ue
•w
m
I
c
FILMS
'fyehers
I
De nieuwste richting van filmvertoning
Camera II intiem modern theater
met volautomatische bediening
iveld
1296
AVRO-Televisie
The Old Fashion Jazz-men
Dona-Kniknie
kinderfoto’s
tuinstraat 89tilburg
COCK
«Van oude mensen, de
dingen die voorbijgaan»
door Louis Couperus
Tilburgs Muziektejater
in kuitureel centrum
27 november 1975 pagina 14
Donderdag 27 november 1975 pagina 15
DE TILBURGSE KOERIER
>s wassen.
nog r
i is het
NU f 4990,—
IDERLICHT
Goud.
Als je woorden te kort komt.
leepaf
ig is
5IKKEN5
hal Brixon Corporation
die sex-films
parodieert
vesten «truien
shawls
niet te gelóven!
Autolakken-
centrale
Klassieke
langspeelplaten
Romantiek
lieuwe ideeën
kleding zitten!
■smaak
maar konden om
idat de agenda van
de
de
MUZIEKSTUDIO
TILBURG i
FUCHS MÖHR
HELLAS
KIMBALL
een
mee
oo vertoond. 1
ten we naar ht
steeds de nieuwste kleuren
Ook voor Slkkens Botenlak
BEHANG - VERF - LAK
DE MAN VAN T VAK
Noordhoekrlng 79 - Tel. 42 45 56
maandag de hele dag gesloten
Aanbieding:
MARK 2000 TL
Normale prijs f 5790,—
extra aanbieding
POSTERS 50X50 CM
f37,50
NS. PLEIN 45 TILBURG
Juwelier - Horlóger
SCHOUWBURGRING 27-
ORGELS
RIHA
(van de televisie
reclame)
MARK
KAWAI
PARMA
BALDWIN
Volautomatisch
Een I
is, di
tisch
TOp
ratis
-eg-
gezamenlijke t.v.-
;els».
op platengebied zal
soms
maar zul-
raakt or
ïs, en de
i de overtrv/iviwii dVAiuvoian-
in veel films te berde worden
Tivolistraat 67 - 69
Tilburg
Telefoon 013 - 434762
nsprong
i, brengt
r, opge-
waarbij
srse mu-
komen,
v. d. kerkhof
naaicentrum
besterdring 63 tilburg tel 434325
«Shampoo»
een film
Ottilie en Emile kennen hun voor
namen bijna niet meer ze zijn nu
grootmama en grootvader. Maar er
is meer tussen hen dan alleen die
oude vriendschap het is of er een
onzichtbare band tussen hen be
staat, et
draden
voor het
wijzen
e Jazz-
uur voor
- entree
-oc be-
een prach-
overeen-
Vooral in
irfecte ba-
s te tech-
Bij de opening van Camera II (waar
over elders in dit nummer meer) wordt
de inmiddels al bekend geworden film
Shampoo vertoond. Vooreen recensie
verwijzen we naar het betreffend arti
kel.
Door de mateloze overdr
de toeschouwers
dwongen
een beetjt
De film o,
en bij
spel en
anders dan de f
een film die past
intiem theater m
omvat 65
deels voor
ïepersoonsban-
1 aan de oude
tier in
““an,
heeft een kapaciteit van
t echte vloerverwarming
lubbele brander en pro-
idblok.
Grote collectie PIANO’S - ORGELS
(zowel nieuw als gebruikt v.a. f 1200,—)
PIANO’S
BALDWIN GEYER
ZIMMERMANN ROGERS
ALEX. HERRMANN DOINA
RAMEAU
FAZER
HUPFELD
jes dan ook keurig is geillu-
bijzonderheid van deze filmzaal
lat de hele bediening volautoma-
..oCh verloopt, wat de personeelskos
ten aanzienlijk drukt, uiteraard. Niet
alleen loopt de film automatisch, maar
KERSTKAARTEN
EN NIEUWJAARSKAARTEN
10 VOOR 15
van Uw kinderfoto's die U hebt
laten maken bij Kiekeboe
(OF NOG LAAT MAKEN)
graag op een nieuw
heeft-ie óns gevonden.
van de vitale oude baas!
«Paradoks Superieur» gaat
optredens uit van veelal denk-
situaties, waarin het gegeven
Wij staan dag en nacht
voor u klaar om bij
overlijden onze diensten
te kunnen verlenen
B.V.R.K.
Begrafenisregeling
V/hSt.-Dionysius-Roomsch Leven
Kantoor en rouwkamer: Tuinstr. 65
Telefoon
013-423542 - 425783 - 433387
b.g.g. en s nachts 433286 (013)
Lang geleden, meer dan zestig jaar,
hebben Ottilie Dercksz en Emile
Takma elkaar voor het eerst ont
moet. In de lauwe, lome hitte van
Indië maakten zij kennis met el
kaar. Het wordt een vriendschap
die de jaren trotseert ze zijn nu in
Hp negentig, hebben de ruimte van
tropen al lang geleden verruild
voor de kilheid van een huis in Den
Haag, waar zo menig oud-Indisch
Grootmama
Takma zijn r
roman van Louis Coup»ri1
oude mensen, de dingen u
gaan». Waltervan der Kam)
deze roman tot een zevende
sieserie, waarvan het eerste
de AVRO zal worden uitgezonden op
zondag 30 november van 20.40 tot
21.30 uur via Nederland 1.
Dercksz en grootvader
de hoofdpersonen i
jperus
:n die voorbij-
npbewerkte
5‘e'tt
Louis van Dijk en Jules de Corte zijn twee namen die geen introduktie nodig
hebben.
Ook hun samenwerking is
optredens, hebben zij hun i
Louis werkte mee aan Juk
dit niet hun laatste coöpera
Plannen voor een eigen the
praktische redenen nog
h<iden te druk en te lan
Hoewel Louis en Jules e>
altijd kleine mëningsvers
-uitgevochten» worden,
extra spannend maken.
AMBASSADE
«Ik heb-mijn onschuld in Heidelberg
verloren»
Mr. Schimidinger, een Beier uit
Texas, erft van zijn stiefbroer in Hei
delberg een hotel. Hij vliegt naar
Duitsland, waar zijn bagage en spaar
geld gestolen wordt en tenslotte be
landt hij na een avontuurlijke jacht in
zijn hotel. Hij laat zich incognito in
schrijven om de zaak eens te verken
nen, maar bemerkt dan dat zijn hotel
n goed beklant bordeel is. Dat is
:er dan hij verdragen kan.
?es»
inderdaad een film om in nachte-
gaan zien. Een knappe,
ijke thriller, vol met bi-
zond L’Industrie telefoon: 013-420770.
voor het tweede
van The Pasadena
tra en voor het optreden
'?respektieve-
iopt hard, dus
tredens willen
CAMERA
(Nacht)
«Images
Dit is inc
lijke uren te z'
hartstochtelijkt
zarre thema’s.
irijving worden
onwillekeurig ge
en de hele aangelegenheid met
tje gezond verstand te bekijken,
i onderscheidt zich door subliem
momenten bijzonder gevoelig
is zodoende toch weer heel iets
e gewone sex-films. Echt
•st bij de opening van een
met de sfeer van Camera
HARMONIE THEATER
«Eiland der Verdoemden»
Op een eiland vol levenslang veroor
deelde mannelijke gevangenen leven
ook vier aantrekkelijke vrouwen, die
eveneens voor zware misdaden zijn
veroordeeld. Tussen de mannen ont
staan natuurlijk veldslagen om de vier
vrouwen. Uiteindelijk overwint één
groep met behulp van die vrouwen,
maar de toekomst ziét er daarom niet
veel rooskleuriger uit. Een woeste
sfeer in een tropische hitte.
De nieuwe theaterruimte
zitplaatsen deels voor één,
twee personen. De twee
ken doen terugdenken
tijd, toen vooral paren er plezi
hadden om naar de bioscoop te gaan
waarmee de slagzin «Samen naar dt
film; ja, gezellig!» weer volop wordt
bewaarheid. Het interieur van Camera
II is bijzonder goed verzorgd, de wand
bekleding doet luxueus aan, terwijl
door de binnenhuisarchitect op aar
dige wijze partij is getrokken van het
oude, in stuc uitgevoerde plafond, dat
Vrijdag 28 november om 20u.30 komt de nieuwe Nederlandse theatergroep Stille
ven met het stuk «Ooggetuigen» of, wat er gebeurde toen het scheepapparaat
aangezet werd. Plaats van optreden kuitureel sentrum, de toegang is gratis.
Stilleven is een nieuwe groep, die zich bezighoudt met beeldend theater (een
theatersoort dat overeenkomsten heeft, of zoekt, met beeldende kunst).
Het thema van «Ooggetuigen» is de menselijke onmacht om te kommuniceren, om
te zijn. Mensen reageren op elkaar, zonder dat een karakter uitgediept wordt, ze
reageren op elkaar en kreëren zo een beeld van hoe het kan zijn als drie levende
wezens in een ruimte bij elkaar komen en zich niet volgens een verhaal bewegen: er
is geen begin, geen plot, geen ciu en geen eind. De vragen die in het begin ontstaan
worden niet beantwoord, kennen ze elkaar, kennen ze elkaar niet? Het enige wat
wel is, is de opeenvolging van sferen. «Ooggetuige» is diegene die besluit op de 28ste
«Ooggetuigen» te gaan zien.
CHICAGO
Kung Fit Boss.... Wang Yu»
Alle mannen van de bewakingsdienst
van Lung-hou worden tijdens een geld
transport door een bandietenbende
overvallen en gedood. Lung-hou gaat
op zonderzoek uit. In een restaurant
ontdekt hij twee mannen die aan de
overval hebben deelgenomen. Zij be
horen tot een beruchte bende, die ge
leid wordt door een zeer jonge en
mooie vrouw, die echter ook zeer
wreed is. Lung-hou besluit de strijd
aan te binden.
Overigens is een gedeelte van de t
open voor diegene die met dit
mee willen spelen, dus ook vrijdag een
echte jam-session.
Vrijdagavond 28 november a.s. het eerste optreden van het splinternieuwe eigen
orkest van Jazz-club Old Fashion.
Dus vrijdag a.s het bewijs dat de jam-sessions die iedere zondagmiddag in The Old
Fashion plaatsvinden hun vruchten hebben afgeworpen in de vorm van dit nieuwe
orkest dat onder leiding staat van Jan van Tuyn, de enige die op dit moment wordt
bekendgemaakt van dit orkest.
The Old Fashion Jazz-men bestaat uit een aantal musici die allemaal in dixieland
orkesten gespeeld hebben. Bij elkaar vormen zij een homogeen team dat elkaar in
de praktijk volkomen aanvoelt, wat ook wel zal blijken uit de session die ze vrijdag
zullen geven.
AMBASSADE
(Nachtfilm)
«Shalako»
Een film met Brigitte Bardot, waarin
deze verzeild raakt in het Wilde Wes
ten, waar zij op haar manier omspringt
met revolverhelden en apachen. Het is
een spannend verhaal, waarbij de
Franse filmster laat zien, dat zij nog
gast zijn herinneringen tastbaar wel wat meer kan dan alleen maar voor
houdt tussen wat simpele snuiste- sex-bom spelen.
rijen: een beeldje, een foto, een
schilderij....
HARMONIE
(Jeugdfilm)
«De Drie Musketiers»
Een grote en gedurig boeiende teken
film, waarin de vermaarde helden van
Dumas nog beter tot hun recht komen
dan in de spannendste speelfilm.
Vooral de figuur d’Artangan is bijzon
der karakteristiek getekend.
ALS SPECIALE SERVICE
in vele instr, die wij verkopen geven wij les
eigen technische dienst
franco levering door geheel Nederland
stemmen-reviseren-repareren
lessen in diverse instrumenten
Uitgebreide collectie kleine muziekinstrumenten w.o. blok
fluiten (Yamaha v.a. f 7,25 p. stuk) enz., enz.
De twee oude mensen leven
herinnering aan iets afschuwelijl.»,
op een noodlotsnacht in Indië is
beurd. Louis Couperus schetst die I
mens tot in absurde details kan wor- innering in een patroon, dat
den uitgewerkt... onder het motto: het zaam ontwikkelt tot een climax:
meest absurde is reëel, lees: de realiteit ogenschijnlijke zijpaden die hij in
is het meest absurde wat er bestaat - verhaal bewandelt komen aan het
worden (on)mensehjke situaties in een dramatisch hoogtepunt bijt
weergegeven. Om te behagen dan wel zijn< voor het verhaa| niet ter
te grieven, te boeien dan wel te verve
len. Er wordt niet gehamerd op syste
men, de politiek staat als reserve op
gesteld.
met een
lijks, dat
ge- («Fear
her- In haa
„at zich lang-
climax: de
komen aan het slot
in een dramatisch hoogtepunt bijeen.
Zijn, voor het verhaal niet ter zake
doende lijkende, visies op kunst en
kunstenaars, het proberen van het ou
der worden waarin Couperus over
igens sterk biografisch te werk gaat
vormen die elementen, die tenslotte
toch zeer wezenlijk tot de dingen ho
ren die misschien voorbij
gaan
CAMERA II
«Als we later worden gestraft, zullen «Shampoo»
/ers, Piano, we het ondergaan», berust grootvader
:ht en geluid. Takma. En grootmoeder Dercksz
«ik ben te oud geworden, ik heb geen
tranen meer......
MIDI THEATER
«Spartacus»
Het beroemde boek van Howard Fast,
waarin de grote slavenopstand wordt
beschreven die tijdens de eerste eeuw
voor Christus het Romeinse Rijk teis
terde, is door Alex Nord op onvolpre
zen wijze verfilmd. De vertolking door
Kirk Douglas van de titelrol zal tot in
een band waarvan de eerste lengte van jaren onvergetelijk blijven.
i geweven zijn toen zij elkaar
..et eerst ontmoetten.... Een NOORDERLICHT
gebeurtenis uit die tijd beheerst nog
steeds hun leven.... 8ro,e Opperhoofd»
Old Shatterhand moet in opdracht van
zijn firma een spoorweg aanleggen, die
ïn de niet d°or ^et Apachengebied mag lo-
pen, maar de opzichter trekt zich
JLw? daarvan niets aan, neemt Winnetou
zangen en levert hem uit aan de
awa Indianen. Old Shatterhand
liet op spannende wijze te hulp.
«Shampoo»
Nadat donderdagavond de zaal offi
cieus in gebruik zal worden genomen
door genodigden, beginnen, zoals
zegd de voorstellingen voor f
vrijdagmiddag om half drie. Men
dan zien dat het interieur van de
I bij de verbouwing eveneens is aange
past. Aan de kassa kan men voor drie
bioscopen kaartjes nemen en tijdens
het wachten en gedurende de pauzes
kan men gebruik maken van de bar.
De film «Shampoo» kreeg zijn miljoe-
nenonthaal door de vrijmoedige taal
en gedrag van de twee hoofdpersonen,
gespeeld door Warren Beatty en Julie
Christie, van wie de eerste ook het
verhaal schreef. Het gaat, zoals de ti
tel zegt, over een kapper die in moei
lijkheden raakt onder-
sexrelaties
satire op
den, die ir
gebracht.
De geheime opstelling, die met voor
bedachte rade is uitgelekt: Jack Tim
mermans’ zang en voordracht, Lauran
van der Sanden - elektrische piano,
klarinet, sax, zang, Walter Govarde,
slagwerk, Ton Hoove
dwarsfluit, percussie, lief
Een duidelijk voorbeeld van de nieuwe door spotje
richting in het bioscoopwezen is de mineerd.
nieuwe zaal van Camera II in de voor
malige sociëteitszaal van de konink
lijke liedertafel aan de Wilem H-
straat. Vrijdag worden de eerste voor
stellingen gegeven om half drie, half
acht en half tien van de opzienbarende
film «Shampoo», een film die in enkele
weken het sukses van grote produkties
als The Exorcist» en «Towering Infer
no» evenaarde.
Voor de periode die we gemakshalve
met de «romantiek» aanduiden moe
ten we terug naar de 19e eeuw. De
chronologische volgorde verraad
enige verwarring bij het hanteren van
de naamaanduiding «romantiek». In
de muziekkunst is het de vraag of ie
dere componist romantische muziek
componeerde omdat hij een tijdgenoot
was van andere 19e-eeuwers als Cho
pin, Brahms, List, Beethoven, enz.
De vraag kan inderdaad gesteld wor
den wanneer men de twee pianocon
certen van Felix Mendelssohn Bar-
tholdy beluistert, die dan vrij te pleiten
zijn van «Weltschmerz». Deze term
wordt gehanteerd bij de pianowerken
van onze Beethoven. Zijn derde sym
fonie is trouwens ook een heel mooi
voorbeeld; de Eroïka. Mendelssohn
vond in Mozart zijn leermeester en dat
is bepalend geweest voor de twee pia-
noconcerten. Mendelssohn, in 1809
onen geboren, stelde de lyriek primair in
>rko- zijn muziek en bevestigde hiermee de
anti-these voor de in de romantische
muziek voorkomende these;
«Weltschmerz». Als laatste represen
tant van de 18e-eeuwse lyriek, com
poneerde hij anachronistisch en bezit
daarom een verminderde populariteit,
vergeleken bij de 1 jaar later geboren
componist Frédéric Chopin, 1810-
1849 en Mendelssohn stierf in 1847.
Maar zijn stijl is geweldig mooi en in
trovert; zijn muziek is elegant en opent
zonder moeilijke confrontaties een
toegang tot zijn geest. In deze geest is
ook rententelijk een plaatopname ver
schenen op het label CBS. De pianist
Murray Perahia speelt tezamen met de
Academy een voortreffelijke interpre
tatie van deze twee concerten. Niet zo
gejaagd als bij Vivaldi weet het orkest
met juist gekozen tempo de innige be
doelingen om te zetten in e
tige verfijningskunst, die
komt met die van de pianist.
oals ge- de langzame delen is een perf
publiek ]ans ontstaan, die bijna zelfs
zal nisch gaat lijken. Maar dit is voor Pe-
hal rahia de drijfveer geworden en het re
sultaat is verbluffend. De plaat is uit
gebracht in de serie «Grandes In-
terprètes» en terecht en ik mag wel
hopen dat CBS deze traditie gaat
voortzetten, want ze doet méér dan de
serie eer aan. Mendelssohn pianocon
certen, Murray Perahia met The Aca
demy of St. Martin in the Fields o.l.v.
Neville Marriner, CBS 76376,/24,50.
Persing en opnamen zijn goed en tege
lijk onopvallend. y.H.
er is een hele computerafdeling boven, -
die op een enkele druk op de knop uit
en aangaan van de lichten, open- en
dichtschuiven van het doek, in- en uit
schakelen van de muziek, voorbren
gen van de reclamespots, vertor
van eventueel in de reclame voor..„
mende breedschermfilms en vertoning
van de hoofdfilm(s). Ook het terug
spoelen van de film ten behoeve van
een volgende voorstelling wordt au
tomatisch geregeld. Het enige, waar
mensen aan te pas moeten komen
et lassen als de film breekt, wat niet
zo vaak gebeurt, omdat een regelappa-
ratuur precies afvangt met welke
kracht er aan een film getrokken kan
worden. Door de automatische bedie
ning is het mogelijk de projektieappa-
ratuur onder te brengen in een betrek
kelijk kleine ruimte, en daardoor is het
ook mogelijk om de film te prejekteren
door middel van periscopische spie
gels zonder dat dit aan de beeldsterkte
ook maar enige afbreuk zal doen.
Zaterdag 30 november om 14.00 uur
treedt in het kuitureel sentrum «Para
doks Superieur» op. De toegang is ge
heel gratis. «Paradoks Superieur» is
de naam van een muziektejater dat,
gestoken in een eksperimenteel jasje,
dit seizoen een eerste serie avondvul
lende voorstellingen op de bühne
brengt. De groep die zijn oorsp™"“
vond in de Franse wijnvelden,
een vorm van totaal tejater,
bouwd uit diverse onderdelen,
tekst van allerlei aard en diver
zikale thema’s aan de orde I
zonder dat het een dan wel het ander
overheerst,
bij haar op’1
beeldige s>><
Toen de televisie op grote schaal haar intrede deed in de huiskamers,
keken veel bioscoophouders moeilijk tegen de toekomst aan; het leek ere
of het publiek er de voorkeur aan ging geven om thuis in zekere zin grati
naar films te kijken. Zodoende bleven de bioscoopzalen in het begin leeg
Maar de theaters en de filmindustrie vonden daar al gauw een repliek op:
de kwaliteit van de filmvoorstellingen op breed schermde kwaliteit van de
films ook en het feit, dat bioscoopfilms pas op de televisie mogen komen
nadat zij in de bioscopen zijn uitgerouieerd, lieten het publiek de weg naar
de bioscooptheaters weer terugvinden ook al is het niet meer zo talrijk dan
voorheen. Wat echter vooral werd herzien was de sfeer van de theaters: het
is toch nog wel wat anders om in een goed geoutilleerde zaal te zitten kijken v
naar een voortreffelijk gedraaide film dan in de huiskamer te worden
afgeleid, terwijl men zit te kijken naar een berkleind beeld allure van de
bioscooptheaters heeft de laatste jaren de tendens om minder massaal te
worden: de sfeer is intiemer, de keuze van de films is meer gespecialiseerd
gericht op bepaalde soorten publiek, terwijl ook naarstig wordt gezocht
naar faciliteiten voor een publiek, dat ervan houdt over bepaalde filmwer
ken te discussiëren.
CAMERA I
tr over the City»
.laar Parijse flat krijgt de knappe
Norah Elmer een aantal anonieme
telefoontjes. Even later valt zij vanaf
de 17de verdieping te pletter. Inspec
teur Le Tellier wordt op onderzoek
uitgestuurd. De geheimzinnige killer
noemt zich minos. De enige aanwijzig
waarover Le Tellier de beschikking
krijgt is een glazen oog, tijdens een
adembenemend dakduel opgevangen.
Minos weet zich te verschansen in de
flat van een pornosterretje, dat dreigt
het hele gebouw op te blazen als Le
Tellier dichterbij komt.
Waardoor wordt de band tussen die
twee mensen gevormd Zijn het al
leen wat weemoedige schimmen en
wat vage schaduwen Is het echt zo
eindeloos ver weg, alsof het nooit be
staan heeft; hebben de jaren het uitge
vist Zullen de dingen voorbijgaan,
soms met weemoed en liefde,
met rode wroeging en haat,
len ze langzaam voorbijgaar
avond LTndustne teL.„.
orkest De voorverkoop
unieke optreden
Roof Orchestr
van loots Thielemans op de i
De entree deze avond is gratis dus voor lijk 11 en 12 december loof
iedereen ligt hier de gelegenheid om mocht U nog van deze optri
met dit orkest kennis te komen maken, genieten, reserveer tijdig.
Voor het komende jaar is Old Fashion Verder willen we U er nog op v
van plan om de jazz-club een andere dat iedere zondagmiddag onze
inhoud te geven, men gaat er dan ook club geopend is vanaf 14.00 uur
toe over om leden te maken, leder die onze wekelijkse jam-session -
lid wordt krijgt speciale reducties op de gratis.
jazz-avonden en voorkeur bij speciale
jazz-avonden. Op het programma van
he komende jaar staan o.a. Max Collie,
Chris Barber, Papa Bue en niet te ver
geten mr. Ackerbilk.
Mocht U intresse hebben bel dan naar
niet nieuw. Behalve verschillende g
eigen radioprogramma «Op Vleugel
les recente l.p. «Miniaturen» en ook op
ratieve aktiviteit zijn.
Teaterproduktie waren er al langer,
■g nooit gerealiseerd worden (meestal omi
ang tevoren bezet was),
elkaar ook op muzikaal gebied uitstekend verstaan, zijn er
'erschillen en juist deze diskussiepuntjes, die op 2 vleugels
kunnen dit programma voor iedere muziekliefhebber