O zn FILMS en binnenwegjes en er En ze gingen met de ezel over heuvels waren nog geen stoplichten. Oude beeldjes en een wankel stalletje VUGS' KLEDING PARKET LOEREN verschuiving Emmerroutes i.v.m. Kerstmis en Nieuwjaar wa SVEN REPARATIES in 1 uur gereed Q)crenl>os gaau ONS - TRIO wenst U en de UWEN, Prettige Kerstdagen i december 1975 pagina 4 Donderdag 25 december 1975 pagina 5 DE TILBURGSE KOERIER DE DIRECTEUR rrr enkel (sieve er G. de Man-Melis rofite- i op als /ee mensen van twee verliefde oermensen. natuurlijk; de een Receptie: Donderdag 17.00 - 19.00 uur Prettige kerstdagen en ’n Goirkestraat 26 voorspoedig nieuwjaar h en kennissen, Orthopedische schoenen Specialiteit In Duitse herenkleding Maten 44 t/m 662 Eig.; Tomacon b.v. (Dlr. A.F.J. Vugs) Nieuwste modellen ook met schouderriem vanaf 17.95 Molenstraat 128 Tilburg Stadhuisplein 320 Tilburg iergestel 3- 1508 mjL St. Annaplein 14 - Tel. 423692 Leverancier aan alle ziekenfondsen en instellingen Snelle levering woensdag 24 dec. naar dinsdag 23 dec. donderdag 25 dec. naar woensdag 24 dec. vrijdag 26 dec. naar zaterdag 27 dec. woensdag 31 dec. naar dinsdag 30 dec. donderdag 1 jan. naar woensdag 31 dec. Speciaal in steun en gemakschoenen Maat- en orthopedische schoenmakerij Pedicure Steunzolen naar maat Kindercorrecite- schoenen St.-Annaplein 14 - Telefoon 683208 niet. Het s buik, hè n we ;n en EMMERS OP DE GEWIJZIGDE DATA VROEG BUITENZETTEN KNIP DIT UIT INDIEN VOOR U VAN BELANG ’hel in imeri- r huis in Mie overbleef stbeeldjes. Er AMBASSADE nachtfilm GEMEENTE TILBURG Dienst van gemeente-reiniging en vervoer Ter te. weer o[ «Wie? DERIJ IW” W ich al niet illang CHTING EL. 682600 ZAAK :N :h af, of de kinderen «Dat komt van stug. este van ;rote men- i van erge een ponny?» op een ponny.» en toch geen twei :n. Nou en :m, en toen Maar die Na kantoortijd: Tel. 04241-2020 013-42.51.80 HEUVELRING 152 ■nLBURGSPle,n’ Tel. 013-426328 ...tijd :ht uit toch ran hij d; r is hem «l tonnaschermen Jaloezie gordijnen 'cïgordljnen “■■minium horren ■deuren Prijs 37,— 57 Ook Ze. Jaloe Aluminium horren A I 7 O KI Hor-deuren M I— £- XJ IN WINKEL-SHOWROOM Popeye, - ijn rivaal Blut< Jeld in een reC[ j telkens de spina: ook al blijft verder puin achter. LGO THEATER (nachtfilm 24- Rechtstreeks uit fabriek Aluminium jaloezieën Zie enige prijsvoorbeelden Breedte Hoogte 80 100 120 140 160 140 200 160 240 160 De kamer rook naar dennegroen; de kerst boom stond bij het raam en op de grond stonden de dozen met de zilveren ballen, half verhuld in ritselend papier. De drie meisjes zaten er rondom, terwijl mam op haar knieën het tafereel bewaakte. Jaco, de zwarte spa niël, vond het nog het meest opwindend: het rook niet naar iets eetbaars, maar dat kon je nooit weten, dikwijls kwamen uit dozen voor een hond toch interessante dingen. In dit ge val blijkbaar niet; hij snuffelde 'ns onver schillig over de kerstversieringen heen en slenterde toen naar de radiator, waar hij zich met een verongelijkte bons liet vallen, terwijl hij een diepe zucht slaakte. s uitpak- Dit zijn een vader adden nog nog komen, p reis van de .Lhlehem. En nog geen auto's of treinen of ius moesten ze op de ezel rij- maar toch óók uit de hemel, t precies ging, dat weet ik ook ït was een wonder.» ?f je niet te weten at vanzelf.» :ren.» en van de radiator vandaa :r iets voor de dag io die geluiden zinnig slaggever, tevreden van zijn sterft, tij- neemt hij t door zijn volgt diens blijkt dan j te zijn, 'n i met in de hoofdrollen son en Maria Schneider. «En wat zit er in die doos?» vroeg Mea, wij zend op een doos van bruin karton. «Die is zo vies!» Mama keek met een verre blik; de kinderen zagen, dat ze aan vroeger dacht. «Zeker iets van tóén,» stelde Emmy vast, «hoe oud is die doos al?» Marijke, nog maar drie, hoorde «doos» en «oud» en zij was toch al helemaal buiten haar gewone doen, van wege de boom in de kamer en vanwege de mooie zilveren ballen, daar tussen het papier: zó mooi, dat zij begreep dat dit iets voor handen-op-de-rug was. Ze keek alleen maar, vol verwachting wat er gebeuren ging. Hoe een doos oud kon zijn, ontging haar, want iets dat oud was, hoestte. Opa hoestte altijd, en dat kwam, zo had Mea uitgelegd, omdat hij oud was. De hond hoestte, maar soms heette dat blaffen, en daarom was hij misschien niet oud. Of misschien toch? Maar een dóós; kon die hoesten? dat weten, krijgen. dan Joze ('as je ook De Amerjkanen hadden s te doen. Nee, gewoon, natuurlijk. Na de oorlog zovéél worden opgebouwd. toch wel gezien op de tele- ..et oorlog is, wordt alles in sschoten. Nou. en dan bouwen /eer op. Zo blijven ze mooi aan kseweg 10 MHOUT alle maten diverse kleuren 5 jaar garantie -jratis opmeten -r.clle levering «Waarom dóén ze dat eigenlijk, oor log?» Vroeg Mea. «Ja, waarom?» zei Marianne s Emmy dacht altijd liefst het bes de mensen. «Dat is voor gr sen», zei ze. «Die houden «Wat kijk jij sip?» vroeg hij, toen de kinderen in bed lagen. «Hoe moetje ze dit soort dingen ver tellen?» «Och, daar maken ze op manier wel iets van. Wat geleerd hebben, is ook allemaal anders geworden. Misschien geloven zij later weer aan de Messias.» «Ik vind het géén antwoord», zei Ma rianne. Toen Charles, voor ze naar bed gin- De or gen, de kinderbedjes inspecteerde, zei Fleisi hij: «Nou moetje toch hier kijken!» Emmy lag met haar rechterhandje bo ven de deken uit en daarmee hield ze het kindje Jezus vast. En toen Ma rianne haar de 'haren uit de ogen streek, trok ze het mee onder de de ken. «Zo'n kind!» zei Charles. CAMERA I nachtfilm Giulietta van de Geesten Het verhaal van een vrouw, Giulietta, die na enkele jaren van een gelukkig huwelijksleven, bemerkt dat haar echt genoot haar bedriegt. Ze stelt alles in het werk, de liefde van haar man terug te winnen. Haar pogingen brengen haar in een toestand, waar droom en werkelijkheid in één vlak liggen, 'n Film van Fellini, met in de hoofdrol zijn echtgenote Giulietta Masina. HARMONIE Jaws (2de week) De door de publiciteit overbekend ge worden avonturenfilm Jaws gaat zijn 2de week tegemoet. Het gevecht met de bloeddorstige haai houdt iedere bezoe ker ademloos gekluisterd aan zijn ze tel. kantie was. Je moest het wél erg vin den en doen of je geloofde, dat het allemaal echt gebeurd was, en bezorgd kijken als er weer eens werd gezegd: «God-God, wat is er toch 'n ellende in de wereld!» anders werden de ouderen vinnig. Maar oorlog...? Soms, als ze op een weekse dag met mama meere den «zo maar ergens naar toe», zoals dat dan heette, kwamen ze wel eens soldaten tegen, die bladeren op hun helmen hadden en rondhingen bij ijze ren wapens tussen de bomen. Maar als je dan vroeg: «Is dit nou oorlog? dan was het: «Ben je gek! Dat is dienst plicht, kijk ze daar nou maar eens staan niks te doen. En een gèld, dat dat - Op een heel oorlog op de - Waarom is die doos zo vies?» Vroeg Mea. Marianne vroeg ziel het zouden begrijpen, de oorlog», begon ze. «De oorlog?!» Voor de kinderen was oorlog iets van de televisie, waar het iedere avond oorlog was. Meer iets voor grote mensen; zoals kinderen ke ken naar de Dikke en de Dunne, die elkaar met taarten gooiden, zo keken de grote mensen graag naar schieten met kanonnen en vliegtuigen; ze trok ken dan ernstige gezichten, en zeiden: «Ja, ja. het is wat te zeggen!» Maar het eens gewet was altijd alleen in de televisie, en de Tante Riet gewonden waren vrijwel altijd ge kleurde mensen, die, naar gezegd werd, ook nog honger hadden, al leef den ze in een land, waar het altijd va- Marianne, had ze in dank aangeno men; het waren kerstbeel Duits porselijn, met blauwe, veren en gouden lijntjes afgetekend; je zag ze bijna nooit meer. De stal was een ruw getimmerte, na de oorlog had een oom dat "n keer in elkaar geknut seld, maar erg veel verstand van tim meren had hij niet gehad, het was een wankel geval. Het waren mooie porselijnen beeldjes; wit, met maar een paar lijntjes kleur. Niet meer iets van deze tijd... Aan tafel: «Pap, weet jij, wat een wonder is?» «Een wonder? Hoezo?» «Een wonder is iets, wat twee keer tegelijk gebeurt.» «Hè???» «Nou, mam zegt: het kindje werd geboren, en toen kwam hij buik yan Maria. En tegel bracht een engel hem door de de hemel naar beneden. Dat een wonder, hè mam?» «Ja, dat is een wonder.» :ngel «Wij komen alleen maar uitjouw buik, )it is hè? Niet uit de hemel, hè?» «Nee, want de hemel bestaat niet.» Wèl, als het een wonder is, hè mam?» ti «Ja, als het een wonder is wel. Maar i, jullie zijn geen wonderen, jullie zijn gewone kinderen, en als jullie dadelijk zoet gaat slapen, zijn jullie nog lieve kinderen ook.» Dinosaurussen regeerden de wereld. °P’ Een terdoodveroordeeld meisje weet te :id en ontvluchten en wordt in de jungle aan gevallen door monsters, een wurgslang en een vleesetende plant en wordt ten slotte geaccepteerd door de dinosau russen. Deze film uit een lang vervlo gen, voorhistorische tijd weet U te ein de zoon boeien met zi)n gigantische monsters, komt er via natuurrampen en de ontsnappingen Ja, die doos is zeker oud», zei ma ma, «die is nog ouder dan opa. «Vreemd dat zo'n doos altijd de zelfde bleef. Een doos uit de vorige eeuw met zwarte, onregelmatige drukletters «HENDRIKSE - PAAN WINKEL»; wat het bete kende wist ze niet. Maar ze maak ten wel stevig karton, in de vorige eeuw, want die had al dienst gedaan in het gezin van haar overgrootou ders, van wie het weer was doorge- erfd naar tante Riet, die nu al tach tig was, en toen ze vertrok naar het verpleegtehuis, had ze gezegd: «Neem jij die beeldjes maar, jouw kinderen zijn precies in de leeftijd, en dan weet ik tenminste waar ze terecht komen. Je kunt anders ner gens meer op aan, tegenwoordig.» dingen, net als kinderen van lolletjes «Hè?» zei Marianne verschrikt. «Nou ja», zei Emmy, «Pappie houdt van bier, en dat vinden wij vies. En jij rookt toch, en dat vinden wij ook vies. En wij zitten graag in de draaimolen, en jij- zegt, dat je daar misselijk van wordt. Het is allemaal omgekeerd ging ze begeesterd door, toen ze i eens geloofde het allemaal te snappe «Wij houden van spelletjes en lolletj met kussens en zo en wij willen lach en gillen, en grote mensen vinden dat verschrikkelijk en zeggen: «Hou nou eindelijk eens stilNouen zo houden grote mensen van erge dingen, van on gelukken en misdaden en oorlo daar trekken ze sombere gezichte Dat vinden zij nou weer fijn. A. groot zijn, vinden wij dat óók.» «Ja, maar naderhand moet je alles weer netjes opruimen», zei Mea. «Voor mij hoeft het niet. Ik wil er niks mee te maken hebben. Ajakkes, een huis afbranden!» «Ja, maar dat gebeurt niet écht!» gaf Emmy terug. «O nee, en dat huis van Tante Riet dan?» Marianne voelde, dat het de hand liep. Hoe ze de ki verschil tussen moord- halen en moest uitl meer iets x xor de school. Doe jij maar lolletjes», zei ze tegen Emmy. «En nou gaan we de kerstboom aankle den.» «Aankleden?» «Ja, dat héét zo: de kerstboom aan kleden. Kijk, het stalletje zetten we eronder, met de beeldjes erbij en ylan hangen we de ballen en slingers in de boom.» «Waar zijn die beeldjes eigenlijk voor?», vroeg Emmy, ofschoon ze dat met haar zeven jaar allang wist. Maar het was kennelijk een middag voor verhalen en daar wilde ze van profite ren Zo dikwijls hadden ze de kans niet om hun moeder te horen vertellen. Meestal moest ze werken. gelijkertijd NOORDERLICHT (op 24-12) - lucht uit De avonturen van Rabbi Jacob it is toch Louis de Funès komt als rijk Frans industrieel terecht temidden van aller lei alternatieven groeperingen en ak- tiegroepen en weet zich daar alleen staande te houden door de identiteit over te nemen van een rabbi, die een huwelijksplechtigheid van zijn f wil bijwonen. Uiteraard leidt dit tot de dolste verwikkelingen, waar zelfs de ernstige mens geen wijs meer uit kan. Maar dat hindert niet. NOORDERLICHT (op 31-12) Emanuelle Een tot op het bot uitgebi film, gaande over een jonj dat in Bangkok ;e liefdeservaring<*' ;r niet veel te bi Schreuder NTERIEURVERZORGING allemaal kost!» Dat was andere manier erg dan de televisie. «Hoe kan die doos uit de oorlog ko men?» vroeg Mea. «Nou, Tante Riet woonde in Vegl de oorlog. En toen kwamen de Ar ;ldjes van kanen en ze schoten haar rode, zil- brand, en uit de rommel, die o kwam deze doos met kerst was er geeneen stuk.» «Schoten ze haarhuis in brand?» hield Mea aan. 'n Goed verhaal was voor haar nooit weg. «Ja, de Amerikanen. Die kwamen uit België. En Tante Riet woonde met haar kinderen vlak langs de weg naar Uden. En toen de Duitsers terugtrok- ~*“?n ze achter het huis van t een machinegeweer neer, :hoten de Amerikanen het ind.» ze dat dan?» i de oorlog wordt niet gevraagd mag. Dan dóén ze maar.» s dat écht gebeurd?» vroeg imy verschrikt. Ja, daar stond de as; die was erin geweest, iets echts in elk geval wel aan. echt gebeurd.» CAMERA I Frankenstein Junior Dr. Frederick, Frankenstein van Baron Frankenstein, komt er v.u een testament achtér, dat zijn vader een menselijk wezen had geschapen voor zijn dood. De zoon wil zelf ook een mens scheppen. Dat lukt, maar Igor, de gebochelde heeft hem de hersenen van een idioot geleverd. Het gevolg is dat het schepsel uitgroeit tot een mon ster dat de omgeving onveilig maakt. Bovendien wordt het hals over kop «Ze schieten het alleen maar in brand», zei Mea. «Opbouwen doen ze op de televisie nooit. Zeker omdat op bouwen te lang duurt om op de televi sie te laten zien. In brand schieten, gaat vlugger.» AMBASSADE Het Deense sleutelgat Een wonderlijke realistische film waar in filmproducenten op zoek zijn naar een nieuw scenario voor hun volgende pornofilm. Dat moet een film worden van het sexleven van de gewone man Ze trekken een jonge cineast aan die dat zal gaan verwezenlijken, maar als de film gereed is, en wordt vertoond aan de beide filmmensen wordt hij niet geaccepteerd, als zijnde onrealistisch in de zin van Zo leven de gewone mensen niet verliefd op de verloofde van Franken stein. Dan is het gegeven compleet voor een spannende griezelfilm. :erd», in pen. «Och, kir ïtjes kindje Je< :hen mam?» «Ja, óok, Hoe dat p niet. Het «Bij een wonder hoef rlog, en hoe het gaat, dat gaat htenbij. «Er zijn geen wonder. Als wij «Wel als het een verhaal is.» «Goed, we gaan door. Nou en de er1 maakte Maria wakker en zei: «DL een bijzonder kind. Het lijkt nou nog wel niet veel, maar later zul je eens zien. Hij zal precies tegen de mensen vertellen, wat ze moeten doen.» Nou, en daar was Maria heel blij om natuur lijk, maar ze was toch nog blijer omdat het een gezond jongetje was, al had het zijn ogen nog dicht. En ze pakte het gesprek uit aan en zei: «Dank u wel, engel!» En ónderen het toen deed ze er lappen omheen en en griezelver- legde het kindje in het stroo. Kijk, i reportages op de televisie hier, vlak voor de os en de ezel, want tleggen, wist ze niet. Dat was dat is warmer.» «Aten die het kindje niet op?» «Och gek, ossen en ezels believen geen kinderen, hè mam? Die eten hooi.» «Nou en toen ging de engel naar bui ten, en er kwamen nog andere enge len, hier een met een viool en nog een met een fluit, en toen zeiden ze tegen de herders óók, dat Het kindje Jezus een bijzonder kind was en dat ze pre cies moesten doen, wat hij zei.» «En hij kon nog helemaal niet praten!» «Nou ja, later natuurlijk.» «En déden ze het toen?» «Ja, de herders wel.» «En wat gebeurde er?» «Toen het kindje Jezus groot was, zei ken, zetten Tante Riet en toen scl huis in brat «Mochten «Ja, in c of iets n «En is Emm>' doos, v.. was er in elk gev< «Ja, dat is zeker «Hier?» «Ja, in Veghel. Daar zijn jullie wel -eest je weet toch we| waar lamv Riet heeft gewoond.» «Maar die wóónde toch in een huis? Hoe kan dat dan dan, als het verbrand was?» «Maar kind, dat was allemaal toe jaren geleden, toen jullie er nog i waren. Dat hadden ze immers all ipgebouwd.» De Amerikanen?» «Ga toch weg! f wel wat anders de mensen nt moest er Dat heb je toi visie. Als het brand ges ze het we de gang.» ;rwijl Marianne de beeldjes vertelde ze dan ook maar: Jozef en Maria; dat waren e»’ en een moeder, maar ze haGu geen kind. Dat moest n” Maar ze moesten toch op n keizer, helemaal naar Bethl er waren i fietsen, di den.» «Net als «Ja, net «Daar kunner op.» «Och, om de beurt, natj^r!:;!:; lopen, de ander rijden.» «Ja, zo deden ze dat. En het waren maar kleine binnenweggetjes over heuvels en door de bossen...» «En geen stoplichten?» «Idioot, stoplichten voor ezels, ze ker.» «Nee, er waren geen stoplichten. Ze hoefden alleen maar te loper toen kwamen ze in Bethleher wilden ze naar de herberg, was vol.» «Een herberg? Wat is dat?» «Een herberg, dat was toen zoiets als een camping of een hotel. Daar kon je een slaapkamer huren. Maar zoals ik zeg, daar was geen plaats en toen moesten ze het veld in. En daar waren bergen in de buurt en daar zaten her ders en die zeiden: «Je kunt wel in de 'stal logeren.» «O», zei Jozef, «graag dan, maar hebben jullie ook wat te eten?» Ja, dat hadden ze, brood en kaas en schapemelk en dat kregen Jozef en Maria. Kijk, hier zijn Jozef en Maria al bij de stal. Nou gaat Jozef erin en nou maakt hij een bed van mos.» «Zijn er geen dekens bij?» «Nee, die hadden ze niet. Maar het is daar een warm land en zoals je ziet hebben ze lange kleren aan; dat is ook goed warm. Kijk, en in de stal staat een os. Die kijkt ook gek, nu ze daar met een ezel komen binnenzetten. Boeh! zegt de os.» «Boeh!» zegt Marijke, en Jaco komt ie liever witte. Kerstmis is een wit feest.» «Om de sneeuw, hè mam.» «Ja, om de sneeuw. Zo, nou zijn klaar en nou gaan we tafel dekken eten.» familie CAMERA II 2de week Beroep reporter David Locke, ’n televisieversl geslaagd in het leven, is niet i en voelt de bekrompenheid i bestaan. Als een medegast st Gebeende sex- dens ’n reis naar Afrika, n gaande over een jong getrouwd diens identiteit aan, geholpen vrouwtje, dat in Bangkok de meest gelijkenis met de dode, en vol uitvoerige liefdeservaringen heeft, die weg door het leven. En dat i hun eigen haar echter niet veel te bieden hebben, ’n avontuurlijke verandering wij ervan Ook een lesbische verhouding blijkt geweldige film met in de ho laai anders niet het ware, waarop zij zich uiteinde- Jack Nicholsor "--- c lijk dan toch maar door haar- man laat troosten. NOORDERLICHT (jeugdfilm op 24- 12) Popeyefestiva! anvergetelijke schepping van Dave ivischer. Popeye, met Zijn geliefde Olive en zijn rivaal Bluto, is hier sa mengebundeld in een reeks avonturen waarbij telkens de spinazie uitkomst biedt, ook al blijft verder heel de we reld in f CHICAt 12) Rosemary's baby De film is bekend genoeg; hij was eerste moderne hororfilm, die nog door vele is gevolgd. Rosemary, een arge loos vrouwtje, wordt door haar «vrienden» behekst en brengt ten slotte een duivelskind ter wereld, dat zij uiteindelijk dan toch liefdevol neemt. De formule voor griezelighei suspense die in deze fïln werd toege past en ontdekt zal niet makkelijk worden overtroffen. dat allemaal, en toen maakten ze „.ji dood.» <Wie, de herders?» <Nee, de herders niet. Die werden ook doodgemaakt. De andere mensen de den dat. Die niet wilden doen, wat Je sus zei.» «Zou jij doen, wat Jezus zei, mam?» «Nou, niet alles, misschien. Zo’n beetje, denk ik.» «Maar je zou hem toch niet doodma ken, hè?» - «Nee, allicht niet. Je mag geen mensen nJp doodmaken.» n «Zo, en nou is 't donker. En nu steken - nóv we de lichtjes aan- K'jk. tegenover bij Maans hebben ze de lichtjes óók aan. «Dat zijn gekleurde, en wij hebben witte, hè mam. Wat vind jij het mooi ste?» «Ik zie omhoog om te zien, of er gekomen, wat maakt. «Nou, en hier gaat Maria op het stro liggen...» «Op het mos.» «Ja, op het mos, want ze is erg moe.» «En ze heeft de hele tijd op de ezel mogen rijden.» «Niet waar, om de beurt.» «Nee, Maria het meest.» «Hoor nou eens, Maria, c lie toch, moet een kindje k dan is ze natuurlijk moeier dan «Toenjij ons moest krijgen, wi moeier dan pappie, hè.* «Natuurlijk. Nou, en hier komen de herders met de schapen om eten te brengen. Jozef gaat naar buiten om het aan te nemen. En om te bedanken, want hij krijgt het allemaal voor niks.» «Komen ze niet binnen?» «Nee, dat kan toch niet. Maria ligt in bed te slapen.» «Ha, in bèd! 'n Mooi bèd!» «Nou ja, dat was toen. Toen keken ze niet zo nauw.» «En toen?» «Nou, toen werd het nacht. En toen kwam er een engel en die bracht het kindje Jezus uit de hemel.» «Zo maar door de lucht?» ind. dat kan helemaal r :sus kwam uit Paria’s I

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1975 | | pagina 5