WSjfI 75; bartels'radiötf 592 MAXIMA TAPUT L I I I I 1 I I KLEUREN-T.V. I f oo” Groots Promconcert k ets I profiteer hiervan! tapijt op 3 september in de Tilburgse Pellikaanhal keizer bonaparte eindhoven RLESESTRAATG274TEL: 040 43W5 MODEL ELEGANCE SYMPHONIE 11760 JAN <^yiNKELÓPruikenspeciaalzaak South Jazz bestaat 20 jaar eg eg van lersel F 1 ANIMO WJ Modern 1 Modern DE LORELEI F' 1298. f Korvelseweg 131 t-J f Tel. 013 - 43.45.85 J 90 IN DE TILBEJRGSE KOERIER Donderdag 25 augustus 1977 pagina 15 1977 pagina 14 »w,o< rdt di laatste inatie Restaurant Het model zakt niet uit en blijft altijd perfect zitten zonder haarlak of versteviger. iere Echt levendig haar. Garantie: 3 jaar. Prijs f 995, TILBURG Tel. (013) 431132 f (Vervolg van biz. I) BOEKJE 3 ELPEES Restaurant heeft speciaal voor U Besterdring 87-89, TILBURG - Tel. 013-43.14.89 - ’s Maandags gesloten Bij Bartels voor speciale prijzen Bartels uw erkende Graetz-dealer breed meter. jkamers, GR5THUI5RING 36 38 voor uw recepties, partijen, bruiloften, vergaderingen, enz. «De Parel van Brabantzaal'» t Overmar >on en Pii KOESTRA/ TELC deze ’ezon- ker,; len. handel r en L ’üsten- ’lein 10 25182 Tel. 424921 b.B B 425841 TILBURG Besterdring 44 Tel. 43.13.86 Heuvel 39, Tilburg lllllllllllllll Een der beste kleuren-T.V.’s De nieuwe modellen (Volgens de Consumentengids) Wegens de enorme waterschade van afgelopen maandag, moeten wij voor een krankzinnige lage prijs de is die i wadrd is. H< heugend verse dingen voor i sterke Toch 2 South Jazz Band nu veld, Fred Gelderblom, Theo vi tipto etsen ireker vrijdagavond in het sfeervolle restaurant een speciale vis- en mosselavond Heuvel 39, Tilburg geeft iede uw stoomgoed bij ons altijd goed STOMERIJ AAT 105 TILBURG .013-430923 jk ZANDDONK 160-36981 Tel. (013) 431132 A.B. Sevinga Uw gastheer Alle filialen op koopavond gsopenc endari- tig. The had de Smith igd om Lp. laat ïel nieuw ref >t Jabbo Smit t de ja glll||||lllll||||lllll||||lllll||||lllll||||IIIIIM irlijk zijn lisatoren wat kijke publicit lar dt nu verkopen voor slechts PER METER let op Ietsje vochtig, maar we! Ie keu$. S Het eterlee De haren wel S haar), dat m« F Alle denkbare modellen van deze ideale pruik zijn mogelijk zoals sportief, elegant, chique of nonchalant, de mode maakt niet uit, uw haar zit steeds zoals het hoort. S De pasvorm van het montuur is perfect met 2 i precies om het hoofd dus geen last meer va weer bijgeperst en verkrijgbaar bij Vroom en Dreesman. Met garantie Graetz kleuren-TV Type Fahnrich 51 cm beeldbuis electronische tiptoetsen concertluidspreker eenvoudige bediening •zeer scherp beeld J7987— Bartelsprijs en echte service Cl vindt bij ons een unieke sor tering in exclusieve schilder stukken en reprodukties Kalles watik t F NO Dl "HEB 4 V^KOOPTBV: f 1 ïiiiiiiiiiiiii>iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii^^ Het materiaal is ragfijn en super-licht in het dragen. De haren welke men gebruikt heeft zijn van de allerhoogste Europese kwaliteit (dus echt soepel krullend mensen- nen normaal kan borstelen en kammen zoals men het gewend is. MAXI VIA-TAPIJT VERKOOPT UITSLUITEND TAPIJTEN VAN GROTE MERKEN! WIJ HEBBEN AL EEN TAPIJT VANAF 28.90p ER METER Graetz kleuren-T.V. Type Landgraf 66 cm beeld voltransistor 16 kanalen electronische bediening geheugentoets draadloze afstandsbediening (Maar ook zonder afstandsbediening normaal te bedienen). Bartelsprijs m.i. nu %Z88s en echte OOQQ service Kaartverkoop Natuurlijk zijn deze concerten voor de isatoren vrij prijzig; er komt nogal wat kijken voor zaalhuur, sala rissen, publiciteit en andere zaken. Vandaar de toegangsprijs, die als men geen reductie krijgt f 11bedraagt. met de bedoeling een breder publiek met het populaire concertgebeuren te benaderen. De organisatie werd verzorgd door de daartoe opgerichte Stichting Promenadeconcerten Noord-Brabant. Het werd elk jaar weer een grandioos succes! Gigantische ouverture Ook dit jaar vindt deze gigantische «Prom-ouverture» plaats, waarmee die 1 het concertseizoen 1977 wordt niet geopend. Solistische medewerking aan de Proms ’77 wordt verleend door Trio Louis van Dijk, Jules de Corte, Thuis van Leer, Conny Stuart als mede het Trio Nico van der Linden jr. Thérèse Steinmetz en he't team Farce Majeure. In Engeland kende men de Proms al in 1895. Sir Hem dat jaar dirigent van het orkest dat in Queen’s Hall Deze concerten droegen de naam Promenadeconcerten; al spoedig popu lair afgekort tot Promsomdat ze staande werden aangehoord. Al was de oorspronkelijke betekenis toch anders bedoeld. Het werd een concertgebeuren in een reeks van uitvoeringen dat een enorm belangrijke plaats innam in het Londense muziekleven en dat later, ook al door toedoen van de BBC, voor geheel Engeland een begrip werd. Wie kent ook niet -The last night of the Proms»? Ook in Nederland kent men nu volgens een eigen formule en op denis begon in Noord-Brabant, seld i b.v. van Dijl andere soort en zelfs met andere men van kunst, chansons, c«, nummers e.d. De ervaring he leerd dat een en ar._L. laat combineren. Nader tot elkaar Een belangrijk pluspunt is dat een brede massa kennis maakt met muziek waarvan men dacht dat die niet voor hen bestemd was. Maar evenzeer worden op deze Promconcerten brug gen geslagen. Onze taal is altijd al be perkt geweest om de soorten muziek te rubriceren. «Klassieke muziek» is een vlag die geenszins de lading dekt. Het indertijd door de AVRO bedachte «ernstige muziek» al evenmin. Daar entegen is de betiteling «populair» of «licht» al even bekrompen voor dat klassieke Stichting Promenadeconcerten iets organisatoren doen. Men heeft een formule bedacht nogal wat kijkt tegemoet komt o.a. aan hen die rissen, pul J onafgebroken naar klassieke mu- Vandaar de ziek kunnen luisteren, ook al brengt men goed in 't gehoor liggende mu ziek. De klassieke muziek wordt - of zelfs met 1 ijk) met muziek van een elfs met andere vor- chansons, cabaret- ervaring heeft al ge- 8r ander zich heel goed d( Natuurlijk zijn deze concerten voor de afgewis- organisatoren vrij prijzig; er komt gecombineerd (zoals noBal wat kijken voor zaalhuur, sala- het Trio Louis rissen, publiciteit en andere zaken. Vandaar de toegangsprijs, die als men geen reductie krijgt fll,bedraagt. De Promconcerten worden echter op grote schaal mede mogelijk gemaakt foor sponsoring. Deze sponsors zijn de Rabobank en Ago-verzekeringen en Interpolis-verzekeringen. Bij de 3300 Enkalon tapijt die normaal 109.* kost. De andere Lp. «Toot Toot Tootsie Goodbye» laat «The South» horen in een geheel nieuw repertoire en met gastsolist Jabbo Smith, de leger sche veteraan uit de jaren twintig Roaring Twenties Club Breda h. Amerikaanse trompettist Jabbo 5 voor de tweede maal uitgenodigu naar Breda te komen, daar een p weken te verblijven en in alle rust is 70 jaar) met enkele Nederlandse combinaties op te treden. Zo kon het gebeuren dat de jazzliefhebbers op een kerstkoncert in 1976 Jabbo in leven den lijve konden zien optreden met The South Jazz Band. De South be schouwde dit gezamenlijk optreden met Jabbo Smith, eens de evenknie van Louis Armstrong terecht als een grote eer. Op 24 december 1976 was de South eveneens aanwezig in de Bre dase opnamestudio van Tony Dime om daar met de oude meester een aan tal stukken op te nemen. Enkele van deze opnamen zijn te horen op Lp., waaronder een blues in G ge gen door Jabbo zoals dat alleen een neger kan. Deze beide platen en het boekje zullen verkrijgbaar zijn tijdens de jazzmeeting in de Stadsschouw burg maar ook in de Tilburgse platen zaken. De plaat die gemaakt is ter ge legenheid van hun 15-jarig bestaan is vestigingen van de Rabobank overal in Nederland zijn de toegangskaarten verkrijgbaar en via een coupon kan men een reductie krijgen van f 2,50, ook al is men geen cliënt. De prijs wordt dan dus f 8,50. Kaarten aan de zalen ge kocht, kosten evenwel fll, Zeer belangrijk is wel het feit dat de netto opbrengst van de concerten be stemd is voor het Nederlandse Rode Kruis. Waarmee het nqttige op ideale wijze met het aangename verenigd wordt. Henk van Belkom, Hans van Over- <.^rard van de Flaas en Leo Versteeden. schaft, zowel door te spelen als door te luisteren, zolang zal er «The South» ook nog zijn. Op zaterdagnamiddag 3 september a.s. van 17 tot 19 u. in de studiozaal van de Stadsschouwburg is er een feest- receptie voor alle collega’s relaties en andere belangstellenden. V.l.n.r.: Sjef van Son, om, Theo van Loon, Gera Ze hebben heelwat afgezworven met z’n allen, in Nederland, België en Duitsland, óók in landen als Oost- Duitsland en Tsjechoslovakije. Na tuurlijk hebben ze samen heelwat avonturen beleefd, meestal plezierige maar soms ook wel heel vervelende. En als jt en veel meer band die langzi lijk wordt. En hoogtij muzii ;n kan zich Muziek voor iedereen De bedoeling van certen is om een 1 te laten maken orkest. Nog te veel heerst de opvatting dat een symfonie-orkest en de klassieke mu ziek bestemd zijn voor een elit„.._ groep. Voor kenners,'-J:" zelf musiceren, voor de beter gesi- tueerden enz. Gelukkig een achter haald en bijna verlaten standpunt. Bijna, want de drempel voor een con- I certzaal blijkt nog steeds vrij hoog te 1 zijn, al raakt men er langzamerhand i wel van overtuigd dat de muziek I ook de klassieke er voor iedereen i is, ook dat er heel wat (klassieke) mu- l ziek is die het aanhoren meer dan Iet is bovendien een ver schijnsel dat de aanmel de muziekscholen een opgaande lijn vertonen. zijn er nog ’n aantal factoren die een groeiende stroom concertbezoe- kers belemmeren. Juist daaraan wil de Over Het was ook deze muziek die de di verse karakters en persoonlijkheden naar elkaar deed groeienwaardoor ze echte vrienden werden. Een ander «geheim» van The South is de loyali teit en de bereidheid eikaars moeilijk heden te begrijpen en op te lossen waar nodig. paar - >t (hij - ~'~K Graetz kleuren Type: Kornett 66 cm beeldbuis voltransistor geheugentoets electronische tij concert luidspre 239fT— Bartelsprijs 4onQ m.i. nu I O«löi en echte service :nry J. Wood werd in zonder poeha. De orkestleden in ge il concerteerde. makkelijke kleding». Over de samen droegen de naam Promenadeconcerten; al spoedig popu- stell'ng; -Prima manier om het publiek tori tot .Proms», omdat ze staande werden aangehoord. Al was l™etndj"lr>hU|nS,tI?Aahrw^ltnh te i i. j laten komen». Dit laatste bewijst hoe ronkeltjke betekenis toch anders bedoeld. geslaagd die combinatie van muziek 1 een concertgebeuren in een reeks van uitvoeringen dat een en bijvoorbeeld dat wat men «klein kunst» ook al een kwalificatie die zeer betrekkelijk is) pleegt te noemen. kEen Promconcert is, maar dat zal men iu de Promenadeconcerten, zij het dan al begrepen hebben, geen stijve verto- ,„,6Br Nederlandse leest geschoeid. De geschie- ning. Geen formeel gedoe; er zijn er denis begon in Noord-Brabant, nu acht jaar geleden, waar het initiatief ^aar de J°"ge °m het PodluI" werd genomen door Het Brabants Orkest. Ter opening van het concertsei- zoen werd door geheel Noord-Brabant een serie van 9 «Proms» gebracht „pjet was de informele, gezel- met de bedoeling een breder publiek met het populaire concertgebeuren te |ige sfeer>> The South Jazz Band heeft een tijd gekend dat de jazz op een laag pitje stond, zij hebben concessies gedaan, maar dat vonden zij op dat moment beter dan hun ervaring en routine op te geven. Zij zijn doorgegaan en de laat ste jaren kunnen zij zich weer verheu gen in een grote belangstelling voor de jazzmuziek. Dit is voor The South een reden te meer om er nog lang niet mee te stoppen. Zolang de jazzmuziek nog aan duizenden levensvreugde ver- T||rA| KONINGSPLEIN 246 V Lllk/Ul TEL: 013 322983 BINDERSEIND 22 V I IUI IVlTEL. 04920-25302 je muziek» al evenmin. Daar- Ter gelegenheid van het vierde lus- mtegen is de betiteling «populair» of trum van The South zijn er diverse «licht» al even bekrompen voor dat aktiviteiten ondernomen. Zo zal er een wat niet tot de zogeheten klassieke boekje verschijnen «20 Years of Mu- muziek behoort. Nu is dat niet zo heel sic» waarin de geschiedenis en we- erg. Hoofdzaak is te ervaren dat er derwaardigheden van «The South» op meer is dan alleen de uitersten. Met vaardige wijze door Allard Möller name de muziek die een soort brug- (hoofdredakteur Jazz-Croaner Chro- functie heeft en die is er volop. Het nicle) wordt beschreven. Het boekje i de Promenadecon- zjjn de proms dje bij uitstek geschikt geeft een overzicht van de veelbewo- met een T mfon?èS Z'jn °m d'e verbind,n8en aan te tonen, gen South-geschiedenis en is ver- met een symfonie- ook Om muziek, musici en publiek na- lucht met veel interessante foto’s, der tot elkaar te brengen, ook al be- nhoudt men zijn voorkeuren. itaire Concert zonder poeha... voor mensen die Mochten de Brabantse Proms zich al >r de beter gesi- in een warme belangstelling verheu gen, de sinds vorig jaar begonnen lan delijke concerten overtroffen alle verwachtingen. De vele kranten van ons land brachten koppen waarvan we er enkele citeren: «Doorslaand suc ces. Laaiend enthousiasme. Eclatant succes. Lekkere vlotte avond. On gedwongen sfeer. Boeiend van «eind. Goed in de smaak valler happening. Uitstekend gehant. Re cord belangstelling. Proms zijn er voor iedereen». Maar een heel enkele was wat minder eenthousiast en dat stond in geen ver houding tot de overgrote meerderheid, de sfeer het volgende: «Concert Na jaren zoeken en experimenteren is het nu dan zo ver, het ideale handgeknoopte pruikje is klaar. 12 geheel nieuwe sluitingsmogelijkheden in de hals. De contouren sluiten van een knellend gevoel. S je zó jaren lang :maakt, sch< ""zamerhan Lil altijd vierde de humor zikanten onder elkaar, men kan zich dat goed voorstellen, Leo Versteden was de grote gangma- altijd vol dwaze verhalen en inval- Twintig jaar muziek in het jazzi- dioom, die iedereen aanspreekt. Een orkest van amateurs die vandaag de dag nog even opgewekt en pittig spelen als toen. VRIENDENKRING Muziek is wel de kunstvorm die het gemakkelijkst toegang heeft tot het menselijk hart. Jazzmuziek is nooit die muzieksoort alléén geweest, het is dé muziek die je individueel de meest muzikale bevrediging geeft, doordat de jazzmuziek volop ruimte geeft via de improvisatie tot een persoon lijk uitdragen van je gevoelens. Jazz muziek is ook universeel, een muziek soort zonder grenzen, in de gehele we reld spreken de muzikanten een en de zelfde taal, de taal van de jazz. Twintig jaar speelt «The South Jazz Band» deze «taal». En het was He liefde voor deze muziek die de jongens van The South, in vrijwel ongewij zigde bezetting bij elkaar hield, dit is een unicum in de vaderlandse jazzge schiedenis. Op 3 sept. a.s. is er een jubileumkon- cert dat plaatsvindt in de Stads schouwburg. Op deze avond worden er twee l.p.’s uitgebracht, de eerste getiteld «Twenty Years of Music» waarop een selectie van «The South-muziek sedert de oprichting tot nü; diverse Oud-South-leden zijn op deze plaat te beluisteren. Oud-leden zoals Wil van Doormalen, Ben Lies- ting, Gerrit Overman, Toon de Roy, Joop van Son en Piet de Bont zijn op ran begin tot deze plaat te beluisteren in het ber end. Unieke kenn'ngsnummer van The South dat ïhalte. Re- precies 20 jaar geleden privé werd op genomen, 9 jan. 1957. Maar ook Piet Stokkermans. Bert Gulickx, Jan van Reusel, Piet Tuerlings en Hans Jans- ;r. sen zijn op deze plaat wederom verte genwoordigd. Na diverse onderhandelingen met de platenmaatschappijen C.N.R., Tel star, Tros Radio, Stichting Jazz Crooner, Tony Dime is het Henk van Belkom gelukt (oude banden moesten opgezocht worden en de rechten nader worden bekeken) deze verzamelelpee uit te brengen. Het nummer Grootva ders Klok uit 1962 waarmee The South Loosdrecht Jazzconcours won, maakt deel uit van deze Lp. Maar ook «Dixie Doodle» met als gastsolist Gerard Mutsaers bekend van de Scotjes en van La Marotte. Verdere gasten zijn op deze plaat Daan Wilthagen, Jack van PollJoep PeetersJabbo Smith en Anneke Grönloh met een medley van bekende dixiland-stukken die in 1973 in Terneuzen door de Tros werden opgenomen. Al met al een zeer inte ressante Lp. die duidelijk de evolutie weergeeft van 20 jaren «South- muziek». 1 samen optrekt hept dat dan een md onverbreke- meter.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1977 | | pagina 15