t I I Neefs I A I GROTE STULMEUBEL PAASSHOWS Goed fietszadel aanzienlijk meer waard dan men denkt Thermische isolatie werkt energie besparing in de hand i b.v. D Een bruid in de morgen M Ederbergland voor een mooie vakantie vlak bij huis Vliegen toch voordeliger dan autorijden DEN BOSCH, TRINITEITSTRAAT 17 E K E Hl W Hl Hl W W W m m W W HI W W WHH m W W W Hl m W M Hl Hl HfHWUHIHI W W W Hl HI HIHIHIHIIIfHIiniHIHiniHIHIHIHWIIHIHinininiHIHIHIHIHIHIHIHIHIHIIHIHIIIIIIIHIHIHIHIHINIHWHIHHIWI I £23 Ü7HI 1 april 1974 - pagina 6 detilburgse koerier Donderdag 11 april 1974 pagina 7 Meer aandacht ing koord of Isolatie vervaardigd. Produkten 13-420688 gebr hed« Klein en groot 1-2-3 Vierkant en rond A-B-C Geopend 2e Paasdag van 13.00 tot 17.00 uur en >t 1,79 Salontafel notenhout met zeer rijk gesneden ornamenten, iets aparts 1.125,— Exclusief stijlbankstel, zeer geslaagde komblnatie van massief notenhout en echt leder (romp handgesneden) 5.950, rodukt dat loed door Met o.a. Sacha Bulthuis en Annet Nieu- wenhuyzen. i de Edersee ie mo< 5 het z ig meegee e - die ook zijn een lust d 5 schuin t.o. het casino 1 op eden even- het jgd. ;unstig verwc niet al zc jolyurethaan is een kunststof die t gevormd door een exotherme ische reaktie van twee kompo- 270 88 96 104 112 120 128 300 96 105 114 123 132 141 goed fiets- 2 is dan men enken. 3E K S I K geheel Tho- maar wel een grote ischul- effekt bij verlaging verbruik is de ver: «chtverontreiniging. ISDAGEN J ERUG laard t ERUG automaat ERUG I ist VOOR Omdat de luchtband zeer gewenst dat allerlei vering werden beproefd. Met eindeloos veel experimenten. ergland’ seizoen Dominique en Lea Smulders Energiebewuste medewerkers van technische afdeling van de SAS op luchthaven van Oslo (For..-„_z uitgeplozen, dat het vlic““ ~.;t DC-9 van de SAS tóch voordelig» dan autorijden. Per passagier een vliegtuig minder brandstc auto! Raar? Nee: waar! ebewuste medewerkers van de sche afdeling van de SAS op de ómebu) hebben riiegen met een iordeliger is :r verbruikt tof dan een waarvan Igas de be- miljoenen ■•d te komen. In l jaar is meer i in alle jaren mts taan van de t energieverbruik doorgaatfen dit ijging van 7 pet. bekende en ver- iga- en aardolie- e eerste helft van de «is- net onze, energieverbruik ming is bestemd, sffende isolatie di ft kan terugbrengen! t op dit terrein een srstand, taviê, van liefde tussen een geestelijk niet volwaardige jongen en zijn zusje, mas Pattini is niet achterlijk, vreemd, traag, behept met fantasie, onpraktisch en vooral ons dig tussen zijn complotterende mede mensen. Regie: Ton Lutz. Pas in de fiets meer zadel meer mensen een i Wie mens verbruikt in de vorm van warmte afgevoerd. Hierdoor wordt de atmosfeer verwarmd, hetzij direkt, hetzij indirekt door de uitstraling van koelwater. Vooral rond de grote steden ontstaan hierdoor plaatselijk ’warmte-eilanden’ die op den duur een storende invloed kunnen hebben het weer. Ook in het water tree storingen op in het biologisch ev wicht als de temperatuur stijgt boven de normale waarde. Fietszadel heeft geschiedenis In 1869 kwam de eerste fiets met in het frame verwerkte vering op de weg. Dat voldeed niet erg, want door die vering ging het al zo zware trappen nog moei zamer, Voor zadelvering werden in de jaren daarna verschillende technische vindingen toegepast. John Harrington is waarschijnlijk de eerste geweest die een zadel met horizontale spiraalveren in troduceerde. In die tijd werden de fiets- zadels nog opgebouwd uit verschillende onderdelen, die allemaal door weer andere fabrikanten werden geleverd, die in het vervaardigen van speciale onderdelen gespecialiseerd waren. Ook de plaatsing van het zadel op de fiets veranderde, beinvloed door de zich verder ontwikkelende bouwwijze van de fiets. Het was Starley - die men de vader van de hedendaagse fiets zou kunnen noemen - die als eerste, in de tachtiger jaren van de vorige eeuw, een Een van de mogelijkheden die kunnen bijdragen tot een vermindering van het energieverbruik en die althans energie verspilling tegengaan, is de toepassing van doelmatige ISOLATIE van woningen, kantoren, fabrieken, enzovoort. De Club van Rome stelt dat in een land als het onze, waar 30 pct. van het energieverbruik voor ruimte verwarming is bestemd, men door een doeltreffende isolatie dit verbruik tot de helft kan terugbrengen! Ons land heeft op dit terrein een duidelijke achterstand, niet alleen vergeleken bij Skandinavië, maar eveneens ten opzichte van de ons omringende landen. In de Verenigde Staten is toepassing Er is een groc materialen op de rijkste eigenschap materiaal is uiteraa isolatievermogen, als warmtegeleidingsc waarde is van alle isolatiematerialen 1 polyurethaan schuim Een pc wordt chemisct nenten. het fietszadel de laatste tjjd snschappelijke aandacht ge- n. Constructie en vormgeving zyn, Is bij zitmeubelen, onderwerp van len, waarbij de strikte het zadel uitgangspunt sot aantal isolatie- markt. De belang- van een isolatie- iard het thermisch dat wordt uitgedrukt scoëfficiënt. Deze tot nu bekende het laagst bij De slotsom zou dus kunnen zijn, dat de auto tóch zuiniger is. ’Nee’, zeggen de SAS-rekenaars in Oslo, want de afstand per vliegtuig tussen Amster dam en Kopenhagen is korter dan over de weg (en gedeeltelijk per veerboot). De autoroute is 800 km lang, de vliegroute 630 km. Een besparing van twee liter benzine per passagier. Niet veel? Wie bedenkt, dat de KLM en SAS in de vorige zomer tussen Amsterdam en Kopenhagen 180.000 passagiers vervoerden, zal zich reali seren, dat heel wat litertjes benzine werden bespaard! volpension-prijzen liggen van 17.00 tot 22.00 DM. Hiervoor wordt de gast een ongedwongen vakantie van rust en ontspanning geboden. In het vakantiegebied ’Ederbergland’ vindt de ontspanningzoekende een ongerept landschap in vredige stilte. Het gebied zal nooit vervelen, want jaarlijks komen nieuwe voorzieningen tegemoet aan de wensen en nieuwe liefhebberijen van de gasten. De ontspanningsstreek ’Ederber heeft zich op het komende s. voorbereid en de pensions zullen zich alle moeite getroosten om aan de wensen van hun grote en kleine gasten tegemoet te komen. Een serie alleraardigste boekjes voor de allerkleinsten om bepaalde begrippen (getallen, letters, maten en vormen) op eenvoudige wjjze te verduidelijken. Spelenderwijs leren! De illustraties van Dominique de Kito-boekjes verzorgde - zijr voor het oog. Lea Smulders schreef eenvoudige versjes en praatjes. Prijs per deel: f 2,50. Uitgave van Uitgeverij Helmond. Verkrijgbaar bij de boekhandel. van ther verplicftt overheid Vastgesteld woning de hoj vijf jaar door worden c Natuurlij! nooit eer het totale energievraagstuk, i ooit zal in de nabije voorrang moeten worden gej het zoeken naar alternatieve bronnen. Hierbij kan worden gedacht i van zonne-energie e doende veilig maken Deze ontwikkelingen tijd en hoge kosten ve’1 Voor isolatie is evenw, ruime mate beschikbaa’ Isolatie kan vrijwel ove gepast, respektieve' ook in bestaande gel Behalve het direkte geringer energies brandstofkosten, lever van isolatie nog andere is de temperatuur in ec woning gelijkmatiger geen isolatie aanwezif wordt het behaa verhoogd. Een gunstig nevenef” van het brandstofverl mindering van de luel Het zadel van een fiets lijkt qua vormgeving en constructie zo vanzelf sprekend dat men er nauwelijks kritische aandacht aan besteedt. Toch is ook het fietszadel - zoals overigens de gehele fiets - een pro een interessante ontwikkeling achter de rug heeft, sterk beinvlc de ervaringen van de gebruikers. De allereerste loopfietsen die zo’n tweehonderd jaar geleden op de weg kwamen, hadden nog geen zadel. Er was wel een eenvoudige zitplaats, aanvankelijk een simpel stukje dierehuid of leer - later met meer be kleding - 'waarbij het paardezadel als voorbeeld heeft gediend. Michaux maakte voor zijn vélocipède daarbij reeds gebruik van een bladveer; later van een verende stang. Omdat de luchtband nog niet werd toegepast, was het natuurlijk zeer gewenst dat allerlei vormen van De SAS-mensen in-Oslo baseerden hun rekensom op een aantal vluchten, dat slechts voor de helft was volgeboekt. De SAS DC-9-21, de kleine uitvoering van de DC-9 die voornamelijk wordt gebruikt op de ’binnenlandse’ routes in Scandinavië, verbruikt per passagier- kilometer 0,11 liter brandstof oftewel één liter op 9 km. De SAS DC-9-41 heeft zelfs een nog iets lager verbruik per passagier-km en wel 0,09 of één liter op 11 km. Een doorsnee personenauto vervoert (hoe gek het ook moge klinken! 1.4 passagiers, hetgeen betekent dat per passagier één liter brandstof op 13.5 km wordt verbruikt. en Paas- zon- en aan- ig 20.15 uur, sft het Zuide- Toneel Glo- nóg eens voorstel- van ’Een in de i’, het Idebuur Hugo is. De pre mière in onze schouwburg was een eclatant sukses. Wéér zag het publiek de hunkering naar de pure, on geschonden droom, weer de onmacht van de volwassenheid om die droom te bewaren, weer de pijn om onder te moeten gaan in een wereld, waarin het leven volgens vaste codes verloopt, in de regelen, gesmeerd in de regelen (An- dera, vierde bedrijf). Een prachtig stuk, met als thema de De energiekrisis die de geïndustrialiseerde wereld op dit moment doormaakt, heeft de schijnwerper gericht op het gigantische pro bleem van de eindigheid van de beschikbare en bruikbare hulp bronnen. Dit vraagstuk, zeker een van de grootste waarmee de mensheid in de nabije toekomst gekonfronteerd zal zijn, bestaat natuurlijk al lang. In het befaamde rapport ’Grenzen aan de Groei’, dat enkele jaren geleden is uitgebracht door de Club van Rome, wordt er uitvoerig aandacht aan besteed. Merkwaardig genoeg is dit element van het rapport, vergeleken bij andere zaken als bijvoorbeeld de milieuverontreiniging, maar weinig in de publiciteit gekomen. Eerst de recente zeer sterke prijsverhogingen door en vooral de boycotakties van de olie-exporterende landen hebben het publiek doordrongen van de ernst van de situatie. Toch is deze situatie ver moedelijk ernstiger dan algemeen wordt vermoed of beseft. Slinkende voorraden De fossiele brandstoffen, steenkool, aardolie en aardg langrijkste zijn, hebben jaren nodig om tot stand 1 de afgelopen veertig energie verbruikt dan voordien vanaf het or mensheid. Wanneer het in het huidige tempo d. tempo betekent een stjjg per jaar), zullen de bel moedelijke aardg voorraden al in de volgende eeuw zijn uitgeput. Immers, een stijging van 7 i 8 pct. per jaar betekent een verdubbeling per tien jaar. Bedroeg het wereldverbruik aan olie in 1970 nog 2,5 miljard ton, rond het jaar 2000 zal dit twintig miljard ton bedragen. In het jaar 2030 zou het zelfs tot 160 miljard ton zjjn opgelopen! ier staat tegenover dat de bewezen wereldoliereserves moranteel 87 miljard ton bedragen; de totale hoeveelheid olie op aarde wordt ge raamd op 275 miljard ton. Alarmerend is in dit verband dat in de afgelopen jaren het verbruik sterker is gestegen dan de bewezen voorraden. De voorraden steenkool zijn evenmin onuitputtelijk, maar zullen pas enkele eeuwen later zijn opgebruikt. Zelfs uraniumoxyde, waaruit verrijkt uranium als ’brandstof voor kern energiecentrales wordt gewonnen, is maar in betrekkelijk geringe hoeveel heden op aarde aanwezig en zal binnen een halve eeuw geheelzijn verbruikt. Kweekreaktoren kunen voor dit probleem echter een oplossing leveren. Kweekreaktoren kunnen voor dit probleem echter een oplossing leveren, energie, de oliemaatschappijen dus, die al sinds enkele jaren de ernst van de toestand benadrukken. Met name van die zijde is gewezen op het onekonomische gebruik van brand stoffen in de industrie en eveneens in het huishouden. Al sinds enkele jaren wordt gesteld dat meer aandacht dient te wórden besteed aan een doelmatiger gebruik van energie dan aan het zoeken van nieuwe energiebronnen. Dit houdt in dat verspilling van energie zoveel mogelijk moet worden tegengegaan. Thermische verontreiniging Ook de zg. thermische verontreiniging maakt een beperking van het energie verbruik noodzakelijk. Volgens de natuurwetten wordt alle energie die de Op eerste tweede dag, resp. dag 14 maandag april a.s., vang 20.15 geef lijk be twee lingen bruid morgen’ toneell van Claus Midden in dit natuurgebied liggen boerenbedrijven, alleenstaand, of in een van de kleine boerendorpjes met hun mooie vakwerkhuizen, die parti- kulier pension aanbieden. Onge dwongen kunnen de gasten hier aan de dagelijkse belevenissen op de hoeve deelnemen. De kinderen beleven een echte vakantie, ze gaan om met de dieren en iedere vakantiedag is in teressant en afwisselend door de ont dekkingen die ze doen, zodat menige prettige indruk mee naar huis wordt genomen. De kamers in de landelijks pensions zijn goed en doelmatig in gericht en voor het welzijn van de gasten is geen moeite te veel. De de laatste paar jaren wordt door tsers in het algemeen gelukkig iets aandacht aan de keuze van het besteed. Langzamerhand blijken I bereid meer te betalen voor een zadel dat optimaal funktio- neert. Wie ervaren heeft wat een goed zadel biedt zal kritisch z(|n bij zijn keuze. Hierbij wordt dan vooral gelet op de voordelen van een goede zit. Die voordelen blijken uit de betere steun die het zadel aan het lichaam geeft, voldoende positionering van het bekken ten opzichte van de fiets, betere vering en anatomische aanpassingsmogelijk- heden. Ook heeft 1 meer wetei kregen, net als studie geworder funkties van h. zfjn. Juist nu de fiets een nieuwe status heeft gekregen en men aan de fiets hogere eisen stelt, en deze rationeler (gebruiks- doelen) kiest, raakt de fietser er ook van doordrongen dat een zadel van veel meer belang op het eerste gezicht zou der Het tussen het Sauerland en de Edersee gelegen 725 km2 groot vakantiegebied ’Ederbergland’, behoort tot de mooiste en afwisselendste streken van het middel gebergte van Kurhessen. Het Burgwald en Kellerwald met hun bossen tot op 700 m hoogte, zowel als de stille dalen en weidegronden, die door heldere, kabbelende, met forellen bevolkte beken, doorsneden worden, geven dit land schap zijn eigen karakter en bezorgen de natuurliefhebber veel vreugde. Het grootste deel van het vakantiegebied 'Ederbergland’ is nat loof- en pijnbomen begroeid; men kan er urenlang wandelen zonder ook maar een keer uit de schaduw van het bos te komen. Herten, wilde zwijnen, muffels en wasberen komen er nog in het wild voor. Af en toe zal de wandelaar op schrikken door het geluid van brekende takken en het wild tussen de bomen of over het bospad zien wegspringen. Voor de mensen die vroeg opstaan zal er niets mooiers zjjn dan op de stille weidegrongen het wild in de vrije natuur bij het grazen te bespieden. Voor de natuurvriend en wandelaar biedt dit vakantie gebied talrijke mogelijkheden tot wandelen of natuurstudie. Parkeermogelijk- ...den voor uitstapjes in de omgeving zijn ruim voorhanden. root mogelijke omie van de - ‘n nat zand o» te maken. *-.y het zadel. i zijn produkt i die tijd een tandel. Wie de fietszadel ieloos veel is sds weer nieuwe >m tot een produkt te komen /oering en vorm in de praktijk moeten voldoen. Hierbij cening gehouden met de typen fietsen. De meest evolutie - en dat geldt in voor de gehele fiets - werd bereikt 1900. Verschillende typen zadels i’ntroduceerd, .a.. Dat geldt srmische isolatie wettelijk voor door de federale gesubsidieerde woningen, is dat by de gemiddelde ogere bouwkosten binnen >r de brandstofbesparing i gekompenseerd! lijk is het zo dat isolatie alléén cen oplossing kan leveren voor jstuk. Meer dan toekomst egeven aan ze energie- bijvoorbeeld aan de aanwending en aan het vol- i van kernenergie. zullen echter veel tergen. iwel know-how in aar. overal worden toe- zelijk aangebracht, ebouwen. ,e voordeel van een sverbruik en lagere srt de toepassing voordelen. Zo sen geïsoleerde dan wanneer rig is. Hierdoor laglijkheidseffekt parkeert of stalt. Bij kunststof geldt dat de vorm van het zadel constant blijft, zij het dan dat (constante) aanpassing aan de persoonlijke anatomie van de fietsbezitter vrijwel niet mogelijk is. Voordelen zijn verder dat regen nauwe lijks enige invloed op het kunststof- zadeldek heeft en dat de materiaalprijs van het dek lager is dan die van leer. Aantrekkelijk is ook dat bij kunststof gemakkelijker en meer kleurtoe- passingen voor het zadeldek inogelijk zjjn. Nadelig is dat kunststof geen warmte of zweet opneemt zodat huid- irritatie kan ontstaan door wrijving van de benen langs het zadel, vooral wanneer het weinig meegeeft. zadel ontwierp met zo grot aanpassing aan de anator berijder. Hij deed dit door in een afdruk van een zitvlak tt Naar deze afdruk vormde hij h Veel succes heeft hij met zijr niet gehad. Ook kwam in oppompbaar zadel in de ha ontwikkeling van het overziet, merkt dat er eindt geëxperimenteerd. Steef pogingen or dat in uitvo het beste zou werd ook rekt verschillende t', spectaculaire evolutie - en dat feite voor de gehele fiets - weru vóór 1900. Verschillende f/f- die toendertijd werden geïntru.. zijn ook nu nog verkrijgbaar. Dat geldt vooral voor de duurzame zadels met echt leren dek. Na de Tweede Wereld oorlog hebben kunststoffen het leer grotendeels vervangen, gestimuleerd door een te betreuren streven om een aanzienlijk goedkoper zadel te produ ceren. Ook het feit dat voldoende huiden van zeer hoogwaardige kwaliteit moeilijker verkrijgbaar werden, zal hierbij een rol hebben gespeeld. De funkties van het zadel Aanvankelijk was de funktie van het fietszadel het simpelweg verschaffen van een zitplaats voor de berijder. In de praktijk leerde men dat dit zeker niet de enige funktie van het zadel is en dat men het zadel niet los kan zien van de gehele fiets. De funkties van het zadel zijn: het vooral op de juiste plaatsen ondersteunen van het lichaam; het opvangen van schokken en trillingen door voldoende vering; het geleiden van de benen, waarbij zo weinig mogelijk wrijving ontstaat; fixatie van het lichaam, wat een betere koersstabiliteit mogelijk maakt (dit is voornamelijk de funktie van de zadelpunt) en het aan passen van de verschillende lichaams lengten aan de fiets. Bij de keuze tussen leer en kunststof voor het zadeldek zijn voor- en nadelen in het geding. Voordeel van leer is dat dit materiaal ademend is, waardoor zweet en warmte goéd worden opge nomen en afgevoerd. Leer vormt zich bovendien goed - redelijk blijvend - naar het zitvlak. Een leren zadeldek dat in gereden is, heeft zich aangepast aan de anatomie van de berijder. Leer is echter duur en dat komt uiteraard tot uit drukking in de prijs van het zadel. Een, zij het dan betrekkelijk, nadeel van leer is dat bij nat weer vocht in het zadeldek kan trekken, indien men de fiets buiten Bijpassend dressoir, deurpanelen inleg notenwortel, antiek finish 2.995, Eetkamer Louis Philippe stoelen, handgesneden notenhout, exclusieve bekleding, tafelblad 120 cm doorsnee, blad Ingelegd met notenwortel (antiek finish) compleet 3.150,

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1974 | | pagina 7