el I f 1,25 1,79 mg BR. Max Collie Rythm Aces Zondag 11 april aanvang te 14.30 uur I r 2 Hail Urbanus van Anus-show, f 3485.- KEESSMITS Ófe S “7 Gregoriaanse kerkzang unicum in muziekliteratuur vrijdag 9 april, 21.00 Nog drie keer Globe met «Lulu» in Stadsschouwburg Donderdag 8 april 1976 pagina 13 DE TILBURGSE KOERIER iteiten. en 69,— <EN IN EN lindst TREFSENTRUM POSJET 11. dndbergh piano's gon hij m tak in die tijd in -New 0 Lee Konitz voor Ohm in Old Fashion Passie-Paasconcert en Zimmerman Modern ballet EPTOPPER seagull naaicentrum ng 63 tilburg tel: 434325 VOO GOE w Jan Morks met New Orleans Syncopators a.s. vrijdagavond in jazzclub Old Fashion Trio Hans van Oers naar KRO Disco Posjet, zaterdag 10 april, 21.00 uur St.-Annaplein 16 Tilburg - Tel.: 430617 1ELPEN lelpen! /eren van pas jes enz. Set a sn, heb- let zich- kop PEL ook 5 kerk vono tien. Juliana van Stolbergstraat 7 en 25 Telefoon 013-420986 1 X» in expres piano- en oord. SONATINA 7 1/4 oktaaf - mat noten uitvoering H: 100 cm B: 145 cm D: 52 cm ook leverbaar in eiken naat- een iMax end ie sir en □op VE aanta de Katho- een instel- naast nformatie te ver- i over allerlei zaken, die direkt muziekhuis «Lulu» leefde i, van de? trouwe ’orias De t avonc Het trio brengt eer eigen composities, programma spelen zij s Reeds eerder hebben gemaakt. Binnenkort Peter Van den Hout - nieuw programma tste keer ses- Pasen zullen konserten, ts gaan vin- Speciaal adres voor exclusieve fietsen Af v. d. kerkhof IW naaicentrum besterdrinc S Dubbelkonsert, Pa Tin Pret eerst nog iet sextet ■akers en Verdere Hem van en Arjen «oral in- ting; alt- trompet rokken te z stukken rchen xiie middags z gende wet formet Dinsdag zal voor de laats sion op die dag zijn. Na l sessions, afgewisseld met l eveneens op maandag plaats den. janus van Anus hele- :rbeterlijke lolbroek, r niet mist als hij in Alan Berg schreef de opera Lulu, die in 1967 in het Holland Festival wérd opgevoerd. In 1937 werd Lulu ver- I I I I I I 2,95 1 jelique it 236 n Tilburg g onderwerpen aan e op het raakvlak js en maatschappij liggen, in de vorm van lezingen, sen, tentoonstellingen, indeIJr?etc... Daarnaast tudium Generale expo- istieke vlak, muziek- en ■lingen, enz... Pa Tin Pret, besta aar. Zij traden op in Til Eindhoven, Den In de winter van 1954 om precies te zijn in de maand december werd The New Orleans Syncopators opgericht. Na eindeloze repetities en vele vrije uren, ja, zelfs veel vrije dagen, kwam er langzamerhand een fijn oude stijl kinderen van 10 t/m 16 i Sylphide per 1 mei a.s. :n nieuwe Cursus jazz - bal- ilangsteïlenden wordt vrij- i.s. van 18.00 uur tot 19.00 gehouden. Geïn- i gratis naar deze Sylphide, :l. 435638. Het stuk is ontstaan uit twee we van Wedekind: «Erdgeist» en Büchse der Pondora.» Het is een blijspel, maar het zit wel vol met komi sche momenten. Het is geen drama, maar er zitten ontroerende scènes in. Het is modern toneel, terwijl het stuk al in 1892 werd geschreven. Het is schokkend, griezelig en amusant. 120, Tilburg, en bij Jan Rensen. Piron- straat 27, Tilburg (421106). Aanstaande maandag volgt ei het uitgestelde korisert van h< rond Hans Dulfer, Boy Raaimaker Bob Driessen (DDR-sextet). leden van de groep zijn Will Manen, Rob Verdunnen Gorter. Deze kombinatie is voor teressant vanwege de bezetting sax, tenorsax, trombone en tiv bij slagwerk en bas. Het trio Hans van Oers zal zaterdagavond 10 april een K.R.O.-radio. De opname wordt gemaakt in de grote a.s. zal daar een muzikaal programma plaatsvinder gelegenheid van het aanbieden van een bedri des Heils voor het stichten van een ontwenr opnamen zullen rdprogramma «Zin brengt een licht klassiek Het is een gr‘ al sinds anüv i zij voor de K.R. zullen zij n gitaar en He <Sonopoëzie». Waar de pre plaatsvinden is nog niet Zondagmiddag 11 april is er s middags nog een openbare repetitie van Zim- uitgevoerc merman en Posjet, iedereen mag daar rade kunt komen kijken en luisteren. >ril 1976 pagina! 12 Zollie Rythm Aces in Old zondagmiddag. Geopend Voorverkoop in Old jazz-orkest vain de grond. Na enkele jaren, nadat er steeds meer gearran geerd werd, kwamen zelfs eigen com posities die verschenen zowel in binnen- en buitenland en werden The New Orleans Syncopators een veel Het combo Pa Tin Pret bestaat nu ruim drie jaar. Zij traden op in Heerlen, Eindhoven, Den Breda, Nijmegem en Amsterdam. De groep telt zeven man: pianist, sologi- tarist, saxofonist, drummer, bassist- zanger en twee percussionspelers. Zij spelen voornamelijk Zuidamerikaanse muziek, soul en pop. Popgroep Zimmerman heeft in Tilburg al vaker opgetreden en roept bij veler nogal swingende herinneringen op. Zij brengen 10 april een geheel vernieuwd repertoire, waarvan enkele nummers zullen worden gezongen door gast- zanger Rocky Louis. Wie Zimmerman na zaterdag nog in Tilburg wil horen, zal hun single moeten kopen, dus geef jezelf de kans ze nog een keer live te zien in Posjet. durende akt waarin geen enkel liedje zou voorkomen, het publiek te spoe dig erg vermoeid zou raken. Zo komt het dat Urbanus vaak naar zijn gitaar grijpt en een liedje zingt. Voor dit zanggedeelte bleven zelfs een paar nummers gespaard uit zijn eerste show. De «echte» van Anus zien we pas volledig in zijn element tijdens zijn «slappe - lachmarathon» wanneer hij het droogkomisch heeft over aller hande dingen, gebeurtenissen en toe standen van alledag. «Ik herinner het me nog zeef goed», zegt Urbanus zelf, «het begon feitelijk allemaaf negen maanden voor mijn ge boorte ik ging met mijn vader wande len naar het bos en kwam met mijn moeder terug» Dat typeert Urbs maal: een onver zorg dat je hem Posjet komt. Het Zuidelijk Toneel Globe speelt za terdag 10, zondag 11 en donderdag 22 april «Lulu.» «Lulu» werd geschreven door Frank Wedekind. Regisseur is Adrian Brine. Met medewerking van: Canci Geraedts, Mart Gevers, Lo van Hensbergen, Hans Hoes, Henk Rig- ters, Theu Boermans, Jan - Anne DrenthBob GoedhartEvert Hóltzer, Teuntje de Klerk, Anna Korterink, Henk Molenberg, Huib Rooymans, Will van Seist, Dick Scheffer, Peter Stam, Anna van Beers, John Raayma- kers. Poppenkast met limonade in ’het Stadsschouwburg In de serie «Poppenkast met limonade» komt zaterdag om 14u.3O Poppenthea ter Bert Plagman met het poppenspel «De Flitskist.’» Als de spanning op het rse ope- hoogst is, is er een glaasje ranja met een rietje. Hier volgt een korte inhoud van het spel De Flitskist.» In de elektrische poppenkast vertovert tovenaar van Wurzelstock zich, omdat hij door de andere poppen geplaagd wordt. De tovenaar wordt levensgroot en om te bewijzen dat hij een goed to venaar is, wil ie alles wat er maar te toveren valt kunnen toveren, maar daarvoor moet hij eerst 100 jaar wor den. Met behulp van de flitskist tovert j zich in razend tempo ouder en maakt in verschillende fases de voor- en nadelen van ouderdom en jong zijn mee. Maar wanneer hij dan eindelijk alles kan wat hij wil kunnen en honderd is, is zijn liefste wens toch terug in de poppenkast weer pop te worden... filmd door G.W. Pabst. Frans Wede kind is het meest bekend als de schrij ver van het toneelstuk «Frühlingser- wachen» (Voorjaarsontwaken). De poëtische warmte die als het ware uit sommige liedjes van Urbanus van Anus straalt, wisselt sterk af met mo menten van heelwat scherpere humor. DoCh deze Vlaamse volkscabaretier beseft heel goed dat met een twee uren Eerste lustrum «The Avalons» «The Avalons» willen dit gebeuren niet in stilte voorbij laten gaan en houden daarom een dansavond voor fans, vrienden en bekenden op vrijdag 16 april 1976 in bar-dancing „de SCHOL»Hooghoutseweg 9 (naast de spoorlijn) te UDENHOUT. Aanvang ongeveer 21.00 uur. Op 21 april 1976 is het vijf jaar geleden dat orkest «THE AVALONS» voor het eerst optrad. Deze vijf jaar zijn voorbijgegaan zonder noemenswaardige leden veranderingen. Het repertoire van The Avalons is nog steeds «all-round» en voor elk wat wils. Ze hebben dan ook gespeeld op dansavonden, gehuwdenbals, zilveren en gouden bruiloften, trouwfeesten en niet zo lang geleden nog voor een 100-jarige. Op de foto zittend van links naar rechts: solo-gitarist en zanger Cees Smeekens, drummer en zanger Cees van Berkel, bas-gitarist en zanger Ad Smeekens en staande: saxofonist en organist Henny Weeterings. Op 19 april, tweede paasdag, zal in Old Fashion een optreden plaats vinden van het fameuze kwartet van Lee Ko nitz. Deze alt-Saxofonist (uit Amerika) zal begeleid worden door Dave Raney (gitaar), Peter Ind (bas) en Al Levitt (drums). Alle vier zijn zij volgelingen uit de zgn. Lennie Tristano-school waarin o.a. oosWarne Marshe te vin den is. Dit houdt o.a. in dat zij een stijl vertegenwoordigen die een recht streekse schakel genoemd kan worden noten vrijer mag tussen de oude-stijl-jazz en de moderne Dit konsert begint om 22 uur. jazz. Voor liefhebbers van beide rich- Het konsert van Lee Konitz zal ’s tingen moet dit dus een zeer interes- middags zijn, maar daar wordt vol- sant konsert worden. De toegangsprijs gende week uitgebreider over geïn- laag gehouden voor le- formeerd. den van Groep Ohm én voor leden van Dinsdag zal voor Old Fashion oude stijl, geldt een prijs sion op die J- van f 5,-^. Niet leden betalen f 7,50. Reserveringen kunnen al gedaan wor den bij «Old Fashion», Heuvelring opname maken voor de te kerk in Vianen. Zaterdag cus. en om 20.00 uur. Dit is ter Parij rag door de Lions-Club aan het Leger mingsoord voor alcoholisten. op de daaropvolgende dinsdagen in het K.R.O.- in Muziek» op de radio worden uitgezonden. getinte improvisatiemuziek. Alle werken zijn greep uit hun programma «poetical jazz». Dit nderhalf jaar in schouwburgen en culturele centra. LO.-radio opnamen uit hun programma met hun trio, bestaande uit Gerry Stoop - fluit, lans van Oers - piano, dan ook uitkomen met hun iremière van dat programma zal :t bekend. is een beeldschoon meisje, dat in het Duitsland van het begin van deze eeuw. Iedereen sprak over haar, want het was een mannenver- slindster. In het stuk ziet U haar in haar prille jeugd, op het toppunt van haar roem en in haar bittere nadage" In het stuk zijn alle facetten van h.. Hateg theater opgenomen: klucht, satire. circus, show, tragiek en humor. lets over de schrijver. Frank Wede- kind (1864-1918) was de zóón vaneen Duitse dokter en een Hongaars razangeres. Hij begon zijn loopbaan als journalist, vervolgens was hij enige jaren publiciteitschef van de Zwitserse Maggi - fabriek en daarna trok hij door Europa als administrateur van een cir- '”,s. Hij woonde in Londen en Ihter in arijs. Daar begon hij zich aangetro voelen tot het theater en ging van Ibsen voordragen. In Münc* ontmoette hij Frieda Strindberg, aan het scheiden was van haar echt noot August Strindberg, en Wedek een zoon schonk. Hij schreef toneel stukken en kabaretteksten. van Goede opgezet door een ot samen werkende nfortkerk aan de Co- ;n uitbeelding gaan :t boek «Jonathan Li- jull» van Richard Bach. lefhebbers wel weten Diamond daar mu- sen hiernaar luisteren, fraaie L.P. uit- den later toen de Band De uit Australië afkomstige trombo nist Max Collie formeerde zijn Band in 1966. En zoals te verwachten viel, be- hij met moeilijkheden: het publiek „d was niet meer geïnteresseerd in New Orleans Jazz. Maar reeds in 1970 kon men via de B.B.C. en I.T.V. het geluid horen van Max Collie’s Band zoals hij nu nog bestaat. Optredens in grote jazz-clubs en reeds een tournee achter de rug in Holland en Zwitserland. Hun eerste optreden tijdens het New Orleans Jazz-festival in Hamburg gaf hen de titel «The Hof Jazz Meeting». Een van de bekendste platenms schappijen in Duitsland maakte L.P. van het hele programma van N Collie en deze L.P. werd snel een «best seller». Zij verplaatsten hün «hoofdkwartier» naar Londen waar zy in Londens meest spectaculaire disco theek «Trafalgar» tijdens de lunchu- ren op zondag hun concerten gaven, in het begin kwamen slechts enkele men- - -'uisteren, maar zes maan- uv. .«■<-. ^«..d ook 's zaterdags in de discotheek te beluisteren was, is het bezoekersaantal opgelopen tot maar liefst 700 per session. Ongeloof lijk in zo’n korte tijd! Hier in Engeland werd ook een L.P. gemaakt van Max Collie: «Battle of Trafalgar». Zes weken trokken zij door de States, zij speelden in alle «first-class» jazz-clubs ejt het meest opwindende van alles was, dat zij niet alleen een paar avonden in de New Orleans Jazz Club speelden maar ook een hele week in Bourbon Street. maakten ze tournees in en hadden twee volge- maanden in Engeland, zij de- landen aan in 66 «lijdensda- enbare les f-u :n kunnen grat kijken. Studio it 81, Tilburg. Tel halve vrij - rhytmisch de muziek ook ten.aartzien van de worden opgevat. Wat daarvan zij, tijdens dit Passie- en Paasconcert kunnen de bezoekers in elk geval vaststellen, dat het gregoriaans is biezonder k zonder twijfel een hoogtepunt betekent in de ontwikkeling van de éénstemmige muziek, wat pas in de elfde eeuw lang zaamaan begon over te gaan in vroege meerstemmigheid. Op Palmzondag, 11 april a.s., wordt in de kerk van ’t Heike een Passie- en Paasconcert gegeven door het Tilburgs Byzantijns Koor, o.l.v. Fr. Frederico van Dongen en het Tilburgs Grego riaans Koor, o.l.v. Ko van Geldrop. Het concert begint ’s middags om half vijf. Deze traditionele kerkmuziekvormen gevraagd orkest. The N.O. Syncopa tors kregen hun grootste bekendheid door twee ontzettend fijne platen, nl. de wereldberoemde singles «Midnight in Moscow» en «Washington Square». Na verloop van tijd brachten zij een vrij groot aantal langspeelpla ten op de markt. In 1961 werden zij winnaars van AVRO’s jazz - competi tie. Ook maakten ze een geweldige langspeler met Europa’s Number One Jazz - vocalist Beryl Bryden met nummers als: I’ve got the blues, Some of these days, After you gone en Doc- ter Jazz. Tot zelfs viermaal toe werden zij le prijs - winnaars van het Grand PriX d’Excellance te Brussel en maakten vele reizen door Duitsland, Oosten rijk, Ierland, België en Frankrijk. Het 21-jarige orkest, tesamen met Jan Morks (van de Dutch Swing College Band) is zeer zeker de moeite van I het beluisteren waard is. I Met George Kaatee’s New Orleans Syncopatorsbelooft het vrijdagavond I 14 november a.s. een prettige jazz - I meeting te worden in jazzclub Old I Fashion. le vorm Week-viering is o; groep enthousiast jongeren in de Monf rellistraat. die eer. geven van het vingstone Seagu Zoals muzieklk componeerde Neil ziek bij, waarvan een kwam. Het verhaal gaat over een meeuw, die, anders dan zijn soortgenoten op avon tuur ging en een nieuwe wereld ont dekte, wat lang niet in elk opzicht in goede aarde viel. Profeten, idealisten en eigenlijk iedereen, die de dingen niet aanvaarden wil omdat ze nu een maal zo zijn of zo gezien worder ben altijd dat conflict zowel me zelf als met hun omgeving. Dit gegeven is vrij verwerkt i sie. dans, dia’s, belichting, r- - fluitmuziek en gesproken woord. Een In die tijd magnifieke affiche ma^kt het publiek Duitsland op dit gebeuren attenfen zo zal het dan boekte ook wel druk worden in de Monfort- den 32 k op donderdagavond en vrijdaga- gen», id 15 en 16 april, telkens om half Buiten alle hysterische avonden in jazz-clubs gaven zij meer dan honderd radiointerviews en 4 t.v.-shows. I Terug in Engeland was inmiddels hun Studium Generale succes verdriedubbeld en in de zomer van 1974 zag men hen dan ook druk organiseert bezig om alle fans gelukkig te houden. Frankrijk toonde ook haar interesse en Ponavond - werd toegevoegd aan hun «continen- tal tours» lijst. Waar zij ook kwamen, Het Studium Generale van de Katho- het publiek was altijd entousiast als lieke Hogeschool Tilburg is een instel- het geluid hoorden van( Max Collie ling, die tot doel heeft studenten naast Rythm Aces, binnenkort ook te beluis- I hun eigenlijke studie informatie te ver- teren in vele plaatsen in Nederland L schaffen over allerlei zaken, die direkt o.a. in TILBURG in Jazzclub The Old ofindirekt met het onderwerp van hun Fashion. g stqdie te maken hebben. Dus Max Colli* i Bovendien worden onderwerpen aan Fashion, zondagn p’ de orde gesteld, die op het raakvlak vanaf 14.00 uur. V< van onderwijs en maatschappij liggen. Fashion. i - Dit gebeurt J- K CBl-I films, kursussc •A uitgave van bun. Tl verzorgt het Stv .^1 sities in het artist theatervoorstelli Het Combo Pa Tin Pret, bestaat nu ruim driejaar. Zij traden op in Tilburg, Heerlen, Eindhoven, Den Bosch, Breda, Nijmegem en Amsterdam. Degroep telt zeven man: pianist, solo- gitarist, saxofonist, drummer, bassist-zanger en twee percussionspe lers. Zij brengen voornamelijk Zuidameri kaanse muziek, soul en populair. Popgroep Zimmerman heeft in Tilburg al vaker opgetreden en roept bij velen Speciaal voor nogal swingende herinneringen op. Jaar in Tilburg nog wil horen zal hun single da® a^’’ moeten kopen. Enkel? van hun nummers zullen ge- teresseer er zongen worden door gastzanger Rocky Komen Louis. Aanvang negen uur. Goirkestraat beginnen zich weer te verheugen in de belangstelling van het publiek en dat is niet alleen maar terecht. De byzantijnse muziek heeft voor onze oren iets exo tisch, maar voor de meesten is grego riaans nog te dichtbij in het verleden om daarvan de specifieke kunstwaarde te ervaren. Er werd trouwens vroeger vaak zeer slecht gregoriaans gezongen. In de Westeuropese muziekcultuur ligt het gregoriaans aan de ontwikkeling ten grondslag. Het is een mengvorm uit joodse, griekse en romeinse gezangen ontstaan rond het jaar 300. De grieks - joodse invloeden waren vrij zeker christelijk geënt, toen echter Paus Gregorius opdracht gaf de kerkmuziek in de westerse wereld te codificeren, bleek, dat de oude traditionele ro meinse melodieën voor een deel in de nieuwe christelijke liturgie werden overgenomen. Door de systematiek Tilburg, van deze verzameling ontstond één Bosch, stijldie als voornaamste kenmerk had het vrije rhytme, melodieën o bouwd in groepen van twee en tonen in vrije afwisseling. In de ziening, die in de Twintigste eeuw door de Benedictijnen van de Franse abdij Solesmes werd vervaardigd, gold, dat alle tonen even lang gezon- •len gen werden> waardoor de uitvoering Zjj een statig karakter kreeg. Latere stu- dies trekken deze rigoureuze voor- schriften'echter weer in twijfel en ko men tot de bevinding, dat de bel canto mogelijkheden van het gregoriaans toch groter zijn, vooral in de soli, dan de stellingen van Don Moquereau sug gereren. Waarom immers de verschil lende notaties van de noten in de mid deleeuwse handschriften als ze alle maal toch hetzelfde moeten worden -voerd. In dit verband zou men te l._.men gaan, menen musicolo gen bij de Arabische traditie, waar be- deaal

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1976 | | pagina 13