1
-4T
1
KOSTENSTIJGINGEN
SLUITEND, MAAR
VOORUITZICHTEN
TAAKVERZWARING
INKOMSTEN
BEGROTING EN
GEMEENTERAAD
-••1
Donderdag 12 december 1974-pagina 20
DE TILBURGSE KOERIER
GEMEENTEBEGROTING
1975
De gemiddelde kosten per emmer worden
de uitgaven in 1975. De erbij
oster
djn s
1974
1975
20:400.000,
ƒ18.100.000,
ƒ21.500.000,
26.700.000,
6.000.000,
4.700.000,
22.400.000,
26.400.000,
33.000.000,
36.500.000,
ƒ11.900.000,
13.700.000,
54.300.000,
40.800.000,
2.300.000,
4.100.000,
veel nieuwe kinderspeelgelegenheden...
f 3.100.000,
ƒ173.400.000,
209.900.000,
.OPENBARE VEILI
1
ONDERWIJS 84%
OPENBARE WERKEN 174%
onderwijs en dienstverlening buiten de ringbanen.
u kunt daarbij tegenwoordig zijn...
ALGEMEEN BEHEER (gemeenteraad,
college van B en W, stadsge
west, secretarie, personeels
dienst, bevolkingsadministratie,
exploitatie stadhuis)
De gemeentebegroting voor het komend jaar is gereed
en zal vanaf maandag 16 december a.s. in openbare
vergaderingen door de gemeenteraad behandeld wor
den. In deze begroting wordt door burgemeester en
wethouders een zo goed mogelijke schatting gemaakt
van de inkomsten en uitgaven die in 1975 te wachten
staan. Omdat de cijfers nauw verband houden met het te
voeren beleid, geeft de begroting en de toelichting
daarop een beeld van het beleid dat gevoerd zal worden.
Het is aan de gemeenteraad om de begroting vast te
stellen en soms gebeurt dat pas nadat een aantal wijzi
gingen zijn aangebracht.
OPENBARE VEILIGHEID (openbare
verlichting, politie, brand
weer)
VOLKSGEZONDHEID (G.G. en G.D.,
schoolartsendienst, school-
tandverzorging, subsidies aan
kruisverenigingen, exploitatie
van de zwembaden)
OPENBARE WERKEN (onderhoud en
verbetering van straten, pleinen
en plantsoenen, rioleringen,
kosten van beide zuiverings
installaties voor afvalwater, ge-
meentereiniging)
ONDERWIJS
CULTURELE, SPORT- en JEUGDZAKEN
(subsidies aan schouwburg, cul
tureel centrum, beroeps- en
amateurtoneel, het Brabants
Orkest, musea, sportvelden en
-hallen, gymnastieklokalen,
jeugd- en sportverenigingen)
SOCIALE ZORG EN MAATSCHAPPELIJK
WERK (hiervan voor bijna 49
miljoen bijstandsuitgaven, ver
der subsidies gezins- en jeugd
zorg, bejaardenzorg, buurthuis
werk, kosten maatschappelijk
werk, wijkraden)
ECONOMISCHE AANGELEGENHEDEN
(bijdrage openbaar vervoer,
bevordering industrievestiging)
VOLKSHUISVESTING (vooral de
rente en afschrijving over de
woningcomplexen van de gemeen
te en de bouwverenigingen)
BESCHIKBAAR VOOR ONVOORZIENE EN
NIEUWE UITGAVEN EN DIVERSEN 4.100.000,
riNG
INKOMSTEN VOLGENS DE BEGROTING 1975
BIJDRAGE PROVINCIE EN ANDEREN 73%
DIVERSEN 3.6%
HUREN .PACHTEN.ENZ. 1-3%^C:
SALDI BEDRIJVEN Z
GEMEENTELIJKE
BELASTINGEN 17/7^,
10.4
-IGHEID
12.7%
VOLKSHUISVESTI
12.6
VOLKSGEZONDHEID
l 2 9%
RIJKS UITKERINGEN
75.1
Niet alleen de inflatie zal bijgebeend moeten worden, maar bovendien dienen
er extra inkomsten te zijn. Inklusief een verhoging per 1 januari 1975 zullen
deze bronnen tesamen 22 miljoen opbrengen, dat isƒ 4,1 miljoen meer dan in
1974. Deze verhoging kwam aldus tot stand:
f
ia
•ii iniiüi
In de loop der jaren worden de bemoeiingen van de gemeente met het
maatschappelijk leven steeds intenser en gaan ook steeds grotere bedragen
vragen. Om een paarvoorbeelden te noemen: kindercrèches en speelgelegen-
heden, wijkraden en wijkcentra, inspraakprocedures, maatschappelijke
steunverlening, enz. Om slechts één voorbeeld te noemen: de inspraak rond
het struktuurplan Oude Stad gaat 400.000,— kosten. Een andere belangrijke
oorzaak van hogere uitgaven is de trek van de bevolking naar buiten. Niet
alleen vindt er een vertrek naar de randgemeenten plaats, doch binnen de
eigen stad is een verplaatsing van de bevolking gaande van de binnenstad naar
nieuwe wijken met hun moderne scholen, ruime plantsoenaanleg enz.
Omdat niemand het bereikte niveau van het huidige woon- en leefklimaat wil
aantasten - integendeel, op verschillende plaatsen is verbetering nog dringend
gewenst - zal er dus meer geld beschikbaar moeten komen.
UITGAVEN VOLGENS DE BEGROTING 1975
ECON. A^ANGELEG€NHEDE^2^%J^f,A1’1’^^^ BEHEER 9 7
SOCIALE ZORG EN
MAATSCHAPPELIJK
WERK 25 9%
Hieronder volgt een globale verdeling van c
behorende tekst in kleine letters is bedoeld ter verduidelijking en is zeker niet
volledig.
CULTURELE .SPORT
EN JEUGDZAKEN
6.5%
Het is een moeizame zaak geweest om de uitgaven en de inkomsten met elkaar
in evenwicht te brengen, om de begroting dus sluitend te maken. Immers, de
stijging van loonkosten en materiaalprijzen is aanzienlijk, de rentevoet is
uitzonderlijk hoog en de gemeente heeft hierop geen enkele invloed. Ook op
de inkomsten heeft de gemeente slechts weinig Invloed. Het leeuwedeel van
deze inkomsten bestaat namelijk uit rijksuitkeringen en de gemeente heeft er
in het geheel geen vat op wanneer de stijging hiervan achterblijft bij die van
haar noodzakelijke uitgaven.
Ging het sluitend maken van de begroting 1975 met veel zorgen gepaard, het
sluitend houden van de begrotingen van de jaren daarna zal ongetwijfeld nog
moeilijker worden. Veel faktoren werken tegen, zoals:
sterke kosteninflatie
achteruitgang van het aantal inwoners (zonder dat daardoor de kosten
merkbaar verlicht worden)
sterke verhoging van de bijstands- en andere sociale uitkeringen, hetgeen
voor een deel het gevolg is van een zorgelijke economische toestand in de
stad
het steeds ingewikkelder en omvangrijker worden van de overheidstaak.
De gemeenteraad heeft het laatste woord over de begroting en dat
woord wordt in het openbaar uitgesproken. U kunt zowel de
behandeling van de algemene lijnen als van de onderdelen volgen
vanaf de publieke tribune in de raadszaal. De ingang is naast de
coffee-shop in het stadhuis.
De besprekingen beginnen: maandag 16 december om 14.00 uur
met de algemene beschouwingen door de fraktievoorzitters in
eerste termijn. Er wordt vergaderd van 14.00 tot 18.00 uur en van
19.00 tot 22.30 uur en dit geldt tevens voor de volgende dagen. Er
komen dan achtereenvolgens aan de orde het antwoord van burge
meester en wethouders in eerste termijn, de algemene beschou
wingen en het antwoord in tweede termijn en tenslotte de behande
ling van de verschillende hoofdstukken.
Daar niet te voorzien is hoeveel tijd de verschillende sprekers nodig
zullen hebben is een schema met dag en uur niet te geven. Om u
toch op de hoogte te houden van het programma zal de plaatselijke
pers dagelijks in een apart kadertje vermelden welke punten die
dag aan de orde zijn.
Bovendien, de speelruimte is beperkt. Aan de uitgavenkant staat ongeveer
95% ieder jaar wel vast; zonder brokken te maken kan hieraan praktisch niet
getornd worden. Er blijft dus maar een ruimte van circa 5% waarbinnen hier
wat minder en daar wat méér uit te geven is. (Werkelijk grote, extra uitgaven
zijn dan ook niet mogelijk zonder schulden te maken.)
Aan de inkomstenkant vertoont zich een soortgelijk beeld. Driekwart van de
inkomsten bestaat uit rijksuitkeringen die vastgesteld worden naargelang het
inwoneraantal. De enige inkomstenbron die wel beïnvloed kan worden, zijn de
eigen belastingen van de gemeente, maar de opbrengst hiervan isslechts10%
van het totaal.
Al deze zaken zullen het gemeentebestuur in de komende jaren dwingen tot
het scherp stellen van prioriteiten in de uitgavensektor. Met andere woorden:
steeds sterker zal het méér doen voor het ene, gaan betekenen het minder
doen voor het andere. Een gulden kun je maar één keer uitgeven en dat geldt
ook voor de gemeente!
reinigingsrechten: 725.000,
ƒ42,-, in 1974 32,50
bijdrage afvalwaterzuivering en rioolrecht (komen in de plaats van de
rioolbelasting: ƒ1.250.000,—)
onroerend goedbelasting (vervallen zijn nu de grond-en personele belas
ting en dé onderhoudsbelasting) 1.130.000,
diverse tarieven zoals ziekenvervoer, huur sportakkommodaties, slachtte
nen, aansluitkosten gas en elektriciteit: 1.035.000,—
De verhogingen zijn soms nogal fors, maar we moeten niet vergeten dat de
belastingen in Tilburg in het algemeen aan de lage kant zijn. Ook na deze
verhogingen blijven ze nog iets onder de landelijke normen.
Nu we weten dat de uitgaven 210 miljoen zullen bedragen, en ook al gezegd
is dat de begroting sluitend is, volgt daaruit logischerwijze dat ook de inkom
sten ƒ210 miljoen zullen zijn. Op bijgaand grafiekje kunt u zien waar deze
miljoenen vandaan komen. Verreweg het grootste bedrag komt van het rijk,
157,6 miljoen. Vooreen niet gering deel zijn deze inkomsten afhankelijk van
het aantal inwoners en zoals bekend loopt dit voor Tilburg langzaam terug. Op
een belangrijk onderdeel van de inkomsten is er dus sprake van een lichte
achteruitgang, waartegenover echter voor de gemeente steeds stijgende
uitgaven staan. Bij een stijging van de uitgaven met 21% zullen bezuinigingen
en uiterste zuinigheid (er is praktisch een personeelsstop bij de gemeente) niet
voldoende zijn. De belastingen en een aantal tarieven moéten flink omhoog.
Op alle gebieden treden belangrijke kostenstijgingen op, terwijl daarnaast
onze wensen en verlangens steeds hoger stijgen. Een en ander resulteert in
een begroting met een totaal van 210 miljoen, tegen circa 173 miljoen in
1974, een stijging dus van 21%.