il'i' p Q ZOTÓk De mensen in Afrika zijn nuchter en praktisch Oude banden kunnen een rol spelen in het milieu r van kükennaarcfe I tNOKMë f 55,- Dertien Oldsmobile - modellen Klassieke op Nederlandse markt ongevallen op rijkswegen in 1975 '3? RS I IJ i Oostenrijkse Barok Voorjaar kleur kom rwciciraen's inferieurs LW j Daling aantal verkeers en fleur! X L»et den.M -het hv met ir praktisch. Veel meer dan men in de een polit he,4K« I Donderdag 7 april 1977 pagina 27 DE IILBuRGSE KOERIER langspeelplaten te dat laatste niet een beetje iro- S PAND te pla iet lot it niet op. Die blijven waar A-146 A-146 A-146 TULPEN IN CAIRO A-146 krijgt iten It STUNTPRIJZEN van NU 99,50 Nederland LOTOX SPORT Grootste antiekmarkt tennisrackets met gratis hoes boe naar Ter de Stadsschouwburg Tilburg 2e Paasdag van 10.00-17.00 uur 100 Standhouders. raktijk is vt geval. I mi. teiter ij: A-146 A-146 A-146 zei de inkorr onkos Behalve ambtt door de co Afrik, ten». i de het roetzwart gemaakte :r ge- ie yan >k pas in de :erd «effï- in we heb- stellen indaag &yMATICI 1 NU 32,95 NU 45,00 NU 53,95 -tsen ""evallen van de ’enaamde art. Deze de totale Tournament Court-Star Slazenc Dunlop met ete Klinkt nisch tuis in de stad hebben t te slaan. Een we >ntbreken. En t B.V.R.K. Begrafenisregeling V/h St.-Dionysius - Roomsch Leven rorpen .full-size» Ninety-Eight en iwagon met aanbeve- zijn hoog .ike inter- r Harnon- “'~~ts in- «GROENE-LIJNBELLEN iger p Maxply tenyl s die ze :n weten ‘-ïct ten ie producen- Ik vind dat ikkelingslan- ealiserendat ts verantwoor- >t van de armsten Agfa Pocket 1OOO praktische gesebenkverpakking (met kleurenfilm en flitsblokje) van f 79,- nu voor slechts (Omdat het Pasen is!) ’tcamera^fhuis mulder Tivolistraat 81 Besterdring Tel. 013-43230 Kantoor en rouwkamer: Tuinstraat 65 Telefoon 013-423542 - 425783 b.g.g. en 's nachts 433286 (013) bij de tainer. ing beoogde is duidelijk ge- >or intensief speurwerk van gambist Nikolaus Hernoncourt die zijn bevindingen vast heeft laten leg gen op een schitterende uitgave. De werken bezitte composities. Met Zo’n bandenmat heeft bijvoorbeeld in Roger’s City, Michigan, het behoud betekend van een strand in ving waarvan een waterzui stallatie beschermd moe tegen de frequent opsteker rond het Huron meer. Een toepassing die reeds over de ge- soms weer gebruikt worden. De banden recycling experts van de Goodyear Tire Rubber Company in de Verenigde Staten houden zich al jaren bezig met het beproeven en toepassen van methoden om het oude banden probleem aan te pakl Jaarlijks komen er in de V.S. 165 miljoen op de schroothopen tere< Goodyears recycling activiteiten omvatten van bandenriffen op golfbrekers, drijvend! oeverbescherming en i slechts enkele van de banden. in de armoe heeft gelet tich draagt, die laat zich niet zomaar door een jongeman uit it hij doen moet -t Jacobs (31 jaar), teruggt zes jaar werken in Afrika, de laatste twee jaar als van de SNV in Kameroen. Zorg dat U gereed bent om die kleurenpracht van ontluikende bloesems in kleur vast te leggen! De «Paashaas» heeft voor U een extra voordelige aanbieding. sberen toe te lichten «Kijk1. ?end voorbeeld uit de van he 1 door zo’n 150 van J cwekers in een opk< ieroen een af- De bedoeling Daarom mc ~J jkten naar zich verenig /rengen en ze komt wel het s hebt om te Onze zaak aan de Tivolistraat is o.a. te bereiken via de Heuvelring 7 Veemarkt- straat (parkeerterrein in de Veemarkt- straat); of via de St. - Josephstraat Lan- cierstraat Tivolistraat (parkeerterrein tegenover onze zaak óf vooraan in de St. Josephstraat). e hebben een ingebakken routine om door de r*j- tegen hun ellendige situatie. Een volk dat generaties of Betere prijz armoe heeft geleefd... wie die strijd als een soort eerste De ontwikkeli wejnjgge|d willen een h een stat /erband be- in de H Sratie g je ze et. Het - ze even vlug daar Pn loen en laten. ®terk °I in pacht, toeft niet mensen in Af- WIJ staan dag en nacht voor U klaar om bij overlijden onze diensten te kunnen verlenen iheid Noem oude banden en men denkt aan afval. Maar wat men afdankt, kan hele wereld ingang heeft gevonden is het op de zeebodem neerlaten van ge bundelde oude banden, al of niet ver zwaard met beton. Deze kunstmatige ikken r'^en raken na enige tijd begroeid met allerlei organismen die vissen tot n op de schroothopen terecht. voedsel di*nen en waardoor de vis. het construeren en aanbrengen stand ter plaatse wordt verbeterd. de zeebodem (ter bevordering van de visstand), Een dergelijk project werd uitgevoerd ie .matten», van oude banden voor kust- en voor de kust van Florida bij Fort Lau- schok absorberende barrières op snelwegen. Dit zijn derdale. Hiervoor werden 1,5 miljoen meer dan 100 toepassingsmogelijkheden voor oude banden gebruikt. Jaarlijks komen hier 1 miljoen stuks bij die door de autori- staat worden ver is je vandaag niet weet wat je vol gend jaar aan inkomsten te verwach ten hebt, wordt het voor een regering verduiveld lastig om goede ontwikke lingsplannen op te stellen. Vandaar hun wens om de prijzen stabiel te krij gen. Maar of de hogere prijs eventueel voor de grondstoffen te bedingen ook werkelijk direct I goede komt aan de kleine prode^ ten... dat is zeer de vraag. «mu tiets regeringen van ontwik'-"-;-’ 'e s den zich terdege moeten realiseren s er zijzelf in de eerste plaats ,.u" delijk zijn voor hc en ,g’ in hun land. i°Vfr In veel van die landen zefu een behoor- coöperatie wik H*e inkomstenherverdeling wel nodig vele families of uJ"t’ ar gevoegd wor- tot over je- t Oldsmobile heeft onlangs een nieuwe is wèl generatie «grote» modellen gelanceerd, boe- die ondermeer gekenmerkt worden door zuinigere motoren, kleinere bui tenafmetingen bij gelijkblijvende of grotere interieurruimte en een groot aantal technische verbeteringen. De 1977 Oldsmobile - serie bestaat uit 28 verschillende modellen in 6 typen. In «auuv gelden duimaf- Nederland omvat het leveringspro- de meeste boeren kun- gramma 13 modellen. i schrijven. De volledig nieuw ontwc 1 k?men natuurlijk ook mode|ien Delta 88, Ninety-Eight tar leer je mee leven. En Custom Cruiser stationwagon springen :s uit voor de volgende aanzienlijk efficiënter met brandstof om en bieden ruime interieurs, rijkom- fort en de nieuwste veiligheidsvoorzie ningen, terwijl ook de handelbaarheid aanmerkelijk is verbeterd. Zij werden ongeveer 30 cm korter en 300 kg lichter. Het front van deze nieuwe modellen is herkenbaar aan de dubbele rechthoe ken met daaronder de i cvuthoekige stadslichten en tnwijzers. Het lichtere ge- de wagens onder andere door van meer kunststoffen, verbruik van deze motor be- Er bestaat in Nederland sinds kort een «Groene (telefoon) - lijn». Wie 070- 838283 belt, krijgt via een bandje een kleine 2 minuten lang allerhande voor een groot publiek interessante nieuw tjes over land- en tuinbouwzaken te ho ren. Elke werkdag wordt het nieuws ververst. «De mensen in Afrika reageren op vrijwilligers over het algemeen welwil- dan de zoveelste vicieuze cirkel waar lend, hoewel met een zekere achterdocht. Ze zijn erg behoedzaam. In de ‘je nauwelijks meer uitkomt. Het isge- sfeer van: «Ja jongen, jij kunt nu wel zeggen dat ik kunstmest op mijn woon nodig dat de mensen op het plat- wel, maar ik gebruik het hever om een huisje van te bouwen of om mijn het bellende terrein van bemoeienis kinderen naar school te sturen». met jnterne aangelegenheden. Dat is «De mensen zijn enorm nuchter en praktisch. Veel meer dan men in de een politiek die gemaakt moet worden Westerse landen wel eens denkt. Ze hebben een ingebakken routine om door de regeringen zelf.» zich te verweren tegen hun ellendige situatie. Een volk dat generaties of Betere prijzen eeuwenlang in de armoe heeft geleefd... wie die strijd als een soort eerste De ontwikkelingslanden krijgen natuur in zich draagt, die laat zich niet zomaar door een jongeman uit weiniggeld voor hun grondstoffen. Ze Nederland vertellen wat hij doen moet willen een hogere prijs. Ze willen ook Aan het woord is Egbert Jacobs (31 jaar), teruggekeerd in Nederland na een stabiele prijs, die niet voortdurend veldvertegenwoordiger heen en weer schommelt, al naarge lang vraag en aanbod. Om wie of wat gaat dat nu eigenlijk Om het land, om het produkt, om de regeringen of om de arme boeren die de grondstoffen leveren «Het verlangen van de regeringen van ontwikkelingslanden naar een beter prijs voor hun grondstoffen is gerecht- Andere wereld «Daar komt de aap uit de mouw. Je mag de situatie in Nederland niet ver- ■’"J gelijken met die in de Derde Wereld. 8 Nederland is een modem. Westers OPn({ ;anr land met een totaal andere geschiede- 'n nis. Laat ik het zo zeggen: het idee om met zijn allen iets te doen om een eco nomisch doel te bereiken, en daar met efficiënte en slagvaardigheid tegenaan te gaan, dat idee is in Afrika want -1— iraat ik steeds over niet zo ontwikkeld. Naar de oorzaken daarvan kan ik slechts gissen. Ik ver moed. maar dat- kan ik niet weten schappelijk staven, ik dénk dat ’t iet" te maken heeft met de van ouds bestaande familie- en dorpsstruc ren. Afrikaanse families en dorpen gen vaak behoorlijk met elkaar c hoop om welke reden dan ~"‘1' je nu een succesvolle c ciënt» samen te werken. En we heb- Tpr,.„ n„„r d’ ug als de dag nog moeite genoeg.» Afri- Waarom zÜn zulke afzetcoöperaties waar dan nodi®? Waarom brengen de I ren hun spullen niet gewoon zelf i de stad Kijk, het is voor de arme lan- wijfeld het allerbeste als wij, landen, méér willen gaan grondstoffen en pro- kige ’kopialnp€ mferenties zoals de dubbele rechth richtingaan» wicht van de toepassing maakt het i duiden lager. De 1977 Oldsmobile Toronado is le verbaar in twee uitvoeringen, de Brougham en XSR. De nieuwe XSR - uitvoering wordt gekenmerkt door de irgaan grote panoramische achterruit en de trbaar Specjaie vorm van het dak, dat een nieuw type schuifdak herbergt. Dit be staat uit twee gekleurde glazen pane len, die over elkaar in het midden van het dak geschoven kunnen worden. De veranderingen aan de 1977 Cutlass serie, de bést verkochte «interme diate»» in de Verenigde Staten, beper ken zich tot details, zoals een nieuw instrumentenpaneel en een andere grille. Ook voor 1977 kombineren de Ome ga’s Europese afmetingen met Ame rikaanse komfort. Er zijn drie uitvoe ringen leverbaar de Omega sedan, die i$ uitgerust met een V6 motor van 3,8 Itr. en de Omega Brougham (sedan of coupé) met een 5 Itr. V8. Stuurbe krachtiging en automatische transmis sie behoren ondermeer tot de stan daard uitrusting op deze serie. De Ome ga behoort tot de laagst geprijsde Amerikaanse automobielen in Neder land. Dit model is de kleinste Oldsmobile. In Nederland wordt van deze fraai ge lijnde sportieve coupé de SX uitvoer ing geleverd. De grote derde deur van de Starfire geeft toegang tot de be klede bagageruimte, die aanzienlijk vergroot kan worden door het neer klappen van de achterbank. liljoen stuks bij en in de gehele zameld. Ook ziet Goodyear toekomst in het n de omge- gebruik van oude banden als veilig- tiveringsin- heidsbuffers bij gevaarlijke punten op test worden snelwegen. Er zijn proeven genomen :nde stormen met wagens die men met een snelheid van bijna 100 km/u op zo’n speciaal geconstrueerde bandenbarrière liet in rijden waarbij de opgelopen schade gering was. Elke keer als we een nieuwe toepassing voor oude banden ontdekken, betekent dat weer een bijdrage tot een schoner milieu», zegt de directeur van Good years research afdeling, Richard D. Candle. «Bovendien sparen we op zo’n manier onze natuurlijke hulpbronnen. Vooral dit laatste is belangrijk. Wij moeten proberen het verbruik van onze bodemschatten over een zo lang moge lijke periode uit te smeren. Intussen moeten er technologische ontwikkelin gen plaatsvinden die het in de toekomst mogelijk maken de behoefte aan na tuurlijke grondstoffen aan te vullen Uit een overzicht van de dienst Ver keerskunde van Rijkswaterstaat blijkt dat de daling van het aantal ongevallen op de rijkswegen zich ook in 1975 heeft voortgezet. Vergeleken met bijvoor beeld het jaar 1973 kon op alle typen wegen een daling van de ongevallenfre quentie worden geconstateerd. De on gevallenfrequentie is het aantal geregi streerde ongevallen per miljoen verre den voertuigkilometers. Ook op de twee belangrijkste wegtypen de autosnel wegen en de enkelbaans wegen met twee rijstroken was de ongevallen fre quentie fors gedaald. Op autosnelwe gen met tweemaal twee rijstroken daalde het cijfer van 0.55 tot 0.48 en de enkelbaans wegen met twee rijst ken van 1,60 tot 1,25. Op de autosnelwegen daalt1- tal ongevallen met dodelijl -van 92 tot 59. Op enkelbaan; M zcker ,w van 234 tot 181. In totaal werden erin lingal was het maar vanwege zjj 1975 315 ongevallen met dodelijke af- n,vfau 'n he kader van welkJ Uit de cijfers blijkt opnieuw dat de kent Hejnrjch SFranz Biber dan de verkeersintens.teit. Op wegen f js sub,iem en de fekst ter zake waar in de spitsuren files ontstaan, ligt kl)ndjg het aantal ongevallen dan ook bedui dend hoger dan op andere wegen. Ook in 1975 was er een aantal plaats waar evenals in 1973 meer ongeA gebeurden dan op andere delen v rijkswegen; dit zijn de zoger black spots op de wegenkaarl vhkken omvatten 5,3% van c lengte van het Neder' wegennet. Hierop van alle ongevaller ongevallen met op autosnelwegen plaa autosnelwegen vond 22 gevallen en 24,6 va met doden en/of ge> 12,1% van de totale lengte. projekt begeleid, adviezen ge- geleerd hoe de vrachtauto worden gerepareerd en onder en; een eenvoudige boekhouding r„_zet, enzovoorts. En nu draai coöperatie. Ze spelen quitte of ir.Qn.vn zelfs een bescheiden winst. Elk lid van e coöperatie heeft een gegarandeerd 3mpn. Ze betalen zelf alle lopende osten. ^e het salaris van tenaar, worden a.. de coöperatie betaa coöperatie draait zoals je van een ikaanse coöperatie kunt verwach- het kader van de authentieke inter- etatiekunst is het vaak- uitermate stig dat er van vele oude composi- geen moderne versies of uitgaven taan, indien ze echter, na intensief speurwerk in biblioteken, ontdekt worden. Ze zijn daarom tot nu toe wel onbekend, en daardoor onbemind. Daarom is het in bovenomschreven kader mogelijk deze werken uit te voe ren zoals cle componist het ter hand gesteld heeft. Een van de vele verge ten en nu weer tevoorschijn getoverde componist is de Oostenrijkse hofka- pelmeester Heinrich Ignaz Franz Bi ber, 1644-1704. Ten tijde van de late 17e eeuwse jaren was het instrumentarium al flink uit- gebreid en voorkeur genoten de strijk instrumenten. Ook in Frankrijk was de populariteit voor de strijkers geste gen. De leermeester van Heinrich Bi ber, was de eveneens recent ontdekte componist Schmelzer, die meester lijke werken schreef voor twee violen en Basso continuo, om deze dan sa men met Biber uit te voeren, waarna Biber als tegenprestatie ook weer werken schreef van een nog hoger peil om Schmelzer te laten zien wat hij kon. Beiden zijn door hun broodheer Vorst van Oostenrijk en Bohemen, Leopold I. in de adelstand verheven. De hieraaan verbonden financiële vooruitgang zette Biber om in een be stelling van een compleet strijkin- strumentarium bij de Duitse viool bouwer Jacob Stainer. Wat Biber met 'die bestelling beoogde is duidel worden door intensief speurwe ilaus I'- --ngen vast heeft laten leg- n schitterende Telefunken gave. De werken bezitten het mooie rakter ook herkenbaar in. Durcells osities. Met name de «Dreikö- s’n voorbeeld van het hoge onbereikbare, en zoals zeer veel andere werken van Biber. getoetst op het fijnste gevoel, en steekt de Compo nist zijn voorliefde voor symmetrie in de opbouw niet onder stoelen of ban ken. Het Weinachtsmotet» is een lof prijzing op de heilige drie-eenheid, waarin invloeden herkenbaar zijn uit het gregoriaans. Ook het op deze uit gave voor komende Requiem voor twee (jongens) sopranen, alt tenor, bas, 5 stemmig-koor, strijkers, drie posaunen en dulziaan, continuo en or gel. bezit het hoogste element aan r. vreugde, wat voor een requiem uiter- d aard paradoxaal, klinkt. Veel respekt u dwingen de twee jongenssopranen af van de Wiener Sangerknaben, die het in bovengenoemde werken het opne men moeten tegen in een vraag en antwoord mee solerende, paargewijze hobo’s en blokfluiten. Een zeer merk waardige combinatie, laat staan het gebruik der blokfluiten welke Biber nimmer meer zal verwerken in zijn composities. Een ander werk is de cantate «Laetatus sum a sept»» voor twee bassen (Max van Egmond en Jacques Villisech). solo-viool (Alice Harnoncourt), alt-viool. twee viola da nop gamba’s. bas en orgel. De partituur strJ_ van dit werk heeft Harnoncourt onge schonden gevonden en dit pleit alleen ,idA maar voor de zuiverheid van de uit- Se afloop voeri"\7" Weens ensemble Con- ,ans rijkswe- ce"tus Mus,c“s’ met aIle geestesge- J£danoo" J P lino ui wuc muur moeten we ons de inzet van vrijwilli gers voorstellen «Die loopt erg uiteen. Om weer een voorbeeld te geven: de boekhouding van de coöperatie is helemaal ge stroomlijnd dooreen SNV-vrijwilliger in het bezit van het SPD-diploma. Die heet «Management - Adviseur». Dat lijkt weinig te maken te hebben met «werken aan de basis», maar dat is wèl zo. Elke week komen de kleine l ren, leden van de coöperatie, hun geld in ontvangst nemen. De vrachtauto hééft de tomaten, de wortelen en de bloemkool opgehaald en ze hebben daarvoor een bonnetje gekregen. Met die bonnetjes komen ze dan hun geld innen. Als kwitantie gelden duimaf drukken, want de meeste boeren kun nen lezen noch Mislukkingen veel voor. Dar je trekt er je les Ziet hij nuna al die jaren, de toekomst van de vrijwilligershulp zonnig tege moet? Jazeker. I 1 den ongetwijf in de rijke li betalen voor hun dukten. Dat conf UNCTAD echt effect sorteren. En als dat extra dan ook ten goede komt aan de armste mensen. Dat zou het beste zijn. Als je mij dus vraagt: wil je een gulden meer betalen voor je koffie f vrijwilli gers sturen, dan zeg ik: maak de koffie duurder. Daar hebben die landen toch het meeste aan. Maar in de pral dat nu eenmaal (nog) niet het Daarom moeten we ermee doorgQan vrijwilligers te sturen. Onverstoor en met een open oog voor de bijzon dere problematiek waarom het gaat. En vooral het geduld». Veiligheidsbumpers Verder werkt Goodyaer mee aan constructie van installaties voor I herwinnen van olie, staal en ro uit oude banden. Deze vrijge brandstoffen kunnen dan weer bruikt worden voor de productie nieuwe banden. De eerder genoemde golfbrekers kun nen volgens velen een belangrijke rol spelen bij de bescherming van kustge- deelten die gevaar lopen om door het water afgeschuurd te worden. De thans in gebruik zijnde golfbrekers ge construeerd uit oude banden vermin deren de kracht van 1 tot 1,5 meter hoge golven met ongeveer 80%. De constructiekosten bedragen slechts een tiende van die van conventionele golfbrekers. Drijvende bandenmatten met kabels aan de bodem bevestigd, zouden het antwoord kunnen zijn op afkalvende oevers van meren en rivieren. Nederland is de belangrijkste produ cent op-bloembollengebied en geniet wat dit betreft wereldfaam. Aan de van uc lula'c promotie van dit produkt in het buiten- triandse autosnel- |and wordt vee| gedaan. Daarom von ,lnJz bloeien er deze maand Hollandse tul- ;n en 18.2% van de jn Cairo om maa|. eens wat (e doden en/of gewonden nOemen 'aats Op de niet - De ]evende reclame wordt namelijk de I 23% van alle on- ]aatste jaren steeds meer toegepast en /an de ongevallen js een succes geb|eken in de diverse jwonden plaats op grote steden jn de wereld. O.m. langs deze weg tracht de Nederlandse bloembollensector nieuwe en verre afzetmarkten te vinden. Zo heeft men de Egyptische hoofdstad Cairo twee parkbeplantingen aange boden (één in een botanische tuin en één in een groot openbaar park). En vandaar dat in die stad deze maand Hollandse gladiolen, lelies, dahlia’s, anemonen, tulpen, narcissen, hyacin ten en muscari's staan te bloeien. Ook met Koeweit zijn besprekingen gaande over soortgelijke projecten. Praktisch ingesteld Egbert stelt opgewonden vast dat men het ontwikkelingsprobleem alleen kan begrijpen als men bereid is geduldig de feiten in ogenschouw te nemen, erover na te denken en conclusies te trekken. Het kost inspanning en tijd om alles te doorzien. Maar, zoals Multatuli al zei: het idee dat men dadelijk begrijpt, is meestal het begrijpen niet waard. «Zoals ik al zei, de Afrikanen zijn enorm praktisch ingesteld. Ze nemen niet klakkeloos alles over wat voorhoudt. En dat moet ook niet gaat er niet om dat wij i vertellen wat ze moeten d( Wij hebben niet de waarheid in Wat voor Nederland goed is, h<k het einde te zijn voor de rika. De kunst voor een vrijwilliger is precies daar een handje toe te steken waar dat gevraagd wordt en nodig is. En dan is begrip voor de situatie onmisbaar. Ge duld ook en het nodige idealisme. Ik bedoel, je moet natuurlijk wel de over tuiging hebben voor een goede zaak be zig te zijn. Alleen, verwacht geen won deren! Denk niet binnen twee of drie jaar met klinkende resultaten voor de dag te kunnen komen. Je kunt niets forceren. Het is het meest effectief om gestaag door te gaan. Het gaat niet om je eigen trots. Het gaat om levens van anderen. Wij keren weer fijn terug als het werk erop zit. Maar voor de f kanen gaat dat niet op. Die blijven waar ze zijn». We mogen geen wonderen verwachten. Wat dan wel? Coöperatie Arm en rijk «Laat ik het proberen toe te lichten «Kijk, het zijn niet de producenten I met een veelzeggend voorbeeld uit de van het voedsel die het grootste deel I praktijk. In 1968 werd door zo’n 150 van de opbrengst opstrijken, maar de I kleine, arme groentekwekers in een opkopers, de tussenpersonen. De I bepaald gebied van Kameroen een af- kleine boeren zijn hiervan de dupe. I zetcoöperatie opgericht. De bedoeling Daarom moeten de kleine boertjes I was samen tuinbouwprodukten naar zich verenigen en het zélf gaan doen. I de tnarkt in de stad te brengen en ze Veel zwakken maken één sterke. In I daar te verkopen. Daar komt wel het dat proces kunnen buitenlandse hulp- een en ander bij kijken. Je hebt om te verleners een handje toesteken. Dat is i beginnen een vrachtwagentje nodigen dus» met zeker succes, gebeurd. Wat I die zijn in ontwikkelingslanden ver- Je in een ontwikkelingsland het eerst 1 schrikkelijk duur. opvalt is natuurlijk het grote aantal Je moet een pakhuis in de stad hebben arme mensen. Dat valt des te meer op. om je groenten irt op te slaan. Een weeg- omdat er een heel kleine groep zeer I schaal mag niet ontbreken. En ten- rijke mensen is. Daarom merk je dat slotte: de coöperatie heeft een paar het op het platteland nog veel en veel vaste krachten in dienst aan wie je sa- erger is dan in de steden. laris moet betalen. Welnu, de SNV Je ontdekt ook dat er een v< heeft indertijd de aankopen gesubsi- staat tussen die armoe op 1 dieerd. land en die betrekkelijke—let Vervolgens hebben SNV-vrijwilligers zéér betrekkelijke welvaart in J- het hele projekt begeleid, adviezen ge- steden. Het een bestaat bij de gr^.v geven, geleerd hoe de vrachtauto van het andere. moest worden gerepareerd en onder- Zo is bijvoorbeeld de producent van houden een eenvoudige boekhouding de exportgewassen de melkkoe voor opgezet, enzovoorts. En nu draait de de stad- D*1 8e*dt voor de meeste - "maken niet alle Afrikaanse landen die ik ken. Met hun bescheiden oogstje dra gen de kleine boeren elk jaar bij tot de vorming van kapitaal in de stedelijke gebieden. Waardoor de klöof tussen n een regerings- stad en ,and alsmaar groeit. Dat trekt alle salarissen weer mensen van het platteland aan :taald. Kortom, die hun geluk in de stad willen bepr«°- 'oals je van eeti ven- Daar ontbreekt werkgelegen!.— vöor zoveel mensen. Ze blijven han gen in de krottenwijken en daar begint Ir Pi bet

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1977 | | pagina 27