I
V
1
kultureel sentrum
ICS
I EK
:evelt
™9.“
Vrijdagavond in Jazzclub Old Fashion
Wat krijgen we nou in de Stadsschouwburg?
The Dutch Swing College Band
V
Toni Bravo
Saskia Serge
en Pauluskerk
:ien
[Tens
toneel en Polo de Haas
;GALL
tLKON
IBANT
Rick
van der Linde
(op orgel)
Ifkleefetikellen
iyeld
Muziekstudie
concerteert in Petrus
ELAARSsCo. [J ROBERT LONG
roept samen met
NELLEKE BURG
op tot steun
aan de leprabestrijding
2 april 1976 pagina
DE TILBURGSE KOERIER
Donderdag 22 april 1976 pagina 9
IE na ZUFlUtF MTKFLEH
- Urcrstraat 5 - 013-42)841
met
idere
pre-
Ikaar
KNOOP
NU
Het Brabants Orkest met het
et de wol van de
april
r. :ert,
geer
in
MUZIEKINSTRUMENTEN
een LEERLINGENUITVOERING
met aanvang te 19.30 uur
BANT
g
LING
GELSE
jen zeer
Na de uitvoering BAL met
HET KWARTET 67
van
Tel. 423781
rten telefonisch te Totaal-theater,
N4Ï7T tol
I
urg
Tapijt is gezellig
Tapijt is mooi
Tapijt is fijn
Tapijt
is sterk
Tapijt is intiem
Tapijt is sfeer
Tapijt is njk
Tapijt is
warm
Tapijt
is kleur
Tapijt is zacht
Tapijt
Koffiekoncert
door Brabants
Kamer Orkest
Kabaret door
Tekstpierement
geeft op donderdag 29 april in de
GROTE ZAAL van de STADSSCHOUWBURG
kwaliteit
ing com-
EN BERBER
TAPIJT
04160-36471
04167-3209
is het
einde
Bach het de musici
gemaakt door een
Zaterd;
rement
Bovema
is uitste-
zo nu en dan doorbroken door de drei
ging van het onverwachte...
t Arie
veria-
>or het slijpen en
pareren van uw
iRASMAAI-
MACHINE
mee
session
WAALWIJK
MDITIONING
arenkelder
rgens zo ^voordelig.
Ook brei- en
weefgarens
leren,
pelen
gi-
grootverbruikers
SXTW-i
Orf/ff vliegensvlug^BEDRUKI
in de handel
stelling ver-
«Mahagonny» van
Bertold Brecht
iets biezonders
»en is de release te ver-
it met Bachs sona-
iverso en clavecim-
nirgse flui-
claveciniste
gelegenheid
“nril a.s.te
ien in de
zzseizoen
J een aan-
begir"“"
Iedereen zowel kinderen als volwassenen kunnen leren musicer
Op deze avond bewijzen onze leerlingen U dat, door het bespe
van diverse instrumenten, waaronder piano, orgel, dwarsfluit,
taar, klarinet, accordeon, altblol
het
log, in
estiene
DUTCH
wii iviuov .lij in
-*-!j de D.S.I
o.....etje topmi
zowat enige profes;
orkest van were],
ond in Jazzc
[ION. Komt 1
zondagavond 25
'merkelijk konsert.
>ter-aktrice Hannah
’aakt hij ongekende
verwachte en on-
ii op en benadert hij
en eroties.
iaat men naar
Maas
L. MAAS
en Zn
ioirkestraat 16-18
TILBURG
Tel. 42.57.74
Polo de Haas
Polo de Haas geeft zor
april een zeer opmc
Met hulp van meestei
de Leeuwe veroorzaj
geluiden, roept hij v
verwachte beelden
de muziek ironies e
Gratis kaarten kunt U afhalen bij Muziekstudie Grosveld, Tivolistr. 67-69
Tilburg - telefoon 013-434762.
donderdag en
st avant - gar-
«roep. Waste Of Time
op zater-
itovka met
lagavond een
lesizer, stem
lo de Haas.
Museum is tot 1
instelling te zien,
in Ontwik-
Het verhaal van de Daya’s in
mtan. (voormalig Borneo).
lositie brengt de bezoeker in
ie van een be-
venlanden van
KOPPELMANS
legt eindeloos
tapijt
St.-Annaplein 16
Tilburg
Tel. 430617
Als speciale gasten
hebben wij voor U uitgenodigd
bewogen liedjeszanger Ro-
die met één elpee (Vroe
■vO.OOO fans e
OBGetS -
jP f
jen U dat, door het bes[
piano, orgel, dwarsfL:
tblokfluit en zang.
dan bekende
in het werk zien,
eft Robert Long
armee hij
>r het land
theatershow
eid door een
is Buenos
i april een
era van Bertold
Fall der Stadt
pauze begint Het Brabants
iet de Ouverture, die Beetho-
bij «Die Geschöfe des
Daarna zal de Japanner
1 «Romances voor
i G gr. t.» spelen,
"ctorale» uit het-
löfe des
Op 22
«Wast
tief da
malige
hun n
groep hi.
verande-
samenst.
werken.
Hun nieuwe produktie gaat over een
reünie van negen mensen, die in het
naseizoen in een verlaten badplaats
bijeen zijn. Ieder jaar halen ze de
zelfde beelden terug. De misverstan
den en de gezapigheid worden alleen
troen 1
ndewijn
14,30
i van het
s tegen-
ik onbe- groti
blijft cijnt
van
DE
ARENKELDER
ve Vrouweplein 8c
TILBURG
Tel. 013-420350
alen op aanvraag.
i dinsdag
iurg een
et Toonkunst-
meewer
s Orkest brengt een pro
gramma met werken van Beethoven
en Poulens onder leiding van dirigent
Hein Jordans met als solist Takaya
ikawa (viool). Aan dit konsert
rdt verder meegewerkt door het
Tilburg en het Kon.
I Koor Aurora uit Osterhout
ding van dirigent Huub Bartz
soliste de sopraan Eka Lal-
en voor Flauto tra- Voor en in het komende weekend gonst
het het Kultureel Sentrum weer van
de aktiviteiten. Naast World Press
Photo zijn er een drietal avondpro
gramma's, te weten op d<
vrijdag Nederlands meest
distische theatergroep, Waste
onder de titel «Souvenir de»;
dagavond Toneelgroep Amat
twee eenakters en op zondag*1
konsert voor piano, synthese
en striptease door Pok
Hein
Ural
wordt verder mt
Toonkunstkoor 3
Gemengd
onder leidi
met als sc
kens.
Voor de
Orkest nu
ven schreef
Prometheus».
Takaya Urakawa de
viool en orkest F en
ring van Na de bekende «Pastorale» uit het-
is Brink, zelfde. «Die Geschöfe des Prome-
theus» wordt dit Beethoven-gedeélte
Amatovka
Zaterdag 24 aprii eveneens om
20.30 uur brengt het Tilburgse ama-
teurtoneelgezelschap Amatovka «twee
eenakters, «Moany’s jongen huilt
niet» van Tennessee Williams (wat
door hen al eerder in het Kultureel
Sentrum werd gespeeld) en waarin
meespelen Loes van Geloven en Frans
van Beek en bovendien het stuk «De
Tijger» van Murray Schisgal met als
medespelers Marian van Geloven en
Noud Kuypers, die tevens de regie
voert.
Eddy Christani, Frans Poptie en o.a.
het Cocktail Trio.
BERT DE KORT begon reeds in 1958
trompet te spelen. Een paar jaar later
was hij reeds professioneel muzikant.
Hij speelde in 1965 bij The Ted Eas-
ton’s band in Parijs daarna speelde hij
bij muzikanten als Maxine Saury,
Claude Luter en in 1967 in Zweden
et de France Big Band, later op tour-
:e door Amerika met mensen als
lax Kaminsky, Tony Parenti, Bob
'ilbur en vele anderen.
BOB KAPER. Bob wón vele prijzen
als solist op clarinet. Tijdens zijn mili
taire loopbaan was hij bandleider, hij
maakt vele platenopnamen met be
roemde muzikanten onder andere met
de beroemde jazz-zangeres MILLY
SCOTT. Hij maakte een tournee door
Amerika met Peanuts Hucko.
rke per- JAAP VAN KEMPEN. Nadat
LIGTHARD de band na 23 jaar v
ten had (nog steeds de manager) is
bij de D.S.C. gekomen als banjo
Jay Jay (zó wordt hij door
genoemd) is een persoonlijk-
de dixieland - muziek. Hij
speelde bij di
ten totdat hij
s zo- peroort bij g.
BIG Een stellet; -
ten de
vierde
trakt,
op, da
men geld het
Het leven isr
is iets gaanc
geen geld meer had en hij toch nog
flessen whisky met zijn vrienden
dronk. Geen geld te hebben is in 1
gahonny het grootste vergrijp.
Paul Ackermann moet voor het ge
recht komen. Een moordenaar wordt
vrijgesproken, omdat hij geld heeft,
pt een De oplichter Paul Ackermann wordt
iehou- gehangen omdat hij geen geld heeft,
okadja -Dat is normaal in de gemeenschap van
Mahagonny!
voor Ohm
in Old Fashion
Aanstaande maandag zal in Old Fa
shion de Belgische jazzgroep «EZIS»
optreden. Deze groep, afkomstig uit
Gent, bestaat uit* trombone. trompet,
bas en slagwerk. Een zeer opmerke
lijke samenstelling voor een jazzgroep
omdat er helemaal geen saxofoon of
andere houtblazer in de frontlinie
voorkomt, tegenover twee koperbla
zers.
De groep speelt 'n moderne vorm van
de improvisatie-muziek die hoorbaar
Nederlandse, m.n. Breukeriaanse in
vloeden heeft. Dat wil zeggen dat er
veel uitgearrengeerde stukken uitge
voerd worden die toch voldoende
ruimte laten voor de improvisatie.
Zij maken gebruik van veel ironie in de
muziek.
De laatste weken van dit seizoen zul
len overigens anders geprogrammeerd
zijn dan voorheen. Voortaan zullen
ook de sessions op de maandag zijn,
afgewisseld met tweewekelijks een
koncert.
Aanstaande week wordt daar dus
begonnen. Dus: dinsdag geen
maar volgende week maandag
voor de pauze afgesloten door Ura
kawa met een nog onbekend werk: de
pas ontdekte «Konzertsatz C gr. t.
voor viool en orkest».
Na de pauze zullen de beide koren met
het orkest en de sopraan Eka Lalkens
de «Stabat Mater» van Poulenc uit
voeren.
Zondag 25 april, om 12.30 uur, zal in
de pauzefoyer van de schouwburg het
tiende koffiekoncert worden gege
ven, onder auspiciën van de Stichting
Muziek Evenementen Tilburg.
Het Brabants Kamer Orkest o.l.v. An
ton Koene zal werken uitvoeren van
André Campra 1660-1744) Les Fè-
tes Vénitiennes, Joop Voorn (geb.
1932) Petit concert de printemps,
waarvan de eerste uitvoering gespeeld ma]<en
zal worden door Luciu» Voorhorst Ti|hllro
(fluit), Wolfgang Amadeus Mozart
(1756-1791) Divertimento KV 136,
Benjamin Britten (geb. 1913) Sim
ple Symphony opus 4. HBKO speelde
aanvankelijk op plaatsen waar onvol- e -
doende accommodatie bestond voor n I I nPRHCPrl
symfonie-orkest, voornamelijk dus in UVlllo X vrXzXF IX
2 en 23 april zal het mime-theater
ste of Time»een theater - kollek-
iat is voortgekomen uit het voor-
ge mime - theater van Will Spoor,
nieuwste produktie tonen. De
p heeft het afgelopen jaar enige
uderingen ondergaan, zowel in de
instelling als in de manier van
PETER SCHILPEROORT is vanaf
het begin van de band de onbetwiste
leider, een fijne en hoog gekwalifi
ceerde muzikant met een sterl
soonlijkheid. Zijn stijl van clarinet spe
len is sterk individueel, met zijn bril
jant ensemblewerk geeft hij de band Jaap bij de
zijn speciale sound. Naast clarinet be- en gitarist,
speeld hij tevens sopraan sax, bariton de band
sax, piano, gitaar en drums. heid in
DICK KAART, deze trombonist speelde bij diverse dixieland - orkes-
startte met jazz in de zg. NEW OR- ten totdat hij in 1974 door Peter Schil-
LEANS - style. Zijn techniek was zo- peroort bij de D.S.C.gehaald werd,
danig dat hij snel overstapte op BIG Een stelletje topmuzikanten van het
BAND-playing, na een aanbod van de zowat enige professionele dixieland -
D.S.C. stapte hij onmiddellijk op dit orkest van wereldklasse. Vrijdaga-
orkest over om meer zichzelf te kun- vond in Jazzclub THE OLD FAS-
>oden was. nen zijn. HION. Komt U tijdig, het concert be-
IE D.S.C. HENK BOSCH VAN DRAKEN- gint vroeg, nl. 9 uur tot 1 uur in de
STEIN, na zijn bekende tournees met nacht waarna tot 3 uur een sesjun ge-
de z.g. DUTCH POLL winnersgroup geven wordt door THE OLD FASHI
door geheel Europa speelde hij 3 jaar ON JAZZMEN.
met het zeer bekende PIA BECK Entree voor deze bijzondere avond
TRIO. Toen hij eenmaal dixieland had bedraagt 12,50 en voor leden 8,00.
"""peeld, was zijn keuze gemaakt. Toen
-amma waarin de teks.
en waaraan het visuele iets ei- Het Brabants Orkest geeft op
gens toevoegt. Geschreven door Jos 27 april in de Stadsschouwbi
Brink met muziek van Henk Bok- kon :ert, waaraan ook het
kinga, Ruud Bos en Joop Stokker- koor Tilburg meewerkt.
mans. Het Brabants
In het programma vraagt Tekstpiere
ment zich af waar mensen mee bezig
zijn. En om het antwoord zal in vele
lij er gevallen hard gelachen worden, om
peel- daar in sommige gevallen meteen weer
eslis- spijt van te krijgen. Een antwoord dat
- is wordt onderstreept met een veelheid
kostuums, veren en glitter: maat
schappijvisie in theaterverpakking.
Gek, macaber, vrolijk, gezellig,
schrijnend, begrijpend, niet-
strij- begrijpend, schaterend en huilend
ilks- door diezelfde tranen heen. Dat is de
opzet van Tekstpierement. Een opzet
waarmee de groep een zeer eigen
plaats inneemt in de Nederlandse ka-
baretwereld. Met medewerkir
ar lepra- Sytha Bolt, Guuske Kotte, Jos
de gele- Frank Sanders en pianist Henk Nok-
kleine Brabantse steden en dorpen. In
de loop der jaren (de oprichting was in
1955) ging HBKO een eigen leven lei
den en zo kan het intussen terugzien
op suksesvolle reizen door heel Ne
derland, België. Frankrijk en Italië.
HBKO blijft in de eerste plaats be
schikbaar voor Brabant. Het reper
toire omvat kamermuziek uit alle tij
den en stijlen, wat uit bovenstaand
programma wel blijkt.
De toegang is gratis, hoewel een bij
drage na afloop zeer op prijs wordt
«“steld, zelfs noodzakelijk is.
kunt de Stichting Muziek Evene-
ook steunen door donateur te
n en minimaal f. 25,over
aken op Nederlandse Credietba
Tilburg, rek. nr. 23.34.34.076 (postg
van de bank 1073025) t.n.v. Stichti
Muziek Evenementen Tilburg.
Op zondag 25 april kunt u in de Stads
schouwburg de meer 1
zanger Robert Long aar
«En dat is twee» heef
zijn nieuwe programma waar....j
samen met Nelleke Burg door het land Zaterdag 24 april geeft de «Tekstpie-
trekt, genoemd. In deze theatershow rement» in de Stadsschouwburg een
wordt Robert Long begeleid door een fonkelend kabaretprogramma.
kombo onder leiding van Henk de Kabaret Tekstpierement komt met het
Jonge. vierde programma, dat de titel «Ja we kfiOr
De sociaal bewogen liedjeszanger Ro- zijn daar gek» meekreeg. Het is een al"
bert Long, die met één elpee (Vroeger programma waarin de tekst centraal
of Later) 300.000 fans en de familiele- staat en waaraan het visuele iets ei-
den daarvan vond en vervolgens met gens toevoegt. Geschreven door Jos
een reuzesprong terecht kwam in een Brink met muziek van Henk
eigen show, brengt nu deze tweede
show. Een show met de nadruk op zijn
bekende liedjes, maar ook met konfé-
rences en aandacht voor een vlotte
presentatie. Robert Long vond deze
tweede show zo belangrijk, dat hij er
de opname van zijn tweede langspeel
plaat voor uitstelde. Door deze beslis
sing heeft hij tevens duidelijk de wens
uitgesproken het publiek eerst in het
theater te willen ontmoeten. In het
programma zingt Robert Long voor
namelijk nieuwe liedjes.
Hij schenkt aandacht aan de bestr”
ding van lepra de vreselijke volks
ziekte waardoor heden ten dage immer
nog vele miljoenen mensen getroffen
zijn en toont daarbij zijn betrok
kenheid met het lepraprobleem door
de Nederlandse Stichting voor 1-
bestrijding (NSL) in de pauze
genheid te bieden een grammofoon- kinga.
in de woestijn een ander Las Vegas,
een degelijk vermaak-centrum. Maha
gonny heet Netzestadt. Ze zal zijn als
een net dat «goudvissen» vangt. De
«haaiige» Jenfiy en zes meisjes komen
en ontvangen de «goudvissen»: vier
houthakkers uit Alaska. Een van hen
is Paul Ackermann. De mannen zijn
teleurgesteld. Er is niets te beleven in
Mahagonny. Alles is zinloos:
«Waarom zou iemand zijn hoed niet
opeten, als hij anders niets te doen
heeft?»
Dan ontdekt Paul Ackermann op
kere nacht, als een orkaan nog j
een boog maakt om Mahagonny «De
wet van het menselijk geluk». Wat de
orkaan doet, kan de mens ook: vernie
tigen.
Zich uitleven tegen alle verboden. En
nu wordt de inhoud van het leven in
Mahagonny gedemonstreerd: «ten
eerste, vergeet dat niet, komt het eten
(vreten), ten tweede de liefdesdaad,
ten derde het boksen niet vergeten, ten
Je (zuipen) drinken volgens kon-
t, vooreerst echter, let daar goed
lat men hier alles durven mag «als
eeft»!!!
s nog altijd zinloos. Maar er
ide, toen Paul Ackermann
iu meer had en hij toch nog drie
whisky met zijn vrienden op-
^-^n geld te hebben is in Ma-
;t grootste vergt
verd worden die de sonaten nodig
hebben. Het zijn juist meer de solisti
sche prestaties die opvallen. Zo levert
Lucius Voorhorst een staaltje van
kunnen in de Partita in a, voor traverso
solo. Hier laat hij de muziek bloeien
met een schitterende loonvorming en
mooie versieringen.
In het geheel genomen is Bach met
deze authentieke benadering van zijn
sonaten recht gedaan, wat vooral door
het aanstekelijk en pril enthousiasme
royaal overtuigt.
Veel verwachtingen mogen we dan ook
koesteren van het te g 1
eert, waarvoor de kaart
reserveren zijn bij de SMET, tel. 426996.
J.S. Bach, Sonaten -~~r
verso en clavecimbel BWV 1030/32 en
de Partita voor de flauto traverso solo in
i, BWV 1013, door Lucius Voorhorst
en Anneke Uitterbosch.
E.M.I. 053-25-221. Persing i
kend en de prijs nog niet bek<
Ter besluiting van het jazi
presenteert OLD FASHION i
tal special - concerten te beginnen
vrijdagavond a.s. met de DUTCH
SWING COLLEGE BAND, 5 mei
CHRIS BARBER en niet te vergeten
21 mei THE DIXIE MESJINE.
THE D.S.C. BAND startte op
einde van de tweede wereldoorlog
een soundproof kelder in clandesu
muziekschool (THE f
SWING COLLEGEBAND).
Onder leiding van toen reeds Peter
Schilperoort werd een orkest gevormd
wat reeds bij de bevrijding van Neder
land de laatste Amerikaanse jazzhits
speelde, in openbaring van aktivitei
ten de Duitsers strikt verbcJ— -
Reeds in 1946 was THE D.S.C.
BAND winnaar van de Jazzcompetition
in Brussel. Hierna volgde een reeks
van overwinningen op jazzfestivals
over de gehele wereld alsmede tour
nees tot op de dag van vandaag over de TRIO. Toen hij eenmaal dixiek
gehele wereld. In het kader van het gespeeld, was zijn keuze gemaal
200-jarig bestaan van Amerika volgt dan ook Chris Smildiger in 1968 de -
binnenkort een tournee door dit land, D.S.C. verliet, kreeg h(j van Peter BelglSCIie g3St611
te beginnen in de stad van de jazz Schilperoort de kans om dixieland te /'ai
NEW ORLEANS. gaan spelen wat hij tot op de dag van
In 1971 vierde de D.S.C. zijn 25-jarig vandaag nog steeds doet bij de D.S.C.
bestaan met een galaconcert in het HUUB JANSSEN startte met drum-
Kurhaus in Scheveningen. men toen hij 4 jaar was, hij kwam in
De band bestaat uit de volgende le- 1966 bij de D.S.C. nadat hij gespeeld
derfhad bij mensen als Harry Mooten,
Komende dagen u
wachten van de plaat
ten voor de flauto trai
bel, uitgevoerd door de Tilbi
tist Lucius Voorhorst en cl
Anneke Uittenbosch. Ter geleg
hiervan zal op maandag 26 apri
20 uur 30 een concert plaatsvindt
Hasseltse kapel.
Het programma vermeldt traverso-,
gamba- en clavecimbelwerken, waar
aan medewerking verleend wordt door
Veronika Hampe op de Viola da
Gamba. Bachs traverso sonaten zijn
(misschien te lang) onderwerp van
diskussie geweest omtrent originaliteit
en afkomst, maar het lijdt geen twijfel
dat de door de musici gespeelde com
posities van Bachs hand zijn. De typi
sche langgerekte thema’s, contra-
puntisch verbonden, verraden een
geest en sfeer die alleen Bach toebe
hoort. Het opmerkelijke van deze
H.M.V. - uitgave is dat de sonaten
gespeeld worden in de overeenkom
stige sfeer en context van de 18e eeuw.
Dat wil zeggen dat er gemusiceerd
wordt op oude instrumenten, zoals de
flauto traverso die uit het begin van de
18e eeuw dateert en het clavecimbel
een copie naar een Vlaams model van
Dulcken is.
Daarnaast heeft I
niet gemakkelijk
hoge tol te eisen.
De Barok kenmerkt zich voornamelijk
door een non-legato - stijl, maar dit
zou een legato als contrast niet uitslui
ten. De plaatuitvoering is in eerste in
stantie wat sober, hetgeen veroor
zaakt wordt door een te strikte nale
ving van de partituur. Er worden wel
versieringen aangebracht, maar die
zijn niet speels en spontaan genoeg,
waardoor er niet die uitschieters gele-
Tentoonstelling in
Volkenkundig
Museum
In het Volkenkundig 1
september een tentoor
getiteld: Een oerwoudvolk ii
keling.
Kalimantan, (voormalig Borne
Deze expositie brengt de bez<
kennis met de levenswijze
volkingsgroep, die de binne
KalimantanJiewoont. De naam Daya is
een verzamelnaam voor een aantal
stammen die grote overeenkomst ver
tonen in bestaanswijze, woonpatroon
en religie.
Zij zijn de oorspronkelijke bewoners
van het eiland; door later gekomen vol
ken zijn ze teruggedrongen naar de
minst toegankelijke streken. In hun geï
soleerd woongebied hebben de Daya’s
eeuwenlang hun eigen traditionele cul
tuur bewaard. Hun voornaamste be
staansmiddel is de droge rijstbouw. Een
stuk land wordt een of twee jaar be
plant, totdat de grond uitgeput is.
Daarna zoekt men nieuwe velden op.
In hun religie nemen vooroudervere-
ring en hun geloof in de macht van
geesten een belangrijke plaats in. In
samenhang hiermee heeft zich in deze
cultuur een rijk gevarieerde religieuze
kunst ontwikkeld. Daarnaast kennen
de Daya’s vele vormen van kunstnij
verheid, zoals vlecht- en weefwerk,
kralenwerkversiering en houtbewer
king.
De laatste jaren zijn er geleidelijk aan
veranderingen opgetreden in deze tra
ditionele cultuur. Op de tentoonstel
ling wordt ook hieraan enige aandacht
besteed, met name aan een ontwikke
lingsproject van de Capucijnen op
West - Kalimantan.
Het materiaal voor deze expositie is
’rotendeels afkomstig van de Capu-
-_,.ien te Tilburg. Deze hebben hun
collectie in langdurig bruikleen aan het
Volkenkundig Museum afgestaan.
Openingstijden: werkdagen 10 - 12
uur, 14-17 uur, zaterdag en zondag 14
uur.
Het «Deutsche Schauspielli
nos Aires» brengt vrijdag 23
Stadsschouwburg e
van de opera van
«Austieg und Fall der Stadt Maha
gonny». Indien wij afgaan op deskun
digen, die dqze toneelgroep zo’n vijf
jaar geleden ook in Tilburg aan het
werk zaken, belooft het iets heel bie
zonders te worden.
«Deutsche Schauspielhaus
Aires» brengt vrijdag 23
voorstelling van de oper
Brecht «Aufstieg und I
Mahagonny».
In een verlaten landstreek stopt
vrachtauto: Willy, de procuratie
der, Dreieinigkeitsmoses en Leol
Begbick stichten Mahagonny. Midden
plaatje (singel) te verkopen a 3,75,
waarop twee parodieën staan uit ge
noemde show en waarvan hij de gehele
opbrengst ter beschikking stelt van de
leprabestrijding.
Dit plaatje is niet normaal ir
maar alleen bij de voorst
krijgbaar.
Nelleke Burg bezocht vanaf 1972 de
Akademie voor Kleinkunst in Am
sterdam. Zij is afkomstig uit Den
Bosch en maakt in dit programma haar
.theaterdebuut. Zonder uitzondering
waren de recensenten het na de j
mière van dit programma met ell
eens, dat Nelleke Burg in dit genre de
ontdekking van het jaar lijkt te wor
den.
De begeleiding van het programma is
in handen van het kombo van Henk de
Jonge, Rolf Hock, Tony Viola en Wim
Brieffies.
IE VAN ZELFKLEEF ARTIKELEN r—m M T
- tastint 5 - 013-421840 1^
Polo is zeer krities ten aanzien
afgekloven repertoire evenals
over de onbegrijpelijke en vaak
grepen moderne muziek die maar blijf
doorgaan met het produceren van
kleingeestige uitgerekende klankjes.
Hij gebruikt de humor niet alleen om te r
lachen; maar nog meer als een wapen, uur,
ontledend, ontkledend en in elk geval 17 ui
desoriënterend.
Ihaus Bue-
3 april in de
een voorstelling v'
3 Bertold Brecht tr
eg und Fall
Indien wij
ik
ro