I
H
^3
(KL
Lamsvlees
olie en brandstof, belangrijke
WÉK
Filters voor lucht,
«Natuurmonumenten»
'f
«onderdelen» voor de auto
•i
'.rSSFs
beheert meer dan
32.000 ha natuurgebied
lenkt
r
M B.V.
kamerbreed
tapijt
onders
FOTO '©BÏ
D B.V.
_AME]
tionl
Bril werd vroeger
met de hand gemaakt
C.v. Belkom
'O
ferdu
ikoert
fietsen
bromfietsen
aseweg 85~87a
434284 tilburg
K mussen
myssen-
@koppelmans hv
vm ■óetunurfraan. tapiji
st.annaplein 16 tilburg
Na glaasje op minder
goede kijk op verkeer
Donderdag 9 december 1976 pagina 25
JE TILBURGSE KOERIER
er 1976 pagina 24
1166-2278
ETSEN
ROB DE NUS SHOW
zondag 12 dec. 1976
voor de zon- en feestdagen
Aanvang ±16.00u.,geopend14.00u.
voor uw
KEN.
Prijs f 3.75
NERGENS ZO GOEDKOOP
fj
i
150
«160-34557
emt.i
de v<
Grote sortering
tot het meewerken aan
r
-
N
KLEINE FOTOTIP IN WOORD EN BEELD
letBovag
ijs
istheer of gastvrouw al-
ime keuze van alcohol-
Kaartverkoop HETTEMA
Wilhelminapark 44, Tilburg
of aan de zaal.
stuurt
zodat
oir"”'
grote L
plein 4-5 - Telefoon 420275
jergelegenheid aanwezig
Nu in de voorverkoop
Extra voordeel
THE SALOON
Spoorlaan 376, Tilburg
12,
tND
OEMEN
83
BIJ AANKOOP BOVEN 25.— AAN
KERSTARTIKELEN. DOOS MET 12
TAFELKAARSEN
GRATIS
(winkelwaarde 6,
EEK»
75
aod
4.500
RIJF
Jrg, UI 3-422600
zlDLER
dAHA
tfOS
JGEOT
MELLI
sITIC
heeft om
stromen),
gemontec;
ment. Gef
ters steriv
vervang
schroef
isogen v<
ingen, di,
/aarde
iptie.
Icohol als in een
i longdrink. De ef-
etzelfde.
halfpromille
rich kan
ter-
1. In
samen met
iieu en an-
rg voor het
jke omge-
ontstaat. I
een goed I
van de tal
bekijken i
652-3745 1
Rosmolenpl
Ruime parkee
ieel nieuwe
i kilo lichter
letingen werden de hoofd- en beenruimte
tnd wordt een V8 met een inhoud van 6,6
I. Op bestelling zijn 5 en 5,7 1 V8
Ivrije Delco Freedom» batterij behoort tot de
itomatische transmissie en stuurbekrachtiging. ziu..,
kop- te'"'
apart
kastt
hiert
vuurwerkspecialist
EEN BEGRIP IN TILBURG
Veldhovenrlng 140 en 142 Tel. 013-424738 p
toegepast en ook wel
et populairste filtr»»’--
op maat te
;root filteropper-
iking
itrei-
ïetje
ieel-
1.000 km
7.000 km 4.100
S.000 km 7.400
1.200 km 8.200
4.000 km 8.000
1.500 km 8.750
2.500 km 6.500
3.000 km 6.750
9.000 km 17.500
3.000 km 8.250
goede staat.
?n grootte. Het
1 maa, ook uit plassen en
«ken, hoogveen, weidevo-
zijn slechts klein, andere
van Schu-
isparante kunststofbril
anderhalve eeuw ge-
i ontwik-
de hand
slecht-
in de valvados
zijn die twee appel-
9 de lamsbout van dit
andere karakter geven.
ten met het wegsnijden van
een teveel aan vet aan de lamsbout. Er
mag best een beetje blijven zitten,
Kerstverlichting vanaf 10.95
Kerstballen vanaf 14.95
Kunstkerstbo'men vanaf 14.95
Slingers wanddecoraties
kerstballen en
tafelversieringen.
Haal snel een bestel- en prijslijst. Tevens een gebruiksaanwijzing of belt U
even, dan sturen wij er een naar U toe
BOMEN ZIJN NU FOTOGENIEK
Eigenlijk vreemd, dat kale bomen vaak de beste foto's
opleveren. Mèt blad zijn bomen meestal moeilijk te
fotograferen op een manier dat er een boeiend geheel
Maar die grillige takken tegen een heldere lucht of een kontrastrijke wolkenpartij vormen dikwijls
J fotomotief. Zoals deze foto laat zien. Een beetje onderbelicht om dat diepzwarte egfekt te krijgen
takken en de bomen op de achtergrond. Zo'n foto is beslist niet moeilijk te maken, maar het rustig
jjkeh van zo’n herfstplaatje kan wèl een goede stimulans zijn om er ook in de herfst eens fijn met de
kamera op uit te trekken.
VUURWERK TEGEN
«CHINESE PRIJZEN»
HILVARENBEEK De Groningse rock- en toneelgroep Werk in Uitvoering
treedt zaterdagavond op in trefsentrum Lieve Hemel in Hilvarenbeek. De groep
bestaat uit vijf popmuzikanten en zes toneelspelers!sters). Al twee jaar speelt deze
groep overal in het land. Ze maken swingende muziek en spelen toneel; lekker om
naar te kijken en luisteren, maar ook om over na te denken. Want het programma
van Werk in Uitvoering gaat over lonen, werk en werkloosheid. Het stuk dat in
Lieve Hemel voor het voetlicht wordt gebracht heet «Weggewerkt». Het is een
soort revue met veel muziek, clowns, goocheltrucs, dans, en gespeelde scènes.
Donderdagavond draait in Lieve Hemel de film Turks Fruit naar het gelijknamige
boek van Jan Wolkers. Aanvang half negen.
wereldoorlog brak het
iperk aan en kwam het pas
plastic op. Allerlei
“alen en technieken de-
Dat alles leidde tot de
iheidenheid van mo-
e wij nu heel ge-
die pas recente
werd, in de dertiger jaren verschenen
gekleurde monturen en sjieke doublé
brillen.
Na de tweede
moderne tijdpe
ontwikkelde
nieuwe materialc
den hun intrede. I
geweldige verse!
dellen en kleuren die
woon vinden maar g
verworvenheden zijn.
is een grote ver-
hap behoeft ech-
zaak te zijn. Na-
ten kent nl. een goed ver-
iaartoe ver-
irovincies
i organi
ser jaar
ielin-
tgsel De Pontiac Division van General Motors presenteert voor 1977 een geht
i-j_ serie Catalina en Bonneville modellen die ongeveer 30 cm korter en 330 k
werden. Ondanks de kleinere buitenafmeti
en de kofferinhoud vergroot. Voor ons lan»
1 en een vermogen van 134 pk gemonteerd. Op bestelling zijn 5 en 5,7 1
motoren leverbaar. De onderhoudvrije Delco «Freedom» batterij behoort tot
standaarduitrusting evenals een automatische transmissie en stuurbekrachtigir
Pontiacs sportieve Firebird kreeg een nieuw front met dubbele rechthoekige k__
lampen. De Firebird is leverbaar in vier modellen, de basis Firebird, de Esprit en
de extra sportieve Formula en Trans Am met resp. V6 en V8 motoren met een
vermogen van 110 pk t./m. 200 pk. De modellen in de «Le Mans» - serie kregen
eveneens een nieuw front. De «Le Mans Sportcoupé» en de «Grand Le Mans» zijn
iting uitgerust met een 3,8 1 6 cilinder V motor. De «Safari» modellen hebben een 5
rs te liter V8 motor.
houden. Met argusogen volgt de ver
eniging ontwikkelingen, die het voort
bestaan van de waarde van haar I
reinen zouden kunnen benadelen,
ruimer verband werkt zij sa
de Stichting Natuur en Milk
dere organisaties bij haar zorg
behoud van onze natuurlijke
ving.
De terreinen van Natuurmonumenten
zijn in het algemeen voor een ieder vrij
toegankelijk. Terreinen die geen groot
bezoek verdragen zijn alleen voor le
den opengesteld. In een enkel geval
kan een terrein of een gedeelte van een
terrein uitsluitend bestemd zijn voor
wetenschappelijk onderzoek of als
rustgebied voor het wild.
Dat alcohol en verkeer elkaar beslist niet verdragen, wordt nog eens duidelijk
uiteengezet in een door Veilig Verkeer Nederland uitgegeven brochure. Voor deze
informatie aan weggebruiker en schenker werd advies gegeven door de Koördina-
tie Kommissie Informatiepakketten alcohol en drugs in Den Haag en vertegenwoor
digers van de Nationale Commissie tegen het Alcoholisme in Utrecht.
In de brochure wordt er op gewezen,
dat reeds het gebruik van kleine hoe
veelheden alcohol gevolgen heeft
Men ziet minder van wat er links en
rechts in het verkeer gebeurt.
Men reageert trager.
Men is minder goed in staat afstan
den en snelheden te schatten.
Men kan minder goed beoordelen
wat wel en wat niet kan. Men wordt
overmoedig en is geneigd meer risico’s
te nemen.
Om risico’s uit te sluiten is het daarom
belangrijk na het gebruik van alcohol
niet meer aan het verkeer deel te ne
men.
Wet in ’t kort
men thans Voor iedereen die aan het verkeer
Maar dit deelneemt, uitgezonderd voetgangers,
gelden de volgende alcoholbepalingen
in de Wegenverkeerswet
Blaastest
Verplichting tot het meewerken aan
de blaastest.
Bloedproef
Verplichting!
de bloedproef.
Als er tussen aanhouding en bloed
proef minder dan één uur verstreken
is, kan men een tweede bloedproef ei
sen, die minimaal één uur na de aan
houding plaatsvindt.
Strafbaarheid
Bij een bloed-alcoholgehalte hoger
dan een half promille is de bestuurder
altijd strafbaar. Ook ai is er op zijn
rijgedrag niets aan te merken. Ook al is
er uiterlijk niets aan hem te zien. Ook
al is hij niet bij een aanrijding betrok
ken.
Rijverbod
Bij politiecontrole kan aan bestuur
ders een rijverbod van maximaal 8 uur
worden opgelegd, ook al is het bloed-
alcoholgehalte lager dan een half pro-
•l’omSel's'demX Me' en cider
acceptabele levensduur-heeft. Normandië.is het land van
ten kan een goede smering al- en cider. En het zijn die
irfectioneren en er wordt in dranken die aan de lams!
gevallen dan ook gebruik recept zijn bijzon J
/an een systeem waarbij aan We beginne
loqfdstroomfilter een omloopfilter
iegevoegd. Laatstgenoemde heeft
Een belangrijke taak van de vereniging
is het geven van voorlichting aan het
publiek. Dit geschiedt door boswach
ters en terreinopzichters in de natuur
gebieden zelf. In de bezoekerscentra
in het Nationaal Park Veluwezoom, de
Wieden in noordwest-Overijssel en
het Corversbos bij Hilversum is ieder
een welkom die meer informatie wenst.
Alle leden van Natuurmonumenten
ontvangen viermaal per jaar het blad
«Natuurbehoud». Daarnaast ontvangt
ieder lid een handboek waarin alle na
tuurgebieden in Nederland kort wor
den omschreven. Boyendien geeft de
vereniging regelmatig boeken en an
dere informatieve-publicaties uit, die
voor leden tegen gereduceerde prijzen
beschikbaar zijn.
Natu
eniging. Het lidmaatschaf
ter geen vrijblijvende zaa
tuurmonumenten kent nl.
enigingsleven. Het land is di
deeld in 12 distrikten (de 11 pro...,
en Amsterdam). Deze districten O’“
seren een of meerdere keren per j
contactavonden, excursies, wandt
gen, etc.
Tussen het gouden brilletje
bert en de transparante kui
van nu liggen
schiedenis waarin de bril zich
kelde van een helemaal met
gemaakte prothese voor de
ziende intellectueel tot een voor ieder
een bereikbaar mode-accessoire.
Wie vroeger een bril moest hebben
had niet veel te kiezen. Nu zijn er dui
zenden monturen. Zelfs tot in het be
gin van deze eeuw werden brillen van
geval tot geval geheel met de hand
vervaardigd. Voor zijn lezende klan
tenkring (de kloosterling, de dominee,
de notaris, de dokter, de schoolmat
ter) maakte de opticien van goud,
ver of nikkel iele brilletjes met vla'
ovale glazen die er allemaal eer>Uv,
uitzagen. Tussen dames- en herenbril
was geen verschil. En met de pasvorm (logr
was het maar matig gesteld. Toch deed ui th
de opticien wat binnen zijn vermogen
lag om een zo fraai mogelijk produkt af
te leveren.
Pas in 1910 werd de grondslag gelegd
voor de brillenindustrie. In dat jaar
kon men in Parijs voor het eerst in
série vervaardigde
menten. Het percentage van eerstge
noemde zal de komende jaren zeker
nog stijgen ten koste van het afzonder
lijke oliefilterelement in een metalen
huis.
Combinatie van
hoofdstroom- en omloopfilter
Een hoofdstroomfilter moet voorzien
zijn van een overdrukklep, want
mocht het filter te veel weerstand gaan
bieden omdat het zijn filtreertaatf goed
maar te lang heeft verricht, dan moet
er toch olie riaar de vitale motordelen
worden gevoerd. De overdrukklep
rt de olie dan om het filter heen,
it dit niet meer meedoet en de olie
ingefilterde olie krijgt. Vandaar het
jrote belang van het tijdig vernieuwen
van het oliefilter.
Een hoofdstroomfilter mag derhalve
niet tè fijn filtreren, anders zou
weerstand snel te groot worden,
compromis, nl. filtreren tot 15 micron
is overigens heel bevredigend, want
praktijk leert dat bij het olie verversen
en filter vervangen om het voorge
schreven aantal kilometers de motor
een zeer e
Maar men
tijd nog per
igingen door
'geslingerd en
4 cycloonfïlter
papier
sneden wordt het
t ontstaat.
fïltreervermogen is niet voor alle toepassingen gelijk. Als het om verontrei
nigingen gaat, moeten we niet meer spreken in termen van een millimeter, maar van
één duizendste millimeter, ofwel één micron. Luchtfilters houden verontreinigin
gen tegen tot 25 micron, maar dit zou voor een oliefilter nog te grof zijn; dit heeft
dan ook een fijnheid van 15 micron. Papier voor brandstoffilters is nog fijner, nl. 8
micron, maar voor het filtreren van dieselbrandstof worden nog hogere eisen
gesteld. Er zijn dieselbrandstoffilters met een fijnheid van één micron.
De Vereniging tot Behoud van Natuurmonumenten in Nederland, kortweg aange
duid met Natuurmonumenten, is de grootste particuliere natuurbeschrmingsor-
ganisatie in ons land. Zij heeft momenteel ongeveer 250.000 leden. De vereniging
stelt zich als voornaamste doel het behoud en beheer van in natuurwetenschappe
lijk en landschappelijk opzicht belangrijke terreinen. In de loop der jaren heeft
Natuurmonumenten meer dan 32.000 ha natuurgebied weten te verwerven. De 150
terreinen in bezit van de vereniging zijn zeer verschillend van aard er
bezit bestaat niet alleen uit bos, heide en duingedeelten, n
moerassen, landgoederen, beekoevers, schorren en slikke
gelgebieden, dijken, etc. Sommige natuurmonumenten z._
hebben een omvang van enkele duizenden hectaren.
metaal bestellen. Daarmee werd de la
tere ontwikkeling ingeluid.
Tot vandaag de dag wprdt in Frankrijk
pionierswerk gedaan, zoals door Essi-
lor, een der grootste optie
industrieën ter wereld die zo’n opzii
heeft gebaard met het progressie’
glas Varilux waarvan nu een nieuwe
generatie is geïntroduceerd.
In het buitenland is lamsvlees bij uitstek het vlees voor de zon- en feestdagen. De
Britten hebben hun traditionele «Sunday Roast» lamsbout en ook de Fransen
weten er goed raad mee. Frankrijk importeert vrijwel al ons Nederlandse lams
vlees, zo’n 14,5 miljoen kilo in 1975. Gourmets daar beschouwen het als een
bijzondere delicatesse. Trouwens, ook gerenommeerde restaurants in ons eigen
land hebben lamsvlees vaak als specialiteit op het menu. Als u zin hebt om het ook
eens te proberen dan treft u het, want momenteel is er een ruim aanbod van
voordelig lamsvlees uit Nieuw-Zeeland. Dat vlees is bovendien gegarandeerd jong,
dus mals. U herkent het bij uw slager aan de keurmerken «New Zealand Lamb
zijn Met de komende feestdagen in zicht kunnen we u het recept van Normandische
Het lamsbout van harte aanbevelen. U hebt nodig: 750 g Nieuwzeeland.se lamsbout
r°n 50 g boter peper thijm zout borrelglaasje calvados 1 'h dl cider 1 'h
ntde oi slagroom 2 appels (goud-renetten).
Luchtfïlters
Een motor krijgt enorme hoeveelheden
lucht naar binnen. Als we een afstand
van 100 km afleggen, gebruiken we ca.
10 liter benzine, maar om deze te doen
verbranden is 120.000 liter lucht nodig.
Gelukkig is lucht in voldoende mate en
goedkoop aanwezig, zoals stof, zand,
kleine deeltjes rubber (vanwege de slij
tage van banden op het wegdek) en
steengruis. Kwamen al deze verontrei
nigingen met de verbrandingslucht in de
cilinders terecht, dan zou het er voor de
motor niet best uitzien. Het vuil zou
tussen de delen terechtkomen, die zich
langs of over elkaar bewegen en ook zou
de olie sterk verontreinigd worden.
Men kan zich voorstellen dat een motor
op die manier na 10.000 km geheel ver
sleten zou zijn. Het luchtfilter voor
komt dit en zorgt er V(oor dat de levens
duur van de motor minstens het tien
voudige bedraagt. Daartoe is boven op
de carburator een filterhuis gemon
teerd, waarin zich een verwisselbaar
papieren element (ook genaamd: pa
troon) bevindt. Verwisseling hiervan
wordt gewoonlijk om de 20.000 km
voorgeschreven, maar natuurlijk vaker
als een auto in een zeer stoffige omge
ving in bedrijf is. Voor bepaalde doel
einden, zoals vc
op bouwwerker
voor de wegent
zgn. cycloonfilters toegepast, waarbij
de grove verontreinigingen door de cen-
trifugaalkracht weggeslingerd en opge
vangen worden. Dit cycloonfïlter fun
geert dan als voorfilter; voor het hoofd
filter kan dan een papieren element
worden gebruikt.
Het is van groot belang een luchtfilter
op de voorgeschreven km-standen te
vervangen of als dit door de autofa
brikant wordt geadviseerd een tus
sentijdse reinigingsbeurt te geven.
Gebeurt dit niet, dan worden de cilin- sf
ders onvoldoende gevuld en daalt het
motorvermogen. Ook de mengver-
houding tussen lucht en benzine kan
onjuist worden, wat een rijk meng
tot gevolg heeft. Dit kan dan weer lei
den tot groter brandstofverbruik, in
wendige motorvervuiling en meer
schadelijke bestanddelen in de uitlaat
gassen. Zowel de motor als het milieu
is dus gediend met een geregelde en
tijdige service aan het luchtfilter.
Het oliefilter
Motorolie heeft tot taak de wrijving in
een motor te verminderen, warmte af
te voeren en voor een goede afdichtir"
van de zuigerveren in de cilinders <.v
zorgen. De olie komt daarbij met aller
lei plekken in de motor in aanraking
die een of andere vorm van veronti
niging kwijt willen. Dat kan een bee
metaalgruis zijn, wat kleine kooide
tjes, stof en ook water. Deze veront
reinigingen moeten er zo snel moge-
l(jk uit, anders beschadigen zij de
gladde vlakken die over elkaar lopen.
Het is de taak van het oliefilter om
deze verontreinigingen uit de olie af te
scheiden. Vroeger gebeurde dit vaak
door een zgn. by pass- of omloopfilter
dat zodanig in het oliecirculatiesys-
teem was opgenomen dat een deel van
de olie door het filter stroomde. De
olie werd wel gefilterd, maar het
duurde vrij lang eer alle olie door het
filter was gestroomd. Er bleven dan
ook te lang verontreinigingen in de olie
achter die hun verwoestend werk
konden doen.
Men is dan ook overgestapt op het
full-flow of hoofdstroomfilter, dat alle
olie filtreert welke naar de smeerplaat-
sen wordt gevoerd. Op die manier
worden de verontreinigingen afge
scheiden uit de olie vóór deze de
smeerplaatsen bereikt.
Twee systemen
Op vrijwel alle auto’s treft r
een hoofdstroomfilter aan.
filter kan op twee manieren zijn uitge
voerd, nl. als opschroeffilter of als een
filterhuis met een afzonderlijk ele
ment. Het opschroeffilter wordt, zoals
zijn naam al zegt, in zijn geheel in het
daarvoor bestemde draadgat in de mo
tor geschroefd. Na (meestal) 10.000
km moet het filter losgeschroefd en
door een nieuw vervangen worden.
Een dergelijk filter-heeft geen afzon
derlijk huis nodig want filterelement
en huis zijn in feite één en het is deze
eenheid die vervangen wordt. Een
gemakkelijk systeem, zowel voor de
autofabrikant (die geen afzonderlijk
filterhuis hoeft te vervaardigen) als
voor degene die de auto onderhoudt.
Er behoeft immers geen filterhuis
meer te worden losgenomen (waar nog
olie in zit die de vervelende gewoonte
langs je arm in je mouw te
schoongemaakt en opnieuw
teerd met een nieuw filterele-
Geen wonder dat opschroeffil-
srk in de meerderheid zijn. De
ngingsmarkt omvat 70 op-
ïffilters en 30 losse filterele-
een zeer fijn filtreerver
zeer kleine verontreinig
water uit de olie worden afgescheiden.
Brandstoffilters
Voor een benzinemotor kan een ben
zinefilter (op te nemen in de leiding
tussen benzinepomp en carburator)
zeer goede diensten bewijzen. Storin
gen aan de carburator immers zijn
voor een groot deel terug te voeren tot
verontreinigingen die of de vlotter-
naald niet goed afsluiten óf een
treer- Sproejer doen verstoppen. Met een
benzinefilter wordt dit soort storingen
voorkomen. Bij een dieselmotor is een
efficiënt bnandstoffjlter onmisbaar.
Verontreinigingen die in het inspuit-
systeem terechtkomen kunnen daar
schade aanrichten en motorprestaties
verminderen.
Tellen we bij elkaar wat filters voor
lucht, olie en brandstof voor een mo
tor doen, dan kunnen we maar tot één
conclusie komen: de levensduur van de
ge- krachtbron is voor een groot deel af
hankelijk van doelmatige filters en van
het onderhoud c.q. vervanging die
voorgeschreven wordt.
Beheerstaken
Het veiligstellen van bedreigde natuur
terreinen door aankoop moet als be
langrijkste taak van Natuurmonumen
ten worden gezién. Om dit te verwezen
lijken is veel geld nodig. Rijk en provin
cie verlenen via subsidies een belang
rijke bijdrage in de aankoopbedragen.
In een aantal gevallen moet een speciaal
beroep worden gedaan op de financiële
steun van de leden. Voorbeelden uit het
recente verleden zijn de acties voor de
aankoop van het Deelerwoud 1967) en
het Zwanenwater (1972).
Nadat een terrein is aangekocht, moet
het ook goed worden beheerd. De bui
tendienst van de vereniging, zo’n 160
man, houdt zich daarmee bezig. Het
gaat er bij het beheer om een zo groot
mogelijke verscheidenheid aan plan-
tesoorten, diersoorten en landschaps-
typen te verkrijgen resp. te behou
den. Het Nederlandse landschap, met
alles wat daarin leeft en groeit, is in het
verleden mede door de invloed van de
mens ontstaan. Willen we die natuur,
dat landschap behouden, dan mag de
natuur zeker niet aan haar lot worden
overgelaten. Door Natuurmonumen
ten wordt dan ook regelmatig de heide
ontdaan van houtopslag, het riet wordt
ieder jaar gemaaid, bossen worden
«gedund», etc. Het beheer van be
langwekkende vegetaties, maat ook
van de fauna, speelt een rol. Natuur
monumenten streeft ernaar ook in dit
opzicht het Nederlandse landschap in
al zijn verscheidenheid in stand te
Imees-
id, zil-
lakke, tijd, zegt de Stichting Oog e.
eender teren ook de pince-nez, de 1
andére knijpbrillen, de fa<
(lognet op een stee
«...heemse typen.
Echt mooi waren zij niet volgens de
hedendaagse maatstaven, het bleef
toch maar een prothese. Totdat aan
het eind van de jaren twintig celluloid
at jaar randjes een metalen bril wat kleur ga-
voor het eerst in ven. Eerst was er de uilenbril van de
ovale brillen van filmster Harold Lloyd die een rage
Natuurmonumenten heeft bij haar om
vangrijke werk ten dienste van natuur,
milieu en landschap de steun nodig van
zoveel mogelijk mensen. Zij die de ver
eniging willen steunen, kunnen dit doen
door lid te worden. Dit kan door over
schrijving van tenminste f 20,op
postgiro 9933 van Natuurmonumenten
te ’s-Graveland. Voor jeugdleden geldt
een minimumcontributie van f 5,
■/oor studenten en 65-plussers een mi
nimumcontributie van f 10,Bent u al
lid
Vanaf het begin van het gebruik van verbrandingsmotoren waren lucht, smeerolie
tn brandstof onmisbare ingrediënten voor deze krachtbron. Maar filters werden
er aanvankelijk niet voor toegepast, zodat grotere slijtage en een korte levensduur
tan de motoronderdelen het gevolg was. Men begon dan ook al spoedig de waarde
van het gebruik van filters in te zien. Sinds de eerste toepassing van filters hebben
deze een ontwikkeling doorgemaakt waardoor ze steeds doelmatiger werden. Ook
bet onvermijdelijke compromis werd steeds bevredigender. Het is er bij een filter
immers niet uitsluitend om begonnen zoveel mogelijk verontreinigingen af te
scheiden. Er moet ook de eis worden gesteld dat de te filtreren lucht of vloeistof
geen te grote weerstand ondervindt. Daarbij dient een filter een redelijk lange
levensduur te hebben om aan te kunnen sluiten bij de wens tot verminderd
onderhoud aan een auto.
Hoewel er thans ook nog vilt als filtermateriaal wordt te
kunststofschuim wordt gebruikt, is papier tegenwoordig het
middel. Dit papier wordt geïmpregneerd met kunstharsen; na c
gesneden wordt het geplooid in harmonicavorm, zodat een zeer grt
vlak
Het f
Na de eerste wereldoorlog kon de ge
wone man zich geleidelijk aan ook een
bril veroorloven maar de beter gesi
tueerden bleven liever bij het hand
werk. Om zich extra van de massa te
onderscheiden lieten zij door de opti
cien ware kunstwerken maken. Uit die
;enBril,da-
-e lorgnet en
len, de face-a-main
teeltje) en nog meer
irugs in Den Haag ei
Alcoholisme in Uti
De politie kan tevens een rijverbod
opleggen (van maximaal 12 uur) aan
iemand die nog diet heeft gereden,
maar van plan is dat te gaan doen.
Een half promille
Het beste advies is helemaal niet te
drinken als men aan het verkeer wil
gaan deelnemen.
Bedenk dat alcohol slecht kan vallen
bij gebruik van bepaalde medicynen,
bij vermoeidheid en spanning, bij een
lege maEtg. Zelfs een enkel glaasje kan
tot een rijverbod van de politie leiden.
Er is weinig verschil in de hoeveelheid
alcohol per consumptie. In een glas
bier zit evenveel alc. v 1
glaasje jenever of ’n l'
fecten zijn vrijwel het
In de regel wordt de halfpromillegrens
niet bereikt als men zich kan beperken
tot één glas penuur met een maximum
van vier glazen, en men bovendien al
tijd minstens een half uur wacht na het
laatste glas voordat men aan het ver
keer gaat deelnemen.
Adviezen
Spreek van tevoren af wie er zal
gaan rijden.
Zorg als gas tl
tijd voor een ruil
vrije dranken.
Noteer het telefoonnummer van de
plaatselijke taxicentrale.
En verder
Medicijnen en alcohol gaan vaak
slecht samen. Vraag hierover steeds
advies aan huisarts of apotheker.
De ontnuchterende werking van
koffie is slechts schijn.
Er zijn geen middeltjes bekend die
het bloed-alcoholgehalte kunnen ver
lagen of de uitslag van de blaastest in
het voordeel van de bestuurder kun
nen beïnvloeden.
want dat houdt het vlees sappig tijdens
het aanbraden. We verhitten het
grootste deel van de boter, en braden
bet met peper en thijm ingewreven
vlees.rondom mooi bruin. Dreigt de
boter te bruin te worden dan de laatste
boter erbij, warmtebron lager, en
steeds bedruipend een kwartier door
laten bradeh. De calvados verwarmen
in een soeplepel, de vlam erin laten
slaan en brandend over de lamsbout
uitgieten. Wachten tot het is uitge
brand. Lamsbout uit de pan nemen.
De helft van de cider in het braad
vocht gieten, en wachten tot het warm
is. Dan de lamsbout terug in de pan en
een half uur door laten stoven. Intus
sen de 2 goudrenetten schillen, in
dunne partjes snijden, op een diep
bord leggen en besprenkelen met cal
vados. De rest van de cider met de
room vermengen, even voorverwar
men en na het half uur tezamen met de
appels bij de bout doen en door laten
stoven tot de appeltjes mooi zacht
maar niet stuk zijn, 10 minuten. De
bout in mooie plakken snijden, en op
een voorverwarmde schaal leggen. De
appeltjes eromheen schikken. De
saus, wanneer hij wat waterig mocht
zijn, iets binden met maïzena, gedeel
telijk over het vlees gieten. De rest er
apart bij serveren. Aardappelpuree,
tanjes (of puree), spruitjes, zijn
rbij erg smakelijk.
5.000 km 7.500
1.000 km 4.500
3.750
4.1 OP
7.40C
8.20C
lat
Ifs