■K II I ï.oo t tiK I WAT KRIJGEN WU NOU...? IN DE STADSSCHOUWBURG )R I p lli^' ifc Vlaams toneel: «Slaat op de Lachen, gieren, brullen bij Karnavals - kzen r in Kultureel Sentrum Dance Theatre Commune London 23,20 trommel» «Kom van het dak af» Liefdesdrama «Bloedbruiloft» Charles Austin/Joe Gallivan te gast bij Old Fashion iigrdep anml Unieke ekspositie Chinese grafiek middag voor de bejaarden Nogmaals Zuidelijk Toneel «Globe» met «Droomspel» door «Theater» Franse salon ebruari 1976 pagina DE TILBURGSE KOERIER Donderdag 12 februari 1976 pagina 9 0 BR. liteiten. en 69,— KEN IN LEN JE TIE ITRALE Tel. 424020 geer ties, j leven en vorn :yclopedie vt zijn e dra weg plaat laags >uden. 1 N BEWAREN MCIHDNV13B Internationaal folkloristisch danstheater Pauze-concert met de harpiste Theresia Rieu der merk aat delig armale ban- jgligging St.-Annaplein 16 Tilburg - Tel.: 430617 sr veel in id hun ïze k< i een i zelfst i voor rlines ;n het <baar. :kema Andret ta Meulman, Jan van Jan Gorissen, Hans im Peters. genlaan 19, van 19 is gratis toeganke- >r het Me- kwam tot [OP PE Uit onze kollektie kozen wij deze massief noten salontafel O 110 cm antiek finish 2 lechts 30 per wiel □MAAT sterpubliek staat een rnd te wachten. nog opgemerkt erste resultaat is ngsverband tus- ->odia. Deze tot de Zuid- ïrvice-bedrijf 5l. 013-426207 118.00 uur >t 12.30 uur VOO GDE W j’s Theater lag 14 en zc doldwaze Regie: Pierre Laroche. Medewerken den onder andere Nettie Blanken, Fenneken Fockema Andreae, Elise Hoomans, Bea Meulman, Jan Eijndthoven, jwels en Pil In het stuk daalt de godendochter Ag nes af naar de aarde om te zien hoe de mensen leven. Het stuk beschrijft haar pelgrimstocht door het leven en vormt daardoor een soort encyclopedie van menselijk lijden. een van de leegewerkt ..ce, de Ker- Zader Abra- gen te trol igang is gratis. n: «le sexe enragé», «le cinematheq ue tha- i «les souffrances d’un i en Joe Gallivan J-nR~" “27 Af v. d kerkhof l¥ W| naaicentrum besterdring 63 tilburg tel: 434325 die naast tournees langs lemende podia ook een festival tniseren. Deelnemende podia zijn rnhem, Nijmegen, Den zijn Venlo, Tilburg, Boxtel, zen en Sittard. 17 februari zal er voor lief- weer de mogelijkheid zijn aan te doen. Ook toeschou- harte welkom. Met 15 akteurs en aktrices komt het Mechels Miniatuur Teater woensdag 18 februari naar de Stadsschouwburg met het stuk «Slaat op de trommel» van de schrijver Hans Keuls. Dit to neelstuk, dat zowel in België als in Nederland uitstekende recensies kreeg, is gebaseerd op de beelden storm en de onmiddellijk daarop vol gende meedogenloze reaktie van de inquisite. Het werd geschreven in sa menwerking met het Mechels Minia tuur Teatci Keuls is uitgega sche figuren: de quisiteur Titelmanr tze, die tientaller heef L Het Kultureel Sentrum heeft weer een primeur, een unieke verzameling van 74 bladen grafïes werk uit het China van na de Kulturele Revolutie komt 1 naar het Kultureel Sentrum. Deze tentoonstelling opent 6 februari en duurt tot en met 7 maart. Na Til- K burg gaat de tentoonstelling, die lande lijke aandacht trekt, nog naar het Ge meentemuseum te Arnhem, naar de Muzeval in Emmen en naar het Prin senhof in Delft. Na deze tour door Ne- J-"'and gaan de werken naar Scandi- d zij .ook zijn, irtiestièk nivo d worden, die ieke inhoud heb- het rode boekje). treel Sentrum Chinese -kspositie van ek van na de Kulturele Revo- pas na veel besprekingen ambassade deze bladen ter ing voor een tentoonstelling. i uitstekende gebaseerd op de onmiddellijk :nde meedogenloze reakt aisite. Het werd j king met het iter. ?aan van twee histori- e beruchte Vlaamse in- inn, deken van mjaren in Vlaande- :ft huisgehouden en een voor- tderdag 19 februari om 20.30 uur lit het Kultureel Sentrum 4 films Igische regisseur Roland Le- De toegang is gratis. Ims zijn: de la .c ives» en eurtri». ik van Roland Lethem is -J ’’rote liefde kanten daarvan. Zijn films z’j- ook geen alledaagse kost. Ze draai nooit in de bioscopen. Bij daartoe op de laatste cinemanhvoua werd een en ander verhinderd door de filmkeuring. De films, die toch hun wel vinden, hebben op allerlei itsen al veelvuldig opzien gebaard. Nederland de deelner- zal organ.o k'omen uit Arr Bosch, Breda, Eindhoven Dinsdag hebbers de sessie mee wers zijn yan domineertdat van de dromer. Voor hem zijn er geen geheimen, geen in- konsekwenties. geen wetten. Hij oor deelt noch veroordeelt. Hij geeft al leen weer. Uitgangspunt van deze voorstelling is de bewerking van Ingmar Bergmann, die het stuk ontdaar lende en tijdgebor bewerking plaatst het stun. lengde van Strindbergs drama’s, ontdoet het van zijn suele effecten, wat het tot eer kleine zaal-pro<juktie maakt. naar een zo optimaal mogelijke inte gratie binnen de dans van alle andere elementen zoals muziek, elektronica, beeldende kunst, poëzie en film. Verwonderlijk is het daarom aller minst dat dit kollektief regelmatig haar medewerking verleent aan openlucht- konserten. happenings, totaaltheater- voorstellingen en andere bijzondere manifestaties die gespeeld worden waar er maar even plaats of ruimte is. Bovendien heeft het gezelschap een reputatie opgebouwd in vormings en therapeutics werk, zowel in scholen als in wijkcentra door heel Engeland Voor de zesde maal organiseert thea terbureau René Frijters in samenwer king met de direktie van de Stads schouwburg een grandioze kamavals- middag voor de bejaarden. Dat gaat gebeuren op vrijdagmiddag 27 februari om 14.00 uur. Het is gelukt om speciaal quisi voor de bejaarden de Vader Abra- Ron; hamshow naar Tilburg te halen. ren 1 Het Internationaal Folkloristisch Danstheater treedt zondag 15 februari om 14.30 uur op in het Kultureel Sen trum. De toegang is gratis. Het Danstheater brengt een pro gramma met dansen uit heel Europa van de welbewaarde folklore uit de Balkanvia de spectaculaire dansen uit Rusland, tot een dansfeest uit eigen land. De dansers en danseressen ho pen iets van het temperament en de levensvreugde, die kenmerkend is voor de folklore, op de bezoeker over te dragen. Woensdagavond 18 februari wordt in de Studio van de Stadsschouwburg nogmaals het toneelstuk «Droomspel» van August Strindberg opgevoerd door het Zuidelijk Toneel «Globe». De regie is in handen van Ger Thijs. Met medewerking van Femke Boersma, Sacha Bulthuis, Natasja de Klerk, Theu Boermans, Aus Greidanus, Henk Rigters en Henk Uterwijk. Natuurlijk zegt hij «ja» als zijn com pagnon hem komt vragen zijn auto te mogen lenen. Natuurlijk zegt hij ook «ja» als even later die compagnon een ongeluk heeft veroorzaakt en hem vraagt tegen de politie te willen verkla ren, dat Berend zelf de auto be stuurde. En natuurlijk zal hij niet dan «ja» kunnen zeggen wanneer het vriendinnetje van zijn compagnon hem vraagt, of haar kletsnatte kleren bij hem niet even kunnen drogen. Een avondje lachen, gieren en brullen. Het stuk heet en is een droomspel. Strindberg gebruikt de techniek van een droom, waarin alles kan gebeuren en alles mogelijk en waarschijnlijk is. Tijd en plaats bestaan niet. Personen splitsen zich en komen weer bijeen. Maar er is een bewustzijn dat alles «Bloedbruiloft» is het eerste grote liefdesdrama van de vermaarde Spaanse dichter en toneelschrijver Frederico Garcia Lorca. Evenals 1 «Yerma» en «Het huis van Bernarda Eijm Alba» behoort «Bloedbruiloft» tot zijn Paut allerbelangrijkste dramatische werk. Toneelgroep «Theater» speelt het maandagavond 16 februari in de Stadsschouwburg. Het is een liefdesdrama, waarin duide lijk wordt, hoezeer uitgeholde tradi-. ties echte liefde en medemenselijkheid in de weg kunnen staan. Het is het verhaal van een meisje, dat door haar ouders wordt gedwongen met eenjon- juwen van wie zij niet houdt. Op de bruiloft schaakt haar ware, maar inmiddels met een ander ge trouwde, geliefde haar. Wraak kan niet uitblijven. De moeder van de bruidegom, al eerder beroofd van haar man en andere zoons, zal alleen ach- koop terblijven. Lorca heeft de onafwend- iri ’s baarheid van het lot prachtig vorm ge geven in dit sterk geladen stuk, mede door zijn zo prachtige taal. John Lanting’s Theater van de La speelt zaterdag 14 en zondag 15 bruari de doldwaze pretkomedie «Kom van het dak af». Dat gebeurt onder regie van Alexander Doré met medewerking van John Lanting, Arnold Gelderman, Hannah de Leeuwe, Annelies Balhan en Frans Kokshoorn. Het stuk speelt zich af op de zolder kamer van Berend Fris in Amsterdam tijdens een regenachtige, gure avond. Berend Fris is vrijgezel en een echte goedzak. Als hem om een gunst ge vraagd wordt, kan hij niet «nee» zeg gen. En dat zal hem die avond duur komen te staan. riding zijn artistieke kwaliteiten missen, hoe de revolutionair van inhoud zij.ook zijn, aet anderzijds moeten op ad iropa staande werken geweerd zien een verkeerde politie ben (aldus Mao in Sinds 1972 was het Kultur**' in onderhandeling met de Chi bassade over een ekspositie ïuren. Daarnaast neseg raffel tandacht voor de lutie. En i inhoud, stelde de racht bij beschikkit aanstaande burger uit Rijssel, Ogier, die met zijn gehele gezin door Titel- mann op gruwelijke wijze is omge bracht. Daarbij is gebruik gemaakt van de Geuzenliederen uit die tijd, ver taald door Ernst van Altena, die ook tekent voor een aantal nieuwe in de situatie van het stuk gewortelde tek sten. «Slaat op de trommel» door chels Miniatuur Teater kt stand onder auspiciën van het Bel gisch Nederlands Cultureel akkoord. Regie: Tony Willems. Met medewer king van onder andere Theo Hijzen, Jaak van Assche, René Verreth, Su zanne'Saerens, Heddi Suis en Nellie Rosiers. Donderdag 19 februari is het zevende Pauze-concert, georganiseerd door de Stichting Muziek Evenementen Tilburg J- S.M.E.T.). larpiste Theresia Rieu, soloharpiste van het Rotterdams Philharmonisch Orkest en dochter van de bekende Lim burgse dirigent André Rieu, zal het concert verzorgen. Op het programma staan Concert in Bes van G.F. Han del, Sonate in c van J.L. Dussek, Im promptu opus 21 van A. Roussel, Etude de concert en Lolita la danseuse van M. Toernier. Het concert is in de Marana- tha, Prof. Cobbenhagei uur tot 19.45 uur en is lijk. Belgische Eksperimentele Films Done draai van de Belj them. De fik vampire lumus liv oeuf meurtri». Het werk van Roland Lethem is ge specialiseerd op één grote liefde de science-fiction en vooral de gruwelijke Zijn films zijn dan gse kost. Ze draaien 3 pen. Bij een poging derlam tste cinemanifestatie navië. De Kulturele Revolutie 1966 1969) ontketende een herziening van de toen geldende opvattingen over beeldende kunst. Musea en kunstakademies werden gesloten en vele kunstenaars werden beschuldigd van revisionisti sche praktijken. Bovendien deden ge ruchten de ronde dat aan alle artistieke aktiviteiten een eind was gekomen. Dit bleek allemaal niet terecht toen er in 1972 weer in Peking een grote ten toonstelling van hedendaags Chinees schilderwerk werd gehouden. Met uitzondering van een inzendinj van Chinese boeren-schilders op d biënnale van vorig jaar te Parijs is hc voor het eerst dat er in West-Eur revolutionaire Chinese kunst te is. Dit werk karakteriseert zich door ongeëvenaard vakmanschap gebruikte technieken, uitgevoerd in mooie, sprekende kleui is er een even grote aandavm «w. «v revolutionaire politieke i: Kunstwerken hebben geen krac :rken zijn niet gesigneerd en merkten verschillende kunste- i aan één werk. De kunste- ihoort in China niet tot een zo’n ale groep als in de Westerse werkt mee in de fabrieken ierijen om de praktijk van trijd aan de lijve te onder- de zaak met de meest exclusieve stijlmeubelen. Triniteitstraat 17, Den Bosch (dicht bij Casino), tel. 073-123041. GEOPEND: DAGELIJKS VAN 10-18 UUR. VRIJDAGS KOOPAVOND, S MAANDAGS GESLOTEN. Aan die show wordt me< door Vader Abraham, Mieke, misklanten en het grote Vs hamshoworkest. Omdat het een karna- valsmiddag is en omdat het speciaal Ingmar Bergmann, voor de bejaarden is, is de toegangsprijs laan heeft van verve- extra laag gehoudenvijf gulden en drie onden passages. Zijn kwartjes voor het plaatsbespreker st het stuk in het ver- Om iedereen de gelegenheid te bieden kamer- aan kaartjes te komen, start de verkoc- i vele vi- daarvan al op maandag 16 februar. :n ideale morgens om 11.00 uur aan de kassa van de Stadsschouwburg. zamen Dreyfus aanwezig, van oude it nauw verbot ming. Deze A ruimer enige fi luistert maar door een houdende claveci tegenstelling tot een stramme Drey fus, kon de cellist Atmacayan samen met solist Eduard Melkus het geheel subliem versieren, hetgeen leidde tot een spontane juiste opvatting. Het re sultaat is dan ook te prijzen; vrolijke vlotte Italiaanse barokke vioolmu ziek. Afwisseling in tempi maken de sonates van Corelli springlevend. Ook heeft Melkus alles keurig ingekleurd en er een juiste dosering aan gegeven, wat het gebruik van het rubate betreft; alles is netjes geproportioneerd, juist in die delen waar Melkus louter bege leid wordt door een lief klinkend oud orgeltje, een instrument waar Hu- guette Dreyfus soms beter mee uit de voeten kan. Arcangelo Corelli, 1653- 1713, heeft als componist en meester- violist nooit broodwerken behoeven te schrijven. Zijn werkterrein ligt dan ook verre van geïsoleerd waardoor veel van zijn composities, waaronder zijn 12 vioolsonates, vrij toegankelijk zijn voor de massa ten alle tijden. Een fijne plaat, gestoken in een goed ver zorgde hoes met eeA Duitse en En gelse tekst die ter zake is. Persing en opnames van deze plaat zijn van Archiv-qualiteit. Polydor-Archiv 2533 133, solist Eduard Melkus. treden zij regelmatig op met de intentie hen die door miljeu of opleiding niet in een theater komen toch kennis te laten maken met wat de (dans) kuituur het meer genietbaar maken van 1 ven kan doen. Zij hopen de waarder-- begrip van de moderne, «j leren en steeds opnieuw thousiast'te maken om zijn met moderne dans. Bij h - voeringen en lezingen geven zij vendien tekst en uitleg van wat de t schillende moderne choreografen doeld hebben. Nieuw Botenhuis voor Vidar Zaterdag 21 februari zal Drs. J.B.L. Verster, voorzitter van het College van Bestuur, het nieuwe Botenhuis van de Katholieke Hogeschool ope nen. Vervolgens zal de Tilburgse Stu denten Roeivereniging Vidar dit Bo tenhuis in gebruik nemen. De inge bruikname van dit gebouw betekent een waardevolle uitbreiding van de in Tilburg reeds aanwezige universitaire sportstruktuur. Sedert vele jaren had den de watersporters te kampen met een onvoldoende akkommodatie, tot dat de Hogeschoolraad in september 1975 een kwart miljoen voteerde voor de bouw van een Botenhuis. Het pro- jekt werd gekoördineerd door het Bouwburo van de Hogeschool en uit gevoerd door de firma Pellikaan, ter wijl de roeiers van Vidar ook zelf de handen uit de mouwen staken. Ruim een jaar later, in december 1975, werd het gebouw opgeleverd. Het ligt aan de Roeibaan in het Wilhelminakanaal ter hoogte van Rekreatieoord Beekse Bergen. Het rustige roeiwater en het fraaie natuurschoon, maken dat de watersport in Tilburg, met een voor Nederland uniek te noemen akkom- modatie, is verrijkt. Als naar verwach ting de roeibaan in april nog verder verbreed gaat worden, zullen de plan nen om hier een nationaal roeicentrum (vergelijkbaar met Papendal voor de atletiek) te vestigen op niet te lange termijn te verwezenlijken zijn. Ter ge legenheid van het 3de lustrum van de T.S.R. Vidar, die als laatste in de rij studentenroeiklubs werd opgericht, zullen 24 en 25 april a.s. internationale roeiwedstrijden met de Zuidelijke Roeibond georganiseerd worden. In dien de groei van deze vereniging aan houdt zullen zowel de wedstrijd- als de breedtesport, in het nieuwe onderko men volop aan hun trekken komen, Maandagavond 16 1 OldFashjon om hal dat wordt gegeven doo. nut tin (riet-instrumenten) en Joe Gallivan (synthesizer-percussie). Helaas zijn deze Amerikaanse musici nog weinig bekend in Nederland. Zij spelen zeer interessante vormen die him invloed niet alleen uit de jazz hebben, maar ook vooral uit de mo- :rne klassieke muziek en de tra- tionele volksmuziek uit Afrika en zië. Ook spreekt hun verleden als ap-musici natuurlijk mee. eiden speelden veel met soul- uzikanten als James Brown, Wilson Pickett, Chuck Berry, B.B. King en vele anderen. Jazz-ervaring deed Charles Austin o.m. op met Dizzy Gillespie en Can nonball Adderly. Joe Gallivan speelde onder andere met Elvin Jones, Larry Young en de Engels- Iman John Surmann. Sinds 1964 spelen ze samen. Eerst in grotere kombinaties maar meer en meer voelden ze zich muzikaal tot el kaar aangetrokken zodat ze als duo gingen werken en een geheel eigen stijl ontwikkelden. Voor een goed luiste" zeer boeiende avor,u Bij dit konsert kan worden dat het het eer van een samenwerking sen Zuidnederlandse jazz-poi samenwerking zal leiden Stichting Jazz-podia Zaterdag 14 februari om 20.30 uur treedt in het Kultureel Sentrum aan het Koningsplein de Dance Theatre Commune uit London op. De toegang is. zoals vrijwel altijd, gratis. De Dance Theatre Commune werd in 1973 opgericht door Ernest en Ailsa Berk, hun idee achter het oprichten van deze kommune was het formeren van een werkgroep waarbinnen met een zelfstandige inbreng ruimte zou zijn voor alle verschillende theaterdi sciplines en de vertolkers de choreo graaf en de danser, de komponist en de musicus enz. Het gezelschap streeft De werl vaak we naars samen naar befi marginal landen. Hij v en de boerde i am- de klassenstrije Chi- vinden. Zijn medearbeiders zijn zijn kritici en als zij kritiek hebben, wordt dit in de werken gekorrigeerd. Het Westerse idee van kunst er Chinese zijn dan ook onvergelijkl Individualisme bestaat, maar onder geschikt aan de massa en aan de heer sende socialistische ideeën. Dit blijkt duidelijk in de ekspositie de indus trialisatie is een onderwerp dat steeds weer terugkomt, het wordt geëtaleerd als een verregaande zegening blijk- (de S baar bestaat er in China nog niet zoiets **s iuraan als luchtvervuiling. het le- De afgebeelde personen zyn stoer, helfdhaftig en met bijna onchinese ge aring voor en het laatstrekken. De bij de industrie be ne dans te stimu- trokken arbeiders hebben blijde ge- amateurs en- zichten en lijken zich bewust van hun zelf bezig te inbreng in het ortihoogstuwen van hun op- China van ontwikkelingsland tot een i zij bo- land met grote invloed op het wereld- ver- gebeuren. 1 be- Bij de ekspositie is een katalogus ver krijgbaar. Klassieke langspeelplaten Corelli’s vioolsonates De consequentie van authentieke practijkuitvoering van oude muziek is de geboden en gepermitteerde vrijheid die de musici zich terecht toeëigenen als zijnde een logisch geheel. Dit is de basis voor ieder musicus wil de over eenkomstige sferen der composities in de muzikale context gegoten kunnen worden. Met name de Italiaanse vro lijke sfeer bij Corelli, eist een hoge tol wil de uiteindelijke genieting begrijp baar zijn. Dit laatste is bij violist Eduard Melkus, dié de vioolsonates te met claveciniste Huguette en cellist Garo Atmacayan, met name door het gebruik instrumenten en de daarmee onden lagere toonstem- Archiv-opname biedt een gezichtsvermogen, waarbij fantasie verwacht wordt van de raar. De begeleiding is wat stug, dit wordt slechts veroorzaakt zich strikt aan het begeleiden riniste Dreyfus. In NSU >6,00 t 4-5-6 19.00/

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1976 | | pagina 9