y kultureel sentrum u i-- 'fyebers LACOLLiNE ditUoovsX- Rijk de Gooyer met mooie stewardessen dn Twee tentoonstellingen in «Boeing Boeing» Het zit nog steeds goed... in de stadsschouwburg... giénj*» ïaarmee Donderdag 24 november 1977 pagina 23 TILBURGSE KOERIER r 1977 pagina 22 Jan de Noord uit Amsterdam met een fijn poppenspel woensdag in Studio at Kabaret Ivo de Wijs weer terug in Tilburg at) e jeu >r kir 67-2131 J Zand. A zijn zijn de hemel zijn X In het blijspel deKoningswei toevallig errassing BEID idag zijn. n was, gaf hij mtw'ikkeïde De familie op de foto Tel. 42.21.22 12/ 8-H ftïbelt maren e Nachtkoncert in Studio-zaal door het kwartet van Marion Brown USA Wilt u puike marsepein, daarvoor moet u bij Jules Croiset met solo-toneel over Van Gogh ROOIER PARIS Braziliaanse gitarist Sebastiao Tapajos in Studio blijspel van Mare Camoletti in een regie van Robert Chetwyn. Jazz-improvisatie door Lol Coxhill grote name meer zult 1 ly» uit Londen. Er Ie and times of Joe ui een 1 loopt ranse oude Lin- Wes- )me- van -1 I november koopt ireels Juwelier - Horloger SCHOUWBURGRING 27 Poppens woensdt poppenspel i in de Stuc schouwbur" die geschil tot en met twaal uur. n u wilt w«rl :r, «SKET( t speelt op maandag 28 november in de e «7 84 Theatre Company Jrath, dat de titel «The life derd» loopt tot tentoonstelling en Westerveld 1 cember. en met 6 december; de van Linders, Sötebeer loopt tot en met 15 de- steeds een soort musical. Scènes, ek. De nieuwe musical waarmee de loe, die in Londen terecht Hij raakt echter steeds jkt ni Eigen parkeergelegenheid Jan Aartestraat, 1e inrit links. Heuvel 45, tel. 42.12.85 overgoten met uce en aardap- Bij ROEBERS is het iedere dag KLOKKENSHOW kunst een lange portretten. De w bekende voor- ispeler Jan de Noord brengt lag 30 november een heel fijn nel in de serie «Jeugdtheater» j.udio-zaal van de Stads- iurg. Deze jeugdvoorstelling, tikt is voor kinderen van vier :t twaalf jaar, begint om 14.30 Hasseltstraat 249 - Tilburg Tel. 431492 bruin delsonderneming b v ►weg 14 tilburg aanwezig s de Kin- psommen 1KüHCwen-vcl)omnw ik en toch weer lagische film... Woensdag 23 november beginnen er in het kultureel sentrum twee tentoonstellin gen, een verkooptentoonstelling van werken uit de kollektie van de kunstuitleen van het kultureel sentrum, waarvan alle werken na aftrek van de rijkssubsidie en een ekstra korting in prijs lager zijn dan honderd gulden, en een tentoon stelling waarin beeldseries in kleurets en blinddruk van Leentje Linders, geor triese grafiek met een poetiese inslag van Fred Sötebeer en figuratieve grafiek Gerrit Westerveld. De tentoonstelling zal een sterk wis selend karakter hebben, daar de mo gelijkheid bestaat om eventueel ge kochte werken direkt mee te nemen. Omdat de prijzen laag, en de technie ken en formaten divers zijn, dachten wij dat er voor elk wat wils te vinden zou zijn. eerbiedwaardige staat 1. Hij schreef scenario’s voor Ken en is oprichter van de theatergroep ,ee7ulle^ zon is er van goud. De mensen zijn er ook arm; ze hebben weinig geld en moeten hard werken om ook in de winter te eten te hebben. Daarbij helpt het paardje, dat al het zware werk kan doen. Als het paardje op een dag weg is, gaat de hele familie er naar zoeken. Het paardje wordt na heel veel span ning en verdriet teruggevonden. Dan is er een groot feest in de vallei. De moederdanstmethet paarden iedereen is blij. Er kan weer gewerkt worden op het land, zodat alle mensen te eten hebben in de winter. Het verhaal van Runa en zijn paardje is ontstaan in 1974, tijdens een verblijf van Jan de Noord in Urubamba, een dorp in Peru. _s komt donderdag 1 Iburg met het kaba- .chter de wolken is groep bestaat uit "ieter Nieuwint, Ri- j de Wijs. Pieter >r de muziek en s» voor de tek- Op zaterdag 26 november, om 20.30 uur, zal de Engelse saxofonist Lol Coxhill een konsert geven in het kul tureel sentrum. Hij is vooral bekend geworden door sessiewerk met groepen en solisten als Kevin Ayers, Hatfiels The North, Henry Cow en Mike Oldfield, en niet zozeer door zijn solo - aktiviteiten. De kaalhoofdige en nogal korpulente Coxhill zit nu al een kleine veertien jaar in het vak, heeft een kleine maar fanatieke aanhang en heeft al diverse soloplaten gemaakt. De toegangsprijs bedraagt f 2,50 en de kaartverkoop start op woensdag 23 november aan de kassa. Runa woont met zijn vader, moeder, zijn zusje Rosanna, hondje en het paardje, met het blauwe paardestaartje, in een huisje in een vallei in Peru. De mensen zijn er rijk, want de riviertjes zijn er blauw en de heerlijk slapen begint bij ons, want daar staat het beste bed, dat er in nederland te krijgen is! Epedabij Slaapwinkel Schouwburgring 25 - Tilburg De Braziliaanse gitarist Sebastiao Ta pajos brengt dinsdag 29 november in de Studio-zaal een heel bijzonder kon- cert. Tapajos is een absolute meester in de klassieke en folkloristische gi taarmuziek. Liefhebbers van muziek mogen dit koncert ni sen Het programma volgende week Vrijdag 2 december, 20.30 uur THEATRACTION «SKETCH AS SKETCH CAN», mimevoorstelling o.l.v. Jo Roehrig met dan weer anek- dotiese, dan weer abstracte kanten, maar waarin over het algemeen een in elkaar overvloeiend sjiektrum van menselijke emoties via lichaams expressie centraal staat. Woensdag 7 december 20.30 uur «CELINE ET JULIE VONT BATEAU». In de maand c zal het filmprogramma van huis gewijd zijn aan de franstalij waarbij aandacht wordt verschillende stromingen seurs. Een opmerkelijk geg' in alle films de Franse act i, Ogier speelt. n «Celine et Julie vont en bateau» van Jacques Rivette uit 1973/74 zou een komedie kunnen zijn, een thriller, een fantastische vertelling, een melo drama... Het is dat alles tegelijk niet want het is een ma Jules Croiset brengt dit seizoen zijn drie suksesvolle solotoneelstukken over de levens van de Franse dichter Isidore Lucien Ducasse, over Vincent van Gogh en over Anton Tsjechow. Het eerste stuk was in oktober te zien en het stuk over Tsjechow komt vol gende maand. Vanavond, donderdag 24 november, gewijd aan Vincent van Gogh. Jules Croiset zegt er zelf van: «Menigeen heeft een machtig vuur in zijn ziel, maar niemand komt om zich eraan te warmen. De voorbijgangers bespeuren slechts een weinig rook bo ven de schoorsteen en gaan ver der...». Deze en nog vele andere woorden van Vincent van Gogh, aan zijn broer Theo geschreven, houden talrijke mensen en ook mij voortdu rend bezig. Wat voor een mens schuilt er toch achter de schilder Vincent van Gogh? Het was de moeite van een diepgaande onderzoekingstocht waard. En hoe verder ik daarmee ging, des te meer werd ik gestimuleerd om aan de resultaten van die studie op een zo eenvoudig mogelijke wijze en voor een zo breed mogelijke groep geïnte resseerden uiting te geven. Vandaar dit toneelportret van Vincent van Gogh»aldus Jules Croiset. isen en id is, al verschil tuss zonder masker. Of zoals Penta hei. «,n zegt «Samen met anderen schijnt het of het zo is, maar alleen schijnt het toch anders dan het scheen r anderen. Misschien schijnt die anderen ook wel zoals het schijnt». Na de pauze wordt derige dienaar» over «Hetisee er in voorkoi"* Japan, maar maar zor1' vaart, bijv». Het bewer weer bijna groep een bouwde, EN december i het film- talige film besteed aan n en regis- egeven is dat actrice Bulle Hoog in de lucht zweeft een gouden ballon Achter de wolken.... daar zindert de zon». Deze dichtregel van E.J. Potgieter (1808-1875) werd de titel van het derde programma van Kabaret Ivo de Wijs. Met dit programma wil deze kabaret- groep een positieve bijdrage leveren aan de diskussies over de aard van «het geluk». Het vijfde koncert in de serie «Mo derne Jazz in de Studio-zaal» wordt vrijdag 2 december om 23.00 uur I ïnachtkoncert) verzorgd door het •Marion Brown Quartet». Een kwar tet, dat opgebouwd is rond de Amti ■- kaanse alt-saxofonist Marion Brown, die in 1935 in Atlanta geboren werd. Bezetting: Marion Brown (sax), Billy Patterson (gitaar), Jack Gregg Charles «Bobo» Shaw (drur In 1964 liet Marion Brown zich opne- men in de free-beweging van New York en wordt hij naast Coltrane, Shepp, Coleman, Sun Ra en Pharaog Sanders een belangrijke vertegen- van I woordiger van deze beweging. Van dige 1967 tot 1969 verbleef hij in Europa, waar hij ook in Nederland regelmatig optrad. In de afgelopen jaren heeft Marion Brown zich ook intensief be ziggehouden met de Oosterse muziek, Waarmee hij vooral in Japan kennis maakte. Hij heeft dan ook verschil lende nieuwe (Oosterse) ideeën in de 1 Westerse improvisatie-muziek inge voerd. Kabaret Ivo de Wijs I december naar Tilbi retprogramma «Acl. zonneschijn». De Aggie Terlingen, PieU. chard Fritschy en Ivo Nieuwint zorgde voor Ivo de Wijs «tekende* sten. «achter de wolken is zonneschijn Daar moet ook ergens uk. A lies wat Iet gaat over het echt is, vesterling Japan er- ziet, ld in een eethuisje». Met verbijsterend meesterschap stelt - - Oshima een persoonlijke katalogus op van de geschiedenis van Japan over bijna dertig jaaral komt Oshima zelf niet in beeld, hij toont ons vele Os- hima’s die uitdrukken wat hij voelt en dekt. Toch is het tegelijkertijd niet moeilijk de film op een meer algemeen sym bolische manier te zien, zoals de ge schiedenis van Japan, waarbij ieder familielid een min of meer herkenbaar type Japanner symboliseert. Uit deze puzzel komen de figuren te voorschijn van Isamu (de intellectuele communist uit de jaren ’50), Susumu (de Koreaanse bastaard), Tadashi (de nationalistische extremist), Ritsuko (het Japanse - meisje - waar - niets - op - aan - te - merken - valt), of zelfs van de curieuse «ouwe», altijd zwijgend en afwezig, onberoerd getuige van de ge beurtenissen, en die doet denken aan de Japanse keizer wiens macht hem is ontnomen. Nog enkele plaatsen wri- voor André van Duin Bij het ter perse gaan van dit weekblad waren er nog enkele plaatsen te krijgen x), Billy voor de voorstelling, die André van (bas) en Duin samen met nog zo ’n veertig me- ims). dewerkenden maandag 28 november zich opne- in de Stadsschouwburg brengt. Van de serie van vijf voorstellingen zijn de eerste vier (24 t.m. 27 november) uit verkocht. Voor de echte liefhebber André van Duin met zijn gewel- revue dus nog een kansje om André te zien. Voorlopig is dit de laatste keer, dat André van Duin met een dergelijke revue door het land trekt. Volgend jaar gaat hij het heel wat rustiger aan doen. Wel brengt de producent van André van Duin, Joop van den Ende, in het nieuwe seizoen weer een grote revue met twee hele len, waarover U beslist nog horen. De tentoonstelling «onder de hon derd» bevat o.a. fototechnieken, et sen, kleuretsen, zeefdrukken, lino’s en nog wel enige andere technieken. Naast enkele werken van kunstenaars uit de regio, zoals Harri Aarts (welke momenteel in galerie «De Tuin» eks- poseert), Roel Herfst en Ton Grave- lijn, zijn werken te koop van o.a. Har Scheffer, Gé Conen, Laetitia de Haas, Peter Bes, Frans Wesselman, An thony van Lieshout, John Drenth en Jakomé Bros. is er aardig watte üXXX i inlichtingen, it u nergens toe. lerstaande bon of Deze tentoonstelling, die in feite twee eksposities herbergt, waarvan de eerste ons via het oog van de kunstenaar laat zien dat de familie niet langer dat bolwerk van veiligheid en gezelligheid is zoals het in de 17e eeuw gezien werd, maar dat het veeleer een instituut is waarin eenzaamheid, valse gezelligheid, armoe en leegte de boventoon voeren; de tweede maakt duidelijk dat de fotografie, net als andere kunstvormen, de subjektieve beleving van de werkelijkheid weergeeft. vrijgezel die een mogelijk- Een vriend die t heid heeft ontdekt om er te- komt logeren en ook zijn gelijkertijd meerdere huishoudster proberen nog vriendinnen op na te houden te redden wat te redden valt, zonder dat hij in moeilijk- Talrijke komische en on- heden komt. verwachte situaties zijn Een vereiste is daarbij dat daarvan het gevolg. Dit geeft U de mogelijkheid om de troosteloze en inventiviteitsloze sin terklaasvieringen van de laatste jaren op een aangename en originele wijze te doorbreken. De tentoonstelling van Leentje ders, Fred Sötebeer en Gerrit 1 terveld is een kleine groepstentoon stelling, waar een aantal aspekten van de grafiese kunst in worden belicht. liet te kloppen. Een Over deze kunstenaars (kunstenares) het volgende: Leentje Linders (1942) kleuretsen van haar hand laten zich al op grote afstand herkennen. Grote formaten, onderwerpen in serie uit gewerkt, grote affektie met sport en of gevaarlijke prestatie, spektakulair uit gedoste mannen. Fred Sötebeer (1923) zijn werken hebben vaak een vrije in houd, die echter met strakke middelen wordt verbeeld. Een geometrische in slag, in wezen echter met een poetiese en of muzikale instelling. Gerrit Wes terveld (1949) houdt zich bezig met zowel vrij werk (kleuretsen en zeefdrukken) als toegepaste vormen van kunst (reklame-uitingen) en werkt fi gitaar- met onderwerpen «uit het leven»de liet mis- interpretatie laat hij aan de kijker zelf over. De tentoonstelling «onder de hon- Rijk de Gooyer, Doris van alle betrokken dames als Caneghem, Manfred de stewardess werkzaam zijn Graaf, Anna Korterink, bij verschillende lucht- Gaby Witteveen en Guikje vaartmaatschappijen hun Roethof brengen vrijdag 2 en respektievelijke dienstrege- aterdag 3 december het lingen staan er borg voor dat «Boeing Boeing» zij elkaar nimmer zullen ontmoeten. Alles schijnt op rolletjes te lopen en precies volgens «spoorboekje» tot- Boeing dat slecht weer en rooster- Boeing», dat nu 19 jaar onaf- wijzigingen onze stewardes- gebroken in Parijs speelt, sen tegelijk aan de grond naken wij kennis met een houden, vrijgezel die een mogelijk- Ruime sortering PLANTEN- W BAKKEN Pentatheater Op vrijdag 25 november, om 20.30 uur, zal het Rotterdamse bewegings theater Penta twee nieuwe produkties laten zien in het kultureel sentrum. 'De ceremonie» Hoe iemand zich gedraagt in het bijzijn Op woensdag 30 november, om 20.30 van mensen en hoe die iemand in wer- uur, wordt in het kultureel sentrum de kelijkheid is, alleen. Japanse film «De ceremonie» («Gis- Het verschil tussen iemand mét en hiki») van Nagasi Oshima vertoond. )f zoals Penta het zelf De film geeft een tijdsbeeld uit de jaren na ’45, toen Japan in een totale verwar- verkeerde, en pas gaandeweg aan- t bij de westerse ontwikkeling. Het is tevens een schildering var familie in verval, hetgeen parallel met de ondergang van het Japs uur per week zijn Eerder bracht de groep de pro gramma’s «De wortels van het kwaad» en «Beschaafd Amusement». Er verschenen drie elpees, die de vol gende titels meekregen: «De wortels van het kwaad», «Kostelijk kostelijk» en «Beschaafd Amusement». Achter de wolken is zonneschijn. Een eigentijds programma met zinvolle informatie, iets verhullend! Avond vullend! In het kader van het Mickery-circuit Studio-zaal van de Stadsschouwburg de wordt een stuk gebracht van John McGr of Englandmeekreeg. John McGrath is een Engelse schrijver-regisseur met een van dienst in het theater, de televisie en de film. Russell, bedacht de suksesvolle TV-serie Z-cars er «7:84». «7:84» is een van de belangrijkste socialistische toneelgezelschappen van Enge land. De groep is al twee maal in Nederland geweest voor een tournee. De naam is ontleend aan het feit, dat 7% van de Britse bevolking 84 van het Britse kapitaal in handen heeft. Het gezelschap maakt van hun voorstellingen s liedjes en, vaak op een hoog peil staande, muziel Engelse groep naar Tilburg komt, gaat over de 18-jarige J< komt met volop hoge verwachtingen voor de toekomst, meer gedesillusioneerd. Alles wat hij verwacht had, blij! komisch programma met een diepere achtergrond. Toegang gratis. hijnt het ring i met die sloot het voor :t voor mij het stuk «Uw ne- rijk. »nr» gebracht. Penta hier- Oshima schetst een gedoemde jonge een nep-stuk. Alles wat generatie die tevergeefs bezig is zijn omt is nep. Het gaat over wortels te traceren en de band met het ir niet zoals het echt is, verleden en de traditie afgesneden oals de westerling >ijvoorbeelc rtegingstheater Penta is nu al ma 5 jaar bezig; jaren waarin de flink eigen publiek op- oouwae, niet alleen in de thuishaven Rotterdam, maar bijvoorbeeld ook in Amsterdam. Ze hebben ondertussen zo’n dertig werkstukken (het woord «choreografieën» wil Penta niet ge bruiken) gemaakt. Penta over deze werkstukken «Een moraal zit er niet aan vast. We steken geen belerende vingertjes in de lucht, we laten alleen maar zien wat er ge beurt. We laten beelden zien en iede reen moet verder zelf maar weten wat hij of zij daarmee doet. Soms zijn er mensen die dingen zien in onze voor stellingen, die we er helemaal niet in hebben gelegd, maar over het algemeen lijken we bij het publiek toch vrij duidelijk over te komen. Onze sym boliek is dan ook eerder lichtvoetig dan zwaar». Spas lilio F 5üksesv< maar hij I e niet alleen Spaanse muziek, ook werken van Bach, Beetho ven en Weiss soms zelfs samen met het Braziliaanse Symfonie Orkest. Toch was hij niet gelukkig met de be langstelling in zijn geboorteland. Vol gens hem beschouwen de Brazilianen de gitaarmuziek niet als een echte kunst. Sinds 1972 geeft hij dan ook regelmatig koncerten in Europa en komt hij ook op radio- en televisiepro gramma’s. Sebastiao Tapajos geeft in Nederland enkele koncerten. Dinsdag 29 novem ber kunt U deze muzikant, die over een adembenemende techniek en een geweldige muzikaliteit beschikt, in de Studio-zaal aan het werk zien en vooral horen. Jew Hij Sebastiao Tapajos is geen kleine jon gen. Toen hij vijftien jaar was, gaf hij al grote konserten. Hij kreej ties van zijn vader maar ont' zich vooral zelf. Later kwamen daar lessen bij van in Brazilië bekende gita risten zoals Ribamar en Almeida. Toen hij twintig was studeerde hij ver der bij Salleiro en later leerde hij de speciale Spaanse kneepjes van het vak van Emilio Pujol. In 1965 gaf hij zijn eerste suksesvolle koncerten in New York, maar hij bleef in Rio wonen. Hij Er is in de beeldende I speelde niet alleen Spaanse muziek, traditie van families maar ook werken van Bach, Beetho- vooral uit de 17e eeuw 'eiss soms zelfs samen met beelden tonen ons het welvarende, gelukkige gezin van gezeten burgers. De schilder werd er indertijd niet voor betaald om de werkelijkheid krities te bekijken, dit in tegenstelling tot deze tijd waarin het een van de taken van de kunstenaar is om ons te wijzen op ontwikkelingen waaraan we anders maar liever voorbij zouden gaan. Kri tiek is echter niet de enige taak van de kunstenaar en het klassieke fami lieportret is niet helemaal verdwenen, wat blijkt uit tekeningen als half vergane foto’s die ons mee terug ne men naar een vaag gelukkig verleden, waarin we het familieleven van toen, van onszelf, kunnen terugvinden. .iaanse Symfo...v i hij niet geluk’/-- ig in zijn geboonv. beschouwen de B als e :ft hij

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1977 | | pagina 23