Rotterdam naar Parijs
SNIODE
DW
Vijftig jaar geleden vloog de
KLM fokstier Nico V van
Degelijkheid belangrijker dan luxe
1
J
GEBRUIKTE AUTO-BEURS
Uitbreiding sportieve
lijn bij Toyota
Schooltelevisie zendt komend
seizoen 250 programma’s uit
BMW
2500
Nieuwe Gegro discountwinkel levert
beperkt maar betaalbaar assortiment
RENAULT
SIMCA
PEUGEOT
TOYOTA-
TRIUMPH
VAUXHALL-
VOLVO-
iffiÏNÉll0
naar Veendam
cialiteiten.
AUDI
AUSTIN-
AUTOBIANCHI
DAF
FIAT-
128
128
FORD
1300 L 1971
MORRIS-
OPEL
'O
Donderdag 8 augustus 1974 - pagina 5
DETILBURGSE KOERIER
I augustus 1974 - pagina 4
50 JAAR DIERENVERVOER DOOR DE LUCHT
VOOR HOCKEY-SPORT
Heuvelstraat 50 - Tilburg
Levende have
Kritisch en zonder
Vertrouwde naam
specialiteiten
David Carey
:oop-
jroot
Vliegtuigen
Het verkoopsijsteem
Globe-reeks
Frank Humphris
Geen luxe
E. H. Childs
Atoomkracht
isie-
MET BOVAG GARANTIE-BEWIJS
VOOB VOETBALSPORT
TYPE
Uitvoering
Prijs
AUTOBEDRIJF
1970
1972
5.750,— P. Smulders B.V., Golrkestraat 144A-146
9.250,— P. Smulders B.V., Goirkestraat 144A-146
HEUVELSTRAAT 50 - TILBURG
Hondekennel
4-drs.
14.000
3.250,—
Autonova B.V., Bredaseweg 85-87
1971
52.000
mei 71
10.500,—
W. A. Holland B.V., Hart v. Brabantlaan 100
1970 65.000
1971 60.000
Autonova B.V., Bredaseweg 85-87
55.000
4.650,—
1973
16.000
7.350,—
W. A. Holland B.V., Hartv. Brabantlaan 100
Dierenstewards
34.000
7.250,
Autonova B.V., Bredaseweg 85-87
talve prijs,
j. 43.48.46.
79.000
3.000,—
Autonova B.V., Bredaseweg 85-87
59.000
1971
4.500,—
Autonova B.V., Bredaseweg 85-87
29.000
70.000
3.750,—
Autonova B.V., Bredaseweg 85-87
4.500,—
Autonova B.V., Bredaseweg 85-87
8.500,-
Kouwertberg Van Leest B.V., P. Loosjesstr. 11
Personeel b.z.a.
Woningruil
Km
stand
j GEGRO dwingt de
lende artikelen als
p een lange af-
ree mag er dan
worden
.E.P. cicu-
De Werk-
,rg in eert
ii met een
sen met
1 van el-
De s
van
1971 60.000
1970 59.000
1970 48.000
1971 58.000
GEGRO is erin geslaagd in Nederland
een uitgebreide en trouwe klantenkring
op te bouwen. Daarmee is duidelijk be-
-- jeftc
,400,-
,150,—
De j
aant
VLIEGTUIGEN
uidskonfektie
on 013-423224 - tilburg
Cloppenburg)
VALZAAK
MODESTOFFEN,
BRUIOSKOINFEKT'IE
3.600,— Kouwenberg Van Leest B.V., P. Loosjesstr. 11
3.300,— Kouwenberg Van Leest B.V., P. Loosjesstr. 11
4.400,— Kouwenberg Van Leest B.V., P. Loosjesstr. 11
5.150,— Kouwenberg Van Leest B.V., P. Loosjesstr. 11
mber presenteren wij
jwburg te Tilburg
e najaars-
ie bruidstoiletten
stoffen.
larte welkom
zen verkrijgbaar
:e zaak.
troef. Men richt
k op de prijs-
lel en prettig
dat
ig van
eigen
in in het
ikelbestand.
l importeur Lo wman
k de Celica 1600 GT, met
met twee bovenliggende
Op 1 augustus
te Tilburg t
.GEGRO is
verkoop,
n.l. te Tilt
In 7 jaar tij<
geopend.
irden. Zij ge-
:je of een an-
op de oren
geschiedenis
i de Indianen
3.000,Auto nova B.V., Bredaseweg 85-87
3.800,— Kouwenberg Van Leest B.V., P. Loosjesstr. 11
R8 1970
1301 Tourist S
Het assortiment bij
huisvrouw aanvulle
groente, fruit en vleeswaren elders te
halen. Juist door dit kontakt ziet de
huisvrouw het prijsverschil al heel gauw
en komt zij erachter hoe verstandig het
is de dagelijkse levensmiddelen bij
GEGRO te’
Een fijn
enthousia
bekende vliegtuig
dige tweeper
machtige strat
Reeds meer dan 300.000 exemplaren
verkocht!
Prijs per deel: f 3,95.
Uitgave van Uitgeverij Helmond.
Verkrijgbaar bij de boekhandel.
i vijf ge-
deze toestellen min of
gebruikt voor het ont-
schooltelevisieprogram-
,e hydraulisch bediende koppe-
i differentieel maken het rijden
ider alle omstandigheden.
jen ook in
e tractie in
3.250,Autonova B.V., Bredaseweg 85-87
5.750,— Autonova B.V., Bredaseweg 85-87
in combinatie met de
ik en het limited slip i
if genot on<
eel kan het volle motorven
MOOIE flat in het Zand
f 105,— p. m., wil ruilen tegen
woning tot 250,p. m.
Dianapad 17, Tilburg.
MOOIE woning met garage I
lage huur in Waalwijk, wil J
ruilen mét Tilburg, hogere J
huur geen bezwaar. Na 7 uur j
WaaeiwUk?lerStraat
Kadett 1970 66.000
Kadett 1973 55.000
204 Stationcar 1972
HOGE bijverdiensten voor
iedereen (o.a. thuiswerk),
f 50,— tot 150,— per week.
CentrumjAgentuur, postbus j
2630, Den Haag. Postzegel 1
insluiten.
Corona 1500 1970 65.000
Carina Luxe 1971 67.000
1200 de Luxe 1973
2.5 PI inj.aut. 1969
Viva 1971 45.000
142 Luxe 1971
1100 Glider
1300
1300
1300
Mini Clubman
Hoe reageren dieren op
indsvlucht en hoeveel ve
én box?
Dit zijn maar een paar facetten van het dierenvervoer door de
lucht. Dieren worden om verschillende redenen vervoerd. Veelal gaat
het er om, om een tekort op te vangen. Het vervoer van vee naar een
ontwikkelingsland kan opbouw of verversing van de veestapel beteke
nen. Pluimvee - en met name eendagskuikens - kunnen behalve be
stemd zijn voor de consumptie, in ontwikkelingslanden juist weer de
opbouw van de pluimveestapel gaan vormen.
Wat de reden van het transport ook moge zijn, een feit is, dat dieren
aan boord van een vliegtuig anders reageren dan bijv, op de boerderij.
Zij zijn dan in een geheel vreemde omgeving. Ze zien andere mensen,
horen andere stemmen en geluiden.
Hierdoor ontstaat spanning en dat betekent meer inspanning en dus
meer zuurstofverbruik. Daarvoor dienen dan de juiste maatregelen te
worden getroffen. Bij het vervoer van dieren is het beheersen van het
klimaat derhalve een belangrijk aspect. Een aangename temperatuur,
een goede luchtcirculatie en een juiste vochtigheidsgraad zijn van de
allergrootste betekenis.
Vijftig jaar geleden, om precies te zijn op 9 juli 1924, vervoerde de
KLM zijn eerste fokstier van Rotterdam naar Parijs. Toen kon men in
boeken alles
Het vervoer van dieren door de lucht diende zo perfect mogelijk te
geschieden, lucht. Trouwens, de KLM bestond toen zelf nog geen vijf
jaar.
De KLM heeft zich echter in de vijftig jaar die er liggen tussen het
vervoer van die fokstier Nico V en het vervoer van 37 paarden van de
Royal Canadian Mounted Police in mei j.l., ontwikkeld tot’s werelds
belangrijkste dierentransporteur. Een astronomisch getal aan dieren
van uiteenlopende soorten en en omgeving op de stofwisseling. Dit
vergaren van wetenschappelijke gegevens over vijfentwintig jaar kwam
deze ontwikkeling eerst goed op gang.
Direct na de oorlog waren er veel transporten van wilde fauna om
dierentuinen weer te voorzien van o.a. luipaarden, slangen, olifanten en
vogels.
Van particuliere zijde was er toen veel vraag naar tropische vogels en
apen. Gelukkig heeft men later ingezien dat apen geen huisdieren zijn.
sterwijk, Breda, Den Bosch en Eindhoven.
heeft GEGRO in Nederland meer dan 100 winkels
Financiële en organisatorische proble
men zijn de voornaamste redenen waar
om het voortgezet onderwijs minder
intensief dan het basisonderwijs aan
schooltelevisie deelneemt.
Luxe is overdreven. Luxe kost geld en
juist om die lage prijzen te handhaven
gunstige onderhandelingspositie bij de
fabrikanten schept. Zo kunnen de laag
ste prijzen
Alles is even economisch ingericht en
georganiseerd. Alle artikelen worden
BijEGRO hanteert een ander verkoo"-
systeem, zodat iedere huisvrouw grov,
voordeel kan worden geboden: de beste
kwaliteit voor veel lagere prijzen.
Op het totale pakket dagelijkse levens
middelen dat het normale Nederlandse
gezin wekelijks nodig heeft, kan de
huisvrouw bij GEGRO iedere week een
aanmerkelijk bedrag besparen. GEGRO
noemt zich dan ook de Gezinsgrossier.
De naam voor de winkels werd uit dit
woord samengesteld.
Het schooltelevisieseizoen zal in de eerste week van september starten
met twee nieuwe projecten: een serie van 11 spelprogramma’s voor
leerlingen en onderwijzeressen in de lagere klassen van de basisschool
en een serie van 12 programma’s thematische biologie voor de brug
klassen van het voortgezet onderwijs.
In het schooljaar 1974/1975 worden 250 schooltelevisieprogramma’s
uitgezonden. Dit is 30 programma’s meer dan in het afgelopen cursus
jaar.
Van de 250 programma’s - reeds voor de helft in kleur - zijn er 150
bestemd voor het basisonderwijs en 100 voor het voortgezet onderwijs.
Negentig programma’s zijn nieuw en worden voor het eerst uitgezon
den, de overige zijn herhalingen en bewerkingen van reeds eerder
uitgezonden programma’s.
zonder luxe of franje in dozen of krat
ten gepresenteerd.
Daarmee wordt heel veel geld bespaard.
Dat merkt de huisvrouw in de prijzen,
want die liggen ver onder het gemiddel
de.
In de praktijk gaat GEGRO terug naar
prijsverschil al hee
ij erachter hoe verstandig
igelijkse levensmiddelen
e halen.
met zaterdi
dags L
hip- zaterdag
lan- Deze akt
op c
laire
ie groep 1
in aantal
vele be- reaktie
Het vervoer van levende have vraagt een
nauwgezette aandacht voor de tijds
factor. Met andere woorden, hoe lang
duurt die reis en is dat verantwoord ten
opzichte van het dier. Tijdens de reis is
dan de controle op de temperatuur en
op de vochtigheidsgraad weer van groot
belang.
zorg om het welzijn van het dier, in
ital vele malen groter dan het passa
giersvervoer, is in die vijftig jaar niet
minder geweest dan die waarmee de
passagiers wordt omringd.
REPARATIES van uw was
machine voor de halve prijs.
Bel 43.55.16 - b.g.g. 43.48.46.
BIJVERDIENSTEN aange
boden Tilburg en omstreken.
Telefoon 013-553485. - 'I
-s opende GEGRO haar nieuwe GEGRO discount-winkel
aan de Luchthavenlaan 83.
5 een grootwinkelbedrijf gespecialiseerd in de levensmiddelen
in onze omgeving zijn er reeds verschillende GEGRO winkels,
Iburg, Rijen, Oisterwijk, Breda, Den Bosch en Eindhoven.
tijd --
’Indiaantje spelen’, een geliefkoosd spel
voor de jeugd. De waas van avontuur,
moed en dapperheid, die dit volk omge
ven zullen daar wel debet aan zijn. Dit
boekje vertelt hun geschiedenis, hun ge
bruiken: k eding, levenswijze, jacht
en strijd tegen de blanken. Dat deze een
minder fraaie rol gespeeld hebben en
nog spelen en dat zij deze bevolkings
groep praktisch hebben uitgeroeid
wordt in dit boekje niet vergeten...
Passagiers nemen een snoepje om de
druk op de oren weg te nemen. En
paarden dan?
PAS op uw brommer! Voor
635,een origineel Peugeot-
slot. Daarbij een nieuwe brom-
BENZINEPROBLEMEN?
Peugeotbrommers rijden 1 50.
Uw oplossing van het pro- 1
HXnTv.Sreik^T
Tilburg. Tel. 550644.
MENSEN zonder auto rijden
Henk van Riet, Melis Stoke-
sass"./. I
Schooltelevisieprogramma’s worden
overdag onder schooltijd uitgezonden.
Om leerkrachten en ouders in de gele
genheid te stellen kennis te nemen van
de programma’s, zullen tevens ongeveer
50 programma’s voorafgaand aan de
schooluitzendingenin de avonduren
worden uitgezonden.
De uitbreiding tot 250 programma’s is
bereikt door het laten vervallen van een
aantal herhalingsuitzendingen voor het
voortgezet onderwijs. Tot nu to werden
alle schooltelevisieprogramma’s twee
maal uitgezonden. Nu door het toene
mend gebruik van de video (cassette)
recorder in het voortgezet onderwijs de
programma’s op band kunnen worden
vastgelegd, gaan de herhalingsuitzendin
gen meer en meer van hun zin verliezen.
In het afgelopen schooljaar werd in on
geveer 80 pct. van de gevallen, waarin
van schooltelevisieprogramma’s in het
voortgezet onderwijs gebruik gemaakt
werd, de video (cassette)recorder inge
schakeld. Ook het uitzenden van meer
schooltelevisieprogramma’s in de
avonduren is mogelijk geworden door,
het laten vervallen van de herhalingen
voor het voortgezet onderwijs.
Ruim 80 pct. van alle basisscholen is
thans in het bezit van een of meer tele
visietoestellen en in vier van de
vallen worden deze toestellen i
meer intensief
vangen van de
ma’s.
Daarmee wordt heel veel geld bespaard.
Dat merkt de huisvrouw in de prijzen,
want die liggen ver onder het gemiddel
de.
In de praktijk gaat
de oorspronkelijke i
de simpele artikelenuitstalling
jezelf van kunt pakken, dus Zv
eigenlijk op de markt toegaat.
3.500,— W. A. Holland B.V., Hartv. Brabantlaan 100
3.500,— W. A. Holland B.V., Hartv. Brabantlaan 100
5.100,— W. A. Holland B.V., Hartv. Brabantlaan 100
5.800,— W. A. Holland B.V., Hart v. Brabantlaan 100
6.250,— W. A. Holland B.V., Hartv. Brabantlaan 100
DAMES grijp de winst!!!! De
grootste en goedkoopste
bontzaak v. Nederland geeft
alleen de maand augustus 20%'
zomerprijzen korting. Duizen
den korte en lange bont
mantels, bonthoeden en col- I
kopen en in de winter betalen;
gratis bewaren. 3 jaar waar-
borggarantie. Desg. zeer
soepele kredietservice. De
Eindhoven-C. Tel. 040-61100.^
Komt u per bus, trein of eigen
auto (benzine) bij koop reis- 1
geld v. 2 personen terug. Dus
gratis reizen! Vrijdagavond
tot 9 uur geopend.
T.k.a.: Peugeot bromfiets met
versn. Zonder versn. handles.
Ra, ra hoe kan dat? Het is de I
Variomaat natuurlijk. Com
pleet bij Ferdy Bouckaert,
Bredaseweg 130, tel. 434284,
MOET weg vleessnijmachine,
winkelrekken, toonbank, pa-
piersnijder, 4 clubs, opberg-
kast, ijskast, diepvries, radio,
en T.V., automaat wasma- 1
chine, 4-pits gasstel, opberg-
sas»
Te huur gevraagd I
Naast de Celica LT en ST introduceert TOYOTA i
Parqui nu het topmodel uit de Celica serie, namelijk
als meest karakteristieke kenmerken een motor n
nokkenassen en limited slip differentieel.
De Celica GT is uiterlijk direct herkenbaar aan de brede GT strepen op de
flanken, de honingraatgrille, de sierstrepen langs de wielkasten, de chroom-
strip langs de matzwarte dorpels en de exclusieve wielsierdoppen.
In het luxueus-sportieve matzwarte interieur valt het overzichtelijke, veel
informatie biedende dashboard direct op met de duidelijk afleesbare kilome-
terteller/snelheidsmeter, de toerenteller (gele zone van 6500 tot 7000
omw/min, rode vanaf 7000 omw/min), de benzine-, koelwater-, tempera
tuur-, oliedruk- en amperemeter. De bucketseats zijn bekleed met ventileren
de kunststof. Stuurwiel en ’pook’knop zijn met zacht kunstleer overtrokken.
Beide zonnekleppen vallen weg in de matzwarte hemelbekleding.
In de middenconsole is een elektrische ktok met grote centrale seconden-
wjjzer en verstelbare buitenring gemonteerd.
De Celica GT is uitgerust met moquette vloerbedekking, een pakjesplank
rechts onder het afsluitbare dashboardkastje, alarmknipperlichten en achter-
ruitverwarming.
De sterke soepele motor,
ling, de vijfversnellingsbafc
met deze automobiel tot een sportief
Dank zjj het limited slip differentieel kan het volle motorvermoge
snel genomen bochten volledig worden benut; bovendien wordt de
gladde omstandigheden aanmerkelijk verbeterd.
Van de scholen voor lager beroepson
derwijs beschikt ongeveer 1/3 deel
(450) over tenminste 1 televisieontvan-
ger en 9 pet. tevens over een video (cas-
sette)recordef. Van de scholen voor
MAVO/HAVÖ/VWO beschikt bijna de
helft (700) over tenminste 1 televis
ontvanger en 29 pet. tevens over een
video (cassette)recorder.
De afdeling voertuigdocumentatie en
centrale registratie van de Rijksdienst
voor het Wegverkeer zal met ingang van
8 augustus gevestigd worden in een
nieuw kantoorgebouw in Veendam.
Deze afdeling houdt zich bezig met het
afgeven en registreren van kentekenbe
wijzen voor motorrijtuigen, de afgifte,
intrekking, ongeldigverklaring en in
vordering van rijbewijzen en de centrale
registratie van WA-verzekeringen van
motorrijtuigen (WAM). Ook het ver
strekken van informatie uit het ken
teken- en WAM-register behoort tot de
taken van de dienst.
Met de bouw van het nieuwe kantoor
aan het Skagerrak in Veendam is april
vorig jaar begonnen. Er zullen ongeveer
200 personeelsleden van de dienst te
werk worden gesteld. Voor de ongeveer
80 gezinnen van de Rijksdienst voor het
Wegverkeer, die vanuit Den Haag en
omgeving verhuizen naar het noorden,
is reeds woonruimte gevonden in Veen
dam en omliggende gemeenten. Onge
veer 120 personeelsleden zjjn in het
noorden aangetrokken.
Zoals bekend zal in Veendam worden
begonnen met de automatische verwer
king van de kentekenregistratie. Met de
voorbereiding hiervan is al geruime tijd
geleden in Den Haag een begin ge
maakt.
ij GEGRO is eenvoud troef. Men richt Kenteken-
zich zodoende hoofzakelijk op de prijs-
bewuste consument die snel en prettig 4-5 rj
wil winkelen. Een g Een gevolg hiervan KaI. 11V
is dat GEGRO zeer kritisch is met be-
Van een bepaald artikel zijn binnen het
assortiment maar 1 of hoogstens 2 mer
ken te vinden. Bijvoorbeeld: geen
tomatensoep van Knorr, Liebig en
Honig. Wel tomatensoep van Unox.
Hierdoor wordt niet alleen een over
zichtelijk winkelbeeld verkregen,-maar
kunnen opslagruimten beperkt blijven.
Door het met de grootste zorg geselec
teerde en samengestelde assortiment
consument die snel en prettig wil win
kelen.
Hierdoor is GEGRO verplicht enorme
grote hoeveelheden in te kopen wat een
gunstige onderhandelinspositie bij de
fabrikanten schept. Zo kunnen de laag
ste prijzen worden bedongen.
Mede door alle kostenbesparende fak-
toren heeft GEGRO maar een kleine
marge nodig om effectief te kunnen
werken. En dat betekent lage prijzen
voor de klant.
'»s een zending van 60.000
n.ens, toen nog met een
novum. Nu gaan er op vijf
ton mee Dat
)0 per pallet. Op die manier
vervoert de KLM per jaar vele miljoe
nen eendagskuikens.
i boekje voor jonge luchtvaart-
iasten. Gegevens van 48 meest
gtuigen, vanaf het eenvou-
srsoonstoestelletje tot de
itokruisers.
Een dolfijn is geen vis maar een zoog- jIc
dier. Hij wordt door de KLM tijdens stand
het transport door de lucht dan ook als
zodanig behandeld. Hij wordt in een
hangmat vervoerd, maar wel voortdu
rend besprenkeld met water om uitdro
ging van de huid te voorkomen.
100 LS
100 GL
1970 55.000
1970 74.000
1971 67.000
1972 34.000
1973
A111 1970 65.000
ATOOM
KRACHT b
3.750, — Autonova B.V., Bredaseweg 35-87
4.950,Autonova B.V., Bredaseweg 85-87
7.750, Autonova B.V., Bredaseweg 85-87
33
44 Luxe
55 Coupé
44 Luxe
Marina 18 SL
Als olie, gas en steenkool uitgeput ra
ken of te kostbaar worden - en die
dreiging komt steeds naderbij - zal
atoomkracht uitkomst moeten brengen,
want zonder energie is de wereld on
leefbaar. In eenvoudige taal wordt deze
moeilijke stof voor de jongeren uiteen
gezet. Het vuurtje in de grotten van
holenmensen was de eerste energiebron,
de bouw van de snelle kweekreactor te
Kalkar zal niet de laatste zijn.
itgebreide en trouwe klantenkring
bouwen. Daarmee is duidelijk
wezen dat GEGRO in een behoe
voorziet.
Juist daarom is het zo belangrijk
ook de huisvrouwen in de omgeving1
de Luchthavenlaan te Tilburg een e
GEGRO krijgen, vooral gezier
licht van het bestaande winl
De Tilburgse huisvrouwen kunnen dus
sinds 1 augustus de dagelijkse levens
middelen veel voordeliger inkopen.
BOEKHOUDER met ervaring
biedt aan uw administratie
zorgvuldig te verzorgen.
G. Slagboom, Boekhoudingen I
en Belastingzaken, Grote
Houw 306, Breda.
Telefoon 01600-73887.
In de laatste twee decennia is er heel
wat veranderd op het gebied van de be
lading. Eendagskuikens werden in het
begin vervoerd in dozen, waarvan er
vier op elkaar gestapeld konden wor
den. Nu zijn dat er tien en dat kan om
dat de warme lucht, die de kuikens af
scheiden, wordt afgevoerd en er verse
wordt aangevoerd. Dit gebeurt door het
plaatsen van hiervoor speciaal ontwor
pen zgn. ’Chickspacers’. Dat zijn hou
ten schotten, die de rijen doze
kuikens op een bepaalde afstand
kaar houden.
In 1955 was
eendagskuiken
DC-4, een
diets zo’r
Dertig ton tropische aquariumvis
worden nu elke week vervoerd uit het
Verre Oosten, Zuid-Amerika en Afrika.
Voorwaarde hiervoor is echter dat één
hoeveelheid water staat tegenover drie
hoeveelheden medicinale zuurstof en
dat er niet te veel visjes in een doos
gaan.
t GEGRO terug naar
vorm van de winkel,
ing waar
zoals het
De KLM was één van de eerste lucht
vaartmaatschappijen die een honden
kennel introduceerde. Er zjjn vier ver
schillende types, want de grootte van
honden kan aanmerkelijk verschillen.
De eigenaar van de hond krijgt boven
dien een uitvoerige brochure waarin be
schreven staat hoe het niet-sprekende
lid van de familie toch op een reis kan
worden voorbereid. Een echte dieren
liefhebber laat z’n huisdier nl. enkele
dagen van te voren kennis maken met
de kennel. Hij laat hem er een nachtje
in slapen en legt er z’n lievelingsspeel-
goed in. Tijdens de vliegreis is het dier
dan in vertrouwde omgeving. Per jaar
vervoert de KLM zo’n 3000 honden en
katten, meestal op intercontinentale
trajecten.
In het geval een familie meerdere huis
dieren heeft die door de lucht moeten
worden vervoerd, gebeurt het niet zel
den, dat die in één kennel worden ge
plaatst. Ook hier geldt weer de regel
van de vertrouwde omgeving.
De technische vooruitgang heeft op
haar beurt weer meer mogelijkheden ge
opend. Jarenlang werd er een maximum
gewicht van 500 kilo aangehouden voor
het vervoer van een stier. Het vervoer
van een stier van twaalf of dertienhon
derd kilo is geen probleem meer. Nu
kan de KLM 425 nuchtere kalveren
ZJ t wil zeggen 15 dagen oud) op één
icht vervoeren.
Bij het opstijgen en het landen wor
den koeien onrustig. Zij verbruiken dan
meer zuurstof. Maar hoeveel?
De KLM zocht kontakt met de Veteri
naire Faculteit van de Rijksuniversiteit
van Utrecht en ook met andere Institu
ten en Universiteiten in Europa.
Het vervoer van dieren door de lucht
diende zo perfect mogelijk te geschie
den. De hierop gevolgde jarenlange sa
menwerking met de leden van de we
tenschappelijke staf, leverde een schat
aan waardevolle gegevens op. Zowel kli
nisch als psysiologisch. De stafleden uit
Utrecht maakten op geregelde tijden
zelf dierentransporten mee. De KLM
kreeg hierdoor ook gegevens over wa-
terdamp-ontwikkeling tijdens het trans
port van dieren door de lucht. Ook over
de invloed van klimaat en omgeving op
de stofwisseling. Dit vergaren van we
tenschappelijke gegevens over gedrag en
behandeling onderweg - en het waar
mogelijk toepassen in de praktijk - is
niet alleen in het belang van de KLM,
maar ook van de dieren zelf, van de ver
laders en van de ontvangers.
Samen met de
wetenschap
Van de kleine veestapel gingen er toen
nogal wat konijnen en biggen door de
lucht naar hun nieuwe eigenaren. Ver
der werden er wat paarden en koeien
vervoerd. Aanvankelijk dacht men de
grote veestapel in het buitenland te
kunnen verbeteren door het sturen van
sperma van stamboekstieren. Dat bleek
echter niet de oplossing te zijn. Voor de
daadwerkelijke verbetering van de vee
stapel bleken ook nog andere factoren
een rol, te spelen. Daarbij was b.v. het
weiden van de koeien. Het was niet al- eendagskuikens, toen
leen het gras eten, maar er moesten ook DC-4, een novum. Nu
veekoeken aan te pas komen als aanvul- P»llets n vier tot vijf
ling op dat gras eten. Verder bleek dat «J 6;?°2TP"
in sommige landen het vee overdag be-
ter in de schaduw kon staan en
’s nachts geweid kon worden. Vanaf dat
moment kreeg het begeleiden van de
boer en het vee een wetenschappelijk
aspect voor de KLM.
Eén en ander leidde er ook toe, dat de
KLM als enige luchtvaartmaatschappij
ter wereld, speciaal opgeleide dieren
stewards in dienst heeft. De opleiding
geschiedt eveneens in samenwerking (dat
met de Rijksuniversiteit van Utrecht. vjucj
Deze stewards zijn vertrouwd met het
vervoer van dieren door de lucht. Zij
kennen de juiste voeding, weten hoe de A
dieren gedrenkt moeten worden en hoe 2x11 11
een kooi gereinigd moet worden. Zij ge- e
ven paarden een haverkoekje of een an- K I |z O 1*—€1 PTl O
dere lekkernij om de druk op de oren UV11V
weg te nemen. Ook zijn zij getraind in Onder de leuze Anti Kalkar-actie start
de psychologische benadering van de de ’werkgroep Kalkar Tilburg’ een
dieren en weten zij hoe te handelen nieuwe plaatselijke aktie. Deze zal be-
wanneer het dier onrustig wordt. Hier- staan uit een info-week op de openbare
door en mede door het feit dat de KLM bibliotheek op het Koningsplein. De
speciale paardeboxen in eigen beheer tentoonstelling zal geopend zijn tot en
had ontworpen, werd aan de KLM het met zaterdag 10 augustus van ’s mid-
transport toevertrouwd van springpaar- dags 2 uur tot ’s avonds 10 uur (op
den naar verscheidene concours hip- zaterdag van 10-5 uur overdag),
piques. De ruiterequipes van talloze lan- Deze aktie zal mede een reaktie
den werden ter gelegenheid van de Op de onlangs, verspreide ST
Olympische Spelen naar Rome, Mexico laire over het kalkarprojekt.
en München vervoerd. De beroemde groep Kalkar heeft in Tilburg
Lippizaners van de Spaanse Rijschool in aantal wijken wel een stencil n
Wenen gingen per KLM, evenals vele be- reaktie hierop verspreid, maar vanwege
kende en niet minder kostbare dravers, financiële redenen was het onhaalbaar
waaronder Heiros Deux. om dit in heel Tilburg te doen.