DE KOERIER Vooral in de hete, droge zomer SBUUEANS-LOOS I komt na de kermisweek Vuur kan de dood Verkeerssysteem Heuvelplein voor de helft klaar, de rest zijn voor de levende natuur Fietsers zullen eigen discipline moeten vormen J BELANGRIJK Pi ini 1976 pagina 22 WEEKBLAD VOOR HET HART VAN BRABANT Verschijnt in geheel Tilburg - Golrle - Loon op Zand - Udenhout - Berkel Enschot - Oisterwijk - Moergestel en Hilvarenoeek W erkzaamheden Kruisingen BIJVERDIENSTEN de bei BEZORGER leenn de at Algemeen systeem Milieubewust De Tuinstraat Bre( Duizend hectaren 4 Droevige zaak tond I Koestr.138 Ti Iburg Tel.425197 vrijdag afgelopen Heibranden vaak veroorzaakt door kwade opzet dariteit ontwikkelen en er zelf voor zorgen, dat ze geen verkeersknopen veroorzaken. voorn Het t gezet, Sint- DE PERZEN SPECIAALZAAK BIJ UITSTEK t in. kun- tal is INTERIEURVERZORGING CENTRUM VOOR BETER WONEN ^meelstraat 31-33-35 paterstraat 39 tel. 013-421513/433860 tllburg «Een bos struikjes (i Liefst woonachtig in of bij deze wijk. Aanmelden: N.S.-plein 14 igen van ervisie heeft over de aan- senroute, vertelt, dat de >aanher- Nieuwere inzichten op gemaakt aan de domir aandacht aan fietsers, vo< zien we in het plan van r^\air-conditioning '^Umbrère Luchttechnische Industrie BV Kap Grootstraat 1 - Tilburg Tel 013-3212 31 rtmest >r de mijn houtsoorten tuthout. De ant- en dier- rs te vinde" Van Aarl e). PROTESTANTSE BEGRAFENISONDERNEMING TIJDELIJK Tel. 425525 b.g.g. 433370 eiT Er zijn vijf districten, die ieder zo’i een - - - om BEGRAFENISONDERNEMING DENISSEN Tel. 425525 b.g.g. 433370 LET OP HET JUISTE ADRES WILHELMINAPARK 127 Voor de wijk SPOORLAAN SCHOUWBURGRING vragen wij een H. DE ZEEUW Tilburg - Nleuwstraat 172 (hoek Trouwlaan) zijstraat achter Schouwburgring Tel. 013-424754 - 013-671590 Ruime parkeerruimte aanwezig. Met de i van de S[ na de ker zal voorrang rijwielverkeer namelijk gewei oversteeklichte Spoorlaan blijft autoweg door d< Alleen s zaterdags van s morgens 7 uur tot s avonds 7 uur. Voor Uw vakantie een grandioze aanbieding in witte, rode of blauwe kraag shirts winkelprijs 19,95 onze fabrieksprijs 11,75. De grote mode in singlets 11,75. Laatste spljkerjurken met foutjes 39,75 truitjes - blousons 3,75. SPIJKERBROEKEN van 69,95 74,95 - 79,95 voor 35,75 - 44,75 51,75. Witte pantalons 39, 42,50 49,75. Witte rokken blousons witte jurken etc. ROBBESOM Tricotage Industrie B.V. De fabrikant met regelrecht voordeel voor UI!I Diepenstraat 116 a-b. Tel. 425401 (verkoop boven de fabriek). Bij 'n overlijden in uw familie, J zowel 's nachts als overdag belt u i eerst ons, wij nemen al de zor- I gen, betreffende de begrafenis of eventueel crematie van u over. plaatse wat de auto’s aan gaat sterk zal terug' eerder af op de lichten dan van ut hij, «en die capaciteit eerst. AnderziJJ.. L l weggebruiker na te rade zal gaar. moet zijn niet beter kan nemen dan over de Heuvel. En zoiets went betrekkelijk vlug». werkzaamheden aan de kant spoorlaan zal begonnen worden ermis, zoals al gezegd. Ook hier vng gegeven worden aan het keer, maar dit zal dan voor gebeuren door middel van een tensysteem. Immers de ijft de funktie van grote )weg door de stad behouden. De hittegolf die Europa nu al dagenlang in zijn greep houdt ontregelt op talrijke plaatsen het gewone leven. De normale leefdiscipline is voor velen bijna niet vol te houden en de vlucht naar het water is algemeen. Bos- en heidebranden verwoesten natuurgebieden en het zal jaren duren voor de schade hersteld is. Spectaculaire, alles verwoestende branden teisterden de Nederlands-Belgische grensstreek en honderden brandweerlieden en mili tairen bestrijden met behulp van vrijwilligers deze rampzalige branden. Als u de natuur in gaat, rook dan niet, helemaal niet. Eén klein vonkje kan al voldoende zijn voor een grote bosbrand. Verder zijn er natuurlijk landschappe lijke en cultuur - historische belangen: niet te vergeten de houtproduktie wat de bossen betreft, het biologisch be lang en daarmee nauw samenhangend het hele scala van onderlinge relaties in het milieu. Neem nou die grote bos brand bij «’t Harde» van een aantal jaren geleden. Nu, jaren later, is het In een periode van langdurige droogte heeft het nu eindelijk weer eens een nachtje lekker geregend 7'— bliksem, donder en dikke, zwaarpL. fende regendroppels. Toch staat het ge zicht van Herman niet op juichen, want hij weet dat zo’n 50% van het vallende hemelwater meteen verdampt en dat de rest snel in de grond zakt en zo vaak buiten de bewortelingszone terecht komt. Vrijdag zijn de werkzaamheden aan het Heuvelplein tussen Hotel «Riche» en de Telegraafstraat, in verband met de fietsenroute, beëindigd. Het werk blijft nagenoeg liggen tot na de kermis, waarna het wordt voortgf zodat omstreeks november het hele project Heuvel, Tivolistraat - S Jozefstraat, aansluiting Piusplein en overgang Spoorlaan naar de Besterd zullen zijn afgewerkt. Inmiddels gaat ook elders het werk door, zodat verwacht kan worden, dat de fietsroute zo al niet rond de jaarswisseling dan toch binnen enkele maanden daarna gereed zal zijn. Een en ander zal niet nalaten van de verkeersgebruikers nogal wat meedenken te eisen; het Tilburgs publiek is gewend de verkeersroute over de Heuvel te zien als een van de drukste verkeersaders van de stad, en daarin wordt het ook wel wat versterkt door het beginsel van de Binnenring, die openleggen van de binnenstad voor snel doorstromend en massaal verkeer als doel had. het gebied van het verkeer hebben echter een eind inerende plaats van de auto en schenken evenzeer ïetgangers en openbaar vervoer. Deze kategorieën de Heuvel dan ook terug. Autobussen ’ij de Op de Heuvel zijn de met keien be- ient, strate gedeelten bestemd voor het parkeren van autobussen; zij zijn gele gen naast de vluchtheuvels, waar de wachtende passagiers zich opstellen. Het is niet de bedoeling, dat deze pas sagiers zo maar over de f heenstappen; e;r zijn zowel aar van de Lindeboom, als aan de kant van de kerk twee oversteekplaatsen, waar voetgangers voorrang hebben op fiet sers, wat met een zebrastrook zal worden aangegeven. Op de vlucht heuvels komen overkappingen, waaronder zowel de wachtende pas sagiers aan de ene kant, als de fietsers aan de andere kant kunnen schuilen bij regen. Er zijn uiteraard ook over steekplaatsen voor voetgangers over de autorijbaan, maar daar komen oversteeklichten voor. Op de fietspa den moet het ook zonder lichten luk ken, waarbij dan de voetgangers weer rrang hebben. blijft wel uitkijken «De gemiddelde Nederlander is heus wel milieu-bewust», vindt Herman (sportief, gebruind, metalen bril, blonde kuif, spijkerbroek), «maar on danks deze mentaliteitsverandering, het snellere ingrijpen en het betere ma terieel van de brandweer is het aantal branden eerder toe- dan afgenomen. Er is tegenwoordig natuurlijk ook meer vrije tijd, dat betekent meer mensen die er op uit trekken en een grotere kans dat er wat gebeurt. Toch geloof ik zelf dat de meeste branden ontstaan door lende kinderen of het is j mensen die gefacineerd vlammen en brandweerauto’s met gil lende sirene’s. Men realiseert zich een voudigweg het grote belang van bos en heide nog onvoldoende. Daar is in de allereerste plaats de recreatie. Heel belangrijk, want een mens moet ziin neem, d,e n‘ oorspronkelijkheidsgevoel toch kun- ^eg te den) nen uitleven in zijn kontakt met de "el ls erJ" natuur. r Li vimrefnle Herman draait binnen de veilige om- geving van een huiskamer rustig z’n de bossen valt onder de afdeling Bos bouw, waar zijn afdeling nauw mee samenwerkt. Hier in Brabant, met z’n enorme afwisseling in natuurschoon, neemt de hei natuurlijk ook een niet iken plaats in. «Aan echte 1 ons district zo’n duizend ha», vertelt Herman verder, «dat wil zeggen, dat die dan te slecht of te duur was om te onginnen. Eigenlijk maar gelukkig», glimlacht hij, «want heide heeft een stabiele bodemsoort. waar nog nooit in gerommeld is. Ploegen,- mesten en dat soort zaken. Dat is echt een unicum voor Nederland, wat zo’n ongestoorde profielopbouw, in feite vanaf de Ijstijd, vind je nergens meer. Heide is ontstaan uit het oude natuur- bos. Het groeide als plantje in de bos sen en daar waar de mensen de bomen wegkapten, ontstonden grote stukken De droogte blijft. Alster dan boven dien nog sprake is van een niet - weste lijke wind, waardoor de aanvoer van vochtige, over zee komende lucht uit blijft, blijft het gevaar voor bos- en heidebranden uitermate groot. De Tuinstraat is grondig veranderd. Autoverkeer zal er niet meer zijn en in het stuk tussen VenD en de Willem Il-straat zullen ook bromfietsen ver boden zijn. De straat wordt daar door lopend zonder trottoir omdat er geen ruimte is voor een bruikbaar trot toir en daar zullen dus voetgangers en fietsers het wegdek broederlijk te delen krijgen; enige regeling zal daar wel moeten komen, als er wat veel LBURGSE KOERIER B.V. OPLAGE 66.100 EX. )MINISTRATIE N.S. PLEIN 14 - TILBURG 130783 - POSTGIRO 1126745 mde uin- en een andere stroom gaande Tuinstraat naar de Besterd, die kruisen, wat voor de Heuvelse moet gebeuren. Twee andere nl. Tuinstraat-Besterd, en w-x .usplein kruisen elkaar bij J uitgang Tuinstraat. Op een mome dat die stromen druk zijn kan dat mis schien aanleiding geven tot opstop pingen. DE MEESTERSLAGER B.V. Alleen bij ons Uw gulden een daalder waard. Profiteer nu van de extra lage vleesprijzen van vers Hollands Vlees. Bestellingen van meer dan f 75— worden gratis thuisbezorgd. Let op! kg platte ribben kg fijne fricando kg magere varkenslappen kg mager soepvlees kg braadlappen mager kg zeer fijne biefstuk kg varkenssnitsels kant en klaar kg rundergehakt kg droge varkensworst kg kopvlees voor uw h< Dus vul nu Uw diepvriezer. De Meesterslager b.v., tel. 320157, Lovense Kanaaldijk 135, in de voormalige TKT - fabriek. Zaterdags om 4 uur gesloten en 's maandags gesloten. Kom of bestel tijdig dit voorkomt teleurstelling. ATTENTIE Perzisch tapijt SHIRAZ 300 x 200 Extra kwaliteit. Zolang de QQQ voorraad strekt ïluUj breng NU een bezoek aan onze zaak, daar vindt U NU vele spe ciale aanoieomgen in grote tapij ten. Keuze uit meer dan dui zenden Alle met certificaat van echtheid Prijzen 10 tot 30% lager dan elders. 2,95 9,50 8,95 9,75 10,50 vanaf 17,90 9,75 6,50 7,95 1,75 daar nog een droevige kale zaak. De heideveld. Vroegere waren de heide- kringlopen en de voedselketens luiste- velden echt bittere noodzaak om ren zo nauw naar elkaar, dat de hele schapen op te houden, omdat men de boel in elkaar klapt als er een schakel schapenmest weer gebruikte voor de tussenuit valt. Na die brand bleef er akkerbouw. De heidegrond was voed- steriele bodem over, waarin geen selarm, er waren weinig planten op- :n meer was. Maar als er geen in- neembare voedingszouten en er ont- sekten - fauna is, kun je vogels ook wel stond een zekere bodemstabiliteit. De vergeten. Het roofvogelbestand heeft grote klap voor de heidevelden is ge- daar enorm onder geleden. Het duurt komen, toen de mens kunstmest be- tientallen jaren eer de zaak weer een gon te gebruiken en toen voor Jv beetje boven de grond staat. Hoe ern- bouw in Limburg naaldhe"*--' stig de gevolgen op de lange duur zijn werden ingeplant voor stUmvu weet men nog niet eens, wat voor zo- hei heeft hele specifieke plant- er ver ik weet is daar nog geen diep- soorten die nergens anders te vinden er geregend. Compleet iqet gaande studie naar gemaakt en blijft zijn. Bij een heidebrand heeft er dan ider en dikke, zwaarplof- het veelal bij gissingen. Bij een bos- ook een regionale provinciale verar- ge- brand zijn het bijna altijd de tien- tot ming plaats. Kijk, als de natuur nog pant vijftienjarige bomen die er aangaan, niet wakker is, zo in januari en fe- Als je een grondvuur hebt, die tot zo’n bruari, kan een heidebrand een goed- vier meter hoogte komt, heb je kans kope onderhoudsmaatregel zijn om de dat een grote boom het overleeft, al hei weg te branden, zonder wezenlijke heeft die dan een zwartgeblakende schade aan te richten. Maar 's zomers stam. Een korenvuur gaat met een is het een ramp. Dan branden de wor- razende vaart, verspreidt een ver- tels kapot, het zaad verbrandt en de schrikkelijke hitte en een vonkenre- insektenfauna gaat er aan: de twaalf a gen. Dan is het een zaak om als de dertien soorten graafwespen b.v., de bliksem een hele brede strook bomen apare loopkeversoorten, het hagedis te vellen. Maar vaak brandt zo’n bos senbestand, de heikikker. de gladde tot aan de rand uit. Loofhout is minder slang... brandgevaarlijk dan b.v. naaldhout- Ik praat nu in feit over voedingske- Vandaar dat er vaak om naaldhout- tens, want ook de vogels lijden hier- bossen ringen van loofhout staan». onder. Bij de brand op de Landschot- sche Hei (waar veel vennetjes en natte slenkjes zijn) van eind april zijn vele korhoenders, grutto’s, wulpen en ture luurs omgekomen, omdat die brand middenin de broedtijd viel en de vo gels dan steevast op hun nest blijven zitten. Door de zuiging en de hitte kan het vuur met een snelheid van 1 meter sekonde over de heide razer :de sleuven en een tegenvuur kur nen wel eens helpen, maar meesta» er weinig aan te houden. Dan duurt het zeker weer acht a tien jaar eer er weer inwaai is van zaden. Hopelijk», be sluit Herman, «gaat men hier volgend jaar ook werken met brandweervlieg- tuigen om de branden nog efficiënter te kunnen opsporen». De heer R. Sangen van Publieke Wer- geldend systeem van ruimteverdeling ken, die de supervisie heeft over de aan- moeten ontwikkelen, want in zo’n leg van de fietsenroute, vertelt, dat de continue stroom als daarbij verwacht versmalling van de autorijbaan her- kan worden valt weinig te improvise- kenbaar aan de asfaltstrook niet ren. Vooral waar, zoals in delen van de hoeft te betekenen, dat de verkeersin- Tuinstraat, fietsers en bromfietsers in tensiteit ter plaatse wat de auto’s aan- twee richtingen rijden, zal passeren en sterk zal teruglopen. «We gaan langs elkaar heen gaan van tegenlig- af op de capaciteit van de stop- gers misschien aanleiding worden tot dan van de wegbreedte zegt een strepensysteem net als op een ipaciteit blijft hetzelfde als tweebaansrijweg. Maar welk systeem zijds is het ook zo, dat de ook wordt ingevoerd en naar alle r na enige tijd bij zichzelf blijken is het systeem, dat op de fiets man of hij naar waar hij route wordt toegepast een bijzonder beter een andere route vernuftig systeem, dat tracht in alle gebeurlijkheden te voorzien het zal’ niet werken, als de fietsers, die er ge bruik van maken geen onderlinge soli- De rood betegelde stroken zijn voor de fietsers bedoeld, die een apart stop lichtenstelsel krijgen. Er komen een i paar stoplichten bij. Bij de Heuvelse kerk komt een oversteekstoplicht voor de fietsers, komend van de rich- ting Piusplein-Tivolistraat en gaande in de richting Tuinstraat, en daar- I tegenover, bij de uitgang van de Tuin- straat voor de fietsers uit dc Tuinstraat gaande in de richting Besterd. Er onr. staat dan een stroom fietsers gaande I van de Tivolistraat etc. naar de Tuin- i straat en een andere stroom van de I elkaar I j kerk moet I stromen, nl. I Besterd-Piusi i- en heidebrand betekent veel méér dan een paar boompjes en die alleen maar worden platgebrand. Het betekent een totale vernietiging van het milieu en de voedselkringlopen. Een natuurbrand veroorzaakt een schokeffekt, en brengt bovendien de stabiliteit ernstig in gevaar. Je kunt het, wat de mensen betreft, vergelijken met een oorlog. Het is een totale ontregeling van wat in dat getroffen gebied milieu - wetmatig thuis hoort», aldus het blad van de streek VVV «Hart van Brabant C“rs lopen, anders kunnen de Dat zegt Herman Uytdehaage (31 jaar) en hij kan het weten, want Herman daar evengoed afstappen. js districtsambtenaar bij de afdeling Natuurbehoud van Staatsbosbeheer, is in de Tuinstraat een erg Er zijn vijf districten, die ieder zo’n 30 a 31 gemeenten omvatten. Hermans i» »rottoir, waar nog een djstrjct i<x>pt van Drunen tot Luiksgestel en van Liempde tot Goirle. Het netgeheTh^ we.rk brenf me‘zicJ mee’da‘ °’.a’a,,e bestemmingsplannen goed in de |eve; fietsenstallingen bij en de gemeente gat?n '?orfle? gehouden, zodat ook de cultuur - historische aspecten en de overweegt, ofhet nodig zal zijn om die archeologische waarde van stukken grond veilig worden gesteld, plaatsen te camoufleren: n berg van Wegenplannen, wegreconstructies, ontgrondingen en b.v. aankopen van een paar honderd fietsen op een hoop natuurreservaten horen daar ook bij. Herman woont in Diessen, een klein is niet bepaald een fraai gezicht. Het kerkdorpje ten zuidoosten van Hilvarenbeek. °eze Pas" verlies van de parkeerplr-*- fietsroute pjeter Vreedeplein w ?ant op zo’n zestig stuks zal route funktioneert om na te gaan of da voorzieningen getroffen nu den. Dit brengt een element aan de orde, 1 dat verband houdt met de individualis- 11’ tische mentaliteit van een fietser; ge- i wend aan verkeersregels, voorname lijk bestemd voor de veiligheid in ver- band met het autoverkeer, hebben veel fietsers de mentaliteit zich al im proviserend door het verkeer heen te werken. Bij alle autorijlessen wordt de leerlingen ingepompt, dat zij waar maar mogelijk met een grote boog om fietsers heen moeten rijden, omdat je I van een fietser nooit kunt zeggen, wat hij z.al doen. Autoverkeer heeft op fietsers op dezelfde weg een sprei dende werking. Wanneer er echter een parte fietsroute komt en de fietsers in grote groepen tegelijk op de weg zit ten, zullen zij een soort algemeen voetgangers fietsers daa Verder is in de breed en fraai trc paar bomen zullei het geheel op te flei len gcx-vx ïr komen ingen bij en de gemee ofhet nodig zal zijn om die camoufleren: 'n berg van r honderd fietsen op een hoop gepaald een fraai gezicht. Het’ j--.laatsen op het wat neerkomt zal, wanneer de •t worden berekend iaarvoor nog andere loeten wor- Sk '.’’XL

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1976 | | pagina 1