Staan de beste stuurlui toch aan wal? n bleyle1 ^mDAIïI 3 1G Bssc, ƒ199, ƒ12,50 Groot ƒ759, t ƒ598, Schweitzer Leeuwenvriend George Adamson zoekt hulp art. Herdenkingszegels Stoomvaart-Maatschappij Zeeland en Albert 155,—; 185,—; ƒ119,- ƒ149,- QrtomatieR^ ƒ19,95 F.C. EXCLUSIEF GAAT AAN DE TOP IN HEÏDEHOEVECOMPETITIE Donderdag 15 mei 1975 pagina 23 de tilburgse koerier 5 mei 1975 pagina 22 EEN GREEP UIT ONS ASSORTIMENT TEGEN ZEER LAGE PRIJZEN V.A. 16,— NU 69,— de vanaf D B Een kijkje bij het bureau routering m De Bilt 2 stuks 10 watt boxen Willem 2 str.) ap. 13—0 9—16 t bu rned Praktijk Helm met E-goedkeuring mag Nederland Koningsplein 216, Tilburg krijgt dus meer keus. herenkleding b.v. westermarkt 14, tel. 670187 just for you EIKBOETIEK np^n^G^z’a^p*nüuur vind?. 3-Tel. 013-435930 rijke a Adar 26384 t 28 - Tel. 670588 I - Tel. 433201 F LERS LERS Salontafels Eetkamertafels Boekenmeubels Herdenkingsserie 1975 Série commemorative 1975 1975 Commemorative Series Gedenkmarken 1975 f 52.50 f 23.55 f 19.70 f 43.50 f 34.50 EERSTE KLAS MEUBELEN Naar Uw keuze Naar Uw maat opgave Stadhuisplein 348 (verl. W. II str.) Tilburg tel. 013-43.48.15 inks de vergevor- lellingstechnieken e opgave. want maar zijn. steld dit werk te ouderdom 9—15 9—15 8— 14 9— 13 9—12 9—10 STADHUISPLEIN 341 Tel: 013-422445 BESTERDRING 31 Tel Inlichting Noordhot FIETSEHHUIS KEESSMITS I tel. 423967 kerkhof) S Diverse andere mini radio’s CKET ■RA nksteren l ?el Eiland De Unl-Sales Sound stunt van de week f 39,50 FINANCIERING MOGELIJK L ZONDER k AANB0- TALING via ten o moot F.C. Autoradio MG en FM met 5 voorkeurtoetsen 9— 5 8— 5 8— 5 Wereldontvanger op lichtnet en batt. |a«r garantla van niet- niet gel. ECE-no1 uur geldig gestuurd. iele ijsber- Ascot-1 uur-service De moderne formule voorgoed en snel chemisch reinigen. Heidehoeve ’72 Huijsmans Uitgiftedag Jour d’émission Date of issue Ausgabetag 21-V-1975 De stuurlui uit het stuurlui staan aan i sympath waarheic als het gaat om Tilburgst F.C. De F.C. De Telleman - Het prograr F.C. De K< Telleman - F.C. De Jor Tilburgse k FCD/Jar - Kerkzic setstanden i hebben W idio - TV is dit uw adres 1 EDÜÜLju roman Sony HMP 20 Tuner-versterker met platenspeler incl. 2 boxen 2 x 10 watt 1" welke wordt gehouden t.g.v. de ont hulling van een monument ter ere van Albert Schweitzer door mej. Eckert op het plein voor het Albert Schweit zer Centrum in Deventer. Beide zegels zullen op alle Neder- postinrichtingen verkrijgbaar zijn zolang de voorraad strekt. De gel digheidstermijn voor de frankering is onbepaald. AKAI 4000 met DOLBY Sound on Sound Echo, enz. van 1098, Omdat zij De resultaten van het bureau routering die hen dag iet spektakulair. In zoverre dig overzn. rroute ten opzichte van de oceaan ermijn dat ht dikwijls n neemt. Wi itige weerroi eld een wekelij de igekomen v gegaan wat-r.. jji geweest. Dit wordt *t is het streven van ering om daar met de licht mogelijk in de Tilburg I Optimale route Het berekenen van een werkelijk op timale route is ondanks de vergevor- I derde weersvoorspe"-’ nog een onmogelijke Radio - cas. recorder op lichtnet en batt, met ingebouwde micro- uniek geluid De Cadillac Division van General Motors heeft een nieuw model van «internationaal formaat» geïntroduceerd, de Cadillac Seville. De Seville wordt aangedreven door een 5.7 liter V8 motor. Het interieur is uiterst luxueus, met elektrisch verstelbare stoelen, airconditioning, en automatische autogordels met een mechanisme dat de grodel oprolt als deze losgemaakt is en het portier geopend wordt. Een plezierig klinkende gong herinnert de inzittenden eraan dat de gordel vastgegespt moet worden. De schakelaar voor de elektrisch bediende ramen en portierkrukken zijn in de armsteunen verzonken. De deursloten worden vanaf de bestuurdersplaats elektrisch bediend. Verder behoren een linker en rechter buitenspiegel en een elektrische koffer-ontgrendeling tot de standaarduitrusting. In 1960 werd door het K.N.M.I., in samenwerking met de Holland Amerika Lijn, het bureau routering opgericht. Dit bureau houdt zich bezig met het uitstippelen en adviseren van vaarroutes voor schepen over de Noordatlantische en Grote Oceaan, waarbij rekening wordt gehouden met de weersom standigheden, de golfhoogte en de richting van de golven. Iedere gezagvoerder weet dat het weer en de golfslag van grote invloed zijn op de duur van een reis, om maar te zwijgen van mogelijke schade aan schip of lading. Alleen al tijdverlies is een regelrechte verliespost voor de reder en om dit zoveel mogelijk te voorkomen kan er een advies voor een weerroute worden aangevraagd. bij het ’rammen worden Scheveningen. Real. mill, look zakradiootje Silver 3 in 1 Tuner versterker - platen speler cass-deck met 2 boxen ƒ798,- MMHHURIHUi Voor dit bedrag staat voor de kapitein ichikking: route-advies t' toegevoegd leteorologisc te volgt Zijziging dien de me dit noodzak F.C. F.C. V.V.E. Chiquita Boys F.C. De Kaap F.C. De Jong Kerkzicht Tilburgse Koerier FCD/Jansen Buro Verschuuren Telleman Volco De Hoeve Harry Bar Fela Boys (verlengde 1 TILBURG 013 420597 TILBURG overzicht gezagvoer het kiezen van een weerroute een routeringsb van de róute met e verschillen tus- »ens de gevaren reisduren vol- e groot je loxot- 6—5 11 mei Hoeve 31 1—1 Een definitie van het begrip routeren zou kunnen luiden: «Het adviseren van een route, gebaseerd op synop tisch - meteorologische informatie en klimatologische stroomgegevens, I waarbij het schip zo snel mogelijk en- I of met zo weinig mogelijk schade het trajekt tussen de haven van vertrek en I de haven van bestemming zal afleg gen». I Zo kan het gebeuren dat een schip de I Atlantische of Grote Oceaan over steekt met een grote omweg en toch op tijd arriveert omdat door de omweg het schip met de richting van de golven heeft kunnen meekoersen en boven dien een stormgebied heeft kunnen omzeilen. In de praktijk is ook gebleken dat hoewel volgens de klimatologische at lassen een zuidelijke route op de At lantische Oceaan altijd te prefereren is boven een noordelijker route, het dik wijls genoeg voorkomt dat het in het zuiden slechter weer is dan in het noorden. Iedereen die een verregende vakan tie heeft meegemaakt in een land waar de zon «hoort» te schijnen, zal zich dit kunnen voorstellen. afge- aan de zegekar gebonden. t F.C. De Heïdehoevecompetitie heeft het komende (pinkster) weekeinde nog een dubbel programma. Daarna vol- iepen gen nog enkele losse inhaalwedstrij- ijkers den, die echter allen in mei zullen worden afgewerkt. De competitielei- ding is er dan in goede samenwerking met de deelnemende^verenigingen in j--’^antische achterstand tijd weg te werken. iop van de reis een evaluatie chouwing) v; ing van de ïisduur volgt >ute en de fiktieve ens de optimale route, de ii kei (de kortste weg) en de Wij hebben 'n i eigen k technische dienst Adviserend Er zijn zes medewerkers aan het reau verbonden, dat een operatior onderdeel is van -de centrale weer- dienst. Het K.N.M.I. was het eerste instituut in Europa dat een dienst weer- outering instelde. De medewerkers, de routeerders, hebben allen het diploma eerste stuurman G.H.V., zij hebben een ruime ervaring op zee en zijn gespecia liseerd in maritieme meteorologie. Gevonden voorwerpend- lijst van 5 mei tot en met 11 mei 197$. igen Hoofdbureauvan Politie, oekring te Tilburg. Engels paspoort; paspooN t.n.v. Cleas- sen; nikkel horloge merk PLATO; zil veren armbandje; band; damesschoen maat 4' kinderschoenen; rode regen der jasje; 1 grijze pet; regenpak geel; messchoudertas met inhouc met geel regenpak; plasti ding; bruine boekentas bruine weekendtas; nee met inhoud; b met inhoud; nee; geel porl "-«en mapje „.lijzen en bet; t.n.v. Vroomen; zwart; wieldop; dekzeil; paraplu shag; bruine 1 10,- sen Ook voor steenrnallen boekenrekjes tinnen miniaturen handged raaide eiken kandelaars diversehoogten en kleur Het dubbele programma van het lopen (zeer lange) weekend heeft Exclusief de leiderspositie opgeleverd. Door overtuigende overwinningen op resp. Fela Boys en F.C. De Hoeve lie— de in het groen gestoken Berkdijk^.., één punt uit op de naaste concurrentie. F.C. Huijsmans kwam in de zware wedstrijden tegen F.C. De Kaap en Chiquita Boys tot verdienstelijke ge- geslaagd een gigar lijke spelen, wat toch nog een resultaat in drie weken tijd is waar F.C. Huijsmans tevreden over kan zijn. Opmerkelijk is de opmars van Telleman. Na een 22 op de valreep tegen F.C. Heidehoeve ’72 werd het on langs nog bovenaanstaande Volco ver rassend met 10 geklopt. DUBBEL PROGRAMMA Kerkzicht, dat vorig seizoen steeds in de onderste regionen vertoefde, had ook een verrassend sterk weekend. Een gelijk spel tegen Harry Bar en een overwinning op Tilburgse Koerier le verden de rood-blauwen 3 winstpun- op, waardoor men in de midden- ot belandde. De Kaap presteerde het om de recorduitslag van de Heidehoeve- competities gedurende 3,5 jaar te ver beteren. Met 130 werd Fela Boys- NU 14,50 - 18 cm 9.95 NU 12,'— NU 69,— 39,95 De eisen die in het ECE-reglement gelden voor de technische aspecten van de helm komen overeen met het geen in ons land op dit gebied van kracht is. Naar verwachting zal vooral van deze voorziening gebruik worden gemaakt bij het op de internationale markt brengen van kleine partijen helmen van afwijkende maten of van afwij kend ontwerp. De consument Het programma voor 2e Pinkterdag Harry Bar - F.C. Exclusief Chiquita Boys - WE Buro Verschuuren - F.C. Huijsmans se Koerier - Chiquita Boys Kaap - Kerkzicht Jong - Volco Fela Boys Motorrijders en bromfietsers zullen voortaan ook helmen die zijn voorzien van het E-goedkeuringsmerk, mogen dragen. Minister Westerterp (Verkeer en Wa terstaat) heeft deze regeling vastge legd in een beschikking, die in de Staatscourant werd geplaatst. Het komend verbod op de verkoop et-goedgekeurde helmen zal dus elden voor helmen, die naar lormen werden goedgekeurd. _iafloor (nabeschi vermeldii sen de rei rov‘- gens cirkt troom. Bovendien kan de kapitein 24 uur per dag een beroep doen op het bureau. Voor de verbindingen wordt gebruik gemaakt van een code waarvan de sleutel gratis wordt verstrekt route-advies. De telegr verzonden vja Radio I Klimaat en weer De gezagvoerder zelf is door zijn op leiding en ervaring uiteraard op de hoogte van klimatologische omstan digheden op een gegeven plaats en tijd. Hiervoor heeft hij de beschikking over klimatologische atlassen en zeemans gidsen. Met behulp hiervan kan hij zelf een gunstige route uitstippelen. Het klimaat is echter een gemiddelde van de weersgesteldheid over e groot aantal jaren en de mogelijkhe.u is groot dat het weer van het ogenblik sterk afwijkt van wat het volgens het boekje zou moeten zijn. Alleen in ge bieden met een zeer stabiel weerbeeld zoals de passaat- en moessongebieden rond de evenaar, staat men niet zo gauw voor dergelijke verrassingen. Tijdëns de reis ontvangt de gezag voerder geregeld weersverwachtin gen. Deze zijn meestal geldig voor een gedeelte van de Oceaan. Een totaal t mist hij dus. Aangezien de ;rder dit wel nodig heeft voor i zijn route, kan hij voor e beter aankloppen bij sbureau. 35 cent Eeuwfeest Stoomvaart-Maitschappij gouden damesarm- band; damesschoen maat 40; doos met kinderschoenen; rode regenbroek; kin- derjasje; blauw leren kinderjasje; bruine da- i ....wud; plastictas stictas met kle- met inhoud; zwarte portomon- inhoud; bruine portomonee zwarte damesportomon- irtomonneetje met inhoud; e met rijbescheiden; 2 rij- taalpas e.d.; rijbewijs koperen bel; paraplu kater zwart-bruin; blauw; sierkip; zak herenbril; 3 b.b. van diverse sleutels en sleutelbos- t gezegde «de beste wal» zijn nogal on- thiek. Toch zit er een kern van id in de uitdrukking, tenminste i de routeerders. Hiervoor hebben zij een tweejarige op- Golfverwachtingen langs leiding gevolgd bij het K.N.M.I. Het Deze zijn gedurende 48 i bureau stelt zijn diensten ter beschik- en worden geregeld to egt king van schepen van alle nationalitei- Informatie over eventuel ten voor de oversteek over de Noord- ëen atlantische Oceaan, in westelijke of Naa oostelijke richting. Een routeerder heeft overigens een uitsluitend adviserende taak, evenals een loods. De gezagvoerder kan te al len tijde afwijken van de geadviseerde route, omdat hij de uiteindelijke ver antwoordelijkheid heeft voor zijn schip. >s de route. Een opvallend voorbeeld komt van een maatschappij die een dienst onder houdt tussen Antwerpen en Boston. De normale tijdsduur van die reis is elf da gen, maar in de praktijk werd dat vaak 15 en zelfs 20 dagen. Vanaf het moment dat de schepen van deze maatschappij worden gerouteerd, duurt de reis nooit langer dan 12 dagen. Tijdwinst ten op zichte van de normale reisduur is er dus nauwelijks, maar in dit geval gaat het meer om het voorkomen van verlies dan om winst. die zich als ideaal heeft gestiiu blijven en mogen doen tot hoge i hem verdergaan beletten zal. Ook triest nu er overal ter wereld stemmen opgaan om de natuur te redden van een algehele ondergang en er steeds meer be wijzen worden geleverd dat de mens, ook uit eigen belang, ervoor dient te waken dat niet alles om hem heen vernietigd wordt en hij-zelf erbij. Het wordt dan ook hoog tijd dat wij deze man gaan steunen in zijn werk. avlla Uitgeverij Thieme te Zutphen, de uitgeef- q_ ster van o.a. het blad ’Spiegel der Natuur’ sch, wil zich ervoor inzetten om zo spoedig ^00( mogelijk veel geld voor dit doel bij elkaar te brengen. Maar daarvoor heeft zij ook uw hulp nodig! Zij organiseert met ingang van januari a.s. via haar blad 'Spiegel der Natuur’ een grote natuur- en huisdieren prijsvraag, waaraan een aantal leuke prij zen is verbonden. Door het opplakken van extra porto op de briefkaart waarop uw oplossing van de puzzel staat, draagt uw uw steentje bij voor het goede werk van George Adamson. Oplossingen kunnen worden ingezonden door abonnees en nummers van ’Spies alle kiosken en tijds, derland verkrijgbaar. De uitslagen van Hemelvaartdag VVE-Volco 2—0 F.C. Huijsmans-F.C. De Kaap 00 F.C. Heidehoeve ’72-Telleman 2—2 Chiquita Boys-F.C. De Jong 41 Buro Verschuuren-Tilb. Koer. 10 De Hoeve-FCD/Jansen Harry Bar-Kerkzicht F.C. Exclusief-Fela Boys De uitslagen van zondag 1 F.C. Exclusief-F.C. De Huijsmans-Chiquita Boys F.C. Heideh.’72-B. Versch. FCD/Jansen-F.C. De Jong Kerkzicht-Tilburgse Koerier Volco-Telleman F.C. De Kaap-Fela Boys De stand na 9 wedstrijden F.C. Exclusief Een optimale route zou moeten zijn een route die èn het kortst is in mijlen èn het kortst in tijd èn het best wat betreft de weersomstandigheden, zo dat het risico van stormschade zoveel mogelijk wordt beperkt. Hiervoor is een akkurate weersvoorspelling nodig van minstens tien dagen vooruit. Wel kan achteraf aan de hand van de inmiddels binnengekomen weergege vens worden nagegaan wat de opti- een. male route zou zijn j heid °°k gedaan en het het bureau routerir weerroute zo diL. buurt te komen. Optimale routering is dus nog een toe komstdroom en vandaar dat men bij het K.N.M.I. nog steeds bescheiden spreekt van «strategisch routeren», hoewel in andere landen de term «op timal routing» gebruikelijk is. Op 21 mei 1975 geeft de PTT twee herdenkingszegels uit, die de aandacht vestigden op het honderdjarig bestaan van de Stoomvaart-Maatschappij Zee land en op Albert Schweitzer, die honderd jaar geleden werd geboren. Voor de voorstelling van de landse p «Zeeland»-zegels, waarde 35 cent, is zijn zolar gebruik gemaakt van het embleem van -■-* de Maatschappij. Op de achtergrond is één van de eerste schepen van de Maatschappij Zeeland, de Stad Mid delburg, afgebeeld. Als bijzondere tekst zijn oj de letters «L» (T wich) en «HH» (H de jaartallen 1875 uitgevoerd in de blauw en zwart, verzorgd door Paul Amsterdam. Op 4 juni a.s. zal de zegel tijdens een manifestatie in het Nederlandsch His torisch Scheepvaart Museuni te Am sterdam worden aangeboden aan de directie van de Stoomvaartmaat schappij Zeeland. de zegel van 50 cent is Albert Iweitzer afgebeeld op een tocht per boot door het oerwoud. Bijzondere tekst «Albert Schweitzer» en de jaar tallen «1875-1965». Kleuren zwart, groen, donkergroen en rood. Walter Nikkels uit Dordrecht verzorgde het ontwerp. Op de dag van uitgifte 21 mei 1975 zullen de eerste Albert Schweitzer- zegels worden aangeboden aan mej. groei Dr. Med. Christiane Eckert, klein- bewij dochter van Dr. Schweitzer en aan de voorzitter van het Albert Schweitzer pn niet-abonnees. Losse Comité. piegel der Natuur’ zijn in Dit zal geschieden tijdens een door B jdschriftenwinkels in Ne- en w van Deventer te houden ont- vangst op het stadhuis te Deventer, anima voor ie Pinksterdag Kaap - WE - F.C. Huijsmans long - F.C. Heidehoeve ’72 Koerier - Qhiquita Boys lansen - Buro Verschuuren icht - F.C. De Hoeve j door de schat aan gegevens dagelijks bereikt een zeer volle- zijn beslist niet spektakulair. In zoverre dig overzicht hebben over wat er op de dat een weerroute ten opzichte van de oceaan gaande is, zou men inderdaad gestelde termijn dat het schip binnen kunnen zeggen dat de beste stuurlui aan moet zijn, dikwijls niet veel minder tijd wal staan en niet op de brug. Hoewel dit in beslag neemt. Wél is het zo, dat een natuurlijk maar uiterst betrekkelijk is, regelmatige weerroutering voor bij- want juist deze «ex»-stuurlui weten voorbeeld een wekelijkse lijndienst, het maar al te goed hoe grillig de zee kan op tijd varen in de hand werkt. ~.j.. opgenomen (Londen), «H» (Har- (Hoek van Holland) en 75-1975. De zegel is kleuren rood, geel, Het ontwerp werd Mijksenaar uit De naam George Adamson zou reeds bij zijn leven legendarisch moeten zijn. Geen mens immers heeft op grote schaal datgene gepresteerd waardoor hij internationale faam verwierf. Wars van alle publiciteit, wars van alles wat ook maar enigszins zweemt naar ver storing van zijn rust en levensstijl, kan deze thans 68-jarige man bogen op jarenlang uniek werk. Deze man, met wie wij sinds jaren bevriend zijn, verricht belangeloos belangrijke arbeid. George Adamson is in Kenia al jarenlang in de jungle bezig met het terugbrengen in de natuur van jonge leeuwen. Hij is daar voor nooit betaald! En ook de assistenten die kwamen, gingen en komen en die hem terzijde hebben gestaan, die met hem de liefde voor de natuur deelden en zich terugtrokken in de immense verlatenheid van de alleen door hem bewoonde streek, werden evenmin betaald. ’Geld voor salarissen voor mijn assistenten heb ik niét’, vertelde George Adamson tijdens ons jongste bezoek. Nog hooguit één, misschien anderhalf jaar kan ik het uitzingen. Dan zal ik met mijn werk moe ten stoppen, want het vlees dat ik voor mijn dieren moet kopen, zal ik dan niet meer kunnen betalen. I’m almost broke’. Trieste woorden uit de mond van een man welke hulling bert het Service Voor het incidenteel routeren van een schip brengt het K.N.M.I. ƒ380,8 in rekening. Geregelde routering kost per oversteek t bedrag ’-’’eking: ter bescl Een routé-advies bij het vertrek, waaraan toegevoegd een overzicht van de meteorologische situatie en de te volgen taktiek. Wijziging van het route-advies in- neteorologische situatie ikelijk mocht maken.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1975 | | pagina 23