1 -4T 1 KOSTENSTIJGINGEN SLUITEND, MAAR VOORUITZICHTEN TAAKVERZWARING INKOMSTEN BEGROTING EN GEMEENTERAAD -••1 Donderdag 12 december 1974-pagina 20 DE TILBURGSE KOERIER GEMEENTEBEGROTING 1975 De gemiddelde kosten per emmer worden de uitgaven in 1975. De erbij oster djn s 1974 1975 20:400.000, ƒ18.100.000, ƒ21.500.000, 26.700.000, 6.000.000, 4.700.000, 22.400.000, 26.400.000, 33.000.000, 36.500.000, ƒ11.900.000, 13.700.000, 54.300.000, 40.800.000, 2.300.000, 4.100.000, veel nieuwe kinderspeelgelegenheden... f 3.100.000, ƒ173.400.000, 209.900.000, .OPENBARE VEILI 1 ONDERWIJS 84% OPENBARE WERKEN 174% onderwijs en dienstverlening buiten de ringbanen. u kunt daarbij tegenwoordig zijn... ALGEMEEN BEHEER (gemeenteraad, college van B en W, stadsge west, secretarie, personeels dienst, bevolkingsadministratie, exploitatie stadhuis) De gemeentebegroting voor het komend jaar is gereed en zal vanaf maandag 16 december a.s. in openbare vergaderingen door de gemeenteraad behandeld wor den. In deze begroting wordt door burgemeester en wethouders een zo goed mogelijke schatting gemaakt van de inkomsten en uitgaven die in 1975 te wachten staan. Omdat de cijfers nauw verband houden met het te voeren beleid, geeft de begroting en de toelichting daarop een beeld van het beleid dat gevoerd zal worden. Het is aan de gemeenteraad om de begroting vast te stellen en soms gebeurt dat pas nadat een aantal wijzi gingen zijn aangebracht. OPENBARE VEILIGHEID (openbare verlichting, politie, brand weer) VOLKSGEZONDHEID (G.G. en G.D., schoolartsendienst, school- tandverzorging, subsidies aan kruisverenigingen, exploitatie van de zwembaden) OPENBARE WERKEN (onderhoud en verbetering van straten, pleinen en plantsoenen, rioleringen, kosten van beide zuiverings installaties voor afvalwater, ge- meentereiniging) ONDERWIJS CULTURELE, SPORT- en JEUGDZAKEN (subsidies aan schouwburg, cul tureel centrum, beroeps- en amateurtoneel, het Brabants Orkest, musea, sportvelden en -hallen, gymnastieklokalen, jeugd- en sportverenigingen) SOCIALE ZORG EN MAATSCHAPPELIJK WERK (hiervan voor bijna 49 miljoen bijstandsuitgaven, ver der subsidies gezins- en jeugd zorg, bejaardenzorg, buurthuis werk, kosten maatschappelijk werk, wijkraden) ECONOMISCHE AANGELEGENHEDEN (bijdrage openbaar vervoer, bevordering industrievestiging) VOLKSHUISVESTING (vooral de rente en afschrijving over de woningcomplexen van de gemeen te en de bouwverenigingen) BESCHIKBAAR VOOR ONVOORZIENE EN NIEUWE UITGAVEN EN DIVERSEN 4.100.000, riNG INKOMSTEN VOLGENS DE BEGROTING 1975 BIJDRAGE PROVINCIE EN ANDEREN 73% DIVERSEN 3.6% HUREN .PACHTEN.ENZ. 1-3%^C: SALDI BEDRIJVEN Z GEMEENTELIJKE BELASTINGEN 17/7^, 10.4 -IGHEID 12.7% VOLKSHUISVESTI 12.6 VOLKSGEZONDHEID l 2 9% RIJKS UITKERINGEN 75.1 Niet alleen de inflatie zal bijgebeend moeten worden, maar bovendien dienen er extra inkomsten te zijn. Inklusief een verhoging per 1 januari 1975 zullen deze bronnen tesamen 22 miljoen opbrengen, dat isƒ 4,1 miljoen meer dan in 1974. Deze verhoging kwam aldus tot stand: f ia •ii iniiüi In de loop der jaren worden de bemoeiingen van de gemeente met het maatschappelijk leven steeds intenser en gaan ook steeds grotere bedragen vragen. Om een paarvoorbeelden te noemen: kindercrèches en speelgelegen- heden, wijkraden en wijkcentra, inspraakprocedures, maatschappelijke steunverlening, enz. Om slechts één voorbeeld te noemen: de inspraak rond het struktuurplan Oude Stad gaat 400.000,— kosten. Een andere belangrijke oorzaak van hogere uitgaven is de trek van de bevolking naar buiten. Niet alleen vindt er een vertrek naar de randgemeenten plaats, doch binnen de eigen stad is een verplaatsing van de bevolking gaande van de binnenstad naar nieuwe wijken met hun moderne scholen, ruime plantsoenaanleg enz. Omdat niemand het bereikte niveau van het huidige woon- en leefklimaat wil aantasten - integendeel, op verschillende plaatsen is verbetering nog dringend gewenst - zal er dus meer geld beschikbaar moeten komen. UITGAVEN VOLGENS DE BEGROTING 1975 ECON. A^ANGELEG€NHEDE^2^%J^f,A1’1’^^^ BEHEER 9 7 SOCIALE ZORG EN MAATSCHAPPELIJK WERK 25 9% Hieronder volgt een globale verdeling van c behorende tekst in kleine letters is bedoeld ter verduidelijking en is zeker niet volledig. CULTURELE .SPORT EN JEUGDZAKEN 6.5% Het is een moeizame zaak geweest om de uitgaven en de inkomsten met elkaar in evenwicht te brengen, om de begroting dus sluitend te maken. Immers, de stijging van loonkosten en materiaalprijzen is aanzienlijk, de rentevoet is uitzonderlijk hoog en de gemeente heeft hierop geen enkele invloed. Ook op de inkomsten heeft de gemeente slechts weinig Invloed. Het leeuwedeel van deze inkomsten bestaat namelijk uit rijksuitkeringen en de gemeente heeft er in het geheel geen vat op wanneer de stijging hiervan achterblijft bij die van haar noodzakelijke uitgaven. Ging het sluitend maken van de begroting 1975 met veel zorgen gepaard, het sluitend houden van de begrotingen van de jaren daarna zal ongetwijfeld nog moeilijker worden. Veel faktoren werken tegen, zoals: sterke kosteninflatie achteruitgang van het aantal inwoners (zonder dat daardoor de kosten merkbaar verlicht worden) sterke verhoging van de bijstands- en andere sociale uitkeringen, hetgeen voor een deel het gevolg is van een zorgelijke economische toestand in de stad het steeds ingewikkelder en omvangrijker worden van de overheidstaak. De gemeenteraad heeft het laatste woord over de begroting en dat woord wordt in het openbaar uitgesproken. U kunt zowel de behandeling van de algemene lijnen als van de onderdelen volgen vanaf de publieke tribune in de raadszaal. De ingang is naast de coffee-shop in het stadhuis. De besprekingen beginnen: maandag 16 december om 14.00 uur met de algemene beschouwingen door de fraktievoorzitters in eerste termijn. Er wordt vergaderd van 14.00 tot 18.00 uur en van 19.00 tot 22.30 uur en dit geldt tevens voor de volgende dagen. Er komen dan achtereenvolgens aan de orde het antwoord van burge meester en wethouders in eerste termijn, de algemene beschou wingen en het antwoord in tweede termijn en tenslotte de behande ling van de verschillende hoofdstukken. Daar niet te voorzien is hoeveel tijd de verschillende sprekers nodig zullen hebben is een schema met dag en uur niet te geven. Om u toch op de hoogte te houden van het programma zal de plaatselijke pers dagelijks in een apart kadertje vermelden welke punten die dag aan de orde zijn. Bovendien, de speelruimte is beperkt. Aan de uitgavenkant staat ongeveer 95% ieder jaar wel vast; zonder brokken te maken kan hieraan praktisch niet getornd worden. Er blijft dus maar een ruimte van circa 5% waarbinnen hier wat minder en daar wat méér uit te geven is. (Werkelijk grote, extra uitgaven zijn dan ook niet mogelijk zonder schulden te maken.) Aan de inkomstenkant vertoont zich een soortgelijk beeld. Driekwart van de inkomsten bestaat uit rijksuitkeringen die vastgesteld worden naargelang het inwoneraantal. De enige inkomstenbron die wel beïnvloed kan worden, zijn de eigen belastingen van de gemeente, maar de opbrengst hiervan isslechts10% van het totaal. Al deze zaken zullen het gemeentebestuur in de komende jaren dwingen tot het scherp stellen van prioriteiten in de uitgavensektor. Met andere woorden: steeds sterker zal het méér doen voor het ene, gaan betekenen het minder doen voor het andere. Een gulden kun je maar één keer uitgeven en dat geldt ook voor de gemeente! reinigingsrechten: 725.000, ƒ42,-, in 1974 32,50 bijdrage afvalwaterzuivering en rioolrecht (komen in de plaats van de rioolbelasting: ƒ1.250.000,—) onroerend goedbelasting (vervallen zijn nu de grond-en personele belas ting en dé onderhoudsbelasting) 1.130.000, diverse tarieven zoals ziekenvervoer, huur sportakkommodaties, slachtte nen, aansluitkosten gas en elektriciteit: 1.035.000,— De verhogingen zijn soms nogal fors, maar we moeten niet vergeten dat de belastingen in Tilburg in het algemeen aan de lage kant zijn. Ook na deze verhogingen blijven ze nog iets onder de landelijke normen. Nu we weten dat de uitgaven 210 miljoen zullen bedragen, en ook al gezegd is dat de begroting sluitend is, volgt daaruit logischerwijze dat ook de inkom sten ƒ210 miljoen zullen zijn. Op bijgaand grafiekje kunt u zien waar deze miljoenen vandaan komen. Verreweg het grootste bedrag komt van het rijk, 157,6 miljoen. Vooreen niet gering deel zijn deze inkomsten afhankelijk van het aantal inwoners en zoals bekend loopt dit voor Tilburg langzaam terug. Op een belangrijk onderdeel van de inkomsten is er dus sprake van een lichte achteruitgang, waartegenover echter voor de gemeente steeds stijgende uitgaven staan. Bij een stijging van de uitgaven met 21% zullen bezuinigingen en uiterste zuinigheid (er is praktisch een personeelsstop bij de gemeente) niet voldoende zijn. De belastingen en een aantal tarieven moéten flink omhoog. Op alle gebieden treden belangrijke kostenstijgingen op, terwijl daarnaast onze wensen en verlangens steeds hoger stijgen. Een en ander resulteert in een begroting met een totaal van 210 miljoen, tegen circa 173 miljoen in 1974, een stijging dus van 21%.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1974 | | pagina 20