■K
II
I
ï.oo
t
tiK
I
WAT KRIJGEN WU NOU...? IN DE STADSSCHOUWBURG
)R
I
p
lli^'
ifc Vlaams toneel: «Slaat op de
Lachen, gieren, brullen bij
Karnavals -
kzen
r
in Kultureel Sentrum
Dance Theatre Commune London
23,20
trommel»
«Kom van het dak af»
Liefdesdrama «Bloedbruiloft»
Charles Austin/Joe Gallivan
te gast bij Old Fashion
iigrdep anml
Unieke ekspositie Chinese grafiek
middag voor
de bejaarden
Nogmaals Zuidelijk Toneel
«Globe» met «Droomspel»
door «Theater»
Franse salon
ebruari 1976 pagina
DE TILBURGSE KOERIER
Donderdag 12 februari 1976 pagina 9
0 BR.
liteiten.
en 69,—
KEN IN
LEN
JE
TIE
ITRALE
Tel. 424020
geer
ties, j
leven en vorn
:yclopedie vt
zijn
e dra
weg
plaat
laags
>uden.
1
N
BEWAREN
MCIHDNV13B
Internationaal
folkloristisch
danstheater
Pauze-concert met
de harpiste
Theresia Rieu
der merk
aat
delig
armale ban-
jgligging
St.-Annaplein 16
Tilburg - Tel.: 430617
sr veel
in
id
hun
ïze k<
i een i
zelfst
i voor
rlines
;n het
<baar.
:kema Andret
ta Meulman, Jan van
Jan Gorissen, Hans
im Peters.
genlaan 19, van 19
is gratis toeganke-
>r het Me-
kwam tot
[OP
PE
Uit onze kollektie kozen wij deze
massief noten salontafel
O 110 cm antiek finish
2
lechts
30 per wiel
□MAAT
sterpubliek staat een
rnd te wachten.
nog opgemerkt
erste resultaat is
ngsverband tus-
->odia. Deze
tot de
Zuid-
ïrvice-bedrijf
5l. 013-426207
118.00 uur
>t 12.30 uur
VOO
GDE
W
j’s Theater
lag 14 en zc
doldwaze
Regie: Pierre Laroche. Medewerken
den onder andere Nettie Blanken,
Fenneken Fockema Andreae, Elise
Hoomans, Bea Meulman, Jan
Eijndthoven,
jwels en Pil
In het stuk daalt de godendochter Ag
nes af naar de aarde om te zien hoe de
mensen leven. Het stuk beschrijft haar
pelgrimstocht door het leven en vormt
daardoor een soort encyclopedie van
menselijk lijden.
een
van de
leegewerkt
..ce, de Ker-
Zader Abra- gen te trol
igang is gratis.
n: «le sexe enragé», «le
cinematheq ue tha-
i «les souffrances d’un
i en Joe Gallivan J-nR~" “27
Af v. d kerkhof
l¥ W| naaicentrum
besterdring 63 tilburg tel: 434325
die naast tournees langs
lemende podia ook een festival
tniseren. Deelnemende podia zijn
rnhem, Nijmegen, Den zijn
Venlo, Tilburg, Boxtel,
zen en Sittard.
17 februari zal er voor lief-
weer de mogelijkheid zijn aan
te doen. Ook toeschou-
harte welkom.
Met 15 akteurs en aktrices komt het
Mechels Miniatuur Teater woensdag
18 februari naar de Stadsschouwburg
met het stuk «Slaat op de trommel»
van de schrijver Hans Keuls. Dit to
neelstuk, dat zowel in België als in
Nederland uitstekende recensies
kreeg, is gebaseerd op de beelden
storm en de onmiddellijk daarop vol
gende meedogenloze reaktie van de
inquisite. Het werd geschreven in sa
menwerking met het Mechels Minia
tuur Teatci
Keuls is uitgega
sche figuren: de
quisiteur Titelmanr
tze, die tientaller
heef
L
Het Kultureel Sentrum heeft weer een
primeur, een unieke verzameling van
74 bladen grafïes werk uit het China
van na de Kulturele Revolutie komt 1
naar het Kultureel Sentrum.
Deze tentoonstelling opent 6 februari
en duurt tot en met 7 maart. Na Til- K
burg gaat de tentoonstelling, die lande
lijke aandacht trekt, nog naar het Ge
meentemuseum te Arnhem, naar de
Muzeval in Emmen en naar het Prin
senhof in Delft. Na deze tour door Ne-
J-"'and gaan de werken naar Scandi-
d zij .ook zijn,
irtiestièk nivo
d worden, die
ieke inhoud heb-
het rode boekje).
treel Sentrum
Chinese
-kspositie van
ek van na de Kulturele Revo-
pas na veel besprekingen
ambassade deze bladen ter
ing voor een tentoonstelling.
i uitstekende
gebaseerd op
de onmiddellijk
:nde meedogenloze reakt
aisite. Het werd j
king met het
iter.
?aan van twee histori-
e beruchte Vlaamse in-
inn, deken van
mjaren in Vlaande-
:ft huisgehouden en een voor-
tderdag 19 februari om 20.30 uur
lit het Kultureel Sentrum 4 films
Igische regisseur Roland Le-
De toegang is gratis.
Ims zijn:
de la .c
ives» en
eurtri».
ik van Roland Lethem is
-J ’’rote liefde
kanten daarvan. Zijn films z’j-
ook geen alledaagse kost. Ze draai
nooit in de bioscopen. Bij
daartoe op de laatste cinemanhvoua
werd een en ander verhinderd door de
filmkeuring. De films, die toch hun
wel vinden, hebben op allerlei
itsen al veelvuldig opzien gebaard.
Nederland
de deelner-
zal organ.o
k'omen uit Arr
Bosch, Breda,
Eindhoven
Dinsdag
hebbers
de sessie mee
wers zijn yan
domineertdat van de dromer. Voor
hem zijn er geen geheimen, geen in-
konsekwenties. geen wetten. Hij oor
deelt noch veroordeelt. Hij geeft al
leen weer.
Uitgangspunt van deze voorstelling is
de bewerking van Ingmar Bergmann,
die het stuk ontdaar
lende en tijdgebor
bewerking plaatst het stun.
lengde van Strindbergs
drama’s, ontdoet het van zijn
suele effecten, wat het tot eer
kleine zaal-pro<juktie maakt.
naar een zo optimaal mogelijke inte
gratie binnen de dans van alle andere
elementen zoals muziek, elektronica,
beeldende kunst, poëzie en film.
Verwonderlijk is het daarom aller
minst dat dit kollektief regelmatig haar
medewerking verleent aan openlucht-
konserten. happenings, totaaltheater-
voorstellingen en andere bijzondere
manifestaties die gespeeld worden
waar er maar even plaats of ruimte is.
Bovendien heeft het gezelschap een
reputatie opgebouwd in vormings en
therapeutics werk, zowel in scholen
als in wijkcentra door heel Engeland
Voor de zesde maal organiseert thea
terbureau René Frijters in samenwer
king met de direktie van de Stads
schouwburg een grandioze kamavals-
middag voor de bejaarden. Dat gaat
gebeuren op vrijdagmiddag 27 februari
om 14.00 uur. Het is gelukt om speciaal quisi
voor de bejaarden de Vader Abra- Ron;
hamshow naar Tilburg te halen. ren 1
Het Internationaal Folkloristisch
Danstheater treedt zondag 15 februari
om 14.30 uur op in het Kultureel Sen
trum. De toegang is gratis.
Het Danstheater brengt een pro
gramma met dansen uit heel Europa
van de welbewaarde folklore uit de
Balkanvia de spectaculaire dansen uit
Rusland, tot een dansfeest uit eigen
land. De dansers en danseressen ho
pen iets van het temperament en de
levensvreugde, die kenmerkend is
voor de folklore, op de bezoeker over
te dragen.
Woensdagavond 18 februari wordt in de Studio van de Stadsschouwburg
nogmaals het toneelstuk «Droomspel» van August Strindberg opgevoerd
door het Zuidelijk Toneel «Globe». De regie is in handen van Ger Thijs.
Met medewerking van Femke Boersma, Sacha Bulthuis, Natasja de Klerk,
Theu Boermans, Aus Greidanus, Henk Rigters en Henk Uterwijk.
Natuurlijk zegt hij «ja» als zijn com
pagnon hem komt vragen zijn auto te
mogen lenen. Natuurlijk zegt hij ook
«ja» als even later die compagnon een
ongeluk heeft veroorzaakt en hem
vraagt tegen de politie te willen verkla
ren, dat Berend zelf de auto be
stuurde. En natuurlijk zal hij niet dan
«ja» kunnen zeggen wanneer het
vriendinnetje van zijn compagnon
hem vraagt, of haar kletsnatte kleren
bij hem niet even kunnen drogen. Een
avondje lachen, gieren en brullen.
Het stuk heet en is een droomspel.
Strindberg gebruikt de techniek van
een droom, waarin alles kan gebeuren
en alles mogelijk en waarschijnlijk is.
Tijd en plaats bestaan niet. Personen
splitsen zich en komen weer bijeen.
Maar er is een bewustzijn dat alles
«Bloedbruiloft» is het eerste grote
liefdesdrama van de vermaarde
Spaanse dichter en toneelschrijver
Frederico Garcia Lorca. Evenals 1
«Yerma» en «Het huis van Bernarda Eijm
Alba» behoort «Bloedbruiloft» tot zijn Paut
allerbelangrijkste dramatische werk.
Toneelgroep «Theater» speelt het
maandagavond 16 februari in de
Stadsschouwburg.
Het is een liefdesdrama, waarin duide
lijk wordt, hoezeer uitgeholde tradi-.
ties echte liefde en medemenselijkheid
in de weg kunnen staan. Het is het
verhaal van een meisje, dat door haar
ouders wordt gedwongen met eenjon-
juwen van wie zij niet houdt.
Op de bruiloft schaakt haar ware,
maar inmiddels met een ander ge
trouwde, geliefde haar. Wraak kan
niet uitblijven. De moeder van de
bruidegom, al eerder beroofd van haar
man en andere zoons, zal alleen ach-
koop terblijven. Lorca heeft de onafwend-
iri ’s baarheid van het lot prachtig vorm ge
geven in dit sterk geladen stuk, mede
door zijn zo prachtige taal.
John Lanting’s Theater van de La
speelt zaterdag 14 en zondag 15
bruari de doldwaze pretkomedie
«Kom van het dak af». Dat gebeurt
onder regie van Alexander Doré met
medewerking van John Lanting,
Arnold Gelderman, Hannah de
Leeuwe, Annelies Balhan en Frans
Kokshoorn.
Het stuk speelt zich af op de zolder
kamer van Berend Fris in Amsterdam
tijdens een regenachtige, gure avond.
Berend Fris is vrijgezel en een echte
goedzak. Als hem om een gunst ge
vraagd wordt, kan hij niet «nee» zeg
gen. En dat zal hem die avond duur
komen te staan.
riding zijn artistieke kwaliteiten missen, hoe
de revolutionair van inhoud zij.ook zijn,
aet anderzijds moeten op ad
iropa staande werken geweerd
zien een verkeerde politie
ben (aldus Mao in
Sinds 1972 was het Kultur**'
in onderhandeling met de Chi
bassade over een ekspositie
ïuren. Daarnaast neseg raffel
tandacht voor de lutie. En i
inhoud, stelde de
racht bij beschikkit
aanstaande burger uit Rijssel, Ogier,
die met zijn gehele gezin door Titel-
mann op gruwelijke wijze is omge
bracht. Daarbij is gebruik gemaakt van
de Geuzenliederen uit die tijd, ver
taald door Ernst van Altena, die ook
tekent voor een aantal nieuwe in de
situatie van het stuk gewortelde tek
sten.
«Slaat op de trommel» door
chels Miniatuur Teater kt
stand onder auspiciën van het Bel
gisch Nederlands Cultureel akkoord.
Regie: Tony Willems. Met medewer
king van onder andere Theo Hijzen,
Jaak van Assche, René Verreth, Su
zanne'Saerens, Heddi Suis en Nellie
Rosiers.
Donderdag 19 februari is het zevende
Pauze-concert, georganiseerd door de
Stichting Muziek Evenementen Tilburg
J- S.M.E.T.).
larpiste Theresia Rieu, soloharpiste
van het Rotterdams Philharmonisch
Orkest en dochter van de bekende Lim
burgse dirigent André Rieu, zal het
concert verzorgen. Op het programma
staan Concert in Bes van G.F. Han
del, Sonate in c van J.L. Dussek, Im
promptu opus 21 van A. Roussel, Etude
de concert en Lolita la danseuse van M.
Toernier. Het concert is in de Marana-
tha, Prof. Cobbenhagei
uur tot 19.45 uur en is
lijk.
Belgische
Eksperimentele
Films
Done
draai
van de Belj
them.
De fik
vampire
lumus liv
oeuf meurtri».
Het werk van Roland Lethem is ge
specialiseerd op één grote liefde de
science-fiction en vooral de gruwelijke
Zijn films zijn dan
gse kost. Ze draaien
3 pen. Bij een poging derlam
tste cinemanifestatie navië.
De Kulturele Revolutie 1966 1969)
ontketende een herziening van de toen
geldende opvattingen over beeldende
kunst. Musea en kunstakademies
werden gesloten en vele kunstenaars
werden beschuldigd van revisionisti
sche praktijken. Bovendien deden ge
ruchten de ronde dat aan alle artistieke
aktiviteiten een eind was gekomen.
Dit bleek allemaal niet terecht toen er
in 1972 weer in Peking een grote ten
toonstelling van hedendaags Chinees
schilderwerk werd gehouden.
Met uitzondering van een inzendinj
van Chinese boeren-schilders op d
biënnale van vorig jaar te Parijs is hc
voor het eerst dat er in West-Eur
revolutionaire Chinese kunst te
is.
Dit werk karakteriseert zich door
ongeëvenaard vakmanschap
gebruikte technieken, uitgevoerd in
mooie, sprekende kleui
is er een even grote aandavm «w. «v
revolutionaire politieke i:
Kunstwerken hebben geen krac
:rken zijn niet gesigneerd en
merkten verschillende kunste-
i aan één werk. De kunste-
ihoort in China niet tot een zo’n
ale groep als in de Westerse
werkt mee in de fabrieken
ierijen om de praktijk van
trijd aan de lijve te onder-
de zaak met de meest exclusieve stijlmeubelen. Triniteitstraat 17,
Den Bosch (dicht bij Casino), tel. 073-123041.
GEOPEND: DAGELIJKS VAN 10-18 UUR.
VRIJDAGS KOOPAVOND, S MAANDAGS GESLOTEN.
Aan die show wordt me<
door Vader Abraham, Mieke,
misklanten en het grote Vs
hamshoworkest. Omdat het een karna-
valsmiddag is en omdat het speciaal
Ingmar Bergmann, voor de bejaarden is, is de toegangsprijs
laan heeft van verve- extra laag gehoudenvijf gulden en drie
onden passages. Zijn kwartjes voor het plaatsbespreker
st het stuk in het ver- Om iedereen de gelegenheid te bieden
kamer- aan kaartjes te komen, start de verkoc-
i vele vi- daarvan al op maandag 16 februar.
:n ideale morgens om 11.00 uur aan de kassa van
de Stadsschouwburg.
zamen
Dreyfus
aanwezig,
van oude it
nauw verbot
ming. Deze A
ruimer
enige fi
luistert
maar
door een
houdende claveci
tegenstelling tot een stramme Drey
fus, kon de cellist Atmacayan samen
met solist Eduard Melkus het geheel
subliem versieren, hetgeen leidde tot
een spontane juiste opvatting. Het re
sultaat is dan ook te prijzen; vrolijke
vlotte Italiaanse barokke vioolmu
ziek. Afwisseling in tempi maken de
sonates van Corelli springlevend. Ook
heeft Melkus alles keurig ingekleurd
en er een juiste dosering aan gegeven,
wat het gebruik van het rubate betreft;
alles is netjes geproportioneerd, juist
in die delen waar Melkus louter bege
leid wordt door een lief klinkend oud
orgeltje, een instrument waar Hu-
guette Dreyfus soms beter mee uit de
voeten kan. Arcangelo Corelli, 1653-
1713, heeft als componist en meester-
violist nooit broodwerken behoeven te
schrijven. Zijn werkterrein ligt dan
ook verre van geïsoleerd waardoor
veel van zijn composities, waaronder
zijn 12 vioolsonates, vrij toegankelijk
zijn voor de massa ten alle tijden. Een
fijne plaat, gestoken in een goed ver
zorgde hoes met eeA Duitse en En
gelse tekst die ter zake is. Persing en
opnames van deze plaat zijn van
Archiv-qualiteit. Polydor-Archiv 2533
133, solist Eduard Melkus.
treden zij regelmatig op met de intentie
hen die door miljeu of opleiding niet in
een theater komen toch kennis te laten
maken met wat de (dans) kuituur
het meer genietbaar maken van 1
ven kan doen.
Zij hopen de waarder--
begrip van de moderne, «j
leren en steeds opnieuw
thousiast'te maken om
zijn met moderne dans. Bij h -
voeringen en lezingen geven zij
vendien tekst en uitleg van wat de t
schillende moderne choreografen
doeld hebben.
Nieuw Botenhuis
voor Vidar
Zaterdag 21 februari zal Drs. J.B.L.
Verster, voorzitter van het College
van Bestuur, het nieuwe Botenhuis
van de Katholieke Hogeschool ope
nen. Vervolgens zal de Tilburgse Stu
denten Roeivereniging Vidar dit Bo
tenhuis in gebruik nemen. De inge
bruikname van dit gebouw betekent
een waardevolle uitbreiding van de in
Tilburg reeds aanwezige universitaire
sportstruktuur. Sedert vele jaren had
den de watersporters te kampen met
een onvoldoende akkommodatie, tot
dat de Hogeschoolraad in september
1975 een kwart miljoen voteerde voor
de bouw van een Botenhuis. Het pro-
jekt werd gekoördineerd door het
Bouwburo van de Hogeschool en uit
gevoerd door de firma Pellikaan, ter
wijl de roeiers van Vidar ook zelf de
handen uit de mouwen staken. Ruim
een jaar later, in december 1975, werd
het gebouw opgeleverd. Het ligt aan
de Roeibaan in het Wilhelminakanaal
ter hoogte van Rekreatieoord Beekse
Bergen. Het rustige roeiwater en het
fraaie natuurschoon, maken dat de
watersport in Tilburg, met een voor
Nederland uniek te noemen akkom-
modatie, is verrijkt. Als naar verwach
ting de roeibaan in april nog verder
verbreed gaat worden, zullen de plan
nen om hier een nationaal roeicentrum
(vergelijkbaar met Papendal voor de
atletiek) te vestigen op niet te lange
termijn te verwezenlijken zijn. Ter ge
legenheid van het 3de lustrum van de
T.S.R. Vidar, die als laatste in de rij
studentenroeiklubs werd opgericht,
zullen 24 en 25 april a.s. internationale
roeiwedstrijden met de Zuidelijke
Roeibond georganiseerd worden. In
dien de groei van deze vereniging aan
houdt zullen zowel de wedstrijd- als de
breedtesport, in het nieuwe onderko
men volop aan hun trekken komen,
Maandagavond 16 1
OldFashjon om hal
dat wordt gegeven doo. nut
tin (riet-instrumenten) en Joe Gallivan
(synthesizer-percussie).
Helaas zijn deze Amerikaanse musici
nog weinig bekend in Nederland.
Zij spelen zeer interessante vormen
die him invloed niet alleen uit de jazz
hebben, maar ook vooral uit de mo-
:rne klassieke muziek en de tra-
tionele volksmuziek uit Afrika en
zië. Ook spreekt hun verleden als
ap-musici natuurlijk mee.
eiden speelden veel met soul-
uzikanten als James Brown, Wilson
Pickett, Chuck Berry, B.B. King en
vele anderen.
Jazz-ervaring deed Charles Austin
o.m. op met Dizzy Gillespie en Can
nonball Adderly.
Joe Gallivan speelde onder andere met
Elvin Jones, Larry Young en de Engels-
Iman John Surmann.
Sinds 1964 spelen ze samen. Eerst in
grotere kombinaties maar meer en
meer voelden ze zich muzikaal tot el
kaar aangetrokken zodat ze als duo
gingen werken en een geheel eigen stijl
ontwikkelden.
Voor een goed luiste"
zeer boeiende avor,u
Bij dit konsert kan
worden dat het het eer
van een samenwerking
sen Zuidnederlandse jazz-poi
samenwerking zal leiden
Stichting Jazz-podia
Zaterdag 14 februari om 20.30 uur
treedt in het Kultureel Sentrum aan
het Koningsplein de Dance Theatre
Commune uit London op. De toegang
is. zoals vrijwel altijd, gratis.
De Dance Theatre Commune werd in
1973 opgericht door Ernest en Ailsa
Berk, hun idee achter het oprichten
van deze kommune was het formeren
van een werkgroep waarbinnen met
een zelfstandige inbreng ruimte zou
zijn voor alle verschillende theaterdi
sciplines en de vertolkers de choreo
graaf en de danser, de komponist en de
musicus enz. Het gezelschap streeft
De werl
vaak we
naars samen
naar befi
marginal
landen. Hij v
en de boerde
i am- de klassenstrije
Chi- vinden.
Zijn medearbeiders zijn zijn kritici en
als zij kritiek hebben, wordt dit in de
werken gekorrigeerd.
Het Westerse idee van kunst er
Chinese zijn dan ook onvergelijkl
Individualisme bestaat, maar onder
geschikt aan de massa en aan de heer
sende socialistische ideeën. Dit blijkt
duidelijk in de ekspositie de indus
trialisatie is een onderwerp dat steeds
weer terugkomt, het wordt geëtaleerd
als een verregaande zegening blijk- (de S
baar bestaat er in China nog niet zoiets **s
iuraan als luchtvervuiling.
het le- De afgebeelde personen zyn stoer,
helfdhaftig en met bijna onchinese ge
aring voor en het laatstrekken. De bij de industrie be
ne dans te stimu- trokken arbeiders hebben blijde ge-
amateurs en- zichten en lijken zich bewust van hun
zelf bezig te inbreng in het ortihoogstuwen van
hun op- China van ontwikkelingsland tot een
i zij bo- land met grote invloed op het wereld-
ver- gebeuren.
1 be- Bij de ekspositie is een katalogus ver
krijgbaar.
Klassieke
langspeelplaten
Corelli’s vioolsonates
De consequentie van authentieke
practijkuitvoering van oude muziek is
de geboden en gepermitteerde vrijheid
die de musici zich terecht toeëigenen
als zijnde een logisch geheel. Dit is de
basis voor ieder musicus wil de over
eenkomstige sferen der composities in
de muzikale context gegoten kunnen
worden. Met name de Italiaanse vro
lijke sfeer bij Corelli, eist een hoge tol
wil de uiteindelijke genieting begrijp
baar zijn. Dit laatste is bij violist
Eduard Melkus, dié de vioolsonates te
met claveciniste Huguette
en cellist Garo Atmacayan,
met name door het gebruik
instrumenten en de daarmee
onden lagere toonstem-
Archiv-opname biedt een
gezichtsvermogen, waarbij
fantasie verwacht wordt van de
raar. De begeleiding is wat stug,
dit wordt slechts veroorzaakt
zich strikt aan het begeleiden
riniste Dreyfus. In
NSU
>6,00
t 4-5-6
19.00/