damenten de angst is weggeval len. Over «dromen zijn niet te koop»: De grote verleider in dit stuk is in deze hedendaagse versie de reklame, vooral zoals die zich manifesteert bij het aanprijzen van schoonheidsmid delen via allerlei media, maar in het bij zonder via de teevee. Een satire op rijm waar ook veel in te zien valt en die op vrolijke wijze de mensen een lachspiegeltje voorhoudt. Het geheel zal worden opgeluisterd door «Grande Orchestra Roberto». De toegang is gratis. Het zesde konsert in de serie «moderne jazz» wordt op donderdag 5 januari verzorgd door Leo Cuypers (piano), Willem Breuker (sax en klar.), Bob Dries- ■engt dinsdag 17 ja- Schiller toont de venijnige, dekadente sen (alt- en bas-sax), Willem van Manen (tromb.), Aijen Gorter (bas), Harry efde» van Friedrich en zeer precieuze bewegingen, waar- Miller (bas) en Martin van Duijnhoven (slagw.). Zij brengen de integrale uit- uit de mee de vingers van de macht om zich voering van «De Zeeland-suite» van Leo Cuypers. s^hreven heen grijpen en de zaken laten verlo- Deze suite bestaat uit tien delen, die voor het eerst w irotest tegen pen zoals hun meesters dat wensen, verschillende plaatsen in Zeeland. De groep trok in zei plaatselijke Louise en haar familie worden stap cie en speelde op boten, bouwterreinen, markten, i voor stap op een spoor gerangeerd dat Borsele, enz. Dat gebeurde in juli 1977. De NOS en de hen ten gronde zal richten. Ferdinand opnamen en de VARA radio-opnamen. Op de Duitse tel wordt klem gezet tussen de dekadente te zien van de suite en ook de VARA zond een gede verlokkingen van het hofleven en de eenmalig de integrale uitvoering op zes plaatsen it woelige stem van zijn hart. Tenslotte konsert in Tilburg is het enige onder de grote rivieren, wordt een val opengezet, waardoor ook het vertrouwen tussen de jonge geliefden wordt aangetast en zij elkaar wanhopig de dood in jagen. Regisseur Eric Schneider zal waar no dig de tekst bewerken om te voorko men dat de in veel woorden verpakte overvloeden van sentimenten, die in de Sturm-und-Drang-stijl de vrije loop kregen, de diepere lagen van het stuk zullen,overspoelen. Aan de voorstel ling werken onder andere mee Ann Hasekamp, Celia Nufaar, Marijke Veugelers, Albert Abspoel, Hans Boswinkel, Hans Croiset, Jules Croiset, Jan Apon en Wim van der Grijn. Er zijii wat misverstanden over de re petities, die de Tilburg Big Band iedere zondag in de Stadsschouwburg houdt. Ook in het drukwerk van de Stads schouwburg staan enkele foutieve aankondigingen. Daarom hier nog maals het juiste repetitie-schema. Zondag 8 januari is er geen openbare repetitie. De big band repeteert dan in een besloten ruimte van de schouwburg. Zondag 15 januari om 10.30 is er een openbare repetitie in de pauze-foyer van de schouwburg (in gang hoofdhal!). Zondag 22 januari is er geen repetitie in de Studio-zaal. Er wordt nog aangekondigd waar die re petitie zal plaatsvinden. Zondag 29 ja nuari wordt de openbare repetitie ge houden in De Baselaer en niet in de schouwburg. Alle repetities beginnen om 10.30 uur. Ze hebben talrijke konserten den en de rest van Engeland g en hebben ook vaak met anc gewerkt (zoals beeldende dans). Hun eerste bezoek aan Ne in april 1977 (Amsterd; terdam). De )mprovisatie-muziek die door dit ensemble gebracht wordt is een ont wikkeling van de hedendaagse mu ziek, waarbij de musici tegelijkertijd de komponisten zijn, hoewel van een echte kompositie geen sprake is. De muziek wordt gecreëerd, spontaan, tijdens het konsert. Dit proces van im- provisatie doet een beroep op de ge voeligheid en intelligentie van de(mu- sicus. Het element van veras grote rol in datzelfde proct de situatie, de akoestische van de ruimte en het pi Op donderdagavond 12 januari, om 20.30 uur, wordt in het filmhuis de film met bovenstaande lange titel («jeugd, 1c roeping en eerste ervaring van Casa- Ir nova») uit 1969 vertoond. De regie was in handen van Li mencini, en het scenario is op de eerste 5 hoofdstukke smoires van Casanova. inhoud: Toen Giacomo Casanova zijn eerste preek gaf was hij nog maar abt. Op zondagmiddag 8 januari, om 14u.30, brengt de speelgroep Filiassi uit Hilvarenbeek de stukken «Pierlala» en «dromen zijn niet te koop» Het eerst genoemde stuk is een Jan Klaassenspel in de vorm van een mo derne dodendans. Het aloude motief van de dodendans krijgt hier een eigentijdse en lichtvoetige, gemakke lijk aanspreekbare vorm. Het tweede stuk is een moderne variant op de oude klucht «Buskenblazer». Van 7 januari tot en met 2 februari a.s. wordt in het Kultureel Sentrum Tilburg onder de titel «The Golden Dreameen foto-tentoonstelling gehouden met als onderwerp de vele honderden meisjes na de opkomst van de filmindustrie in de Verenigde Staten naar Hollywood trokken in de hoop een karrière als filmster te maken. De foto’s van de tentoonstelling laten niet zozeer de overigens vaak aan trekkelijke uiterlijkheden van de meisjes zien, maar veel meer de inner lijke twijfel, hoop of desillusie. Deze foto’s, die met behulp van de autentieke glasnegatieven speciaal en ongeretoucheerd zijn afgedrukt voor deze tentoonstelling, zijn voor het eerst publiekelijk te aanschouwen. Ze dateren uit de periode 1910-1940 en ze zijn voor een groot deel van beroemde fotografen als Madison Lacy, Edwin Bowin Hesser en Clarence Sinclair Buil. Schiller toont de venijnige, dekadente en zeer precieuze bewegingen, waar mee de vingers van de macht om zich heen grijpen en de zaken laten verlo pen zoals hun meesters dat wensen, s worden s*"~ >r stap op een spoor gerangeerd —onde zal richten. Ferdint—J ringen van het hofleven en de ilige stem van zijn hart. Tenslotte •dt een val oper het vertrouwer i sressante kon-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1978 | | pagina 9