t
I
I
Neefs
I
A
I
GROTE STULMEUBEL
PAASSHOWS
Goed fietszadel aanzienlijk
meer waard dan men denkt
Thermische isolatie werkt energie
besparing in de hand
i b.v.
D
Een bruid in de morgen
M
Ederbergland voor een mooie
vakantie vlak bij huis
Vliegen toch
voordeliger dan
autorijden
DEN BOSCH, TRINITEITSTRAAT 17
E
K
E
Hl W Hl Hl W W W m m W W HI W W WHH m W W W Hl m W M Hl Hl HfHWUHIHI W W W Hl HI HIHIHIHIIIfHIiniHIHiniHIHIHIHWIIHIHinininiHIHIHIHIHIHIHIHIHIHIIHIHIIIIIIIHIHIHIHIHINIHWHIHHIWI
I
£23
Ü7HI
1 april 1974 - pagina 6
detilburgse koerier
Donderdag 11 april 1974 pagina 7
Meer aandacht
ing koord of
Isolatie
vervaardigd.
Produkten
13-420688
gebr
hed«
Klein en groot
1-2-3
Vierkant en rond
A-B-C
Geopend 2e Paasdag van 13.00 tot 17.00 uur
en
>t 1,79
Salontafel notenhout met zeer rijk gesneden ornamenten,
iets aparts 1.125,—
Exclusief stijlbankstel, zeer geslaagde komblnatie
van massief notenhout en echt leder (romp handgesneden) 5.950,
rodukt dat
loed door
Met o.a. Sacha Bulthuis en Annet Nieu-
wenhuyzen.
i de Edersee
ie mo<
5 het z
ig meegee
e - die ook
zijn een lust
d
5
schuin t.o. het casino
1 op
eden
even-
het
jgd.
;unstig
verwc
niet
al zc
jolyurethaan is een kunststof die
t gevormd door een exotherme
ische reaktie van twee kompo-
270
88
96
104
112
120
128
300
96
105
114
123
132
141
goed fiets-
2 is dan men
enken.
3E
K
S
I
K
geheel
Tho-
maar wel
een grote
ischul-
effekt bij verlaging
verbruik is de ver:
«chtverontreiniging.
ISDAGEN J
ERUG
laard t
ERUG
automaat
ERUG I
ist
VOOR
Omdat de luchtband
zeer gewenst dat allerlei
vering werden beproefd. Met eindeloos veel experimenten.
ergland’
seizoen
Dominique en
Lea Smulders
Energiebewuste medewerkers van
technische afdeling van de SAS op
luchthaven van Oslo (For..-„_z
uitgeplozen, dat het vlic““ ~.;t
DC-9 van de SAS tóch voordelig»
dan autorijden. Per passagier
een vliegtuig minder brandstc
auto! Raar? Nee: waar!
ebewuste medewerkers van de
sche afdeling van de SAS op de
ómebu) hebben
riiegen met een
iordeliger is
:r verbruikt
tof dan een
waarvan
Igas de be-
miljoenen
■•d te komen. In
l jaar is meer
i in alle jaren
mts taan van de
t energieverbruik
doorgaatfen dit
ijging van 7 pet.
bekende en ver-
iga- en aardolie-
e eerste helft van de
«is- net onze,
energieverbruik
ming is bestemd,
sffende isolatie di
ft kan terugbrengen!
t op dit terrein een
srstand,
taviê,
van
liefde tussen een geestelijk niet
volwaardige jongen en zijn zusje,
mas Pattini is niet achterlijk,
vreemd, traag, behept met
fantasie, onpraktisch en vooral ons
dig tussen zijn complotterende mede
mensen. Regie: Ton Lutz.
Pas in
de fiets
meer
zadel
meer mensen
een i
Wie
mens verbruikt in de vorm van warmte
afgevoerd. Hierdoor wordt de
atmosfeer verwarmd, hetzij direkt,
hetzij indirekt door de uitstraling van
koelwater. Vooral rond de grote
steden ontstaan hierdoor plaatselijk
’warmte-eilanden’ die op den duur een
storende invloed kunnen hebben
het weer. Ook in het water tree
storingen op in het biologisch ev
wicht als de temperatuur stijgt boven
de normale waarde.
Fietszadel heeft
geschiedenis
In 1869 kwam de eerste fiets met in het
frame verwerkte vering op de weg. Dat
voldeed niet erg, want door die vering
ging het al zo zware trappen nog moei
zamer, Voor zadelvering werden in de
jaren daarna verschillende technische
vindingen toegepast. John Harrington is
waarschijnlijk de eerste geweest die een
zadel met horizontale spiraalveren in
troduceerde. In die tijd werden de fiets-
zadels nog opgebouwd uit verschillende
onderdelen, die allemaal door weer
andere fabrikanten werden geleverd, die
in het vervaardigen van speciale
onderdelen gespecialiseerd waren. Ook
de plaatsing van het zadel op de fiets
veranderde, beinvloed door de zich
verder ontwikkelende bouwwijze van
de fiets. Het was Starley - die men de
vader van de hedendaagse fiets zou
kunnen noemen - die als eerste, in de
tachtiger jaren van de vorige eeuw, een
Een van de mogelijkheden die kunnen
bijdragen tot een vermindering van het
energieverbruik en die althans energie
verspilling tegengaan, is de toepassing
van doelmatige ISOLATIE van
woningen, kantoren, fabrieken,
enzovoort.
De Club van Rome stelt dat in een
land als het onze, waar 30 pct. van
het energieverbruik voor ruimte
verwarming is bestemd, men door een
doeltreffende isolatie dit verbruik tot
de helft kan terugbrengen! Ons land
heeft op dit terrein een duidelijke
achterstand, niet alleen vergeleken bij
Skandinavië, maar eveneens ten
opzichte van de ons omringende
landen.
In de Verenigde Staten is toepassing
Er is een groc
materialen op de
rijkste eigenschap
materiaal is uiteraa
isolatievermogen,
als warmtegeleidingsc
waarde is van alle
isolatiematerialen 1
polyurethaan schuim
Een pc
wordt
chemisct
nenten.
het fietszadel de laatste tjjd
snschappelijke aandacht ge-
n. Constructie en vormgeving zyn,
Is bij zitmeubelen, onderwerp van
len, waarbij de strikte
het zadel uitgangspunt
sot aantal isolatie-
markt. De belang-
van een isolatie-
iard het thermisch
dat wordt uitgedrukt
scoëfficiënt. Deze
tot nu bekende
het laagst bij
De slotsom zou dus kunnen zijn, dat
de auto tóch zuiniger is. ’Nee’, zeggen
de SAS-rekenaars in Oslo, want de
afstand per vliegtuig tussen Amster
dam en Kopenhagen is korter dan over
de weg (en gedeeltelijk per veerboot).
De autoroute is 800 km lang, de
vliegroute 630 km. Een besparing van
twee liter benzine per passagier. Niet
veel? Wie bedenkt, dat de KLM en
SAS in de vorige zomer tussen
Amsterdam en Kopenhagen 180.000
passagiers vervoerden, zal zich reali
seren, dat heel wat litertjes benzine
werden bespaard!
volpension-prijzen liggen van 17.00 tot
22.00 DM. Hiervoor wordt de gast een
ongedwongen vakantie van rust en
ontspanning geboden.
In het vakantiegebied ’Ederbergland’
vindt de ontspanningzoekende een
ongerept landschap in vredige stilte.
Het gebied zal nooit vervelen, want
jaarlijks komen nieuwe voorzieningen
tegemoet aan de wensen en nieuwe
liefhebberijen van de gasten.
De ontspanningsstreek ’Ederber
heeft zich op het komende s.
voorbereid en de pensions zullen zich
alle moeite getroosten om aan de
wensen van hun grote en kleine gasten
tegemoet te komen.
Een serie alleraardigste boekjes voor de
allerkleinsten om bepaalde begrippen
(getallen, letters, maten en vormen) op
eenvoudige wjjze te verduidelijken.
Spelenderwijs leren!
De illustraties van Dominique
de Kito-boekjes verzorgde - zijr
voor het oog. Lea Smulders schreef
eenvoudige versjes en praatjes.
Prijs per deel: f 2,50.
Uitgave van Uitgeverij Helmond.
Verkrijgbaar bij de boekhandel.
van ther
verplicftt
overheid
Vastgesteld
woning de hoj
vijf jaar door
worden c
Natuurlij!
nooit eer
het totale energievraagstuk, i
ooit zal in de nabije
voorrang moeten worden gej
het zoeken naar alternatieve
bronnen. Hierbij kan
worden gedacht i
van zonne-energie e
doende veilig maken
Deze ontwikkelingen
tijd en hoge kosten ve’1
Voor isolatie is evenw,
ruime mate beschikbaa’
Isolatie kan vrijwel ove
gepast, respektieve'
ook in bestaande gel
Behalve het direkte
geringer energies
brandstofkosten, lever
van isolatie nog andere
is de temperatuur in ec
woning gelijkmatiger
geen isolatie aanwezif
wordt het behaa
verhoogd.
Een gunstig nevenef”
van het brandstofverl
mindering van de luel
Het zadel van een fiets lijkt qua vormgeving en constructie zo vanzelf
sprekend dat men er nauwelijks kritische aandacht aan besteedt. Toch
is ook het fietszadel - zoals overigens de gehele fiets - een pro
een interessante ontwikkeling achter de rug heeft, sterk beinvlc
de ervaringen van de gebruikers.
De allereerste loopfietsen die zo’n tweehonderd jaar geleden op de weg
kwamen, hadden nog geen zadel. Er was wel een eenvoudige zitplaats,
aanvankelijk een simpel stukje dierehuid of leer - later met meer be
kleding - 'waarbij het paardezadel als voorbeeld heeft gediend. Michaux
maakte voor zijn vélocipède daarbij reeds gebruik van een bladveer;
later van een verende stang. Omdat de luchtband nog niet werd
toegepast, was het natuurlijk zeer gewenst dat allerlei vormen van
De SAS-mensen in-Oslo baseerden hun
rekensom op een aantal vluchten, dat
slechts voor de helft was volgeboekt.
De SAS DC-9-21, de kleine uitvoering
van de DC-9 die voornamelijk wordt
gebruikt op de ’binnenlandse’ routes
in Scandinavië, verbruikt per passagier-
kilometer 0,11 liter brandstof oftewel
één liter op 9 km. De SAS DC-9-41
heeft zelfs een nog iets lager verbruik
per passagier-km en wel 0,09 of één
liter op 11 km.
Een doorsnee personenauto vervoert
(hoe gek het ook moge klinken! 1.4
passagiers, hetgeen betekent dat per
passagier één liter brandstof op 13.5
km wordt verbruikt.
en
Paas-
zon-
en
aan-
ig 20.15 uur,
sft het Zuide-
Toneel Glo-
nóg eens
voorstel-
van ’Een
in de
i’, het
Idebuur
Hugo
is. De pre
mière in onze
schouwburg
was een eclatant sukses. Wéér zag het
publiek de hunkering naar de pure, on
geschonden droom, weer de onmacht
van de volwassenheid om die droom te
bewaren, weer de pijn om onder te
moeten gaan in een wereld, waarin het
leven volgens vaste codes verloopt, in
de regelen, gesmeerd in de regelen (An-
dera, vierde bedrijf).
Een prachtig stuk, met als thema de
De energiekrisis die de geïndustrialiseerde wereld op dit moment
doormaakt, heeft de schijnwerper gericht op het gigantische pro
bleem van de eindigheid van de beschikbare en bruikbare hulp
bronnen. Dit vraagstuk, zeker een van de grootste waarmee de
mensheid in de nabije toekomst gekonfronteerd zal zijn, bestaat
natuurlijk al lang. In het befaamde rapport ’Grenzen aan de Groei’,
dat enkele jaren geleden is uitgebracht door de Club van Rome,
wordt er uitvoerig aandacht aan besteed. Merkwaardig genoeg is dit
element van het rapport, vergeleken bij andere zaken als bijvoorbeeld
de milieuverontreiniging, maar weinig in de publiciteit gekomen.
Eerst de recente zeer sterke prijsverhogingen door en vooral de
boycotakties van de olie-exporterende landen hebben het publiek
doordrongen van de ernst van de situatie. Toch is deze situatie ver
moedelijk ernstiger dan algemeen wordt vermoed of beseft.
Slinkende voorraden
De fossiele brandstoffen,
steenkool, aardolie en aardg
langrijkste zijn, hebben
jaren nodig om tot stand 1
de afgelopen veertig
energie verbruikt dan
voordien vanaf het or
mensheid. Wanneer het
in het huidige tempo d.
tempo betekent een stjjg
per jaar), zullen de bel
moedelijke aardg
voorraden al in de
volgende eeuw zijn uitgeput. Immers,
een stijging van 7 i 8 pct. per jaar
betekent een verdubbeling per tien
jaar.
Bedroeg het wereldverbruik aan olie in
1970 nog 2,5 miljard ton, rond het
jaar 2000 zal dit twintig miljard ton
bedragen. In het jaar 2030 zou het
zelfs tot 160 miljard ton zjjn
opgelopen! ier staat tegenover dat de
bewezen wereldoliereserves moranteel
87 miljard ton bedragen; de totale
hoeveelheid olie op aarde wordt ge
raamd op 275 miljard ton. Alarmerend
is in dit verband dat in de afgelopen
jaren het verbruik sterker is gestegen
dan de bewezen voorraden.
De voorraden steenkool zijn evenmin
onuitputtelijk, maar zullen pas enkele
eeuwen later zijn opgebruikt.
Zelfs uraniumoxyde, waaruit verrijkt
uranium als ’brandstof voor kern
energiecentrales wordt gewonnen, is
maar in betrekkelijk geringe hoeveel
heden op aarde aanwezig en zal
binnen een halve eeuw geheelzijn
verbruikt. Kweekreaktoren kunen voor
dit probleem echter een oplossing
leveren. Kweekreaktoren kunnen voor
dit probleem echter een oplossing
leveren, energie, de oliemaatschappijen
dus, die al sinds enkele jaren de ernst
van de toestand benadrukken. Met
name van die zijde is gewezen op het
onekonomische gebruik van brand
stoffen in de industrie en eveneens in
het huishouden. Al sinds enkele jaren
wordt gesteld dat meer aandacht dient
te wórden besteed aan een doelmatiger
gebruik van energie dan aan het
zoeken van nieuwe energiebronnen.
Dit houdt in dat verspilling van
energie zoveel mogelijk moet worden
tegengegaan.
Thermische
verontreiniging
Ook de zg. thermische verontreiniging
maakt een beperking van het energie
verbruik noodzakelijk. Volgens de
natuurwetten wordt alle energie die de
Op eerste
tweede
dag, resp.
dag 14
maandag
april a.s.,
vang 20.15
geef
lijk
be
twee
lingen
bruid
morgen’
toneell
van
Claus
Midden in dit natuurgebied liggen
boerenbedrijven, alleenstaand, of in
een van de kleine boerendorpjes met
hun mooie vakwerkhuizen, die parti-
kulier pension aanbieden. Onge
dwongen kunnen de gasten hier aan de
dagelijkse belevenissen op de hoeve
deelnemen. De kinderen beleven een
echte vakantie, ze gaan om met de
dieren en iedere vakantiedag is in
teressant en afwisselend door de ont
dekkingen die ze doen, zodat menige
prettige indruk mee naar huis wordt
genomen. De kamers in de landelijks
pensions zijn goed en doelmatig in
gericht en voor het welzijn van de
gasten is geen moeite te veel. De
de laatste paar jaren wordt door
tsers in het algemeen gelukkig iets
aandacht aan de keuze van het
besteed. Langzamerhand blijken
I bereid meer te betalen
voor een zadel dat optimaal funktio-
neert. Wie ervaren heeft wat een goed
zadel biedt zal kritisch z(|n bij zijn
keuze. Hierbij wordt dan vooral gelet
op de voordelen van een goede zit. Die
voordelen blijken uit de betere steun
die het zadel aan het lichaam geeft,
voldoende positionering van het bekken
ten opzichte van de fiets, betere vering
en anatomische aanpassingsmogelijk-
heden.
Ook heeft 1
meer wetei
kregen,
net als
studie geworder
funkties van h.
zfjn.
Juist nu de fiets een nieuwe status heeft
gekregen en men aan de fiets hogere
eisen stelt, en deze rationeler (gebruiks-
doelen) kiest, raakt de fietser er ook
van doordrongen dat een
zadel van veel meer belang
op het eerste gezicht zou der
Het tussen het Sauerland en de Edersee gelegen 725 km2 groot vakantiegebied
’Ederbergland’, behoort tot de mooiste en afwisselendste streken van het middel
gebergte van Kurhessen. Het Burgwald en Kellerwald met hun bossen tot op 700
m hoogte, zowel als de stille dalen en weidegronden, die door heldere,
kabbelende, met forellen bevolkte beken, doorsneden worden, geven dit land
schap zijn eigen karakter en bezorgen de natuurliefhebber veel vreugde.
Het grootste deel van het vakantiegebied 'Ederbergland’ is nat loof- en
pijnbomen begroeid; men kan er urenlang wandelen zonder ook maar een keer
uit de schaduw van het bos te komen. Herten, wilde zwijnen, muffels en
wasberen komen er nog in het wild voor. Af en toe zal de wandelaar op
schrikken door het geluid van brekende takken en het wild tussen de bomen of
over het bospad zien wegspringen. Voor de mensen die vroeg opstaan zal er
niets mooiers zjjn dan op de stille weidegrongen het wild in de vrije natuur bij
het grazen te bespieden. Voor de natuurvriend en wandelaar biedt dit vakantie
gebied talrijke mogelijkheden tot wandelen of natuurstudie. Parkeermogelijk-
...den voor uitstapjes in de omgeving zijn ruim voorhanden.
root mogelijke
omie van de
- ‘n nat zand
o» te maken.
*-.y het zadel.
i zijn produkt
i die tijd een
tandel. Wie de
fietszadel
ieloos veel is
sds weer nieuwe
>m tot een produkt te komen
/oering en vorm in de praktijk
moeten voldoen. Hierbij
cening gehouden met de
typen fietsen. De meest
evolutie - en dat geldt in
voor de gehele fiets - werd bereikt
1900. Verschillende typen zadels
i’ntroduceerd,
.a.. Dat geldt
srmische isolatie wettelijk
voor door de federale
gesubsidieerde woningen,
is dat by de gemiddelde
ogere bouwkosten binnen
>r de brandstofbesparing
i gekompenseerd!
lijk is het zo dat isolatie alléén
cen oplossing kan leveren voor
jstuk. Meer dan
toekomst
egeven aan
ze energie-
bijvoorbeeld
aan de aanwending
en aan het vol-
i van kernenergie.
zullen echter veel
tergen.
iwel know-how in
aar.
overal worden toe-
zelijk aangebracht,
ebouwen.
,e voordeel van een
sverbruik en lagere
srt de toepassing
voordelen. Zo
sen geïsoleerde
dan wanneer
rig is. Hierdoor
laglijkheidseffekt
parkeert of stalt. Bij kunststof geldt dat
de vorm van het zadel constant blijft,
zij het dan dat (constante) aanpassing
aan de persoonlijke anatomie van de
fietsbezitter vrijwel niet mogelijk is.
Voordelen zijn verder dat regen nauwe
lijks enige invloed op het kunststof-
zadeldek heeft en dat de materiaalprijs
van het dek lager is dan die van leer.
Aantrekkelijk is ook dat bij kunststof
gemakkelijker en meer kleurtoe-
passingen voor het zadeldek inogelijk
zjjn. Nadelig is dat kunststof geen
warmte of zweet opneemt zodat huid-
irritatie kan ontstaan door wrijving van
de benen langs het zadel, vooral
wanneer het weinig meegeeft.
zadel ontwierp met zo grot
aanpassing aan de anator
berijder. Hij deed dit door in
een afdruk van een zitvlak tt
Naar deze afdruk vormde hij h
Veel succes heeft hij met zijr
niet gehad. Ook kwam in
oppompbaar zadel in de ha
ontwikkeling van het
overziet, merkt dat er eindt
geëxperimenteerd. Steef
pogingen or
dat in uitvo
het beste zou
werd ook rekt
verschillende t',
spectaculaire evolutie - en dat
feite voor de gehele fiets - weru
vóór 1900. Verschillende f/f-
die toendertijd werden geïntru..
zijn ook nu nog verkrijgbaar. Dat geldt
vooral voor de duurzame zadels met
echt leren dek. Na de Tweede Wereld
oorlog hebben kunststoffen het leer
grotendeels vervangen, gestimuleerd
door een te betreuren streven om een
aanzienlijk goedkoper zadel te produ
ceren. Ook het feit dat voldoende
huiden van zeer hoogwaardige kwaliteit
moeilijker verkrijgbaar werden, zal
hierbij een rol hebben gespeeld.
De funkties
van het zadel
Aanvankelijk was de funktie van het
fietszadel het simpelweg verschaffen
van een zitplaats voor de berijder. In de
praktijk leerde men dat dit zeker niet
de enige funktie van het zadel is en dat
men het zadel niet los kan zien van de
gehele fiets. De funkties van het zadel
zijn: het vooral op de juiste plaatsen
ondersteunen van het lichaam; het
opvangen van schokken en trillingen
door voldoende vering; het geleiden van
de benen, waarbij zo weinig mogelijk
wrijving ontstaat; fixatie van het
lichaam, wat een betere koersstabiliteit
mogelijk maakt (dit is voornamelijk de
funktie van de zadelpunt) en het aan
passen van de verschillende lichaams
lengten aan de fiets.
Bij de keuze tussen leer en kunststof
voor het zadeldek zijn voor- en nadelen
in het geding. Voordeel van leer is dat
dit materiaal ademend is, waardoor
zweet en warmte goéd worden opge
nomen en afgevoerd. Leer vormt zich
bovendien goed - redelijk blijvend - naar
het zitvlak. Een leren zadeldek dat in
gereden is, heeft zich aangepast aan de
anatomie van de berijder. Leer is echter
duur en dat komt uiteraard tot uit
drukking in de prijs van het zadel. Een,
zij het dan betrekkelijk, nadeel van leer
is dat bij nat weer vocht in het zadeldek
kan trekken, indien men de fiets buiten
Bijpassend dressoir, deurpanelen inleg notenwortel,
antiek finish 2.995,
Eetkamer Louis Philippe stoelen, handgesneden notenhout,
exclusieve bekleding, tafelblad 120 cm doorsnee,
blad Ingelegd met notenwortel (antiek finish) compleet 3.150,