a het zit wel goed... in de schouwburg I a» ""J7c| I -«TfB I kultureel sentrum Toneelgroep Theater met Nieuwe Scène uit Antwerpen met «Harlekijn volkstoneelstuk «Dorp in Opstand noch knecht noch meester» in schouwburg Grootste toneelproduktie van dit seizoen SWABHAWAT Het Nationale Ballet met drie balletten HALF-VASTEN in de Stadsschouwburg IN THE SALOON EN Theatergroep LO.U. Hi-Fi-Studio I” I.” I.88 EEN OF TWEE ALTEN «The rape of the Teagoose» Poëzie hardop: Elsschot... Carmiggelt aart 1977 pagjna 12 DE TILBURGSE KOERIER Donderdag 17 maart 1977 pagina 13 MUZIEKSTUDIE) iveld Jasperina de Jong vier avonden met haar nieuwe show EN- Haagse Comedie met Lorenzaccio EN ItHOR^SS SABA I itergro switha- Besterdring 87-89. Tel.013-431489 's maandags gesloten. J ET 8 O. Jasperina de Jong. Kostuumontwerp Lorenzaccio». Scène uit Vrouwenkafee in Tilburg STICHTING ZUIDNEDERLANDS KAMERKOOR TILBURG WAVAyJ :n cm HOOG uur typeren Eerste Lugtige Plaatsing dat door Het Nationale Ballet op vri jdag 25 De gedic maart in Tilburg gebracht wordt. van zijr Zondag geen repetitie van Tilb. Big Band de Mjelboom uuilhelminapaik 36 tilbury centrum eoor yoga en meditatie ;m :m ;m :m VLEUGELS PIANO’S j nl. de meege- Een scène uit Harlekijn noch knecht noch meester», dat door de Int. Nieuwe Scène uit Antwerpen op zaterdag 26 en zondag 27 maart in de schouwburg wordt uitgevoerd. Tivolistraat 67-69, Tilburg Tel. 013-434762 één De- OPROEP AAN DE JEUGD VAN TILBURG Zondagmiddag a.s. om 14.00 uur I op jacht dere Tuin- HEEFT THANS PLAATS VOOR tw; jn: stukken ie ti te, a een i itie tri van Dolf costuums iziek «Eigen technische dienst» «Echte Service» en.... «Scherp in prijs» Da- Cland- Moore en Dave Phil Minton. Woodde re lt Glandfield. Bekend geworden met «Mistero Buffo» Belangstellenden kunnen zich wenden tot de zakelijk leider van het koorJohan van de Ven, telefoon 013-670758. voorpagina al te wrat ken mijn broodjes een bee ben geen genie dit v< ling die om deze inforr zat». De toegang is gratis. uriarty staat het leven stil en heel zijn Is een bliksemflits vrou- 'afee. jsplaats, met el- - elkaar Want als er blijl rang is, sma- ïetje zoet. Ik /oor de zonder- rmatie verlegen De lessen worden gegeven op donderdagmiddag van 3 - 4 uur door Hans 't Hart. 1 De kosten bedragen 50,— voor de hele kursus. Opgaven telefonisch op nummer 434977 Spoorlaan 376, Tilburg GRATIS ENTREE MAAK ER EEN FEEST VAN TOT ZIENS Ballet van de XXe verken de volgende aktrices mee: Eli Blom. Ellis ;s Coolen, Lucas Gaston I van Har- Anne- ïksema, Guido _es van ie, F Carl o, Joh; 'artin 21,50 24,— op dat verleden aan hem Ons repertoire bevat werken van componisten uit de middeleeuwen tot heden. Iedere dinsdagavond is er repetitie, momenteel voor het programma 1977, dat o.a. bestaat uitLenteconcerten te Tilburg en Thorn, een concertreis naar West-Duitsland, kerstconcerten in en buiten Tilburg, diverse radioopnamen Voor 1978 staan «Poolse» concerten op het programma. Wij denken aan enigszins geschoolde stemmen die bij voorkeur van blad kunnen zingen en de nodige koorervaring hebben opgedaan. cm 15,— cm 17,50 cmmS:z cm 27,— cm 32,— waar vrouwen kaar kunnen pr kunnen luisteren. Er is gekozen voor een kafeeruimte, omdat zo’n ruimte meerdere moge lijkheden biedt. Je kunt er komen om koffie te drinken of een pilsje te pak- U.llll derv avor Het is voorlopig de bedoeling avond in de week open te zijn, vrouwen die komen, maken samen het verdere programma.O. a. hét vaststel len van de thema’s voor de praatavon- den. Maar het kan ook blijken dat er behoefte is aan klubs of lessen, b.v. timmeren of fietsen repareren. De eerste avond zal vooral gaan over de bezoeksters willen en/of verwach ten van het vrouwenkafee. Alle vrou wen die belangstelling hebben, wor den verzocht een persoonlijke inbreng aan de verdere opzet te geven. Deze avond zal plaatsvinden woensdag 23 maart 1977, aanvang ach, 's avonds, (en voortaan ieder'* woensdag hierna). Plaats: Korte Tuin straat 7, (zijstraat van de Niewland- straat langs de dansschool; de ruimte is ongeveer naast het Turkse restau rant). Tel. op woensdagavond 013- 434047. t allemaal om i? Op een zeer een Neder- j. Uit de auto komt i reis met haar man. stapt zij uit. /anaf dat moment s dag en nacht in naar heel oorspronkelijke bronnen van volksteater, in dit geval de werken van Ruzante. Het oorspronkelijke stuk van Arturo Corso werd vertaald en Filip van Luchene. Het t dit stuit op de planken it uit Charles Cornette, -„den, Jan Decleir, Caro line van Gastel, Reinhilde Decleir, Paul Wuyts, Filip van Luchene, Flor Hermans, Bernard van Lent en Edwig Claes. derd in volle en warme kleuren. De Haagse Comedie speelt dit stuk in een regie van Pierre Laroche. «Lo renzaccio» is een van de allergrootste toneelprodukties, die dit seizoen in Tilburg te zien zijn (waren). In de hoofdrollen spelen Eddy Brugman en Guido de Moor. Het grootse dekor en de kostuums zijn ontworpen door Ger minal Casado, die als danser en ont werper jarenlang verbonden was aan Hoe Harlekijn en zijn gezellen aan den lijve ondervinden, dat de wereld van machthebbers en onderdanen hen voor een onverbiddelijke keuze stelt ofwel het keurslijf van die maatschap pij aanvaarden of rigoreus elke on rechtvaardigheid in vraag stellen met alle konsekwenties van dien. Aanstaande zondag is er geen repetitie van de Tilburg Big Band in de Stads schouwburg. Voor de liefhebbers vol gen hier vast de data van de komende repetities zondag 27 maart om 10.30 uur, zondag 3 april, om 12.00 uur, zon dag 17 april om 10.30 uur en zondag 24 april om 12.00 uur. Deze openbare re petities worden steeds gehouden in de Studio-zaal van de Stadsschouwburg en zijn gratis toegankelijk. Als de repetitie m 12.00 uur begint is er tevens een kin- derkresj open. repetities. Al gauw blijkt echter, dat de theatrale bagage die Harlekijn op dringt niets meer met realiteit van hun problematiek te maken heeft. De stukken, die hij voorstelt handelen al- bewerkt door 1 leen over rijkemansintriges of over de kollektief, dat fratsen van onderdanige knechten en brengt, bestaat i meiden die heel kruiperig doen uit ei- Hilde Uitterlindt gen belang. In het stuk werd naast een aantal do- kumenten en citaten uit de toneelstuk ken van Goldoni, vooral gegrepen Jasperina de Jong brengt vanavond (donderdag 17 maart), vrijdag 18, za terdag 19 en zondag 20 maart haar nieuwe show «Jozefien en Jasperfen» in de Stadsschouwburg. Voor de pauze draait het Jozefien. Wie is Jozefien? e, vroege morgen stopt in ee landse stad een auto. Uit de Jozefien. Ze was op reis met I Maar na een hevige ruzie st; De auto rijdt weg en vt volgen wij Jozefien’s de vreemde stad. Een muzikaal geheel geschreven door Lennaert Nijgh en Joop Stokkermans. ’Na de pauze is er ook nog plaats voor oude en nieuwe nummers van Jaspe rina de Jong, waarmee zij haar «vak- vrouwschap» volkomen bewijst. Begeleiding: Peter Nieuwerf (gitaar). Rob Langereis (basgitaar). Henk EI-» kerhout (piano) en Gildo del Mistro (slagwerk). In Tilburg bleek bij een aantal wen behoefte aan een vrouwenkaf Met als opzet een ontmoetingsplat ongedwongen i >raten en naar Op 7 april start in «De Vogelboom» een kursus van 10 lessen waarin systematisch de Swabhawatde leer van Saswitha wordt behandeld. Een kursus waar al lang om gevraagd wordt en die bedoeld is voor mensen die meer willen weten over de achtergronden van yoga in het biezonder de Saswitha-yoga. De Internationale Nieuwe Scène (be roemd geworden met o.a. Mistero Buffo) komt met «Harlekijn noch knecht, noch meester» op zaterdag 26 en zondag 27 maart naar de Stads schouwburg. Het is een bewerking van een oorspronkelijk stuk van Ar turo Corso. muziek stamt uit die tijd: de jaren rond 1813. De plaatsverkoop start vrijdag 18 maart. i moe- len en roeien. De Signifier arri- rlangt het slachten van de hoeksteen van hun eko- en tevens een menselijk offer Hijzelf bereidt zich één te maken met de hij wordt het zondebok, nu onge man ge it worden te- Het Nationale Ballet komt vrijdag 25 maart met dri e balletten naar de Stads- schouwburg. Het programma is als volgt: I Het eerste ballet is een nieuwe werk r van Hans van Manen, dat twee dagen eerder in Amsterdam in wereldpre- L mière gaat op muziek van Felix Men- I delsohn. Als tweede ballet wordt gebracht J «Metaforen» van Hans van Manen op muziek van Daniel - Lesur. Dit ballet I komt in de plaats van het aanvankelijk I aangekondigde ballet «Epitaaf». Het derde ballèt is «eerste lugtige plaatsing» van Toer van Schayk op I muziek van Louis Spohr. «Een leeg I Theatertoneel, een troep dansers die trainen of repteren, en een uiterst on- belangrijke revolutie»aldus Toer van Schayk. Eerste Lugtige Plaatsing is een vergeten en verouderde balletterm uit de beginjaren van de vorige eeuv I de tegenwoordige benaming zou zijt eerste positie op de pointes. Ook de Het verhaal vertelt hoe een aantal mensen in de gevangenis zijn terecht gekomen om heel uiteenlopende rede nen. Hoe zij gratie verkrijgen en daarna besluiten hun wedervaren door te vertellen, teneinde de mensen voor de gevangenis en de machtige arm der wet te behoeden. Zij proberen dat langs de theatervorm, immers één van hen is Harlekijn. Hij weet alles van die mededelingsvorm af. Het is altijd zijn In,«Dorp in opstand? spelen o.a. Pauline van Rhenen en Pim Peters, die eerder dit vak geweest. Hij voert dan ook het seizoen in «Verre Vrienden» speelden (foto Verre Vrienden). hoge wóórd in de diskussies en op de De Haagse Comedie brengt op woens dag 23 maart in de grote zaal van de Stadsschouwburg het toneelstuk «Lo renzaccio» van de Franse romantische schrijver Alfred de Musset. «Loren zaccio» is de grootste toneelproduktie van dit seizoen. Het stuk telt meer dan 60 rollen, die door ruim 30 akteurs en aktrices worden vertolkt. Dit toneelwerk, dat vaak vergeleken wordt met Shakespeare’s Hamlet, is het belangrijkste werk, dat De Musset schreef. Beide stukken hebben met el kaar gemeen, dat de titelheld een jonge man is die zich via een rol die de zijne niet is, in een positie tracht te maneu- vreren van waaruit hij een tirannen moord kan plegen. Waar Hamlet voor gek speelt, daar kiest Lorenzo de Me dici de rol van korrupte vertrouweling van zijn neef en gebieder Alexander. En waar Hamlet faalt doordat hij zijn daad te lang uitstelt, daar mislukt Lo renzaccio in zijn opzet doordat hij voor zijn florentijnse medeburgers uiteindelijk niet meer geloofwaardig is. Het boeiende van de Mussets tragedie is het besef, dat men zonder vuile han den geen historische daad kan stellen. Het tragische in het stuk is dan ook niet zozeer gelegen in Lorenzo’s uit eindelijke dood, maar in de machte loosheid van zijn gebaar. Daarnaast is «Lorenzaccio» een schitterend pano rama van het rijke Italië in de periode van de renaissance, zwierig geschil- 'Toneelgroep Theater komt op maan- Beurden en de beweging van Kris van dag, 28 maart a.s. met het blijspel de Velden. >«Dorp in opstand» van Lope de Vega De medewerkenden zijn Joss Flühr, in de Stadsschouwburg. «Dorp in op- Sjoukje Hooymaayer, Bea Meulman, stand» is een klassiek Spaans volksto- Pau|ine van Rhenen, Peter Aryans, neelstuk met een meeslepend, opwin- Edmond Claessen, Willem Paul dend verhaal, gelardeerd met bewe ging, kleur, muziek en dans. Het toneelstuk vertelt het verhaal van een kleine dorpsgemeenschap in zuidelijk Spanje, Fuenteovejuna, niet zo ver van Cordoba, dat rond 1476 tot het uiterste getergd door de plaat selijke machthebber tegen hem in opstand kwam en hem vermoordde. De rechter van instruktie, naar het .boerendorpje gestuurd door honing Ferdinand en koningin Isabella, kon niet achter de identiteit van de daders komen «Fuenteovejuna heeft het ge daan» was steeds het antwoord. Tot Islot reisde de hele dorpsgemeenschap I naar konmg Ferdinand, die genade voor recht liet gelden. r ,'Deze waar gebeurde geschiedenis werd 100 jaar later door de grote Spaanse komedieschrijver Lope de I Vega tot een kleurrijk volksspel ge maakt. Bij toneelgroep Theater wordt het stuk geregiseerd door René Lobo in een vertaling van Dolf Verspoor. Het dékor en de kostuums zijn van Kie- bobm, de muziek van Bernard van ken (alléén of in de hoop er andere vrouwen te onmoeten), maar ook om dat daar plaats is om gezamelijke akti- viteiten te ontplooien. "'cr.t -. blijkt dat er 'meerdere vrouwen over een bepaald onderwerp willen praten, kan er een avond geor- tiseerd worden, waarop zo’n on twerp behandeld wordt (een Thema- ond). Maurice Béjarts I Eeuw. Verder we dertig akteurs en Anne-Wil Blankers, van den Brink. Kees Dietens, Francine Dreessen, van Erven, Herman Frank, Paul Gorkum, Wim de Haas, Leo de I togh, Reinier Heidemann, Marie Heyligers, Peter Hoel Klaas Hulst, Eric van Ingen, C Jonckers, Marilyn Lewis, Kees Lier, Sacco van der Made, Htigo Maérten, Anne Oost veen, Carl Van der Plas, Jules Royaards, Johan? Schmitz, Johan Simons, Martin de Smet, Maria Stiegelis, Janine Veeren, Guusje Westermann en Frans Zui- dinga. Edelman, Jan van Eijndthoven, Jan de Groot, Wikke Jonsma, Dries Krijn, Guy Lavreysen, Hans Pauwels, Pim Peters, Jan Teulings, Jan Verhoeven, Hank Yoges, Willen Wager en Lex van der Zoo. De twee spelers van Poëzie Hardop te dat heb ik geprobeerd. Of iets een een- weten Marnix Kappers en Jeanneke voudige familiehistorie is of een be- Stam brengen op donderdag 24 maart, zoek aan de hel maakt op mij niet de half negen 's avonds, een dubbelpor- minste indruk. Ik hecht alleen belang tret van twee grote vertellers. Opge- aan de kracht, aan de hevigheid waar- bouwd uit korte flitsende en langere mee een beeld opgeroepen wordt, niet indringende prozafragmenten; en uit aan het beeld zelf. Ik verdom het ver- gedichten die over het algemeen niet der te willen springen dan mijn stok zo bekend zijn, maar toch niet minder ]ang is. -"erend voor hun persoonlijkheid. CARMIGGELT: «Zolang ik dit werk ichten van Elsschot zijn, als vele doe en dat is al héél lang, hoor „jn romans en verhalen, door- heb ik nog nooit één dag beloofd trokken van ironie en soms wrange waarop de toestand van de wereld aan- spot, en van felle verontwaardiging leidinggaf tot vrolijkheid en ik heb niet over sociale ellende en burgerlijke hy- de illusie dat ik in de toekomst aan- pocrisie. genomen dat we die hebben ooit De gedichten van Carmiggelt zijn «ly- z0’n dag beleven zal. Maar ik ben net rische kursiefjes». melancholiek of de bakker: ik bak broodjes en bak een beetje wrang, altijd over gewone, door, kleine en soms heel grote mensen. Als de ELSSCHOT: «Ik kan alleen schrijven over dingen waar ik iets voor voel en over dingen die ik volkomen beheers. Daar ik absoluut geen fantasie bezit moet ik het zoeken in de intensiteit en Stemmen Repareren en reviseren Vakkundige voorlichting Gespreide betaling mogelijk Eigen muziekstudie Voor deze voorstelling, die plaats zal vinden op 18 en 19 maart 's avonds om half negen, zijn er vier dagen nodig om het auditorium van het Kultureel Sen trum om te bouwen voor een van de grootste theater-happenings van dit seizoen. Dit stuk, dat zowel gesproken als ge zongen wordt, vertelt het verhaal van een stam, welke leeft op een grote be vroren toendra. De stam is in verga dering over de jaarlijks terugkerende (elke herfst) trek, waarbij tevens elke keer een aantal religieuze waarnemers (opperpriesters) worden aangewezen. De plaats waar de stam bivakkeert is voor deze gebeurtenis klaargemaakt en de Evolutionary Psalm wordt ge zongen, de mensen herinnerend aan de Aartsvader Corvus die de Walvis terug droeg naar de zee, en tegelijker tijd voor hun verbond met wapaq, een hoofdbestanddeel van hun eten. Daarna volgt de inwijding van de ziel of'Bastiche als Meesteres van de Ce remonieën. De stam verwacht de komst van Signifier (hij die van bete kenis is), een profeet uit het noorden die elk jaar de stam komt inspekteren. Zijn komst brengt de stam elke keer weer op een ander nivo van ontwikke ling. In het verleden heeft hij pest, thee, syphilis en het wiel r bracht. De Bastiche waarschuwt de stamleden tweemaal voor zijn komst maar voor aleer ze hem kunnen ontvangen ten zij eerst alle misbruikte godt mythen uitroeien. De Signi" veert en verlangt het slachte honden, de hwU nomie, en tevei of zondeboek. voor om zich stenen van de grond; h rotsblok waarop de zt voorgesteld als een jor naamd Moriarty, moet rechtgesteld. Voor Mori moment schiet 'hls voorbij. Vreemd genoeg komt op het punt van de terechtstelling de Teagoose tus senbeide die is gestyurd door de Op perste Godheid als een berisping voor de stam en de profeet; de Teagoose draagt de in gedaante veranderde Mo riarty weg. De Bastiche heft de Psalm van Ver trek aan. De stam, getroffen door het noodlot en moeten vechten voor eigen lijfsbehoud, vangt haar tocht aan. Spelers zijn Steve Gumbley, Di vies, Lizzie Lockhart, Lou field, Brodnax Moore en Wheeler: de musici zijn f Maggie Nichols en Colin V gie is in handen van Lou De toegang is gratis.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1977 | | pagina 13