r kultureel sentrum IS lp KOMPOST GLOBE MET Lveld «DE ROVERS ij EN Haagse Comedie met Hedda Gabler f 3790,- van Hendrik Ibsen The talk of the town Wereldberoemd dansensemble St.-Nicolaasfeest in The Talk of The Town Het zit nog steeds goed... in de stadsschouwburg. Vitesse zondagavond 13 november in LACOLLiNE IJ /EN HELD The Hobo String Band «Berjozka» USSR >r 1977 pagina 16 DE TILBURGSE KOERIER Donderdag 10 november 1977 pagina 17 O deKbningswei LANDELIJKE PREMIÈRE OP 19 NOVEMBER ont die )T 9 U. Piano’s vanaf raliteit Topvoorstelling in schouwburg Zaterdagavond in The Talk of The Town -'W at 21,00 uur 4 Tilburgse groep Paradoks in Studio RODIER PARIS Gitaar versterker Vleugels Orgels Diverse occasions Gitaren en alle muziekinstrumenten Bladmuziek Tivolistraat 67-69, Tilburg Tel. 013-434762 die ons zonder "gelegde t wor- r dat i», een :neraalsdoch- na een onge- elijk is getre- icus we icritk films mer Kaatsheuvel erk i terugkee zich nu ‘hetv was het te laat Ik geneerde me treeks te verfil md vertolkt hier- composities, veel i voortreffelijke uiteenlopende Eaglevan y Hide» van De Haagse Comedie Gabler» van Hendrik gie van Kees C stelling wc ten Batenl geschreven met al lijkt de verwachting gerecht vaardigd, dat één van Neerlands beste live-groepen thans ook plaatsucces zal gaan oogsten. Gitaar, Jan van de Mey; gitaar, Rudi de Queljoe; bas: André Verluys; drums: Herman van Boeyen. mgustus 1975 toen aruiker en een ge- handen ineen Dagelijks inschrijving mogelijk voor het nemen van muziekles in orgel - piano - trompet - saxofoon - klarinet - dwarsfluit - gitaar - drums en blokfluit Vraag om toesturing van een gratis folder of kom even langs onze zaak Moet het i en gestikiw.. Is het een ti opzeggen? Is een verhaal één gesprei theater? Het tweede deel is een geheel. Onder het nog altijd toenemende aan tal Nederlandse country-groepen neemt de uit Alkmaar e.o. afkomstige Hobo String Band een vooraanstaande positie in. Al geruime tijd trekt deze 6-mans for matie langs het Nederlandse clubciruit met een uiterst proffessionele i wij in de prachtige, country-show, die tot in alle uithoeken s kluchtige en altijd betoverende dans-en van Nederland "iet groot enthou- 1945. De beroemde «berkendans» (van- siasme wordt ontvangen, imiddellijk beroemd in heel Rusland. De hve-optreden van isje en de bevalligheid van deze rondedans E technische volmaaktheid, die deze groep n<> de moderne choreografie worden door ..■et gebruikt terwille van die uiterlijke ""-■onste gedachten van de oude volks- idag 20 november in de Stads- het hebber Ook in gemaakt van ••schillende 1 haar tweede die aan i overlaat: die stuk - productie nararqma (4 Amerikaanse misatorische waardoor an de oor- itgevoerd. ikken ge- iropese komponisten. wijziging zal het pro- imma minstens even interessant Gaetano Donizetti (1797-1848): andante-allegro; Francis [1899-1963): sonate a la mé- e Serge Prokofieff; Ton iftsong.; Michael Cave: so- ...ing gold can stay»; Claude (1862-1918) les collines w anacabri; Camille Saint-Saëns (1835-1921) sonate, andantino-al- legretto-molto allegro. Michael Cave begon op 6-jarige leef tijd piano te spelen en debuteerde 14 jaar oud met het pianoconcert van E. Grieg. Hij studeerde aan het «Institute of Arts» te Califomië (piano :rste deel van de voorstelling be- uit verschillende onderdelen, /erbindend thema: wat is Drummer Herman van Boeyen bleef echter niet bij de pakken neerzitten: amper zes weken later stond er al weer een gloednieuw VITESSE op de plan ken, dat inmiddels ruim driehonderd optredens op zijn naam heeft staan, tevens studiegenoot van Tesman, de Tevens zag Van Boeyen zijn kans eertijds briljante maar door drank aan schoon om zich te ontwikkelen als lager wal geraakte Ejlert Lövborg, in zanger en componist. Dit gaf nogal wat hun beider leven terug. Hij is blijkbaar deining in de groep, waardoor de tra- over zijn dieptepunt heengekomen en ditionele bezettingswisselingen ook in heeft een boek geschreven, waarin hij 1976 doorgang konden vinden (al wa- zijn vroegere beloftes ten volle inlost. ren het er dan nog maar vier, tegen vijf in het jaar daarvoor...). Met slechts één wisseling lijkt VI TESSE in 1977 stabiel te zijn gewor den. De band krijgt er een kei van een gitarist bij in de persoon van Rudi de Queljoe. Bas speelt André Versluys en de andere gitaar is in handen van Jan van de Mey. 1 Zijn terugkeer ontketent bij Hedda, die zich nu blijvend geconfronteerd ziet met het vooruitzicht van een leven in middelmatigheid, een tomeloze vernietigingsdrang, waaraan zij ten slotte ook zelf te gronde gaat. de Hobo ïrdelen: een rziek, waar de bespeeld wordt door Bavo een bluegrass-set met veel e- werkjes, waarin de viool Ider een grote rol is toe- Shura, Japanse film in Kultureel Sentrum In het kader van het maandprogramma over de Japanse film zal op woensdag 16 november om 20u.30, in het Kul tureel Sentrum de film «Shura» (1970) van Toshio Matsumoto vertoond worden. Het is een verhaal over mensen die door alles verraden worden: door de liefde, de politiek, de anderen en door zichzelf. De film speelt zich af in het verre verleden, maar is tegelijkertijd een kritische verwijzing naar de sa- Amalia menie ving van nu. misverstanden, het ene lokte het an dere uit. Toen ik het doorkreeg, om alles te herstellen. II om die ervaring rechtstr men. Vandaar dat «Kamikate Sangro Taisetsu», een Kabuki-stuk uit de 18-de eeuw, me als spiegel heeft ge diend om mijn thema te verduidelij- I ken. Het is een dwaas een wreed verhaal, waarin de hoofdfiguren door alles worden verraden. Deze nachtmerrie v: den, doordrenkt van die niet nauw verbot duisternis t sumoto zei op en de i-het-zelf» opzet optredens versieren, als veranderd in een uit het verre verle- jordrenkt van bloed en haat, is t nauw verbonden met de helse van deze tijd?», aldus Mat- ;lf over «Shura». e brengt «Hedda Hendrik Ibsen in een re- Coolen. Aan deze voor- /ordt meegewerkt door Bas nburg, Anne-Wil Blankers, Enny Meunier, Maijon Brandsma, Wim de Haas, Wim van Rooy en Bep Westerduin. Woensdag 23 november in de schouwburg. De hoofdfiguur is een gencraalsdo, ter, Hedda Gabler, die na bonden jeugd in het huwelijk is get den met de nogal saaie kunsthistorie Jörgen.Tesman. Als het jonge paar net terug is van de huwelijksreis, keert Vitesse ontstond in auj een notoire druggebtu zondheidsfreak de sloegen. Herman Brood en Herman van Boeyen oogstten nog meer verbazing door reeds twee maanden na de op richting met een L.P. op de proppen te komen. Maar rond de jaarwisseling 1975 - 76 konden de cynici weer opgelucht ademhalen, want het zo spectaculair gestarte VITESSE had de geest gege ven. speelfilmer in 1969 met «Begrafenis stoet van rozen». «Shura» is zijn tweede speelfilm. Aanleiding tot de konkretesering van het thema (misverstanden die leiden tot de vreselijkste gewelddaden) is de liefde van Gengobe voor Koman, welke ondermijndt wordt. Als Gengobe hoort dat Koma beloofd is aan een lid van de vijandelijke Kono-familie, begint er een proces van groeiende misverstanden, be driegerijen en wraakgevoelens, dat uiteindelijk zal eindigen in een aantal moorden en zelfmoorden. «Het komt voor dat bijzondere om standigheden menselijke betrekkingen belemmeren en een situatie bemoeilij ken. De laatste twintig jaar zijn voor mij niet anders geweest dan een hele serie Amerikaans muziekprogramma voor piano en hobo Woensdagmiddag jeugdtheater in He Studio-zaai Theater Augustus met «Dromen» Jn de serie «Jeugdtheater» brengt theater «Augustus» op woensdag middag 16 november om 14.30 uur in de Studio-zaal van de Stads- fehouwburg het geweldige kin- lertheaterstuk «Dromen». Zoals de titel al aangeeft speelt het stuk hele maal in op de fantasiewereld van de I jigdige bezoekers. leeds komt het dromen terug in dit J teaterstuk. Hoofdpersoon Jantje J toomt dat hij naar bed gaat. Het bed I legint te leven. Hij droomt dat hij ge- i’ rekt wordt door een lakei op een I fommer, die hem meeneemt naar het kleis. De prinses wil met Jantje f föuwen, maar de prinses blijkt niet zo leel aantrekkelijk te zijn. Jantje vl ♦en belandt dan weer in een schooll Waarin alles omgedraaic en taal is verboden. Snoe" verplicht. Het stuk woi jnet een muzikale droom, kinderen kunnen meedoe J)e toegangsprijs van F is altijd f 2,50. De kaar., steeds één week voor de ^Dromen» wordt gesp*"»1 tieren van zes tot en n._. ■volgende jeufJ' 'Woensdag 23 novembt. toeters uit Huizen met het toenspel «De prinses en de draak», tfgewisseld wordt met konferencer en sneltekenen. rinses _.v. :1 zijn. Jantje vlucht veer in een schoolklas, igedraaid is. Rekenen oepen en slapen /ordt afgesloten m, waaraan alle ioen. het jeugdtheater rartverkoop start voorstelling, speeld voor kin- met twaalf jaar. ugdvoorstelling iber komt Nelly pop- dat Op donderdag 10 november, om 20u.30 brengt de theatergroep «Kom post» een verrassend programma in het kultureel sentrum, waarin bewe- gingsstukken, toneel, dans, zang en gedichten afwisselend, in elkaar overlopend, vaak vermengd gebruikt worden. Behandeld worden dingen, persoonlijk raken en die hoogdravende bla-bla of te opge leukigheid tot theater gemaakt den. Het eet staat i met als vt theater? het een leuke show zijn of ernstig tilleerd? een tekst uit je hoofd leren en Is een interview theater? Is vertellen, een diskussie, ik 20 maal herhaald, Dit mag U niet missen. Eén van de top-voorstellingen in het seizoen 1977-1978 van de Stadsschouwburg Tilburg. Het Russische Staatsensemble «Berjozka» met een onvoorstelbare zang- en dans-show. «Berjozka», dat berkenboompje» betekent, is één van de meest geliefde zang- en dansensembles van Rusland. De groep maakt vele toernees door Europa, Azië, Afrika en de U.S.A., steeds met overweldigend sukses. In 1965 was de groep ook in Tilburg en zorgde voor een uniek optreden. De groep staat onder leiding van Nadezja Nadezjina, die vroeger solodanseres was van het Bolshoi Theater in Moskou. Zij was de eerste, die de 'Russische folklore zo bewerkte, dat ze een oorspronkelijke en nieuwe kunst schiep. Een weerspiegeling van de folkloristische overvloed vinden wij in de prachtige, vaak onstuimige, soms bekoorlijke, soms kiucF*"-J zangkunst. Berjozka werd opgericht in 1 daar de naam) maakte het ensemble onr berk is het symbool van het Russische meisje en de beval ontroert de lyrische geest van dit volk. De technische vol bereikt heeft, het samenspel, de samenzang, de r deze begaafde danseressen en dansers niet g- perfektie zelf, maar om de tradities, de schoor kunst in zijn beste vormen in stand te houden. Zon< schouwburg. Voor de vierde maal in succesie or ganiseert Jazzclub The Old Fashion een groot St.-Nicolaasfeest op de dag van de aankomst van de Goed Heilig Man. Om ca. 15.00 uur start in The Talk of The Town het St.-Nicolaas feest met de muziek van The Black Pieter Jazzband. De leden van dit or kest zijn speciaal voor een Pieter- training naar Spanje geweest en vol gens de laatste berichten hebben ze allemaal het diploma «muziek zwarte Piet» behaald. Als alles goed gaat zul len ze dan ook in het gevolg van Sint- Nicolaas aanwezig zijn en als het weer meezit reeds hun kunnen laten horen en zien op straat tijdens het voorbij trekken van de stoet. Na de intocht van de Sint zal deze onmiddellijk een bezoek brengen aan The Talk of The Town zoals hij dat al jaren op een rij doet in The Old Fashion. Deze middag is gratis toegankelijk voor iedereen; voor de kinderen is in het keldercafé een grote creche ingericht waar de Sint zal vertoeven. Voor belangstellenden kunnen we nog mededelen dat de le den van The Black Pieter Jazzband bestaat uit de leden van de bekende Old Fashion Jazzband. De band treedt zeer vaak oorspronkelijke «doe- (zelf roadieën, c etc.) is inmiddel professionele. Er wordt gewerkt met een manager, een geluids- en een lichttechnicus, maar bovenal muzikaal heeft VI TESSE nu haar formule gevonden, dus ligt het voor de hand om de studio in te gaan. Hier maakt VITESSE L.P., RENDEZ-VOUS, duidelijkheid niets te wensen Korte swingende nummers, voor stuk de adrenaline - stimuleren. Op de hoesfoto staan alle oude nieuwe VITESSE-leden broeder...... naast elkaar, waardoor je op het eerste gezicht meent met een veertienmans o__. formatie van doen te hebben, samen- Michael Cave begon op 6-jarige gesteld uit leden van de Houseband, tijd piano te spelen en debuteert Trace, Wild Romance, Cake, At- - traction, Cuby The Blizzards en Vitesse. De plaat is in zijn geheel door de band en compositie), daarna aan de «Uni- zelf geschreven en geproduceerd. versity of Southern California». Mo- A1 met al lijkt de verwachting gerecht- menteel is hij docent aan de «Univer- Neerlands beste sity of California» te Los Angeles. Hij k plaatsucces zal werd onderscheiden met de eerste prijs voor piano «national society of arts», Fresno symfony competition, en Denver symfony competition. Als componist verwierf hij bekendheid met zijn werken: «Pandora’s Box» en «Ecclesiastes». Frank van Koten kreeg zijn eerste ho- bolessen van zijn vader Gé van Koten en debuteerde op 18-jarige leeftijd met het concert voor 2 hobo’s en orkest van Alexander Voormolen, samen met zijn vader en het Radio Kameror kest o.l.v. Roelof Krol. Aan het Amsterdams Muzieklyceum (thans Sweelinck Conservatorium) studeerde hij bij Han de Vries, waar het einddiploma met onderscheiding behaald werd. In 1968 zette hij zijn studie voort, voor een jaar bij Heinz Hollinger aan de «Staatliche Hoch- schule für Musik» te Freiburg. Hij werd meerdere malen internatio naal onderscheiden. Voordat hij als solohoboïst van het Radio Philharmonisch Orkest werd benoemd, was hij ondermeer verbon den aan het Nederlands Kamerorkest. Momenteel is hij docent aan het Utrechts Conservatorium. WAKEN regisseerde, komt terug om van de Rovers een even jong als sprankelend spektakel te maken, maken. De Rovers zijn een stel gestudeerde burgerzonen, die zich onder leiding van Karl Moor terugtrekken uit de geordende maatschappij, om in de wouden van Bohemen te gaan leven. Karl heeft een konflikt met zijn vader, dat wordt uitgebuit door zijn jongere broer Franz, die geen middel schuwt om het vaderlijk erfdeel in handen te krijgen. Hij sluit zijn vader in een ker ker en probeert Karls geliefde, voor zich te winnen. Karl keert terug om deze plannen te Toshio Matsumoto, geboren in 1932, verijdelen... studeerde letteren aan de universiteit van Tokio en was omstreeks 1960 /erkzaam als leidend Japans film- riticus. Zelf maakte hij enkele korte ms, zowel experimentele als docu- mtaire, voordat hij debuteerde als Tijdens de schouwburgerdag gaf mu- ziektejater «Paradoks» al een voor proefje van het nieuw programma. Op woensdag 16 november kunt U in de Studio-zaal het volledig programma meebeleven. In de avondvullende voorstelling «Laran, Walter, Ton Tweemaal Jack en Ik» worden diverse situaties en schetsen aaneenge schakeld met behulp van de theatere- lementen muziek, mime, beeld, licht en voordracht. Paradoks gebruikt een menselijk figuur, zoals een komiek of een arbeider, niet als voorbeeld om diens leven weer te geven, maar slechts als middel om grondgedachten gestalte te geven. Elk figuur of ver haal, iedere situatie is slechts een kap stok, waaraan het thema wordt opge hangen. Het programma wordt ge bracht door Lauran van de Sanden, Ton Hoovers, Walter Goverde, Jack Timmermans en Jack Gooyaers. Op zondagmiddag 13 november om 14.30 uur, zullen Frank van Koten (hobo) en Michael Cave (piano) een concert verzorgen in het Kultureel Sentrum Tilburg. Het oorspronkelijke programrr muziekstukken van Amerikt komponisten) is door organii omstandigheden gewijzigd, er slechts één muziekstuk van spronkelijke vier wordt uitgt Daarnaast worden nu stul bracht van Eur~ Ondanks deze wi gramma mins zijn: sonate, Poulenc (1899-1963): soi moire de Serge Prol Bruynèl: softsong.; Mich nate «nothing gold e en Debussy (1 srlijk d’anacabri; nu samen f368, Zuidelijk Toneel Globe brengt zater dag 19 november de Landelijk Pre mière van het toneelstuk «De Rovers» van Friedrich Schiller in de Stads schouwburg Tilburg. Donderdag 17 en vrijdag 18 november zijn de eerste twee voorstellingen van dit boeiende toneelstuk te zien. «De Rovers» is de eerste grote pro- duktie van het Zuidelijk Toneel Globe in dit nieuwe theaterseizoen. Regis seur is Ulrich Greiff. Het dekor en de kostuums zijn van Wolf Munzner. Er wordt gespeeld door Theu Boermans, Jan-Anne Drenth Hoes, Evert Hc Hans Ligtvoet, I Rigters, Michel Rooymans, Henk Ut Vroom. DE ROVERS is een drama zoals al leen de Romantiek op het hoogtepunt van Sturm und Drang-periode kon kreëren. Schiller begon eraan te schrijven toen hij achttien jaar was en voltooide het op zijn één en twintigste. Tal van thema’s vechten om voor rang individu kontra maatschappij, mensenvriend kontra mensenvijand, jeugd kontra ouders, het leven in een goed georganiseerde staat kontra het leven in de vrije natuur en al deze zaken gevangen in een romantisch verhaal, waarin jeugd, hartstocht en idealen de toon aangeven. Ulrich Greiff die vorig seizoen bij Globe een verrassende voorstelling van Wedekinds VOORJAARSONT- Middelpunt is iemand van de generatie van de spelers, die op een bepaald moment in haar leven gekon- fronteerd wordt met haar jeugd en haar vrienden van toen, die het allemaal zogenaamd gemaakt hebben in de maatschappij. Ook in dit gedeelte wordt gebruik gemaakt van zoveel mogelijk verschillende theater vormen. Stichting theatergroep Kompost be staat uit 4 mensen, die al enkele jaren op totaal verschillende wijze met theater bezig waren. Sjoukje Osinga had een klassieke bal letopleiding, Arnold de Groot was medewerker aan shows in binnen- en buitenland, Marijke Huijbregts volgde o.a. lessen bij Martha Graham, Jan Wartena was akteur en speldocent. Binnen de theatergroep Kompost willen ze zich ontwikkelen tot all round artiesten, die zich bezighouden met theater in de ruimste zin van het woord. Gib Gilbeau, «Big Sand River» en «I Must Be Dreaming». Buitenlandse country rock groepen als The Flying Burrito Brothers, Com mander Cody, e.a. hebben er in Ne derland in ieder geval een geduchte concurrent bij en deze elpee zal de groep ook buiten Nederland flink in aanzien doen stijgen. Leen Mulder vormde interijd met le den van de groep Country Fair een vernieuwde Hobo Stringband, en de J folk werd ingeruild voorcountry-rock. Per 1 april 1977 werd de groep uitge- breid met gitarist Cor de Boo (ex Dump, Dallic Control). De groep bestaat sinsdien uit: Bavo j Dekker, steelgitaar en banjo; Cor MK Nieuwpoort, drums, wasbord en 3e stem; Hans Tonkes, basgitaar en I zang; Guus Bos. Leadgitaar, man- doline en zang; Leen Mulder, viool, l|| mandoline en gitaar en Cor de Boo, gitaar. K ook een oude jeugdliefde van Hedda, *“”ens studiegenoot van Tesman, de wi tijds briljante maar door drank aan 3r wal geraakte Ejlert Lövborg, in lijkbaar zijneJ lijk Tor ïrseizot Het Wolf speeld door Theu Drenth, Guus Hoes, Hans Holtzer, Joep Laan, Frans Mulder, Henk ichel van Rooy, Huib Gi Sonnen, Peter Stam, Jterwijk, Jes Vriens en Siem :nt twee onder set country-rock mu; steelgitaar bespeeld wc Dekker en e authentieke van Leen Muk bedacht. Beide stijlen zijn uiteraard vertegen woordigd op de elpee «Down the Road» die in september 1976 op het Negram label werd uitgebracht. Op deze elpee komt de Hobo String band natuurlijk veel beter tot zijn recht dan op de enige maanden daarvoor uitgebrachte single «Sally-G». De maatstaven in singleband kunnen moeilijk gehanteerd worden voor een elpee-groep als de Hobo Stringband, en omdat het overigens uitstekende «Sally-G» geen hit werd moest de groep zich op de platenmarkt nog even tevreden stellen met een minieme rol. «Down the Road» werd geproduceerd door Roy Beltman en bevat 13 num mers. De Hobo Stringbar naast enkele eigen onbekende doch country-nummers van aard, zoals «The Fallen L Steven Stils, «Take A City TT J L

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1977 | | pagina 17