I
*!fït
Waarheen nu?
THE
SALOON
11
Oversteeksituaties voor fietsers
op de Heuvel vaak niet duidelijk
Verkiezingen en goed energiegebruik
op twee nieuwe zegels
Volle melk vetter,
slecht voor de gezondheid
GEMEENTE TILBURG
STERREN
PARADE
v. d. kerkhof
naaicentrum
besterdring 63 tilburg tel: 434325
Woestijnstruik
kan potvissen redden
Jeugdverenigingen
organiseren
duivententoonstelling
ferdy
:kQert
V
DE TILBURGSE KOERIER
Donderdag 6 januari 1977 pagina 11
1977 pagina 10
’n Fietser over de Fietsroute
in
Waarom nog auto’s op de Korte Heuvel
Spoorlaan 376-Tilburg
zondag 9 januari 1977 om 16.00
wijze
rt var
(foto Van Aarle i
iten
lijn kritiek op het TOF-
Frank Hustinx.
men
m
12 3/4
■TSEN
Goirkestraat 26
moge
i het
:er-
sadigde vetzur
et. In verban
SB»
t, gra
(gingen
arland.
REPARATIE VAN ALLE MERKEN NAAIMACHINES
en 30.-
10.-
BIG MOUTH
EN LITTLE EVE
i erg
ikten
rsen,
lip-
leraren
je de r><
Sedert 1 j-
Nederlanc
:re
iet
gegevens:
■O cent: 22 x 33 mm
45 cent: 36 x 25 mm
Zegelformaat 40 cent: 25 x 36 mm
45 cent: 36 x 25 mm
Tanding 45 cent: 14
van
ma-
A LZ O N
WINKEL-SHOWROOM
Na kantoortijd:
Tel. 04241-2020
013-42.51.80
Breedte
80
120
160
200
240
Hooc
100
140
140
160
160
3)
is.
de
;n be-
illeen
jeten
altjes
amen
inrit ge-
uit
gers»
imbi-
lling
bo-
)n»,
:n van
tomen
hun strook een
.elen en fietsers
thuis rustig
<ala kleuren-
eslist u pas.
18.00 uur
18.00 uur
21.00 uur
17.00 uur
openba-
d. blauw
lpr verbaasd toen ik ont
stok als éénrichtii
:ef voor het autov
IDLER
AHA
OS
3 EOT
ELLI
TIC
ipdruk.
;dé en Zonen.
/erp werd verzot
jratama. De Vr
t ’s-Gravenhag'*
s zullen voor c
Afdelingen On-
ing.
Dienstencentrum
waalf keer
elkaar de
m, en el-
We heb-
fijne of
i. Er zijn
pais en
r is mis
verzoening geweest
en kinderen, tussen
ie van elkaar vervreemd
Hoe de mens zich door de eeuwen heen
de potvis voorstelde. De onderste af
beelding is de meest recente.
>opjes
Ook voor:
Zonneschermen
Jaloezie gordijnen
Rolgordijnen
Aluminium horren
Hor-deuren
alle maten
i: diverse kleuren
5 jaar garantie
"jratis opmeten
- -..-He levering
tussen de Uzerstraat
straat moet ook voor-
i van (eventueel uitneem-
ïs om te voorkomen dat
van dit stuk fietspad
Rechtstreeks uit fabriek
Aluminium jaloezieën
Zie enige prijsvoorbeelden
logte Prijs
100 37
57,—
73,-
92,— gratii
111,— snell
waarin energie zich kan o
De kleuren zijn geel, rood,
en zilver. Bijzondere tekst: «verstan
dig met energie».
Otto Treumann uit Amsterdam ver
zorgde het ontwerp.
Op de «verkiezingszej
is een deel van een
beeld met een rood ir_
een deel van een roodgef
De kleuren van de ze°
rood, grijs en zwart. Bi
«Tweede Kamer
Generaal».
Het ontwerp werd verzorgd door het
bureau Gratama. De Vries en v.d.
Toorn uit ’s-Gravenhage.
De zegels zullen voor onbepaalde tijd
als drukwerkzegels aan alle postin-
richtingen in Nederland verkrijgbaar
zijn. De geldigheid voor de frankering
is onbepaald. Bijgaande foto werd ge
nomen van de goedgekeurde ontwer
pen.
Nadere emissiegej
Beeldformaat 40
De witte winter is maar een korte pret geweest; we zijn al bijna weer de sneeuw van verleden week vergeten. Maar het
wintersprookje was toch een paar dagen echt, en ten bewijze daarvan maakte onze fotograaf bijgaande opname bij het
kapelletje langs de weg Oisterwijk - Moergestel, in de buurt van rest. «De Jonge Hertog», waar de sneeuw al bijzonder fraai
tot haar recht kwam.
De jeugdverenigingen «De Toe
komst» uit Tilburg, «De Reisduif» tf
Hilvarenbeek en «De Jonge Vlieger
uit Tilburg, organiseren een gecomt
neerde postduivententoonstellii
welke zal worden gehouden in de t
venzaal van Café «Het Tramstatior
Wilhelminapark 133, Tilburg.
De tentoonstelling zal geopend zijn op
zaterdagavond van 6 tot 9 uur en zon
dag van 11 tot 15 uur. Er zullen 200
duiven te zien zijn waarvan er ver
schillende op de jeugddag in Rotter
dam aanwezig waren en waar goede
prestaties behaald zijn.
Deze dag was georganiseerd door de
N.P.O. (Nederlandse Postduiven Or
ganisatie) en hier waren 500 duiven
aanwezig van jeugdleden uit geheel
Nederland.
Wie zelf vaak gezellige hapjes maakt
en die liever niet te vet wil hebben,
vindt in de nieuwe brochure «Mager
Lekkernijen» tal van ideeën voor ni<
■dikmakende gezelligheid.
U kunt deze brochure per briefkaart
bestellen bij het Voorlichtingsbureau
voor de Voeding, postbus 1772, Den
Haag.
Plak aan de adreszijde f 2,80 aan extra
postzegels en zet erbij brochure ma
gere lekkernijen.
:gel» van 45 cent
stembiljet afge-
ingevuld vakje en
:punt potlood,
zegel zijn geel.
Jijzondere tekst:
der Staten-
entree-bewijzen aan de zaal vanaf
14 uur geopend of bij Hettema -
Wilhelminapark 44, Tilburg.
f 4.— p.p.
DENKCURS1EFJE
We hebben
elkaar gekust
We hebben elkaar gekust, toen in de
Nieuwjaarsnacht de klok twaalf keer
had geslagen. We hebben elkaar de
hand gedrukt bij de kerstboom, en el
kaar diep in de ogen gekeken. V
ben elkaar met Sinterklaas d
grappige cadeautjes gegeven,
weer enkele ogenblikken van
vree in ons leven geweest. Er
schien zelfs een
tussen ouders
vrienden die
waren.
Maar... het gewone, grauwe leven
van iedere dag heeft intussen zijn kop
weer opgestoken. De verschillen in ka
rakter en leeftijd, de tegenstelling der
belangen komen weer boven. We
gaan dat weer scherper zien en voelen.
We hebben misschien vergeven, maar
wat de ander verkeerd heeft gedaan,
zit in onze herinnering gegrift. Zal het
lukken om iets van de verheven stem
ming tijdens de feestdagen vast te
houden Zal het lukkenelkaar echten
blijvend door de vingers te zien?
Misschien moeten we wel met half
werk tevreden zijn? Misschien moeten
ire wel beginnen met onszelf veel door
de vingers te zien? Onszelf vergeven,
dat egoïsme en trots diep in ons ge
worteld zitten. Accepteren, dat de
volgende 365 dagen weer zullen be
staan uit vallen en opstaan. Dan zul
len we toch met een zekere oprecht
heid op het eind van 1977 elkaar weer
kunnen kussen.
In verband met het gereedkomen van het structuur
plan en de aankoop door de gemeente van het fa
briekscomplex Pessers N V. aan de van Bijlandt-
straat dient voor het gebied
Pessers en wijdere omgeving
een nieuw bestemmingsplan ontwikkeld te worden,
(gebiedsgrenzen Ringbaan West, Dillenburglaan,
Hasseltstraat, Kwaadeindstraat en Tongerloze
Hoefstraat).
Bij de totstandkoming van dit bestemmingsplan zal
een INSPRAAKGROEP betrokken worden.
Op donderdag 13 januari a.s. te 20 uur wordt in de
KASTEELHOEVE een bijeenkomst gehouden,
waarop deze inspraakgroep samengesteld zal wor
den.
Belanghebbenden en belangstellenden worden uit
genodigd hierbij aanwezig te zijn.
Afdeling voorlichting
worden door aan beide zijden paaltjes
te plaatsen; hierdoor worden de voet
gangers er ook beter op gewezen dat
hier een fietspad is. Voor de auto’s,
blijft een voldoende brede strook over
om te laden en te lossen. Ook zou de
verkeerssituatie aldaar een stuk ver-
:rd worden als het éénrichtings-
keer voor Vendoto omgedraaid
zou worden.
Het fietspad
niet en de Willem II
'g b>j zien worden
bare) paaltjes
het autoverkeer
gebruik maakt.
In de rest van de Tuinstraat tot aan
de Korte Schijfstraat, is de markering
onduidelijk. Men kan niet zien welke
stroken voor het fietsverkeer zijn en
welke stroken voor het autoverkeer.
Voorstel is om met aparte borden
op de heuvel "aast df; weg het autoverkeer én het
voor rechtsaf- fietsverkeer duidelijk te maken,
e nit de richtine welke stroken voor hun zijn. Dit aan-
>ord kan ook in de Boom
straat gebruikt worden (zie tekening).
Verder zou het wenselijk zijn om in
de Tuinstraat voor het autoverkeer
een maximumsnelheid in te stellet
15 a 20 km/uur. Dit om te voorkc
dat het autoverkeer op hi
nikkel
imissie «Waar-
tadres: drs. J.
slyceum, Noord-
verzorging:
n Voorlichtit
.emeentelijk
inhalen; dan ontstaat er namelijk een
onzekere situatie voor de fietsers.
de Korte Schijfstraat:
dit vind ik persoonlijk het fraaiste
stukje fietsroute en hier spreek ik dan
ook mijn waardering over uit.
Boomstraat:
Voor de Boomstraat geldt dezelfde
kritiek als voor de Tuinstraat. Ook
hier moet duidelijk aangegeven wor
den voor wie welke strook bedoeld
Vanaf de misionarisstraat en
Laagstraat is de Boomstraat alleer
reikbaar voor fietsers; dat staat al
met borden aangegeven. Hier moe
ook (eventueel uitneembare) paal
geplaatst worden om te voorkor
dat het autoverkeer van deze ii
bruik maakt.
Over de fietsroute over de Boom
straat tussen de Elzenstraat en de
Beukenstraat heb ik tot dusver geen
opmerkingen; dit gedeelte ziet er ook
fraai uit.
Beukenstraat:
Hier zullen tijdelijke voorzieningen
moeten worden getroffen voor het
fietsverkeer, dat het komende halfjaar
(tot de fietstunnel onder de ringbaan
West klaar is) omgeleid moet worden
via de Hart van Brabantlaan.
Op de kruising Beukenstraat Hart van
Brabantlaan zullen dan ook tijdelijk
verkeerslichten geplaatst moeten
worden, zodat de fietsers veilig kun
nen oversteken.
Tot zover mijn kritiek op het TOF-
plan.
ingstelling niet uit naar
remde scholen of kun je
om andere redenen,
1 en ga je werken, dan
.o er een groot aantal mogelijkheden
op het gebied van opleiding en vor
ming. Deze worden gegeven in part
time verband, wat inhoudt dat je, af
hankelijk van je leeftijd, 1 of 2 jaar 2
dagen per week daaraan gaat deelne
men. Ook wordt hier veelal de moge
lijkheid gegeven tot bijscholing, her
kansing, etc.
In de brochure is getracht om die prak
tische gegevens te verzamelen, die
van nut kunnen zijn. Voor het verkrij
gen van verdere, meer gedetailleerde
inlichtingen kun je je wer 1
eigen school of tot de school van
keuze. Bovendien kun je ook altijd nog
naar één van de beroepskeuze - bu
reaus gaan om je te laten testen en
adviseren. Adressen worden in de
brochure vermeld.
De brochure
WAARHEEN NU? is...
een uitgave van: de Gemeente Til
burg.
Tekst: Redactiecomt
heen nu?» (contacts
Noor, St.-Odulphusly
hoekring 99, Tilburg).
Algehele verzorgit
derwijs en
Druk Ger
Tilburg.
Omslag: Studio Glas, Tilburg.
januari 1977 is de volle melk in
nd en België 0,3 vetter.
Vanaf deze datum bevat volle melk in
alle E.E.G.-landen 3 1/2 vet.
Wat betekent dat nu voor ons?
Dat we nog meer vet binnenkrijgen en
dus nog sneller dik worden, of meer
kans lopen ons allerlei beschavings-
ziekten op de hals te halen?
Of maakt dat kleine beetje meer niet
ii j Mee/ vet is uit het oogpunt van volks-
leer 8ezondheid beslist af te raden voor de
meeste Nederlanders. Vooral als het
vet is dat veel verzadigde vetzuren be
vat, zoals melkvet. In verband met
hart- en vaatziekten is het beter om
niet te veel verzadigde vetzuren bin
nen te krijgen.
Toch is het beetje extra vet dat we met
de nieuwe volle melk binnenkrijgen
niet de allergrootste boosdoener. Wie
gewend is om een 1/2 liter volle melk
per dag te drinken, krijgt na 1 januari 1
1/2 g vet per dag meer binnen dan voor
die tijd. U zult wel begrijpen dat die 1
1/2 g vet nauwelijks bijdraagt aan het
totale vetgebruik. Ons hoge verge-
bruik ligt meer aan de vele tussendoor
tjes die we dagelijks eten, zoals pata
tes frites, croquetten, frikadellen,
énden tot jè mayonaise, pinda’s, kaas uit het
:hool van je vuistje, blokjes worst bij de borrel enz.
Melk is een leverancier van eiwit, kalk
en vitamine B2 en kan daarom niet uit
de voeding worden gemist. Voor vol
wassenen en kinderen tot 10 jaar is een
1/2 liter melk per dag voldoende. Aan
opgroeiende jongeren tussen 10 en 20
jaar, aanstaande moeders en moeders
die zelf voeden wordt 3/4 liter per dag
aangeraden.
Wie ook met de melk niet te veel vet
binnen wil krijgen, kan kiezen uit:
halfvolle melk (1 1/2vet), karnemelk
(0,4 vet), magere melk (0,1 vet),
gewone yoghurt (3,2 vet) en magere
yoghurt (geen vet). Al deze produkten
bevatten evenveel kalken vitamine B2
als volle melk. Het vetgehalte van
deze produkten blijft zoals het was,
ook na 1 januari 1977.
fietsen
bromfietsen
iseweg 85-87a
434284 tilburg
moeten beschikken. Dit kun je het best
bekijken met de leraren van je school.
Tenslotte zul je de nodige energie
moeten opbrengen om je keuze ook
waar te maken.
Het meest belangrijke is echter datje
dat onderwijs kiest, waarvan je zelf
verwacht, dat het je zal helpen om je
alsimens te kunnen ontplooien en om
je gelukkig te maken.
v |S Het onderwijs heeft erg veel varian-
opiei- ten- Wil je je bijvoorbeeld gaan richten
voor op een opleiding voor een beroep, dan
o.a. gebruik maken van het
Ibaar beroepsonderwijs. Het di-
>ma daarvan geeft overigens ook
lating tot het hoger beroepsonder
wijs. Bij sommige MBO-opleidingen is
het zelfs zo, dat bij goede cijfers, een
snelle overstap naar het hoger beroeps
onderwijs mogelijk is. Voor diege
nen, die in het bezit zijn van een di
ploma MAVO-IV, is er nóg een weg
naar het hoger beroepsonderwijs toe.
Zij kunnen nl. via het HAVO toegang
tot het hoger beroepsonderwijs ver
krijgen.
De bovengenoemde opleidingen
volledige dagopleidingen, waarbij
teiten en karakter. - - - evenals nu - de hele week als le<
Heel belangrijk is dat je zelf weet hng op de school bent,
waaromje een bepaalde keuze doet. Je p. je belangst.elllng
moet niet anderen laten kiezen, maar niervoorgenoe...'
zelf volledig achter je keuze staan. Be- dJe opleidingen,
langstelling voor het onderwijs is ?iet gaan v0 gen
enorm belangrijk. ,s er een gr00t
Verder zul je de keuze moeten af
stemmen op je eigen capaciteiten en
mogelijkheden. Om bepaalde oplei
dingen te bereiken zul je immers aan
bepaalde voorwaarden moeten vol
doen of over bepaalde vaardigheden
penstifts en kattevoer zijn alle produk
ten waar vaak walvisbestanddelen in
weiden of worden verwerkt. Door de
grote vraag naar deze produkten zijn
de Groenlandse walvis, de Noordka-
per en de blauwe vinvis bijvoorbeeld
zo goed als uitgestorven en is de potvis
er niet veel beter aan toe. Daardoor
worden zelfs de kleine, dolfijnachtige
walvissoorten tegenwoordig in onver
antwoord grote aantallen weggevan
gen.
in 1969 verkocht Nederland zijn laat
ste walvisvaarder, de Willem Barentz.
aan Japan. Landen als Japan en Rus
land zetten de strijd tegen de walvis
echter op grote schaal voort. Interna
tionale vangstafspraken worden door
die landen niet getekend. Hiertegeno
ver staat dat voor een toenemend aan
tal toepassingen van walvisbestandde
len vervangingsmiddelen gevonden
worden. Zo was de potvisolie van
wege zijn bijzondere bestendigheid
tegen hoge druk, en sterke tempera
tuurverschillen altijd een onmisbaar
smeermiddel voor tal van motoren.
Nu is bekend dat olie uit de zaden van
de jojoba een uitstekende vervanger
Het Wereldnatuurfonds heeft 1976
uitgeroepen lot het jaar van de walvis.
Of dit de walvissen veel geholpen zal
hebben, is twijfelachtig.
Papier: fosforescerend papier zonder
watermerk
Gomming: synthetische gom
Vellen van 10 x 10 100 zegels, plus
rollen van 500 zegels
Oplagen van beide zegels elk 100.000
vel en 10.000 rollen
Druktechniek: rasterdiej
Drukkerij: Joh. Enschec
Grafische Inrichting B.V. Haarlem.
Voor leerlingen van
L.B.O. en MAVO
heet de brochure (herziene druk) voor
het schooljaar 1977-1978 die door de
Gemeente Tilburg wordt uitgegeven
om richtlijnen te geven voor verdere
stappen die door bedoelde leerlingen
kunnen worden ondernomen.
De brochure WAARHEEN NU? is
bedoeld voor hen die nu nog een
ding volgen op een school voor 0Peen°I
MAVO of lager beroepsonderwijs. kun. Je., 0
Het boekje wil informatie geven, die "I1
hulp en steun kan bieden bij de bepa- P10^"
ling van keuzes, die je tijdens je studie J°®’£
moet maken. Ook wil het een oriënta
tie geven over de mogelijkheden die er
zijn op het gebied van het onderwijs
nadat je je huidige school zult hebben
verlaten. Daarom gaat het over scho
len als HAVO, middelbaar beroeps
onderwijs en instituten yoor de par
tieel (gedeeltelijk) leerplichtigen.
Welk schooltype je ook kiest, bij de
bepaling daarvan speelt een aantal
elementen een rol. O.a. kunnen wor
den genoemd: belangstelling, capaci
teiten en karakter.
dat je zelf weet
aaide keuze doet. Je
.aten kiezen, maar
ceuze staan,
t onderwijs
Als vervolg op het relaas van een taxichauffeur betreffende de fietsroute
en de problemen op de Heuvel, geven wij deze week het commentaar van
een fietser. Frans Hustinx maakte de volgende bemerkingen, die uiteraard
voor zijn rekening blijven. De heer Frank Hustinx is voorzitter van de
Stichting Wijkbelangen Loven - Besterd. Wie nog verdere inlichtingen wil
hebben, kan zich met hem in verbinding stellen op het adres Moienbocht-
plein 35 of per telefoon nr. 422.850. Hij schrijft als volgt
Omdat men nog bezig is met de uitvoering van de fietsroute, leek het mij
nuttig om enkele gebreken aan te wijzen, die dan eventueel nog bijgesteld
kunnen worden.
De kritiek die in september 1976 losbarstte, bij de lancering van het TOF-
plan, zal ik niet meer hoeven te herhalen; die geldt nu nog steeds. Maar
uitgaande van het feit dat het TOF-plan nu bijna voltooid is, kunnen we
beter proberen er dan nog het beste van te maken (voor zover dat mogelijk
is).
Ik zal over het gedeelte dat nu grotendeels voltooid is, mijn opmerkingen
geven.
de Tivolistraat is nu bijna voltooid;
Waarom is het fietspad hier van
tegels en niet van asfalt?
waarom is de rijweg van asfalt?
Korte Heuvel:
Ik was zeer
dekte dat dit stuk als éénrichtingsver
keer openbleef voor het autoverkeer; beter
dit heeft als resultaat dat er hier vaak verkf
een lange rij auto’s staat, die de weg
voor het fietsverkeer blokkeren en die
het winkelen op de korte heuvel er r;“
prettiger op maken. Daar komt nog bij
dat de situaties waar het fietspad uit de
Tivolistraat komt en de korte Heuvel
opdraait volkomen onduidelijk is: wie
heeft hier voorrang, hoe loopt het fiets
pad enz.
Voorstel: de korte Heuvel af te sluiten
voor alle verkeer behalve voor
(brom)fietsers en openbaar vervoer en
verder het laden en lossen vanaf de
tivolistraat toe te staan.
De verkeerslichten
hoeven niet te gelden vc„. --
slaande fietsers komende uit de richting st’’°
van de Tivolistraat; dit ook omdat erin ^ijzings o
het geheel geen groene golf is ge- straat 8ec,r
kreëerd voor fietsers, die vanaf hier de
fietsroute willen volgen (de Tuinstraat
in dus).
Het is ook niet duidelijk waar de
linksafslaande fietsers van de korte
Heuvel op het fietspad richting Pius- grote snelheid ontwi
plein moeten komen (dat zal wel ver
anderen als daar de definitieve marke
ring aangebracht wordt).
Heuvelring:
In het oorspronki ’ijke plan stond
aangegeven, dat er op de Heuvelring
een verkeerslichteninstallatie zou
worden aangebracht met een korte cy
clustijd (dat houdt in dat je niet lang
hoeft te wachten voor het verkeers
licht weer op groen staat) Dit is dus
niet het geval en van de voorgenomen
korte wachttijden voor fietsers komt
dus weinig terecht. Dit brengt met zich
mee dat alle opstelvakken voor over
stekende fietsers zonder meer te klein
zijn; de opstelruimte voor fietsers ter
hoogte van de Heuvelkerk voor fiet
sers richting Tuinstraat is zo krap, dat
dit in de toekomst, als het hele TOF-
plan gerealizeerd is, zeker de grootste
problemen zal geven; de mogelijkheid
dat er op dit punt «files» met fietsers
ontstaan zal zeer groot zijn
Bij de kruising Heuvelring - Tele-
graafstraat is het momenteel niet dui
delijk of het verkeerslicht ook geldt
voor fietsers komende uit de richting
Piusplein en gaande richting Spoor
laan;. Er is hier namelijk geen stop-
streep aangegeven voor de fietsers.
Het zou duidelijker zijn om een bordje
te plaatsen met als opschrift: «Fietsers
rechtdoor vrij».
De fietspaden moeten langs de hele
heuvelring komen te liggen. Dit heeft
ook als voordeel dat fietsers komende
vanaf de Spoorlaan, tussen de Spoor
laan en de Telegraafstraat niet midden
op de weg hoeven te fietsen; er moet
dan wel voor fietsers en aparte fase in
de verkeerslichtenregeling aldaar.
Verkeerslichtenregeling kruispunt
Spoorlaan - Heuvelring: hier is ook
een nieuwe regeling geplaatst; de be
doeling was dat het een verbetering
voor de fietsers zou betekenen; voor
de fietsers is het echter eerder een ver
slechtering dan een verbetering, door
dat het autoverkeer nu ook nog langs
de stilstaande fietsers raast.
Voorstel: hier toch nog een aparte fase
voor fietsers in te voeren en het hele
kruispunt van vrijliggende fietspaden
te voorzien.
de Tuinstraat:
Het fietspad tussen de Heuvelring
en de achteruitgang van V &D wordt
nog vaak gebruikt door auto’s. Dit zou
voorkomen kunnen worden door
eventueel uitneembare) paaltjes in
het fietspad bij elke kruising, waar
fietsers tussendoor kunnen maar waar
auto’s niet tussendoor kunnen.
Ter hoogte van de achteruitgang
van V D wordt het fietspad zeer
regelmatig versperd door auto’s die
aan het laden en lossen zijn en door
taxi’s. Dit zou voorkomen kunnen
Op 25 januari 1977 zal de PTT twee
bijzondere langlopende (druk- ren.
werk) zegels zonder toeslag uitgeven.
Een zegel van 40 cent ondersteunt de
landelijke voorlichtingscampagne
«verstandig met energie», de andere
zegels, waarde 45 cent, verschijnt in
verband met de aanstaande verkiezin
gen van de Tweede Kamer der
Staten-Generaal.
Beide zegels zullen zowel in vellen als
op tweezijdig getande rollen worden
aangemaakt.
De voorstelling van de «energieze-
gel» van 40 cent beeldt straling uit
van warmte en licht, zijnde twee vor-
Wat heeft de dreigende uitroeiing
de potvis met een woestijnstruik te
ken Sinds kort weet men dat er in het
grensgebied van Californié en Noord-
Mexico een struik met de Indiaanse
naam jojoba groeit en dat de zaden van
deze jojoba een vervangingsmiddel
voor potvisolie bevatten. Vervanging
van potvisolie, die vooral in de zware
industrie veel als smeermiddel gebruikt
wordt, betekent weer een «noodzaak»
minder om de grootste tandwalvis op
aarde uit te roeien.
Er zit geld in de potvis en andere wal
vissen. Walvissen zijn gratis en
groot, en er kunnen tal van produl
uit bereid worden. Lampolie, kaars
margarine, zeep, schoensmeer.
De duiven op de Tilburgse tentoon
stelling zullen worden gekeurd door de
h. C. Nooyen, die bijgestaan zal wor
den door een op dit ogenblik nog niet
bekende keurmeester.
De drie verenigingen tellen samen 62
jeugdleden die allen hun beste 4 dui
ven zullen inzenden. Deze verenigin
gen zijn weer afdelingen van de Til-
burgse Bond van Postduivenhouders
en de C.C. Tilburg welke een groot
aantal leden hebben.
Voor de mooiste duiven van de ten
toonstelling zullen mooie prijzen be
schikbaar zijn deels geschonken door
duivenliefhebbers en middenstand.
Hopelijk zullen vele liefhebbers uit
Tilburg en omgeving hun belangstel
ling voor onze jeugd tonen en een
kijkje komen nemen
|T.
van top
is een