K
kultureel
sentrum
Sieto en Marijke
Hoving met hun
«Nieuwe Bezems»
OUDEJAARSFESTIVAL
■i
LaCOLLiNE
zn
in de stadsschouwburg...
Schouwburg
Ton van Duinhoven
en Ina van Faassen
met een fijn blijspel
Jean Marboeuf
in Kultureel Sentrum
Jules Croiset solo - toneel
over Tsjechow
Gitarist Harry Sacksioni
speelt in de Schouwburg
29,50
in Stadhuis Tilburg
„THE TALK OF THE TOWN”
Tentoonstelling vijftig jaar
Brabantse schilderkunst
Stans Thijs
eksposeert in
galerie van de
Globe nog twee keer
met «De Rovers» in
de Stadsschouwburg
s
leidi
saval-
ndblusapparatuur
e bruin
handelsonderneming bv
s verneweg 14 tilburg
tel. 013-321316
DOMANS
Het zit nog steeds goed...
Het Brabants Orkest
met «Missa Solemnis»
«Bel Ordurevan
Poppentheater
Ej Ej brengt
spel «Hannes»
Iedere woensdagmiddag is er
jeugdtheater in de studiozaal van de
Stadsschouwburg. Dus ook op
woensdag 14 december. Dan komt om
14u. 30 het poppentheater Ej Ej uit
Dordrecht naar Tilburg met het fon
kelnieuwe poppenspel «Hannes». Dit
n wordt gebracht door de talentvolle
j’ poppenspeelster Damiët De Caluwé -
Van Dalsum, die een vaste bespeelster
van de studiozaal is geworden.
Donderdag 8 december 1977 pagina 9
'de TILBURGSE KOERIER
iber 1977 pagina 8
77
(ft
X
■I. 431840
Tel. 42.21.22
34,50
i
31 december 1977 - aanvang 22.00 uur
HARRY TOUW
IMCA MARINA
1 januari 1978 - einde 05.00
gratis
els
tv
dag koopavond
Presentatie
Tilburgse Muziekschool
Toneelvereniging
«Amatovka»
ROOIER PARIS
LASHANDEL
v. Stiphout
Kultureel Sentrum
De familie
op de foto
ALLE
’RIJZEN
PERM2
tweede kerstdag
jaarsdag geopend van
VOORVERKOOP
VVV SPOORLAAN
Hettema - Wilhelmin.
Rossmeisl. - Jul. v. S
6,—
stuks30,—
4,95
19,95
- p. stuk
Entree
35.—
met Snack
15 de-
«Over
stu-
Provence
<20 cm van 60.-
deKoningswei mhmhm
I
1
12 uur
champagne
rom met uw was tobbe
iet anders kan
iSSERIJ
STRAAT 105 TILBURG
TEL 013-430923
donderdag l
meelstuk
in de
«Tafel in kwint»
nopark
Stolbergstraat.
Deze tentc
en met
posities
ons
zien
THOVENSEWEG 4
.BURG
ier, een
i voorgestel
ze te wachten...
is de goochelaar
slonzig klein
piano
twee
in de
van
it in
or o.a.
Evert
Rooy-
'room.
alleen de
uitdruk-
e meisjes
m zijn en
:en, tussen
rkelijkheid
m.m.v.
DE HENK VAN MONTFOORT SHOW
hand. Toen hij zestien
was, werkte hij als sessiemuzikant met
Hans van Hemert. Sacksioni begon in
die tijd ook te komponeren. Hij k.
bij de kabaretgroep van Sieto H~
en werkte mee aan e
Herman van Veen. Var
vaste begeleider van Herman van
Veen. Regelmatig laat hij in die voor
stellingen ook solo-nummers horen.
Inmiddels heeft hij twee elpees opge
nomen onder het Harlekijnlabel
«Harry Sacksioni, gitaar» en «Ven
sters»
jkende snor van je
j want de pa-
absurde
inon -s
td 'Het Le-
heerlijk slapen begint bij ons,
want daar staat het beste bed,
dat er in nederland te krijgen is!
Epedabij
diXUoorst-
Slaapwinkel
k Schouwburgring 25 - Tilburg
Sieto en Marijke Hoving vormen een zich gek te lachen,
paar apart in de Nederlandse roeren of zich kwaï
kleinkunst-wereld. Hardwerkende
mensen, die ieder jaar een volkomen
nieuw kabaretprogramma op de plan
ken brengen. De nieuwste show kreeg
de titel «Nieuwe Bezems» mee en is
op woensdag 14 december in de Stads
schouwburg te zien. De kabaretier
Hoving (die zelf weer alle teksten
schreef) nodigt zijn publiek uit naast
hem op de publieke tribune te -
zitten en zich met hém op te
Ton van Duinhoven en Ina van Faassen brengen donderdag 15 en vrijdag 16
december het blijspel «Volgend jaar zelfde tijd» van Bernard Slade in de Stads
schouwburg. Een geweldig toneelstuk in een Nederlandse bewerking van Remco
Campert en een regie van Karl Guttmann. In het blijspel volgt de toeschouwer een
man en een vrouw gedurende een reeks van 25 jaren, met even zovele ontmoetin
gen. Hoewel beiden getrouwd zijn met een andere partner, besluiten zij toch elkaar
één maal per jaar, en wel steeds op dezelfde datum te ontmoeten. Wij zien nu wat er
in deze mensen verandert, en hoe hun houding in de loop der tijd wijzigt, als wij
hen steeds met een interval van 5 jaar observeren. Afgezien van veranderingen in
hun innerlijke zijn wij ook getuige van de omwentelingen, trends en ontwikkelin
gen die zich in de periode van 1952 tot 1977 hebben aangediend. De auteur
projekteert met dit stuk op een vaak aandoenlijke manier het wereldgebeuren op
de evolutie van beide partijen.
<De koperen ketel» zijn
I Frans van Beek, Paul Wolbink, Conny
I Beerens, Anja van Rijckevorsel en
Louis de Jong.
De spelers in «Hallo, is daar
r iemand zijn Eddy Leijten en
Harry van Baardwijk.
ns, hr.
ije.
voor i
GLAS
GLAS IN LOODl
eeuw o.
leer een
rheid, valse gezellig-
leegte de boventoon
Je maakt duidelijk dat
jrafie, net als
de subjektieve 1
riijkheid weerget
ie beeldende kur
familieportr
17e eeuw bek
>ns het w
i gezeten burger^,
indertijd niet voor
reid kritisch te
tot deze
an de
.j~en op
traan we anders
-„j zouden gaan.
:hter niet de enige taak van De bekende gitarist Harry Sacksioni gers aan één
;n het klassieke fami- (onder andere de vaste begeleider van
helemaal verdwenen, Herman van Veen) treedt dinsdag 13
als half ver- december op in de Stadsschouwburg.
s mee terug nemen Aan dit programma wordt meege-
jelukkig verleden, werkt door o.a. Ger Smit (trombone),
waarin we het familieleven van toen, Erik van der Wurff (piano, orgel),
van onszelf, kunnen terugvinden. Hans Koppes (tuba), Martijn Alsters
Op de foto vijf fotografen en één (fluit) en Gerard Jongerius (licht),
thema het levert vijf volkomen ver- Harry Sacksioni speelt al vanaf zijn
schillende visies op «het portret», elfde jaar gitaar. In de orkestjes, waar
speciaal het familieportret, op. Max h,J toen ln speelde, viel hij al op als het
Koot, Michel Krzyzanowski, Gerard kleine verlegen jongetje met tien vin-
Fieret, Eva Besnyö
Nooyer leveren op
stelling opnieuw het l
werkelijkheid niet bestaat,
geval, dat de fotografie niet toereikend
is om haar in beelden te vangen.
den genoei
eens aan 1
poneerde
_vlend, zinger
negen lege maag
piano- taal
en even- terlijk al
sFidelio». het hele
nog on
zijn naam
meester-
/eelvuldig
meeste po- ten
elen tekort ondt
x" zich te laten ont
roeren of zich kwaad te maken over
alles wat er zich op het veld afspeelt.
Geen zware politieke boodschappen
en toch de harde realiteit niet schu
wen. Aan het programma, waarvoor
Ruud Bos de muziek schreef, wordt
natuurlijk meegewerkt door Marijke
Hoving en verder door een kombo on
der leiding van Wiebe Cnossen en Cis-
ca Beaudoux, die eerder in musicals,
e komen kabaretprogramma’s, televisieseries
winden, en blijspelen rollen vervulde.
Op zaterdag 10 december, om 14.30
uur, zal de Tilburgse Muziekschool
i presentatie geven van de gitaaraf-
ing, waarin de leerlingen onder
ling van hun docenten een demon
stratie van hun kunnen geven.
Het zijn leerlingen van hr. H.
Goossens, hr. G. Braun en hr. T
Burmanjt
als er weer eens een uitvoering van de
engt zondag grote plechtige mis op het programma
ie Missa So- staat, de «Missa Solemnis».
Aan dit kon- Beethoven heeft er met bijzondere
door de solis- liefde aan gewerkt in een periode die,
wat zijn huiselijke omstandigheden
betreft, ronduit jammerlijk mag wor-
J ;md. Vrienden vonden hem
het werk, zijn pas gecom-
muziek luidkeels uitbrul
lend en stampend, met een
g van twee dagen, in een to-
I verwilderde toestand, zowel ui-
ijk als innerlijk. Bij Beethoven was
l.vle bestaan één grote worsteling,
en ook deze mis vertoont zeer veel
wisselende stemmingen, en zelfs litur
gische onjuistheden. Maar er zitten
zoveel mooie en ontroerende gedeel-
*“n in, dat men dit toch lange werk
„..dergaat als een van Beethovens
mooiste werken.
In de Schouwburggalerie wordt van 11
december tot en met 4 januari werk
tentoongesteld van de Oisterwijkse
kunstenares Stans Thijs - van Bavel.
Het betreft hier unieke etsen en teke
ningen, die gemaakt werden in een
operatiekamer.
Stans Thijs - Van Bavel (19-4-1943)
woont en werkt in Oisterwijk. Zij
volgde haar opleiding op de Academie
voor Beeldende en Bouwende kunsten
in Tilburg en aan de Jan van Eyck-
academie in Maastricht bij prof. Co
Sameel. Tentoonstellingen van haar
waren in galerie Walter Thompson -
Amsterdam, Kultureel Sentrum - Til
burg, De Vaart - Hilversum, La Bar-
Zuidelijk Toneel Globe komt vrijdag 9 romantiek op het hoogtepunt van de rique - Tilburg, Douwe Egberts -
en zaterdag 10 december nog twee Sturm-und-Drang-periode kon kreë- Utrecht en al eerder in de
keer met «De RoVers» terug in de ren. Schiller begon eraan te schrijven Schouwburggalerie.
Stadsschouwburg. Dit toneelstuk van toen hij achttien was en voltooide het De Schouwburggalerie is van maan-
Friedrich Schiller wordt gebracht in op zijn éénentwintigste. Tal van dag t.e.m. vrijdag geopend van 10 tot
een regie van Ulrich Greiff door o.a. thema’s vechten om voorrang indi- 18 uur en tijdens alle voorstellingen in
Theu Boerrhans, Hans Hoes, Evert vidu kontra maatschappij, men- de grote zaal
Holtzer, Henk Rigters, Huib Rooy- sen vriend kontra mensenvijand, jeugd
mans, Jes Vriens en Siem Vroom. kontra ouders, het leven in een goed
De Rovers is een drama zoals alleen de georganiseerde staat kontra het leven
in de vrije natuur en al deze zaken
gevangen in een romantisch verhaal,
waarin jeugd, hartstocht en idealen de
toon aangeven.
Ulrich Greiff die vorig seizoen bij
Globe een verrassende voorstelling
van Wedekinds Vooijaarsontwaken
regisseerde, komt terug om van de
Rovers een even jong als sprankelend
spektakel te r
De rovers zijl
burgerzonen.
traditie
Op woensdag 14 december, om 20.30 artistiek leider, een cipier, een Al- vooral t
- kultureel sentrum de gerijnse jongen worden voorgesteld beelder
zien zijn, ge- en het decor staat op ze te wachten... geh
oeuf in 1973Pierre en Marie.Hij is de goochelaar De
september en zij de zangeres in een slonzig klein
mgeluk dat zijn cabaret waar ze aan de piano wordt
akt in 1969, pas begeleid door Poussin, een oude
r vrij vriend.
Dan is daar Joseph, de ceremo
niemeester, altijd bereid tot e<*
zend woord en om klanten te k
Het spel lijkt goed te beginne
Liefde tussen Pierre en Marie gaat zijl
gang, gelijk de dagen.
Maar tussen de ene lusteloze t’
king en de volgende, tussen de n
r_ die ’s nachts op straat te vinden
pan- de mensen die overdag werken,
stop - de droom die niemarids werk
T - is en de werkelijkheid die niemands
droom is, is er een verschil... en met
figuren-zwervers, een goochelaar, het opbrengen en het verwijderen van
i klantenlokker, een zangeres, een de make - up wordt dit verschil op de
gezichten merkbaar.
Op zaterdag 10 december, om 20.30
uur, brengt de amateurvereniging
«Amatovka» twee eenakters van re-
spektievelijk Margaret Wood en W.
Saroyan, getiteld «De koperen ke
tel» en «Hallo, is daar iemand De
regie is van Noud Cuypers. w
Het eerste stuk handelt over de ge-
beurtenissen rond een gezinnetje in door lermiek
een klein vissersdorpje, waarvan de
man des huizes koperen ketels maakt
voor de vissers; de dagelijkse gang van
zaken wordt doorbroken doordat de
zoon verliefd wordt op een win
kelmeisje.
Het tweede stuk gaat over een jongen
die in de gevangenis zit op beschul
diging van verkrachting. Hij wordt
verliefd op een meisje in die gevange-
nis, en eeh mooie tijd lijkt te zijn aan
gebroken.
L De spelers in «1
r ^“ins van Beek,
verens, Anja
Louis de Jong
is Medoc
nse topkwaliteit
25 cm
47.50
wiemo-
een prij-
lokken,
„ten. De de
-‘zijn liej
ntoonstelling (8 december tot regi sseerde, komt ter
4 januari) die in feite 2 eks- Rovers een even jong
herbergt, waarvan de eerste spektakel te maken.
via het oog van de kunstenaar laat De rovers zijn een stel gestudeerde
..en dat de familie niet langer dat bol- burgerzonen, die zich onder leiding
werk van veiligheid en gezelligheid is van Karl Moor terugtrekken uit de
zoals het in de 17e eeuw gezien werd, geordende maatschappij, om in de
maar dat het veeleer een instituut is wouden van Bohemen te gaan leven,
waarin eenzaamheid, valse gezellig- Karl heeft een konflikt met zijn vader,
heid, armoe en leegte de boventoon ^at wordt uitgebuit door zyn jongere
voeren; de tweede maakt duidelijk dat broeJ Fra"z’ middel schuwt
de fotografie, net als andere kunst- om het vaderhjke erfdeel m handen te
v„™e„. de .ubjeküeve bel.vidg va„
lia, voor zich te winnen. Karl keert
terug om deze plannen te verijdelen.
Op vrijdag 2 december, om 20.30 uur,
brengt het mime - kollektief «Ter-
miek» het stuk «Tafel in kwint».
Het is opgebouwd uit 5 fasen. Ieder
afzonderlijk bewegingspatroon kan
heen en terug gaan. De voorstelling is
te zien als een puzzel van ritmies pas
sen en meten met 5 mensen en 4 tafels.
Het gevormde kollektief heeft in ver
schillende projekten binnen de
theaterschool Amsterdam samen
gewerkt, waaruit het idee voortkwam
het mimetheater Termiek op te rich
ten. Vanuit een wisselende invalshoek
komen ze per produktie tot een struk-
tuur; beweging, stem, ritme en ruimte
zijn de middelen die daarbij gebruikt
worden.
De toegang is als vanouds gruis.
gheid en
l in de 17e
t het veele
ïenzaaml
armoe en 1
n; de tweede maakt duidt
tografie, net als andere kunst-
;n, de subjektieve beleving van
de werkelijkheid weergeeft.
Er is in de beeldende kunst een lange
's van familieportretten. De
uit de 17e eeuw bekende voor
beelden tonen ons het welvarende,
gelukkige gezin van gezeten burgers.
De schilder werd er i.._„
betaald om de werkelijkheid ki
bekijken, dit in tegenstelling 1
tijd waarin het een van <je taken var
kunstenaar is om ons te wijzen
ontwikkelingen waar
maar liever voorbij z<
Kritiek is ecl
kunstenaar ei
ïportret is niet helemaal verdwenen,
wat blijkt uit tekeningen als half ver
gane foto’s die ons mee terug nemen
naar een vaag gelukkig verleden,
i we het familieleven van toen,
iszelf, kunnen terugvinden.
ofvii en één
Ikomen v
'P «het portret
;portret, op. Max
’anowski, Gerard
j en Paul De
deze tentoon-
Het poppenspel «Hannes» gaat over
een jongetje, dat graag groot wil wor
den. Als hij dat wordt na vele avontu
ren, merkt hij dat als je groot bent, je
dromen verdwijnen en hetzelfde voelt
of je nu groot of klein bent. Een spel
met hele mooie poppen.
De toegangsprijs is altijd f. 2,50 en de
kaartverkoop start steeds één week
vóór de voorstelling.
Zo vinden we impressionistiséh wer
kende kunstenaars als Cordes en
Moerkerk, terwijl mensen als
Wiegersma, Briët en Sluyters zich
meer in de ekspressionistische rich
ting ontwikkelden. De tentoonstelling,
die geheel gebaseerd is op werken die
aanwezig zijn in de kollektie van het
Noordbrabants Museum, heeft niet de
bedoeling een overzicht te geven van
alle tendenzen die erin die periode zijn
geweest.
Wel wil het een hernieuwde ken
nismaking zijn, zowel met een aantal
van de kunstenaars uit die tijd als met
de onderwerpen die hen boeiden.
Na de ekortomisch ongunstige toe
standen in Brabant, wat een artistieke
achterstand impliceerde, betekende
het einde van de negentiende eeuw een uur>
kentering. Brabant werd dobr de in- Dp i
dustrie min of meer ontsloten, en vele,
door de Romantiek beïnvloede kun
stenaars begonnen oog te krijgen voor
het woeste, nog onberoerde landscl
en de hardheid van het dagelijks
staan in Brabant.
Van een «Brabantse school» of iets
dergelijks kan men echter niet spre
ken, daarvoor waren de werkwijzen
en stijl te verschillend.
iten in de door u
aten 2 jaar garan-
st. Wij hebben 24
Het Brabants Orkest onder leiding van
dirigent Hein Jordans brengt zondf"
11 december om 12u. 30 de Missa «v-
lemnis van Beethoven. Aan dit kon-
cert wordt meegewerkt door de solis
ten Erna Spoorenberg (sopraan), Eli
sabeth Gooymans (alt), John van
Kesteren (tenor) en Robert Holl (bas)
en door het Philips Philharmonisch
Koor.
De liefde voor Beethoven geldt bij de
meesten voornamelijk zijn
symfonieën, zijn concerten, de
sonates en strijkkwartetten
tueel nog zijn enige opera «1
Uiteraard heeft Beethoven
eindig veel meer werken op zi
staan, waaronder zelfs grote n
werken, die lang niet zo ve
worden uitgevoerd als de ir*
pulaire. Dat daarmee velen tek^.,
wordt gedaan kan men onderschrijven
Jules Croiset brengt d
cember zijn solotor
Tsjechow gesproken»
diozaal.
Dit nieuwste programma «Over Tsje-
^egon in chow gesproken» laat op meeslepende
wijze, amusant en speels, het leven
in Sieto Hoving ^an de grote Russische kunstenaar aan
een elpee van het Pabllek voorbijgaan. Zijn studen-
'anaf 1972 is hij JentlJd; waaurblJ hlJ als Journalist bij
n Herman van humoristische dag- en weekblaadjes
prman van j,rOod op de plank voor zichzelf en zijn
familie probeerde te verdienen met het
schrijven van korte humoristische le- J
vensschetsen, waarmee hij ook zijn
studie aan de medische faculteit be-
kostigdeDe periode dat hij als arts het g
evenwicht trachtte te bewaren tussen 1
zijp medische en literaire praktijken.
Zijn sociale bewogenheid met de la-
gere standen in het tsaristische Rus-
land, tot uiting gebracht in zijn verslag
over de reis naar het bannelingenei
land Sachalin. Zijn ziekte. Hij leed aan
longtuberculose, een veel voorko
mende volksziekte die bijna altijd do-
delijk was en die zijn leven op onont-
kombare wijze heeft bepaald. Ten-
slotte zijn literaire erkenning, zijn
vriendschap voor collegaschrijvers als
Poesjkin, Tolstoi en Gorki, zijn liefde
voor de aktrice Olga Knipper. Zijn
dood in Badenweiler (Duitsland). f
Steeds wordt in het programma ge- |g
bruik gemaakt van Tsjechows eigen
woorden, gevonden in zijn notities, L;
brievenkorte en lange verhalen en z’ n U
toneelstukken.
Van 12 december 1977 tot en met 3 januari 1978 wordt in de Burgerzaal van het
Stadhuis Tilburg een tentoonstelling gehouden van schilderijen uit de periode 1900
1950.
Deze ekspositie, georganiseerd door het Kultureel Sentrum, bevat 37 olieverfschil
derijen van veelal Brabantse kunstenaars; de werken van niet-Brabantse kun
stenaars hebben allemaal Brabant of typisch Brabantse taferelen tot onderwerp.
Er zijn werken te zien van o.a. Martinus Bies, Jan Bogaerts, Rijnier Pijnenburg,
Frans Slager, Jan Sluyters en Hendrik Wiegersma.
Op woensdag 14 december
uur, zal in het kultureel s
film «Bel Ordure» te z
maakt door Jean Marbots
Jean Marboeuf, geboren 26
teMontlucon, trof het ongel
eerste korte film, gemaakt in 1969,
twee jaar later door de censuur
werd gegeven.
Totaal maakte Marboeuf drie korte
films «Mon nom superman» (1969);
«Requiem pour un pauvre mee»
(1970); «Katicity» (1971). Daarna
maakte hij zijn eerste lange speelfilm
«Bel Ordure».
<<Lang leve Frankrijl
vader en kom dichterbij
rade gaat beginnen De
tpmime van de mens in een i
show in dit circus genaamt
ven’».
De f
een klantenlokker, een zangeres,
pianist, kinderen, een prostituée, een
i nog
■rende
jn
ij Netto
ste kunst-
n decora-
verbaast u
De openingstijden van deze tentoon
stelling zijn als volgt: ma t/m vr. van
10.00 - 18.00 uur; za. van 10.00 -17.00
■"■r; zo. van 13.00 - 17.00 uur.
eerste kerstdag is de tentoon
stelling gesloten; op t\
en op nieuwja"--'1""
,r 13.00 - 17.00 u
:hap
i be-