BEN de GRAAFF TAPIJTGROOTHANDEL 159. J IL tl 1'1 I II I 149. 49. 45. St c l aS TAPIJT KOPEN KUNT U OP VELE PLAATSEN TOT BIJNA IN EEN SNOEPWINKEL TOE! Stoomtrein Tilburg-Turnhout start op 15 juni tot Baarle-Nassau f cP l ONS UW GELD TOE Dienstregeling 1974 1 20% WAAR kunt u vandaag de dag nog, als particulieren tapijt kopen tegen fabrieksprijzen? NYLON HUISKAMERTAPIJT WOLLEN BLOEMTAPIJT HOOGPOLIG WOLLEN SHAGTAPIJT HOOGPOLIG SLAAPKAMERTAPIJT HISTORISCHE RIT VAN 1868 HERLEEFT IN 1974 Maar WAAR kunt u vandaag de dag nog vertrouwd tapijt kopen? WAAR krijgt u vandaag de dag nog een gedegen advies? Schandalige jongelui! Obligaties van f 25,- a 8% rente Lening Stoomtrein Tilburg-Turnhout De Tilburgsche Spaarbank W I Railgroep knapt locomotieven en wagons op Voetbal tournooi ’Levensschool- trofee’ STOP DETILBURGSE KOERIER 16 mei 1974 - pagina 14 Donderdag 16 mei 1974 - pagina 15 BRIEVEN VAN LEZERS Het is vertrouwde handen GEWONE SPAARREKENING 6-MAANDS TERMIJNREKENING 12-MAANDS TERMIJNREKENING Hast, heef Stortingen ook mogelijk vla onze postgirorekening nr. 1083209 smblik, G i Haaksber - VOORDEEL DOEK ORALON X) 420 440 460 Drie jaar bezig 90 608 625 645 D EN BALKONS N Tilburg Snelle levering Stichting Stoomtreinmaatschappij Tilburg-Turnhout KofaUrSfr. B.V. Ja, dat kunt u vandaag de dag nog alleen bij BEN DE GRAAFF Het is beslist niet overdreven als we zeggen dat alle tapijten bij ons gemiddeld f 20.- tot 50.- en meer nog per meter goedkoper zijn dan waar dan ook. Hier volgen enkele van de honderden aanbiedingen. Prachtig origineel Engels 400 br. op dikke foamrug winkelwaarde f 199.- winkelwaarde f 79.- onze prijs slechts onze prijs slechts in diverse kleuren -7S 400 br. winkelwaarde f 209.- winkelwaarde f 74.- 360 br. onze prijs slechts onze prijs slechts Ook u moet echt eens een kijkje nemen in onze enorme tapijthallen, u wordt daar beslist heel wat wijzer van. U vindt daar honderden rollen tapijt van de meest fameuze tapijtfabrikanten samen gebracht Bovendien krijgt u op alle tapijten door ons verkocht 5 jaar lang volledige garantie en worden alle tapijten vakkundig en gratis gelegd. sinds ruim 100 jaar in 6,6% 7,2% v.d. Duinstraat 128 1 Sprang-Capelle. Tel. 04167-3981 JEUGDSPAARREKENING (Zilvervloot) plus 10% premie over inleg en rente. Hoogvensestraat 178 A Tilburg, Tel. 013-432854 auw - groen >hoogte. West Jssen aan- ater, beert Bor s kan kope ion West oj r/LBURG URHHOU- •aakt wordt 1st Tilburg ZITTINGUREN DINSDAG DONDERDAG VRIJDAG 5,1% 6 moeten ze toch deur gaan zitte inuci jc er maar niet mee, jakken ze ons! Wat kun jen? lemstraat 39 040-25355 IDHOVEN 19.00 - 20.00 uur Noordstraat 125 Nimrodstraat 30 Noordstraat 125 t Maar i reëel i ritten lijkse NOORDSTRAAT 125 - TILBURG OPGERICHT 1871 DAMES maat 33 t.m. 48 HEREN maat 38 t.m. 54 nog rijder trein 1 PIUSPLBIN i (gebouw Tllburgse Bouwvereniging) en Leo XITI-straat (Leo-school) Ringbaan Noord 11, (Bij diamantkrulslng) 013-320280/320301 importeur METZELER BANDEN tegen zulke manieren om de kwestie gig te maken, algemeen gelder Het is duidelijk, dat hier een algemeen verschans bewoners in onderling c gezamenlijke houding Het vraagr natuurlijk wèl tijd. Red. De Koerier. i zenüvn uuul name van SS? rekeningnr. jking moet vc 28 444 458 471 15 462 479 495 36 506 523 555 Café-Bar TT 'Be eren hof' 'W Lange.tnat 42 Tel. 013-421083. ÉL Voor Uw geheel verzorgde SF4' BRUILOFTEN 'S PERSONEELS- i? FEESTEN. RECEPTIES VERENIGINGS- AVONDEN Zaal beichlkbur voor vergaderingen Er gaat weer een trein rijden tussen Tilburg en Turnhout. Als alles in kannen en kruiken is wordt de verbinding volgend jaar effectief. Van Turnhout kan men dan verder reizen naar Brussel en Antwerpen. Die mogelijkheid bestond voor de oorlog ook, maar toen werd er weinig gebruik van gemaakt, zodat het lijntje voor personenvervoer werd opgeheven. Bestaat er nu aanleiding om te veronderstellen dat de belangstelling groot genoeg zal zijn? Ja, zegt de Stichting Stoomtrein maatschappij Tilburg-Turnhout, want het zal in eerste instantie een toeristische attractie zijn: een ouderwetse trein met een stoomlocomo tief, waarvan stoker, machinist en conducteurs zich houden aan de strenge regels, die de Nederlandse Spoorwegen voor de veiligheid hebben voorgeschreven. Zo zal, bij het passeren van bepaalde onbe waakte overwegen de trein moeten stoppen, totdat de conducteur met een rode vlag het naderende wegverkeer op het gevaarte attent heeft gemaakt, waarna de trein dan puffend de weg kan vervolgen. Daarvoor werd de al genoemde Stich ting Stoomtreinmaatschappij Tilburg- Tumhout opgericht, die zich met de organisatie belast, en die bijzonder veel medewerking heeft gekregen van de Ne derlandse Spoorwegen. De N.S. heeft al drie bekende museumlijnen uitgepro- :erd, n.l. Hoom-Medemblik, Goes- irsele, en een traject in Haaksbergen. De SSTT zal de exploitatie van de stoomtreinlijn verzorgen; het secreta riaat is gevesitigd bij de Streek VVV Hart van Brabant aan de Spoorlaan, waar men ook kaartjes kan kopen, evenals uiteraard op Station West op de dag van vertrek. ;en Oosterhout bracht 1-1, waarna penalties ten brengen. Na 3 van ie beslissing k op uw artikel over snbaar bezit. U zou .5 moeten nemen in Ik schaam me soms want de jongelui ge- idalig. Voor het vierde :hrik voor de zomer, naar al iwd te- Zonder twijfel zal dit initiatief door heel veel mensen worden toegejuicht, en van hen zullen er veel zyn, die de gelegenheid om deze ’museumrit’ mee te maken graag aangrijpen. De eerste trein tussen Tilburg en Turnhout reed in 1868, dus meer dan honderd jaar later wordt dat oude verleden weer le vend. U kent 't wel: komt U op een bepaalde snelheid met Uw auto dan begint ie te trillen, (alsof ie kwaad wordt) Laat Vulcania 'm vakkundig kalmeren. U voorkomt hiermee ook nog onnodige bandenslljtage. van start gaat. Een retourtje Baarle Nas sau gaat f 7,50 kosten, voor kinderen en 65-plussers f 4,—. afgezien van de toekomstmuziek: is, dat op 15 juni een paar proef-’ i gemaakt worden, waarna de dage- dienst Tilburg Baarle Nassau v.v. Er is wel veel over uit gegaan, voordat het zo ver was. Drie jaar geleden ont wierp de VVV Hart van Brabant het plan vanwege de vastgestelde grote be hoefte aan een uitbreiding van de open bare vervoersgelegenheid tussen Tilburg en Turnhout. De Nederlandse Spoor wegen zagen echter weinig in dat plan; wèl voelden zij iets voor een ’museum- lijntje’, waar een oude stoomtrein zou rijden met fluiten, rode vlaggen, lan taarns, ouderwets gecostumeerd trein personeel, en van alles. De VVV zag daar uiteraard een belangrijke toeristi sche attractie in en is aan het werk gegaan om dit project te realiseren. Retour: vertrek Landgoed Schaluinen om 12.30 uur, aankomst Station Til burg West 13.45 uur. ’s Middags zijn de tijden: vertrek Tilburg West 14.30 uur, aankomst Baarle Nassau 15.30 uur, aan komst Landgoed Schaluinen 15.45 uur. Retour: vertrek Landgoed Schaluinen 16.45 uur, aankomst Tilburg W 18.00 uur. Er is, zoals men ziet, tus aankomst en vertrek in Baarle Nassau nog tijd genoeg om in deze interessante, uit twee nationaliteiten bestaande ge meente gezellig uit te gaan. Heel graag reageer ik vernielingen van oper toch eens een kijkje ons ’speeltuintje’. als ik visite krijg, dragen zich schanc jaar heb ik weer set Misschien lijkt dat overdreven, mi onze buren hebben al gewaarschuv gen vernielingen, maar het enige wat ze kregen was een grote mond. Daar bleef het niet bij. Er werd zand gegooid in het toilet en in de slaapkamer. Ik be trapte daar een jongen op en omdat ik erg zenuwachtig ben, gaf ik hem een klap, toen ik hem vroeg eens met zijn vader te kunnen spreken. Sindsdien worden mijn kinderen geplaagd en als de kleintjes naar bed zijn wordt er extra herrie voor de deur gemaakt. Soms moeten we ze aan de achterkant van het huis laten slapen en laat in de avond dan weer overdragen naar hun eigen bedjes. Ik durf me niet eens meer bij het raam te laten zien, want ze schelden en roepen allerlei schuttingwoorden. Door publieke werken is wel een bank weggehaald, die onder het slaapkamer raam stond. Het is voor kleine kinde ren, die buiten spelen toch geen ge zicht, als ze daar handtastelijk gaan zit ten zijn en om de beurt vrijen. Ik ben in de straat de enige met kleine kinderen en heb dus het meeste last van het gegil en geschreeuw de hele avond. Het is erg jammer van de speelplaats. Er zijn altijd jongens aan het basketballen maar daar hebben we nooit last van. De rest komt alleen maar rotzooi maken; terwijl aan de overkant toch ruimte ge noeg is, moeten ze toch precies bij ons voor dj deur gaan zitten te vervelen. Deze week reden ze met een brommer de hele tijd door pas gesnoeide strui ken. Als u een instantie weet om te helpen, dan heel graag. De politie durf ik niet te waarschuwen, want als uitkomt, dat ik die erin gehaald heb, wordt het getrei ter nog erger. Ik sta zowat alleen tegen over die ellende. De buren aan de ene kant hebben geen kinderen, en aan de andere kant wonen oudjes van rond de tachtig jaar. Mijn oudste kinderen vra gen altijd: ’Bemoei je er maar niet mee, want anders pak! je daar nu aan doe Verdrietige huismoeder. De voor de hand liggende manier om i op te treden is i bij de Wijkraad aanhan- die dan een wat meer snde actie kan uitdenken, ier sprake is van isel, waarbij de overleg tot een moeten komen. Vanaf 15 juni a.s. gaat de trein - ver trekkend vanaf het station West, bij Boerke Mutsaers - rijden naar Baarle Hertog, ’s Morgens vertrek - op de mi nuut af op tjjd! - om 9.30 uur, a: komst Baarle Nassau dorp een uur lat en nog weer tien minuten later aan komst op het Landgoed Schaluinen, waar een nieuw stationnetje is ge bouwd. Railgroep Behalve organiseren moet bovendien gezorgd worden dat de trein kan sn, en daarvoor moet er eerst een a zijn. Daarvoor is opgericht de ver eniging Railgroep Tilburg, die zorg zal dragen voor de technische en personele kant van het project. Voor de ontworpen dienstregeling zijn nodig drie machinisten, drie stokers, één hoofdconducteur en een aantal conducteurs, die door de vereniging Railgroep Tilburg geleverd zullen wor den. Van de NS heeft deze vereniging de beschikking gekregen over enkele stoomlocomotieven en over negen wa gons met een zitcapaciteit van 800 pas sagiers; de hele trein heeft een lengte van 200 meter. Het bedienend persó- neel zal in het najaar starten met cur sussen machinist, stoker en conducteur, die geheel zijn afgestemd op de NS- voorschriften, en waarvoor dan ook rijksdiploma’s kunnen worden behaald. Belangstellenden, die lid willen worden van de vereniging Railgroep Tilburg, kunnen zich tevens voor deze cursus laten inschrijven. In het najaar en de winter kunnen zij dan tevens hun tech nische kennis verrijken door mee te hel pen met sleutelen aan de locomotieven en de wagons, om die tegen volgend jaar weer in perfecte staat te brengen. b.v. autobandenbedrljf UULCHNIR^ BETER VOOR UW AUTO NIET DUURDER autobanden, schokbrekers. uitlijnen, balanceren ’n Berg zand Het is dus de bedoeling, dat volgend jaar de lijn naar Turnhout zal worden doorgetrokken. Op het ogenblik is deze nog onderbroken, doordat in de grote wildernis, die het voormalige douane- station Weelde-Grens nu is, de spoor rails bedekt zijn met een enorme berg zand. Dit zal uiteraard worden opge ruimd en in orde gemaakt; is dit ge beurd dan zal de museumlijn Tilburg- Turnhout de eerste internationale lijn zjjn met deze opzet, met een lengte van 35 km. Op 15 juni kan men speciale poststuk ken verzenden, die in het kader van deze historische rit zullen worden afge stempeld. Men kan een ansichtkaart van de locomotief met een tekst van vijf woorden naar een tevoren opgegeven adres laten zenden door f 1,50 over te maken ten name van SSTT, Amro-bank Tilburg, rekeningnr. 45.50.95.353. De overboeking moet voor 8 juni hebben plaatsgevonden. De Stichting Stoomtreinmaatschappij Tilburg-Turnhout heeft via de Amro- bank te Tilburg en Amsterdam per 15 mei een obligatielening geplaatst. De leningsvoorwaarden zijn verkrijgbaar bij de Amro-banken en Streek VVV Hart van Brabant. De obligatielening is f 100.000,— in obligaties van f 25,— per stuk; rente 8 pet. Het idee van de obligatielening is af komstig van de voorzitter van de Raad van Toezicht, burgemeester Mr. C. Becht van Tilburg. Op deze wijze hoopt het bestuur van de Stichting Stoom treinmaatschappij Tilburg-Turnhout aan voldoende geld te komen om mate- rieelinvesteringen te doen. Het is overigens lang geleden dat iemand obligaties kon kopen van een partikuliere S toomtreinmaatschappjj Vandaar dat de Amro-bank de obliga ties zo heeft laten verzorgen dat het aantrekkelijk is ze te kopen. Drukkerij Enschede Zn. heeft haar grafische ontwerpers opdracht gegeven een obli gatie te maken in de stijl 1920-1930. Het formaat is van dien aard dat de obligaties makkelijk ingelijst kunnen worden en boven uw dressoir of ander meubel in uw woonkamer gehangen kunnen worden. En wie vindt heden ten dage zulk een aparte wandversiering die u nog rente oplevert. De inschrijving op de obligaties kan vanaf 15 mei bjj alle Amrobanken en bij Streek WV Hart van Brabant ge schieden. Op het jaarlijks terugkerende voetbal- toumooi om de ’Levensschooltrofee’ heeft het team van het vormingscen trum ’de Spuul’, j.l. zaterdag, een eer volle tweede plaats behaald. De 16 deelnemende instituten waren onderverdeeld in 4 poules. In hun poule werden zij duidelijk eerste na drie over winningen op resp. Zevenbergen, Etten Leur en Cuyk. De halve finale tegen een eindstand van 1- de beslissing moesten brengen de 5 te nemen schoten was de al in het voordeel van Tilburg uitgeval len. In een spannende finale moest het team van ’de Spuul’ echter zijn meerdere er kennen in Breda, al was het dan ook maar een minimaal verlies van 1-0. Het Tilburgse team bestond uit: Hans Rijndorp - Lucien Erkeland - Riny Maas - Herman Vrins - Jef Keiler - Peter Zee- bregts - Nico van Dongen - Hans Ver- berk - Joop Joosen - Hans de Visser - Wim Kokke - Leon v. Ierland - Ruud Dijkstra - Martin v.d. Meys en Gerard van Berkel.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1974 | | pagina 15