r
kultureel sentrum
IS
lp
KOMPOST
GLOBE MET
Lveld
«DE ROVERS
ij
EN
Haagse Comedie
met Hedda Gabler
f 3790,-
van Hendrik Ibsen
The talk of the town
Wereldberoemd
dansensemble
St.-Nicolaasfeest
in The Talk of The Town
Het zit nog steeds goed...
in de stadsschouwburg.
Vitesse zondagavond
13 november in
LACOLLiNE
IJ
/EN
HELD
The Hobo String Band
«Berjozka» USSR
>r 1977 pagina 16
DE TILBURGSE KOERIER
Donderdag 10 november 1977 pagina 17
O
deKbningswei
LANDELIJKE PREMIÈRE OP 19 NOVEMBER
ont
die
)T 9 U.
Piano’s vanaf
raliteit
Topvoorstelling in schouwburg
Zaterdagavond in The Talk of The Town
-'W
at 21,00 uur
4
Tilburgse groep
Paradoks in Studio
RODIER PARIS
Gitaar
versterker
Vleugels
Orgels
Diverse occasions
Gitaren en alle
muziekinstrumenten
Bladmuziek
Tivolistraat 67-69, Tilburg
Tel. 013-434762
die ons
zonder
"gelegde
t wor-
r dat
i», een
:neraalsdoch-
na een onge-
elijk is getre-
icus
we
icritk
films
mer
Kaatsheuvel
erk
i terugkee
zich nu
‘hetv
was het te laat
Ik geneerde me
treeks te verfil
md vertolkt hier-
composities, veel
i voortreffelijke
uiteenlopende
Eaglevan
y Hide» van
De Haagse Comedie
Gabler» van Hendrik
gie van Kees C
stelling wc
ten Batenl
geschreven
met al lijkt de verwachting gerecht
vaardigd, dat één van Neerlands beste
live-groepen thans ook plaatsucces zal
gaan oogsten.
Gitaar, Jan van de Mey;
gitaar, Rudi de Queljoe;
bas: André Verluys;
drums: Herman van Boeyen.
mgustus 1975 toen
aruiker en een ge-
handen ineen
Dagelijks inschrijving mogelijk voor het
nemen van muziekles in orgel - piano -
trompet - saxofoon - klarinet - dwarsfluit -
gitaar - drums en blokfluit
Vraag om toesturing van een gratis folder
of kom even langs onze zaak
Moet het i
en gestikiw..
Is het een ti
opzeggen? Is
een verhaal
één gesprei
theater?
Het tweede deel is een geheel.
Onder het nog altijd toenemende aan
tal Nederlandse country-groepen
neemt de uit Alkmaar e.o. afkomstige
Hobo String Band een vooraanstaande
positie in.
Al geruime tijd trekt deze 6-mans for
matie langs het Nederlandse clubciruit
met een uiterst proffessionele
i wij in de prachtige, country-show, die tot in alle uithoeken
s kluchtige en altijd betoverende dans-en van Nederland "iet groot enthou-
1945. De beroemde «berkendans» (van- siasme wordt ontvangen,
imiddellijk beroemd in heel Rusland. De hve-optreden van
isje en de bevalligheid van deze rondedans
E technische volmaaktheid, die deze groep
n<> de moderne choreografie worden door
..■et gebruikt terwille van die uiterlijke
""-■onste gedachten van de oude volks-
idag 20 november in de Stads-
het
hebber
Ook in
gemaakt van
••schillende 1
haar tweede
die aan
i overlaat:
die stuk
- productie
nararqma (4
Amerikaanse
misatorische
waardoor
an de oor-
itgevoerd.
ikken ge-
iropese komponisten.
wijziging zal het pro-
imma minstens even interessant
Gaetano Donizetti (1797-1848):
andante-allegro; Francis
[1899-1963): sonate a la mé-
e Serge Prokofieff; Ton
iftsong.; Michael Cave: so-
...ing gold can stay»; Claude
(1862-1918) les collines
w anacabri; Camille Saint-Saëns
(1835-1921) sonate, andantino-al-
legretto-molto allegro.
Michael Cave begon op 6-jarige leef
tijd piano te spelen en debuteerde
14 jaar oud met het pianoconcert
van E. Grieg. Hij studeerde aan het
«Institute of Arts» te Califomië (piano
:rste deel van de voorstelling be-
uit verschillende onderdelen,
/erbindend thema: wat is
Drummer Herman van Boeyen bleef
echter niet bij de pakken neerzitten:
amper zes weken later stond er al weer
een gloednieuw VITESSE op de plan
ken, dat inmiddels ruim driehonderd
optredens op zijn naam heeft staan,
tevens studiegenoot van Tesman, de Tevens zag Van Boeyen zijn kans
eertijds briljante maar door drank aan schoon om zich te ontwikkelen als
lager wal geraakte Ejlert Lövborg, in zanger en componist. Dit gaf nogal wat
hun beider leven terug. Hij is blijkbaar deining in de groep, waardoor de tra-
over zijn dieptepunt heengekomen en ditionele bezettingswisselingen ook in
heeft een boek geschreven, waarin hij 1976 doorgang konden vinden (al wa-
zijn vroegere beloftes ten volle inlost. ren het er dan nog maar vier, tegen vijf
in het jaar daarvoor...).
Met slechts één wisseling lijkt VI
TESSE in 1977 stabiel te zijn gewor
den. De band krijgt er een kei van een
gitarist bij in de persoon van Rudi de
Queljoe. Bas speelt André Versluys en
de andere gitaar is in handen van Jan
van de Mey. 1
Zijn terugkeer ontketent bij Hedda,
die zich nu blijvend geconfronteerd
ziet met het vooruitzicht van een leven
in middelmatigheid, een tomeloze
vernietigingsdrang, waaraan zij ten
slotte ook zelf te gronde gaat.
de Hobo
ïrdelen: een
rziek, waar de
bespeeld wordt door Bavo
een bluegrass-set met veel
e- werkjes, waarin de viool
Ider een grote rol is toe-
Shura, Japanse film in Kultureel Sentrum
In het kader van het maandprogramma
over de Japanse film zal op woensdag
16 november om 20u.30, in het Kul
tureel Sentrum de film «Shura» (1970)
van Toshio Matsumoto vertoond
worden.
Het is een verhaal over mensen die
door alles verraden worden: door de
liefde, de politiek, de anderen en door
zichzelf. De film speelt zich af in het
verre verleden, maar is tegelijkertijd
een kritische verwijzing naar de sa-
Amalia menie ving van nu.
misverstanden, het ene lokte het an
dere uit.
Toen ik het doorkreeg,
om alles te herstellen. II
om die ervaring rechtstr
men.
Vandaar dat «Kamikate Sangro
Taisetsu», een Kabuki-stuk uit de
18-de eeuw, me als spiegel heeft ge
diend om mijn thema te verduidelij- I
ken.
Het is een dwaas een wreed verhaal,
waarin de hoofdfiguren door alles
worden verraden.
Deze nachtmerrie v:
den, doordrenkt van
die niet nauw verbot
duisternis t
sumoto zei
op en de
i-het-zelf» opzet
optredens versieren,
als veranderd in een
uit het verre verle-
jordrenkt van bloed en haat, is
t nauw verbonden met de helse
van deze tijd?», aldus Mat-
;lf over «Shura».
e brengt «Hedda
Hendrik Ibsen in een re-
Coolen. Aan deze voor-
/ordt meegewerkt door Bas
nburg, Anne-Wil Blankers,
Enny Meunier, Maijon Brandsma,
Wim de Haas, Wim van Rooy en Bep
Westerduin. Woensdag 23 november
in de schouwburg.
De hoofdfiguur is een gencraalsdo,
ter, Hedda Gabler, die na
bonden jeugd in het huwelijk is get
den met de nogal saaie kunsthistorie
Jörgen.Tesman. Als het jonge paar net
terug is van de huwelijksreis, keert
Vitesse ontstond in auj
een notoire druggebtu
zondheidsfreak de
sloegen.
Herman Brood en Herman van
Boeyen oogstten nog meer verbazing
door reeds twee maanden na de op
richting met een L.P. op de proppen te
komen.
Maar rond de jaarwisseling 1975 - 76
konden de cynici weer opgelucht
ademhalen, want het zo spectaculair
gestarte VITESSE had de geest gege
ven.
speelfilmer in 1969 met «Begrafenis
stoet van rozen».
«Shura» is zijn tweede speelfilm.
Aanleiding tot de konkretesering van
het thema (misverstanden die leiden
tot de vreselijkste gewelddaden) is de
liefde van Gengobe voor Koman,
welke ondermijndt wordt.
Als Gengobe hoort dat Koma beloofd
is aan een lid van de vijandelijke
Kono-familie, begint er een proces
van groeiende misverstanden, be
driegerijen en wraakgevoelens, dat
uiteindelijk zal eindigen in een aantal
moorden en zelfmoorden.
«Het komt voor dat bijzondere om
standigheden menselijke betrekkingen
belemmeren en een situatie bemoeilij
ken.
De laatste twintig jaar zijn voor mij
niet anders geweest dan een hele serie Amerikaans
muziekprogramma
voor piano en hobo
Woensdagmiddag
jeugdtheater in
He Studio-zaai
Theater Augustus
met «Dromen»
Jn de serie «Jeugdtheater» brengt
theater «Augustus» op woensdag
middag 16 november om 14.30 uur in
de Studio-zaal van de Stads-
fehouwburg het geweldige kin-
lertheaterstuk «Dromen». Zoals de
titel al aangeeft speelt het stuk hele
maal in op de fantasiewereld van de
I jigdige bezoekers.
leeds komt het dromen terug in dit
J teaterstuk. Hoofdpersoon Jantje
J toomt dat hij naar bed gaat. Het bed
I legint te leven. Hij droomt dat hij ge-
i’ rekt wordt door een lakei op een
I fommer, die hem meeneemt naar het
kleis. De prinses wil met Jantje
f föuwen, maar de prinses blijkt niet zo
leel aantrekkelijk te zijn. Jantje vl
♦en belandt dan weer in een schooll
Waarin alles omgedraaic
en taal is verboden. Snoe"
verplicht. Het stuk woi
jnet een muzikale droom,
kinderen kunnen meedoe
J)e toegangsprijs van F
is altijd f 2,50. De kaar.,
steeds één week voor de
^Dromen» wordt gesp*"»1
tieren van zes tot en n._.
■volgende jeufJ'
'Woensdag 23 novembt.
toeters uit Huizen met het
toenspel «De prinses en de draak»,
tfgewisseld wordt met konferencer en
sneltekenen.
rinses _.v.
:1 zijn. Jantje vlucht
veer in een schoolklas,
igedraaid is. Rekenen
oepen en slapen
/ordt afgesloten
m, waaraan alle
ioen.
het jeugdtheater
rartverkoop start
voorstelling,
speeld voor kin-
met twaalf jaar.
ugdvoorstelling
iber komt Nelly
pop-
dat
Op donderdag 10 november, om
20u.30 brengt de theatergroep «Kom
post» een verrassend programma in
het kultureel sentrum, waarin bewe-
gingsstukken, toneel, dans, zang en
gedichten afwisselend, in elkaar
overlopend, vaak vermengd gebruikt
worden.
Behandeld worden dingen,
persoonlijk raken en die
hoogdravende bla-bla of te opge
leukigheid tot theater gemaakt
den.
Het eet
staat i
met als vt
theater?
het een leuke show zijn of ernstig
tilleerd?
een tekst uit je hoofd leren en
Is een interview theater? Is
vertellen, een diskussie,
ik 20 maal herhaald,
Dit mag U niet missen. Eén van de top-voorstellingen in het seizoen 1977-1978 van
de Stadsschouwburg Tilburg. Het Russische Staatsensemble «Berjozka» met een
onvoorstelbare zang- en dans-show. «Berjozka», dat berkenboompje» betekent,
is één van de meest geliefde zang- en dansensembles van Rusland.
De groep maakt vele toernees door Europa, Azië, Afrika en de U.S.A., steeds met
overweldigend sukses. In 1965 was de groep ook in Tilburg en zorgde voor een
uniek optreden. De groep staat onder leiding van Nadezja Nadezjina, die vroeger
solodanseres was van het Bolshoi Theater in Moskou. Zij was de eerste, die de
'Russische folklore zo bewerkte, dat ze een oorspronkelijke en nieuwe kunst schiep.
Een weerspiegeling van de folkloristische overvloed vinden wij in de prachtige,
vaak onstuimige, soms bekoorlijke, soms kiucF*"-J
zangkunst. Berjozka werd opgericht in 1
daar de naam) maakte het ensemble onr
berk is het symbool van het Russische meisje en de beval
ontroert de lyrische geest van dit volk. De technische vol
bereikt heeft, het samenspel, de samenzang, de r
deze begaafde danseressen en dansers niet g-
perfektie zelf, maar om de tradities, de schoor
kunst in zijn beste vormen in stand te houden. Zon<
schouwburg.
Voor de vierde maal in succesie or
ganiseert Jazzclub The Old Fashion
een groot St.-Nicolaasfeest op de dag
van de aankomst van de Goed Heilig
Man. Om ca. 15.00 uur start in The
Talk of The Town het St.-Nicolaas
feest met de muziek van The Black
Pieter Jazzband. De leden van dit or
kest zijn speciaal voor een Pieter-
training naar Spanje geweest en vol
gens de laatste berichten hebben ze
allemaal het diploma «muziek zwarte
Piet» behaald. Als alles goed gaat zul
len ze dan ook in het gevolg van Sint-
Nicolaas aanwezig zijn en als het weer
meezit reeds hun kunnen laten horen
en zien op straat tijdens het voorbij
trekken van de stoet. Na de intocht
van de Sint zal deze onmiddellijk een
bezoek brengen aan The Talk of The
Town zoals hij dat al jaren op een rij
doet in The Old Fashion. Deze middag
is gratis toegankelijk voor iedereen;
voor de kinderen is in het keldercafé
een grote creche ingericht waar de Sint
zal vertoeven. Voor belangstellenden
kunnen we nog mededelen dat de le
den van The Black Pieter Jazzband
bestaat uit de leden van de bekende
Old Fashion Jazzband.
De band treedt zeer vaak
oorspronkelijke «doe-
(zelf roadieën, c
etc.) is inmiddel
professionele.
Er wordt gewerkt met een manager,
een geluids- en een lichttechnicus,
maar bovenal muzikaal heeft VI
TESSE nu haar formule gevonden,
dus ligt het voor de hand om de studio
in te gaan.
Hier maakt VITESSE
L.P., RENDEZ-VOUS,
duidelijkheid niets te wensen
Korte swingende nummers,
voor stuk de adrenaline -
stimuleren.
Op de hoesfoto staan alle oude
nieuwe VITESSE-leden broeder......
naast elkaar, waardoor je op het eerste
gezicht meent met een veertienmans o__.
formatie van doen te hebben, samen- Michael Cave begon op 6-jarige
gesteld uit leden van de Houseband, tijd piano te spelen en debuteert
Trace, Wild Romance, Cake, At- -
traction, Cuby The Blizzards en
Vitesse.
De plaat is in zijn geheel door de band en compositie), daarna aan de «Uni-
zelf geschreven en geproduceerd. versity of Southern California». Mo-
A1 met al lijkt de verwachting gerecht- menteel is hij docent aan de «Univer-
Neerlands beste sity of California» te Los Angeles. Hij
k plaatsucces zal werd onderscheiden met de eerste
prijs voor piano «national society of
arts», Fresno symfony competition,
en Denver symfony competition. Als
componist verwierf hij bekendheid
met zijn werken: «Pandora’s Box» en
«Ecclesiastes».
Frank van Koten kreeg zijn eerste ho-
bolessen van zijn vader Gé van Koten
en debuteerde op 18-jarige leeftijd met
het concert voor 2 hobo’s en orkest
van Alexander Voormolen, samen
met zijn vader en het Radio Kameror
kest o.l.v. Roelof Krol.
Aan het Amsterdams Muzieklyceum
(thans Sweelinck Conservatorium)
studeerde hij bij Han de Vries, waar
het einddiploma met onderscheiding
behaald werd. In 1968 zette hij zijn
studie voort, voor een jaar bij Heinz
Hollinger aan de «Staatliche Hoch-
schule für Musik» te Freiburg.
Hij werd meerdere malen internatio
naal onderscheiden.
Voordat hij als solohoboïst van het
Radio Philharmonisch Orkest werd
benoemd, was hij ondermeer verbon
den aan het Nederlands Kamerorkest.
Momenteel is hij docent aan het
Utrechts Conservatorium.
WAKEN regisseerde, komt terug om
van de Rovers een even jong als
sprankelend spektakel te maken,
maken.
De Rovers zijn een stel gestudeerde
burgerzonen, die zich onder leiding
van Karl Moor terugtrekken uit de
geordende maatschappij, om in de
wouden van Bohemen te gaan leven.
Karl heeft een konflikt met zijn vader,
dat wordt uitgebuit door zijn jongere
broer Franz, die geen middel schuwt
om het vaderlijk erfdeel in handen te
krijgen. Hij sluit zijn vader in een ker
ker en probeert Karls geliefde,
voor zich te winnen.
Karl keert terug om deze plannen te Toshio Matsumoto, geboren in 1932,
verijdelen... studeerde letteren aan de universiteit
van Tokio en was omstreeks 1960
/erkzaam als leidend Japans film-
riticus. Zelf maakte hij enkele korte
ms, zowel experimentele als docu-
mtaire, voordat hij debuteerde als
Tijdens de schouwburgerdag gaf mu-
ziektejater «Paradoks» al een voor
proefje van het nieuw programma. Op
woensdag 16 november kunt U in de
Studio-zaal het volledig programma
meebeleven. In de avondvullende
voorstelling «Laran, Walter, Ton
Tweemaal Jack en Ik» worden diverse
situaties en schetsen aaneenge
schakeld met behulp van de theatere-
lementen muziek, mime, beeld, licht
en voordracht. Paradoks gebruikt een
menselijk figuur, zoals een komiek of
een arbeider, niet als voorbeeld om
diens leven weer te geven, maar
slechts als middel om grondgedachten
gestalte te geven. Elk figuur of ver
haal, iedere situatie is slechts een kap
stok, waaraan het thema wordt opge
hangen. Het programma wordt ge
bracht door Lauran van de Sanden,
Ton Hoovers, Walter Goverde, Jack
Timmermans en Jack Gooyaers.
Op zondagmiddag 13 november om
14.30 uur, zullen Frank van Koten
(hobo) en Michael Cave (piano) een
concert verzorgen in het Kultureel
Sentrum Tilburg.
Het oorspronkelijke programrr
muziekstukken van Amerikt
komponisten) is door organii
omstandigheden gewijzigd,
er slechts één muziekstuk van
spronkelijke vier wordt uitgt
Daarnaast worden nu stul
bracht van Eur~
Ondanks deze wi
gramma mins
zijn:
sonate,
Poulenc (1899-1963): soi
moire de Serge Prol
Bruynèl: softsong.; Mich
nate «nothing gold
e en Debussy (1
srlijk d’anacabri;
nu samen f368,
Zuidelijk Toneel Globe brengt zater
dag 19 november de Landelijk Pre
mière van het toneelstuk «De Rovers»
van Friedrich Schiller in de Stads
schouwburg Tilburg. Donderdag 17 en
vrijdag 18 november zijn de eerste
twee voorstellingen van dit boeiende
toneelstuk te zien.
«De Rovers» is de eerste grote pro-
duktie van het Zuidelijk Toneel Globe
in dit nieuwe theaterseizoen. Regis
seur is Ulrich Greiff. Het dekor en de
kostuums zijn van Wolf Munzner. Er
wordt gespeeld door Theu Boermans,
Jan-Anne Drenth
Hoes, Evert Hc
Hans Ligtvoet, I
Rigters, Michel
Rooymans,
Henk Ut
Vroom.
DE ROVERS is een drama zoals al
leen de Romantiek op het hoogtepunt
van Sturm und Drang-periode kon
kreëren. Schiller begon eraan te
schrijven toen hij achttien jaar was en
voltooide het op zijn één en twintigste.
Tal van thema’s vechten om voor
rang individu kontra maatschappij,
mensenvriend kontra mensenvijand,
jeugd kontra ouders, het leven in een
goed georganiseerde staat kontra het
leven in de vrije natuur en al deze
zaken gevangen in een romantisch
verhaal, waarin jeugd, hartstocht en
idealen de toon aangeven.
Ulrich Greiff die vorig seizoen bij
Globe een verrassende voorstelling
van Wedekinds VOORJAARSONT-
Middelpunt is iemand van de generatie
van de spelers, die op een bepaald
moment in haar leven gekon-
fronteerd wordt met haar jeugd en haar
vrienden van toen, die het allemaal
zogenaamd gemaakt hebben in de
maatschappij. Ook in dit gedeelte
wordt gebruik gemaakt van zoveel
mogelijk verschillende theater
vormen.
Stichting theatergroep Kompost be
staat uit 4 mensen, die al enkele jaren
op totaal verschillende wijze met
theater bezig waren.
Sjoukje Osinga had een klassieke bal
letopleiding, Arnold de Groot was
medewerker aan shows in binnen- en
buitenland, Marijke Huijbregts volgde
o.a. lessen bij Martha Graham, Jan
Wartena was akteur en speldocent.
Binnen de theatergroep Kompost
willen ze zich ontwikkelen tot all
round artiesten, die zich bezighouden
met theater in de ruimste zin van het
woord.
Gib Gilbeau, «Big Sand River» en «I
Must Be Dreaming».
Buitenlandse country rock groepen als
The Flying Burrito Brothers, Com
mander Cody, e.a. hebben er in Ne
derland in ieder geval een geduchte
concurrent bij en deze elpee zal de
groep ook buiten Nederland flink in
aanzien doen stijgen.
Leen Mulder vormde interijd met le
den van de groep Country Fair een
vernieuwde Hobo Stringband, en de J
folk werd ingeruild voorcountry-rock.
Per 1 april 1977 werd de groep uitge-
breid met gitarist Cor de Boo (ex
Dump, Dallic Control).
De groep bestaat sinsdien uit: Bavo j
Dekker, steelgitaar en banjo; Cor MK
Nieuwpoort, drums, wasbord en 3e
stem; Hans Tonkes, basgitaar en I
zang; Guus Bos. Leadgitaar, man-
doline en zang; Leen Mulder, viool, l||
mandoline en gitaar en Cor de Boo,
gitaar. K
ook een oude jeugdliefde van Hedda,
*“”ens studiegenoot van Tesman, de
wi tijds briljante maar door drank aan
3r wal geraakte Ejlert Lövborg, in
lijkbaar
zijneJ
lijk Tor
ïrseizot
Het
Wolf
speeld door Theu
Drenth, Guus Hoes, Hans
Holtzer, Joep Laan,
Frans Mulder, Henk
ichel van Rooy, Huib
Gi Sonnen, Peter Stam,
Jterwijk, Jes Vriens en Siem
:nt twee onder
set country-rock mu;
steelgitaar bespeeld wc
Dekker en e
authentieke
van Leen Muk
bedacht.
Beide stijlen zijn uiteraard vertegen
woordigd op de elpee «Down the
Road» die in september 1976 op het
Negram label werd uitgebracht.
Op deze elpee komt de Hobo String
band natuurlijk veel beter tot zijn recht
dan op de enige maanden daarvoor
uitgebrachte single «Sally-G».
De maatstaven in singleband kunnen
moeilijk gehanteerd worden voor een
elpee-groep als de Hobo Stringband,
en omdat het overigens uitstekende
«Sally-G» geen hit werd moest de
groep zich op de platenmarkt nog even
tevreden stellen met een minieme rol.
«Down the Road» werd geproduceerd
door Roy Beltman en bevat 13 num
mers.
De Hobo Stringbar
naast enkele eigen
onbekende doch
country-nummers van
aard, zoals «The Fallen L
Steven Stils, «Take A City
TT J L