el
I
f
1,25
1,79
mg
BR.
Max Collie Rythm Aces
Zondag 11 april aanvang te 14.30
uur
I
r
2
Hail
Urbanus van Anus-show,
f 3485.-
KEESSMITS Ófe
S “7
Gregoriaanse kerkzang
unicum in muziekliteratuur
vrijdag 9 april, 21.00
Nog drie keer Globe met
«Lulu» in Stadsschouwburg
Donderdag 8 april 1976 pagina 13
DE TILBURGSE KOERIER
iteiten.
en 69,—
<EN IN
EN
lindst
TREFSENTRUM POSJET
11.
dndbergh piano's
gon hij m
tak in die tijd
in -New 0
Lee Konitz
voor Ohm in Old Fashion
Passie-Paasconcert
en Zimmerman
Modern ballet
EPTOPPER
seagull
naaicentrum
ng 63 tilburg tel: 434325
VOO
GOE
w
Jan Morks met New Orleans Syncopators a.s.
vrijdagavond in jazzclub Old Fashion
Trio Hans van Oers
naar KRO
Disco Posjet,
zaterdag 10 april, 21.00 uur
St.-Annaplein 16
Tilburg - Tel.: 430617
1ELPEN
lelpen!
/eren van pas
jes enz. Set a
sn, heb-
let zich-
kop
PEL
ook 5
kerk
vono
tien.
Juliana van Stolbergstraat 7 en 25
Telefoon 013-420986
1 X»
in expres
piano- en
oord.
SONATINA
7 1/4 oktaaf - mat noten uitvoering
H: 100 cm B: 145 cm D: 52 cm
ook leverbaar in eiken
naat-
een
iMax
end
ie sir
en
□op VE
aanta
de Katho-
een instel-
naast
nformatie te ver-
i over allerlei zaken, die direkt
muziekhuis
«Lulu»
leefde i,
van de?
trouwe
’orias
De t
avonc
Het trio brengt eer
eigen composities,
programma spelen zij s
Reeds eerder hebben
gemaakt. Binnenkort
Peter Van den Hout -
nieuw programma
tste keer ses-
Pasen zullen
konserten,
ts gaan vin-
Speciaal adres voor exclusieve fietsen
Af v. d. kerkhof
IW naaicentrum
besterdrinc
S Dubbelkonsert,
Pa Tin Pret
eerst nog
iet sextet
■akers en
Verdere
Hem van
en Arjen
«oral in-
ting; alt-
trompet
rokken te
z stukken
rchen
xiie
middags z
gende wet
formet
Dinsdag zal voor de laats
sion op die dag zijn. Na l
sessions, afgewisseld met l
eveneens op maandag plaats
den.
janus van Anus hele-
:rbeterlijke lolbroek,
r niet mist als hij in
Alan Berg schreef de opera Lulu, die
in 1967 in het Holland Festival wérd
opgevoerd. In 1937 werd Lulu ver-
I
I
I
I
I
I
2,95 1
jelique
it 236 n
Tilburg g
onderwerpen aan
e op het raakvlak
js en maatschappij liggen,
in de vorm van lezingen,
sen, tentoonstellingen,
indeIJr?etc... Daarnaast
tudium Generale expo-
istieke vlak, muziek- en
■lingen, enz...
Pa Tin Pret, besta
aar. Zij traden op in Til
Eindhoven, Den
In de winter van 1954 om precies te
zijn in de maand december werd The
New Orleans Syncopators opgericht.
Na eindeloze repetities en vele vrije
uren, ja, zelfs veel vrije dagen, kwam
er langzamerhand een fijn oude stijl
kinderen van 10 t/m 16
i Sylphide per 1 mei a.s.
:n nieuwe Cursus jazz - bal-
ilangsteïlenden wordt vrij-
i.s. van 18.00 uur tot 19.00
gehouden. Geïn-
i gratis naar deze
Sylphide,
:l. 435638.
Het stuk is ontstaan uit twee we
van Wedekind: «Erdgeist» en
Büchse der Pondora.» Het is een
blijspel, maar het zit wel vol met komi
sche momenten. Het is geen drama,
maar er zitten ontroerende scènes in.
Het is modern toneel, terwijl het stuk
al in 1892 werd geschreven. Het is
schokkend, griezelig en amusant.
120, Tilburg, en bij Jan Rensen. Piron-
straat 27, Tilburg (421106).
Aanstaande maandag volgt ei
het uitgestelde korisert van h<
rond Hans Dulfer, Boy Raaimaker
Bob Driessen (DDR-sextet).
leden van de groep zijn Will
Manen, Rob Verdunnen
Gorter. Deze kombinatie is voor
teressant vanwege de bezetting
sax, tenorsax, trombone en tiv
bij slagwerk en bas.
Het trio Hans van Oers zal zaterdagavond 10 april een
K.R.O.-radio. De opname wordt gemaakt in de grote
a.s. zal daar een muzikaal programma plaatsvinder
gelegenheid van het aanbieden van een bedri
des Heils voor het stichten van een ontwenr
opnamen zullen
rdprogramma «Zin
brengt een licht klassiek
Het is een gr‘
al sinds anüv
i zij voor de K.R.
zullen zij n
gitaar en He
<Sonopoëzie». Waar de pre
plaatsvinden is nog niet
Zondagmiddag 11 april is er s middags
nog een openbare repetitie van Zim- uitgevoerc
merman en Posjet, iedereen mag daar rade kunt
komen kijken en luisteren.
>ril 1976 pagina! 12
Zollie Rythm Aces in Old
zondagmiddag. Geopend
Voorverkoop in Old
jazz-orkest vain de grond. Na enkele
jaren, nadat er steeds meer gearran
geerd werd, kwamen zelfs eigen com
posities die verschenen zowel in
binnen- en buitenland en werden The
New Orleans Syncopators een veel
Het combo Pa Tin Pret bestaat nu ruim
drie jaar. Zij traden op in
Heerlen, Eindhoven, Den
Breda, Nijmegem en Amsterdam. De
groep telt zeven man: pianist, sologi-
tarist, saxofonist, drummer, bassist-
zanger en twee percussionspelers. Zij
spelen voornamelijk Zuidamerikaanse
muziek, soul en pop.
Popgroep Zimmerman heeft in Tilburg
al vaker opgetreden en roept bij veler
nogal swingende herinneringen op. Zij
brengen 10 april een geheel vernieuwd
repertoire, waarvan enkele nummers
zullen worden gezongen door gast-
zanger Rocky Louis. Wie Zimmerman
na zaterdag nog in Tilburg wil horen,
zal hun single moeten kopen, dus geef
jezelf de kans ze nog een keer live te
zien in Posjet.
durende akt waarin geen enkel liedje
zou voorkomen, het publiek te spoe
dig erg vermoeid zou raken. Zo komt
het dat Urbanus vaak naar zijn gitaar
grijpt en een liedje zingt. Voor dit
zanggedeelte bleven zelfs een paar
nummers gespaard uit zijn eerste
show. De «echte» van Anus zien we
pas volledig in zijn element tijdens zijn
«slappe - lachmarathon» wanneer hij
het droogkomisch heeft over aller
hande dingen, gebeurtenissen en toe
standen van alledag.
«Ik herinner het me nog zeef goed»,
zegt Urbanus zelf, «het begon feitelijk
allemaaf negen maanden voor mijn ge
boorte ik ging met mijn vader wande
len naar het bos en kwam met mijn
moeder terug»
Dat typeert Urbs
maal: een onver
zorg dat je hem
Posjet komt.
Het Zuidelijk Toneel Globe speelt za
terdag 10, zondag 11 en donderdag 22
april «Lulu.» «Lulu» werd geschreven
door Frank Wedekind. Regisseur is
Adrian Brine. Met medewerking van:
Canci Geraedts, Mart Gevers, Lo van
Hensbergen, Hans Hoes, Henk Rig-
ters, Theu Boermans, Jan - Anne
DrenthBob GoedhartEvert Hóltzer,
Teuntje de Klerk, Anna Korterink,
Henk Molenberg, Huib Rooymans,
Will van Seist, Dick Scheffer, Peter
Stam, Anna van Beers, John Raayma-
kers.
Poppenkast met
limonade in
’het Stadsschouwburg
In de serie «Poppenkast met limonade»
komt zaterdag om 14u.3O Poppenthea
ter Bert Plagman met het poppenspel
«De Flitskist.’» Als de spanning op het
rse ope- hoogst is, is er een glaasje ranja met een
rietje.
Hier volgt een korte inhoud van het spel
De Flitskist.»
In de elektrische poppenkast vertovert
tovenaar van Wurzelstock zich, omdat
hij door de andere poppen geplaagd
wordt. De tovenaar wordt levensgroot
en om te bewijzen dat hij een goed to
venaar is, wil ie alles wat er maar te
toveren valt kunnen toveren, maar
daarvoor moet hij eerst 100 jaar wor
den. Met behulp van de flitskist tovert
j zich in razend tempo ouder en
maakt in verschillende fases de voor- en
nadelen van ouderdom en jong zijn
mee. Maar wanneer hij dan eindelijk
alles kan wat hij wil kunnen en honderd
is, is zijn liefste wens toch terug in de
poppenkast weer pop te worden...
filmd door G.W. Pabst. Frans Wede
kind is het meest bekend als de schrij
ver van het toneelstuk «Frühlingser-
wachen» (Voorjaarsontwaken).
De poëtische warmte die als het ware
uit sommige liedjes van Urbanus van
Anus straalt, wisselt sterk af met mo
menten van heelwat scherpere humor.
DoCh deze Vlaamse volkscabaretier
beseft heel goed dat met een twee uren
Eerste lustrum «The Avalons»
«The Avalons» willen dit gebeuren niet in stilte voorbij laten gaan en houden
daarom een dansavond voor fans, vrienden en bekenden op vrijdag 16 april 1976 in
bar-dancing „de SCHOL»Hooghoutseweg 9 (naast de spoorlijn) te UDENHOUT.
Aanvang ongeveer 21.00 uur.
Op 21 april 1976 is het vijf jaar geleden dat orkest «THE AVALONS» voor het
eerst optrad.
Deze vijf jaar zijn voorbijgegaan zonder noemenswaardige leden veranderingen.
Het repertoire van The Avalons is nog steeds «all-round» en voor elk wat wils.
Ze hebben dan ook gespeeld op dansavonden, gehuwdenbals, zilveren en gouden
bruiloften, trouwfeesten en niet zo lang geleden nog voor een 100-jarige.
Op de foto zittend van links naar rechts: solo-gitarist en zanger Cees Smeekens,
drummer en zanger Cees van Berkel, bas-gitarist en zanger Ad Smeekens en
staande: saxofonist en organist Henny Weeterings.
Op 19 april, tweede paasdag, zal in Old
Fashion een optreden plaats vinden
van het fameuze kwartet van Lee Ko
nitz. Deze alt-Saxofonist (uit Amerika)
zal begeleid worden door Dave Raney
(gitaar), Peter Ind (bas) en Al Levitt
(drums). Alle vier zijn zij volgelingen
uit de zgn. Lennie Tristano-school
waarin o.a. oosWarne Marshe te vin
den is. Dit houdt o.a. in dat zij een stijl
vertegenwoordigen die een recht
streekse schakel genoemd kan worden
noten vrijer mag tussen de oude-stijl-jazz en de moderne Dit konsert begint om 22 uur.
jazz. Voor liefhebbers van beide rich- Het konsert van Lee Konitz zal ’s
tingen moet dit dus een zeer interes- middags zijn, maar daar wordt vol-
sant konsert worden. De toegangsprijs gende week uitgebreider over geïn-
laag gehouden voor le- formeerd.
den van Groep Ohm én voor leden van Dinsdag zal voor
Old Fashion oude stijl, geldt een prijs sion op die J-
van f 5,-^. Niet leden betalen f 7,50.
Reserveringen kunnen al gedaan wor
den bij «Old Fashion», Heuvelring
opname maken voor de
te kerk in Vianen. Zaterdag cus.
en om 20.00 uur. Dit is ter Parij
rag door de Lions-Club aan het Leger
mingsoord voor alcoholisten.
op de daaropvolgende dinsdagen in het K.R.O.-
in Muziek» op de radio worden uitgezonden.
getinte improvisatiemuziek. Alle werken zijn
greep uit hun programma «poetical jazz». Dit
nderhalf jaar in schouwburgen en culturele centra.
LO.-radio opnamen uit hun programma
met hun trio, bestaande uit Gerry Stoop - fluit,
lans van Oers - piano, dan ook uitkomen met hun
iremière van dat programma zal
:t bekend.
is een beeldschoon meisje, dat
in het Duitsland van het begin
van deze eeuw. Iedereen sprak over
haar, want het was een mannenver-
slindster. In het stuk ziet U haar in
haar prille jeugd, op het toppunt van
haar roem en in haar bittere nadage"
In het stuk zijn alle facetten van h..
Hateg theater opgenomen: klucht, satire.
circus, show, tragiek en humor.
lets over de schrijver. Frank Wede-
kind (1864-1918) was de zóón vaneen
Duitse dokter en een Hongaars
razangeres. Hij begon zijn loopbaan
als journalist, vervolgens was hij enige
jaren publiciteitschef van de Zwitserse
Maggi - fabriek en daarna trok hij door
Europa als administrateur van een cir-
'”,s. Hij woonde in Londen en Ihter in
arijs.
Daar begon hij zich aangetro
voelen tot het theater en ging
van Ibsen voordragen. In Münc*
ontmoette hij Frieda Strindberg,
aan het scheiden was van haar echt
noot August Strindberg, en Wedek
een zoon schonk. Hij schreef toneel
stukken en kabaretteksten.
van Goede
opgezet door een
ot samen werkende
nfortkerk aan de Co-
;n uitbeelding gaan
:t boek «Jonathan Li-
jull» van Richard Bach.
lefhebbers wel weten
Diamond daar mu- sen hiernaar luisteren,
fraaie L.P. uit- den later toen de Band
De uit Australië afkomstige trombo
nist Max Collie formeerde zijn Band in
1966. En zoals te verwachten viel, be-
hij met moeilijkheden: het publiek
„d was niet meer geïnteresseerd
in New Orleans Jazz.
Maar reeds in 1970 kon men via de
B.B.C. en I.T.V. het geluid horen van
Max Collie’s Band zoals hij nu nog
bestaat. Optredens in grote jazz-clubs
en reeds een tournee achter de rug in
Holland en Zwitserland. Hun eerste
optreden tijdens het New Orleans
Jazz-festival in Hamburg gaf hen de
titel «The Hof Jazz Meeting».
Een van de bekendste platenms
schappijen in Duitsland maakte
L.P. van het hele programma van N
Collie en deze L.P. werd snel een «best
seller».
Zij verplaatsten hün «hoofdkwartier»
naar Londen waar zy in
Londens meest spectaculaire disco
theek «Trafalgar» tijdens de lunchu-
ren op zondag hun concerten gaven, in
het begin kwamen slechts enkele men-
- -'uisteren, maar zes maan-
uv. .«■<-. ^«..d ook 's zaterdags
in de discotheek te beluisteren was, is
het bezoekersaantal opgelopen tot
maar liefst 700 per session. Ongeloof
lijk in zo’n korte tijd!
Hier in Engeland werd ook een L.P.
gemaakt van Max Collie: «Battle of
Trafalgar». Zes weken trokken zij
door de States, zij speelden in alle
«first-class» jazz-clubs ejt het meest
opwindende van alles was, dat zij niet
alleen een paar avonden in de New
Orleans Jazz Club speelden maar ook
een hele week in Bourbon Street.
maakten ze tournees in
en hadden twee volge-
maanden in Engeland, zij de-
landen aan in 66 «lijdensda-
enbare les f-u
:n kunnen grat
kijken. Studio
it 81, Tilburg. Tel
halve vrij - rhytmisch de muziek ook
ten.aartzien van de
worden opgevat.
Wat daarvan zij, tijdens dit Passie- en
Paasconcert kunnen de bezoekers in elk
geval vaststellen, dat het gregoriaans is biezonder k
zonder twijfel een hoogtepunt betekent
in de ontwikkeling van de éénstemmige
muziek, wat pas in de elfde eeuw lang
zaamaan begon over te gaan in vroege
meerstemmigheid.
Op Palmzondag, 11 april a.s., wordt
in de kerk van ’t Heike een Passie- en
Paasconcert gegeven door het Tilburgs
Byzantijns Koor, o.l.v. Fr. Frederico
van Dongen en het Tilburgs Grego
riaans Koor, o.l.v. Ko van Geldrop.
Het concert begint ’s middags om half
vijf.
Deze traditionele kerkmuziekvormen
gevraagd orkest. The N.O. Syncopa
tors kregen hun grootste bekendheid
door twee ontzettend fijne platen, nl.
de wereldberoemde singles «Midnight
in Moscow» en «Washington
Square». Na verloop van tijd brachten
zij een vrij groot aantal langspeelpla
ten op de markt. In 1961 werden zij
winnaars van AVRO’s jazz - competi
tie. Ook maakten ze een geweldige
langspeler met Europa’s Number One
Jazz - vocalist Beryl Bryden met
nummers als: I’ve got the blues, Some
of these days, After you gone en Doc-
ter Jazz.
Tot zelfs viermaal toe werden zij le
prijs - winnaars van het Grand PriX
d’Excellance te Brussel en maakten
vele reizen door Duitsland, Oosten
rijk, Ierland, België en Frankrijk.
Het 21-jarige orkest, tesamen met Jan
Morks (van de Dutch Swing College
Band) is zeer zeker de moeite van
I het beluisteren waard is.
I Met George Kaatee’s New Orleans
Syncopatorsbelooft het vrijdagavond
I 14 november a.s. een prettige jazz -
I meeting te worden in jazzclub Old
I Fashion.
le vorm
Week-viering is o;
groep enthousiast
jongeren in de Monf
rellistraat. die eer.
geven van het
vingstone Seagu
Zoals muzieklk
componeerde Neil
ziek bij, waarvan een
kwam.
Het verhaal gaat over een meeuw, die,
anders dan zijn soortgenoten op avon
tuur ging en een nieuwe wereld ont
dekte, wat lang niet in elk opzicht in
goede aarde viel. Profeten, idealisten
en eigenlijk iedereen, die de dingen
niet aanvaarden wil omdat ze nu een
maal zo zijn of zo gezien worder
ben altijd dat conflict zowel me
zelf als met hun omgeving.
Dit gegeven is vrij verwerkt i
sie. dans, dia’s, belichting, r- -
fluitmuziek en gesproken woord. Een In die tijd
magnifieke affiche ma^kt het publiek Duitsland
op dit gebeuren attenfen zo zal het dan boekte
ook wel druk worden in de Monfort- den 32
k op donderdagavond en vrijdaga- gen»,
id 15 en 16 april, telkens om half Buiten alle hysterische avonden in
jazz-clubs gaven zij meer dan honderd
radiointerviews en 4 t.v.-shows.
I Terug in Engeland was inmiddels hun
Studium Generale succes verdriedubbeld en in de zomer
van 1974 zag men hen dan ook druk
organiseert bezig om alle fans gelukkig te houden.
Frankrijk toonde ook haar interesse en
Ponavond - werd toegevoegd aan hun «continen-
tal tours» lijst. Waar zij ook kwamen,
Het Studium Generale van de Katho- het publiek was altijd entousiast als
lieke Hogeschool Tilburg is een instel- het geluid hoorden van( Max Collie
ling, die tot doel heeft studenten naast Rythm Aces, binnenkort ook te beluis-
I hun eigenlijke studie informatie te ver- teren in vele plaatsen in Nederland
L schaffen over allerlei zaken, die direkt o.a. in TILBURG in Jazzclub The Old
ofindirekt met het onderwerp van hun Fashion.
g stqdie te maken hebben. Dus Max Colli*
i Bovendien worden onderwerpen aan Fashion, zondagn
p’ de orde gesteld, die op het raakvlak vanaf 14.00 uur. V<
van onderwijs en maatschappij liggen. Fashion.
i - Dit gebeurt J-
K CBl-I films, kursussc
•A uitgave van bun.
Tl verzorgt het Stv
.^1 sities in het artist
theatervoorstelli
Het Combo Pa Tin Pret, bestaat nu
ruim driejaar. Zij traden op in Tilburg,
Heerlen, Eindhoven, Den Bosch,
Breda, Nijmegem en Amsterdam.
Degroep telt zeven man: pianist, solo-
gitarist, saxofonist, drummer,
bassist-zanger en twee percussionspe
lers.
Zij brengen voornamelijk Zuidameri
kaanse muziek, soul en populair.
Popgroep Zimmerman heeft in Tilburg
al vaker opgetreden en roept bij velen Speciaal voor
nogal swingende herinneringen op. Jaar
in Tilburg nog wil horen zal hun single da® a^’’
moeten kopen.
Enkel? van hun nummers zullen ge- teresseer er
zongen worden door gastzanger Rocky Komen
Louis. Aanvang negen uur. Goirkestraat
beginnen zich weer te verheugen in de
belangstelling van het publiek en dat is
niet alleen maar terecht. De byzantijnse
muziek heeft voor onze oren iets exo
tisch, maar voor de meesten is grego
riaans nog te dichtbij in het verleden om
daarvan de specifieke kunstwaarde
te ervaren.
Er werd trouwens vroeger vaak zeer
slecht gregoriaans gezongen. In de
Westeuropese muziekcultuur ligt het
gregoriaans aan de ontwikkeling ten
grondslag. Het is een mengvorm uit
joodse, griekse en romeinse gezangen
ontstaan rond het jaar 300. De grieks -
joodse invloeden waren vrij zeker
christelijk geënt, toen echter Paus
Gregorius opdracht gaf de kerkmuziek
in de westerse wereld te codificeren,
bleek, dat de oude traditionele ro
meinse melodieën voor een deel in de
nieuwe christelijke liturgie werden
overgenomen. Door de systematiek
Tilburg, van deze verzameling ontstond één
Bosch, stijldie als voornaamste kenmerk had
het vrije rhytme, melodieën o
bouwd in groepen van twee en
tonen in vrije afwisseling. In de
ziening, die in de Twintigste eeuw
door de Benedictijnen van de Franse
abdij Solesmes werd vervaardigd,
gold, dat alle tonen even lang gezon-
•len gen werden> waardoor de uitvoering
Zjj een statig karakter kreeg. Latere stu-
dies trekken deze rigoureuze voor-
schriften'echter weer in twijfel en ko
men tot de bevinding, dat de bel canto
mogelijkheden van het gregoriaans
toch groter zijn, vooral in de soli, dan
de stellingen van Don Moquereau sug
gereren. Waarom immers de verschil
lende notaties van de noten in de mid
deleeuwse handschriften als ze alle
maal toch hetzelfde moeten worden
-voerd. In dit verband zou men te
l._.men gaan, menen musicolo
gen bij de Arabische traditie, waar be-
deaal