Rotterdam naar Parijs SNIODE DW Vijftig jaar geleden vloog de KLM fokstier Nico V van Degelijkheid belangrijker dan luxe 1 J GEBRUIKTE AUTO-BEURS Uitbreiding sportieve lijn bij Toyota Schooltelevisie zendt komend seizoen 250 programma’s uit BMW 2500 Nieuwe Gegro discountwinkel levert beperkt maar betaalbaar assortiment RENAULT SIMCA PEUGEOT TOYOTA- TRIUMPH VAUXHALL- VOLVO- iffiÏNÉll0 naar Veendam cialiteiten. AUDI AUSTIN- AUTOBIANCHI DAF FIAT- 128 128 FORD 1300 L 1971 MORRIS- OPEL 'O Donderdag 8 augustus 1974 - pagina 5 DETILBURGSE KOERIER I augustus 1974 - pagina 4 50 JAAR DIERENVERVOER DOOR DE LUCHT VOOR HOCKEY-SPORT Heuvelstraat 50 - Tilburg Levende have Kritisch en zonder Vertrouwde naam specialiteiten David Carey :oop- jroot Vliegtuigen Het verkoopsijsteem Globe-reeks Frank Humphris Geen luxe E. H. Childs Atoomkracht isie- MET BOVAG GARANTIE-BEWIJS VOOB VOETBALSPORT TYPE Uitvoering Prijs AUTOBEDRIJF 1970 1972 5.750,— P. Smulders B.V., Golrkestraat 144A-146 9.250,— P. Smulders B.V., Goirkestraat 144A-146 HEUVELSTRAAT 50 - TILBURG Hondekennel 4-drs. 14.000 3.250,— Autonova B.V., Bredaseweg 85-87 1971 52.000 mei 71 10.500,— W. A. Holland B.V., Hart v. Brabantlaan 100 1970 65.000 1971 60.000 Autonova B.V., Bredaseweg 85-87 55.000 4.650,— 1973 16.000 7.350,— W. A. Holland B.V., Hartv. Brabantlaan 100 Dierenstewards 34.000 7.250, Autonova B.V., Bredaseweg 85-87 talve prijs, j. 43.48.46. 79.000 3.000,— Autonova B.V., Bredaseweg 85-87 59.000 1971 4.500,— Autonova B.V., Bredaseweg 85-87 29.000 70.000 3.750,— Autonova B.V., Bredaseweg 85-87 4.500,— Autonova B.V., Bredaseweg 85-87 8.500,- Kouwertberg Van Leest B.V., P. Loosjesstr. 11 Personeel b.z.a. Woningruil Km stand j GEGRO dwingt de lende artikelen als p een lange af- ree mag er dan worden .E.P. cicu- De Werk- ,rg in eert ii met een sen met 1 van el- De s van 1971 60.000 1970 59.000 1970 48.000 1971 58.000 GEGRO is erin geslaagd in Nederland een uitgebreide en trouwe klantenkring op te bouwen. Daarmee is duidelijk be- -- jeftc ,400,- ,150,— De j aant VLIEGTUIGEN uidskonfektie on 013-423224 - tilburg Cloppenburg) VALZAAK MODESTOFFEN, BRUIOSKOINFEKT'IE 3.600,— Kouwenberg Van Leest B.V., P. Loosjesstr. 11 3.300,— Kouwenberg Van Leest B.V., P. Loosjesstr. 11 4.400,— Kouwenberg Van Leest B.V., P. Loosjesstr. 11 5.150,— Kouwenberg Van Leest B.V., P. Loosjesstr. 11 mber presenteren wij jwburg te Tilburg e najaars- ie bruidstoiletten stoffen. larte welkom zen verkrijgbaar :e zaak. troef. Men richt k op de prijs- lel en prettig dat ig van eigen in in het ikelbestand. l importeur Lo wman k de Celica 1600 GT, met met twee bovenliggende Op 1 augustus te Tilburg t .GEGRO is verkoop, n.l. te Tilt In 7 jaar tij< geopend. irden. Zij ge- :je of een an- op de oren geschiedenis i de Indianen 3.000,Auto nova B.V., Bredaseweg 85-87 3.800,— Kouwenberg Van Leest B.V., P. Loosjesstr. 11 R8 1970 1301 Tourist S Het assortiment bij huisvrouw aanvulle groente, fruit en vleeswaren elders te halen. Juist door dit kontakt ziet de huisvrouw het prijsverschil al heel gauw en komt zij erachter hoe verstandig het is de dagelijkse levensmiddelen bij GEGRO te’ Een fijn enthousia bekende vliegtuig dige tweeper machtige strat Reeds meer dan 300.000 exemplaren verkocht! Prijs per deel: f 3,95. Uitgave van Uitgeverij Helmond. Verkrijgbaar bij de boekhandel. i vijf ge- deze toestellen min of gebruikt voor het ont- schooltelevisieprogram- ,e hydraulisch bediende koppe- i differentieel maken het rijden ider alle omstandigheden. jen ook in e tractie in 3.250,Autonova B.V., Bredaseweg 85-87 5.750,— Autonova B.V., Bredaseweg 85-87 in combinatie met de ik en het limited slip i if genot on< eel kan het volle motorven MOOIE flat in het Zand f 105,— p. m., wil ruilen tegen woning tot 250,p. m. Dianapad 17, Tilburg. MOOIE woning met garage I lage huur in Waalwijk, wil J ruilen mét Tilburg, hogere J huur geen bezwaar. Na 7 uur j WaaeiwUk?lerStraat Kadett 1970 66.000 Kadett 1973 55.000 204 Stationcar 1972 HOGE bijverdiensten voor iedereen (o.a. thuiswerk), f 50,— tot 150,— per week. CentrumjAgentuur, postbus j 2630, Den Haag. Postzegel 1 insluiten. Corona 1500 1970 65.000 Carina Luxe 1971 67.000 1200 de Luxe 1973 2.5 PI inj.aut. 1969 Viva 1971 45.000 142 Luxe 1971 1100 Glider 1300 1300 1300 Mini Clubman Hoe reageren dieren op indsvlucht en hoeveel ve én box? Dit zijn maar een paar facetten van het dierenvervoer door de lucht. Dieren worden om verschillende redenen vervoerd. Veelal gaat het er om, om een tekort op te vangen. Het vervoer van vee naar een ontwikkelingsland kan opbouw of verversing van de veestapel beteke nen. Pluimvee - en met name eendagskuikens - kunnen behalve be stemd zijn voor de consumptie, in ontwikkelingslanden juist weer de opbouw van de pluimveestapel gaan vormen. Wat de reden van het transport ook moge zijn, een feit is, dat dieren aan boord van een vliegtuig anders reageren dan bijv, op de boerderij. Zij zijn dan in een geheel vreemde omgeving. Ze zien andere mensen, horen andere stemmen en geluiden. Hierdoor ontstaat spanning en dat betekent meer inspanning en dus meer zuurstofverbruik. Daarvoor dienen dan de juiste maatregelen te worden getroffen. Bij het vervoer van dieren is het beheersen van het klimaat derhalve een belangrijk aspect. Een aangename temperatuur, een goede luchtcirculatie en een juiste vochtigheidsgraad zijn van de allergrootste betekenis. Vijftig jaar geleden, om precies te zijn op 9 juli 1924, vervoerde de KLM zijn eerste fokstier van Rotterdam naar Parijs. Toen kon men in boeken alles Het vervoer van dieren door de lucht diende zo perfect mogelijk te geschieden, lucht. Trouwens, de KLM bestond toen zelf nog geen vijf jaar. De KLM heeft zich echter in de vijftig jaar die er liggen tussen het vervoer van die fokstier Nico V en het vervoer van 37 paarden van de Royal Canadian Mounted Police in mei j.l., ontwikkeld tot’s werelds belangrijkste dierentransporteur. Een astronomisch getal aan dieren van uiteenlopende soorten en en omgeving op de stofwisseling. Dit vergaren van wetenschappelijke gegevens over vijfentwintig jaar kwam deze ontwikkeling eerst goed op gang. Direct na de oorlog waren er veel transporten van wilde fauna om dierentuinen weer te voorzien van o.a. luipaarden, slangen, olifanten en vogels. Van particuliere zijde was er toen veel vraag naar tropische vogels en apen. Gelukkig heeft men later ingezien dat apen geen huisdieren zijn. sterwijk, Breda, Den Bosch en Eindhoven. heeft GEGRO in Nederland meer dan 100 winkels Financiële en organisatorische proble men zijn de voornaamste redenen waar om het voortgezet onderwijs minder intensief dan het basisonderwijs aan schooltelevisie deelneemt. Luxe is overdreven. Luxe kost geld en juist om die lage prijzen te handhaven gunstige onderhandelingspositie bij de fabrikanten schept. Zo kunnen de laag ste prijzen Alles is even economisch ingericht en georganiseerd. Alle artikelen worden BijEGRO hanteert een ander verkoo"- systeem, zodat iedere huisvrouw grov, voordeel kan worden geboden: de beste kwaliteit voor veel lagere prijzen. Op het totale pakket dagelijkse levens middelen dat het normale Nederlandse gezin wekelijks nodig heeft, kan de huisvrouw bij GEGRO iedere week een aanmerkelijk bedrag besparen. GEGRO noemt zich dan ook de Gezinsgrossier. De naam voor de winkels werd uit dit woord samengesteld. Het schooltelevisieseizoen zal in de eerste week van september starten met twee nieuwe projecten: een serie van 11 spelprogramma’s voor leerlingen en onderwijzeressen in de lagere klassen van de basisschool en een serie van 12 programma’s thematische biologie voor de brug klassen van het voortgezet onderwijs. In het schooljaar 1974/1975 worden 250 schooltelevisieprogramma’s uitgezonden. Dit is 30 programma’s meer dan in het afgelopen cursus jaar. Van de 250 programma’s - reeds voor de helft in kleur - zijn er 150 bestemd voor het basisonderwijs en 100 voor het voortgezet onderwijs. Negentig programma’s zijn nieuw en worden voor het eerst uitgezon den, de overige zijn herhalingen en bewerkingen van reeds eerder uitgezonden programma’s. zonder luxe of franje in dozen of krat ten gepresenteerd. Daarmee wordt heel veel geld bespaard. Dat merkt de huisvrouw in de prijzen, want die liggen ver onder het gemiddel de. In de praktijk gaat GEGRO terug naar prijsverschil al hee ij erachter hoe verstandig igelijkse levensmiddelen e halen. met zaterdi dags L hip- zaterdag lan- Deze akt op c laire ie groep 1 in aantal vele be- reaktie Het vervoer van levende have vraagt een nauwgezette aandacht voor de tijds factor. Met andere woorden, hoe lang duurt die reis en is dat verantwoord ten opzichte van het dier. Tijdens de reis is dan de controle op de temperatuur en op de vochtigheidsgraad weer van groot belang. zorg om het welzijn van het dier, in ital vele malen groter dan het passa giersvervoer, is in die vijftig jaar niet minder geweest dan die waarmee de passagiers wordt omringd. REPARATIES van uw was machine voor de halve prijs. Bel 43.55.16 - b.g.g. 43.48.46. BIJVERDIENSTEN aange boden Tilburg en omstreken. Telefoon 013-553485. - 'I -s opende GEGRO haar nieuwe GEGRO discount-winkel aan de Luchthavenlaan 83. 5 een grootwinkelbedrijf gespecialiseerd in de levensmiddelen in onze omgeving zijn er reeds verschillende GEGRO winkels, Iburg, Rijen, Oisterwijk, Breda, Den Bosch en Eindhoven. tijd -- ’Indiaantje spelen’, een geliefkoosd spel voor de jeugd. De waas van avontuur, moed en dapperheid, die dit volk omge ven zullen daar wel debet aan zijn. Dit boekje vertelt hun geschiedenis, hun ge bruiken: k eding, levenswijze, jacht en strijd tegen de blanken. Dat deze een minder fraaie rol gespeeld hebben en nog spelen en dat zij deze bevolkings groep praktisch hebben uitgeroeid wordt in dit boekje niet vergeten... Passagiers nemen een snoepje om de druk op de oren weg te nemen. En paarden dan? PAS op uw brommer! Voor 635,een origineel Peugeot- slot. Daarbij een nieuwe brom- BENZINEPROBLEMEN? Peugeotbrommers rijden 1 50. Uw oplossing van het pro- 1 HXnTv.Sreik^T Tilburg. Tel. 550644. MENSEN zonder auto rijden Henk van Riet, Melis Stoke- sass"./. I Schooltelevisieprogramma’s worden overdag onder schooltijd uitgezonden. Om leerkrachten en ouders in de gele genheid te stellen kennis te nemen van de programma’s, zullen tevens ongeveer 50 programma’s voorafgaand aan de schooluitzendingenin de avonduren worden uitgezonden. De uitbreiding tot 250 programma’s is bereikt door het laten vervallen van een aantal herhalingsuitzendingen voor het voortgezet onderwijs. Tot nu to werden alle schooltelevisieprogramma’s twee maal uitgezonden. Nu door het toene mend gebruik van de video (cassette) recorder in het voortgezet onderwijs de programma’s op band kunnen worden vastgelegd, gaan de herhalingsuitzendin gen meer en meer van hun zin verliezen. In het afgelopen schooljaar werd in on geveer 80 pct. van de gevallen, waarin van schooltelevisieprogramma’s in het voortgezet onderwijs gebruik gemaakt werd, de video (cassette)recorder inge schakeld. Ook het uitzenden van meer schooltelevisieprogramma’s in de avonduren is mogelijk geworden door, het laten vervallen van de herhalingen voor het voortgezet onderwijs. Ruim 80 pct. van alle basisscholen is thans in het bezit van een of meer tele visietoestellen en in vier van de vallen worden deze toestellen i meer intensief vangen van de ma’s. Daarmee wordt heel veel geld bespaard. Dat merkt de huisvrouw in de prijzen, want die liggen ver onder het gemiddel de. In de praktijk gaat de oorspronkelijke i de simpele artikelenuitstalling jezelf van kunt pakken, dus Zv eigenlijk op de markt toegaat. 3.500,— W. A. Holland B.V., Hartv. Brabantlaan 100 3.500,— W. A. Holland B.V., Hartv. Brabantlaan 100 5.100,— W. A. Holland B.V., Hartv. Brabantlaan 100 5.800,— W. A. Holland B.V., Hart v. Brabantlaan 100 6.250,— W. A. Holland B.V., Hartv. Brabantlaan 100 DAMES grijp de winst!!!! De grootste en goedkoopste bontzaak v. Nederland geeft alleen de maand augustus 20%' zomerprijzen korting. Duizen den korte en lange bont mantels, bonthoeden en col- I kopen en in de winter betalen; gratis bewaren. 3 jaar waar- borggarantie. Desg. zeer soepele kredietservice. De Eindhoven-C. Tel. 040-61100.^ Komt u per bus, trein of eigen auto (benzine) bij koop reis- 1 geld v. 2 personen terug. Dus gratis reizen! Vrijdagavond tot 9 uur geopend. T.k.a.: Peugeot bromfiets met versn. Zonder versn. handles. Ra, ra hoe kan dat? Het is de I Variomaat natuurlijk. Com pleet bij Ferdy Bouckaert, Bredaseweg 130, tel. 434284, MOET weg vleessnijmachine, winkelrekken, toonbank, pa- piersnijder, 4 clubs, opberg- kast, ijskast, diepvries, radio, en T.V., automaat wasma- 1 chine, 4-pits gasstel, opberg- sas» Te huur gevraagd I Naast de Celica LT en ST introduceert TOYOTA i Parqui nu het topmodel uit de Celica serie, namelijk als meest karakteristieke kenmerken een motor n nokkenassen en limited slip differentieel. De Celica GT is uiterlijk direct herkenbaar aan de brede GT strepen op de flanken, de honingraatgrille, de sierstrepen langs de wielkasten, de chroom- strip langs de matzwarte dorpels en de exclusieve wielsierdoppen. In het luxueus-sportieve matzwarte interieur valt het overzichtelijke, veel informatie biedende dashboard direct op met de duidelijk afleesbare kilome- terteller/snelheidsmeter, de toerenteller (gele zone van 6500 tot 7000 omw/min, rode vanaf 7000 omw/min), de benzine-, koelwater-, tempera tuur-, oliedruk- en amperemeter. De bucketseats zijn bekleed met ventileren de kunststof. Stuurwiel en ’pook’knop zijn met zacht kunstleer overtrokken. Beide zonnekleppen vallen weg in de matzwarte hemelbekleding. In de middenconsole is een elektrische ktok met grote centrale seconden- wjjzer en verstelbare buitenring gemonteerd. De Celica GT is uitgerust met moquette vloerbedekking, een pakjesplank rechts onder het afsluitbare dashboardkastje, alarmknipperlichten en achter- ruitverwarming. De sterke soepele motor, ling, de vijfversnellingsbafc met deze automobiel tot een sportief Dank zjj het limited slip differentieel kan het volle motorvermoge snel genomen bochten volledig worden benut; bovendien wordt de gladde omstandigheden aanmerkelijk verbeterd. Van de scholen voor lager beroepson derwijs beschikt ongeveer 1/3 deel (450) over tenminste 1 televisieontvan- ger en 9 pet. tevens over een video (cas- sette)recordef. Van de scholen voor MAVO/HAVÖ/VWO beschikt bijna de helft (700) over tenminste 1 televis ontvanger en 29 pet. tevens over een video (cassette)recorder. De afdeling voertuigdocumentatie en centrale registratie van de Rijksdienst voor het Wegverkeer zal met ingang van 8 augustus gevestigd worden in een nieuw kantoorgebouw in Veendam. Deze afdeling houdt zich bezig met het afgeven en registreren van kentekenbe wijzen voor motorrijtuigen, de afgifte, intrekking, ongeldigverklaring en in vordering van rijbewijzen en de centrale registratie van WA-verzekeringen van motorrijtuigen (WAM). Ook het ver strekken van informatie uit het ken teken- en WAM-register behoort tot de taken van de dienst. Met de bouw van het nieuwe kantoor aan het Skagerrak in Veendam is april vorig jaar begonnen. Er zullen ongeveer 200 personeelsleden van de dienst te werk worden gesteld. Voor de ongeveer 80 gezinnen van de Rijksdienst voor het Wegverkeer, die vanuit Den Haag en omgeving verhuizen naar het noorden, is reeds woonruimte gevonden in Veen dam en omliggende gemeenten. Onge veer 120 personeelsleden zjjn in het noorden aangetrokken. Zoals bekend zal in Veendam worden begonnen met de automatische verwer king van de kentekenregistratie. Met de voorbereiding hiervan is al geruime tijd geleden in Den Haag een begin ge maakt. ij GEGRO is eenvoud troef. Men richt Kenteken- zich zodoende hoofzakelijk op de prijs- bewuste consument die snel en prettig 4-5 rj wil winkelen. Een g Een gevolg hiervan KaI. 11V is dat GEGRO zeer kritisch is met be- Van een bepaald artikel zijn binnen het assortiment maar 1 of hoogstens 2 mer ken te vinden. Bijvoorbeeld: geen tomatensoep van Knorr, Liebig en Honig. Wel tomatensoep van Unox. Hierdoor wordt niet alleen een over zichtelijk winkelbeeld verkregen,-maar kunnen opslagruimten beperkt blijven. Door het met de grootste zorg geselec teerde en samengestelde assortiment consument die snel en prettig wil win kelen. Hierdoor is GEGRO verplicht enorme grote hoeveelheden in te kopen wat een gunstige onderhandelinspositie bij de fabrikanten schept. Zo kunnen de laag ste prijzen worden bedongen. Mede door alle kostenbesparende fak- toren heeft GEGRO maar een kleine marge nodig om effectief te kunnen werken. En dat betekent lage prijzen voor de klant. '»s een zending van 60.000 n.ens, toen nog met een novum. Nu gaan er op vijf ton mee Dat )0 per pallet. Op die manier vervoert de KLM per jaar vele miljoe nen eendagskuikens. i boekje voor jonge luchtvaart- iasten. Gegevens van 48 meest gtuigen, vanaf het eenvou- srsoonstoestelletje tot de itokruisers. Een dolfijn is geen vis maar een zoog- jIc dier. Hij wordt door de KLM tijdens stand het transport door de lucht dan ook als zodanig behandeld. Hij wordt in een hangmat vervoerd, maar wel voortdu rend besprenkeld met water om uitdro ging van de huid te voorkomen. 100 LS 100 GL 1970 55.000 1970 74.000 1971 67.000 1972 34.000 1973 A111 1970 65.000 ATOOM KRACHT b 3.750, — Autonova B.V., Bredaseweg 35-87 4.950,Autonova B.V., Bredaseweg 85-87 7.750, Autonova B.V., Bredaseweg 85-87 33 44 Luxe 55 Coupé 44 Luxe Marina 18 SL Als olie, gas en steenkool uitgeput ra ken of te kostbaar worden - en die dreiging komt steeds naderbij - zal atoomkracht uitkomst moeten brengen, want zonder energie is de wereld on leefbaar. In eenvoudige taal wordt deze moeilijke stof voor de jongeren uiteen gezet. Het vuurtje in de grotten van holenmensen was de eerste energiebron, de bouw van de snelle kweekreactor te Kalkar zal niet de laatste zijn. itgebreide en trouwe klantenkring bouwen. Daarmee is duidelijk wezen dat GEGRO in een behoe voorziet. Juist daarom is het zo belangrijk ook de huisvrouwen in de omgeving1 de Luchthavenlaan te Tilburg een e GEGRO krijgen, vooral gezier licht van het bestaande winl De Tilburgse huisvrouwen kunnen dus sinds 1 augustus de dagelijkse levens middelen veel voordeliger inkopen. BOEKHOUDER met ervaring biedt aan uw administratie zorgvuldig te verzorgen. G. Slagboom, Boekhoudingen I en Belastingzaken, Grote Houw 306, Breda. Telefoon 01600-73887. In de laatste twee decennia is er heel wat veranderd op het gebied van de be lading. Eendagskuikens werden in het begin vervoerd in dozen, waarvan er vier op elkaar gestapeld konden wor den. Nu zijn dat er tien en dat kan om dat de warme lucht, die de kuikens af scheiden, wordt afgevoerd en er verse wordt aangevoerd. Dit gebeurt door het plaatsen van hiervoor speciaal ontwor pen zgn. ’Chickspacers’. Dat zijn hou ten schotten, die de rijen doze kuikens op een bepaalde afstand kaar houden. In 1955 was eendagskuiken DC-4, een diets zo’r Dertig ton tropische aquariumvis worden nu elke week vervoerd uit het Verre Oosten, Zuid-Amerika en Afrika. Voorwaarde hiervoor is echter dat één hoeveelheid water staat tegenover drie hoeveelheden medicinale zuurstof en dat er niet te veel visjes in een doos gaan. t GEGRO terug naar vorm van de winkel, ing waar zoals het De KLM was één van de eerste lucht vaartmaatschappijen die een honden kennel introduceerde. Er zjjn vier ver schillende types, want de grootte van honden kan aanmerkelijk verschillen. De eigenaar van de hond krijgt boven dien een uitvoerige brochure waarin be schreven staat hoe het niet-sprekende lid van de familie toch op een reis kan worden voorbereid. Een echte dieren liefhebber laat z’n huisdier nl. enkele dagen van te voren kennis maken met de kennel. Hij laat hem er een nachtje in slapen en legt er z’n lievelingsspeel- goed in. Tijdens de vliegreis is het dier dan in vertrouwde omgeving. Per jaar vervoert de KLM zo’n 3000 honden en katten, meestal op intercontinentale trajecten. In het geval een familie meerdere huis dieren heeft die door de lucht moeten worden vervoerd, gebeurt het niet zel den, dat die in één kennel worden ge plaatst. Ook hier geldt weer de regel van de vertrouwde omgeving. De technische vooruitgang heeft op haar beurt weer meer mogelijkheden ge opend. Jarenlang werd er een maximum gewicht van 500 kilo aangehouden voor het vervoer van een stier. Het vervoer van een stier van twaalf of dertienhon derd kilo is geen probleem meer. Nu kan de KLM 425 nuchtere kalveren ZJ t wil zeggen 15 dagen oud) op één icht vervoeren. Bij het opstijgen en het landen wor den koeien onrustig. Zij verbruiken dan meer zuurstof. Maar hoeveel? De KLM zocht kontakt met de Veteri naire Faculteit van de Rijksuniversiteit van Utrecht en ook met andere Institu ten en Universiteiten in Europa. Het vervoer van dieren door de lucht diende zo perfect mogelijk te geschie den. De hierop gevolgde jarenlange sa menwerking met de leden van de we tenschappelijke staf, leverde een schat aan waardevolle gegevens op. Zowel kli nisch als psysiologisch. De stafleden uit Utrecht maakten op geregelde tijden zelf dierentransporten mee. De KLM kreeg hierdoor ook gegevens over wa- terdamp-ontwikkeling tijdens het trans port van dieren door de lucht. Ook over de invloed van klimaat en omgeving op de stofwisseling. Dit vergaren van we tenschappelijke gegevens over gedrag en behandeling onderweg - en het waar mogelijk toepassen in de praktijk - is niet alleen in het belang van de KLM, maar ook van de dieren zelf, van de ver laders en van de ontvangers. Samen met de wetenschap Van de kleine veestapel gingen er toen nogal wat konijnen en biggen door de lucht naar hun nieuwe eigenaren. Ver der werden er wat paarden en koeien vervoerd. Aanvankelijk dacht men de grote veestapel in het buitenland te kunnen verbeteren door het sturen van sperma van stamboekstieren. Dat bleek echter niet de oplossing te zijn. Voor de daadwerkelijke verbetering van de vee stapel bleken ook nog andere factoren een rol, te spelen. Daarbij was b.v. het weiden van de koeien. Het was niet al- eendagskuikens, toen leen het gras eten, maar er moesten ook DC-4, een novum. Nu veekoeken aan te pas komen als aanvul- P»llets n vier tot vijf ling op dat gras eten. Verder bleek dat «J 6;?°2TP" in sommige landen het vee overdag be- ter in de schaduw kon staan en ’s nachts geweid kon worden. Vanaf dat moment kreeg het begeleiden van de boer en het vee een wetenschappelijk aspect voor de KLM. Eén en ander leidde er ook toe, dat de KLM als enige luchtvaartmaatschappij ter wereld, speciaal opgeleide dieren stewards in dienst heeft. De opleiding geschiedt eveneens in samenwerking (dat met de Rijksuniversiteit van Utrecht. vjucj Deze stewards zijn vertrouwd met het vervoer van dieren door de lucht. Zij kennen de juiste voeding, weten hoe de A dieren gedrenkt moeten worden en hoe 2x11 11 een kooi gereinigd moet worden. Zij ge- e ven paarden een haverkoekje of een an- K I |z O 1*—€1 PTl O dere lekkernij om de druk op de oren UV11V weg te nemen. Ook zijn zij getraind in Onder de leuze Anti Kalkar-actie start de psychologische benadering van de de ’werkgroep Kalkar Tilburg’ een dieren en weten zij hoe te handelen nieuwe plaatselijke aktie. Deze zal be- wanneer het dier onrustig wordt. Hier- staan uit een info-week op de openbare door en mede door het feit dat de KLM bibliotheek op het Koningsplein. De speciale paardeboxen in eigen beheer tentoonstelling zal geopend zijn tot en had ontworpen, werd aan de KLM het met zaterdag 10 augustus van ’s mid- transport toevertrouwd van springpaar- dags 2 uur tot ’s avonds 10 uur (op den naar verscheidene concours hip- zaterdag van 10-5 uur overdag), piques. De ruiterequipes van talloze lan- Deze aktie zal mede een reaktie den werden ter gelegenheid van de Op de onlangs, verspreide ST Olympische Spelen naar Rome, Mexico laire over het kalkarprojekt. en München vervoerd. De beroemde groep Kalkar heeft in Tilburg Lippizaners van de Spaanse Rijschool in aantal wijken wel een stencil n Wenen gingen per KLM, evenals vele be- reaktie hierop verspreid, maar vanwege kende en niet minder kostbare dravers, financiële redenen was het onhaalbaar waaronder Heiros Deux. om dit in heel Tilburg te doen.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1974 | | pagina 5