*1
«VAN HOUWEN EN TROUWEN
MOTTO VAN BRABANTSE DAG
Huwelijksgebruiken bleven
in de folklore bijna
onverwoestbaar voortleven
ng
De Tilburgse Hogeschool
blijft «katholiek»
fleXa
Jen
TE
ANTEN
Een milieubewuster leven
GEWELDIGE BEDDEN OPRUIMING
1
vereist om te beginnen
kennis van dat milieu
Spelende optocht over vrijen en
wat erna komt
ONG?
GROENENDAAL
VEGEN
«BAD
KLEDING»
Van de wal en de sloot
1 nstituut voor Natuurbesc
mingseducatie (I.V.N.), Plantage 1
denlaan 41, Amsterdam (tél.
22 81 15).
[HARRIE BROCKEN
ili 1977 pagina 12
NIEUW
Hoe het dorp greep trachtte te houden op verliefde paren
muurdecor
BEHANG - VERF - (AUTO)LAK
Dona-Kniknie
detailhandel
00 tot 17.00
>lraa<
inder
EN
ILTER
oor uw
EMEN
ilstof
een i
jaar.
I977
DE GOEDKOOPSTE
Tilburg
mobilofoon,
dag hersteld.
F
TAPIJTTEGELBAR
iS
BEDDEN SPECIAALZAAK
len hele berg aan-
achter aan kan
BPEOASEWEG 4S
TEL:433319. TILBURG
de
doet
gouden
/en van
dames
DE MAN VAN 't VAK
Noordhoekring 79 - Tel. 424556
trs over voldoende kennis
s zouden willen milieu-
ur van de I
igen en aanst
VAN STAD EN LAND
NIJVERSTRAAT 121-119 TEL 430660 TILBURG
is zo groot, dat
ennen.
n. Zo
m en
Hoge-
ien ge-
IEKEL
3STRAAT 39
1,60
25 stuks
bij:
EL 013 42Q731
tenfabriek
B.V.
013-43.48.40
IPONS
ringdoek
idoek
rondzeilen-
zich
horst
volks
der g
Var
ijdag 8-12 en-
10-16 u.
telefonisch bereik-
er 013-423228. Het
jgen: Kloosterstraat 26
s schouwburg).
maar de
deftig-
daar is
<dienst-
schiedenis-
gebruiken
il daarvan
in 5 Tilburg
10-7-1!
Zij van hun kant trakteerden vor
stelijk op bier (vergelijk huisraad-
bier) en Brabantse mik. Zo was ie
dereen tevreden.
Voor het geven van nadere inlichtin
gen is het museum t
baar onder nummer
museum is gelej
achter de Stadss
121, Tilburg
g 30-7-1916
burg 8-7-1977
iën
ïmmesplein 8, Til-
Het Stichtingsbestuur vindt ook on
voldoende argumenten in de brief van
de Hogeschoolraad die in meerderheid
voor een rijksinstelling, zij het op ter
mijn, opteerde.
zonder vuil
/elrenigen
zijn f225,Dit bedrag kan
in termijnen worden vol-
Natuurschoon museum
goedwillende burgen
indien zij dat althans
zaak op stelten kwam zetten. Dat
gebruik heet tafelen. De zaterdag
avond is er een uitgelezen mo
ment voor. Dan trokken in het
schemerduister de boerenkarren
met jonge boeren en boerinnen, pe
troleumlamp in de aanslag en on
der handbereik kachelpijpen, pot
ten, pannen en alles waar je lawaai
mee kunt maken.
vaanvraag.
undig.
epomp.
st hogedruk.
ling tot
:htings-
Denissen,
Wilheiminapark 127
Dielemans,
LocMstraat 12
9eld
vloer goed
W belegd met d
tapijttegels
^^oXsta^
Volop keus In:
Bikini’s
Badpakken
Heren - zwembroeken
Heren - korte broeken
Kinder - badkleding
kundige leiding wat nader te leren
kennen.De cursus start in de periode
septembernovember en duurt bij
normaal studietempo een klein
Goirle
11-1923
j 8-7-1977
-Broos
diorama’s ingericht, die ver
zorgd worden door de afdeling Tilburg
van de Koninklijke Nederlandse Na
tuurhistorische Vereniging. De afde
ling Tilburg werkt mee in het kader
van haar 40-jarig bestaanZij heeft een
stand ingericht waar informatie over
haar werk verkregen kan worden.
Een diaklankbeeld ge
/a- op het kleinere waterl
je- film wordt vertoond,
van het opp
werp heeft.
IINGEN
zen
ichermen
aloezieèn
scherm-
lelen
rt-zelf-
nen
Wat vrouwen wensen, levert
Hasseltstraat 232-234 - Tilburg - Tel. 426384^^^^^
o.a. DROOGTROMMELS
Elk jaar opnieuw betekent het nieuwe
thema een speurtocht door de geschiedenis.
Want wat wil je met de Brabantse dag en
wat kan je laten zien?
Vorig jaar waren er de spreekwoorden.
Toen was het de bedoeling dat er door grote
groepen mensen met spreuken zou worden
«gespeeld». Dat is heel aardig gelukt. Heeze
hing vol met spreekwoorden, sommige han
gen er trouwens nog; tientallen mensen
hebben spreuken gemaakt en duizenden
zijn komen kijken naar de kleurige stoet
waar de engelen, duivels, nonnekens en pa-
terkens de boventoon voerden.
Het thema bleek bruikbaar omdat je er een
optocht mee kon maken, daarnaast een
leuke tentoonstelling (sprekende heiligen)
en een hele reeks aktiviteiten die met de
hoofdschotel, spreekwoorden, samenhin
gen. Bovendien kon men het beeld van de
damesmode-leer-suede en modieuze tassen
koningsplein 248 tilburg
stoet in een bepaalde tijd situeren, zo in het
begin van de zeventiende eeuw.
Ook dit jaar is gezocht naar een thema dat
veel aanknopingspunten biedt en dat nu
eens niet aan een bepaalde tijd vastzitdat
gemakkelijk in beelden en spel te vertalen is,
en dat want het wordt de twintigste Bra
bantse Dag ook een stukje van de ge
schiedenis van de Heezer «ommegang» kan
vertonen.
Onder de werktitel «van houen en trou
wen» zijn in een bundeltje heel wat gege
vens bij elkaar gebracht, waarmee de
wagenbouwers aan de gang kunnen.
«Houwen en Trouwen» hoort eigenlijk tot
het algemeen menselijk bedrijf. In alle tij
den en landen werd gevrijd, hofgemaakt,
verloofd, verleid; werden verkeringen ver
broken en gelijmd, en er werd getrouwd met
of zonder puthaak.
happelijk Onderwijs
5t Stichtingsbestuur
geen stappen i
rijksinstelling
daar het verlor
tuur<
zou j
2. He
zondere
Stichtings
king. In het
het binnentiv.
pluralistische
het eigen
dragen aar
3. Na wat uit
voor reeds ple
van de kathol
gemotiveerd r
vorengenoenu
schoppem
andere ins
spontane rea».<.>ve>.
Ook de historische binding
gehaald, waarbij uitdrukkelijk
aangetekend dat het hier niet gr
een «restauratie» of een passief
Van Gestel,
Boomstraat 181
St.-Dionysius v./h.
Rooms Leven, Tuinstraat 65
In zijn vergadering van 1 juli jl. heeft
het Stichtingsbestuur het besluit ge
nomen de katholieke signatuur van de
Hogeschool te handhaven.
*n kan
gaat wat nader in
erleven, terwijl een
m, die de vervuiling
rpervlaktewater tot onder-
scher-
ntage Mid-
(tefl. 020-
Trouwen doet men in het wit.
Wit is de kleur van de reinheid en
om die reden heel geschikt voor het
huwelijk.
Oorspronkelijk moest die kleur al
lerlei geesten en demonen bezwe
ren, in de christelijke tijden werd
zij het symbool van zuiverheid en
reinheid.
In allerlei folkloristische kleding
vinden we het huwelijk terug,
vooral in de sluier en de poffer.
Maar ook in het gewaad. Afhanke
lijk van de bijzondere omstandig
heden zien we de bruid ook in an
dere kleuren.
enge-
angezocht
draad als
lede
Enkele voorbeelden van volksgebruik
wil ik hier nog bespreken. In de vol
gende regels staan tientallen merk
waardigheden bij elkaar. En het is
duidelijk dat er nog ee
vullende informatie
komen.
Dit is geschied met als uitgangspunten
het rapport d.d. november 1975 van de
commissie Lescrauwaet, de notitie
van het College van Bestuur van 29
maart jl. en de brief van de Hoge
schoolraad van 14 juni jl., voorts een
aantal reakties waaronder die zoals
verwoord in het gesprek met kardinaal
Willebrands, Mgr. Bluyssen van ’s-
Hertogenbosch en Mgr. Ernst van
Breda op 12 mei 1977 en verder van de
Nederlandse Katholieke Schoolraad,
de Katholieke Leergangen en andere
instanties en geïnteresseerden.
De commissie onder leiding van Prof,
dr. J.F. Lescrauwaet, werd samei
steld uit personen daartoe aar
zowel door de Hogeschool*
door het College van Bestuur als me
door het Stichtingsbestuur.
Met spijt dat geen algemene overeen
stemming bereikt is kunnen worden
tussen de meest geïnteresseerden en
belanghebbenden, volgen dan in uit
voerig geadstrueerd besluit de drie al
ternatieven die de afgelopen tijd bin
nen de Hogeschool zijn bediscus
sieerd:
1. omvorming tot rijksinstelling;
2. omvorming tot neutraal bijzondere
instelling;
3. handhaving van de katholieke
grondslag.
1. Afwijzin
rijksinstel".
bestuur op
a. het bestaande gc
school mag niet in t
bracht;
b. de Hogeschool is reeds een halve
eeuw als bijzondere instelling van
grote betekenis geweest;
c. er is geen enkel aanwijsbaar voor
deel verbonden aan de omvorming tot
rijksinstelling.
Dat kan anders worden, want het In
stituut voor Natuurbeschermingsedu-
catie en de Stichting I.V.I.O.ontwik
kelden gezamenlijk een schrifte-
Üjke cursus milieubesef, waaraan ie
dereen kan deelnemen. In 26 leseen
heden krijgt de cursist ruim voldoende
informatie om zich een mening te
vormen over vraagstukken als ener
gievoorziening, de moderne land
bouw, de verstedelijking, het natuur
en landschapsbehoud, de industriali
satie, de recreatie en vele andere pro
bleemvelden met betrekking tot het
milieu.Aan de cursus zijn drie veld-
studiedagen verbonden, waaraan ie
dere cursist kan deelnemen om in de
praktijk bepaalde facetten onder des-
GEZOUTEN STAAT
Over al deze bijzonderheden gaat
het bij de twintigste Brabantse
Dag. Daar willen we iets laten zien
van de Breugeliaanse gewoonte
om bij het huwelijk allerlei potten,
pannen, hangijzers voor het vuur
(dat zijn de hete hangijzers) en
boedel aan het bruidspaar aan te
bieden. We willen er dan meteen
bij vertellen dat de Groningers bij
die gelegenheid een zouten panne-
koek meebrachten, wat betekende
dat het huwelijk afgezouten werd.
Het was gedaan met de vrolijkhe
den van de ongehuwde staat.
Die bijzonderheden hebben, zoals
gezegd betrekking op de hele men
selijke geschiedenis tussen het
hofmaken aan de ene kant en het
huwelijk aan de andere kant. Ook
de droevigere fasen van het mense
lijk bestaan willen we erbij betrek
ken zonder dat de twintigste Bra
bantse Dag een sombere aangele
genheid wordt.
Schandaal te Acht.
In dit bundeltje wordt enkele ma
len verhaald van de Brabantse
volksstraf, tafelen geheten;
Wanneer de jongelui in onder
trouw zijn gegaan en van de preek
stoel valt de eerste roep, is er geen
terugkeer meer naar de ongehuwde
staat. Wie zijn bruidje laat zitten,
kreeg de buurt op bezoek, die de
nourg
"31 Tilburg
>urg 7-7-1977
irlings - Smeul-
Begint donderdag 14 juli a.s.
Kussens f5,-, f7,50, f 10,-. Wollen dekensf 29,-, f 49,-, f 69,-. Kindermatrasjesf 19,-, f 39,-, f 69,-. Ledikanten
80 breed NU F 59,-, f 79,-, f 99,-. Polyethermatrassen f 49,-, f 69,-, f 89,-. Binnenveringmatrassen f 89,-, f
149,-, f 198,-. 2 pers, ledikanten f 159,-, f 210,-, f 245,-. Echte schuimrubberbedden f 198,-, f 289,-.
Opklapbedden compl. f 189,-, f 235,-. Box-spring combinaties f1000,-, f 1.275,-. 2 pers, binnenveringbed-
den 140 breed f 298,-. Onderschuif ledikanten comp. f 198,-. Stapelbedden compl. f 149,-, f 298,-
Bedbanken en raster 80 x 190 NU f 136,-. Houten ledikanten, hele mooie NU f 149,-.
zing van de omvormip"
ïlling baseert het Sticht...
drie overwegingen, nl.
nde goed van de L
iet in gevaar worde
Venstervrijen en huisraadbier.
In Oostenrijk heet het nog het
«Finterlen». Wij noemen het
«venstervrijen». Deze merkwaar
dige gewoonte bestond hierin dat
een verloofd paartje dat weldra
gaat trouwentoch al snoept van de
aanstaande huwelijkse staat. De
minnaar klimt door het slaapka
merraam naar binnen en nestelt
i naast zijn verloofde. In Stap-
st spreekt men schande van dit
csgebruik, dat niet zelden zon-
r gevolgen bleef.
m de andere kant was men in het
sombere Staphorst ook weer zo
aardig om aan het oppassende stel
letje bij het huwelijk een levende
geit cadeau te maken. Deze ge
woonte lijkt goed op het huisraad
bier of het scheutelkesfeest dat in
1850 nog in St. - Oedenrode be
stond. En zelfs lange tijd nadien in
Helmond. Op de zondag van de
huwelijksinzegening gaf men aan
de pasgetrouwden, ook al waren
die nog zo vaak door het venster
gekropen, met een royaal gebaar
huishoudelijke voorwerpen ten ge
schenke.
Maria Kruijssen - Schoenma
kers
Hasseltstraat 58, Tilburg
geboren Tilburg 1-2-1901
overleden Tilburg 6-7-1977
Deze lijst van overledenen kwam tot stand in samenwerking met de
begrafenisondernemingen
Elisabeth van Dijk - Panhuijsen
Schouwburgring 138, Tilburg
geboren Tilburg 10-12-1907
overleden Tilburg 8-7-1977
Johanna de Kort - van Laarho
ven
Edisonlaan 234, Tilburg
geboren Tilburg 2-8-1901
overleden Tilburg 8-7-1977
Luise Flipsen - Schugk
Ringbaan Zuid 93, Tilburg
geboren Schonewalde (Did)
7-10-1890
overleden Tilburg 8-7-1977
Marlou Santegoets
Alleenhouderstraat21P T:"-
geboren Tilburg
overleden Tilbur;
Anna v.d. Meijde
Vlimmenhoefstr.
geboren Blerick
overleden Tilbi
Maria Theodor
Josefin;
Hart v.
burg
geboren Tilburg 18 maart 1912
overleden Tilburg 5 juli 1977
Catharina Petronella
Marchand - van der Zande
Brommastraat 13, Tilburg
geboren Schin op Geul 3 ja
nuari 1907
overleden Tilburg 6 juli 1977
Leonardus Cornelius sep-
Josephus Van Gorp
Reinevaartstraat 252, Tilburg
geboren Tilburg 19 maart 1901
overleden Tilburg 7-7-1977
Beelen - Kotek Emilia
Nieuwstraat 124, Tilburg
geboren Barsanyusi (Hong.)
overleden Tilburg 8-7-1977
Hendrikus Petrus Maria
Broeckx
Nieuwlandstraat 5A, Tilburg
geboren Nijmegen 27 septem
ber 1900
overleden Tilburg 8-7-1977
LUST VAN OVERLEDENEN
in de week van woensdag 6 juli
t.e.m. maandag 11 juli
Franciscus Wijnans
Curacaostraat 2, Tilburg
geboren Tilburg 22-8-1934
overleden Tilburg 6-7-1977
Hola Perwetda-Smith
Zuringhof 70, Tilburg
geboren Soerabaja 19-2-1928
overleden Tilburg 6-7-1977
Rumoldus Kouwenberg
Salesianenstraat 185, Tilburg
geboren Tilburg 30-5-1907
overleden Tilburg 7-7-1977
Adrianus Kolen
Ringbaan Oost 1
qeboren Tilburg
overleden Tilbur
Adrianus Delit
Kamerlingh Or
burg
geboren Tilburg 20-5-1918
overleden Tilburg 8-7-1977
Fritske Bertens
V. Kinschotplein 14, Tilburg
geboren 5-7-1977
overleden Utrecht 9-7-1977
Adriana v. Zantvoort-
Schellekens
Tilburgseweg 51,
geboren Riel 19-1
overleden Tilburg
Cornelia Brands-f
Azuurweg 41, Tilburg
geboren Roosendaal 24-2-1914
overleden Tilburg 9-7-1977
Jacoba Maagdenberg-
Michielsen
Groenstraat 182 Tilburg
geboren Breda 30-6-1903
overleden Tilburg 10-7-1977
Paans Martinus
Poirterstraat 12 Tilburg
geboren 2-6-1901
overleden Tilburc
Christina Tuer...
ders
Dr. Deelenlaar
overleden Tilburg
Adrianus Linkels
Dr. Ahausstraat 2, Tilburg
geboren Tilburg 20-9-1888
overleden Tilburg 7-7-1977
Adrianus Smits
Perosistraat 273, Tilburg
geboren 22-5-1880
overleden Dongen 9-7-1977
om de buit te tonen en een
died te laten zingen door de
van het hof.
aardig te weten dat die
lijven vroeger
irden genoemd.
En dan werd het een heksenketel
bij het huis van de «echtverlater».
Soms werd zelfs de boel afgebro
ken 1 n Drente waar deze vorm van
volksgericht ook veel voorkwam,
was men zeer streng, daar ging al
les aan scherven. De Brabanders
zijn vredelievender en lieten het
meestal bij herrie met hier en daar
een gebroken ruit.
Ontstemd was men vooral ook
over het uitblijven van het huwe-
lijksbier, dat door de verbroken
verhouding nu langs de neus van de
boeren ging. In februari 1924 wer
den in Acht nog een paar poppen
bij een ondertrouwd paartje, dat
niet op bier trakteerde, gebracht
als blijk van verontwaardiging.
De krant meldde dat er geen mate
riële schade werd aangericht.
Wie wat rondneust in de ges<
boekjes vindt hele vreemde g
rond de vrijerij. Een aantal
worden hier vermeld en het is de bedoe
ling dat de optocht bestaat uit die ge
bruiken rond huwelijk en verkering,
maar dat wel zodanig dat alle fasen van
het menselijk leven er in voorkomen.
Wie wist bijvoorbeeld dat er alleen
over het vrijen een hele bibliotheek
bestaat?
Een vrijer, lezen we bij vader Cats
(zeventiende eeuw) is iemand die
op zijn vrijheid is gesteld bij de
keuze van zijn liefste. Dat zou dan
betekenen dat vrijen en vrijheid
sterk met elkaar samenhangen.
Die opvatting wordt weer bestre
den door geleerden die zeggen dat
vrijen eigenlijk wil zeggen: minne
kozen zonder dat er trouwbelofte
is. Vandaar dan ook dat de onge
huwde tot op hoge leeftijd een vrijs
ter wordt genoemd. En dat gold
dan ook voor de ongehuwde man
van tegen de tachtig, dat was dan
een ouwe vrijer.
Denk in dit verband ook aan de
speculaaspoppen die men elkaar
met sinterklaas cadeau gaf. Dat
waren ook vrijers. Maar die bete
kenden eigenlijk bevrijders, omdat
goede sint enkele huwbare
:hters die geen cent hadden, een
bol ten geschenke gaf,
waardoor zij een bruidschat had
den en in het huwelijk konden tre
den, en dus bevrijd waren uit de
macht van hun vader.
Tussen haakjes daar komen onze
appeltjes van oranje weer van
daan. Die sinterklaas is immers de
bevrijder geworden met zijn ap
peltjes, de pop van speculaas heet
daarom nog een vrijer.
Zonder al te lang op de betekenis van
het woord «vrijen» in te gaan, moet
men zeggen dat in verschillende eeu
wen er andere accenten worden ge
legd.
DIENSTBAAR ZIJN»
Vaak doelt men bij vrijen op de om
gang tussen de verloofden, m.
zeventiende eeuw met al haar
heid legt een andere nadruk;
het vrijen het «hof maken» of
baar zijn». Dus dat kon ook met een
dame waar men nog lang niet mee ver
loofd was.
Het is grappig te zien dat de Neder
landse huisvrouw, die bekend staat
om haar degelijkheid, ook heel licht
voetig uit de hoek kon komen. In de
middeleeuwen sloeg de huisvader er
regelmatig op los als hij ontevreden
was over zijn vrouw. Als hij daarente
gen op vrijersvoeten rondging, prees
hij alles in zijn geliefde.
Zij op haar beurt is één en al sierlijk
heid, maar we lezen ook wel dat als
een paar vrouwen op straat ruzieden,
zij vaak elkaar zodanig toetakelden
dat de schout tussenbeide moest ko
men.
Zo was mevrouw ook wel weer.
Maar in de vrouwenverblijf
de grote kastelen zaten de
vaak te dromen van de geliefde die
op jacht was en weldra zou terug
keren r~ J‘ -
minnel
zanger
Het is aardig
vrouwenverblijven vroeger «ke-
menaden» werden genoemd. Daar
komt dus die bekende Brabantse
naam vandaan.
POPPEN ZETTEN
En wat aanvankelijk een vorm van
schande was, namelijk het poppen
zetten, werd later tot sieraad.
De Provinciale Noordbrabantse
Courant noteert op 18 mei 1925
over een bruiloft te Uden, dat er
poppen worden gezet bij wijze van
eerbetoon. En op de deur van het
huis stond zelfs een bordje met de
tekst: «Dat Has een groote deug
niet was dat komt hier nu ook juist
van pas daar waren zij ook voor
zien dat kun je hier op het dak nu
zien.»
En op het dak stonden inderdaad
twee grote poppen als versiering.
Bovenstaande voorbeelden vormen een
kleine groep uit de rijke voorraad ver
halen en schandalen rond huwelijk en
verloving, en de schitterende gebruiken
tussen de vrijers en vrijsters. De twin
tigste Brabantse Dag zal in de optocht
daar zeker meer over laten zien.
Er wordt teveel verondersteld, dat g
van de omgeving beschikken om ir
bewust te kunnen handelen.
Onze omgeving verandert zo snel en de invloed van de mens daarop is zo groc
bijna niemand in staat is het totaal te overzien en alle relaties te onderker
Men kan zich daarbij neerleggen en zeggen, dat «ze» er niets aan moeten doen,
blijven de meeste mensen -buitenspel staan» als het gaat om meedenken
meewerken aan een leefbaardere wereld, een leefbare toekomst.
Juist nu de mogelijkheden, o.a. door een toenemend aantal inspraakprocedures,
om actief mee te praten over de toekomst van ons land toenemen, zijn heel velen
niet eens in staat om zich een bescheiden oordeel te vormen over zaken, die te
maken hebben met het milieu, ons aller leefomgeving.
«Van de wal in de sloot» is de titel van Er zijn
een tentoonstelling, die is ingericht in
het Natuurhistorisch Museum Til
burg. Deze expositie, die tot 14 augus
tus zal duren, is gewijd aan het leven in
en bij het zoete water. Er zijn veel
aquaria te zien met vertegenwoordi
gers uit planten- en dierenwereld. Men
kan er een levende waterspin bewon
deren, die een luchtklok tussen de wa
terplanten bouwt, maar ook een opge
zette bever, visotter en al die andere
zoogdieren en vogels, die een groot
deel van hun leven op of in het water
doorbrengen. Andere diergroepen die De openingstijden zijn: op werkdagen
getoond worden zijn zoetwaterslak- van 13.30 tot 17.30 uur; zaterdag en
ken en schelpen, waterkevers, libellen zondag van 14.00 tot 17.00 uur. Voor
en libellelarven, vissen en rivierkreef- groepen tevens tijdens werkdagen van
ten. De planten laten zich ook niet on- 8.30 tot 12.30 uur, mits van te voren
betuigd. een afspraak wordt gemaakt.
Er zijn diorama’s ingericht, die ver
zorgd worden door de afdeling Tilburg
van de Koninklijke Nederlandse Na
tuurhistorische Vereniging. De afde
ling Tilburg van de Koninklijke Neder
landse
De kosten
eventueel
daan.
Nadere informatie kan men krijgen
bij:
z> Stichting I.V.I.O., Maerlanthuis,
Postbus 37, Lelystad (tel. 03200-
26514).
b) Ir
nueren, maar om creatief handelen in
het verlegde van onze huidige kuituur.
4. Samenvattend komt het Stichtings
bestuur tot het voor langere tijd be
doelde besluit de katholieke signa
tuur te handhaven. Daarbij wordt in
Met name acht het Stichtingsbestuur het besluit een verduidelijking gege-
de vrees voor gewetensdwang etcniet ven van de doelstellingen van de Stich-
alleen ongegrond gelet op het verleden ting Katholieke Hogeschool. Primair
en de uitspraken van de bisschoppen, is de instandhouding van een instelling
maar ook in de toekomst is deze vrees van wetenschappelijk onderwijs die
ongegrond wanneer men uitgaat van aan hoge eisen voldoet, die vakbe-
de goede trouw van alle betrokkenen, kwame afgestudeerden levert en on-
Het Stichtingsbestuur wijst in dit ver- derwijs en onderzoek bedrijft van naar
band ook op het toenemende belang nationale en internationale maatsta-
dat gehecht wordt aan zowel voor - ven hoog nivo.
wetenschappelijke algemeen mense- Onder verwijzing naar het binnenkort
lijke en maatschappelijke verander- in de Kamer te behandelen wetsont-
stellingen als op levensbeschouwe- werp, met gebruikmaking waarvan
lijke, ethische en maatschappelijke de Hogeschool een katholieke instel-
konsekwenties van de wetenschap, ling voor «maatschappij- en geestes-
Hierbij worden zowel de Academi- wetenschappen» wordt wijst het
sche Raad als de Wet op het Weten- Stichtingsbestuur nogmaals op voor -
schappelijk Onderwijs geciteerd. onderstellingen bij wetenschap zoals
Het Stichtingsbestuur zal derhalve die worden ontleend aan maatschap-
in de richting van een pelijke en levensbeschouwelijke
ondernemen, temeer waarden en normen. Daaraan is ook
>ren gaan van de signa- vanuit de katholieke levensvisie in be-
- een verarming van de Hogeschool langrijke mate bijgedragen. De katho-
zijn. lieke signatuur moet echter niet alleen
Het omvormen tot een neutrale bij- een monument zijn voor deze bijdra-
mdere instelling komt voor het gen aan erkende humanitaire waarden
jsbestuur ook niet in aanmer- en normen in het verleden, maar zou
:t besluit wordt gepleit voor aan de ontwikkeling van dat patroon -
itreden in oecomenisch of vanuit de katholieke levensovertui-
wereld met behoud van ging een inspirerende bijdrage kunnen
i gezicht om van daaruit bij- blijven leveren.
inde samenleving te leveren. 5. Tenslotte sluit het Stichtingsbe-
it uit het vorenstaande daar- stuur aan bij ’t standpunt van het Col-
nleit, wordt het handhaven lege van Bestuur en het door dit Col-
ilieke signatuur ook nog lege gestelde omtrent de rol van de
met verwijzing naar de katholieke signatuur van de Hoge-
ide reakties van de bis- school bij benoemingen en aanstellin-
mconferentie, katholieke en gen dat als volgt kan worden samen
mistellingen en een groot aantal gevat:
-eakties. van personeelsleden zal vóór aanstel-
wordt aan- ling en benoeming worden gevraagd of
'k wordt ze zich in staat achten positief te funk-
gaat om tioneren binnen het confessionele ka-
ief conti- der van deze Hogeschool.
>urg
goets
jtraat218, Tilburg
-g 13-4-1953
,urg 4-7-1977
jden - Bos
5, Tilburg
11-4-1894
>urg 5-7-1977
>ra Wilhelmina
>a Jacobs - Baak
Brabantlaan 11b2, Til-