ue •w m I c FILMS 'fyehers I De nieuwste richting van filmvertoning Camera II intiem modern theater met volautomatische bediening iveld 1296 AVRO-Televisie The Old Fashion Jazz-men Dona-Kniknie kinderfoto’s tuinstraat 89tilburg COCK «Van oude mensen, de dingen die voorbijgaan» door Louis Couperus Tilburgs Muziektejater in kuitureel centrum 27 november 1975 pagina 14 Donderdag 27 november 1975 pagina 15 DE TILBURGSE KOERIER >s wassen. nog r i is het NU f 4990,— IDERLICHT Goud. Als je woorden te kort komt. leepaf ig is 5IKKEN5 hal Brixon Corporation die sex-films parodieert vesten «truien shawls niet te gelóven! Autolakken- centrale Klassieke langspeelplaten Romantiek lieuwe ideeën kleding zitten! ■smaak maar konden om idat de agenda van de de MUZIEKSTUDIO TILBURG i FUCHS MÖHR HELLAS KIMBALL een mee oo vertoond. 1 ten we naar ht steeds de nieuwste kleuren Ook voor Slkkens Botenlak BEHANG - VERF - LAK DE MAN VAN T VAK Noordhoekrlng 79 - Tel. 42 45 56 maandag de hele dag gesloten Aanbieding: MARK 2000 TL Normale prijs f 5790,— extra aanbieding POSTERS 50X50 CM f37,50 NS. PLEIN 45 TILBURG Juwelier - Horlóger SCHOUWBURGRING 27- ORGELS RIHA (van de televisie reclame) MARK KAWAI PARMA BALDWIN Volautomatisch Een I is, di tisch TOp ratis -eg- gezamenlijke t.v.- ;els». op platengebied zal soms maar zul- raakt or ïs, en de i de overtrv/iviwii dVAiuvoian- in veel films te berde worden Tivolistraat 67 - 69 Tilburg Telefoon 013 - 434762 nsprong i, brengt r, opge- waarbij srse mu- komen, v. d. kerkhof naaicentrum besterdring 63 tilburg tel 434325 «Shampoo» een film Ottilie en Emile kennen hun voor namen bijna niet meer ze zijn nu grootmama en grootvader. Maar er is meer tussen hen dan alleen die oude vriendschap het is of er een onzichtbare band tussen hen be staat, et draden voor het wijzen e Jazz- uur voor - entree -oc be- een prach- overeen- Vooral in irfecte ba- s te tech- Bij de opening van Camera II (waar over elders in dit nummer meer) wordt de inmiddels al bekend geworden film Shampoo vertoond. Vooreen recensie verwijzen we naar het betreffend arti kel. Door de mateloze overdr de toeschouwers dwongen een beetjt De film o, en bij spel en anders dan de f een film die past intiem theater m omvat 65 deels voor ïepersoonsban- 1 aan de oude tier in ““an, heeft een kapaciteit van t echte vloerverwarming lubbele brander en pro- idblok. Grote collectie PIANO’S - ORGELS (zowel nieuw als gebruikt v.a. f 1200,—) PIANO’S BALDWIN GEYER ZIMMERMANN ROGERS ALEX. HERRMANN DOINA RAMEAU FAZER HUPFELD jes dan ook keurig is geillu- bijzonderheid van deze filmzaal lat de hele bediening volautoma- ..oCh verloopt, wat de personeelskos ten aanzienlijk drukt, uiteraard. Niet alleen loopt de film automatisch, maar KERSTKAARTEN EN NIEUWJAARSKAARTEN 10 VOOR 15 van Uw kinderfoto's die U hebt laten maken bij Kiekeboe (OF NOG LAAT MAKEN) graag op een nieuw heeft-ie óns gevonden. van de vitale oude baas! «Paradoks Superieur» gaat optredens uit van veelal denk- situaties, waarin het gegeven Wij staan dag en nacht voor u klaar om bij overlijden onze diensten te kunnen verlenen B.V.R.K. Begrafenisregeling V/hSt.-Dionysius-Roomsch Leven Kantoor en rouwkamer: Tuinstr. 65 Telefoon 013-423542 - 425783 - 433387 b.g.g. en s nachts 433286 (013) Lang geleden, meer dan zestig jaar, hebben Ottilie Dercksz en Emile Takma elkaar voor het eerst ont moet. In de lauwe, lome hitte van Indië maakten zij kennis met el kaar. Het wordt een vriendschap die de jaren trotseert ze zijn nu in Hp negentig, hebben de ruimte van tropen al lang geleden verruild voor de kilheid van een huis in Den Haag, waar zo menig oud-Indisch Grootmama Takma zijn r roman van Louis Coup»ri1 oude mensen, de dingen u gaan». Waltervan der Kam) deze roman tot een zevende sieserie, waarvan het eerste de AVRO zal worden uitgezonden op zondag 30 november van 20.40 tot 21.30 uur via Nederland 1. Dercksz en grootvader de hoofdpersonen i jperus :n die voorbij- npbewerkte 5‘e'tt Louis van Dijk en Jules de Corte zijn twee namen die geen introduktie nodig hebben. Ook hun samenwerking is optredens, hebben zij hun i Louis werkte mee aan Juk dit niet hun laatste coöpera Plannen voor een eigen the praktische redenen nog h<iden te druk en te lan Hoewel Louis en Jules e> altijd kleine mëningsvers -uitgevochten» worden, extra spannend maken. AMBASSADE «Ik heb-mijn onschuld in Heidelberg verloren» Mr. Schimidinger, een Beier uit Texas, erft van zijn stiefbroer in Hei delberg een hotel. Hij vliegt naar Duitsland, waar zijn bagage en spaar geld gestolen wordt en tenslotte be landt hij na een avontuurlijke jacht in zijn hotel. Hij laat zich incognito in schrijven om de zaak eens te verken nen, maar bemerkt dan dat zijn hotel n goed beklant bordeel is. Dat is :er dan hij verdragen kan. ?es» inderdaad een film om in nachte- gaan zien. Een knappe, ijke thriller, vol met bi- zond L’Industrie telefoon: 013-420770. voor het tweede van The Pasadena tra en voor het optreden '?respektieve- iopt hard, dus tredens willen CAMERA (Nacht) «Images Dit is inc lijke uren te z' hartstochtelijkt zarre thema’s. irijving worden onwillekeurig ge en de hele aangelegenheid met tje gezond verstand te bekijken, i onderscheidt zich door subliem momenten bijzonder gevoelig is zodoende toch weer heel iets e gewone sex-films. Echt •st bij de opening van een met de sfeer van Camera HARMONIE THEATER «Eiland der Verdoemden» Op een eiland vol levenslang veroor deelde mannelijke gevangenen leven ook vier aantrekkelijke vrouwen, die eveneens voor zware misdaden zijn veroordeeld. Tussen de mannen ont staan natuurlijk veldslagen om de vier vrouwen. Uiteindelijk overwint één groep met behulp van die vrouwen, maar de toekomst ziét er daarom niet veel rooskleuriger uit. Een woeste sfeer in een tropische hitte. De nieuwe theaterruimte zitplaatsen deels voor één, twee personen. De twee ken doen terugdenken tijd, toen vooral paren er plezi hadden om naar de bioscoop te gaan waarmee de slagzin «Samen naar dt film; ja, gezellig!» weer volop wordt bewaarheid. Het interieur van Camera II is bijzonder goed verzorgd, de wand bekleding doet luxueus aan, terwijl door de binnenhuisarchitect op aar dige wijze partij is getrokken van het oude, in stuc uitgevoerde plafond, dat Vrijdag 28 november om 20u.30 komt de nieuwe Nederlandse theatergroep Stille ven met het stuk «Ooggetuigen» of, wat er gebeurde toen het scheepapparaat aangezet werd. Plaats van optreden kuitureel sentrum, de toegang is gratis. Stilleven is een nieuwe groep, die zich bezighoudt met beeldend theater (een theatersoort dat overeenkomsten heeft, of zoekt, met beeldende kunst). Het thema van «Ooggetuigen» is de menselijke onmacht om te kommuniceren, om te zijn. Mensen reageren op elkaar, zonder dat een karakter uitgediept wordt, ze reageren op elkaar en kreëren zo een beeld van hoe het kan zijn als drie levende wezens in een ruimte bij elkaar komen en zich niet volgens een verhaal bewegen: er is geen begin, geen plot, geen ciu en geen eind. De vragen die in het begin ontstaan worden niet beantwoord, kennen ze elkaar, kennen ze elkaar niet? Het enige wat wel is, is de opeenvolging van sferen. «Ooggetuige» is diegene die besluit op de 28ste «Ooggetuigen» te gaan zien. CHICAGO Kung Fit Boss.... Wang Yu» Alle mannen van de bewakingsdienst van Lung-hou worden tijdens een geld transport door een bandietenbende overvallen en gedood. Lung-hou gaat op zonderzoek uit. In een restaurant ontdekt hij twee mannen die aan de overval hebben deelgenomen. Zij be horen tot een beruchte bende, die ge leid wordt door een zeer jonge en mooie vrouw, die echter ook zeer wreed is. Lung-hou besluit de strijd aan te binden. Overigens is een gedeelte van de t open voor diegene die met dit mee willen spelen, dus ook vrijdag een echte jam-session. Vrijdagavond 28 november a.s. het eerste optreden van het splinternieuwe eigen orkest van Jazz-club Old Fashion. Dus vrijdag a.s het bewijs dat de jam-sessions die iedere zondagmiddag in The Old Fashion plaatsvinden hun vruchten hebben afgeworpen in de vorm van dit nieuwe orkest dat onder leiding staat van Jan van Tuyn, de enige die op dit moment wordt bekendgemaakt van dit orkest. The Old Fashion Jazz-men bestaat uit een aantal musici die allemaal in dixieland orkesten gespeeld hebben. Bij elkaar vormen zij een homogeen team dat elkaar in de praktijk volkomen aanvoelt, wat ook wel zal blijken uit de session die ze vrijdag zullen geven. AMBASSADE (Nachtfilm) «Shalako» Een film met Brigitte Bardot, waarin deze verzeild raakt in het Wilde Wes ten, waar zij op haar manier omspringt met revolverhelden en apachen. Het is een spannend verhaal, waarbij de Franse filmster laat zien, dat zij nog gast zijn herinneringen tastbaar wel wat meer kan dan alleen maar voor houdt tussen wat simpele snuiste- sex-bom spelen. rijen: een beeldje, een foto, een schilderij.... HARMONIE (Jeugdfilm) «De Drie Musketiers» Een grote en gedurig boeiende teken film, waarin de vermaarde helden van Dumas nog beter tot hun recht komen dan in de spannendste speelfilm. Vooral de figuur d’Artangan is bijzon der karakteristiek getekend. ALS SPECIALE SERVICE in vele instr, die wij verkopen geven wij les eigen technische dienst franco levering door geheel Nederland stemmen-reviseren-repareren lessen in diverse instrumenten Uitgebreide collectie kleine muziekinstrumenten w.o. blok fluiten (Yamaha v.a. f 7,25 p. stuk) enz., enz. De twee oude mensen leven herinnering aan iets afschuwelijl.», op een noodlotsnacht in Indië is beurd. Louis Couperus schetst die I mens tot in absurde details kan wor- innering in een patroon, dat den uitgewerkt... onder het motto: het zaam ontwikkelt tot een climax: meest absurde is reëel, lees: de realiteit ogenschijnlijke zijpaden die hij in is het meest absurde wat er bestaat - verhaal bewandelt komen aan het worden (on)mensehjke situaties in een dramatisch hoogtepunt bijt weergegeven. Om te behagen dan wel zijn< voor het verhaa| niet ter te grieven, te boeien dan wel te verve len. Er wordt niet gehamerd op syste men, de politiek staat als reserve op gesteld. met een lijks, dat ge- («Fear her- In haa „at zich lang- climax: de komen aan het slot in een dramatisch hoogtepunt bijeen. Zijn, voor het verhaal niet ter zake doende lijkende, visies op kunst en kunstenaars, het proberen van het ou der worden waarin Couperus over igens sterk biografisch te werk gaat vormen die elementen, die tenslotte toch zeer wezenlijk tot de dingen ho ren die misschien voorbij gaan CAMERA II «Als we later worden gestraft, zullen «Shampoo» /ers, Piano, we het ondergaan», berust grootvader :ht en geluid. Takma. En grootmoeder Dercksz «ik ben te oud geworden, ik heb geen tranen meer...... MIDI THEATER «Spartacus» Het beroemde boek van Howard Fast, waarin de grote slavenopstand wordt beschreven die tijdens de eerste eeuw voor Christus het Romeinse Rijk teis terde, is door Alex Nord op onvolpre zen wijze verfilmd. De vertolking door Kirk Douglas van de titelrol zal tot in een band waarvan de eerste lengte van jaren onvergetelijk blijven. i geweven zijn toen zij elkaar ..et eerst ontmoetten.... Een NOORDERLICHT gebeurtenis uit die tijd beheerst nog steeds hun leven.... 8ro,e Opperhoofd» Old Shatterhand moet in opdracht van zijn firma een spoorweg aanleggen, die ïn de niet d°or ^et Apachengebied mag lo- pen, maar de opzichter trekt zich JLw? daarvan niets aan, neemt Winnetou zangen en levert hem uit aan de awa Indianen. Old Shatterhand liet op spannende wijze te hulp. «Shampoo» Nadat donderdagavond de zaal offi cieus in gebruik zal worden genomen door genodigden, beginnen, zoals zegd de voorstellingen voor f vrijdagmiddag om half drie. Men dan zien dat het interieur van de I bij de verbouwing eveneens is aange past. Aan de kassa kan men voor drie bioscopen kaartjes nemen en tijdens het wachten en gedurende de pauzes kan men gebruik maken van de bar. De film «Shampoo» kreeg zijn miljoe- nenonthaal door de vrijmoedige taal en gedrag van de twee hoofdpersonen, gespeeld door Warren Beatty en Julie Christie, van wie de eerste ook het verhaal schreef. Het gaat, zoals de ti tel zegt, over een kapper die in moei lijkheden raakt onder- sexrelaties satire op den, die ir gebracht. De geheime opstelling, die met voor bedachte rade is uitgelekt: Jack Tim mermans’ zang en voordracht, Lauran van der Sanden - elektrische piano, klarinet, sax, zang, Walter Govarde, slagwerk, Ton Hoove dwarsfluit, percussie, lief Een duidelijk voorbeeld van de nieuwe door spotje richting in het bioscoopwezen is de mineerd. nieuwe zaal van Camera II in de voor malige sociëteitszaal van de konink lijke liedertafel aan de Wilem H- straat. Vrijdag worden de eerste voor stellingen gegeven om half drie, half acht en half tien van de opzienbarende film «Shampoo», een film die in enkele weken het sukses van grote produkties als The Exorcist» en «Towering Infer no» evenaarde. Voor de periode die we gemakshalve met de «romantiek» aanduiden moe ten we terug naar de 19e eeuw. De chronologische volgorde verraad enige verwarring bij het hanteren van de naamaanduiding «romantiek». In de muziekkunst is het de vraag of ie dere componist romantische muziek componeerde omdat hij een tijdgenoot was van andere 19e-eeuwers als Cho pin, Brahms, List, Beethoven, enz. De vraag kan inderdaad gesteld wor den wanneer men de twee pianocon certen van Felix Mendelssohn Bar- tholdy beluistert, die dan vrij te pleiten zijn van «Weltschmerz». Deze term wordt gehanteerd bij de pianowerken van onze Beethoven. Zijn derde sym fonie is trouwens ook een heel mooi voorbeeld; de Eroïka. Mendelssohn vond in Mozart zijn leermeester en dat is bepalend geweest voor de twee pia- noconcerten. Mendelssohn, in 1809 onen geboren, stelde de lyriek primair in >rko- zijn muziek en bevestigde hiermee de anti-these voor de in de romantische muziek voorkomende these; «Weltschmerz». Als laatste represen tant van de 18e-eeuwse lyriek, com poneerde hij anachronistisch en bezit daarom een verminderde populariteit, vergeleken bij de 1 jaar later geboren componist Frédéric Chopin, 1810- 1849 en Mendelssohn stierf in 1847. Maar zijn stijl is geweldig mooi en in trovert; zijn muziek is elegant en opent zonder moeilijke confrontaties een toegang tot zijn geest. In deze geest is ook rententelijk een plaatopname ver schenen op het label CBS. De pianist Murray Perahia speelt tezamen met de Academy een voortreffelijke interpre tatie van deze twee concerten. Niet zo gejaagd als bij Vivaldi weet het orkest met juist gekozen tempo de innige be doelingen om te zetten in e tige verfijningskunst, die komt met die van de pianist. oals ge- de langzame delen is een perf publiek ]ans ontstaan, die bijna zelfs zal nisch gaat lijken. Maar dit is voor Pe- hal rahia de drijfveer geworden en het re sultaat is verbluffend. De plaat is uit gebracht in de serie «Grandes In- terprètes» en terecht en ik mag wel hopen dat CBS deze traditie gaat voortzetten, want ze doet méér dan de serie eer aan. Mendelssohn pianocon certen, Murray Perahia met The Aca demy of St. Martin in the Fields o.l.v. Neville Marriner, CBS 76376,/24,50. Persing en opnamen zijn goed en tege lijk onopvallend. y.H. er is een hele computerafdeling boven, - die op een enkele druk op de knop uit en aangaan van de lichten, open- en dichtschuiven van het doek, in- en uit schakelen van de muziek, voorbren gen van de reclamespots, vertor van eventueel in de reclame voor..„ mende breedschermfilms en vertoning van de hoofdfilm(s). Ook het terug spoelen van de film ten behoeve van een volgende voorstelling wordt au tomatisch geregeld. Het enige, waar mensen aan te pas moeten komen et lassen als de film breekt, wat niet zo vaak gebeurt, omdat een regelappa- ratuur precies afvangt met welke kracht er aan een film getrokken kan worden. Door de automatische bedie ning is het mogelijk de projektieappa- ratuur onder te brengen in een betrek kelijk kleine ruimte, en daardoor is het ook mogelijk om de film te prejekteren door middel van periscopische spie gels zonder dat dit aan de beeldsterkte ook maar enige afbreuk zal doen. Zaterdag 30 november om 14.00 uur treedt in het kuitureel sentrum «Para doks Superieur» op. De toegang is ge heel gratis. «Paradoks Superieur» is de naam van een muziektejater dat, gestoken in een eksperimenteel jasje, dit seizoen een eerste serie avondvul lende voorstellingen op de bühne brengt. De groep die zijn oorsp™"“ vond in de Franse wijnvelden, een vorm van totaal tejater, bouwd uit diverse onderdelen, tekst van allerlei aard en diver zikale thema’s aan de orde I zonder dat het een dan wel het ander overheerst, bij haar op’1 beeldige s>>< Toen de televisie op grote schaal haar intrede deed in de huiskamers, keken veel bioscoophouders moeilijk tegen de toekomst aan; het leek ere of het publiek er de voorkeur aan ging geven om thuis in zekere zin grati naar films te kijken. Zodoende bleven de bioscoopzalen in het begin leeg Maar de theaters en de filmindustrie vonden daar al gauw een repliek op: de kwaliteit van de filmvoorstellingen op breed schermde kwaliteit van de films ook en het feit, dat bioscoopfilms pas op de televisie mogen komen nadat zij in de bioscopen zijn uitgerouieerd, lieten het publiek de weg naar de bioscooptheaters weer terugvinden ook al is het niet meer zo talrijk dan voorheen. Wat echter vooral werd herzien was de sfeer van de theaters: het is toch nog wel wat anders om in een goed geoutilleerde zaal te zitten kijken v naar een voortreffelijk gedraaide film dan in de huiskamer te worden afgeleid, terwijl men zit te kijken naar een berkleind beeld allure van de bioscooptheaters heeft de laatste jaren de tendens om minder massaal te worden: de sfeer is intiemer, de keuze van de films is meer gespecialiseerd gericht op bepaalde soorten publiek, terwijl ook naarstig wordt gezocht naar faciliteiten voor een publiek, dat ervan houdt over bepaalde filmwer ken te discussiëren. CAMERA I tr over the City» .laar Parijse flat krijgt de knappe Norah Elmer een aantal anonieme telefoontjes. Even later valt zij vanaf de 17de verdieping te pletter. Inspec teur Le Tellier wordt op onderzoek uitgestuurd. De geheimzinnige killer noemt zich minos. De enige aanwijzig waarover Le Tellier de beschikking krijgt is een glazen oog, tijdens een adembenemend dakduel opgevangen. Minos weet zich te verschansen in de flat van een pornosterretje, dat dreigt het hele gebouw op te blazen als Le Tellier dichterbij komt. Waardoor wordt de band tussen die twee mensen gevormd Zijn het al leen wat weemoedige schimmen en wat vage schaduwen Is het echt zo eindeloos ver weg, alsof het nooit be staan heeft; hebben de jaren het uitge vist Zullen de dingen voorbijgaan, soms met weemoed en liefde, met rode wroeging en haat, len ze langzaam voorbijgaar avond LTndustne teL.„. orkest De voorverkoop unieke optreden Roof Orchestr van loots Thielemans op de i De entree deze avond is gratis dus voor lijk 11 en 12 december loof iedereen ligt hier de gelegenheid om mocht U nog van deze optri met dit orkest kennis te komen maken, genieten, reserveer tijdig. Voor het komende jaar is Old Fashion Verder willen we U er nog op v van plan om de jazz-club een andere dat iedere zondagmiddag onze inhoud te geven, men gaat er dan ook club geopend is vanaf 14.00 uur toe over om leden te maken, leder die onze wekelijkse jam-session - lid wordt krijgt speciale reducties op de gratis. jazz-avonden en voorkeur bij speciale jazz-avonden. Op het programma van he komende jaar staan o.a. Max Collie, Chris Barber, Papa Bue en niet te ver geten mr. Ackerbilk. Mocht U intresse hebben bel dan naar niet nieuw. Behalve verschillende g eigen radioprogramma «Op Vleugel les recente l.p. «Miniaturen» en ook op ratieve aktiviteit zijn. Teaterproduktie waren er al langer, ■g nooit gerealiseerd worden (meestal omi ang tevoren bezet was), elkaar ook op muzikaal gebied uitstekend verstaan, zijn er 'erschillen en juist deze diskussiepuntjes, die op 2 vleugels kunnen dit programma voor iedere muziekliefhebber

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1975 | | pagina 15