li .W het zit wel goed... in de schouwburg kultureel sentrum her Drie Tilburgse bands doen mee aan Big Band Festival Troebadoer Miel Cools Nederlands Danstheater met drie balletten Ton van Duinhoven in Niet bereikbaar Brabahts Orkest Ballet Ivoorkust met grandioze show Lumiere&Son presents Dogs 29.” Geweldig blijspel Doos vol kruimels met Vera Beths DE TILBURGSE KOERIER januari 1977 pagir Donderdag 20 januari 1977 pagina 9 Zondag star,t plaatsverkoop Komedie Trakteren van Globe Tilburg Big Band PAKKEN Miel Cools Zuid-Nederlands Workshoporkest Tilburg Sound Poems tentoonstelling tot en met 6 februari ■zie, z in de ispekï lal w< Voor het eerst in Europa Powder Theatre rsoons ni van Dansdemonstraties isovertrekken| 57?® ine van ruimels» e pakken jeoefe- bele in de hops Anderson ater in het :n tegen ivile reak- deed zich "■s de.Neder- uère van «Een 15 oktober in een lang werd .ld in de Neder- aan- 7 ja- 3=3=0 O O mo- issins. wordt in de schouwburg orkest :1e komedie Stulen ork is. twaalf gebru.i )rpzx Trom- Het Nederlar op dinsdag 2 schouwburg ibieding 54.- 32.25 kl.st.p.m. zone groef BOT Gérard Lemaitre en Roslyn van het Nederlands Danstheat ballet Septet Extra van Hans van Ma nen. presents «Original Version lolt en Josephii «Doos vol Km eigen verhaal die via visuele maakt g“- jnze maa,- izien geeft. ;iteren» en en meestal ..jnlijk on- ig, maar geleden ezetting. >allet is «Face Dancers» in >rafie van Margot Sapping- ’ek van Michael Kamen. Jet is nog geen materiaal lUm, DO Va der Ham Baars, Hans M Hans van Gor Trompet: Peter Niek Groothui Janssen en Wout Wis Bas J< hoven. Theo Kit :1 zal wor- toning en M. B< pet I P. Sp._..o GorpenF. Bas: P. de Bereik- dnhoven Willen Nijhc Gasteren in Ijes- mu, een De lied je hij zijn weet te i tijdkri- blijspel van Neil Simon maken ennis met Evy, de wat oudere :s die vroeger veel sukses had. id kent nog ït vak leven gaan speler keert zij juist teruj twenningskuur. Zij wor a door haar vriendin t zo ab- lijk invoel de bijna- jaar met geluiden verten, ?rs «Ton van Duinhoven bitterende creatie». kbaar» van Simon Gray Duinhoven de centr RASSEN neel DRAKA poly- met een sterke ist in fleurige, ftinten en des dig geborduurd. 190 cm. aal 12*5 Rings- QQ lieding Oi ’rinsen en -nvanke- illing van luari gaat gran Het repertoire is echter steeds in op- bouw gebleven en bestaat óp dit mo ment uit werken van de hedendaagse jazz, met arrangementen van o.a. Stan Kenton, Count Basie, Thad Jones, Bert Paige, Duke Ellington, Glenn Miller, Sam Nestico e.v.a. Volt Band is een onderdeel van de grote muziekvereniging Volt in Tilburg. Het orkest stond geruime jarer ding van G. van Gorp. On Ideens. g w cn I n'euwe muzikale leider aangetr rsoons nü 5/Niko Langenhuijsen uit Tilbur Q7 50 bezetting is als volgt I Vereggen, M. van der JESLAKENS I I i/rij. 24.« 37?® J i IAMIEK Royal I Albert Donderdag 20 januari i udio-zaal van de Stadssc ag één keer de spiritueh Trakteren» van Christopher Hamp ton gebracht door Zuidelijk Toneei Globe. Dit blijspel wordt door Canci Geraedts, Joost Pr Allard van der Scheer. De aant lijk aangekondigde voorstellin Trakteren op vrijdag 21 janua* niet door. modeI) i gvuldi- optel- Batterij- ipter- et in- Plaatsverkoop De toegangsprijs is zo laag mogelijk gehouden. Voor een toegangsbewijs, dat meteen passe-partout is en waar mee U het hele festival uit- en in kunt lopen, betaalt U 10,Een lage prijs voor tien uur lang geweldige muziek. De plaatsverkoop voor het festival start zondag 23 januari aan de kassa van de Stadsschouwburg, die dagelijks geopend is van 11.00 tot 16.00 uur en op zondag van 12.00 tot 16.00 uur. U kunt natuurlijk ook telefonisch vast plaatsen reserveren. bereikbaar» is, niet alleen per tele foon, maar evenmin voor de mensen in zijn naaste omgeving, die hoe dan ook, ven su- geen kans zien door zijn harnas van Bereik- vriendelijke hoffelijkheid heen te bre ken. Dat is in feite een ernstige thema tiek. Het stuk vond in Londen t bliek en de recensenten erg veel weer klank. Typisch Engels aan het stuk is de spitse humor. Het is van het begin «••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••e Op woensdagmiddag 26 januari, twee uur, brengen de vooropleidingsklassen van de toneeldansafdeling een aantal demonstraties maar ook het klassiek ballet wordt op deze middag niet verge ten. Alles gebeurt onder leiding van Simon André en Hanaa van Maaren. De toegang is gratis. tot het eind lachen geblazen. Toch is het geen boulevardkomedie. De na men van de medewerkende akteurs en aktrices (Ton van Duinhoven, Ina van Faassen, Ton Kuyl, Carol van Her- wijnen, Linda van Dyck, Han Veer man en Peter. Römer) en die van regis- bij het pu-. seur Karl Guttman staan er borg voor yeel weer- dat U verzekerd bent van een avond uk is uitstekend toneel. Zaterdag en zondag tegin 30 januari in de Stadsschouwburg. ..vl *-.vuv..ands Danstheater brengt 25 januari in de Stads- □M.vunujrg een programma met drie balletten. De muzikale begeleiding is in handen van het Nederlands Ballet- ~-' *st onder leiding van dirigent Jan Het eerste balk een choreogra. gespeeld ton op muziel ’rinsen en Over dit balie: aanwezig. Als tweede ballet wordt gebracht In Nederland ontwikkelde zich de overgang van abstrakt ekspressio- nisme naar een nieuwe figuratieve kunst op een wat later tijdstip, voor namelijk omdat die ontwikkeling te- Onder leiding van gastdirigent André Vandernoot brengt Het Brabants Or kest vrijdag 21 januari een lichtvoetig Frans programma met medewerking van soliste Vera Beths (viool). De Eerste Symfonie van Bizet: spranke lende muziek met een schitterende iginele bezet- hobosolo in het langzame deel en het ones, 5 dartele derde deel, waaruit blijkt dat drums. Bizet nog veel meer in zijn mars had dan dramatische opera’s. Vera Beths laat haar talent horen in Poème van Chausson, leerling van Franck en Masse.net en bevriend met Debussy. Ook speelt zij samen met het orkest de Het abstrakt ekspressionisme (ab strakt: het voorstellingsloze, het non- figuratieve, het non-objectieve) van vóór 1960 verdween in Amerika om plaats te maken voor de pop-art. Pop art is de naam voor een stroming in de beeldende kunst, waaronder talrijke verschillende stijlen, maar steeds figu ratieve (herkenbare) kunstrichtingen worden gerangschikt. Deze stroming ontstond gelijktijdig in Amerika en Engeland. De kunstenaar maakt ge bruik van alles wat er in onze maat schappij gebeurt of haar aanz Hij tracht de wereld te «cit presenteert zijn onderwerpen zonder emotie en ogenschijt persoonlijk. Bekende kunstenaars van deze kunstrichting zijn Andy Warhol, Roy Lichtenstein en Claes Oldenburg. gemeen Dagblad «Niet tar» sterk stuk. Ton van Dui verrassende hoofdrol». Telegraaf«Ton van Duinhove bliem in Simon Gray’s «Niet I s Eglantier» wat oorspron- baar». Ie Beekse Veulpoepers is, Brabantpers :pertoire op te nemen. in schi tptreden in Lieve Hemel zal wor- In <<Niet Bereikbaar» van Simon Gray jmlijst met een dia-vertonmg en speelt Ton van Duinhoven de centrale autastische lichtshow. ro| van Simon Hench, de man die «niet Miel Cools zingt nu ongeveer 20 jaar. Aanvankelijk alleen in België, sinds 1973 vrijwel uitsluitend in Nederland. Twee seizoenen lang maakte hij een suksesvolle tournee met trio Louis van Dijk langs vrijwel alle Neder landse schouwburgen. Vorig seizoen startte hij met een nieuwe formatie «twee gitaren en een bas» (behalve Miel Cools, gitaar, resp. Peter Nieuw- erf, gitaar, en Rob Langereis, bas). De formule is voor het genre wat Miel Cools brengt erg goed gebleken, zodat zij worden opgevolgd door gitarist Klaus Flenter en bassist Leo Gou- driaan. weeg gebracht moest worden door een nieuwe generatie van kunstenaars. Deze mensen voelden niet zo’n drin gende behoefte zich af te zetten de oudere stromingen. Een feilt tie zoals die in Amerika f nauwelijks voor. De nieuwe figuratieve kunst is daarom nog een betrekkelijk jonge term in de kunstgeschiedenis, de betrekking heeft op ieder kunstwerk dat de zicht bare werkelijkheid waarneembaar (liever gezegd: herkenbaar) weer geeft. De meeste kunstenaars waar onder bv. Raoul de Keyser, Juan Breyten, Han Jansen, Abe Kuipers, Roger Raveel e.a. gaan hierbij niet uit van begrippen, ideëen of beginselen, maar scheppen situaties die hoewel gebruik gemaakt wordt van. aan de werkelijkheid ontleende beelden op zichzelf staan. Elk werk vertelt een over de werkelijkheid beelden steeds weer anders benaderd en geïnterpreteerd wordt. wordt onder andere aandacht besteed aan allerlei improvisatietechnieken, thema’s, stijlsoorten, e.d. De gemid delde leeftijd van de leden van het or kest is 25 jaar. De ontwikkeling van de workshops is voor een groot deel te danken aan het Ohmkollektief uit Til- y burg, dat in 1973 het Jazzconcours in Tj|_ Laren won en in 1975 de Wessel 11c- *ede Venprijs ontving. Niko Langenhuijsen maakte deel uit van het Ohmkollek tief. De bezetting is als volgt fluit: Rik Bartels en Stef Meilink. Klarinet Peter van Esch en Sjarlie Heitlager. FIETSEtlHUIS Korvelsewe, 239 jP KEES SMITS Q Speciaal adres voor exclusieve fietsen Het Nationale Dans-, Zang- en Muziekensemble uit de hoofdstad van de Ivoo kust, uiuvn j. Abidjan, staat onder leiding van een aantal zeer vooraanstaande choreografen, die a, C. van de groép op een zeer hoog artistiek peil hebben weten te brengen. Zij bestudeerden Gorp. A. de zeden en gewoonten van de verschillende etnische groepen van hun land en uit deze omvangrijke studie ontstond het idee om de volkse tradities te laten herleven. De groep komt voor het eerst in Europa en speelt zondag 23 en maandag 24 januari in de Schouwburg. Zij bespelen authentieke muziekinstrumenten zoals de fluit, laafon, cora, tam tam, fiendouenou en de krinplix op een virtuoze wijze. Het hele optreden is een lust voor het oog en oor door de kleurrijke klederdracht, de fascinerende klanken en de wervelende dans. U kunt twee avonden kijken en genieten van deze geweldige dans en muziekshow mét bekoorlijk vrouwelijk schoon, mannelijke lenigheid, opzwe pende muziek en vol temperament. Öp zaterdagavond gen, trachten Lily Cusack en Hugh Di te maken van een strumenten en hun komen tot geïir klank-kc te bereikt tal mogeli:' u-J- daarvoor kunnen ge wil niet zeggen dat deze den ook bij elk optreden gt den. Daarvoor heeft het een te groot improviseren Om U een ind ;uk te geven wat er voor mogelijkheden zijn, beschrijven we er een tweetal. 1De internationale woord- en geluids poëzie retrospektieve (terugblik) van de 50-er en 60-er jaren. Deze stuk ken, oorspronkelijk bedoeld als visuele poëzie, zijn van verschillende auteurs en in de meeste gevallen is de woord- re betekenis van minder belang. In haar ne optreden legt Lily Greenham de na druk op de muzikale aspekten van de verschillende talen. Taal wordt hierin zekere zin dan ook als «muziek» ge presenteerd. Een tweede mogelijkheid is «taal muziek» In tegensstelling tot de tradi tionele manier van «woorden op mu ziek zetten», zoals dat gebeurt bij het maken van liedjes, vertoont zich in de taal-muziek de gesproken taal als mu zikale vorm. De eerste stap in het tot stand komen van deze elektro-akocs- tiese stukken is het opnemen van een «repertoire van letters, woorden en zinnen», dat in viv uitwerking uitsluitend mechanics bruikt wordt. Vandaar dat «taal muziek» slechts via de band tot stand en niet live gebracht kan t de uiteindelijke kombi- is niet te zeggen, alleen ie muziekliefhebbers (na- -J- andere bezoekers) v vu interessante avond Vrijdag 28 januari komt dit programma in de schouwburg. Miel Cools zingt liedjes op teksten van Nederlandse en Vlaamse tekstschrij vers (Ed Leeflang, Ernst van Altena, Jaak Dreesen en Bert Broes), waar voor hijzelf de muziek componeerde Het genre wat Miel Cools brengt. «November Steps» van Jiri Kylian op wordt in Nederland vaak ten onrechte muziek van Toru Takemitsu. In veel «cabaret» genoemd. Hij is een liedje opzichten is dit ballet een tegenhanger zanger, of als u dat liever wilt, e van Kylian’s laatste ballet Symfonie in chansonnier, een troebadoer. D. Dat was een aaneenreigen van jes die hij zingt en waarmee halve knievallen en forse knipogen publiek moeiteloos een avond t naar het gevestigde ballet-idioom boeien, zijn over het algemeen u waartoe veel klassieke muziek ge- tisch, met een breed sociaal engage- bruikt had kunnen worden. Bij No- ment. De P-’-kooP januari, ballet zonder aanwijsbare rode draad. Die sfeer is echter toch niet strakt, dat hij niet onmiddellijk i baar is: iedereen herkent ut stilte van het èinde van het j zijn subtiele bewegingen en ge van vallende bladeren, mistige t ingetogen kleureh-skala. Het laatste ballet is «Septet Èxtra» in een choreografie van Hans van Manen op muziek van Camille Saint-Saëns. Dit ballet heeft geen andere bedoeling dan het amuseren van het publiek. Toch is het geen niemandalletje. De muziek is het septet van Saint-Saëns, waaraan een walsje is toegevoegd. Er zijn aan het ballet bewegingen toege voegd zoals geeuwen, naar iets kijken of door het haar strijken. Op vrijdagavond 21 januari, half ne gen, brengt het Powder Theatre de gratis toegankelijke voorstelling «Ori ginal Version»gespeeld door Ricardo Mosner en Anne Lecouvreur. Hun optreden zou je kunnen beschrij ven als een theatrale komedie, een spotprent en een puzzel waarmee de toeschouwer zijn eigen avontuur mag maken. Het mime-spel wordt op een niet-traditionele manier gebruikt maar met geluiden, stemmen en een soort griezelige taal. Het is een individueel gebeuren waarin sensualiteit en woede een be langrijke plaats innemen. De karakters worden gepresenteerd in de vorm van een vreemde, verbasterde of ironische afspiegeling van het serieuze «thea ter». Een wolk, een verbeelding, een ver warde droom, een speelgoedje in dq handen van een kind; dit alles speelt zich afin het «absurde theater van het leven». Popgroep BOTS in Lieve Hemel Hilvarenbeek Jn trefcentrum Lieve Hemel treedt idagavond a.s. de bekende pop- ep BOTS op. BOTS vormt een uitzondering in het Nederlandse popwereldje, want deze groep speelt maatschappij - kritische muziek. Niettemin scoorde BOTS toch nog een «hitje» met het lied «Ze ven dagen lang» van de geruchtma kende tweede elpee «Voor God en Vaderland». BOTS zal in trefcentrum Lieve Hemel zondagavond veel nieuw werk ten gehore brengen, maar ook Mge oude nummers als «De Man», «De Be- baai Saxofoon Peter Cornells, Rob van val|ing>>, „Pr0 de0 Voor de EO», in v Stratum. Bo van de Graaf, Jan Willem <<Kreupel» en «Wat een troep». Het van der Ham, Han Kurstjens, Ab ngt ook in de bedoeling van BOTS om Mekel, Wim Westerveld, het lied «De Eglantier» t jorp en Ad Peijnenburg. lelijk van de Beekse Vf ter Mertens, CorFiene en jn het rer ndizen. Trombone: Tom ^et - ^nOkko van der Kam. Piano den omli r.isse. Gitaar: Gerard Braun. een fanl£ loost van de Wal en Theo West- Slagwerk: Tom Bartels en left. komen drie deelnemende Volt Big Band, Tilburg Big Zuid-Nederlands Work- Hierover dadelijk meer. Jnemers zijn Big Band j Band Loenen aan de Jig Band «Last Moment» tz-gjg Band Rotterdamse Mu- g Band Adri van Velzen t vuiourg, Big Band The Caledonians Amsterdam, Big Band Herman Dijk stra Amsterdam. Big Band Allordia Zwolle en het Utrechts Jazz Orkest. Tilburg Big Band De Tilburg Big Band bestaat al meer dan 15 jaar. De leden zijn zowel in leeftijd als opleiding en beroep zeer gevarieerd en komen bijna allemaal uit Tilburg. De laatste jaren heeft de Til burg Big Band een vaste groep mensen achter de muziekstandaards. Er wor den arrangementen gespeeld van Quinci Jones, Neal Hefti, Ellington, Count Basie, Thad Jones en Mel Le wis, enz., maar ook arrangementen van eigen leden onder andere Jan van de Berg en Joop Bakker. De Tilburg Big Band geeft vaak konserten in een jazzy sfeer. Zo speelde deze band on der andere op allerlei manifestaties in I Tilburg, tijdens jazzfestivals in Ve"- j hel, Uden, Den Bosch, Breda en 1 burg en tijdens het eerste en tweede I Big Band Festival in Utrecht. I Vanaf september 1973 repeteerde de Tilburg Big Band iedere zondag in het Kultureel Sentrum. Twee jaar geleden verhuisde de band naar de Studio-zaal I van de Stadsschouwburg, waar iedere I zondagmorgen openbare repetities worden gehouden, die vaak door me.er r dan 250 belangstellenden bijgewoond worden. Sinds enige tijd heeft de band I zelfs een eigen fanclub. I De bezetting van de band is als volgt. Saxofoon Joop Bakker, Henk van I Rijswijk, Cees de Bekker, Frans Gail lard, Harry Seters, Theo Dooren- bosch en Jan van de Berg. Trompet- I ten H^rry Maes, Henk Kraus, Gé I Pistorius, Tom Bartels, Sinne Pullens j en Piet Neefs. Trombones Hans Komst, Jan Maes sr., Frans Glorius, I Carel Elshout en Jac de Rooy. Fluit I Rik Bartels. Piano Hans van de I Veen. Bas Ton Segers. Drums Ad van Berkel. Gitaar Herman Mu- I saers. Muzikale leider Jan Noovens. Volt Big Band I Volt Big Band is een nog jonj ambitieus orkest, dat zes jaar t is begonnen met een 9-mans bei maar stilaan is uitgegroeid tot een echte big band met de orig r ting van zeven saxen, 5 trombor trompetten, fluit, gitaar, piano, d I en bas. Aanvankelijk werd gestart met voornamelijk werken op het pro- “nmma uit het Glen Miller tijdperk, nvt repertoire is echter steeds in 1-v gebleven en bestaat óp dit n uit werken van de hedendaagss met arrangementen van o.a. Star Count Basie, Duke Ellington, Glenn Nestico e.v.a. Volt Big 7-Jerdeel van de grote /ereniging Volt in Tilburg. Het itond geruime jaren onder lei- vaiï Gorp. Onlangs is als tikale leider aangetrokken rgenhuijsen uit Tilburg. De is als volgt saxofoon J. vreggen, M. van der Kaa, Dun, M. Donders, H. van Gv van Gorp en L. van Kempen. bone F. Migchielsen, L. van Hezik, Jogaers sr. en J. Glorius. Trom- H. van Kempen, M. Bogaers jr., sprangers, G. van Gorp, P. van F. Stabel. Fluit C. van Gorp, «e Lange. Drums A. Bartels. Piano: J. van Poppel. Gitaar W. Se gers. Zuid-Nederlands Workshoporkest I Het WSO is ongeveer een half jaar I geleden opgericht. Het is geen echte I big band, maar een leerorkest dat be- I staat uit deelnemers van workshops, I die door Niko Langenhuijsen gegeven I Avorden in Tilburg, Nijmegen en Eind hoven. Dit Workshoporkest moet ge- I zien worden als een soort bovenbouw I van de workshops, waar de mensen in I staat gesteld worden enige podiumer- I varing op te doen op het gebied van I improvisatiemuziek. In de worksht Laaiend enthousiast was landse pers na de premièri doos vol kruimels» op Amsterdam. Drie weken lang voor uitverkochte zalen gespeek Aan het grote landelijke Big Band Festival op zondag 6 februari in de Stadsschouwburg doen drie Tilburgse hoofdstad. In de toernee door «rkesten mee. Dat maakt dit muzikale gebeuren voor Tilburg en omgeving nog interessanter dan het eigenlijk al land wordt natuurlijk ook Tilburg a Want op die zondag zal het gehele schouwburgkompleks tot de nok toe gevuld zijn met de fijne klanken van gedaan en wel op donderdag 27 ïlf grote Big Bands uit heel Nederland en de drie Tilburgse orkesten kunnen dan gerust wel wat supporters nuari. -uiken. In dit t,:: wij keiiiiu zangeres J Niemand derhoudt i sen uit het in haar 1 begint, ontw~ gen uu Tzigane van Ravel, die oorspronkelijk voor piano en viool werd geschreven en later werd bewerkt voor viool en orkest. De soloviool begint met een lange improvisatie, zoals de zigeuners dat plegen te doen, langzaam medite rend en zoekend naar een vaste vorm aan het begin, later, begeleid door het orkest, eigen spel opzwiepend naar een briljant en virtuoos slot. Het pro gramma wordt besloten met delen uit «Romeo et Juliette» van Berlioz, die een nieuwe vorm probeert te geven aan dit muziekdrama van Shakes peare. vrouw die het op de leeftijd van 40 jaar gelukt is om er door middel van allerlei crèmes nog gaaf uit te zien), haar vriend Jimmy (een gefrustreerde ak- teur, die nog weinig furore in zijn vak gemaakt heeft) eh haar dochter Polly (de enige in het stuk, die met beide benen op de grond staat). Dan is er ook nog de gitarist Lou, met wie Evy een hevige amoureuze affaire achter de Evy, de wat oudere rug heeft. jeger veel sukses had. De rollen worden gespeeld door Jo- t haar meer, maar zij on- sephine van Gasteren, Willem Nijholt, veel kontakt met men- Hetty Verhoogt, Marja Lieuwen, Jan ik. Drank is een grote rol Winter en Richardo Sibelo. De regie is ;n. Als het stuk van Jo Dua. ;rug van een >rdt opgevan- i Toby (een te brengen is e wprden. Wat natie zal zijn, zal het voor de tuurlijk ook voor de an een boeiende en intc igheid, opzwe- worden. Tilh Ria Rsind Voor de duidelijkheid zal het pro- £>lg DÜI1U gramma ingeleid worden door Peter Aanstaande zondag 23 januari is er Cusack. geen openbare repetitie van de Tilburg De voorstelling is gratis toegankelijk. Big Band De programmering van d" Stadsschouwburg laat het niet toe, dat zondagmorgen de Studio-zaal gebruikt kan worden voor de wekelijkse open bare repetitie. De Tilburg Big Band «aat zondag wel repeteren in een andere :imte van de schouwburg, waar helaas geen publiek toegelaten kan worden. Voor het komende Big Band Festival op zondag 6 februari houdt de Tilburg Big Band nog een laatste openbare repetitie op zondag 30 januari om 10.30 uur in de Studio-zaal van de schouwburg. 22 januarihalf ne- j Greenham, Peter Davies door gebruik aantal muziekin- iiuii eigen stemmen te improviseerde en be- komposities. ken hebben zij een Rijkheden uitgedacht die zij kunnen gebruiken maar dat 5 mogelijkhe- gebruikt wor- t programma Op donderdag- en vrijdagavond 27 en :nd karakter. 28 januari, half negen, brengt de En gelse groep Lumiere Son een gratis toegankelijke voorstelling. Het is een spel waarin moordenaars, slachtoffers en het «lot» een belangrijke plaats in nemen. Het beschrijft een wereld over de «underdog»‘(degene die altijd het loodjè moet leggen) die het nooit zal winnen van de ongelijkheid in de we reld maar systematies wordt geklei neerd en tenslotte geëlimineerd. Het spel, dat erg visueel is, speelt zich af in de Zwitserse Alpen waar Edgar en Iris bevriend raken met Alex en Calvert. Deze laatste twee hebben Edgar en Iris gevangen in hun «web» waarin seksualitiet, dood, zelfmoord, romantiek en de verlopen bourgeoisie de onderlinge verhouding kenmerken. Dc spelers zijn Kassandra Colson, Gary Grant, Eiji Kusuhara, Colette Laffont, Diana Patrick, Tim Thomas. Het verhaal is geschreven door David ctro-akoes- Gale en de regie is van Hilary West lake. lettergrepen, - it in de verdere s ge Zondag geen openbare repetitie strun.v.., komen t staande. 1 Om dat te Nog even de geschiedenis. De Zo suk sesvolle Tilburg Big Band heeft twee keer meegedaan aan het Big Band Fes tival, dat in 1975 en 1976 in Utrecht werd georganiseerd. «Waarom niet in Tilburg dacht het bestuur van de Tilburg Big Band en benaderde de I heer Piet Daalhuisen van de TROS (ini tiatiefnemer van het festival) en de direktie van de Stadsschouwburg. Die waren meteen helemaal in en sinds en kele maanden werkt de Stichting Big Band Festival Tilburg (bestuur Til burg Big Band, TROS en Stads schouwburg) aan de voorbereidingen yan het komende festival. Hetfestival wordt gehouden van 12.00 tot 22,00 uur in de grote zaal van de schouwburg. Alle orkesten spelen oi geveer 30 minuten. De prestaties wo den beoordeeld door een deskundig jury. I Aan het eind van het festival verzorgt de Tilburg Big Band een slotkonsert met als solisten Cees Smal en Piet I Noordijk. Uit Tilburg big bands 3 Band en het shoporkest. Hi De andere deel Nijmegen, Big Vecht. Big Br Kampen, Big B; ziekschool, Big Voorburg, Big E im, E.^, sterdam, Big ;t Utrechts L

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1977 | | pagina 9