il'i'
p Q
ZOTÓk
De mensen in Afrika
zijn nuchter en praktisch
Oude banden kunnen een
rol spelen in het milieu
r
van
kükennaarcfe I
tNOKMë
f 55,-
Dertien Oldsmobile - modellen Klassieke
op Nederlandse markt
ongevallen op
rijkswegen
in 1975
'3?
RS I
IJ
i
Oostenrijkse
Barok
Voorjaar
kleur
kom
rwciciraen's
inferieurs LW j
Daling aantal
verkeers
en fleur!
X
L»et den.M
-het hv
met ir
praktisch. Veel meer dan men in de een polit
he,4K« I
Donderdag 7 april 1977 pagina 27
DE IILBuRGSE KOERIER
langspeelplaten
te
dat laatste niet een beetje iro-
S PAND
te pla
iet lot
it niet op. Die blijven waar
A-146
A-146
A-146
TULPEN IN CAIRO
A-146
krijgt
iten It
STUNTPRIJZEN
van
NU 99,50
Nederland
LOTOX SPORT
Grootste
antiekmarkt
tennisrackets
met gratis hoes
boe
naar
Ter
de
Stadsschouwburg Tilburg
2e Paasdag
van 10.00-17.00 uur
100 Standhouders.
raktijk is
vt geval.
I mi.
teiter
ij:
A-146
A-146
A-146
zei
de
inkorr
onkos
Behalve
ambtt
door
de co
Afrik,
ten».
i de
het
roetzwart
gemaakte
:r ge-
ie yan
>k pas in de
:erd «effï-
in we heb-
stellen
indaag
&yMATICI 1
NU 32,95
NU 45,00
NU 53,95
-tsen
""evallen
van de
’enaamde
art. Deze
de totale
Tournament
Court-Star
Slazenc
Dunlop
met ete
Klinkt
nisch
tuis in de stad hebben
t te slaan. Een we
>ntbreken. En t
B.V.R.K.
Begrafenisregeling
V/h St.-Dionysius - Roomsch Leven
rorpen .full-size»
Ninety-Eight en
iwagon
met
aanbeve-
zijn hoog
.ike inter-
r Harnon-
“'~~ts in-
«GROENE-LIJNBELLEN
iger
p Maxply
tenyl
s die ze
:n weten
‘-ïct ten
ie producen-
Ik vind dat
ikkelingslan-
ealiserendat
ts verantwoor-
>t van de armsten
Agfa Pocket
1OOO
praktische gesebenkverpakking
(met kleurenfilm en flitsblokje)
van f 79,- nu voor slechts
(Omdat het Pasen is!)
’tcamera^fhuis
mulder
Tivolistraat 81
Besterdring
Tel. 013-43230
Kantoor en rouwkamer:
Tuinstraat 65
Telefoon 013-423542 - 425783
b.g.g. en 's nachts 433286 (013)
bij de
tainer.
ing beoogde is duidelijk ge-
>or intensief speurwerk van
gambist Nikolaus Hernoncourt die
zijn bevindingen vast heeft laten leg
gen op een schitterende
uitgave. De werken bezitte
composities. Met
Zo’n bandenmat heeft bijvoorbeeld in
Roger’s City, Michigan, het behoud
betekend van een strand in
ving waarvan een waterzui
stallatie beschermd moe
tegen de frequent opsteker
rond het Huron meer.
Een toepassing die reeds over de ge-
soms weer gebruikt worden.
De banden recycling experts van de Goodyear Tire Rubber Company in
de Verenigde Staten houden zich al jaren bezig met het beproeven en
toepassen van methoden om het oude banden probleem aan te pakl
Jaarlijks komen er in de V.S. 165 miljoen op de schroothopen tere<
Goodyears recycling activiteiten omvatten
van bandenriffen op
golfbrekers, drijvend!
oeverbescherming en i
slechts enkele van de
banden.
in de armoe heeft gelet
tich draagt, die laat zich niet zomaar door een jongeman uit
it hij doen moet
-t Jacobs (31 jaar), teruggt
zes jaar werken in Afrika, de laatste twee jaar als
van de SNV in Kameroen.
Zorg dat U gereed bent om die
kleurenpracht van ontluikende
bloesems in kleur vast te leggen!
De «Paashaas» heeft voor U een
extra voordelige aanbieding.
sberen toe te lichten «Kijk1.
?end voorbeeld uit de van he
1 door zo’n 150 van J
cwekers in een opk<
ieroen een af-
De bedoeling Daarom mc
~J jkten naar zich verenig
/rengen en ze
komt wel het
s hebt om te
Onze zaak aan de Tivolistraat is o.a. te
bereiken via de Heuvelring 7 Veemarkt-
straat (parkeerterrein in de Veemarkt-
straat); of via de St. - Josephstraat Lan-
cierstraat Tivolistraat (parkeerterrein
tegenover onze zaak óf vooraan in de St.
Josephstraat).
e hebben een ingebakken routine om door de r*j-
tegen hun ellendige situatie. Een volk dat generaties of Betere prijz
armoe heeft geleefd... wie die strijd als een soort eerste De ontwikkeli
wejnjgge|d
willen een h
een stat
/erband be-
in de H
Sratie g
je ze
et. Het -
ze even vlug daar Pn
loen en laten. ®terk °I
in pacht,
toeft niet
mensen in Af-
WIJ staan dag en nacht
voor U klaar om bij
overlijden onze diensten
te kunnen verlenen
iheid
Noem oude banden en men denkt aan afval. Maar wat men afdankt, kan hele wereld ingang heeft gevonden is
het op de zeebodem neerlaten van ge
bundelde oude banden, al of niet ver
zwaard met beton. Deze kunstmatige
ikken r'^en raken na enige tijd begroeid met
allerlei organismen die vissen tot
n op de schroothopen terecht. voedsel di*nen en waardoor de vis.
het construeren en aanbrengen stand ter plaatse wordt verbeterd.
de zeebodem (ter bevordering van de visstand), Een dergelijk project werd uitgevoerd
ie .matten», van oude banden voor kust- en voor de kust van Florida bij Fort Lau-
schok absorberende barrières op snelwegen. Dit zijn derdale. Hiervoor werden 1,5 miljoen
meer dan 100 toepassingsmogelijkheden voor oude banden gebruikt. Jaarlijks komen hier
1 miljoen stuks bij die door de autori-
staat worden ver
is je vandaag niet weet wat je vol
gend jaar aan inkomsten te verwach
ten hebt, wordt het voor een regering
verduiveld lastig om goede ontwikke
lingsplannen op te stellen. Vandaar
hun wens om de prijzen stabiel te krij
gen. Maar of de hogere prijs
eventueel voor de grondstoffen
te bedingen ook werkelijk direct I
goede komt aan de kleine prode^
ten... dat is zeer de vraag. «mu
tiets regeringen van ontwik'-"-;-’
'e s den zich terdege moeten realiseren
s er zijzelf in de eerste plaats
,.u" delijk zijn voor hc
en ,g’ in hun land.
i°Vfr In veel van die landen zefu een behoor-
coöperatie wik H*e inkomstenherverdeling wel nodig
vele families of uJ"t’
ar gevoegd wor-
tot over je-
t Oldsmobile heeft onlangs een nieuwe
is wèl generatie «grote» modellen gelanceerd,
boe- die ondermeer gekenmerkt worden
door zuinigere motoren, kleinere bui
tenafmetingen bij gelijkblijvende of
grotere interieurruimte en een groot
aantal technische verbeteringen. De
1977 Oldsmobile - serie bestaat uit 28
verschillende modellen in 6 typen. In
«auuv gelden duimaf- Nederland omvat het leveringspro-
de meeste boeren kun- gramma 13 modellen.
i schrijven. De volledig nieuw ontwc
1 k?men natuurlijk ook mode|ien Delta 88, Ninety-Eight
tar leer je mee leven. En Custom Cruiser stationwagon springen
:s uit voor de volgende aanzienlijk efficiënter met brandstof
om en bieden ruime interieurs, rijkom-
fort en de nieuwste veiligheidsvoorzie
ningen, terwijl ook de handelbaarheid
aanmerkelijk is verbeterd. Zij werden
ongeveer 30 cm korter en 300 kg lichter.
Het front van deze nieuwe modellen is
herkenbaar aan de dubbele rechthoe
ken met daaronder de
i cvuthoekige stadslichten en
tnwijzers. Het lichtere ge-
de wagens onder andere door
van meer kunststoffen,
verbruik van deze motor be-
Er bestaat in Nederland sinds kort een
«Groene (telefoon) - lijn». Wie 070-
838283 belt, krijgt via een bandje een
kleine 2 minuten lang allerhande voor
een groot publiek interessante nieuw
tjes over land- en tuinbouwzaken te ho
ren. Elke werkdag wordt het nieuws
ververst.
«De mensen in Afrika reageren op vrijwilligers over het algemeen welwil- dan de zoveelste vicieuze cirkel waar
lend, hoewel met een zekere achterdocht. Ze zijn erg behoedzaam. In de ‘je nauwelijks meer uitkomt. Het isge-
sfeer van: «Ja jongen, jij kunt nu wel zeggen dat ik kunstmest op mijn woon nodig dat de mensen op het plat-
wel, maar ik gebruik het hever om een huisje van te bouwen of om mijn het bellende terrein van bemoeienis
kinderen naar school te sturen». met jnterne aangelegenheden. Dat is
«De mensen zijn enorm nuchter en praktisch. Veel meer dan men in de een politiek die gemaakt moet worden
Westerse landen wel eens denkt. Ze hebben een ingebakken routine om door de regeringen zelf.»
zich te verweren tegen hun ellendige situatie. Een volk dat generaties of Betere prijzen
eeuwenlang in de armoe heeft geleefd... wie die strijd als een soort eerste De ontwikkelingslanden krijgen
natuur in zich draagt, die laat zich niet zomaar door een jongeman uit weiniggeld voor hun grondstoffen. Ze
Nederland vertellen wat hij doen moet willen een hogere prijs. Ze willen ook
Aan het woord is Egbert Jacobs (31 jaar), teruggekeerd in Nederland na een stabiele prijs, die niet voortdurend
veldvertegenwoordiger heen en weer schommelt, al naarge
lang vraag en aanbod. Om wie of wat
gaat dat nu eigenlijk Om het land, om
het produkt, om de regeringen of om
de arme boeren die de grondstoffen
leveren
«Het verlangen van de regeringen van
ontwikkelingslanden naar een beter
prijs voor hun grondstoffen is gerecht-
Andere wereld
«Daar komt de aap uit de mouw. Je
mag de situatie in Nederland niet ver- ■’"J
gelijken met die in de Derde Wereld. 8
Nederland is een modem. Westers OPn({ ;anr
land met een totaal andere geschiede- 'n
nis. Laat ik het zo zeggen: het idee om
met zijn allen iets te doen om een eco
nomisch doel te bereiken, en daar met
efficiënte en slagvaardigheid tegenaan
te gaan, dat idee is in Afrika want
-1— iraat ik steeds over niet zo
ontwikkeld. Naar de oorzaken
daarvan kan ik slechts gissen. Ik ver
moed. maar dat- kan ik niet weten
schappelijk staven, ik dénk dat ’t iet"
te maken heeft met de van ouds
bestaande familie- en dorpsstruc
ren. Afrikaanse families en dorpen
gen vaak behoorlijk met elkaar c
hoop om welke reden dan ~"‘1'
je nu een succesvolle c
ciënt» samen te werken. En we heb- Tpr,.„ n„„r
d’
ug als de dag nog moeite genoeg.»
Afri- Waarom zÜn zulke afzetcoöperaties
waar dan nodi®? Waarom brengen de I
ren hun spullen niet gewoon zelf i
de stad
Kijk, het is voor de arme lan-
wijfeld het allerbeste als wij,
landen, méér willen gaan
grondstoffen en pro- kige ’kopialnp€
mferenties zoals de dubbele rechth
richtingaan»
wicht van de
toepassing
maakt het i
duiden lager.
De 1977 Oldsmobile Toronado is le
verbaar in twee uitvoeringen, de
Brougham en XSR. De nieuwe XSR -
uitvoering wordt gekenmerkt door de
irgaan grote panoramische achterruit en de
trbaar Specjaie vorm van het dak, dat een
nieuw type schuifdak herbergt. Dit be
staat uit twee gekleurde glazen pane
len, die over elkaar in het midden van
het dak geschoven kunnen worden.
De veranderingen aan de 1977 Cutlass
serie, de bést verkochte «interme
diate»» in de Verenigde Staten, beper
ken zich tot details, zoals een nieuw
instrumentenpaneel en een andere
grille.
Ook voor 1977 kombineren de Ome
ga’s Europese afmetingen met Ame
rikaanse komfort. Er zijn drie uitvoe
ringen leverbaar de Omega sedan, die
i$ uitgerust met een V6 motor van 3,8
Itr. en de Omega Brougham (sedan of
coupé) met een 5 Itr. V8. Stuurbe
krachtiging en automatische transmis
sie behoren ondermeer tot de stan
daard uitrusting op deze serie. De Ome
ga behoort tot de laagst geprijsde
Amerikaanse automobielen in Neder
land.
Dit model is de kleinste Oldsmobile. In
Nederland wordt van deze fraai ge
lijnde sportieve coupé de SX uitvoer
ing geleverd. De grote derde deur van
de Starfire geeft toegang tot de be
klede bagageruimte, die aanzienlijk
vergroot kan worden door het neer
klappen van de achterbank.
liljoen stuks bij
en in de gehele
zameld.
Ook ziet Goodyear toekomst in het
n de omge- gebruik van oude banden als veilig-
tiveringsin- heidsbuffers bij gevaarlijke punten op
test worden snelwegen. Er zijn proeven genomen
:nde stormen met wagens die men met een snelheid
van bijna 100 km/u op zo’n speciaal
geconstrueerde bandenbarrière liet in
rijden waarbij de opgelopen schade
gering was.
Elke keer als we een nieuwe toepassing
voor oude banden ontdekken, betekent
dat weer een bijdrage tot een schoner
milieu», zegt de directeur van Good
years research afdeling, Richard D.
Candle. «Bovendien sparen we op zo’n
manier onze natuurlijke hulpbronnen.
Vooral dit laatste is belangrijk. Wij
moeten proberen het verbruik van onze
bodemschatten over een zo lang moge
lijke periode uit te smeren. Intussen
moeten er technologische ontwikkelin
gen plaatsvinden die het in de toekomst
mogelijk maken de behoefte aan na
tuurlijke grondstoffen aan te vullen
Uit een overzicht van de dienst Ver
keerskunde van Rijkswaterstaat blijkt
dat de daling van het aantal ongevallen
op de rijkswegen zich ook in 1975 heeft
voortgezet. Vergeleken met bijvoor
beeld het jaar 1973 kon op alle typen
wegen een daling van de ongevallenfre
quentie worden geconstateerd. De on
gevallenfrequentie is het aantal geregi
streerde ongevallen per miljoen verre
den voertuigkilometers. Ook op de twee
belangrijkste wegtypen de autosnel
wegen en de enkelbaans wegen met twee
rijstroken was de ongevallen fre
quentie fors gedaald. Op autosnelwe
gen met tweemaal twee rijstroken
daalde het cijfer van 0.55 tot 0.48 en
de enkelbaans wegen met twee rijst
ken van 1,60 tot 1,25.
Op de autosnelwegen daalt1-
tal ongevallen met dodelijl
-van 92 tot 59. Op enkelbaan;
M zcker ,w
van 234 tot 181. In totaal werden erin lingal was het maar vanwege zjj
1975 315 ongevallen met dodelijke af- n,vfau 'n he kader van welkJ
Uit de cijfers blijkt opnieuw dat de kent Hejnrjch SFranz Biber
dan de verkeersintens.teit. Op wegen f js sub,iem en de fekst ter zake
waar in de spitsuren files ontstaan, ligt kl)ndjg
het aantal ongevallen dan ook bedui
dend hoger dan op andere wegen.
Ook in 1975 was er een aantal plaats
waar evenals in 1973 meer ongeA
gebeurden dan op andere delen v
rijkswegen; dit zijn de zoger
black spots op de wegenkaarl
vhkken omvatten 5,3% van c
lengte van het Neder'
wegennet. Hierop
van alle ongevaller
ongevallen met
op autosnelwegen plaa
autosnelwegen vond 22
gevallen en 24,6 va
met doden en/of ge>
12,1% van de totale lengte.
projekt begeleid, adviezen ge-
geleerd hoe de vrachtauto
worden gerepareerd en onder
en; een eenvoudige boekhouding
r„_zet, enzovoorts. En nu draai
coöperatie. Ze spelen quitte of ir.Qn.vn
zelfs een bescheiden winst. Elk lid van
e coöperatie heeft een gegarandeerd
3mpn. Ze betalen zelf alle lopende
osten.
^e het salaris van
tenaar, worden a..
de coöperatie betaa
coöperatie draait zoals je van een
ikaanse coöperatie kunt verwach-
het kader van de authentieke inter-
etatiekunst is het vaak- uitermate
stig dat er van vele oude composi-
geen moderne versies of uitgaven
taan, indien ze echter, na intensief
speurwerk in biblioteken, ontdekt
worden. Ze zijn daarom tot nu toe wel
onbekend, en daardoor onbemind.
Daarom is het in bovenomschreven
kader mogelijk deze werken uit te voe
ren zoals cle componist het ter hand
gesteld heeft. Een van de vele verge
ten en nu weer tevoorschijn getoverde
componist is de Oostenrijkse hofka-
pelmeester Heinrich Ignaz Franz Bi
ber, 1644-1704.
Ten tijde van de late 17e eeuwse jaren
was het instrumentarium al flink uit-
gebreid en voorkeur genoten de strijk
instrumenten. Ook in Frankrijk was
de populariteit voor de strijkers geste
gen. De leermeester van Heinrich Bi
ber, was de eveneens recent ontdekte
componist Schmelzer, die meester
lijke werken schreef voor twee violen
en Basso continuo, om deze dan sa
men met Biber uit te voeren, waarna
Biber als tegenprestatie ook weer
werken schreef van een nog hoger peil
om Schmelzer te laten zien wat hij
kon. Beiden zijn door hun broodheer
Vorst van Oostenrijk en Bohemen,
Leopold I. in de adelstand verheven.
De hieraaan verbonden financiële
vooruitgang zette Biber om in een be
stelling van een compleet strijkin-
strumentarium bij de Duitse viool
bouwer Jacob Stainer. Wat Biber met
'die bestelling beoogde is duidel
worden door intensief speurwe
ilaus I'-
--ngen vast heeft laten leg-
n schitterende Telefunken
gave. De werken bezitten het mooie
rakter ook herkenbaar in. Durcells
osities. Met name de «Dreikö-
s’n voorbeeld van het
hoge onbereikbare, en zoals zeer veel
andere werken van Biber. getoetst op
het fijnste gevoel, en steekt de Compo
nist zijn voorliefde voor symmetrie in
de opbouw niet onder stoelen of ban
ken. Het Weinachtsmotet» is een lof
prijzing op de heilige drie-eenheid,
waarin invloeden herkenbaar zijn uit
het gregoriaans. Ook het op deze uit
gave voor komende Requiem voor
twee (jongens) sopranen, alt tenor,
bas, 5 stemmig-koor, strijkers, drie
posaunen en dulziaan, continuo en or
gel. bezit het hoogste element aan
r. vreugde, wat voor een requiem uiter-
d aard paradoxaal, klinkt. Veel respekt
u dwingen de twee jongenssopranen af
van de Wiener Sangerknaben, die het
in bovengenoemde werken het opne
men moeten tegen in een vraag en
antwoord mee solerende, paargewijze
hobo’s en blokfluiten. Een zeer merk
waardige combinatie, laat staan het
gebruik der blokfluiten welke Biber
nimmer meer zal verwerken in zijn
composities. Een ander werk is de
cantate «Laetatus sum a sept»» voor
twee bassen (Max van Egmond en
Jacques Villisech). solo-viool (Alice
Harnoncourt), alt-viool. twee viola da
nop gamba’s. bas en orgel. De partituur
strJ_ van dit werk heeft Harnoncourt onge
schonden gevonden en dit pleit alleen
,idA maar voor de zuiverheid van de uit-
Se afloop voeri"\7" Weens ensemble Con-
,ans rijkswe- ce"tus Mus,c“s’ met aIle geestesge-
J£danoo"
J P lino ui wuc muur
moeten we ons de inzet van vrijwilli
gers voorstellen
«Die loopt erg uiteen. Om weer een
voorbeeld te geven: de boekhouding
van de coöperatie is helemaal ge
stroomlijnd dooreen SNV-vrijwilliger
in het bezit van het SPD-diploma. Die
heet «Management - Adviseur». Dat
lijkt weinig te maken te hebben met
«werken aan de basis», maar dat is wèl
zo. Elke week komen de kleine l
ren, leden van de coöperatie, hun geld
in ontvangst nemen. De vrachtauto
hééft de tomaten, de wortelen en de
bloemkool opgehaald en ze hebben
daarvoor een bonnetje gekregen. Met
die bonnetjes komen ze dan hun geld
innen. Als kwitantie gelden duimaf
drukken, want de meeste boeren kun
nen lezen noch
Mislukkingen
veel voor. Dar
je trekt er je les
Ziet hij nuna al die jaren, de toekomst
van de vrijwilligershulp zonnig tege
moet?
Jazeker. I 1
den ongetwijf
in de rijke li
betalen voor hun
dukten. Dat conf
UNCTAD echt effect sorteren. En als
dat extra dan ook ten goede komt aan
de armste mensen. Dat zou het beste zijn.
Als je mij dus vraagt: wil je een gulden
meer betalen voor je koffie f vrijwilli
gers sturen, dan zeg ik: maak de koffie
duurder. Daar hebben die landen toch
het meeste aan. Maar in de pral
dat nu eenmaal (nog) niet het
Daarom moeten we ermee doorgQan
vrijwilligers te sturen. Onverstoor
en met een open oog voor de bijzon
dere problematiek waarom het gaat.
En vooral het geduld».
Veiligheidsbumpers
Verder werkt Goodyaer mee aan
constructie van installaties voor I
herwinnen van olie, staal en ro
uit oude banden. Deze vrijge
brandstoffen kunnen dan weer
bruikt worden voor de productie
nieuwe banden.
De eerder genoemde golfbrekers kun
nen volgens velen een belangrijke rol
spelen bij de bescherming van kustge-
deelten die gevaar lopen om door het
water afgeschuurd te worden. De
thans in gebruik zijnde golfbrekers ge
construeerd uit oude banden vermin
deren de kracht van 1 tot 1,5 meter
hoge golven met ongeveer 80%. De
constructiekosten bedragen slechts
een tiende van die van conventionele
golfbrekers.
Drijvende bandenmatten met kabels
aan de bodem bevestigd, zouden het
antwoord kunnen zijn op afkalvende
oevers van meren en rivieren.
Nederland is de belangrijkste produ
cent op-bloembollengebied en geniet
wat dit betreft wereldfaam. Aan de
van uc lula'c promotie van dit produkt in het buiten-
triandse autosnel- |and wordt vee| gedaan. Daarom
von ,lnJz bloeien er deze maand Hollandse tul-
;n en 18.2% van de jn Cairo om maa|. eens wat (e
doden en/of gewonden nOemen
'aats Op de niet - De ]evende reclame wordt namelijk de
I 23% van alle on- ]aatste jaren steeds meer toegepast en
/an de ongevallen js een succes geb|eken in de diverse
jwonden plaats op grote steden jn de wereld. O.m. langs
deze weg tracht de Nederlandse
bloembollensector nieuwe en verre
afzetmarkten te vinden.
Zo heeft men de Egyptische hoofdstad
Cairo twee parkbeplantingen aange
boden (één in een botanische tuin en
één in een groot openbaar park). En
vandaar dat in die stad deze maand
Hollandse gladiolen, lelies, dahlia’s,
anemonen, tulpen, narcissen, hyacin
ten en muscari's staan te bloeien.
Ook met Koeweit zijn besprekingen
gaande over soortgelijke projecten.
Praktisch ingesteld
Egbert stelt opgewonden vast dat men
het ontwikkelingsprobleem alleen kan
begrijpen als men bereid is geduldig de
feiten in ogenschouw te nemen, erover
na te denken en conclusies te trekken.
Het kost inspanning en tijd om alles te
doorzien. Maar, zoals Multatuli al zei:
het idee dat men dadelijk begrijpt, is
meestal het begrijpen niet waard.
«Zoals ik al zei, de Afrikanen zijn
enorm praktisch ingesteld. Ze nemen
niet klakkeloos alles over wat
voorhoudt. En dat moet ook niet
gaat er niet om dat wij i
vertellen wat ze moeten d(
Wij hebben niet de waarheid in
Wat voor Nederland goed is, h<k
het einde te zijn voor de
rika.
De kunst voor een vrijwilliger is precies
daar een handje toe te steken waar dat
gevraagd wordt en nodig is. En dan is
begrip voor de situatie onmisbaar. Ge
duld ook en het nodige idealisme. Ik
bedoel, je moet natuurlijk wel de over
tuiging hebben voor een goede zaak be
zig te zijn. Alleen, verwacht geen won
deren! Denk niet binnen twee of drie
jaar met klinkende resultaten voor de
dag te kunnen komen. Je kunt niets
forceren. Het is het meest effectief om
gestaag door te gaan. Het gaat niet om
je eigen trots. Het gaat om levens van
anderen. Wij keren weer fijn terug als
het werk erop zit. Maar voor de f
kanen gaat dat niet op. Die blijven waar
ze zijn».
We mogen geen wonderen verwachten.
Wat dan wel?
Coöperatie Arm en rijk
«Laat ik het proberen toe te lichten «Kijk, het zijn niet de producenten I
met een veelzeggend voorbeeld uit de van het voedsel die het grootste deel I
praktijk. In 1968 werd door zo’n 150 van de opbrengst opstrijken, maar de I
kleine, arme groentekwekers in een opkopers, de tussenpersonen. De I
bepaald gebied van Kameroen een af- kleine boeren zijn hiervan de dupe. I
zetcoöperatie opgericht. De bedoeling Daarom moeten de kleine boertjes I
was samen tuinbouwprodukten naar zich verenigen en het zélf gaan doen. I
de tnarkt in de stad te brengen en ze Veel zwakken maken één sterke. In I
daar te verkopen. Daar komt wel het dat proces kunnen buitenlandse hulp-
een en ander bij kijken. Je hebt om te verleners een handje toesteken. Dat is i
beginnen een vrachtwagentje nodigen dus» met zeker succes, gebeurd. Wat I
die zijn in ontwikkelingslanden ver- Je in een ontwikkelingsland het eerst 1
schrikkelijk duur. opvalt is natuurlijk het grote aantal
Je moet een pakhuis in de stad hebben arme mensen. Dat valt des te meer op.
om je groenten irt op te slaan. Een weeg- omdat er een heel kleine groep zeer I
schaal mag niet ontbreken. En ten- rijke mensen is. Daarom merk je dat
slotte: de coöperatie heeft een paar het op het platteland nog veel en veel
vaste krachten in dienst aan wie je sa- erger is dan in de steden.
laris moet betalen. Welnu, de SNV Je ontdekt ook dat er een v<
heeft indertijd de aankopen gesubsi- staat tussen die armoe op 1
dieerd. land en die betrekkelijke—let
Vervolgens hebben SNV-vrijwilligers zéér betrekkelijke welvaart in J-
het hele projekt begeleid, adviezen ge- steden. Het een bestaat bij de gr^.v
geven, geleerd hoe de vrachtauto van het andere.
moest worden gerepareerd en onder- Zo is bijvoorbeeld de producent van
houden een eenvoudige boekhouding de exportgewassen de melkkoe voor
opgezet, enzovoorts. En nu draait de de stad- D*1 8e*dt voor de meeste
- "maken niet alle Afrikaanse landen die ik
ken. Met hun bescheiden oogstje dra
gen de kleine boeren elk jaar bij tot de
vorming van kapitaal in de stedelijke
gebieden. Waardoor de klöof tussen
n een regerings- stad en ,and alsmaar groeit. Dat trekt
alle salarissen weer mensen van het platteland aan
:taald. Kortom, die hun geluk in de stad willen bepr«°-
'oals je van eeti ven- Daar ontbreekt werkgelegen!.—
vöor zoveel mensen. Ze blijven han
gen in de krottenwijken en daar begint
Ir
Pi
bet