K kultureel sentrum Sieto en Marijke Hoving met hun «Nieuwe Bezems» OUDEJAARSFESTIVAL ■i LaCOLLiNE zn in de stadsschouwburg... Schouwburg Ton van Duinhoven en Ina van Faassen met een fijn blijspel Jean Marboeuf in Kultureel Sentrum Jules Croiset solo - toneel over Tsjechow Gitarist Harry Sacksioni speelt in de Schouwburg 29,50 in Stadhuis Tilburg „THE TALK OF THE TOWN” Tentoonstelling vijftig jaar Brabantse schilderkunst Stans Thijs eksposeert in galerie van de Globe nog twee keer met «De Rovers» in de Stadsschouwburg s leidi saval- ndblusapparatuur e bruin handelsonderneming bv s verneweg 14 tilburg tel. 013-321316 DOMANS Het zit nog steeds goed... Het Brabants Orkest met «Missa Solemnis» «Bel Ordurevan Poppentheater Ej Ej brengt spel «Hannes» Iedere woensdagmiddag is er jeugdtheater in de studiozaal van de Stadsschouwburg. Dus ook op woensdag 14 december. Dan komt om 14u. 30 het poppentheater Ej Ej uit Dordrecht naar Tilburg met het fon kelnieuwe poppenspel «Hannes». Dit n wordt gebracht door de talentvolle j’ poppenspeelster Damiët De Caluwé - Van Dalsum, die een vaste bespeelster van de studiozaal is geworden. Donderdag 8 december 1977 pagina 9 'de TILBURGSE KOERIER iber 1977 pagina 8 77 (ft X ■I. 431840 Tel. 42.21.22 34,50 i 31 december 1977 - aanvang 22.00 uur HARRY TOUW IMCA MARINA 1 januari 1978 - einde 05.00 gratis els tv dag koopavond Presentatie Tilburgse Muziekschool Toneelvereniging «Amatovka» ROOIER PARIS LASHANDEL v. Stiphout Kultureel Sentrum De familie op de foto ALLE ’RIJZEN PERM2 tweede kerstdag jaarsdag geopend van VOORVERKOOP VVV SPOORLAAN Hettema - Wilhelmin. Rossmeisl. - Jul. v. S 6,— stuks30,— 4,95 19,95 - p. stuk Entree 35.— met Snack 15 de- «Over stu- Provence <20 cm van 60.- deKoningswei mhmhm I 1 12 uur champagne rom met uw was tobbe iet anders kan iSSERIJ STRAAT 105 TILBURG TEL 013-430923 donderdag l meelstuk in de «Tafel in kwint» nopark Stolbergstraat. Deze tentc en met posities ons zien THOVENSEWEG 4 .BURG ier, een i voorgestel ze te wachten... is de goochelaar slonzig klein piano twee in de van it in or o.a. Evert Rooy- 'room. alleen de uitdruk- e meisjes m zijn en :en, tussen rkelijkheid m.m.v. DE HENK VAN MONTFOORT SHOW hand. Toen hij zestien was, werkte hij als sessiemuzikant met Hans van Hemert. Sacksioni begon in die tijd ook te komponeren. Hij k. bij de kabaretgroep van Sieto H~ en werkte mee aan e Herman van Veen. Var vaste begeleider van Herman van Veen. Regelmatig laat hij in die voor stellingen ook solo-nummers horen. Inmiddels heeft hij twee elpees opge nomen onder het Harlekijnlabel «Harry Sacksioni, gitaar» en «Ven sters» jkende snor van je j want de pa- absurde inon -s td 'Het Le- heerlijk slapen begint bij ons, want daar staat het beste bed, dat er in nederland te krijgen is! Epedabij diXUoorst- Slaapwinkel k Schouwburgring 25 - Tilburg Sieto en Marijke Hoving vormen een zich gek te lachen, paar apart in de Nederlandse roeren of zich kwaï kleinkunst-wereld. Hardwerkende mensen, die ieder jaar een volkomen nieuw kabaretprogramma op de plan ken brengen. De nieuwste show kreeg de titel «Nieuwe Bezems» mee en is op woensdag 14 december in de Stads schouwburg te zien. De kabaretier Hoving (die zelf weer alle teksten schreef) nodigt zijn publiek uit naast hem op de publieke tribune te - zitten en zich met hém op te Ton van Duinhoven en Ina van Faassen brengen donderdag 15 en vrijdag 16 december het blijspel «Volgend jaar zelfde tijd» van Bernard Slade in de Stads schouwburg. Een geweldig toneelstuk in een Nederlandse bewerking van Remco Campert en een regie van Karl Guttmann. In het blijspel volgt de toeschouwer een man en een vrouw gedurende een reeks van 25 jaren, met even zovele ontmoetin gen. Hoewel beiden getrouwd zijn met een andere partner, besluiten zij toch elkaar één maal per jaar, en wel steeds op dezelfde datum te ontmoeten. Wij zien nu wat er in deze mensen verandert, en hoe hun houding in de loop der tijd wijzigt, als wij hen steeds met een interval van 5 jaar observeren. Afgezien van veranderingen in hun innerlijke zijn wij ook getuige van de omwentelingen, trends en ontwikkelin gen die zich in de periode van 1952 tot 1977 hebben aangediend. De auteur projekteert met dit stuk op een vaak aandoenlijke manier het wereldgebeuren op de evolutie van beide partijen. <De koperen ketel» zijn I Frans van Beek, Paul Wolbink, Conny I Beerens, Anja van Rijckevorsel en Louis de Jong. De spelers in «Hallo, is daar r iemand zijn Eddy Leijten en Harry van Baardwijk. ns, hr. ije. voor i GLAS GLAS IN LOODl eeuw o. leer een rheid, valse gezellig- leegte de boventoon Je maakt duidelijk dat jrafie, net als de subjektieve 1 riijkheid weerget ie beeldende kur familieportr 17e eeuw bek >ns het w i gezeten burger^, indertijd niet voor reid kritisch te tot deze an de .j~en op traan we anders -„j zouden gaan. :hter niet de enige taak van De bekende gitarist Harry Sacksioni gers aan één ;n het klassieke fami- (onder andere de vaste begeleider van helemaal verdwenen, Herman van Veen) treedt dinsdag 13 als half ver- december op in de Stadsschouwburg. s mee terug nemen Aan dit programma wordt meege- jelukkig verleden, werkt door o.a. Ger Smit (trombone), waarin we het familieleven van toen, Erik van der Wurff (piano, orgel), van onszelf, kunnen terugvinden. Hans Koppes (tuba), Martijn Alsters Op de foto vijf fotografen en één (fluit) en Gerard Jongerius (licht), thema het levert vijf volkomen ver- Harry Sacksioni speelt al vanaf zijn schillende visies op «het portret», elfde jaar gitaar. In de orkestjes, waar speciaal het familieportret, op. Max h,J toen ln speelde, viel hij al op als het Koot, Michel Krzyzanowski, Gerard kleine verlegen jongetje met tien vin- Fieret, Eva Besnyö Nooyer leveren op stelling opnieuw het l werkelijkheid niet bestaat, geval, dat de fotografie niet toereikend is om haar in beelden te vangen. den genoei eens aan 1 poneerde _vlend, zinger negen lege maag piano- taal en even- terlijk al sFidelio». het hele nog on zijn naam meester- /eelvuldig meeste po- ten elen tekort ondt x" zich te laten ont roeren of zich kwaad te maken over alles wat er zich op het veld afspeelt. Geen zware politieke boodschappen en toch de harde realiteit niet schu wen. Aan het programma, waarvoor Ruud Bos de muziek schreef, wordt natuurlijk meegewerkt door Marijke Hoving en verder door een kombo on der leiding van Wiebe Cnossen en Cis- ca Beaudoux, die eerder in musicals, e komen kabaretprogramma’s, televisieseries winden, en blijspelen rollen vervulde. Op zaterdag 10 december, om 14.30 uur, zal de Tilburgse Muziekschool i presentatie geven van de gitaaraf- ing, waarin de leerlingen onder ling van hun docenten een demon stratie van hun kunnen geven. Het zijn leerlingen van hr. H. Goossens, hr. G. Braun en hr. T Burmanjt als er weer eens een uitvoering van de engt zondag grote plechtige mis op het programma ie Missa So- staat, de «Missa Solemnis». Aan dit kon- Beethoven heeft er met bijzondere door de solis- liefde aan gewerkt in een periode die, wat zijn huiselijke omstandigheden betreft, ronduit jammerlijk mag wor- J ;md. Vrienden vonden hem het werk, zijn pas gecom- muziek luidkeels uitbrul lend en stampend, met een g van twee dagen, in een to- I verwilderde toestand, zowel ui- ijk als innerlijk. Bij Beethoven was l.vle bestaan één grote worsteling, en ook deze mis vertoont zeer veel wisselende stemmingen, en zelfs litur gische onjuistheden. Maar er zitten zoveel mooie en ontroerende gedeel- *“n in, dat men dit toch lange werk „..dergaat als een van Beethovens mooiste werken. In de Schouwburggalerie wordt van 11 december tot en met 4 januari werk tentoongesteld van de Oisterwijkse kunstenares Stans Thijs - van Bavel. Het betreft hier unieke etsen en teke ningen, die gemaakt werden in een operatiekamer. Stans Thijs - Van Bavel (19-4-1943) woont en werkt in Oisterwijk. Zij volgde haar opleiding op de Academie voor Beeldende en Bouwende kunsten in Tilburg en aan de Jan van Eyck- academie in Maastricht bij prof. Co Sameel. Tentoonstellingen van haar waren in galerie Walter Thompson - Amsterdam, Kultureel Sentrum - Til burg, De Vaart - Hilversum, La Bar- Zuidelijk Toneel Globe komt vrijdag 9 romantiek op het hoogtepunt van de rique - Tilburg, Douwe Egberts - en zaterdag 10 december nog twee Sturm-und-Drang-periode kon kreë- Utrecht en al eerder in de keer met «De RoVers» terug in de ren. Schiller begon eraan te schrijven Schouwburggalerie. Stadsschouwburg. Dit toneelstuk van toen hij achttien was en voltooide het De Schouwburggalerie is van maan- Friedrich Schiller wordt gebracht in op zijn éénentwintigste. Tal van dag t.e.m. vrijdag geopend van 10 tot een regie van Ulrich Greiff door o.a. thema’s vechten om voorrang indi- 18 uur en tijdens alle voorstellingen in Theu Boerrhans, Hans Hoes, Evert vidu kontra maatschappij, men- de grote zaal Holtzer, Henk Rigters, Huib Rooy- sen vriend kontra mensenvijand, jeugd mans, Jes Vriens en Siem Vroom. kontra ouders, het leven in een goed De Rovers is een drama zoals alleen de georganiseerde staat kontra het leven in de vrije natuur en al deze zaken gevangen in een romantisch verhaal, waarin jeugd, hartstocht en idealen de toon aangeven. Ulrich Greiff die vorig seizoen bij Globe een verrassende voorstelling van Wedekinds Vooijaarsontwaken regisseerde, komt terug om van de Rovers een even jong als sprankelend spektakel te r De rovers zijl burgerzonen. traditie Op woensdag 14 december, om 20.30 artistiek leider, een cipier, een Al- vooral t - kultureel sentrum de gerijnse jongen worden voorgesteld beelder zien zijn, ge- en het decor staat op ze te wachten... geh oeuf in 1973Pierre en Marie.Hij is de goochelaar De september en zij de zangeres in een slonzig klein mgeluk dat zijn cabaret waar ze aan de piano wordt akt in 1969, pas begeleid door Poussin, een oude r vrij vriend. Dan is daar Joseph, de ceremo niemeester, altijd bereid tot e<* zend woord en om klanten te k Het spel lijkt goed te beginne Liefde tussen Pierre en Marie gaat zijl gang, gelijk de dagen. Maar tussen de ene lusteloze t’ king en de volgende, tussen de n r_ die ’s nachts op straat te vinden pan- de mensen die overdag werken, stop - de droom die niemarids werk T - is en de werkelijkheid die niemands droom is, is er een verschil... en met figuren-zwervers, een goochelaar, het opbrengen en het verwijderen van i klantenlokker, een zangeres, een de make - up wordt dit verschil op de gezichten merkbaar. Op zaterdag 10 december, om 20.30 uur, brengt de amateurvereniging «Amatovka» twee eenakters van re- spektievelijk Margaret Wood en W. Saroyan, getiteld «De koperen ke tel» en «Hallo, is daar iemand De regie is van Noud Cuypers. w Het eerste stuk handelt over de ge- beurtenissen rond een gezinnetje in door lermiek een klein vissersdorpje, waarvan de man des huizes koperen ketels maakt voor de vissers; de dagelijkse gang van zaken wordt doorbroken doordat de zoon verliefd wordt op een win kelmeisje. Het tweede stuk gaat over een jongen die in de gevangenis zit op beschul diging van verkrachting. Hij wordt verliefd op een meisje in die gevange- nis, en eeh mooie tijd lijkt te zijn aan gebroken. L De spelers in «1 r ^“ins van Beek, verens, Anja Louis de Jong is Medoc nse topkwaliteit 25 cm 47.50 wiemo- een prij- lokken, „ten. De de -‘zijn liej ntoonstelling (8 december tot regi sseerde, komt ter 4 januari) die in feite 2 eks- Rovers een even jong herbergt, waarvan de eerste spektakel te maken. via het oog van de kunstenaar laat De rovers zijn een stel gestudeerde ..en dat de familie niet langer dat bol- burgerzonen, die zich onder leiding werk van veiligheid en gezelligheid is van Karl Moor terugtrekken uit de zoals het in de 17e eeuw gezien werd, geordende maatschappij, om in de maar dat het veeleer een instituut is wouden van Bohemen te gaan leven, waarin eenzaamheid, valse gezellig- Karl heeft een konflikt met zijn vader, heid, armoe en leegte de boventoon ^at wordt uitgebuit door zyn jongere voeren; de tweede maakt duidelijk dat broeJ Fra"z’ middel schuwt de fotografie, net als andere kunst- om het vaderhjke erfdeel m handen te v„™e„. de .ubjeküeve bel.vidg va„ lia, voor zich te winnen. Karl keert terug om deze plannen te verijdelen. Op vrijdag 2 december, om 20.30 uur, brengt het mime - kollektief «Ter- miek» het stuk «Tafel in kwint». Het is opgebouwd uit 5 fasen. Ieder afzonderlijk bewegingspatroon kan heen en terug gaan. De voorstelling is te zien als een puzzel van ritmies pas sen en meten met 5 mensen en 4 tafels. Het gevormde kollektief heeft in ver schillende projekten binnen de theaterschool Amsterdam samen gewerkt, waaruit het idee voortkwam het mimetheater Termiek op te rich ten. Vanuit een wisselende invalshoek komen ze per produktie tot een struk- tuur; beweging, stem, ritme en ruimte zijn de middelen die daarbij gebruikt worden. De toegang is als vanouds gruis. gheid en l in de 17e t het veele ïenzaaml armoe en 1 n; de tweede maakt duidt tografie, net als andere kunst- ;n, de subjektieve beleving van de werkelijkheid weergeeft. Er is in de beeldende kunst een lange 's van familieportretten. De uit de 17e eeuw bekende voor beelden tonen ons het welvarende, gelukkige gezin van gezeten burgers. De schilder werd er i.._„ betaald om de werkelijkheid ki bekijken, dit in tegenstelling 1 tijd waarin het een van <je taken var kunstenaar is om ons te wijzen ontwikkelingen waar maar liever voorbij z< Kritiek is ecl kunstenaar ei ïportret is niet helemaal verdwenen, wat blijkt uit tekeningen als half ver gane foto’s die ons mee terug nemen naar een vaag gelukkig verleden, i we het familieleven van toen, iszelf, kunnen terugvinden. ofvii en één Ikomen v 'P «het portret ;portret, op. Max ’anowski, Gerard j en Paul De deze tentoon- Het poppenspel «Hannes» gaat over een jongetje, dat graag groot wil wor den. Als hij dat wordt na vele avontu ren, merkt hij dat als je groot bent, je dromen verdwijnen en hetzelfde voelt of je nu groot of klein bent. Een spel met hele mooie poppen. De toegangsprijs is altijd f. 2,50 en de kaartverkoop start steeds één week vóór de voorstelling. Zo vinden we impressionistiséh wer kende kunstenaars als Cordes en Moerkerk, terwijl mensen als Wiegersma, Briët en Sluyters zich meer in de ekspressionistische rich ting ontwikkelden. De tentoonstelling, die geheel gebaseerd is op werken die aanwezig zijn in de kollektie van het Noordbrabants Museum, heeft niet de bedoeling een overzicht te geven van alle tendenzen die erin die periode zijn geweest. Wel wil het een hernieuwde ken nismaking zijn, zowel met een aantal van de kunstenaars uit die tijd als met de onderwerpen die hen boeiden. Na de ekortomisch ongunstige toe standen in Brabant, wat een artistieke achterstand impliceerde, betekende het einde van de negentiende eeuw een uur> kentering. Brabant werd dobr de in- Dp i dustrie min of meer ontsloten, en vele, door de Romantiek beïnvloede kun stenaars begonnen oog te krijgen voor het woeste, nog onberoerde landscl en de hardheid van het dagelijks staan in Brabant. Van een «Brabantse school» of iets dergelijks kan men echter niet spre ken, daarvoor waren de werkwijzen en stijl te verschillend. iten in de door u aten 2 jaar garan- st. Wij hebben 24 Het Brabants Orkest onder leiding van dirigent Hein Jordans brengt zondf" 11 december om 12u. 30 de Missa «v- lemnis van Beethoven. Aan dit kon- cert wordt meegewerkt door de solis ten Erna Spoorenberg (sopraan), Eli sabeth Gooymans (alt), John van Kesteren (tenor) en Robert Holl (bas) en door het Philips Philharmonisch Koor. De liefde voor Beethoven geldt bij de meesten voornamelijk zijn symfonieën, zijn concerten, de sonates en strijkkwartetten tueel nog zijn enige opera «1 Uiteraard heeft Beethoven eindig veel meer werken op zi staan, waaronder zelfs grote n werken, die lang niet zo ve worden uitgevoerd als de ir* pulaire. Dat daarmee velen tek^., wordt gedaan kan men onderschrijven Jules Croiset brengt d cember zijn solotor Tsjechow gesproken» diozaal. Dit nieuwste programma «Over Tsje- ^egon in chow gesproken» laat op meeslepende wijze, amusant en speels, het leven in Sieto Hoving ^an de grote Russische kunstenaar aan een elpee van het Pabllek voorbijgaan. Zijn studen- 'anaf 1972 is hij JentlJd; waaurblJ hlJ als Journalist bij n Herman van humoristische dag- en weekblaadjes prman van j,rOod op de plank voor zichzelf en zijn familie probeerde te verdienen met het schrijven van korte humoristische le- J vensschetsen, waarmee hij ook zijn studie aan de medische faculteit be- kostigdeDe periode dat hij als arts het g evenwicht trachtte te bewaren tussen 1 zijp medische en literaire praktijken. Zijn sociale bewogenheid met de la- gere standen in het tsaristische Rus- land, tot uiting gebracht in zijn verslag over de reis naar het bannelingenei land Sachalin. Zijn ziekte. Hij leed aan longtuberculose, een veel voorko mende volksziekte die bijna altijd do- delijk was en die zijn leven op onont- kombare wijze heeft bepaald. Ten- slotte zijn literaire erkenning, zijn vriendschap voor collegaschrijvers als Poesjkin, Tolstoi en Gorki, zijn liefde voor de aktrice Olga Knipper. Zijn dood in Badenweiler (Duitsland). f Steeds wordt in het programma ge- |g bruik gemaakt van Tsjechows eigen woorden, gevonden in zijn notities, L; brievenkorte en lange verhalen en z’ n U toneelstukken. Van 12 december 1977 tot en met 3 januari 1978 wordt in de Burgerzaal van het Stadhuis Tilburg een tentoonstelling gehouden van schilderijen uit de periode 1900 1950. Deze ekspositie, georganiseerd door het Kultureel Sentrum, bevat 37 olieverfschil derijen van veelal Brabantse kunstenaars; de werken van niet-Brabantse kun stenaars hebben allemaal Brabant of typisch Brabantse taferelen tot onderwerp. Er zijn werken te zien van o.a. Martinus Bies, Jan Bogaerts, Rijnier Pijnenburg, Frans Slager, Jan Sluyters en Hendrik Wiegersma. Op woensdag 14 december uur, zal in het kultureel s film «Bel Ordure» te z maakt door Jean Marbots Jean Marboeuf, geboren 26 teMontlucon, trof het ongel eerste korte film, gemaakt in 1969, twee jaar later door de censuur werd gegeven. Totaal maakte Marboeuf drie korte films «Mon nom superman» (1969); «Requiem pour un pauvre mee» (1970); «Katicity» (1971). Daarna maakte hij zijn eerste lange speelfilm «Bel Ordure». <<Lang leve Frankrijl vader en kom dichterbij rade gaat beginnen De tpmime van de mens in een i show in dit circus genaamt ven’». De f een klantenlokker, een zangeres, pianist, kinderen, een prostituée, een i nog ■rende jn ij Netto ste kunst- n decora- verbaast u De openingstijden van deze tentoon stelling zijn als volgt: ma t/m vr. van 10.00 - 18.00 uur; za. van 10.00 -17.00 ■"■r; zo. van 13.00 - 17.00 uur. eerste kerstdag is de tentoon stelling gesloten; op t\ en op nieuwja"--'1"" ,r 13.00 - 17.00 u :hap i be-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Tilburg - De Tilburgse Koerier | 1977 | | pagina 9