iat!
AUG. PIJNENBURG JUWELIER HURLOGER
T
o
VA
Swinging
in the rain
ir
IxïzJbrekel
Verkeersregeling in de
binnenstad heeft duidelijke
en besliste doelstelling
Verrassingen in zesde ronde
van TSV Rochade
^CONTACTLENZEN
1
Kynvanden
Nieuwbouw Amrobank
bereikt hoogste punt
98
GVD
Hef fundament waarop wij bouwen, uitsluitend kwaliteits
produkten en de grootste sortering in horloges-gouden zilveren
en doublé sieraden.
pleet artikelen (FILIAAL WILLEM II STRAAT 100)
en
Staande klokjes - hangklokken - halklokken in modern en klassiek in ons tijdelijk
FILIAAL HEUVELSTRAAT 69A
RÏHOOFFj
Bel Barridon voor cv naar maat
Cassettes
Heropening
Fa. Baeten
Voetgangersgebied wordt steeds
nadrukkelijker uitgebreid
Barridon bv centrale verwarming
Rijbroeken
ysar
Damesvoetbal
Udenhout
zoekt mascotte
caarls; lenzen
I optiek Schouwbi
>er 1973 - pagina 26
DETILBURGSE KOERIER
Donderdag 8 november 1973 - paqina 27
OVERZICHTELIJK RAPPORT VERKEERSPOLITIE
aan
enkele
straten
POST-
v.a. 89,50
RIJJASSEN
va. 157,50
KORTE
SCHIJF
een royale par-
-beurt.
tilbu
H 32
STATIONSSTRAAT
TUIN-
I068.
zoekt
mas-
WILLEM II-STRAAT
LANGESTRAAT
HEUVELSTRAAT 61 - HOEK WILLEM II STRAAT
(IJSSALON DE LORENZO)
•■•■•■•■•■•■•■•■•■•■•■•■•■•■«■•■•■•■•■•■•■•■•■•■•■•■•■•■•■•■•■•■•■•■•■•■•■•■•■a
/HAMERS)
■MTERSPOm
HEUVELSTRAAT 50
UITBAAR IN
MARS IN
NEDERLAND
TUINSTRAAT
STRAAT
v plm. 30 cm
^kleuren rood-
door
1 en
TELEGRAAFSTRAAT
STRAAT - FABRIEKSTRAAT
Schouw-
traat
0-1
1-0
RIJLAARZEN
rubber
leer
RIJZWEPEN
RIJCAPS
kindermaten
dames- en
herenmaten
over
timen t
een
later
ook
straat
cozen
s Sta-
nood-
te ver
een
een zeer belangrijk
sle centrum te kunnen
0-1
0-0
0-1
0-1
0-1
volgt
in c
v.a. 39,50
138,50
N.V. Neder-
Maatschappij
1/2-1/2
0-1
0-1
1-0
afgebr.
I
i adviesje.
vVW.
uitlaat,
>anden
is.
zoor
den.
plafondtegelij,
n, hagelwit, slechts
stuk. Hobby Rama,
worden c
gejureerd
Udenhout.
n prijsuitreiking
>rdt t.z.t. bekend
voor 1
op
Tilbu
burgring 142
I96 A
1-0'
1-0
1-0
geen
st, de
sp is
I weer
door
de
richt
groot
verkrijger
mondingt
rymogel
van de
en omgekeer
Lage prijzen. Hoge specialis
tenservice (ook ria aanschaf).
'INOSRINOEN,
?aXd^ZeefAvan
i7t^n%i
grp
Visserstraat 11 Eindhoven tel. 040-439852
v.a. 59,50
.S, enorme sortering,
:ndM&±.rd
^bergstraat 21.
<1: le kwaliteit, slechts
ëheel compleet,
ama, Piusstraat 96.
5 en tentoon-
nd gemaakt.
1 december
de adressen:
>urg, of Slimstraat 56
De trench-coat
Tilbury kan tegen
een buitje. Een
onverwoestbare
mannelijke jas,
met ceintuur,
stormbanden aan
de mouwen,
schouderepaulette
en rasechte
trench-
revers.
bouw en straks een minimum
onderhoud.
Het gehele complex
architektenburo Jos
Goirle.
De uitvoering berust bij
landse Bouw- en Beton
N.B.B. te Best.
v.a 8,50
v.a 36,50
bereikbaarheid van
binnen de cityring.
KARRESTRAAT
Toegestane rijrichting van Willem
Il-straat naar Poststraat. De gekozen
rijrichting van de Karrestraat geeft
vanaf de Willem Il-straat een duidelijke
bereikbaarheid.
aan de Spo<
e Heuvelring
en r
MARIASTRAAT
Toegestane rijrichting west-oost. De
rijrichting is in verband met de bereik
baarheid gebonden aan de gekozen
rijrichting van de Langestraat.
Toegestane rijrichting oost-west. De
Telegraafstraat heeft eveneens in ver
band met de situering ten opzichte van
de Heuvelring en in samenhang met de
rijrichting van het gedeelte van de
Tuinstraat, tussen de Willem Il-straat en
de Heuvelring, een toegestane
rijrichting van oost naar west. De
Fabriekstraat is gekozen als uitmonding
op de Noordhoekring om de overige
twee uitmondingen op de cityring te
ontlasten en om het gebied waarin de
Fabriekstraat is gelegen op min of meer
effectieve wijze te kunnen bedienen.
Voor de Poststraat geldt hetzelfde als
voor het gedeelte van de Tuinstraat, ge
legen tussen de Stationsstraat en de
Willem Il-straat. Als de Post in rij
richting zou worden omgekeerd, zal
genoemd gedeelte van de Tuin-
it moeten worden omgekeerd om
alle straten in het centrum op accep
tabele wijze bereikbaar te houden.
Toegestane rijrichting zuid-noord. In
verband met de veelheid van functies
van de Spoorlaan bij het station, bleek
het wegens de beschikbare ruimte
noodzakelijk om de Stationsstraat op
de Spoorlaan -te ‘lx~--J—
waardoor op de Spoo
van de voorsorteerstroken werd
gewonnen en aldus over een minimaal
voorterrein bij het Station kon worden
beschikt. De bereikbaarheid van de
Stationsstraat via de Korte Schijfstraat
is tamelijk gunstig.
NOORDSTRAAT
Toegestane rijrichting van Spoorlaan
naar Nieuwlandstraat. De verkeers
technisch zeer moeilijke aansluiting van
de Noordstraat op de Spoorlaan
bepaalde de rijrichting van het gedeelte
van de Noordstraat tussen de Spoorlaan
en de Fabriekstraat. Een omgekeerde
rijrichting voor het gede
Noordstraat, tussen de Fat
de Korte Schijfstraat is gelet
laten uitmonden, huidige situatie, bij de aans
soorlaan de breedte Noordstraat-Korte Schijfstraat
mogelijk, daar middelgrote en
voertuigen niet vanaf de Korte
straat u.
berijden.
ieelte van de
ibriekstraat en
op de
isluiting
niet
daar middelgrote en grote
igen niet vanaf de Korte Schijf-
de Noordstraat kunnen gaan
MAGAZIJNSTRAAT
Toegestane rijrichting noord-zuid. De
Magazijnstraat heeft een rijrichting
vanaf de Spoorlaan, omdat de straat
geen verkeersdruk verdraagt, en om de
weg (Spoorlaan) zoveel mogelijk van
moeilijke verkeersbewegingen te ont
doen.
htingen zijn gekozen om een zo
iot mogelijke verkeersveiligheid te
'en op de kruisingen en uit-
igen van deze straat en om de
slijkheden (draaimogelijkheden)
Langestraat naar andere straten
srd.
De nieuwbouw van het AMRO kantoor
aan de Heuvelring/Sportlaan bereikte 2
november haar hoogste punt. De bouw
is gestart in juli 1972; volgens
verwachtingen zal het in het 4e
kwartaal 1974 gereed zijn.
Het 32 meter hoge gebouw zal straks
plaats bieden aan 300 medewerkers, die
thans werkzaam zijn in 2 aparte ge
bouwen, te wéten het administratie
kantoor aan de Spoorlaan en de bank
aan de Heuvelring.
In het nieuwe gebouw komt het bank
kantoor met cliëntenhal op de begane
grond met een ingang aan de Spoorlaan
en een ingang aan de Heuvelring. Het
gebruik van drempels en niveau
verschillen wordt zodanig beperkt, dat
invaliden- en kinderwagens er on
gehinderd binnen kunnen komen.
De overige verdiepingen zullen worden
gebruikt voor het administratieve ge
deelte van het bedrijf.
Achter het gebouw is
keergelegenheid.
Een bijzonderheid in deze bouw is de
staalconstructie van de bovenbouw. De
kelder, begane grond, eerste en tweede
verdieping zijn in het gebruikelijke
gewapend beton uitgevoerd. De
constructie van de 5 verdiepingen
hierboven is van een stalen skeletbouw;
ook de vloeren zijn van staal.
Het geheel zal worden ’ingepakt’ in een
massieve kunststof.
Groot voordeel van deze nieuwbouw-
methode - die hier voor het eerst op
deze schaal in Nederland wordt toe
gepast - is aanmerkelijke tijdwinst in de
IJZERSTRAAT
Toegestane rijrichting zuid-noord. Door
de gekozen rijrichting van de Tuinstraat
en Telegraafstraat was het noodzakelijk
gezien de draaimogelijkheden bij de
aansluiting IJzerstraat-Tuinstraat de
genoemde rijrichting in te voeren.
Op woensdag 31 oktober werd de 6e
ronde van de interne schaakkompetitie
gespeeld. Voor de verandering starten
we eens met de laagste groep.
Groep 3:
R. Jörissen-C. Vergouwen
F. v. Vlijmen-A. Noyons
B. Geutjes-W. Geerts
M. Looyaard-P. Mulders
P. v. Poppel-J. v. Huygenvoort
M. Doevedans was vrij.
Jörissen verloor verrassend van Ver
gouwen en verliest daardoor de directe
aansluiting met de beide koplopers.
Geerts won de belangrijke partij tegen
Geutjes en is daardoor theoretisch kop
loper. De jeugdige Mulders en Huygen
voort bleven aan de kop. Vergouwen
behaalde verrassend zijn tweede punt.
Groep 2:
G. Bruil-H. v. lersel
A. v. Hooft-R. Hoogma
NIEUWLANDSTRAAT - HEUVEL
STRAAT, tussen Nieuwlandstraat en
Schoolstraat.
Toegestane rijrichting van Korte
Schijfstraat naar Schoolstraat. Gezien
de constructie van de kruising
burgring-Schoolstraat-Zomerstraat is
het niet mogelijk verkeer toe te laten in
de richting van de Schoolstraat, hetgeen
bij de uitbreiding van het voetgangers
gebied met Oude Markt en Kapelhof de
rijrichting van de Nieuwlandstraat en
eerdergenoemd gedeelte van de Heuvel
straat bepaalde.
Toegestane rijrichting: le gedeelte tus
sen Spoorlaan en Tuinstraat
noord-zuid. 2e gedeelte tussen Tuin
straat en Heuvelstraat zuid-noord.
Gezien de minimale breedte van de
Langestraat is er niet gestreefd naar één
verkeersrichting over de volle lengte van
de Langestraat, om daardoor alle
verkeer, dat terplaatse geen zaken heeft
te doen, te weren. De huidige verkeers-
Damesvoetbalvereniging
cotte:
De Damesvoetbalvereniging ’The
Twinkle Stars’ uit Udenhout zoekt een
mascotte voor in de goal, wie maakt er
een?
Iedereen kan meedingen naar de mooie
prijzen die beschikbaar zijn, individueel
en in groepsverband.
Bijzonderheden van pop:
tot levensgroot in clubk
wit-geel-blauw.
Alle poppen
deskundig team
tentoongesteld in Uc
Datum van
stelling worui
Aanmelden
(schriftelijk)
Leharstraat 39
Udenhout.
Poppen uiterlijk klaar dd. 1 februari
1974.
Bij aanmelding volgt schriftelijk ant
woord.
Toegestane rijrichting noord-zuid. De
toegestane rijrichting van de Willem
Il-straat is bepaald door de gekc
(noodzakelijke) rijrichting van de
tionsstraat. De huidige richting is r
zakelijk om vanaf de belangrijkste
keersader van de cityring via
acceptabele weg
deel van het gehel
bereiken.
Volwaardige garantie. Snelle
levertijd. Puntgave installatie.
Door de politie is een motivatierapport uitgegeven, waarin wordt uit
gelegd, waarom de verkeersregeling in de binnenstad is, zoals die is,
met een beschrijving van alle straten en hun bijzonderheden. Voor
onze lezers is deze beschrijving wel van belang, omdat erin te lezen
staat, waar de gemeente met de binnenstad naar toe wil. In het
algemeen gelden de volgende bemerkingen. De doorstroming van het
verkeer, dat niet in de binnenstad hoeft te zijn, maar er alleen maar
passeert, heeft te verlopen langs de binnenring. Als men van de
Bosscheweg naar de Bredaseweg voorbij de Ringbaan West wil, kan
men antuurlijk korter door de stad gaan, dan buitenom langs de
ringbanen. Dit is dus via de binnenring goed mogelijk, maar daarbij
moet geen gebruik gemaakt worden van binnenstadstraten.
Intussen is er in de binnenstadstraten nog verkeer genoeg van mensen,
die daar moeten zijn. Het is de bedoeling, dat dit publiek zoveel
mogelijk parkeert op de eerst-bereikbare parkeerplaats, zijn bood
schappen of zaken te voet gaat doen en daarna weer in zijn auto stapt
en wegrijdt.
Precies tien jaar nadat het Electro-
technisch Installatiebureau v/h firma
A J Baeten Zn gevestigd werd,
Hasseltstraat 263-, te Tilburg, werd na
een grondige verbouwing het bedrijf
heropend.
Enige tijd geleden slaagde men erin tot
aankoop over te gaan van het pand
Hasseltstraat 261 en dat opende voor
het bedrijf nieuwe perspektieven. Het
werd nu mogelijk het bedrijf ook via de
achterzijde te bereiken en het magazijn,
het kantoor en de tekenkamer konden
belangrijk worden uitgebreid.
Beide hebben nu de beschikking
ongeveer 100 m2. Ook het assortir
werd aangepast. De ver
lichtingsartikelen werden uit de kol-
lektie genomen, maar daarvoor in de
plaats is gekomen een zeer ruime
sortering kleine elektrische huishoude
lijke apparaten. Ook de afdeling vc
de doe-het-zelver heeft veel te biede
Toegestane rijrichting west-oost. De
west-oostverbinding van het gedeelte
van de Tuinstraat, gelegen tussen de
Willem Il-straat en de Heuvelring, is
noodzakelijk op grond van de situering
van de uitmondingen van Telegraaf
straat en Tuinstraat op de Heuvelring.
De Korte Schijfstraat heeft zijn west-
oostrichting om een belangrijk gedeelte
van het centrum, waaronder Stations-
straat-Nieuwlandstraat en een gedeelte
van de Heuvelstraat, vanaf de cityring
op een duidelijke en doelmatige wijze
te kunnen bereiken voor wat betreft
het doelverkeer (andere straten worden
niet belast met onnodig verkeer). Het
gedeelte van de Tuinstraat, gelegen
tussen de Stationsstraat en de Willem
Il-straat, zou verkeerstechnisch gezien
in rijrichting kunnen worden
omgekeerd, hetgeen echter ten koste
gaat van de duidelijkheid en van de
De wagens, die er wèl moeten zijn van
wege aan- en afvoer van goederen of
personen, moeten er uiteraard wel
kunnen rijden, want anders trekken de
benadeelde bedrijven weg. Fietsen en
bromfietsen worden wel toegelaten in
de binnenstadstraten: deels tot hun
gerief zal het parkeren aldaar van auto’s
worden tegengegaan. Over de diverse
straten worden dan nog de volgende
bemerkingen gemaakt.
A. v.d. Kooij-J. v. Beurdeti
J. v. Gorcom-J. Kennis
P. v. Meel-H. v. Poppel
Hooft aan de leiding met nog j
puntverlies. Kooij volgt op de voet
laatste wedstrijd in deze groei
Hooft-Kooij, terwijl lersel en NJeel
op één punt volgen. Beurden viel
verlies tegen Kooij terug uit
kopgroep.
Poppel, H. verloor tegen Meel en blijft
daardoor puntloos evenals Hoogma. De
derde degradatieplaats wordt
ingenomen door Bruil. Kennis zal met
een half punt meer stevig aan moeten
pakken.
Groep 1:
M. Kuenen-R. de Jong
B. Kaaij-B. Bijdevier
G. v.d. Brink-H. Vennix
L. Ponds-P. Vennix
A. de Koster-H. Vermeulen
Kuenen kwam niet verder dan remise
tegen de Jong, die het halfje goed kon
gebruiken. In het ziekenhuis werd de
partij Kaaij-Bijdevier gespeeld en de
’zieke’ Kaaij moest het onderspit
delven. Ponds behaalde een, gezien het
degradatiespook, nuttige overwinning.
V.d. Brink heeft het ritme nog niet
terug en verloor op het laatst toch van
H. Vennix. Degradatiemoeilijkheden
voor B. v.d. Kaaij en G. v.d. Brink.
1 013-4201L
TELEFOONSTRAAT-KORTE
STRAAT
Gezien de gekozen rijrichtingen van de
aangrenzende straten is voor de Tele-
foonstraat en de Korte Tuinstraat geen
andere als de genoemde rijrichting
mogelijk. Bij het gereedkomen van de
geplande verbindingen tussen Willem II-
straat-Telefoonstraat en tussen Lange-
straat-Nieuwlandstraat, komt er een
keuze-mogelijkheid voor de Telefoon-
straat en- Korte Tuinstraat. Er ligt
evenwel verband met de te kiezen
rijrichting voor het gedeelte van de
Tuinstraat, gelegen tussen de
Stationsstraat en Willem Il-straat.
r is een ontwerp van
>s Bedaux B.V. te
Koster afgebroken tegen Vermeulen,
belangrijk voor 2e plaats op dit
moment. Aanstaande zaterdag 10
november begint om 14.00 uur de
externe schaakwedstrijd voor de NBSB,
T.S.V. Rochade-Breda Noord. Voor ons
team zal het een zware opgave worden,
tegen zijn eveneens ongeslagen tegen
stander. Belangstellenden zijn welkom.
Speelzaal: de Postelse Hoeve bij het
Mariaziekenhuis.
Begin januari ’74 wordt de nieuwe
competitie-indeling gemaakt, waardoor
nieuwe leden de gelegenheid wordt
geboden in de interne competitie mee
te spelen. Iedereen kan zich nog
opgeven tijdens de klubavonden, waar
iedereen altijd van harte welkom is en
bij onze secretaris: dhr. J. v. Beurden,
van Mierisstraat 55. Tel. 434496.
4'^ z-
van