*1 «VAN HOUWEN EN TROUWEN MOTTO VAN BRABANTSE DAG Huwelijksgebruiken bleven in de folklore bijna onverwoestbaar voortleven ng De Tilburgse Hogeschool blijft «katholiek» fleXa Jen TE ANTEN Een milieubewuster leven GEWELDIGE BEDDEN OPRUIMING 1 vereist om te beginnen kennis van dat milieu Spelende optocht over vrijen en wat erna komt ONG? GROENENDAAL VEGEN «BAD KLEDING» Van de wal en de sloot 1 nstituut voor Natuurbesc mingseducatie (I.V.N.), Plantage 1 denlaan 41, Amsterdam (tél. 22 81 15). [HARRIE BROCKEN ili 1977 pagina 12 NIEUW Hoe het dorp greep trachtte te houden op verliefde paren muurdecor BEHANG - VERF - (AUTO)LAK Dona-Kniknie detailhandel 00 tot 17.00 >lraa< inder EN ILTER oor uw EMEN ilstof een i jaar. I977 DE GOEDKOOPSTE Tilburg mobilofoon, dag hersteld. F TAPIJTTEGELBAR iS BEDDEN SPECIAALZAAK len hele berg aan- achter aan kan BPEOASEWEG 4S TEL:433319. TILBURG de doet gouden /en van dames DE MAN VAN 't VAK Noordhoekring 79 - Tel. 424556 trs over voldoende kennis s zouden willen milieu- ur van de I igen en aanst VAN STAD EN LAND NIJVERSTRAAT 121-119 TEL 430660 TILBURG is zo groot, dat ennen. n. Zo m en Hoge- ien ge- IEKEL 3STRAAT 39 1,60 25 stuks bij: EL 013 42Q731 tenfabriek B.V. 013-43.48.40 IPONS ringdoek idoek rondzeilen- zich horst volks der g Var ijdag 8-12 en- 10-16 u. telefonisch bereik- er 013-423228. Het jgen: Kloosterstraat 26 s schouwburg). maar de deftig- daar is <dienst- schiedenis- gebruiken il daarvan in 5 Tilburg 10-7-1! Zij van hun kant trakteerden vor stelijk op bier (vergelijk huisraad- bier) en Brabantse mik. Zo was ie dereen tevreden. Voor het geven van nadere inlichtin gen is het museum t baar onder nummer museum is gelej achter de Stadss 121, Tilburg g 30-7-1916 burg 8-7-1977 iën ïmmesplein 8, Til- Het Stichtingsbestuur vindt ook on voldoende argumenten in de brief van de Hogeschoolraad die in meerderheid voor een rijksinstelling, zij het op ter mijn, opteerde. zonder vuil /elrenigen zijn f225,Dit bedrag kan in termijnen worden vol- Natuurschoon museum goedwillende burgen indien zij dat althans zaak op stelten kwam zetten. Dat gebruik heet tafelen. De zaterdag avond is er een uitgelezen mo ment voor. Dan trokken in het schemerduister de boerenkarren met jonge boeren en boerinnen, pe troleumlamp in de aanslag en on der handbereik kachelpijpen, pot ten, pannen en alles waar je lawaai mee kunt maken. vaanvraag. undig. epomp. st hogedruk. ling tot :htings- Denissen, Wilheiminapark 127 Dielemans, LocMstraat 12 9eld vloer goed W belegd met d tapijttegels ^^oXsta^ Volop keus In: Bikini’s Badpakken Heren - zwembroeken Heren - korte broeken Kinder - badkleding kundige leiding wat nader te leren kennen.De cursus start in de periode septembernovember en duurt bij normaal studietempo een klein Goirle 11-1923 j 8-7-1977 -Broos diorama’s ingericht, die ver zorgd worden door de afdeling Tilburg van de Koninklijke Nederlandse Na tuurhistorische Vereniging. De afde ling Tilburg werkt mee in het kader van haar 40-jarig bestaanZij heeft een stand ingericht waar informatie over haar werk verkregen kan worden. Een diaklankbeeld ge /a- op het kleinere waterl je- film wordt vertoond, van het opp werp heeft. IINGEN zen ichermen aloezieèn scherm- lelen rt-zelf- nen Wat vrouwen wensen, levert Hasseltstraat 232-234 - Tilburg - Tel. 426384^^^^^ o.a. DROOGTROMMELS Elk jaar opnieuw betekent het nieuwe thema een speurtocht door de geschiedenis. Want wat wil je met de Brabantse dag en wat kan je laten zien? Vorig jaar waren er de spreekwoorden. Toen was het de bedoeling dat er door grote groepen mensen met spreuken zou worden «gespeeld». Dat is heel aardig gelukt. Heeze hing vol met spreekwoorden, sommige han gen er trouwens nog; tientallen mensen hebben spreuken gemaakt en duizenden zijn komen kijken naar de kleurige stoet waar de engelen, duivels, nonnekens en pa- terkens de boventoon voerden. Het thema bleek bruikbaar omdat je er een optocht mee kon maken, daarnaast een leuke tentoonstelling (sprekende heiligen) en een hele reeks aktiviteiten die met de hoofdschotel, spreekwoorden, samenhin gen. Bovendien kon men het beeld van de damesmode-leer-suede en modieuze tassen koningsplein 248 tilburg stoet in een bepaalde tijd situeren, zo in het begin van de zeventiende eeuw. Ook dit jaar is gezocht naar een thema dat veel aanknopingspunten biedt en dat nu eens niet aan een bepaalde tijd vastzitdat gemakkelijk in beelden en spel te vertalen is, en dat want het wordt de twintigste Bra bantse Dag ook een stukje van de ge schiedenis van de Heezer «ommegang» kan vertonen. Onder de werktitel «van houen en trou wen» zijn in een bundeltje heel wat gege vens bij elkaar gebracht, waarmee de wagenbouwers aan de gang kunnen. «Houwen en Trouwen» hoort eigenlijk tot het algemeen menselijk bedrijf. In alle tij den en landen werd gevrijd, hofgemaakt, verloofd, verleid; werden verkeringen ver broken en gelijmd, en er werd getrouwd met of zonder puthaak. happelijk Onderwijs 5t Stichtingsbestuur geen stappen i rijksinstelling daar het verlor tuur< zou j 2. He zondere Stichtings king. In het het binnentiv. pluralistische het eigen dragen aar 3. Na wat uit voor reeds ple van de kathol gemotiveerd r vorengenoenu schoppem andere ins spontane rea».<.>ve>. Ook de historische binding gehaald, waarbij uitdrukkelijk aangetekend dat het hier niet gr een «restauratie» of een passief Van Gestel, Boomstraat 181 St.-Dionysius v./h. Rooms Leven, Tuinstraat 65 In zijn vergadering van 1 juli jl. heeft het Stichtingsbestuur het besluit ge nomen de katholieke signatuur van de Hogeschool te handhaven. *n kan gaat wat nader in erleven, terwijl een m, die de vervuiling rpervlaktewater tot onder- scher- ntage Mid- (tefl. 020- Trouwen doet men in het wit. Wit is de kleur van de reinheid en om die reden heel geschikt voor het huwelijk. Oorspronkelijk moest die kleur al lerlei geesten en demonen bezwe ren, in de christelijke tijden werd zij het symbool van zuiverheid en reinheid. In allerlei folkloristische kleding vinden we het huwelijk terug, vooral in de sluier en de poffer. Maar ook in het gewaad. Afhanke lijk van de bijzondere omstandig heden zien we de bruid ook in an dere kleuren. enge- angezocht draad als lede Enkele voorbeelden van volksgebruik wil ik hier nog bespreken. In de vol gende regels staan tientallen merk waardigheden bij elkaar. En het is duidelijk dat er nog ee vullende informatie komen. Dit is geschied met als uitgangspunten het rapport d.d. november 1975 van de commissie Lescrauwaet, de notitie van het College van Bestuur van 29 maart jl. en de brief van de Hoge schoolraad van 14 juni jl., voorts een aantal reakties waaronder die zoals verwoord in het gesprek met kardinaal Willebrands, Mgr. Bluyssen van ’s- Hertogenbosch en Mgr. Ernst van Breda op 12 mei 1977 en verder van de Nederlandse Katholieke Schoolraad, de Katholieke Leergangen en andere instanties en geïnteresseerden. De commissie onder leiding van Prof, dr. J.F. Lescrauwaet, werd samei steld uit personen daartoe aar zowel door de Hogeschool* door het College van Bestuur als me door het Stichtingsbestuur. Met spijt dat geen algemene overeen stemming bereikt is kunnen worden tussen de meest geïnteresseerden en belanghebbenden, volgen dan in uit voerig geadstrueerd besluit de drie al ternatieven die de afgelopen tijd bin nen de Hogeschool zijn bediscus sieerd: 1. omvorming tot rijksinstelling; 2. omvorming tot neutraal bijzondere instelling; 3. handhaving van de katholieke grondslag. 1. Afwijzin rijksinstel". bestuur op a. het bestaande gc school mag niet in t bracht; b. de Hogeschool is reeds een halve eeuw als bijzondere instelling van grote betekenis geweest; c. er is geen enkel aanwijsbaar voor deel verbonden aan de omvorming tot rijksinstelling. Dat kan anders worden, want het In stituut voor Natuurbeschermingsedu- catie en de Stichting I.V.I.O.ontwik kelden gezamenlijk een schrifte- Üjke cursus milieubesef, waaraan ie dereen kan deelnemen. In 26 leseen heden krijgt de cursist ruim voldoende informatie om zich een mening te vormen over vraagstukken als ener gievoorziening, de moderne land bouw, de verstedelijking, het natuur en landschapsbehoud, de industriali satie, de recreatie en vele andere pro bleemvelden met betrekking tot het milieu.Aan de cursus zijn drie veld- studiedagen verbonden, waaraan ie dere cursist kan deelnemen om in de praktijk bepaalde facetten onder des- GEZOUTEN STAAT Over al deze bijzonderheden gaat het bij de twintigste Brabantse Dag. Daar willen we iets laten zien van de Breugeliaanse gewoonte om bij het huwelijk allerlei potten, pannen, hangijzers voor het vuur (dat zijn de hete hangijzers) en boedel aan het bruidspaar aan te bieden. We willen er dan meteen bij vertellen dat de Groningers bij die gelegenheid een zouten panne- koek meebrachten, wat betekende dat het huwelijk afgezouten werd. Het was gedaan met de vrolijkhe den van de ongehuwde staat. Die bijzonderheden hebben, zoals gezegd betrekking op de hele men selijke geschiedenis tussen het hofmaken aan de ene kant en het huwelijk aan de andere kant. Ook de droevigere fasen van het mense lijk bestaan willen we erbij betrek ken zonder dat de twintigste Bra bantse Dag een sombere aangele genheid wordt. Schandaal te Acht. In dit bundeltje wordt enkele ma len verhaald van de Brabantse volksstraf, tafelen geheten; Wanneer de jongelui in onder trouw zijn gegaan en van de preek stoel valt de eerste roep, is er geen terugkeer meer naar de ongehuwde staat. Wie zijn bruidje laat zitten, kreeg de buurt op bezoek, die de nourg "31 Tilburg >urg 7-7-1977 irlings - Smeul- Begint donderdag 14 juli a.s. Kussens f5,-, f7,50, f 10,-. Wollen dekensf 29,-, f 49,-, f 69,-. Kindermatrasjesf 19,-, f 39,-, f 69,-. Ledikanten 80 breed NU F 59,-, f 79,-, f 99,-. Polyethermatrassen f 49,-, f 69,-, f 89,-. Binnenveringmatrassen f 89,-, f 149,-, f 198,-. 2 pers, ledikanten f 159,-, f 210,-, f 245,-. Echte schuimrubberbedden f 198,-, f 289,-. Opklapbedden compl. f 189,-, f 235,-. Box-spring combinaties f1000,-, f 1.275,-. 2 pers, binnenveringbed- den 140 breed f 298,-. Onderschuif ledikanten comp. f 198,-. Stapelbedden compl. f 149,-, f 298,- Bedbanken en raster 80 x 190 NU f 136,-. Houten ledikanten, hele mooie NU f 149,-. zing van de omvormip" ïlling baseert het Sticht... drie overwegingen, nl. nde goed van de L iet in gevaar worde Venstervrijen en huisraadbier. In Oostenrijk heet het nog het «Finterlen». Wij noemen het «venstervrijen». Deze merkwaar dige gewoonte bestond hierin dat een verloofd paartje dat weldra gaat trouwentoch al snoept van de aanstaande huwelijkse staat. De minnaar klimt door het slaapka merraam naar binnen en nestelt i naast zijn verloofde. In Stap- st spreekt men schande van dit csgebruik, dat niet zelden zon- r gevolgen bleef. m de andere kant was men in het sombere Staphorst ook weer zo aardig om aan het oppassende stel letje bij het huwelijk een levende geit cadeau te maken. Deze ge woonte lijkt goed op het huisraad bier of het scheutelkesfeest dat in 1850 nog in St. - Oedenrode be stond. En zelfs lange tijd nadien in Helmond. Op de zondag van de huwelijksinzegening gaf men aan de pasgetrouwden, ook al waren die nog zo vaak door het venster gekropen, met een royaal gebaar huishoudelijke voorwerpen ten ge schenke. Maria Kruijssen - Schoenma kers Hasseltstraat 58, Tilburg geboren Tilburg 1-2-1901 overleden Tilburg 6-7-1977 Deze lijst van overledenen kwam tot stand in samenwerking met de begrafenisondernemingen Elisabeth van Dijk - Panhuijsen Schouwburgring 138, Tilburg geboren Tilburg 10-12-1907 overleden Tilburg 8-7-1977 Johanna de Kort - van Laarho ven Edisonlaan 234, Tilburg geboren Tilburg 2-8-1901 overleden Tilburg 8-7-1977 Luise Flipsen - Schugk Ringbaan Zuid 93, Tilburg geboren Schonewalde (Did) 7-10-1890 overleden Tilburg 8-7-1977 Marlou Santegoets Alleenhouderstraat21P T:"- geboren Tilburg overleden Tilbur; Anna v.d. Meijde Vlimmenhoefstr. geboren Blerick overleden Tilbi Maria Theodor Josefin; Hart v. burg geboren Tilburg 18 maart 1912 overleden Tilburg 5 juli 1977 Catharina Petronella Marchand - van der Zande Brommastraat 13, Tilburg geboren Schin op Geul 3 ja nuari 1907 overleden Tilburg 6 juli 1977 Leonardus Cornelius sep- Josephus Van Gorp Reinevaartstraat 252, Tilburg geboren Tilburg 19 maart 1901 overleden Tilburg 7-7-1977 Beelen - Kotek Emilia Nieuwstraat 124, Tilburg geboren Barsanyusi (Hong.) overleden Tilburg 8-7-1977 Hendrikus Petrus Maria Broeckx Nieuwlandstraat 5A, Tilburg geboren Nijmegen 27 septem ber 1900 overleden Tilburg 8-7-1977 LUST VAN OVERLEDENEN in de week van woensdag 6 juli t.e.m. maandag 11 juli Franciscus Wijnans Curacaostraat 2, Tilburg geboren Tilburg 22-8-1934 overleden Tilburg 6-7-1977 Hola Perwetda-Smith Zuringhof 70, Tilburg geboren Soerabaja 19-2-1928 overleden Tilburg 6-7-1977 Rumoldus Kouwenberg Salesianenstraat 185, Tilburg geboren Tilburg 30-5-1907 overleden Tilburg 7-7-1977 Adrianus Kolen Ringbaan Oost 1 qeboren Tilburg overleden Tilbur Adrianus Delit Kamerlingh Or burg geboren Tilburg 20-5-1918 overleden Tilburg 8-7-1977 Fritske Bertens V. Kinschotplein 14, Tilburg geboren 5-7-1977 overleden Utrecht 9-7-1977 Adriana v. Zantvoort- Schellekens Tilburgseweg 51, geboren Riel 19-1 overleden Tilburg Cornelia Brands-f Azuurweg 41, Tilburg geboren Roosendaal 24-2-1914 overleden Tilburg 9-7-1977 Jacoba Maagdenberg- Michielsen Groenstraat 182 Tilburg geboren Breda 30-6-1903 overleden Tilburg 10-7-1977 Paans Martinus Poirterstraat 12 Tilburg geboren 2-6-1901 overleden Tilburc Christina Tuer... ders Dr. Deelenlaar overleden Tilburg Adrianus Linkels Dr. Ahausstraat 2, Tilburg geboren Tilburg 20-9-1888 overleden Tilburg 7-7-1977 Adrianus Smits Perosistraat 273, Tilburg geboren 22-5-1880 overleden Dongen 9-7-1977 om de buit te tonen en een died te laten zingen door de van het hof. aardig te weten dat die lijven vroeger irden genoemd. En dan werd het een heksenketel bij het huis van de «echtverlater». Soms werd zelfs de boel afgebro ken 1 n Drente waar deze vorm van volksgericht ook veel voorkwam, was men zeer streng, daar ging al les aan scherven. De Brabanders zijn vredelievender en lieten het meestal bij herrie met hier en daar een gebroken ruit. Ontstemd was men vooral ook over het uitblijven van het huwe- lijksbier, dat door de verbroken verhouding nu langs de neus van de boeren ging. In februari 1924 wer den in Acht nog een paar poppen bij een ondertrouwd paartje, dat niet op bier trakteerde, gebracht als blijk van verontwaardiging. De krant meldde dat er geen mate riële schade werd aangericht. Wie wat rondneust in de ges< boekjes vindt hele vreemde g rond de vrijerij. Een aantal worden hier vermeld en het is de bedoe ling dat de optocht bestaat uit die ge bruiken rond huwelijk en verkering, maar dat wel zodanig dat alle fasen van het menselijk leven er in voorkomen. Wie wist bijvoorbeeld dat er alleen over het vrijen een hele bibliotheek bestaat? Een vrijer, lezen we bij vader Cats (zeventiende eeuw) is iemand die op zijn vrijheid is gesteld bij de keuze van zijn liefste. Dat zou dan betekenen dat vrijen en vrijheid sterk met elkaar samenhangen. Die opvatting wordt weer bestre den door geleerden die zeggen dat vrijen eigenlijk wil zeggen: minne kozen zonder dat er trouwbelofte is. Vandaar dan ook dat de onge huwde tot op hoge leeftijd een vrijs ter wordt genoemd. En dat gold dan ook voor de ongehuwde man van tegen de tachtig, dat was dan een ouwe vrijer. Denk in dit verband ook aan de speculaaspoppen die men elkaar met sinterklaas cadeau gaf. Dat waren ook vrijers. Maar die bete kenden eigenlijk bevrijders, omdat goede sint enkele huwbare :hters die geen cent hadden, een bol ten geschenke gaf, waardoor zij een bruidschat had den en in het huwelijk konden tre den, en dus bevrijd waren uit de macht van hun vader. Tussen haakjes daar komen onze appeltjes van oranje weer van daan. Die sinterklaas is immers de bevrijder geworden met zijn ap peltjes, de pop van speculaas heet daarom nog een vrijer. Zonder al te lang op de betekenis van het woord «vrijen» in te gaan, moet men zeggen dat in verschillende eeu wen er andere accenten worden ge legd. DIENSTBAAR ZIJN» Vaak doelt men bij vrijen op de om gang tussen de verloofden, m. zeventiende eeuw met al haar heid legt een andere nadruk; het vrijen het «hof maken» of baar zijn». Dus dat kon ook met een dame waar men nog lang niet mee ver loofd was. Het is grappig te zien dat de Neder landse huisvrouw, die bekend staat om haar degelijkheid, ook heel licht voetig uit de hoek kon komen. In de middeleeuwen sloeg de huisvader er regelmatig op los als hij ontevreden was over zijn vrouw. Als hij daarente gen op vrijersvoeten rondging, prees hij alles in zijn geliefde. Zij op haar beurt is één en al sierlijk heid, maar we lezen ook wel dat als een paar vrouwen op straat ruzieden, zij vaak elkaar zodanig toetakelden dat de schout tussenbeide moest ko men. Zo was mevrouw ook wel weer. Maar in de vrouwenverblijf de grote kastelen zaten de vaak te dromen van de geliefde die op jacht was en weldra zou terug keren r~ J‘ - minnel zanger Het is aardig vrouwenverblijven vroeger «ke- menaden» werden genoemd. Daar komt dus die bekende Brabantse naam vandaan. POPPEN ZETTEN En wat aanvankelijk een vorm van schande was, namelijk het poppen zetten, werd later tot sieraad. De Provinciale Noordbrabantse Courant noteert op 18 mei 1925 over een bruiloft te Uden, dat er poppen worden gezet bij wijze van eerbetoon. En op de deur van het huis stond zelfs een bordje met de tekst: «Dat Has een groote deug niet was dat komt hier nu ook juist van pas daar waren zij ook voor zien dat kun je hier op het dak nu zien.» En op het dak stonden inderdaad twee grote poppen als versiering. Bovenstaande voorbeelden vormen een kleine groep uit de rijke voorraad ver halen en schandalen rond huwelijk en verloving, en de schitterende gebruiken tussen de vrijers en vrijsters. De twin tigste Brabantse Dag zal in de optocht daar zeker meer over laten zien. Er wordt teveel verondersteld, dat g van de omgeving beschikken om ir bewust te kunnen handelen. Onze omgeving verandert zo snel en de invloed van de mens daarop is zo groc bijna niemand in staat is het totaal te overzien en alle relaties te onderker Men kan zich daarbij neerleggen en zeggen, dat «ze» er niets aan moeten doen, blijven de meeste mensen -buitenspel staan» als het gaat om meedenken meewerken aan een leefbaardere wereld, een leefbare toekomst. Juist nu de mogelijkheden, o.a. door een toenemend aantal inspraakprocedures, om actief mee te praten over de toekomst van ons land toenemen, zijn heel velen niet eens in staat om zich een bescheiden oordeel te vormen over zaken, die te maken hebben met het milieu, ons aller leefomgeving. «Van de wal in de sloot» is de titel van Er zijn een tentoonstelling, die is ingericht in het Natuurhistorisch Museum Til burg. Deze expositie, die tot 14 augus tus zal duren, is gewijd aan het leven in en bij het zoete water. Er zijn veel aquaria te zien met vertegenwoordi gers uit planten- en dierenwereld. Men kan er een levende waterspin bewon deren, die een luchtklok tussen de wa terplanten bouwt, maar ook een opge zette bever, visotter en al die andere zoogdieren en vogels, die een groot deel van hun leven op of in het water doorbrengen. Andere diergroepen die De openingstijden zijn: op werkdagen getoond worden zijn zoetwaterslak- van 13.30 tot 17.30 uur; zaterdag en ken en schelpen, waterkevers, libellen zondag van 14.00 tot 17.00 uur. Voor en libellelarven, vissen en rivierkreef- groepen tevens tijdens werkdagen van ten. De planten laten zich ook niet on- 8.30 tot 12.30 uur, mits van te voren betuigd. een afspraak wordt gemaakt. Er zijn diorama’s ingericht, die ver zorgd worden door de afdeling Tilburg van de Koninklijke Nederlandse Na tuurhistorische Vereniging. De afde ling Tilburg van de Koninklijke Neder landse De kosten eventueel daan. Nadere informatie kan men krijgen bij: z> Stichting I.V.I.O., Maerlanthuis, Postbus 37, Lelystad (tel. 03200- 26514). b) Ir nueren, maar om creatief handelen in het verlegde van onze huidige kuituur. 4. Samenvattend komt het Stichtings bestuur tot het voor langere tijd be doelde besluit de katholieke signa tuur te handhaven. Daarbij wordt in Met name acht het Stichtingsbestuur het besluit een verduidelijking gege- de vrees voor gewetensdwang etcniet ven van de doelstellingen van de Stich- alleen ongegrond gelet op het verleden ting Katholieke Hogeschool. Primair en de uitspraken van de bisschoppen, is de instandhouding van een instelling maar ook in de toekomst is deze vrees van wetenschappelijk onderwijs die ongegrond wanneer men uitgaat van aan hoge eisen voldoet, die vakbe- de goede trouw van alle betrokkenen, kwame afgestudeerden levert en on- Het Stichtingsbestuur wijst in dit ver- derwijs en onderzoek bedrijft van naar band ook op het toenemende belang nationale en internationale maatsta- dat gehecht wordt aan zowel voor - ven hoog nivo. wetenschappelijke algemeen mense- Onder verwijzing naar het binnenkort lijke en maatschappelijke verander- in de Kamer te behandelen wetsont- stellingen als op levensbeschouwe- werp, met gebruikmaking waarvan lijke, ethische en maatschappelijke de Hogeschool een katholieke instel- konsekwenties van de wetenschap, ling voor «maatschappij- en geestes- Hierbij worden zowel de Academi- wetenschappen» wordt wijst het sche Raad als de Wet op het Weten- Stichtingsbestuur nogmaals op voor - schappelijk Onderwijs geciteerd. onderstellingen bij wetenschap zoals Het Stichtingsbestuur zal derhalve die worden ontleend aan maatschap- in de richting van een pelijke en levensbeschouwelijke ondernemen, temeer waarden en normen. Daaraan is ook >ren gaan van de signa- vanuit de katholieke levensvisie in be- - een verarming van de Hogeschool langrijke mate bijgedragen. De katho- zijn. lieke signatuur moet echter niet alleen Het omvormen tot een neutrale bij- een monument zijn voor deze bijdra- mdere instelling komt voor het gen aan erkende humanitaire waarden jsbestuur ook niet in aanmer- en normen in het verleden, maar zou :t besluit wordt gepleit voor aan de ontwikkeling van dat patroon - itreden in oecomenisch of vanuit de katholieke levensovertui- wereld met behoud van ging een inspirerende bijdrage kunnen i gezicht om van daaruit bij- blijven leveren. inde samenleving te leveren. 5. Tenslotte sluit het Stichtingsbe- it uit het vorenstaande daar- stuur aan bij ’t standpunt van het Col- nleit, wordt het handhaven lege van Bestuur en het door dit Col- ilieke signatuur ook nog lege gestelde omtrent de rol van de met verwijzing naar de katholieke signatuur van de Hoge- ide reakties van de bis- school bij benoemingen en aanstellin- mconferentie, katholieke en gen dat als volgt kan worden samen mistellingen en een groot aantal gevat: -eakties. van personeelsleden zal vóór aanstel- wordt aan- ling en benoeming worden gevraagd of 'k wordt ze zich in staat achten positief te funk- gaat om tioneren binnen het confessionele ka- ief conti- der van deze Hogeschool. >urg goets jtraat218, Tilburg -g 13-4-1953 ,urg 4-7-1977 jden - Bos 5, Tilburg 11-4-1894 >urg 5-7-1977 >ra Wilhelmina >a Jacobs - Baak Brabantlaan 11b2, Til-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1977 | | pagina 13