a
het zit wel goed... in de schouwburg
I a» ""J7c|
I -«TfB I
kultureel sentrum
Toneelgroep Theater met
Nieuwe Scène uit Antwerpen met «Harlekijn
volkstoneelstuk «Dorp in Opstand
noch knecht noch meester» in schouwburg
Grootste toneelproduktie van dit seizoen
SWABHAWAT
Het Nationale Ballet
met drie balletten
HALF-VASTEN
in de Stadsschouwburg
IN THE SALOON
EN
Theatergroep LO.U.
Hi-Fi-Studio
I”
I.”
I.88
EEN OF TWEE ALTEN
«The rape of the Teagoose»
Poëzie hardop:
Elsschot... Carmiggelt
aart 1977 pagjna 12
DE TILBURGSE KOERIER
Donderdag 17 maart 1977 pagina 13
MUZIEKSTUDIE)
iveld
Jasperina de Jong
vier avonden
met haar
nieuwe show
EN-
Haagse Comedie met Lorenzaccio
EN
ItHOR^SS SABA I
itergro
switha-
Besterdring 87-89. Tel.013-431489
's maandags gesloten. J
ET
8
O.
Jasperina de Jong.
Kostuumontwerp Lorenzaccio».
Scène uit
Vrouwenkafee in Tilburg
STICHTING ZUIDNEDERLANDS KAMERKOOR TILBURG
WAVAyJ
:n
cm HOOG
uur
typeren
Eerste Lugtige Plaatsing dat door Het Nationale Ballet op vri jdag 25 De gedic
maart in Tilburg gebracht wordt. van zijr
Zondag geen
repetitie van Tilb.
Big Band
de Mjelboom
uuilhelminapaik 36 tilbury
centrum eoor yoga en meditatie
;m
:m
;m
:m
VLEUGELS
PIANO’S
j nl. de
meege-
Een scène uit Harlekijn noch knecht noch meester», dat door de Int. Nieuwe
Scène uit Antwerpen op zaterdag 26 en zondag 27 maart in de schouwburg wordt
uitgevoerd.
Tivolistraat 67-69, Tilburg
Tel. 013-434762
één
De-
OPROEP AAN DE JEUGD VAN TILBURG
Zondagmiddag a.s. om 14.00 uur
I op
jacht
dere
Tuin-
HEEFT THANS PLAATS VOOR
tw;
jn:
stukken
ie ti te,
a een i
itie tri
van Dolf
costuums
iziek
«Eigen technische dienst»
«Echte Service»
en.... «Scherp in prijs»
Da-
Cland-
Moore en Dave
Phil Minton.
Woodde re
lt Glandfield.
Bekend geworden met «Mistero Buffo»
Belangstellenden kunnen zich wenden tot de zakelijk leider van het koorJohan
van de Ven, telefoon 013-670758.
voorpagina al te wrat
ken mijn broodjes een bee
ben geen genie dit v<
ling die om deze inforr
zat».
De toegang is gratis.
uriarty staat het leven
stil en heel zijn
Is een bliksemflits
vrou-
'afee.
jsplaats,
met el-
- elkaar Want als er blijl
rang is, sma-
ïetje zoet. Ik
/oor de zonder-
rmatie verlegen
De lessen worden gegeven op donderdagmiddag van 3 - 4
uur door Hans 't Hart. 1
De kosten bedragen 50,— voor de hele kursus.
Opgaven telefonisch op nummer 434977
Spoorlaan 376, Tilburg
GRATIS ENTREE
MAAK ER EEN FEEST VAN
TOT ZIENS
Ballet van de XXe
verken de volgende
aktrices mee:
Eli Blom. Ellis
;s Coolen, Lucas
Gaston
I van
Har-
Anne-
ïksema,
Guido
_es van
ie, F
Carl
o, Joh;
'artin
21,50
24,—
op dat
verleden
aan hem
Ons repertoire bevat werken van componisten uit de
middeleeuwen tot heden.
Iedere dinsdagavond is er repetitie, momenteel voor het
programma 1977, dat o.a. bestaat uitLenteconcerten te Tilburg
en Thorn, een concertreis naar West-Duitsland, kerstconcerten in
en buiten Tilburg, diverse radioopnamen
Voor 1978 staan «Poolse» concerten op het programma.
Wij denken aan enigszins geschoolde stemmen die bij voorkeur
van blad kunnen zingen en de nodige koorervaring hebben
opgedaan.
cm 15,—
cm 17,50
cmmS:z
cm 27,—
cm 32,—
waar vrouwen
kaar kunnen pr
kunnen luisteren.
Er is gekozen voor een kafeeruimte,
omdat zo’n ruimte meerdere moge
lijkheden biedt. Je kunt er komen om
koffie te drinken of een pilsje te pak-
U.llll
derv
avor
Het is voorlopig de bedoeling
avond in de week open te zijn,
vrouwen die komen, maken samen het
verdere programma.O. a. hét vaststel
len van de thema’s voor de praatavon-
den. Maar het kan ook blijken dat er
behoefte is aan klubs of lessen, b.v.
timmeren of fietsen repareren.
De eerste avond zal vooral gaan over
de bezoeksters willen en/of verwach
ten van het vrouwenkafee. Alle vrou
wen die belangstelling hebben, wor
den verzocht een persoonlijke inbreng
aan de verdere opzet te geven.
Deze avond zal plaatsvinden
woensdag 23 maart 1977, aanvang ach,
's avonds, (en voortaan ieder'*
woensdag hierna). Plaats: Korte Tuin
straat 7, (zijstraat van de Niewland-
straat langs de dansschool; de ruimte
is ongeveer naast het Turkse restau
rant). Tel. op woensdagavond 013-
434047.
t allemaal om
i? Op een zeer
een Neder-
j. Uit de auto komt
i reis met haar man.
stapt zij uit.
/anaf dat moment
s dag en nacht in
naar heel oorspronkelijke bronnen van
volksteater, in dit geval de werken van
Ruzante. Het oorspronkelijke stuk
van Arturo Corso werd vertaald en
Filip van Luchene. Het
t dit stuit op de planken
it uit Charles Cornette,
-„den, Jan Decleir, Caro
line van Gastel, Reinhilde Decleir,
Paul Wuyts, Filip van Luchene, Flor
Hermans, Bernard van Lent en Edwig
Claes.
derd in volle en warme kleuren.
De Haagse Comedie speelt dit stuk in
een regie van Pierre Laroche. «Lo
renzaccio» is een van de allergrootste
toneelprodukties, die dit seizoen in
Tilburg te zien zijn (waren). In de
hoofdrollen spelen Eddy Brugman en
Guido de Moor. Het grootse dekor en
de kostuums zijn ontworpen door Ger
minal Casado, die als danser en ont
werper jarenlang verbonden was aan
Hoe Harlekijn en zijn gezellen aan den
lijve ondervinden, dat de wereld van
machthebbers en onderdanen hen
voor een onverbiddelijke keuze stelt
ofwel het keurslijf van die maatschap
pij aanvaarden of rigoreus elke on
rechtvaardigheid in vraag stellen met
alle konsekwenties van dien.
Aanstaande zondag is er geen repetitie
van de Tilburg Big Band in de Stads
schouwburg. Voor de liefhebbers vol
gen hier vast de data van de komende
repetities zondag 27 maart om 10.30
uur, zondag 3 april, om 12.00 uur, zon
dag 17 april om 10.30 uur en zondag 24
april om 12.00 uur. Deze openbare re
petities worden steeds gehouden in de
Studio-zaal van de Stadsschouwburg en
zijn gratis toegankelijk. Als de repetitie
m 12.00 uur begint is er tevens een kin-
derkresj open.
repetities. Al gauw blijkt echter, dat de
theatrale bagage die Harlekijn op
dringt niets meer met realiteit van hun
problematiek te maken heeft. De
stukken, die hij voorstelt handelen al- bewerkt door 1
leen over rijkemansintriges of over de kollektief, dat
fratsen van onderdanige knechten en brengt, bestaat i
meiden die heel kruiperig doen uit ei- Hilde Uitterlindt
gen belang.
In het stuk werd naast een aantal do-
kumenten en citaten uit de toneelstuk
ken van Goldoni, vooral gegrepen
Jasperina de Jong brengt vanavond
(donderdag 17 maart), vrijdag 18, za
terdag 19 en zondag 20 maart haar
nieuwe show «Jozefien en Jasperfen»
in de Stadsschouwburg.
Voor de pauze draait het
Jozefien. Wie is Jozefien? e,
vroege morgen stopt in ee
landse stad een auto. Uit de
Jozefien. Ze was op reis met I
Maar na een hevige ruzie st;
De auto rijdt weg en vt
volgen wij Jozefien’s
de vreemde stad.
Een muzikaal geheel geschreven door
Lennaert Nijgh en Joop Stokkermans.
’Na de pauze is er ook nog plaats voor
oude en nieuwe nummers van Jaspe
rina de Jong, waarmee zij haar «vak-
vrouwschap» volkomen bewijst.
Begeleiding: Peter Nieuwerf (gitaar).
Rob Langereis (basgitaar). Henk EI-»
kerhout (piano) en Gildo del Mistro
(slagwerk).
In Tilburg bleek bij een aantal
wen behoefte aan een vrouwenkaf
Met als opzet een ontmoetingsplat
ongedwongen i
>raten en naar
Op 7 april start in «De Vogelboom» een kursus van 10 lessen
waarin systematisch de Swabhawatde leer van Saswitha
wordt behandeld.
Een kursus waar al lang om gevraagd wordt en die bedoeld
is voor mensen die meer willen weten over de
achtergronden van yoga in het biezonder de
Saswitha-yoga.
De Internationale Nieuwe Scène (be
roemd geworden met o.a. Mistero
Buffo) komt met «Harlekijn noch
knecht, noch meester» op zaterdag 26
en zondag 27 maart naar de Stads
schouwburg. Het is een bewerking
van een oorspronkelijk stuk van Ar
turo Corso.
muziek stamt uit die tijd: de jaren rond
1813.
De plaatsverkoop start vrijdag 18
maart.
i moe-
len en
roeien. De Signifier arri-
rlangt het slachten van de
hoeksteen van hun eko-
en tevens een menselijk offer
Hijzelf bereidt zich
één te maken met de
hij wordt het
zondebok, nu
onge man ge
it worden te-
Het Nationale Ballet komt vrijdag 25
maart met dri e balletten naar de Stads-
schouwburg. Het programma is als
volgt:
I Het eerste ballet is een nieuwe werk
r van Hans van Manen, dat twee dagen
eerder in Amsterdam in wereldpre-
L mière gaat op muziek van Felix Men-
I delsohn.
Als tweede ballet wordt gebracht
J «Metaforen» van Hans van Manen op
muziek van Daniel - Lesur. Dit ballet
I komt in de plaats van het aanvankelijk
I aangekondigde ballet «Epitaaf».
Het derde ballèt is «eerste lugtige
plaatsing» van Toer van Schayk op
I muziek van Louis Spohr. «Een leeg
I Theatertoneel, een troep dansers die
trainen of repteren, en een uiterst on-
belangrijke revolutie»aldus Toer van
Schayk. Eerste Lugtige Plaatsing is
een vergeten en verouderde balletterm
uit de beginjaren van de vorige eeuv
I de tegenwoordige benaming zou zijt
eerste positie op de pointes. Ook de
Het verhaal vertelt hoe een aantal
mensen in de gevangenis zijn terecht
gekomen om heel uiteenlopende rede
nen. Hoe zij gratie verkrijgen en
daarna besluiten hun wedervaren door
te vertellen, teneinde de mensen voor
de gevangenis en de machtige arm der
wet te behoeden. Zij proberen dat
langs de theatervorm, immers één van
hen is Harlekijn. Hij weet alles van die
mededelingsvorm af. Het is altijd zijn
In,«Dorp in opstand? spelen o.a. Pauline van Rhenen en Pim Peters, die eerder dit vak geweest. Hij voert dan ook het
seizoen in «Verre Vrienden» speelden (foto Verre Vrienden). hoge wóórd in de diskussies en op de
De Haagse Comedie brengt op woens
dag 23 maart in de grote zaal van de
Stadsschouwburg het toneelstuk «Lo
renzaccio» van de Franse romantische
schrijver Alfred de Musset. «Loren
zaccio» is de grootste toneelproduktie
van dit seizoen. Het stuk telt meer dan
60 rollen, die door ruim 30 akteurs en
aktrices worden vertolkt.
Dit toneelwerk, dat vaak vergeleken
wordt met Shakespeare’s Hamlet, is
het belangrijkste werk, dat De Musset
schreef. Beide stukken hebben met el
kaar gemeen, dat de titelheld een jonge
man is die zich via een rol die de zijne
niet is, in een positie tracht te maneu-
vreren van waaruit hij een tirannen
moord kan plegen. Waar Hamlet voor
gek speelt, daar kiest Lorenzo de Me
dici de rol van korrupte vertrouweling
van zijn neef en gebieder Alexander.
En waar Hamlet faalt doordat hij zijn
daad te lang uitstelt, daar mislukt Lo
renzaccio in zijn opzet doordat hij
voor zijn florentijnse medeburgers
uiteindelijk niet meer geloofwaardig
is.
Het boeiende van de Mussets tragedie
is het besef, dat men zonder vuile han
den geen historische daad kan stellen.
Het tragische in het stuk is dan ook
niet zozeer gelegen in Lorenzo’s uit
eindelijke dood, maar in de machte
loosheid van zijn gebaar. Daarnaast is
«Lorenzaccio» een schitterend pano
rama van het rijke Italië in de periode
van de renaissance, zwierig geschil-
'Toneelgroep Theater komt op maan- Beurden en de beweging van Kris van
dag, 28 maart a.s. met het blijspel de Velden.
>«Dorp in opstand» van Lope de Vega De medewerkenden zijn Joss Flühr,
in de Stadsschouwburg. «Dorp in op- Sjoukje Hooymaayer, Bea Meulman,
stand» is een klassiek Spaans volksto- Pau|ine van Rhenen, Peter Aryans,
neelstuk met een meeslepend, opwin- Edmond Claessen, Willem Paul
dend verhaal, gelardeerd met bewe
ging, kleur, muziek en dans.
Het toneelstuk vertelt het verhaal van
een kleine dorpsgemeenschap in
zuidelijk Spanje, Fuenteovejuna, niet
zo ver van Cordoba, dat rond 1476
tot het uiterste getergd door de plaat
selijke machthebber tegen hem in
opstand kwam en hem vermoordde.
De rechter van instruktie, naar het
.boerendorpje gestuurd door honing
Ferdinand en koningin Isabella, kon
niet achter de identiteit van de daders
komen «Fuenteovejuna heeft het ge
daan» was steeds het antwoord. Tot
Islot reisde de hele dorpsgemeenschap
I naar konmg Ferdinand, die genade
voor recht liet gelden.
r ,'Deze waar gebeurde geschiedenis
werd 100 jaar later door de grote
Spaanse komedieschrijver Lope de
I Vega tot een kleurrijk volksspel ge
maakt. Bij toneelgroep Theater wordt
het stuk geregiseerd door René Lobo
in een vertaling van Dolf Verspoor. Het
dékor en de kostuums zijn van Kie-
bobm, de muziek van Bernard van
ken (alléén of in de hoop er andere
vrouwen te onmoeten), maar ook om
dat daar plaats is om gezamelijke akti-
viteiten te ontplooien.
"'cr.t -. blijkt dat er 'meerdere
vrouwen over een bepaald onderwerp
willen praten, kan er een avond geor-
tiseerd worden, waarop zo’n on
twerp behandeld wordt (een Thema-
ond).
Maurice Béjarts I
Eeuw. Verder we
dertig akteurs en
Anne-Wil Blankers,
van den Brink. Kees
Dietens, Francine Dreessen,
van Erven, Herman Frank, Paul
Gorkum, Wim de Haas, Leo de I
togh, Reinier Heidemann,
Marie Heyligers, Peter Hoel
Klaas Hulst, Eric van Ingen, C
Jonckers, Marilyn Lewis, Kees
Lier, Sacco van der Made, Htigo
Maérten, Anne Oost veen, Carl Van
der Plas, Jules Royaards, Johan?
Schmitz, Johan Simons, Martin de
Smet, Maria Stiegelis, Janine Veeren,
Guusje Westermann en Frans Zui-
dinga.
Edelman, Jan van Eijndthoven, Jan de
Groot, Wikke Jonsma, Dries Krijn,
Guy Lavreysen, Hans Pauwels, Pim
Peters, Jan Teulings, Jan Verhoeven,
Hank Yoges, Willen Wager en Lex
van der Zoo.
De twee spelers van Poëzie Hardop te dat heb ik geprobeerd. Of iets een een-
weten Marnix Kappers en Jeanneke voudige familiehistorie is of een be-
Stam brengen op donderdag 24 maart, zoek aan de hel maakt op mij niet de
half negen 's avonds, een dubbelpor- minste indruk. Ik hecht alleen belang
tret van twee grote vertellers. Opge- aan de kracht, aan de hevigheid waar-
bouwd uit korte flitsende en langere mee een beeld opgeroepen wordt, niet
indringende prozafragmenten; en uit aan het beeld zelf. Ik verdom het ver-
gedichten die over het algemeen niet der te willen springen dan mijn stok
zo bekend zijn, maar toch niet minder ]ang is.
-"erend voor hun persoonlijkheid. CARMIGGELT: «Zolang ik dit werk
ichten van Elsschot zijn, als vele doe en dat is al héél lang, hoor
„jn romans en verhalen, door- heb ik nog nooit één dag beloofd
trokken van ironie en soms wrange waarop de toestand van de wereld aan-
spot, en van felle verontwaardiging leidinggaf tot vrolijkheid en ik heb niet
over sociale ellende en burgerlijke hy- de illusie dat ik in de toekomst aan-
pocrisie. genomen dat we die hebben ooit
De gedichten van Carmiggelt zijn «ly- z0’n dag beleven zal. Maar ik ben net
rische kursiefjes». melancholiek of de bakker: ik bak broodjes en bak
een beetje wrang, altijd over gewone, door,
kleine en soms heel grote mensen. Als de
ELSSCHOT: «Ik kan alleen schrijven
over dingen waar ik iets voor voel en
over dingen die ik volkomen beheers.
Daar ik absoluut geen fantasie bezit
moet ik het zoeken in de intensiteit en
Stemmen
Repareren en reviseren
Vakkundige voorlichting
Gespreide betaling mogelijk
Eigen muziekstudie
Voor deze voorstelling, die plaats zal
vinden op 18 en 19 maart 's avonds om
half negen, zijn er vier dagen nodig om
het auditorium van het Kultureel Sen
trum om te bouwen voor een van de
grootste theater-happenings van dit
seizoen.
Dit stuk, dat zowel gesproken als ge
zongen wordt, vertelt het verhaal van
een stam, welke leeft op een grote be
vroren toendra. De stam is in verga
dering over de jaarlijks terugkerende
(elke herfst) trek, waarbij tevens elke
keer een aantal religieuze waarnemers
(opperpriesters) worden aangewezen.
De plaats waar de stam bivakkeert is
voor deze gebeurtenis klaargemaakt
en de Evolutionary Psalm wordt ge
zongen, de mensen herinnerend aan
de Aartsvader Corvus die de Walvis
terug droeg naar de zee, en tegelijker
tijd voor hun verbond met wapaq, een
hoofdbestanddeel van hun eten.
Daarna volgt de inwijding van de ziel
of'Bastiche als Meesteres van de Ce
remonieën. De stam verwacht de
komst van Signifier (hij die van bete
kenis is), een profeet uit het noorden
die elk jaar de stam komt inspekteren.
Zijn komst brengt de stam elke keer
weer op een ander nivo van ontwikke
ling. In het verleden heeft hij
pest, thee, syphilis en het wiel r
bracht.
De Bastiche waarschuwt de stamleden
tweemaal voor zijn komst maar voor
aleer ze hem kunnen ontvangen
ten zij eerst alle misbruikte godt
mythen uitroeien. De Signi"
veert en verlangt het slachte
honden, de hwU
nomie, en tevei
of zondeboek.
voor om zich
stenen van de grond; h
rotsblok waarop de zt
voorgesteld als een jor
naamd Moriarty, moet
rechtgesteld.
Voor Mori
moment
schiet 'hls
voorbij.
Vreemd genoeg komt op het punt van
de terechtstelling de Teagoose tus
senbeide die is gestyurd door de Op
perste Godheid als een berisping voor
de stam en de profeet; de Teagoose
draagt de in gedaante veranderde Mo
riarty weg.
De Bastiche heft de Psalm van Ver
trek aan. De stam, getroffen door het
noodlot en moeten vechten voor eigen
lijfsbehoud, vangt haar tocht aan.
Spelers zijn Steve Gumbley, Di
vies, Lizzie Lockhart, Lou
field, Brodnax Moore en
Wheeler: de musici zijn f
Maggie Nichols en Colin V
gie is in handen van Lou
De toegang is gratis.