iat! AUG. PIJNENBURG JUWELIER HURLOGER T o VA Swinging in the rain ir IxïzJbrekel Verkeersregeling in de binnenstad heeft duidelijke en besliste doelstelling Verrassingen in zesde ronde van TSV Rochade ^CONTACTLENZEN 1 Kynvanden Nieuwbouw Amrobank bereikt hoogste punt 98 GVD Hef fundament waarop wij bouwen, uitsluitend kwaliteits produkten en de grootste sortering in horloges-gouden zilveren en doublé sieraden. pleet artikelen (FILIAAL WILLEM II STRAAT 100) en Staande klokjes - hangklokken - halklokken in modern en klassiek in ons tijdelijk FILIAAL HEUVELSTRAAT 69A RÏHOOFFj Bel Barridon voor cv naar maat Cassettes Heropening Fa. Baeten Voetgangersgebied wordt steeds nadrukkelijker uitgebreid Barridon bv centrale verwarming Rijbroeken ysar Damesvoetbal Udenhout zoekt mascotte caarls; lenzen I optiek Schouwbi >er 1973 - pagina 26 DETILBURGSE KOERIER Donderdag 8 november 1973 - paqina 27 OVERZICHTELIJK RAPPORT VERKEERSPOLITIE aan enkele straten POST- v.a. 89,50 RIJJASSEN va. 157,50 KORTE SCHIJF een royale par- -beurt. tilbu H 32 STATIONSSTRAAT TUIN- I068. zoekt mas- WILLEM II-STRAAT LANGESTRAAT HEUVELSTRAAT 61 - HOEK WILLEM II STRAAT (IJSSALON DE LORENZO) •■•■•■•■•■•■•■•■•■•■•■•■•■•■«■•■•■•■•■•■•■•■•■•■•■•■•■•■•■•■•■•■•■•■•■•■•■•■•■a /HAMERS) ■MTERSPOm HEUVELSTRAAT 50 UITBAAR IN MARS IN NEDERLAND TUINSTRAAT STRAAT v plm. 30 cm ^kleuren rood- door 1 en TELEGRAAFSTRAAT STRAAT - FABRIEKSTRAAT Schouw- traat 0-1 1-0 RIJLAARZEN rubber leer RIJZWEPEN RIJCAPS kindermaten dames- en herenmaten over timen t een later ook straat cozen s Sta- nood- te ver een een zeer belangrijk sle centrum te kunnen 0-1 0-0 0-1 0-1 0-1 volgt in c v.a. 39,50 138,50 N.V. Neder- Maatschappij 1/2-1/2 0-1 0-1 1-0 afgebr. I i adviesje. vVW. uitlaat, >anden is. zoor den. plafondtegelij, n, hagelwit, slechts stuk. Hobby Rama, worden c gejureerd Udenhout. n prijsuitreiking >rdt t.z.t. bekend voor 1 op Tilbu burgring 142 I96 A 1-0' 1-0 1-0 geen st, de sp is I weer door de richt groot verkrijger mondingt rymogel van de en omgekeer Lage prijzen. Hoge specialis tenservice (ook ria aanschaf). 'INOSRINOEN, ?aXd^ZeefAvan i7t^n%i grp Visserstraat 11 Eindhoven tel. 040-439852 v.a. 59,50 .S, enorme sortering, :ndM&±.rd ^bergstraat 21. <1: le kwaliteit, slechts ëheel compleet, ama, Piusstraat 96. 5 en tentoon- nd gemaakt. 1 december de adressen: >urg, of Slimstraat 56 De trench-coat Tilbury kan tegen een buitje. Een onverwoestbare mannelijke jas, met ceintuur, stormbanden aan de mouwen, schouderepaulette en rasechte trench- revers. bouw en straks een minimum onderhoud. Het gehele complex architektenburo Jos Goirle. De uitvoering berust bij landse Bouw- en Beton N.B.B. te Best. v.a 8,50 v.a 36,50 bereikbaarheid van binnen de cityring. KARRESTRAAT Toegestane rijrichting van Willem Il-straat naar Poststraat. De gekozen rijrichting van de Karrestraat geeft vanaf de Willem Il-straat een duidelijke bereikbaarheid. aan de Spo< e Heuvelring en r MARIASTRAAT Toegestane rijrichting west-oost. De rijrichting is in verband met de bereik baarheid gebonden aan de gekozen rijrichting van de Langestraat. Toegestane rijrichting oost-west. De Telegraafstraat heeft eveneens in ver band met de situering ten opzichte van de Heuvelring en in samenhang met de rijrichting van het gedeelte van de Tuinstraat, tussen de Willem Il-straat en de Heuvelring, een toegestane rijrichting van oost naar west. De Fabriekstraat is gekozen als uitmonding op de Noordhoekring om de overige twee uitmondingen op de cityring te ontlasten en om het gebied waarin de Fabriekstraat is gelegen op min of meer effectieve wijze te kunnen bedienen. Voor de Poststraat geldt hetzelfde als voor het gedeelte van de Tuinstraat, ge legen tussen de Stationsstraat en de Willem Il-straat. Als de Post in rij richting zou worden omgekeerd, zal genoemd gedeelte van de Tuin- it moeten worden omgekeerd om alle straten in het centrum op accep tabele wijze bereikbaar te houden. Toegestane rijrichting zuid-noord. In verband met de veelheid van functies van de Spoorlaan bij het station, bleek het wegens de beschikbare ruimte noodzakelijk om de Stationsstraat op de Spoorlaan -te ‘lx~--J— waardoor op de Spoo van de voorsorteerstroken werd gewonnen en aldus over een minimaal voorterrein bij het Station kon worden beschikt. De bereikbaarheid van de Stationsstraat via de Korte Schijfstraat is tamelijk gunstig. NOORDSTRAAT Toegestane rijrichting van Spoorlaan naar Nieuwlandstraat. De verkeers technisch zeer moeilijke aansluiting van de Noordstraat op de Spoorlaan bepaalde de rijrichting van het gedeelte van de Noordstraat tussen de Spoorlaan en de Fabriekstraat. Een omgekeerde rijrichting voor het gede Noordstraat, tussen de Fat de Korte Schijfstraat is gelet laten uitmonden, huidige situatie, bij de aans soorlaan de breedte Noordstraat-Korte Schijfstraat mogelijk, daar middelgrote en voertuigen niet vanaf de Korte straat u. berijden. ieelte van de ibriekstraat en op de isluiting niet daar middelgrote en grote igen niet vanaf de Korte Schijf- de Noordstraat kunnen gaan MAGAZIJNSTRAAT Toegestane rijrichting noord-zuid. De Magazijnstraat heeft een rijrichting vanaf de Spoorlaan, omdat de straat geen verkeersdruk verdraagt, en om de weg (Spoorlaan) zoveel mogelijk van moeilijke verkeersbewegingen te ont doen. htingen zijn gekozen om een zo iot mogelijke verkeersveiligheid te 'en op de kruisingen en uit- igen van deze straat en om de slijkheden (draaimogelijkheden) Langestraat naar andere straten srd. De nieuwbouw van het AMRO kantoor aan de Heuvelring/Sportlaan bereikte 2 november haar hoogste punt. De bouw is gestart in juli 1972; volgens verwachtingen zal het in het 4e kwartaal 1974 gereed zijn. Het 32 meter hoge gebouw zal straks plaats bieden aan 300 medewerkers, die thans werkzaam zijn in 2 aparte ge bouwen, te wéten het administratie kantoor aan de Spoorlaan en de bank aan de Heuvelring. In het nieuwe gebouw komt het bank kantoor met cliëntenhal op de begane grond met een ingang aan de Spoorlaan en een ingang aan de Heuvelring. Het gebruik van drempels en niveau verschillen wordt zodanig beperkt, dat invaliden- en kinderwagens er on gehinderd binnen kunnen komen. De overige verdiepingen zullen worden gebruikt voor het administratieve ge deelte van het bedrijf. Achter het gebouw is keergelegenheid. Een bijzonderheid in deze bouw is de staalconstructie van de bovenbouw. De kelder, begane grond, eerste en tweede verdieping zijn in het gebruikelijke gewapend beton uitgevoerd. De constructie van de 5 verdiepingen hierboven is van een stalen skeletbouw; ook de vloeren zijn van staal. Het geheel zal worden ’ingepakt’ in een massieve kunststof. Groot voordeel van deze nieuwbouw- methode - die hier voor het eerst op deze schaal in Nederland wordt toe gepast - is aanmerkelijke tijdwinst in de IJZERSTRAAT Toegestane rijrichting zuid-noord. Door de gekozen rijrichting van de Tuinstraat en Telegraafstraat was het noodzakelijk gezien de draaimogelijkheden bij de aansluiting IJzerstraat-Tuinstraat de genoemde rijrichting in te voeren. Op woensdag 31 oktober werd de 6e ronde van de interne schaakkompetitie gespeeld. Voor de verandering starten we eens met de laagste groep. Groep 3: R. Jörissen-C. Vergouwen F. v. Vlijmen-A. Noyons B. Geutjes-W. Geerts M. Looyaard-P. Mulders P. v. Poppel-J. v. Huygenvoort M. Doevedans was vrij. Jörissen verloor verrassend van Ver gouwen en verliest daardoor de directe aansluiting met de beide koplopers. Geerts won de belangrijke partij tegen Geutjes en is daardoor theoretisch kop loper. De jeugdige Mulders en Huygen voort bleven aan de kop. Vergouwen behaalde verrassend zijn tweede punt. Groep 2: G. Bruil-H. v. lersel A. v. Hooft-R. Hoogma NIEUWLANDSTRAAT - HEUVEL STRAAT, tussen Nieuwlandstraat en Schoolstraat. Toegestane rijrichting van Korte Schijfstraat naar Schoolstraat. Gezien de constructie van de kruising burgring-Schoolstraat-Zomerstraat is het niet mogelijk verkeer toe te laten in de richting van de Schoolstraat, hetgeen bij de uitbreiding van het voetgangers gebied met Oude Markt en Kapelhof de rijrichting van de Nieuwlandstraat en eerdergenoemd gedeelte van de Heuvel straat bepaalde. Toegestane rijrichting: le gedeelte tus sen Spoorlaan en Tuinstraat noord-zuid. 2e gedeelte tussen Tuin straat en Heuvelstraat zuid-noord. Gezien de minimale breedte van de Langestraat is er niet gestreefd naar één verkeersrichting over de volle lengte van de Langestraat, om daardoor alle verkeer, dat terplaatse geen zaken heeft te doen, te weren. De huidige verkeers- Damesvoetbalvereniging cotte: De Damesvoetbalvereniging ’The Twinkle Stars’ uit Udenhout zoekt een mascotte voor in de goal, wie maakt er een? Iedereen kan meedingen naar de mooie prijzen die beschikbaar zijn, individueel en in groepsverband. Bijzonderheden van pop: tot levensgroot in clubk wit-geel-blauw. Alle poppen deskundig team tentoongesteld in Uc Datum van stelling worui Aanmelden (schriftelijk) Leharstraat 39 Udenhout. Poppen uiterlijk klaar dd. 1 februari 1974. Bij aanmelding volgt schriftelijk ant woord. Toegestane rijrichting noord-zuid. De toegestane rijrichting van de Willem Il-straat is bepaald door de gekc (noodzakelijke) rijrichting van de tionsstraat. De huidige richting is r zakelijk om vanaf de belangrijkste keersader van de cityring via acceptabele weg deel van het gehel bereiken. Volwaardige garantie. Snelle levertijd. Puntgave installatie. Door de politie is een motivatierapport uitgegeven, waarin wordt uit gelegd, waarom de verkeersregeling in de binnenstad is, zoals die is, met een beschrijving van alle straten en hun bijzonderheden. Voor onze lezers is deze beschrijving wel van belang, omdat erin te lezen staat, waar de gemeente met de binnenstad naar toe wil. In het algemeen gelden de volgende bemerkingen. De doorstroming van het verkeer, dat niet in de binnenstad hoeft te zijn, maar er alleen maar passeert, heeft te verlopen langs de binnenring. Als men van de Bosscheweg naar de Bredaseweg voorbij de Ringbaan West wil, kan men antuurlijk korter door de stad gaan, dan buitenom langs de ringbanen. Dit is dus via de binnenring goed mogelijk, maar daarbij moet geen gebruik gemaakt worden van binnenstadstraten. Intussen is er in de binnenstadstraten nog verkeer genoeg van mensen, die daar moeten zijn. Het is de bedoeling, dat dit publiek zoveel mogelijk parkeert op de eerst-bereikbare parkeerplaats, zijn bood schappen of zaken te voet gaat doen en daarna weer in zijn auto stapt en wegrijdt. Precies tien jaar nadat het Electro- technisch Installatiebureau v/h firma A J Baeten Zn gevestigd werd, Hasseltstraat 263-, te Tilburg, werd na een grondige verbouwing het bedrijf heropend. Enige tijd geleden slaagde men erin tot aankoop over te gaan van het pand Hasseltstraat 261 en dat opende voor het bedrijf nieuwe perspektieven. Het werd nu mogelijk het bedrijf ook via de achterzijde te bereiken en het magazijn, het kantoor en de tekenkamer konden belangrijk worden uitgebreid. Beide hebben nu de beschikking ongeveer 100 m2. Ook het assortir werd aangepast. De ver lichtingsartikelen werden uit de kol- lektie genomen, maar daarvoor in de plaats is gekomen een zeer ruime sortering kleine elektrische huishoude lijke apparaten. Ook de afdeling vc de doe-het-zelver heeft veel te biede Toegestane rijrichting west-oost. De west-oostverbinding van het gedeelte van de Tuinstraat, gelegen tussen de Willem Il-straat en de Heuvelring, is noodzakelijk op grond van de situering van de uitmondingen van Telegraaf straat en Tuinstraat op de Heuvelring. De Korte Schijfstraat heeft zijn west- oostrichting om een belangrijk gedeelte van het centrum, waaronder Stations- straat-Nieuwlandstraat en een gedeelte van de Heuvelstraat, vanaf de cityring op een duidelijke en doelmatige wijze te kunnen bereiken voor wat betreft het doelverkeer (andere straten worden niet belast met onnodig verkeer). Het gedeelte van de Tuinstraat, gelegen tussen de Stationsstraat en de Willem Il-straat, zou verkeerstechnisch gezien in rijrichting kunnen worden omgekeerd, hetgeen echter ten koste gaat van de duidelijkheid en van de De wagens, die er wèl moeten zijn van wege aan- en afvoer van goederen of personen, moeten er uiteraard wel kunnen rijden, want anders trekken de benadeelde bedrijven weg. Fietsen en bromfietsen worden wel toegelaten in de binnenstadstraten: deels tot hun gerief zal het parkeren aldaar van auto’s worden tegengegaan. Over de diverse straten worden dan nog de volgende bemerkingen gemaakt. A. v.d. Kooij-J. v. Beurdeti J. v. Gorcom-J. Kennis P. v. Meel-H. v. Poppel Hooft aan de leiding met nog j puntverlies. Kooij volgt op de voet laatste wedstrijd in deze groei Hooft-Kooij, terwijl lersel en NJeel op één punt volgen. Beurden viel verlies tegen Kooij terug uit kopgroep. Poppel, H. verloor tegen Meel en blijft daardoor puntloos evenals Hoogma. De derde degradatieplaats wordt ingenomen door Bruil. Kennis zal met een half punt meer stevig aan moeten pakken. Groep 1: M. Kuenen-R. de Jong B. Kaaij-B. Bijdevier G. v.d. Brink-H. Vennix L. Ponds-P. Vennix A. de Koster-H. Vermeulen Kuenen kwam niet verder dan remise tegen de Jong, die het halfje goed kon gebruiken. In het ziekenhuis werd de partij Kaaij-Bijdevier gespeeld en de ’zieke’ Kaaij moest het onderspit delven. Ponds behaalde een, gezien het degradatiespook, nuttige overwinning. V.d. Brink heeft het ritme nog niet terug en verloor op het laatst toch van H. Vennix. Degradatiemoeilijkheden voor B. v.d. Kaaij en G. v.d. Brink. 1 013-4201L TELEFOONSTRAAT-KORTE STRAAT Gezien de gekozen rijrichtingen van de aangrenzende straten is voor de Tele- foonstraat en de Korte Tuinstraat geen andere als de genoemde rijrichting mogelijk. Bij het gereedkomen van de geplande verbindingen tussen Willem II- straat-Telefoonstraat en tussen Lange- straat-Nieuwlandstraat, komt er een keuze-mogelijkheid voor de Telefoon- straat en- Korte Tuinstraat. Er ligt evenwel verband met de te kiezen rijrichting voor het gedeelte van de Tuinstraat, gelegen tussen de Stationsstraat en Willem Il-straat. r is een ontwerp van >s Bedaux B.V. te Koster afgebroken tegen Vermeulen, belangrijk voor 2e plaats op dit moment. Aanstaande zaterdag 10 november begint om 14.00 uur de externe schaakwedstrijd voor de NBSB, T.S.V. Rochade-Breda Noord. Voor ons team zal het een zware opgave worden, tegen zijn eveneens ongeslagen tegen stander. Belangstellenden zijn welkom. Speelzaal: de Postelse Hoeve bij het Mariaziekenhuis. Begin januari ’74 wordt de nieuwe competitie-indeling gemaakt, waardoor nieuwe leden de gelegenheid wordt geboden in de interne competitie mee te spelen. Iedereen kan zich nog opgeven tijdens de klubavonden, waar iedereen altijd van harte welkom is en bij onze secretaris: dhr. J. v. Beurden, van Mierisstraat 55. Tel. 434496. 4'^ z- van

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1973 | | pagina 27