TILBURG KRIJGT
MODEL-STADSDIENST
de kogel
is door de kerk:
4
al
s
r
Sa
DE TILBURGSE KOERIER
I
Gr
Th
D
11
Er is al een gemakkelijke en voordelige maandkaart.
U krijgt nu nog meer waar voor uw geld.
I\
c
G
y
i
De
kri
zie
on
we
tus
kv
he
sla
vai
ge<
vo
afj
ho
we
kei
do
wc
I Wan
de f:
het
stras
I juist
groo
afgei
dus
Het
staa
wee
gene
beja
gen,
Op
spec
won
zorg
I De
zijn
r vinei
levei
1 fraai
I niet,
f blijf
haaf
gebr
scho
f nieu
I acad
I toeg
vast]
kom
gunstig gelegen
tien bussen per
Dit zijn nog maar een paar grepen uit het gedurfde stadsbusprogramma.
Om nog een paar dingen te noemen:
Er komen meer beschutte bushalten met duidelijke borden.
Donderdag 8 augustus 1974 - pagina 1(
Tot slot nog dit:
Het bussenplan komt niet uit de lucht vallen.
Het is, na ontworpen te zijn door deskundigen, voorgelegd aan wijk
en buurtraden en aan andere belanghebbende instanties. Met hun
opmerkingen en wensen is zo veel mogelijk rekening gehouden.
De gemeenteraad is nu ook akkoord.
Het is dus een demokratisch tot stand gekomen plan. Logisch, de bus is
een demokratisch vervoermiddel. De bus is er voor iedereen.
In Wandelbos en Broekhoven worden de lijnen 2 en 6, in Oerle en
Zorgvlied de lijnen 1 en 3 met elkaar verbonden. Ook daar kunt u de
bus van de andere lijn nemen als de eerste net weg is.
U komt toch waar u wezen moet.
3. Het Centrum - met natuurlijk het Station - neemt in het Tilburgse
busnet een heel bijzondere plaats in.
Alle lijnen uit alle wijken komen er. Via de snelste en voor u de
gemakkelijkste en veiligste weg: langs de Cityring. Winkels en kantoren
schouwburg, bioscopen, stadhuis, café's en restaurants: onmiddellijk
bereikbaar.
►K
U hebt het misschien al gehoord of gelezen:
Uw stad krijgt het busnet dat bij haar past.
U krijgt het vervoer zoals u dat eigenlijk altijd gewenst hebt;
snel en veelvuldig, gemakkelijk en comfortabel en niet te duur I
Dat wordt nu allemaal mogelijk omdat uw gemeenteraad er ook
de financiële offers voor wil brengen.
Gemeentebestuur en BBA willen u reeds per 7 september a.s.
van het nieuwe busnet laten profiteren.
Om u wat buswijs te maken vermelden we hier de hoofdpunten
uit het nieuwe plan:
v 1. Tilburg Noord krijgt een spectaculaire verbetering.
Er komt een geheel nieuwe lijn 4/5 bij die van Heikant via
Hoefstraat, Loven/Besterd, Station en Centrum naar Goirle gaat.
Daardoor kunnen de bestaande lijnen 1 en 3 veel beter in Stokhasselt
en Quirijnstok doordringen en bovendien ook andere wijken
bedienen zoals 't Zand (Mariaziekenhuis) en Goirke. Via station
en Centrum rijden die lijnen door naar Oerle en Zorgvlied.
Dat is nog niet alles. Omdat de lijnen 1 en 3 zowel in Noord als in
Zorgvlied/Oerle met elkaar worden verbonden, krijgen de busklanten
twee lijnen in plaats van één om hun doel te bereiken. Immers: Als
de bus van de ene lijn net weg is, kan men de eerstvolgende van de
andere nemen.
Door dat systeem van lijnverknoping - zo noemen ze dat bij de BBA -
hoeft dus minder lang op de bus te worden gewacht en ook veel
minder overgestapt.
Bovendien bieden die verknoopte lijnen nog een geriefelijke interne
wijkverbinding van Stokhasselt naar Quirijnstok om maar iets te
noemen.
Klap op de vuurpijl: er komen snelbussen.
Tilburg Noord krijgt zowel via de Ringbaan West als langs de Ringbaan
Oost super snelle buslijnen naar het Centrum.
Tilburg Noord krijgt bij winkelcentrum Heikant een
busstation. Overdag zullen daar niet minder dan zesti
uur naar het Centrum rijden.
ZESTIEN BUSSEN PER UUR: GEEN KLEINIGHEID
2. Andere wijken worden niet vergeten.
Door de lijnverknoping krijgen Wandelbos en Broekhoven, Oerle en
Zorgvlied ook veel meer bussen.
Om u te laten weten wat u allemaal met de nieuwe gemoderniseerde
stadsdienst kunt doen zullen wij u in de komende weken geregeld op
de hoogte houden. Met advertenties, met huis aan huis folders,
sommige speciaal gericht op de wijk waar u woont. En met het
Tilburgse busboekje, dat van begin september af verkrijgbaar is a fl.0.60.
DN 52-80