WSjfI
75;
bartels'radiötf
592
MAXIMA TAPUT
L
I
I
I
I
1
I
I
KLEUREN-T.V.
I
f
oo”
Groots Promconcert
k
ets
I
profiteer hiervan!
tapijt
op
3 september in de Tilburgse Pellikaanhal
keizer bonaparte
eindhoven RLESESTRAATG274TEL: 040 43W5
MODEL ELEGANCE SYMPHONIE
11760
JAN <^yiNKELÓPruikenspeciaalzaak
South Jazz bestaat 20 jaar
eg
eg
van lersel
F
1
ANIMO
WJ
Modern
1
Modern
DE LORELEI
F'
1298.
f
Korvelseweg 131
t-J
f
Tel. 013 - 43.45.85 J
90
IN
DE TILBEJRGSE KOERIER
Donderdag 25 augustus 1977 pagina 15
1977 pagina 14
»w,o<
rdt di
laatste
inatie
Restaurant
Het model zakt niet uit en blijft altijd perfect zitten zonder haarlak of versteviger.
iere
Echt levendig haar. Garantie: 3 jaar. Prijs f 995,
TILBURG
Tel. (013) 431132
f
(Vervolg van biz. I)
BOEKJE
3
ELPEES
Restaurant
heeft speciaal voor U
Besterdring 87-89, TILBURG - Tel. 013-43.14.89 - ’s Maandags gesloten
Bij Bartels voor speciale prijzen
Bartels uw erkende Graetz-dealer
breed
meter.
jkamers,
GR5THUI5RING 36 38
voor uw recepties, partijen,
bruiloften, vergaderingen, enz.
«De Parel van
Brabantzaal'»
t Overmar
>on en Pii
KOESTRA/
TELC
deze
’ezon-
ker,;
len.
handel
r en
L ’üsten-
’lein 10
25182
Tel. 424921 b.B B 425841
TILBURG
Besterdring 44
Tel. 43.13.86
Heuvel 39, Tilburg
lllllllllllllll
Een der beste kleuren-T.V.’s
De nieuwe modellen (Volgens de Consumentengids)
Wegens de enorme waterschade van afgelopen maandag,
moeten wij voor een krankzinnige lage prijs de
is die i
wadrd is. H<
heugend verse
dingen voor i
sterke
Toch 2
South Jazz Band nu
veld, Fred Gelderblom, Theo vi
tipto etsen
ireker
vrijdagavond
in het sfeervolle restaurant
een speciale
vis- en
mosselavond
Heuvel 39,
Tilburg
geeft iede
uw stoomgoed bij ons
altijd goed
STOMERIJ
AAT 105 TILBURG
.013-430923
jk ZANDDONK
160-36981
Tel. (013) 431132
A.B. Sevinga
Uw gastheer
Alle filialen op
koopavond gsopenc
endari-
tig. The
had de
Smith
igd om
Lp.
laat
ïel nieuw ref
>t Jabbo Smit
t de ja
glll||||lllll||||lllll||||lllll||||lllll||||IIIIIM
irlijk zijn
lisatoren
wat kijke
publicit
lar dt
nu verkopen
voor slechts PER METER
let op Ietsje vochtig, maar we! Ie keu$.
S Het eterlee
De haren wel
S haar), dat m«
F
Alle denkbare modellen van deze ideale pruik zijn mogelijk zoals sportief, elegant, chique of nonchalant, de
mode maakt niet uit, uw haar zit steeds zoals het hoort.
S De pasvorm van het montuur is perfect met 2 i
precies om het hoofd dus geen last meer va
weer bijgeperst en verkrijgbaar bij
Vroom en Dreesman.
Met garantie
Graetz kleuren-TV
Type Fahnrich
51 cm beeldbuis
electronische tiptoetsen
concertluidspreker
eenvoudige bediening
•zeer scherp beeld
J7987—
Bartelsprijs
en echte service
Cl vindt bij ons een unieke sor
tering in exclusieve schilder
stukken en reprodukties
Kalles watik
t F NO Dl "HEB 4
V^KOOPTBV:
f
1
ïiiiiiiiiiiiii>iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii^^
Het materiaal is ragfijn en super-licht in het dragen.
De haren welke men gebruikt heeft zijn van de allerhoogste Europese kwaliteit (dus echt soepel krullend mensen-
nen normaal kan borstelen en kammen zoals men het gewend is.
MAXI VIA-TAPIJT VERKOOPT
UITSLUITEND TAPIJTEN
VAN GROTE MERKEN!
WIJ HEBBEN AL EEN TAPIJT
VANAF 28.90p ER METER
Graetz kleuren-T.V.
Type Landgraf
66 cm beeld voltransistor
16 kanalen
electronische bediening
geheugentoets
draadloze afstandsbediening
(Maar ook zonder afstandsbediening
normaal te bedienen).
Bartelsprijs m.i. nu %Z88s
en echte OOQQ
service
Kaartverkoop
Natuurlijk zijn deze concerten voor de
isatoren vrij prijzig; er komt
nogal wat kijken voor zaalhuur, sala
rissen, publiciteit en andere zaken.
Vandaar de toegangsprijs, die als men
geen reductie krijgt f 11bedraagt.
met de bedoeling een breder publiek met het populaire concertgebeuren te
benaderen. De organisatie werd verzorgd door de daartoe opgerichte
Stichting Promenadeconcerten Noord-Brabant.
Het werd elk jaar weer een grandioos succes!
Gigantische ouverture
Ook dit jaar vindt deze gigantische
«Prom-ouverture» plaats, waarmee die 1
het concertseizoen 1977 wordt niet
geopend. Solistische medewerking
aan de Proms ’77 wordt verleend door
Trio Louis van Dijk, Jules de Corte,
Thuis van Leer, Conny Stuart als
mede het Trio Nico van der Linden jr.
Thérèse Steinmetz en he't team Farce
Majeure.
In Engeland kende men de Proms al in 1895. Sir Hem
dat jaar dirigent van het orkest dat in Queen’s Hall
Deze concerten droegen de naam Promenadeconcerten; al spoedig popu
lair afgekort tot Promsomdat ze staande werden aangehoord. Al was
de oorspronkelijke betekenis toch anders bedoeld.
Het werd een concertgebeuren in een reeks van uitvoeringen dat een
enorm belangrijke plaats innam in het Londense muziekleven en dat later,
ook al door toedoen van de BBC, voor geheel Engeland een begrip werd.
Wie kent ook niet -The last night of the Proms»?
Ook in Nederland kent men nu
volgens een eigen formule en op
denis begon in Noord-Brabant,
seld i
b.v.
van Dijl
andere soort en zelfs met andere
men van kunst, chansons, c«,
nummers e.d. De ervaring he
leerd dat een en ar._L.
laat combineren.
Nader tot elkaar
Een belangrijk pluspunt is dat een
brede massa kennis maakt met muziek
waarvan men dacht dat die niet voor
hen bestemd was. Maar evenzeer
worden op deze Promconcerten brug
gen geslagen. Onze taal is altijd al be
perkt geweest om de soorten muziek
te rubriceren. «Klassieke muziek» is
een vlag die geenszins de lading dekt.
Het indertijd door de AVRO bedachte
«ernstige muziek» al evenmin. Daar
entegen is de betiteling «populair» of
«licht» al even bekrompen voor dat
klassieke
Stichting Promenadeconcerten iets organisatoren
doen. Men heeft een formule bedacht nogal wat kijkt
tegemoet komt o.a. aan hen die rissen, pul
J onafgebroken naar klassieke mu- Vandaar de
ziek kunnen luisteren, ook al brengt
men goed in 't gehoor liggende mu
ziek.
De klassieke muziek wordt
- of zelfs
met 1
ijk) met muziek van een
elfs met andere vor-
chansons, cabaret-
ervaring heeft al ge- 8r
ander zich heel goed d(
Natuurlijk zijn deze concerten voor de
afgewis- organisatoren vrij prijzig; er komt
gecombineerd (zoals noBal wat kijken voor zaalhuur, sala-
het Trio Louis rissen, publiciteit en andere zaken.
Vandaar de toegangsprijs, die als men
geen reductie krijgt fll,bedraagt.
De Promconcerten worden echter op
grote schaal mede mogelijk gemaakt
foor sponsoring. Deze sponsors zijn de
Rabobank en Ago-verzekeringen en
Interpolis-verzekeringen. Bij de 3300
Enkalon tapijt die normaal 109.* kost.
De andere Lp. «Toot Toot Tootsie
Goodbye» laat «The South» horen in
een geheel nieuw repertoire en met
gastsolist Jabbo Smith, de leger
sche veteraan uit de jaren twintig
Roaring Twenties Club Breda h.
Amerikaanse trompettist Jabbo 5
voor de tweede maal uitgenodigu
naar Breda te komen, daar een p
weken te verblijven en in alle rust
is 70 jaar) met enkele Nederlandse
combinaties op te treden. Zo kon het
gebeuren dat de jazzliefhebbers op een
kerstkoncert in 1976 Jabbo in leven
den lijve konden zien optreden met
The South Jazz Band. De South be
schouwde dit gezamenlijk optreden
met Jabbo Smith, eens de evenknie
van Louis Armstrong terecht als een
grote eer. Op 24 december 1976 was de
South eveneens aanwezig in de Bre
dase opnamestudio van Tony Dime
om daar met de oude meester een aan
tal stukken op te nemen. Enkele van
deze opnamen zijn te horen op
Lp., waaronder een blues in G ge
gen door Jabbo zoals dat alleen een
neger kan. Deze beide platen en het
boekje zullen verkrijgbaar zijn tijdens
de jazzmeeting in de Stadsschouw
burg maar ook in de Tilburgse platen
zaken. De plaat die gemaakt is ter ge
legenheid van hun 15-jarig bestaan is
vestigingen van de Rabobank overal in
Nederland zijn de toegangskaarten
verkrijgbaar en via een coupon kan
men een reductie krijgen van f 2,50, ook
al is men geen cliënt. De prijs wordt dan
dus f 8,50. Kaarten aan de zalen ge
kocht, kosten evenwel fll,
Zeer belangrijk is wel het feit dat de
netto opbrengst van de concerten be
stemd is voor het Nederlandse Rode
Kruis. Waarmee het nqttige op ideale
wijze met het aangename verenigd
wordt.
Henk van Belkom, Hans van Over-
<.^rard van de Flaas en Leo Versteeden.
schaft, zowel door te spelen als door te
luisteren, zolang zal er «The South»
ook nog zijn.
Op zaterdagnamiddag 3 september
a.s. van 17 tot 19 u. in de studiozaal
van de Stadsschouwburg is er een feest-
receptie voor alle collega’s relaties
en andere belangstellenden.
V.l.n.r.: Sjef van Son,
om, Theo van Loon, Gera
Ze hebben heelwat afgezworven met
z’n allen, in Nederland, België en
Duitsland, óók in landen als Oost-
Duitsland en Tsjechoslovakije. Na
tuurlijk hebben ze samen heelwat
avonturen beleefd, meestal plezierige
maar soms ook wel heel vervelende.
En als jt
en veel meer
band die langzi
lijk wordt. En
hoogtij muzii
;n kan zich
Muziek voor iedereen
De bedoeling van
certen is om een 1
te laten maken
orkest.
Nog te veel heerst de opvatting dat een
symfonie-orkest en de klassieke mu
ziek bestemd zijn voor een elit„.._
groep. Voor kenners,'-J:"
zelf musiceren, voor de beter gesi-
tueerden enz. Gelukkig een achter
haald en bijna verlaten standpunt.
Bijna, want de drempel voor een con-
I certzaal blijkt nog steeds vrij hoog te
1 zijn, al raakt men er langzamerhand
i wel van overtuigd dat de muziek
I ook de klassieke er voor iedereen
i is, ook dat er heel wat (klassieke) mu-
l ziek is die het aanhoren meer dan
Iet is bovendien een ver
schijnsel dat de aanmel
de muziekscholen een
opgaande lijn vertonen.
zijn er nog ’n aantal factoren die
een groeiende stroom concertbezoe-
kers belemmeren. Juist daaraan wil de Over
Het was ook deze muziek die de di
verse karakters en persoonlijkheden
naar elkaar deed groeienwaardoor ze
echte vrienden werden. Een ander
«geheim» van The South is de loyali
teit en de bereidheid eikaars moeilijk
heden te begrijpen en op te lossen
waar nodig.
paar -
>t (hij - ~'~K
Graetz kleuren
Type: Kornett
66 cm beeldbuis
voltransistor
geheugentoets
electronische tij
concert luidspre
239fT—
Bartelsprijs 4onQ
m.i. nu I O«löi
en echte service
:nry J. Wood werd in zonder poeha. De orkestleden in ge
il concerteerde. makkelijke kleding». Over de samen
droegen de naam Promenadeconcerten; al spoedig popu- stell'ng; -Prima manier om het publiek
tori tot .Proms», omdat ze staande werden aangehoord. Al was l™etndj"lr>hU|nS,tI?Aahrw^ltnh te
i i. j laten komen». Dit laatste bewijst hoe
ronkeltjke betekenis toch anders bedoeld. geslaagd die combinatie van muziek
1 een concertgebeuren in een reeks van uitvoeringen dat een en bijvoorbeeld dat wat men «klein
kunst» ook al een kwalificatie die zeer
betrekkelijk is) pleegt te noemen.
kEen Promconcert is, maar dat zal men
iu de Promenadeconcerten, zij het dan al begrepen hebben, geen stijve verto-
,„,6Br Nederlandse leest geschoeid. De geschie- ning. Geen formeel gedoe; er zijn er
denis begon in Noord-Brabant, nu acht jaar geleden, waar het initiatief ^aar de J°"ge °m het PodluI"
werd genomen door Het Brabants Orkest. Ter opening van het concertsei-
zoen werd door geheel Noord-Brabant een serie van 9 «Proms» gebracht „pjet was de informele, gezel-
met de bedoeling een breder publiek met het populaire concertgebeuren te |ige sfeer>>
The South Jazz Band heeft een tijd
gekend dat de jazz op een laag pitje
stond, zij hebben concessies gedaan,
maar dat vonden zij op dat moment
beter dan hun ervaring en routine op te
geven. Zij zijn doorgegaan en de laat
ste jaren kunnen zij zich weer verheu
gen in een grote belangstelling voor de
jazzmuziek. Dit is voor The South een
reden te meer om er nog lang niet mee
te stoppen. Zolang de jazzmuziek nog
aan duizenden levensvreugde ver-
T||rA| KONINGSPLEIN 246 V
Lllk/Ul TEL: 013 322983
BINDERSEIND 22
V I IUI IVlTEL. 04920-25302
je muziek» al evenmin. Daar- Ter gelegenheid van het vierde lus-
mtegen is de betiteling «populair» of trum van The South zijn er diverse
«licht» al even bekrompen voor dat aktiviteiten ondernomen. Zo zal er een
wat niet tot de zogeheten klassieke boekje verschijnen «20 Years of Mu-
muziek behoort. Nu is dat niet zo heel sic» waarin de geschiedenis en we-
erg. Hoofdzaak is te ervaren dat er derwaardigheden van «The South» op
meer is dan alleen de uitersten. Met vaardige wijze door Allard Möller
name de muziek die een soort brug- (hoofdredakteur Jazz-Croaner Chro-
functie heeft en die is er volop. Het nicle) wordt beschreven. Het boekje
i de Promenadecon- zjjn de proms dje bij uitstek geschikt geeft een overzicht van de veelbewo-
met een T mfon?èS Z'jn °m d'e verbind,n8en aan te tonen, gen South-geschiedenis en is ver-
met een symfonie- ook Om muziek, musici en publiek na- lucht met veel interessante foto’s,
der tot elkaar te brengen, ook al be-
nhoudt men zijn voorkeuren.
itaire Concert zonder poeha...
voor mensen die Mochten de Brabantse Proms zich al
>r de beter gesi- in een warme belangstelling verheu
gen, de sinds vorig jaar begonnen lan
delijke concerten overtroffen alle
verwachtingen. De vele kranten van
ons land brachten koppen waarvan we
er enkele citeren: «Doorslaand suc
ces. Laaiend enthousiasme. Eclatant
succes. Lekkere vlotte avond. On
gedwongen sfeer. Boeiend van
«eind. Goed in de smaak valler
happening. Uitstekend gehant. Re
cord belangstelling. Proms zijn er voor
iedereen».
Maar een heel enkele was wat minder
eenthousiast en dat stond in geen ver
houding tot de overgrote meerderheid,
de sfeer het volgende: «Concert
Na jaren zoeken en experimenteren is het nu dan zo ver, het ideale handgeknoopte pruikje is klaar.
12 geheel nieuwe sluitingsmogelijkheden in de hals. De contouren sluiten
van een knellend gevoel.
S
je zó jaren lang
:maakt, sch<
""zamerhan
Lil altijd vierde de humor
zikanten onder elkaar,
men kan zich dat goed voorstellen,
Leo Versteden was de grote gangma-
altijd vol dwaze verhalen en inval-
Twintig jaar muziek in het jazzi-
dioom, die iedereen aanspreekt. Een
orkest van amateurs die vandaag
de dag nog even opgewekt en pittig
spelen als toen.
VRIENDENKRING
Muziek is wel de kunstvorm die het
gemakkelijkst toegang heeft tot het
menselijk hart. Jazzmuziek is nooit die
muzieksoort alléén geweest, het is dé
muziek die je individueel de meest
muzikale bevrediging geeft, doordat
de jazzmuziek volop ruimte geeft
via de improvisatie tot een persoon
lijk uitdragen van je gevoelens. Jazz
muziek is ook universeel, een muziek
soort zonder grenzen, in de gehele we
reld spreken de muzikanten een en de
zelfde taal, de taal van de jazz.
Twintig jaar speelt «The South Jazz
Band» deze «taal». En het was He
liefde voor deze muziek die de jongens
van The South, in vrijwel ongewij
zigde bezetting bij elkaar hield, dit is
een unicum in de vaderlandse jazzge
schiedenis.
Op 3 sept. a.s. is er een jubileumkon-
cert dat plaatsvindt in de Stads
schouwburg. Op deze avond worden
er twee l.p.’s uitgebracht, de eerste
getiteld «Twenty Years of Music»
waarop een selectie van «The
South-muziek sedert de oprichting tot
nü; diverse Oud-South-leden zijn op
deze plaat te beluisteren. Oud-leden
zoals Wil van Doormalen, Ben Lies-
ting, Gerrit Overman, Toon de Roy,
Joop van Son en Piet de Bont zijn op
ran begin tot deze plaat te beluisteren in het ber
end. Unieke kenn'ngsnummer van The South dat
ïhalte. Re- precies 20 jaar geleden privé werd op
genomen, 9 jan. 1957. Maar ook Piet
Stokkermans. Bert Gulickx, Jan van
Reusel, Piet Tuerlings en Hans Jans-
;r. sen zijn op deze plaat wederom verte
genwoordigd.
Na diverse onderhandelingen met de
platenmaatschappijen C.N.R., Tel
star, Tros Radio, Stichting Jazz
Crooner, Tony Dime is het Henk van
Belkom gelukt (oude banden moesten
opgezocht worden en de rechten nader
worden bekeken) deze verzamelelpee
uit te brengen. Het nummer Grootva
ders Klok uit 1962 waarmee The South
Loosdrecht Jazzconcours won, maakt
deel uit van deze Lp. Maar ook «Dixie
Doodle» met als gastsolist Gerard
Mutsaers bekend van de Scotjes en
van La Marotte. Verdere gasten zijn
op deze plaat Daan Wilthagen, Jack
van PollJoep PeetersJabbo Smith en
Anneke Grönloh met een medley van
bekende dixiland-stukken die in 1973
in Terneuzen door de Tros werden
opgenomen. Al met al een zeer inte
ressante Lp. die duidelijk de evolutie
weergeeft van 20 jaren «South-
muziek».
1 samen optrekt
hept dat dan een
md onverbreke-
meter.