It ZALIG KERSTFEEST I* F k Zonder infrastructuur 0 1 uber 1974- pagina 20 ier worden its van de iele belas- s, slachtlo- 1975 de kosten heidstaak. Illlllllllllll i 4 i dat il de Igen st de ien dienen 975 zullen neer dan in ten dat de >k na deze uur rs in i van n. Er irge- hou- nde- n, hetgeen stand in de paard, het vijfeld nog uitgebreid te hebben over uniformiteit en pluriformiteit. In ons overbevolkte land worden lange artikelen geschreven over samenlevingsopbouw en het scheppen van een infrastruktuur, die wij nodig hebben om de korte spanne tijds die ons op aarde gegund is funktioneel en in een gezonde samenleving te kunnen door brengen. Bij zijn komst op aarde trof Christus een infrastruktuur aan, waar een echte soci oloog nachten lang van wakker zou liggen en de planologen van de twintigste eeuw zouden overspannen de sociale wetgeving in vluchten, omdat in die tijd naar onze huidige begrippen de gemeen schap onvoldoende was geprepareerd om Christus te ontvangen. Wij zouden dat wel anders doen, zo denken we. Na twintig eeuwen zijn wij te veel verge ten. De dagen dat ook wij op zoek waren natuurlijk nooit de bedoeling zijn. Wellicht al teveel nogal cynische woor den op de voorpagina van een kerst- krant? Toch is het in deze dagen juist ons weer eens te bezinnen op de waarden van de boodschap die het kerstkind ons bracht. We leven er te gemakkelijk mee en we schijnen het gemakkelijk te kun nen doen zonder er ook maar enig nadeel van te hebben. In materiële zin althans. De landen waarin de armoede over heerst, de landen waarin mensen ge knecht en afgeslacht worden bereiken ons alleen via krant, radio en televisie en we zijn aan erg veel ellende gewend. Het is gelukkig allemaal ver van ons bed. Wij zijn tevreden met de physieke vrede die ons omringt. Wanneer zullen wij geeste lijke vrede vinden? Als wij de oude ge schriften geloven willen is die een strijd met onszelf alleszins waard. naar het kerstkind liggen voor de mees ten van ons in het verre verleden en misschien moeten we zelfs konstateren, dat wij niet eens de ster gezien hebben die ons de weg zou kunnen wijzen, die ons de richting zou kunnen aangeven om uit eindelijk hém te bereiken, naar hem te luisteren en ons handelen daarop af te stemmen. Zittend voor de kleurentelevisie, ons door deze maatschappij op onnavolgba re wijze aangepraat (zo zie je alle ellende tenminste ook nog in kleur), vragen wij ons af met welke menu’s wij dit jaar de kerstdagen eens zullen proberen door te komen en het is zeer betreurenswaardig, dat alles zo duur wordt. Daarom ook zijn we voorstanders van een nivellering van de inkomens en zullen dat blijven tot het moment aanbreekt, dat die nivellering ons eigen inkomen treft, want dat mag odig )m u ïlijke i die De evangeliën verhalen ons de geboorte van Christus op aanspreekbare wijze. Daar is het verhaal van de tocht van Joseph en Maria naar Betlehem om deel te nemen aan de volkstelling, hun zoeken naar onderdak, de geboorte van Jezus, het neerleggen in de kribbe en het ver schijnen van de engelen aan de herders, die het kind bezoeken. Dat alles speelt zich af in het heuvelland van Judea. Niet lang na de geboorte van Christus komen drie wijzen uit het oosten op bezoek met de verklaring: ’Wij hebben zijn ster ge zien en zijn gekomen om Hem te aanbid den.’ In de overlevering zijn deze wijzen de drie koningen geworden en zelfs hun namen zijn bekend: Caspar, Melchior en Balthasar. In deze gure laatste najaarsdagen mijme rend over Kerstmis, wijst niets nog op de stille, witte vrede die het kerstkind wordt verondersteld te brengen. De wereld is er te rauw voor geworden. We hebben te veel haast en zijn ook te druk bezig met meer prozaïsche zaken, dan dat wij ons de sfeer kunnen aanpraten, die het zo uitstekend doet in romantische kerstver halen. Misschien komt het ook omdat wij wel licht teveel geworden zijn als de voortdu rend diskussiërende schriftgeleerden, die zo zeer bezig waren met de interpretatie van de geschriften, dat zij aan de meest elementaire waarden niet meer dachten. Zonder daarvan de feitelijke zin te willen betwisten verliezen ook in onze maat schappij hele groepen zich in eindeloze debatten over het harmoniemodel en de polarisatiegedachte en ook in kerkelijke kringen schieten woorden tekort om het wingen tot woorden: iet minder n dat geldt

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1974 | | pagina 1