a kultureel sentrum HAMMOND THE VAGABONDS f2490,- La COLLIN': H diXUoocst- LIMOUSINE Het zit nog steeds goed... in de stadsschouwburg, Globe in Studio met irirzen Globe nog twee keer met blijspel Goed Gek nu voor slechts gf «De neef van Rameau» Haagse Komedie met Beschuit met Muisjes van H. Heijermans nteu*1 Donderdag 13 oktober 1977 pagina 13 ir 1977 pagina 12 TILBURGSE KOERIER agoni litie tt Reeds meer dan vijftig jaren een begrip van vertrouwen en service. Jules Croiset speelt Maldoror Globe brengt zaterdag 22 en zondag 23 oktober nog twee keer het dolle blijspel Les Frères Jacques met uniek programma r-»<M a pé de Tel. 42.21.22 i'in dit deKoningswei Programma-overzicht ee grarr «La< reel- Nieuwe Scène en Wannes v.d. Velde spelen en zingen over onderdrukking ROOIER PA" met de echte ’’HAMMOND SOUND” Te beluisteren bij uw HAMMOND-dealer: r onze ^MERS, loemde in deze mesf een t Het ideale instrument voor de beginneling. 'p de werk >ron- o net op eginn* ister i A.s. tuur Jaz-’ suks« toch en muziekhuis JULIANA VAN STOLBERGSTRAAT 7 en 25, TILBURG TEL. 013 420986. /inger-akkoorden matische ritme-begeleiding viiviM memory Het is voor deze groep misschien wel göed om niet steeds in de schaduw te staan van een solo - artiest, maar ein- thema’s: hoe de wordt gemanipu- sroblematiek, de :t systeem in de mas- delijk eens aan het publiek te laten waartoe zij werkelijk in staat zijn. van Reg- r kijkers» 1-specialist Adrian Brine en er wordt gesj Scheer, Joost Prinsen, Huib Rooymans e spoor van werk of van i "treden te bes*- er elke avonc ig is om vt vonders te r tren vol lichtht A.s. vrijdagavond 14 oktober in The Talk of The Town in het kader van het 10e lustrum van de Hogeschool ie naar het maken van ,n veel invloeden zijn komen ook duidelijk i vriend en vijand v ld c; de nde d“- jzc. 'ang- ge- samedia en de noodzaak om alle alter natieven tot een radikale verandering samen te brengen. Zondagmiddag 16 oktober brengt het Kultureel Sentrum om 14u.3O een fa- milieprqgramma van de clown Theo Joling en de bassist Maarten teren Altena’ «konsert voor genaamd. In het kader van week brengt Mar... speciaal proprom" van 4 tot 6 jaar met kan die Jan Klaas1 men». Deze voor: bracht onder auspic reel Sentrum Tilburg, oktober om 14u.30 in c T oegangsprijs: 2,50. Plaats verkoop start woensdag 12 ok tober. speeld en Jes groep momenteel uit 5 personen be staat waafvan 2 toetsenspelers, gitaar, Sfcgitaar en slagwerk. Bovendien zin- ti alle leden van de groep zodat het leel zowel instrumentaal als vocaal ;hoog niveau staat. heerlijk slapen begint bij ons, want daar staat het beste bed, dat er in nederland te krijgen is! Epedabij Slaapwinkel Schouwburgring 25 - Tilburg n/eUlvs spectaculaire verras- in Parijs begonnen in ~“*er aan de Avenue i daar een paar rar het werd met half jaar, tót logelijk i. Don- >urg. een en lauw- jaar anale iet U begin van o alleen de komen: .30 «Iwan, van S.M. oktober 20u.30. :,e» deel II van dag 22 oktober ~ië» van Vsevo- ..agment van de i» van L. Trau- s. zondagmiddag zal als start na- irlijk aantreden The Old Fashion izzband, het huisorkest van The Old ashion. vrt gewaardeerde jazzband die U overigens a.s. woensdagavond kunt Woensdagmiddag jeugdtheater: Poppentheater Marion Wardenaar in de Kinderboeken- irion Wardenaar een programma voor kinderen 6jaar met als titel: «O, o, wat tssen toch ook dro- arstelling wordt ge leien van het Kultu- Woensdag 19 de Studio-zaal. A.s. zondagmiddag start The Old Fas hion wederom met de zondagmiddag - sesjun. In tegenstelling tot vorig jaar gebeurt dit niet elke zondagmiddag maar een aantal keren per maand die tijdig bekend gemaakt worden. De bedoeling is dat bij iedere sesjun een of meerdere bekende jazz - ar tiesten zullen optreden. VOLOP DOLLE PIKANTE PRET MET THEATER VAN DE LACH John Lanting’s Theater van de lach komt vrijdag 14, zaterdag 15 en zondag 16 oktober met een ongekompliceerde lachkomedie. Dit keer met «In de kast, op kast van Michael Pertwee. Naast John Lanting kunt U onder andere aan het we lien Wim Kouwenhoven, Annelies Balhan, Maroesja Lacunes, Floris van Spi sen en Filip Heeneman. Regisseur is Alexander Doré. Deze keer speelt het stuk afin Den Haag en wel in het huis van de Minister van Binnenlandse Zaken, de heer Hendrik O.W. de Greep. Deze voert een intensieve kampagne tegen de porno, de sex en de andere zedeloosheid en wordt hierin gesteund door zijn partijgenoot en medekamerlid Boudewijn Kink. Die Boudewijn is op zijn trouwdag ontvoerd door een stelletje jongelui naar een uiterst ruig feest met als doel de politie te alarmeren en het kamerlid aan de schandpaal te nagelen. Boudewijn weet nog net op tijd te vluchten naar het huis van de eerder gene minister en daar beginnen de verwikkelingen pas goed. De vrije avond gar hardwekkende minister wordt verstoord door de komst van Kink, de politie en... door de aanwezigheid van iets te veel vrouwelijk schoon. A.s. zaterdagavond 15 oktober in The Talk of The Town nóemd, was een onvermijdelijk gevolg van de derde hitsingle in suksessie Don ’t let love bring you down. Later verscheen van deze elpee de vierde single Goodbye and thank you. Een grote bijdrage aan de doorbraak van Limousine is geleverd door pro ducer Martin Duiser wiens monu mentale aanpak een wezenlijk onder deel vormt van de platensound van de groep. A.s. zaterdagavond in The Talk of The Town «Windmill». Zuidelijk Toneel Globe brengt don derdag 20 oktober als kleine zaal - pro- duktie «De neef van Rameau» van Denis Diderot. Regie: Ger Thijs. Me dewerkenden: Hans Hoes en Theu Boer De diak t Jules Croiset, gewijd aan de i Gogh en An- i ook nog een I Het Kollektief Internationale Nieuwe Scène is een vermaard, nogal geënga geerd, toneelgezelschap uit Antwer pen, dat in de afgelopen jaren onder andere veel sukses had met de to neelstukken «Mistero Buffo» en «Harlekijn noch knecht noch mees- I ter». Dinsdag 18 oktober brengt het Kollektief een programma in samen werking met de Vlaamse volkszanger Wannes van de Velde. Vóór de pauze Wannes en na de pauze de Nieuwe Scène met liederen en gespeelde scè nes, die zullen handelen over de on derdrukking van de werkende klasse, zoals bijvoorbeeld de positie van de vrouw in de maatschappij. Dinsdag 18 oktober om 20u.l5 in de Stadsschouwburg. De voornaamste werkende klasse woi leerd, de vrouwenproblema valse behoeften die door het worden geschapen, de rol van Zes jaar geleden speelde De Haagse Komedie Herman Heijermans’ Scha kels en toonde daarmee aan, dat deze meester van het Hollands realisme uit de jaren rond de eeuwwisseling de mentaliteit van zijn landgenoten zo haarscherp en levensecht heeft weer^ gegeven, dat zijn stukken nu nog een heel direkte herkenbaarheid te zien geven. Net als «Schakels» geeft ook «Beschuit met muisjes» een met boos aardige humor geobserveerd beeld» van egoïsme en geldzucht in een ty pisch burgerlijk milieu. Woensdag 19 oktober in de Schouwburg. Het stuk laat achtereenvolgens ver schillende situaties zien. Eerste situa tie: de familie Bien-Aimé weet zich de gelukkige erfgenaam van een ton, die de onverwacht overleden broer Gerrit heeft nagelaten-. Tweede situatie: de erfenis dreigt ze te ontgaan, als blijkt dat Gerrit een week voor zijn dood getrouwd is met Pollie. Derde situatie: erfgenaam. Vijfde en laatste situatie: Pollie was met Gerrit niet in gemeen- Pollie krijgt een miskraam; de familie schap van goederen getrouwd, omdat Bien-Aimé weet zich weer en nu hij anders haar faiilissementsschulden definitief de gelukkige erfgenaam, had moeten betalen, en heeft dus geen Regie: Jules Royaards. Met o.a. Wim enkel recht op de nalatenschap, van Rooy, Anne-Marie Heyligers, Vierde situatie: niet Pollie, maar haar Leo de Hartpgh, Emmy Lopes Dias, nog ongeboren kind is de enige wettige Enny Meunier en Peter Hoeksema. Op veler verzoek brengt behalve zijn twee solo’s j levens van Vincent van ton Tsjechow, dit seizoen i. keer zijn veelgeprezen visie op de Franse poëet Comte de Lautréamont, schuilnaam voor de dichter Isidore Lucien Ducasse. Zaterdag 15 oktober om 20u.l5 in de Studio-zaal. Hij baseert zich bij deze reprise van «De zangen van Maldbror» op de be werking welke hij in 1971 voor De Haagse Komedie maakte en die onder de titel «Is ’t ’n mens, ’n steen, of ’n boom...» op 23 september van dat jaar in het Haagse HOT-theater in pre mière ging, en die, ondanks het grote J ses dat de voorstelling oogstte, i maar 12 keer is opgêvoerd dan nog alleen in Den Haag. DBarom waren er redenen ge noeg om bij deze nieuwe bewerking cr zici u van de Haagse voorstelling uit te gaan, ngen van Ischa MeÜer (Parool): «Prachtige solo jverleden van Croiset». Jaap Bromet (Trouw): a la ba- «Fascinerende toneelprestatie». Ka- charme en vol i singen. Toen ze het gezellige theater Montaigne dacht men maanden te blijvenmat uitverkochte huizen een verbintenissen elders het onm< maakten langer te prolongeren, derdag 20 oktober in de schouwbt Het programma van dit seizoen is mengelmoes van oude bekende Dertig jaar «Les Frères Jacques»! En nieuwe chansons, die een vrij nt nog steeds is er geen spoor van ge- keurig beeld geven van wat 30 makkelijk routine-werk of van ver- Frères Jacques voor de internatior moeidheid in hun optreden te bespeu- kleinkunst betekenen. Verder zie ren. Nog steeds is er elke avond die hun twee fabuleuze vertolking spanning, die nodig is om van een gedichten van de onlangs o\ voorstelling iets bijzonders te maken; Jacques Prevent, «La pêche a la ba- een feestelijk gebeuren vol lichtheid, leine» en «en sortant de l’école». zijn pr_o._ groot aant het desoriënterende eigen leven gaan le Hails in «Okey strakt aangegev wordt meer g« >t Trafic nu zijn .jes ten tonele di 3 slechts verbaal aar )ok een tweede akteur [rafie’s grootmoeder en plaats gekregen, is, dat Trafic minde 1 overlatt 1 delijk Globe brengt «Goed Gek» Het stuk gaat over een jonge kruidenier. Hij is getrouwd en vader van een kind. Deze kruidenier wil ook wel eens wat. Zijn lijfspreuk, ontleend aan Hamlet, is. «to thine own self be true» (mens durf te leven!). Als hij dit motto in praktijk wil brengen, belandt hij in steeds hachelijkere situaties terwijl tegelijkertijd het ietwat fletse moedertje aan zijn zijde zich ontpopt tot een zeer levenslustige en geëmancipeerde vrouw. De regie is in handen van blijspel-s door onder ahdere Allard van der S Vriens. 20 oktober als «De Diderot. kenden: :rmans. tekst van Diderot is» hoewel in loogvorm geschreven niet voor het toneel bedoeld. Het is een gesprek tussen de filosoof, Djderot zelf, en de neef van de komponist Rameau, ook een figuur die werkelijk bestaan heeft. De neef is een leugenaar, een parasiet, een bedrieger, noem maar op, en is daar zeer tevreden mee. De filosoof probeert daar, wat zwakjes, een idea listischer moraal tegenover te zetten. Meer gebeurt er niet, men begroet, praat en gaat weer. Maar dat gepraat is wel van zeer hoog gehalte. Een pure woordkomedie dus. Het stuk is geschreven tussen 1761 en 1764. Diderot publiceert het niet om dat hij vanwege de vele persoonlijke aanvallen in het stuk processen we gens laster vreest. Maar het manus cript circuleert. Goethe leest een ko pie in Weimar en publiceert een verta ling in 1805 (de eerste franse uitgave in 1821 is een vertaling van deze Duitse tekst. Pas in 1890 wordt het oorspronkelijke manuscript gevonden.) X Donderdag 13 en vrijdag 14 oktober geeft het Kultureel Sentrum een voor stelling van Carlos Trafic met het pro gramma «Lady Juanita «Lady Juanita» is de nieuwste voor stelling waarmee Carlos Trafic de uit Argentinië afkomstige, maar in Amsterdam wonende akteur en mi- speler in Tilburg optreedt. Het is titel die meer van de inhoud van Tralies werkwijze in het algemeen weergeeft Jan die van zijn vorige pro- imma «Okey Doe» genoemd, .ady Juanita» mag echterAvel als een :htstreeks vervolg op «Okey Doe» w Je gezien, omdat nu sommige handelingen uit de eerste voorstelling jUis' gekeerd worden gebracht. En omdat «Okey Doe» al zo’n vc' slagen absudistisch gebeuren was, lig,, het voor de hand dat het in «Lady Jua nita» helemaal een dolle boel wordt. Bij het recenseren van een voorstel ling van Trafic ontkom je niet aan een beschrijving van de aparte onderde len. Trafic bouwt zijn programma na melijk op met een groot aantal details die door het desoriënterende karakter een heel eigen leven gaan leiden. De meeste details in «Okey Doe» werden alleen abstrakt aangegeven, in «Lady Juanita» wordt meer gevisualiseerd. Zo brengt Trafic nu zijn twee geliefde monstertjes ten tonele die in de vof~ aflevering slechts verbaal aanwez.o waren. Ook een tweede akteur die cr. dermeer Trafic’s grootmoeder op voert, heeft een plaats gekregen. Het betekent tevens, dat Trafic minder aan de fantasie wil overlaten door meer te 20u.3 verklaren en duidelijk te maken. Van ganke - o_.ukki( yaards. van Rooy, Anne-Marie I Leo de Hartpgh, Emmy Lopes Enny Meunier en Peter Hoeksi 8 registers 4 percussies piano - accordeon - cello - banjo sustain op bovenmanuaal vibrato 20één-vir7-L automatische "note a chord" Toen vorig jaar de groep Limousine op eigen benen het vaderlandse pop- wereldje binnenstapte, zullen maar weinigen veel geloof gehad hebben' i de mogelijkheden die voor c viertal open lagen. Ariola en producer Martin Duiser za gen die mogelijkheden wel en dit in zicht verrijkte Nederland met een nieuwe hitpotente groep Limousine. De hitpotentie is inmiddels aange toond door vier dikke hits. Seventy Five was de debuutsingle; opgevoerd met een Hilversum 3 troetelschijf reed Limousine pijlsnel de Nederlandse Top - 10 binnen, waarna België pas gestopt werd op de tweede plaats. Daarbij bleef het niet. Er kwam een tweede single en in tegenstelling tot veel andere groepen probeerde Li mousine niet een kopie te maken van de eerste suksessingle. Had Seventy Five een duidelijk Engelse inslag, de tweede single Daddy Grandpa had een ypisch Amerikaanse sound. In Ame rika trok deze plaat dan ook van ve lerlei zijde de aandacht. Er had zich binnen de gelederen van Limousine een streven ontwikkeld ir het maken van «totaalmuziek»; 2_,a aanwijsbaar -n komen ook duidelijk in beek1 vriend en vijand v ,b buutelpee van de gre-p. Deze speler, ee oudig Limousine vol- minespeler is hij nu meer een poppen- ligt speler geworden, die zijn figuurtjes aan een draad opdrachten kan laten uitvoeren. Kan hij zijn vingers in «Okey Doe» een echt eigen wereld la ten spelen, in Lady Juanita geven zijn voeten vooral een kommentaar op wat hun eigenaar allemaal uitspookt. En dat is nogal wat, want Trafic is in zijn uurtje bijzonder druk bezig. Zo is er een schijngevecht met een zwabber dat met de bekend hoge uithalen wordt begeleid, een heel mooie dialoog met een fiktievè belichter en een striptease die begint waar hij in «Okey Doe» ein- >rige digde. Dat wil dus zeggen, dat Traffic 'ezig zich op de maten van een blues weer j on- langzaam aankleedt met alle gerafi- neerd beweginkjes die daarbij horen. De voorstelling gebracht door Cager- los Trafic en Don Mayer begint om .30 op beide dagen en is gratis toe- kelijk. Ongetwijfeld zal deze naam bekend in uw oren klinken. Dat is ook niet zo vreemd, want De Vagabonds waren jarenlang te zien in diverse televisieprogramma’s over degehele wereld. Dat was in de tijd dat zij furore maakten als Jimmy James The Vagabonds. Na verloop van tijd besloot Jimmy James om als solo - artiest te gaan werken en niet meer zo vaak op te treden. Vandaar dat The Vagabonds alleen zijn verder gegaan. Voor The Vagabonds was het een eenvoudige zaak om weer aan de slag komen omdat veel mensen weten tot welke hoge prestaties zij in staat gn. Momenteel verzorgt de groep optre dens over geheel Europa en aan het einde van dit jaar zal de eerste single van The Vagabonds (alleen) verschij nen. De groep is inmiddels uitgebreid met een extra toetsenspeler zodat de rel van Muyden (Haagse Courant): «Grandioze solo van Croiset». En wat zegt Jules Croiset zelf ervan: of ik nu de overwinning behaal of te dat ik tenonder zal gaan, de strijd tus sen ons zal schoon zijn...». Woensdag 19 oktober vindt de derde voorstelling plaats in het kader van de presentatie van de klassieke Russi sche film. Op deze avond zal om 20u.30 begonnen worden met de film «Mat» (moeder) van Vsevolod Pudo vkin, in de bijgevoegde informatie staat een uitgebreide beschrijving. Als tweede film wordt die avond de En gelse film «Art in revolution» ge draaid. Deze film heeft de bedoeling de stormachtige ontwikkeling op film gebied te plaatsen tegenover de ont wikkelingen op andere gebieden van de kunst. Deze filmdag is tevens het t' een viertal avonden waarop a Russische film aan bod zal k< donderdag 20 oktober 20u.2 de verschrikkelijke» deel 1, Eisenstein; vrijdag 21 okt. «Iwan de verschrikkelijke> S.M. Eisenstein; zaterdag 20u.30 «Storm over Azië lod Pudovkin en een fraj film «Nieuw Babylon» i berg en G. Kozintsev. Opening Jam-Sesjun seizoen jazzclub The Old Fashion horen in het beroemde jazz - café Thijs van der Molen in Breda en a.s. vrijdag avond in The Old Fashion Jazzclub. Zondagmiddag wordt de eerste sesjun gegeven in The Talk of The Town waar dan wederom voor de kleine jazzliefhebbers een grote creche wordt ingericht. De toegang is gratis en ze willen-be ginnen om 15.00 uur. In aansluiting op het Grand Gala de la Mode worden op deze middag mode- flitsen gepresenteert door diverse mo dehuizen uit de Juliana van Stol- bergstraat o.a. La Colline, Leenaerts, Select.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1977 | | pagina 13