in de schouwburg!
I kultureel sentrum
o
|_het zit wel goed
i i
■hwiêrsm
Stadsschouwburg gaat moderne jazz brengen
m!
♦'perzen*
j
ara?
afm. 210x135 cm?
Let op: van 995,- nii
f. 795,-
vormvaste frame
Vanavond in Studio:
konsert door Steim
voor *n **mooi-meegenomen” prijsje
Kabaret «Kunstmatig
in de schouwburg in
kader van Kenia-aktie
nen
'g
- -i!
||gg
'9
Laatste toneelvoorstelling
van het schouwburgseizoen
225»-
r
f
&INH©©FFJ
^Duurzame kwaliteit door z’n
285»- 795»"
Eigentijdse dans:
Kwadraat
1977 pagina 16
Donderdag 26 mei 1977 pagina 17
Trevor
regel
>uw g
49,75
49,75
45,-
55,-
35-
Breda:
59,75
VOOR ELK FEEST
...naar van LEEST
,8l
zijn nu in een
Nederlandse
Fotowerkgroep
Publiekstheater
speelt Medea
Voor de koffer van 70 cm.
betaalt U geen 65,-
maar
Voorde boardcase
betaalt-U geen 52,50
maar
Voor de reistas
betaalt U geen 42,50
maar
Voor de koffer van 75 cm.
betaalt U geen 69,75
maar
heen te laten
teugen van te
Primus V. Gilsstraat 5
Tel. 422178
Tilburg: Heuvelstraat 50,
tel. 013-422370
Westermarkt 70,
tel. 013-685477
Bindstraat 17,
tel. 076- 136477
GROTE SORTERI
SPEELGOED - I
FEEST EN FOP-AF
klanken
-beeld
de enorme
ners over
Zelfs van de grote
deze «power»-jazz
Wright, Cecil Taylori
llende ontwerpen
en met 22 juni.
:w Jazz
J74) waar
i («Clay»,
1ING
HOBBY
ARTIKELEN
boutique
mm
damesmode-leer-suede en modieuze tassen
koningsplein 248 tilburg
Voor de weekend-koffer
betaalt U geen 59,75
maar
- DE TILBURGSE KOERIER
BOCHARA
’’Afm. 160x110 cm.
Speciale prijs van
325,- nü f225-
;ang voor zowel de tentoonstel
de diavoorstelling is gratis.
goed in de
ower ook de
..„.”x is; rus-
tden kracht, zo-
...iing ontstaat.
Japanners hun soli
Veldhovenring 2, Tilburg, tel. 013-420504
Nederlandse grammofoonplatenhoezen
Ter gelegenheid van het veertigjarig bestaan van de «STEMRA», de stichting die
de belangen behartigt van vele muziekschrijvers, heeft CONAMUS (het Comité
Nederlandse Amusements Muziek) een wedstrijd uitgeschreven voor het beste
platenhoe s-ontwerp.
lie bekroonde hoezen en een aantal andere opvall
kleine ekspositie te zien en wel vanaf 25 mei tot e
-
gaan:
pianc
rakter kr
zame ver
weer er
en dat zwex
vleugel wor
Plaatsverkoop is dinsdag gestart
Toon Hermans sluit
met zijn one-man-show
schouwburgseizoen af
Toon Hermans komt het seizoen dige show op dinsdag 7, woensdag 8,
1976-1977 van de Stadsschouwburg donderdag 9, vrijdag 10 en zaterdag 11
begin juni afsluiten met een serie van vijf juni
voorstellingen van zijn nieuwe one- - -
man-show. Toon brengt deze gewel-
Eerste konsert: Yosuke Yamashita Trio uit Japan
Konsert op de
(late)
zaterdagmorgen
Op zaterdag 28 mei om
dags brengt het Rosetti
werken van F. Danzi, i
W. Hekster en G. Lige
Spelers zijn Gerda Kv
Theo Brul (hobo), Walt
(klarinet), Ton ten Broekc
Alice Hekster (fagot). Lt
gratis.
0p donderdag 26 mei wordt in de
Studio-zaal van de Stadsschout
een avant-gardekonsert verzor
Steim: de Studio voor 1
Instrumentale Muziek. Dez°
sterdam gevestigde groep we.
richt aan het eind van de z:
als vervolg op de aktivitei
komponistenkollektief var
stuk «Reconstructie»
den gezamenlijk
Waisvisz, Van Campen,
Raaijmakers, Van Bereyk,
berg, Timmer, Wentink en Maj<
op. Het programma is als volgt:
troduktie Steim-mossolov;
Campen: Sintering; 3. D.
kers: De grafische
Wentink: Discours.
«De grafische methode» is een de
monstratie van een principe met be
hulp van dia’s, geluidsmechaniek en
luidsprekers. Het stuk werd door Dick
Raaijmakers geschreven.
Ook «Discours» van Viktor Wentink
is een samenvoeging van dia’s,
en te brengen voor de oj )Zl
voorbeeld van technische school in Keni
rk omschreven Kabaret Kunstmatig bestaat sinds de
Als uitzondering op de gebruikelijke
gang van zaken in klassieke tragedies
ii worden in Medea de wraak- en vergel-
dingsakties regelrecht in de handen
van een vrouw gelegd. Medea wordt
ernstig teleurgesteld in de motieven,
welke haar echtgenoot Jason ertoe
brengen, haar te verstoten en e
dere vrouw te huwen. Zij verwi,
ernstige en ontoelaatbare overschri;
ding van de maat. Vervolgens reageert
zij daarop door hem in de maatover-
schrijding te volgen: omdat zij over
één uur ’s mid-
ti Blaaskwintet
P. Hindemith,
geti.
Cwakkel (fluit),
“'-Iter Hekster
oeke (hoorn) en
De toegang is
Vanuit enkele foto-industrieën wil
men ons doen geloven dat iedereen
kan fotograferen. Wat men daarvan
ook wil denken, de fotografie zoals die
wordt toegepast door de leden van de
Nederlandse Fotowerkgroep is
slechts voor een zeer kleine minder
heid weggelegd om te doen.
Wellicht wekt het bij velen, ook bij hen
die op dat gebied wel iets gewend zijn,
verwondering te zien wat de fotografie
als uitdrukkingskunst kan betekenen
wanneer deze wordt toegepast vanuit
een eigen visie op natuur, mens en sa
menleving.
Middels een dergelijke uitdrukkings
kunst ondergaan we een herontdek
king van het alledaagse, omdat het al
ledaagse in een geïsoleerde of andere
omgeving is geplaatst.
In de tentoonstelling worden geen
foto’s getoond die geen verband met
elkaar hebben; elke fotograaf toont
een thematische of konseptionele uit
werking in een kollektie of serie. On
der een kollektie wordt een gedeelte
van een groter aantal foto’s over dat
zelfde thema verstaan. Bij een serie is
er sprake van een in aantal kompleet
geheel, met veelal een verbindende of
v opeenvolgende samenhang in de
De grote verschillen in benadering en
uitwerking zijn onthullend. Het zal
echter nimmer leiden tot de vrijblij
vende en nietszeggende estetica. Deze
'tentoonstelling is te bezichtigen van 26
mei toten met 22juni. Tevens zal er op
maandag 30 mei om half drie 's mid
dags een diaprogramma worden ver
toond met werk van de leden van deze
werkgroep.
De toegar
ling als d.
Columbus, mooi meege
nomen. In de kleuren groen,
zwart, naturel en donkerbruin.
Voor de koffer van 65 cm.
betaalt U geen 59,75
maar
juni.
Voor deze show heeft Toon Hermans
zelf weer alle liedjes en teksten ge
schreven. Hij wordt op het toneel ter
zijde gestaan door een zeer gerenom
meerd orkest bestaande uit Frans Ehl-
hart (piano), Ernst van Tiel (slag
werk), Coen van Nassau (vibrafoon),
Wim de Vries (bas), Hanny Ludemann
(gitaar - fluit), Jan Nypels (trombone)
en orkestleider Huug den Ouden
(trompet).
Let opDe plaat
vijf voorstellingen
11.00 uur aan u.
koopadressen gestart.
De Stadsschouwburg Tilburg wil in gehore te brengen. Zeer suksesvol was
het nieuwe seizoen regelmatig mo- het optreden op het Duitse Nev
derne jazz-konserten gaan brengen./ Festival te Moers (2 juni 1974)
Dit niet alleen als aanvulling op het later een plaat van verscheen
toch al veelzijdige programma, maar Enja 2052).
vooral omdat er in Tilburg en omge- Het publiek werd overdonderd door
ving op dit gebied nauwelijks aktivitei- de enorme power die de drie Japan-
ten zijn. ners over hun hoofden uitstortten.
Deze konserten worden steeds gehou- Zelfs van de grote Amerikanen die
den op de eerste donderdag van de deze «power»-jazz maken (Frank
maand in de Studio-zaal en beginnen Wright, Cecil Taylore.a.) waren ze dit
om 20.30 uur. Als test-voorstelling niet gewend. Het was ook van het be
komt op donderdag 2 juni het Yosuke gin af duidelijk dat niet allee
Yamashita Trio uit Japan in de wer gespeeld wordt maar ook mek-
Studio-zaal. dieuze opvattingen veel meer als bij de
De toegangsprijs is laag gehouden en genoemde Amerikanen aan bod ko-
bedraagt slechts 2,50. Mocht er voor men.
dit konsert veel belangstelling zijn, Zo wist een uitvoering van Albert Ay-
dan wordt in het nieuwe seizoen in ler’s compositie «Ghosts» gespeeld op
ieder geval iedere maand zo’n konsert het Moers New Jazz Festival 1976,
georganizeerd. een bijna een uur durend applaus van
Yosuke Yamashita Trio 6^ (zesduizend) aanwezigen los
Bezetting: Yosuke Yamashita (piano), K"Jgen.
Akira Sakata (alt-saxofoon en altkla- Wat het trio vooral g1
rinet) en Shota Koyama (slagwerk). gaten heeft is dat bij power
Yamashita begint met zijn trio steeds tegenstelling ervan belangrijk
populairder te worden in Europa tige passages, ingehoud
Drie jaar geleden kwam hij voor het dat een enorme spannii
eerst uit Japan over om zijn muziek ten Opvallend is hoe de J;
‘~atsverkoop voor al deie
igen is dinsdag 24 mei om
i de kassa en de voorver-
Balletvoorstelling
Brabants
Conservatorium
zes dagen uitgesteld
De balletvoorstelling die studenten
van de Dansakademie van Het Bra
bants Conservatorium op donderdag
26 mei in de Stadsschouwburg zouden
verzorgen, is uitgesteld, De uitvoering
onder leiding van Simon André is ver
plaatst naar vrijdag 3 juni om 20.15 uur
in de grote zaal van de Stadsschouw
burg. Dan worden o.a. de volgende
balletten gebracht: «Acht miniatu
ren», de pas-de-deux uit «Het slecht
bewaakte meisje» en fragmenten uit
«Don Quichotte» en «De Notekra-
ker». Deze balletten worden ingestu
deerd door André, Anemaet, Dahl
berg, Gurov en Orlovskaja. Informatie
en plaatsverkoop via Het Brabants
Conservatorium. Tel. 013-423844.
toverkracht beschikt gruwelijker en
verder strekkend dan Jason ooit voor
mogelijk had gehouden. Medea ver
moordt de kinderen uit haar huwelijk
met Jason. Euripides schreef Medea in
’n tijd, die naar zijn mening met rasse
schreden in verval raakte. v..
Het Publiekstheater hoopt met de de ene djmax na de andere oppa
voorstelling van dit stuk, op dinsdag zolang dit fysiek haalbaar bleef.
31 mei in Tilburg, aandacht te vragen Brabant Pers: 18.4.’77:
voor gelijke verschijnselen in onze Een trein die alsmaar doorgaat met
- tijd, die parallellen vertoont met Eun- een roodgloeiende op springen
een an- pides! Historische periode van verval. staande ketel, maar met een beman-
vijt hem In een regie van Ton Lutz spelen An- njng die ondanks alle risico’s die zo’n
’irij- net Nieuwenhuyzen, Eric Schneider, onderneming met zich meebrengtzvei-
;ert Hans Boswinkel, Johan Ooms, Jan Re- iig van het ene station naar het andere
tel, Henk Reijn, Petra Laseuren Signd dendert.technisch subtiel spel wordt
Koetse. niet afgeleverd maar bij alle drie is een
flinke dosis techniek noodzakelijk
voor een optreden als dit.
Jazz-Press: 29.4.'77:
De leider hanteert razende loopjés en
clustertechnieken waarbij hij door
gaans het pedaal onbenut laat zodat de
piano een uitgesproken perkutant ka-
krijgt. Maar soms in de lang-
jrstilde passages maakt hij juist
;rg veel gebruik van het pedaal
'evende doorzingen van de
>rdt knap in het totaal geluid
SHIRAZ
Tafelkleden,
afm. 160x110 cm.
Speciale aanbieding
van 375,— nü
f. 285,
elektro-instrumentale
schilderijen en zou als
een multi-media werl
kunnen worden.
ik is gebaseerd op een tekst van
Bertolt Brecht. Het werk bestaat uit
zes delen, die zich steeds in onze tijd
afspelen. De toegang is gratis.
De dansgroep Kwadraat brengt op vrijdag 27 mei ’s avonds om half negen een
programma met choreografieën van Bianca van Dillen en Amy Gale. Beide cho
reografen werken sinds kort samen en hebben beide gemeen dat ze bezig zijn met
een danskunst die minimaal is, zowel wat betreft het voortdurend herhalen van
piepkleine themaatjes als wat de mededeelzaamheid betreft. Met emoties wordt
heel karig omgesprongen en meestal drukken hun choreografieën niet meer uit dan
een pure bewegingslost. De choreografieën «Plek» (1974) en «109» zijn van Bianca
van Dillen en de andere twee «Lost in space» (1975) en «Crossroads» zijn van Amy
Gale.
De danseressen zijn Pauline Daniels, Patrice Kennedy, Marie van Laarschot,
Toska ten Kate, Bianca van Dillen en Amy Gale.
De liefhebbers van dans en beweging mogen dit programma, waarvan de toegang
gratis is, zeker niet missen.
opbouwen. Vaak ziet men in de jazz verweven. kende geluidswals over je I
dat solisten de lijn of een idee van een Jazz-Press: 30-6-76: denderen en er met volle te
voorgaand solist overnemen om ver- uit ande van duidelijk herkenbare genieten.
der uit te werken. Dat is bij deze groep thema’s laten zij die dusdanig evolue- De Engelse altsaxofonist
nauwelijks mogelijk omdat elke solist ren in kracht en vrjjheid dat er na ver- Watts in Jazz-Press 1.4.’77.
zijn eigen soh tot aan de draad toe loop van tijd sjechts een enorm hechte Het publiek zal dit wel prachtig vin-
uitrafelt en dat gaat dan gepaard met groepssound overblijft waarbij je als den: zo ongeveer als bij popkonserten,
een steeds groter wordende klimax. ]uisteraar niet anders meer overblijft al die energie die je over je hoofd ge-
De inzet is daarbij zo enorm dat in- dan als versteend die hele indrukwek- slingerd krijgt.
middels voor deze vorm van musice
ren de bijnaam kamikaze-jazz uitge-
vonden is.
leen op po- Vaak is het trio vergeleken met de
ook melo- Cecil Taylor Unit. De Japanners wer
den zelfs verwegen te copiëren. Het
zijn zeer oppervlakkige luisteraars
geweest die zo geoordeeld hebben;
slechts de samenstelling van de groep
(piano, altsax, drums) en de noemer
waaronder de muziek valt zijn aan el
kaar gelijk. De muzikale opvatting en
het instrumentaal stilisme zijn echter
zeer uiteenlopend.
Zeer fraai is de wijze waarop Sakata
een bewuste keus doet tussen klarinet
en saxofoon. Hij laat de specifieke ka
rakters van beide instrumenten hele
maal aan bod komen en buit die ook
uit.
Het trio maakte diverse platen in Ja
pan; ook individueel (soloplaten of een
kwartet o.Ev. Sakata). In Europa zijn
drie andere platen op de markt ver
schenen (Europese opnamen): «Clay»
(Enja 2052), «Distand Thunder», met
de Duitse trompettist Manfred
Schoof, (Enja 2066) en «Banslikana»,
Yamashita solo (Enja 2080).
Enkele persuitspraken:
De Volkskrant: 18.4.’77:Van deze
groepen was het Japanse trio het
meest indrukwekkend door explosief,
bijna ongelooflijk powerspel... Ja
panse krachtpatsers die met impone
rende techniek en degelijk stijlgevoel
>akten
Zaterdag 28 mei treedt in de grote zaal zomervakantie 1976. Talloze repeti-
van de Stadsschouwburg de Tilburgse l'es hebben ertoe geleid dat deze kaba-
kabaretgroep Kunstmatig op. Dit optre- retgroep zich nu met een avondvul-
den is geheel ten bate van de OMO- lend programma kan presentéren. De
Kenia-aktie, die opgezet is door Ons meest in het oog springende kenmer-
Middelbaar Onderwijs. De Brabantse k5n van het programma zijn de eigen-
O.M.O. scholen proberen geld bijeen tijdse sfeer en de afwisseling van de
te brengen voor de opzet van een nummers. Nummers met scherpe en-
iia. of gevoelige teksten, doldwaze toe
standen, liefdesliedjes en solide rock
nummers. Het staat allemaal op het
Kunstmatig -repertoire.
Alle teksten en komposities zijn door
de leden van de groep geschreven en
dat zijn Wim Botermans (zang - gi
taar), Karei van Dijk (zang-gitaar), In
igo Grimsbergen (slagwerk), Geert In-
genhoven (zang) en Bart Thielen (zang
bas - gitaar). Het licht en het geluid
wordt verzorgd door Sander Erich en
Doris Neutkens. Alle leden van de
groep zitten op het Tilburgse Paulus-
lyceum.
iwburg
>rgd door
Elektro-
;ze in Am- Hetstul
a r werd opge-
van de zestiger jaren
aktiviteiten van het
tief van het teater-
IndeSteimtre
de kómponisten
-Landy,
Mengel-
”-jovsky
olgt: 1. In-
2. T. van
Raayma-
methode; 4. V.
e Muziel
istigde gt