DE
KOERIER
Vooral in de hete, droge
zomer
SBUUEANS-LOOS
I
komt na de kermisweek
Vuur kan de dood
Verkeerssysteem Heuvelplein
voor de helft klaar, de rest
zijn voor
de levende natuur
Fietsers zullen eigen discipline moeten vormen
J
BELANGRIJK
Pi
ini 1976 pagina 22
WEEKBLAD VOOR HET HART VAN BRABANT
Verschijnt in geheel Tilburg - Golrle - Loon op Zand - Udenhout - Berkel Enschot - Oisterwijk - Moergestel en Hilvarenoeek
W erkzaamheden
Kruisingen
BIJVERDIENSTEN
de bei
BEZORGER
leenn
de at
Algemeen systeem
Milieubewust
De Tuinstraat
Bre(
Duizend hectaren
4
Droevige zaak
tond
I Koestr.138 Ti Iburg Tel.425197
vrijdag
afgelopen
Heibranden vaak veroorzaakt
door kwade opzet
dariteit ontwikkelen en er zelf voor
zorgen, dat ze geen verkeersknopen
veroorzaken.
voorn
Het t
gezet,
Sint-
DE PERZEN
SPECIAALZAAK
BIJ UITSTEK
t
in.
kun-
tal is
INTERIEURVERZORGING
CENTRUM VOOR BETER WONEN
^meelstraat 31-33-35 paterstraat 39 tel. 013-421513/433860 tllburg
«Een bos
struikjes (i
Liefst woonachtig in
of bij deze wijk.
Aanmelden: N.S.-plein 14
igen van
ervisie heeft over de aan-
senroute, vertelt, dat de
>aanher-
Nieuwere inzichten op
gemaakt aan de domir
aandacht aan fietsers, vo<
zien we in het plan van
r^\air-conditioning
'^Umbrère
Luchttechnische Industrie BV
Kap Grootstraat 1 - Tilburg
Tel 013-3212 31
rtmest
>r de mijn
houtsoorten
tuthout. De
ant- en dier-
rs te vinde"
Van Aarl e).
PROTESTANTSE
BEGRAFENISONDERNEMING
TIJDELIJK
Tel. 425525 b.g.g. 433370
eiT Er zijn vijf districten, die ieder zo’i
een - - -
om
BEGRAFENISONDERNEMING
DENISSEN
Tel. 425525 b.g.g. 433370
LET OP HET JUISTE ADRES
WILHELMINAPARK 127
Voor de wijk
SPOORLAAN
SCHOUWBURGRING
vragen wij een
H. DE ZEEUW
Tilburg - Nleuwstraat 172
(hoek Trouwlaan)
zijstraat achter Schouwburgring
Tel. 013-424754 - 013-671590
Ruime parkeerruimte aanwezig.
Met de i
van de S[
na de ker
zal voorrang
rijwielverkeer
namelijk gewei
oversteeklichte
Spoorlaan blijft
autoweg door d<
Alleen s zaterdags van
s morgens 7 uur tot s avonds 7 uur.
Voor Uw vakantie een grandioze aanbieding in witte, rode of blauwe kraag shirts
winkelprijs 19,95 onze fabrieksprijs 11,75.
De grote mode in singlets 11,75.
Laatste spljkerjurken met foutjes 39,75 truitjes - blousons 3,75.
SPIJKERBROEKEN van 69,95 74,95 - 79,95 voor 35,75 - 44,75 51,75.
Witte pantalons 39, 42,50 49,75.
Witte rokken blousons witte jurken etc.
ROBBESOM
Tricotage Industrie B.V.
De fabrikant met regelrecht voordeel voor UI!I
Diepenstraat 116 a-b. Tel. 425401 (verkoop boven de fabriek).
Bij 'n overlijden in uw familie, J
zowel 's nachts als overdag belt u i
eerst ons, wij nemen al de zor- I
gen, betreffende de begrafenis of
eventueel crematie van u over.
plaatse wat de auto’s aan
gaat sterk zal terug'
eerder af op de
lichten dan van ut
hij, «en die capaciteit
eerst. AnderziJJ.. L l
weggebruiker na
te rade zal gaar.
moet zijn niet beter
kan nemen dan over de Heuvel. En
zoiets went betrekkelijk vlug».
werkzaamheden aan de kant
spoorlaan zal begonnen worden
ermis, zoals al gezegd. Ook hier
vng gegeven worden aan het
keer, maar dit zal dan voor
gebeuren door middel van een
tensysteem. Immers de
ijft de funktie van grote
)weg door de stad behouden.
De hittegolf die Europa nu al dagenlang in zijn greep houdt ontregelt op
talrijke plaatsen het gewone leven. De normale leefdiscipline is voor velen
bijna niet vol te houden en de vlucht naar het water is algemeen. Bos- en
heidebranden verwoesten natuurgebieden en het zal jaren duren voor de
schade hersteld is. Spectaculaire, alles verwoestende branden teisterden de
Nederlands-Belgische grensstreek en honderden brandweerlieden en mili
tairen bestrijden met behulp van vrijwilligers deze rampzalige branden. Als u
de natuur in gaat, rook dan niet, helemaal niet. Eén klein vonkje kan al
voldoende zijn voor een grote bosbrand.
Verder zijn er natuurlijk landschappe
lijke en cultuur - historische belangen:
niet te vergeten de houtproduktie wat
de bossen betreft, het biologisch be
lang en daarmee nauw samenhangend
het hele scala van onderlinge relaties
in het milieu. Neem nou die grote bos
brand bij «’t Harde» van een aantal
jaren geleden. Nu, jaren later, is het
In een periode van langdurige droogte
heeft het nu eindelijk weer eens een
nachtje lekker geregend 7'—
bliksem, donder en dikke, zwaarpL.
fende regendroppels. Toch staat het ge
zicht van Herman niet op juichen, want
hij weet dat zo’n 50% van het vallende
hemelwater meteen verdampt en dat de
rest snel in de grond zakt en zo vaak
buiten de bewortelingszone terecht
komt.
Vrijdag zijn de werkzaamheden aan het Heuvelplein tussen Hotel «Riche»
en de Telegraafstraat, in verband met de fietsenroute, beëindigd. Het
werk blijft nagenoeg liggen tot na de kermis, waarna het wordt voortgf
zodat omstreeks november het hele project Heuvel, Tivolistraat - S
Jozefstraat, aansluiting Piusplein en overgang Spoorlaan naar de Besterd
zullen zijn afgewerkt. Inmiddels gaat ook elders het werk door, zodat
verwacht kan worden, dat de fietsroute zo al niet rond de jaarswisseling
dan toch binnen enkele maanden daarna gereed zal zijn. Een en ander zal
niet nalaten van de verkeersgebruikers nogal wat meedenken te eisen; het
Tilburgs publiek is gewend de verkeersroute over de Heuvel te zien als een
van de drukste verkeersaders van de stad, en daarin wordt het ook wel wat
versterkt door het beginsel van de Binnenring, die openleggen van de
binnenstad voor snel doorstromend en massaal verkeer als doel had.
het gebied van het verkeer hebben echter een eind
inerende plaats van de auto en schenken evenzeer
ïetgangers en openbaar vervoer. Deze kategorieën
de Heuvel dan ook terug.
Autobussen
’ij de Op de Heuvel zijn de met keien be-
ient, strate gedeelten bestemd voor het
parkeren van autobussen; zij zijn gele
gen naast de vluchtheuvels, waar de
wachtende passagiers zich opstellen.
Het is niet de bedoeling, dat deze pas
sagiers zo maar over de f
heenstappen; e;r zijn zowel aar
van de Lindeboom, als aan de kant van
de kerk twee oversteekplaatsen, waar
voetgangers voorrang hebben op fiet
sers, wat met een zebrastrook zal
worden aangegeven. Op de vlucht
heuvels komen overkappingen,
waaronder zowel de wachtende pas
sagiers aan de ene kant, als de fietsers
aan de andere kant kunnen schuilen bij
regen. Er zijn uiteraard ook over
steekplaatsen voor voetgangers over
de autorijbaan, maar daar komen
oversteeklichten voor. Op de fietspa
den moet het ook zonder lichten luk
ken, waarbij dan de voetgangers weer
rrang hebben.
blijft wel uitkijken
«De gemiddelde Nederlander is heus
wel milieu-bewust», vindt Herman
(sportief, gebruind, metalen bril,
blonde kuif, spijkerbroek), «maar on
danks deze mentaliteitsverandering,
het snellere ingrijpen en het betere ma
terieel van de brandweer is het aantal
branden eerder toe- dan afgenomen.
Er is tegenwoordig natuurlijk ook
meer vrije tijd, dat betekent meer
mensen die er op uit trekken en een
grotere kans dat er wat gebeurt.
Toch geloof ik zelf dat de meeste
branden ontstaan door
lende kinderen of het is j
mensen die gefacineerd
vlammen en brandweerauto’s met gil
lende sirene’s. Men realiseert zich een
voudigweg het grote belang van bos en
heide nog onvoldoende. Daar is in de
allereerste plaats de recreatie. Heel
belangrijk, want een mens moet ziin neem, d,e n‘
oorspronkelijkheidsgevoel toch kun- ^eg te den)
nen uitleven in zijn kontakt met de "el ls erJ"
natuur.
r Li vimrefnle Herman draait binnen de veilige om-
geving van een huiskamer rustig z’n
de bossen valt onder de afdeling Bos
bouw, waar zijn afdeling nauw mee
samenwerkt. Hier in Brabant, met z’n
enorme afwisseling in natuurschoon,
neemt de hei natuurlijk ook een niet
iken plaats in. «Aan echte
1 ons district zo’n duizend
ha», vertelt Herman verder, «dat wil
zeggen, dat die dan te slecht of te duur
was om te onginnen. Eigenlijk maar
gelukkig», glimlacht hij, «want heide
heeft een stabiele bodemsoort. waar
nog nooit in gerommeld is. Ploegen,-
mesten en dat soort zaken. Dat is echt
een unicum voor Nederland, wat zo’n
ongestoorde profielopbouw, in feite
vanaf de Ijstijd, vind je nergens meer.
Heide is ontstaan uit het oude natuur-
bos. Het groeide als plantje in de bos
sen en daar waar de mensen de bomen
wegkapten, ontstonden grote stukken
De droogte blijft. Alster dan boven
dien nog sprake is van een niet - weste
lijke wind, waardoor de aanvoer van
vochtige, over zee komende lucht uit
blijft, blijft het gevaar voor bos- en
heidebranden uitermate groot.
De Tuinstraat is grondig veranderd.
Autoverkeer zal er niet meer zijn en in
het stuk tussen VenD en de Willem
Il-straat zullen ook bromfietsen ver
boden zijn. De straat wordt daar door
lopend zonder trottoir omdat er
geen ruimte is voor een bruikbaar trot
toir en daar zullen dus voetgangers
en fietsers het wegdek broederlijk te
delen krijgen; enige regeling zal daar
wel moeten komen, als er wat veel
LBURGSE KOERIER B.V. OPLAGE 66.100 EX.
)MINISTRATIE N.S. PLEIN 14 - TILBURG
130783 - POSTGIRO 1126745
mde
uin-
en een andere stroom gaande
Tuinstraat naar de Besterd, die
kruisen, wat voor de Heuvelse
moet gebeuren. Twee andere
nl. Tuinstraat-Besterd, en
w-x .usplein kruisen elkaar bij J
uitgang Tuinstraat. Op een mome
dat die stromen druk zijn kan dat mis
schien aanleiding geven tot opstop
pingen.
DE MEESTERSLAGER B.V.
Alleen bij ons Uw gulden een daalder waard. Profiteer nu van de extra lage
vleesprijzen van vers Hollands Vlees.
Bestellingen van meer dan f 75— worden gratis thuisbezorgd. Let op!
kg platte ribben
kg fijne fricando
kg magere varkenslappen
kg mager soepvlees
kg braadlappen mager
kg zeer fijne biefstuk
kg varkenssnitsels kant en klaar
kg rundergehakt
kg droge varkensworst
kg kopvlees voor uw h<
Dus vul nu Uw diepvriezer.
De Meesterslager b.v., tel. 320157, Lovense Kanaaldijk 135, in de voormalige
TKT - fabriek.
Zaterdags om 4 uur gesloten en 's maandags gesloten.
Kom of bestel tijdig dit voorkomt teleurstelling.
ATTENTIE
Perzisch tapijt
SHIRAZ 300 x 200
Extra kwaliteit.
Zolang de QQQ
voorraad strekt ïluUj
breng NU een bezoek aan onze
zaak, daar vindt U NU vele spe
ciale aanoieomgen in grote tapij
ten.
Keuze uit meer dan dui
zenden
Alle met certificaat van
echtheid
Prijzen 10 tot 30% lager
dan elders.
2,95
9,50
8,95
9,75
10,50
vanaf 17,90
9,75
6,50
7,95
1,75
daar nog een droevige kale zaak. De heideveld. Vroegere waren de heide-
kringlopen en de voedselketens luiste- velden echt bittere noodzaak om
ren zo nauw naar elkaar, dat de hele schapen op te houden, omdat men de
boel in elkaar klapt als er een schakel schapenmest weer gebruikte voor de
tussenuit valt. Na die brand bleef er akkerbouw. De heidegrond was voed-
steriele bodem over, waarin geen selarm, er waren weinig planten op-
:n meer was. Maar als er geen in- neembare voedingszouten en er ont-
sekten - fauna is, kun je vogels ook wel stond een zekere bodemstabiliteit. De
vergeten. Het roofvogelbestand heeft grote klap voor de heidevelden is ge-
daar enorm onder geleden. Het duurt komen, toen de mens kunstmest be-
tientallen jaren eer de zaak weer een gon te gebruiken en toen voor Jv
beetje boven de grond staat. Hoe ern- bouw in Limburg naaldhe"*--'
stig de gevolgen op de lange duur zijn werden ingeplant voor stUmvu
weet men nog niet eens, wat voor zo- hei heeft hele specifieke plant- er
ver ik weet is daar nog geen diep- soorten die nergens anders te vinden
er geregend. Compleet iqet gaande studie naar gemaakt en blijft zijn. Bij een heidebrand heeft er dan
ider en dikke, zwaarplof- het veelal bij gissingen. Bij een bos- ook een regionale provinciale verar-
ge- brand zijn het bijna altijd de tien- tot ming plaats. Kijk, als de natuur nog
pant vijftienjarige bomen die er aangaan, niet wakker is, zo in januari en fe-
Als je een grondvuur hebt, die tot zo’n bruari, kan een heidebrand een goed-
vier meter hoogte komt, heb je kans kope onderhoudsmaatregel zijn om de
dat een grote boom het overleeft, al hei weg te branden, zonder wezenlijke
heeft die dan een zwartgeblakende schade aan te richten. Maar 's zomers
stam. Een korenvuur gaat met een is het een ramp. Dan branden de wor-
razende vaart, verspreidt een ver- tels kapot, het zaad verbrandt en de
schrikkelijke hitte en een vonkenre- insektenfauna gaat er aan: de twaalf a
gen. Dan is het een zaak om als de dertien soorten graafwespen b.v., de
bliksem een hele brede strook bomen apare loopkeversoorten, het hagedis
te vellen. Maar vaak brandt zo’n bos senbestand, de heikikker. de gladde
tot aan de rand uit. Loofhout is minder slang...
brandgevaarlijk dan b.v. naaldhout- Ik praat nu in feit over voedingske-
Vandaar dat er vaak om naaldhout- tens, want ook de vogels lijden hier-
bossen ringen van loofhout staan». onder. Bij de brand op de Landschot-
sche Hei (waar veel vennetjes en natte
slenkjes zijn) van eind april zijn vele
korhoenders, grutto’s, wulpen en ture
luurs omgekomen, omdat die brand
middenin de broedtijd viel en de vo
gels dan steevast op hun nest blijven
zitten. Door de zuiging en de hitte kan
het vuur met een snelheid van 1 meter
sekonde over de heide razer
:de sleuven en een tegenvuur kur
nen wel eens helpen, maar meesta»
er weinig aan te houden. Dan duurt het
zeker weer acht a tien jaar eer er weer
inwaai is van zaden. Hopelijk», be
sluit Herman, «gaat men hier volgend
jaar ook werken met brandweervlieg-
tuigen om de branden nog efficiënter
te kunnen opsporen».
De heer R. Sangen van Publieke Wer- geldend systeem van ruimteverdeling
ken, die de supervisie heeft over de aan- moeten ontwikkelen, want in zo’n
leg van de fietsenroute, vertelt, dat de continue stroom als daarbij verwacht
versmalling van de autorijbaan her- kan worden valt weinig te improvise-
kenbaar aan de asfaltstrook niet ren. Vooral waar, zoals in delen van de
hoeft te betekenen, dat de verkeersin- Tuinstraat, fietsers en bromfietsers in
tensiteit ter plaatse wat de auto’s aan- twee richtingen rijden, zal passeren en
sterk zal teruglopen. «We gaan langs elkaar heen gaan van tegenlig-
af op de capaciteit van de stop- gers misschien aanleiding worden tot
dan van de wegbreedte zegt een strepensysteem net als op een
ipaciteit blijft hetzelfde als tweebaansrijweg. Maar welk systeem
zijds is het ook zo, dat de ook wordt ingevoerd en naar alle
r na enige tijd bij zichzelf blijken is het systeem, dat op de fiets
man of hij naar waar hij route wordt toegepast een bijzonder
beter een andere route vernuftig systeem, dat tracht in alle
gebeurlijkheden te voorzien het zal’
niet werken, als de fietsers, die er ge
bruik van maken geen onderlinge soli-
De rood betegelde stroken zijn voor de
fietsers bedoeld, die een apart stop
lichtenstelsel krijgen. Er komen een
i paar stoplichten bij. Bij de Heuvelse
kerk komt een oversteekstoplicht
voor de fietsers, komend van de rich-
ting Piusplein-Tivolistraat en gaande
in de richting Tuinstraat, en daar-
I tegenover, bij de uitgang van de Tuin-
straat voor de fietsers uit dc Tuinstraat
gaande in de richting Besterd. Er onr.
staat dan een stroom fietsers gaande
I van de Tivolistraat etc. naar de Tuin-
i straat en een andere stroom
van de
I elkaar I
j kerk moet
I stromen, nl.
I Besterd-Piusi
i- en heidebrand betekent veel méér dan een paar boompjes en
die alleen maar worden platgebrand. Het betekent een totale
vernietiging van het milieu en de voedselkringlopen. Een natuurbrand
veroorzaakt een schokeffekt, en brengt bovendien de stabiliteit ernstig in
gevaar. Je kunt het, wat de mensen betreft, vergelijken met een oorlog.
Het is een totale ontregeling van wat in dat getroffen gebied milieu -
wetmatig thuis hoort», aldus het blad van de streek VVV «Hart van
Brabant
C“rs lopen, anders kunnen de Dat zegt Herman Uytdehaage (31 jaar) en hij kan het weten, want Herman
daar evengoed afstappen. js districtsambtenaar bij de afdeling Natuurbehoud van Staatsbosbeheer,
is in de Tuinstraat een erg Er zijn vijf districten, die ieder zo’n 30 a 31 gemeenten omvatten. Hermans
i» »rottoir, waar nog een djstrjct i<x>pt van Drunen tot Luiksgestel en van Liempde tot Goirle. Het
netgeheTh^ we.rk brenf me‘zicJ mee’da‘ °’.a’a,,e bestemmingsplannen goed in de |eve;
fietsenstallingen bij en de gemeente gat?n '?orfle? gehouden, zodat ook de cultuur - historische aspecten en de
overweegt, ofhet nodig zal zijn om die archeologische waarde van stukken grond veilig worden gesteld,
plaatsen te camoufleren: n berg van Wegenplannen, wegreconstructies, ontgrondingen en b.v. aankopen van
een paar honderd fietsen op een hoop natuurreservaten horen daar ook bij. Herman woont in Diessen, een klein
is niet bepaald een fraai gezicht. Het kerkdorpje ten zuidoosten van Hilvarenbeek.
°eze Pas" verlies van de parkeerplr-*-
fietsroute pjeter Vreedeplein w
?ant op zo’n zestig stuks zal
route funktioneert
om na te gaan of da
voorzieningen getroffen nu
den.
Dit brengt een element aan de orde,
1 dat verband houdt met de individualis-
11’ tische mentaliteit van een fietser; ge-
i wend aan verkeersregels, voorname
lijk bestemd voor de veiligheid in ver-
band met het autoverkeer, hebben
veel fietsers de mentaliteit zich al im
proviserend door het verkeer heen te
werken. Bij alle autorijlessen wordt de
leerlingen ingepompt, dat zij waar
maar mogelijk met een grote boog om
fietsers heen moeten rijden, omdat je
I van een fietser nooit kunt zeggen, wat
hij z.al doen. Autoverkeer heeft op
fietsers op dezelfde weg een sprei
dende werking. Wanneer er echter een
parte fietsroute komt en de fietsers in
grote groepen tegelijk op de weg zit
ten, zullen zij een soort algemeen
voetgangers
fietsers daa
Verder is in de
breed en fraai trc
paar bomen zullei
het geheel op te flei
len gcx-vx
ïr komen
ingen bij en de gemee
ofhet nodig zal zijn om die
camoufleren: 'n berg van
r honderd fietsen op een hoop
gepaald een fraai gezicht. Het’
j--.laatsen op het
wat neerkomt
zal, wanneer de
•t worden berekend
iaarvoor nog andere
loeten wor-
Sk '.’’XL