a
kultureel sentrum
HAMMOND
THE VAGABONDS
f2490,-
La COLLIN':
H
diXUoocst-
LIMOUSINE
Het zit nog steeds goed... in de stadsschouwburg,
Globe in
Studio met
irirzen
Globe nog twee keer
met blijspel Goed Gek
nu voor
slechts
gf
«De neef
van Rameau»
Haagse Komedie met
Beschuit met Muisjes
van H. Heijermans
nteu*1
Donderdag 13 oktober 1977 pagina 13
ir 1977 pagina 12
TILBURGSE KOERIER
agoni
litie tt
Reeds meer dan vijftig jaren een begrip van vertrouwen en service.
Jules Croiset speelt Maldoror
Globe brengt zaterdag 22 en zondag 23 oktober nog twee keer het dolle blijspel
Les Frères Jacques met uniek programma
r-»<M
a pé
de
Tel. 42.21.22
i'in
dit
deKoningswei
Programma-overzicht
ee
grarr
«La<
reel-
Nieuwe Scène en Wannes v.d. Velde
spelen en zingen over onderdrukking
ROOIER PA"
met de echte ’’HAMMOND SOUND”
Te beluisteren bij
uw HAMMOND-dealer:
r onze
^MERS,
loemde
in deze
mesf
een t
Het ideale instrument
voor de beginneling.
'p de
werk
>ron-
o net op
eginn*
ister i
A.s.
tuur
Jaz-’
suks«
toch
en
muziekhuis
JULIANA VAN STOLBERGSTRAAT 7 en 25, TILBURG TEL. 013 420986.
/inger-akkoorden
matische ritme-begeleiding
viiviM memory
Het is voor deze groep misschien wel
göed om niet steeds in de schaduw te
staan van een solo - artiest, maar ein-
thema’s: hoe de
wordt gemanipu-
sroblematiek, de
:t systeem
in de mas-
delijk eens aan het publiek te laten
waartoe zij werkelijk in staat zijn.
van Reg-
r kijkers»
1-specialist Adrian Brine en er wordt gesj
Scheer, Joost Prinsen, Huib Rooymans e
spoor van
werk of van i
"treden te bes*-
er elke avonc
ig is om vt
vonders te r
tren vol lichtht
A.s. vrijdagavond 14 oktober
in The Talk of The Town in het kader
van het 10e lustrum van de Hogeschool
ie naar het maken van
,n veel invloeden zijn
komen ook duidelijk i
vriend en vijand v
ld c; de
nde d“-
jzc. 'ang-
ge-
samedia en de noodzaak om alle alter
natieven tot een radikale verandering
samen te brengen.
Zondagmiddag 16 oktober brengt het
Kultureel Sentrum om 14u.3O een fa-
milieprqgramma van de clown Theo
Joling en de bassist Maarten
teren Altena’ «konsert voor
genaamd.
In het kader van
week brengt Mar...
speciaal proprom"
van 4 tot 6 jaar met
kan die Jan Klaas1
men». Deze voor:
bracht onder auspic
reel Sentrum Tilburg,
oktober om 14u.30 in c
T oegangsprijs: 2,50.
Plaats verkoop start woensdag 12 ok
tober.
speeld
en Jes
groep momenteel uit 5 personen be
staat waafvan 2 toetsenspelers, gitaar,
Sfcgitaar en slagwerk. Bovendien zin-
ti alle leden van de groep zodat het
leel zowel instrumentaal als vocaal
;hoog niveau staat.
heerlijk slapen begint bij ons,
want daar staat het beste bed,
dat er in nederland te krijgen is!
Epedabij
Slaapwinkel
Schouwburgring 25 - Tilburg
n/eUlvs
spectaculaire verras-
in Parijs begonnen in
~“*er aan de Avenue
i daar een paar
rar het werd met
half jaar, tót
logelijk
i. Don-
>urg.
een
en
lauw-
jaar
anale
iet U
begin van
o alleen de
komen:
.30 «Iwan,
van S.M.
oktober 20u.30.
:,e» deel II van
dag 22 oktober
~ië» van Vsevo-
..agment van de
i» van L. Trau-
s. zondagmiddag zal als start na-
irlijk aantreden The Old Fashion
izzband, het huisorkest van The Old
ashion.
vrt gewaardeerde jazzband die U
overigens a.s. woensdagavond kunt
Woensdagmiddag
jeugdtheater: Poppentheater
Marion Wardenaar
in de Kinderboeken-
irion Wardenaar een
programma voor kinderen
6jaar met als titel: «O, o, wat
tssen toch ook dro-
arstelling wordt ge
leien van het Kultu-
Woensdag 19
de Studio-zaal.
A.s. zondagmiddag start The Old Fas
hion wederom met de zondagmiddag -
sesjun. In tegenstelling tot vorig jaar
gebeurt dit niet elke zondagmiddag
maar een aantal keren per maand die
tijdig bekend gemaakt worden.
De bedoeling is dat bij iedere sesjun
een of meerdere bekende jazz - ar
tiesten zullen optreden.
VOLOP DOLLE PIKANTE PRET MET
THEATER VAN DE LACH
John Lanting’s Theater van de lach komt vrijdag 14, zaterdag 15 en zondag 16
oktober met een ongekompliceerde lachkomedie. Dit keer met «In de kast, op
kast van Michael Pertwee. Naast John Lanting kunt U onder andere aan het we
lien Wim Kouwenhoven, Annelies Balhan, Maroesja Lacunes, Floris van Spi
sen en Filip Heeneman. Regisseur is Alexander Doré. Deze keer speelt het stuk
afin Den Haag en wel in het huis van de Minister van Binnenlandse Zaken, de heer
Hendrik O.W. de Greep. Deze voert een intensieve kampagne tegen de porno, de
sex en de andere zedeloosheid en wordt hierin gesteund door zijn partijgenoot en
medekamerlid Boudewijn Kink. Die Boudewijn is op zijn trouwdag ontvoerd door
een stelletje jongelui naar een uiterst ruig feest met als doel de politie te alarmeren
en het kamerlid aan de schandpaal te nagelen.
Boudewijn weet nog net op tijd te vluchten naar het huis van de eerder gene
minister en daar beginnen de verwikkelingen pas goed. De vrije avond gar
hardwekkende minister wordt verstoord door de komst van Kink, de politie en...
door de aanwezigheid van iets te veel vrouwelijk schoon.
A.s. zaterdagavond 15 oktober
in The Talk of The Town
nóemd, was een onvermijdelijk gevolg
van de derde hitsingle in suksessie
Don ’t let love bring you down. Later
verscheen van deze elpee de vierde
single Goodbye and thank you.
Een grote bijdrage aan de doorbraak
van Limousine is geleverd door pro
ducer Martin Duiser wiens monu
mentale aanpak een wezenlijk onder
deel vormt van de platensound van de
groep.
A.s. zaterdagavond in The Talk of
The Town «Windmill».
Zuidelijk Toneel Globe brengt don
derdag 20 oktober als kleine zaal - pro-
duktie «De neef van Rameau» van
Denis Diderot. Regie: Ger Thijs. Me
dewerkenden: Hans Hoes en Theu
Boer
De
diak
t Jules Croiset,
gewijd aan de
i Gogh en An-
i ook nog een
I Het Kollektief Internationale Nieuwe
Scène is een vermaard, nogal geënga
geerd, toneelgezelschap uit Antwer
pen, dat in de afgelopen jaren onder
andere veel sukses had met de to
neelstukken «Mistero Buffo» en
«Harlekijn noch knecht noch mees-
I ter». Dinsdag 18 oktober brengt het
Kollektief een programma in samen
werking met de Vlaamse volkszanger
Wannes van de Velde. Vóór de pauze
Wannes en na de pauze de Nieuwe
Scène met liederen en gespeelde scè
nes, die zullen handelen over de on
derdrukking van de werkende klasse,
zoals bijvoorbeeld de positie van de
vrouw in de maatschappij.
Dinsdag 18 oktober om 20u.l5 in de
Stadsschouwburg.
De voornaamste
werkende klasse woi
leerd, de vrouwenproblema
valse behoeften die door het
worden geschapen, de rol van
Zes jaar geleden speelde De Haagse
Komedie Herman Heijermans’ Scha
kels en toonde daarmee aan, dat deze
meester van het Hollands realisme uit
de jaren rond de eeuwwisseling de
mentaliteit van zijn landgenoten zo
haarscherp en levensecht heeft weer^
gegeven, dat zijn stukken nu nog een
heel direkte herkenbaarheid te zien
geven. Net als «Schakels» geeft ook
«Beschuit met muisjes» een met boos
aardige humor geobserveerd beeld»
van egoïsme en geldzucht in een ty
pisch burgerlijk milieu. Woensdag 19
oktober in de Schouwburg.
Het stuk laat achtereenvolgens ver
schillende situaties zien. Eerste situa
tie: de familie Bien-Aimé weet zich de
gelukkige erfgenaam van een ton, die
de onverwacht overleden broer Gerrit
heeft nagelaten-. Tweede situatie: de
erfenis dreigt ze te ontgaan, als blijkt
dat Gerrit een week voor zijn dood
getrouwd is met Pollie. Derde situatie: erfgenaam. Vijfde en laatste situatie:
Pollie was met Gerrit niet in gemeen- Pollie krijgt een miskraam; de familie
schap van goederen getrouwd, omdat Bien-Aimé weet zich weer en nu
hij anders haar faiilissementsschulden definitief de gelukkige erfgenaam,
had moeten betalen, en heeft dus geen Regie: Jules Royaards. Met o.a. Wim
enkel recht op de nalatenschap, van Rooy, Anne-Marie Heyligers,
Vierde situatie: niet Pollie, maar haar Leo de Hartpgh, Emmy Lopes Dias,
nog ongeboren kind is de enige wettige Enny Meunier en Peter Hoeksema.
Op veler verzoek brengt
behalve zijn twee solo’s j
levens van Vincent van
ton Tsjechow, dit seizoen i.
keer zijn veelgeprezen visie op de
Franse poëet Comte de Lautréamont,
schuilnaam voor de dichter Isidore
Lucien Ducasse. Zaterdag 15 oktober
om 20u.l5 in de Studio-zaal.
Hij baseert zich bij deze reprise van
«De zangen van Maldbror» op de be
werking welke hij in 1971 voor De
Haagse Komedie maakte en die onder
de titel «Is ’t ’n mens, ’n steen, of ’n
boom...» op 23 september van dat jaar
in het Haagse HOT-theater in pre
mière ging, en die, ondanks het grote
J ses dat de voorstelling oogstte,
i maar 12 keer is opgêvoerd
dan nog alleen in Den
Haag. DBarom waren er redenen ge
noeg om bij deze nieuwe bewerking
cr zici u van de Haagse voorstelling uit te gaan,
ngen van Ischa MeÜer (Parool): «Prachtige solo
jverleden van Croiset». Jaap Bromet (Trouw):
a la ba- «Fascinerende toneelprestatie». Ka-
charme en vol i
singen. Toen ze
het gezellige theater
Montaigne dacht men
maanden te blijvenmat
uitverkochte huizen een
verbintenissen elders het onm<
maakten langer te prolongeren,
derdag 20 oktober in de schouwbt
Het programma van dit seizoen is
mengelmoes van oude bekende
Dertig jaar «Les Frères Jacques»! En nieuwe chansons, die een vrij nt
nog steeds is er geen spoor van ge- keurig beeld geven van wat 30
makkelijk routine-werk of van ver- Frères Jacques voor de internatior
moeidheid in hun optreden te bespeu- kleinkunst betekenen. Verder zie
ren. Nog steeds is er elke avond die hun twee fabuleuze vertolking
spanning, die nodig is om van een gedichten van de onlangs o\
voorstelling iets bijzonders te maken; Jacques Prevent, «La pêche a la ba-
een feestelijk gebeuren vol lichtheid, leine» en «en sortant de l’école».
zijn pr_o._
groot aant
het desoriënterende
eigen leven gaan le
Hails in «Okey
strakt aangegev
wordt meer g«
>t Trafic nu zijn
.jes ten tonele di
3 slechts verbaal aar
)ok een tweede akteur
[rafie’s grootmoeder
en plaats gekregen,
is, dat Trafic minde
1 overlatt
1 delijk
Globe brengt
«Goed Gek»
Het stuk gaat over een jonge kruidenier. Hij is getrouwd en vader van een kind.
Deze kruidenier wil ook wel eens wat. Zijn lijfspreuk, ontleend aan Hamlet, is.
«to thine own self be true» (mens durf te leven!). Als hij dit motto in praktijk wil
brengen, belandt hij in steeds hachelijkere situaties terwijl tegelijkertijd het
ietwat fletse moedertje aan zijn zijde zich ontpopt tot een zeer levenslustige en
geëmancipeerde vrouw.
De regie is in handen van blijspel-s
door onder ahdere Allard van der S
Vriens.
20 oktober als
«De
Diderot.
kenden:
:rmans.
tekst van Diderot is» hoewel in
loogvorm geschreven niet voor het
toneel bedoeld. Het is een gesprek
tussen de filosoof, Djderot zelf, en de
neef van de komponist Rameau, ook
een figuur die werkelijk bestaan heeft.
De neef is een leugenaar, een parasiet,
een bedrieger, noem maar op, en is
daar zeer tevreden mee. De filosoof
probeert daar, wat zwakjes, een idea
listischer moraal tegenover te zetten.
Meer gebeurt er niet, men begroet,
praat en gaat weer. Maar dat gepraat is
wel van zeer hoog gehalte. Een pure
woordkomedie dus.
Het stuk is geschreven tussen 1761 en
1764. Diderot publiceert het niet om
dat hij vanwege de vele persoonlijke
aanvallen in het stuk processen we
gens laster vreest. Maar het manus
cript circuleert. Goethe leest een ko
pie in Weimar en publiceert een verta
ling in 1805 (de eerste franse uitgave in
1821 is een vertaling van deze Duitse
tekst.
Pas in 1890 wordt het oorspronkelijke
manuscript gevonden.)
X
Donderdag 13 en vrijdag 14 oktober
geeft het Kultureel Sentrum een voor
stelling van Carlos Trafic met het pro
gramma «Lady Juanita
«Lady Juanita» is de nieuwste voor
stelling waarmee Carlos Trafic de
uit Argentinië afkomstige, maar in
Amsterdam wonende akteur en mi-
speler in Tilburg optreedt. Het is
titel die meer van de inhoud van
Tralies werkwijze in het algemeen
weergeeft Jan die van zijn vorige pro-
imma «Okey Doe» genoemd,
.ady Juanita» mag echterAvel als een
:htstreeks vervolg op «Okey Doe»
w Je gezien, omdat nu sommige
handelingen uit de eerste voorstelling
jUis' gekeerd worden gebracht.
En omdat «Okey Doe» al zo’n vc'
slagen absudistisch gebeuren was, lig,,
het voor de hand dat het in «Lady Jua
nita» helemaal een dolle boel wordt.
Bij het recenseren van een voorstel
ling van Trafic ontkom je niet aan een
beschrijving van de aparte onderde
len. Trafic bouwt zijn programma na
melijk op met een groot aantal details
die door het desoriënterende karakter
een heel eigen leven gaan leiden. De
meeste details in «Okey Doe» werden
alleen abstrakt aangegeven, in «Lady
Juanita» wordt meer gevisualiseerd.
Zo brengt Trafic nu zijn twee geliefde
monstertjes ten tonele die in de vof~
aflevering slechts verbaal aanwez.o
waren. Ook een tweede akteur die cr.
dermeer Trafic’s grootmoeder op
voert, heeft een plaats gekregen. Het
betekent tevens, dat Trafic minder aan
de fantasie wil overlaten door meer te 20u.3
verklaren en duidelijk te maken. Van ganke
- o_.ukki(
yaards.
van Rooy, Anne-Marie I
Leo de Hartpgh, Emmy Lopes
Enny Meunier en Peter Hoeksi
8 registers
4 percussies
piano - accordeon - cello - banjo
sustain op bovenmanuaal
vibrato
20één-vir7-L
automatische
"note a chord"
Toen vorig jaar de groep Limousine op
eigen benen het vaderlandse pop-
wereldje binnenstapte, zullen maar
weinigen veel geloof gehad hebben' i
de mogelijkheden die voor c
viertal open lagen.
Ariola en producer Martin Duiser za
gen die mogelijkheden wel en dit in
zicht verrijkte Nederland met een
nieuwe hitpotente groep Limousine.
De hitpotentie is inmiddels aange
toond door vier dikke hits. Seventy
Five was de debuutsingle; opgevoerd
met een Hilversum 3 troetelschijf reed
Limousine pijlsnel de Nederlandse
Top - 10 binnen, waarna België pas
gestopt werd op de tweede plaats.
Daarbij bleef het niet. Er kwam een
tweede single en in tegenstelling tot
veel andere groepen probeerde Li
mousine niet een kopie te maken van
de eerste suksessingle. Had Seventy
Five een duidelijk Engelse inslag, de
tweede single Daddy Grandpa had een
ypisch Amerikaanse sound. In Ame
rika trok deze plaat dan ook van ve
lerlei zijde de aandacht.
Er had zich binnen de gelederen van
Limousine een streven ontwikkeld
ir het maken van «totaalmuziek»;
2_,a aanwijsbaar -n
komen ook duidelijk in beek1
vriend en vijand v ,b
buutelpee van de gre-p. Deze
speler, ee oudig Limousine
vol- minespeler is hij nu meer een poppen-
ligt speler geworden, die zijn figuurtjes
aan een draad opdrachten kan laten
uitvoeren. Kan hij zijn vingers in
«Okey Doe» een echt eigen wereld la
ten spelen, in Lady Juanita geven zijn
voeten vooral een kommentaar op wat
hun eigenaar allemaal uitspookt. En
dat is nogal wat, want Trafic is in zijn
uurtje bijzonder druk bezig. Zo is er
een schijngevecht met een zwabber
dat met de bekend hoge uithalen wordt
begeleid, een heel mooie dialoog met
een fiktievè belichter en een striptease
die begint waar hij in «Okey Doe» ein-
>rige digde. Dat wil dus zeggen, dat Traffic
'ezig zich op de maten van een blues weer
j on- langzaam aankleedt met alle gerafi-
neerd beweginkjes die daarbij horen.
De voorstelling gebracht door Cager-
los Trafic en Don Mayer begint om
.30 op beide dagen en is gratis toe-
kelijk.
Ongetwijfeld zal deze naam bekend in uw oren klinken. Dat is ook niet zo vreemd,
want De Vagabonds waren jarenlang te zien in diverse televisieprogramma’s over
degehele wereld. Dat was in de tijd dat zij furore maakten als Jimmy James The
Vagabonds. Na verloop van tijd besloot Jimmy James om als solo - artiest te gaan
werken en niet meer zo vaak op te treden. Vandaar dat The Vagabonds alleen zijn
verder gegaan.
Voor The Vagabonds was het een
eenvoudige zaak om weer aan de slag
komen omdat veel mensen weten
tot welke hoge prestaties zij in staat
gn.
Momenteel verzorgt de groep optre
dens over geheel Europa en aan het
einde van dit jaar zal de eerste single
van The Vagabonds (alleen) verschij
nen. De groep is inmiddels uitgebreid
met een extra toetsenspeler zodat de
rel van Muyden (Haagse Courant):
«Grandioze solo van Croiset».
En wat zegt Jules Croiset zelf ervan:
of ik nu de overwinning behaal of te
dat ik tenonder zal gaan, de strijd tus
sen ons zal schoon zijn...».
Woensdag 19 oktober vindt de derde
voorstelling plaats in het kader van de
presentatie van de klassieke Russi
sche film. Op deze avond zal om
20u.30 begonnen worden met de film
«Mat» (moeder) van Vsevolod Pudo
vkin, in de bijgevoegde informatie
staat een uitgebreide beschrijving. Als
tweede film wordt die avond de En
gelse film «Art in revolution» ge
draaid. Deze film heeft de bedoeling
de stormachtige ontwikkeling op film
gebied te plaatsen tegenover de ont
wikkelingen op andere gebieden van
de kunst.
Deze filmdag is tevens het t'
een viertal avonden waarop a
Russische film aan bod zal k<
donderdag 20 oktober 20u.2
de verschrikkelijke» deel 1,
Eisenstein; vrijdag 21 okt.
«Iwan de verschrikkelijke>
S.M. Eisenstein; zaterdag
20u.30 «Storm over Azië
lod Pudovkin en een fraj
film «Nieuw Babylon» i
berg en G. Kozintsev.
Opening Jam-Sesjun seizoen
jazzclub The Old Fashion
horen in het beroemde jazz - café Thijs
van der Molen in Breda en a.s. vrijdag
avond in The Old Fashion Jazzclub.
Zondagmiddag wordt de eerste sesjun
gegeven in The Talk of The Town
waar dan wederom voor de kleine
jazzliefhebbers een grote creche
wordt ingericht.
De toegang is gratis en ze willen-be
ginnen om 15.00 uur.
In aansluiting op het Grand Gala de la
Mode worden op deze middag mode-
flitsen gepresenteert door diverse mo
dehuizen uit de Juliana van Stol-
bergstraat o.a. La Colline, Leenaerts,
Select.