bl >1 -w'*' woDpelmans N Bewegingstheater vugts voor verlichting r TE HUUR AANGEBODEN BEDRIJFSRUIMTE BEHEERMAATSCHAPPIJ BRAVA T.T. TAFELS TAFELTENNIS Rust en Harmonie in GRATIS EEN VERGROTING KIS Foto De Groot Noad - Baronie JRSl b.v. vtxn BRINSLEY SCHWARZ Brinsley Schwartz op 13 februari in Trefsentrum Nina, een pikant blijspel De Koperen Lantaarn S.C. ’t Zand - Velocitas Ons Vios ontvangt DVG KARNAVALS- lat LS Hoge onderscheiding voor Schouwburgrestaurant Kultureel Sentrum brengt Willem Vermandere Op de koffie bij het Rotterdams Danscentrum De Wilde Eend, na gebleken succes wéér in Tilburgse Stadsschouwburg Paul van Vliet met ’The truth behind the dykes’ Galerie ’De Kinderkus’ verenigingen zendt uw 61150 ex. Pauze concert Donderdag 7 februari 1974 - pagina 9 uari 1974 - pagina 8 DE TILBURGSE KOERIER gunstig gelegen aan Ringbaan-Noord. 800 m2 waarvan kantoor 50 m2. Het geheel is voorzien van laadperron. Spoordijk 72-74, Tilburg. Telefoon 013-422133. N, ROTTERDAMS DANSCEN- Sagan/Bach, itlaan 100 Huiskamertafels v.a. 99,- Wedstrijdtafels v.a. 175,- itlaan 100 itlaan 100 4a-146 4a-146 a-146 a-146 olijck iderg iia, o stalig korvelseweg 174, tilburg ST. ANNAPLEIN 16, TILBURG, TELEFOON 013-430617 HEUVELSTRAAT 50 Remmers Tafeltennisbats van 4,95 tot 69,- van alle rolfilms die u voor 31 maart bij ons laat ontwikkelen. Uw rolfilms afgedrukt als onze eigen foto’s dus zo goed als het kan. Bredaseweg 104 Tilburg, tel. 423967 ige aad!! druk achter liet van verlatenheid, droef heid, onzekerheid en ang. HET TRUM Toen de grc zaal bijnaaf van de latthews g uw elftal aan. jal zal er zeker t lts te et zo zoals een int Keuze uit: COR DU BUY STIGER HEEMSKERK INTERS PORT dat De I ezochte z< Hart van Brabantlaan 301,303 Tilburg (0iu433289 volop parkeren Besturen van end >sen. JHUIS Filbi/rg) een p welke aang° mow. de marg mogelijk ren. Teg geen Bred: geding! reinigd, leid, gecontroleerd j/gd -cosjesstr. 11 .oosjesstr. 11 i popmuziek niet als kunst maar als en- llen reakties en die ongeveer 200 perso- leld in de bovenzaal waar- dat ze jeren Lan- gaat wor- veel sfeer. der rangindeling kunt u een repe sen, die enkele avondvullend programma, ge len worden. Van 2 februari tot en met 3 maart exposeert de kunstschilder Wim van der Beek een aantal schilderijen in de gale rie achter de molen te Hilvarenbeek. Een gelukkige gedachte van d om dit werk meer bekendheid bij een breder Beek werd in Haag, w< dig in b ijk’is bewaren voor i mslang, in prachtige en practische foto- of receptie-albums, waar wij rijk gesorteerd in zijn. Zo blijft het J feest, en ’t leven J k dat voorbij ging. U Hoe ze waren en wie ze waren mieuw in het jzetting: Jchwarz: gitaar, zang, sax ie hij eerste lie idaele in het zondag, 1 I uur, kunt idsschouwbui Loosjesstr. 11 Loosjesstr. 11 Loosjesstr. 11 Loosjesstr. 11 grote 1 derde LP .000 exem- )e hitnummers zijn Peird’ zijn liedjes id aan zware koploper bvu, ua. warm onthaal kan i tionele overwinning langs op DVG hebbi goed in hun oren j dit huzarensti houd Maar de ook nog DVG, waarbij voor punt Ons In de Acader f4-, en Ho bank) 21.30 uur. Wie het toen tentoongeste gelijkt met het latere schi Van der Beek zal een duidel. keling bespeuren. Het werk strakter geworden, maar dc v minder hoekig. Tegenover siraKKe, rechte lijnen en blokken, vertonen de doeken nu ook ronde vormen. De kleu ren zijn dikwijls bijzonder harmonieus en hoewel men moeilijk kan spreken van schilderijen die een blijde levens lustige sfeer uitademen, ondergaat men toch bij het kennismaken met dit werk ;r van rust, harmonie en zeker- telde werk ver- nilderwerk van ïlijke ontwik- rk is nog ab- ■worden, maar de vormen zijn loekig. Tegenover strakke, ;n, vertonen de Door de nederlas bij Taxandria is lijk dicht bij i' Aanstaande zc wedstrijd, DVG, thaal ka Onthoudt dus: 13 februari, een avondje ongecompiceerd genieten met één van de beste live groepen (in de betaalbare prijsklasse) uit de jaren zeventig. voor een zéér j ïlijk eten. Dat wi restaurants die niet z iet voortreffelijk geget -J... ryet Jjjj- Canticle’ der, Purcell. hoeren van Babylon’ - Schnee/ Bibalo. 3. ’Streetwalks’ - Swanborn/War. 4. ’Fase’- Hardewijn/Bartok. 5. ’Events’ - Ossosky/Handel, Subot- nick. istige 3ch bij 1 een sfeer heid. neerlandia /pioniers in textielreimging donderdag 14 februari a.s. aanvang 15 uur, brengt Toneelgroep Theater Hijspel ’Nina’ van de Franse schrij- ndré Roussin, in de Tilburgse /burg. Niet alleen de liefde, de onweerstaanbare char- elijke logica staan centraal dende, typisch Franse blij- boekbinderij-boek-en kantoorboekhandel KARNAVALSNIEUWS regelmatig en op tijd aan ons in, dan wordt het tijdig en gratis in de ’Koerier’ opgenomen en afgedrukt in onze gehele oplage van gun uw kleding de beste behandeling die er is textlelverzorging van neerlandia is een weldaad voor al uw kledir' perfakt gereir stuk voor stuk behandeld en verzor heeft u wel eens haast op ons adres korvelseweg 174 helpen wij u zelfs binnen één uur wij halen en bezorgen gratis als het wat langer -mag duren bel ons nummer irg-restaurant is onlangs de wereldomvattende :urs’, de belangrijkste gastronomische met leden zowe ndag is er weer een belangrijke lan de Kraaivenstraat. Dit wordt strijd van de waarheid. De beide i hebben de punten allebei heel j;g om van de onderste plaat Iet zal voor het Zand niet om zo maar even over lopen, maar als de mde spel van zondag /ezig is, zal het roep wilde stoppen werd de .„„afgebroken: er moesten en zouden toegiften komen. Deze kwamen er ook: o.a. een Stones-medley (Brown Sugar, Walking The Dog) waarbij tafere len a la Shakin’ Stevens voorkwamen. Het was duidelijk: deze groep moest beslist terugkomen en dan niet op een avond dat iedereen naar de sprongen van het bruine leren monster zit te kij ken, maar op een avond dat zoveel mo gelijk mensen bereikt kunnen worden om ze te laten genieten van deze sublie me ’pub-rock’ en om iedereen lekker te laten swingen. Op woensdag 13 februari en donderdag groep BEWTH uit Amsterdam in de Sti een spel brengen, dat geïnspireerd is door de versregel: tegen de wind’. Het spel bestaat uit een aantal onderdel, volgorde gespeeld kunnen worden. Voor de drama riser gespeeld wordt erg belangrijk. Centraal thema is het mili eigen speel- en leefruimte moet zien te houden. Op zondag, 10 februari a.s. aanvang 12.30 uur, kunt u in de pauze-foyer van de stadsschouwburg weer ’op de koffie’ bij het Rotterdams Danscentrum. Het is niet de eerste keer, dat deze ener en jonge groep uit uv ’op de koffie bij’ proj den. Getrouw aan wordt het g waarin alles al schermen k”' wordt ingest :er, uai ueze energieke rit de Maasstad in het jgramma zal optre- haar doelstelling geen gladde voorstelling, al klaar is. U kunt achter de kijken. U ziet hoe een dans ;estudeerd, terwijl u (of uw gelui >rek nie zijn overiger -'~ters die aoewel gezegd 1 dat het er in verhouding Daaraan dankt Pietje v.d. G mede zijn populariteit, -;;z ga heeft hij heel wat over. Het zit er dik in, dat De Kope taarn een druk bezochte zaak den met veel vaste klanten en ve grote zaal van het Trefsentrum, smielaan 9, in Tilburg. Entree: voorverkoop f 3,50 (Kruitkelder Hogeschool bij Infobali en Data- 0 aanvang 22.00 uur. Zaal open 24 oktober 1973: o nen waren verzamel voor het concert van een groepje, van iedereen eigenlijk alleen wist c ooit wel een bij VPRO-piknik waren geweest en dat ze toen wel toffe mu ziek maakten. Hoe tof bleek wel toen de eerste tonen losgebarsten waren: de stemming zat gelijk gebeiteld en werd hoe langer hoe beter. A.s. zonda derby aa de wedst ploegen hard nodig komen. He gemakkelijk zijn Velocitas heen te 1 inzet en het vertoonav j.l. tegen Sarto aanwt beslist wel lukken. Supporters moedig ning en goed voetba zijn. Aanvang half 3. Op dinsdag 12 februari a.s. aanvang 20.15 uur, geeft Paul van Vliet een spe ciale voorstelling van zijn Engelse-one- man-show ’The Truth behind the Dykes’ in de Stadsschouwburg van Til burg. Dit programma was dè verrassing van het afgelopen zomerseizoen in Amsterdam en werd wekenlang door een gevarieerd publiek van buitenlan ders en Nederlanders met groot enthou siasme ontvangen. De show is samenges repertoire van Paul v vertaald, bewerkt en hersc engelstalig publiek. Voor de i krijgt u een ironiserend beeld var derland en West-Europa in liedjes, férences en typeringen. Na de j komen de algemeen menselijke i aan de orde, die minder aan g” gebonden zijn. Een aantal oude w den hebben een plaats in de show vonden zoals de ’meisjes van 13’, Hollander’, ’de man van de partnerruil’ esteld uit nieuw-oud van Vliet, dat werd schreven voor pauze m Ne- jes, con- pauze zaken grenzen e beken- ge- ’de Op woensdag 13 februari a.s. aanvang 20.15 uur, geeft het Rotterdams Dans centrum, onder leiding van Mevr. Ineke Sluiter, een avondvullende voorstelling. Het programma is als volgt samenge steld: 1. ’Deep Mahler 2. ’De I i 14 februari a.s. aanvang 20.15 uur, zal de tudio van de Stadsschouwburg van Tilburg ’een vogel trekt moeizaam leien die steeds in een andere iring is de ruimte waarin ilieu, waarin de mens zijn Dezer dagen werd aan de Spoorlaan de voormalige bar La Crüche onder de nieuwe naam De Koperen Lantaarn her opend. Het adres is Spoorlaan 366 en het etablissement is eigendom van de heer en mevrouw v.d. Gevel-Hendriks. Tot voor kort waren zij woonachtig in Loon op Zand waar zij het beheer voer den over de Groene Lantaarn, een zeer goed lopende zaak die vooral in de weekends druk werd gefrekwenteerd door de jeugd. In de Koperen Lantaarn is natuurlijk iedereen welkom, maar verwacht mag toch worden dat er een iets ouder publiek zal komen. De Koperen Lantaarn is zeer sfeervol ingericht, veel hout in leuke kleuren gebeitst, een plafond van spaanderplaat, aardige decoraties en veel sfeer. Die wórdt ook veroorzaakt door een voor treffelijke muziekinstallatie die men niet zoveel geluid laat produceren dat een gesprek niet meer mogelijk zou zijn. Het zijn overigens niet alleen maar ■H Lohga-supporters die men in de bafzal aantreffen, hoewel gezegd moet worden 'ng velen zijn. Gevel wellicht iteit, want voor Lon- Bob Matthews: orgel, piano, zang en sax. Nick Lowe: zang, bas en gitaar. Will Rankin: drpms. Ian Gomm: zang, gitaar en bas. i in de gale- ilvarenbeek. de galerie id te geven publiek. Wim van der 1927 geboren in Den /aar hij tot zijn 28ste jaar volle dig in beslag werd genomen door so ciaal- en jeugdwerk. Na een verblijf in Frankrijk is hij lessen gaan volgen aan de vrije Akademie in zijn geboortestad. Sinds 1966 woont en werkt Wim van der Beek in Baarle-Nassau. In 1962 exposeerde Van der Beek schilderijen en beeldhouwwerken in Den Haag. Er was toen een duidelijke gespletenheid in zijn werk te zien. Op de eerste plaats in het merkwaardige grote verschil tus sen de figuratieve plastieken en het non-figuratieve schilderwerk. Maar ook, en vooral, in het schilderwerk zelf, toch nog altijd Van der Beeksterkste expres siemiddel. Harde, vaak sombere soms pijnlijk met elkaar dissonerende kleuren beheersten het beeld dat door zijn hoekige, af en toe naar het bijna lugu bere neigende vormen, een totaal in- maar overigens een bitter blijspel is’ (Parool). De Wilde Eend is een aangrijpei hoogtepunt in het oeuvre van Ibse Hoofdpersonen zijn de rijke vader Haakon Welre en diens zoon Gregers. De vader-zoon-relatie wordt getekend door begrippen als schuld en boete. Wat de oude kapot heeft gemaakt in zijn lange leven, wil de jonge in een kort tijdsbestek herstellen. De regie is van Ton Lutz. In de voornaamste rollen ziet u Siem Vroom, Edda Barends, Femke Boersma, Pim Dekkers, Hans Boswinkel en Wim Hoddes. en de inmiddels vermaard geworden boer (’dat zijn leuke dingen voor de mensen’). charme en een logica, waar zelfs a eigen echtgenoot en minnaar het gen -^noeten afleggen als, zij same» ontdekken hoezeer zij beiden genoeg hebberi van de vrouwen en willen ont- Snappen naar Mexico. Het stuk zit vol echte humor, spitse teksten en verras- sende wendingen. Ina van Faassen zal de gracieuze onweerstaanbare Nina spe len. Eric van der Donk en Ton Kuyl de echtgenoot en minnaar. Bijzonder indrukwekkend is het schil derij dat als titel heeft: ’Le soleil couchant’, dat zowel in kleur als in vormgeving zeer sereen is en tegelijk sterk symbolisch. Wanneer het gaat om het werk van Wim van der Beek moet men dit op zich af laten komen, het op zich laten inwerken. Het is heel goed mogelijk, dat dan noch de kunstenaar noch de toeschouwer elkaar kunnen uitleggen wat nu precies dè band is die tussen hen beiden ontstaat, maar zij zullen beiden ondervinden dat er door het medium kunst een weg geslagen is van de ene mens naar de andere. Het is beslist de moeite waard, deze ervaring rijker te worden bij het werk van Van der Beek, wat te zien zal zijn van dins dag tot zondag van 2 tot 6 uur in gale rie De Kinderkus, achter de molen te Hilvarenbeek. kinderen) volop de kans krijgen, vragen te stellen met betrekking tot het ballet. Ook dit is voor Tilburg niet nieuw. In de ontspannen sfeer van de foyer, zon ing of kaartjes scheuren petitie bijwonen van dan- 31e dagen later, in een gebracht zul- Het Schouwbui toegelaten tot ’chafne des Rótissei en meest aktieve gastronomische orga nisatie ter wereld, met leden zowel op het noordelijk als op het zuidelijk half rond. De eerbiedwaardige Confrérie de la Chafne des Rótisseurs, ook wel de Broederschap der Spitbraders genoemd, is een gezelschap van erkende fijnproe vers, die twee groepen kent: de be roepsleden en de amateurs, Amateur- leden zijn al diegenen, die lekker eten op prijs stellen. Men noemt'ze ook wel eens ’gourmets’. De beroepsleden zijn mensen uit het restaurantvak. De geschiedenis van de broederschap voert terug naar 1610, toen het gilde van rótisseurs koninklijk werd erkend en van het Franse hof een eigen wapen- Vrijdagavond 8 februari - als u de Koerier op tijd krijgt morgenavond dus - brengt het Kultureel Sentrum op het Koningsplein om half negen een voor stelling in haar reeks van Vlaamse klein kunstenaars en wel met een van de meest sympathieke: Willem Vermande re. Als ’ba(a)rd van de Westhoek’ begon zijn muzikale loopbaan als klarinettist in de fanfare van zijn geboorteplaatsje Lauwe waar hij naast zijn vader liep. Uit louter hobby leerde hij ook gitaar spelen en maakte zijn eerste liedjes op tekst van Djoos Utendaele in het jaar 1966. Zijn eerste ’groot’ optreden was tijdens het Heistse Humorfestival van 1968 waar hij onbetwist de talentenjacht won. Van dan af begon een ware bliksemkarrière. Een eerste elpee ’Liedjes van de West hoek’ kwam kort nadien op de markt. Door het stijgend aantal optredens was Willem verplicht zijn baan als leraar op te zeggen en begoïi hij eigen nummers te schrijven, waarvan de eerste te beluis teren zijn op zijn tweede langspeler ’Langs de Schreve’. Zijn grote doorbraak tot het publiek kwam er met zijn waarvan er al meer dan 40. plaren verkocht zijn. De zijn ongetwijféld ’Blanche en z en ’Piere de Beeste’. Naast zi. heeft Willem.'ook zijn hart verpanc Op vrijdag 8 februari a.s. aanvang 20.15 uur, zal het Zuidelijk Toneel Globe nóg eens een voorstelling geven van ’De Wil de Eend’ van Hendrik Ibsen. Na de overweldigende première in Tilburg ver schenen er enthousiaste kritieken in de landelijke pers. Een kleine greep daar uit: ’Globe boeit met intrigerende Wil de Eend’ (Telegraaf), ’Pakkende voor stelling van De Wilde Eend’ (Trouw), ’Ton Lutz maakt Ibsen herkenbaar’ (Al gemeen Dagblad), ’Globe bracht in de Tilburgse Stadsschouwburg een pakken de, goed gespeelde, best geregisseerde, eerste voorstelling van Ibsens Wilde Eend, dat tragisch wordt door de onver wachte zelfmoord van het jonge meisje, rag jongstleden zondag Ons Vios weer gevaar- de rode streep gekomen, zondag heeft het weer een want het ontvangt dat nu zeker op een i rekenen. De sensa- g van Velocitas on- )ben de geel-zwarten geknoopt en zullen tukje voor eigen lijfsbe- moeten trachten te evenaren, geel-zwarten herinneren zich de dramatische nederlaag bij erbij zij in blessuretijd een 1-0 .oorsprong verloren zagen gaan en •'•intloos huiswaarts moesten keren. W..S Vios zal er daarom alles aan doen om de kostbare punten in eigen huis te houden. Het zal het tekort aan techniek moeten compenseren door een enorme inzet en strijdlust. Het zal er dus op het sportpark Zuiderpark aan de Nieuwe Goirleseweg niet aan spanning en sensa tie ontbreken en is zeker de gang van de voetballiefhebber in Zuid-Tilburg waard. Dit is ook de bedoeling van de groep zelf, zoals organist Bob Matthews laatst in een interview met Vrij Nederland verklaarde: ’We zien een wonderbaarlijke tertainment. We will krijg je niet als ze alleen maar zitten te kijken. Daarom spelen we ook liever niet op een podium, maar ervóór, om nog meer kontakt te krijgen’. Wel hier zijn ze dan opr Trefsentrum, met in de bez - Brinsley Sc eh piano. de beeldhouwkunst dan ook het grootste gedeel Tije tijd door met ’kappen’ in zijn atelier. De grote kracht van Vermandere op het toneel ligt in zijn presentatie en het gemak waarmee hij kontakt legt met zijn publiek. Tijdens zijn optreden wordt Willem Vermandere begeleid door Johan Vandeberghe. Op don, 20.15 r het blijs ver Anc Stadsschouwl maar vooral, me en vrouwe! in dit sprankel spel, Een Donderdag 7 februari wordt het elfde pauze-concert gegeven door Erwin Schiffer, altviool en Tine Dispa, piano, die werken van Tommaso Antonio Vitali, 1665-1747, en van Miciail Glinka, 1804-1857, ten gehore zullen brengen. Na afloop van dit concert kan men aan de musici vragen stellen onj- trent het gespeelde werk of omtrent de interpretatie. Pauzeconcert, Maranatha- kerk, Prof. Cobbenhagenlaan 19, te 18.45 uur. Toegang gratis. Tevens kan ik de componisten vermel den die op het twaalfde pauzeconcert door het Trio Flauto Dolce gespeeld zullen worden, nl: Frescobaldi, Tele mann, de Eindhovenaar Henk 'Badings en de Fransman Philibert de la Vigne. Deze laatste componist is rijkelijk ver tegenwoordigd op de Telefunken plaat van Frans Brüggen, waar hij tezamen met Kees Boeke en Walter van Hauwe een sonate vertolkt. (SAWT 9570). Het twaalfde pauzeconcprt zal plaats vinden op 14 februari en zal dus op een enkele componist na, geheel in het teken staan van de Barok. Het Trio Flauto Dolce bestaat üit Elly Baghuis, blokfluit, Jan Althof, clavecimbel en Lidewij Scheifes, cellp. v.H. De bijzonder goede verrichting van af gelopen zondag, n.l. R.K.V.V.U. in eigen huis kloppen, bracht Noad tot op punt van leider R.K.T.V.V., tegen <e Club volgende week moet worden angetreden. Met het oog op deze ont- loeting is het dus zaak voor Noad^om marge met de tricolores zo klein ioelijk'te houden of, beter, te nivelle- i. Tegen De Baronie zal dat echter ■n eenvoudige zaak zijn, aangezien de _.3danaars ’sinds mensenheugenis’ be kend staan als de voor Noad moeilijkst te bekampen tegenstander. Weliswaar zijn de Baronnen laag geklas seerd, zij zijn echter sterk aan het terug komen, wat de 4-0 overwinning op Gas tel wel moge bewijzen. Noad zal er in ieder geval een stevige kluif aan hebben. De jonge geelblauwe ploeg, die in Wil Rouleaux een geduchte aanwinst heeft gekregen en waarbij Robert v.d. Velden er na zijn blessure steeds beter in komt, tippen wij als de uiteindelijk sterkste. Zondagmiddag 14.30 uur zien wij u in de Melis Stokestraat. Voorafgaande aan deze wedstrijd speelt de Brabantse Hoofdklasse Noad tegen R.B.C. uit Roosendaal. Aanvang 12.00 uur. schild kreeg. De Franse revolutie maak te helaas een einde aan het bestaan van de gilden, zo ook aan dat van de rótis seurs. De stijlvolle traditie, gericht op de edele kookkunst, bleef echter be staan. In 1950 werd de huidige broeder schap gesticht, waar binnen de oude gilde-gedachte wet is. Het lidmaatschap van ’de Chafne’ is een waarborg voor een zéér goede keuken en smakelijk eten. Dat wil niet zeggen, dat er bij restaurants die niet zijn aange sloten, niet voortreffelijk gegeten zou kunnen worden. Het insigne van ’de Chafne’ kunt u evenwel zien als een kwaliteitslabel dat betrouwbaar is en werd verkregen door het afleggen van proeven van bekwaamheid. Voor het schouwburg-restaurant deden dit de heer Henk Hermelink, adjunct- directeur-restaurant en de heer Piet Rutten, chef-kok. Samen met de keuken-brigade en de staf van bedienend personeel slaagden zij ’cum laude’. De heer Hermelink kreeg de rang ’maitre de table’, terwijl de heer Rutten benoemd werd tot chef- grillardin. Aldus bleek in de internationale wereld van de ’gourmets’ dat het schouwburg restaurant een uitstekende keuken heeft en dat de bediening uitstekend is. Het Tilburgse publiek kent de reputatie van het restaurant, waarin voortreffelij ke schotels worden geserveerd in ver schillende prijsklassen.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1974 | | pagina 9