in de schouwburg! I kultureel sentrum o |_het zit wel goed i i ■hwiêrsm Stadsschouwburg gaat moderne jazz brengen m! ♦'perzen* j ara? afm. 210x135 cm? Let op: van 995,- nii f. 795,- vormvaste frame Vanavond in Studio: konsert door Steim voor *n **mooi-meegenomen” prijsje Kabaret «Kunstmatig in de schouwburg in kader van Kenia-aktie nen 'g - -i! ||gg '9 Laatste toneelvoorstelling van het schouwburgseizoen 225»- r f &INH©©FFJ ^Duurzame kwaliteit door z’n 285»- 795»" Eigentijdse dans: Kwadraat 1977 pagina 16 Donderdag 26 mei 1977 pagina 17 Trevor regel >uw g 49,75 49,75 45,- 55,- 35- Breda: 59,75 VOOR ELK FEEST ...naar van LEEST ,8l zijn nu in een Nederlandse Fotowerkgroep Publiekstheater speelt Medea Voor de koffer van 70 cm. betaalt U geen 65,- maar Voorde boardcase betaalt-U geen 52,50 maar Voor de reistas betaalt U geen 42,50 maar Voor de koffer van 75 cm. betaalt U geen 69,75 maar heen te laten teugen van te Primus V. Gilsstraat 5 Tel. 422178 Tilburg: Heuvelstraat 50, tel. 013-422370 Westermarkt 70, tel. 013-685477 Bindstraat 17, tel. 076- 136477 GROTE SORTERI SPEELGOED - I FEEST EN FOP-AF klanken -beeld de enorme ners over Zelfs van de grote deze «power»-jazz Wright, Cecil Taylori llende ontwerpen en met 22 juni. :w Jazz J74) waar i («Clay», 1ING HOBBY ARTIKELEN boutique mm damesmode-leer-suede en modieuze tassen koningsplein 248 tilburg Voor de weekend-koffer betaalt U geen 59,75 maar - DE TILBURGSE KOERIER BOCHARA ’’Afm. 160x110 cm. Speciale prijs van 325,- nü f225- ;ang voor zowel de tentoonstel de diavoorstelling is gratis. goed in de ower ook de ..„.”x is; rus- tden kracht, zo- ...iing ontstaat. Japanners hun soli Veldhovenring 2, Tilburg, tel. 013-420504 Nederlandse grammofoonplatenhoezen Ter gelegenheid van het veertigjarig bestaan van de «STEMRA», de stichting die de belangen behartigt van vele muziekschrijvers, heeft CONAMUS (het Comité Nederlandse Amusements Muziek) een wedstrijd uitgeschreven voor het beste platenhoe s-ontwerp. lie bekroonde hoezen en een aantal andere opvall kleine ekspositie te zien en wel vanaf 25 mei tot e - gaan: pianc rakter kr zame ver weer er en dat zwex vleugel wor Plaatsverkoop is dinsdag gestart Toon Hermans sluit met zijn one-man-show schouwburgseizoen af Toon Hermans komt het seizoen dige show op dinsdag 7, woensdag 8, 1976-1977 van de Stadsschouwburg donderdag 9, vrijdag 10 en zaterdag 11 begin juni afsluiten met een serie van vijf juni voorstellingen van zijn nieuwe one- - - man-show. Toon brengt deze gewel- Eerste konsert: Yosuke Yamashita Trio uit Japan Konsert op de (late) zaterdagmorgen Op zaterdag 28 mei om dags brengt het Rosetti werken van F. Danzi, i W. Hekster en G. Lige Spelers zijn Gerda Kv Theo Brul (hobo), Walt (klarinet), Ton ten Broekc Alice Hekster (fagot). Lt gratis. 0p donderdag 26 mei wordt in de Studio-zaal van de Stadsschout een avant-gardekonsert verzor Steim: de Studio voor 1 Instrumentale Muziek. Dez° sterdam gevestigde groep we. richt aan het eind van de z: als vervolg op de aktivitei komponistenkollektief var stuk «Reconstructie» den gezamenlijk Waisvisz, Van Campen, Raaijmakers, Van Bereyk, berg, Timmer, Wentink en Maj< op. Het programma is als volgt: troduktie Steim-mossolov; Campen: Sintering; 3. D. kers: De grafische Wentink: Discours. «De grafische methode» is een de monstratie van een principe met be hulp van dia’s, geluidsmechaniek en luidsprekers. Het stuk werd door Dick Raaijmakers geschreven. Ook «Discours» van Viktor Wentink is een samenvoeging van dia’s, en te brengen voor de oj )Zl voorbeeld van technische school in Keni rk omschreven Kabaret Kunstmatig bestaat sinds de Als uitzondering op de gebruikelijke gang van zaken in klassieke tragedies ii worden in Medea de wraak- en vergel- dingsakties regelrecht in de handen van een vrouw gelegd. Medea wordt ernstig teleurgesteld in de motieven, welke haar echtgenoot Jason ertoe brengen, haar te verstoten en e dere vrouw te huwen. Zij verwi, ernstige en ontoelaatbare overschri; ding van de maat. Vervolgens reageert zij daarop door hem in de maatover- schrijding te volgen: omdat zij over één uur ’s mid- ti Blaaskwintet P. Hindemith, geti. Cwakkel (fluit), “'-Iter Hekster oeke (hoorn) en De toegang is Vanuit enkele foto-industrieën wil men ons doen geloven dat iedereen kan fotograferen. Wat men daarvan ook wil denken, de fotografie zoals die wordt toegepast door de leden van de Nederlandse Fotowerkgroep is slechts voor een zeer kleine minder heid weggelegd om te doen. Wellicht wekt het bij velen, ook bij hen die op dat gebied wel iets gewend zijn, verwondering te zien wat de fotografie als uitdrukkingskunst kan betekenen wanneer deze wordt toegepast vanuit een eigen visie op natuur, mens en sa menleving. Middels een dergelijke uitdrukkings kunst ondergaan we een herontdek king van het alledaagse, omdat het al ledaagse in een geïsoleerde of andere omgeving is geplaatst. In de tentoonstelling worden geen foto’s getoond die geen verband met elkaar hebben; elke fotograaf toont een thematische of konseptionele uit werking in een kollektie of serie. On der een kollektie wordt een gedeelte van een groter aantal foto’s over dat zelfde thema verstaan. Bij een serie is er sprake van een in aantal kompleet geheel, met veelal een verbindende of v opeenvolgende samenhang in de De grote verschillen in benadering en uitwerking zijn onthullend. Het zal echter nimmer leiden tot de vrijblij vende en nietszeggende estetica. Deze 'tentoonstelling is te bezichtigen van 26 mei toten met 22juni. Tevens zal er op maandag 30 mei om half drie 's mid dags een diaprogramma worden ver toond met werk van de leden van deze werkgroep. De toegar ling als d. Columbus, mooi meege nomen. In de kleuren groen, zwart, naturel en donkerbruin. Voor de koffer van 65 cm. betaalt U geen 59,75 maar juni. Voor deze show heeft Toon Hermans zelf weer alle liedjes en teksten ge schreven. Hij wordt op het toneel ter zijde gestaan door een zeer gerenom meerd orkest bestaande uit Frans Ehl- hart (piano), Ernst van Tiel (slag werk), Coen van Nassau (vibrafoon), Wim de Vries (bas), Hanny Ludemann (gitaar - fluit), Jan Nypels (trombone) en orkestleider Huug den Ouden (trompet). Let opDe plaat vijf voorstellingen 11.00 uur aan u. koopadressen gestart. De Stadsschouwburg Tilburg wil in gehore te brengen. Zeer suksesvol was het nieuwe seizoen regelmatig mo- het optreden op het Duitse Nev derne jazz-konserten gaan brengen./ Festival te Moers (2 juni 1974) Dit niet alleen als aanvulling op het later een plaat van verscheen toch al veelzijdige programma, maar Enja 2052). vooral omdat er in Tilburg en omge- Het publiek werd overdonderd door ving op dit gebied nauwelijks aktivitei- de enorme power die de drie Japan- ten zijn. ners over hun hoofden uitstortten. Deze konserten worden steeds gehou- Zelfs van de grote Amerikanen die den op de eerste donderdag van de deze «power»-jazz maken (Frank maand in de Studio-zaal en beginnen Wright, Cecil Taylore.a.) waren ze dit om 20.30 uur. Als test-voorstelling niet gewend. Het was ook van het be komt op donderdag 2 juni het Yosuke gin af duidelijk dat niet allee Yamashita Trio uit Japan in de wer gespeeld wordt maar ook mek- Studio-zaal. dieuze opvattingen veel meer als bij de De toegangsprijs is laag gehouden en genoemde Amerikanen aan bod ko- bedraagt slechts 2,50. Mocht er voor men. dit konsert veel belangstelling zijn, Zo wist een uitvoering van Albert Ay- dan wordt in het nieuwe seizoen in ler’s compositie «Ghosts» gespeeld op ieder geval iedere maand zo’n konsert het Moers New Jazz Festival 1976, georganizeerd. een bijna een uur durend applaus van Yosuke Yamashita Trio 6^ (zesduizend) aanwezigen los Bezetting: Yosuke Yamashita (piano), K"Jgen. Akira Sakata (alt-saxofoon en altkla- Wat het trio vooral g1 rinet) en Shota Koyama (slagwerk). gaten heeft is dat bij power Yamashita begint met zijn trio steeds tegenstelling ervan belangrijk populairder te worden in Europa tige passages, ingehoud Drie jaar geleden kwam hij voor het dat een enorme spannii eerst uit Japan over om zijn muziek ten Opvallend is hoe de J; ‘~atsverkoop voor al deie igen is dinsdag 24 mei om i de kassa en de voorver- Balletvoorstelling Brabants Conservatorium zes dagen uitgesteld De balletvoorstelling die studenten van de Dansakademie van Het Bra bants Conservatorium op donderdag 26 mei in de Stadsschouwburg zouden verzorgen, is uitgesteld, De uitvoering onder leiding van Simon André is ver plaatst naar vrijdag 3 juni om 20.15 uur in de grote zaal van de Stadsschouw burg. Dan worden o.a. de volgende balletten gebracht: «Acht miniatu ren», de pas-de-deux uit «Het slecht bewaakte meisje» en fragmenten uit «Don Quichotte» en «De Notekra- ker». Deze balletten worden ingestu deerd door André, Anemaet, Dahl berg, Gurov en Orlovskaja. Informatie en plaatsverkoop via Het Brabants Conservatorium. Tel. 013-423844. toverkracht beschikt gruwelijker en verder strekkend dan Jason ooit voor mogelijk had gehouden. Medea ver moordt de kinderen uit haar huwelijk met Jason. Euripides schreef Medea in ’n tijd, die naar zijn mening met rasse schreden in verval raakte. v.. Het Publiekstheater hoopt met de de ene djmax na de andere oppa voorstelling van dit stuk, op dinsdag zolang dit fysiek haalbaar bleef. 31 mei in Tilburg, aandacht te vragen Brabant Pers: 18.4.’77: voor gelijke verschijnselen in onze Een trein die alsmaar doorgaat met - tijd, die parallellen vertoont met Eun- een roodgloeiende op springen een an- pides! Historische periode van verval. staande ketel, maar met een beman- vijt hem In een regie van Ton Lutz spelen An- njng die ondanks alle risico’s die zo’n ’irij- net Nieuwenhuyzen, Eric Schneider, onderneming met zich meebrengtzvei- ;ert Hans Boswinkel, Johan Ooms, Jan Re- iig van het ene station naar het andere tel, Henk Reijn, Petra Laseuren Signd dendert.technisch subtiel spel wordt Koetse. niet afgeleverd maar bij alle drie is een flinke dosis techniek noodzakelijk voor een optreden als dit. Jazz-Press: 29.4.'77: De leider hanteert razende loopjés en clustertechnieken waarbij hij door gaans het pedaal onbenut laat zodat de piano een uitgesproken perkutant ka- krijgt. Maar soms in de lang- jrstilde passages maakt hij juist ;rg veel gebruik van het pedaal 'evende doorzingen van de >rdt knap in het totaal geluid SHIRAZ Tafelkleden, afm. 160x110 cm. Speciale aanbieding van 375,— nü f. 285, elektro-instrumentale schilderijen en zou als een multi-media werl kunnen worden. ik is gebaseerd op een tekst van Bertolt Brecht. Het werk bestaat uit zes delen, die zich steeds in onze tijd afspelen. De toegang is gratis. De dansgroep Kwadraat brengt op vrijdag 27 mei ’s avonds om half negen een programma met choreografieën van Bianca van Dillen en Amy Gale. Beide cho reografen werken sinds kort samen en hebben beide gemeen dat ze bezig zijn met een danskunst die minimaal is, zowel wat betreft het voortdurend herhalen van piepkleine themaatjes als wat de mededeelzaamheid betreft. Met emoties wordt heel karig omgesprongen en meestal drukken hun choreografieën niet meer uit dan een pure bewegingslost. De choreografieën «Plek» (1974) en «109» zijn van Bianca van Dillen en de andere twee «Lost in space» (1975) en «Crossroads» zijn van Amy Gale. De danseressen zijn Pauline Daniels, Patrice Kennedy, Marie van Laarschot, Toska ten Kate, Bianca van Dillen en Amy Gale. De liefhebbers van dans en beweging mogen dit programma, waarvan de toegang gratis is, zeker niet missen. opbouwen. Vaak ziet men in de jazz verweven. kende geluidswals over je I dat solisten de lijn of een idee van een Jazz-Press: 30-6-76: denderen en er met volle te voorgaand solist overnemen om ver- uit ande van duidelijk herkenbare genieten. der uit te werken. Dat is bij deze groep thema’s laten zij die dusdanig evolue- De Engelse altsaxofonist nauwelijks mogelijk omdat elke solist ren in kracht en vrjjheid dat er na ver- Watts in Jazz-Press 1.4.’77. zijn eigen soh tot aan de draad toe loop van tijd sjechts een enorm hechte Het publiek zal dit wel prachtig vin- uitrafelt en dat gaat dan gepaard met groepssound overblijft waarbij je als den: zo ongeveer als bij popkonserten, een steeds groter wordende klimax. ]uisteraar niet anders meer overblijft al die energie die je over je hoofd ge- De inzet is daarbij zo enorm dat in- dan als versteend die hele indrukwek- slingerd krijgt. middels voor deze vorm van musice ren de bijnaam kamikaze-jazz uitge- vonden is. leen op po- Vaak is het trio vergeleken met de ook melo- Cecil Taylor Unit. De Japanners wer den zelfs verwegen te copiëren. Het zijn zeer oppervlakkige luisteraars geweest die zo geoordeeld hebben; slechts de samenstelling van de groep (piano, altsax, drums) en de noemer waaronder de muziek valt zijn aan el kaar gelijk. De muzikale opvatting en het instrumentaal stilisme zijn echter zeer uiteenlopend. Zeer fraai is de wijze waarop Sakata een bewuste keus doet tussen klarinet en saxofoon. Hij laat de specifieke ka rakters van beide instrumenten hele maal aan bod komen en buit die ook uit. Het trio maakte diverse platen in Ja pan; ook individueel (soloplaten of een kwartet o.Ev. Sakata). In Europa zijn drie andere platen op de markt ver schenen (Europese opnamen): «Clay» (Enja 2052), «Distand Thunder», met de Duitse trompettist Manfred Schoof, (Enja 2066) en «Banslikana», Yamashita solo (Enja 2080). Enkele persuitspraken: De Volkskrant: 18.4.’77:Van deze groepen was het Japanse trio het meest indrukwekkend door explosief, bijna ongelooflijk powerspel... Ja panse krachtpatsers die met impone rende techniek en degelijk stijlgevoel >akten Zaterdag 28 mei treedt in de grote zaal zomervakantie 1976. Talloze repeti- van de Stadsschouwburg de Tilburgse l'es hebben ertoe geleid dat deze kaba- kabaretgroep Kunstmatig op. Dit optre- retgroep zich nu met een avondvul- den is geheel ten bate van de OMO- lend programma kan presentéren. De Kenia-aktie, die opgezet is door Ons meest in het oog springende kenmer- Middelbaar Onderwijs. De Brabantse k5n van het programma zijn de eigen- O.M.O. scholen proberen geld bijeen tijdse sfeer en de afwisseling van de te brengen voor de opzet van een nummers. Nummers met scherpe en- iia. of gevoelige teksten, doldwaze toe standen, liefdesliedjes en solide rock nummers. Het staat allemaal op het Kunstmatig -repertoire. Alle teksten en komposities zijn door de leden van de groep geschreven en dat zijn Wim Botermans (zang - gi taar), Karei van Dijk (zang-gitaar), In igo Grimsbergen (slagwerk), Geert In- genhoven (zang) en Bart Thielen (zang bas - gitaar). Het licht en het geluid wordt verzorgd door Sander Erich en Doris Neutkens. Alle leden van de groep zitten op het Tilburgse Paulus- lyceum. iwburg >rgd door Elektro- ;ze in Am- Hetstul a r werd opge- van de zestiger jaren aktiviteiten van het tief van het teater- IndeSteimtre de kómponisten -Landy, Mengel- ”-jovsky olgt: 1. In- 2. T. van Raayma- methode; 4. V. e Muziel istigde gt

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1977 | | pagina 17