TILBURG KRIJGT MODEL-STADSDIENST de kogel is door de kerk: 4 al s r Sa DE TILBURGSE KOERIER I Gr Th D 11 Er is al een gemakkelijke en voordelige maandkaart. U krijgt nu nog meer waar voor uw geld. I\ c G y i De kri zie on we tus kv he sla vai ge< vo afj ho we kei do wc I Wan de f: het stras I juist groo afgei dus Het staa wee gene beja gen, Op spec won zorg I De zijn r vinei levei 1 fraai I niet, f blijf haaf gebr scho f nieu I acad I toeg vast] kom gunstig gelegen tien bussen per Dit zijn nog maar een paar grepen uit het gedurfde stadsbusprogramma. Om nog een paar dingen te noemen: Er komen meer beschutte bushalten met duidelijke borden. Donderdag 8 augustus 1974 - pagina 1( Tot slot nog dit: Het bussenplan komt niet uit de lucht vallen. Het is, na ontworpen te zijn door deskundigen, voorgelegd aan wijk en buurtraden en aan andere belanghebbende instanties. Met hun opmerkingen en wensen is zo veel mogelijk rekening gehouden. De gemeenteraad is nu ook akkoord. Het is dus een demokratisch tot stand gekomen plan. Logisch, de bus is een demokratisch vervoermiddel. De bus is er voor iedereen. In Wandelbos en Broekhoven worden de lijnen 2 en 6, in Oerle en Zorgvlied de lijnen 1 en 3 met elkaar verbonden. Ook daar kunt u de bus van de andere lijn nemen als de eerste net weg is. U komt toch waar u wezen moet. 3. Het Centrum - met natuurlijk het Station - neemt in het Tilburgse busnet een heel bijzondere plaats in. Alle lijnen uit alle wijken komen er. Via de snelste en voor u de gemakkelijkste en veiligste weg: langs de Cityring. Winkels en kantoren schouwburg, bioscopen, stadhuis, café's en restaurants: onmiddellijk bereikbaar. ►K U hebt het misschien al gehoord of gelezen: Uw stad krijgt het busnet dat bij haar past. U krijgt het vervoer zoals u dat eigenlijk altijd gewenst hebt; snel en veelvuldig, gemakkelijk en comfortabel en niet te duur I Dat wordt nu allemaal mogelijk omdat uw gemeenteraad er ook de financiële offers voor wil brengen. Gemeentebestuur en BBA willen u reeds per 7 september a.s. van het nieuwe busnet laten profiteren. Om u wat buswijs te maken vermelden we hier de hoofdpunten uit het nieuwe plan: v 1. Tilburg Noord krijgt een spectaculaire verbetering. Er komt een geheel nieuwe lijn 4/5 bij die van Heikant via Hoefstraat, Loven/Besterd, Station en Centrum naar Goirle gaat. Daardoor kunnen de bestaande lijnen 1 en 3 veel beter in Stokhasselt en Quirijnstok doordringen en bovendien ook andere wijken bedienen zoals 't Zand (Mariaziekenhuis) en Goirke. Via station en Centrum rijden die lijnen door naar Oerle en Zorgvlied. Dat is nog niet alles. Omdat de lijnen 1 en 3 zowel in Noord als in Zorgvlied/Oerle met elkaar worden verbonden, krijgen de busklanten twee lijnen in plaats van één om hun doel te bereiken. Immers: Als de bus van de ene lijn net weg is, kan men de eerstvolgende van de andere nemen. Door dat systeem van lijnverknoping - zo noemen ze dat bij de BBA - hoeft dus minder lang op de bus te worden gewacht en ook veel minder overgestapt. Bovendien bieden die verknoopte lijnen nog een geriefelijke interne wijkverbinding van Stokhasselt naar Quirijnstok om maar iets te noemen. Klap op de vuurpijl: er komen snelbussen. Tilburg Noord krijgt zowel via de Ringbaan West als langs de Ringbaan Oost super snelle buslijnen naar het Centrum. Tilburg Noord krijgt bij winkelcentrum Heikant een busstation. Overdag zullen daar niet minder dan zesti uur naar het Centrum rijden. ZESTIEN BUSSEN PER UUR: GEEN KLEINIGHEID 2. Andere wijken worden niet vergeten. Door de lijnverknoping krijgen Wandelbos en Broekhoven, Oerle en Zorgvlied ook veel meer bussen. Om u te laten weten wat u allemaal met de nieuwe gemoderniseerde stadsdienst kunt doen zullen wij u in de komende weken geregeld op de hoogte houden. Met advertenties, met huis aan huis folders, sommige speciaal gericht op de wijk waar u woont. En met het Tilburgse busboekje, dat van begin september af verkrijgbaar is a fl.0.60. DN 52-80

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1974 | | pagina 16