li
.W
het zit wel goed... in de schouwburg
kultureel sentrum
her
Drie Tilburgse bands doen mee
aan Big Band Festival
Troebadoer
Miel Cools
Nederlands Danstheater
met drie balletten
Ton van Duinhoven in Niet bereikbaar
Brabahts Orkest
Ballet Ivoorkust
met grandioze show
Lumiere&Son
presents Dogs
29.”
Geweldig blijspel
Doos vol kruimels
met Vera Beths
DE TILBURGSE KOERIER
januari 1977 pagir
Donderdag 20 januari 1977 pagina 9
Zondag star,t plaatsverkoop
Komedie
Trakteren
van Globe
Tilburg Big Band
PAKKEN
Miel Cools
Zuid-Nederlands Workshoporkest Tilburg
Sound Poems
tentoonstelling tot en met 6 februari
■zie, z
in de
ispekï
lal w<
Voor het eerst in Europa
Powder Theatre
rsoons ni
van
Dansdemonstraties
isovertrekken|
57?®
ine van
ruimels»
e pakken
jeoefe-
bele
in de
hops
Anderson
ater in het
:n tegen
ivile reak-
deed zich
"■s de.Neder-
uère van «Een
15 oktober in
een lang werd
.ld in de
Neder-
aan-
7 ja-
3=3=0 O
O
mo-
issins.
wordt in de
schouwburg orkest
:1e komedie Stulen
ork
is.
twaalf
gebru.i
)rpzx
Trom-
Het Nederlar
op dinsdag 2
schouwburg
ibieding
54.-
32.25
kl.st.p.m.
zone
groef
BOT
Gérard Lemaitre en Roslyn
van het Nederlands Danstheat
ballet Septet Extra van Hans van Ma
nen.
presents
«Original Version
lolt en Josephii
«Doos vol Km
eigen verhaal
die via visuele
maakt g“-
jnze maa,-
izien geeft.
;iteren» en
en meestal
..jnlijk on-
ig, maar
geleden
ezetting.
>allet is «Face Dancers» in
>rafie van Margot Sapping-
’ek van Michael Kamen.
Jet is nog geen materiaal
lUm, DO Va
der Ham
Baars, Hans M
Hans van Gor
Trompet: Peter
Niek Groothui
Janssen en
Wout Wis
Bas J<
hoven.
Theo Kit
:1 zal wor-
toning en
M. B<
pet
I P. Sp._..o
GorpenF.
Bas: P. de
Bereik-
dnhoven
Willen Nijhc
Gasteren in
Ijes-
mu, een
De lied
je hij zijn
weet te
i tijdkri-
blijspel van Neil Simon maken
ennis met Evy, de wat oudere
:s die vroeger veel sukses had.
id kent
nog
ït vak
leven gaan speler
keert zij juist teruj
twenningskuur. Zij wor
a door haar vriendin
t zo ab-
lijk invoel
de bijna-
jaar met
geluiden
verten,
?rs «Ton van Duinhoven
bitterende creatie».
kbaar» van Simon Gray
Duinhoven de centr
RASSEN
neel DRAKA poly-
met een sterke
ist in fleurige,
ftinten en des
dig geborduurd.
190 cm.
aal 12*5
Rings- QQ
lieding Oi
’rinsen en
-nvanke-
illing van
luari gaat
gran
Het repertoire is echter steeds in op-
bouw gebleven en bestaat óp dit mo
ment uit werken van de hedendaagse
jazz, met arrangementen van o.a. Stan
Kenton, Count Basie, Thad Jones,
Bert Paige, Duke Ellington, Glenn
Miller, Sam Nestico e.v.a. Volt
Band is een onderdeel van de grote
muziekvereniging Volt in Tilburg. Het
orkest stond geruime jarer
ding van G. van Gorp. On
Ideens. g w cn I n'euwe muzikale leider aangetr
rsoons nü 5/Niko Langenhuijsen uit Tilbur
Q7 50 bezetting is als volgt
I Vereggen, M. van der
JESLAKENS I I
i/rij.
24.«
37?® J
i
IAMIEK
Royal I
Albert
Donderdag 20 januari i
udio-zaal van de Stadssc
ag één keer de spiritueh
Trakteren» van Christopher Hamp
ton gebracht door Zuidelijk Toneei
Globe. Dit blijspel wordt
door Canci Geraedts, Joost Pr
Allard van der Scheer. De aant
lijk aangekondigde voorstellin
Trakteren op vrijdag 21 janua*
niet door.
modeI) i
gvuldi-
optel-
Batterij-
ipter-
et in-
Plaatsverkoop
De toegangsprijs is zo laag mogelijk
gehouden. Voor een toegangsbewijs,
dat meteen passe-partout is en waar
mee U het hele festival uit- en in kunt
lopen, betaalt U 10,Een lage prijs
voor tien uur lang geweldige muziek.
De plaatsverkoop voor het festival
start zondag 23 januari aan de kassa
van de Stadsschouwburg, die dagelijks
geopend is van 11.00 tot 16.00 uur en
op zondag van 12.00 tot 16.00 uur. U
kunt natuurlijk ook telefonisch vast
plaatsen reserveren.
bereikbaar» is, niet alleen per tele
foon, maar evenmin voor de mensen in
zijn naaste omgeving, die hoe dan ook,
ven su- geen kans zien door zijn harnas van
Bereik- vriendelijke hoffelijkheid heen te bre
ken. Dat is in feite een ernstige thema
tiek.
Het stuk vond in Londen t
bliek en de recensenten erg veel weer
klank. Typisch Engels aan het stuk is
de spitse humor. Het is van het begin
«••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••e
Op woensdagmiddag 26 januari, twee
uur, brengen de vooropleidingsklassen
van de toneeldansafdeling een aantal
demonstraties maar ook het klassiek
ballet wordt op deze middag niet verge
ten.
Alles gebeurt onder leiding van Simon
André en Hanaa van Maaren.
De toegang is gratis.
tot het eind lachen geblazen. Toch is
het geen boulevardkomedie. De na
men van de medewerkende akteurs en
aktrices (Ton van Duinhoven, Ina van
Faassen, Ton Kuyl, Carol van Her-
wijnen, Linda van Dyck, Han Veer
man en Peter. Römer) en die van regis-
bij het pu-. seur Karl Guttman staan er borg voor
yeel weer- dat U verzekerd bent van een avond
uk is uitstekend toneel. Zaterdag en zondag
tegin 30 januari in de Stadsschouwburg.
..vl *-.vuv..ands Danstheater brengt
25 januari in de Stads-
□M.vunujrg een programma met drie
balletten. De muzikale begeleiding is
in handen van het Nederlands Ballet-
~-' *st onder leiding van dirigent Jan
Het eerste balk
een choreogra.
gespeeld ton op muziel
’rinsen en Over dit balie:
aanwezig.
Als tweede ballet wordt gebracht
In Nederland ontwikkelde zich de
overgang van abstrakt ekspressio-
nisme naar een nieuwe figuratieve
kunst op een wat later tijdstip, voor
namelijk omdat die ontwikkeling te-
Onder leiding van gastdirigent André
Vandernoot brengt Het Brabants Or
kest vrijdag 21 januari een lichtvoetig
Frans programma met medewerking
van soliste Vera Beths (viool). De
Eerste Symfonie van Bizet: spranke
lende muziek met een schitterende
iginele bezet- hobosolo in het langzame deel en het
ones, 5 dartele derde deel, waaruit blijkt dat
drums. Bizet nog veel meer in zijn mars had
dan dramatische opera’s. Vera Beths
laat haar talent horen in Poème van
Chausson, leerling van Franck en
Masse.net en bevriend met Debussy.
Ook speelt zij samen met het orkest de
Het abstrakt ekspressionisme (ab
strakt: het voorstellingsloze, het non-
figuratieve, het non-objectieve) van
vóór 1960 verdween in Amerika om
plaats te maken voor de pop-art. Pop
art is de naam voor een stroming in de
beeldende kunst, waaronder talrijke
verschillende stijlen, maar steeds figu
ratieve (herkenbare) kunstrichtingen
worden gerangschikt. Deze stroming
ontstond gelijktijdig in Amerika en
Engeland. De kunstenaar maakt ge
bruik van alles wat er in onze maat
schappij gebeurt of haar aanz
Hij tracht de wereld te «cit
presenteert zijn onderwerpen
zonder emotie en ogenschijt
persoonlijk. Bekende kunstenaars van
deze kunstrichting zijn Andy Warhol,
Roy Lichtenstein en Claes Oldenburg.
gemeen Dagblad «Niet
tar» sterk stuk. Ton van Dui
verrassende hoofdrol».
Telegraaf«Ton van Duinhove
bliem in Simon Gray’s «Niet I
s Eglantier» wat oorspron- baar».
Ie Beekse Veulpoepers is, Brabantpers
:pertoire op te nemen. in schi
tptreden in Lieve Hemel zal wor- In <<Niet Bereikbaar» van Simon Gray
jmlijst met een dia-vertonmg en speelt Ton van Duinhoven de centrale
autastische lichtshow. ro| van Simon Hench, de man die «niet
Miel Cools zingt nu ongeveer 20 jaar.
Aanvankelijk alleen in België, sinds
1973 vrijwel uitsluitend in Nederland.
Twee seizoenen lang maakte hij een
suksesvolle tournee met trio Louis
van Dijk langs vrijwel alle Neder
landse schouwburgen. Vorig seizoen
startte hij met een nieuwe formatie
«twee gitaren en een bas» (behalve
Miel Cools, gitaar, resp. Peter Nieuw-
erf, gitaar, en Rob Langereis, bas).
De formule is voor het genre wat Miel
Cools brengt erg goed gebleken, zodat
zij worden opgevolgd door gitarist
Klaus Flenter en bassist Leo Gou-
driaan.
weeg gebracht moest worden door een
nieuwe generatie van kunstenaars.
Deze mensen voelden niet zo’n drin
gende behoefte zich af te zetten
de oudere stromingen. Een feilt
tie zoals die in Amerika f
nauwelijks voor.
De nieuwe figuratieve kunst is daarom
nog een betrekkelijk jonge term in de
kunstgeschiedenis, de betrekking
heeft op ieder kunstwerk dat de zicht
bare werkelijkheid waarneembaar
(liever gezegd: herkenbaar) weer
geeft. De meeste kunstenaars waar
onder bv. Raoul de Keyser, Juan
Breyten, Han Jansen, Abe Kuipers,
Roger Raveel e.a. gaan hierbij niet uit
van begrippen, ideëen of beginselen,
maar scheppen situaties die hoewel
gebruik gemaakt wordt van. aan de
werkelijkheid ontleende beelden op
zichzelf staan.
Elk werk vertelt een
over de werkelijkheid
beelden steeds weer anders benaderd
en geïnterpreteerd wordt.
wordt onder andere aandacht besteed
aan allerlei improvisatietechnieken,
thema’s, stijlsoorten, e.d. De gemid
delde leeftijd van de leden van het or
kest is 25 jaar. De ontwikkeling van de
workshops is voor een groot deel te
danken aan het Ohmkollektief uit Til-
y burg, dat in 1973 het Jazzconcours in
Tj|_ Laren won en in 1975 de Wessel 11c-
*ede Venprijs ontving. Niko Langenhuijsen
maakte deel uit van het Ohmkollek
tief. De bezetting is als volgt fluit:
Rik Bartels en Stef Meilink. Klarinet
Peter van Esch en Sjarlie Heitlager.
FIETSEtlHUIS Korvelsewe, 239 jP
KEES SMITS Q
Speciaal adres voor exclusieve fietsen
Het Nationale Dans-, Zang- en Muziekensemble uit de hoofdstad van de Ivoo kust,
uiuvn j. Abidjan, staat onder leiding van een aantal zeer vooraanstaande choreografen, die
a, C. van de groép op een zeer hoog artistiek peil hebben weten te brengen. Zij bestudeerden
Gorp. A. de zeden en gewoonten van de verschillende etnische groepen van hun land en uit
deze omvangrijke studie ontstond het idee om de volkse tradities te laten herleven.
De groep komt voor het eerst in Europa en speelt zondag 23 en maandag 24 januari
in de Schouwburg.
Zij bespelen authentieke muziekinstrumenten zoals de fluit, laafon, cora, tam
tam, fiendouenou en de krinplix op een virtuoze wijze. Het hele optreden is een lust
voor het oog en oor door de kleurrijke klederdracht, de fascinerende klanken en de
wervelende dans. U kunt twee avonden kijken en genieten van deze geweldige dans
en muziekshow mét bekoorlijk vrouwelijk schoon, mannelijke lenigheid, opzwe
pende muziek en vol temperament.
Öp zaterdagavond
gen, trachten Lily
Cusack en Hugh Di
te maken van een
strumenten en hun
komen tot geïir
klank-kc
te bereikt
tal mogeli:' u-J-
daarvoor kunnen ge
wil niet zeggen dat deze
den ook bij elk optreden gt
den. Daarvoor heeft het
een te groot improviseren
Om U een ind ;uk te geven wat er voor
mogelijkheden zijn, beschrijven we er
een tweetal.
1De internationale woord- en geluids
poëzie retrospektieve (terugblik)
van de 50-er en 60-er jaren. Deze stuk
ken, oorspronkelijk bedoeld als visuele
poëzie, zijn van verschillende auteurs
en in de meeste gevallen is de woord- re
betekenis van minder belang. In haar ne
optreden legt Lily Greenham de na
druk op de muzikale aspekten van de
verschillende talen. Taal wordt hierin
zekere zin dan ook als «muziek» ge
presenteerd.
Een tweede mogelijkheid is «taal
muziek» In tegensstelling tot de tradi
tionele manier van «woorden op mu
ziek zetten», zoals dat gebeurt bij het
maken van liedjes, vertoont zich in de
taal-muziek de gesproken taal als mu
zikale vorm. De eerste stap in het tot
stand komen van deze elektro-akocs-
tiese stukken is het opnemen van een
«repertoire van letters,
woorden en zinnen», dat in viv
uitwerking uitsluitend mechanics
bruikt wordt. Vandaar dat «taal
muziek» slechts via de band tot stand
en niet live gebracht kan
t de uiteindelijke kombi-
is niet te zeggen, alleen
ie muziekliefhebbers (na-
-J- andere bezoekers)
v vu interessante avond
Vrijdag 28 januari komt dit programma
in de schouwburg.
Miel Cools zingt liedjes op teksten van
Nederlandse en Vlaamse tekstschrij
vers (Ed Leeflang, Ernst van Altena,
Jaak Dreesen en Bert Broes), waar
voor hijzelf de muziek componeerde
Het genre wat Miel Cools brengt.
«November Steps» van Jiri Kylian op wordt in Nederland vaak ten onrechte
muziek van Toru Takemitsu. In veel «cabaret» genoemd. Hij is een liedje
opzichten is dit ballet een tegenhanger zanger, of als u dat liever wilt, e
van Kylian’s laatste ballet Symfonie in chansonnier, een troebadoer.
D. Dat was een aaneenreigen van jes die hij zingt en waarmee
halve knievallen en forse knipogen publiek moeiteloos een avond t
naar het gevestigde ballet-idioom boeien, zijn over het algemeen u
waartoe veel klassieke muziek ge- tisch, met een breed sociaal engage-
bruikt had kunnen worden. Bij No- ment.
De P-’-kooP januari,
ballet zonder aanwijsbare rode draad.
Die sfeer is echter toch niet
strakt, dat hij niet onmiddellijk i
baar is: iedereen herkent ut
stilte van het èinde van het j
zijn subtiele bewegingen en ge
van vallende bladeren, mistige t
ingetogen kleureh-skala.
Het laatste ballet is «Septet Èxtra» in
een choreografie van Hans van Manen
op muziek van Camille Saint-Saëns.
Dit ballet heeft geen andere bedoeling
dan het amuseren van het publiek.
Toch is het geen niemandalletje. De
muziek is het septet van Saint-Saëns,
waaraan een walsje is toegevoegd. Er
zijn aan het ballet bewegingen toege
voegd zoals geeuwen, naar iets kijken
of door het haar strijken.
Op vrijdagavond 21 januari, half ne
gen, brengt het Powder Theatre de
gratis toegankelijke voorstelling «Ori
ginal Version»gespeeld door Ricardo
Mosner en Anne Lecouvreur.
Hun optreden zou je kunnen beschrij
ven als een theatrale komedie, een
spotprent en een puzzel waarmee de
toeschouwer zijn eigen avontuur mag
maken. Het mime-spel wordt op een
niet-traditionele manier gebruikt maar
met geluiden, stemmen en een soort
griezelige taal.
Het is een individueel gebeuren
waarin sensualiteit en woede een be
langrijke plaats innemen. De karakters
worden gepresenteerd in de vorm van
een vreemde, verbasterde of ironische
afspiegeling van het serieuze «thea
ter».
Een wolk, een verbeelding, een ver
warde droom, een speelgoedje in dq
handen van een kind; dit alles speelt
zich afin het «absurde theater van het
leven».
Popgroep BOTS
in Lieve Hemel
Hilvarenbeek
Jn trefcentrum Lieve Hemel treedt
idagavond a.s. de bekende pop-
ep BOTS op.
BOTS vormt een uitzondering in het
Nederlandse popwereldje, want deze
groep speelt maatschappij - kritische
muziek. Niettemin scoorde BOTS
toch nog een «hitje» met het lied «Ze
ven dagen lang» van de geruchtma
kende tweede elpee «Voor God en
Vaderland». BOTS zal in trefcentrum
Lieve Hemel zondagavond veel nieuw
werk ten gehore brengen, maar ook Mge
oude nummers als «De Man», «De Be- baai
Saxofoon Peter Cornells, Rob van val|ing>>, „Pr0 de0 Voor de EO», in v
Stratum. Bo van de Graaf, Jan Willem <<Kreupel» en «Wat een troep». Het
van der Ham, Han Kurstjens, Ab ngt ook in de bedoeling van BOTS om
Mekel, Wim Westerveld, het lied «De Eglantier» t
jorp en Ad Peijnenburg. lelijk van de Beekse Vf
ter Mertens, CorFiene en jn het rer
ndizen. Trombone: Tom ^et
- ^nOkko van der Kam. Piano den omli
r.isse. Gitaar: Gerard Braun. een fanl£
loost van de Wal en Theo West-
Slagwerk: Tom Bartels en
left.
komen drie deelnemende
Volt Big Band, Tilburg Big
Zuid-Nederlands Work-
Hierover dadelijk meer.
Jnemers zijn Big Band
j Band Loenen aan de
Jig Band «Last Moment»
tz-gjg Band Rotterdamse Mu-
g Band Adri van Velzen
t vuiourg, Big Band The Caledonians
Amsterdam, Big Band Herman Dijk
stra Amsterdam. Big Band Allordia
Zwolle en het Utrechts Jazz Orkest.
Tilburg Big Band
De Tilburg Big Band bestaat al meer
dan 15 jaar. De leden zijn zowel in
leeftijd als opleiding en beroep zeer
gevarieerd en komen bijna allemaal uit
Tilburg. De laatste jaren heeft de Til
burg Big Band een vaste groep mensen
achter de muziekstandaards. Er wor
den arrangementen gespeeld van
Quinci Jones, Neal Hefti, Ellington,
Count Basie, Thad Jones en Mel Le
wis, enz., maar ook arrangementen
van eigen leden onder andere Jan van
de Berg en Joop Bakker. De Tilburg
Big Band geeft vaak konserten in een
jazzy sfeer. Zo speelde deze band on
der andere op allerlei manifestaties in
I Tilburg, tijdens jazzfestivals in Ve"-
j hel, Uden, Den Bosch, Breda en 1
burg en tijdens het eerste en tweede
I Big Band Festival in Utrecht.
I Vanaf september 1973 repeteerde de
Tilburg Big Band iedere zondag in het
Kultureel Sentrum. Twee jaar geleden
verhuisde de band naar de Studio-zaal
I van de Stadsschouwburg, waar iedere
I zondagmorgen openbare repetities
worden gehouden, die vaak door me.er
r dan 250 belangstellenden bijgewoond
worden. Sinds enige tijd heeft de band
I zelfs een eigen fanclub.
I De bezetting van de band is als volgt.
Saxofoon Joop Bakker, Henk van
I Rijswijk, Cees de Bekker, Frans Gail
lard, Harry Seters, Theo Dooren-
bosch en Jan van de Berg. Trompet-
I ten H^rry Maes, Henk Kraus, Gé
I Pistorius, Tom Bartels, Sinne Pullens
j en Piet Neefs. Trombones Hans
Komst, Jan Maes sr., Frans Glorius,
I Carel Elshout en Jac de Rooy. Fluit
I Rik Bartels. Piano Hans van de
I Veen. Bas Ton Segers. Drums Ad
van Berkel. Gitaar Herman Mu-
I saers. Muzikale leider Jan Noovens.
Volt Big Band
I Volt Big Band is een nog jonj
ambitieus orkest, dat zes jaar t
is begonnen met een 9-mans bei
maar stilaan is uitgegroeid tot een
echte big band met de orig
r ting van zeven saxen, 5 trombor
trompetten, fluit, gitaar, piano, d
I en bas. Aanvankelijk werd gestart met
voornamelijk werken op het pro-
“nmma uit het Glen Miller tijdperk,
nvt repertoire is echter steeds in
1-v gebleven en bestaat óp dit n
uit werken van de hedendaagss
met arrangementen van o.a. Star
Count Basie,
Duke Ellington, Glenn
Nestico e.v.a. Volt Big
7-Jerdeel van de grote
/ereniging Volt in Tilburg. Het
itond geruime jaren onder lei-
vaiï Gorp. Onlangs is als
tikale leider aangetrokken
rgenhuijsen uit Tilburg. De
is als volgt saxofoon J.
vreggen, M. van der Kaa,
Dun, M. Donders, H. van Gv
van Gorp en L. van Kempen.
bone F. Migchielsen, L. van Hezik,
Jogaers sr. en J. Glorius. Trom-
H. van Kempen, M. Bogaers jr.,
sprangers, G. van Gorp, P. van
F. Stabel. Fluit C. van Gorp,
«e Lange. Drums A. Bartels.
Piano: J. van Poppel. Gitaar W. Se
gers.
Zuid-Nederlands
Workshoporkest
I Het WSO is ongeveer een half jaar
I geleden opgericht. Het is geen echte
I big band, maar een leerorkest dat be-
I staat uit deelnemers van workshops,
I die door Niko Langenhuijsen gegeven
I Avorden in Tilburg, Nijmegen en Eind
hoven. Dit Workshoporkest moet ge-
I zien worden als een soort bovenbouw
I van de workshops, waar de mensen in
I staat gesteld worden enige podiumer-
I varing op te doen op het gebied van
I improvisatiemuziek. In de worksht
Laaiend enthousiast was
landse pers na de premièri
doos vol kruimels» op
Amsterdam. Drie weken lang
voor uitverkochte zalen gespeek
Aan het grote landelijke Big Band Festival op zondag 6 februari in de Stadsschouwburg doen drie Tilburgse hoofdstad. In de toernee door
«rkesten mee. Dat maakt dit muzikale gebeuren voor Tilburg en omgeving nog interessanter dan het eigenlijk al land wordt natuurlijk ook Tilburg a
Want op die zondag zal het gehele schouwburgkompleks tot de nok toe gevuld zijn met de fijne klanken van gedaan en wel op donderdag 27
ïlf grote Big Bands uit heel Nederland en de drie Tilburgse orkesten kunnen dan gerust wel wat supporters nuari.
-uiken. In dit t,::
wij keiiiiu
zangeres J
Niemand
derhoudt i
sen uit het
in haar 1
begint,
ontw~
gen uu
Tzigane van Ravel, die oorspronkelijk
voor piano en viool werd geschreven
en later werd bewerkt voor viool en
orkest. De soloviool begint met een
lange improvisatie, zoals de zigeuners
dat plegen te doen, langzaam medite
rend en zoekend naar een vaste vorm
aan het begin, later, begeleid door het
orkest, eigen spel opzwiepend naar
een briljant en virtuoos slot. Het pro
gramma wordt besloten met delen uit
«Romeo et Juliette» van Berlioz, die
een nieuwe vorm probeert te geven
aan dit muziekdrama van Shakes
peare.
vrouw die het op de leeftijd van 40 jaar
gelukt is om er door middel van allerlei
crèmes nog gaaf uit te zien), haar
vriend Jimmy (een gefrustreerde ak-
teur, die nog weinig furore in zijn vak
gemaakt heeft) eh haar dochter Polly
(de enige in het stuk, die met beide
benen op de grond staat). Dan is er ook
nog de gitarist Lou, met wie Evy een
hevige amoureuze affaire achter de
Evy, de wat oudere rug heeft.
jeger veel sukses had. De rollen worden gespeeld door Jo-
t haar meer, maar zij on- sephine van Gasteren, Willem Nijholt,
veel kontakt met men- Hetty Verhoogt, Marja Lieuwen, Jan
ik. Drank is een grote rol Winter en Richardo Sibelo. De regie is
;n. Als het stuk van Jo Dua.
;rug van een
>rdt opgevan-
i Toby (een
te brengen is e
wprden. Wat
natie zal zijn,
zal het voor de
tuurlijk ook voor de an
een boeiende en intc
igheid, opzwe- worden. Tilh Ria Rsind
Voor de duidelijkheid zal het pro- £>lg DÜI1U
gramma ingeleid worden door Peter Aanstaande zondag 23 januari is er
Cusack. geen openbare repetitie van de Tilburg
De voorstelling is gratis toegankelijk. Big Band De programmering van d"
Stadsschouwburg laat het niet toe, dat
zondagmorgen de Studio-zaal gebruikt
kan worden voor de wekelijkse open
bare repetitie. De Tilburg Big Band
«aat zondag wel repeteren in een andere
:imte van de schouwburg, waar helaas
geen publiek toegelaten kan worden.
Voor het komende Big Band Festival op
zondag 6 februari houdt de Tilburg Big
Band nog een laatste openbare repetitie
op zondag 30 januari om 10.30 uur in de
Studio-zaal van de schouwburg.
22 januarihalf ne-
j Greenham, Peter
Davies door gebruik
aantal muziekin-
iiuii eigen stemmen te
improviseerde en be-
komposities.
ken hebben zij een
Rijkheden uitgedacht die zij
kunnen gebruiken maar dat
5 mogelijkhe-
gebruikt wor-
t programma Op donderdag- en vrijdagavond 27 en
:nd karakter. 28 januari, half negen, brengt de En
gelse groep Lumiere Son een gratis
toegankelijke voorstelling. Het is een
spel waarin moordenaars, slachtoffers
en het «lot» een belangrijke plaats in
nemen. Het beschrijft een wereld over
de «underdog»‘(degene die altijd het
loodjè moet leggen) die het nooit zal
winnen van de ongelijkheid in de we
reld maar systematies wordt geklei
neerd en tenslotte geëlimineerd.
Het spel, dat erg visueel is, speelt zich
af in de Zwitserse Alpen waar Edgar
en Iris bevriend raken met Alex en
Calvert. Deze laatste twee hebben
Edgar en Iris gevangen in hun «web»
waarin seksualitiet, dood, zelfmoord,
romantiek en de verlopen bourgeoisie
de onderlinge verhouding kenmerken.
Dc spelers zijn Kassandra Colson,
Gary Grant, Eiji Kusuhara, Colette
Laffont, Diana Patrick, Tim Thomas.
Het verhaal is geschreven door David
ctro-akoes- Gale en de regie is van Hilary West
lake.
lettergrepen, -
it in de verdere
s ge Zondag geen
openbare
repetitie
strun.v..,
komen t
staande. 1
Om dat te
Nog even de geschiedenis. De Zo suk
sesvolle Tilburg Big Band heeft twee
keer meegedaan aan het Big Band Fes
tival, dat in 1975 en 1976 in Utrecht
werd georganiseerd. «Waarom niet in
Tilburg dacht het bestuur van de
Tilburg Big Band en benaderde de
I heer Piet Daalhuisen van de TROS (ini
tiatiefnemer van het festival) en de
direktie van de Stadsschouwburg. Die
waren meteen helemaal in en sinds en
kele maanden werkt de Stichting Big
Band Festival Tilburg (bestuur Til
burg Big Band, TROS en Stads
schouwburg) aan de voorbereidingen
yan het komende festival.
Hetfestival wordt gehouden van 12.00
tot 22,00 uur in de grote zaal van de
schouwburg. Alle orkesten spelen oi
geveer 30 minuten. De prestaties wo
den beoordeeld door een deskundig
jury.
I Aan het eind van het festival verzorgt
de Tilburg Big Band een slotkonsert
met als solisten Cees Smal en Piet
I Noordijk.
Uit Tilburg
big bands 3
Band en het
shoporkest. Hi
De andere deel
Nijmegen, Big
Vecht. Big Br
Kampen, Big B;
ziekschool, Big
Voorburg, Big E
im, E.^,
sterdam, Big
;t Utrechts
L