AUTOGORDELS
STRAK EN ZEKER
4
sa
NMB
’Voor mij waren al die
spaarrentepercentages één pot nat.
^uitblinker Het achtste Kielenbal
in de «Stadssporthal»
’Totdat ze me bij de NMB
wegwijs maakten’.
in
halve
prijs
/EN
Politie gaat strenger letten
op gebruik autogordels
FELS
fel
VIF
De NMB denkt met u mee.
Probeer ’t.
v. d. kerkhof
naaicentrum
besterdring 63 tilburg.tel: 434325
AUSTIN
net als vroeger.
HWIERS
MNH@©FF]
Geen bar-dancingvaartuig
in de Piushaven
1976 pagina 16
DE TILBURGSE KOERIER
Donderdag 22 januari 1976 pagina’17'
Nieuwe campagne van Veilig Verkeer Nederland
Tilburgse karnavalvierder geldt, want op vrijdag 27 februari een bu
CtJnkfi’nrr Uinlonhol Qf Qflccnnrt Ll o I
M
het Kielenbal. Een jury, bestaande uit «Prinsen Carnaval- en
Heuvelstraat 50 - Tilburg
EKEN
:zits-
Ija-
KEN
l»3C«C«S3S3CS3k
4G
n jongerencen-
ruimtelijke uit-
i de
it 3,
'n Produkt van VIF Levensmiddelenfabnek b.v. Heeze N Br.
SPORTCENTRUM
Speciaal adres voor exclusieve fietsen
REPARATIE VAN ALLE MERKEN NAAIMACHINES
W.A. HOLLAND b.v.
Hart van Brabantlaan 100
Tel. 013-422600 Tilburg
13-
21 -
39,—
35-
plein
0193
niet
rijsde
jten
t 30%
TING
Tennisrokjes, jurkjes,
shorts
nu voor de
Dan weet je
toot.
veel
Korvelsev
Telefoon -
Tilburg
i
FIETSEDHUIS
KEES SMITS
qai
iden,
50x110,
115
695,—
5-
zal de
maar
ziende
irden af-
I over dit
:t meer
den dat
trdel een te
he) belasting
:n is het ech-
ii maar met
Wie zich in
De
ger.
bij
NEDERLANDSCHE
MIDDENSTANDSBANK
utogor
inder
gelicht. En dat ten
del zienderogen af
centimeter s[
schappelijk
iber 1975.
an het Trefcen-
:tes, die sinds 1971 tweemaal per
rlichtingscampagnesen wettelijke
in okt<
kennis e
ilisten ten aar
-d, reu, gele
ondje, rood hals-
teef - Wit dwerg-
grijs, zwarte hals-
staat de Tilburgse Stichting «Kielenbal Stadssporthal» weer
voor de taak de inzet van het grote feest te organiseren. Het
wordt nog grootser en gekker dan andere jaren, alle tekenen
wijzen erop. Reeds op 5 februari wordt met het proeftappen
icingvaartuig in
W hun zin krij-
en is de heer C.
■t proberen om in
tie in de vorm van
edrijf op een woonschip op
an de grond, althans vlot te
WIJ Ai Vil VI up. IWVUO VFJJ 1VI71UUI1 trviMV
begonnen. Dat wil zeggen, dat er op die avond biertapwed-
strijden gehouden worden voor de tappers van de 20 bars op
uiteraard ook mensen uit het horecabedrijf zien erop toe, dat
er goed uit het vaatje getapt gaat worden. Het Kielenbal heeft
nou eenmaal de naam, dat er ook voor 6.000 mensen een goed
glas bier uit de veertig kranen kan komen.
’□□□□□□□□□□□□□na
crö F VONDTOmna
VAnimFkPFN
□□cronööTffiQnn
LUST VAN 12 JANUARI T.M. 18 JA
NUARI 1976
Inlichtipo®
Noordh™
halskettinl
ren oorbel
meshorlr
bandje -
meshork
armbanc
steei
vere
steei
naamplat
en mt
«Carnaval begint met het Kielenbal»
is het motto voor 1976 en de Stichting
Kielenbal Stadssporthal staat borg,
dat het een geslaagde start gaat wor
den van het Tilburgse Carnavalsfeest.
n, sport en re-
'6 om 17.00 uur
al) in openbare
van de navol
voorkomen dat automobi-
de driepuntgordel proble-
iden met het strak dr
bijvoorbeeld sommii
••••••••••••••••••••••••••••••e
„Raleigh”
fietsen!
KEES VAN ASTEN
STATIONSSTRAAT 49
Tilburg
e formulieren moeten vóór het in ei-
indom verwerven van de woningen
ij de gemeente worden ingediend. 8
drijf op het water mag ope-
toet ook aan anderen worden
lan hetzelfde te doen. BenW
blijkbaar griezelige vizioenen
i vloot van pleziervaartuigen
die elkaar op het water van de Piusha-
ven met licht en geluid beconcurreren
een ordelijk verkeer
ppers bij de los- en
plaatsen in de weg liggen.
daar zoals gezegd niet Zo’n vaart zou dat wel niet lopen,
blijkt uit een prae - advies argeloze buitenstaander denken,
teenteraad. Het idee op zich als bestuurder moet men een verzi
irdig en er zou vermoe- blik hebben. Inmiddels mag wor
publiek ook wel belang- gewacht, wat de gemeenteraad
bestaan, maar het pro- verzoek van de heer Van de Wiel zal
weten te zeggen.
1020,—
2300,—
520,—
475,—
550,—
1300,—
275,-
2300,—
725,-
895,—
115,-
1300,—
385,—
1500,—
C LOTOX SPORT
.^<4. Besterdplein 7
Tel. 013-432306
van
van
steld, na-
tingscam-
let draag- namelijk vast dat door het gebi
1974 nog autogordels de kans op dodeli,
i mei 1975 bij een ongeval met tenminste 75% af
neemt. Wanneer bijvoorbeeld 209
minder mensen de gord_'.
aldus minister Westerterr>
dit ongeveer 100 dode!..,.,
lukte auto-inzittende méér r_
Daarom ook betekent de huidige
van het gebruik van de autoj
sop jaar
het aan
30
30
30
40
v.a. 59,
50 79
60 110,—
40 55
80 135
Steun bij aankoop eigen woning
De regeling voor de aankoop van eigen gen
woningen met steun uit het Bezits- deelt
vormingsfonds is met ingang van 1 ja
nuari 1976 gewijzigd.
Voor het verkrijgen van een renteloze
lening f 2.400,mogen de verwer
vingskosten voor reeds eerder be
woonde woningen niet meer bedragen
dan f 60.000 (was f 55.000,—) en
voor nieuwe woningen niet meer dan f
90.000,— (was f 80.000,—).
Gemeentegarantie voor
bestaande
eigen woningen
Voor bestaande eigen woningen zal
let rijk, evenals voor nieuwe wonin-
Het gebruik van autogordels neemt af. Het percentage auto-inzittenden mobilisten te stimuleren de gordel te
- Jicht
iragen
De campa_
onder het motto «Autog
en zeker». Uit onderzoek van de
SWOV is gebleken dat slechts een
paar centimeter speling het effect van
de gordel al aanzienlijk doet dalen. Bij
de nieuwe voorlichtingscampagne
wordt onder meer gebruik gemaakt ue r,“*1
dit on- van de resultaten van een onderzoek
SWOV dat het Instituut voor Sociaal - weten
schappelijk en Economisch Onder
zoek (ISEO) in oktober heeft gehou
den naar de kennis eri de houding van
de automobilisten ten aanzien van de
autogordels.
Als coördinerend minister voor de
verkeersveiligheid heeft minister
Westerterp met verontrusting kennis
resultaten van d’*
de SW~
gebruik van
uelijk letsel
te 75% af-
j voorbeeld 20%
ordel gebruiken,
«.terp, betekent
xlelijk veronge-
méér per jaar.
T...* J: huidige da
ling van het gebruik van de autogor
dels op jaarbasis al een vermeerdering
van het aantal doden met meer dan 50.
Wegens de directe consequenties voor
de verkeersveiligheid zullen nu ver
schillende activiteiten worden onder
nomen. Als onderdeel van een toe
komstige gcotere campagne begint jaar
Veilig Verkeer Nederland dezer dagen les d
met een vervolgcampagne om auto-
Een Vif-pudding maak je zelf. Met Vif en
verse melk. Da's lekkerder. Gezonder.
Maak morgen een Vif-pudding.
waarom men vroeger al van Vif gene
Vif-kookpudding (5 smaken) eerlijk,
gezonder.
En. bijna net zo voordelig als vroeger.
vanaf 1 januari 1976 ook I
Inenten in een gemeentelijke
ran tie voor een lening onder mede
band van een polis van levensverze
ring, als het schema van de jaarlijks
door de belanghebbende te betalen
rente en aflossing van die lening een
stijgende ontwikkeling te zien geeft.
Prijzenregen
in de
Kasteelhoeve
Rikconcours op drie achtereenvol
gende donderdagen, nl. 22 en 29 ja
nuari en 5 februari wordt er in de Kas
teelhoeve een rikconcours gehouden.
Het inschrijfgeld voor de drie avonden
bedraagt 3 gulden. Alle avonden be
ginnen om 20.00 uur.
Na afloop van de derde avond staat
vast, welke deelnemers met prachtige
prijzen naar huis gaan. U kunt zich al
opgeven bij de beheerders van de Kas
teelhoeve, Hasseltstraat 256.
Kienen voor de jeugd op zaterdag 31
januari is het van 2 tot 4 uur kienen
voor kinderen tot 12 jaar. Voor drie
kwartjes een hele middag plezier: drie
rondjes kienen om de prachti-
zen, lachen, gieren, brul.--
tator, een beker chocomel. Niemand
gaat met lege handen naar huis.
Bingo op diezelfde zaterdag 31 ja
nuari begint om 20.00 uur een bingo- Blaui
avond in de Kasteelhoeve met ook dit jurk
keer weer een prachtig prijzenpakket.
Binnenkort verwacht er wordt mo
menteel druk gewerkt aan Carnaval en
een concert. Tenslotte zijn er ook al
plannen voor een rommelmarkt in sa
menwerking met belangstellende ver
enigingen. Mensen die al spullen kwijt
willen, worden'verzocht even contact
op te nemen met de beheerders van de
Kasteelhoeve ot met de heer J. de
Bresser, Goirkestraat 164 A.
Bij de gemeenten zijn zowel een
vouwblad met uitvoerige inlichtingen
als aanvraagformulieren gratis ver
krijgbaar.
sportverenigingen, die hun voorver
koopadressen inmiddels voorzien
hebben. Ondanks de hteeds groeiende
kosten, maar mede de suksessen van
voorgaande jaren, is de Stichting
Kielenbal y erin geslaagd de toe
gangsprijs op zes gulden te handha
ven. En van die zes gulden verdwijnen
er dan ook nog onmiddellijk twee in de
kas van de vereniging. De competitie
om zoveel mogelijk toegangsbewijzen
te verkopen is in volle gang, want 20
verenigingen slechts zijn Uitverkoren
een «bar te versieren» in de Stadssport
hal en ook dat is voor de clubkas een
aardige bron van inkomsten.
Ook de B.B.A. stelt weer iedereen in
de gelegenheid op gemakkelijke wijze
de Stadssporthal te bereiken. Vanaf
«Carnaval begint met het Kielenbal» is de slagzin, die voor de 19.00 uur vertrekt er elke vijf minuten
Tilhnruse karnavalvierder peldt. want on vriidap 27 februari een bus richting Goirleseweg en s
nachts rijden tot half vier bussen om
iedereen weer netjes thuis te brengen.
Dus parkeerproblemen opzoeken of
met een stevig glaasje bier op achter
het stuur kruipen is volslagen overbo
dig.
Nachtdienst BBA
Het bier komt dit jaar uit het buiten
land. De Duitse Bierbrouwerij «Dort-
munder Kronen Bier» is dit jaar met de
aangename taak belast de dorstige
«Kielen» met een koel glas «Dort» te
laven. Theater- en Organisatiebureau
Louis Bolsius contracteerde Karna-
valsorkesten uit Breda en Den «Bosch
en garandeert nonstop muziek om de
rondtrekkende groep «Kielen» rond
het podium, «Draaiende» te houden».
De kaartverkoop is in volle gang en
wordt verzorgd door ruim vijftig
Effektief
beschermingsmiddel
Vandaar dat Autogordels - strak en
zeker.« het niotto is geworden van de in
de komende weken te voeren actie, die
volgt op de vorig voorjaar op verzoek
van de minister van Verkeer en Water
staat gevoerde voorlichtingscampagne
Autogordels vast en zeker», ter intro
ductie van de wettelijke draagplicht van
autogordels, die 1 juni 1975 van kracht
werd.
«Bij de huidige stand van de techniek
kan de autogordel gezien worden als het
meest effectieve beschermingsmiddel
voor bestuurders en passi
to's bij verkeersongevallen. Jac..w„_
kunnen en worden in ons land honder
den mensenlevens gered door het dra
gen van gordels, maar dan wel door
iedereen, overal, altijd en op de
juiste manier zo strak mogelijk.
t onaar
bij het p
ling voor bestaan, maar het pro
bleem is: waar moet zo’n schuit lig
gen In de Piushaven is uitgesloten,
omdat deze ruimte is bestemd voor het
lossen en laden van binnenvaartsche
pen op de gemeentelijke losplaatsen.
Er is wel een uitzondering voor woon
schuiten, maar alle daarvoor beschik
bare plaatsen zijn bezet. Inmiddels
heeft de heer Van de Wiel een woon
schip gekocht en hoopte daardoor
voor zijn bar - dancing over de betref
fende ligplaats te kunnen beschikken.
BenW zien dat niet zitten, omdat het
betreffende woonschip maar 14 meter
lang is, terwijl het vaartuig dat de heer
Van de Wiel voor de geest staat 33
meter lang is.
Precedent
De bezwaren van BenW slaan, zoals te
begrijpen is, voornamelijk op het pre-
met
genomen van de
derzoek. Al eerder stelde
vast dat door 1- -‘ -
iels de kans op
jeval me
Wanneer
Op ’n dag, toen ik wat geld van m’n privérekening
opnam, begon de man van de NMB over spaarrente.
Hij had gezien dat er vaak aardig wat geld op mijn
rekening bleef staan.
Volgens hem kon ik over dat geld meer rente
krijgen wanneer ik elke maand een bedrag van mijn
privérekening naar een spaarrekening liet over
schrijven. Met een NMB Spaarautomaat gaat zoiets
zelfs automatisch. En hoe langer je je geld laat
staan, hoe hoger de rente wordt die je kunt krijgen.
Omdat ik op dat moment nog niet wist hoe lang
ik mijn geld kon missen, maakte die NMB-man me
ook nog attent op andere spaarvormen, zoals de
Bonusspaarrekening.Dat heeft-ie me allemaal goed
duidelijk verteld.
Mijn dochter van vijftien bijvoorbeeld gaat nu
Zilvervloot sparen bij de NMB. Dan krijgt ze later
van de overheid een extra premie van io% over
het gespaarde bedrag plus de rente.
Sinds die man van de
NMB me wegwijs heeft
gemaakt, zal niemand mij
meer horen zeggen dat alle
spaarrentepercentages
één pot nat zijn.
De jongste gegevens van een onderzoek van de Stichting
Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV), waaruit blijkt i’
listen het niet zo nauw nemen met de gordeldraagplicht
Nederland (WN aanleiding met een nieuwe campa;
Autogordels - strak en zeker. Want het is niet alk
minder worden gedragen, ook met het strak dragen blijkt de hand te worden
rwijl vastgesteld is dat de beschermende werking van de autogor-
ïfneemt naarmate deze (te) los wordt gedragen. Slechts een paar
speling doet het effect al aanzienlijk dalen, zo heeft de Stichting Weten-
Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOVvastgesteld.
BenW bang cedent: als de heer Van de Wiel zijn
j horecabedrijf op het water mag ope-
VOOT precedent nen dan mov. «uk aa
Er komt geen bar - dancingvaartuig in toegestaar
de Piushaven, als BenW hun zin krij- hebben tl.j-B..
1 een aantal jaren is de heer C. van een vloot van
van de Wiel aan het proberen om in die elkaar op het
Tilburg waterrecreatie in de vorm van ven met licht en
een horecabedrijf op een woonschip op en die zodoende
het kanaal van de grond, althans vlot te van binnenschippt
krijgen. laadplaatsen in de
BenW zijn daar zoals gezegd niet Zo’n v
voor, wat blijkt uit een prae - advies argel
Het ministerie van Verkeer en Water- aan de gemeenteraad. Het idee op zich als b<
staaten Veilig Verkeer Nederland zul- is lang niet
len ook in samenwerking met organi- delijk bij he
saties als de ANWB bij de automobi- stelling
listen aandacht vragen voor het ge- u'
bruik van dé gordel.
De politie zal intensiever toezicht
houden op het nakomen van de draag
plicht. Op initiatief van de Centrale
Verkeerscommissie (CPVC) zal dit
r namelijk bij alle verkeerscontro-
duidelijk worden gelet op het dra
gen van autogordels.
-.ing Wetenschappelijk knoppen op het dashbord niet
dat steeds meer automobi- bereikbaar zijn. Anderen vindt
:ht, zijn voor Veilig Verkeer een strak aangelegde gordel e
jagne te starten onder het motto, ernstige (vooral psychische)
.Heen vast en zeker dat gordels betekent. In beide gevallen ..v
j j ter onjujst de gorcje| dan ir»"
meer speling te gebruiken. WK t
zijn bewegingsvrijheid belemmerd
voelt of lichamelijk ongemak onder
vindt als de gordel strak gedragen
wordt, kan beter een driepunts- of
heupgordel met automaat nemen.
Nogmaals autogordels horen goed
strak om het lichaam te zitten. Altijd
en overal, zowel op lange als op korte
ritten, zowel binnen als buiten de be-
bouwde kom. Tijdens de VVN-actie
«Autogordels - strak en zeker» wordt
dat belangrijke gegeven via een televi
siespel, radiospots en affiches op
nieuw onder de aandacht van’aütomo-
bilisten en hun inzittenden gebracht.
Na de intensieve voorlichting die aan
het publiek is gegeven heeft de Centrale
Politie Verkeerscommissie (CPVC) nog
aangekondigd dat in het gehele land, als
onderdeel van gerichte verkeersacties,
verscherpt gelet zal worden op de nale
ving van de autogordeldraagplicht.
tingen Hoofdbureau van Politie,
ihoekring te Tilburg. Zilveren
ikje met kruisje - 1 pr. zilve-
ellen met witte steentjes - Da-
rloge doublé met bruin leren
- Ovaal klein zilverkleurig da-
loge met stalen band - Zilveren
idje - Zilveren damesring met
entjes waarvan er 2 ontbreken - Zil-
ren broche - Gouden ring met drie
entjes - Zilverkleurig armbandje met
implaatje Fransols- - Bril met
groen montuur - Bril met chroom mon
tuur in groen plastic etui - Portemonnee
donker donkerbruin plastic inhoud,
sleutels, rekening van C v.d. Leest -
Damesportemonnee kleur zwart met
inhoud - Portemonnee bruin inhoud be-
prachtige prij taalpasje - Portemonnee kleur zwart
illen om de imi- met inhoud - Zwarte knipportemonnee
met inhoud - Rozenkrans - Wieldop van
auto - Meetapparatuur waarschijnlijk
voor gas - Groene nylon regenjas -
jw-zwart ski jack - Donkerblauwe
jurk met imitatie bont - Damesparaplu
Rechterschoen met schaats - Blauw-
wit-geel gestreepte wollen sjaal - Rood
damestruitje zonder mouw - Zwart le
ren fietstas - Diplomatentas - 2 x bank
biljet van f 100.-Poes wit met zwarte
vlekken - Verscheidene sleutels en sleu
telbossen - Herdershond, reu, gele
halsband - Straathondje, rood hals
bandje - Dalmatiër,
poedeltje - Bastaard
band.
Veilig Verkeer Nederland
Met de opmerking «autogordels ho
ren strak om het lichaam te zitten» was
20 het beslist eens, was 23% het wel
isagiers van au- mee eens, vond 15% dat het er van af
dien. Jaarlijks hing, was 32% het er niet mee eens en
-- was 8% het er beslist mee oneens. 2%
wist het niet.
De autogordel moet strak zitten
zonder onaangenaam te worden.'Men
bedenke daarbij dat strak geen syno
niem is voor ingesnoerd of vastgebon-
Het geeft te denken dat daarover bij den.
het publiek verschillend wordt ge- Met een strak gedre
dacht. Uit een in oktober vorig jaar blijven de inzittenden
door het Instituut voor Sociaal
wetenschappelijk en Economisch On
derzoek (ISEO) in opdracht van Veilig
Verkeer Nederland gehouden onder
zoek ónder ruim 600 automobilisten is
dat gebleken.
ragen gordel om
van een auto bij
een botsing vast en zeker op hun plaats
z’Ven. jjet gebrujk van autogordels neemt af. Het percentage auto-inzittenden mobilisten te stimuleren dé gordel te
listen1 met de^riepuTtgordeï'proble dat op de buitenweg een gordel draagt, bedroeg in juli j.l. 78%. In oktober gebruiken. Hierbij zal ook aandacht
1» blijkt uil voorlopige cijfers van enquêtes, die de Stichting Wetenschap. iSsêJwoStVdra^'
B pelijk Onderzoek Verkeersveiligheid SWOV houdt naar het bezit en ge- De campagne wordt daarom gevoerd
bruik van autogordels. Door deze enquêtes, die sinds 1971 tweemaal per on(jer het motto «Autogordels - strak
jaar plaatsvinden, kan het effect van voorl'
maatregelen worden nagegaan.
M «Strak en zeker»
Op 1 juni 1975 werd het dragen
autogordels voor vóórinzittenden
personeriauto's verplicht gest
dat daaraan een voorlichtii
pagne vooraf was gegaan. He
percentage, dat in oktober 1
kunnen 28% was, sprong omhoog. In
lijke ga- werd bij proefenquêtes óp de buiten-
tvdever- weg 50% gemeten, in juli mat de
verzeke- SWOV 78%. Voor het dragen binnen
"arlijks de bebouwde kom werd een soortge
lijk effect geconstateerd. Nu blijkt het
gebruik echter in vier maanden tijd
sterk te zijn teruggelopen. Tevens
blijkt de gordel maar al te vaak niet
strak genoeg te worden gedragen. Uit
de juli- en oktoberenqufes blijkt ver
der dat auto-inzittenden jonger dan 24
jaar de_gordel het minst dragen. Ook
komt naar voren dat ervaren autobe
stuurders de gordel minder dragen dan
»enen die weinig rij-ervaring heb-