BEN de GRAAFF TAPIJTGROOTHANDEL
159.
J
IL
tl
1'1
I II I
149.
49.
45.
St
c
l
aS
TAPIJT KOPEN KUNT U OP VELE PLAATSEN TOT BIJNA IN EEN SNOEPWINKEL TOE!
Stoomtrein Tilburg-Turnhout start
op 15 juni tot Baarle-Nassau
f
cP
l
ONS
UW GELD TOE
Dienstregeling
1974
1
20%
WAAR kunt u vandaag de dag nog, als particulieren tapijt kopen tegen fabrieksprijzen?
NYLON HUISKAMERTAPIJT
WOLLEN BLOEMTAPIJT
HOOGPOLIG WOLLEN SHAGTAPIJT
HOOGPOLIG
SLAAPKAMERTAPIJT
HISTORISCHE RIT VAN 1868 HERLEEFT IN 1974
Maar WAAR kunt u vandaag de dag nog vertrouwd tapijt kopen?
WAAR krijgt u vandaag de dag nog een gedegen advies?
Schandalige
jongelui!
Obligaties van
f 25,- a 8% rente
Lening
Stoomtrein
Tilburg-Turnhout
De Tilburgsche Spaarbank
W
I
Railgroep knapt
locomotieven en
wagons op
Voetbal tournooi
’Levensschool-
trofee’
STOP
DETILBURGSE KOERIER
16 mei 1974 - pagina 14
Donderdag 16 mei 1974 - pagina 15
BRIEVEN VAN LEZERS
Het is
vertrouwde handen
GEWONE SPAARREKENING
6-MAANDS TERMIJNREKENING
12-MAANDS TERMIJNREKENING
Hast,
heef
Stortingen ook mogelijk vla onze postgirorekening nr. 1083209
smblik, G
i Haaksber
- VOORDEEL
DOEK ORALON
X)
420 440 460
Drie jaar bezig
90 608 625 645
D EN BALKONS
N
Tilburg
Snelle levering
Stichting Stoomtreinmaatschappij
Tilburg-Turnhout
KofaUrSfr.
B.V.
Ja, dat kunt u vandaag de dag nog alleen bij BEN DE GRAAFF
Het is beslist niet overdreven als we zeggen dat alle tapijten bij ons
gemiddeld f 20.- tot 50.- en meer nog per meter goedkoper zijn dan waar dan ook.
Hier volgen enkele van de honderden aanbiedingen.
Prachtig origineel Engels
400 br. op dikke foamrug
winkelwaarde f 199.-
winkelwaarde f 79.-
onze prijs slechts
onze prijs slechts
in diverse kleuren
-7S
400 br. winkelwaarde f 209.-
winkelwaarde f 74.-
360 br.
onze prijs slechts
onze prijs slechts
Ook u moet echt eens een kijkje nemen in onze enorme tapijthallen, u wordt daar beslist heel wat wijzer van.
U vindt daar honderden rollen tapijt van de meest fameuze tapijtfabrikanten samen gebracht
Bovendien krijgt u op alle tapijten door ons verkocht 5 jaar lang volledige garantie en worden alle tapijten vakkundig en gratis gelegd.
sinds ruim 100 jaar
in
6,6%
7,2%
v.d. Duinstraat 128 1
Sprang-Capelle. Tel. 04167-3981
JEUGDSPAARREKENING (Zilvervloot)
plus 10% premie over inleg en rente.
Hoogvensestraat 178 A
Tilburg, Tel. 013-432854
auw - groen
>hoogte.
West
Jssen
aan-
ater,
beert
Bor
s kan kope
ion West oj
r/LBURG
URHHOU-
•aakt wordt
1st Tilburg
ZITTINGUREN
DINSDAG
DONDERDAG
VRIJDAG
5,1%
6
moeten ze toch
deur gaan zitte
inuci jc er maar niet mee,
jakken ze ons! Wat kun
jen?
lemstraat 39
040-25355
IDHOVEN
19.00 - 20.00 uur
Noordstraat 125
Nimrodstraat 30
Noordstraat 125 t
Maar i
reëel i
ritten
lijkse
NOORDSTRAAT 125 - TILBURG OPGERICHT 1871
DAMES
maat 33 t.m. 48
HEREN
maat 38 t.m. 54
nog
rijder
trein
1
PIUSPLBIN
i (gebouw Tllburgse Bouwvereniging)
en Leo XITI-straat (Leo-school)
Ringbaan Noord 11,
(Bij diamantkrulslng)
013-320280/320301
importeur METZELER BANDEN
tegen zulke manieren
om de kwestie
gig te maken,
algemeen gelder
Het is duidelijk, dat hier
een algemeen verschans
bewoners in onderling c
gezamenlijke houding
Het vraagr natuurlijk wèl tijd.
Red. De Koerier.
i zenüvn uuul
name van SS?
rekeningnr.
jking moet vc
28 444 458 471
15 462 479 495
36 506 523 555
Café-Bar
TT 'Be eren hof'
'W Lange.tnat 42
Tel. 013-421083.
ÉL Voor Uw
geheel verzorgde
SF4' BRUILOFTEN
'S PERSONEELS-
i? FEESTEN.
RECEPTIES
VERENIGINGS-
AVONDEN
Zaal beichlkbur
voor vergaderingen
Er gaat weer een trein rijden tussen Tilburg en Turnhout. Als alles in
kannen en kruiken is wordt de verbinding volgend jaar effectief. Van
Turnhout kan men dan verder reizen naar Brussel en Antwerpen. Die
mogelijkheid bestond voor de oorlog ook, maar toen werd er weinig
gebruik van gemaakt, zodat het lijntje voor personenvervoer werd
opgeheven. Bestaat er nu aanleiding om te veronderstellen dat de
belangstelling groot genoeg zal zijn? Ja, zegt de Stichting Stoomtrein
maatschappij Tilburg-Turnhout, want het zal in eerste instantie een
toeristische attractie zijn: een ouderwetse trein met een stoomlocomo
tief, waarvan stoker, machinist en conducteurs zich houden aan de
strenge regels, die de Nederlandse Spoorwegen voor de veiligheid
hebben voorgeschreven. Zo zal, bij het passeren van bepaalde onbe
waakte overwegen de trein moeten stoppen, totdat de conducteur met
een rode vlag het naderende wegverkeer op het gevaarte attent heeft
gemaakt, waarna de trein dan puffend de weg kan vervolgen.
Daarvoor werd de al genoemde Stich
ting Stoomtreinmaatschappij Tilburg-
Tumhout opgericht, die zich met de
organisatie belast, en die bijzonder veel
medewerking heeft gekregen van de Ne
derlandse Spoorwegen. De N.S. heeft al
drie bekende museumlijnen uitgepro-
:erd, n.l. Hoom-Medemblik, Goes-
irsele, en een traject in Haaksbergen.
De SSTT zal de exploitatie van de
stoomtreinlijn verzorgen; het secreta
riaat is gevesitigd bij de Streek VVV
Hart van Brabant aan de Spoorlaan,
waar men ook kaartjes kan kopen,
evenals uiteraard op Station West op de
dag van vertrek.
;en Oosterhout bracht
1-1, waarna penalties
ten brengen. Na 3 van
ie beslissing
k op uw artikel over
snbaar bezit. U zou
.5 moeten nemen in
Ik schaam me soms
want de jongelui ge-
idalig. Voor het vierde
:hrik voor de zomer,
naar al
iwd te-
Zonder twijfel zal dit initiatief door
heel veel mensen worden toegejuicht,
en van hen zullen er veel zyn, die de
gelegenheid om deze ’museumrit’ mee
te maken graag aangrijpen. De eerste
trein tussen Tilburg en Turnhout reed
in 1868, dus meer dan honderd jaar
later wordt dat oude verleden weer le
vend.
U kent 't wel: komt U op een bepaalde
snelheid met Uw auto dan begint ie te
trillen, (alsof ie kwaad wordt)
Laat Vulcania 'm vakkundig kalmeren.
U voorkomt hiermee ook nog onnodige
bandenslljtage.
van start gaat. Een retourtje Baarle Nas
sau gaat f 7,50 kosten, voor kinderen
en 65-plussers f 4,—.
afgezien van de toekomstmuziek:
is, dat op 15 juni een paar proef-’
i gemaakt worden, waarna de dage-
dienst Tilburg Baarle Nassau v.v.
Er is wel veel over uit gegaan, voordat
het zo ver was. Drie jaar geleden ont
wierp de VVV Hart van Brabant het
plan vanwege de vastgestelde grote be
hoefte aan een uitbreiding van de open
bare vervoersgelegenheid tussen Tilburg
en Turnhout. De Nederlandse Spoor
wegen zagen echter weinig in dat plan;
wèl voelden zij iets voor een ’museum-
lijntje’, waar een oude stoomtrein zou
rijden met fluiten, rode vlaggen, lan
taarns, ouderwets gecostumeerd trein
personeel, en van alles. De VVV zag
daar uiteraard een belangrijke toeristi
sche attractie in en is aan het werk
gegaan om dit project te realiseren.
Retour: vertrek Landgoed Schaluinen
om 12.30 uur, aankomst Station Til
burg West 13.45 uur. ’s Middags zijn de
tijden: vertrek Tilburg West 14.30 uur,
aankomst Baarle Nassau 15.30 uur, aan
komst Landgoed Schaluinen 15.45 uur.
Retour: vertrek Landgoed Schaluinen
16.45 uur, aankomst Tilburg W
18.00 uur. Er is, zoals men ziet, tus
aankomst en vertrek in Baarle Nassau
nog tijd genoeg om in deze interessante,
uit twee nationaliteiten bestaande ge
meente gezellig uit te gaan.
Heel graag reageer ik
vernielingen van oper
toch eens een kijkje
ons ’speeltuintje’.
als ik visite krijg,
dragen zich schanc
jaar heb ik weer set
Misschien lijkt dat overdreven, mi
onze buren hebben al gewaarschuv
gen vernielingen, maar het enige wat ze
kregen was een grote mond. Daar bleef
het niet bij. Er werd zand gegooid in
het toilet en in de slaapkamer. Ik be
trapte daar een jongen op en omdat ik
erg zenuwachtig ben, gaf ik hem een
klap, toen ik hem vroeg eens met zijn
vader te kunnen spreken. Sindsdien
worden mijn kinderen geplaagd en als
de kleintjes naar bed zijn wordt er extra
herrie voor de deur gemaakt. Soms
moeten we ze aan de achterkant van
het huis laten slapen en laat in de avond
dan weer overdragen naar hun eigen
bedjes. Ik durf me niet eens meer bij
het raam te laten zien, want ze schelden
en roepen allerlei schuttingwoorden.
Door publieke werken is wel een bank
weggehaald, die onder het slaapkamer
raam stond. Het is voor kleine kinde
ren, die buiten spelen toch geen ge
zicht, als ze daar handtastelijk gaan zit
ten zijn en om de beurt vrijen. Ik ben in
de straat de enige met kleine kinderen
en heb dus het meeste last van het gegil
en geschreeuw de hele avond.
Het is erg jammer van de speelplaats. Er
zijn altijd jongens aan het basketballen
maar daar hebben we nooit last van. De
rest komt alleen maar rotzooi maken;
terwijl aan de overkant toch ruimte ge
noeg is, moeten ze toch precies bij ons
voor dj deur gaan zitten te vervelen.
Deze week reden ze met een brommer
de hele tijd door pas gesnoeide strui
ken.
Als u een instantie weet om te helpen,
dan heel graag. De politie durf ik niet te
waarschuwen, want als uitkomt, dat ik
die erin gehaald heb, wordt het getrei
ter nog erger. Ik sta zowat alleen tegen
over die ellende. De buren aan de ene
kant hebben geen kinderen, en aan de
andere kant wonen oudjes van rond de
tachtig jaar. Mijn oudste kinderen vra
gen altijd: ’Bemoei je er maar niet mee,
want anders pak!
je daar nu aan doe
Verdrietige huismoeder.
De voor de hand liggende manier om
i op te treden is
i bij de Wijkraad aanhan-
die dan een wat meer
snde actie kan uitdenken,
ier sprake is van
isel, waarbij de
overleg tot een
moeten komen.
Vanaf 15 juni a.s. gaat de trein - ver
trekkend vanaf het station West, bij
Boerke Mutsaers - rijden naar Baarle
Hertog, ’s Morgens vertrek - op de mi
nuut af op tjjd! - om 9.30 uur, a:
komst Baarle Nassau dorp een uur lat
en nog weer tien minuten later aan
komst op het Landgoed Schaluinen,
waar een nieuw stationnetje is ge
bouwd.
Railgroep
Behalve organiseren moet bovendien
gezorgd worden dat de trein kan
sn, en daarvoor moet er eerst een
a zijn. Daarvoor is opgericht de ver
eniging Railgroep Tilburg, die zorg zal
dragen voor de technische en personele
kant van het project.
Voor de ontworpen dienstregeling zijn
nodig drie machinisten, drie stokers,
één hoofdconducteur en een aantal
conducteurs, die door de vereniging
Railgroep Tilburg geleverd zullen wor
den. Van de NS heeft deze vereniging
de beschikking gekregen over enkele
stoomlocomotieven en over negen wa
gons met een zitcapaciteit van 800 pas
sagiers; de hele trein heeft een lengte
van 200 meter. Het bedienend persó-
neel zal in het najaar starten met cur
sussen machinist, stoker en conducteur,
die geheel zijn afgestemd op de NS-
voorschriften, en waarvoor dan ook
rijksdiploma’s kunnen worden behaald.
Belangstellenden, die lid willen worden
van de vereniging Railgroep Tilburg,
kunnen zich tevens voor deze cursus
laten inschrijven. In het najaar en de
winter kunnen zij dan tevens hun tech
nische kennis verrijken door mee te hel
pen met sleutelen aan de locomotieven
en de wagons, om die tegen volgend
jaar weer in perfecte staat te brengen.
b.v. autobandenbedrljf
UULCHNIR^
BETER VOOR UW AUTO
NIET DUURDER
autobanden, schokbrekers.
uitlijnen, balanceren
’n Berg zand
Het is dus de bedoeling, dat volgend
jaar de lijn naar Turnhout zal worden
doorgetrokken. Op het ogenblik is deze
nog onderbroken, doordat in de grote
wildernis, die het voormalige douane-
station Weelde-Grens nu is, de spoor
rails bedekt zijn met een enorme berg
zand. Dit zal uiteraard worden opge
ruimd en in orde gemaakt; is dit ge
beurd dan zal de museumlijn Tilburg-
Turnhout de eerste internationale lijn
zjjn met deze opzet, met een lengte van
35 km.
Op 15 juni kan men speciale poststuk
ken verzenden, die in het kader van
deze historische rit zullen worden afge
stempeld. Men kan een ansichtkaart van
de locomotief met een tekst van vijf
woorden naar een tevoren opgegeven
adres laten zenden door f 1,50 over te
maken ten name van SSTT, Amro-bank
Tilburg, rekeningnr. 45.50.95.353. De
overboeking moet voor 8 juni hebben
plaatsgevonden.
De Stichting Stoomtreinmaatschappij
Tilburg-Turnhout heeft via de Amro-
bank te Tilburg en Amsterdam per 15
mei een obligatielening geplaatst. De
leningsvoorwaarden zijn verkrijgbaar bij
de Amro-banken en Streek VVV Hart
van Brabant.
De obligatielening is f 100.000,— in
obligaties van f 25,— per stuk; rente 8
pet.
Het idee van de obligatielening is af
komstig van de voorzitter van de Raad
van Toezicht, burgemeester Mr. C.
Becht van Tilburg. Op deze wijze hoopt
het bestuur van de Stichting Stoom
treinmaatschappij Tilburg-Turnhout
aan voldoende geld te komen om mate-
rieelinvesteringen te doen.
Het is overigens lang geleden dat
iemand obligaties kon kopen van een
partikuliere S toomtreinmaatschappjj
Vandaar dat de Amro-bank de obliga
ties zo heeft laten verzorgen dat het
aantrekkelijk is ze te kopen. Drukkerij
Enschede Zn. heeft haar grafische
ontwerpers opdracht gegeven een obli
gatie te maken in de stijl 1920-1930.
Het formaat is van dien aard dat de
obligaties makkelijk ingelijst kunnen
worden en boven uw dressoir of ander
meubel in uw woonkamer gehangen
kunnen worden. En wie vindt heden
ten dage zulk een aparte wandversiering
die u nog rente oplevert.
De inschrijving op de obligaties kan
vanaf 15 mei bjj alle Amrobanken en
bij Streek WV Hart van Brabant ge
schieden.
Op het jaarlijks terugkerende voetbal-
toumooi om de ’Levensschooltrofee’
heeft het team van het vormingscen
trum ’de Spuul’, j.l. zaterdag, een eer
volle tweede plaats behaald.
De 16 deelnemende instituten waren
onderverdeeld in 4 poules. In hun poule
werden zij duidelijk eerste na drie over
winningen op resp. Zevenbergen, Etten
Leur en Cuyk.
De halve finale tegen
een eindstand van 1-
de beslissing moesten brengen
de 5 te nemen schoten was de
al in het voordeel van Tilburg uitgeval
len.
In een spannende finale moest het team
van ’de Spuul’ echter zijn meerdere er
kennen in Breda, al was het dan ook
maar een minimaal verlies van 1-0.
Het Tilburgse team bestond uit: Hans
Rijndorp - Lucien Erkeland - Riny Maas
- Herman Vrins - Jef Keiler - Peter Zee-
bregts - Nico van Dongen - Hans Ver-
berk - Joop Joosen - Hans de Visser -
Wim Kokke - Leon v. Ierland - Ruud
Dijkstra - Martin v.d. Meys en Gerard
van Berkel.