I H ^3 (KL Lamsvlees olie en brandstof, belangrijke WÉK Filters voor lucht, «Natuurmonumenten» 'f «onderdelen» voor de auto •i '.rSSFs beheert meer dan 32.000 ha natuurgebied lenkt r M B.V. kamerbreed tapijt onders FOTO '©BÏ D B.V. _AME] tionl Bril werd vroeger met de hand gemaakt C.v. Belkom 'O ferdu ikoert fietsen bromfietsen aseweg 85~87a 434284 tilburg K mussen myssen- @koppelmans hv vm ■óetunurfraan. tapiji st.annaplein 16 tilburg Na glaasje op minder goede kijk op verkeer Donderdag 9 december 1976 pagina 25 JE TILBURGSE KOERIER er 1976 pagina 24 1166-2278 ETSEN ROB DE NUS SHOW zondag 12 dec. 1976 voor de zon- en feestdagen Aanvang ±16.00u.,geopend14.00u. voor uw KEN. Prijs f 3.75 NERGENS ZO GOEDKOOP fj i 150 «160-34557 emt.i de v< Grote sortering tot het meewerken aan r - N KLEINE FOTOTIP IN WOORD EN BEELD letBovag ijs istheer of gastvrouw al- ime keuze van alcohol- Kaartverkoop HETTEMA Wilhelminapark 44, Tilburg of aan de zaal. stuurt zodat oir"”' grote L plein 4-5 - Telefoon 420275 jergelegenheid aanwezig Nu in de voorverkoop Extra voordeel THE SALOON Spoorlaan 376, Tilburg 12, tND OEMEN 83 BIJ AANKOOP BOVEN 25.— AAN KERSTARTIKELEN. DOOS MET 12 TAFELKAARSEN GRATIS (winkelwaarde 6, EEK» 75 aod 4.500 RIJF Jrg, UI 3-422600 zlDLER dAHA tfOS JGEOT MELLI sITIC heeft om stromen), gemontec; ment. Gef ters steriv vervang schroef isogen v< ingen, di, /aarde iptie. Icohol als in een i longdrink. De ef- etzelfde. halfpromille rich kan ter- 1. In samen met iieu en an- rg voor het jke omge- ontstaat. I een goed I van de tal bekijken i 652-3745 1 Rosmolenpl Ruime parkee ieel nieuwe i kilo lichter letingen werden de hoofd- en beenruimte tnd wordt een V8 met een inhoud van 6,6 I. Op bestelling zijn 5 en 5,7 1 V8 Ivrije Delco Freedom» batterij behoort tot de itomatische transmissie en stuurbekrachtiging. ziu.., kop- te'"' apart kastt hiert vuurwerkspecialist EEN BEGRIP IN TILBURG Veldhovenrlng 140 en 142 Tel. 013-424738 p toegepast en ook wel et populairste filtr»»’-- op maat te ;root filteropper- iking itrei- ïetje ieel- 1.000 km 7.000 km 4.100 S.000 km 7.400 1.200 km 8.200 4.000 km 8.000 1.500 km 8.750 2.500 km 6.500 3.000 km 6.750 9.000 km 17.500 3.000 km 8.250 goede staat. ?n grootte. Het 1 maa, ook uit plassen en «ken, hoogveen, weidevo- zijn slechts klein, andere van Schu- isparante kunststofbril anderhalve eeuw ge- i ontwik- de hand slecht- in de valvados zijn die twee appel- 9 de lamsbout van dit andere karakter geven. ten met het wegsnijden van een teveel aan vet aan de lamsbout. Er mag best een beetje blijven zitten, Kerstverlichting vanaf 10.95 Kerstballen vanaf 14.95 Kunstkerstbo'men vanaf 14.95 Slingers wanddecoraties kerstballen en tafelversieringen. Haal snel een bestel- en prijslijst. Tevens een gebruiksaanwijzing of belt U even, dan sturen wij er een naar U toe BOMEN ZIJN NU FOTOGENIEK Eigenlijk vreemd, dat kale bomen vaak de beste foto's opleveren. Mèt blad zijn bomen meestal moeilijk te fotograferen op een manier dat er een boeiend geheel Maar die grillige takken tegen een heldere lucht of een kontrastrijke wolkenpartij vormen dikwijls J fotomotief. Zoals deze foto laat zien. Een beetje onderbelicht om dat diepzwarte egfekt te krijgen takken en de bomen op de achtergrond. Zo'n foto is beslist niet moeilijk te maken, maar het rustig jjkeh van zo’n herfstplaatje kan wèl een goede stimulans zijn om er ook in de herfst eens fijn met de kamera op uit te trekken. VUURWERK TEGEN «CHINESE PRIJZEN» HILVARENBEEK De Groningse rock- en toneelgroep Werk in Uitvoering treedt zaterdagavond op in trefsentrum Lieve Hemel in Hilvarenbeek. De groep bestaat uit vijf popmuzikanten en zes toneelspelers!sters). Al twee jaar speelt deze groep overal in het land. Ze maken swingende muziek en spelen toneel; lekker om naar te kijken en luisteren, maar ook om over na te denken. Want het programma van Werk in Uitvoering gaat over lonen, werk en werkloosheid. Het stuk dat in Lieve Hemel voor het voetlicht wordt gebracht heet «Weggewerkt». Het is een soort revue met veel muziek, clowns, goocheltrucs, dans, en gespeelde scènes. Donderdagavond draait in Lieve Hemel de film Turks Fruit naar het gelijknamige boek van Jan Wolkers. Aanvang half negen. wereldoorlog brak het iperk aan en kwam het pas plastic op. Allerlei “alen en technieken de- Dat alles leidde tot de iheidenheid van mo- e wij nu heel ge- die pas recente werd, in de dertiger jaren verschenen gekleurde monturen en sjieke doublé brillen. Na de tweede moderne tijdpe ontwikkelde nieuwe materialc den hun intrede. I geweldige verse! dellen en kleuren die woon vinden maar g verworvenheden zijn. is een grote ver- hap behoeft ech- zaak te zijn. Na- ten kent nl. een goed ver- iaartoe ver- irovincies i organi ser jaar ielin- tgsel De Pontiac Division van General Motors presenteert voor 1977 een geht i-j_ serie Catalina en Bonneville modellen die ongeveer 30 cm korter en 330 k werden. Ondanks de kleinere buitenafmeti en de kofferinhoud vergroot. Voor ons lan» 1 en een vermogen van 134 pk gemonteerd. Op bestelling zijn 5 en 5,7 1 motoren leverbaar. De onderhoudvrije Delco «Freedom» batterij behoort tot standaarduitrusting evenals een automatische transmissie en stuurbekrachtigir Pontiacs sportieve Firebird kreeg een nieuw front met dubbele rechthoekige k__ lampen. De Firebird is leverbaar in vier modellen, de basis Firebird, de Esprit en de extra sportieve Formula en Trans Am met resp. V6 en V8 motoren met een vermogen van 110 pk t./m. 200 pk. De modellen in de «Le Mans» - serie kregen eveneens een nieuw front. De «Le Mans Sportcoupé» en de «Grand Le Mans» zijn iting uitgerust met een 3,8 1 6 cilinder V motor. De «Safari» modellen hebben een 5 rs te liter V8 motor. houden. Met argusogen volgt de ver eniging ontwikkelingen, die het voort bestaan van de waarde van haar I reinen zouden kunnen benadelen, ruimer verband werkt zij sa de Stichting Natuur en Milk dere organisaties bij haar zorg behoud van onze natuurlijke ving. De terreinen van Natuurmonumenten zijn in het algemeen voor een ieder vrij toegankelijk. Terreinen die geen groot bezoek verdragen zijn alleen voor le den opengesteld. In een enkel geval kan een terrein of een gedeelte van een terrein uitsluitend bestemd zijn voor wetenschappelijk onderzoek of als rustgebied voor het wild. Dat alcohol en verkeer elkaar beslist niet verdragen, wordt nog eens duidelijk uiteengezet in een door Veilig Verkeer Nederland uitgegeven brochure. Voor deze informatie aan weggebruiker en schenker werd advies gegeven door de Koördina- tie Kommissie Informatiepakketten alcohol en drugs in Den Haag en vertegenwoor digers van de Nationale Commissie tegen het Alcoholisme in Utrecht. In de brochure wordt er op gewezen, dat reeds het gebruik van kleine hoe veelheden alcohol gevolgen heeft Men ziet minder van wat er links en rechts in het verkeer gebeurt. Men reageert trager. Men is minder goed in staat afstan den en snelheden te schatten. Men kan minder goed beoordelen wat wel en wat niet kan. Men wordt overmoedig en is geneigd meer risico’s te nemen. Om risico’s uit te sluiten is het daarom belangrijk na het gebruik van alcohol niet meer aan het verkeer deel te ne men. Wet in ’t kort men thans Voor iedereen die aan het verkeer Maar dit deelneemt, uitgezonderd voetgangers, gelden de volgende alcoholbepalingen in de Wegenverkeerswet Blaastest Verplichting tot het meewerken aan de blaastest. Bloedproef Verplichting! de bloedproef. Als er tussen aanhouding en bloed proef minder dan één uur verstreken is, kan men een tweede bloedproef ei sen, die minimaal één uur na de aan houding plaatsvindt. Strafbaarheid Bij een bloed-alcoholgehalte hoger dan een half promille is de bestuurder altijd strafbaar. Ook ai is er op zijn rijgedrag niets aan te merken. Ook al is er uiterlijk niets aan hem te zien. Ook al is hij niet bij een aanrijding betrok ken. Rijverbod Bij politiecontrole kan aan bestuur ders een rijverbod van maximaal 8 uur worden opgelegd, ook al is het bloed- alcoholgehalte lager dan een half pro- •l’omSel's'demX Me' en cider acceptabele levensduur-heeft. Normandië.is het land van ten kan een goede smering al- en cider. En het zijn die irfectioneren en er wordt in dranken die aan de lams! gevallen dan ook gebruik recept zijn bijzon J /an een systeem waarbij aan We beginne loqfdstroomfilter een omloopfilter iegevoegd. Laatstgenoemde heeft Een belangrijke taak van de vereniging is het geven van voorlichting aan het publiek. Dit geschiedt door boswach ters en terreinopzichters in de natuur gebieden zelf. In de bezoekerscentra in het Nationaal Park Veluwezoom, de Wieden in noordwest-Overijssel en het Corversbos bij Hilversum is ieder een welkom die meer informatie wenst. Alle leden van Natuurmonumenten ontvangen viermaal per jaar het blad «Natuurbehoud». Daarnaast ontvangt ieder lid een handboek waarin alle na tuurgebieden in Nederland kort wor den omschreven. Boyendien geeft de vereniging regelmatig boeken en an dere informatieve-publicaties uit, die voor leden tegen gereduceerde prijzen beschikbaar zijn. Natu eniging. Het lidmaatschaf ter geen vrijblijvende zaa tuurmonumenten kent nl. enigingsleven. Het land is di deeld in 12 distrikten (de 11 pro..., en Amsterdam). Deze districten O’“ seren een of meerdere keren per j contactavonden, excursies, wandt gen, etc. Tussen het gouden brilletje bert en de transparante kui van nu liggen schiedenis waarin de bril zich kelde van een helemaal met gemaakte prothese voor de ziende intellectueel tot een voor ieder een bereikbaar mode-accessoire. Wie vroeger een bril moest hebben had niet veel te kiezen. Nu zijn er dui zenden monturen. Zelfs tot in het be gin van deze eeuw werden brillen van geval tot geval geheel met de hand vervaardigd. Voor zijn lezende klan tenkring (de kloosterling, de dominee, de notaris, de dokter, de schoolmat ter) maakte de opticien van goud, ver of nikkel iele brilletjes met vla' ovale glazen die er allemaal eer>Uv, uitzagen. Tussen dames- en herenbril was geen verschil. En met de pasvorm (logr was het maar matig gesteld. Toch deed ui th de opticien wat binnen zijn vermogen lag om een zo fraai mogelijk produkt af te leveren. Pas in 1910 werd de grondslag gelegd voor de brillenindustrie. In dat jaar kon men in Parijs voor het eerst in série vervaardigde menten. Het percentage van eerstge noemde zal de komende jaren zeker nog stijgen ten koste van het afzonder lijke oliefilterelement in een metalen huis. Combinatie van hoofdstroom- en omloopfilter Een hoofdstroomfilter moet voorzien zijn van een overdrukklep, want mocht het filter te veel weerstand gaan bieden omdat het zijn filtreertaatf goed maar te lang heeft verricht, dan moet er toch olie riaar de vitale motordelen worden gevoerd. De overdrukklep rt de olie dan om het filter heen, it dit niet meer meedoet en de olie ingefilterde olie krijgt. Vandaar het jrote belang van het tijdig vernieuwen van het oliefilter. Een hoofdstroomfilter mag derhalve niet tè fijn filtreren, anders zou weerstand snel te groot worden, compromis, nl. filtreren tot 15 micron is overigens heel bevredigend, want praktijk leert dat bij het olie verversen en filter vervangen om het voorge schreven aantal kilometers de motor een zeer e Maar men tijd nog per igingen door 'geslingerd en 4 cycloonfïlter papier sneden wordt het t ontstaat. fïltreervermogen is niet voor alle toepassingen gelijk. Als het om verontrei nigingen gaat, moeten we niet meer spreken in termen van een millimeter, maar van één duizendste millimeter, ofwel één micron. Luchtfilters houden verontreinigin gen tegen tot 25 micron, maar dit zou voor een oliefilter nog te grof zijn; dit heeft dan ook een fijnheid van 15 micron. Papier voor brandstoffilters is nog fijner, nl. 8 micron, maar voor het filtreren van dieselbrandstof worden nog hogere eisen gesteld. Er zijn dieselbrandstoffilters met een fijnheid van één micron. De Vereniging tot Behoud van Natuurmonumenten in Nederland, kortweg aange duid met Natuurmonumenten, is de grootste particuliere natuurbeschrmingsor- ganisatie in ons land. Zij heeft momenteel ongeveer 250.000 leden. De vereniging stelt zich als voornaamste doel het behoud en beheer van in natuurwetenschappe lijk en landschappelijk opzicht belangrijke terreinen. In de loop der jaren heeft Natuurmonumenten meer dan 32.000 ha natuurgebied weten te verwerven. De 150 terreinen in bezit van de vereniging zijn zeer verschillend van aard er bezit bestaat niet alleen uit bos, heide en duingedeelten, n moerassen, landgoederen, beekoevers, schorren en slikke gelgebieden, dijken, etc. Sommige natuurmonumenten z._ hebben een omvang van enkele duizenden hectaren. metaal bestellen. Daarmee werd de la tere ontwikkeling ingeluid. Tot vandaag de dag wprdt in Frankrijk pionierswerk gedaan, zoals door Essi- lor, een der grootste optie industrieën ter wereld die zo’n opzii heeft gebaard met het progressie’ glas Varilux waarvan nu een nieuwe generatie is geïntroduceerd. In het buitenland is lamsvlees bij uitstek het vlees voor de zon- en feestdagen. De Britten hebben hun traditionele «Sunday Roast» lamsbout en ook de Fransen weten er goed raad mee. Frankrijk importeert vrijwel al ons Nederlandse lams vlees, zo’n 14,5 miljoen kilo in 1975. Gourmets daar beschouwen het als een bijzondere delicatesse. Trouwens, ook gerenommeerde restaurants in ons eigen land hebben lamsvlees vaak als specialiteit op het menu. Als u zin hebt om het ook eens te proberen dan treft u het, want momenteel is er een ruim aanbod van voordelig lamsvlees uit Nieuw-Zeeland. Dat vlees is bovendien gegarandeerd jong, dus mals. U herkent het bij uw slager aan de keurmerken «New Zealand Lamb zijn Met de komende feestdagen in zicht kunnen we u het recept van Normandische Het lamsbout van harte aanbevelen. U hebt nodig: 750 g Nieuwzeeland.se lamsbout r°n 50 g boter peper thijm zout borrelglaasje calvados 1 'h dl cider 1 'h ntde oi slagroom 2 appels (goud-renetten). Luchtfïlters Een motor krijgt enorme hoeveelheden lucht naar binnen. Als we een afstand van 100 km afleggen, gebruiken we ca. 10 liter benzine, maar om deze te doen verbranden is 120.000 liter lucht nodig. Gelukkig is lucht in voldoende mate en goedkoop aanwezig, zoals stof, zand, kleine deeltjes rubber (vanwege de slij tage van banden op het wegdek) en steengruis. Kwamen al deze verontrei nigingen met de verbrandingslucht in de cilinders terecht, dan zou het er voor de motor niet best uitzien. Het vuil zou tussen de delen terechtkomen, die zich langs of over elkaar bewegen en ook zou de olie sterk verontreinigd worden. Men kan zich voorstellen dat een motor op die manier na 10.000 km geheel ver sleten zou zijn. Het luchtfilter voor komt dit en zorgt er V(oor dat de levens duur van de motor minstens het tien voudige bedraagt. Daartoe is boven op de carburator een filterhuis gemon teerd, waarin zich een verwisselbaar papieren element (ook genaamd: pa troon) bevindt. Verwisseling hiervan wordt gewoonlijk om de 20.000 km voorgeschreven, maar natuurlijk vaker als een auto in een zeer stoffige omge ving in bedrijf is. Voor bepaalde doel einden, zoals vc op bouwwerker voor de wegent zgn. cycloonfilters toegepast, waarbij de grove verontreinigingen door de cen- trifugaalkracht weggeslingerd en opge vangen worden. Dit cycloonfïlter fun geert dan als voorfilter; voor het hoofd filter kan dan een papieren element worden gebruikt. Het is van groot belang een luchtfilter op de voorgeschreven km-standen te vervangen of als dit door de autofa brikant wordt geadviseerd een tus sentijdse reinigingsbeurt te geven. Gebeurt dit niet, dan worden de cilin- sf ders onvoldoende gevuld en daalt het motorvermogen. Ook de mengver- houding tussen lucht en benzine kan onjuist worden, wat een rijk meng tot gevolg heeft. Dit kan dan weer lei den tot groter brandstofverbruik, in wendige motorvervuiling en meer schadelijke bestanddelen in de uitlaat gassen. Zowel de motor als het milieu is dus gediend met een geregelde en tijdige service aan het luchtfilter. Het oliefilter Motorolie heeft tot taak de wrijving in een motor te verminderen, warmte af te voeren en voor een goede afdichtir" van de zuigerveren in de cilinders <.v zorgen. De olie komt daarbij met aller lei plekken in de motor in aanraking die een of andere vorm van veronti niging kwijt willen. Dat kan een bee metaalgruis zijn, wat kleine kooide tjes, stof en ook water. Deze veront reinigingen moeten er zo snel moge- l(jk uit, anders beschadigen zij de gladde vlakken die over elkaar lopen. Het is de taak van het oliefilter om deze verontreinigingen uit de olie af te scheiden. Vroeger gebeurde dit vaak door een zgn. by pass- of omloopfilter dat zodanig in het oliecirculatiesys- teem was opgenomen dat een deel van de olie door het filter stroomde. De olie werd wel gefilterd, maar het duurde vrij lang eer alle olie door het filter was gestroomd. Er bleven dan ook te lang verontreinigingen in de olie achter die hun verwoestend werk konden doen. Men is dan ook overgestapt op het full-flow of hoofdstroomfilter, dat alle olie filtreert welke naar de smeerplaat- sen wordt gevoerd. Op die manier worden de verontreinigingen afge scheiden uit de olie vóór deze de smeerplaatsen bereikt. Twee systemen Op vrijwel alle auto’s treft r een hoofdstroomfilter aan. filter kan op twee manieren zijn uitge voerd, nl. als opschroeffilter of als een filterhuis met een afzonderlijk ele ment. Het opschroeffilter wordt, zoals zijn naam al zegt, in zijn geheel in het daarvoor bestemde draadgat in de mo tor geschroefd. Na (meestal) 10.000 km moet het filter losgeschroefd en door een nieuw vervangen worden. Een dergelijk filter-heeft geen afzon derlijk huis nodig want filterelement en huis zijn in feite één en het is deze eenheid die vervangen wordt. Een gemakkelijk systeem, zowel voor de autofabrikant (die geen afzonderlijk filterhuis hoeft te vervaardigen) als voor degene die de auto onderhoudt. Er behoeft immers geen filterhuis meer te worden losgenomen (waar nog olie in zit die de vervelende gewoonte langs je arm in je mouw te schoongemaakt en opnieuw teerd met een nieuw filterele- Geen wonder dat opschroeffil- srk in de meerderheid zijn. De ngingsmarkt omvat 70 op- ïffilters en 30 losse filterele- een zeer fijn filtreerver zeer kleine verontreinig water uit de olie worden afgescheiden. Brandstoffilters Voor een benzinemotor kan een ben zinefilter (op te nemen in de leiding tussen benzinepomp en carburator) zeer goede diensten bewijzen. Storin gen aan de carburator immers zijn voor een groot deel terug te voeren tot verontreinigingen die of de vlotter- naald niet goed afsluiten óf een treer- Sproejer doen verstoppen. Met een benzinefilter wordt dit soort storingen voorkomen. Bij een dieselmotor is een efficiënt bnandstoffjlter onmisbaar. Verontreinigingen die in het inspuit- systeem terechtkomen kunnen daar schade aanrichten en motorprestaties verminderen. Tellen we bij elkaar wat filters voor lucht, olie en brandstof voor een mo tor doen, dan kunnen we maar tot één conclusie komen: de levensduur van de ge- krachtbron is voor een groot deel af hankelijk van doelmatige filters en van het onderhoud c.q. vervanging die voorgeschreven wordt. Beheerstaken Het veiligstellen van bedreigde natuur terreinen door aankoop moet als be langrijkste taak van Natuurmonumen ten worden gezién. Om dit te verwezen lijken is veel geld nodig. Rijk en provin cie verlenen via subsidies een belang rijke bijdrage in de aankoopbedragen. In een aantal gevallen moet een speciaal beroep worden gedaan op de financiële steun van de leden. Voorbeelden uit het recente verleden zijn de acties voor de aankoop van het Deelerwoud 1967) en het Zwanenwater (1972). Nadat een terrein is aangekocht, moet het ook goed worden beheerd. De bui tendienst van de vereniging, zo’n 160 man, houdt zich daarmee bezig. Het gaat er bij het beheer om een zo groot mogelijke verscheidenheid aan plan- tesoorten, diersoorten en landschaps- typen te verkrijgen resp. te behou den. Het Nederlandse landschap, met alles wat daarin leeft en groeit, is in het verleden mede door de invloed van de mens ontstaan. Willen we die natuur, dat landschap behouden, dan mag de natuur zeker niet aan haar lot worden overgelaten. Door Natuurmonumen ten wordt dan ook regelmatig de heide ontdaan van houtopslag, het riet wordt ieder jaar gemaaid, bossen worden «gedund», etc. Het beheer van be langwekkende vegetaties, maat ook van de fauna, speelt een rol. Natuur monumenten streeft ernaar ook in dit opzicht het Nederlandse landschap in al zijn verscheidenheid in stand te Imees- id, zil- lakke, tijd, zegt de Stichting Oog e. eender teren ook de pince-nez, de 1 andére knijpbrillen, de fa< (lognet op een stee «...heemse typen. Echt mooi waren zij niet volgens de hedendaagse maatstaven, het bleef toch maar een prothese. Totdat aan het eind van de jaren twintig celluloid at jaar randjes een metalen bril wat kleur ga- voor het eerst in ven. Eerst was er de uilenbril van de ovale brillen van filmster Harold Lloyd die een rage Natuurmonumenten heeft bij haar om vangrijke werk ten dienste van natuur, milieu en landschap de steun nodig van zoveel mogelijk mensen. Zij die de ver eniging willen steunen, kunnen dit doen door lid te worden. Dit kan door over schrijving van tenminste f 20,op postgiro 9933 van Natuurmonumenten te ’s-Graveland. Voor jeugdleden geldt een minimumcontributie van f 5, ■/oor studenten en 65-plussers een mi nimumcontributie van f 10,Bent u al lid Vanaf het begin van het gebruik van verbrandingsmotoren waren lucht, smeerolie tn brandstof onmisbare ingrediënten voor deze krachtbron. Maar filters werden er aanvankelijk niet voor toegepast, zodat grotere slijtage en een korte levensduur tan de motoronderdelen het gevolg was. Men begon dan ook al spoedig de waarde van het gebruik van filters in te zien. Sinds de eerste toepassing van filters hebben deze een ontwikkeling doorgemaakt waardoor ze steeds doelmatiger werden. Ook bet onvermijdelijke compromis werd steeds bevredigender. Het is er bij een filter immers niet uitsluitend om begonnen zoveel mogelijk verontreinigingen af te scheiden. Er moet ook de eis worden gesteld dat de te filtreren lucht of vloeistof geen te grote weerstand ondervindt. Daarbij dient een filter een redelijk lange levensduur te hebben om aan te kunnen sluiten bij de wens tot verminderd onderhoud aan een auto. Hoewel er thans ook nog vilt als filtermateriaal wordt te kunststofschuim wordt gebruikt, is papier tegenwoordig het middel. Dit papier wordt geïmpregneerd met kunstharsen; na c gesneden wordt het geplooid in harmonicavorm, zodat een zeer grt vlak Het f Na de eerste wereldoorlog kon de ge wone man zich geleidelijk aan ook een bril veroorloven maar de beter gesi tueerden bleven liever bij het hand werk. Om zich extra van de massa te onderscheiden lieten zij door de opti cien ware kunstwerken maken. Uit die ;enBril,da- -e lorgnet en len, de face-a-main teeltje) en nog meer irugs in Den Haag ei Alcoholisme in Uti De politie kan tevens een rijverbod opleggen (van maximaal 12 uur) aan iemand die nog diet heeft gereden, maar van plan is dat te gaan doen. Een half promille Het beste advies is helemaal niet te drinken als men aan het verkeer wil gaan deelnemen. Bedenk dat alcohol slecht kan vallen bij gebruik van bepaalde medicynen, bij vermoeidheid en spanning, bij een lege maEtg. Zelfs een enkel glaasje kan tot een rijverbod van de politie leiden. Er is weinig verschil in de hoeveelheid alcohol per consumptie. In een glas bier zit evenveel alc. v 1 glaasje jenever of ’n l' fecten zijn vrijwel het In de regel wordt de halfpromillegrens niet bereikt als men zich kan beperken tot één glas penuur met een maximum van vier glazen, en men bovendien al tijd minstens een half uur wacht na het laatste glas voordat men aan het ver keer gaat deelnemen. Adviezen Spreek van tevoren af wie er zal gaan rijden. Zorg als gas tl tijd voor een ruil vrije dranken. Noteer het telefoonnummer van de plaatselijke taxicentrale. En verder Medicijnen en alcohol gaan vaak slecht samen. Vraag hierover steeds advies aan huisarts of apotheker. De ontnuchterende werking van koffie is slechts schijn. Er zijn geen middeltjes bekend die het bloed-alcoholgehalte kunnen ver lagen of de uitslag van de blaastest in het voordeel van de bestuurder kun nen beïnvloeden. want dat houdt het vlees sappig tijdens het aanbraden. We verhitten het grootste deel van de boter, en braden bet met peper en thijm ingewreven vlees.rondom mooi bruin. Dreigt de boter te bruin te worden dan de laatste boter erbij, warmtebron lager, en steeds bedruipend een kwartier door laten bradeh. De calvados verwarmen in een soeplepel, de vlam erin laten slaan en brandend over de lamsbout uitgieten. Wachten tot het is uitge brand. Lamsbout uit de pan nemen. De helft van de cider in het braad vocht gieten, en wachten tot het warm is. Dan de lamsbout terug in de pan en een half uur door laten stoven. Intus sen de 2 goudrenetten schillen, in dunne partjes snijden, op een diep bord leggen en besprenkelen met cal vados. De rest van de cider met de room vermengen, even voorverwar men en na het half uur tezamen met de appels bij de bout doen en door laten stoven tot de appeltjes mooi zacht maar niet stuk zijn, 10 minuten. De bout in mooie plakken snijden, en op een voorverwarmde schaal leggen. De appeltjes eromheen schikken. De saus, wanneer hij wat waterig mocht zijn, iets binden met maïzena, gedeel telijk over het vlees gieten. De rest er apart bij serveren. Aardappelpuree, tanjes (of puree), spruitjes, zijn rbij erg smakelijk. 5.000 km 7.500 1.000 km 4.500 3.750 4.1 OP 7.40C 8.20C lat Ifs

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1976 | | pagina 25