y
kultureel sentrum
u
i--
'fyebers
LACOLLiNE
ditUoovsX-
Rijk de Gooyer met
mooie stewardessen
dn
Twee tentoonstellingen
in «Boeing Boeing»
Het zit nog steeds goed...
in de stadsschouwburg...
giénj*»
ïaarmee
Donderdag 24 november 1977 pagina 23
TILBURGSE KOERIER
r 1977 pagina 22
Jan de Noord uit Amsterdam met een
fijn poppenspel
woensdag in Studio
at
Kabaret Ivo de Wijs
weer terug in Tilburg
at)
e jeu
>r kir
67-2131
J Zand.
A
zijn
zijn
de hemel zijn
X
In het blijspel
deKoningswei
toevallig
errassing
BEID
idag
zijn.
n
was, gaf hij
mtw'ikkeïde De familie op de foto
Tel. 42.21.22
12/ 8-H
ftïbelt
maren
e
Nachtkoncert in
Studio-zaal door
het kwartet van
Marion Brown USA
Wilt u puike marsepein,
daarvoor moet u bij
Jules Croiset
met solo-toneel
over Van Gogh
ROOIER PARIS
Braziliaanse
gitarist
Sebastiao Tapajos
in Studio
blijspel
van Mare Camoletti in een
regie van Robert Chetwyn.
Jazz-improvisatie
door Lol Coxhill
grote name
meer zult 1
ly» uit Londen. Er
Ie and times of Joe
ui een
1 loopt
ranse oude
Lin-
Wes-
)me-
van
-1
I november
koopt
ireels
Juwelier - Horloger
SCHOUWBURGRING 27
Poppens
woensdt
poppenspel i
in de Stuc
schouwbur"
die geschil
tot en met twaal
uur.
n u wilt w«rl
:r,
«SKET(
t speelt op maandag 28 november in de
e «7 84 Theatre Company
Jrath, dat de titel «The life
derd» loopt tot
tentoonstelling
en Westerveld 1
cember.
en met 6 december; de
van Linders, Sötebeer
loopt tot en met 15 de-
steeds een soort musical. Scènes,
ek. De nieuwe musical waarmee de
loe, die in Londen terecht
Hij raakt echter steeds
jkt ni
Eigen
parkeergelegenheid
Jan Aartestraat,
1e inrit links.
Heuvel 45, tel. 42.12.85
overgoten met
uce en aardap-
Bij ROEBERS
is het iedere dag
KLOKKENSHOW
kunst een lange
portretten. De
w bekende voor-
ispeler Jan de Noord brengt
lag 30 november een heel fijn
nel in de serie «Jeugdtheater»
j.udio-zaal van de Stads-
iurg. Deze jeugdvoorstelling,
tikt is voor kinderen van vier
:t twaalf jaar, begint om 14.30
Hasseltstraat 249 - Tilburg
Tel. 431492
bruin
delsonderneming b v
►weg 14 tilburg
aanwezig
s de Kin-
psommen
1KüHCwen-vcl)omnw
ik en toch weer
lagische film...
Woensdag 23 november beginnen er in het kultureel sentrum twee tentoonstellin
gen, een verkooptentoonstelling van werken uit de kollektie van de kunstuitleen
van het kultureel sentrum, waarvan alle werken na aftrek van de rijkssubsidie
en een ekstra korting in prijs lager zijn dan honderd gulden, en een tentoon
stelling waarin beeldseries in kleurets en blinddruk van Leentje Linders, geor
triese grafiek met een poetiese inslag van Fred Sötebeer en figuratieve grafiek
Gerrit Westerveld.
De tentoonstelling zal een sterk wis
selend karakter hebben, daar de mo
gelijkheid bestaat om eventueel ge
kochte werken direkt mee te nemen.
Omdat de prijzen laag, en de technie
ken en formaten divers zijn, dachten
wij dat er voor elk wat wils te vinden
zou zijn.
eerbiedwaardige staat
1. Hij schreef scenario’s voor Ken
en is oprichter van de theatergroep
,ee7ulle^
zon is er van goud. De mensen zijn er
ook arm; ze hebben weinig geld en
moeten hard werken om ook in de
winter te eten te hebben. Daarbij helpt
het paardje, dat al het zware werk kan
doen. Als het paardje op een dag weg
is, gaat de hele familie er naar zoeken.
Het paardje wordt na heel veel span
ning en verdriet teruggevonden. Dan
is er een groot feest in de vallei. De
moederdanstmethet paarden iedereen
is blij. Er kan weer gewerkt worden op
het land, zodat alle mensen te eten
hebben in de winter.
Het verhaal van Runa en zijn paardje
is ontstaan in 1974, tijdens een verblijf
van Jan de Noord in Urubamba, een
dorp in Peru.
_s komt donderdag 1
Iburg met het kaba-
.chter de wolken is
groep bestaat uit
"ieter Nieuwint, Ri-
j de Wijs. Pieter
>r de muziek en
s» voor de tek-
Op zaterdag 26 november, om 20.30
uur, zal de Engelse saxofonist Lol
Coxhill een konsert geven in het kul
tureel sentrum. Hij is vooral bekend
geworden door sessiewerk met
groepen en solisten als Kevin Ayers,
Hatfiels The North, Henry Cow en
Mike Oldfield, en niet zozeer door zijn
solo - aktiviteiten. De kaalhoofdige en
nogal korpulente Coxhill zit nu al een
kleine veertien jaar in het vak, heeft
een kleine maar fanatieke aanhang en
heeft al diverse soloplaten gemaakt.
De toegangsprijs bedraagt f 2,50 en de
kaartverkoop start op woensdag 23
november aan de kassa.
Runa woont met zijn vader,
moeder, zijn zusje Rosanna,
hondje en het paardje, met het blauwe
paardestaartje, in een huisje in een
vallei in Peru. De mensen zijn er rijk,
want de riviertjes zijn er blauw en de
heerlijk slapen begint bij ons,
want daar staat het beste bed,
dat er in nederland te krijgen is!
Epedabij
Slaapwinkel
Schouwburgring 25 - Tilburg
De Braziliaanse gitarist Sebastiao Ta
pajos brengt dinsdag 29 november in
de Studio-zaal een heel bijzonder kon-
cert. Tapajos is een absolute meester
in de klassieke en folkloristische gi
taarmuziek. Liefhebbers van
muziek mogen dit koncert ni
sen
Het programma
volgende week
Vrijdag 2 december, 20.30 uur
THEATRACTION «SKETCH AS
SKETCH CAN», mimevoorstelling
o.l.v. Jo Roehrig met dan weer anek-
dotiese, dan weer abstracte kanten,
maar waarin over het algemeen een in
elkaar overvloeiend sjiektrum van
menselijke emoties via lichaams
expressie centraal staat.
Woensdag 7 december 20.30 uur
«CELINE ET JULIE VONT
BATEAU». In de maand c
zal het filmprogramma van
huis gewijd zijn aan de franstalij
waarbij aandacht wordt
verschillende stromingen
seurs. Een opmerkelijk geg'
in alle films de Franse act
i, Ogier speelt.
n «Celine et Julie vont en bateau» van
Jacques Rivette uit 1973/74 zou een
komedie kunnen zijn, een thriller, een
fantastische vertelling, een melo
drama...
Het is dat alles tegelijk
niet want het is een ma
Jules Croiset brengt dit seizoen zijn
drie suksesvolle solotoneelstukken
over de levens van de Franse dichter
Isidore Lucien Ducasse, over Vincent
van Gogh en over Anton Tsjechow.
Het eerste stuk was in oktober te zien
en het stuk over Tsjechow komt vol
gende maand. Vanavond, donderdag
24 november, gewijd aan Vincent van
Gogh. Jules Croiset zegt er zelf van:
«Menigeen heeft een machtig vuur in
zijn ziel, maar niemand komt om zich
eraan te warmen. De voorbijgangers
bespeuren slechts een weinig rook bo
ven de schoorsteen en gaan ver
der...». Deze en nog vele andere
woorden van Vincent van Gogh, aan
zijn broer Theo geschreven, houden
talrijke mensen en ook mij voortdu
rend bezig. Wat voor een mens schuilt
er toch achter de schilder Vincent van
Gogh? Het was de moeite van een
diepgaande onderzoekingstocht
waard. En hoe verder ik daarmee ging,
des te meer werd ik gestimuleerd om
aan de resultaten van die studie op een
zo eenvoudig mogelijke wijze en voor
een zo breed mogelijke groep geïnte
resseerden uiting te geven. Vandaar
dit toneelportret van Vincent van
Gogh»aldus Jules Croiset.
isen en
id is, al
verschil tuss
zonder masker. Of zoals Penta hei. «,n
zegt «Samen met anderen schijnt het
of het zo is, maar alleen schijnt het
toch anders dan het scheen r
anderen. Misschien schijnt
die anderen ook wel zoals het
schijnt».
Na de pauze wordt
derige dienaar»
over «Hetisee
er in voorkoi"*
Japan, maar
maar zor1'
vaart, bijv».
Het bewer
weer bijna
groep een
bouwde,
EN
december
i het film-
talige film
besteed aan
n en regis-
egeven is dat
actrice Bulle
Hoog in de lucht
zweeft een gouden ballon
Achter de wolken....
daar zindert de zon».
Deze dichtregel van E.J. Potgieter
(1808-1875) werd de titel van het derde
programma van Kabaret Ivo de Wijs.
Met dit programma wil deze kabaret-
groep een positieve bijdrage leveren
aan de diskussies over de aard van
«het geluk».
Het vijfde koncert in de serie «Mo
derne Jazz in de Studio-zaal» wordt
vrijdag 2 december om 23.00 uur
I ïnachtkoncert) verzorgd door het
•Marion Brown Quartet». Een kwar
tet, dat opgebouwd is rond de Amti ■-
kaanse alt-saxofonist Marion Brown,
die in 1935 in Atlanta geboren werd.
Bezetting: Marion Brown (sax), Billy
Patterson (gitaar), Jack Gregg
Charles «Bobo» Shaw (drur
In 1964 liet Marion Brown zich opne-
men in de free-beweging van New
York en wordt hij naast Coltrane,
Shepp, Coleman, Sun Ra en Pharaog
Sanders een belangrijke vertegen- van
I woordiger van deze beweging. Van dige
1967 tot 1969 verbleef hij in Europa,
waar hij ook in Nederland regelmatig
optrad. In de afgelopen jaren heeft
Marion Brown zich ook intensief be
ziggehouden met de Oosterse muziek,
Waarmee hij vooral in Japan kennis
maakte. Hij heeft dan ook verschil
lende nieuwe (Oosterse) ideeën in de
1 Westerse improvisatie-muziek inge
voerd.
Kabaret Ivo de Wijs I
december naar Tilbi
retprogramma «Acl.
zonneschijn». De
Aggie Terlingen, PieU.
chard Fritschy en Ivo
Nieuwint zorgde voor
Ivo de Wijs «tekende*
sten.
«achter de wolken is zonneschijn
Daar moet ook ergens
uk. A lies wat
Iet gaat over
het echt is,
vesterling Japan er- ziet,
ld in een eethuisje». Met verbijsterend meesterschap stelt
- - Oshima een persoonlijke katalogus op
van de geschiedenis van Japan over
bijna dertig jaaral komt Oshima zelf
niet in beeld, hij toont ons vele Os-
hima’s die uitdrukken wat hij voelt en
dekt.
Toch is het tegelijkertijd niet moeilijk
de film op een meer algemeen sym
bolische manier te zien, zoals de ge
schiedenis van Japan, waarbij ieder
familielid een min of meer herkenbaar
type Japanner symboliseert.
Uit deze puzzel komen de figuren te
voorschijn van Isamu (de intellectuele
communist uit de jaren ’50), Susumu
(de Koreaanse bastaard), Tadashi (de
nationalistische extremist), Ritsuko
(het Japanse - meisje - waar - niets - op
- aan - te - merken - valt), of zelfs van
de curieuse «ouwe», altijd zwijgend en
afwezig, onberoerd getuige van de ge
beurtenissen, en die doet denken aan
de Japanse keizer wiens macht hem is
ontnomen.
Nog enkele plaatsen
wri- voor André van Duin
Bij het ter perse gaan van dit weekblad
waren er nog enkele plaatsen te krijgen
x), Billy voor de voorstelling, die André van
(bas) en Duin samen met nog zo ’n veertig me-
ims). dewerkenden maandag 28 november
zich opne- in de Stadsschouwburg brengt. Van de
serie van vijf voorstellingen zijn de
eerste vier (24 t.m. 27 november) uit
verkocht. Voor de echte liefhebber
André van Duin met zijn gewel-
revue dus nog een kansje om
André te zien. Voorlopig is dit de
laatste keer, dat André van Duin met
een dergelijke revue door het land
trekt. Volgend jaar gaat hij het heel
wat rustiger aan doen. Wel brengt de
producent van André van Duin, Joop
van den Ende, in het nieuwe seizoen
weer een grote revue met twee hele
len, waarover U beslist nog
horen.
De tentoonstelling «onder de hon
derd» bevat o.a. fototechnieken, et
sen, kleuretsen, zeefdrukken, lino’s
en nog wel enige andere technieken.
Naast enkele werken van kunstenaars
uit de regio, zoals Harri Aarts (welke
momenteel in galerie «De Tuin» eks-
poseert), Roel Herfst en Ton Grave-
lijn, zijn werken te koop van o.a. Har
Scheffer, Gé Conen, Laetitia de Haas,
Peter Bes, Frans Wesselman, An
thony van Lieshout, John Drenth en
Jakomé Bros.
is er aardig watte
üXXX
i inlichtingen,
it u nergens toe.
lerstaande bon of
Deze tentoonstelling, die in feite twee eksposities herbergt, waarvan de eerste ons
via het oog van de kunstenaar laat zien dat de familie niet langer dat bolwerk van
veiligheid en gezelligheid is zoals het in de 17e eeuw gezien werd, maar dat het
veeleer een instituut is waarin eenzaamheid, valse gezelligheid, armoe en leegte de
boventoon voeren; de tweede maakt duidelijk dat de fotografie, net als andere
kunstvormen, de subjektieve beleving van de werkelijkheid weergeeft.
vrijgezel die een mogelijk- Een vriend die t
heid heeft ontdekt om er te- komt logeren en ook zijn
gelijkertijd meerdere huishoudster proberen nog
vriendinnen op na te houden te redden wat te redden valt,
zonder dat hij in moeilijk- Talrijke komische en on-
heden komt. verwachte situaties zijn
Een vereiste is daarbij dat daarvan het gevolg.
Dit geeft U de mogelijkheid om de
troosteloze en inventiviteitsloze sin
terklaasvieringen van de laatste jaren
op een aangename en originele wijze te
doorbreken.
De tentoonstelling van Leentje
ders, Fred Sötebeer en Gerrit 1
terveld is een kleine groepstentoon
stelling, waar een aantal aspekten van
de grafiese kunst in worden belicht.
liet te kloppen. Een Over deze kunstenaars (kunstenares)
het volgende: Leentje Linders (1942)
kleuretsen van haar hand laten zich al
op grote afstand herkennen. Grote
formaten, onderwerpen in serie uit
gewerkt, grote affektie met sport en of
gevaarlijke prestatie, spektakulair uit
gedoste mannen. Fred Sötebeer (1923)
zijn werken hebben vaak een vrije in
houd, die echter met strakke middelen
wordt verbeeld. Een geometrische in
slag, in wezen echter met een poetiese
en of muzikale instelling. Gerrit Wes
terveld (1949) houdt zich bezig met
zowel vrij werk (kleuretsen en
zeefdrukken) als toegepaste vormen
van kunst (reklame-uitingen) en werkt
fi gitaar- met onderwerpen «uit het leven»de
liet mis- interpretatie laat hij aan de kijker zelf
over.
De tentoonstelling «onder de hon-
Rijk de Gooyer, Doris van alle betrokken dames als
Caneghem, Manfred de stewardess werkzaam zijn
Graaf, Anna Korterink, bij verschillende lucht-
Gaby Witteveen en Guikje vaartmaatschappijen hun
Roethof brengen vrijdag 2 en respektievelijke dienstrege-
aterdag 3 december het lingen staan er borg voor dat
«Boeing Boeing» zij elkaar nimmer zullen
ontmoeten. Alles schijnt op
rolletjes te lopen en precies
volgens «spoorboekje» tot-
Boeing dat slecht weer en rooster-
Boeing», dat nu 19 jaar onaf- wijzigingen onze stewardes-
gebroken in Parijs speelt, sen tegelijk aan de grond
naken wij kennis met een houden,
vrijgezel die een mogelijk-
Ruime sortering
PLANTEN-
W BAKKEN
Pentatheater
Op vrijdag 25 november, om 20.30
uur, zal het Rotterdamse bewegings
theater Penta twee nieuwe produkties
laten zien in het kultureel sentrum.
'De ceremonie»
Hoe iemand zich gedraagt in het bijzijn Op woensdag 30 november, om 20.30
van mensen en hoe die iemand in wer- uur, wordt in het kultureel sentrum de
kelijkheid is, alleen. Japanse film «De ceremonie» («Gis-
Het verschil tussen iemand mét en hiki») van Nagasi Oshima vertoond.
)f zoals Penta het zelf De film geeft een tijdsbeeld uit de jaren
na ’45, toen Japan in een totale verwar-
verkeerde, en pas gaandeweg aan-
t bij de westerse ontwikkeling.
Het is tevens een schildering var
familie in verval, hetgeen parallel
met de ondergang van het Japs
uur per week zijn
Eerder bracht de groep de pro
gramma’s «De wortels van het
kwaad» en «Beschaafd Amusement».
Er verschenen drie elpees, die de vol
gende titels meekregen: «De wortels
van het kwaad», «Kostelijk kostelijk»
en «Beschaafd Amusement».
Achter de wolken is zonneschijn. Een
eigentijds programma met zinvolle
informatie, iets verhullend! Avond
vullend!
In het kader van het Mickery-circuit
Studio-zaal van de Stadsschouwburg de
wordt een stuk gebracht van John McGr
of Englandmeekreeg.
John McGrath is een Engelse schrijver-regisseur met een
van dienst in het theater, de televisie en de film.
Russell, bedacht de suksesvolle TV-serie Z-cars er
«7:84».
«7:84» is een van de belangrijkste socialistische toneelgezelschappen van Enge
land. De groep is al twee maal in Nederland geweest voor een tournee. De naam is
ontleend aan het feit, dat 7% van de Britse bevolking 84 van het Britse kapitaal in
handen heeft.
Het gezelschap maakt van hun voorstellingen s
liedjes en, vaak op een hoog peil staande, muziel
Engelse groep naar Tilburg komt, gaat over de 18-jarige J<
komt met volop hoge verwachtingen voor de toekomst,
meer gedesillusioneerd. Alles wat hij verwacht had, blij!
komisch programma met een diepere achtergrond.
Toegang gratis.
hijnt het ring i
met die sloot
het voor
:t voor mij
het stuk «Uw ne- rijk.
»nr» gebracht. Penta hier- Oshima schetst een gedoemde jonge
een nep-stuk. Alles wat generatie die tevergeefs bezig is zijn
omt is nep. Het gaat over wortels te traceren en de band met het
ir niet zoals het echt is, verleden en de traditie afgesneden
oals de westerling
>ijvoorbeelc
rtegingstheater Penta is nu al
ma 5 jaar bezig; jaren waarin de
flink eigen publiek op-
oouwae, niet alleen in de thuishaven
Rotterdam, maar bijvoorbeeld ook in
Amsterdam. Ze hebben ondertussen
zo’n dertig werkstukken (het woord
«choreografieën» wil Penta niet ge
bruiken) gemaakt.
Penta over deze werkstukken «Een
moraal zit er niet aan vast. We steken
geen belerende vingertjes in de lucht,
we laten alleen maar zien wat er ge
beurt. We laten beelden zien en iede
reen moet verder zelf maar weten wat
hij of zij daarmee doet. Soms zijn er
mensen die dingen zien in onze voor
stellingen, die we er helemaal niet in
hebben gelegd, maar over het algemeen
lijken we bij het publiek toch vrij
duidelijk over te komen. Onze sym
boliek is dan ook eerder lichtvoetig dan
zwaar».
Spas
lilio F
5üksesv<
maar hij I
e niet alleen Spaanse muziek,
ook werken van Bach, Beetho
ven en Weiss soms zelfs samen met
het Braziliaanse Symfonie Orkest.
Toch was hij niet gelukkig met de be
langstelling in zijn geboorteland. Vol
gens hem beschouwen de Brazilianen
de gitaarmuziek niet als een echte
kunst. Sinds 1972 geeft hij dan ook
regelmatig koncerten in Europa en
komt hij ook op radio- en televisiepro
gramma’s.
Sebastiao Tapajos geeft in Nederland
enkele koncerten. Dinsdag 29 novem
ber kunt U deze muzikant, die over
een adembenemende techniek en een
geweldige muzikaliteit beschikt, in de
Studio-zaal aan het werk zien en
vooral horen.
Jew
Hij
Sebastiao Tapajos is geen kleine jon
gen. Toen hij vijftien jaar was, gaf hij
al grote konserten. Hij kreej
ties van zijn vader maar ont'
zich vooral zelf. Later kwamen daar
lessen bij van in Brazilië bekende gita
risten zoals Ribamar en Almeida.
Toen hij twintig was studeerde hij ver
der bij Salleiro en later leerde hij de
speciale Spaanse kneepjes van het vak
van Emilio Pujol. In 1965 gaf hij zijn
eerste suksesvolle koncerten in New
York, maar hij bleef in Rio wonen. Hij Er is in de beeldende I
speelde niet alleen Spaanse muziek, traditie van families
maar ook werken van Bach, Beetho- vooral uit de 17e eeuw
'eiss soms zelfs samen met beelden tonen ons het welvarende,
gelukkige gezin van gezeten burgers.
De schilder werd er indertijd niet voor
betaald om de werkelijkheid krities te
bekijken, dit in tegenstelling tot deze
tijd waarin het een van de taken van de
kunstenaar is om ons te wijzen op
ontwikkelingen waaraan we anders
maar liever voorbij zouden gaan. Kri
tiek is echter niet de enige taak van de
kunstenaar en het klassieke fami
lieportret is niet helemaal verdwenen,
wat blijkt uit tekeningen als half
vergane foto’s die ons mee terug ne
men naar een vaag gelukkig verleden,
waarin we het familieleven van toen,
van onszelf, kunnen terugvinden.
.iaanse Symfo...v
i hij niet geluk’/--
ig in zijn geboonv.
beschouwen de B
als e
:ft hij