Staan de beste stuurlui
toch aan wal?
n bleyle1
^mDAIïI
3
1G
Bssc,
ƒ199,
ƒ12,50
Groot
ƒ759,
t
ƒ598,
Schweitzer
Leeuwenvriend
George Adamson zoekt hulp
art.
Herdenkingszegels
Stoomvaart-Maatschappij
Zeeland en Albert
155,—;
185,—;
ƒ119,-
ƒ149,-
QrtomatieR^
ƒ19,95
F.C. EXCLUSIEF GAAT AAN DE
TOP IN HEÏDEHOEVECOMPETITIE
Donderdag 15 mei 1975 pagina 23
de tilburgse koerier
5 mei 1975 pagina 22
EEN GREEP UIT ONS
ASSORTIMENT
TEGEN ZEER
LAGE PRIJZEN
V.A. 16,—
NU 69,—
de
vanaf
D B
Een kijkje bij het bureau routering m De Bilt
2 stuks 10 watt boxen
Willem 2 str.)
ap.
13—0
9—16
t bu
rned
Praktijk
Helm met E-goedkeuring mag
Nederland
Koningsplein 216, Tilburg
krijgt dus meer keus.
herenkleding b.v.
westermarkt 14, tel. 670187
just for you
EIKBOETIEK
np^n^G^z’a^p*nüuur vind?.
3-Tel. 013-435930
rijke a
Adar
26384
t 28 - Tel. 670588
I - Tel. 433201
F
LERS
LERS
Salontafels
Eetkamertafels
Boekenmeubels
Herdenkingsserie 1975
Série commemorative 1975
1975 Commemorative Series
Gedenkmarken 1975
f 52.50
f 23.55
f 19.70
f 43.50
f 34.50
EERSTE KLAS MEUBELEN
Naar Uw keuze
Naar Uw maat opgave
Stadhuisplein 348
(verl. W. II str.)
Tilburg tel. 013-43.48.15
inks de vergevor-
lellingstechnieken
e opgave.
want
maar
zijn.
steld dit werk te
ouderdom
9—15
9—15
8— 14
9— 13
9—12
9—10
STADHUISPLEIN 341
Tel: 013-422445
BESTERDRING 31 Tel
Inlichting
Noordhot
FIETSEHHUIS
KEESSMITS
I tel. 423967
kerkhof) S
Diverse andere
mini radio’s
CKET
■RA
nksteren l
?el Eiland
De Unl-Sales
Sound stunt van de week
f 39,50
FINANCIERING
MOGELIJK
L ZONDER
k AANB0-
TALING
via
ten o
moot
F.C.
Autoradio
MG en FM
met 5 voorkeurtoetsen
9— 5
8— 5
8— 5
Wereldontvanger
op lichtnet en batt.
|a«r garantla
van niet-
niet gel.
ECE-no1
uur geldig
gestuurd.
iele ijsber-
Ascot-1 uur-service
De moderne formule
voorgoed en snel
chemisch reinigen.
Heidehoeve ’72
Huijsmans
Uitgiftedag Jour d’émission
Date of issue Ausgabetag 21-V-1975
De stuurlui uit het
stuurlui staan aan i
sympath
waarheic
als het gaat om
Tilburgst
F.C. De
F.C. De
Telleman -
Het prograr
F.C. De K<
Telleman -
F.C. De Jor
Tilburgse k
FCD/Jar -
Kerkzic
setstanden i hebben W
idio - TV is dit uw adres 1
EDÜÜLju
roman
Sony HMP 20
Tuner-versterker
met platenspeler incl. 2 boxen
2 x 10 watt
1"
welke wordt gehouden t.g.v. de ont
hulling van een monument ter ere van
Albert Schweitzer door mej. Eckert
op het plein voor het Albert Schweit
zer Centrum in Deventer.
Beide zegels zullen op alle Neder-
postinrichtingen verkrijgbaar
zijn zolang de voorraad strekt. De gel
digheidstermijn voor de frankering is
onbepaald.
AKAI 4000
met DOLBY
Sound on Sound Echo, enz. van 1098,
Omdat zij
De resultaten van het bureau routering die hen dag
iet spektakulair. In zoverre dig overzn.
rroute ten opzichte van de oceaan
ermijn dat ht
dikwijls n
neemt. Wi
itige weerroi
eld een wekelij
de
igekomen v
gegaan wat-r..
jji geweest. Dit wordt
*t is het streven van
ering om daar met de
licht mogelijk in de
Tilburg
I Optimale route
Het berekenen van een werkelijk op
timale route is ondanks de vergevor-
I derde weersvoorspe"-’
nog een onmogelijke
Radio - cas. recorder
op lichtnet en batt, met ingebouwde micro-
uniek geluid
De Cadillac Division van General Motors heeft een
nieuw model van «internationaal formaat»
geïntroduceerd, de Cadillac Seville.
De Seville wordt aangedreven door een 5.7 liter V8
motor.
Het interieur is uiterst luxueus, met elektrisch
verstelbare stoelen, airconditioning, en automatische
autogordels met een mechanisme dat de grodel oprolt
als deze losgemaakt is en het portier geopend wordt.
Een plezierig klinkende gong herinnert de inzittenden
eraan dat de gordel vastgegespt moet worden.
De schakelaar voor de elektrisch bediende ramen en
portierkrukken zijn in de armsteunen verzonken. De
deursloten worden vanaf de bestuurdersplaats
elektrisch bediend. Verder behoren een linker en
rechter buitenspiegel en een elektrische
koffer-ontgrendeling tot de standaarduitrusting.
In 1960 werd door het K.N.M.I., in samenwerking met de
Holland Amerika Lijn, het bureau routering opgericht. Dit
bureau houdt zich bezig met het uitstippelen en adviseren van
vaarroutes voor schepen over de Noordatlantische en Grote
Oceaan, waarbij rekening wordt gehouden met de weersom
standigheden, de golfhoogte en de richting van de golven.
Iedere gezagvoerder weet dat het weer en de golfslag van grote
invloed zijn op de duur van een reis, om maar te zwijgen van
mogelijke schade aan schip of lading.
Alleen al tijdverlies is een regelrechte verliespost voor de
reder en om dit zoveel mogelijk te voorkomen kan er een
advies voor een weerroute worden aangevraagd.
bij het
’rammen worden
Scheveningen.
Real. mill, look
zakradiootje
Silver 3 in 1
Tuner versterker - platen
speler cass-deck
met 2 boxen ƒ798,-
MMHHURIHUi Voor dit bedrag staat voor de kapitein
ichikking:
route-advies t'
toegevoegd
leteorologisc
te volgt
Zijziging
dien de me
dit noodzak
F.C.
F.C.
V.V.E.
Chiquita Boys
F.C. De Kaap
F.C. De Jong
Kerkzicht
Tilburgse Koerier
FCD/Jansen
Buro Verschuuren
Telleman
Volco
De Hoeve
Harry Bar
Fela Boys
(verlengde 1
TILBURG
013 420597 TILBURG
overzicht
gezagvoer
het kiezen van
een weerroute
een routeringsb
van de róute met
e verschillen tus-
»ens de gevaren
reisduren vol-
e groot
je loxot-
6—5
11 mei
Hoeve 31
1—1
Een definitie van het begrip routeren
zou kunnen luiden: «Het adviseren
van een route, gebaseerd op synop
tisch - meteorologische informatie en
klimatologische stroomgegevens,
I waarbij het schip zo snel mogelijk en-
I of met zo weinig mogelijk schade het
trajekt tussen de haven van vertrek en
I de haven van bestemming zal afleg
gen».
I Zo kan het gebeuren dat een schip de
I Atlantische of Grote Oceaan over
steekt met een grote omweg en toch op
tijd arriveert omdat door de omweg
het schip met de richting van de golven
heeft kunnen meekoersen en boven
dien een stormgebied heeft kunnen
omzeilen.
In de praktijk is ook gebleken dat
hoewel volgens de klimatologische at
lassen een zuidelijke route op de At
lantische Oceaan altijd te prefereren is
boven een noordelijker route, het dik
wijls genoeg voorkomt dat het in het
zuiden slechter weer is dan in het
noorden.
Iedereen die een verregende vakan
tie heeft meegemaakt in een land waar
de zon «hoort» te schijnen, zal zich dit
kunnen voorstellen.
afge- aan de zegekar gebonden.
t F.C. De Heïdehoevecompetitie heeft het
komende (pinkster) weekeinde nog
een dubbel programma. Daarna vol-
iepen gen nog enkele losse inhaalwedstrij-
ijkers den, die echter allen in mei zullen
worden afgewerkt. De competitielei-
ding is er dan in goede samenwerking
met de deelnemende^verenigingen in
j--’^antische achterstand
tijd weg te werken.
iop van de reis een evaluatie
chouwing) v;
ing van de
ïisduur volgt
>ute en de fiktieve
ens de optimale route, de
ii kei (de kortste weg) en de
Wij hebben 'n i eigen
k technische dienst
Adviserend
Er zijn zes medewerkers aan het
reau verbonden, dat een operatior
onderdeel is van -de centrale weer-
dienst. Het K.N.M.I. was het eerste
instituut in Europa dat een dienst weer-
outering instelde.
De medewerkers, de routeerders,
hebben allen het diploma eerste
stuurman G.H.V., zij hebben een
ruime ervaring op zee en zijn gespecia
liseerd in maritieme meteorologie.
Gevonden voorwerpend- lijst van 5
mei tot en met 11 mei 197$.
igen Hoofdbureauvan Politie,
oekring te Tilburg.
Engels paspoort; paspooN t.n.v. Cleas-
sen; nikkel horloge merk PLATO; zil
veren armbandje;
band; damesschoen maat 4'
kinderschoenen; rode regen
der jasje; 1
grijze pet; regenpak geel;
messchoudertas met inhouc
met geel regenpak; plasti
ding; bruine boekentas
bruine weekendtas;
nee met inhoud; b
met inhoud;
nee; geel porl
"-«en mapje
„.lijzen en bet;
t.n.v. Vroomen;
zwart; wieldop;
dekzeil; paraplu
shag; bruine 1
10,-
sen
Ook voor
steenrnallen
boekenrekjes
tinnen miniaturen
handged raaide
eiken kandelaars
diversehoogten
en kleur
Het dubbele programma van het
lopen (zeer lange) weekend heeft
Exclusief de leiderspositie opgeleverd.
Door overtuigende overwinningen op
resp. Fela Boys en F.C. De Hoeve lie—
de in het groen gestoken Berkdijk^..,
één punt uit op de naaste concurrentie.
F.C. Huijsmans kwam in de zware
wedstrijden tegen F.C. De Kaap en
Chiquita Boys tot verdienstelijke ge- geslaagd een gigar
lijke spelen, wat toch nog een resultaat in drie weken tijd
is waar F.C. Huijsmans tevreden over
kan zijn. Opmerkelijk is de opmars van
Telleman. Na een 22 op de valreep
tegen F.C. Heidehoeve ’72 werd het on
langs nog bovenaanstaande Volco ver
rassend met 10 geklopt.
DUBBEL PROGRAMMA
Kerkzicht, dat vorig seizoen steeds in
de onderste regionen vertoefde, had
ook een verrassend sterk weekend.
Een gelijk spel tegen Harry Bar en een
overwinning op Tilburgse Koerier le
verden de rood-blauwen 3 winstpun-
op, waardoor men in de midden-
ot belandde.
De Kaap presteerde het om de
recorduitslag van de Heidehoeve-
competities gedurende 3,5 jaar te ver
beteren. Met 130 werd Fela Boys-
NU 14,50
- 18 cm 9.95
NU 12,'—
NU 69,—
39,95
De eisen die in het ECE-reglement
gelden voor de technische aspecten
van de helm komen overeen met het
geen in ons land op dit gebied van
kracht is.
Naar verwachting zal vooral van deze
voorziening gebruik worden gemaakt
bij het op de internationale markt
brengen van kleine partijen helmen
van afwijkende maten of van afwij
kend ontwerp.
De consument
Het programma voor 2e Pinkterdag
Harry Bar - F.C. Exclusief
Chiquita Boys - WE
Buro Verschuuren - F.C. Huijsmans
se Koerier - Chiquita Boys
Kaap - Kerkzicht
Jong - Volco
Fela Boys
Motorrijders en bromfietsers zullen
voortaan ook helmen die zijn voorzien
van het E-goedkeuringsmerk, mogen
dragen.
Minister Westerterp (Verkeer en Wa
terstaat) heeft deze regeling vastge
legd in een beschikking, die in de
Staatscourant werd geplaatst.
Het komend verbod op de verkoop
et-goedgekeurde helmen zal dus
elden voor helmen, die naar
lormen werden goedgekeurd.
_iafloor
(nabeschi
vermeldii
sen de rei
rov‘-
gens
cirkt
troom.
Bovendien kan de kapitein 24 uur per
dag een beroep doen op het bureau.
Voor de verbindingen wordt gebruik
gemaakt van een code waarvan de
sleutel gratis wordt verstrekt
route-advies. De telegr
verzonden vja Radio
I Klimaat en weer
De gezagvoerder zelf is door zijn op
leiding en ervaring uiteraard op de
hoogte van klimatologische omstan
digheden op een gegeven plaats en
tijd.
Hiervoor heeft hij de beschikking over
klimatologische atlassen en zeemans
gidsen. Met behulp hiervan kan hij zelf
een gunstige route uitstippelen.
Het klimaat is echter een gemiddelde
van de weersgesteldheid over e
groot aantal jaren en de mogelijkhe.u
is groot dat het weer van het ogenblik
sterk afwijkt van wat het volgens het
boekje zou moeten zijn. Alleen in ge
bieden met een zeer stabiel weerbeeld
zoals de passaat- en moessongebieden
rond de evenaar, staat men niet zo
gauw voor dergelijke verrassingen.
Tijdëns de reis ontvangt de gezag
voerder geregeld weersverwachtin
gen. Deze zijn meestal geldig voor een
gedeelte van de Oceaan. Een totaal
t mist hij dus. Aangezien de
;rder dit wel nodig heeft voor
i zijn route, kan hij voor
e beter aankloppen bij
sbureau.
35 cent Eeuwfeest Stoomvaart-Maitschappij
gouden damesarm-
band; damesschoen maat 40; doos met
kinderschoenen; rode regenbroek; kin-
derjasje; blauw leren kinderjasje;
bruine da-
i ....wud; plastictas
stictas met kle-
met inhoud;
zwarte portomon-
inhoud; bruine portomonee
zwarte damesportomon-
irtomonneetje met inhoud;
e met rijbescheiden; 2 rij-
taalpas e.d.; rijbewijs
koperen bel; paraplu
kater zwart-bruin;
blauw; sierkip; zak
herenbril; 3 b.b. van
diverse sleutels en sleutelbos-
t gezegde «de beste
wal» zijn nogal on-
thiek. Toch zit er een kern van
id in de uitdrukking, tenminste
i de routeerders.
Hiervoor hebben zij een tweejarige op- Golfverwachtingen langs
leiding gevolgd bij het K.N.M.I. Het Deze zijn gedurende 48 i
bureau stelt zijn diensten ter beschik- en worden geregeld to egt
king van schepen van alle nationalitei- Informatie over eventuel
ten voor de oversteek over de Noord- ëen
atlantische Oceaan, in westelijke of Naa
oostelijke richting.
Een routeerder heeft overigens een
uitsluitend adviserende taak, evenals
een loods. De gezagvoerder kan te al
len tijde afwijken van de geadviseerde
route, omdat hij de uiteindelijke ver
antwoordelijkheid heeft voor zijn
schip.
>s de route. Een opvallend voorbeeld komt van een
maatschappij die een dienst onder
houdt tussen Antwerpen en Boston. De
normale tijdsduur van die reis is elf da
gen, maar in de praktijk werd dat vaak
15 en zelfs 20 dagen. Vanaf het moment
dat de schepen van deze maatschappij
worden gerouteerd, duurt de reis nooit
langer dan 12 dagen. Tijdwinst ten op
zichte van de normale reisduur is er dus
nauwelijks, maar in dit geval gaat het
meer om het voorkomen van verlies dan
om winst.
die zich als ideaal heeft gestiiu
blijven en mogen doen tot hoge i
hem verdergaan beletten zal.
Ook triest nu er overal ter wereld stemmen
opgaan om de natuur te redden van een
algehele ondergang en er steeds meer be
wijzen worden geleverd dat de mens, ook
uit eigen belang, ervoor dient te waken dat
niet alles om hem heen vernietigd wordt en
hij-zelf erbij.
Het wordt dan ook hoog tijd dat wij deze
man gaan steunen in zijn werk. avlla
Uitgeverij Thieme te Zutphen, de uitgeef- q_
ster van o.a. het blad ’Spiegel der Natuur’ sch,
wil zich ervoor inzetten om zo spoedig ^00(
mogelijk veel geld voor dit doel bij elkaar
te brengen. Maar daarvoor heeft zij ook
uw hulp nodig! Zij organiseert met ingang
van januari a.s. via haar blad 'Spiegel der
Natuur’ een grote natuur- en huisdieren
prijsvraag, waaraan een aantal leuke prij
zen is verbonden. Door het opplakken van
extra porto op de briefkaart waarop uw
oplossing van de puzzel staat, draagt uw
uw steentje bij voor het goede werk van
George Adamson.
Oplossingen kunnen worden ingezonden
door abonnees en
nummers van ’Spies
alle kiosken en tijds,
derland verkrijgbaar.
De uitslagen van Hemelvaartdag
VVE-Volco 2—0
F.C. Huijsmans-F.C. De Kaap 00
F.C. Heidehoeve ’72-Telleman 2—2
Chiquita Boys-F.C. De Jong 41
Buro Verschuuren-Tilb. Koer. 10
De Hoeve-FCD/Jansen
Harry Bar-Kerkzicht
F.C. Exclusief-Fela Boys
De uitslagen van zondag 1
F.C. Exclusief-F.C. De
Huijsmans-Chiquita Boys
F.C. Heideh.’72-B. Versch.
FCD/Jansen-F.C. De Jong
Kerkzicht-Tilburgse Koerier
Volco-Telleman
F.C. De Kaap-Fela Boys
De stand na 9 wedstrijden
F.C. Exclusief
Een optimale route zou moeten zijn
een route die èn het kortst is in mijlen
èn het kortst in tijd èn het best wat
betreft de weersomstandigheden, zo
dat het risico van stormschade zoveel
mogelijk wordt beperkt. Hiervoor is
een akkurate weersvoorspelling nodig
van minstens tien dagen vooruit.
Wel kan achteraf aan de hand van de
inmiddels binnengekomen weergege
vens worden nagegaan wat de opti-
een. male route zou zijn j
heid °°k gedaan en het
het bureau routerir
weerroute zo diL.
buurt te komen.
Optimale routering is dus nog een toe
komstdroom en vandaar dat men bij
het K.N.M.I. nog steeds bescheiden
spreekt van «strategisch routeren»,
hoewel in andere landen de term «op
timal routing» gebruikelijk is.
Op 21 mei 1975 geeft de PTT twee
herdenkingszegels uit, die de aandacht
vestigden op het honderdjarig bestaan
van de Stoomvaart-Maatschappij Zee
land en op Albert Schweitzer, die
honderd jaar geleden werd geboren.
Voor de voorstelling van de landse p
«Zeeland»-zegels, waarde 35 cent, is zijn zolar
gebruik gemaakt van het embleem van -■-*
de Maatschappij. Op de achtergrond is
één van de eerste schepen van de
Maatschappij Zeeland, de Stad Mid
delburg, afgebeeld.
Als bijzondere tekst zijn oj
de letters «L» (T
wich) en «HH» (H
de jaartallen 1875
uitgevoerd in de
blauw en zwart,
verzorgd door Paul
Amsterdam.
Op 4 juni a.s. zal de zegel tijdens een
manifestatie in het Nederlandsch His
torisch Scheepvaart Museuni te Am
sterdam worden aangeboden aan de
directie van de Stoomvaartmaat
schappij Zeeland.
de zegel van 50 cent is Albert
Iweitzer afgebeeld op een tocht per
boot door het oerwoud. Bijzondere
tekst «Albert Schweitzer» en de jaar
tallen «1875-1965».
Kleuren zwart, groen, donkergroen
en rood. Walter Nikkels uit Dordrecht
verzorgde het ontwerp.
Op de dag van uitgifte 21 mei 1975
zullen de eerste Albert Schweitzer-
zegels worden aangeboden aan mej. groei
Dr. Med. Christiane Eckert, klein- bewij
dochter van Dr. Schweitzer en aan de
voorzitter van het Albert Schweitzer
pn niet-abonnees. Losse Comité.
piegel der Natuur’ zijn in Dit zal geschieden tijdens een door B
jdschriftenwinkels in Ne- en w van Deventer te houden ont-
vangst op het stadhuis te Deventer,
anima voor ie Pinksterdag
Kaap - WE
- F.C. Huijsmans
long - F.C. Heidehoeve ’72
Koerier - Qhiquita Boys
lansen - Buro Verschuuren
icht - F.C. De Hoeve
j door de schat aan gegevens
dagelijks bereikt een zeer volle-
zijn beslist niet spektakulair. In zoverre dig overzicht hebben over wat er op de
dat een weerroute ten opzichte van de oceaan gaande is, zou men inderdaad
gestelde termijn dat het schip binnen kunnen zeggen dat de beste stuurlui aan
moet zijn, dikwijls niet veel minder tijd wal staan en niet op de brug. Hoewel dit
in beslag neemt. Wél is het zo, dat een natuurlijk maar uiterst betrekkelijk is,
regelmatige weerroutering voor bij- want juist deze «ex»-stuurlui weten
voorbeeld een wekelijkse lijndienst, het maar al te goed hoe grillig de zee kan
op tijd varen in de hand werkt.
~.j.. opgenomen
(Londen), «H» (Har-
(Hoek van Holland) en
75-1975. De zegel is
kleuren rood, geel,
Het ontwerp werd
Mijksenaar uit
De naam George Adamson zou reeds bij
zijn leven legendarisch moeten zijn. Geen
mens immers heeft op grote schaal datgene
gepresteerd waardoor hij internationale
faam verwierf.
Wars van alle publiciteit, wars van alles
wat ook maar enigszins zweemt naar ver
storing van zijn rust en levensstijl, kan deze
thans 68-jarige man bogen op jarenlang
uniek werk. Deze man, met wie wij sinds
jaren bevriend zijn, verricht belangeloos
belangrijke arbeid.
George Adamson is in Kenia al jarenlang
in de jungle bezig met het terugbrengen in
de natuur van jonge leeuwen. Hij is daar
voor nooit betaald! En ook de assistenten
die kwamen, gingen en komen en die hem
terzijde hebben gestaan, die met hem de
liefde voor de natuur deelden en zich
terugtrokken in de immense verlatenheid
van de alleen door hem bewoonde streek,
werden evenmin betaald.
’Geld voor salarissen voor mijn assistenten
heb ik niét’, vertelde George Adamson
tijdens ons jongste bezoek. Nog hooguit
één, misschien anderhalf jaar kan ik het
uitzingen. Dan zal ik met mijn werk moe
ten stoppen, want het vlees dat ik voor
mijn dieren moet kopen, zal ik dan niet
meer kunnen betalen. I’m almost broke’.
Trieste woorden uit de mond van een man
welke
hulling
bert
het
Service
Voor het incidenteel routeren van een
schip brengt het K.N.M.I. ƒ380,8
in rekening. Geregelde routering kost
per oversteek
t bedrag
’-’’eking:
ter bescl
Een routé-advies bij het vertrek,
waaraan toegevoegd een overzicht
van de meteorologische situatie en
de te volgen taktiek.
Wijziging van het route-advies in-
neteorologische situatie
ikelijk mocht maken.