89 69 79 39 59 29 69 99 69 HH 59 59 49 55 49 59 I29 89 98 59 98 49 79 II95 539 45 |59 69 I19 850 298 339 499 ]29 575 ]69 125 379 698 149 499 CO 99 149 298 499 129 |69 329 329 529 Fietsen zonder goede banden is niets ]88 |29 XI75 5.- O topgroep VEEL VOORDELIGE AANBIEDINGEN, WAARtfflN U TOT MAANDAG A.S. KUNT PROFITEREN DE SLAGER WAAR HET VLEES WERKELIJK VOORDELIG IS EN VAN UITMUNTENDE KWALITEIT!!! 45.- R R R R iTELLEN oor 650,- ling ntatie ALLESREINIGER levisie Rol BESCHUIT ROOKSPEK 150 GRAM GEKOOKTE HAM RIBKOTELETTEN ROOMSCHNITZELS of HAMBURGERS HEEL KILO VERSE KIPPEBOUTEN of BORSTEN KOFFIEMELK SLAGROOM THEEZAKJES 20 stuks TOILET PAPIER □ter blik SPERCIEBONEN Liter blik DOPERWTJES MAGERE SPEKLAPPEN VERSE WORST PAARDEROSBIEFLAPPEN CHIPS naturel of paprika PERSIL van 17.98 nu PICCALILLY KOFFIE 2 HALVE GEBRADEN HAANTJES NASI of BAMI ZILVERUITJES LIMONADE MAYONAISE PITTIGE BELEGEN KAAS BLEEKWATER PERSIL EKLA SUPER PILS WASVERZACHTER NIBB-IT Pot CONFITURE JAM abrikozen-aardbeien-kersen-rode bessen DAMESVERBAND met hechtstrip AFWASMIDDEL RUMBONEN VELUWSE KOEKEN van 1.98 voor MAGERE SPEKLAPPEN HAMSTUKKEN EXPORT-TOMATEN Flinke JAFFA SINAASAPPELEN BLANKE HAMLAPPEN GEHAKT Of VERSE WORST VIER EXTRA IJZERSTERKE TROEVEN VOOR A.S. MAANDAG JHWIERSL |^'|[WHOOFFi KNAKWORST PATENT BLOEM HAPPEN I af 2649,-1 e af 2689,-1 Koffieconcert 18 KERSENBONBONS^** TIVOLISTRAAT (naast Brabants Conservatonum) ingangLancierstraat ;8p,f Donderdag 25 april 1974 - pagina 17 DETILBURGSE KOERIER 25 april 1974 - pagina 16 CASH CARRY v.a. 99, v.a. 155, aas jffen SHERRY-HOEK REKLAME 4 flessen MONTILLA Flacon ROOSVICEE dist de moeite. ALEN 3 flessen VIN ROSÉ Reuze MAMMOET KOEK 700 gram JO uur Liter fles rode of witte VERMOUTH Liter flacon ulieren SAPTOM TAPIJT REINIGER 9 uur hele krat met borstel van 6.98 voor KAASAFDELING heerlijk in thee vruchten-cola-mix-tonic TROEF 2 TROEF 1 PIKANTO’S van 7.80 nu TROEF 4 TROEF 3 voor per half kilo 3 voor Liter fles vacuum 14 liter SMITH’S slechts Blik FINO SOEP kip groenten tomaten van 1.20 voor 4 rollen .-..ff---' per pot fijn Grote pot BATO GOLD APPELMOES MAANDAG AANBIEDING SLAGERIJ Heel kilo Heel kilo Heel kilo RUITERSPORT Grote baal Groot vat )er week) jrzekering Pak SNELKOOK RIJST van ORYZA progressieve herenmode k fabriek JONKER FRIS 250 gram SMITH’S I (Woensel) 14 n hoofd- ing daar- jgerold gummi- Literblik KOEN VISSER ïid. Zot i flink fiets hoort waarover de voorlichting RIJJASSEN RIJLAARZEN rubber leer RIJZWEPEN RIJCAPS EL. 423208 }nze disco-bar Jampot 3 gezinsflessen Dubbele tube 2 zakjes CALIFORNIA SOEP kip groenten tomaten Sierflacon KRUIDEN MENGELING van CALIFORNIA spaghetti kip-goulash 500 gram stadhuisplein 338 tilburg v/h verlengde Willem ll-straat Liter flacon plastic flacon 200 cc. puur CITROENSAP Draagkarton 24 flesjes Racon met handgreep Grote baal Groot pak SABRINA Liter flacon CITROEN 200 gram Dubbel pak NOBO per kilo met klein beentje per kilo 1 grote n land- iel niet rofiel ,eugd 1 zijn GROENTEN AFDELING klasse A 500 gram per kilo per kilo die minder verdien- tijdgenoten hadden, er gehuldigd. Dit is de uitvinding van v.a. 32,50 138,50 8,50 36,50 pompt, doet de te remwerkinj trappen. Kon, tijd de steentjes vlak zijn gedror_ worden en versnt inden van worden banden steeds =t voor de HEUVELSTRAAT 50 Jampot Heel kilo RIJBROEKEN kindermaten, v.a. 59,50 dames- en herenmaten dlop kelijl wel bleer waar- J terecht nseweg 51-57, 83, Tilburg Broeken slijtage. s tijdig verva Dat voorkomt pech onderweg, t gladde banden bovendien de slip!: vergroten en de remweg verlengen. Frans Netscher de ijverige redacteur van De Kampioen schreef in 1894: ’Nog altijd is er geen standbeeld voor Dun lop, dien weldoener der menschheid. Er zijn wel menschen, sten tegenover hun in brons of marmer zeker, dat zonder d Schotland afkomstige Ierse veearts John Boyd Dunlop (1840-1921). De aanleiding was heel eenvoudig. Dunlops zoontje dat dagelijks op de fiets met massieve banden naar school moest rij den, klaagde er over dat hij van het Op zondag 28 april aanstaande geven de verenigingen: Harmonie Tilburg; Jeugd- ensemble Con Amore en de Tilburgse Operette Vereniging een koffieconcert in de grote zaal van de Postelse Hoeve. Toegang gratis, aanvang 12.00 uur. Industrieterrein GOIRLE (t.o. zwembad) Telefoon: 04247-2785 MIMI-SET Royaal in eiken uitgevoerde tafels met gedraaide poten. Makkelijk om erbij te hebben. van 69,75 voor CASH and CARRY TILRURG voortdurend ontwikkeld. Het aanvan- jk zo gevreesde lekke-banden-pro- ;m werd intensief bestreden en de konstruktie van banden is op het ogen blik zo dat het langzaam spanning ver liezen en het lek worden van een band - bij goed gebruik en onderhoud - tot een werkelijk minimum is beperkt. ROEP ZAAK JDSPECIALIST straat 112 M 63, Tilburg T31 penprofiel. Bij ieder type een bepaald soort banden vakman-fietsenhandelaar kan geven. Onderhoud belangrijk Het goed onderhouden van de fietsban den is een simpele zaak, maar wel erg belangrijk; vooral ook met betrekking tot de veiligheid. Zorg ervoor dat de banden steeds flink hard zijn opge- Dat is het behoud van de band, i fiets beter sporen, geeft de bes- ing en vergemakkelijkt het mtroleer verder van tijd tot buitenbanden en verwijder ss en dergelijke die in het loop- mgen; dat voorkomt lek rsnelde slijtage. Glad ge zangen. terwijl lipkansen per kilo 848 sft het 116-18, Tilburg Bij iens afkomstige Ierse rd Dunlop (1840-1921 tig was heel eenvot dat dagelijks sve banden naar Dunlop, de rijwielsport nooit zoo’n vlucht zou hebben genomen’. Dunl kreeg voorlopig geen standbeeld, v een grote gedenkplaat van rubber wa in zijn borstbeeld was geperst. Deze plaat - 240 kilo rubber - werd in 1930, negen jaar na Dunlops dood, aan zijn woonhuis in Belfast bevestigd. Voortgaande ontwikkeling Dunlops band zou nooit zo’n vlucht hebben genomen als zijn genoot Wood in 1890 het ventiel had uitgevonden, waardoor de band ge- makkelijker kon worden tppgepompt,, zij het dan dat de naam van Wood vrij wel vergeten werd. Baanbrekend werk werd ook verricht door de Franse ge broeders Edouard en André Michelin die in 1889 met hun afneembare lucht band kwamen. De konkurrentie staat niet stil. Er kwamen vele soorten lucht banden op de markt en' toen in mei 1892 een tweede druk van het Geïllus treerde handboek voor wielrijders ver scheen, werden hierin liefst vijftig soor ten luchtbanden behandeld. Door de luchtband won de fiets aanzienlijk aan bruikbaarheid. De problemen rond de zo noodzakelijke vering voor de fiets waren voor een groot deel opgelost. Dat was goed merkbaar; de fiets werd in het laatste decennium ongekend populair. Mede dankzij die luchtband, die ook op ander gebied ruime toepassing zou krij gen. Zoals men de fiets is blijven verbe teren, heeft ook de luchtband zich Het succes dat de fiets gekregen heeft is mede afhankelijk geweest van de komst van de luchtband. Tot in de tachtiger jaren van de vorige eeuw waren de meeste fietsen voorzien van houten of metalen wielen en dat betekende hotsend en stotend rijden over de slechte en nog niet op fietsverkeer berekende wegen. De fiets kreeg toen dan ook de weinig vleiende bijnaam ’boneshaker’; inderdaad een vervoermiddel waarop de botten flink door elkaar werden geschud. Er werd geëxperi menteerd met allerlei middelen om aan de fiets meer vering te geven om zo de genoemde bezwaren weg te nemen. Daarbij werd ook gedacht aan een verende bekleding van de wielen. Men probeerde het met rubberstroken, met massief rubber, met een holle buis. Met dit laatste kwam de Engelsman Robert William Thom son een eind verder. Thomson nam een holle slang, vulde die door middel van een ventiel met lucht en legde een cover om deze band die door middel van bouten aan de velg werd vastgezet. Hij vroeg patent op zijn vinding en kreeg dat in 1845 voor Engeland, gevolgd door een Frans patent in 1846 en een Amerikaans patent in 1847. Toch werd de vinding van Thomson - die nog verschillende verbeteringen aanbracht - geen succes. Hij mag dan misschien een van de vaders van de luchtband worden genoemd, het was een ander die tenslotte met de eer ging strijken. Zonder luchtbanden hoofdpijn De man die ervoor zorgde dat de lucht band de markt veroverde, was de uit Vele soorten Oppervlakkig bezien lijkt iedere band misschien gelijk. Dat is echter niet het geval; er is wel degelijk verschil zowel in kwaliteit als in soort. Banden verdienen aandacht. Zonder een goede band is een fiets niets. Vredestein in Doetinchem die voor een groot deel de Nederlandse fietsbandenbehoefte dekt, heeft - om een voorbeeld te geven - de laatste tijd haar bandenkollektie uitdrukkelijk on derverdeeld in een drietal groepen. Ge bruiksbanden; dat zijn banden voor dagelijks gebruik met het accent op be trouwbaarheid, voorzien van een nylon, extra versterkt karkas en een loopvlak op basis van een hoogwaardig natuur- rubbermengsel en aan de gebruiksom- standigheden aangepaste profilering. Daarnaast rekreatiebanden, lichtlopen- de banden die speciaal geschikt zijn voor sportfietsen en toeristische fietsen en doorgaans een wat smaller profiel hebben. Voornamelijk voor de jeugd die buitenmodel fietsen prefereert zijn er de zogenoemde hobbyban een geheel nylon karkas met voorband een lijnprofiel en voor de ach terband een zwaar geprononceerd nop- hobbelen over de slechte wegen pijn kreeg. Vader Dunlop vervin op de banden eerst door een opj vel rubber, later door een holle ge buis van twee millimeter dik, die men het beste met een tuinslang zou kunnen vergelijken. Door middel van een voet- balpompje blies hij de band op. Om die luchtband die in de houten velgen werd gelegd, wikkelde hij stroken zeildoek, waarbij hij het loopvlak tenslotte voor zag van een reep rubber. Het is wel duidelijk dat het aanbrengen van zo’n luchtband heel wat tijd, moeite en vooral ook handigheid vroeg. De fiet sers waren echter enthousiast. Dunlop bleef zijn band verbeteren, vroeg en ver kreeg in 1888 in verschillende landen patent op zijn vinding en richtte met steun van de papierfabrikant sir Harvey Ducros in 1889 in Belfast de Pneumatic De fietsênfabrikanten wa lelijk niet zo enthousiast _>s vinding. Zij zaten in de lien met een grote voorraad massieve banden die niemand meer wil de gebruiken, ook al wezen zwartgallige rijders bij voortduring op de overlast van lekke banden. Maar het werd wel anders. Tyre Co. op. ren aanvanke over Dunlops meeste gevallt

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1974 | | pagina 17