89
69
79
39
59
29
69
99
69
HH
59
59
49
55
49
59
I29
89
98
59
98
49
79
II95
539
45
|59
69
I19
850
298
339
499
]29
575
]69
125
379
698
149
499
CO
99
149
298
499
129
|69
329
329
529
Fietsen zonder goede
banden is niets
]88
|29
XI75
5.- O
topgroep
VEEL VOORDELIGE AANBIEDINGEN, WAARtfflN U TOT MAANDAG A.S. KUNT PROFITEREN
DE SLAGER WAAR HET VLEES WERKELIJK VOORDELIG IS EN VAN UITMUNTENDE KWALITEIT!!!
45.-
R
R
R
R
iTELLEN
oor 650,-
ling
ntatie
ALLESREINIGER
levisie
Rol BESCHUIT
ROOKSPEK
150 GRAM GEKOOKTE HAM
RIBKOTELETTEN
ROOMSCHNITZELS of HAMBURGERS
HEEL KILO VERSE KIPPEBOUTEN of BORSTEN
KOFFIEMELK
SLAGROOM
THEEZAKJES 20 stuks
TOILET PAPIER
□ter blik SPERCIEBONEN
Liter blik DOPERWTJES
MAGERE SPEKLAPPEN
VERSE WORST
PAARDEROSBIEFLAPPEN
CHIPS naturel of paprika
PERSIL van 17.98 nu
PICCALILLY
KOFFIE
2 HALVE GEBRADEN
HAANTJES
NASI of BAMI
ZILVERUITJES
LIMONADE
MAYONAISE
PITTIGE BELEGEN KAAS
BLEEKWATER
PERSIL
EKLA SUPER PILS
WASVERZACHTER
NIBB-IT
Pot CONFITURE JAM
abrikozen-aardbeien-kersen-rode bessen
DAMESVERBAND
met hechtstrip
AFWASMIDDEL
RUMBONEN
VELUWSE KOEKEN
van 1.98 voor
MAGERE SPEKLAPPEN
HAMSTUKKEN
EXPORT-TOMATEN
Flinke JAFFA
SINAASAPPELEN
BLANKE HAMLAPPEN
GEHAKT Of VERSE WORST
VIER EXTRA IJZERSTERKE TROEVEN
VOOR A.S. MAANDAG
JHWIERSL
|^'|[WHOOFFi
KNAKWORST
PATENT BLOEM
HAPPEN
I
af 2649,-1
e
af 2689,-1
Koffieconcert
18 KERSENBONBONS^**
TIVOLISTRAAT (naast Brabants Conservatonum) ingangLancierstraat
;8p,f
Donderdag 25 april 1974 - pagina 17
DETILBURGSE KOERIER
25 april 1974 - pagina 16
CASH CARRY
v.a. 99,
v.a. 155,
aas
jffen
SHERRY-HOEK REKLAME
4 flessen MONTILLA
Flacon ROOSVICEE
dist de moeite.
ALEN
3 flessen VIN ROSÉ
Reuze MAMMOET KOEK 700 gram
JO uur
Liter fles rode of witte VERMOUTH
Liter flacon
ulieren
SAPTOM TAPIJT REINIGER
9 uur
hele krat
met borstel
van 6.98 voor
KAASAFDELING
heerlijk in thee
vruchten-cola-mix-tonic
TROEF 2
TROEF 1
PIKANTO’S
van 7.80 nu
TROEF 4
TROEF 3
voor
per half kilo
3 voor
Liter fles
vacuum
14 liter
SMITH’S
slechts
Blik FINO SOEP
kip groenten tomaten
van 1.20 voor
4 rollen
.-..ff---'
per pot
fijn
Grote pot BATO GOLD APPELMOES
MAANDAG AANBIEDING SLAGERIJ
Heel kilo
Heel kilo
Heel kilo
RUITERSPORT
Grote baal
Groot vat
)er week)
jrzekering
Pak SNELKOOK
RIJST van ORYZA
progressieve
herenmode
k
fabriek
JONKER FRIS
250 gram SMITH’S
I (Woensel)
14
n hoofd-
ing daar-
jgerold
gummi-
Literblik KOEN VISSER
ïid. Zot
i flink
fiets hoort
waarover de
voorlichting
RIJJASSEN
RIJLAARZEN
rubber
leer
RIJZWEPEN
RIJCAPS
EL. 423208
}nze disco-bar
Jampot
3 gezinsflessen
Dubbele tube
2 zakjes CALIFORNIA SOEP
kip groenten tomaten
Sierflacon KRUIDEN MENGELING
van CALIFORNIA
spaghetti kip-goulash
500 gram
stadhuisplein 338
tilburg
v/h verlengde Willem ll-straat
Liter flacon
plastic flacon 200 cc.
puur CITROENSAP
Draagkarton
24 flesjes
Racon met handgreep
Grote baal
Groot pak SABRINA
Liter flacon CITROEN
200 gram
Dubbel pak NOBO
per kilo
met klein beentje per kilo
1 grote
n land-
iel niet
rofiel
,eugd
1 zijn
GROENTEN AFDELING
klasse A 500 gram
per kilo
per kilo
die minder verdien-
tijdgenoten hadden,
er gehuldigd. Dit is
de uitvinding van
v.a. 32,50
138,50
8,50
36,50
pompt,
doet de
te remwerkinj
trappen. Kon,
tijd de
steentjes
vlak zijn gedror_
worden en versnt
inden van worden banden steeds
=t voor de
HEUVELSTRAAT 50
Jampot
Heel kilo
RIJBROEKEN
kindermaten, v.a. 59,50
dames- en
herenmaten
dlop kelijl
wel bleer
waar-
J terecht
nseweg 51-57,
83, Tilburg
Broeken
slijtage.
s tijdig verva
Dat voorkomt pech onderweg, t
gladde banden bovendien de slip!:
vergroten en de remweg verlengen.
Frans Netscher de ijverige redacteur van
De Kampioen schreef in 1894: ’Nog
altijd is er geen standbeeld voor Dun
lop, dien weldoener der menschheid. Er
zijn wel menschen,
sten tegenover hun
in brons of marmer
zeker, dat zonder d
Schotland afkomstige Ierse veearts
John Boyd Dunlop (1840-1921). De
aanleiding was heel eenvoudig. Dunlops
zoontje dat dagelijks op de fiets met
massieve banden naar school moest rij
den, klaagde er over dat hij van het
Op zondag 28 april aanstaande geven de
verenigingen: Harmonie Tilburg; Jeugd-
ensemble Con Amore en de Tilburgse
Operette Vereniging een koffieconcert
in de grote zaal van de Postelse Hoeve.
Toegang gratis, aanvang 12.00 uur.
Industrieterrein
GOIRLE
(t.o. zwembad)
Telefoon: 04247-2785
MIMI-SET
Royaal in eiken
uitgevoerde tafels
met gedraaide poten.
Makkelijk om
erbij te hebben.
van 69,75
voor
CASH and CARRY TILRURG
voortdurend ontwikkeld. Het aanvan-
jk zo gevreesde lekke-banden-pro-
;m werd intensief bestreden en de
konstruktie van banden is op het ogen
blik zo dat het langzaam spanning ver
liezen en het lek worden van een band -
bij goed gebruik en onderhoud - tot een
werkelijk minimum is beperkt.
ROEP ZAAK
JDSPECIALIST
straat 112 M
63, Tilburg
T31
penprofiel. Bij ieder type
een bepaald soort banden
vakman-fietsenhandelaar
kan geven.
Onderhoud belangrijk
Het goed onderhouden van de fietsban
den is een simpele zaak, maar wel erg
belangrijk; vooral ook met betrekking
tot de veiligheid. Zorg ervoor dat de
banden steeds flink hard zijn opge-
Dat is het behoud van de band,
i fiets beter sporen, geeft de bes-
ing en vergemakkelijkt het
mtroleer verder van tijd tot
buitenbanden en verwijder
ss en dergelijke die in het loop-
mgen; dat voorkomt lek
rsnelde slijtage. Glad ge
zangen.
terwijl
lipkansen
per kilo 848
sft het
116-18, Tilburg
Bij
iens
afkomstige Ierse
rd Dunlop (1840-1921
tig was heel eenvot
dat dagelijks
sve banden naar
Dunlop, de rijwielsport nooit zoo’n
vlucht zou hebben genomen’. Dunl
kreeg voorlopig geen standbeeld, v
een grote gedenkplaat van rubber wa
in zijn borstbeeld was geperst. Deze
plaat - 240 kilo rubber - werd in 1930,
negen jaar na Dunlops dood, aan zijn
woonhuis in Belfast bevestigd.
Voortgaande
ontwikkeling
Dunlops band zou nooit zo’n
vlucht hebben genomen als zijn
genoot Wood in 1890 het ventiel
had uitgevonden, waardoor de band ge-
makkelijker kon worden tppgepompt,,
zij het dan dat de naam van Wood vrij
wel vergeten werd. Baanbrekend werk
werd ook verricht door de Franse ge
broeders Edouard en André Michelin
die in 1889 met hun afneembare lucht
band kwamen. De konkurrentie staat
niet stil. Er kwamen vele soorten lucht
banden op de markt en' toen in mei
1892 een tweede druk van het Geïllus
treerde handboek voor wielrijders ver
scheen, werden hierin liefst vijftig soor
ten luchtbanden behandeld. Door de
luchtband won de fiets aanzienlijk aan
bruikbaarheid. De problemen rond de
zo noodzakelijke vering voor de fiets
waren voor een groot deel opgelost. Dat
was goed merkbaar; de fiets werd in het
laatste decennium ongekend populair.
Mede dankzij die luchtband, die ook op
ander gebied ruime toepassing zou krij
gen. Zoals men de fiets is blijven verbe
teren, heeft ook de luchtband zich
Het succes dat de fiets gekregen heeft is mede afhankelijk geweest van
de komst van de luchtband. Tot in de tachtiger jaren van de vorige
eeuw waren de meeste fietsen voorzien van houten of metalen wielen
en dat betekende hotsend en stotend rijden over de slechte en nog niet
op fietsverkeer berekende wegen. De fiets kreeg toen dan ook de
weinig vleiende bijnaam ’boneshaker’; inderdaad een vervoermiddel
waarop de botten flink door elkaar werden geschud. Er werd geëxperi
menteerd met allerlei middelen om aan de fiets meer vering te geven
om zo de genoemde bezwaren weg te nemen.
Daarbij werd ook gedacht aan een verende bekleding van de wielen.
Men probeerde het met rubberstroken, met massief rubber, met een
holle buis. Met dit laatste kwam de Engelsman Robert William Thom
son een eind verder. Thomson nam een holle slang, vulde die door
middel van een ventiel met lucht en legde een cover om deze band die
door middel van bouten aan de velg werd vastgezet. Hij vroeg patent
op zijn vinding en kreeg dat in 1845 voor Engeland, gevolgd door een
Frans patent in 1846 en een Amerikaans patent in 1847. Toch werd de
vinding van Thomson - die nog verschillende verbeteringen aanbracht -
geen succes. Hij mag dan misschien een van de vaders van de luchtband
worden genoemd, het was een ander die tenslotte met de eer ging
strijken.
Zonder luchtbanden
hoofdpijn
De man die ervoor zorgde dat de lucht
band de markt veroverde, was de uit
Vele soorten
Oppervlakkig bezien lijkt iedere band
misschien gelijk. Dat is echter niet het
geval; er is wel degelijk verschil zowel in
kwaliteit als in soort. Banden verdienen
aandacht. Zonder een goede band is een
fiets niets. Vredestein in Doetinchem
die voor een groot deel de Nederlandse
fietsbandenbehoefte dekt, heeft - om
een voorbeeld te geven - de laatste tijd
haar bandenkollektie uitdrukkelijk on
derverdeeld in een drietal groepen. Ge
bruiksbanden; dat zijn banden voor
dagelijks gebruik met het accent op be
trouwbaarheid, voorzien van een nylon,
extra versterkt karkas en een loopvlak
op basis van een hoogwaardig natuur-
rubbermengsel en aan de gebruiksom-
standigheden aangepaste profilering.
Daarnaast rekreatiebanden, lichtlopen-
de banden die speciaal geschikt zijn
voor sportfietsen en toeristische fietsen
en doorgaans een wat smaller profiel
hebben. Voornamelijk voor de jeugd
die buitenmodel fietsen prefereert zijn
er de zogenoemde hobbyban
een geheel nylon karkas met
voorband een lijnprofiel en voor de ach
terband een zwaar geprononceerd nop-
hobbelen over de slechte wegen
pijn kreeg. Vader Dunlop vervin
op de banden eerst door een opj
vel rubber, later door een holle ge
buis van twee millimeter dik, die men
het beste met een tuinslang zou kunnen
vergelijken. Door middel van een voet-
balpompje blies hij de band op. Om die
luchtband die in de houten velgen werd
gelegd, wikkelde hij stroken zeildoek,
waarbij hij het loopvlak tenslotte voor
zag van een reep rubber. Het is wel
duidelijk dat het aanbrengen van zo’n
luchtband heel wat tijd, moeite en
vooral ook handigheid vroeg. De fiet
sers waren echter enthousiast. Dunlop
bleef zijn band verbeteren, vroeg en ver
kreeg in 1888 in verschillende landen
patent op zijn vinding en richtte met
steun van de papierfabrikant sir Harvey
Ducros in 1889 in Belfast de Pneumatic
De fietsênfabrikanten wa
lelijk niet zo enthousiast
_>s vinding. Zij zaten in de
lien met een grote voorraad
massieve banden die niemand meer wil
de gebruiken, ook al wezen zwartgallige
rijders bij voortduring op de overlast
van lekke banden. Maar het werd wel
anders.
Tyre Co. op.
ren aanvanke
over Dunlops
meeste gevallt